(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 6 تیر 1390- شماره 19960

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
«ادغام» شفاف سازي شد
با 205 راي موافق نمايندگان نيكزاد اولين وزير راه و شهرسازي شد
علم ميزبان ، علم ميهمان
خارج از دستور
اجراي آزمايشي انتخابات رايانه اي در چند حوزه انتخابيه
الهام: احمدي نژاد به افرادي اعتماد كرده است كه هيچ سنخيتي با وي ندارند
نقدي: وقت آن مي رسد كه مراسم 14 خرداد را در قدس شريف برگزار كنيم
سرلشكر فيروزآبادي: حادثه 6 تيرماه 60 31معجزه اي براي مديريت آينده انقلاب بود
آيت الله مؤمن: ولايت فقيه همان ولايت پيامبر و ائمه است



«ادغام» شفاف سازي شد

اين روزها خيلي ها بدتر از من گيج زده اند كه بالاخره ادغام كدام وزارتخانه ها كان لم يكن تلقي شد و كدام شان قرار است با هم ادغام شوند. من امروز اين موضوع را در ذهن خودم شرطي كردم و الان مثل بلبل براي شما توضيح مي دهم كه چي به چي است. من ياد گرفتم، شما هم ياد بگيريد. علي ايحال خوب نگاه كنيد؛ وزارت ارتباطات و فن آوري اطلاعات كلاً ادغامش با هر وزارتخانه ديگري منتفي شد، چرا كه اين وزارتخانه همين طوري اش هم ادغام هست! يعني وزارت ارتباطات و فن آوري اطلاعات، لاكردار اسمش از فرط درازي، خود به خود بوي ادغام مي دهد. اگر با من بود، اين وزارتخانه را تقسيم بر 3 مي كردم و از دلش 3 تا وزارتخانه جديد درمي آوردم به نام هاي «وزارت ارتباطات خالي و اين طرف و آن طرف»، «وزارت فن آوري خالي، وبگردي و آي،تي اسلامي»، «وزارت اطلاعات خالي غير از وزارت اطلاعات و روزنامه اطلاعات و اطلاعات دم در وزارتخانه هاي اسلامي»! اولي و سومي را مي دادم مشايي، دومي را با سرپرست اداره مي كردم. يعني اين وزارتخانه ارتباطات و فن آوري اطلاعات را با هر وزارتخانه ديگري كه ادغام مي كردند، اولين مشكل، اسم اين وزارتخانه بود كه 2 كيلومتر مي شد. لحظه اي فرض كنيد كه مثلاً مي خواستند اين وزارتخانه را ادغام كنند با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اسمش را چي بايد مي گذاشتند؟ وزارت ارتباطات و فن آوري فرهنگ و اطلاعات اسلامي؟! يا وزارت فرهنگ و ارشاد ارتباطات و فن آوري اسلامي؟! بيچاره آن خبرنگاري كه مي خواست اخبار اين وزارتخانه كذايي را رد كند! خب! اين از اين. پس وزارت ارتباطات و فن آوري اطلاعات را ياد گرفتيد. حالا برويم سراغ وزارت رفاه و تأمين اجتماعي. عرض مي كنم به خدمت تان كه ادغام اين وزارتخانه هم به دليل طرح هدفمندي يارانه ها منتفي شده. يعني بعد از هدفمندي ما شاهد اين هستيم كه اجتماع به اندازه كافي «تأمين» و در «رفاه» هست كه لااقل در اين مورد، نيازي به ادغام نيست. اين هم از اين. تا اينجا را حفظ كنيد تا برويم سراغ مابقي وزارتخانه ها. خيلي راحته ها! ببينيد؛ وزارت كار قرار است ادغام شود در وزارت تعاون. يعني زور ادغام فقط و فقط به وزارتخانه هايي رسيده كه اسم شان مختصر بوده و اين عقلاني هم هست، كارشناسانه هم هست، خوب هم هست! اما وزارت بازرگاني. بخش هايي از اين وزارتخانه چرب و چيل(!) كه مرتبط با موضوع جهاد و كشاورزي است، قرار است در وزارت جهاد و كشاورزي ادغام شود؛ مثل بخش واردات و صادرات، ليكن بخش هايي از وزارت بازرگاني قرار است ادغام شود در وزارت صنايع و معادن، بخش هايي در مسكن و راه سازي، بخش هايي در ورزش و جوانان، بخش هايي در وزارت نفت، و اگر چيزي ته آن ماند، در وزارت آموزش و پرورش! اما وزارت نفت و نيرو با اينكه اسم شان مختصر است، در هم ادغام نخواهند شد تا خرده گيران، نكته گيري نكنند كه فقط وزارتخانه هايي ادغام شدند كه اسم شان مختصر بوده!! و اين هوش و ذكاوت قواي مقننه و مجريه، بلكه قضائيه را مي رساند. در ثاني مگر ما يك همچين شعري داريم كه «ز نيرو بود نفت را راستي»؟! ديديد چقدر راحت بود؟! يعني الان شما در تاكسي وقتي يكي ازتان پرسيد كه چي قرار است در چي ادغام شود، مي توانيد مثل بلبل حرف بزنيد. حالا براي اينكه ببينيم چقدر خوب ياد گرفته ايد، امتحان!
سؤال اول/ چرا مسئولان دولتي براي از بين بردن ريزگردها و حل مشكل آلودگي هوا مالچ نمي پاشند؟!
الف) چون دارند وزارتخانه ها را ادغام مي كنند!
ب) چون پاشيدن مالچ مانع كار كردن مسئولان براي مردم است.
ج) چون وزارتخانه مالچ و امور پاشش اسلامي نداريم.
د) چون مسئولان بيكار نيستند!
سؤال دوم/ در دعواي ميان قوه مجريه و قوه مقننه بر سر ادغام وزارتخانه ها حق با كدام شان است؟
الف) با قوه قضائيه!
ب) با هيچ كدام.
ج) با جفت شان.
د) همه موارد
سؤال سوم/ چرا مسئولين جلوي چشم مردم با هم دعوا مي كنند؟
الف) چون مردم را محرم اسرار خودشان مي دانند!!
ب) چون ما وزارت امور دعواي زيربنايي و شاخ به شاخ و ترابري نداريم.
ج) چون كه چيز.
د) پس جلوي چشم دشمن دعوا كنند؟!
سؤال چهارم/ چرا هيچ كس به فكر وزارت آموزش و پرورش نيست؟
الف) چون نفت، سود دارد، اما دانش آموز سرتا پا ضرر است!
ب) چون هيچ كس به فكر پاشيدن مالچ نيست.
ج) چون 3 ماه تعطيلي است!
د) چون ابوعلي سينا سختي كشيد كه به اينجا رسيد.
سؤال پنجم/ كلاً چرا همچين شده است؟
الف) تقصير حرفهاي فلاني بود در مناظره!
ب) تقصير چيز يعني دست ما بود كه نمك داشت.
ج بايد زيرساخت ها اصلاح شود!!!!
د) خيلي هم خوب است؛ كجا همچين شده؟!
«آقاي چيز»

 



با 205 راي موافق نمايندگان نيكزاد اولين وزير راه و شهرسازي شد

با موافقت 205 نماينده مجلس، نيكزاد اولين وزير راه و شهرسازي شد.
بالاخره پس از روزها كشمكش، اولين وزارتخانه جديد دولت هم صاحب وزير شد. اهالي خانه ملت ديروز پس از بررسي صلاحيت علي نيكزاد، وزير پيشنهادي راه و شهرسازي، با 205 راي موافق او را روانه اين وزارتخانه تازه تاسيس كردند.
در جلسه علني صبح يكشنبه البته با توجه به اين كه هيچ كس براي مخالفت از نيكزاد اعلام آمادگي نكرد، نمايندگان موافق هم پشت تريبون نرفتند.
رحيمي، معاون اول هم كه به جاي رئيس جمهور براي دفاع از وزير پيشنهادي راه و شهرسازي به مجلس رفته بود، نيازي به اظهارنظر نديد و تنها نيكزاد طي صحبت هايي، برنامه هاي خود براي اين وزارتخانه را اعلام كرد.
وزير پيشنهادي وزارت راه و شهرسازي، «ساماندهي اراضي به منظور تبديل مسكن از كالاي سرمايه اي به كالاي مصرفي»، «حمايت و تامين پرداخت تسهيلات ارزان قيمت» و «پيگيري انجام تكاليف قانون پنجم توسعه در جهت كاهش خطرپذيري زلزله» را از جمله برنامه هاي اين وزارتخانه برشمرد.
علي نيكزاد در دفاع از خود با تشريح برنامه هاي پيشنهادي اش براي وزارتخانه راه و شهرسازي در صحن علني مجلس گفت:برنامه پيشنهادي اين وزارتخانه براساس سياست هاي ابلاغي مقام معظم رهبري و قانون برنامه پنجم توسعه تنظيم شده است.
وي تكميل و تصويب طرح جامع حمل و نقل و تنظيم سهم زيربخش ها و توسعه شبكه با توجه به ملاحظات اقتصادي و دفاعي و امنيتي، كاهش مصرف انرژي، كاهش آلودگي محيط زيست، افزايش ايمني، سودآوري ملي و برقراري تعادل و تناسب بين زيرساخت ها و تجهيزات ناوبري و نانوها و تقاضا و افزايش بهره وري و جذب سرمايه گذاري داخلي و خارجي با نگرش بر آمايش سرزمين را از جمله اين برنامه ها برشمرد.
نيكزاد با بيان اين كه اتصال مسيرهاي ريلي شرق و غرب و شمال و جنوب و شبكه ريلي آسيايي در جهت توسعه ترانزيت ريلي بار و مسافر از برنامه هاي اين وزارتخانه است، گفت: توسعه شبكه هاي آزادراهي و بزرگراهي كشور و بهسازي و هوشمندسازي راه هاي شرياني كشور، ادامه آسفالت راه هاي روستايي، افزايش حجم ترانزيت كالاها، كاهش عمر ناوگان بار مسافر، تلاش در جهت ارتقاي ايمني تردد جاده اي نيز از برنامه هاي اين وزارتخانه در مورد جاده ها است.
وي افزايش ناوگان هوايي و كاهش عمر آن با تاكيد بر استفاده از توان بخش خصوصي، ارتقاي فرودگاه بين المللي حضرت امام(ره) در حمل و نقل هوايي و بار و مسافر با استفاده از اعتبارات دولتي و بخش خصوصي، توسعه فرودگاه ها با افزايش امكان پروازهاي كوتاه برد بين مراكز استان ها در جهت رعايت عدالت، واگذاري شركت هاي هواپيمايي دولتي به بخش خصوصي در جهت كارآمدتر كردن حمل و نقل هوايي كشور، افزايش امكان عبوري از فضاي هوايي كشور و كاهش هزينه تمام شده و زمان سفر و افزايش درآمد شركت فرودگاه هاي كشور با رعايت مصالح ايمني را به عنوان برنامه هاي وزارت راه و شهرسازي در حوزه هوايي برشمرد.
نيكزاد ادامه داد: افزايش ظرفيت بنادر تجاري و حجم جابجايي بار و مسافر و ساماندهي سواحل و جذب سرمايه گذاري داخلي و خارجي و حفاظت از محيط زيست دريايي از برنامه هاي اين وزارتخانه است كه در مدت كوتاه سرپرستي بنده در وزارت راه و ترابري خداوند كمك كرد كه سرمايه گذاري خارجي بالغ بر 300 ميليارد تومان در بندر امام(ره) اجرايي شود كه اين سرمايه گذاري ها در حال حاضر در دست اجرا است.
پس از طرح برنامه پيشنهادي وزير راه و شهرسازي مبني بر اجراي طرح هادي روستايي، محبي نيا عضو هيات رئيسه مجلس گفت: جمعي از نمايندگان دغدغه هايي در مورد طرح هاي هادي بنياد مسكن و راه روستايي را مطرح كردند كه آقاي فرهنگي عضو ديگر هيات رئيسه اين موضوع را در قالب سؤالي تبديل كردند كه طبق آيين نامه اين موضوع قابل طرح است.
وي افزود: سؤال نمايندگان اين است كه آيا وزير براي ادغام وظايف مشابه مانند طرح هاي هادي، بنياد مسكن و راه روستايي كه مربوط به تردد روستاييان است برنامه اي دارد؟
براساس اين گزارش وزير پيشنهادي راه و شهرسازي در پاسخ به اين پرسش گفت: طرح هادي روستايي و بنياد مسكن انقلاب اسلامي در حال حاضر در دست اجرا است.
وي افزود: مجلس در قانون بودجه 90 هشت درصد از بودجه استاني را براي اين كار مصوب نمود كه بر اين اساس با 31 استاندار كشور توافق كرده ايم كه زيرسازي 14هزار كيلومتر براي همه روستاهاي بالاي 50 خانوار توسط استانداران و آسفالت راه روستايي به صورت متمركز توسط معاون روستايي انجام شود.
تصويب فوريت اصلاح شرط نامزدي نمايندگان فعلي
اهالي بهارستان ديروز دو فوريت طرح استفساريه ماده 28 قانون انتخابات مجلس را هم تصويب كردند.
طبق اين استفساريه حضور كمتر از 4 سال و يا حضور مياندوره اي در مجلس شوراي اسلامي نيز در تعيين مدرك تحصيلي براي شركت در انتخابات معادل يك دوره نمايندگي محسوب مي شود.
گفتني است، پيش از اين نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با اصلاح قانون انتخابات شرط مدرك تحصيلي كارشناسي ارشد را براي حضور در انتخابات مجلس معين كرده بودند.
از تبصره هاي اين طرح اين بود كه كساني كه يك دوره در مجلس حضور داشته اند مدرك تحصيلي آنها يك درجه ارتقا مي يابد يعني مدرك كارشناسي معادل مدرك كارشناسي ارشد محسوب مي شود، اما وزارت كشور اعلام كرده بود به علت پايان نيافتن دوره هشتم مجلس و كامل نشدن دوره نمايندگي وكلاي ملت در دوره هشتم به كساني كه داراي مدرك كارشناسي هستند اجازه نخواهد داد در انتخابات شركت كنند اين قانون شامل نمايندگان مياندوره اي مجلس نيز مي شود.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با تصويب دو فوريت اين استفساريه وضعيت حضور خود و نمايندگان ميان دوره اي را در انتخابات مجلس مشخص كردند.
در صورت تصويب اين استفساريه حضور كمتر از 4 سال در مجلس نيز شامل يك دوره نمايندگي مي شود.
اين استفساريه با 160 راي موافق، 43 راي مخالف، 15راي ممتنع از مجموع 219 نماينده حاضر در مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد.
در بررسي دو فوريت اين طرح، سليمي و كامران به عنوان مخالف و يوسف نژاد و كريمي فيروزجايي به عنوان موافق سخن گفتند.
سليمي گفت: اين تبعيض آشكار است كه يك دوره نمايندگي را حتي اگر يك ماه نيز باشد شامل شرايط كانديداتوري قرار دهيم.
وي در عين حال اخطار داد كه مجلس نمي تواند در مورد قانون عادي تفسير انجام دهد.
محمدرضا باهنر كه رياست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به اخطار وي تاكيد كرد: ما نمي خواهيم تفسير قانون اساسي انجام دهيم و اين سؤال خلاف قانون اساسي نيست.
يوسف نژاد به عنوان موافق اول اظهار داشت: فوريت اين طرح به اين دليل است كه اگر مجلس اظهارنظر نكند به نمايندگان كه تا چند روز ديگر مهلت استعفا از مسئوليت خود را دارند ظلم مي شود.
كامران به عنوان مخالف دوم اظهار داشت: اين دو فوريت را كنار بگذاريد و با شوراي نگهبان و وزارت كشور قانون مذكور را اصلاح كنيد.
كريمي فيروزجايي به عنوان موافق دوم گفت: با اين استفساريه مي خواهيم راه را براي كساني كه مدارك تحصيلي صادره از وزارت بهداشت و حوزه علميه قم را نيز دارند باز كنيم، اين امر به پويايي نظام انتخابات كمك مي كند.
مجلس تخلف وزارت صنايع را به قوه قضائيه فرستاد
در بررسي گزارش مشترك كميسيون هاي صنايع و معادن و كميسيون ويژه نظارت و پيگيري اصل 44 قانون اساسي در مورد نحوه واگذاري طرح فولاد هرمزگان، تخلف 855 ميليارد توماني وزارت صنايع در عدم اختصاص منابع حاصل از فروش طرح فولاد هرمزگان به سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران براي ارجاع به قوه قضائيه به تصويب نمايندگان مجلس رسيد.
در ابتداي اين جلسه سخنگوي كميسيون صنايع به قرائت گزارش مشترك كميسيون هاي صنايع و اصل 44 درباره نحوه واگذاري طرح فولاد هرمزگان و عدم اختصاص مبلغ حاصل از فروش آن به طرح هاي نيمه تمام 5 ساله فولاد كشور پرداخت.
طبق اين گزارش شركت فولاد مباركه اصفهان با برنده شدن در مزايده طرح فولاد هرمزگان سهام اين شركت را به مبلغ 8 هزار و 550 ميليارد ريال به عنوان سهم نقدي معامله كرده است.
براساس گزارش كميسيون مشترك بايد صدردرصد وجوه حاصل از اين واگذاري در اختيار وزارت صنايع و معادن قرار مي گرفت تا براي تكميل طرح هاي نيمه تمام يا پرداخت تسهيلات به بنگاه هاي صنعتي و معدني در راستاي اجراي بسته هاي حمايتي قانون هدفمند كردن يارانه ها پرداخت مي شد.
اين گزارش با 157 راي موافق در مجلس به تصويب رسيد تا به قوه قضائيه ارجاع شود.
نمايندگان در ادامه بررسي شور دوم گزارش كميسيون قضايي درباره لايحه مجازات قاچاق اسلحه و مهمات، مواد ديگري از اين لايحه را تصويب كردند.
نمايندگان ملت در ماده 20 اين لايحه مصوب كردند با توجه به معضلات امنيتي و اجتماعي ناشي از وجود اقلام موضوع اين قانون در جامعه، ضرورت استمرار مبارزه با اين معضل و لزوم تامين امنيت پايدار، دولت موظف است سالانه براي پيشگيري از وقوع هر يك از جرائم موضوع اين قانون و مقابله با آنها و اجراي طرح هاي ويژه خلع سلاح، اعتبار لازم را از محل بودجه عمومي كشور در اختيار شوراي امنيت كشور قرار دهد.
حجت الاسلام نكونام هم با 114 راي مثبت بهارستان نشينان براي دومين سال متوالي به عنوان رئيس كميسيون اصل 90 مجلس انتخاب شد.

 



علم ميزبان ، علم ميهمان

مرحوم كليني (رض) از وجود مبارك معصوم (ع) نقل كرد كه فرمود: معروف ع ند كلّ جاه ل (1). خدا را هر بي ديني مي شناسد، ولي نمي داند او كيست! گرچه در بخش علوم حوزوي و دانشگاه يك لوح نانوشته اي به ما دادند به نام صفحه ذهن و در سوره مباركه نحل فرمود: «واللّه اخرجكم م ن بطون امّهات كم لا تعلمون شيئاً.(2) آن علمي كه در حوزه يا دانشگاه است، اينها علوم مهمان است. يعني انساني كه به دنيا آمده، اصطلاحات فقه و اصول و فلسفه و ادبيات نمي دانست. يا در دانشگاه ها رفته، آن بحث هاي فيزيك و شيمي را بعداً ياد گرفت. اينها علوم مهمان اند.
گاهي هم ممكن است اگر ميزبان با اين ميهمان هماهنگ نباشد، من هر چه خوانده ام همه از ياد من برود و در آخر عمر گرفتار فراموشي بشوم. و من كم من يردّ الي أردل العمر ل كي لا يعلم م ن بعد عل م ش يئاً(3). كم نبودند عالمان حوزوي و دانشگاهي كه شعار رسمي آنها اين بود: من هر چه خوانده ام همه از ياد من برفت! پس اين علوم حوزوي و دانشگاهي يك ابزار كار است و اين خطر همه ما را هم تهديد مي كند. اينها مهمان اند؛ اما ما يك سلسله علوم ميزبان داريم، آنها صاحبخانه اند؛ آن علوم فطرت است، آن علوم خداشناسي است، گرايش به خداست، خداپذيري است، خداپرستي است؛ از نظر بحث هاي بود و نبود، عدل خواهي است، ظلم ستيزي است، مهرخواهي است، قهرستيزي است و مانند آن؛ از نظر بايد و نبايد و گرايش ها، ما هم از نظر بينش ها مسلح ايم، هم از نظر گرايش ها مسلح ايم و مجهزيم. اين چنين نيست كه ذات أقدس اله يك لوح نانوشته به تمام معنا را به ما داده باشد! فرمود: من بسياري از علوم را در درون شما گذاشتم.
در فلسفه حقوق بشر، اينها كه خواستند حقوق بشر بنگارند و بنويسند؛ چون نگرش درستي نداشتند، با مشكل روبرو شدند. بالاخره اين 7 ميليارد يا 6ميليارد و اندي بشر كه هستند، مشتركات دارند يا ندارند؟ اگر مشتركات نداشتند، چگونه مي شود حقوق بشر نوشت؟! اينها اگر همه شان پراكنده اند، تافته هاي جدا بافته اند، چگونه شما براي اينها حقوق بشر مي نويسيد؟!
اگر اقليم است كه مختلف است، اگر زبان و زمان و رسوبات و رسومات است كه مختلف است، اگر نژاد و تبار و نيا است، كه مختلف است. شما اين حقوق را از كجا مي گيريد؟ تا يك منبع و مايه مشتركي نباشد كه مواد حقوقي مشترك را از آنها نمي شود گرفت! خلق و خو باشد كه مختلف است، اقليم و زمان باشد كه مختلف است، نژاد و تبار باشد كه مختلف است؛ شما آن منابع حقوقي تان را از منابع بيروني مي گيريد كه اينها همه اش مختلف است! مختلفات كه مشتركات نمي دهد!!
اين حقوق مثل رساله عمليه است. اين رساله عمليه يك مواد فقهي دارد، يك. اين مواد فقهي را از يك مباني مي گيرند، دو. آن مباني را از يك منابع استخراج مي كنند، سه. فلان فقيه مبنايش اين است كه شك در مقتضي حجت است يا حجت نيست؛ اين حكم فقهي را از آن مبنا مي گيرد و آن مبنا را از قرآن و روايات مي گيرد. آنها مي شود منبع، اين اصول مي شود مباني، آنچه كه در رساله ها نوشته شده به نام فروع. حقوق هم به شرح ايضاً؛ اين مواد حقوقي را از يك مباني مي گيرند، آن مباني را بايد از يك منابع بگيرند. اگر ما يك منبع مشترك نداشتيم، شما كجا مي توانيد حقوق مشترك داشته باشيد؟!
فطرت ، منبع مشترك حقوق
اگر از طبيعت و آسمان و زمين است؛ آسمان و زمين هر ملتي فرق مي كند، آب و هواي هر ملتي فرق مي كند. اينها خواستند حقوق بشر بنگارند، نتيجه اش را در شرق ما به نام افغانستان ديديم؛ در غرب ما به نام عراق مي بينيم. خواستند حقوق بشر ارائه كنند، اين ظلم ها را كه مي بينيد، مشاهده مي كنيم!! حقوق بشر را نمي شود از بيرون گرفت؛ اين مواد حقوقي را از يك مباني بايد گرفت كه آن مباني از منابع مشترك گرفته بشود. آن منبع مشترك نه آسمان است، نه زمين! الا و لابد بايد در درون انسان جستجو كرد و آن «فطرت» است. بنابراين اسلام كاملاً اينها را الفبائي كرده، تبيين كرده، تحليل كرده و در اختيار ما گذاشته. ما با اين ره توشه هر جا برويم، حرفي براي گفتن داريم. اگر مقام معظم رهبري فرمودند: گفتمان مردمسالاري ديني، ريشه علمي اش اين خواهد بود. تا ما يك منبع پذيرفته شده مشترك با اين 7 ميليارد نداشته باشيم، حرف جهان شمول نخواهيم داشت! و آن فطرت مردم است. هيچ كس نيست كه بدون اين ميزبان، خلق شده باشد.
ذات أقدس اله فرمود: لا تبديل ل خلق اللّه (4). بشر با فطرت توحيدي، گرايش توحيدي و بينش توحيدي خلق شده است و عوض شدني هم نيست. هيچ كس نمي تواند عوض بكند! و هيچ كس هم عوض نمي كند. اين (لا)، لاي نفي جنس است. لا تبديل ل خلق اللّه. اين نفي جنس براي آن است كه غيرخدا قدرت دست كاري در درون و فطرت نهادينه انسان ندارد تا او را عوض بكند. خدا هم عوض نمي كند، چون بأحسن وجه آفريد؛ لقد خلقنا الانسان ف ي احسن تقويم(5). لذا فتوا داد كه اين عوض شدني نيست. من به بهترين وجه خلق كردم، ديگري هم كه قدرت ندارد.
اگر اين چنين است؛ ما تا فطرت را نشناسيم و آن را شكوفا نكنيم؛ نه مشكل محلي ما حل مي شود، نه مشكل منطقه اي ما، نه مشكل بين المللي ما. شما عزيزان سفر كرده به خارج اين كشور بايد با اين مجموعه حركت كنيد كه هر جا برويد؛ چه حرف بزنيد، چه حرف نزنيد، پيام اسلام را داشته باشيد.
مهذب بودن، شرط اصلي شخص پيام رسان
اصل بعدي؛ ما چه كار بكنيم اينجور پيام انقلاب را ببريم؟ آيا بايد 03، 04 سال درس عميق حوزوي يا دانشگاهي آدم بخواند تا بتواند به اين مصطلحات آشنا بشود. اين لازم است؟ يا اينكه يك وارستگي و نزاهت روحي لازم است؟ اگر كسي مؤدّب بود به ادب ديني؛ آن طوري كه اسلام انسان را مي سازد. او ساخته شد، او هر جا برود مي تواند سخن مسيح را بگويد. بگويد: جعلن ي مباركاً أين ما كنت (6) اين جعلن ي مباركاً أين ما كنت پيام همه ماست.
ما به سالار شهيدان(ع) عرض مي كنيم: السّلام عليك يا وارث عيسي(7)، بعد علماء هم وارث انبيايند. عيسي (ع) چه داشت كه ما بايد او را ارث ببريم؟ آن رشد اساسي وجود مبارك مسيح اين بود كه: من هر جا باشم، منشأ بركتم. براي اينكه هر جا باشم نه بيراهه مي روم، نه راه كسي را مي بندم. نمي گويم اينجا من را نمي شناسند، حالا رانت خواري شد، شد؛ رشوه خواري شد، شد؛ زنم جور ديگر شد، شد؛ بچه ام جور ديگر شد، شد؛ اينجا مرا كه نمي شناسند!
به ما گفتند: خودت، خودت را بشناس و برو. اين بيان نوراني علي(ع) است كه ابن ابي الحديد نقل كرد؛ فرمود: غايه الأدب ان يستحي الانسان من نفس ه(8). آدم بايد از خودش خجالت بكشد! اگر كسي خودش را نشناخت، بي ارزش است؛ اين نه در محل، مفيد است، نه در منطقه، نه در سطح بين الملل!!
پس آن توقع علمي كه كسي چهل، پنجاه سال زحمت بكشد اين مطالب را كه علم مهمان، چيست، علم ميزبان چيست، منابع چيست، مباني چيست، مواد چيست، تا حقوق بشر چهار، پنج ميلياردي را تنظيم بكند؛ آن، كار همه نيست. بر فرض هم موفق بشوند، انگشت شمار نيست. اما يك راه عمومي را به ما نشان دادند. گفتند: هر جا مي روي، بيراهه نرو؛ يك. راه كسي را هم نبند، دو.
ضرورت ارزش قائل شدن براي خويشتن
فرمود: چه كار داري اينجا حراست و اطلاعات شما را مواظب است يا نه! گزارش مي دهند يا نه؛ تو براي خودت يك شخصيتي قائل باش. بگو: من اينم!
درباره عبدالله بن جعفر، همسر حضرت زينب(س)، داستاني را نقل كرده اند. در يك صحنه اي، يك بخشش فراواني كرد. به او گفتند: در اينجا هم تو مسافر و غريبي، هم اينها تو را نمي شناسند. آخر اين بخشش زياد براي چيست؟! فرمود: اينها من را نمي شناسند، من كه خودم را مي شناسم. دين، ما را اينجور تربيت كرده؛ آن وقت ما مي شويم وارث مسيح.
وارث مسيح شدن نه به معني معصوم بودن، پيغمبر بودن، رسالت بودن است؛ آن را نه كسي طمع كرده، نه شدني است، نه در بحث جا مي گيرد! اين كه گفتند: علماء وارثان انبياء هستند(9)، در مقام عصمت و نبوت و رسالت نيست بلكه به معني آدم خوب بودن، معلم ديگران بودن است؛ اين، هم در بحث است، هم مقدور است.
بنابراين اگر وجود مبارك ابي عبدالله، وارث مسيح است و اگر علماء، وارثان انبياء (عليهم السلام) اند و وجود مبارك مسيح فرمود: من هر جا باشم، منشأ بركتم، وجعلن ي مباركاً أين ما كنت؛ هم آن انديشه ما را تضمين مي كند، هم اين انگيزه ما را، هم حرفي براي گفتمان مردمسالاري ديني داريم، زيرا با درون، منبع شناسي مي كنيم و مباني را از درون مي گيريم. مواد را از اين مباني مستخرجه از منابع درون مي گيريم؛ منابع بيروني كمك مي كند. هم در بخش اخلاق مي توانيم مربي خوبي باشيم. ديگر نمي گوئيم: اينجا كه ما را نمي شناسند.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دام ظله) در ديدار با رئيس، مديران و مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، دماوند، 5/5/4831
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1-كافي/1/19 2- نحل/ 87 3- نحل/ 07
4- روم/ 03 5- تين/ 4 6- مريم/ 13
7- مستدرك الوسائل/ 01/300
8- شرح نهج البلاغه (ابن ابي الحديد معتزلي) /02/562
9- انّ العلماء ورثه الأنبياء- الكافي/ 1/23/ باب ص فه الع لم و فضل ه و فضل العلماء
خوان حكمت روزهاي دوشنبه منتشر مي شود.

 



خارج از دستور

طرح ادغام وزارتخانه هاي كار و رفاه سه شنبه ارائه مي شود
مجلسي ها در جلسه غيرعلني ديروز تصميم گرفتند طرحي دوفوريتي براي ادغام وزارتخانه هاي رفاه و كار ارائه كنند.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي پيش از آغاز جلسه علني صبح يكشنبه در جلسه اي غيرعلني به بررسي موضوع ادغام وزارتخانه ها پرداختند.
در اين جلسه غيرعلني در مورد ادغام وزارتخانه هاي كار و رفاه و همچنين درخصوص ادغام وزارتخانه هاي نفت و نيرو مسائلي مطرح شده و نمايندگان نيز نظرات و پيشنهاداتشان را در اين زمينه اعلام كردند.
در اين جلسه مقرر شد، طرحي دوفوريتي براي ادغام وزارتخانه هاي رفاه و كار روز سه شنبه ارائه شود تا بعد از تعطيلات مجلس رئيس جمهور، وزير مربوطه براي تصدي پست اين وزارتخانه جديدالتاسيس را معرفي كند.
سبحاني نيا: انتصاب سرپرست
براي وزارت ورزش غيرقانوني است
عضو هيئت رئيسه مجلس تعيين سرپرست از سوي رئيس جمهور براي وزارت ورزش را غيرقانوني دانست
حجت الاسلام حسين سبحاني نيا عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي با اشاره به معرفي محمد عباسي وزير تعاون به عنوان سرپرست وزارت ورزش و امور جوانان از سوي رئيس جمهور، اظهار داشت: بين دولت و مجلس در اين خصوص ابهاماتي وجود داشت كه آيا از زمان تصويب قانون، دولت موظف به تعيين سرپرست براي وزارتخانه مذكور است يا از زماني كه مجلس به وزير پيشنهادي، رأي اعتماد نداد.
وي با بيان اينكه رايزني هايي در اين زمينه بين دولت و مجلس انجام شده است، گفت: دولت بر اساس برداشت هايي كه خودش از قانون مصوب مجلس داشت، براي وزارت «ورزش و امور جوانان» سرپرست تعيين كرد اما نظر مجلس اين بود كه از همان روزي كه قانون تأسيس وزارت ورزش و جوانان تصويب شد، بايد براي اين وزارتخانه وزير يا سرپرست معرفي و تعيين مي شد و اقدام رئيس جمهور در تعيين سرپرست براي وزارتخانه مذكور از نظر مجلس غيرقانوني است.
به گفته وي، ابهام در قانون دليلي براي اجرايي نكردن قانون نمي شود و قانون را نمي توان با اين موارد معطل گذاشت و اجرا نكرد.
اين عضو هيئت رئيسه مجلس با ذكر اين نكته كه دولت بايد هرچه سريعتر براي وزارتخانه «ورزش و امور جوانان» وزير معرفي كند، تصريح كرد: تعيين سرپرست به اين معنا نيست كه سرپرست فعلي براي مدت طولاني و سه ماه تعيين شده باشد، بلكه براي برون رفت از اين بلاتكليفي در وزارت ورزش و امور جوانان است، چرا كه با توجه به مصوبه مجلس نمي شد در بودجه و اعتبارات دو سازمان «تربيت بدني» و «ملي جوانان» دخل و تصرفي انجام داد.
حجت الاسلام سبحاني نيا همچنين به فارس گفت: رئيس جمهور براي وزارت «ورزش و امور جوانان» سرپرست تعيين كرده تا فرصتي براي انتخاب و معرفي وزير جديد داشته باشد.

 



مرتضوي اعلام كرد
اجراي آزمايشي انتخابات رايانه اي در چند حوزه انتخابيه

رئيس ستاد انتخابات كشور از اجراي آزمايشي انتخابات رايانه اي در چند حوزه انتخابيه خبر داد.
سيد صولت مرتضوي در نشست خبري با خبرنگاران تأكيد كرد: ما با خداي خود و نيز خون شهدا و رهبري عظيم الشأن پيمان بستيم كه انتخابات بسيار باشكوهي را در اوج صحت و سلامت برگزار كنيم.
رئيس ستاد انتخابات كشور درباره احتمال افزايش حوزه هاي انتخابيه با توجه به تقسيمات جديد كشوري گفت: با احتساب حوزه اقليت هاي ديني در حال حاضر 207 حوزه انتخابيه در سراسر كشور داريم.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور، وي با اشاره به اصل 64 قانون اساسي افزود: در اجراي اين اصل دولت مي تواند پس از هر 10 سال با لحاظ مباحث جمعيتي، جغرافيايي و نيز سياسي تا سقف 20 نماينده به تعداد نمايندگان مجلس اضافه كند.
رئيس ستاد انتخابات كشور گفت: وزارت كشور اين لايحه را آماده كرده و به دولت فرستاده است كه اميدواريم پس از بررسي هر چه سريع تر در دولت اين لايحه به مجلس ارائه شود. مرتضوي اين نكته را متذكر شد: در صورتي كه 20 نفر به تعداد نمايندگان ملت اضافه شود، 207 حوزه انتخابيه به 223 حوزه انتخابيه افزايش پيدا مي كند.
وي فرمان صدور آغاز انتخابات را در تاريخ 3 دي ماه سال جاري اعلام كرد و گفت: فرمانداران كل كشور مكلف هستند طبق قانون و ظرف يك هفته نسبت به انتخاب هيئت هاي اجرايي اقدام كنند.
مرتضوي در پاسخ به سؤالي كه نظر وي را درباره آنچه دخالت دولت در انتخابات و نيز شائبه ارائه ليست انتخاباتي از سوي رئيس دفتر رئيس جمهور به وزارت كشور عنوان كرد پاسخ داد: دولت هيچ بنايي براي ساماندهي يا مديريت منتخبين ندارد. وزارت كشور طبق قانون مجري است و اگر كساني دلايل و مداركي در اين زمينه دارند، به وزارت كشور و ستاد انتخابات ارسال كنند.
وي در پاسخ به سؤالي در خصوص رايانه اي برگزار كردن انتخابات گفت: به استناد قانون، وزارت كشور مي تواند هر بخشي از انتخابات را كه مقدور باشد، با هماهنگي شوراي نگهبان رايانه اي برگزار كند.
مرتضوي تصريح كرد: در فضاي سايبر ما اصل را بر صحت و دقت انتخابات گذاشته ايم، گرچه يك سال گذشته برنامه ريزي هاي لازم براي رايانه اي برگزار كردن انتخابات داشته ايم. وي با بيان اينكه رايانه اي برگزار كردن انتخابات نيازمند زيرساخت الكترونيكي و غير قابل نفوذ است، خاطرنشان كرد: درصدد آنيم كه بتوانيم در برخي از حوزه هاي انتخابيه انتخابات را به صورت پايلوت (آزمايشي) برگزار كنيم.
معاون سياسي وزير كشور در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا تاكنون از وزارت كشور و استانداري ها و فرمانداري ها و بخش هاي تابعه براي كانديداتوري در انتخابات كسي استعفا داده است يا خير؟ گفت: تاكنون هيچ فردي از استانداران براي كانديداتوري در انتخابات مجلس نهم استعفا نداده البته هر شخص كه بخواهد تا 9 تير ماه فرصت دارد. وي افزود: تاكنون 8 الي 9 نفر از فرمانداران و بخشداران براي حضور در انتخابات تقاضاي استعفا كرده اند.

 



الهام: احمدي نژاد به افرادي اعتماد كرده است كه هيچ سنخيتي با وي ندارند

مشاور حقوقي رئيس جمهور تاكيد كرد كه يكي از اشتباهات بزرگ احمدي نژاد اين است كه به طيفي اعتماد كرده كه هيچ سنخيتي به لحاظ اعتقادي و رفتاري با وي ندارند.
«غلامحسين الهام» در گفت وگويي با فارس به مناسبت سوم تير، سالروز انتخابات باشكوه نهمين دوره رياست جمهوري كه برآيند آن روي كار آمدن جريان اصولگرايي و در راس آن دكتر محمود احمدي نژاد بود در پاسخ به اين سوال كه احمدي نژاد 90 چه تفاوت هايي با احمدي نژاد 84 دارد گفت: تغييري در روحيات فردي او ديده نمي شود، ساده زيست و مردم گرا است. هيچ بدبيني و شائبه مالي نسبت به شخص او وجود ندارد. فوق العاده پركار است. استكبارستيز است. انقلابي است. روحيه ضدصهيونيستي او تغييري نكرده است. مقاوم است. البته احمدي نژاد در برخي رفتارهاي سياسي از جمله انتخابات مجلس هشتم دچار اشتباهاتي در حمايت از برخي اشخاص شد كه با دست خود براي روند خدمت خود، مشكلاتي ايجاد كرد. همين مشكلات باعث شد كه اندكي سياسي كار بشود و سياسي كاري با صداقت زلال سوم تير، هميشه قابل جمع نيست. اين مشكلات وي را با واكنش ها و اقداماتي روبه رو كرد كه گاهي مزيد بر مشكلاتش شد؛ از جمله چينش همكارانش.
الهام افزود: اين چينش براساس روش سياسي شكل مي گيرد كه براي حل مشكلات خود ابتدا معادلاتي تعريف مي كند و براي حل معادلات ناگزير به معامله مي شود، نتيجه اين معامله به سود احمدي نژاد كه فقط بنا بوده است با خدا معامله كند، معمولا تمام نمي شود و زيان مي كند؛ چرا كه جنس صدق او از جنس ديگري است ولي نگراني مهم و اساسي اين است كه به طيفي اعتماد ويژه كرد كه واقعا سنخيت فكري و اعتقادي و رفتاري با او ندارند.
سخنگوي سابق دولت تصريح كرد: اين طيف خود را سخنگوي گفتماني احمدي نژاد مي دانند و به دنبال آن هستند كه طي يك فرآيند، احمدي نژادي متفاوت از آنچه از ملت تحويل گرفته اند به ملت و جامعه جهاني تحويل دهند. اين طيف تجلي او شده اند در حالي كه طبعا چنين نيستند. مديريت فرآيندي اين جريان به وحدت و يكپارچگي حاكميت آسيب زد؛ درحالي كه اين وحدت و يكپارچگي مهمترين عامل اقتدار و كارآيي دولت مي شود. اعتماد محكم دوستان را به شخص رئيس جمهور خدشه دار كرد و در درياي زلال «صدق» و «عدل» امواج كاذب ساخت.

 



نقدي: وقت آن مي رسد كه مراسم 14 خرداد را در قدس شريف برگزار كنيم

رئيس سازمان بسيج مستضعفين اظهار كرد: عده اي مي خواستند با شيطنت، مانع از انتقال پيام 14 خرداد به ملت ها شوند، ولي موفق نشدند.
سردار نقدي در مراسم تقدير از برگزار كنندگان مراسم ارتحال امام(ره) با بيان اين كه طي 3 دهه گذشته، جمهوري اسلامي حتي يك قدم هم از آرمان هاي امام(ره) عقب نشيني نكرده است، گفت: امروز پس از گذشت 32 سال، انقلاب اسلامي از هميشه خالص تر است و پيام انقلاب اسلامي به صورت شفاف به ملت ها منتقل شده است. وي خاطرنشان كرد: امام امت، بزرگ مردي بود كه به 14 قرن حاكميت منافقين بر اسلام پايان داد و ان شاءالله روزي خواهد رسيد كه مراسم ارتحال امام(ره) را در قدس شريف برگزار كنيم.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين با اشاره به ناكامي بدخواهان در مراسم 14 خرداد تصريح كرد: عده اي در تلاش بودند تا با برخي شيطنت ها مانع از انتقال صحيح پيام مراسم ارتحال امام، به ملت ها شوند، اما شكست خوردند.
وي ادامه داد: فرمايشات بلند ولي امر مسلمين جهان كه خلوص انقلاب را با همه ظرافت ها بيان فرمودند و حضور باشكوه مردم پيام مهمي براي ملت ها داشت كه آثار آن را در جهان خواهيم ديد. نقدي در پايان نيز اظهار كرد: برنامه امسال بسيار باشكوه برگزار شد، خصوصاً كه شمار قابل توجهي از نمايندگان ملت هاي به پاخاسته به خصوص از مصر در مراسم حضور داشتند.
نقدي همچنين در گفت وگويي با مهر پيش بيني كرد كه به زودي راهپيمايي مردمي از مرزهاي سوريه و لبنان به سوي سرزمين هاي اشغالي ميليوني خواهد شد.

 



سرلشكر فيروزآبادي: حادثه 6 تيرماه 60 31معجزه اي براي مديريت آينده انقلاب بود

رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح اعلام كرد كه حادثه 6 تيرماه و ترور مقام معظم رهبري معجزه اي براي ذخيره سازي مديريت و رهبري انقلاب اسلامي در آينده بود.
سرلشكر سيدحسن فيروزآبادي، در جمع تعدادي از فرماندهان و مديران نيروهاي مسلح با اشاره به حوادث ششم و هفتم تيرماه سال 60 و جنايت منافقين و ضدانقلاب گفت: حسب ظاهر چنانچه حادثه 6 تيرماه رخ نمي داد مقام معظم رهبري فرداي آن روز در جلسه حزب جمهوري اسلامي و مسئولين نظام شركت مي كردند. لذا خداي متعال وجود معظم له را به مثابه معجزه اي براي مديريت و رهبري انقلاب و امت درآينده قرار داد.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ترور و شهادت آيت الله مطهري(ره)، سپهبد قرني، حاج مهدي عراقي، آيت الله قاضي طباطبايي و استاد مفتح را مرحله اول اقدامات تروريستي ضدانقلاب داخلي و خارجي براي ترور فيزيكي ياران امام(ره) دانست و افزود: مرحله دوم خط ترور در هنگام جنگ تحميلي و پس از عزل بني صدر از فرماندهي كل قوا و رياست جمهوري آغاز شد و ترور مقام معظم رهبري در 6تيرماه سال 60 در مسجد ابوذر تهران به عنوان اولين جنايت در اين مرحله صورت گرفت و سپس در فرداي آن روز يعني در شبانگاه هفتم تيرماه ساختمان مركز حزب جمهوري اسلامي منفجر و آيت الله دكتر بهشتي همراه با 72تن از ياران امام(ره) و شخصيت هاي برجسته انقلاب و نظام به شهادت رسيدند.
فيروزآبادي در پايان تاكيد كرد: تاريخ عبرت آموز نشان داده است تلاش نظام سلطه و عوامل وابسته به استكبار جهاني در ارتكاب اقدامات جاهلانه و وحشيانه تروريستي همواره باعث بيداري بيش از پيش مردم و تقويت روحيه انقلابي و استكبار ستيزي آنان شده است.

 



آيت الله مؤمن: ولايت فقيه همان ولايت پيامبر و ائمه است

عضو مجلس خبرگان، ولايت ولي فقيه را همانند ولايت رسول الله(ص) دانست و گفت: ارزش اين ولايت، عيناً همان ارزش ولايت پيامبر(ص) و امامان معصوم(ع) است.
به گزارش مركز خبر حوزه، آيت الله مؤمن، در جمع فرماندهان و پرسنل سپاه علي ابن ابيطالب(ع) در حسينيه ثارالله ستاد سپاه قم، با اشاره به اين كه اصل ولايت امر در اسلام براي پيامبر(ص) و بعد از ايشان براي امامان معصوم(ع) قرار داده شده است، اظهار داشت: خداوند متعال به نبي مكرم اسلام(ص) و امامان بعد از آن حضرت ولايت داده و براي اين ولايت دو وظيفه قرار داده است.
وي به اولين وظيفه پيامبر(ص) اشاره كرد و اذعان داشت: اولين وظيفه اي كه خداي متعال براي پيامبر(ص) و امامان بعد از ايشان قرار داده، ابلاغ دستورات الهي است كه شامل واجبات، محرمات، مستحبات، مكروهات و مباحات مي باشد.
مؤمن به روايتي از معصوم(ع) اشاره كرد و اظهار داشت: در روايتي آمده كه نماز، روزه، حج، جهاد و ولايت پنج ركن اصلي اسلام به شمار مي روند و امام صادق(ع) در رابطه با اين روايت فرموده اند: ولايت از مهم ترين اركان اسلام است؛ چون ولايت، سرپرستي امت را بر عهده دارد.
عضو مجلس خبرگان، ولايت ولي فقيه را همانند ولايت رسول الله(ص) دانست و خاطرنشان كرد: اين ولايت با اين همه ارزش، در زمان غيبت عيناً براي ولي فقيه مي باشد و ارزش آن هم همانند ارزش ولايت پيامبر(ص) و امامان معصوم(ع) است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14