(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 16  دی  1391 - شماره 20398

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دريادار رستگاري خبر داد
شكار 2 فروند پهپاد آركيو-11 آمريكا توسط ارتش
از سوي لاريجاني صورت گرفت
ابلاغ مغايرت قانوني مصوبه استخدام 1500نفر به رئيس جمهور
در مكتب امام
غلامحسين الهام: نيازي به اخذ راي مجدد كابينه نداريم
ديدار اصحاب رسانه با خانواده شهيد احمدي روشن
با حضور وزير دفاع بالگرد رزمي طوفان 2 عملياتي شد
مدير مسئول كيهان در اجتماع مردم يزد:
مدعيان اصلاحات مي خواستند با آمريكا همبازي شوند ولي اسباب بازي شدند
جليلي در دهلي نو:
آمريكا در موضوع سوريه برخلاف ادعاهايش عمل كرد
زمينه سازي انبياء براي ظهور رسول اكرم (ص)
با انجام عمليات ضد استقرار صورت گرفت
پايان رزمايش دريايي ولايت 19
بازتاب رزمايش ولايت 91 در رسانه هاي خارجي


دريادار رستگاري خبر داد

شكار 2 فروند پهپاد آركيو-11 آمريكا توسط ارتش

معاون هماهنگ كننده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران از شكار دومين فروند پهپاد آركيو-11 آمريكايي در شهريور سال گذشته و آبان سال جاري خبر داد.
دريادار امير رستگاري معاون هماهنگ كننده نيروي دريايي ارتش اظهار داشت: پدافند هوايي ارتش دو فروند پهپاد دشمن را شكار كرده است. وي افزود: اين پهپادها از خانواده RQ و سري11 است كه يكي در شهريور سال 90 و ديگري در آبانماه امسال شكار شده است.
رستگاري به فارس گفت: اين پهپادها توسط پدافند ارتش مورد اصابت و سرنگون شده است و در حال حاضر در مركز تحقيقات ارتش در حال بررسي است.
معاون هماهنگ كننده نيروي دريايي ارتش در پايان اظهار داشت: بسياري از اطلاعات اين پهپادها توسط مركز جهاد و تحقيقات ارتش تخليه شده است. اين سومين عضو از خانواده پهپادهاي شناسايي RQ است كه به دام افتادنش توسط نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران رسانه اي شده است.
گفتني است، پيش از اين سپاه پاسداران يك فروند پهپاد جاسوسي آمريكايي آركيو-170 را در شرق كشور و پهپاد ديگر موسوم به اسكن ايگل را نيز بر فراز آب هاي خليج فارس شكار كرده است.
 


از سوي لاريجاني صورت گرفت

ابلاغ مغايرت قانوني مصوبه استخدام 1500نفر به رئيس جمهور

رئيس مجلس شوراي اسلامي طي نامه اي خطاب به رئيس جمهور مغايرت مصوبه هيئت دولت مبني بر استخدام1500 نفر در نهاد رياست جمهوري بدون تشريفات مقرر در قانون را به وي ابلاغ كرد.
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي روز چهارشنبه طي نامه اي به رئيس جمهور، مغايرت قانوني ابلاغيه استخدام نيروهاي نهاد رياست جمهوري را ابلاغ كرد.
هيئت دولت پيش از اين طي مصوبه اي بر واگذاري اختياراتي به حميد بقايي معاون اجرايي رئيس جمهور بر استخدام 1500 نفر بدون طي ضوابط و تشريفات قانوني تاكيد كرده بود.
بدنبال اين ابلاغيه كه به معاونت اجرايي داده شده بود معاون نظارت مجلس اعلام كرد كه اين ابلاغيه مغايرت هاي زيادي با قانون اساسي، قانون برنامه پنجم توسعه و قانون بودجه سالانه و قانون جامع خدمات كشوري دارد و نياز است كه رئيس جمهور در اجراي آن تجديدنظر كند.
هيئت تطبيق مصوبات دولت با قوانين نيز اين مصوبه دولت را مورد بررسي قرار داد و نظر خود مبني بر مغايرت هاي قانوني اين مصوبه را به رئيس مجلس اعلام كرد و رئيس مجلس نيز روز چهارشنبه طي نامه اي اين مغايرت هاي قانوني را به اطلاع دولت رساند.
رئيس جمهور تجديدنظر كند
معاون نظارت مجلس نيز در اين رابطه گفت: رئيس جمهور بايد در ابلاغيه استخدام نيروهاي نهاد رياست جمهوري تجديدنظر كند.
حسين مظفر درخصوص مصوبه هيئت وزيران درباره استخدام 1500 نفردر نهاد رياست جمهوري، گفت: اختياراتي كه در اين ابلاغيه به معاونت اجرايي داده شده، متاسفانه مغايرت هاي زيادي با قانون اساسي، قانون برنامه پنجم توسعه و قانون بودجه سالانه دارد و نياز است رئيس جمهور در اجراي آن تجديدنظر كند.
وي اظهار داشت: براساس اصل127 قانون اساسي و تفسيري كه شوراي نگهبان بر اين اصل دارد، رئيس جمهور فقط مي تواند امور اجرايي را به نمايندگانش تفويض كند و اين موضوع امور غير اجرايي كه جنبه محتوايي دارد را شامل نمي شود.
مظفر خاطرنشان كرد: در اختياراتي كه رئيس جمهور به نماينده اش در خصوص استخدام 1500 نفر داده است، ذكر شده كه بدون هيچ ضابطه و تشريفات و نمايندگي از هر مرجعي مي تواند نيروي انساني استخدام كند كه اين مسئله خلاف قانون مديريت خدمات كشوري و قانون برنامه پنجساله است.
وي افزود: سهم استخدام در هر وزارتخانه اي تعيين شده است و رفتار خلاف آن به معناي تصرف غيرقانوني در اموال عمومي تلقي مي شود و به استناد ماده 51 قانون برنامه پنجساله تعداد مجوزهاي استخدامي بايد در سقف اعتبارات مصوب قانون بودجه باشد.
معاون نظارت مجلس در ادامه با اشاره به نحوه تبديل وضعيت نيروي انساني، گفت: اختياراتي كه رئيس جمهور به نماينده اش جهت تبديل وضعيت نيروها داده خلاف قانون است زيرا تبديل وضعيت، مستلزم طي مراحلي مانند گذراندن دوره هاي آموزشي به مدت 3 سال و تاييد گزينش است و نمي تواند صرفا در اختيار معاونت اجرايي باشد و اين امر خلاف ماده 57 قانون برنامه پنجم است كه در آن تصريح گرديده، استخدام نيروها چه به صورت پيماني و چه رسمي، بايد براساس سقف اعتبارات و رعايت مجوزهاي استخدامي باشد.
مصوبه دولت خلاف قانون نيست
از سوي ديگر؛ معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور نيز از اجراي مصوبه استخدامي دولت با قدرت، سرعت و دقت در اجرا خبر داد.
غلامحسين الهام معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور در خصوص اين مصوبه با پايگاه اطلاع رساني دولت گفت وگو كرده و با اشاره به اين كه يكي از اميدهاي جوانان كشور براي ادامه تحصيل و آينده، به دست آوردن شغل مناسب است، گفت: اگر استخدام دستگاه هاي دولتي تعطيل باشد، نشاط جوانان كاهش مي يابد. سخنگوي دولت معتقد است در صورت عدم دسترسي جوانان به شغل مناسب، افراد گريزان شده و ميزان مهاجرت ها افزايش مي يابد. سخنگوي دولت با اشاره به برخي انتقادات از مصوبه فوق تاكيد كرد: نبايد بگوييم اين مصوبه خلاف قانون است، بلكه اختلاف برداشت از قانون امري طبيعي و عادي محسوب مي شود. اصل 126 قانون اساسي اختيارات اداري و استخدامي را به رئيس جمهور اعطا كرده و رئيس جمهور هم مي تواند براساس قانون، اين اختيارات خود را به فرد ديگري تفويض نمايد.
الهام با تاكيد مجدد بر اين نكته كه مصوبه فوق كاملا قانوني است، گفت: اين مصوبه را با قدرت، دقت و سرعت اجرا مي كنيم و ماموريت بنده نيز در طول دوران مسئوليتم در معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني، اجراي دقيق همين مصوبه است.
رئيس شوراي اطلاع رساني دولت با اشاره به برخي مخالفت هاي مجلس درخصوص اين مصوبه اظهار داشت: ما در خدمت دوستان در هيئت تطبيق قوانين مجلس هستيم و از برگزاري جلسات بحث و بررسي پيرامون اين مصوبه استقبال مي كنيم. الهام اضافه مي كند: هيئت تطبيق قوانين مجلس شان مشورتي براي رئيس مجلس دارد و ما حاضريم اگر از نظر دوستان اشكالاتي در مصوبه وجود دارد، در خصوص آن مباحثه كنيم اما اصل مصوبه قطعي و اجرايي است.
 


در مكتب امام

ملت ايران براي زنده كردن اسلام قيام كرده است
ملت ايران امروز، براي همين معنا كه اسلام را زنده كند و احكام اسلام را زنده كند، قيام كرده است.
و (ملت ايران) قيامي كرده است كه در تاريخ اسلام (و) در تاريخ ايران سابقه ندارد.
آيين انقلاب اسلامي
گزيده اي از انديشه و آراء امام خميني - ص 432
 


غلامحسين الهام: نيازي به اخذ راي مجدد كابينه نداريم

سخنگوي هيئت دولت گفت: هنوز تعداد وزراي بركنار شده به نصف كابينه نرسيده است و نياز به اخذ راي مجدد كابينه از مجلس شوراي اسلامي نيست.
غلامحسين الهام در نشست خبري خود در پايان جلسه هيئت دولت در روز چهارشنبه در پاسخ به سؤالي درباره اينكه آيا اجرا نشدن سياست هاي دولت سبب بركناري وزير بهداشت شده است گفت: سياست هاي دولت در وزارت بهداشت همان است كه پيش از آن انجام مي شد، امر درمان از مهمترين اولويت هاي كشور است و بايد با قوت ادامه پيدا كند و مقام معظم رهبري نيز همچنان بر اين نكته تاكيد كرده اند كه امر بهداشت و درمان مردم از اساسي ترين ملزومات كشور است.
سخنگوي دولت در پاسخ به سؤال ديگري درباره اين كه گفته مي شود عزل وزير بهداشت سياسي است، اظهار داشت: به هيچ وجه اينگونه نيست بلكه موضوع كاملا تخصصي است.
الهام در پاسخ به سؤال ديگري درباره مصوبه مجلس درباره اينكه يك وزير نمي تواند سرپرستي بيش از يك وزارتخانه را بر عهده داشته باشد، گفت: هنوز اين مصوبه مجلس ابلاغ نشده است و بايد ديد دليل و مستند مجلس در مورد اينكه چرا يك وزير نمي تواند سرپرستي وزارتخانه ديگري را بر عهده داشته باشد، چيست.
وي با بيان اين كه قانون بعد از ابلاغ و انتشار قابليت اجرا پيدا مي كند كه هنوز نه قانون ابلاغ شده است و نه ما آن را دريافت كرده ايم تاكيد كرد: بعد از ابلاغ در مورد اين قانون و نتايج آن صحبت خواهيم كرد.
الهام در پاسخ به سؤال ديگري پيرامون انتشار برخي شايعات درباره آمادگي دولت براي اجراي مرحله دوم قانون هدفمندي يارانه ها تصريح كرد: اين خبري است كه ما از شما مي شنويم، البته بايد به اين نكته توجه داشت كه گروهي از كارگروه هاي مختلف دولت به صورت روزانه در حال بررسي مسائل اقتصادي هستند و راه هاي فرا رفتن كشور از بحث تحريم ها را دنبال مي كنند و آثار و نتايج هدفمندي ها را در مرحله دوم دقيقا كارشناسي مي كنند.
به گزارش خبرگزاري ها، وي درباره اين كه گفته مي شود اسامي ارسال شده به قوه قضاييه ليست بدهكاران بانكي نبوده و تنها ليست افراد ممنوع الخروج بود گفت: تاكنون چندين ليست به قوه قضاييه داده شده و آن ليستي كه آقاي رئيس جمهور آن را مطرح كردند در اجراي اصل 49 قانون اساسي بوده و شامل افراد مختلفي از جمله زمين خواران و مفسدان اقتصادي است و همچنين مطالبات استنكاف شده بانكي را در بر مي گيرد و بحث بدهكاري تنها موضوع كوچكي از اين ليست را در بر مي گيرد.
وي افزود: البته به منظور حمايت از توليد پرداخت برخي وام ها به تعويق انداخته مي شود اما عده اي وام هاي بانكي را بلوكه كرده و ديگر پرداخت نمي كنند اما ما بحث را از كساني كه دچار مشكلات قابل قبول اقتصادي هستند تفكيك كرديم.
 


ديدار اصحاب رسانه با خانواده شهيد احمدي روشن

به مناسبت اولين سالگرد شهادت مصطفي احمدي روشن جمعي از خبرنگاران و نمايندگان رسانه ها با حضور در منزل اين شهيد با خانواده وي ديدار كردند.
در اين ديدار پدر شهيد احمدي روشن گفت: مصطفي هر كاري كه مي كرد براي خدا بود و اكثر كارهايي را كه انجام مي داد ما هم خبر نداشتيم و خودبزرگ بيني نداشت بلكه كارهايش را براي رضاي خداوند انجام مي داد.
رحيم احمدي روشن در ديدار جمعي از اصحاب رسانه همزمان با اربعين حضرت اباعبدالله الحسين(ع) اظهار داشت: مقام معظم رهبري فرمودند؛ شهادت اين جوان 3 ماه اين انقلاب را بيمه كرد و ما ديديم كه دوران شهادت ايشان با 22 بهمن سال 90 و انتخابات 12 اسفند مصادف شد كه به گفته دوست و دشمن مردم شركت بيش از حدي را از خود نشان دادند. وي با بيان اينكه در انتخابات 12 اسفند سال 90 مردم 13 درصد بيشتر از دفعات قبل شركت داشتند، تصريح كرد: بسياري از مردم از هر قشري كه ما را در راهپيمايي 22 بهمن مي ديدند به ما مي گفتند كه شهداي هسته اي باعث شدند تا ما وظيفه بيشتري نسبت به انقلاب داشته باشيم.
پدر شهيد احمدي روشن با تاكيد بر اينكه بصيرت و ولايتمداري را بايد از شهدا ياد بگيريم، گفت: خط قرمز مصطفي، حضرت آقا بود و اگر هركسي با هر فكر و عقيده اي مي خواست وارد شود اجازه نمي داد.
او در بيان خاطراتش از مصطفي احمدي روشن ادامه داد: پس از تعليق فعاليت هاي هسته اي ايران در چهره مصطفي غم و اندوهي حس مي كردم. يك بار از او علت اين ناراحتي را پرسيدم كه مي گفت فعاليت هاي ايران متوقف شده است و سايت هاي هسته اي را تعطيل كرده اند، آن قدر از اين مسئله ناراحت بود كه مي خواست كارش را در نطنز پايان دهد، وقتي دوباره فعاليت هاي هسته اي ايران آغاز شد آثار شور و شعف و زندگي را در مصطفي احساس مي كردم. او شبانه روز كار مي كرد و 12 شبانه روز يك جا به طور شيفتي در سايت نطنز كار مي كرد.
 


با حضور وزير دفاع بالگرد رزمي طوفان 2 عملياتي شد

با حضور وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح بالگرد پيشرفته رزمي طوفان 2 ساخت سازمان صنايع هوايي وزارت دفاع به بهره برداري رسيد.
سرتيپ پاسدار احمد وحيدي در مراسم بهره برداري و تحويل دهي دو فروند از اين بالگرد رزمي طي سخناني اظهار داشت: بالگرد طوفان 2 كه با همت و تلاش متخصصان كارآمد و اقتدارآفرين سازمان صنايع هوايي وزارت دفاع طراحي و توليد شده، نسل جديدي از بالگردهاي رزمي است كه از فناوري هاي پيشرفته و روزآمد برخوردار است.
وي افزود: در بالگرد طوفان 2 مجموعه اي ارزشمند از فناوري هاي بومي صنايع وابسته به وزارت دفاع در حوزه هاي الكترونيك، اپتيك، ليزر و سلاح بكار گرفته شده كه از آن جمله مي توان به قدرت تهاجمي آن بواسطه قابليت هدف گيري بسيار دقيق اشاره كرد.
به گزارش اداره كل تبليغات دفاعي وزارت دفاع، سردار وحيدي گفت: بحمدالله امروز 2 فروند از اين نوع بالگرد به ارتش جمهوري اسلامي ايران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تحويل گرديد و با توليد و تحويل انبوه آن توان رزمي- عملياتي نيروهاي مسلح به نحو قابل توجهي افزايش مي يابد.
وي توليد اين بالگرد را در راستاي اجراي فرامين و تدابير فرماندهي معظم كل قوا ذكر كرد و افزود، بالگرد طوفان 2 نماد ديگري از خودباوري، خلاقيت و بي اثر كردن تحريم هاي دشمنان، پيشرفت و تعالي ملت ايران است.
گفتني است، سردار وحيدي با تبريك اين موفقيت بزرگ به محضر فرماندهي معظم كل قوا، نيروهاي مسلح و ملت شريف ايران، از دست اندركاران اين پروژه مهم، در بخش هاي مختلف وزارت دفاع بويژه سازمان صنايع هوايي تشكر و قدرداني كرد.

 


مدير مسئول كيهان در اجتماع مردم يزد:

مدعيان اصلاحات مي خواستند با آمريكا همبازي شوند ولي اسباب بازي شدند

يزد- خبرنگار كيهان:
فتنه 88 از سال ها قبل، طراحي شده بود و دشمن از 10 سال قبل با اعزام كارشناسان برجسته اي نظير ريچارد رورتي، هابرماس، جان كين، و تيموتي اش به ايران و برپايي مخفيانه كارگاه هاي آموزشي براي عوامل و سران فتنه، مراحل مختلف اين پروژه را به آنها آموزش داده بود.
حسين شريعتمداري مدير مسئول روزنامه كيهان در همايش «چشمان باز» كه از سوي موسسه فرهنگي اجتماعي 9 دي يزد برپا شده و جمع كثيري از اقشار مختلف مردم و مسئولان يزد در آن حضور داشتند گفت؛ اسناد فراواني كه بارها ارائه شده و هيچيك از مدعيان اصلاحات توان تكذيب آن را نداشته اند، كمترين ترديدي باقي نمي گذارد كه فتنه 88 از سوي مثلث آمريكا، اسرائيل و انگليس طراحي شده و با مديريت مشترك آنها به صحنه آمده بود و سران و عوامل فتنه، مهره هايي بودند كه با ساز مثلث ياد شده به رقص آمده و دست به خيانت مي زدند. مدير مسئول كيهان در اثبات اين واقعيت، ضمن اشاره به چند سند غيرقابل انكار، پرسيد؛ آيا سران و عوامل فتنه نمي دانستند كه ائتلاف اعلام شده آنها با منافقين و سلطنت طلب ها و بهايي ها و ماركسيست ها و همه افراد و گروه هاي تابلودار ضد انقلاب، به زيان آنها بوده و ماهيت واقعي آنان را برملا مي سازد؟ بنابراين چرا به اين ائتلاف ننگين تن دادند؟ پاسخ آن است كه مديريت فتنه بر عهده آنها نبود و بايد به نسخه ديكته شده مثلث ياد شده بيروني عمل مي كردند. شريعتمداري گفت؛ ماجراي شعار به نفع اسرائيل در روز قدس، شعار به دفاع از آمريكا در روز مبارزه با استكبار جهاني، اهانت به ساحت مقدس عاشوراي حسيني(ع)، اهانت به حضرت امام(ره) نيز با همين فرمول قابل ارزيابي است، چرا كه سران فتنه مي دانستند اين اقدامات باعث نفرت و انزجار مردم از آنها خواهد شد، پس چرا حاضر به مرزبندي نبودند و با اين اقدامات زشت و مشمئزكننده كمترين مخالفتي نمي كردند؟ آيا جز اين است كه مامور بودند و از بيرون اداره مي شدند؟
شريعتمداري در ادامه گفت؛ مي پرسند اگر سران فتنه مرده اند چرا هنوز هم از فتنه سخن مي گوييد؟ كه در پاسخ بايد گفت مديران بيروني فتنه كه نمرده اند و بايد مراقب فتنه هاي ديگري بود كه احتمالا در آستين دارند فتنه هايي كه نشانه هاي آن از هم اكنون ديده مي شود. مدير مسئول كيهان در ادامه به ارزيابي موقعيت كنوني جمهوري اسلامي ايران و شرايط و بحران هايي كه آمريكا و متحدانش با آن روبرو هستند پرداخت و خاطرنشان كرد؛ جمهوري اسلامي ايران از نقطه شروع تا به امروز، گام هاي بلندي در عرصه هاي علوم و تكنولوژي، عمران و آباداني، صنايع نظامي، اشراف اطلاعاتي، تامين عقبه هاي استراتژيك و ارائه الگوي موفق مردم سالاري ديني برداشته و ده ها پيروزي بزرگ ديگر در كارنامه خود دارد و اين در حالي است كه حريف به قول برژينسكي در اجلاس آتلانتيك، از بلنداي ابرقدرتي 2001 به دره بي اعتباري و ضعف 2012 سقوط كرده است، عقبه هاي استراتژيك خود در خاورميانه را از دست داده است، در حمله نظامي به عراق شكست خورده و دوستان ايران در اين كشور بر كرسي قدرت نشسته اند، از حمله به افغانستان طرفي نبسته است، با بزرگترين بحران مالي در تاريخ حيات خود روبروست، جنبش تسخير وال استريت ماهيت نظام سرمايه داري را به چالش كشيده است، در جنگ هاي 33 روزه، 22 روزه و 8 روزه از ايران اسلامي ضرب شست محكمي دريافت كرده است. وي بعد از اين مقايسه گفت؛ آمريكا و متحدانش توان حمله نظامي به ايران را ندارند و همه شواهد از نگاه آنان به فتنه انگيزي در داخل كشور حكايت مي كند. وي توضيح داد كه دشمن بعد از شكست در فتنه 88 به موفقيت فتنه هاي بعدي نيز اميد چنداني ندارد و اگر فتنه 88 را با هدف براندازي تدارك ديده بود از فتنه هاي احتمالي بعدي نمي تواند بيشتر از تضعيف نظام انتظاري داشته باشد.
مدير مسئول كيهان گفت؛ دشمن در فتنه 88 همه توان بيروني و داخلي خود را به صحنه آورد و به علت آنكه از پيروزي خود اطمينان داشت، همه ملاحظات را كنار گذاشت و تمامي سرمايه خود را سوزاند. وي ادامه داد؛ از نگاه سرويس هاي اطلاعاتي دشمن، تاريخ مصرف سران و عوامل نشان دار فتنه 88 تمام شده و به «فسيل زنده»! تبديل شده اند و افزود؛ تفاوت «فسيل زنده» با ساير مهره هاي سوخته نظير جاسوسان، در آن است كه اين مهره ها در پي نفوذ به ساختار نظام بوده اند و به همين علت، بعد از تمام شدن تاريخ مصرفشان باز هم مورد حمايت سرويس ها هستند. نه آن كه از آنها كاري ساخته باشد بلكه فقط به اين علت كه ساير مهره ها در داخل كشور و يا مهره هاي حريف در ديگر كشورها دچار يأس و نااميدي نشوند.
مدير مسئول كيهان گفت؛ مدعيان اصلاحات با خيانت به مردم كشورشان انتظار داشتند با دشمنان ايران اسلامي همبازي شوند ولي ديديد و ديديم كه به «اسباب بازي» آمريكا و اسرائيل تبديل شدند.
شريعتمداري در بخش ديگري از سخنان خود، انتخابات پيش روي را پرشور و حماسي دانست و توضيح داد: آن عده از مدعيان اصلاحات كه وطن فروشي كرده اند، از نظر سياسي به مرگ مغزي مبتلا شده اند و ادعاي گاه و بيگاه آنها براي حضور يا عدم حضور در انتخابات، فقط يك بازي زرگري براي زنده نمايي است. وي در بخش ديگري از سخنانش گفت؛ اصولگرايي ترجمان ديگري از توده هاي عظيم مردم وفادار به اسلام و انقلاب است و سليقه هاي مختلف و متفاوتي در اين بستر جاي دارند. بنابراين حذف اصحاب فتنه و يا عوامل حلقه انحرافي از چرخه گزينش نامزدها نمي تواند انتخابات آينده را تك قطبي كند، مگر در طول 33 سال گذشته كه برخي از جريانات سياسي آلوده حذف شده بودند، انتخابات تك قطبي شده بود؟! وي افزود؛ حضرت امام(ره) ضمن تاكيد بر ضرورت حذف جريانات آلوده از عرصه سياسي كشور، مي فرمودند؛ از اين كه آنها را در كنار خود نداريم متاسف نيستم.
 


جليلي در دهلي نو:

آمريكا در موضوع سوريه برخلاف ادعاهايش عمل كرد

دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: آمريكا در موضوع سوريه برخلاف ادعاهايش عمل كرد، نمي شود به نام دفاع از مردم، كشوري را تحريم اقتصادي كرد و با ارسال اسلحه و حمايت از تروريسم ادعاي طرفداري از مردم و دموكراسي داشت.
سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي كه به دعوت همتاي هندي خود به اين كشور سفر كرده، صبح روز جمعه در نشستي خبري با نمايندگان رسانه ها در دهلي نو با تشريح مواضع اصولي جمهوري اسلامي ايران در مسائل مختلف منطقه اي و بين المللي بر توسعه روابط دوستانه بين ملت ها و كشورهاي جهان تأكيد كرد.
وي مسئله سوريه را از بحث هاي مهم و جدي حال حاضر دانست و با اشاره به تلاش هاي سازنده ايران براي حل صلح آميز مسئله سوريه گفت: ما از ابتدا طرح مشخصي براي حل اين مسئله ارائه و اعلام كرديم كشتار مردم بي گناه در سوريه بايد هرچه سريعتر متوقف و گفت وگوهاي ملي آغاز شود.
جليلي برگزاري انتخابات با استانداردهاي لازم مبتني بر مردم سالاري و دموكراسي را راه حل اساسي مسئله سوريه دانست و تأكيد كرد: انتخاب مردم سوريه بايد مورد احترام همه واقع شود و سوريه يك استثنا نيست و آنچه درباره سوريه نيز مطرح مي شود بايد مبتني بر مردم سالاري و دموكراسي باشد.
وي تأكيد كرد: دموكراسي با بمب و سلاح همخواني ندارد و كساني كه با سلاح، خشونت، دخالت خارجي و تروريسم وارد سوريه شده اند بايد به افكار عمومي پاسخ دهند.
جليلي تصريح كرد: آمريكا در موضوع سوريه نيز خلاف ادعاهايش عمل كرده است، نمي شود به نام دفاع از مردم، كشوري را تحريم اقتصادي كرده و با ارسال اسلحه و حمايت از تروريسم ادعاي طرفداري از مردم و دموكراسي داشت.
وي با اشاره به عضويت فعال جمهوري اسلامي ايران در آژانس بين المللي انرژي هسته اي گفت: ما يكي از مدعيان مهم خلع سلاح هسته اي و از مدعيان مهم جلوگيري از اشاعه سلاح هاي هسته اي در جهان و خواستار احقاق حقوق همه اعضاي آژانس براي بهره برداري صلح آميز از انرژي هسته اي هستيم و فعاليت هاي ما در اين زمينه در واقع دفاع از حقوق همه اعضا در استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي است و ما با هرگونه سلاح هاي كشتار جمعي مخالفيم.
وي با اشاره به اقدامات يكجانبه گرايانه و تناقض رفتار و گفتار برخي قدرت هاي غربي و آمريكا گفت: دوران يكجانبه گرايي گذشته و هيچ كس به آمريكا و حاميانش اجازه نداده درباره روابط ديگر كشورها تصميم گيري كنند.
جليلي گفت: آمريكا خلاف ادعاهايش كه دموكراسي و اقتصاد آزاد را 2 اصل سياست خارجي خود اعلام كرده، عمل مي كند و نمونه بارز اين تناقض اقداماتش عليه ايران است.
دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران با اشاره به روابط نزديك و ظرفيت هاي خوب 2 كشور ايران و هند در عرصه هاي مختلف گفت: ايران و هند 2 كشور مهم و مؤثر در عرصه بين المللي به ويژه در جنبش غيرمتعهدها هستند و ظرفيت مردم سالاري در 2 كشور فرصت مناسبي براي حركتي مستقل و مبتني بر اراده ملت ها در عرصه بين الملل است.
جليلي سفر اخير نخست وزير هند به تهران درجريان اجلاس غيرمتعهدها و ديدار وي با مقام معظم رهبري و رئيس جمهور را نشان دهنده اراده رهبران 2 كشور براي توسعه و تضمين روابط دانست و تأكيد كرد: امروز ايران و هند هم منافع مشترك و هم تهديدهاي مشترك دارند و اين اشتراكات ايجاب مي كند همكاري ها و مشورت ها در عرصه هاي مختلف شكل گيرد و همكاري هاي سياسي، اقتصادي، امنيتي و به ويژه عرصه هاي فرهنگي از جمله بسترهاي اين همكاري هاست.

 


زمينه سازي انبياء براي ظهور رسول اكرم (ص)

اين ايام متعلّق به ذات مقدّس رسول گرامي (ص) است . از دو جهت اين زمان متعلّق به آن حضرت است ؛ يكي اينكه در ماه صفر وجود مبارك آن حضرت رحلت كردند ، يكي اينكه رخداد تلخي كه در جهان كنوني ، مخصوصاً غرب به آن دامن زده است ؛ هتك حرمت ذات مقدّس رسول گرامي است .
بيداري غافلان در پرتو شناخت پيامبر اكرم (ص)
ما هر اندازه به عظمت آن حضرت آشنا بشويم ، راه روشنگري و بيدار كردن غرب براي ما آسانتر است . گرچه كساني كه اهل نيرنگ و بازي اند، هرگز هدايت پذير نيستند ؛ زيرا چنين افرادي در زمان خود رسول گرامي(ص) بودند و ذات أقدس له به پيامبرش فرمود : سوآأ عل يه م اانذرتهم ام لم تنذ رهم لا يؤم نون (1). چه آنها را ا نذار كني ، چه انذار نكني؛ آنها نمي پذيرند و اگر آنها به محضر تو پيامبر مي آيند ، نه براي آن است كه حرف هاي تو را بشنوند و از سخنان عالمانه تو استفاده كنند ؛ آنها فقط براي اين مي آيند كه حرف هاي خود را بزنند ! آنها براي گفتن پيش تو مي آيند ، نه براي شنيدن ؛ الّذ ين يجاد لون ف ي آيات نا (2)، فرمود : اينها نمي آيند كه با تو گفتگو كنند يا حرف تو را بشنوند ؛ آنها مي آيند يك جانبه حرف تحويل بدهند ، اينها اهل هدايت نيستند ! در اين عصر هم همان گروه، متولّيان اين كاريكاتور و تصويرهاي موهن و موهومند . امّا در خود مغرب زمين يا سائر نقاط جهان كنوني مردان منصف هستند، افراد آگاه كم نيستند ؛ كساني كه تشنه معارفند ، اگر چنانچه بيدار بشوند كه پيامبر كيست و پيامبر چه آورد و انسان كيست و چيست و به چه امر نيازمند است ؛ آنها مي پذيرند .
ذات أقدس له جريان نبوّت رسول گرامي را در مقاطع گوناگون ارائه كرد ؛ حدأقل 3 هزار سال قبل از رسالت پيامبر زمينه ظهور او فراهم شد. ابراهيم خليل بود ، اسماعيل ذبيح بود ، اين بزرگوارها مأمور شدند كعبه را بنا كنند ؛ مهندسي كعبه ، معماري كعبه ، كارگري كعبه ، بنّائي كعبه، اينها را به عهده گرفتند ؛ ولي به خدا عرض كردند : خدايا ! اين كعبه متولّي مي خواهد ، مدرّس مي خواهد ، معلّم مي خواهد ، امام جماعت و جمعه مي خواهد ؛ تنها كسي كه شايسته اين است كه كعبه، مدرس او باشد ، پيامبر خاتم است : ربّنا و ابعث ف يه م رسولاً م نهم يتلوا عل يه م آيات ك و يزّكيه م و يعلّ مهم الك تاب و الح كمه (3)، كه اين مقطع اوّل بود.
اجابت دعاي حضرت ابراهيم (ع) براي ظهور رسول اكرم (ص)
در مقطع دوّم سالها گذشت ، ذات أقدس له فرمود : من دعاي ابراهيم و اسماعيل را مستجاب كردم و مستجاب مي كنم ، زمينه ظهور بعد از دو هزار سال پيدا مي شود ؛ در جريان تورات ، در جريان انجيل ، در جريان زبر اوّلين فرمود : كم كم خواهد آمد ، پيامبري مي آيد ، با وحي خاص ، با كتاب مخصوص ، با مكتب خاص مي آيد ؛ بعد در همان تورات و انجيل اوصاف پيروان رسول گرامي را تشريح كرد : الّذ ين يتّب عون الرّسول النّب ي الامّ ي الّذ ي يج دونه مكتوباً ع ندهم ف ي التّوراه و الا نجيل(4).
اوصاف پيامبر را ذكر كرد كه پيامبر دست و پاي بسته جامعه را باز مي كند : يضع عنهم ا صرهم و الاغلال الّت ي كانت عل يه م(5). اين رسوب جاهلي ، رسومات جاهلي ، فرهنگ جاهلي كه دست و بال انسان را مي بندد و انسان را در اين دريا غرق مي كند ؛ به جاي اينكه غوّاص بشود، غريق مي شود ؛ يك انسان دست بسته و گردن بسته، قدرت شنا ندارد . انسان، در اين نهاد طبيعت بايد شنا كند ، غوّاص باشد نه غريق ! آنكه در طبيعت فرو مي رود ، در ماده فرو مي رود ، در اخلاق زشت فرو مي رود ؛ اين به جاي غوص ،گرفتار غرق مي شود !
فرمود : رسولي من دارم كه يضع عنهم ا صرهم و الاغلال الّت ي كانت عل يه م ؛ زنجير را از دست و پا و گردن اينها باز مي كند ، اينها گردن فرازند به جاي اينكه گردن كشي كنند ؛ دست و پايشان باز است ، با دست باز كار انجام مي دهند ، با زبان باز سخن مي گويند . الآن زبانشان بسته است ، دستشان بسته است ؛ نه كاري از آنها ساخته است ، نه حرف استدلالي براي گفتن دارند ! بدگوئي و اهانت از زبان بسته بر مي آيد ، از زبان باز مبرهن، هرگز بدگوئي و اهانت صادر نمي شود . در تورات اين خصوصيات را براي پيامبر ذكر كرد ، براي پيروان شان ذكر كرد ؛ اين مقطع دوّم بود.
بشارت ظهور رسول اكرم (ص) توسط حضرت عيسي (ع)
در مقطع سوّم به وجود مبارك عيساي مسيح (ع) دستور داد : تو صريحاً اعلام كن ، بگو من مژده دهنده ام ، بشيرم ؛ من مبشّرم به يك رسولي كه بعد از من خواهد آمد ؛ نام مباركش اين است ، خصوصياتش اين است : مبشّ راً ب رسول يأت ي م ن بعد ي اسمه احمد (6).اينها را در مقطع سوّم كه نزديك شد ، فرمود : به مردم بگو آنكه مي آيد مثل من نيست ، آنكه مي آيد مثل گذشته نيست ، با همه ما فرق دارد . اگر آنچه را كه من آوردم و انبياي گذشته آوردند ، او بياورد كه بشارت نيست ؛ بشارت براي مطلب تازه است ، فكر تازه است ، علم تازه است ، نوآوري است و فن آوري. اگر چيزي را قبلاً جامعه آشنا بود ، ديگري بيايد همان را ديكته كند كه بشارتي در كار نيست ! فرمود : به جامعه بگو او حرف جديد دارد ، به شما مژده مي دهيم و به جهانيان براي ابد مژده مي دهيم ؛ اين كار را در مقطع سوّم تاريخ ، يعني پنج قرن يا شش قرن قبل از ظهور ذات مقدّس رسول گرامي فرمود .
پس از 3 هزار سال قبل شروع شد ، تا 2 هزار سال قبل ، تا هزار سال قبل ، تا 500 سال قبل ؛ همين طور به تدريج قدم به قدم زمينه ظهور و حضور رسول گرامي را ذات أقدس له به وسيله انبياي ابراهيمي به جوامع بشري فهماند ؛ تا در عصر ظهور خود پيامبر ، تا 27 رجب آمد ، تا در عام الفيل كه حضرت متولد شد ، بعد از 40 سال: لقد منّ الله علي المؤم نين ا ذ بعث ف يه م رسولاً (7).
دستاوردهاي رسالت نبي اكرم (ص) براي جامعه بشري
امّا آنچه در اينجا مطرح است ، اين كه پيامبر براي جامعه چه آورد ؟ و اگر غرب مي فهميد كه رسول گرامي عصاره آنچه را كه انبياي ابراهيمي آوردند ، مخصوصاً موساي كليم ، عيساي مسيح (ع) همه آنها را دارد و صدها برابر بيش از آنها كه جوامع بشري را لي يوم القيامه تأمين مي كند ؛ هم اصول و قواعد را آورد ، يك . هم راه كند و كاو و نوآوري را به بشر آموخت ، دو ؛ كه يثيروا لهم دفائ ن العقول (8)؛ همه پيامبران اين كار را مي كردند ، مخصوصاً رسول گرامي . قدرت اجتهاد داد ، قدرت استنباط داد، تشويق كردند ، فرمودند من دست و بال شما را باز كردم ؛ آن افكار باطل را ، آن رسوب جاهلي را ، آن خرافات را گرفتم .
شما قدرت غوّاصي پيدا كرديد ، ديگر نمي توانيد بگوئيد ما نمي توانيم شنا كنيم ! اين درياي علوم و معارف، اين هم شما ! راه غوّاصي را ما به شما ياد داديم ، شما به اين فكر نباشيد كه هميشه ما به شما آب بدهيم ، خودتان زمين را بكنيد و آب بگيريد و به اين فكر نباشيد كه هميشه به موزه ها برويد و گوهرها را تماشا كنيد ، خودتان به عمق دريا سفر كنيد و گوهر استخراج كنيد.در درون شما اين درياها هست ، از اين جانتان غفلت نكنيد : يا أيّها الّذ ين آمنوا عل يكم انفسكم (9)، بيرون نرويد ، در درون شما اقيانوس هاي پر گوهر هست ؛ برويد در اين اقيانوس ها ، شنا كنيد و در بياوريد . بعد فرمود: اين حرف را من تنها در تورات و انجيل نگفتم : نزل ب ه الرّوح الامين . علي قلب ك ل تكون م ن المنذ رين . ب ل سان عربيّ مبين . و ا نّه لف ي زبر الاوّلين(10). فرمود : فرشته وحي ، جبرئيل امين (ع) اين معارف را كه در قلب تو نازل كرده با زبان عربي ، ما همه اين مطالب و گزاره ها را در كتاب هاي انبياي پيشين گفتيم.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمعي از طلاب ، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ـ قم ؛ اسفند 1384
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) بقره / 6 (2) شوري / 35 (3) بقره / 129 ـ با اندكي اختلاف
(4و5) اعراف / 157 (6) صف / 6 (7) آل عمران / 164
(8) نهج البلاغه / خ 1 / بند 37 (9) مائده / 105
(10) شعراء / 193 تا 196
خوان حكمت در دهه آخر صفر روزهاي زوج منتشر مي شود.
 


با انجام عمليات ضد استقرار صورت گرفت

پايان رزمايش دريايي ولايت 19

مرحله نهايي رزمايش تخصصي دريايي ولايت 91 با انجام موفقيت آميز عمليات ضد استقرار، توسط يگان هاي دريايي، نيروهاي يگان ويژه و تفنگداران دريايي ارتش جمهوري اسلامي به كار خود پايان داد.
فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: عمليات ضد استقرار با بازگشت يگان هاي زيرسطحي در كلاس هاي مختلف، ناوها، ناوشكن ها، بالگردها و هواپيماهاي شركت كننده در رزمايش ولايت 91 اجرا مي شود.
امير دريادار «حبيب الله سياري» خاطرنشان كرد: در اين عمليات همچنين نيروهاي يگان ويژه، تفنگداران دريايي نيز به محل هاي استقرار خود در پيش از آغاز رزمايش باز مي گردند و فقط يگان هايي كه بايد در مناطق دريايي حوزه ماموريت خود باقي بمانند و به ايفاي وظايف خود ادامه دهند، به استقرار در اين مناطق ادامه مي دهند.
ناوشكن «جماران» و ناو بالگردبر «بوشهر» بيست وسومين ناوگروه نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي كه براي تامين امنيت خطوط مواصلاتي دريايي ايران و حفاظت از كشتي هاي تجاري و نفتكش كشورمان در آبهاي آزاد حضور دارند و در اين رزمايش نيز شركت داشتند، از جمله يگان هايي هستند كه به حضور خود در محل هاي ماموريت تعيين شده ادامه مي دهند.
همچنين در آخرين روز از اين رزمايش نيز تمرين هاي تبادل در دريا به صورت ناو با ناو، ناو با بالگرد و ناو با دو ناوديگر و بالگرد به طور همزمان به منظور تخليه سوخت و آذوقه، پيدا كردن نفر يا محموله توسط بالگرد به عنوان تمرينات تبادلي پيچيده و عمليات ضداستقرار و بازگشت ناوگروه ها به مناطق عملياتي مربوط به خود، انجام شد.
همچنين به گفته دريادار رستگاري، همزمان با برگزاري رزمايش ولايت 91، در دو روز از فاز عملياتي رزمايش بيش از 30 بار به پرنده هاي كشورهاي فرامنطقه اي اخطار داده شد كه منطقه رزمايش را به ويژه در زمان پرتاب و موشك ها ترك كنند.
وي درباره حضور ناوهاي برخي كشورهاي خارجي كه در آب هاي جنوب حضور دارند نيز گفت: ناوهاي فرامنطقه اي نيز در منطقه حضور داشتند كه وارد محدوده رزمايشي ما نشدند ولي مشخص بود كه از طريق سامانه هاي جنگال به دنبال جمع آوري اطلاعات هستند.
امير دريادار رستگاري سخنگوي رزمايش دريايي ولايت 91، در پايان رزمايش با بيان اينكه «تمامي اهداف نيروي دريايي ارتش در اين رزمايش تحقق يافت»، اعلام كرد: پيام اصلي رزمايش نيروي دريايي ارتش ايران ايجاد امنيت پايدار در منطقه خليج فارس و عمق بخشي به امنيت در خطوط مواصلاتي دريانوردي به ويژه تنگه هرمز، درياي عمان و شمال اقيانوس هند براي كشتي هاي تجاري بود.
جمهوري اسلامي ايران همواره بر ضرورت تامين امنيت منطقه با همكاري نيروهاي منطقه اي و كشورهاي حوزه خليج فارس تاكيد كرده و در همين راستا، دريادار سياري نيز با اعلام پيام صلح و دوستي به عنوان پيام رزمايش نيروي دريايي ارتش گفته است: جمهوري اسلامي ايران همواره اعلام كرده كه به ويژه با همكاري و هماهنگي كشورهاي منطقه، قادر است امنيت در اين منطقه حياتي و استراتژيك را برقرار كند. براي تامين امنيت منطقه نيازي به حضور نيروهاي فرامنطقه اي نيست.
براساس اين گزارش، به كارگيري تاكتيك هاي نو، منحصر به فرد و بومي در سطح و زير سطح، انجام تمرينات مختلف رزم سطحي و زير سطحي، رزم هوايي، شليك انواع موشك ها و اژدرها و استفاده از انواع پهپادهاي بومي و بالگردها و انجام عمليات در حوزه جنگال (جنگ الكترونيك) از برنامه هاي مختلف نيروي دريايي ارتش در اين رزمايش بود.
گفتني است، رزمايش تخصصي دريايي ولايت 91 از صبح روز جمعه هشتم دي ماه با فرمان امير دريادار «حبيب الله سياري» فرمانده نيروي دريايي ارتش و با اعلام رمز «يا حسين(ع)» از عرشه زيردريايي كيلو كلاس طارق آغاز شد.
فاز عملياتي و تاكتيكي رزمايش تخصصي دريايي ولايت 91 نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، سه شنبه گذشته خاتمه يافت و مرحله نهايي اين رزمايش نيز عصر چهارشنبه گذشته با انجام عمليات ضد استقرار و بازگشت شناورها و نيروهاي شركت كننده به مواضع قبل از رزمايش به كار خود پايان داد.
 


بازتاب رزمايش ولايت 91 در رسانه هاي خارجي

مرحله آخر رزمايش دريايي ارتش جمهوري اسلامي به نام رزمايش ولايت 91 همچون ساير روزهاي اين رزمايش با بازتاب هاي گسترده اي در رسانه هاي منطقه اي و فرامنطقه اي همراه بود.
در همين رابطه، شبكه تلويزيوني سي.ان.ان چهارشنبه گذشته توسط «كريس لارنس» خبرنگار بخش وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) به بررسي و تحليل رزمايش ولايت 91 ارتش جمهوري اسلامي ايران پرداخت.
خبرنگار اين شبكه خبري گزارش داد: ايران سال نو ميلادي را با به رخ كشيدن قدرت نظامي و نشان دادن گستره اي از نسل جديد، بهينه سازي شده و ارتقايافته موشكي در تنگه هرمز آغاز كرد.
لارنس افزود: ارتش ايران در تنگه هرمز دامنه گسترده اي از سامانه هاي دفاعي موشكي را آزمايش كرد كه توانايي هدف قرار دادن جت هاي جنگنده، بالگردها و هواپيماهاي بدون خلبان را دارد.
«مايكل اوهالون» تحليلگر موسسه پژوهشي آمريكايي «بروكينگز» نيز در گفت وگو با اين شبكه درباره قدرت دفاعي آزمون شده ايران در تنگه هرمز، گفت: رزمايش ولايت 91 بيانگر اين موضع از سوي تهران مي باشد كه همچنان در جايگاه قدرت قرار دارد، صاحب اهرم فشار و آماده مقابله است.
وي افزود: رزمايش كنوني و آزمايش هاي موشكي آن هشدار به آمريكا و ديگر كشورهاي منطقه در مورد هرگونه تلاشي است كه احتمالا بخواهند عليه تاسيسات هسته اي ايران انجام دهند.
اوهالون اظهار داشت: ايران مي خواهد بگويد در صورت هرگونه اقدامي، تمامي منطقه درگير خواهد شد.
تحليلگر موسسه بروكينگز ادامه داد: جمهوري اسلامي اين موضوع را بيان مي كند كه هر اقدامي عليه ايران، حمله دقيق نخواهد بود، بلكه آغاز يك جنگ است و بدين طريق كشورهايي مانند آمريكا كه قصد انجام حمله يا كشورهاي منطقه كه تمايل به مشاركت در آن را دارند، به هراس افكنده و به تجديدنظر وادار كند.
سي.ان.ان نيز با بيان پيشرفت ايران در صنايع دفاعي بويژه موشكي از جمله دقت هدف گيري و قدرت تخريب بالا، گزارش داد: بررسي هاي پنتاگون نشان مي دهد موشك هاي دوربرد ايراني از هر زمان ديگر دقيق تر و ويرانگرتر شده است.
خبرنگار اين شبكه همچنين رشد توانمندي هاي جمهوري اسلامي در توليد موشك هاي دفاعي با بردبلند را نيز بهت آور خواند.
سي.ان.ان گفت: اين پيشرفت ها در حالي رخ مي دهد كه گزارش ها بيانگر تحريم هاي اقتصادي و سختي هاي دسترسي به عرصه اين فناوري براي جمهوري اسلامي است و اكنون بايد گفت كه ايران اين توانايي ها را بدون حمايت هيچ قدرتي كسب كرده است.
همچنين رزمايش دريايي ولايت 91 در رسانه هاي آلماني زبان نيز بازتاب داشت.
هفته نامه اشپيگل چاپ آلمان با پوشش اين رزمايش و تسليحات به كار گرفته شده در آن نوشت: ايران اعلام كرد كه موشك هاي تقويت شده برد كوتاه و متوسط دريايي را با موفقيت آزمايش كرده است. اين موشك ها قادر خواهند بود كشتي هايي تا وزن سه هزار تن را غرق كنند.
روزنامه كرونه چاپ اتريش نيز با پرداختن به موضوع برگزاري رزمايش نيروي دريايي ارتش در آبهاي خليج فارس افزود كه «ايران در اين مانور دريايي بزرگ كه در مساحت 400هزار كيلومتر مربع در خليج فارس برگزار مي شود پيام روشني به غرب جهت اعمال تحريم هاي نفتي بر عليه اين كشور فرستاد».
همچنين روزنامه برنر زايتونگ سوئيس با پوشش برگزاري رزمايش ولايت 91 به انواع تجهيزات و سلاح هاي به كار رفته در اين رزمايش اشاره مي كند و مي افزايد كه مانور نظامي ايران در مهم ترين شاهراه نفتي جهان يعني تنگه هرمز پاسخي به تهديدهاي كشورهاي غربي بر عليه اين كشور محسوب مي شود.
رزمايش ولايت 91 در رسانه هاي چين نيز
با بازتاب گسترده اي همراه بود
رسانه هاي چين كه از اين رزمايش به عنوان اقتدار و قابليت هاي دفاعي نيروهاي ايران ياد مي كنند، از اين رزمايش براي مخاطبان خود گزارش هايي به صورت تصويري و خبري منعكس كردند.
خبرگزاري شين هوا گزارش تصويري از شليك موفق موشك هاي ساخت متخصصان ايراني در آبهاي نيلگون عمان منتشر كرد.
تلويزيون مركزي چين نيز در بخش هاي بامدادي امروز خود به برگزاري موفق رزمايش ولايت 91 اشاره كرد و فيلم خبري از عمليات دريايي نيروهاي ايراني را پخش نمود.
اين منبع نيز تصريح كرد كه ايران در طول برگزاري اين رزمايش دستاوردهاي جديدي در زمينه هاي موشكي، دفاع سايبري و يك نوع چرخبال پيشرفته به نام «توفان 2» رونمايي كرد.
ولايت 91 توانايي هاي دفاعي ايران را
به رخ غرب كشاند
جمشيد ايازخان تحليلگر ارشد امور راهبردي و مشاور ارشد مركز بين المللي مطالعات استراتژيك (CISS) اسلام آباد در پاكستان، گفت: برگزاري رزمايش دريايي «ولايت 91» نيروي دريايي ارتش ايران، سبب شد جمهوري اسلامي توانايي هاي دفاعي خود را در منطقه به رخ غرب بكشاند.
اين كارشناس امور دفاعي منطقه اي در پاكستان كه حامي افزايش جدي روابط اقتصادي و ژئوپلتيك تهران و اسلام آباد است، تاكيد كرد: نيروي دريايي ارتش ايران با انجام رزمايش ولايت 91 پيام روشني به آمريكا داد كه جمهوري اسلامي توانايي لازم را براي ارائه پاسخ كوبنده و مقابله با هرگونه تجاوز نظامي و اقدام احمقانه دشمن دارد.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10