(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 11 مرداد 1391 - شماره 20270

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ورود 32 كانتينر گوشت مرغ به كشور
خدايي خبر داد
نتايج اوليه كنكور 91 از ساعت 14 امروز روي سايت سنجش
در مكتب امام
امير اسماعيلي:
پدافند هوايي براي تهديد كنندگان ايران اسلامي طوفاني سهمگين خواهد بود
آيت الله صافي گلپايگاني:
نواقص موجود ، از عمل نكردن به قوانين شرع و عدم پايبندي به احكام است
كارگران در مقابل دفتر سازمان ملل در حمايت از مسلمانان ميانمار تجمع كردند
لزوم تهيه زاد و توشه براي سفر ابدي
در مراسم رونمايي از آثار فاخر قرآني عنوان شد
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: مقدمه سازي براي فهم قرآن كريم وظيفه ماست
اخبار ادبي و هنري
وزير جهانگردي عراق:
مايل نيستيم خون از دماغ يك ايراني ريخته شود


ورود 32 كانتينر گوشت مرغ به كشور

معاون گمرك از ورود 32 كانتينر گوشت مرغ به كشور خبر داد.
محمدرضا نادري در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به اين كه اين محموله از كشورهاي تركيه و برزيل وارد ايران شده است، گفت: بنا به درخواست وزير صنعت، معدن و تجارت اين محموله بدون پرداخت حقوق و عوارض گمركي وارد كشور شد و ما يك هفته كاري مهلت داديم تا بعداً حقوق و عوارض گمركي اين محموله وارداتي پرداخت شود.
او با اشاره به اين كه كل كار ترخيص اين محموله كمتر از يك ساعت انجام شد، افزود: گمرك هاي داخلي هم اكنون براي واردات كالاهاي توليدي و اقلام اساسي به صورت شبانه روزي در حال فعاليت بوده و كار ترخيص كالا را با سرعت انجام مي دهند.
نادري درباره اين كه گفته مي شود به دليل مشكلات به وجود آمده در اختصاص ارز مرجع به برخي صنايع براي واردات مواد اوليه، حجم انباشت كالا در گمرك زياد شده است، افزود: تا جايي كه ما اطلاع داريم اين مشكل مربوط به واردكنندگاني مي شود كه قبل از واردات اقدام به ثبت سفارش نكرده اند و در حال حاضر كه كالاي خود را وارد كرده اند، قصد ثبت سفارش دارند كه اين موضوع به گمرك مربوط نمي شود.
وي افزود: به منظور سرعت گرفتن كار ترخيص كالا و انجام امور گمركي در گمرك شهيد رجايي، مدير، مدير فني و ارزياب جداگانه براي اين گمرك وجود دارد تا كارها تقسيم و به سرعت انجام شود.
به گفته معاون گمرك سرعت انجام امور گمركي در بخشهاي توليدي و اقلام اساسي بيشتر از بخشهاي تجاري است.
 


خدايي خبر داد نتايج اوليه كنكور 91

از ساعت 14 امروز روي سايت سنجش

نتايج اوليه آزمون سراسري سال 91 از ساعت 14 امروز روي سايت سازمان سنجش به نشاني www.sanjesh.org قابل مشاهده مي باشد.
دكتر ابراهيم خدايي سرپرست سازمان سنجش آموزش كشور بعدازظهر ديروز در نشست خبري با اعلام اين خبر، گفت: كليه 932 هزار داوطلب شركت كننده در كنكور براساس نوع رشته و دوره براي انتخاب رشته مجاز شده اند كه از اين تعداد 453 هزار داوطلب در دوره روزانه و مابقي براي ساير دوره ها مجاز به انتخاب رشته شده اند.
وي با اشاره به اينكه در كنكور امسال 573 هزار داوطلب پذيرفته خواهند شد، گفت: اسامي پذيرفته شدگان نهايي نيمه دوم شهريور منتشر خواهد شد.
سرپرست سازمان سنجش با بيان اينكه مهلت انتخاب رشته داوطلبان از 17 تا 23 مرداد تعيين شده است، گفت: اسامي معرفي شدگان چند برابر ظرفيت رشته هاي تحصيلي داراي شرايط خاص نيمه اول مرداد، انتخاب رشته از طريق سايت سازمان دهه دوم مرداد، اعلام نتايج نهايي آزمون نيمه دوم شهريور، اعلام اسامي معرفي شدگان چند برابر ظرفيت رشته هاي نيمه متمركز دهه اول مهر، استقرار كارنامه نهايي كنكور بر روي سايت سازمان نيمه دوم مهر و انتشار اطلاعيه احتمالي تكميل ظرفيت نيمه دوم مهرماه تعيين شده است.
اسامي نفرات برتر با برتري قاطع آقايان در كنكور امسال
با اعلام اسامي 37 نفر برتر كنكور سراسري سال 91، بيشترين تعداد پذيرفته شدگان برتر به تهراني ها با 10 نفر و پس از آن يزد با 4 نفر برتر و پس از آنها نيز آمار نفرات برتر كنكور به داوطلبان اصفهان، مشهد، بابل و كرمان اختصاص يافته است.
همچنين براساس اين آمار، 20 نفر از برترين هاي كنكور پسر و مابقي دختر هستند.
گروه آزمايشي علوم رياضي و فني
نفر اول محمد استاد محمدي از كاشان
نفر دوم سينا ملكيان از بابل
نفر سوم الهام احساني مقدم از بابل
نفر چهارم ونداد داودنيا از تهران
نفر پنجم ميلاد اكرمي از مشهد
نفر ششم آرمان محمدي از قزوين
نفر هفتم بهروز طهماسبي از اهواز
نفر هشتم سينا فرجي الموتي از كرج
نفر نهم سروش آرايي از اصفهان
نفر دهم امير مهدي صوفي عنايتي از تهران
گروه آزمايشي علوم تجربي
نفر اول فرزانه رحماني از سنندج
نفر دوم عليرضا اورعي از تهران
نفر سوم مهدي سليمان زاده از تبريز
نفر چهارم پدرام افشار از ساري
نفر پنجم غزاله تفاق از يزد
نفر ششم معصومه عظيمي از شميرانات
نفر هفتم فرزين واحدي از تبريز
نفر هشتم سينا اميني بهابادي از يزد
نفر نهم سيد سعيد طامهريزاده از يزد
نفر دهم پروا جوان شاياني از اردبيل
گروه آزمايشي علوم انساني
نفر اول فاطمه فتاحي از تهران
نفر دوم امير محمد هوشمند چترودي از كرمان
نفر سوم فاطمه السادات حسيني دهنوي از كرمان
نفر چهارم سيد مجتبي حسيني از مشهد
نفر پنجم وحيد حامد از يزد
نفر ششم نيلوفر حيدرپور بيدگلي از تهران
نفر هفتم محمد حجازي نوقابي از مشهد
نفر هشتم فاطمه محسني از كرمانشاه
نفر نهم سميرا افضلي شهري از گناباد
نفر دهم سيده طيبه خدابخشي از تهران
گروه آزمايشي هنر
نفر اول ياسمين قلعه نويي از تهران
نفر دوم شيرين جعفري نسب كرماني از تهران
نفر سوم ميترا موحد از تهران
گروه آزمايشي زبان هاي خارجي
نفر اول فاطمه ولي زاده پاشا از بابل
نفر دوم سروش آرايي از اصفهان
نفر سوم مشتركاً بيتا مهري از اصفهان و پرديس پاشاخانلو از تهران
گفتني است، براساس اخبار منتشره داوطلبان كنكور پس از اطلاع از نتيجه نهايي آزمون مي توانند از 17 تا 23 مرداد ماه رشته هاي مورد علاقه خود را از ميان 100 كد رشته انتخاب كنند.
ويژه نامه انتخاب رشته سال 91 روز دوشنبه 9 مرداد از طريق روزنامه فروشي ها در سراسر كشور عرضه شد.
 


در مكتب امام

ولايت فقيه مستبد نمي شود
فقيه مستبد نمي شود.
فقيهي كه اين اوصاف را دارد عادل است. عدالتي كه غير از عدالت اجتماعي (مصطلح است). عدالتي كه يك كلمه دروغ او را از عدالت مي اندازد. يك نگاه به نامحرم او را از عدالت مي اندازد. يك همچو آدمي نمي تواند خلاف بكند، خلاف(هم) نمي كند.
صحيفه نور - ج11- ص 133
 


امير اسماعيلي:

 پدافند هوايي براي تهديد كنندگان ايران اسلامي طوفاني سهمگين خواهد بود

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء (ص) تصريح كرد: پدافند هوايي كشور براي مردم ميهن اسلامي همچون نسيم خنك و اطمينان بخش و براي كشورهاي تهديد كننده ايران اسلامي طوفان سهمگين و نابودگر است.
امير سرتيپ فرزاد اسماعيلي شامگاه دوشنبه در حاشيه برگزاري محفل انس با قرآن مركز آموزشي پدافند هوايي سمنان در گفت وگو با خبرنگاران ضمن تصريح بر اينكه پدافند هوايي كشور براي كشورهاي تهديد كننده ايران اسلامي طوفان سهمگين و نابودگر است، تاكيد كرد: هر زمان كه تهديدي صورت بگيرد، سامانه هاي پدافند هوايي به صحنه مي آيند و وظيفه خودشان را انجام مي دهند.
به گزارش مهر، وي خطاب به كشورهايي كه ايران را به هر نوعي تهديد مي كنند، گفت: به كشورهايي كه به جمهوري اسلامي ايران چنگ و دندان بيهوده نشان مي دهند توصيه مي كنيم طوفان سهمگين پدافند هوايي ايران را تجربه نكنند.
اين مسئول دفاعي كشور تصريح كرد: هر موشكي قبل از اينكه به پيكره مقدس جمهوري اسلامي ايران آسيب برساند منهدم يا منحرف مي شود و به هدفي كه ما تعيين مي كنيم اصابت مي كند.
امير سرتيپ اسماعيلي تاكيد كرد: پدافند هوايي كشورمان به طور كامل، اشراف اطلاعاتي بر تحركات كشورهاي فرا منطقه اي و كشورهاي منطقه دارد.
وي يادآور شد: دفاع يكپارچه پدافند هوايي با بهره گيري از سامانه هاي ديده باني، هواپيماهاي شكاري ارتش، راداري، شنود اطلاعاتي، انواع موشكهاي دور برد، برد متوسط و توپخانه اي براي دفاع از حريم هوايي ايران اسلامي آماده است.
فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء (ص) در پايان اظهار داشت: با تلاش جوانان اين مرز و بوم تقريبا تمام سامانه هاي مورد نياز دفاع هوايي به مرحله بومي سازي رسيده است.
 


آيت الله صافي گلپايگاني:

نواقص موجود ، از عمل نكردن به قوانين شرع و عدم پايبندي به احكام است

سرويس شهرستانها -
نواقص موجود در جامعه نه تنها هيچ ارتباطي به دين و قرآن ندارد بلكه همه از عمل نكردن به قوانين شرع مقدس و عدم پايبندي به احكام است.
آيت الله لطف الله صافي گلپايگاني با اظهار اين مطلب در ديدار استادان دانشگاه علوم رضوي، گفت: ... دشمني ها و هجوم هاي مختلفي كه الان عليه دين اسلام مطرح شده است زياد است و بايد در دانشگاه ها جواب همه اينها مطرح شود.
وي افزود: بايد براي اين دين ستيزي و دين گريزي كه در بعضي جوانان پيدا شده است فكري كرد. البته نمي خواهيم بگوييم تحت چه عواملي اين ايجاد شده است. اين مرجع تقليد گفت: برخي به اشتباه نواقصي كه مثلاً در بنده وجود دارد را مربوط به اسلام مي دانند و نمي دانند كه در واقع اين نواقص از روي عمل نكردن به اسلام است. هر كجا نقصي باشد، از جهت اين است كه ما به اسلام و هدايت هاي ائمه«ع» عمل نكرده ايم. اگر خوب عمل شود مردم و جوانان به دين و قرآن روي مي آورند..
 


كارگران در مقابل دفتر سازمان ملل در حمايت از مسلمانان ميانمار تجمع كردند

جامعه كارگري كشور در محكوميت كشتار مظلومانه مسلمانان ميانمار مقابل دفتر سازمان ملل در تهران تجمع كردند .
به گزارش فارس اين تجمع ديروز سه شنبه ساعت 10 صبح برگزار و در آن كارگران نهادها و سازمان هاي دولتي و خصوصي در حمايت از كارگران و مسلمانان ميانماري بيانيه و طوماري قرائت كردند .
بنا بر اين گزارش همچنين هدف ديگر برگزاري اين تجمع درخواست موضع گيري، محكوميت و جلوگيري از اقدامات غيرانساني در كشور ميانمار توسط كشورهاي اسلامي و غربي و نيز مجامع و سازمان هاي جهاني است .
اعلام آمادگي دانشجويان براي حضور در جبهه دفاع از مسلمانان ميانماري
ستاد دانشجويي حمايت از مسلمانان ميانمار با صدور بيانيه اي براي حضور در جبهه دفاع از مسلمانان ميانماري اعلام آمادگي كرد.
در اين بيانيه آمده است: ما جمعي از دانشجويان بسيجي دانشگاه هاي علوم پزشكي ضمن اعلام انزجار شديد از جنايت بودائيان بت پرست عليه مسلمين و حمايت از برادران و خواهران مظلوم خود در ميانمار، آمادگي خود را جهت حضور در جبهه دفاع از مستضعفين ميانماري و كمك رساني و امدادرساني به مردم مظلوم آن اعلام مي كنيم. اميد است با فراهم شدن شرايط توسط مسئولان محترم، توفيق حضور نصيب سربازان ولي امر مسلمين جهان شود.
بيانيه ستاد دانشجويي حمايت از مسلمانان ميانمار افزود: امروز بر همه مسلمانان واجب است كه به تاسي از پيامبر رحمت(ص)، در دفاع از حقوق مظلومين عالم و به طور اخص مردم مظلوم و مسلمان ميانمار، بحرين و عربستان لحظه اي درنگ و غفلت نكنند. بر همگان فرض است كه به اي نحو كان به كمك و ياري برادران و خواهران مظلوم خود بشتابند؛ چرا كه پيامبر عظيم الشان اسلام(ص) فرمودند: من اصبح لا يهتم بامور المسلمين فليس منهم و من سمع رجلا ينادي ياللمسلمين فلم يجبه فليس بمسلم.
 


لزوم تهيه زاد و توشه براي سفر ابدي

در اخلاق 3 فن عميق علمي فعاليت دارد تا ما متخلّق به اخلاق الهي بشويم . برخي ها كه مرگ را پايان راه مي دانند و خيال مي كنند انسان كه مرد، مي پوسد نه از پوست به درمي آيد؛ اخلاق را در حد همان پندار خامشان تفسير مي كنند . امّا موحدان عالم كه مرگ را خروج از عالم دنيا و خروج از پوست مي دانند نه پوسيدن و هجرت از دنيا به برزخ و ميلاد جديد مي دانند؛ براي اخلاق مقام والائي قائلند !
اخلاق از منظر اين بزرگان مجموعه 3 رشته عميق علمي است؛ يك رشته به ( طب ) بر مي گردد، يك رشته به ( معماري ) و ( مهندسي )، يك رشته هم به ( هنر ) . آن رشته اي كه به » طب » بر مي گردد، اين است كه حيات معنوي را اثبات بكنند، يك؛ بعد از اثبات حيات، سلامت و نجات از مرض را تأمين بكنند، دو؛ بعد از اينكه بيماري بر طرف شد و سلامت حاصل شد، با يك قدرت بدني كاملي ما وارد صحنه برزخ بشويم كه آن رخدادهاي تلخ اين ديواره را فرو نريزد؛ اين سه . بعد هم با چهره زيبا محشور بشويم، چهار؛ اين كارها مطلوب همه ماست .
كاركردهاي اخلاق در تأمين سعادت ابدي
بعضي ها در اثر اينكه دستورهاي اخلاقي را رعايت نكردند، آن حيات انساني شان را از بين بردند . امير مؤمنان (ع) در نهج البلاغه فرمود : يك عدّه اي و الصّوره صوره ا نسان و القلب قلب ح يوان و ذل ك ميّ ت الاحياء (1). فرمود : بعضي ها ظاهراً انسانند، بدنشان بدن زنده است ولي قلبشان مرده است . اينها در بين زنده ها مرده اند، يك جنازه ايستاده اي هستند.اگر كسي متخلّق بود، طبيب درون خودش است و نمي گذارد كه قلبش بميرد !
وقتي قلب زنده بود، نمي گذارد اين قلب مريض بشود؛ بعضي ها قلبشان مريض است ! فرمود : ف ي قلوب ه م مرأ فزادهم الله مرضاً (2). حالا يا مرض كفر است يا مرض نفاق است يا مرض هاي معصيت يا مرض ظلم.يك كسي كه از فن شريف طب برخوردار است؛ نه مي گذارد اين دل بميرد و نه مي گذارد اين دل مريض بشود ! طبق دستورات قرآن و عترت بعضي ها مرده اند و بعضي ها زنده اند و مريضند . آن بيان نوراني امير مؤمنان كه فرمود : و ذل ك ميّ ت الاحياء ناظر به اين است كه بعضي ها مواظبت نكردند، طبيب خود نبودند، روح انساني اينها مرد ! برخي ها هم كه زنده اند، در صدد سلامت دل نيستند كه جآء ربّه ب قلب سليم(3)، لا من اتي الله ب قلب سليم(4) كه تعبيرات قرآني است ! اينها قلبشان مريض است : ف ي قلوب ه م مرأ . پس اخلاق يكي از كارهاي اساسي اش همان كارهاي طب است .
بعد هم وقتي كه ما حيات پيدا كرديم و سالم شديم،جريان سنگيني در پيش داريم ! نه ا حتضار كار آساني است، نه ورود در قبر كار آساني است؛ اين دستگاه بدن، اين دستگاه مغز آنقدر بايد قوي باشد كه اين حادثه سخت را تحمّل كند ! اينجا معماري مي خواهد، محكم سازي مي خواهد، مهندسي مي خواهد كه ما يك بدني تأمين كنيم كه با فشار مرگ آسيب نبيند !
بعد از اين هم وقتي مي خواهيم وارد صحنه قيامت بشويم، زيبا محشور بشويم . در دنيا بعضي ها در اقليم هاي گرم، بعضي ها در اقليم هاي سرد زندگي مي كنند، بعضي ها رنگين پوستند، بعضي سفيد پوستند؛ دست كسي نيست، اينها هم معيار فخر نيست : لا فخر ل عرب يّ علي عجم ي و لا عجم يّ علي عربي، لا فخر ل لأبيض علي الاسود و لا ل لاسود علي الأبيض . بلال حبشي و صهيب رومي در دستگاه اسلام يكسانند؛چون اينها دست كسي نيست . يك كسي در يك منطقه گرمسير زندگي مي كند، يك كسي در يك منطقه سردسير زندگي مي كند؛ اينها دست كسي نيست و افتخار هم نيست ! امّا در قيامت بعضي صورتشان سياه است ! اين ذلّت و ننگ است كه: يوم تبيضّ الوجوه و يوم تسودّ الوجوه . به ما هم گفتند كه هنگام وضو گرفتن وقتي آب به صورت مي ريزيد،اين دعا را بخوانيد: اللّهمّ بيّ ض وجه ي يوم تسودّ ف يه الوجوه و لا تسوّ د وجه ي يوم تبيضّ ف يه الوجوه (5)؛ اين مي شود « هنر زيبائي » ! ما مي توانيم در قيامت مثل يوسف صديق محشور بشويم و چرا نشويم؟! به دست خود ماست.
اين بدن را عمل صالح مي سازد؛ همانطوري كه اعمال صالح ما نهر شير مي سازد، آنجا عسل كه از كندو به دست نمي آيد : و انهار م ن عسل مصفّي(6)! نهر عسل هست، اين را همين اعمال صالح مي سازد! وقتي كه ما مي توانيم نهر عسل، نهر شير، نهر آب، انهار م ن لبن لم يتغيّر طعمه، و انهارمن ماء غ ير آس ن (7) بسازيم،مي توانيم جمال خوب هم بسازيم! پس اخلاق در اسلام با 3 رشته عميق و سنگين علمي همراه است؛ يكي طب، يكي معماري، يكي هنر .
دوري از گناه و دنيا طلبي، شرط تخلّق به اخلاق الهي
اوّلين شرطش اين است كه ما آنچه را منشأ هر خطا و خطيئه است از خود دور كنيم و آن جريان دنياست . دنيا آسمان و زمين و باغ و راغ نيست؛بلكه اين عناوين اعتباري است كه چرا من نشدم، او شد، اين مقام مال من است، من از او بهترم، من بايد اين را داشته باشم، او نبايد داشته باشد؛ اينها دنياست ! انسان مسافر است و مشخص شد كه به جائي مي رويم كه هم روح ما با ماست، هم بدن ما؛ يك . ما چون هم بدن داريم، هم روح؛ احتياج به مسكن داريم، احتياج به غذا داريم، احتياج به پوشاك داريم، احتياج به خوراك داريم؛ اين دو .
در آنجا، يعني بعد از مرگ احتياجات ما با ما هست، امّا نه ضوابط در آنجا حاكم است، نه روابط ! مشكل ما اين است كه ما وقتي وارد آن صحنه شديم، احتياج داريم، بدن داريم! همه آنچه كه اينجا احتياج داريم، بعد از مرگ هم محتاجيم . منتها در دنيا حوائجمان را يا با ضوابط حل مي كنيم يا با روابط ! « ضوابط» مثل خريد و فروش، اجاره، مساقات، مضاربه، مزارعه، عقود اسلامي؛ اينها قواعد است . » روابط » اين است كه پدر مشكل پسر را حل مي كند، پسر مشكل پدر را حل مي كند، برادر مشكل برادر را حل مي كند؛ اينها ارحامند و روابط،مشكل را حل مي كند . دوست مشكل دوست را حل مي كند ! ولي بعد از مرگ لا ب يأ ف يه و لا خلّه(8).
اين بيع عنوان كلي است براي اقتصاد، نه اينكه در قيامت بيع نيست، ولي اجاره هست، مضاربه هست !چون مهمترين كار همان خريد و فروش است؛ مثل اينكه در سوره مباركه جمعه فرمود : ا ذا نود ي ل لصّلاه م ن يوم الجمعه فاسعوا لي ذ كر الله و ذروا الب يع (9) وقتي نماز جمعه اقامه مي شود، بيع را رها كنيد؛ بيع را رها كنيد يعني تجارت و اقتصاد را رها كنيد، نه اينكه اگر در يك بنگاهي هستيد، مشغول مساقات يا مضاربه هستيد، عيب ندارد؛ يا مشغول اجاره گرفتن و تنظيم كردن اجاره نامه هستيد، عيب ندارد ! اين بيع كنايه است براي مطلق كارهاي اقتصادي . آنجا هم مي فرمايد : لا ب يأ ف يه ، يعني بعد از مرگ هيچ قانون تجاري نيست كه كسي چيزي بخرد وبفروشد ! و لا خلّه؛ « خلّت » يعني دوستي، « خليل » يعني دوست .پس احتياجات ما هست و هيچ عاملي كه اين احتياجات ما را بر آورده كند نيست؛ نه ضوابط، نه روابط؛ چاره اي جز اين نيست كه همين جا كه هستيم، با خودمان ببريم ! اين را مي گويند زاد و توشه؛ « زاد » يعني وسيله، غذاي مسافر .
لزوم تهيه زاد و توشه سفر ابدي از دنيا
در اين بيان نوراني وجود مبارك حضرت امير فرمود: فعل يكم ب الج دّ و الا جتهاد و التأهّب و الا ستعداد و التّزودّ ف ي منز ل الزّاد (10). اين دنيا جاي خريد و فروش است، جاي زاد و توشه است؛ زاد و توشه را اينجا بايد تهيه كنيم. پس ما به جائي مي رويم كه احتياج داريم، يعني اين بدن با ما هست، همه احتياجات دنيا آنجا هست و هيچ چيزي كه حاجت ما را رفع بكند نيست، پس جائي نداريم مگر اينكه از اينجا با خودمان ببريم! فرمود : بكوشيد، جديّت كنيد تاهر كاري كه مي كنيد، براي رضاي خدا باشد و اگر دعا براي ديگران كرديد، بيش از آن براي شما انجام مي شود . مبادا كسي خيال بكند كه من حالا كه احتياجم تأمين است چرا كشاورزي كنم، چرا دامداري كنم؛ نخير ! نظام را حفظ كردن، مشكل جامعه را بر طرف كردن، حل مشكلات ديگران را به عهده گرفتن؛ اين عبادت است، اينها زاد و توشه است !
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي) در جلسه درس اخلاق و تفسير نهج البلاغه در ديدار با جمعي از پرسنل نيروي دريائي سپاه، كارمندان بهزيستي استان قم، جمعي از خواهران عضو گردان هاي الزهرا (س)، طلاب و اقشار مختلف مردم، قم ؛ بنياد اسراء ـ 3/ 4/ 1389
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) نهج البلاغه/ خ 87 ـ ( ص فات الفساق ) (2) بقره/ 10 (3) صافات/ 84
(4) شعراء/ 89 (5) وسائل الشيعه/ 1/ 402 (6و7) محمّد/ 15
(8) بقره/ 254 (9) جمعه/ 9 (10) نهج البلاغه/ خ 230 ـ ( فضل الج دّ )
خوان حكمت درماه مبارك رمضان روزهاي زوج منتشر مي شود.
 


در مراسم رونمايي از آثار فاخر قرآني عنوان شد

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: مقدمه سازي براي فهم قرآن كريم وظيفه ماست

مراسم رونمايي از آثار فاخر قرآني و مراسم رونمايي از «تفسير هدي» آيت الله نمازي و كتاب «شناخت نامه قرآن» آيت الله محمد محمدي ري شهري، در بيستمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم و با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد.
به گزارش فارس وزير فرهنگ وارشاد اسلامي در اين مراسم گفت: سعي ما بر آن است فضايي را مهيا كنيم تا شوق مردم به قرآن بيشتر شود و مقدمه سازي براي فهم و تدبر قرآن كريم وظيفه ماست.
وي اظهار داشت: ما وظيفه داريم كه آثار مفيد و ارزنده را به جامعه معرفي كنيم. از اين رو نمايشگاه قرآن فرصت بسيار خوبي است كه علاقه مندان و دوستداران قرآن كريم، محققان و پژوهشگران در آن حضور مي يابند و ما هر ساله شاهد رونمايي از بهترين آثار در اين نمايشگاه هستيم و اين از افتخارات نمايشگاه قرآن است.
وي گفت: سعي ما بر آن است فضايي را مهيا كنيم تا شوق مردم به قرآن بيشتر شود. لذا اگر تلاوت قرآن به زيبايي انجام شود، اگر كارهاي هنري قرآني انجام مي شود تمام اينها به تعبير مقام معظم رهبري، مقدمه اي براي تدبر و فهم بيشتر قرآن كريم است و اين وظيفه ماست چرا كه خداوند در قرآن، قومي را كه اهل تدبر در قرآن نباشد را مواخذه كرده است.
وزير ارشاد با بيان اينكه قرآن كريم كتابي است كه هر چه بيشتر در آن نگريسته شود باز ابعاد بيشتري از اعجاز و شگفتي هاي قرآن براي ما آشكار خواهد شد، تصريح كرد: از جمله اعجاز قرآن، اعجاز عددي آن است كه 12 بار كلمه ماه، 365بار كلمه يوم، تعداد كلمات دنيا و آخرت، انبياء و مردم، ملائكه و شياطين به طور مساوي در قرآن ذكر شده است و حتي در تعداد حروف قرآن نيز شگفتي هاي فراواني وجود دارد.
وي اظهار داشت: آيت الله ري شهري و آيت الله نمازي نيازي به تعريف ندارند اما از باب يادآوري اعلام مي كنم كه بزرگاني كه سال ها در خدمت نظام اسلامي بوده اند و خدماتي را در زمينه مسائل اجتماعي و سياسي ارائه داده و نسبت به مباحث حكومتي اشراف دارند، اگر كتاب هايي نوشته و مطالبي را جمع آوري مي كنند قطعا با آثار يك عالم ساده اي كه گوشه نشين بوده و از متن جامعه به دور است متفاوت خواهد بود.
حسيني گفت: كسي كه جهان و محيط پيرامون خويش، نيازها و مقتضيات زمان را مي شناسد قطعا اثري را كه به نگارش درمي آورد مفيدتر و موثرتر و قابل استفاده خواهد بود و جاي بسي تشكر دارد.
وزير ارشاد با تاكيد بر تنوعي كه در بيستمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم مشاهده مي شود، خاطر نشان كرد: بخشي از آثار ارائه شده در نمايشگاه به قرائت قرآن ارتباط دارد اما بخش عمده آن تأمل و تدبر در قرآن است لذا وقتي يك هنرمند قرآني يك آيه از قرآن را در تابلويي نفيس، از ديد خود ترسيم كند قطعا هر كس كه آن را ببيند از آن بهره خواهد برد.
نمازي: «تفسير هدي» با رويكرد مسايل روز تأليف مي شود
نويسنده «تفسير هدي» با بيان اينكه اين تفسير تاكنون به صورت ترتيبي از آغاز قرآن تا آيه 187 سوره بقره رسيده است، يكي از ويژگي هاي تفسير خود را پرداختن به مباحث تطبيقي با توجه به مسائل مبتلا به روز عنوان كرد.
آيت الله عبدالنبي نمازي در مراسم رونمايي از كتاب خود با عنوان «تفسير هدي» اظهار داشت: امروز شعاع انقلاب اسلامي را در تمام دنيا بدون مبالغه احساس مي كنيم.
وي افزود: يكي از آثار انقلاب اسلامي، احياي جايگاه كتاب آسماني است كه در طول تاريخ مهجور بود و بنده به مقام معظم رهبري نظام جمهوري اسلامي ايران و همه دست اندركاراني كه در اين راستا گام برمي دارند، تبريك مي گويم.
نمازي اظهار داشت: همان طور كه به معارف و تفكر قرآن آشنا هستيم، انسان اوليه اي كه از رحم مادر به دنيا مي آيد، چيزي نمي داند و موقفي كه بشريت در آن قرار گرفته، موقف جهل و ناداني است كه اين بشر به هادي و معلم احتياج دارد. چرا كه زندگي بشر را ابهامات و سوالات فراواني فرا گرفته است.
وي ادامه داد: چگونه زيستن، زندگي فردي، اجتماعي، سياسي، مديريت، حكومت و تعاملات اجتماعي از جمله مواردي است كه سوالات فراواني را پيش روي انسان قرار مي دهد، لذا تنها كتابي كه مي تواند به تمام اين سوالات پاسخ دهد قرآن كريم است.
نويسنده كتاب «تفسير هدي» ابراز داشت: اگر جامعه، حوزه هاي علميه، دانشمندان و نظام اسلامي اين هنر را داشته باشند كه بتوانند معارف نامتناهي قرآن را استخراج كنند، گام مؤثري در اين زمينه به شمار مي رود، چرا كه قرآن كريم براي همگان قابل دسترسي نبوده و هيچ عالمي نمي تواند ادعا كند كه به قرآن احاطه دارد. زيرا قرآن كلام خالق نامتناهي است و آنچه امروز ما به آن دست مي يابيم به اندازه توان و استعدادمان است.
وي به بيان روش تفسيري ارائه شده در تفسير هدي پرداخت و افزود: اين تفسير از آغاز قرآن به صورت ترتيبي شروع شده و تا آيه 187 سوره مباركه بقره در قالب سه جلد ارائه شده است كه شامل واژه شناسي، مفردات، تفسير، مباحث تطبيقي، مباحث مبتلابه روز از جمله فتنه ها، بحران ها و تمام درگيري ها با آيات قرآن تطبيق داده شده است و همچنين بعد اخلاقي آيات نيز هدف بحث قرار گرفته است.
ري شهري: تفسير «شناختنامه قرآن» حاصل تلاش 10 ساله است
رئيس مؤسسه علمي فرهنگي دارالحديث گفت: حدوداً 10 سال قبل، بنده و همكارانم در مؤسسه دارالحديث بر آن شديم تا مجموعه اي تدوين شود كه معارف قرآن را به صورت جامع و سهل الوصول همراه با تحليل هاي مورد نياز ارائه دهد.
آيت الله محمد محمدي ري شهري، توليت آستان مقدس حضرت عبدالعظيم(ع) در مراسم رونمايي از آثار فاخر قرآني و مراسم رونمايي از «تفسير هدي» آيت الله نمازي و كتاب چهار جلدي «شناخت نامه قرآن» خود از برگزار كنندگان اين محفل نوراني تشكر كرد و گفت: اميدوارم به بركت نورانيت قرآن و نورانيت ماهي كه در آن هستيم خداوند متعال به ما و همه خدمتگزاران قرآن و اهل بيت(ع) توفيق دهد تا بتوانيم به مسئوليت سنگين تاريخ اسلام و تاريخ ايران در خصوص بيداري اسلامي عمل كرده و معارف اهل بيت (ع) را به گوش جهانيان برسانيم.
توليت آستان مقدس حضرت عبدالعظيم(ع) تصريح كرد: هر دانشي را كه تصور كنيد در قرآن كريم اين كتاب آسماني خلاصه شده است. حضرت امير(ع) جمله اي قابل تأمل را مي فرمايد كه: اين كتاب جاي حرف براي هيچ سخنوري باقي نگذاشته است. از زماني كه اين كتاب بر قلب نوراني خاتم پيامبران نازل شد تا قيام قيامت هر سخن علمي در اين كتاب وجود دارد.
وي در خصوص اينكه براي معرفي اين كتاب بايد از چه كسي سؤال شود، اظهار داشت: بهترين قرآن شناس خداوند متعال و كساني كه علم قرآن را به طور كامل دارند هستند يعني كسي جز حضرت رسول(ص) و خاندان منور و مطهرش نمي توانند پاسخگوي ما در اين زمينه باشند.
وي گفت: شناخت نامه قرآن به لحاظ محتوا داراي دو بخش است كه بخش اول آن شامل قرآن و حديث، قرآن از زبان قرآن و قرآن از زبان اهل بيت(ع) و بخش دوم، جمع بندي تحليل هايي است كه به بيان علوم قرآني، اعجاز، اعراب و نسخ در قرآن پرداخته است و حاوي آخرين مطالبي است كه در اين زمينه بيان شده است و اميدوارم خداوند متعال اين اثر را بپذيرد و از تمام فضلا و محققان تقاضا دارم كه نقدهاي خود را براي تكميل اين اثر ارسال كنند.

 


اخبار ادبي و هنري

كميسيون فرهنگي از دلايل شمقدري درباره «لاله» قانع نشد
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي از بررسي پروژه جنجالي «لاله» در كميته سينمايي كميسيون فرهنگي خبر داد.
حجت الاسلام والمسلمين «مرتضي آقاتهراني» رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس درباره توليد پروژه ميلياردي «لاله» گفت: در گفت وگويي كه با وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و رئيس سازمان سينمايي درباره پروژه هاي سينمايي از جمله پروژه «لاله» داشتيم، بحث و گفت وگو صورت گرفت و نقطه نظراتي در اين خصوص رد و بدل شد. دوستان نماينده و اعضاي كميسيون فرهنگي درباره ساخت پروژه نقطه نظراتي داشتند.
وي در ادامه گفت: براي فيلم هايي كه هزينه كلاني براي آن صرف مي شود بايد دقت نظر صورت گيرد. اين آثار بايد از جهت اسلامي مفيد به فايده باشد و خداي ناكرده خلاف ارزش ها نباشد و ارزشگذاري شود. بايد دقت شود تا خداي ناكرده در پايان كار اشاعه فرهنگ غرب نباشد و نتيجه كار وادادگي در برابر غربي ها نباشد.
بنا به اظهار برخي ديگر از اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس دلايل ارائه شده توسط وزير ارشاد و رئيس سازمان سينمايي براي به انجام رساندن پروژه لاله نظر اعضاي كميسيون فرهنگي را جلب نكرده است و احتمال اينكه وزير ارشاد از اعضاء كميسيون فرهنگي تذكر كتبي دريافت كند منتفي نيست.
استقبال گسترده مستندسازان
از طرح حمايت از مسلمانان ميانمار
مستندسازان سينماي ايران از فراخوان «مركز گسترش سينماي مستند و تجربي» پيرامون حمايت از مستندهايي با موضوع كشتار و نسل كشي مسلمانان در ميانمار، استقبال گسترده اي بعمل آوردند.
در حالي كه تنها چند روز از اعلام حمايت اين «مركز» از توليد طرح هاي مستند با موضوع قتل عام مسلمانان استان راخين ميانمار مي گذرد، بيش از 15 طرح توسط مستندسازان با تجربه به بخش فرهنگي اين «مركز» ارائه شده است تا با پيگيري ساخت آثاري تاثيرگذار، نسبت به اين فاجعه انساني واكنش صورت پذيرد.
گفتني است بزودي، دو سه گروه مستندساز با حمايت اين «مركز» به ميانمار اعزام خواهند شد.
عصباني شدن روزنامه اسرائيلي
از كاريكاتور ايراني
يك كاريكاتور ايراني عصبانيت روزنامه رژيم صهيونيستي را برانگيخت.
به گزارش مشرق، روزنامه جروزالم پست نوشت: در مراسم اختتاميه جشنواره ايراني «سقوط وال استريت»يك كاريكاتور ضديهودي جايزه اول را به خود اختصاص داد. محمد تبريزي برنده جايزه پنج هزار يورويي اين جشنواره، يهوديان را در حال دعا كردن در مقابل ديوار «ندبه» همان ديوار غربي مسجد الاقصي به تصوير كشيده اما آن را با نماد معروف خيابان وال استريت تلفيق نموده است.
«آبراهام فاكسمن (Abraham Foxman)» ، مدير انجمن ضد افتراء گفت: «يكبار ديگر، ايران جايزه ترويج يهودستيزي را به خود اختصاص داد. كاريكاتور برنده مقدس ترين مكان را در يهوديت نشانه گرفته و آن را به نمادي از حرص و طمع تبديل مي نمايد. اين كاريكاتور از بسياري جهات توهين آميز است».
حمله مسلحانه به گيشه سينما در آمريكا
در حالي كه كمتر از دو هفته از حادثه جنايت در سينماي كلرادو مي گذرد، دو مورد دزدي مسلحانه هنگام اكران فيلم «بتمن» در سينماهاي آمريكا گزارش شده است.
به گزارش فارس، در حالي كه حمل سلاح گرم در آمريكا براي مقامات اين كشور به يك معضل و اختلاف داخلي تبديل شده است، مقامات آمريكايي روز گذشته اعلام كردند كه يك فرد مكزيكي مسلح در حالي كه ماسك به صورت داشته به دو سينما كه در حال اكران فيلم «بتمن» بوده اند، حمله كرده و تمام موجودي باجه فروش بليت را خالي كرده است. به گفته شاهدان ماجرا، فرد مسلح همانند بتمن، لباسي سراپا مشكي به تن داشته است. در هر دو مورد سرقت مسلحانه، هيچ كس زخمي يا كشته نشده است. اين سرقت ها در حالي رخ داده است كه گفته مي شود، پس از حادثه كلرادو، فيلم «بتمن» تحت تدابير امنيتي بسيار شديد در حال اكران است.
ناگفته هايي از رويارويي سپاه با آمريكا
مستند «تقابل» با موضوع ناگفته هايي از رويارويي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با آمريكا امروز از شبكه يك پخش مي شود.
مستند «تقابل» امروز ساعت 50:16از شبكه يك سيما به روي آنتن مي رود. اين برنامه با حضور سردار فدوي فرمانده نيروي دريايي و سردار حاجي زاده فرمانده نيروي هوافضاي سپاه ضبط شده است.
مستند «تقابل» با بررسي تاريخچه حضور آمريكا در منطقه، اسكورت نفتكش هاي عراقي و كويتي و نيز درگيري مستقيم با نيروي دريايي سپاه و ارتش، شكست هاي جدي آمريكا و چرايي پنهانكاري سران سياسي و نظامي غرب از بازگويي جزئيات درگيري ها، همراه با تصاويري كمتر ديده شده و يا ديده نشده مي گويد.
تقابل در گروه تلويزيوني سپاه تهيه شده و عوامل آن عبارتند از: تهيه كننده: حسين ساختمانيان، نويسنده و كارگردان: داود مراديان
جابه جايي مسئله اصلي با فرعي
توسط معاونت سينمايي
پيرو درج يادداشتي به قلم سعيد مستغاثي درباره حمايت بي بي سي از توليد فيلم «لاله» معاونت سينمايي وزارت ارشاد بدون ارائه توضيحي در قبال اين موضوع تنها به چند سطر از اين يادداشت (كه مسئله اي فرعي را مطرح كرده) واكنش نشان داد.
اين نهاد سينمايي در جوابيه اي درباره اشاره نويسنده به عدم حمايت معاونت سينمايي از فيلم «قلاده هاي طلا» اعلام كرده است كه از سوي اين نهاد، مبلغ 900 ميليون تومان در مرحله توليد و نيز مبلغ 300 ميليون تومان ديگر حسب دستور وزير محترم تحت عنوان تهيه كننده مشترك به اين پروژه سينمايي كمك شده است.
اما نكته قابل توجه اين است كه اولا موضوع اين يادداشت، همراستا بودن ساخت فيلم «لاله» با اهداف بي بي سي بوده و معاونت سينمايي هيچ پاسخي در اين باره نداده و دوم اينكه عدم حمايت از «قلاده هاي طلا» قبلا از سوي كارگردان اين فيلم (ابوالقاسم طالبي) رسانه اي شده و با سكوت معاونت سينمايي مواجه شده بود. جا داشت كه روابط عمومي معاونت سينمايي چند ماه قبل به تبيين اين موضوع مي پرداخت و به صحبت هاي كارگردان فيلم درباره عدم حمايت وزارت ارشاد پاسخ مي داد.
 


وزير جهانگردي عراق:

مايل نيستيم خون از دماغ يك ايراني ريخته شود

وزير جهانگردي و آثار باستاني عراق با اشاره به مشكلات امنيتي اين كشور براي زائران ايراني، گفت: مايل نيستيم خون از دماغ يك ايراني ريخته شود، چون خون ايراني ها براي ما عزيز است. براي همين به مسأله امنيت جدي تر مي خواهيم بپردازيم.
به گزارش ايسنا، در حاشيه ديدار وزير جهانگردي و آثار باستاني عراق و رييس سازمان حج و زيارت ايران طرفين به پرسش هاي خبرنگاران پاسخ دادند .
سيداحمد موسوي ـ رييس سازمان حج و زيارت ـ در پاسخ به اين پرسش كه چرا با توجه به شرايط امنيت در عراق، اعزام زائران ايراني به اين كشور تا زمان گرفتن تضمين از وزارتخانه جهانگردي عراق به عنوان متولي سفر زائران متوقف نمي شود؟ گفت: امنيت براي ما مسأله مهمي است. براي همين در ابتداي اين ديدار به آن جدي پرداختيم. جالب است كه وزير جهانگردي عراق و حتي دولت هاي دو كشور نسبت به اين موضوع حساسند ولي اگر وضعيت امنيت حاضر را بخواهيم با گذشته مقايسه كنيم، تفاوت هاي زيادي را شاهد خواهيم بود .
او افزود: علاوه بر دولت، ما با شركت هاي امنيتي در عراق قراردادهايي را بسته ايم كه زائران را همراهي مي كنند.
لواء سميسم ـ وزير جهانگردي عراق ـ نيز در اين باره اظهار كرد: مسأله امنيت براي ما مهم است. مي دانيد كه تروريست ها كارشان از بين بردن منافع گردشگران است.
وي ادامه داد: زائران ايراني به دو دليل مورد هدف قرار مي گيرند؛ اول اين كه گردشگر و زائرند، دوم اين كه اعتقادات ويژه اي دارند .
او با اظهار تمايل براي پرداختن جدي به اين موضوع، گفت: مي دانيد ما در عراق و بويژه در سامرا، مشكلات امنيتي زيادي داريم. خيلي هم تلاش كرده ايم اين مشكل منطقه را حل كنيم، چون مايل نيستيم خون از دماغ يك ايراني ريخته شود. وقتي معاون سازمان حج و زيارت به عراق آمد و باز شدن گذرگاه وليد را درخواست كرد، ما گفتيم شايد نتوانيم امنيت آن منطقه را براي زائران ايراني تأمين كنيم، ولي او گفت كه ما خودمان امنيت اين منطقه را تأمين مي كنيم .
وزير جهانگردي عراق در پاسخ به پرسشي مبني بر اين كه سال گذشته در سفر به ايران براي امضاي تفاهم نامه مشخصا اعلام كرديد كه آمده ايد مشكلات زائران را حل كنيد، ولي متأسفانه در اين مدت علاوه بر اينكه تلفات جاني زائران ايراني در عراق زياد بوده، پروازها با تأخير مواجه شده و همچنين وضعيت اسكان بهبود خاصي نداشته است. چه موانعي وجود داشته است كه نتوانستيد در اين مدت به كارهايي كه مايل بوديد انجام دهيد رسيدگي كنيد؟ اظهار كرد: با صراحت مي گويم، وزارت جهانگردي عراق كه سال گذشته در رأس آن به ايران سفر كردم وزارتخانه اي بدون اختيارات بود و گرفتن اين اختيارات تا ماه سوم سال 2012 طول كشيد. اكنون اين وزارتخانه اختيارات كامل دارد و ما مي توانيم براساس يادداشت تفاهم، اين مسائل را به نتيجه برسانيم. ضمن آنكه در عراق كميته هاي فراواني براي حفظ امنيت مستقر شده اند.
رييس سازمان حج و زيارت نيز در پاسخ به پرسشي درباره اينكه آيا موضوع لغو رواديد بين دو كشور در اين ديدارها بررسي مي شود؟ گفت: اين موضوع در حوزه سياست خارجي است ولي ما تلاش مي كنيم آنچه را كه به تسهيلات سفر زائران مربوط مي شود، تأمين كنيم. ايران با سوريه و تركيه لغو رواديد است. در حال حاضر كشورهاي اروپايي نيز بين خود لغو رواديد كرده اند و سفر به راحتي انجام مي شود. اميدوارم ما هم روزي شاهد باشيم كه تردد بين كشورهاي اسلامي بدون رواديد انجام شود . او همچنين براي لغو رواديد در بعد زيارتي اعلام آمادگي كرد .
وي درباره محدوديت ها براي تردد به عراق با وسايل شخصي نيز بيان كرد: مسؤولان نظام فعلا تصميم گرفته اند تا برقراري امنيت كامل در عراق جلوي سفرهاي خارجي گرفته شود، ولي برخي تخلف مي كنند .
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اضافه كرد: با توجه به شوقي كه براي سفر به عتبات عاليات عراق وجود دارد، تأمين امنيت زائران براي ما بيشتر اهميت دارد. پس هر وقت امنيت تأمين شد نسبت به افزايش جمعيت و سفرهاي زميني، چراغ سبز نشان مي دهيم .
در اين نشست، پرسشي درباره ضعف خدمات هتل داري در عراق پرسيده شد كه وزير جهانگردي عراق در اين باره گفت: در امر هتل داري ضوابط ويژه اي وجود دارد كه وزارت جهانگردي بر آن نظارت دارد . قرار شده اين موضوع را در اين مذاكرات حل كنيم، البته طرف ايراني خود ارزياب خوبي است؛ ولي ما هم تلاش مي كنيم به بهترين شكل، مشكلات را رفع كنيم .
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14