(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 09 شهریور 1392 - شماره 20579

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
وداع با پيكر پاك ۹۲ شهيد دفاع مقدس در تهران
ارزیابی کیهان از گزارش جدید آژانس درباره ایران
درمکتب امام
ثروتی خبر داد
نامه ۵۰ نماینده به رئیس مجلس برای تذکر به روحانی
وزیر کشور: مواضع افراطی در انتخاب استانداران را نمی‌پذیریم
رایزنی‌های فشرده ایران برای جلوگیری از جنگ در سوریه
گفتگوی تلفنی روحانی با پوتین و هشدار ظریف به اخضر ابراهیمی
با آغاز عملیات حفاری شهر قم صاحب مترو می‌شود
دستور کار کمیسیون‌های تخصصی خانه ملت
حجتی، طیب نیا و آخوندی این هفته به مجلس می‌روند
ابوترابی‌فرد در یادمان شهدای شهریور: شهیدان رجایی و باهنر ستاره‌های پرفروغ آسمان ایران بودند
زاهدی خبر داد
طرح دوفوریتی مجلس برای ممنوعیت عزل‌ و نصب در وزارتخانه‌های بی‌وزیر
   


مراسم وداع و تشييع 92 شهيد دفاع مقدس شده همزمان با ايام شهادت امام جعفر صادق(ع) در تهران برگزار می‌شود.
به گزارش ايكنا، پيكر اين شهدا، كه طی عمليات برون‌مرزی در داخل خاك عراق توسط كميته جست‌وجوی مفقودين ستادكل نيروهای مسلح كشف شده بودند، 24 مردادماه 92 از طريق مرز شلمچه به خاك جمهوری اسلامی منتقل و طی مراسمی با اجساد 61 سرباز كشته‌شده عراقی مبادله شدند.
مراسم وداع با پيكرهای پاك اين شهدا يكشنبه 10 شهريورماه همزمان با شب شهادت امام جعفر صادق(ع) در داخل پادگان سيدالشهدای تيپ ويژه سيدالشهدا(ع) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واقع در ميدان حر برگزار می‌شود.
از ساعت 18 روز يكشنبه عموم مردم می‌توانند پيكر مطهر اين شهدای والامقام را در پادگان زيارت كنند. اما مراسم اصلی وداع همزمان با نماز مغرب و عشا در پادگان سيدالشهدا آغاز خواهد شد و مراسم با مداحی و مرثيه‌سرايی اهل بيت(ع) و سخنرانی مذهبی همراه خواهد بود.
همچنين مراسم تشييع پيكر پاك 92 شهيد در روز دوشنبه، 11 شهريورماه 92 همزمان با روز شهادت امام جعفر صادق(ع) برگزار می‌شود. پيكر مطهر اين شهيدان ساعت 9 روز دوشنبه با حضور عموم مردم تهران از پادگان سيدالشهدای تيپ ويژه سيدالشهدا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واقع در ميدان حر به سمت ساختمان قديم مجلس واقع در خيابان امام خمينی(ره) تشييع می‌شود.
مراسم اصلی تشييع نيز ظهر دوشنبه با حضور مسئولان كشوری و لشگری و مردم شهيدپرور تهران در خيابان امام خمينی(ره) برگزار و بعد از آن پيكر مطهر شهدا به معراج شهدای تهران منتقل خواهد شد.
92 شهيد تازه تفحص شده در عمليات‌های بدر، خيبر، والفجر 8، كربلای 5 و تك دشمن در سال 1367 در منطقه زبيدات عراق به شهادت رسيده‌اند و پيكر مطهرشان در مناطق عملياتی فاو و جزيره مجنون توسط كميته جست‌وجوی مفقودين ستاد كل نيروهای مسلح كشف شده است.

 


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش جدید فصلی خود پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را در اختیار 35 عضو شورای حکام آژانس قرار داد.
آمانو در این گزارش که در 72 بند تنظیم شده، ضمن اذعان به پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان، بار دیگر ادعاهای خود را درباره سایت پارچین و عدم اجرای پروتکل الحاقی و پذیرش قطعنامه‌های سیاسی و غیرقانونی شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل از سوی ایران را تکرار کرد.
ذخایر اورانیوم 5 و 20 درصد
مدیرکل آژانس در پاراگراف 11 گزارش خود به میزان ذخایر اورانیوم با غنای 5 و 20 درصد ایران اشاره کرده است.
بر این اساس، آمانو افزوده است که ایران از زمانی که غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای اعلام شده خود را آغاز کرده است در آن تاسیسات موارد زیر را تولید کرده است:
9704کیلوگرم هگزافلوراید اورانیوم غنی شده به صورت اورانیوم 235 پنج درصد (744 کیلوگرم بیشتر از گزارش قبلی مدیرکل آژانس) که از آن 6774 کیلوگرم (417 کیلوگرم بیشتر از گزارش قبلی مدیرکل آژانس) به شکل هگزافلوراید اورانیوم غنی شده به صورت اورانیوم 235 پنج درصد باقی مانده‌اند و مابقی بیش از این حد فرآوری شده‌اند و 5/372 کیلوگرم (با 5/48 کیلوگرم افزایش از زمان انتشار گزارش قبلی مدیرکل آژانس) هگزافلوراید اورانیوم غنی شده به صورت اورانیوم 235 بیست درصد که از این مقدار 8/185 کیلوگرم (با 8/3 کیلوگرم افزایش از زمان گزارش قبلی مدیرکل آژانس) به شکل هگزافلوراید اورانیوم غنی شده به صورت اورانیوم 20 درصد باقی مانده‌اند و مابقی، بیش از این حد فرآوری شده‌اند.
تعداد سانتریفیوژهای نطنز و فردو
آمانو در پاراگراف‌های 12 تا 23 گزارش خود به فعالیت غنی‌سازی اورانیوم در سایت‌نطنز پرداخته است که بر این اساس تعداد ماشین‌های سانتریفیوژ نصب شده نوع 1 در نطنز از مرز 15 هزار ماشین عبور کرده و تعداد قابل توجهی از ماشین‌های نسل دوم را در بخش زیرزمینی این تاسیسات نصب کرده است.
در پاراگراف 24 این گزارش به کارخانه‌ غنی‌سازی اورانیوم در فردو نیز اشاره شده و آمده است: این تاسیسات که اولین بار در سال 2011 عملیاتی شده، ‌16 آبشار دارد که این آبشارها به طور مساوی بین واحد 1 و واحد 2 تقسیم شده‌اند و مجموعا 2976سانتریفیوژ دارد. تاکنون، تمام سانتریفیوژهای نصب شده در این کارخانه از نوع1- IR هستند.
آمانو در ادامه این گزارش اذعان می‌کند که تمام فعالیت‌ها در سایت فردو تحت نظارت آژانس قرار دارد.
در پاراگراف 27 آمده است: بر اساس نتایج تحلیل انجام شده بر روی نمونه‌های محیطی گرفته شده در کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو، و همچنین براساس دیگر اقدامات راستی‌آزمایی، آژانس به این نتیجه رسیده است که این تاسیسات منطبق با پرسشنامه اخیر اطلاعات فنی ارائه شده از سوی ایران فعالیت کرده است.
گزارش درباره راکتور اراک
آمانو بخش دیگری از گزارش خود را به تاسیسات راکتور آب‌سنگین اراک اختصاص داده است.
پاراگراف 33 گزارش وی نشان‌دهنده پیشرفت‌های مهم در تاسیسات اراک است. آژانس در یک اقدام عجیب می‌گوید ایران محفظه‌های راکتور را نصب کرده اما هنوز تجهیزات اتاق کنترل، ماشین تجدید سوخت و پمپ‌های سردکننده راکتور را نصب نکرده است. سؤالی که با دیدن این عبارت به ذهن می‌رسد این است که آژانس چه هدفی می‌تواند از ذکر دقیق نام آن دستگاه از تجهیزاتی که در اراک نصب نشده داشته باشد؟ با توجه به سابقه همکاری آژانس با سرویس‌های اطلاعاتی و کشورهای غربی سر راست‌ترین توضیحی که به ذهن می‌رسد این است که آژانس در حال آدرس دادن به سرویس‌های غربی است در این باره که ایران هنوز به تجهیزاتی مانند ماشین تجدید سوخت و پمپ‌های سردکننده راکتور نیاز دارد و اگر غربی‌ها می‌خواهند مانع راه‌اندازی تاسیسات اراک شوند باید روی عدم ورود این قطعات به ایران، متمرکز شوند.
یک نکته مهم در این گزارش این است که برخلاف گزارش‌های قبلی که در آن آژانس اصرار داشت بگوید که به راکتور اراک دسترسی ندارد، در گزارش جدید تایید کرده است که در 7 اوت یک دسترسی به اراک داشته است. مطابق موافقتنامه پادمان ایران هیچ تعهدی ندارد که در مقطع فعلی برای آژانس هیچ نوع دسترسی به اراک فراهم کند. با این حال ایران این اقدام را انجام داده است. آژانس در گزارش خود هیچ اشاره‌ای به این موضوع نکرده که این مسئله فراتر از تعهدات ایران بوده است. این نشان‌دهنده یک رویه قدیمی در نظام گزارش‌دهی مدیر کل است که همکاری‌ها را کمرنگ می‌کند یا اگر مقدور بود می‌پوشاند، اما موارد اختلافی را چنان برجسته می‌کند که گویی برنامه هسته‌ای ایران یک نگرانی بین‌المللی است.
آژانس در این گزارش از نامه‌ای خبر می‌دهد که ایران در یکشنبه 3 شهریور 1392 (25 اوت 2013) به آژانس نوشته و در آن اعلام کرده است که برنامه زمان‌بندی قبلی برای راه‌اندازی راکتور آب سنگین اراک تغییر کرده است. مطابق زمان بندی اعلام شده به آژانس ایران بنا داشت راکتور آب سنگین اراک را در 3 ماهه اول سال 2014 راه‌اندازی کند. اما پاراگراف 35 از این گزارش می‌گوید ایران اعلام کرده است که به دلایل ساختمانی راکتور اراک در تاریخ مذکور راه‌اندازی نخواهد شد. این نکته بسیار مهم است که توجه شود این تاخیر علت تکنیکال ندارد و صرفاً ناشی از عدم پیشرفت برنامه احداث ساختمان‌ها در اراک مطابق برنامه بوده است.
یکی از مهم‌ترین اطلاعات جدیدی که در این گزارش ارائه شده مربوط به آغاز تولید سوخت راکتور اراک در ایران است. در پاراگراف 47 گزارش آمده است:‌«آژانس در تاریخ های 17 و 18 اوت 2013 (26 و 27 مرداد) که بازرسی و راستی‌آزمایی اطلاعات طراحی در کارخانه تولید سوخت اجرا نمود و فرآیند تولید قرص برای راکتور40-IR با استفاده از UO2 طبیعی را تایید کرد. از زمان گزارش قبلی مدیر کل، ایران ساخت مجموعه‌های سوخت حاوی مواد هسته‌ای برای راکتور 40-IR را آغاز کرده است. آژانس در تاریخ 17 اوت 2013 تایید نمود که ایران 10 مجموعه این چنینی ساخته است که همه آنها در کارخانه تولید سوخت انبار شده‌اند.» تحلیلگران عقیده دارند آغاز عملیات صنعتی تولید سوخت راکتور اراک نشان‌دهنده آن است که زمان راه‌اندازی راکتور اراک با تاخیر زیادی مواجه نخواهد بود.
ادعاهای تکراری
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژي اتمی طبق رویه قبلی گزارش‌دهی درباره فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان، در این گزارش نیز تلاش کرده است با پرداختن به مسائل سیاسی و غیرفنی ادعاهای خود را درباره این فعالیت‌ها تکرار کند.
به‌رغم همکاری‌های گسترده و بعضا فراتر از پادمان ایران با بازرسان آژانس، آمانو در پاراگراف 5 این گزارش مدعی شده که آژانس موفق نشده است همکاری اساسی با ایران در رفع موضوعات اساسی از جمله موضوعات مربوط به ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران آغاز کند. از زمان گزارش پیشین مدیر کل، گفت‌وگوهای بیشتری با هدف جمع‌بندی سند رویکرد ساختارمند برگزار نشده است، البته دور دیگری از گفت‌وگوها برای 27 سپتامبر 2013 (5 مهر ماه) در وین برنامه ریزی شده است.
وی در پاراگراف51 بار دیگر به پروژه «مطالعات ادعایی» می‌پردازد و می‌نویسد: گزارش قبلی مدیرکل موضوعات برجسته مرتبط با ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران و فعالیت‌هایی که ایران برای حل آن نیاز است را مشخص کرده است. از سال 2002 آژانس به طور فزاینده‌ای نگرانی خود درباره وجود احتمالی فعالیت‌های مرتبط هسته‌ای را اعلام کرده که این فعالیت‌ها سازمان‌های مرتبط نظامی را دربر می‌گیرد که شامل فعالیت‌های مرتبط به توسعه کلاهک هسته‌ای برای موشک است. ایران نگرانی‌های آژانس را نادیده گرفته، به خصوص در زمینه‌ای که ایران این نگرانی‌ها را بر اساس ادعاهای بی‌پایه تلقی کرده است.
آمانو در ادامه این گزارش ضمن تکرار درخواست غیرقانونی پذیرش پروتکل الحاقی از سوی ایران، درباره سایت پارچین نیز ادعای خود را در پاراگراف 70 این‌گونه تکرار کرده است: «فعالیت‌های مهم و گسترده‌ای که در مجموعه داخلی سایت «پارچین» انجام می‌گیرد و آژانس مکررا درخواست دسترسی به آن را کرده است، به طور جدی توانایی آژانس در انجام بازرسی و راستی‌آزمایی موثر را تحت‌الشعاع قرار داده است. آژانس این درخواست خود را به صراحت تکرار می‌کند که ایران بدون تاخیر بیشتر، پاسخی حقیقی به پرسش‌های مفصل و جزیی آژانس مربوط به پارچین و متخصصین خارجی ارائه کند و دسترسی به محل فوق‌الذکر را فراهم نماید.»
ادعای آمانو درباره پارچین درحالی مطرح شده است که جمهوری اسلامی ایران طی یک سال گذشته و در 9 دور مذاکره با آژانس بارها اعلام کرده است که دسترسی مجدد به سایت پارچین- سال 2005 یک بار بازرسی انجام شده است- منوط به تدوین یک مدالیته جدید با ضمانت اجرایی مشخص برای جلوگیری از تکرار مدالیته سال 2007 است.
سال 2007 پس از پاسخ روشن ایران به بیش از 350 سوال و ابهام آژانس در قالب 6 محور، متاسفانه مدیرکل وقت آژانس تحت فشارهای آمریکا و سرویس‌های غربی به جای اعلام عادی شدن روند بررسی فعالیت‌های هسته‌ای ایران در آژانس، موضوع «مطالعات ادعایی» را بر مبنای یکسری اسناد جعلی که توسط سازمان‌های جاسوسی غرب به دست آورده بود، مطرح کرد.
اسنادی که تاکنون حتی اصل آنها نیز در اختیار آژانس قرار نگرفته است. ایران اعلام کرده است که در صورت دسترسی به اصل این اسناد بلافاصله جعلی بودن آن را اثبات خواهد کرد.

 


تفاوت انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها
فرق ما بین انقلاب اسلامی و غیراسلامی، همین است که:
انقلاب وقتی اسلامی شد، توده‌های مردم همراه با آن هستند.
و وقتی که توده‌های مردم با یک شیئی همراه شوند زود پیش می‌رود.
و کم فساد است، فسادش کم است.
آئین انقلاب اسلامی- ص 283

 


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از نامه ۵۰ نماینده به لاریجانی در اعتراض به لغو یکی از مصوبات دولت احمدی‌نژاد توسط دولت روحانی خبر داد.
موسی‌الرضا ثروتی نماینده بجنورد در مجلس با اشاره به اینکه دولت مدعی واگذاری امور به مردم بود اما اکنون بین شعار و عمل دولتی‌ها تعارض به وجود آمده و برخی اقدامات، مغایر شعارهای دولت است، اظهار داشت: آقای چیت‌چیان وزیر نیرو آمده محکم جلوی واگذاری‌ها را گرفته و چند مصوبه قانونی دولت قبل را لغو کرده و آقای زنگنه وزیر نفت هم به‌صراحت در تلویزیون اعلام کرده خصوصی‌سازی را قبول ندارد.
وی چنین موضع‌گیری‌ها و اقداماتی را آغاز یک انحراف در دولت دانست و گفت: اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این زمینه به آقای نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تذکر داده‌اند.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: دولت قبلی 49 درصد شرکت مهاب‌قدس را بابت مطالبات پیمانکار راه‌آهن مشهد - گرگان به آستان قدس رضوی واگذار کرد.
ثروتی افزود: این اقدام مورد تأیید مجلس بود و تمام مراحل قانونی آن نیز توسط دولت قبلی انجام شد اما آقای چیت چیان در نامه به دولت ابطال آن را خواستار شد.
وی ادامه داد: متأسفانه وزیر اقتصاد به عنوان مسئول اجرای خصوصی سازی و همچنین آقای آخوندی به عنوان متولی مستقیم در این عرصه، مخالفتی با این اقدام نکرده‌اند.
نماینده بجنورد در مجلس گفت: نمایندگان در خصوص این اقدام در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در صحن مجلس به رئیس جمهور و وزرای مربوطه تذکر دادند و 50 نماینده هم در این خصوص نامه‌ای به لاریجانی نوشتند.
وی در گفت‌وگو با فارس افزود: امضاءکنندگان این نامه خواستار ارائه توضیح وزرای نیرو، اقتصاد و راه در این زمینه شدند و حتی وزرای مذکور را به استیضاح هم تهدید کرده‌اند و قرار شد رئیس مجلس با رئیس جمهور برای ابطال این تصمیم مذاکره کند.

 


وزیر کشور دولت یازدهم با بیان اینکه در استانداری‌ها مواضع افراطی را نمی‌پذیریم، گفت: استاندارهایی انتخاب می‌شوند که معتدل بوده و از افراط و تفریط پرهیز کنند.
به گزارش فارس عبدالرضا رحمانی فضلی پنج‌شنبه در مراسم گرامیداشت شهدای دولت در اصفهان اظهار داشت:
محور فعالیت وزارت کشور در این دوره محورهای اقتصادی و توسعه است. ما در وزارت کشور به نگاه توسعه‌محوری معتقد هستیم، چرا که اگر ما بتوانیم وضعیت مردم را از نظر رفاه، عدالت و اقتصاد تامین کنیم، آنچه که اتفاق می‌افتد رضایت مردم است و وقتی رضایت جمعی مردم به وجود آمد، امنیت ملی هم تامین خواهد شد.
وی عنوان کرد: بعد از تعیین استاندارها در کشور اولین دستور من به آنها این است که هسته‌ها و گروه‌های اقتصادی را در استان راه بیندازند و شخصا از تمام کسانی که بتوانند در امر سرمایه‌گذاری خدمت کنند، در چارچوب قانون حمایت خواهم کرد.
وزیر کشور متذکر شد: باید حاشیه‌ها را کنار بگذاریم و دست به دست هم دهیم و قوی‌ترین مدیران را انتخاب کنیم. ویژگی‌هایی که من برای تعیین استاندارها در نظر دارم از این قرار است، از نظر فکری باید معتدل باشند.
ما افراط‌گری از هیچ‌گروه و جناحی را در هیچ موضوع سیاسی و غیرسیاسی نمی‌پذیریم و قطعا کسانی که بر موضوعات سیاسی و اجتماعی مواضع افراطی داشته باشند دروزارت کشور جایگاهی نخواهند داشت.
رحمانی فضلی در ادامه اذعان داشت: دومین معیار ما برای تعیین استاندارها نگاه اقتصادی است. این فرد باید منابع را تجهیز کند، استاندار باید راهبری کند، سومین معیار ما سابقه مفید استاندار است. پاکدستی و نداشتن سوءسابقه مالی خود و خانواده‌های آنها از دیگر موارد مدنظر است. استاندار باید برنامه‌های دولت تدبیر و امید را قبول داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه داشتن قدرت تعامل بالا از جمله شاخص‌های ما برای تعیین استاندار است، گفت: استاندار باید در منطقه و استان خود از قدرت بالای تعامل برخوردار باشد. این تعامل باید با نمایندگان مجلس، نماینده ولی‌فقیه در استان و مردم به صورت عملی نمود داشته باشد.
وزیر کشور در پایان تصریح کرد: وزارت کشور برای تغییر، عزل و نصب‌ها هیچ عجله‌ای ندارد و با دقت و بررسی کافی استاندارها را انتخاب خواهد کرد.

 


با بالا گرفتن احتمال حمله آمریکا و متحدانش به کشور سوریه به بهانه استفاده دمشق از سلاح‌های شیمیایی رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان رایزنی‌های فشرده‌ای را با همتایان خود در منطقه و جهان برای جلوگیری از بروز فاجعه‌ای دیگر در خاورمیانه آغاز کرده‌اند.
در راستای این رایزنی‌های فشرده کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد، حسن روحانی و ولادیمیر پوتین در گفت‌وگویی تلفنی درباره اوضاع سوریه به کارگیری سلاح شیمیایی را غیرقابل قبول دانستند.
پوتین و روحانی همچنین بر تلاش برای رسیدن به راه حلی سیاسی برای بحران سوریه تاکید کردند. دو طرف همچنین بر تلاش‌ها برای جلوگیری از هرگونه مداخله نظامی در سوریه تاکید ورزیدند.
رایزنی ظریف
با 10وزیر امورخارجه
وزیر امورخارجه نیز عصر روز چهارشنبه در تماس‌های تلفنی جداگانه با 10 تن از همتایان خود، درباره تحولات اخیر در سوریه گفت و گو و رایزنی کرد.
به گزارش فارس، محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه، عصر روز چهارشنبه در تماس‌های تلفنی جداگانه با 10 تن از همتایان خود درباره تحولات اخیر در سوریه گفت‌وگو و رایزنی کرد.
ظریف در این گفت‌وگوهای تلفنی با وزرای امورخارجه اردن، کویت، ایتالیا، سوئیس، بلژیک، اسپانیا، یونان، فرانسه، جمهوری آذربایجان و الجزایر ضمن محکوم کردن استفاده از سلاح شیمیایی توسط هر کس، خاطرنشان کرد: هیچ کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران قربانی استفاده از این نوع سلاح‌ها نبوده و از این جهت ما استفاده از سلاح شیمیایی از جانب هر کس که باشد را محکوم می‌دانیم و خواستار آن هستیم که بازرسان سازمان ملل بدون هیچ پیش داوری نسبت به عامل این اقدام دردناک تحقیقات جامعی به عمل بیاورند.
ظریف در این گفت‌وگوها با اشاره به موافقت دولت سوریه با درخواست جمهوری اسلامی ایران برای اجازه ورود و تحقیق بازرسان سازمان ملل به مناطق آسیب دیده از مواد شیمیایی و هشدار نسبت به اتخاذ تصمیمات شتابزده، افزود: نتیجه قطعی این تحقیقات نیازمند بررسی بیشتر بازرسان بین‌المللی است.
وزیر امورخارجه ادامه داد: بررسی‌های اولیه نشان داده که مواد استفاده شده دست ساز بوده و از نوع بمب‌های شیمیایی معمولی نبوده و از این جهت به نظر می‌رسد که هیچ کس نباید در یک قضاوت عجولانه دولت و ارتش سوریه را مقصر استفاده از مواد شیمیایی بداند.
ظریف در گفت‌وگوهای تلفنی خود به موضوع تهدید به استفاده از زور و حمله در بحران سوریه از سوی برخی کشورها پرداخت و تاکید کرد: دنیا تحمل یک جنگ دیگر را ندارد. استفاده از زور در قرن بیست و یکم امری غیرقابل قبول است و بیش از آن که از بحران‌ها بکاهد بر دامنه آن می‌افزاید.
وزیر امورخارجه افزود: بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و همه باید برای تحقق راه حل سیاسی با هدف بازگشت آرامش به سوریه تلاش کنند. از این جهت جمهوری اسلامی ایران از ابتکارهایی که مبتنی بر توقف خشونت‌ها و گفت‌وگوی طرف‌های سوری باشد، حمایت می‌کند.
طرف‌های گفت‌وگوی وزیر امورخارجه هم در سخنان خود با ابراز نگرانی از اوضاع سوریه، مواضع کشورشان درباره تحولات اخیر در این کشور را بیان داشتند.
وزرای امورخارجه ایتالیا و سوئیس در این تماس‌ها مخالفت صریح خود با گزینه حمله به سوریه را اعلام کردند.
وزیر امورخارجه در گفت‌وگو با مهر در خصوص این تماس‌های تلفنی گفت: در صحبت‌هایی که با وزرای امورخارجه داشتم تقریبا همه آنها اتفاق‌نظر داشتند که باید کاری انجام شود که از شدیدتر شدن درگیری در سوریه جلوگیری شود و به سمت مذاکره پیش رود. البته متاسفانه بعضی‌ها دیدگاه‌هایی در مورد ضرورت‌ پاسخ دادن به آنچه ادعا می‌کنند استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه بوده است، دارند که ما به آنها تذکر دادیم که اول باید واقعیات مشخص و همه اسناد و شواهد دیده شود.
ظریف تاکید کرد: از سوی دیکر تصمیم به جنگ، موضوعی نیست که کشورها بتوانند بر مبنای اراده خود اتخاذ کنند، یعنی دنیا نمی‌تواند تحمل کند که یک یا چند کشور خودشان نقش دادستان، قاضی و مجری احکام را یکجا به عهده بگیرند و براساس منافع خودشان و نه واقعیات عمل کنند که پایان این مساله برای خودشان نیز خطرناک است.
وزیر امورخارجه کشورمان بیان کرد: جنگ طلبی و آتش افروزی‌های گذشته نیز نشان داده که آنها نتوانستند به اهداف خود برسند.
وی ادامه داد: اینها نکاتی بود که در گفت‌وگوهای تلفنی مطرح شد، تعدادی از وزرای خارجه حتی وزرای خارجه کشورهای غربی با همه این صحبت‌ها موافق و مخالف هرگونه اقدام نظامی بودند و تعدادی نیز دیدگاه‌های دیگری داشتند که در بعضی تلفن‌ها که خیلی هم طولانی شد، بحث کردیم و امیدواریم نتیجه هرچه که باشد به این خونریزی و کشتار انسان‌های بی‌گناه پایان داده شود، البته نه با یک جنگ دیگر، بلکه از طریق صلح.
هشدار به اخضر ابراهیمی
وزیر امورخارجه کشورمان در گفت‌وگو با اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل در سوریه نیز ضمن محکوم کردن هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی نگاه جمهوری اسلامی ایران را نسبت به هرگونه ماجراجویی جدید در منطقه اعلام و نسبت به تبعات وخیم آن هشدار داد.
در این تماس تلفنی ظریف ضمن محکوم کردن هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی نگرانی جدی جمهوری اسلامی ایران را نسبت به هرگونه ماجراجویی جدید در منطقه اعلام و نسبت به تبعات وخیم آن هشدار داد.

 


عظیم‌ترین دستگاه حفاری پروژه مترو قم با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و مسئولان استانی در قم آغاز به کار کرد.
علی لاریجانی در مراسم آغاز به کار دستگاه عظیم حفاری مترو قم با اشاره به هفته دولت و سالروز شهادت رجایی و باهنر اظهار کرد: این دو نفر به حقیقت اسوه مدیریت، تربیت و اخلاق اسلامی بودند و کار آنها زمانی ارزش می‌یابد که شرایط آن روز کشور را هم مورد توجه قرار دهیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید راه صحیح شهیدان رجایی و باهنر در مدیریت را بشناسیم عنوان داشت: در این شرایط که فشارهای بین‌المللی در قالب تحریم‌های خارجی هم افزایش یافته الگو قرار دادن چنین مدیرانی راهکار اساسی است.
وی ادامه داد: قرارگاه سازندگی خاتم رویکرد خود را در بحث متروی قم بر سازندگی شهر کریمه اهل بیت‌(ع) قرار داده و اگر این روحیه جهادی که رهبر معظم انقلاب هم بر روی آن تاکید دارند ادامه یابد به سرانجام خوبی خواهیم رسید.
لاریجانی با تاکید بر ضروری بودن مترو برای آینده قم و توسعه این شهر بیان داشت: کار این طرح باید با جدیت ادامه یابد.
رئیس قوه مقننه اضافه کرد: شهرداری و شورای شهر قم هم باید تلاش کنند تا منابع این پروژه را در بودجه سالیانه شهر بگنجاند و مجلس هم برای دریافت کمک‌های دولتی پیگیری لازم را خواهد داشت.
لاریجانی با بیان اینکه قم شهری بین‌المللی و مرکز تفکر شیعی است تصریح کرد: این مرکزیت باید از نظر آبادانی هم مورد توجه قرار گیرد؛ شهرک‌هایی که در اطراف قم ساخته شده از نظر امکانات ناتوان هستند و باید علاوه بر حل مشکل حمل و نقل آنها به دیگر مسائل هم توجه شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: کشور در سطح ملی هم نیازمند حرکتی گسترده برای آبادانی است و در این شرایط که بیکاری و تورم وجود دارد اقتضای امر آن است که دولت به دور از حاشیه‌ها اولویت خود را راه‌اندازی موتور محرکه تولید و آبادانی قرار دهد زیرا در این شرایط که تحریم‌ها فشارهایی را به کشور وارد می‌آورند چاره‌ای جز رونق دادن به تولید داخلی نداریم.
حمله به سوریه بازی با آتش است
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حمله به سوریه بازی با آتش است و آینده مشخصی ندارد.
علی لاریجانی در حاشیه نشست با اصحاب رسانه در جمع خبرنگاران در قم با اشاره به شرایط کنونی در سوریه اظهار کرد: در این بین غرب به دنبال بهانه‌گیری است و برنامه‌ریزی آن‌‌ها برای حمله از گذشته صورت گرفته است و استفاده از سلاح شیمیایی تنها بهانه است؛ امروز موازنه میدانی در سوریه تغییر یافته و هدف آمریکا از حمله تغییر آن به نفع خودش است.
وی افزود: ارتش سوریه موفق شده است در برخی مناطق تروریست‌ها را وادار به عقب‌نشینی کند به همین دلیل آمریکا و سایر کشورهای غربی از این وضعیت ناخشنود بوده و سعی می‌‌کنند با اقدامات خود در شرایط کنونی تغییراتی را به وجود بیاورند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حمله به سوریه بازی با آتش است و آینده مشخصی ندارد عنوان داشت: همواره مستشرقین صهیونیست با برخی کشورهای منطقه به آمریکایی‌ها خط می دهند.
گفتنی است، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته در دیدار با آیت‌ا... وحید خراسانی دیدار و گزارشی از مهمترین مسائل داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی را خدمت وی بیان کردند.

 


کمیسیون‌های تخصصی مجلس در روزهای یک‌شنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری تشکیل جلسه می‌دهند که در مهمترین بخش‌ها ۳ وزیر کابینه دولت یازدهم به مجلس می‌روند.
در همین رابطه، کمیسیون عمران مجلس در روزهای یکشنبه و سه شنبه تشکیل جلسه می‌دهد که این کمیسیون در جلسه روز سه شنبه وضعیت پروژه‌های عمرانی کشور را با حضور محمد باقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و علی طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی بررسی می‌کند.
کمیسیون کشاورزی میزبان حجتی
کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در روزهای شنبه و یکشنبه  و سه‌شنبه تشکیل جلسه خواهد داد.کارگروه آب، کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌ زیست کمیسیون کشاورزی مجلس در روز شنبه ۹ شهریورماه به ادامه رسیدگی طرح نجات و احیای دریاچه ارومیه و تالابهای کشور با حضور دستگاههای اجرایی کشور از جمله وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط‌زیست و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی می‌پردازد.در جلسه روز سه شنبه  ۱۲ شهریورماه این کمیسیون علاوه بر دعوت از وزیر جهاد کشاورزی به منظور بررسی مسائل و مشکلات بخش کشاورزی و ارائه برنامه‌های آتی این وزارتخانه، نشست هیئت رئیسه کمیسیون هم انجام می‌شود.
طرح ساماندهی تخصیص ارز
کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس در روز یک شنبه ۱۰شهریور، بررسی طرح اصلاح تبصره (۵) بند (الف) ماده (۳) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل (۴۴) قانون اساسی و طرح ساماندهی تخصیص ارز در شرایط اقتصاد مقاومتی و حمایت را در دستور کار دارد.
بررسی آخرین تحولات دفاعی در کمیسیون امنیت ملی
بر اساس دستور اعلامی کمیسیون‌های تخصصی مجلس، کمیسیون امنیت ‌ملی و سیاست‌ خارجی مجلس در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ۱۰ و  ۱۲ شهریور ماه تشکیل جلسه خواهد داد.بر این اساس اعضای کمیسیون امنیت ‌ملی و سیاست خارجی در نشست روز یکشنبه ۱۰ شهریور وضعیت سوریه و تحولات منطقه را با حضور مسئولان مربوطه مورد بررسی قرار می‌دهند.همچنین در نشست روز یکشنبه لایحه موافقتنامه همکاری‌های امنیتی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی پاکستان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 


نایب رئیس مجلس گفت: شهید «باهنر» نماد مدیریت نظام سیاسی است که همچون ستاره‌ای در دنیای اسلام می‌درخشد و شهید «رجایی» نیز در طول عمرش در مسیر صحیح گام برداشت و کمترین انحرافی در کارنامه او نیست.
به ‌گزارش فارس، سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد شامگاه پنجشنبه هفتم شهریور در «یادمان شهدای شهریور» در مهدیه تهران با تبیین ویژگی‌های شخصیتی شهیدان رجایی و باهنر، گفت: شهدای شهریور شخصیت‌های فرزانه‌ای بودند که در سایه تربیت دینی و اصلاح روح و جان خود به قله‌های بلند معرفت و ایمان رسیدند.
وی افزود: شهیدان رجایی و باهنر در دوران سیاه ستم‌شاهی همچون ستاره‌های پرفروغی بر آسمان ایران درخشیدند و راه را برای ما هموار کردند.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تقوا حقیقتی در سایه آراستگی به ایمان و عمل صالح است، گفت: انسان متقی شخصیتی است که خود را در پناه ایمان و عمل صالح از آسیب‌ها و تهدیدهای عالم و طبیعت مصون می‌دارد و مسیر حرکت الی‌الله را تداوم می‌بخشد.
وی در مورد شخصیت شهید رجایی گفت: شهید رجایی در طول چند دهه از عمر خویش در مسیر صحیح گام برداشت و از نوجوانی تا شهادت با ایمان و عمل صالح حرکت کرد و در کارنامه او کمترین انحرافی نیست.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به خصوصیات و عملکرد شهید باهنر اظهار داشت: در همه مجامعی که کار جدی صورت می‌گرفت، شهید باهنر به عنوان یک عنصر کارآمد و با ارزش حضور داشت و جایگاه و منزلت وی در هنگام پیروزی و شکل‌گیری انقلاب نیز ثمره قول سدید اوست.
وی با تاکید بر اینکه باهنر نماد مدیریت نظام سیاسی است، خاطرنشان کرد: شهید باهنر که همچون ستاره‌ای در دنیای اسلام می‌درخشد، نماد یک مدیر و مدبر صالح است.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به حماسه سیاسی ملت ایران در انتخابات 24 خرداد ماه امسال هم اشاره کرد و گفت: حماسه سیاسی که عزت و اقتدار سیاسی ملی ما را در جهان به نمایش گذاشت، ‌برآمده از خون‌های مقدس شهیدان است که در مبانی دینی ما ریشه داشتند و با اعتقاد و ایمان قدم برداشته و در زندگی آنان اثری از تردید و ترس مشاهده نمی‌شود.
ابوترابی‌فرد در پایان به تبیین ویژگی‌های شخصیتی شهیدانی چون اندرزگو، عراقی و لاجوردی پرداخت و تاکید کرد: ترس در زندگی این شهیدان هیچ معنایی نداشت.

 


رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از تهیه طرحی دوفوریتی برای ممنوعیت عزل‌ و نصب در وزارتخانه‌های دارای سرپرست، خبر داد.
محمدمهدی زاهدی نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه عزل ‌و نصب‌ها در وزارتخانه‌های بدون وزیر که توسط سرپرست اداره می‌شوند، چالش‌هایی را به وجود می‌آورد، اظهار داشت:‌ با توجه به اینکه مدت مسئولیت سرپرست یک وزارتخانه 3 ماه است، ممکن است برخی از مسائل حاشیه‌ساز باشد.
وی افزود: روز چهارشنبه تعدادی از نمایندگان به‌‌دنبال جمع‌آوری امضاء برای طرحی دو فوریتی بودند که بر اساس آن سرپرستان وزارتخانه‌ها تا زمان انتخاب وزیر حق عزل ‌‌و نصب نخواهند داشت.
زاهدی در گفت‌وگو با فارس خاطرنشان کرد: بر اساس طرح مذکور که احتمالاً یکشنبه در مجلس مطرح می‌شود، لغو و نقض بخشنامه‌های وزرای سابق توسط سرپرستان وزارتخانه‌ها ممنوع خواهد شد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10