(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 04 مهر 1392 - شماره 20601

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل تأکید کرد
واژه «آپارتاید» هم در توصیف جنایات اسرائیل کافی نیست
چشم به راه سپیده
اخبار ادبی و هنری
در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد
دیدارهای رئیس‌جمهور با سران کشورهای خارجی
بازتاب‌ها و واکنش‌ها به سخنان روحانی در صدر اخبار رسانه‌های دنیا
کاخ‌سفید: ایران پیشنهاد آمریکا برای دیدار اوباما و روحانی را رد کرد
رایزنی‌‌های ظریف در نیویورک
به دلیل سرو مشروبات الکلی
روحانی به ضیافت ناهار بان‌کی مون نرفت
14 مهر؛ ثبت‌نام آزمون فراگیر ارشد پیام نور
با حضور وزیر کشور
3 استاندار معرفی و مشغول به کار شدند
فرمانده کل سپاه پاسداران:امنیت انقلاب اسلامی امروز در اوج خود قرار دارد
تیم هوا فضای دانشگاه صنعتی اصفهان مقام دوم مسابقات فرانسه را کسب کرد
تشییع پیکر 16 شهید گمنام دفاع مقدس در 5 استان کشور
فلامینگوهای مهاجر دیگر به پارک ملی دریاچه ارومیه نمی‌آیند
طرح مقابله با ریزگردها تهیه شد
نخستین برف پاییزی ارتفاعات مشکین‌شهر را سفیدپوش کرد
   


مرحوم آیت‌الله سیدعلی قاضی‌طباطبایی: اگر کسی نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عالیه نرسد، مرا لعن کند.

 


رئیس جمهور کشورمان در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی و دیدگاه‌های خود در خصوص مسائل مختلف را بیان کرد.
حجت‌الاسلام روحانی سخنرانی نیم‌ساعته خود را در مجمع عمومی سازمان ملل در دقایق آغازین بامداد چهارشنبه به وقت تهران انجام داد.
روحانی در سخنان خود با انتقاد از روش‌های زورمدارانه و نظامی در مناسبات جهانی، گفت: در این گذر حساس در تاریخ مناسبات جهانی، عصر بازی‌های با حاصل جمع صفر پایان یافته است ولی هنوز معدودی از بازیگران روش‌ها و ابزارهای کهنه شده و عمیقاً ناکارآمد را به کار می‌گیرند تا برتری و سلطه پیشین خود را حفظ کنند.
نظامی‌گری و استفاده از ابزارهای نظامی و خشن برای انقیاد دیگران، نمونه ناکارآمدی از تداوم کنش‌های کهنه در شرایط نوین است. اقدامات زورمدارانه اقتصادی و نظامی برای حفظ و تداوم سلطه و برتری گذشته، با مجموعه‌ای از قالب‌های مفهومی همراه شده که همگی ضد صلح، ضد امنیت، ضد کرامت انسانی و ضد آرمان‌های بشری می‌باشند.
از جمله این قالب‌های مفهومی، یکسان‌سازی جوامع و تعمیم ارزش‌های غربی به‌عنوان ارزش‌های جهانی است.
قالب دیگر، حفظ فرهنگ جنگ سرد و تقسیم دو اردوگاهی جهان به «مای برتر» و «دیگران دون‌تر» می‌باشد.
خطر موهوم
رئیس جمهور کشورمان گفتمان‌های تبلیغاتی و بی‌اساس دین‌ستیزانه، اسلام‌هراسانه، شیعه‌هراسانه و ایران‌هراسانه را تهدیدی جدی علیه ثبات جهانی و امنیت انسانی دانست و افزود: این گفتمان تبلیغاتی، با طرح و القای تهدیدات فرضی و خیالی شکل خطرناکی به خود گرفته است. یکی از این تهدیدات خیالی، خطر موهوم ایران است. به بهانه این تهدید موهوم، چه اقدامات ناهنجار و چه جنایت‌ها در سه دهه گذشته صورت نگرفته است؟
تسلیح صدام حسین به سلاح‌های شیمیایی و حمایت طالبان تنها نمونه‌ای از این جنایت‌هاست.
صریحاً و با قاطعیت تمام و با استناد به مدارک و شواهد متقن اعلام می‌دارم که آنهایي که دم از تهدید ایران می‌زنند، یا خود تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی‌اند یا به تهدید دامن می‌زنند. ایران نه فقط تهدید نیست، بلکه در آرمان و عمل، پیوسته منادی صلح عادلانه و امنیت همه‌جانبه بوده است.
خشونت ساختاری صهیونیست‌ها
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین را خشونت ساختاری خواند و افزود: سرزمین فلسطین در اشغال است. حقوق اولیه فلسطینیان به طور فاجعه‌باری نقض می‌شود و آنها از بازگشت به خانه، محل تولد و دسترسی به سرزمین مادری محرومند.
جنایاتی که بر مردم بی‌گناه فلسطین می‌رود، خشونت نهادینه‌ای را به نمایش می‌گذارد که برای توصیف آن، آپارتاید مفهوم و واژه کم‌وزنی به نظر می‌آید.
سوریه راه‌حل نظامی ندارد
رئیس جمهور اسلامی ایران فاجعه انسانی در سوریه را نمونه دردناکی از گسترش فاجعه‌آمیز خشونت و افراط در منطقه دانست و افزود: از ابتدای بحران و از زمانی که برخی از بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی با سرازیر کردن منابع تسلیحاتی و اطلاعاتی و تقویت گروه‌های افراطی سعی در نظامی کردن این بحران داشتند، ما تاکید کردیم که بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد.
نمی‌توان اهداف استراتژيک و توسعه‌طلبانه و به هم ریختن توازن و تعادل‌های منطقه‌ای را با پنهان شدن پشت کلمات بشردوستانه، تحقق بخشید.
هدف مشترک جامعه بین‌المللی باید خاتمه سریع به کشتار مردم بی‌گناه باشد.
ما ضمن محکوم کردن هرگونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی، از پذیرش کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی توسط سوریه استقبال می‌کنیم و بر این باوریم که دستیابی گروه‌های افراطی و تروریست به این سلاح‌ها بزرگترین خطر فراروی منطقه است که باید مد نظر قرار گیرد.
محکومیت ترور دانشمندان هسته‌ای
وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن محکومیت تروریسم، اضافه کرد: اما خشونت‌ها و افراط‌هائی که تحت عنوان مبارزه با تروریسم و از جمله استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین علیه مردم بی‌گناه صورت می‌گیرد نیز محکوم است.
در اینجا باید از ترور دانشمندان هسته‌ای ایران توسط جنایتکاران نیز سخن بگویم. آنها به چه جرمی ترور شدند؟
سوالی که از ملل متحد و شورای امنیت باید پرسید این است که آیا ترورکنندگان محکوم شدند؟
تحریم‌ها جلوه‌‌ای از خشونت
رئیس‌جمهور در ادامه به تحریم‌های غیرقانونی غرب علیه ایران اشاره کرد و گفت: تحریم‌های غیرعادلانه، به عنوان جلوه دیگری از خشونت، ذاتا ضدصلح و ضد بشری هستند که برخلاف تبلیغات تحریم‌گران، دولت‌ها و نخبگان سیاسی را هدف قرار نمی‌دهند، بلکه بیش از همه مردمان عادی را قربانی دعواهای سیاسی خود می‌کنند.
میلیون‌ها عراقی را فراموش نکنیم که در اثر تحریم‌هایی که با زرورق‌های حقوقی در نهادهای بین‌المللی پیچیده شده بودند، آسیب دیدند، جان باختند و هنوز عده قابل توجهی از آنها در سرتاسر زندگی باید زجر بکشند. این تحریم‌ها خشونت‌آمیزند. هوشمند و غیرهوشمند و یک جانبه و چند جانبه ندارند.
این تحریم‌ها ناقض حقوق مسلم بشری، از جمله حق صلح، حق توسعه، حق دسترسی به بهداشت، حق آموزش و فراتر از همه حق حیات می‌باشند.
نتیجه تحریم‌ها، علیرغم هرگونه لفاظی و بازی با واژه‌ها، همان آتش‌افروزی و جنگ‌طلبی و نابودی انسان‌هاست.
این آتش فقط دامن قربانیان تحریم را نمی‌گیرد، بلکه به اقتصاد و زندگی مردم جوامع تحریم‌کننده نیز، لطمه وارد می‌کند.
ایران؛ قدرت منطقه
وی در ادامه با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر ایران افزود؛ مردم ایران در انتخابات اخیر در حرکتی هوشمندانه به گفتمان امید و تدبیر و اعتدال رای دادند.
ترکیب امید و تدبیر اعتدال در سیاست خارجی به آن معناست که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای نسبت به امنیت منطقه و جهان، مسئولانه برخورد می‌کند و آمادگی همکاری چند جانبه و همه جانبه با سایر بازیگران مسئول در این عرصه‌ها را دارد.
ما از صلح مبتنی بر دموکراسی و صندوق رأی در همه جای جهان از جمله در سوریه و بحرین و دیگر کشورهای منطقه دفاع می‌کنیم و معتقدیم راه‌های خشونت‌آمیز برای بحران‌های جهانی وجود ندارد و تنها به کمک خرد انسانی و با تعامل و اعتدال می‌توان بر واقعیت‌های تلخ جامعه بشری غلبه کرد. لذا تضمین صلح و دموکراسی، و تأمین منافع مشروع همه کشورها در جهان، و از جمله در منطقه خاورمیانه، با نظامیگری محقق نمی‌شود. ایران بدنبال راه‌حل مسایل و نه تولید مشکلات است.
هیچ پرونده‌ و موضوعی نیست که با امید و اعتدال، با احترام متقابل، و با نفی خشونت و افراط قابل حل نباشد.
راه‌حل موضوع هسته‌ای
روحانی در ادامه سخنان خود به پرونده هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: پذیرش حق طبیعی، قانونی و مسلم ایران، به فرموده رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، ساده‌ترین راه حل این موضوع است، این یک شعار سیاسی نیست. بلکه براساس شناخت عمیق وضعیت فن‌آوری در ایران، شرایط بین‌المللی و پایان بازی‌‌های با حاصل جمع صفر و ضرورت یافتن اهداف و منافع مشترک برای رسیدن به تفاهم و امنیت مشترک است.
به عبارت دیگر، ایران و دیگر کنشگران باید دو هدف مشترک را به عنوان دو قسمت غیرقابل تفکیک راه حل سیاسی پرونده هسته‌ای ایران دنبال نمایند.
یک: برنامه هسته‌ای ایران و همه کشورهای دیگر می‌باید تنها در جهت اهداف صلح‌آمیز باشد.
من اینجا به صراحت اعلام می‌کنم که این هدف، صرف‌نظر از مواضع دیگر بازیگران، هدف جمهوری اسلامی ایران بوده و خواهد بود.
سلاح هسته‌ای و کشتار جمعی هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی ایران نداشته و با باورهای بنیادین مذهبی و اخلاقی ما در تعارض است.
منافع ملی ما ایجاب می‌کند که هرگونه نگرانی منطقی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران را مرتفع نماییم.
دو: هدف دوم یعنی پذیرش اعمال حق غنی‌سازی و سایر حقوق هسته‌ای در خاک ایران تنها راه تامین هدف اول است.
دانش هسته‌ای در ایران بومی شده و فن‌آوری هسته‌ای از جمله غنی‌سازی به مرحله تولید انبوه رسیده است.
لذا تصور اینکه با مانع شدن از برنامه هسته‌ای ایران از طریق اعمال فشارهای غیرقانونی می‌توان صلح‌آمیز بودن چنین برنامه‌ای را تضمین کرد موهوم و به غایت غیرواقع‌بینانه است.
لذا جمهوری اسلامی ایران ضمن پافشاری بر اعمال حقوق خود و ضرورت احترام و همکاری بین‌المللی در اعمال این حقوق، آماده گفت‌وگوهای بدون تاخیر برای اعتمادسازی متقابل و رفع دو‌سویه ابهامات از طریق شفافیت کامل می‌باشد.
ایران به دنبال تعامل سازنده بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک با دیگر کشورهاست و در این چارچوب در پی افزایش تنش با ایالات متحده نیز، نیست.
انتظار صدای واحد از آمریکا
رئیس‌جمهور در ادامه به مواضع سیاسی آمریکا اشاره کرد و گفت: من سخنان پرزیدنت اوباما را با دقت دنبال کردم؛ در صورت عزم سیاسی رهبران آمریکا و خودداری از دنبال کردن منافع گروه‌های فشار جنگ‌طلب، می‌توان به چاره‌جویی برای مدیریت اختلافات رسید.
در این چارچوب موضع برابر، احترام متقابل و اصول مسلم شناخته شده بین‌المللی باید مبنا باشد.
البته در این زمینه انتظار ما از واشنگتن شنیدن صدای واحد است.
در این سال‌ها، یک صدای مسلط پیاپی شنیده شده است که «گزینه جنگ روی میز است»، اما امروز بگذارید در برابر این سخن ناکارآمد و غیرقانونی بگویم «صلح در دسترس است.»

 


Email:SEPIDEH@kayhannews.ir
تو را غایب نامیده‌اند، چون «ظاهر» نیستی، نه اینکه «حاضر» نباشی.
«غیبت» به معنای «حاضر نبودن»، تهمت ناروایی است که به تو زده‌اند و آنان که بر این پندارند، فرق میان «ظهور» و «حضور» را نمی‌دانند، آمدنت که در انتظار آنیم به معنای «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت که هر صبح و شام تو را می‌خوانند، ظهورت را از خدا می‌طلبند نه حضورت را. وقتی ظاهر می‌شوی، همه انگشت حیرت به دندان می‌گزند با تعجب می‌گویند که تو را پیش از این هم دیده‌اند. و راست می‌گویند، چرا که تو در میان مائی، زیرا امام مائی، جمعه که از راه می‌رسد، صاحبدلان «دل» از دست می‌دهند و قرار ازکف می‌نهند و قافله دل‌های بی‌قرار روی به قبله می‌کنند و آمدنت را به انتظار می‌نشینند...
و اینک ای قبله هر قافله و ای «شبروان را مشعله»، در آستانه آدینه‌ای دیگر با دلدادگان دیگری از خیل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه می‌کنیم.
حرف اول
حرف اول آتشی از عمق جان
حرف دوم یک نگاه مهربان
حرف سوم تک‌سواری سوی نور
حرف بعدی اضطراب یک ظهور
حرف پنجم اشک‌های بی‌قرار
حرف آخر روزهای بی‌شمار
حرف‌ها را یک به یک آموختیم
انتظارت را چو گنج اندوختیم
سال‌ها این درس از بر کرده‌ایم
یک چنین روزی مقرر کرده‌ایم
جمعه‌ها در غیبتت سر می‌شود
چشم دل با اشک سر تر می‌شود
سال‌ها چشم‌انتظاری می‌کنیم
تا نباشی بی‌قراری می‌کنیم
غیبت کبری نماد شهر ماست
نام سختی که برایم آشناست
سال‌ها چشم انتظار ما شدی
در نبودن‌های ما پیدا شدی
سال‌ها عجل فرج را خوانده‌ای
بودنت را بارها فهمانده‌ای
سال‌ها افسرده و آشفته‌ایم
در فراموشی دنیا خفته‌ایم
سال‌ها در شهر غم سرگشته‌ایم
در خیال پوچمان برگشته‌ایم
اسممان را منتظر نامیده‌ایم
ما خدا را در ظهورت دیده‌ایم
در حضورت غایب دوران شدیم
آمدی این جا و ما پنهان شدیم
این جهان حالش بدون تو بد است
هر که در یادت نباشد مرتد است
زهرا کریمی
پیرترین جوان
ارباب زمین، امیر تاریخ بیا
تا نخل ستم برکنی از بیخ بیا
از قول همه منتظران می‌گویم
ای پیرترین جوان تاریخ بیا
هوای تو
دلم جز هوایت هوایی ندارد
لبم غیر نامت نوایی ندارد
وضو و اذان و نماز و قنوتم
بدون ولایت بهایی ندارد
دلی که نشد خانه یاس نرگس
خراب است و ویران، صفایی ندارد
بیا تا جوانم بده رخ نشانم
که این زندگانی وفایی ندارد
* * *
ای آشکار پنهان
خورشید رخ مپوشان در ابر زلف، یارا
چون شب سیه مگردان روز سپید ما را
ما را ز تاب زلفت افتاد عقده بر دل
بر زلف خم به خم زن دست گره‌گشا را
فخر جهانیان شد ننگ صنم‌پرستی
جانا ز پرده بنمای روی خدانما را
ای آشکار پنهان برقع ز رخ برافکن
تا جلوه‌ات ببینم پنهان و آشکارا
بی‌جلوه‌ات ندارد ارض و سما فروغی
ای آفتاب تابان هم ارض و هم سما را
باز‌آ که از قیامت برپا شود قیامت
تا نیک و بد ببیند در فعل خود جزا را
ای پرده‌دار عالم در پرده چند مانی؟
آخر ز پرده بنگر یاران آشنا را
بازآ که بی‌وجودت عالم سکون ندارد
هجر تو در تزلزل افکند ماسوی را
حاجت به توست ما را ای حجت الهی
آری به سوی سلطان حاجت بود گدا را
عمری گذشت و ماندیم از ذکر دوست غافل
از کف به هیچ دادیم سرمایه بقا را
ما را فکنده غفلت در بستر هلاکت
درمان کن ای مسیحا این درد بی‌دوا را
ای پرده‌دار عالم در پرده چند پنهان؟
بازآ و روشنی بخش دلهای باصفا را

 


تبلیغ رایگان یک نشریه زرد
به نفع مجریان فراری
یک نشریه زرد که متعلق به علی ‌پورمحمدی برادر وزیر دادگستری است، با انتشار ضمیمه غیرقانونی اقدام به تبلیغ و ایجاد فضا برای فراریان خارج از کشور کرده است!
نشریه «ح» که به صورت غیرقانونی و مستقل منتشر می‌شود، تصویر یک صفحه‌ای روی جلد خود را به مجری دلقک و لمپن سابق سیما، محمد - ح اختصاص داده است.
محمد - ح که با روابط ویژه! به صداوسیما راه یافته بود و همواره تلاش می‌کرد بیشترین دستمزد را از تهیه‌کنندگان مطالبه کند.
او آرزوی خود را درس خواندن فرزندش به زبانی غیر فارسی اعلام می‌کرد!
وی در حال حاضر با پناهندگی به آمریکا در تلویزیون سلطنت‌طلبان به خوش‌رقصی به نفع بهائیان مشغول است.
او اخیرا در صفحه فیس‌بوک خود از رئیس‌جمهور آمریکا خواسته که اجازه دهد او در کنار تکفیری‌ها برای شکست دولت قانونی سوریه، بجنگد!
یکی دیگر از مجریان معرفی شده در نشریه «ح» مجری بهائی و همجنس‌گرای شبکه تلویزیونی «من و تو»، «سالومه سیدنیا» است.
کج سلیقگی نشریه «ح» دست کم به یک دلیل قابل اعتنا از سوی نهادهای نظارتی است: «طرح عناصر درجه چندم سست عنصر و معاند در بستری جدی!» روزنامه کیهان چندی قبل در ستون اخبار ویژه خود اقدام غیرقانونی انتشار ضمیمه نشریه مذکور را متذکر شده بود. امیدواریم معاونت جدید مطبوعاتی نسبت به ادامه این‌گونه فعالیت‌های غیرقانونی توجه ویژه‌ای به عمل آورد.
شایان ذکر است شناسنامه نشریه مذکور بدون نام مدیرمسئول و صاحب امتیاز انتشار می‌یابد.
اعتراف یک فیلمساز به کپی‌کاری در رژيم شاه!
یکی از فیلمسازان قدیمی سینما که در زمان حکومت پهلوی دوم، به کارگردانی سینما روی آورد، در توجیه فیلم‌های آبگوشتی گذشته‌اش در رژیم شاه، چنین می‌گوید: «... من دلم می‌خواست درباره چیزی که در اطرافم می‌دیدم و می‌شنیدم فیلم بسازم، ولی سانسور هیچ وقت اجازه نمی‌داد، فیلم‌های خارجی هم همیشه این فرصت را از ما می‌گرفتند. چون به ما می‌گفتند بروید عین آن فیلمها را بسازید. فیلم را جلوی ما می‌گذاشتند و می‌گفتند (عین) همین را بسازید.
بنا براین می‌شود گفت شرایطی که سینما را احاطه کرده بود، برای من چاره‌ای باقی نمی‌گذاشت... هیچ کس نمی‌خواست بداند در جامعه چه می‌گذرد... مسئله‌شان این بود که یک سری کلیشه‌های سیاسی و تجاری را باز تولید و تبلیغ کنیم و پول دربیاوریم...»
این حرفها برگرفته از مصاحبه «ع.د» با ماهنامه فیلم، شماره 464 است. سخنان فیلمسازی که به برکت انقلاب اسلامی در اوایل انقلاب و حتی در دهه 1370 فیلم‌های ارزشمندی را در کارنامه خود ثبت کرد و صاحب دفتر تولید فیلم و عنوان تهیه‌کنندگی شد.
فیلمساز یاد شده از سال 1376 به این سو ناگهان مسیر خود را به سوی فیلم‌های مبتذل تغییر داد و سپس در ماجرای «خانه سینما» با حمله به قفل و پلمب در خانه سینما که تصویر آن از رسانه‌های دشمن پخش شد خوراک خبری مناسبی را برای ضد انقلاب خارج و داخل کشور فراهم آورد.
مجادله مانی حقیقی و بهروز افخمی!
دو فیلم‌ساز، اخیرا گفت‌وگوی تلفنی جالبی را انجام دادند که در آن پای فیلم‌سازهای دیگر هم به میان آمده است.
آن‌طور که شبکه‌ ایران گزارش داده، در این گفت‌وگو، افخمی خطاب به مانی حقیقی می‌گوید:
«اونجا که نوشتم صهیونیست‌ها در چهار گوشه جشنواره و فعالیتهای فرهنگی دنیا توی برج‌های تیر نشستن و همه‌چیزو زیر نظر دارن و همه‌جور توطئه می‌کنن، این حرف از خودم نبود؛ عباس کیارستمی این حرفو گفته...»
حقیقی در فیس‌بوک و در واکنش به نظر افخمی درباره بی‌اعتباری جشنواره کن، وی را فالانژ خشک مغز خوانده بود!
متن گفت‌وگوی تلفنی فیلم‌سازان یاد شده در صفحه «تصویر روز» دوشنبه هفته آینده منتشر می‌شود.
برای مقابله با فتنه‌گران و تکفیری‌ها
شبکه تلویزیونی الازهر راه‌اندازی شد
الازهر اعلام کرده است در میانه ده‌ها شبکه جریان‌های اسلامی که در نشر فتنه و تکفیر دیگران فعالیت می‌کنند، این نخستین شبکه تلویزیونی خود را راه‌اندازی کرده است.
به گزارش فارس، الازهر پس از دو سال از اعلام نیت خود برای تاسیس چند شبکه تلویزیونی روز گذشته اعلام کرد فعالیت‌های نخستین شبکه خود را به صورت آزمایشی بر روی ماهواره «نایل ست» آغاز کرده است.
نقش انگلیس در فتنه 1388 به چاپ دوم رسید
به همت انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی و با توجه به استقبال مخاطبان، کتاب نقش انگلیس در فتنه 1388 به چاپ دوم رسید. این کتاب برای نخستین بار در زمستان 1389 با توجه به اسناد موجود در آرشیو این مؤسسه به چاپ رسیده است که به تحلیل روابط بین ایران و انگلستان و به خصوص در وقایع بعد از انتخابات (فتنه 88) پرداخته است.
انگلیسی‌ها قبل از انتخابات دو حرکت تاثیرگذار جهت پیشبرد اهداف خودشان انجام داده بودند که اولی تاسیس یک شبکه تلویزیونی به زبان فارسی بود و دومی اعزام یک سفیر جدید تازه نفس جهت رویارویی بنام سایمون‌گس بود. در جریان وقایع انتخابات این سفارتخانه که از آن به‌عنوان لانه جاسوسی جدید نیز یاد می‌کنند از هیچ فعالیت و عملی در مورد دخالت در امور داخلی ایران کوتاهی نکرد.
چاپ دوم این کتاب در شمارگان یک‌هزار نسخه و 596 صفحه روانه بازار نشر شده است.

 


رئیس‌جمهور کشورمان در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با برخی از روسا و وزیران خارجه کشورهای مختلف دیدار و گفت‌وگوکرد.
در همین ارتباط حسن روحانی رئیس‌جمهور با فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد.
این دیدار که پشت درهای بسته برگزار شد حدود 40 دقیقه طول کشید. در پایان این دیدار رئیس‌جمهور فرانسه با این کلام از همتای ایرانی خود جدا شد: اولین دیدار زمینه‌ساز دیدارهای بعدی است.
حسن روحانی نیز در این دیدار غیرعلنی ضمن ابراز امیدواری به پایان یافتن جنگ در سوریه، حمایت خود را از برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی صلح جدید که پیش از این نام «ژنو2» بر آن نهاده شده است، اعلام کرد.
در ادامه گیدو وستروله وزیر امور خارجه آلمان با حضور در محل اقامت حسن روحانی با وی دیدار و گفت‌وگو کرد.
رئیس‌جمهور کشورمان در این دیدار با اشاره به نقش مهم ایران در مذاکرات هسته‌ای گفت: امیدوارم آلمان در حل‌وفصل مسائل هسته‌ای ایران نقش موثری ایفا کند.
وی آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای اطمینان‌بخشی به ملل دیگر در مورد مسائل هسته‌ای ایران را اعلام و تصریح کرد: ما مخالف تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه هستیم، چرا که این تحریم‌ها غیرقانونی و غیرانسانی است.
وزیر امور خارجه آلمان نیز در این دیدار روابط دوجانبه بویژه در زمینه تجاری ایران و آلمان را گسترده و قدیمی دانست و گفت: آلمان به عنوان یک کشور تجاری تحریم را دوست ندارد. وی مذاکرات آینده گروه 5+1 با ایران را امیدوارکننده دانست و گفت: آلمان خواستار کاهش و انعطاف‌پذیری تحریم‌ها بوده و ما به دنبال راه‌حل سیاسی و دیپلماتیک در این موضوع هستیم.
همچنین هاینز فیسچر، رئیس‌جمهور اتریش درباره دیدار خود با دکتر حسن روحانی در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: این دیدار در فضایی دوستانه و راحت برگزار شد و دو طرف دیدگاه‌های خود را درباره موارد مختلف به راحتی بیان کردند.
نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان نیز با حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران ملاقات کرد.
در این دیدار دو طرف درباره گسترش همکاری اقتصادی و تحولات منطقه‌ای به تبادل‌نظر با یکدیگر پرداختند.
گفتنی است رئیس‌جمهور کشورمان در حاشیه مجامع عمومی سازمان ملل در دیدار نخست‌وزیر فیجی و رئیس گروه 77 با وی، با اشاره به اهمیت روابط جمهوری اسلامی ایران با فیجی، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات و روابط دوستانه با این کشور تاکید کرد.

 


سخنرانی حجت‌الاسلام روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل به طور گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه و بین‌المللی بازتاب داشت.
شبکه سی‌ان‌ان با پوشش سخنرانی رئیس جمهور کشورمان در شصت و هشتمین مجمع عمومی سالیانه سازمان ملل، گزارش داد این سخنان باعث خوشحالی مقامات کاخ سفید شده است که این خوشحالی منطقی است.
سفیر آمریکا در تل‌آویو در این زمینه گفت: سخنرانی روحانی دلگرم کننده بود اما حرف‌ها باید در عمل ثابت شود.
شبکه بی‌بی‌سی نیز از نیویورک گزارش داد: حسن روحانی در حاشیه مجمع عمومی با شماری از رهبران جهان از جمله فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه دیدار کرد. سخنان او نیز در مجمع عمومی، سنجیده بود. او تلاش کرد شک و تردیدها درباره برنامه هسته‌ای کشورش را از بین ببرد. در این قسمت بی‌بی‌سی بخش‌هایی از سخنان آقای روحانی را پخش کرد.
نشریه فرانسوی لوموند نیز نوشت: حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در یک سخنرانی مورد انتظار در مجمع عمومی سازمان ملل این اطمینان را داد که کشورش مطلقاً تهدیدی برای جهان و منطقه نیست.
پایگاه اطلاع‌رسانی لوموند، افزود: روحانی در اظهارات خود که ساعاتی پس از سخنرانی همتای آمریکایی‌اش، باراک اوباما صورت گرفت، بیان کرد که ایران مصمم به عمل مسئولانه است. این نشریه اضافه کرد: رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت سزاوار است از طریق کانال‌های دیپلماتیک با ایران وارد عمل شد و از همتای ایرانی خود خواستار عملی کردن گفته‌هایش به ویژه در زمینه برنامه هسته‌ای شد. همچنین یک رسانه آمریکایی تحلیل کرد با وجودی که باراک اوباما و حسن روحانی با هم «دست تاریخی» را ندادند، اما سخنرانی‌های آنها در سازمان ملل، نشانه تمایل طرفین به گفتگو است.
«بیزنس استاندارد» با بیان این نکته می‌نویسد: «این مسأله در اظهارات اوباما که می‌گوید واشنگتن «به دنبال تغییر نظام نیست» و بیان روحانی که تهران «به دنبال افزایش تنش» با آمریکا نیست، نمایان است.» این سایت اقتصادی، در ادامه، صحبت‌های اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل را پاسخی به «نشانه‌های مثبتی» دانسته است که ایران پیشنهاد حل دیپلماتیک مسأله هسته‌ای را داده است. در حالی که ایران همواره سلاح کشتار جمعی را به طور کلی رد کرده است، ‌اوباما مجدداً این صحبت را تکرار کرد که آمریکا خود را موظف به ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌داند و گفت: «حاضر به پذیرش حرکت به سمت تولید یا استفاده از سلاح کشتار جمعی نیستیم.»
درهای جدید
وب‌سایت روزنامه «اشپیگل» چاپ برلین، با طرح این سؤال که «آیا جنگ سرد واشنگتن- تهران، اندکی آرام خواهد شد؟» نوشت: «از روزهای قبل، شایعه داغی مبنی بر احتمال روبرو شدن رؤسای جمهور ایران و آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی، فضای مطبوعاتی جهان را به خود اختصاص داده بود. اما این اتفاق «ظاهراً تصادفی» رخ نداد. ولی می‌توان سخنان دکتر روحانی را در سه محور خلاصه کرد: نشانه‌های تنش‌زدایی و امید به آینده، آمادگی برای مذاکرات هسته‌ای، مخالفت با راه‌حل نظامی برای سوریه.»
این سایت اضافه کرد: نمی‌توان گفت روحانی حرفی برخلاف رؤسای جمهور گذشته ایران زده اما لحن جذاب و ملایم او احتمالاً قادر است درهای جدیدی را به سوی روابط بهتر با جهان بگشاید. البته هیئت نمایندگان اسرائیلی پیش از آغاز صحبت دکتر روحانی، به دستور «نتانیاهو» مانند دفعات گذشته، سالن مجمع را ترک کردند!
روزنامه آلمانی «دی‌سایت» در خبری با عنوان «روحانی، نقطه عطفی را به ارمغان خواهد آورد» نوشت: «نمایندگان کشورهای جهان، برای شنیدن سخنان روحانی، بسیار هیجان‌زده و «سراپاگوش» بودند. دکتر روحانی، ایران را پشتیبانی محکم در منطقه بی‌ثبات خواند و گفت برنامه هسته‌ای ایران، ماهیتاً صلح‌آمیز است و ما هیچ نیازی به سلاح اتمی نداریم. برای فجایع انسانی و بحران‌های موجود در منطقه، مانند سوریه نیز نمی‌توان و نباید به راه‌حل‌های نظامی و جنگی اندیشید.»
این روزنامه همچنین تحلیل کرد: «به نظر می‌رسد دکتر روحانی از حمایت قاطع رهبر انقلاب ایران برخوردار باشد و بخواهد تحولات مثبتی در سیاست داخلی و خارجی ایران ایجاد کند.»
انتظار بهبود روابط ایران و غرب
وب‌سایت روزنامه «تاگس سایتونگ» چاپ برلین هم موضوعات مربوط به ایران و سوریه را غالب‌ترین مسائل این دوره از مجمع عمومی نیویورک دانست و گزارش داد: «امسال، حل درگیری‌های سوریه از یک طرف و نزدیکی روابط ایران و آمریکا از طرف دیگر، تمامی مناسبات این دوره از مجمع را تحت‌الشعاع خود قرار داده‌اند. هنوز مشخص نیست که مسکو و واشنگتن بتوانند بر سر راه‌حل مشترکی در سوریه توافق کنند؛ لذا پنج عضو دارای حق وتو، همچنان با یکدیگر اختلاف دارند.
اما در مورد مسئله ایران، سخنان امروز (دیروز)دکتر روحانی باعث شده انتظارات از بهبود روابط ایران و غرب، بالا رود.»
خبرگزاری رویترز نیز در خبری با عنوان «روحانی خواستار صدایی منسجم از جانب آمریکا در زمینه موضوع هسته‌ای شد» نوشت که حسن روحانی رئیس جمهور جدید ایران ابراز امیدواری کرد که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تحت تأثیر گروه‌های فشار جنگ‌طلب در داخل قرار نگیرد و خواستار صدایی منسجم از جانب آمریکا در این زمینه شد.
این خبرگزاری نوشت که رزماری دی کارلو، معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل در زمان سخنرانی روحانی در جایگاهش حضور داشت و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در زمان سخنرانی اوباما حاضر بود.
این خبرگزاری در ادامه نوشت که روحانی اشاره‌ای به اینکه رژیم صهیونیستی حق حیات ندارد، نکرد ولی انتقاد شدیدی از چگونگی برخورد این رژیم با فلسطینی‌ها داشت، البته بدون اینکه مستقیما به نام رژیم صهیونیستی اشاره کند.
همچنین خبرگزاری یونایتدپرس نوشت که اظهارات روحانی در نشست سازمان ملل به اندازه اظهارات احمدی‌نژاد که در سال 2005 تا 2013 رئیس‌جمهور ایران بود، مناقشه‌آمیز نبود.
این خبرگزاری در ادامه با استناد به گزارش مجله تایم درباره روحانی، نوشت که رئیس‌جمهور جدید ایران به زبان فارسی، انگلیسی و عربی مسلط است و دکترای خود را از یک دانشگاه در اسکاتلند گرفته است و در نشست سازمان ملل نه تنها هولوکاست را انکار نکرد بلکه به بخش‌هایی از قرآن و تورات اشاره کرد و تاکید کرد که نسبت به آینده خوش‌بین است و معتقد است که باوری که همه مذاهب الهی در آن مشترکند سرمنشأ امید وی به آینده است، چرا که آینده‌ای روشن و خوب انتظار جهان را می‌کشد.
کسی سالن را ترک نکرد
روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارشی با عنوان «رئیس‌جمهور جدید ایران در اولین سخنرانی‌اش در سازمان ملل خواستار مدارا شد» نوشت که حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران در سخنرانی که سایرین بیش از هر سخنرانی دیگری انتظارش را می‌کشیدند خواستار مدارا و تفاهم شد و تحریم‌های غرب علیه ایران را نوعی خشونت دانست و تاکید کرد که تسلیحات هسته‌ای جایی در آینده ایران ندارند.
این روزنامه نوشت که رئیس‌جمهور ایران علاوه بر آن تاکید کرد که تهران در برنامه غنی‌سازی اورانیوم‌اش به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست و علاوه بر آن از تحریم‌ها علیه ایران انتقاد کرد.
این روزنامه با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته بسیاری از دیپلمات‌ها در مجمع عمومی سازمان ملل هنگام سخنرانی احمدی‌نژاد به طور جمعی سالن را ترک می‌کردند نوشت که این بار چنین اتفاقی نیفتاد.
روزنامه لس‌آنجلس تایمز هم نوشت که اگرچه اظهارات روحانی به اندازه احمدی‌نژاد شدیداللحن نبود، وی نیز از فرصت سخنرانی در سازمان ملل برای انتقاد از اقدامات آمریکا و دفاع از سیاست‌های ایران در خارج از کشور استفاده کرد.
روزنامه گاردین نیز در گزارشی با عنوان «حسن روحانی به سازمان ملل: ایران تهدیدی برای جهان نیست» نوشت که حسن روحانی رئیس‌جمهور جدید ایران روز سه‌شنبه اعلام کرد که «صلح در دسترس قرار دارد» و در سخنرانی‌اش که بسیاری انتظار آن را می‌کشیدند پیشنهاد مذاکرات فوری با هدف رفع نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای‌اش را داد.
این روزنامه انگلیسی نوشت که روحانی علاوه بر آن از جامعه بین‌المللی خواست حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم که محور اصلی بن‌بست دیپلماتیک در زمینه برنامه هسته‌ای ایران در یازده سال اخیر بوده است، به رسمیت بشناسد.
روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال هم نوشت که روحانی در سخنرانی‌اش برخلاف رئیس‌جمهور پیشین ایران اشاره‌ای به زیر سوال بردن هولوکاست یا تهدید مستقیم علیه رژیم صهیونیستی نکرد و مقامات آمریکایی که همیشه در طول سخنرانی احمدی‌نژاد سالن را ترک می‌کردند، در طول سخنرانی روحانی در جایگاه خود حاضر بودند گرچه دیپلمات‌های رژیم صهیونیستی در سالن حضور نداشتند.
این روزنامه نوشت که روحانی که مذاکره‌کننده هسته‌ای پیشین ایران است، موضع همیشگی ایران مبنی بر اینکه برای رسیدن به یک توافق بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای‌اش شش قدرت جهانی باید حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم را به رسمیت بشناسند را تکرار کرد و افزود که با توجه به وضعیت فناوری و مهارت‌های هسته‌ای ایران واقع‌بینانه نیست که غرب خواستار کنار گذاشته شدن آن باشد.
عصبانیت رژیم صهیونیستی
در همین حال بنیامین نتانیاهو به سخنرانی حسن روحانی در سازمان ملل اشاره کرد و گفت: «فریب ایران را نخورید.» او در بیانیه‌ای که دقایقی پس از سخنرانی روحانی در مجمع عمومی منتشر شد، اظهارات او را «مملو از دورویی» خواند و بیان کرد: «در این سخنرانی هیچ پیشنهاد عملی برای توقف برنامه هسته‌ای نظامی ایران مطرح نشد و تعهدی برای اجرای تصمیمات شورای امنیت داده نشد. این دقیقا برنامه ایران است که با حرافی، برای پیشبرد توانایی دستیابی به تسلیحات اتمی زمان بخرد.»
شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی نیز هرچند به ظاهر از شروع مجدد گفت‌وگوها میان ایران و آمریکا استقبال کرد با این حال، اظهار داشت: «اگر ایران در حل مسئله هسته‌ای خود جدی است، بهتر است تولید موشک‌های دوربردی که قادرند کلاهک هسته‌ای حمل کنند، را متوقف و غنی‌سازی را کاهش دهد.»
همچنین نخست‌وزیر کانادا در تازه‌ترین لفاظی‌های ضد ایرانی‌اش به رئیس‌جمهور آمریکا درباره دنبال کردن دیپلماسی در قبال ایران هشدار داد.
«استفن هارپر» مدعی شد: من به طور قطع به باراک اوباما و دیگر هم‌پیمانانمان به خاطر تلاششان در این باره خرده نمی‌گیرم، اما هنگامی که بحث ایران مطرح می‌شود، توصیه من این است که به عمل بیش از کلام توجه کنیم.

 


کاخ‌سفید اعلام کرد که پیشنهاد دیدار اوباما و روحانی از جانب طرف آمریکایی مطرح شده بود ولی هیئت ایرانی پیشنهاد این دیدار را رد کرد.
نشست افتتاحیه روز سه‌شنبه مجمع عمومی سازمان ملل که با سخنرانی بان‌کی‌مون شروع و با سخنرانی روسای‌جمهور جهان از جمله اوباما و روحانی ادامه یافت به گمانه‌زنی‌های چند روزه رسانه‌های داخلی و خارجی درباره دیدار احتمالی اوباما و روحانی در حاشیه نشست مجمع عمومی پایان داد چرا که دیداری بین اوباما و روحانی صورت نگرفت.
در همین رابطه پایگاه المانیتور در گزارشی اعلام کرد که هیچ دیداری بین «باراک اوباما» و «حسن روحانی» در هفته جاری انجام نمی‌گیرد زیرا ایران پیشنهاد آمریکا را رد کرده است.
یکی از مقامات ارشد کاخ‌سفید بعدازظهر روز سه‌شنبه اعلام کرد که کاخ‌سفید پیشنهاد رویارویی دو جانبه بین اوباما و روحانی در سازمان ملل را مطرح کرده است اما مقامات ایران روز سه‌شنبه به آمریکا اطلاع دادند که در این نقطه از زمان انجام چنین کاری بسیار پیچیده است.
بنا به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز برخی از مقامات ارشد آمریکا گفته‌اند رئیس‌جمهور ایران و آمریکا که هر دو در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت دارند با یکدیگر دیدار نخواهند کرد.
به گزارش آسوشیتدپرس چنین دیداری شرایط را برای ایران پیچیده می‌کند. اما، فعالیت‌هایی در جریان است تا دیدارهایی در سطوح پایین‌تر صورت گیرد تا گامهایی جهت حل و فصل مناقشات برنامه هسته‌ای ایران برداشته شود.
در همین حال یک مقام آمریکایی به روزنامه وال‌استریت ژورنال نیز گفت ایران پیشنهاد طرف آمریکایی برای مذاکره را رد کرده است.
گاردین نیز به نقل از یک مقام سازمان ملل نوشت: مقامات دو کشور ایران و آمریکا چند روز درباره «یک دیدار با برخورد» در سازمان ملل گفت‌وگو کرده بودند ولی در پایان «انجام این کار برای مقامات ایرانی بیش از حد پیچیده بود.
برنامه‌ای برای دیدار با اوباما ندارم
رئیس‌جمهورکشورمان نیز در مصاحبه با کریستین امان‌پور گزارشگر شبکه‌تلویزیونی سی‌ان‌ان تصریح کرد که برنامه‌ای برای دیدار با باراک اوباما ندارد اما روحانی در عین حال اذعان کرد که اگر فرصتی پیش بیاید می‌توانیم با یکدیگر گفت‌وگو کنیم.
وی تصریح کرد: آمریکا تمایل خود را برای چنین دیداری نشان داد و به طور کلی ایران تحت شرایط خاص می‌تواند اجازه چنین دیداری را بدهد اما بر این باورم که زمان کافی برای هماهنگ کردن این نشست به طور کامل، آنطور که باید، دشوار است.
رئیس‌جمهور ایران در پاسخ به اینکه آیا اجازه ملاقات با مقامات آمریکایی را دارند، گفت: فکر می‌کنم رئیس‌جمهور ایران هر زمان که منافع ملی کشور در میان باشد، چنین اجازه‌ای را دارد. رهبرمعظم ایران گفته‌اند که اگر مذاکرات برای منافع ملی کشور لازم و ضروری باشد، مخالف مذاکره نخواهد بود.
وی ادامه داد: اگر امروز فرصت به وجود می‌آمد، (دیدار)امروز برگزار می‌شد و اقدامات مقدماتی برای آن انجام می‌گرفت، به احتمال خیلی زیاد گفت‌وگو صورت می‌گرفت و در وهله اول بر موضوع هسته‌ای یا تحولات خاورمیانه متمرکز بود. بنابراین می‌توانم به شما بگویم رهبرمعظم ایران، به دولت من اجازه داده است تا آزادانه درباره این موضوعات مذاکره کنیم.
روحانی درباره هولوکاست نیز به سی‌ان‌ان گفت: من قبلا گفتم که من یک مورخ نیستم و زمانیکه بحث درباره ابعاد هولوکاست به وجود می‌آید، مورخان هستند که باید بازتاب از خود نشان دهند اما در کل من می‌توانم بگویم که هرگونه جرمی که در تاریخ علیه بشریت به وجود آمده است، از جمله جرمی که نازی‌ها علیه یهودیان و غیریهودیان انجام دادند، تا جایی که به ما مربوط می‌شود، سزاوار سرزنش و محکومیت است.
رئیس‌جمهور همچنین در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» به زبان انگلیسی پیامی را به مردم آمریکا ابلاغ کرد و گفت: تمایل دارم به مردم آمریکا بگویم: من صلح و دوستی را از ایرانیان برای آمریکایی‌ها آورده‌ام.

 


وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با وزرای خارجه کشورهای مختلف از جمله روسیه، آلمان، بحرین، فنلاند و بروندی دیدار و گفت‌وگو کرد.
در دیدار ظریف و سرگئی لاوروف دو طرف راه‌های گسترش مناسبات تهران - مسکو، تحولات منطقه‌ای به‌ویژه بحران سوریه، تحولات مهم بین‌المللی و موضوع هسته‌ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
در این دیدار ظریف و لاوروف ضمن ابراز رضایت از روند گسترش روابط دوجانبه و بررسی راه‌های افزایش همکاری‌ها، پیرامون همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های نفت، گاز، برق، صنعت و ماشین‌آلات گفت‌وگو کرده و درخصوص ادامه برنامه‌های همکاری کشورهای ساحلی حوزه دریای خزر رایزنی کردند.
ظریف همچنین در دیدار با گیدئو وستروله همتای آلمانی خود با تشریح مواضع کشورمان درخصوص تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران درخصوص مسئله هسته‌ای اظهار داشت: ما آماده مذاکرات مستقیم جدی هستیم و چنانچه این اراده جدی در طرف مقابل نیز باشد، حصول یک راه‌ حل در چارچوب مذاکراتی هدفمند و با یک جدول زمانی مشخص ممکن است.
در دیدار وزرای امور خارجه ایران و بحرین نیز که به درخواست وزیر خارجه بحرین صورت گرفت، آخرین وضعیت روابط تهران و منامه بررسی شد.
ظریف روز دوشنبه نیز علاوه بر کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با سیزده تن از همتایان خود شامل وزرای خارجه ترکیه، بلغارستان، گرجستان، عمان، کرواسی، اسلواکی، ایتالیا، سوئیس، ژاپن، یونان، انگلستان، استرالیا و هلند دیدار و گفت‌وگو کرد.

 


رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به دلیل سرو مشروبات الکلی در ضیافت ناهار دبیرکل سازمان ملل، در این مراسم حضور نیافت.
مقامات ارشد شرکت‌کننده در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل دیروز برای شرکت در ضیافت ناهار دبیرکل سازمان ملل دعوت بودند که حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان به دلیل سرو مشروبات الکلی از حضور در نشست خودداری کرد.
این در حالی است که گمانه‌زنی‌هایی درباره دیدار احتمالی روحانی و اوباما در این مراسم مطرح شده بود.
گفتنی است در گذشته نیز مقامات جمهوری اسلامی ایران از حضور در کلیه ضیافت‌های بین‌المللی که در آن نوشیدنی الکلی سرو شده امتناع کرده‌اند.

 


رئیس مرکز آزمون دانشگاه پیام نور گفت: فرآیند ثبت‌نام برای شرکت در کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور یکشنبه 14مهر آغاز می‌شود.
بهنوش سلیم بهرامی با اشاره به آغاز ثبت‌نام کارشناسی فراگیر پیام نور از 14مهرماه از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org افزود: ثبت‌نام داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد تا 21مهر ادامه دارد.سلیم بهرامی درباره زمان برگزاری آزمون نیز اظهار داشت: اواخر آذر ماه یا هفته نخست دی ماه امسال، کنکور فراگیر کارشناسی ارشد برگزار می‌شود.

 


سرویس شهرستان‌ها-
استانداران سه استان معرفی و مشغول به کار شدند.
به گزارش خبرنگار کیهان از کرج، وزیر کشور دیروز برای شرکت در مراسم تودیع و معارفه استاندار البرز در مرکز این استان حضور یافت و خطاب به شرکت‌کنندگان در این مراسم گفت: استانداران نباید خود را مدیون هیچ گروه، فرد یا حزبی بدانند.
عبدالرضا رحمانی‌ فضلی خطاب به استاندار جدید البرز گفت: استاندار جدید باید پیشنهادپذیر باشد و عقلانیت را مهم‌ترین اولویت کاری خود قرار دهد.
در پایان این مراسم سیدطاهر طاهری نماینده قبلی سمنان در مجلس شورای اسلامی به عنوان استاندار جدید البرز معرفی شد. پس از این مراسم وزیر کشور راهی یاسوج شد تا موسی‌ خادمی را به عنوان استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد معرفی کند.
به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، این مراسم عصر دیروز با حضور مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد در سالن اداره‌کل ارشاد اسلامی این استان برگزار شد. موسی خادمی دارای دکترای استراتژیک است و در سمت معاون برنامه‌ریزی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، معاون برنامه‌ریزی استانداری بوشهر در دوران اصلاحات و مدیرعامل شیلات استان کهگیلویه و بویراحمد و مدیرعامل موسسه علوم و تحقیقات کشور فعالیت کرده وی همچنین عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور تهران است. براساس گزارش همین منبع خبری، با تصویب هیات دولت علی‌اصغر عنابستانی به عنوان استاندار جدید چهارمحال و بختیاری معرفی شد. وی متولد 1350 در روستای عنابستان از توابع سبزوار است. عنابستانی با روی کار آمدن دولت نهم به عنوان مدیرکل امور اجتماعی استانداری خراسان رضوی انتخاب و پس از آن معاون استانداری این استان و فرماندار شهرستان سبزوار شد.
وی در آستانه انتخابات دهم ریاست‌جمهوری از فرمانداری سبزوار استعفا کرد و مسئولیت ستاد مردمی احمدی‌نژاد در خراسان رضوی را به عهده گرفت.
عنابستانی پس از انتخابات هم به عنوان معاون امور اجتماعی دستیار ارشد رئیس‌جمهور در نهاد ریاست‌جمهوری مشغول فعالیت شد.

 


فرمانده کل سپاه با بیان اینکه امنیت انقلاب اسلامی امروز در اوج خود قرار دارد گفت: اکثریت مردم ما مسیر حمایت از اسلام و نظام اسلامی را انتخاب کرده‌اند و از ارزش‌های نظام دفاع می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سرلشکر محمدعلی جعفری بعد از ظهر دیروز در مراسم افتتاح ورزشگاه پایگاه مقاومت المهدی زردنجان جی اصفهان گفت: امروز حرکت پرشتاب انقلاب اسلامی ایران و پیشرفت‌های چشمگیر ایران و جهان مدیون خون شهداست.
جعفری با بیان اینکه به لطف خدا امروزه اکثر قریب به اتفاق ایرانیان از روحیه بسیجی برخوردار هستند، افزود: توفیقاتی هم که نظام جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف کسب کرده مدیون همین نگاه است که امیدواریم این نگاه در رویکرد مسئولان و مدیران روز به روز عمیق‌تر و وسیع‌تر شود.
فرمانده سپاه پاسداران ادامه داد: با حضور مردم در صحنه‌های مختلف انقلاب و پایداری و استقامت خانواده ایثارگران و شهیدان، انقلاب اسلامی در وضعیت خوبی قرار دارد و امروز امنیت انقلاب اسلامی در اوج خود قرار دارد و این در حالی است که دشمنان ایران اسلامی برای مخدوش کردن امنیت و ایجاد مشکلات امنیتی برنامه‌ها و نقشه‌های شومی کشیدند که به لطف خدا در هیچ بخشی موفقیتی حاصل نکردند.
وی ادامه داد: نواقصی در بخش‌های فرهنگی و اقتصادی وجود دارد که با همت مسئولان و مردم در سال حماسه سیاسی برطرف خواهد شد، چرا که اکثریت مردم ما مسیر حمایت از اسلام و نظام اسلامی را انتخاب کردند و از ارزش‌های نظام دفاع می‌کنند.
فرمانده کل سپاه پاسداران اظهار کرد: باید بسترهای فرهنگی، سیاسی، ورزشی و اجتماعی بسیج را فراهم کنیم و برای این مهم همت همه جانبه لازم است تا برنامه‌های بسیج و پایگاه‌های فرهنگی بسیج به کانون‌های ترویج و توسعه فرهنگ بسیجی مبدل شود.

 


اصفهان - خبرنگار کیهان:
تیم دانشجویی هوافضای آذرخش دانشگاه صنعتی اصفهان، عنوان دوم مسابقات بین‌المللی ریز پرنده‌های بدون سرنشین (IMAV2013) را به دست آورد.
در این دوره از مسابقات که 26 تا 29 شهریورماه سال جاری در شهر تولوز فرانسه برگزار شد، تیم دانشجویی آذرخش دانشگاه صنعتی اصفهان با دو پرنده چهار موتوره در بخش Outdoor این دوره از مسابقات حضور یافت و پس از تیم هوافضای دانشگاه TU Delft هلند، مقام دوم این مسابقات را به خود اختصاص داد.
تیم دانشجویی هوافضای دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران نیز مقام سوم این مسابقات را به دست آورد.
این مسابقات همه ساله و با حضور کشورهای مطرح جهان از جمله چین، روسیه، انگلستان، آمریکا، فرانسه، آلمان و هلند و با هدف نمایش پیشرفت‌ها و دستاوردهای کشورهای مختلف در زمینه این نوع از پرنده‌ها برگزار می‌شود.
تیم هوافضای دانشجویی آذرخش دانشگاه صنعتی اصفهان همچنین رتبه نخست مسابقات IMAV2012 کشور آلمان را در کارنامه خود دارد.
این تیم متشکل از محمدرضا رادمنش (سرگروه)، جواد پورمحمد، مهدی کاوه، ایمان سامانی، مهناز السادات وحدت و فرشته احمدی از دانشکده‌های مهندسی مکانیک و مهندسی برق دانشگاه صنعتی اصفهان و به سرپرستی دکتر مهدی نیلی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک این دانشگاه در این مسابقات حضور یافت.

 


پیکر 16 شهید گمنام دوران دفاع مقدس در استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کرمان و خوزستان تشییع و به خاک سپرده شد.
به گزارش ایرنا، مراسم وداع با پیکر مطهر شهدای گمنام سه‌شنبه شب در محل مسجد جامع امام علی(ع) باخرز برگزار شد.
از این تعداد سه شهید در شهرستان باخرز به خاک سپرده شده و سه شهید دیگر شنبه هفته آینده در شهر طرقبه تشییع و تدفین می‌شوند.
میانگین سنی این شهدا 15 الی20 سال است که در رشته عملیات والفجر هشت، تک دشمن در سال 1367، عملیات بدر و در جزیره مجنون به فیض شهادت نائل آمده‌اند.
با حضور گسترده خانواده معظم شهدا و ایثارگران، مردم شهیدپرور و مسئولان باخرز پیکرهای مطهر شهدای گمنام از مقابل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ناحیه باخرز تا بوستان پردیس این شهر تشییع و در ارتفاعات این بوستان به خاک سپرده شد.
همچنین پیکر پاک دو شهید گمنام صبح دیروز در میان بدرقه گرم و اندوهگین مردم بمپور برای تشییع و خاکسپاری به شهرستان دلگان انتقال یافت. مردم این شهر با ذبح گاو، شتر و نوحه‌خوانی و سینه‌زنی به گرمی از پیکر شهدا استقبال کردند.
مردم کرمان نیز شامگاه سه‌شنبه با 4 شهید گلگون کفن دوران دفاع مقدس وداع کردند و از دو شهید گمنام و شهیدان بارانی و احمد عباس‌زاده تجلیل کردند.
شهروندان دزفول هم پیکر مطهر دو شهید گمنام دفاع مقدس را با حرکت کاروان حامل شهدا تشییع کردند. این دو شهید در منطقه فاو به درجه رفیع شهادت نایل شده‌اند. پیکر این دو شهید امروز برای خاکسپاری به شهر امام منتقل می‌شوند.
مردم برازجان نیز همزمان با هفته گرامیداشت دفاع مقدس پیکر مطهر یک شهید گمنام را از محل کانون امام خمینی تا مسجد فاطمه‌الزهرا این شهر تشییع و با آرمان‌های شهدای هشت سال دفاع مقدس تجدید میثاق کردند. پیکر این شهید گمنام 22 ساله برای خاکسپاری به جزیره شیف بوشهر منتقل شد.
این گزارش حاکی است 3 شهید گمنام دفاع مقدس در بندر ریگ از توابع شهرستان گناوه استان بوشهر تشییع و به خاک سپرده شدند. این شهدا در منطقه عملیاتی والفجر 8 به درجه رفیع شهادت نائل آمده‌اند.
اهالی گناوه نیز با استقبال گرم از پیکر 3 شهید گمنام آنان را به بندر ریگ منتقل کردند. پیکر این شهدا دیروز در بندر ریگ تشییع و به خاک سپرده شد.

 


مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: تعداد فلامینگوهای مهاجر به پارک ملی دریاچه ارومیه در سال جاری با 90 درصد کاهش به 10 هزار قطعه رسیده است.
حسن عباس‌نژاد روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تا قبل از بروز بحران خشکسالی در دریاچه ارومیه سالانه 90 هزار قطعه پرنده فلامینگو در جزایر 9‌گانه این دریاچه مشاهده می‌شد که پنج هزار تخم‌گذاری در این منطقه انجام می‌دادند که اکنون به ندرت این موارد مشاهده می‌شوند.
وی اظهار کرد: علت عمده کاهش فلامینگوهای مهاجر به جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه بروز خشکسالی و کمبود آب وافزایش میزان شوری آب و کمبود مقدار ارتمیای دریاچه به میزان 50 برابر است.
عباس‌نژاد با اشاره به کاهش تعداد پلیکان‌های مهاجر به جزایر دریاچه ارومیه نیز گفت: پلیکان‌ها نیز از منحصر به فردترین پرندگانی بودند که جزایر دریاچه ارومیه را به عنوان زیستگاه انتخاب و از ماهی‌های موجود در تالاب‌های اقماری اطراف آن تغذیه می‌کردند اما هم‌‌اکنون به دلیل خشک شدن این تالاب‌ها و از بین رفتن تغذیه پایدار، دیگر از این پرندگان هم خبری نیست.
وی با اشاره به اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست استان درباره تامین آب و علوفه مورد نیاز حیات وحش دریاچه ارومیه اظهار کرد: اگر آب شیرین و علوفه مورد نیاز حیات وحش از سواحل دریاچه به جزایر انتقال نمی‌یافت حیوانات در نمک‌زارها و سواحل باتلاقی تلف می‌شدند.
وی ادامه داد: یکصد هزار لیتر آب و بیش از 10 تن علوفه در طول سال به جزایر دریاچه ارومیه منتقل می‌شود که به مرور حیات وحش جزیر از آن استفاده می‌کنند.
وی گفت: امسال به دلیل دشوارتر شدن انتقال دستی آب و علوفه به جزایر این کار با بالگرد در حال انجام است.دریاچه ارومیه دارای 5700 کیلومتر مساحت است که اکنون دو‌سوم آن از بین رفته است.
دبی چشمه‌های آب شیرین نیز در این دریاچه 80 درصد کاهش یافته است و احتمال خروج حیات وحش از این منطقه برای تهیه آب و علوفه در صورت قصور حفاظت محیط زیست و تلف شدن آنها در باتلاق‌ها و نمک‌زارهای منطقه دور از انتظار نیست.
هم‌‌اکنون در جزایر دریاچه ارومیه بیش از 250 رأس گوزن و بیش از 1400 رأس قوچ و میش ارمنی و انواع خزندگان و پرندگان در حال زیست‌اند.

 



رئیس اداره امور حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از تهیه طرح مقابله با ریزگرد با منشأ داخلی خبر داد.
قاسم حقانی به خبرنگار ایرنا در سمنان گفت: اجرای این طرح نیازمند تخصیص اعتبار است که تاکنون این امر محقق نشده است.
وی با اشاره به ورود ریزگرد به مناطق مرزی و استان‌های این مناطق گفت: از میزان ورود ریزگردها که منشاء آن کشورهای عربی از جمله عراق، سوریه و عربستان است کاسته شده است.
حقانی به اجرای طرح‌های مختلف برای حفاظت از خاک در کشور اشاره کرد و گفت: ایجاد بادشکن‌های فیزیکی و غیر فیزیکی، مدیریت هرزآب‌ها و مالچ‌پاشی از جمله طرح‌های این مدیریت است.
وی گفت: امسال بیش از 30 میلیارد ریال برای اجرای این طرح‌ها پیش‌بینی شده است که از میزان تخصیص آن اطلاعی در دست نیست.
رئیس اداره امور حفاظت از خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: مالچ‌پاشی به دلیل هزینه بالا امسال در دست اقدام نیست اما مراکز تحقیقاتی درصدد ارائه مواد جدیدی برای جایگزین مالچ هستند.
وی گفت: مالچ ارگانیک و نانو از جمله این مواد است که در مراکز تحقیقاتی در دست مطالعه و پژوهش است.

 


بارش نخستین برف پاییزی در سومین روز از ماه مهر ارتفاعات مشکین‌شهر را در استان اردبیل سفیدپوش کرد.
به گزارش ایرنا، بارش برف در حالی ارتفاعات منطقه را در بر گرفته که عشایر ییلاق‌نشین همچنان در دامنه‌های سبلان بسر می‌برند.
حمید نصرآبادی رئیس اداره امور عشایری شهرستان مشکین‌شهر گفت: بالغ بر 5 هزار خانوار عشایری با یک میلیون و 200 هزار راس واحد دامی در منطقه اتراق کرده‌اند و بارش برف بامداد دیروز عشایر ییلاق‌نشین را غافلگیر کرده است.
بیشتر شهروندان مشکین شهری به دلیل سردی هوا، از لوازم گرمازا در منازل خود استفاده می‌کنند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10