(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 26 دی 1389- شماره 19841

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هديه سيا در تئاتر شهر چه نمايشنامه نفرت انگيزي !
آيت الله سيدجعفر شبيري زنجاني: رهبرانقلاب درجريان فتنه به بهترين وجه مملكت را اداره كردند
روايت همرزمان و همكاران از خصائل مرحوم علم الهدي
سخنگوي وزارت خارجه: تحولات تونس موضوع داخلي اين كشور است
عسگراولادي : مردم نمي توانند يك ديدگاه ساختارشكن را جزء اضلاع رقابت هاي سياسي بپذيرند
از امروزثبت نام دوره فراگير كارشناسي ارشد پيام نور و جشنواره قرآني دانشجويان آغاز شد
مأمور سابق سيا در نشست ايران در نيويورك: اسرائيل تهديد اصلي براي آمريكاست نه ايران
اردوغان : با مقامات ايران و قطر درباره تحولات لبنان گفتگو خواهيم كرد
رئيس دانشگاه تهران: پذيرفته شدگان دوره دكتري در آزمون سراسري بايد در آزمون كتبي هم شركت كنند



هديه سيا در تئاتر شهر چه نمايشنامه نفرت انگيزي !

سيدعبدالحسين هاشمي

شايد وقتي «هنريك ايبسن» در تئاتر رزيدنز (Residenz) مونيخ صداي سوت و تمسخر مردم را در اعتراض به نمايشنامه اش مي شنيد،(1) فكرش را هم نمي كرد كه روزي همان نمايشنامه، با همان مختصات و مشخصات در كشوري اسلامي به روي صحنه رود و اين بار عده اي اندك براي تماشاي آن لحظه شماري كنند و به نشانه احترام كلاه از سر بردارند. متن، همان متن است و «ايبسن» همچنان گستاخانه به اصول اخلاقي و انساني مي تازد، اما آقاي كارگردان اصرار دارد كه شخصيت اصلي نمايش را زني اخلاقي و مثبت ببيند،(2) شخصيتي كه حتي نويسندگان و منتقدين غربي هم او را يك «نابغه شيطاني، فاسد و يك هيولاي مونث» مي نامند.(3)
يك كارگردان ايراني مقيم كانادا (وحيد رهباني) اين روزها نمايشي به نام «هدا گابلر» را در تئاتر شهر روي صحنه برده است كه وقتي «كلمنت اسكات» در لندن به تماشاي آن نشست، در روزنامه «ديلي تلگراف» نوشت: «چه داستان وحشتناكي! چه نمايشنامه كريهي!» (4) نمايشي در قلب يك كشور اسلامي و در سالن چهار سوي تئاتر شهر تهران مجوز اجرا مي گيرد كه منتقد ديگر انگليسي نيز در تفسير آن مي نويسد: «هدا گابلر، نمايشي پيش پا افتاده و معمولي با فضايي بد و اخلاقيات كثيف و آلوده ]...[ است. روح هدا يك روح ظالم با تأثيري ناپاك روي انسانيت است.(5) و عجيب تر آنجاست كه كارگردان اين نمايش چنين شخصيت ناپاكي را كه به قول «آلفرد سيندينگ لارتين»: «يك هيولاي مونث است» (6) با زنان و دختران پاك دامن ايراني مقايسه مي كند! او هدا (شخصيت زن اصلي داستان) و شيوه زندگي ناپاك و ازدواج او را بسيار نزديك به بانوان ايراني مي داند (7) و به نظر مي رسد اين توهين و گستاخي عليه هم وطنانش را از «هنريك ايبسن» آموخته باشد؛ كسي كه آنچنان بي مهابا به سنت ها و ارزش ها و اصول اخلاقي حمله مي كرد كه هيچكس حاضر به حمايت از او در برابر واكنش هاي انتقادي مردم نبود. (8)
اين هنرمند(!) سابقاً ايراني و مقيم كانادا فرسنگ ها راه را دوان دوان طي كرده تا براي مردم شريف كشورمان نمايشي را به روي صحنه ببرد كه جز تعارض و ضديت با اصول اخلاقي و انساني دستاورد ديگري به ارمغان نمي آورد! نمايشي كه هيچ سنخيتي با فرهنگ اسلامي و بومي ما ندارد. البته اين اولين اثر وي در ستيز با ارزش هاي اسلامي نيست. او پيش از اين نمايش «در انتظار گودو» اثر «بكت» را در سال 1377به روي صحنه برده بود. داستاني كه حتي مرحوم دكتر «علي شريعتي» در باره آن مي گويد: «بكت در ] داستان[ در انتظار گودو، انتظار را امري پوچ معرفي مي كند» (9) و همين نمايش است كه مورد توجه سفير وقت فرانسه قرار مي گيرد و از او و اعضاي گروه براي اجراي آن در جشنواره «نانتز » دعوت به عمل مي آورد. (10) او همچنين علاوه بر فيلم «سيزده» كه در سال 1382 بدليل نداشتن حجاب اسلامي بازيگر اصلي (هديه تهراني) توقيف شد در سال 1386 نيز نمايش ديگري در تورنتو به نام «ناموس پرستان» نوشته «غلامحسين ساعدي» (نويسنده فراري ضد انقلاب و عامل ساواك ستم شاهي) را به روي صحنه برد و در آن از نشان دادن هرگونه اعمال خلاف عفت و ترويج همجنس گرايي دريغ نكرد. (11) «وحيد رهباني» اين نمايش را با بازي دوستان خود «لوون هفتوان» مقاله نويس نشريه گذار و «ساسان قهرمان» سردبير نشريه اينترنتي «گذار» به اجرا درآورد؛ نشريه اي كه تحت حمايت مستقيم و همه جانبه «خانه آزادي» Freedom House است و اين روزها ارتباط «خانه آزادي» و نشريه «گذار» با سرويس جاسوسي آمريكا (CIA) حتي براي ايرانيان خارج از كشور هم آشكار و علني شده. (12) كارگردان نمايش سخيف «هدا گابلر» كه با يك جستجوي ساده مي شود نام او را در كنار نام هاي مطرودي چون محسن مخملباف، شهرنوش پارسي پور، عباس ميلاني و اسماعيل خويي و زير بيانيه اي ضد ايراني ديد، 10 روز پس از برگزاري انتخابات باشكوه 22 خرداد 1388، نظام جمهوري اسلامي را «تهديدي براي صلح جهاني» مي خواند.(13)
حالا اين ايراني سابق برايمان از فرنگ سوغات آورده! سوغات او، نمايش «هدا گابلر» نوشته «هنريك ايبسن» است، نويسنده اي كه سازمان هاي اطلاعاتي غرب آثارش را بسيار مي پسندند، چنانكه سرويس جاسوسي OSS (سازمان سلف (CIA) آثار او را در ليست كتاب هاي مطلوب نظام ليبرال سرمايه داري قرار داد. (14) آنها اين آثار را به خورد مردم جهان مي دهند تا آنان را در دام غرايز حيواني اسير كنند و بعد از «مسخ انسانيت» راه را براي تسلط سرمايه داران جهانخوار باز كنند. و البته انتشاراتي مثل «پنگوئن» آثار اين نويسنده را منتشر مي كند؛ (15) ناشري كه وابستگي اش به سرويس جاسوسي M16 انگلستان زبانزد خاص و عام است.
رهباني نمايش «هدا گابلر» را در تئاتر شهر به روي صحنه برده است تا رفتارهاي قبيح و زننده را براي مردم ما عادي جلوه دهد و چشم ها را به بي شرمي و بي عفتي بنوازد. كاري كه امثال «ايبسن» با جامعه نروژ و اروپا كردند و اخلاق زدايي به جايي رسيد كه امروزه «ازدواج همجنس گرايان» در نروژ و برخي كشورهاي اروپايي، «قانوني» تلقي مي شود! اما داستان از اين هم فراتر مي رود؛ رهباني در سال 1387 با نشريه «چكاوك هفته» به سردبيري «خسرو شميراني» (از رابطان سيامك پورزند با CIA و از بهائيان سرشناس و مدافع سينه چاك اين فرقه ضاله) به همكاري پرداخت. (16) و «شميراني» نيز در نشريه «هفته» (چاپ كانادا) سخن به مدح و ثناي (وحيد رهباني) مي گشايد و او را از بهترين كارگردانان تئاتر و درخششي ديگر در آسمان مونترآل معرفي مي كند! (17) اجراي نمايش «هدا گابلر» در ايران آنقدر براي رسانه هاي اپوزيسيون برانداز مقبول افتاده كه وقتي فريادي در اعتراض به آن بلند مي شود، سايت «صداي آمريكا» (VOA) خود را ملزم به دفاع و حمايت از اين نمايش و كارگردان آن مي بيند! (18)
از 15 دي ماه «تئاتر شهر» و سالن «چهارسو» جولانگاه تفكرات انحرافي «هنريك ايبسن» و اهداف ضد ديني نمايش «هدا گابلر» بود؛ تفكراتي كه «هان دان كوت»، منتقد ادبي، درباره آن مي گويد: «به نظر مي رسد ] پيام آثار ايبسن[ فقط نااميدي باشد. نه معني، نه هدف، يك خودكشي ساده در پايان، يك زندگي مطلقاً بي هدف...»(19) هدا (شخصيت اول نمايش) همانطور كه «بردو مورگن» مي گويد: «نامتعارف، گنگ، روانشناسي غيرطبيعي، تاثيري پوچ و عبث» (20) است و مانند اغلب آثار ايبسن آنقدر «سنت ستيز» است كه همه را عليه خودش مي شوراند(21) و نمايش آن حتي در مونيخ، برلين، استكهلم، گوتنبرگ، كپنهاگ و لندن با اعتراضات گسترده مردم و مطبوعات و در نهايت با شكست مواجه شد. (22)
پس چرا اين روزها عليرغم توقيف نمايش با هوشياري مسئولان عالي نظام و قوه قضائيه، باز هم جناب وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و معاون محترم هنري ايشان سنگ حمايت از آن را به سينه مي زنند و در برابر سيل انتقادات، صدور مجوز اجرايش را توجيه مي نمايند؟! انگار ما به خواب زمستاني رفته ايم كه مجوز اجراي چنين نمايشي به كارگرداني چنين فردي را صادر مي كنيم! و انگار قصد بيدار شدن هم نداريم كه مقامات عالي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از استمرار اجراي چنين نمايشي حمايت مي كنند. وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي كه ما در اعتقادات اسلامي و شخصيت انقلابي ايشان ترديد نمي كنيم، كجاي اين نمايش سراسر پوچ را مطابق با ملاحظات شرع اسلام و در راستاي اهداف انقلاب ديده اند و مگر امام خميني(ره) در «پيام هنر متعهد» ما نفرمود: «تنها هنري مورد قبول اسلام است كه صيقل دهنده اسلام ناب محمدي(ص)، اسلام ائمه هدي- عليهم السلام- اسلام فقراي دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازيانه خوردگان تاريخ تلخ و شرم آور محروميت ها باشد. (23) كاش به وصيت حضرت روح الله گوش جان مي سپرديم كه فرمودند: «وصيت اين جانب به وزارت ارشاد در همه اعصار خصوصاً عصر حاضر كه ويژگي خاص دارد، آن است كه براي تبليغ حق مقابل باطل و ارائه چهره حقيقي جمهوري اسلامي كوشش كنند» (24) امامي كه راه را نشانمان داد و ما اين روزها قدر نعمت نمي دانيم كه افكار و سخنانش در كنج گنجه هامان خاك مي خورد! اما امروز هم براي شروع، دير نيست و مسئولين مؤمن و مذهبي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مي توانند به اين آقايان سابقاً ايراني بفهمانند كه آدرس را اشتباه آمده اند: اينجا ايران است، سرزميني كه با خون هزاران شهيد زنگارهاي كفر و وابستگي شرق و غرب را از چهره شست و به مكتب اسلام ناب محمدي(ص) رسيد. اينجا ايران است و مردم و مسئولين غيرتمند آن اجازه نمي دهند هر تازه از غرب رسيده اي براي ما سوغات فرنگ بياورد؛ آن هم با طعم پوچ آمريكايي!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
¤ منابع در آرشيو «دفتر پژوهش هاي موسسه كيهان» موجود است.

 



آيت الله سيدجعفر شبيري زنجاني: رهبرانقلاب درجريان فتنه به بهترين وجه مملكت را اداره كردند

آيت الله سيدجعفر شبيري تاكيد كرد قضيه فتنه همه را نگران كرده بود، اما آقا به بهترين وجه مملكت را اداره كردند.
آيت الله سيدجعفر شبيري زنجاني در گفت وگويي تفصيلي كه با مجله پاسدار اسلام انجام داد به بيان برخي ويژگي هاي شخصيتي و اخلاقي حضرت آيت الله خامنه اي پرداخته و نظر جمعي از بزرگان درخصوص ايشان را به عنوان شاهدمثال نقل كردند.
وي در خصوص مديريت رهبرانقلاب در جريان فتنه عنوان كرد: اين قضيه، همه را نگران كرده بود و ايشان به بهترين وجه مملكت را اداره كردند. اين را ديگر همه علما اعلام هم تصديق مي كنند كه هيچ كدام نمي توانستند به اين شكل بحران را اداره كنند. حتي شنيدم كه مرحوم آيت الله گلپايگاني در مورد ايشان بياني داشته اند، چون خيلي ها منتظر بودند كه براساس روابطي كه ايشان با امام داشتند و بنابر موقعيت و مرجعيت ايشان، همه نظرها به طرف ايشان معطوف بود. شنيدم كه ايشان فرموده بودند اگر مرا هم انتخاب مي كردند، كار من نبود و خودم به ايشان محول مي كردم و مي گفتم شما مملكت را اداره كنيد.
آيت الله شبيري در بيان رموز موفقيت مقام معظم رهبري اظهار داشت: معنويت و احساس وظيفه. ايشان از اول در راه انجام وظيفه اقدام مي كردند. 13-14 ساله بودند كه نواب صفوي را ديدند و از همان زمان احساس تكليف كردند و در راه مبارزه گام نهادند. از همان وقت هم ايشان در راه انجام وظيفه آنچه را كه مي توانستند، انجام مي دادند.
يادم مي آيد وقتي ايشان رئيس جمهور شده بودند، بعد از آن حادثه اي كه در مسجد اباذر پيش آمد، من ديگر ايشان را نديده بودم تا يك وقتي آقاي ميرمحمدي ]مسئول وقت دفتر رئيس جمهوري[ آمدند و گفتند آقا مايلند شما را ببينند. خدمتشان تلفن كردم و آقا فرمودند حالي از ما نمي پرسيد؟ گفتم: «چطور مي شود نپرسم؟ شما متعلق به تمام ملت هستيد. من بخواهم وقت شما را بگيرم، خيانت است.» فرمودند:«نه، ما چيزي نيستيم.» به هر حال رفتم خدمتشان. كيفيت برخورد ايشان را كه ديدم، همان تواضع هميشگي را مشاهده كردم. آمدم دستشان را ببوسم كه دستشان را كشيدند. ماه بعد كه حاج آقا مجتبي تهراني نزد ايشان رفته بودند، با من صحبت كردند و گفتند: «ارادتم به آقاي خامنه اي ده برابر شد. رفتم و ديدم خودشان را گم نكرده اند.» من تلفن كردم و گفتم: «حاج آقا مجتبي درباره شما اين را مي گفتند. خود من هم همان ارادتمند هميشگي هستم.»
وي اضافه كرد: مسئله اصلي و مهم اين موفقيت، اين امر است. به علاوه زمينه هاي تحصيلي، به اضافه خوشفكري و صاف فكري و انصاف، اعوجاج نداشتن، مهرباني و... عواملي هستند كه موفقيت ايشان را رقم مي زند: «ولو كنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك». در عين شجاعت، در عين حال كه مي بينيد در روزي كه در نمازجمعه انفجار بمب ايشان را از تريبون به كناري پرت كرد- همان روزي كه صدام تهديد كرده بود كه نمازجمعه را بمباران مي كند و هواپيما هم آمده بودند- ايشان بلافاصله برگشتند و بدون اينكه ذره اي لكنت زبان داشته باشند، سخنراني را ادامه دادند و گفتند:«كار شما همين است. شما چيزي نداريد.» اين تسلط بر نفس، همه از عوامل پيروزي است.
آيت الله شيبري همچنين در ادامه اين گفت وگو با بيان خاطراتي از زمان انتخاب آيت الله خامنه اي به رهبري خاطر نشان كرد:
در آن موقع آيت الله موسوي اردبيلي رئيس شوراي عالي قضايي و رئيس ديوان عالي كشور و آقاي خوئيني ها هم دادستان كل بودند. آقاي اردبيلي همه ما را به سالن اجتماعات دادگستري دعوت كردند. همه قضات ديوان عالي كشور در آنجا اجتماع كرديم و ايشان فرمودند ما مي خواهيم خدمت رهبر برويم، هم تجديد بيعتي با ايشان بكنيم و هم فوت امام را به ايشان تسليت بگوييم. حدود دو ماه بعد از فوت امام بود. ايشان اين تعبير را داشتند و گفتند روزي كه امام از دنيا رفتند، خبرگان جلسه اي تشكيل دادند و در آنجا براي انتخاب رهبر، صحبت هاي زيادي شد. تصميم گرفته شد خيلي سريع كسي را انتخاب كنيم كه خلأ از بين برود و با عجله ايشان را انتخاب كرديم. از الطاف خداوند بر اين نظام و اين انقلاب اين است كه الان بعد از دو ماه هرچه فكر مي كنم، مي بينم مناسبتر از ايشان به نظرم نمي رسد و خداوند خودش، كسي را كه از همه مناسبتر بود، به ذهن ما آورد كه اين را هم جزو الطاف خداوند عنوان مي كردند. ما از همان جا خدمت آقا رفتيم. اين حرف را همه قضات ديوان عالي كشور كه حضور داشتند، شنيدند.
اين عالم عاليقدر ادامه داد: مطلب ديگر اينكه آقاي آل اسحاق براي من نقل كردند كه روزي كه آقا انتخاب شدند، آقاي خوئيني ها كه از جلسه بيرون آمدند، گفتند: «بهترين شخص بود كه انتخاب شد و مناسبتر از ايشان كسي را نداريم، فقط نگران اين هستيم كه مملكت به آمريكا گرايش پيدا كند». اينكه حالا چه حرف هايي زده و چه تعابيري به كار برده مي شود، مطلب ديگري است. آقايان شعار عليه آمريكا زياد داشتند. تعبيرات آقا خيلي آشكار نبود و آقايان فكر مي كردند شايد ايشان كوتاه بيايد، اين است كه گفته بودند تنها نگراني ما اين است كه مملكت به آمريكا گرايش پيدا كند، در حالي كه تنها كسي كه محكم در برابر آمريكا ايستاده،ايشان هستند.
وي با اشاره به ديداري كه با اخويشان آيت الله سيدموسي شبيري زنجاني داشته عنوان كرد: چند ماه قبل خدمتشان بودم. خيلي ها القا مي كردند اخوي، ايشان را قبول ندارند. اخوي فرمودند: «من آقاي خامنه اي را هم مجتهد مي دانم هم عادل.» بعد گفتند: «من ايشان را بر بعضي از علماي معروف ترجيح مي دهم.» البته اسم نبردند، ولي من خودم حدس مي زنم چه كساني بايد باشند.

 



روايت همرزمان و همكاران از خصائل مرحوم علم الهدي

همرزمان و همكاران مرحوم علم الهدي، انجام فرامين رهبري را دغدغه اصلي وي دانستند.
مرحوم سيدعلي علم الهدي جانشين دفتر نظامي فرمانده معظم كل قوا و برادر سردار شهيد حسين علم الهدي هفته پيش همزمان با سي امين سالگرد شهادت شهداي هويزه بر اثر بيماري درگذشت و در كنار مزار برادر شهيد خود به خاك سپرده شد.
در همين ارتباط، سرلشگر غلامعلي رشيد با اشاره به خصوصيات و ويژگي هاي اخلاقي مرحوم سيدعلي علم الهدي وي را انساني پركار، پرتلاش، خالص و صادق دانست و افزود: از آنجايي كه ايشان مي بايست نهايتاً كارهاي خود را تحويل فرمانده معظم كل قوا مي داد، بسيار بسيار در كار حساس بود تا دستور و فرامين بدون هيچ عيب و نقصي و برابر خواسته آقا انجام شود و اين يكي از بزرگترين دغدغه هاي مرحوم علم الهدي بود.
رشيد، علم الهدي را انساني پيگير معرفي كرد و گفت: من فكر مي كنم دليل اين بيماري كه نهايتاً ايشان را از پاي درآورد، همين مسئله پركاري او بود. چرا كه معتقد بود بايد كار را به صورت مداوم تا انجام ادامه داد و اين دغدغه يك لحظه او را رها نمي كرد.
وي در گفت وگو با فارس، با تأكيد بر اينكه بارها خودم و دوستان ديگر، تلاش، دقت و پيگيري او را شاهد بوديم، براي مرحوم علم الهدي آرزوي مغفرت و آمرزش كرد.
همچنين سردار محمد شيرازي رئيس دفتر نظامي فرمانده معظم كل قوا با اشاره به ويژگي هاي فردي و كاري مرحوم سيدعلي علم الهدي با تأكيد بر اينكه ايشان سوابق درخشاني در مبارزات پيش از انقلاب داشتند، گفت: مرحوم علم الهدي بعد از انقلاب نيز خود را در مسير خدمت به نظام و پيروي محض از ولايت قرار داد و همين ابراز رضايت رهبر عزيز انقلاب از عملكرد وي، نشان دهنده سرانجام خوب كارهاي ايشان است.
شيرازي افزود: مرحوم علم الهدي جدا از اصالت خانوادگي و تدين، انساني خوشفكر، اهل بررسي، تحقيق، مطالعه و جمع بندي مسائل به طور جامع و به تعبير حضرت آقا، همه جانبه نگر بود.
وي ادامه داد: از آنجا كه مبناي كار ايشان تدابير رهبري معظم انقلاب بود، بنابراين هر كاري را كه به دفتر مراجعه مي شد به تدابير قبلي حضرت آقا برمي گرداند و با آن مي سنجيد.
رئيس دفتر نظامي فرمانده معظم كل قوا با تاكيد بر اينكه مرحوم علم الهدي هميشه مسائل را به صورت ريشه اي دنبال مي كرد و اقدامات او هيچ وقت سطحي نبود، تصريح كرد: ايشان به عنوان جانشين دفتر نظامي فرمانده معظم كل قوا در خصوص امور مربوط به دفتر، حتي از خطاهاي كوچك نيز گذشت نداشت و از آنجايي كه هر سازماني كه كاري را خدمت آقا ارجاع مي داد، بايد ابتدا توسط مرحوم علم الهدي ديده مي شد، بنابراين، اين ويژگي بسيار حائز اهميت بود.
شيرازي با بيان اينكه مرحوم علم الهدي بسيار علاقه مند بود در ارتباط مستقيم با رهبر انقلاب كار كند، ادامه داد: ايشان هيچگاه تظاهر به انجام كاري را نداشت و البته در دفتر نظامي آقا بحمدالله همه افراد همين طورند كه اين هم نشأت گرفته از منش خود ايشان است.
رئيس دفتر نظامي فرمانده معظم كل قوا در پايان قانونمداري را از ديگر ويژگي هاي مرحوم علم الهدي عنوان كرد و افزود: ايشان معتقد بود كار، آئين نامه دارد و دقيقاً بايد طبق ضوابط از پيش تعيين شده جلو برود.

 



سخنگوي وزارت خارجه: تحولات تونس موضوع داخلي اين كشور است

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان تحولات تونس را موضوع داخلي اين كشور خواند و ابراز اميدواري كرد كه با تدبير رهبران جريانات فكري و سياسي در اين كشور وضعيت مطلوبي كه منافع ملت تونس را در بر داشته باشد حاكم شود.
رامين مهمان پرست سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در گفت وگو با فارس، درباره تحولات اخير در تونس گفت: آن چه كه براي ما اهميت دارد حفظ آرامش در اين كشور و حفظ جان انسان هاست.
وي با بيان اينكه ما تحولات تونس را با دقت پيگيري مي كنيم، افزود: اميدواريم با تدبير رهبران جريانات فكري و سياسي در تونس از طرق مسالمت آميز وضعيت مطلوبي در اين كشور حاكم شود كه منافع ملت تونس را در بر داشته باشد.
وي درخصوص اوضاع كنوني لبنان نيز بار ديگر بر حفظ وحدت ملي اين كشور و عدم اجازه سوءاستفاده به بدخواهان ملت لبنان و مداخله گران تاكيد كرد و افزود: از آنجايي كه گروه هاي مختلف لبنان از رشد و بلوغ سياسي بالايي برخوردارند، با رايزني و مشورت در چارچوب هاي قانوني، قادرند تدبير مناسب را نسبت به وضعيت آينده اين كشور اتخاذ كنند.
مهمان پرست درخصوص پيگيري هاي وزارت امور خارجه در مورد شهرزاد ميرقلي خاني تبعه ايراني كه بيش از سه سال است در زندان هاي آمريكا در بازداشت به سر مي برد، با بيان اينكه رسيدگي به وضعيت و حقوق اتباع ايراني جزو دستور كار مستمر و دائمي اين وزارتخانه است، خاطرنشان كرد: يكي از موضوعاتي كه معاونت كنسولي وزارت امور خارجه با جديت مورد پيگيري قرار مي دهد، وضعيت اتباع ما بخصوص آنهايي است كه در برخي كشورها گرفتار شده باشند.
وي ادامه داد: متاسفانه آمريكايي ها رويه غيراخلاقي و غيرانساني را در پيش گرفتند و اقدام به دستگيري و بازداشت برخي اتباع كشورمان به بهانه هاي واهي كرده اند كه از آن جمله شهرزاد ميرقلي خاني است. سخنگوي وزارت خارجه با ذكر اين نكته كه در حال پيگيري اين موضوع هستيم، به احضار سفير سوئيس در تهران به وزارت خارجه به عنوان حافظ منافع آمريكا در ايران اشاره كرد و افزود: در اين احضار تذكرات لازم درخصوص حفظ و رعايت حقوق شهرزاد ميرقلي خاني به وي داده شد. مهمان پرست گفت: از همه مراجع حقوقي، قانوني، سياسي و بين المللي براي رسيدگي به وضعيت اتباع ايراني بازداشت شده در آمريكا استفاده مي كنيم.

 



عسگراولادي : مردم نمي توانند يك ديدگاه ساختارشكن را جزء اضلاع رقابت هاي سياسي بپذيرند

دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري گفت: دوم خردادي هايي كه در فتنه سال 88 با سران فتنه و دشمنان نظام همكاري نكردند و جرمي را مرتكب نشدند ، مي توانند با تعريف يك هويت جديد اول برادري خود را با مردم و نظام اثبات كنند بعد در انتخابات آينده ادعاي ارث نمايند .
به گزارش ايسنا، حبيب الله عسگراولادي ادامه داد: آن ها مي توانند از بدنه خود رهبراني را برگزينند كه سابقه بي مهري با نظام و مردم را نداشته باشند .
وي ادامه داد: اما آن دسته از دوم خردادي ها در سه مقطع 18 تير 78 و تحصن در مجلس عليه نهادهاي قانوني نظام و نيز رويدادهاي تلخ سال گذشته تا مرز محاربه با نظام و بي مهري به راي مردم و جمهوريت نظام پيش رفتند و از طريق عمده رسانه هاي دوم خردادي در مقطع 76 تا 84 دست به اهانت به مقدسات مردم، نشر اكاذيب و افترا عليه اشخاص حقيقي و حقوقي زدند در صورتي كه قرار بود آن ها مطابق شعارهايشان آزادي و حقوق شهروندي را پاس بدارند همچنين مخالف را منتقد و منتقد را موافق نظام كنند اما متاسفانه رفتند در كنار منافقين و ضد انقلاب، عليه انقلاب و مردم موضع گرفتند .
وي تصريح كرد: به همين دلايل پيش گفته اين عده مشروعيت قانوني و مشروعيت مردمي خود را از دست داده اند و به تعبير ديگر حضور قانوني خود را در رقابت هاي سياسي تعطيل كردند .
وي ادامه داد: طبيعي است نهادهاي قانوني نظام با توجه به مطالبات مردم در 9 دي 88 و 22 بهمن 88 نمي توانند صلاحيت چنان اشخاصي را براي حضور در رقابت هاي سياسي آينده تاييد كنند .
عسگراولادي تصريح كرد: جامعه سياسي امروز ما يك جامعه متكثر است اينطور نيست كه تنها يك ديدگاه در جامعه وجود داشته باشد ما در سپهر سياست ايران امروز شاهد رويش ديدگاه هاي متفاوت هستيم، حذف يك ديدگاه برانداز آسيبي به مشاركت سياسي مردم نمي زند به ويژه اين كه اين حذف توسط خود آن ها صورت گرفته است و مردم نمي توانند يك ديدگاه ساختارشكن و برانداز را جزء اضلاع رقابت هاي سياسي بپذيرند .
به گفته دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري، نگاه اين دسته از دوم خردادي ها ورود به مجلس يا تسخير قوه مجريه نيست آن ها به ساختارشكني روي آورده اند و نظام را با همكاري آمريكا و انگليس و رژيم صهيونيستي مي خواسته و مي خواهند تغيير دهند و منظور آن ها از تغيير، همگرايي با دشمنان نظام است. اوباما، ساركوزي و نتانياهو رسما از آن ها دفاع مي كنند و رسانه هاي شيطاني خود را در اختيار اين دسته از دوم خردادي ها قرار داده اند .
عسگراولادي در مورد اجراي قانون هدفمندكردن يارانه ها خاطرنشان كرد: دولت در اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها موفق عمل كرده است و مردم نيز چون دولت را قبول دارند همكاري خوبي كرده اند. مساله هدفمند كردن يارانه ها از مساله هسته اي شدن كشور مهمتر است چراكه اين طرح كشور را در آستانه يك تحول بزرگ اقتصادي قرار داده است، مجلس نيز همكاري خوبي با دولت در اين امر داشته است .
عسگراولادي تاكيد كرد: اكنون مساله هدفمند كردن يارانه ها يك مساله ملي است كه عزم ملي پشت سر آن هست. نمايندگان به لحاظ قانوني وظايفي بر عهده دارند و در انجام اين وظايف كوتاهي ندارند .

 



از امروزثبت نام دوره فراگير كارشناسي ارشد پيام نور و جشنواره قرآني دانشجويان آغاز شد

ثبت نام دوره فراگير كارشناسي ارشد پيام نور و ثبت نام اينترنتي هفتمين جشنواره قرآني دانشجويان دانشگاه علمي كاربردي از امروز آغاز شد.
عبدالله معتمدي معاون سنجش و آموزش دانشگاه پيام نور گفت: دارندگان مدارك كارشناسي رسمي و بالاتر مي توانند بدون توجه به نوع رشته كارشناسي خويش در يك رشته از رشته هاي كارشناسي ارشد از فردا (امروز) ثبت نام كنند.
وي در گفت وگو با فارس با بيان اينكه ثبت نام دوره هاي فراگير كارشناسي ارشد دانشگاه پيام نور تا دوم بهمن ماه ادامه دارد، افزود: استقرار اطلاعات ثبت نامي داوطلبان بر روي سايت اينترنتي سازمان سنجش آموزش كشور براي مشاهده و ويرايش اطلاعات از 10 تا 12 بهمن ماه صورت مي پذيرد.
وي گفت: دريافت كارت ورود به جلسه و برگ راهنماي آزمون فراگير كارشناسي ارشد دانشگاه پيام نور از طريق سايت اينترنتي سازمان سنجش آموزش كشور از 27 تا 29 ارديبهشت ماه سال 90 است.
معاون سنجش و آموزش دانشگاه پيام نور با اشاره به برگزاري آزمون دوره فراگير كارشناسي دانشگاه پيام نور در 30 ارديبهشت ماه سال آينده، افزود: نتايج اين آزمون حداكثر تا شهريورماه سال 90 اعلام مي شود.
آغاز ثبت نام اينترنتي جشنواره قرآني دانشجويان
همچنين به گزارش ايسنا ثبت نام اينترنتي مرحله مقدماتي هفتمين جشنواره قرآني دانشجويان دانشگاه جامع علمي كاربردي آغاز شد.
حيدرعلي شايانفر معاون دانشجويي و فرهنگي دانشگاه با اعلام اين خبر افزود: داوطلبان مي توانند تا 30 بهمن ماه با مراجعه به سامانه الكترونيكي http://infouastacir/ghoran ثبت نام و كد رهگيري دريافت كنند.
وي تصريح كرد: هر داوطلب تنها مي تواند در يكي از رشته هاي كتبي يا شفاهي ثبت نام كند و امكان انتخاب هر دو رشته وجود نخواهد داشت.
براساس اين گزارش، مرحله كشوري هفتمين جشنواره قرآن دانشجويان دانشگاه جامع علمي كاربردي تابستان سال 0913 به ميزباني واحد استاني گيلان برگزار مي شود.
همچنين به گزارش خبرگزاري برنا ديروز آخرين مهلت ثبت نام آزمون كارشناسي فراگير پيام نور كه به پايان رسيد و اين مهلت ديگر تمديد نخواهد شد.

 



مأمور سابق سيا در نشست ايران در نيويورك: اسرائيل تهديد اصلي براي آمريكاست نه ايران

نشستي با حضور بيش از 200 نفر از نمايندگان تشكل هاي سياسي و فعالان ضدجنگ در آمريكا از جمله «ري مك گاورن » مأمور سابق سيا با موضوع ايران و بررسي سياست هاي غرب در قبال تهران در منهتن نيويورك برگزار شد.
نشستي با حضور بيش از 200 نماينده از ائتلاف ضدجنگ «انسر » (ANSWER)، كميته دوستي ايرانيان و آمريكايي ها (AIFC) و همچنين سازمان «دنيا نمي تواند صبر كند » (world canشt wait) و نيز شخصيت هاي برجسته آمريكايي همچون «ري مك گاورن » مأمور سابق سيا كه در دولت هاي حدود 7 رئيس جمهور آمريكا در سازمان جاسوسي سيا فعاليت كرده است، در منهتن نيويورك با موضوع اصلي «ايران» برگزار شد. اين نشست كه توسط كميته دوستي ايرانيان و آمريكايي ها ترتيب داده شده بود و از ساعت 7 تا 10 شب گذشته به وقت نيويورك در كليسايي در منطقه منهتن آمريكا برگزار شد، 3 سخنران داشت و در پايان آن نيز جلسه پرسش و پاسخي برگزار شد و حضار سؤالاتي را مطرح كردند كه توسط 3 سخنران اين نشست به آنها پاسخ داده شد.
«نيما شيرازي » نويسنده و ستون نويس مجله آمريكايي «فارين پالسي » نخستين سخنران اين نشست بود كه به بررسي موضوعاتي پيرامون ايران و نقشي كه رسانه هاي غربي در تحولات ايران بويژه رويدادهاي پس از انتخابات سال گذشته رياست جمهوري در ايران ايفا كردند، پرداخت.
به گزارش فارس، «برايان بيكر » هماهنگ كننده ائتلاف انسر و فعال ضدجنگ دومين سخنران اين نشست بود كه در سخنراني خود به طور خاص به موضوع سياست دولت هاي آمريكا در قبال ايران و تلاش ها در جهت براندازي دولت ايران پرداخت. وي در سخنراني خود در اين نشست تأكيد كرد كه موضوع هسته اي ايران تنها بهانه اي است تا آمريكا تسلط خود را گسترش دهد.
«ري مك گاورن » مأمور سابق سازمان جاسوسي آمريكا (سيا) كه بيش از 27 سال در دوره رياست جمهوري 7 نفر از رؤساي جمهوري آمريكا فعاليت كرده است، به عنوان سومين سخنران اين نشست مطالبي را پيرامون موضوع هسته اي ايران و بويژه ادعاهاي غرب در اين رابطه مطرح كرد. وي همچنين گفت: رسانه هاي آمريكا افكار را منحرف مي كنند و تمام حرف هايي كه از رسانه هاي آمريكايي مي شنويد هدايت شده است. اسرائيل تهديد اصلي براي آمريكا به حساب مي آيد و نه ايران.

 



اردوغان : با مقامات ايران و قطر درباره تحولات لبنان گفتگو خواهيم كرد

رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه گفت : با مقامات ايران و قطر درباره تحولات اخير لبنان گفت و گو خواهيم كرد.
نخست وزير تركيه در پايان ديدار خود در آنكارا با سعد حريري نخست وزير موقت لبنان اين مطلب را عنوان كرد.
روزنامه زمان نوشت، نخست وزير تركيه كه در نشست روساي شعبات استاني حزب عدالت و توسعه در آنكارا سخن مي گفت ، افزود: دولت تركيه براي حمايت از برقراري ثبات در لبنان وارد عمل شده است.
اردوغان گفت : احتمالا پس از گفتگوي تلفني با مقامات ايران و قطر نسبت به نتايج آن و يا هفته آينده نشست هايي را با حضور نمايندگان آمريكا ، فرانسه ، تركيه، عربستان ، قطر ، سوريه ، لبنان و مصر برگزار خواهيم كرد.
نخست وزير تركيه افزود: لبنان سال ها گرفتار جنگ داخلي بود و نبايد اجازه داد بار ديگر گرفتار بي ثباتي شود.
وي اهميت حفظ ثبات در لبنان را براي صلح در منطقه مهم ارزيابي كرد.
سعد حريري نخست وزير موقت لبنان دو روز پس از سقوط دولت خود، با هدف گفت وگو با مقام هاي ارشد تركيه درباره بحران بيروت و تحولات منطقه اي، روز جمعه وارد آنكارا شد.
حريري كه همزمان با سفر به آمريكا، با استعفاي دسته جمعي 11وزير عضو جريان هشتم مارس در اعتراض به فشار مداوم آمريكا و رژيم صهيونيستي به دادگاه بررسي كننده پرونده ترور رفيق حريري رو به رو شد، توسط ميشل سليمان رئيس جمهوري لبنان تا تشكيل دولت جديد، عهده دار مسئوليت نخست وزيري موقت شد.
وي پس از تمديد يك روزه اقامت خود در آمريكا براي مذاكره بيشتر در اين زمينه، با نيكلا ساركوزي رئيس جمهوري فرانسه در پاريس به گفت وگو نشست و روز جمعه نيز در آنكارا با رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه ديدار كرد.

 



رئيس دانشگاه تهران: پذيرفته شدگان دوره دكتري در آزمون سراسري بايد در آزمون كتبي هم شركت كنند

رئيس دانشگاه تهران از برگزاري آزمون كتبي درون دانشگاهي براي پذيرش دانشجوي دكتري دراين دانشگاه علاوه بر آزمون متمركز سازمان سنجش خبر داد.
فرهاد رهبر در گفتگو با مهر با بيان اين مطلب افزود: به هرحال بعد از اينكه آزمون متمركز پذيرش دانشجوي دكتري توسط سازمان سنجش آموزش كشور برگزار مي شود چند برابر ظرفيت پذيرش هر دانشگاه به آن دانشگاه معرفي مي شود دراين زمان است كه دانشگاه براي انتخاب دانشجويان دكتري بايد ملاكي براي گزينش از بين افرادي كه از سوي سازمان سنجش معرفي مي شوند داشته باشد.
رئيس دانشگاه تهران افزود: در برخي دانشكده هاي دانشگاه تهران كه براساس اطلاعات تحصيلي و سوابق علمي مي توان داوطلب دكتري را انتخاب كرد، آزمون كتبي درون دانشگاهي براي پذيرش برگزار نمي كنيم و داوطلبان تنها در آزمون متمركز سازمان سنجش شركت مي كنند.
وي خاطرنشان كرد: اما در برخي دانشكده ها كه سوابق ندارند، چون ممكن است درمصاحبه اعمال نظر شخصي شود، ترجيح مي دهيم آزمون كتبي برگزار كنيم.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14