(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 08 مهر  1392 - شماره 20604

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
نیویورک تایمز: شرط‌های آمریکا برای حذف تحریم ایران را دچار شوک می‌کند
در پرتو وحی
اخبار ادبی و هنری
باقر لاریجانی قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد شد
پذیرش دانشجو در 28 رشته بدون آزمون کارشناسی آزاد
مقامات وزارت خارجه توضیح دادند
روایت آمریکایی از تماس اوباما- روحانی معتبر نیست
نتانیاهو خطاب به کابینه رژيم‌صهیونیستی: درباره تماس اوباما- روحانی سکوت‌کنید
ثبت‌نام دانشجوی نمونه کشوری از دوشنبه آینده
عبدالله گل: عدم حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 بی‌معنی است
دریادار سیاری خبر داد
ناو خلیج فارس ساخته می‌شود
دیدار معاونین وزیران خارجه ایران و انگلیس
منابع غربی مدعی شدند
رژیم صهیونیستی یک ایرانی‌الاصل را به اتهام جاسوسی بازداشت کرد
دانشگاه آزاد اعلام کرد
اعلام نتایج آزمون کارشناسی ارشد هنر و دوره بدون آزمون کارشناسی ارشد
شایعه وجود قرص سرماخوردگی مرگ‌آور تکذیب شد
وزیر کشور: منابع استانی جایگزین درآمد نفتی در پروژه‌های عمرانی می‌شود
پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت درگذشت شاعر کرمانی
150طرح عمرانی عتبات عالیات را ایرانی‌ها اجرا می‌کنند
عبور دوچرخه‌سواران کاشانی زائر امام رضا(ع) از مازندران
دانشجویان سلماسی پهپاد عمود پرواز ساختند
تکمیل 6 هزار واحد آموزشی نیمه تمام به خیرین مدرسه‌ساز واگذار شد
خیر سیریکی هزینه احداث یک سد را پذیرفت
با حضور 16 کشور نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز گشایش یافت
ترکیه خواستار گسترش مناسبات بازرگانی با ایران شد
   


مرحوم آیت‌الله حق‌شناس: آن نیرویی که بتواند شما را در مقابل شیطان و نفس محافظت کند، محبت به پروردگار متعال است.

 


علی‌رغم فضاسازی‌های روزهای اخیر برخی رسانه‌های داخلی و خارجی از فضای بوجود آمده بین ایران و آمریکا روزنامه نیویورک تایمز طی گزارشی اذعان نمود که شرط‌ها و خواسته‌های واشنگتن از تهران در مقابل کاهش تحریم‌ها، ایران را دچار شوک خواهد کرد.
روزنامه نیویورک‌تایمز در مطلبی به مشکلات پیش روی روابط ایران و آمریکا پرداخت و نوشت: حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در طول سفر خود به نیویورک به صدها سؤال پاسخ داد و حتی هنگامی که داشت این شهر را ترک می‌کرد، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا با او تماس گرفت. اما برای دیپلمات‌های آمریکایی و مقامات اطلاعاتی که مذاکرات با ایران را هدایت خواهند کرد، یک سؤال که واقعا حائز اهمیت است، بی‌پاسخ مانده است.
این روزنامه آمریکایی در ادامه اضافه کرد: در میان نگرانی‌های مهمی که اوباما اظهار داشت و دو کشور باید مورد بررسی قرار دهند، این مورد وجود داشت که آیا مقامات ایرانی واقعا مایلند بخش عظیمی از زیرساخت‌های اتمی چند میلیارد دلاری خود را به عنوان بخشی از هزینه کاهش تحریم‌ها رها کنند.
بر اساس این گزارش، در واشنگتن و تهران، سیاست‌های داخلی برای رسیدن به توافق، شاید به اندازه انجام مذاکرات آتی در ژنو دشوار باشد. همان‌طور که گری سیمور، مشاور هسته‌ای سابق اوباما گفته، آنچه هزینه کاهش تحریم‌های [به اصطلاح] فلج‌کننده خواهد بود، سپاه پاسداران و هزاران دانشمند، مهندس و کارگر در سراسر ایران را با شوک بزرگی روبرو خواهد کرد، چرا که در این فهرست، تعطیلی راکتور آب سنگین اراک که در شرف پایان است و نیز توقف و تخریب تاسیسات زیرزمینی فردو قرار دارد.
در این گزارش آمده است: یکی از مقامات ارشدی که روحانی را در این سفر همراهی می‌کرد از یک خبرنگار سؤال کرد، «اگر ما فضای مناسب را فراهم سازیم، آیا اوباما قادر خواهد بود به کنگره بگوید تحریم‌ها را لغو کند؟»
این روزنامه آمریکایی ادامه داد: مسئله این است که با توجه به نزدیک بودن زمان انتخابات میان دوره‌ای، بعید است اعضای کنگره که تحریم‌های شدید بر ضد ایران را تصویب کرده‌اند اکنون به لغو آن‌ها رای دهند.
طبق این گزارش، برخی مقامات آمریکایی و ایرانی می‌گویند: سؤالات اساسی این است که چه چیزی مذاکرات را دشوار می‌سازد. رابرت اینهورن، یکی از استراتژیست‌های سابق وزارت خارجه آمریکا که اکنون در موسسه بروکینگز فعالیت می‌کند، در این باره گفت: افراد می‌گویند شفافیت کافی نیست، این کافی نیست که فعالیت‌های پیشرفته ایران را مشاهده کنیم؛ جایی که دوربین‌های بسیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آنها قرار دارند، وی افزود: نظارت می‌تواند به یکباره پایان یابد و زمانی که یک برنامه پیشرفته داشته باشید، اوج گرفتن آن می‌تواند سریع اتفاق بیفتد.
در بخش دیگری از این مطلب آمده است: راکتور آب سنگین اراک نیز که ساخت آن رو به پایان است، به ضرورت هر گونه مذاکره افزوده است. اسرائیل به طور شفاف اعلام کرده آغاز به کار این راکتور را تحمل نخواهد کرد.
اسرائیل تاکنون دو راکتور از این نوع را پیش از تکمیل تخریب کرده است؛ یکی در عراق در سال 1981 و دیگری در سوریه در سال 2007. کارشناسان می‌گویند، حمله به این راکتور پس از سوخت‌گیری، فاجعه به بار خواهد آورد چرا که سوخت رادیو اکتیو در محیط رها می‌شود.
نیویورک تایمز در ادامه افزود: اکنون سخت‌ترین سؤال این است که آیا ایران به بازرسان بین‌المللی اجازه می‌دهد با مردی گفت‌وگو کنند که سازمان سیا و غرب می‌گویند بسیار نگران فعالیت‌های او در حوزه هسته‌ای هستند. برای اوباما سؤال این است که آیا به آینده نگاه کند و به توقف تولید مواد هسته‌ای در ایران امیدوار باشد یا بر تفتیش جزئیات فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران پافشاری کند.
در عین حال نیویورک تایمز در بخش دیگری از گزارش خود تلاش کرد توپ را در زمین ایران بیندازد و نوشت: احتمالا تماس تلفنی روز جمعه اوباما با رئیس‌جمهور ایران، باعث کاهش بی‌اعتمادی شود و حداقل مانع شعار «مرگ بر آمریکا» در مراسم‌های سالانه مهم در ایران شود و تصمیم 12 سال پیش جرج بوش، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا برای قرار دادن ایران در محور شرارت را به حالت تعلیق درآورد. اما آیا آمریکا با لغو تحریم‌ها ایران را در انجام قول‌هایی که داده مصمم خواهد کرد.
سوزان رایس: تحریم‌ها باقی می‌ماند!
همچنین مشاور امنیت ملی اوباما تأکید کرد که ایران به شرط آنچه وی «التزام به تمام تعهدات بین‌المللی» نامید، حق «دسترسی» به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و نه تولید آن را خواهد داشت.
سوزان رایس در مصاحبه با سی‌ان‌ان در پاسخ به پرسشی در زمینه جدیت ایران در مذاکرات گفت: «هنوز برای اظهار نظر در این زمینه بسیار زود است. آنچه رخ داد این بود که وزیر خارجه کری به همراه وزرای خارجه روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان و مذاکره کننده ارشد اروپا- کاترین اشتون- برای اولین بار در سطح وزرای خارجه با وزیر خارجه جدید ایران ملاقات کردند. صحبت‌ها سازنده بودند... ایرانی‌ها بر تعهد خود در زمینه عدم حرکت به سمت سلاح هسته‌ای بلکه به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تأکید ورزیدند. ما و دیگران تأکید کردیم که ایران باید به تعهدات بین‌المللی خود بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل پایبند باشد و تحریم‌ها تا زمانی که در این زمینه اطمینان نیابیم، باقی خواهند ماند.
فرید ذکریا- مجری برنامه GPS- با اشاره به عبارت استفاده شده توسط اوباما درباره «حق دسترسی ایران به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای»، ابراز تردید کرد که وی حق غنی‌سازی اورانیوم ایران را قبول داشته باشد. رایس در این زمینه گفت: «بیان این کلمات کاملاً عامدانه بود. آمریکا حرفی از حق ایران در زمینه غنی‌سازی صحبت نکرده است. گفته‌ایم: ایران به عنوان عضو ان‌پی‌تی هنگامی که به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد- یعنی طبق التزامات آژانس و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل- در آن صورت مانند هر عضو دیگر ان‌پی‌تی حق استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را خواهد داشت. این یک سیاستی است که مدت‌هاست داریم و تازگی ندارد. اما با آن فاصله داریم زیرا ایران به التزامات خود هم اکنون پایبند نیست.
رایس افزود که در این فرآیند در ارتباط دائم با مقامات رژیم صهیونیستی است و مدعی هم نظر بودن دو طرف در مسئله فوق شد.
فضاسازی‌ها علیه ایران
از سوی دیگر؛ در راستای فضاسازی‌های رسانه‌ای علیه کشورمان هفته‌نامه انگلیسی «ساندی‌تایمز» در شماره جدید خود به نقل از یک منبع اسرائیلی گزارش داد «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، ادعا می‌کند که ایران به اورانیوم کافی برای ساخت بمب اتم دست یافته است.
روز شنبه یک مقام اسرائيلی مدعی شده بود تهران تنها چند ماه با دستیابی به بمب اتم فاصله دارد. دو روز قبل هم روزنامه صهیونیستی «معاریو» پا را از ادعاهای نتانیاهو هم فراتر گذاشته و مدعی شده بود ایران به بمب اتم دست یافته است. گزارشی که تقریباً از سوی هیچ رسانه‌ای جدی گرفته نشد و تقریباً همه کارشناسان آن را تلاش رسانه‌ای برای مقابله با دستاوردهای دیپلماتیک ایران ارزیابی کردند.
آنطور که «ساندی‌تایمز» گزارش داده است نتانیاهو در دیدار روز دوشنبه (امروز) خود با «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا هم گزارشی را به وی ارائه می‌کند که در آن ادعا شده است ایران از زمان روی کارآمدن «حسن روحانی» پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در برنامه هسته‌ای خود داشته است. نتانیاهو همچنین مدعی می‌شود که ایران در سایت پارچین در حال ساخت یک چاشنی انفجاری هسته‌ای است.

 


مردم را برای برگزاری حج
دعوت کن!
قرآن کریم:
و مردم را دعوت عمومی به حج کن؛ تا پیاده و سواره بر مرکب‌های لاغر از هر راه دوری به سوی تو بیایند. تا شاهد منافع گوناگون خویش باشند؛ و در ایام معینی نام خدا را، بر چهار پایانی که به آنها داده است (در هنگام قربانی کردن) ببرند؛ پس از گوشت آنها بخورید؛ و بینوای فقیر را هم اطعام کنید. سپس باید آلودگی‌هایشان را برطرف سازند و به نذرهای خود وفا کنند و بر گرد خانه گرامی کعبه، طواف کنند.
سوره حج
آیات 27 تا 29

 


بیانیه «خانه سینمای ایرانیان» در خصوص اساسنامه مسئله‌دار خانه سینما
«خانه سینمای ایرانیان» با انتشار بیانیه‌ای در خصوص اساسنامه «خانه سینما» نوشت: مگر می‌شود کتمان کرد گذشته از ورود به مسائل سیاسی که برخلاف اساسنامه است و البته در این مقوله جای بحثش نیست، شما چند نفر ظرف چند و چندین سال، خرد-خرد اساسنامه خانه را تکه و پاره کردید و به نفع خود با وصله و پینه کنار هم چسباندید!؟
در متن این بیانیه که به امضای حبیب‌الله کاسه‌ساز رئيس هیئت مدیره خانه سینمای ایرانیان منتشر شده، آمده است: «اظهر من الشمس است» به هیچ وجه کتمان کردنی نیست، چه اصراری است که بیهوده سر بر دیوار سیمانی بکوبید که الا و لابد آنچه ما چند نفر می‌گوئیم عین صواب است؟ گیریم که بر موج افکار عمومی تهییج شده سوار شدید دیگران چه؟ پنج هزار عضو مظلوم و متفرق خانه سینما چه؟ مرکز قانونگذاری کشور؟ و... همه در اشتباه محض؟ نگاه‌های نگران و مواظب؟ از روی همه آنها عبور می‌کنید؟ مگر می‌شود افکار عمومی را برای همیشه به مدد این رسانه و آن رسانه خارجی فریب داد؟
یادتان هست هر بار حضور و نظارت ارشاد را در آن ضعیف و ضعیف‌تر کردید بی‌آنکه ارشاد را در جریان امر قرار دهید، در صورتی که می‌دانستید هرگونه تغییر اساسنامه می‌بایست به اطلاع ارشاد می‌رسید تا قانونی شود».
در ادامه این بیانیه آمده است:‌«خاطرتان هست نحوه انتخابات را به‌گونه‌ای بسامان کردید که فقط و فقط جمع کوچک خودتان همواره به‌عنوان اعضای هیئت مدیره، رئيس و مدیرعامل برگزیده شود تا اهداف یک گروه خاص در آن دنبال و محقق گردد؟ جالب‌تر، با تغییراتی در اساسنامه اموال موجود در خانه که مشخصاً متعلق به ارشاد است را به نفع خودتان مصادره کردید و یا... پس از انحلال خانه سینما، اساسنامه آن به دستور آقای رئيس‌جمهور وقت و با موافقت اولیه و حضور سه نفر از خودتان، سه نفر از ارشاد، یک نفر از طرف رئيس‌جمهور تغییراتی کرد از جمله نحوه انتخابات و آوردن پسوند جمهوری اسلامی حذف شده! حال کجاست آن اساسنامه؟! شما که دوباره برگشتید به همان اساسنامه مجعول سابق که حتی خودتان را از جمهوری اسلامی هم سوا کرده بودید! این صنوفی که امروز به اصطلاح جزو شما هستند سالهاست که مجمع عمومی تشکیل نداده‌اند! اصولاً اساسنامه‌شان قانونی نیست به تصویب ارشاد نرسیده است.»
انتخاب فیلم فرانسوی
به‌عنوان نماینده ایران در اسکار!
کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران برای معرفی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی (اسکار) دو نامزد نهایی خود را معرفی کرد.
«دربند» و «گذشته» دو فیلم منتخب کمیته یاد شده هستند.
بایدگفت انتخاب فیلم «گذشته» به‌عنوان نماینده سینمای ایران موجب تعجب شده است. زیرا با وجود تهیه کننده فرانسوی و زبان غیر فارسی و لوکیشن خارجی و... این فیلم نمی‌تواند نماد فیلم ایرانی به شمار آید چنان که دانشنامه ویکی پدیا نیز این فیلم را فرانسوی معرفی کرده است. خوب است بدانیم که در جشنواره کن نیز فیلم «گذشته» به‌عنوان نماینده فرانسه شرکت کرده بود.
در همین باره، جمال شورجه، کارگردان و تهیه‌کننده سینما، گفت: «گذشته» فیلمی ایرانی نیست و سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده خارجی دارد. سیروس الوند- کارگردان- نیز «گذشته» را محصول سینمای ایران ندانست. محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده سینما، «گذشته» را مرتبط با ایران ندانست.
دبیر ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوان:
سیاستگذاری‌های مسئولین
به سمت فرهنگ و هنر گرایش ندارد
دبیر ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوان با انتقاد از تأخیر در برگزاری این جشنواره گفت: آینده هنر کشور را می‌توان با جشنواره هنر جوان رقم زد.
به گزارش خبر نگار کیهان، نشست خبری جشنواره هنرهای جوان با حضور علی‌اصغر کفشچیان مقدم در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.
وی گفت:این جشنواره نشان می‌دهد که تا به حال در زمینه استعدادیابی چه کرده‌ایم و قابلیت‌های جوانان نشان داده می‌شود. نقاط ضعف و قوت آن‌ها می‌تواند چراغ راه مسئولان، نهادها و سازمان‌های مختلف باشد. اگر قرار باشد سیاست‌های فرهنگی و هنری کشور در بخش هنرهای تجسمی 20 سال آینده رقم بخورد، یکی از این مسیرها برگزاری جشنواره‌های جوان است. علی‌رغم خلاقیت‌هایی که در این جشنواره انجام شد و سیاست شورای سیاست‌گذاری از افراد بزرگواری تشکیل شد ولی سیاست‌های فرهنگی و هنری کشور دارای اعتبارات کافی نیست و در میان راه با مشکلات زیادی روبرو می‌شود. این جشنواره نیز از این مسئله مستثنی نبود و این عدم اعتبار کافی باعث تأخیر در برگزاری جشنواره شد.
دبیر جشنواره در بخش دیگری از سخنانش به لزوم توجه به هنرمندان جوان و مستعد کشور اشاره داشت و گفت: اگر ورزشکاران ما در صورت موفقیت از امتیازات نهادها و سازمان‌های مختلف برخوردار می‌شوند،‌لازم است که هنرمندان موفق و مستعد نیز از این امتیازات برخوردار شوند. به طور مثال سازمان آموزش عالی کشور و نظام وظیفه می‌توانند امتیازاتی را برای این هنرمندان در نظر گیرند.
او همچنین حضور زنان را بیشتر از مردان عنوان کرد و درباره موضوع جشنواره هم گفت:‌ همه رشته‌های هنری این جشنواره شامل دو موضوع خانواده و طبیعت ایران می‌شود .
نویسنده هتاک
به دفاع از اثر هتاکانه برخاست!
نویسنده نمایشنامه‌ای که سراسر آن توهین به اهل بیت(ع) و تحریف قیام عاشوراست با تجاهل مدعی شد قصد توهین به اهل بیت را نداشته است!
محمد رحمانیان که نمایشنامه «روز حسین» او در سال 90 باعث لغو امتیاز نشر چشمه شد طی گفت‌وگو با خبرگزاری فارس مدعی شد چون یکی از نقش‌های نمایشنامه او توسط یک فرد نمازخوان بازی می‌شده است پس در نمایشنامه «روز حسین» توهینی به اهل بیت نیست!
در این نمایشنامه که به صورت بازی در بازی نوشته شده شخصیت‌ها نقش‌های مختلفی ایفا می‌کنند و نویسنده به این بهانه هرگونه بی‌حرمتی را به حضرات معصومین(ع) روا داشته است.
رحمانیان ابراز امیدواری کرده که با چاپ و اجرای این نمایشنامه موهن، سوءتفاهم‌ها برطرف شود، در حالی که با توجه به توهین‌های موجود در این متن به اهل بیت(ع)، اجرای چنین نمایشنامه‌ای در سطح عمومی به نفع نویسنده آن هم نخواهد بود.
گفتنی است، کیهان در تاریخ 26 شهریور 1391 یادداشتی را با عنوان «وقتی معاندین مقتل می‌نویسند» منتشر کرد که به بررسی نمایشنامه موهن «روز حسین» می‌پردازد.

 


باقر لاریجانی از سوی میرزاده به عنوان قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد در امور پزشکی منصوب شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، باقر لاریجانی در حکمی از سوی میرزاده سرپرست دانشگاه آزاد به عنوان قائم مقام رئیس دانشگاه در امور پزشکی و رئیس شورای راهبردی علوم پزشکی انتخاب شد.
بر اساس این گزارش، لاریجانی رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

 


معاون آموزشی دانشگاه آزاد واحد تهران شمال از پذیرش دانشجو در 28 رشته بدون آزمون در این واحد دانشگاهی خبر داد.
قیومی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به پذیرش دانشجوی بدون آزمون در سه رشته کارشناسی پیوسته و 25 رشته کارشناسی ناپیوسته است، تصریح کرد: داوطلبان می‌توانند با مراجعه به سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد به نشانی www.azmoon.org از جزئیات رشته‌ها و شرایط آن مطلع شوند و با مراجعه به دانشکده‌های واحد تهران شمال مراحل ثبت‌نام خود را تکمیل کنند.
وی با بیان اینکه اکثر دانشکده‌های این واحد در پردیس حکیمیه واقع شده است، گفت: دو تا از دانشکده‌های این واحد در مرکز شهر قرار دارد و افراد می‌توانند با مراجعه به سایت دانشگاه تهران شمال مراحل ثبت‌نام را انجام و پس از 24 ساعت و دریافت کد نسبت به مراجعه حضوری نسبت به اتمام ثبت‌نام اقدام کنند.
قیومی افزود: این دانشگاه در سه رشته زبان انگلیسی، اطلاع‌رسانی و مهندسی منابع طبیعی در مقطع کارشناسی پیوسته دانشجو می‌پذیرد.
وی با اشاره به پذیرش دانشجوی بدون آزمون در 25 رشته کارشناسی ناپیوسته، گفت: این رشته‌ها شامل رشته‌های فقه و مبانی حقوق، مدیریت صنعتی، مدیریت دولتی، مدیریت فرهنگی و هنری، حسابداری، ریاضیات، فیزیک هسته‌ای، شیمی گرایش محیط زیست- مدیریت مالیات و ادبیات فارسی، عربی، زبان روسی، زبان ایتالیایی، ادیان و عرفان، فلسفه علوم قرآنی و حدیث، علوم و معارف قرآن، فلسفه و عرفان اسلامی، علوم اجتماعی گرایش پژوهشگری، ریاضی محض، ریاضی کاربردی، فیزیک حالت جامد، فیزیک هواشناسی، شیمی گرایش محیط زیست و زیست‌شناسی گرایش زیست دریایی است.

 


مقامات وزارت خارجه ایران با ارائه روایتی از چگونگی تماس تلفنی میان اوباما و روحانی از اعتراض به کاخ سفید درباره ادعای تماس از سوی روحانی خبر دادند.
«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران دیروز با انتشار مطلبی به اخبار ضد و نقیض در مورد نحوه برقراری تماس تلفنی میان «باراک اوباما» و دکتر «حسن روحانی» روسای جمهور آمریکا و ایران واکنش نشان داد. به گفته وزیر خارجه کشورمان مقامات آمریکایی پیش از این تماس، چندین بار برای انجام هماهنگی و برقراری تماس تلفنی میان روسای جمهور دو کشور تلاش کرده بودند. نهایتا این تماس در آخرین لحظات حضور رئیس‌جمهور در آمریکا، انجام گرفته است.
ظریف در مورد آخرین ساعات حضور رئیس‌جمهور در آمریکا نوشته است: پس از بازگشت به هتل برای خداحافظی با دکتر روحانی و هیئت همراه ایشان متوجه شدم که آقای اوباما می‌خواهد تلفن بزند. از آغاز هفته که مقامات آمریکایی درخواست ملاقات بین دو رئیس‌جمهور را مطرح کرده بودند و به دلایل مختلف عملی نشده بود، کم و بیش تماس‌های غیررسمی بین دو هیئت ادامه داشت.
وی افزود: در این میان ملاقات بنده و آقای کری در حاشیه جلسه 1+5 صورت گرفت و بعد هم در ادامه تماس‌های غیررسمی مشخص شده بود که ممکن است دو رئیس بتوانند تلفنی صحبت کنند. در زمانی که من جلسه عدم تعهد را اداره می‌کردم 5، 6 بار آمریکایی‌ها تماس گرفته بودند تا گفت‌وگوی تلفنی را تنظیم کنند و نهایتا این گفت‌وگو در آستانه ترک هتل توسط دکتر روحانی انجام شد که در آن بر اراده سیاسی طرفین برای حل موضوع هسته‌ای در کمترین زمان ممکن و دستور به آقای کری و بنده برای رسیدن به راه حل سریع تاکید شد.
ظریف در مورد محتوای این مکالمه تلفنی نیز گفته است: مکالمه محترمانه و مثبت بود و ان‌شاءالله شروع خوبی برای کاری بس دشوار که حمایت همه را می‌طلبد و صبر مردم و اعتماد به کارگزاران و خودداری از قضاوت‌های سریع و جناحی.
همچنین سید عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و عضو هیئت ایرانی در ارتباطی زنده از نیویورک گفت: ما به مقامات آمریکایی مبنی بر ادعای آنها در مورد تماس تلفنی دکتر روحانی با آقای اوباما اعتراض کردیم چرا که آقای اوباما با رئیس‌جمهور کشورمان تماس گرفتند.
وی افزود: ما در مذاکرات با 1+5 دو رویکرد را مطرح کردیم که در ابتدا باید چارچوب مفهومی تبیین شود، یعنی همه تحریم‌ها باید لغو شود، در همه گفت‌وگوها طرف مقابل ما این ایده را می‌پذیرفتند. پیش‌شرط به معنای اینکه ما از حقوق خودمان کوتاه بیاییم را نخواهیم پذیرفت.
عراقچی تاکید کرد: غنی‌سازی در هر صورت ادامه پیدا خواهد کرد ولی جزئیات و سطحش می‌تواند موضوع مذاکره باشد.
عراقچی ادامه داد: البته ما هیچ‌گاه به آمریکایی‌ها اعتماد صد درصد نداشته‌ایم و در ادامه مسیر هم هیچ‌گاه اعتماد صد درصد نخواهیم کرد. بدبینی که مقام معظم رهبری در بیاناتشان فرمودند کاملا درست و مبتنی بر تجربیات زیادی است که ما داشته‌ایم. مسلما این طور نیست که کوچکترین اعتماد را داشته باشیم و تمام اقداماتی که صورت می‌گیرد با توجه به تجربه گذشته است.
معاون وزیر خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه در آمریکا جناح‌ها و افکار مختلف و متناقضی وجود دارد، خاطرنشان کرد: آنها نقش خود را در تخریب هر حرکتی که بخواهد صورت بگیرد ایفا می‌کنند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه زمانی که مقامات آمریکایی درباره این موضوع صداقت نداشتند آیا می‌توانند برای مذاکرات قابل اعتماد باشند، تاکید کرد: یکی از مقامات آنها عبارت نادرستی به کار برده بود و بعد هم توسط رسانه‌هایی که نمی‌خواهند این ارتباطات صورت بگیرد بزرگ و برجسته شد. ما هم اعتراض کرده‌ایم و گفته‌اند که در صحبت‌های آینده‌شان آن را درست خواهند کرد.
عراقچی در پاسخ به این پرسش که اگر قرار بر گفت‌وگوی تلفنی بود چرا ملاقات رو در رو انجام نشد گفت: ملاقات حضوری با گفت‌وگوی تلفنی تفاوت ماهوی دارد؛ طرف آمریکایی اصرار به ملاقات حضوری داشت اما چون آن را به صلاح ندانستیم آنها ایده‌های دیگری را مطرح کردند.

 


نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از اعضای کابینه خود خواست درباره تماس تلفنی اوباما و روحانی سکوت اختیار کنند.
روزنامه جروزالم پست گزارش داد که این اقدام پس از آن انجام گرفت که نفتالی بنت، وزیر اقتصاد و تجارت رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی مدعی شد که غرب باید با تحریم‌ها جمهوری اسلامی ایران را فلج کند.
بنت مدعی شد که حسن روحانی، رئيس‌جمهور ایران با زرنگی در حال استفاده از لفاظی‌های گرم و دوستانه برای سرپوش گذاشتن روی اقدامات خشن است.
بنت مدعی شد کلمات نرم در نیویورک سانتریفیوژها در نطنز را متوف نمی‌کند. تمرکز ما باید روی کارهای او باشد نه حرف‌هایی که می‌زند.
وزیر اقتصاد و تجارت رژیم صهیونیستی در پاسخ به اینکه این رژيم خواستار مشاهده چه چیزی در قبال ایران است، مدعی شد: ما خواستار یک راه‌حل دیپلماتیک برای این مشکل هستیم. غرب باید تحریم‌ها را تشدید کند، در غیر این صورت ایران هیچ کاری نخواهد کرد.
رئیس کمیته امور خارجی کنست که رابطه نزدیکی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژيم‌ صهیونیستی دارد، هشدار داد که اگر یک راه‌حل دیپلماتیک در زمینه ایران به دست نیاید، رژیم‌ صهیونیستی دست به کار خواهد شد.
دو وزیر حزب لیکود پس از دریافت درخواست دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی (برای سکوت در قبال ایران) گفت‌وگویشان با شبکه دو این رژيم برای صحبت درباره ایران را لغو کردند.
گفتنی است نتانیاهو که راهی مقر سازمان ملل در نیویورک شده، هدف خود از این سفر را مقابله با چرب‌زبانی و اغواگری ایران در این سازمان عنوان کرده است.
در همین حال به گزارش روزنامه صهیونیستی هاآرتص روز پنجشنبه زمانی که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا با همتای ایرانی‌اش «جواد ظریف» دیدار می‌کرد، یک دیپلمات سعودی رو به همتای اسرائیلی‌اش گفت: اینجا چه خبر است؟ این کارها چه فایده‌ای دارد؟
به نوشته هاآرتص؛ در طول یک هفته گذشته اظهارات مشابهی بین دیپلمات‌های ارشد اسرائیلی و مقامات امارات، اردن و دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس رد و بدل شد. یک مقام اسرائیلی که می‌خواهد نامش فاش نشود، می‌گوید: پیامی که همه این مکالمات داشت، احساس مشترک نگرانی بود.
این مقام ارشد اسرائیلی می‌گوید: دولت‌های همه کشورهای میانه‌روی سنی به خصوص در منطقه خلیج‌فارس، به شدت نسبت به بهبود روابط ایالات متحده و ایران نگران هستند. آنها می‌ترسند توافق ایران و آمریکا به ضرر آنها تمام شود. نه فقط در اسرائیل، بلکه در منطقه خلیج فارس هم این فشار وجود دارد. آنها واقعاً‌ (از ترس) جای خودشان را خیس کرده‌اند!
وی می‌افزاید بیمی هم که در کاخ سفید نسبت به مذاکره ایالات متحده و ایران وجود دارد ناشی از فشارهای اسرائیل و احتمالاً بیش از همه عربستان و امارات است.
به گفته این مقام اسرائیلی، «عادل الجبیر» سفیر عربستان در واشنگتن در چند روز گذشته رایزنی‌های فشرده‌ای با مقامات ارشد آمریکایی داشته و شفاف‌سازی آنها در مورد مواضع نگران‌کننده آمریکا در قبال ایران را خواستار شده است.

 


ثبت‌نام دانشجویان متقاضی شرکت در بیست‌ودومین دوره انتخاب دانشجوی نمونه کشوری از 15 مهرماه آغاز می‌شود.
به گزارش ایسنا، مهلت ثبت‌نام دانشجویان متقاضی شرکت در بیست‌ودومین دوره انتخاب دانشجوی نمونه کشوری تا 10 آبان از طریق سامانه خدمات آموزشی سازمان امور دانشجویان به نشانی www.saorg.ir ادامه دارد.
متقاضیان واجد شرایط پس از ثبت‌نام در سامانه مذکور باید با مراجعه به دفاتر معاونان دانشجویی دانشگاهها ضمن کسب اطلاعات تکمیلی اصل مدارک خود را تحویل دهند.
همچنین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی باید به دفاتر مناطق دانشگاه مراجعه کنند.
شایان ذکر است، از دانشجویان نمونه کشوری در مراسمی با حضور رئیس‌جمهور تجلیل می‌شود.

 


رئیس‌جمهور ترکیه سخن گفتن از عدم حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 را بی‌معنی دانست.
«عبدالله گل» رئیس‌جمهوری ترکیه در حاشیه حضورش در شصت‌وهشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در مصاحبه مطبوعاتی با روزنامه‌نگاران ترک تاکید کرد که سخن گفتن از عدم حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 بی‌معنی است.
به گزارش تسنیم به نقل از السفیر، وی با تاکید بر اینکه ایران از جمله بازیگران ا ساسی در سوریه به شمار می‌آید، افزود: باید مشارکت فعال و سازنده ایران در این کنفرانس فراهم شود، چون موضوع سوریه برای ایران از اهمیت بسیاری برخوردار است و تهران این قضیه را تهدیدی برای خود می‌بیند. رئیس‌جمهوری ترکیه در ادامه با بیان اینکه در دیدارش با رئیس‌جمهوری آمریکا به وی تاکید کرده که ادامه اوضاع در سوریه و شکاف سیاسی موجود موجب شده تا مردم به رادیکالیسم و افراط‌گرایی روی بیاورند! به همین دلیل باید وی با جدیت به سوریه فکر کند و اوضاع سوریه تاثیری مستقیم بر ترکیه خواهد گذاشت!
گل در ادامه تصریح کرده که از اوباما خواسته است، از فرصت خوب روی کار آمدن «حسن روحانی» در ایران استفاده کند، چرا که کتاب‌ها و اندیشه‌های روحانی معروف است و او فرصتی برای گفت‌وگو و مصالحه و آشتی است.
اما روزنامه «ینی شفق»، طرفدار حزب حاکم ترکیه پس از این سخنان گل نوشت که همکاری ایران و ترکیه منوط به نقش روسیه است و این دو کشور می‌توانند، بحران سوریه را حل کنند.
این روزنامه ترک در ادامه افزوده است: سفر رئیس پارلمان ترکیه به تهران و دیدار با مسئولان ایرانی در چارچوب بررسی بحران سوریه و یافتن راه حلی برای آن صورت گرفت.

 


فرمانده نیروی دریایی ارتش، گفت: با ساخت ناو خلیج فارس ، جمهوری اسلامی ایران تنهاکشور منطقه خواهد بود که از این نوع شناور برخوردار است.
امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از آغاز ساخت جدیدترین ناو این نیرو در سال جاری خبر داد وگفت: با ساخت این ناو، ایران تنها کشوری در منطقه خواهد بود که چنین شناوری را در اختیار خواهد داشت.
دریادار سیاری با اشاره به توان این نیرو در طراحی و ساخت ناوها و ناوشکن‌های بومی، به ساخت ناوشکن جماران به‌عنوان سمبل اقتدار علمی و صنعتی کشور اشاره کرد و گفت: این ناوشکن، بخشی از پروژه موج بود که در ادامه آن، سال گذشته ناوشکن دماوند در دریای خزر به آب‌اندازی شد که ان‌شاءالله در آینده نزدیک شاهد الحاق آن به ناوگان دریایی ارتش خواهیم بود.
وی با بیان اینکه در همین راستا ناوشکن «سهند» نیز در سال 93 عملیاتی می‌شود، تصریح کرد: این روند در غالب پروژه‌های موج چهار و پنج و شش و... تا تامین کامل نیازها ادامه دارد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین در خصوص پروژه «لقمان»‌ با موضوع طراحی و ساخت ناو «خلیج‌فارس» توسط این نیرو، گفت: «خلیج‌فارس» یک ناو آموزشی است که برای ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چراکه بخش اعظمی از آموزش‌ها علاوه بر جنبه تئوریک، جنبه عملی دارد و دانشجو حتما باید برای دریانوردی، چندین روز به آبهای آزاد برود و در صحنه عمل، آموزش ببیند.
سیاری به فارس گفت: طرح ساخت ناو «خلیج‌فارس»، 28 شهریور سال گذشته در مراسم دانش‌آموختگی دانشگاه امام خمینی(ره) نوشهر خدمت فرمانده معظم کل قوا ارائه شد و ایشان نیز آن را تایید کردند.
وی با بیان اینکه کار طراحی مفهومی این ناو در حال انجام است، تصریح کرد: ان‌شاء الله کار ساخت این شناور نیز از سال جاری آغاز خواهد شد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش، گفت: با ساخت این ناو، جمهوری اسلامی ایران تنها کشور منطقه خواهد بود که از این نوع شناور برخوردار است.

 


به منظور بررسی ابعاد و ارتقای روابط ایران و انگلیس، معاونین وزیران خارجه دو کشور در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.
به گزارش ایسنا، مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه در این دیدار با بررسی ابعاد مختلف روابط ایران، راهکارها و شرایط کنونی را برای ارتقای روابط ایران و انگلیس تشریح کرد.
دو طرف در این دیدار تصمیم گرفتند که رایزنی با یکدیگر را ادامه دهند. مکان و محل دور بعدی گفت‌وگو بین معاونان وزیران خارجه در رایزنی‌های بعدی مشخص خواهد شد.
محمدجواد ظریف پس از دیدارش با ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود دیدار و گفت‌وگویش با وزیر خارجه انگلیس سازنده بوده است و دو طرف علاقه‌مند به ارتقای روابط هستند.
ظریف افزود: در این نشست مقرر شد معاونین وزیران خارجه دو کشور در رایزنی با یکدیگر این موضوع را بررسی کنند. این دیدار پس از آن انجام شد که انگلیس در پیام تبریک به روحانی برای ارتقای روابط و از سرگیری آن ابراز علاقه کرده بود.

 


منابع رسانه‌ای از دستگیری یک فرد با تابعیت دوگانه ایرانی - بلژیکی توسط نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی به اتهام جاسوسی خبر دادند.
خبرگزاری فرانسه گزارش داد، نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی یک ایرانی‌الاصل را به اتهام جاسوسی بازداشت کرده‌اند.
پایگاه خبری جروزالم پست نیز در خبری کوتاه نوشت این فرد ایرانی الاصل و دارای تابعیت بلژیکی بوده و به صورت جاسوس دو جانبه عمل می‌کرده است.
منابع صهیونیستی اعلام کردند این فرد در حال عکس‌برداری از مراکز حساس در تل‌آویو از جمله سفارت آمریکا بوده است.

 


نتیجه نهایی مرحله دوم آزمون کارشناسی ارشد گروه آزمایشی هنر امروز دوشنبه مورخ 8/7/92 اعلام می‌شود.
دکتر ناصر اقبالی با اعلام ا ین خبر به روابط عمومی مرکز آزمون گفت: نتیجه نهایی مرحله دوم آزمون کارشناسی ارشد گروه آزمایشی هنر روز دوشنبه مورخ 8/7/92 اعلام خواهد شد، شرکت‌کنندگان این مرحله می‌توانند با مراجعه به سایت www.azmoon.com نسبت به وضعیت خود اطلاع حاصل نمایند.
دکتر اقبالی در ادامه افزود: پذیرفته‌شدگان می‌توانند در روز سه‌شنبه مورخ 9/7/92 به واحدهای پذیرفته شده مراجعه و نسبت به ثبت‌نام قطعی خود اقدام کنند.
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی دوره بدون آزمون کارشناسی ارشد و کارشناسی ناپیوسته
دانشگاه آزاد اسلامی
دکتر ناصر اقبالی به روابط عمومی مرکز آزمون گفت: اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی دوره بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد (ویژه فارغ‌التحصیلان ممتاز مقطع کارشناسی) و دوره بدون آزمون کارشناسی ناپیوسته (ویژه فارغ‌التحصیلان ممتاز مقطع کاردانی) دانشگاه آزاد اسلامی امروز اعلام می‌شود. متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت www.azmoon.com نسبت به وضعیت خود اطلاع حاصل کنند.
اقبالی در ادامه افزود: داوطلبان می‌توانند در روز سه‌شنبه مورخ 9/7/92 به واحدهای پذیرفته شده مراجعه و نسبت به ثبت‌نام خود اقدام نمایند. اقبالی در پایان گفت: اطلاعیه جزئیات ثبت‌نام کلیه پذیرفته‌شدگان روز دوشنبه 8/7/92 بر روی سایت www.azmoon.com قرار خواهد گرفت و پذیرفته‌شدگان می‌توانند نسبت به جزئیات ثبت‌نام خود اطلاع‌ حاصل نمایند.

 


اهواز- خبرنگار کیهان:
مدیر نظارت بر دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی اهواز شایعه وجود قرص سرماخوردگی حاوی باکلوفن که موجب رفتن به کما و مرگ می‌شود را تکذیب کرد.
به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، حسین برزگر اظهار کرد: در روزهای اخیر پیامک‌های مشکوک توسط افراد سودجو با هدف تشویش اذهان عمومی در خوزستان و گاه برخی استان‌های دیگر کشور مبنی بر وجود قرص سرماخوردگی حاوی باکلوفن که منجر به مرگ و به کما رفتن چند نفر شده، ارسال می‌شود، که سازمان غذا و داروی کشور با پیگیری موضوع، بر شایعه بودن این پیامک‌ تاکید کرد.
وی افزود: در استعلامی که از تمامی بیمارستان‌های خوزستان و سازمان غذا و داروی کشور صورت گرفته تا این لحظه هیچ موردی مبنی بر صحت وجود چنین قرصی و یا حتی مرگ و به کما رفتن افراد مشاهده نشده است.برزگر، با تاکید بر اینکه هیچ فرآورده سرماخوردگی حاوی باکلوفن وجود ندارد، گفت: مصرف داروی باکلوفن که به عنوان شل‌کننده عضله کاربرد دارد چنین عارضه‌ای ایجاد نمی‌کند.مدیر نظارت بر دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی اهواز از دستگاه‌های امنیتی و انتظامی خواست با افرادی که باعث تشویش اذهان عمومی می‌شوند، برخورد قاطع کند.وی با اشاره به بازگشت قیمت داروهای بیماران صعب‌العلاج به نرخ قیمت سال 91 افزود: تا 50 درصد مساعدت‌های مالی نیز شامل این بیماران می‌شود.برزگر با بیان اینکه مسئله کمبود دارویی به مقدار قابل توجهی در خوزستان حل شده است گفت: در تلاش هستیم که تمام کمبودهای دارویی در استان را برطرف کنیم. وی تصریح کرد: هزینه مابه‌التفاوت قیمت داروهای بیماران خاص توسط سازمان بیمه‌گر پرداخت می‌شود و امیدواریم پرداخت هزینه‌های بیماران صعب‌العلاج را به صفر برسانیم.

 


خرم‌آباد- خبرنگار کیهان:
منابع استان‌ها جایگزین اعتبارات عمرانی پروژه‌‌ها که تاکنون از محل فروش نفت تامین می‌شد خواهد شد.
وزیر کشور با اظهار این مطلب در جلسه معارفه بازوند استاندار جدید لرستان افزود: اگر بتوانیم روزانه دو میلیون بشکه نفت صادر کنیم حداقل 85 درصد درآمد آن باید صرف هزینه‌های جاری شامل حقوق، مزایا و یارانه‌ها شود که از محل فروش نفت پولی برای پروژه‌های عمرانی باقی نمی‌ماند.
محمدرضا رحمانی فضلی افزود: شرایط کشور به گونه‌ای است که برای حل این مشکل باید استانداران با تکیه بر توانمندی‌ها، نیروی انسانی، منابع طبیعی و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی استان خود را آباد کنند.
وزیر کشور از پایین بودن بهره‌وری در کشور به عنوان یکی از آسیب‌های اقتصادی نام برد و خاطرنشان ساخت: در کشور میزان مصرف انرژی بالا و بازده و بهره‌وری پایین است و در حالی که مقرر گردیده بود سالانه 8 درصد رشد اقتصادی داشته باشیم اما هم‌اکنون این رقم به 3 درصد کاهش یافته و در بعضی سال‌ها نیز منفی بوده است.
وی صرفه‌جویی در هزینه‌ها را از سیاست‌های دولت برشمرد و گفت: با صرفه‌جویی می‌توانیم 20 درصد هزینه‌ها را کاهش دهیم.
وزیر کشور افزود: شرایط جدید اقتصادی موجب رقابت استان‌ها خواهد شد.
رحمانی فضلی در مورد عزل و نصب‌ها گفت: اعتدال، توانمندی تجربه و دانش علمی ملاک انتصاب و ابقاء مدیران است و مدیرانی که با گفتمان دولت همراه نیستند و نمی‌توانند تغییر ایجاد کنند عوض می‌شوند.
وزیر کشور گفت: اعراب مرتجع و اسرائیل اشغالگر از بهبود رابطه ایران با جامعه جهانی به هراس افتاده‌اند و برای جلوگیری از این ارتباط دست به هر کاری می‌زنند. وی گفت: ایران نقطه کانون ثبات و توازن بین‌المللی است.
رحمانی فضلی با قدردانی از فعالیت‌های گسترده دهمرده استاندار سابق لرستان در بخش‌های مختلف گفت: با عنایت به اینکه در دیوان محاسبات کشور بوده‌ام با اطمینان عرض می‌کنم، وی از لحاظ مالی و اعتبارات از مدیران بی‌تخلف هستند و انضباط، دقت و سلامت مالی ایشان را تایید می‌کنم. وی نیرویی پرتلاش، خلاق و توانمند است که نظام از توان، فکر و اراده خستگی‌ناپذیر وی بهره‌مند خواهد بود و من متقاضی ایشان هستم.
در این مراسم کلیپی از سخنان رهبر معظم انقلاب که خطاب به دهمرده فرموده بودند دهمرده نگویید، صد مرده بگویید پخش شد.

 


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور پیامی به مناسبت درگذشت شاعر گرانقدر کرمانی وی را از بانیان شعر معاصر آیینی به ویژه شعر رضوی دانست.
به گزارش خبرگزاری مهر، در این پیام آمده است: زنده‌یاد حمید مظهری (اشک کرمانی) مردی از نوادر کریمان، شهر ادیب‌پرور کرمان از سرای فنا به وادی بقا پرکشید. شاعری خوش‌قریحه از دیار خواجو که انجمن ادبی خواجوی کرمانی و کانون هنر استان به اهتمام او رونق می‌یافت و از بانیان شعر معاصر آیینی به ویژه شعر رضوی بود.
علی جنتی در ادامه این پیام می‌افزاید: درگذشت این ادیب متعهد را به خانواده داغدارش، جامعه ادبی کشور و صاحبان ادب و هنر در استان کرمان تسلیت می‌گویم و برای روح بلندش در جوار آستان حضرت حق طلب رحمت و مغفرت دارم.
حمید مظهری متخلص به اشک کرمانی رئیس انجمن شعر خواجوی کرمانی و مدیرعامل کانون هنر استان کرمان از شاعران گرانقدر دیار کریمان بود که چهارشنبه هفته گذشته پس از یک دوره طولانی تحمل رنج بیماری در زادگاهش دار فانی را وداع گفت.

 


مسئول امور استان‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: بیش از 150 طرح با مشارکت ستادهای عتبات عالیات استان‌های کشورمان در عراق در حال ساخت است.
به گزارش ایرنا از اراک سرتیپ عباس قطب‌الدینی دیروز در جمع خبرنگاران افزود: از طرح‌های کلان در دست اجرا در عتبات عالیات، طرح صحن حضرت زهرا(س) در نجف است که استان‌ها بنا به توان خود هر یک مسئولیت بخشی از وسعت 218 هزار مترمربعی آن را تقبل کرده‌اند.
مسئول امور استان‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان این که طرح صحن حضرت زهرا(س) اکنون حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد گفت: بر اساس برنامه زمان‌بندی، بهره‌برداری از آن 8 سال به طول می‌انجامد.
وی افزود: یکی دیگر از طرح‌های محوری در دست اجرا در کربلا، ساخت بیمارستان 120 تختخوابی امام سجاد(ع) است که 99 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در 6 ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
قطب‌الدینی خاطرنشان کرد: مجمع سید‌الشهدا از دیگر طرح‌های مهمی است که با امکانات کتابخانه، حوزه علمیه، پذیرایی و پخت روزانه 6 هزار غذا برای زائران و پاراکلینیک به تازگی با مشارکت استان‌ها بهره‌برداری شده است.
وی از طرح توسعه خیمه‌گاه سید‌الشهداء(ع) با پیشرفت فیزیکی 60 درصد، سنگ‌کاری بین‌الحرمین و دو طرح در حال اجرا توسط استان مرکزی شامل ساخت ضریح‌ امامزاده ابراهیم مجاب (ع) و باب‌الراس حرم‌ابوالفضل ‌العباس(ع) به عنوان دیگر طرح‌های مهم مشارکتی با استان‌ها در کربلا نام برد.
این مسئول گفت: ضریح امامزاده ابراهیم مجاب تا پایان مهرماه با انتقال به کربلا نصب و بهره‌برداری می‌شود و در حرم حضرت ابوالفضل(ع) نیز که تعهد تحویل 6 ماهه دارد اینک در حال ساخت سازه چوبی و برنامه‌ریزی و عقد قرارداد قلمزنی و نقره‌کاری است.
مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات یادآور شد: طرح‌های ارزشمند نظیر طلاکاری گنبدهای امامین جوادین(ع)، بازسازی مسجد صفویه و سنگ‌کاری حرم، ایوان‌ها و توسعه حرم از مهمترین کارهای مشارکتی ستاد عتبات عالیات با استان‌ها در کاظمین است.
قطب‌الدینی افزود: مقرنس‌کاری و طلاکاری حرم امام علی(ع) با تعهد استان خوزستان و پیشرفت فیزیکی نزدیک به 30 درصد و نصب و بهره‌برداری ضریح حضرت مسلم(ع) در ماه گذشته با مشارکت ستاد بازسازی عتبات عالیات تهران از طرح‌های مهم اجرا شده در نجف اشرف است.

 


قائمشهر- خبرنگار کیهان:
کاروان 10 نفره دوچرخه‌سواران کاشان که مسیر مشهد اردهال تا مشهدالرضا را رکاب می‌زنند در مسیر حرکتشان از استان مازندران صبح دیروز وارد قائمشهر شدند.
سرپرست گروه دوچرخه‌سواران در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: عزیمت این گروه همزمان با هفته دفاع مقدس و از چهارم مهر، سالروز شکست حصر آبادان آغاز شد.
سجاد مظفری افزود: دوچرخه‌سواران مسیر یک هزار و 300 کیلومتری کاشان تا مشهد مقدس را به مدت 10 روز رکاب خواهند‌زد.
وی گفت: دوچرخه‌سواران پس از عبور از استان‌های قم، تهران، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی در شب شهادت خیر سیریکی هزینه احداث یک سد را پذیرفت
جوادالائمه(ع) به زیارت بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) مشرف می‌شوند.

 


تیم رباتیک دانشگاه آزاد سلماس موفق به ساخت پهپاد عمود پرواز (کواد کوپتر) شد.
یاسر آذری، حسین الهیارپور و مهدی ورزخورانی اعضای این تیم رباتیک موفق شدند این طرح را در مدت شش ماه به اتمام برسانند.
محمود علیلو استاد راهنمای این تیم رباتیک در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: این سازه در سه فاز طراحی شده است که طی آن پرنده عمود پرواز قادر به انجام عملیاتی چون ضبط و ارسال همزمان تصاویر، پرواز خودکار پرنده و طی مسیر به صورت دینامیکی با توجه به شرایط جوی منطقه با در دست داشتن مختصات جغرافیایی مبدا و مقصد مسیر با استفاده از سیستم GPS است.وی با اشاره به این که برای ساخت این سازه 16 میلیون ریال توسط دانشگاه آزاد سلماس هزینه شده است افزود: حمل و جابه‌جایی بارها، امداد و نجات، عبور از مناطق صعب‌العبور و انجام تحقیقات هواشناسی و مخابرات از جمله اهداف استفاده از این پهپاد است.این سازه طی مراسمی با حضور استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سلماس و دانشجویان این دانشگاه مورد آزمایش قرار گرفت که موفق به پرواز بیش از 200 متر شد.

 


گنبد کاووس- خبرنگار کیهان:
مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور از واگذاری 6 هزار واحد آموزشی نیمه تمام به خیرین مدرسه‌ساز خبر داد.
سید محمدرضا جعفری در مراسم افتتاح یک واحد آموزشی 6 کلاسه خیرساز در روستای کوچک دیگی سید از توابع بخش مرکزی گنبد کاووس گفت: به دلیل مشکلات مالی و کمبود اعتبار سازمان نوسازی در تکمیل واحدهای آموزشی نیمه تمام و بر اساس مصوبه هیات وزیران، این واحدها برای تکمیل به خیرین مدرسه‌ساز تحویل خواهد شد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر تعداد 6 هزار واحد آموزشی نیمه تمام در کشور وجود دارد که هر کدام تا 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و خیرین می‌توانند با پرداخت 30 درصد باقی مانده ضمن تکمیل واحد آموزشی، آن واحد را نیز بنام خود نامگذاری کنند.
جعفری همچنین از تعهد 7 هزار میلیارد ریالی خیرین مدرسه‌ساز کشور خبر داده و افزود: این میزان تعهد را خیرین در جشنواره خیرین مدرسه‌ساز که اردیبهشت‌ 91 برگزار شد، برعهده گرفتند که شامل تامین زمین، ساخت مدرسه و تجهیز آن می‌شود. وی تاکید کرد: به زودی سامانه خیرین مدرسه‌ساز کشور نیز راه‌اندازی خواهد شد تا تعهدات خیرین در آن ثبت و پیگیری شود. مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور همچنین گفت: به طور میانگین 20 درصد مدارس کشور توسط خیرین مدرسه‌ساز احداث می‌شود و خیرین از ابتدای شکل‌گیری در سال 78 تاکنون بیش از 95 هزار کلاس درس احداث کرده‌اند.
جعفری افزود: به دلیل مشکلات مالی سال گذشته، سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور به خاطر عدم انجام تعهدات خود در احداث مدارس مشارکتی با خیرین، فقط 850 کلاس درس توسط خیرین احداث و تحویل آموزش و پرورش داد.
بر اساس این گزارش این واحد 6 کلاسه روستای دیگ سید گنبد توسط دو خیر این شهرستان با زیربنای 650 مترمربع و هزینه 6 میلیارد و 500 میلیون ریال احداث شده است.

 


رئیس منابع و آبخیزداری سیریک از کمک یک میلیارد و 500 میلیون ریالی خیر سیریکی برای احداث سد در این شهرستان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس از سیریک، عنایت‌الله شعبانی در مراسم کلنگ‌زنی این سد گفت: این سد خاکی - بتونی از محل اعتبارات خیران طی 4 ماه ساخته می‌شود و توانایی ذخیره‌سازی 350 هزار متر مکعب آب را دارد.
وی با بیان اینکه هزینه احداث سد خاکی-بتونی دهستان بیابان واقع در شهرستان سیریک یک میلیارد و 500 میلیون ریال است، افزود: این نخستین پروژه‌ای است که در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری تمام هزینه‌اش توسط یک خیر تامین می‌شود.
شعبانی اضافه کرد: در صورت احداث سیل بند و سدهای خاکی در سطح شهرستان سیریک که جزو مناطق بسیار کم‌آب محسوب می‌شود، می‌توان ضمن جلوگیری از به هدر رفتن آب، وضعیت آب‌های زیرزمینی را تقویت کرد و زمینه اشتغالزایی با توسعه زمین‌های زراعی و باغی را فراهم ساخت.

 


تبریز- خبرنگار کیهان:
یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز با حضور 16 کشور در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی این شهر، افتتاح شد.
در این همایش فرهنگی 800 ناشر داخلی با 102 هزار عنوان کتاب و 16 ناشر خارجی با 45 هزار عنوان کتاب از کشورهای ترکیه، ایتالیا، هند، لبنان، فرانسه، آلمان، هلند، انگلیس، کره‌جنوبی، روسیه، اسپانیا، سوریه، ژاپن، سنگاپور و چین و نیز مالزی حضور دارند.بر اساس این گزارش، نمایشگاه مزبور تا 13 مهر جاری برپا خواهد بود.

 


سفیر ترکیه در ایران گفت: صادرات تهران به آنکارا نباید تنها به نفت خام و گاز طبیعی محدود شود بلکه ضروری است سایر محصولات با تنوع زیاد در فهرست کالاهای صادراتی نیز قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، اومیت یاردیم شامگاه شنبه در نشستی با اعضای تشکل‌های بخش خصوصی حوزه صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: مسئولان و مقامات ایران و ترکیه معتقدند حجم فعلی مبادلات تجاری و بازرگانی بین 2 کشور کافی نیست و باید افزایش یابد.
یاردیم با تاکید بر ارتقای سالانه سطح مبادلات 2 کشور به 35 میلیارد دلار اظهار کرد: هم‌اکنون این مبادلات پایین است و امسال نیز افت داشته که باید با توسعه و تقویت روابط تجاری و بازرگانی به برنامه مدنظر برسیم.
سفیر ترکیه گفت: برای گسترش روابط 2 کشور در همه حوزه‌ها باید تلاش ویژه‌ای کرد. وی گفت: آنچه برای مسئولان دولت ترکیه مهم است گسترش روابط در تمام زمینه‌ها با ایران است و تلاش می‌کنیم با برنامه‌ریزی دقیق در این راه گام برداریم.
این دیپلمات دیدار و نشست با فعالان بخش اقتصادی را از راهکارهای مناسب برای تقویت مناسبات اقتصادی بین تهران و آنکارا بیان کرد و گفت: امیدوارم با ارایه راهکار و پیشنهاد، زمینه تقویت و توسعه مناسبات بین 2 کشور فراهم شود.
سفیر ترکیه در ایران همچنین به هم مرز بودن دو کشور ایران و ترکیه با عراق و به ویژه شمال این کشور اشاره و تاکید کرد: تهران و آنکارا برای توسعه روابط تجاری مشترک با شمال عراق گام بردارند.
یاردیم افزود: ترکیه برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی محدودیتی قایل نیست. سفیر ترکیه در ایران در قالب سفری 2 روزه ظهر شنبه وارد کردستان شد و پس از دیدار از چندین طرح تولیدی در شهرک صنعتی سنندج با استاندار کردستان و فعالان اقتصادی این استان دیدار و گفت‌وگو کرد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10