(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 06 آبان 1392 - شماره 20626

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
کتیبه‌ها گویاتر از بیلبوردها(دل‌نوشت)
با رای نمایندگان مجلس
فانی و فرجی دانا به کابینه رفتند صالحی امیری بازماند
درمکتب امام
آیت‌الله آملی لاریجانی: بزرگداشت علمای اسلام موجب آشکار شدن تمدن اسلامی است
واکنش فعالان سیاسی به مقاله موهن روزنامه بهار
در جلسه هیئت دولت عنوان شد
قدردانی روحانی از رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و علوم
مدیر روابط عمومی دفتر عارف:روزنامه بهار نسبتی با عارف ندارد
یادداشت اعتراض رسمی ایران به کاردار پاکستان در تهران ارائه شد
خبرگزاری فارس مجوز تأسیس دانشکده رسانه گرفت
   


حسین قدیانی
دیپلماسی اگر واقعا بر اساس 3 اصل عزت، حکمت و مصلحت باشد، هیچ تنافری با انقلابی‌گری ندارد. ما نه دوگانه دیپلمات‌ها/ انقلابی‌ها داریم، نه دوگانه دیپلماسی/ انقلابی‌گری. آنکه دیپلمات است باید به اقتضای کار خود حرف بزند، آنکه هم انقلابی است، باید بر مبنای اصول خود کار کند. ما از دیپلمات‌ها توقع نداریم که وسط مذاکره، روی میز بزنند، بیرق بچرخانند و شعار «مرگ بر آمریکا» سر دهند، اما از هنرمندان بسیجی‌مان حتما متوقعیم که ذیل شعار «مرگ بر آمریکا» پرده از چهره مزورانه کاخ سفید کنار بزنند. اگر مبنای عمل، عزت، حکمت و مصلحت باشد، سخنوری اهالی دیپلماسی هیچ تعارضی با نقش‌آفرینی فرزندان انقلابی ندارد که این هر دو باید به تکلیف جداگانه و البته در طول هم یکدیگر عمل کنند. یک تکلیف روی دوش دیپلمات‌هاست، یک تکلیف هم روی دوش انقلابی‌ها. بگذریم که پرورش «دیپلمات‌های انقلابی» نیز «انقلابی‌های دیپلمات» می‌تواند بسی بیش از این در دستور کار نظام‌ مقدس‌مان قرار بگیرد.
در روزهای گذشته، جماعت سازشکار با پنهان شدن پشت دیپلماسی دولت، طرح‌های هنرمندان انقلابی با عنوان «صداقت آمریکایی» را مخل مذاکرات هسته‌ای خواندند و با این بهانه مضحک، آن قدر به شهرداری فشار آوردند که مجبور شود بخش عمده‌ای از این طرح‌ها را از سطح شهر تهران جمع‌آوری کند. درباره این «زورگیری فرهنگی» باید گفت:
یکم: ما هرچند به بعضی اقدامات نابجای مردان دیپلماسی، نقدهای جدی داریم اما حتی‌المقدور صف اهل سازش را با دیپلمات‌های کنونی جدا می‌دانیم، ان‌شاءالله واقعا هم همین‌طور است.
دوم: مذاکره‌ای که با تیتر فلان روزنامه و متن بهمان وبلاگ و 4 تا شعار «مرگ بر آمریکا» و چند تا بیلبورد بخواهد مختل شود، معلوم است پایه و اساس درستی ندارد. مذاکره اگر به معنای حرفه‌ای کلمه «مذاکره» باشد، زیبنده نیست این همه ظریف و شکننده باشد.
سوم: این توقع که هنرمندان انقلابی، تکلیف روی دوش خود را از دولت‌های محترم جمهوری اسلامی بگیرند، توقعی نادرست و غیرمنطقی است. ما برای کاریکاتور کشیدن از شیطان بزرگ از کدام دولت مجوز گرفته‌ایم که دولت اعتدال، دومی آن باشد؟! ما که ماییم؛ اگر امام خمینی برای شیطان بزرگ خواندن آمریکا از دولتی، دیپلماتی، شورای شهری، جایی اجازه گرفت، امام خامنه‌ای هم برای چفیه روی دوش‌شان، حتما کسب تکلیف خواهند کرد! تا راه روح‌الله هست و تا خامنه‌ای ما را امام است، هنرمندان انقلابی این آب و خاک، ضمن احترام به همه آنان که باید، برای ارائه هنر خود، تکلیف از خون سرخ شهدا می‌گیرند و لاغیر. ما بی‌وصیت‌نامه شهدا نشده‌ایم که برای ارائه هنر انقلابی، کسب تکلیف از روزنامه‌های زنجیره‌ای کنیم! در جوهر قلم هنرمند انقلابی این مملکت، خون مطهر شهدا نهفته، خواه بعضی از اعضای شورای شهر، خوش‌شان بیاید، خواه نیاید! وانگهی، مگر هنگام «تماس تلفنی» از فرزندان انقلابی اجازه گرفته شد که حالا هنرمندان ما بخواهند برای هر قلمی که می‌زنند اذن از این و آن بگیرند؟! دیپلمات‌ها همان به که درباره حوزه کار خودشان حرف بزنند و به جای مغلطه و فرافکنی، توضیح دهند که در خلال مذاکرات، دقیقا چه داده و چه گرفته‌اند؟!
چهارم: مذاکره‌کنندگان ما اتفاقا اگر «دیپلمات» به معنای کارشناسانه کلمه باشند، می‌توانند با سرمایه‌گذاری معنوی روی آثار هنرمندان انقلابی، دست برتر را در گفت‌وگو بگیرند. آیا چون دیپلمات‌های ما به رموز دیپلماسی آشنا نیستند، جورش را باید هنرمندان بسیجی بکشند؟! آیا چون جماعت سازشکار از دیپلمات‌های ما تمنا دارند که به بهانه مذاکره، تسلیم آمریکا شوند، جورش را باید فرزندان انقلابی ولایت فقیه بکشند؟! به «مرگ بر آمریکا» بیلبوردهای ضد آمریکایی چه ربطی دارد این چیزها؟! دیپلمات‌های ما باید اگر هنری دارند در میز مذاکره نشان دهند، که ما در میدان مبارزه هنر خود را بلدیم؛ ما از امام عاشورا هنر خود را آموخته‌ایم، از خمینی بت‌شکن، از امام خامنه‌ای.
پنجم: دقت شود که ما یک «مذاکره» داریم و یک «امتیاز دادن به دشمن». ما کتمان نمی‌کنیم، بلکه با افتخار می‌گوییم؛ «انقلابی‌گری مخل امتیاز دادن به دشمن است» لیکن از سویی دیگر بر این باوریم که «انقلابی‌گری، دست خالی دیپلمات ما را تبدیل به دست پر می‌کند». دیپلمات‌ها اگر واقعا دیپلمات باشند باید ممنون «مرگ بر آمریکا» باشند. با این حساب، جماعتی که علیه چند تابلوی قشنگ بچه‌های سازمان اوج، این همه موج راه انداخته‌اند فی‌الواقع نگران اختلال در روند مذاکرات هسته‌ای نیستند، دلسوز روحانی و ظریف نیستند، غم از این به دل گرفته‌اند که چرا نازک‌تر از گل گفته شد به شیطان بزرگ! مذاکره بهانه است؛ واعطشای این جماعت به خود خود خود شیطان بزرگ است! حمایت از مذاکره بهانه است؛ عشق این جماعت به یزیدیان زمان است! عاشورای 88 را که یادتان نرفته؟!
ششم: طرح‌هایی که بچه‌های «اوج» کشیده‌اند، علاوه بر زیبایی ظاهری، در محتوی نیز کاملا دقیق و هوشیارانه بوده است. همه این طرح‌ها اشاره به بی‌صداقتی‌ آمریکایی‌ها دارد. در این طرح‌ها، حتی مذاکره بماهو مذاکره نقد نشده، چه رسد به دولت! هم آرمان‌گرایانه بوده، هم واقع‌بینانه. ملاحظه دولت هم شده. حال اساسی‌ترین سؤال ممکن این است؛ مگر از منظر اهل سازش، چه اتفاقی قرار است در مذاکرات بیفتد که طرح کشیدن از یانکی‌ها در روند آن خلل وارد می‌کند؟! و مگر چه امتیاز بزرگی قرار است به دشمن بدهیم که با 4 تا طرح ضد آمریکایی در ام‌القرای جهان اسلام این گونه برخورد می‌شود؟!
* * *
هرچند دولت عوض شده، نه حکومت، اما ما از این دست تنهاتر بودیم که جهانی کردیم «مرگ بر آمریکا» را. دلم می‌خواهد این خطوط آخر را من‌باب دل‌نوشت بنویسم؛ عالیجنابان! اگر در روند مذاکرات‌تان، وصیت‌نامه سراسر «مرگ بر آمریکا»ی پدران ما هم احیانا اختلال ایجاد کرده، از شما شرمنده‌ایم! و اگر برق نگاه «آرمیتا و علیرضا» هم آسیب‌رسان به روند مذاکرات است، باز از شما شرمنده‌ایم! ما فکر نمی‌کردیم داغ یتیمی‌مان این همه «برد» داشته باشد که حتی در بازی «برد برد» هم اختلال ایجاد کند! ما را بابت قصور و کم‌کاری 300 هزار شهید ببخشید! ما را بابت شهدای‌مان ببخشید که با بدن غرق در خون، فضای صلح و صفا را مکدر کردند! ما را بابت خس خس سینه جانبازان شیمیایی عفو کنید؛ سرفه‌شان مخل سفره دیپلماسی است! کار ما به چه جاهایی رسیده! هرگز باورمان نبود بابت «شهدا ! شرمنده‌ایم» شرمنده دیپلمات‌ها شویم! شهدا ! چرا هنگام نوشتن وصیت‌نامه، مراقب مذاکره نبودید؟! امام شهدا ! چرا این «شیطان بزرگ» را توی دهان ما انداختی؟! تو مقصری! متهم ردیف اول... افراطی‌تر از همه... امام «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند» چرا هنوز مختل می‌کنی روند مذاکره را؟! حضرت روح‌الله! «جنگ فقر و غنا»، «تشکیل هسته‌های جهانی مقاومت»، «ما آمریکا را زیر پا می‌گذاریم» و... همه و همه جمله‌های شماست، نه ما ! مشکل اصل‌کاری بوسه شما بود که به جای دست و بازوی دیپلمات‌ها، بر دست و بازوی بچه‌های «مرگ بر آمریکا» فرود می‌آمد! اماما ! عذر می‌خواهم، اما بدجور مختل کرده‌ای روند مذاکرات را ! غدیر ظاهرا تقدیر نبود؛ دلم برای صدایت تنگ شده خامنه‌ای... اصلا شهدا! شما هم شرمنده‌اید... شرمنده مذاکره، صلح، صفا، زندگی، دیپلماسی، مصلحت‌‌های سیاسی، قیمت دلار، نرخ ارز، محیط زیست، گردشگری، امنیت، آرامش، سازش، گشایش، شرمنده همه چی... به خصوص شرمنده آقازاده‌ها، نوه‌ها و نتیجه‌ها... شوخی‌ها و جدی‌ها ! حتی شرمنده متلک‌ها ! خانواده شهدا ! شما هم شرمنده‌اید... آهای مادر 4 شهید! تو هم شرمنده باش... آه بلند تو، بیش از تیتر یک کیهان، دامن مذاکرات را گرفته... اینک تو نامحرمی، وندی شرمن محرم! و تنها شهید سازشکاران «احمد شهید» است!! حاج احمد متوسلیان! تو باید به جرم افراط، یارانه‌ات قطع شود... تو هم باید شرمنده باشی... دوکوهه! زمین صبحگاه! فکه! دستواره‌ها ! مزار معطر پلارک! پلاک‌های هنوز زیر خاک! «میثم، میثم، عمار»! به گوش‌اید؟! لطفا شرمنده باشید... آری، کار ما به چه جاهایی رسیده! هرگز باورمان نبود خاک زهرایی شلمچه شرمنده میز و صندلی ژنو شود... و مبارزه شرمنده مذاکره... خوب شد از شهید بصیرت حسین غلام کبیری، این شیربچه جنوب شهری بیلبورد نساختیم و الا نخاع دیپلماسی از گردن قطع می‌شد!! من پیشنهاد می‌دهم نام «همت» هم از بزرگراه ام‌القری حذف شود، چرا که بدن بی‌سر، زبان مذاکره را چه می‌فهمد؟! عامل اختلال و تکدر خاطر، از آستین خالی خرازی بیشتر؟! و اگر خون این چند شهید اخیر هم به گوشه‌ای از مسیر مذاکرات ضرر زده، باز هم شرمنده!
راستی، چند صباح دیگر «محرم» است... عاشورا باز هم به موقع از راه رسید... بیلبوردهای ما را جمع کردید که آمریکا عصبانی نشود، اما متوجه نشدید آنچه بیشتر باعث وحشت آمریکا است، داربست عزای حسین(ع) است... دیروز شهدا ندای «هل من ناصر» امام کربلا را شنیدند، امروز محرم، صدای غم و غربت ما را... ارباب بامعرفت حقا که حسین(ع) است... «کل یوم عاشورا، کل ارض کربلا»... بیلبوردهای ما را جمع کردید، با «کتیبه‌های محتشم» چه می‌کنید؟! «باز این چه شورش است...» را چه می‌کنید؟! اینها را که دیگر نمی‌توانید جمع کنید و صد البته نمی‌خواهید جمع کنید، همه حسینی هستیم، فقط شما یزید زمانه را نشناخته‌اید. ما هنوز همه بیلبوردهای‌مان را نصب نکرده‌ایم؛ آن روز کل شهر «حسین حسین» می‌گوید! آن روز کسی خواهان مذاکره با یزید نیست! آن روز عاشوراست! هر روز عاشوراست! بیلبوردهای ما به شهر برمی‌گردد! ما هرگز با یزید به بازی «برد برد» نمی‌رسیم! آهای دیپلمات‌ها ! «روضه امان‌نامه» ... بیلبوردهای ما «روضه امان‌نامه» بود! کار ما را جمع نکردید، دشمنی کردید با ابتکار علمدار... علقمه اما همچنان جاری است... نزد سقای آب و ادب، اجر ما محفوظ است... بیلبوردهای ما به شهر برمی‌گردد! آهای اهل سازش! از چشم ما نبینید، هرچه می‌کشید، از دست عباس(س) است...

 


نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی دولت برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش،‌ علوم و ورزش و جوانان در دو نوبت کاری در نهایت به فانی و فرجی دانا رای اعتماد داد اما صالحی امیری از کابینه یازدهم جا ماند.
روز یکشنبه جلسه علنی خانه ملت به ریاست علی‌لاریجانی و با حضور رییس‌جمهور آغاز شد؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی در صحن مجلس طی سخنانی از وزرای پیشنهادی خود دفاع کرد..
رییس جمهور با اشاره به اینکه این دولت آن‌چنان برای استفاده از فرصت مصرّ بود که برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران در همان روز تحلیف لیست وزرای پیشنهادی را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد، اظهار داشت: دولت از راه و خط خود ذره‌ای عقب‌نشینی نخواهد کرد، دولت بر مبنای آرای مردم موظف به مسیری است که مردم با رأی‌شان در 24 خرداد برای دولت مشخص کردند. ممکن است بنا به دلایلی مجری سیاست تغییر کند، اما راه همان راه است ودولت اقدامات دکتر توفیقی را در مدت سرپرستی‌ وزارت علوم تأیید می‌کند.
وی افزود: این دولت تعلق به جناح، حزب یا قبیله‌ای ندارد و این دولت متعلق به همه مردم ایران است و هیچ‌گاه در صدد تقابل با هیچ جناح یا تشکلی نبوده و نخواهد بود.
رییس جمهور با بیان اینکه به‌صراحت در محضر مردم اعلام می‌کنم که دولت بدون حمایت مجلس در مسیر و راه و اهدافش موفق نخواهد بود، گفت: مجلس با همه توان کنار دولت و دولت کنار مجلس باشد و ما به همه جهان اعلام کنیم که ما حاکمیت واحد هستیم، دولت منتخب مردم و مجلس هم منتخب مردم است و همه مجری تدابیر رهبری خواهیم بود.
روحانی تصریح کرد: همه باید تلاش کنیم که نظرات و تدابیر رهبر معظم انقلاب را عملیاتی و اجرایی کنیم. تکرار شعار نکنیم، مداوم نگوییم که رهبری چنین فرموده است و چنان فرموده است. رهبری روشن نظراتشان را بیان فرموده‌اند، این ما هستیم که باید برنامه اجرایی آن تدابیر را تهیه و اجرا و عمل کنیم.
رییس جمهور در ادامه با بیان ویژگی سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، علوم و ورزش و جوانان از آنها بصورت جداگانه دفاع کرد.
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی
آموزش و پرورش
پس از اظهارات رییس جمهور، بررسی صلاحیت علی‌اصغر فانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دستور کار پارلمان قرار گرفت.
حسین طلا : خدا ازکسانی که فتنه 88 را ایجاد کردند نگذرد
در همین رابطه، حسین طلا نماینده تهران در مجلس که در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش وپرورش سخن می‌گفت، خطاب به فانی گفت: شما با توجه به افق 1404 باید تبیین کنید که چه نوع نگاه و کارکردی را در این وزارتخانه دنبال خواهید کرد. ‌وی همچنین به مسائلی از قبیل عدم پرداخت اضافه کار، عدم پرداخت حق‌الزحمه مربیان حق‌التدریسی‌ و مشکلات پرسنلی آموزش و پرورش اشاره کرد .
طلادر پایان خاطرنشان کرد: ما جلسه‌ای را با رئیس جمهور داشتیم و وی در خصوص تبریکات مقامات بلندپایه کشورها به خاطر حضور 36 میلیون نفری مردم در انتخابات مسائلی را مطرح کردند، اما خدا از کسانی که فتنه سال 88 را ایجاد و آن پیروزی را به کام مردم تلخ کردند، نگذرد. لذا ما انتظار داریم که افراد تندرو در آموزش و پرورش که آینده نظام است، حضور نیابند و آموزش و پرورش را دستمایه موضوعات و نگاه‌های سیاسی خود قرار ندهند. 
در ادامه حجت‌الاسلام محمد باقری نماینده بناب در مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش گفت: آقای فانی فردی پخته است که به کار کارشناسی اعتقاد دارد.
باقری با بیان این که فانی از بدنه‌ وزارت آموزش و پرورش است گفت: ایشان در طرح‌های بزرگ این وزارت‌خانه همچون روش سالی واحدی ، سرباز معلم نقش اساسی داشته است و به نظر می‌رسد یکی از بهترین گزینه‌ها است.
در ادامه فانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دفاع از برنامه های خود با تاکید بر لزوم ارتباط بیشتر آموزش و پرورش با دستگاه‌های فرهنگی، گفت: تصور عموم این است که نقش‌آفرینان اصلی در زمینه فرهنگ صداوسیما، وزارت فرهنگ، سازمان تبلیغات و شهرداری‌ها هستند در حالیکه همه فرزندان ما ساعات زنده و اصلی عمرشان را در مدارس می‌گذرانند.
وی در ادامه ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش را راهبرد اصلی دانست و اظهار داشت: معتقدم برای تربیت نیروی انسانی کارآمد آموزش و پرورش باید به سمت یادگیری خلاق به جای تکیه بر حافظه حرکت کند و باید عادت اجتماعی متناسب با باورهای دینی را تقویت کرد.
فانی ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی آموزش و پرورش، توسعه مشارکت در آموزش و پرورش، مدیریت بر منابع آموزش و پرورش و ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی را چهار اولویت کاری خود عنوان کرد.
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی
علوم، تحقیقات و فناوری
بعد از اظهارات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، نوبت به بررسی صلاحیت وزیرپیشنهادی علوم رسید .
زهره طبیب‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس در سخنانی به عنوان مخالف رضا فرجی دانا وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، برنامه‌های فرجی دانا را ایده‌آلیستی خواند و اظهار داشت: این برنامه‌ها عملی و کاربردی نیست.
طبیب‌زاده ادامه داد: در جریان انتخابات اخیر بارها در مورد دانشجویان ستاره‌دار صحبت شد که صرفا کارکرد انتخاباتی داشت، اگر منظور شما از استاد و دانشجوی ستاره‌دار، افرادی هستند که سردمدار برپایی تحصن‌ها و تظاهرات دانشجویی و امثال واقعه 16 آذر در فتنه 88 در دانشگاه‌ها و خیابان‌ها هستند که مبادرت به حرمت‌شکنی به عکس امام و رهبر معظم انقلاب کرده‌اند یا عناصری که جریان فتنه 78 کوی دانشگاه را رقم زدند یا چادر نمایشگاه دانشجویان بسیجی دانشگاه علم و صنعت را به آتش کشیدند یا مسائل اخلاقی داشتند که کمیته انضباطی با آنان برخورد کرد، بفرمایید تا مجلس شورای اسلامی در این مقوله مواضع صریح شما را به روشنی بداند.
همچنین علی مردانی نماینده مردم زنجان در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: فرجی‌دانا در نماد علمی کشور سال‌ها مدیریت کرده است و حتما می‌تواند نظرات رهبری در دانشگاه‌ها را محقق کند؛ فرجی‌دانا به مسائل دانشگاه‌ها به صورت عمیق آشناست.
جلسه علنی نوبت بعدازظهر
در ابتدای جلسه علنی نوبت عصر خانه ملت، فرجی دانا که در دفاع از برنامه‌های خود صحبت می‌کرد، گفت: تلاش کردم با همکاری مدیران و همکاران دانشگاهی برنامه کاربردی و عملیاتی ارائه کنم و هدف اصلی در برنامه‌هایم حرکت شتابان و همه جانبه جامعه دانشگاهی برای تولید علم و فناوری در فضایی آرام و بدون تنش است.
وزیر پیشنهادی علوم با تاکید بر اینکه رشد آموزش عالی و پژوهش و فناوری باید هدفمند باشد، گفت: جهت‌گیری آموزش و پژوهش از اقتضائات کشور بوده که باید بر پژوهش و آموزش تقاضا محور توجه جدی انجام شود.
فرجی دانا در بخش دیگری از سخنان خود بر جذب نخبگان علمی داخل و خارج کشور تاکید کرد و گفت: نخبگان ایرانی داخل و خارج از کشور دارای ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای جهت بهره برداری در توسعه کیفی و کمی فعالیت‌های محوری نظام علم و فناوری کشور هستند که لازم است با اتخاذ سیاست‌های لازم از توانمندی آنان بهره‌گیری بهینه شود. ‌فرجی‌دانا تامین منابع و اعتبارات مورد نیاز و تخصیص عادلانه آن به دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی و تهیه نیروی انسانی مورد نیاز را از دیگر برنامه‌هایش عنوان کرد. وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به مطالب مطرح شده درباره تفکیک جنسیتی از سوی برخی نمایندگان گفت: من مخالف دانشگاه‌های تک جنسیتی نیستم، البته آن چه مورد تاکید است تقلیل اختلاط است، نه تفکیک جنسیتی.
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی
ورزش و جوانان
در ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در دستورکار مجلس قرار گرفت.
در همین رابطه، الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در صحن علنی مجلس در سخنانی گفت: یکی از مواردی که در مورد صلاحیت آقای صالحی امیری مطرح است، نقش او در پرونده بیمه ایران است. این پرونده که حکایت از فساد مالی گسترده سازمان یافته دارد، تا به حال به اتهامات ده‌ها تن از متهمان پرونده رسیدگی شده و برای بیش از ۵۰ متهم احکام جزایی و کیفری صادر شده است.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه این پرونده یک متهم اصلی به نام «د.س» دارد، گفت: این فرد مدعی است که در چندین نوبت مجموعا ۳۰۰ میلیون تومان به شخص آقای صالحی پرداخت کرده است و در سال ۸۹ نیز حکم جلب آقای صالحی صادر شده، اما تاکنون اجرایی نشده است.
وی در ادامه به نقش آقای صالحی امیری در فتنه سال ۸۸ اشاره کرد و افزود: در یکی از جلسات از وی پرسیده‌اند که چرا معاون وقت وزارت اطلاعات گفته است که شما به دلیل اینکه یکی از عناصر فعال فتنه ۸۸ بوده‌اید، ممنوع‌التصویر شده‌اید و وی ابتدا از اینکه این نامه را صادر کرده‌اند، اظهار بی‌اطلاعی کرده است و سپس در دفاع از خود مسائلی را مطرح کرد که تامل‌برانگیز است.
نادران در ادامه خطاب به رئیس‌جمهور گفت: جناب آقای روحانی در مجلس صحبت از این است که نسبت آقای صالحی به شما مانند نسبت مشایی به احمدی‌نژاد است؛ نگذارید در این مملکت مشایی دیگری درست شود.
همچنین محمد آشوری نماینده مردم بندرعباس، قشم و ابوموسی در دفاع از رضا صالحی امیری در خصوص شبهاتی که پیرامون وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان مطرح شده است، گفت: این شبهات باید رفع شود، پیشنهاد بنده این بود که جلسه‌ای با حضور وی برگزار شود تا وی در این خصوص توضیح دهد.
دفاعیات صالحی امیری
سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت، در دفاع از برنامه های خود گفت: اینجانب هیچگاه در فعالیت‌های اقتصادی وزارت اطلاعات حضور نداشته‌ام و در هیچ شرکت و هیچ سازمانی این کار را نکرده‌ام.
وی در خصوص پرونده بیمه ایران گفت: من ایشان (الیاس نادران) را به حضرت زهرا (س) و خداوند متعال اعاده می‌دهم و در پیشگاه ملت می‌گویم آنچه در این تریبون توسط ایشان مطرح شد ناصحیح، ناصواب و تهمت بوده است. وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با اشاره به اقداماتش در وزارت ورزش و جوانان طی مدت ۲ ماه سرپرستی گفت: اولین سیاستی که بنده در وزارت ورزش به آن پایبند بودم و آن را تعقیب کردم، حاکمیت اخلاق و آموزه‌های دینی و اسلامی در کلیه سطوح مدیریتی بود. ما براین باوریم که مدیریت در دنیای امروز نیازمند ایجاد انگیزه، باور و یک نظام درونی است و دوران مدیریت باید‌ها به اتمام رسیده است.
در ادامه نوبت به رای گیری نمایندگان مجلس در خصوص سه وزیر پیشنهادی رییس جمهور رسید که وزرای پیشنهادی و اعضای هیئت دولت که در صحن علنی حضور داشتند به منظور آغاز رای‌گیری صحن علنی را ترک کردند.
نتایج رای گیری نمایندگان مجلس
در نهایت با رای نمایندگان، علی‌اصغر فانی با 185رأی موافق، 53 رای مخالف و 24رأی ممتنع از مجموع 262رأی اخذ شده، به عنوان وزیر آموزش و پرورش برگزیده شد.
همچنین رضا فرجی دانا با159رأی موافق،70رأی مخالف و32رأی ممتنع از مجموع221رأی مأخوذه، به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری انتخاب شد.
اما سیدرضا صالحی امیری با 107 رأی موافق، 141 رأی مخالف و  13 رأی ممتنع از مجموع 261 رأی مأخوذه از حضور در کابینه یازدهم بازماند.
در ادامه ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت عصر روز گذشته خانه ملت، بیانیه مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در محکومیت جنایات هولناک روز گذشته در سراوان را قرائت کرد.‌ همچنین پیش از پایان جلسه علنی خانه ملت، ۲۶ نماینده مجلس در تذکر کتبی به وزیر ارشاد خواستار جلوگیری از جریانات معاند با اسلام در رسانه‌ها و مطبوعات شدند.

 


حمایت محرومین از انقلاب را بی‌جواب نگذارید
روحانیت عزیز باید به این اصل (توجه به محرومین) توجه عمیق داشته باشند و افتخار تاریخی و بیش از هزار ساله پناهگاهی محرومان را برای خود حفظ کنند.
و به سایر مسئولین و مردم توصیه نمایند که ما نباید گرایش و توجه بی‌شائبه محرومین را به انقلاب و حمایت بی‌دریغ آنان را از اسلام، فراموش کنیم و بدون جواب بگذاریم.
آئین انقلاب اسلامی - ص 461

 


رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: بزرگداشت علمای اسلامی و شیعه در واقع احیای تمدن اسلامی و آشکار کردن زوایای مختلف و چه بسا پنهان این تمدن است.
به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در دیدار اعضای سیاستگذاری کنگره بین‌المللی «علامه ابن شهر آشوب‌ ساروی مازندرانی» با تشریح ویژگی‌های دینی، علمی و اخلاقی علامه ابن شهر آشوب گفت: این عالم بزرگ شیعی مظلوم واقع شده و شناخت موجود از ایشان، در خور نام، شخصیت و ابعاد علمی و اخلاقی ایشان نبوده و نیست.‌وی با تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری کنگره بزرگداشت این عالم شیعی افزود: بزرگداشت علمای اسلامی و شیعی و استمرار این بزرگداشت‌ها در واقع بزرگداشت و احیای تمدن اسلامی و آشکار کردن زوایای مختلف و چه بسا پنهان این تمدن است.
رئیس قوه قضائیه علمای بزرگ اسلام را الگوها و مصداق‌هایی از سنت حسنه اسلامی توصیف و تاکید کرد: آشکار کردن سنت‌های تمدن اسلامی فراتر و عمیق‌تر از اشخاص است و در این زمینه باید از مردم و مسئولان استان مازندران تشکر کرد که نسبت به این مسئله اهتمام دارند، البته امیدواریم در سایر استان‌ها نیز با کمک ویژه حوزه‌های علمیه شاهد شناساندن الگوها و مصادیق برجسته دینی و علمی به مردم و به ویژه جوان‌ها باشیم.
آیت‌الله آملی‌لاریجانی خودآگاهی و خودشناسی را نتیجه عملی توجه به سنت و تمدن اسلامی و نیز الگوهای موجود در آن اعلام کرد و افزود: غربی‌ها که به باور و اعتقاد برخی اندیشمندان خود، در جریان مدرنیته، توجه به الگوها و خصوصا جنبه‌های قهرمانی را از دست دادند، مفاهیمی همچون شهادت را که الگوی ماندگاری همچون حضرت اباعبدالله الحسین(ع) دارد درک نمی‌کنند و نمی‌دانند که قهرمانی توام با عبودیت در یک نظام اسلامی چیست.

 


در پی تحریف حقایق و چاپ مقاله توهین آمیز در روزنامه بهار که منتسب به جریان موسوم به اصلاح طلبان است، فعالان سیاسی ضمن محکوم کردن این اقدام هتاکانه روزنامه بهار، خواستار برخورد جدی هیئت نظارت بر مطبوعات با مسببین انتشار این مطلب شدند.
در همین رابطه، حجت‌الاسلام احمد سالک‌کاشانی نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به مقاله توهین‌آمیز روزنامه بهار گفت: این اقدام از هر جهت محکوم است و ما امیدواریم دستگاه‌های نظارتی از جمله هیئت نظارت بر مطبوعات و سایر دستگاه‌های نظارتی و امنیتی سریع‌تر نسبت به این مسئله تصمیم بگیرند و الا مجلس بر حسب وظیفه نظارتی خود اقدام خواهد کرد.‌وی افزود: ‌نویسنده مقاله روزنامه بهار در نهضت آزادی در استان اصفهان فعال است. وی پیش از این هم مقالاتی را در این راستا داشته است و از این گذشته تفکرات نهضت آزادی از سوی امام خمینی (ره) مردود شمرده شده است. ‌همچنین آیت‌الله عباسعلی سلیمانی عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با فارس ضمن محکوم کردن اقدام هتاکانه روزنامه بهار از هیئت نظارت بر مطبوعات خواست تا با متخلفین طبق قانون برخورد نمایند.
الیاس نادران عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران نیز با بیان اینکه اقدام روزنامه بهار به دلیل تفکرات انحرافی است، گفت: متاسفانه این تفکرات اعتقادات مردم را هدف قرار داده و اگر دولت تعلل کند، منجر به تابوشکنی در این حوزه‌ها می‌شود.
نوذر شفیعی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در این خصوص با بیان اینکه انتشار این مطلب از سوی روزنامه بهار مصداق بارز «جرم» است، گفت: نه‌تنها من و نمایندگان مجلس بلکه کل جامعه این حرکت را محکوم می‌کند.‌ نماینده مردم فارس در مجلس در گفت وگو با تسنیم افزود: توهین و اهانت به امامان و ائمه اطهار خطی است که دشمنان آن را دنبال می‌کنند و انتظار نداریم که این خط دشمن در داخل نیز ادامه داشته باشد. پس می‌طلبد که مسئولین برخورد جدی با مسببین انتشار این مطلب داشته باشند تا کسی به خود جرات انجام چنین کارهای مشابه را ندهد.
همچنین بیژن نوباوه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از دعوت این کمیسیون از وزیر ارشاد برای توضیح در مورد چاپ مطلبی توهین‌آمیز در روزنامه بهار طی روزهای آینده خبر داد.
نوباوه خاطرنشان‌کرد: نشر این‌گونه مطالب در روزنامه بهار را نمی‌توان آزادی بیان تلقی کرد، زیرا آنها با چاپ این مطلب به آحاد ملت توهین کرده‌اند. قطعا این مصداق واقعی جرم است و می‌شود با آن برخورد کرد.
از سوی دیگر، قاضی ناصر سراج رئیس هیئت نظارت بر مطبوعات با تاکید بر این که توقف موقت انتشار روزنامه بهار مانع از رسیدگی به پرونده آن نمی شود، از تشکیل جلسه امروز هیئت نظارت بر مطبوعات برای رسیدگی به پرونده این روزنامه خبر داد.

 


رئیس‌جمهور از رای اعتماد نمایندگان مجلس به فانی به عنوان وزیر آموزش و پرورش و فرجی دانا به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری قدردانی کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام حسن روحانی رییس‌جمهور از رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به فانی به عنوان وزیر آموزش و پرورش و فرجی‌دانا به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری قدردانی کرد.
وی در ابتدای جلسه هیئت دولت با تشکر از مجلس شورای اسلامی که در جلسه صبح و بعدازظهر روز یکشنبه به موضوع رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی دولت اختصاص داد، از توفیقی و صالحی امیری در مدت سرپرستی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ورزش و جوانان نیز قدردانی کرد.

 


مدیر روابط عمومی دفتر محمدرضا عارف با بیان اینکه عارف از انتشار یادداشت روزنامه بهار ناراحت است، گفت: انتشار برخی مطالب در رسانه‌هایی که حامی محمدرضا عارف محسوب می‌شوند به معنای تأیید آن از سوی وی نیست.
علیرضا خامسیان مدیر روابط عمومی دفتر محمدرضا عارف در مورد مقاله منتشر شده در روزنامه بهار گفت: مقاله مورد اشاره همانگونه که مدیر مسئول روزنامه مطرح کرده است ناشی از عدم دقت مسئولان روزنامه بوده است و انتشار آن در آستانه عید غدیر پسندیده نبوده است.‌خامسیان با بیان اینکه شخص عارف در مقطع فعلی هیچ رسانه ای را تحت مدیریت خود ندارد، گفت: انتشار برخی مطالب در رسانه‌هایی که حامی دکتر عارف محسوب می‌شوند به معنای تأیید آن از سوی وی نمی‌باشد و منتسب کردن آن به عارف، در برخی رسانه‌ها اشتباه و ناشی از کج فهمی است.‌وی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص انتساب روزنامه بهار توسط روزنامه شرق به عارف گفت: آقای عارف در مقطع فعلی هیچ رسانه‌ای را تحت مدیریت خود ندارد و اگر رسانه‌ای حامی وی باشد به این معنا نیست مطالب محتوایی آن مورد تأیید وی است.‌خامسیان با بیان اینکه عارف از انتشار مقاله مذکور ناراحت است، به فارس گفت: همگان مشی اعتدالی آقای عارف را می‌شناسند و به آن تأکید دارند به همین دلیل پرواضح است مطالبی که با اعتقادات مؤمنین زاویه داشته باشد به هیچ وجه مورد تأیید آقای عارف نیست.
تکذیب نسبت عارف با روزنامه بهار در حالی است که این روزنامه در ایام انتخابات تنها روزنامه‌ای بود که به طور کامل و تا آخرین لحظه از عارف حمایت کرده و به نوعی تبدیل به ارگان رسمی ستاد انتخاباتی وی شده بود.

 


مدیرکل غرب آسیای وزارت امور خارجه، یادداشت اعتراض رسمی جمهوری اسلامی ایران درباره عملیات تروریستی از خاک پاکستان علیه مرزبانان ایران را به کاردار این کشور در تهران ارائه کرد.
به گزارش ایرنا از اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، روز جمعه تعدادی از نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران توسط گروه‌های تروریستی در نقطه صفر مرزی در منطقه سراوان به شهادت رسیده و تعدادی دیگر نیز زخمی شدند و تروریست‌ها نیز به داخل خاک پاکستان فرار کردند.
در ملاقات عصر شنبه مدیرکل غرب آسیای وزارت خارجه با کاردار پاکستان در تهران از دولت این کشور قویا خواسته شد تا بر اساس موافقتنامه همکاری‌های امنیتی و قرارداد استرداد مجرمین بین دو کشور نسبت به برخورد قاطعانه و دستگیری رهبران و اعضای گروهک تروریستی که به خاک پاکستان متواری شده‌اند، مبادرت کنند تا به مجازات برسند.
کاردار پاکستان ضمن ابراز تاسف از شهادت مرزبانان جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: مراتب در اسرع وقت به دولت پاکستان منعکس می‌شود تا سریعا مورد پیگیری کشورش قرار گیرد.
پیگیری عاملان حمله به مرزبانان
با کمک پاکستان
همچنین عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از پیگیری عاملان حمله به مرزبانان با کمک سفیر پاکستان و نیروهای امنیتی در خاک پاکستان خبر داد.
عوض حیدرپور دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان پیرامون به شهادت رسیدن تعدادی از مرزبانان ناجا در حادثه تروریستی روز جمعه در مناطق مرزی سراوان اظهار کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در روز دوشنبه جلسه ویژه‌ای با حضور مسئولان مربوطه پیرامون رسیدگی و بررسی موضوع حادثه تروریستی سراوان و به شهادت رسیدن نیروهای انقلابی در مرز کشور تشکیل می‌دهد.
حیدرپور در پایان تاکید کرد: از جمله اقدامات دیگر کمیسیون امنیت ملی مجلس پیرامون حادثه تروریستی سراوان و دستگیری عاملان جنایتکار آن است که سفیر پاکستان توسط دستگاه دیپلماسی و وزارت خارجه فراخوانده می‌شود تا با کمک و یاری کشور پاکستان اقدامات لازم صورت بگیرد.
پاکستان تکلیف تروریست‌ها را
مشخص کند
نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس با انتقاد از عدم توجه کشور پاکستان به مرزهای مشترک با ایران اظهار داشت: متاسفانه کشور پاکستان به محل امنی برای اشرار و تروریست‌ها تبدیل شده است که با توجه به مذاکرات متعدد در این رابطه اما این تذکرات جدی گرفته نشده است.
سیدباقر حسینی در گفتگو با مهر با تاکید بر این مسئله که نفوذ نیروهای بیگانه و تروریست از طریق خاک پاکستان برای ضربه زدن به ایران اسلامی باید توسط وزارت امور خارجه پیگیری شود افزود: دولت پاکستان باید توجه داشته باشد که بروز چنین حوادث ناگوار و استفاده از خاک آن کشور برای انجام عملیات تروریستی علیه ایرانیان به طور حتم در گسترش روابط فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی طرفین تاثیر منفی خواهد داشت.
وی خواستار پیگیری جدی وزارت خارجه برای برخورد دولت پاکستان با گروهک‌های تکفیری و اشرار مستقر در این منطقه شد و گفت: مسئولان وزارت امور خارجه و دولتمردان باید مطالبات جدی‌تری از کشور پاکستان داشته باشند تا دولت پاکستان وضعیت استقرار گروهک‌های تروریستی در کشور خود را مشخص کند.
وی گفت: در این حادثه ردپای عناصر بازمانده از گروهک ریگی به چشم می‌خورد.
حسینی افزود: به گفته برخی مقامات محلی این حمله تروریستی توسط شخصی با عنوان ستار ریگی از وابستگان گروهک جندالشیطان برنامه‌ریزی شده است.
وی بر طرح انسداد مرزهای شرقی با جدیت بیشتر تاکید کرد.
عاملان حادثه تروریستی
به اشد مجازات می‌رسند
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: عاملان حادثه تروریستی سراوان در کمترین زمان ممکن شناسایی و به اشد مجازات محکوم خواهند شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، حاتم ناروئی در نشست شورای اداری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان در مقابل این عمل ددمنشانه اجیرشدگان استکبار سکوت نخواهد کرد، افزود: عاملان این حادثه تروریستی در کمترین زمان ممکن شناسایی و به اشد مجازات محکوم خواهند شد.
بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
سپاه در بیانیه‌ای تاکید کرد: مدافعان انقلاب اسلامی و مرزهای کشور با اقتدار و قاطعیت به مقابله با ضد انقلاب، اشرار و متجاوزین تروریست خواهند پرداخت.
به گزارش خبرگزاری فارس، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این بیانیه اقدام تروریستی سیرکان در منطقه سراوان را تلاشی برای تفرقه‌افکنی مذهبی و خدشه‌دار کردن امنیت پایدار مردمی در سیستان و بلوچستان دانست. در بخشی از این بیانیه آمده است: در شرایط بسیار خطیر جاری که نظام اسلامی در حال عبور از یکی از مقاطع حساس تاریخی خود بوده و با حضور هوشمندانه و نرمش قهرمانانه خود در عرصه مذاکرات هسته‌ای درصدد نیل به یک دستاورد راهبردی بزرگ است، اقدامات تروریستی تحت فرماندهی و پشتیبانی سازمانهای جاسوسی قدرت‌های سلطه‌گر و مستکبر قادر نخواهد بود خدشه‌ای در اراده صادقانه و مصمم ملت ایران وارد سازد.
این بیانیه می‌افزاید: جنایت تروریستی سیرکان بایستی به مدعیان مبارزه تروریسم جهانی و مشتاقان تعامل و رابطه با جمهوری اسلامی این نکته را یادآور شود ملت ایران هیچگاه از کانون‌های اصلی طراحی و مدیریت اقدامات تروریستی ضدانقلاب غافل نبوده و با رصد و تحلیل واقع‌بینانه آن را در محاسبات راهبردی خود منظور خواهد کرد.
محکومیت شهادت مرزبانان
از سوی ائمه‌ جمعه اهل‌ سنت
امامان جمعه اهل سنت زاهدان و جاسک به شهادت رساندن 14 مرزبان توسط اشرار مسلح در سراوان را محکوم کردند.
به گزارش ایرنا از زاهدان، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی مسئول حوزه علمیه دارالعلوم و امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان و شیخ محمد عقیل شیهک زهی امام جمعه اهل سنت جاسک با صدور بیانیه‌های جداگانه ضمن اظهار تاسف و تالم از شهادت مرزبانان غیور جمهوری اسلامی ایران در سیستان و بلوچستان توسط ایادی فریب خورده دشمنان این مرز و بوم با محکومیت شدید این اقدام تروریستی، به کسانی که در داخل و خارج مرزها به دنبال ایجاد ناامنی در منطقه هستند هشدار دادند که دست از چنین اقداماتی بردارند و بیش از این آب در آسیاب دشمن نریزند زیرا هر نوع خشونت و راه‌بندانی به ضرر منطقه و به نفع دشمنان خواهد بود.
در این بیانیه‌ها آمده است: تروریست‌ها هیچ بویی از انسانیت نبرده و به دلیل مزدوری برای استکبار دست به چنین جنایتی زده‌اند.

 


معاون پژوهش و آموزش خبرگزاری فارس از اخذ مجوز رسمی تأسیس دانشکده رسانه این خبرگزاری خبر داد.
سید یاسر جبرائیلی با اعلام خبر اخذ مجوز رسمی دانشکده رسانه این خبرگزاری گفت: در اواخر هفته گذشته مجوز تأسیس دانشکده رسانه فارس، به عنوان یک مرکز علمی کاربردی اخذ شد و دانشکده خبرگزاری فارس ان‌شاءالله از ترم بهمن ماه سال جاری، در دو رشته خبرنگاری و عکاسی در مقطع کاردانی اقدام به پذیرش دانشجو می‌کند.
وی در توضیح مراحل اخذ مجوز این دانشکده افزود: سال گذشته درخواستی از سوی خبرگزاری فارس، به دانشگاه علمی کاربردی ارسال شد و با توجه به جایگاه این خبرگزاری و سابقه حرفه‌ای آن یعنی سابقه فعالیت‌های آموزشی از جمله باشگاه خبری توانا، درخواست شد تا مجوز تأسیس دانشکده رسانه فارس به خبرگزاری داده شود.
جبرائیلی تاکید کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی پس از موافقت اصولی موضوع را به مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر وزارت ارشاد ارجاع داد و این مرکز پس از بررسی توانمندی‌های خبرگزاری در چندین سطح، موافقت خود را به دانشگاه جامع اعلام کرد که نهایتاً هفته گذشته کمیته تخصصی علمی کاربردی شورای گسترش وزارت علوم موافقت خود را با تأسیس این مرکز اعلام کرد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10