(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 16  دی  1391 - شماره 20398

دولت آنكارا 4 ميليارد دلار براي سپر دفاع موشكي هزينه مي كند
مالكي: رئيس پارلمان عراق مشروعيت خود را از دست داده است
انگليس بار ديگر به درخواست آرژانتين
براي بازگرداندن جزاير مالويناس جواب منفي داد
سيد حسن نصرالله:
تركيه، قطر و عربستان عامل اصلي بحران در سوريه هستند
اعتراض هاي مردمي در 3 شهر عربستان براي آزادي زندانيان سياسي
در شب سال نومسيحي جوانان معترض در فرانسه
 1193 دستگاه خودرو را به آتش كشيدند
11 كشته و 40 مجروح در عمليات تروريستي دمشق
دور تازه اعتصاب ها در اسپانيا هزاران مسافر را سرگردان كرد
تظاهرات عليه سياست سركوب آل خليفه در چند شهر بحرين
2 مقام آمريكايي به كره شمالي مي روند
مراسم اربعين باشكوه تر از هر سال برگزار شد
 كربلا ميزبان 20 ميليون عزادار حسيني(ع)
مردم اردن : به اعتراض هاي ضدحكومتي ادامه مي دهيم
مذاكرات فرستادگان جنبش فتح با هنيه در غزه


دولت آنكارا 4 ميليارد دلار براي سپر دفاع موشكي هزينه مي كند

دولت آنكارا براي توسعه طرح سپر دفاع موشكي تركيه چهار ميليارد دلار هزينه مي كند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «رجب طيب اردوغان» نخست وزير تركيه طي جلسه اي با حضور فرماندهان نيروهاي سه گانه تركيه و رئيس سازمان صنايع دفاعي اين كشور موضوع توسعه طرح دفاع موشكي اين كشور را مورد بررسي قرار داد و پس از اين جلسه وزارت دفاع تركيه اعلام كرد كه آنكارا در نظر دارد در چارچوب اين طرح چهار ميليارد دلار هزينه كند. «عصمت ايلماز» وزير دفاع همچنين اعلام كرد سازمان صنايع دفاعي تركيه مأموريت يافته براي خريد سامانه دفاع موشكي با شركت هايي كه مذاكرات با آنها نهايي شده، اقدام كند.
دولت تركيه علاوه بر سامانه دفاع موشكي، اخيراً از ناتو خواست سيستم هاي موشكي پاتريوت را نيز در خاك اين كشور مستقر كند.
 


مالكي: رئيس پارلمان عراق مشروعيت خود را از دست داده است

در پي حمايت «اسامه النجيفي» از تظاهرات ضد دولتي، نخست وزير عراق گفت كه وي مشروعيت خود را براي رياست پارلمان از دست داده است.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «نوري مالكي»گفت: النجيفي به خاطر مواضع موافقش با تظاهرات معترضان درشماري از شهرهاي عراق مشروعيت خود را ازدست داده است و ديگر لياقت رهبري پارلمان را ندارد. مالكي همچنين النجيفي را مسئول قوانيني دانست كه تظاهركنندگان خواستار لغو آنها هستند.
وي تأكيد كرد: كابينه و نخست وزير اختيار لغو قوانين مثل قانون بازپرسي و عدالت و قانون مبارزه با تروريسم را ندارند. النجيفي نيز در مقابل،مالكي را به قانون شكني متهم كرد. وي طي بيانيه اي اعلام كرد:مالكي از قانون اساسي تخطي كرده و استقلال قوه قضائيه را نقض مي كند.
 


انگليس بار ديگر به درخواست آرژانتين

براي بازگرداندن جزاير مالويناس جواب منفي داد

نخست وزير انگليس بار ديگر درخواست رئيس جمهور آرژانتين را براي بازگرداندن جزاير مالويناس رد كرد.
به گزارش پرس تي وي، ديويد كامرون در واكنش به نامه سرگشاده خانم كريستينا فرناندز كه در آن از انگليس خواسته بود كه به استعمارگري پايان دهد، تاكيد كرد كه لندن هر كاري خواهد كرد تا منافع ساكنان اين جزيره تامين شود اما اين جزيره را به آرژانتين برنمي گرداند.
رئيس جمهور آرژانتين در نامه خود گفته بود كه انگليس بايد مذاكره بر سر حاكميت اين جزاير را آغاز كند؛ جزايري كه 180 سال پيش در سوم ژانويه 1833 به زور از آرژانتين گرفته شده است.
وي افزوده است كه جايگزين كردن مهاجران انگليسي با مردم محلي روش آشكار استعمار قرن نوزدهم است و اين پيشنهاد كه از ساكنان اين جزيره پرسش شود حاكميت كدام كشور را مي خواهند؛ در حالي كه مشخص است ساكنان انگليسي تبار اين منطقه كدام يك را مي خواهند؛ شيوه مشروعي براي تعيين سرنوشت حاكميت اين جزاير نيست.
جزاير مالويناس كه انگليس آن را فالكلند مي خواند 8700 مايل با انگليس فاصله دارد و آرژانتين در سال هاي گذشته بارها درخواست بازگرداندن حاكميت اين جزاير را در مجامع بين المللي مطرح كرده است.
 


سيد حسن نصرالله:

تركيه، قطر و عربستان عامل اصلي بحران در سوريه هستند

دبيركل حزب الله لبنان دولت هاي تركيه، قطر و عربستان را عامل خشونت و خونريزي در سوريه دانست.
به گزارش پرس تي وي، «سيدحسن نصرالله» پنجشنبه به مناسبت اربعين از طريق تلويزيون در بعلبك سخنراني كرد. وي در اين سخنراني اوضاع جاري سوريه را از لحاظ شكل گيري فضاي فتنه آلود، به لبنان، عراق و ساير نقاط دنياي اسلام ربط داد و علاوه بر آمريكا، كشورهاي تركيه، قطر و عربستان را در ايجاد درگيري هاي فرقه اي و مذهبي دخيل دانست. نصرالله گفت: تركيه، قطر و عربستان سعودي شبه نظاميان مخالف دولت سوريه را تأمين مالي و تسليحاتي مي كنند. وي افزود: تفرقه خطرناك ترين تهديد براي كشورهاي مسلمان است و تندروهاي تكفيري محصول تلاش هاي آمريكا براي گسترش بذر تفرقه ميان مسلمانان هستند. تكفيري ها در پشت قتل عام ها و بمب گذاري هاي بي شمار كشورهاي مسلمان به ويژه سوريه قرار دارند.
دبيركل حزب الله لبنان افزود: خطرناك ترين چيزي كه امت اسلامي در اين مرحله با آن مواجه است، تقسيم منطقه براساس رويكردهاي فرقه گرايانه است.
سيدحسن نصرالله با اشاره به اقدام تكفيري ها در منفجر كردن كليسا در چند كشور عربي و غيرعربي و قتل مسيحيان به دليل برگزاري مراسم مذهبي گفت: چه كسي به آنها حق داده است كه مسيحيان را بكشند؟ دين اسلام به مراسم مسيحيان احترام مي گذارد، دين تكفيري ها، اسلام نيست.
نصرالله گفت كه بحران سوريه راه حل سياسي دارد و هشدار داد كه كشمكش در اين كشور عواقب جدي خواهد داشت.
وي گفت: بر حفظ وحدت در همه كشورها تاكيد مي كنيم، تجزيه چند كشور عربي از جمله عراق، مصر، ليبي، سوريه و حتي عربستان را تهديد مي كند.
نصرالله گفت: لبنان بيشترين تأثير را در خاورميانه از بحران سوريه مي پذيرد. وي به همين خاطر از گروه هاي لبناني خواست كه از هرگونه اقدامي كه كشور را ناآرام كند، بپرهيزند.
سيدحسن نصرالله تأكيد كرد: موضع گروه سياسي ما و دولت فعلي لبنان، جلوگيري از انتقال جنگ به صحنه داخلي لبنان است ولي اگر گروه ديگري حكومت را در دست داشت، لبنان را علاوه بر جنگ داخلي، در جنگ سوريه نيز درگير مي كرد.
دبيركل حزب الله در ارتباط با آوارگان سوري نيز گفت: هجوم آوارگان سوري به لبنان نشان دهنده يك بحران انساني بزرگ است كه نبايد سياسي شود.
نصرالله اظهار داشت: بر پايبندي خود به وحدت ملي و ارضي لبنان تأكيد مي كنيم و با طرح ايجاد امارت هاي داخلي مخالفيم، زيرا سرزمين لبنان كوچكتر از آن است كه بخواهد تجزيه شود.
 


اعتراض هاي مردمي در 3 شهر عربستان براي آزادي زندانيان سياسي

مردم عربستان با برگزاري تظاهرات در پايتخت و برخي از شهرهاي اين كشور، آزادي زندانيان سياسي را خواستار شدند.
به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه خبري «النشره»، صدها تن از مردم عربستان روز جمعه در استان رياض (پايتخت) و شهرهاي «القصيم و مكه مكرمه» تظاهراتي را براي اعلام همبستگي با بازداشت شدگان سياسي برگزار كردند.
براساس اين گزارش، تظاهركنندگان با سر دادن شعارهايي در خيابان «جابر الصباح» در رياض، اقدام نيروهاي امنيتي براي بازداشت معترضان را به شدت محكوم كرده و خواهان آزادي زندانياني شدند كه بيشتر آنها بيش از 15 سال است بدون محاكمه در زندان هاي اين كشور به سر مي برند.
تظاهركنندگان عربستاني همچنين از سازمان هاي حقوقي بين المللي خواستند تا براي رسوا كردن اقدامات آل سعود درخصوص اين مسئله و نيز مجازات عاملان آن وارد عمل شوند.
در همين راستا زنان عربستاني نيز با برگزاري تجمعي مشابه تحت عنوان «زنان خط قرمز هستند» به «محمد بن نايف» وزير كشور عربستان نسبت به پيامدهاي هرگونه توهين به زنان هشدار دادند.
تظاهركنندگان همچنين دست نوشته هايي را حمل مي كردند كه حامي اراده زنان عربستاني و مقاومت آنها تا زمان تحقق خواسته هايشان بود. علاوه بر اين، در مكه مكرمه نيز جمعي از تظاهركنندگان با سر دادن شعارهايي، خواهان محاكمه عاملان كشتار شهروندان عربستاني شدند كه در طول تحقيق و بازجويي كشته شدند.
تظاهركنندگان بركناري وزير كشور عربستان و ايجاد دادگاهي بين المللي براي محاكمه وي و همه كساني كه در تجاوز به حقوق شهروندان عربستاني دست داشته اند را خواستار شدند.
در منطقه القطيف در شرق عربستان نيز هزاران تن از مردم با راهپيمايي در خيابان هاي اين شهر، اربعين امام حسين(ع) را گرامي داشتند. به گزارش شبكه تلويزيوني «المنار»، راهپيمايان در خيابان هاي «الثوره» و «امام علي(ع)» حركت كردند و پلاكاردهايي را در دست داشتند كه بر روي آنها آزادي افراد بازداشت شده از جمله آيت الله «نمر باقر النمر» حك شده بود.
از سوي ديگر «شيخ محمد بن سعد آل مفرح» عضو هيأت موسس حزب اسلامي «الامه» در عربستان گفت: افزايش تظاهرات در عربستان سعودي نشان دهنده انقلاب قريب الوقوع در اين كشور است. به گزارش شبكه تلويزيوني «العالم» اين شيخ عربستاني تصريح كرد: رژيم آل سعود به تظاهرات و اعتراض هاي مردمي براي آزادي بازداشت شدگان بي توجهي مي كند، همانگونه كه معمر قذافي به مردم كشورش توجهي نداشت و حكومت وي نابود شد.
اين شيخ عربستاني از مردم كشورش خواست تا به اعتراضات خود تا تحقق خواسته هايشان ادامه دهند. در همين حال دكتر «كوين بارت» نويسنده و كارشناس مطالعات اسلامي در شهر مديسون آمريكا در گفت وگو با شبكه خبر ي«پرس تي وي» گفت: انقلاب مردمي در عربستان بر ضد آل سعود در راه است.
 


در شب سال نومسيحي جوانان معترض در فرانسه

 1193 دستگاه خودرو را به آتش كشيدند

وزارت كشور فرانسه اعلام كرد در جريان آشوب هاي شب سال نو ميلادي 1193 خودرو از سوي جوانان به آتش كشيده شد.
وزارت كشور فرانسه براي نخستين بار در طول 3 سال گذشته اقدام به انتشار آمار رسمي درخصوص تعداد خودروهاي به آتش كشيده شده از سوي «جوانان آشوب طلب» در جريان برگزاري مراسم شب سال نو كرد.
براساس اين گزارش در شب عيد سال 2013 در مجموع 1193 خودروي پارك شده در كنار خيابان ها به آتش كشيده شد.
دولت نيكلاساركوزي انتشار هرگونه آمار رسمي در اين خصوص را به دليل «برخي مصلحت ها» از جمله «كاهش ميزان جرايم» ممنوع اعلام كرده بود.
براساس اين گزارش آخرين آمار رسمي كه درخصوص «سنت خودروسوزي فرانسه» منتشر شده بود مربوط به 31دسامبر 2009 با 1147 خودرو است. اين سنت كه همه ساله خسارت هاي زيادي به دولت فرانسه وارد مي كند بنا به دلايل مختلف سال هاست كه در اين كشور رواج دارد.
آنطور كه «آسوشيتدپرس» نوشته، عده اي از جوانان با استفاده از اين فرصت به «اوضاع سياسي، اجتماعي و به خصوص اقتصادي» حاكم بر كشورشان اعتراض مي كنند. در واقع آتش زدن خودرو صداي اعتراض گروهي از جوانان فرانسوي است كه از بهبود اوضاع كشورشان به نوعي نااميد شده اند. به عنوان مثال در سال 2005 گروهي از جوانان خشمگين از اوضاع مسكن اقدام به تخريب و آتش زدن هزاران خودرو در طول سه هفته كردند كه بعدها پليس فرانسه شمار اين خودروها را 8810 دستگاه عنوان كرد. معمولا اين حوادث نه در شهرهاي بزرگ بلكه در حومه شهرهايي مثل پاريس صورت مي گيرد.
 


11 كشته و 40 مجروح در عمليات تروريستي دمشق

بر اثر انفجار خودروي بمبگذاري شده در يك پمپ بنزين شهر دمشق 11 تن كشته و 40 نفر زخمي شدند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، به دنبال انفجار يك خودروي بمب گذاري شده در كنار مردمي كه در صف بنزين منتظر بودند، دست كم 11 غيرنظامي كشته و 40 تن ديگر نيز زخمي شدند. اين حادثه روز پنج شنبه و در منطقه «برزه البلد» دمشق روي داد.
شبكه تلويزيوني الاخباريه سوريه با انتشار تصاويري از اجساد سوخته قربانيان اين حمله تروريستي اقدام به انجام مصاحبه با شاهدان عيني اين حادثه كرد.
خبرگزاري فارس نيز با انتشار گزارشي از حمله تروريست هاي مورد حمايت غرب به تاسيسات زيربنايي از جمله چاه هاي نفت و سدها خبر داد.
براساس اين گزارش، تروريست ها پس از حمله به يك چاه نفت در استان «الرقه» واقع در شرق سوريه، اقدام به انهدام كامل تجهيزات آن كردند.
تروريست ها پس از انجام اين حمله اقدام به سرقت موادغذايي و حجم زيادي از مواد سوختي اين منطقه صنعتي كردند. تروريست ها در ديرالزور نيز يك چاه نفت را به آتش كشيدند تا بدين ترتيب به مشكلات مردم سوريه در سرماي زمستان بيش از پيش اضافه شود!
سد «البعث» واقع در «الرقه» هدف بعدي گروه هاي تروريستي بود اما اين بار ورود به موقع ارتش سوريه اين حمله را ناكام گذاشت. ارتش سوريه پس از ناكام گذاشتن اين حمله شماري از تروريست ها از جمله «ابراهيم ابوعبدالله» فرمانده گروهك تروريستي «كتيبه شهداء منبج» از زيرشاخه هاي ارتش آزاد را به هلاكت رساند. براساس اين گزارش ارتش همچنين موفق شد برخي از تجهيزات مدرن مخابراتي تروريست ها را كه از سوي كشورهاي غربي تامين شده بود مصادره كند.
يك حمله انتحاري در «ريف» دمشق نيز به كشته شدن دستكم شش غيرنظامي سوري منجر شد. گزارش هاي منتشر شده نشان مي دهد در جريان اين حمله تروريستي، عامل انتحاركننده خود را داخل يك خودرو و در منطقه «النائيه» منفجر كرد. انفجار يك خودروي در حال بمب گذاري در منطقه «معره نعمان» الب نيز هفت تروريست را به هلاكت رساند.
به گزارش پايگاه خبري شبكه العالم، نيروهاي ارتش سوريه روز گذشته نيز در عملياتي خسارت هاي سنگيني به عناصر گروهك تروريستي «جبهه النصره» در منطقه زينبيه در حومه دمشق وارد كردند. عناصر اين گروهك تروريستي و وابسته به القاعده، طي روزهاي اخير بارها منطقه زينبيه را با خمپاره هدف قرار داده بودند و چندين بار به سوي حرم حضرت زينب(س) خمپاره شليك كردند. نيروهاي ارتش همچنين عمليات موفقي را براي پاكسازي برخي مناطق «حمص» و «حلب» انجام دادند. در شهر «ديرالزور» نيز ارتش سوريه هجوم گروهك هاي تروريستي به منطقه «الجبليه» را ناكام گذاشت. تروريست ها قصد داشتند به فرودگاه اين شهر حمله كنند.
 


دور تازه اعتصاب ها در اسپانيا هزاران مسافر را سرگردان كرد

دور تازه اعتصاب هاي ضددولتي در اسپانيا از سوي كاركنان بخش حمل ونقل عمومي مادريد به مدت 48 ساعت آغاز شد.
كاركنان بخش مترو و اتوبوس مادريد دور تازه اعتصاب ها عليه سياست هاي رياضت اقتصادي دولت را از روز گذشته به مدت 48 ساعت آغاز كردند.
تشكل هاي كارگري در پايتخت اسپانيا اعلام كردند در طول برپايي اين اعتصاب خطوط مترو فقط با 37 درصد از ظرفيت خود مشغول به كار خواهد بود تا بدين ترتيب فشارها به دولت براي توقف اجراي سياست هاي رياضتي افزايش يابد.
به نوشته خبرگزاري جمهوري اسلامي، متروي مادريد با قدمتي 96 ساله در حال حاضر داراي 15 خط و 326 ايستگاه است و با ظرفيت انتقال 5/2 ميليون مسافر در روز، دومين متروي اتحاديه اروپا پس از لندن و ششمين متروي دنيا به شمار مي رود.
شركت هاي اتوبوسراني شهري «مادريد» نيز از صبح روز گذشته اعتصاب خود را آغاز كردند. براساس گزارش هاي منتشر شده، حدود 50 درصد از اتوبوس هاي اين شهر حاضر به ارائه خدمات به مسافران نشدند.
اسپانيايي ها جمعه گذشته و حتي لحظه تحويل سال نوي ميلادي در دوشنبه شب هم براي نشان دادن اوج نارضايتي هاي خود از سياست هاي اقتصادي دولت اعتصاب كرده بودند.
برپايي اعتصاب بخش حمل ونقل عمومي در ايام تعطيلات سال نوي ميلادي از آنجا حائز اهميت است كه در اين ايام تعداد مسافران به شدت افزايش مي يابد.
آخرين گزارش ها حاكي است، جمعيت انبوهي از مسافران روز گذشته با آغاز اعتصاب در ايستگاه هاي مترو و اتوبوس سرگردان شدند.
 


تظاهرات عليه سياست سركوب آل خليفه در چند شهر بحرين

هزاران تن از مردم بحرين به دعوت «ائتلاف جوانان انقلابي 14 فوريه»، راهپيمايي اعتراض آميز بر ضد آل خليفه برگزار كردند.
براساس اين گزارش، شركت كنندگان در اين تظاهرات مسالمت آميز در مناطق مختلف بحرين در روز جمعه، سياست سركوبگوانه رژيم آل خليفه را محكوم كردند و خواستار خروج نيروهاي اشغالگر عربستاني از كشورشان شدند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، نيروهاي امنيتي بحرين شماري از جاده هاي اصلي در اين كشور را بستند تا مانع از انتقال تظاهرات به ديگر مناطق شوند و با استقرار در ورودي هاي برخي مناطق مانع از ورود و خروج مردم به اين مناطق شدند.
بر پايه اين گزارش به نقل از شاهدان عيني، نظاميان رژيم بحرين، مانند هميشه به سوي تظاهركنندگان در «منامه»، جزيره «ستره»، «جدحفص»، «المصلي» و «اسكان»، گاز اشك آور و گلوله هاي ساچمه اي شليك كردند. نيروهاي سعودي نيز پس از ناكامي در متفرق كردن تظاهركنندگان، گازهاي سمي به سوي خانه هاي مردم در جزيره ستره شليك كردند كه آمار دقيقي از قربانيان ارائه نشده است.
از سوي ديگر پايگاه اينترنتي جمعيت اسلامي «الوفاق» بحرين اعلام كرد: بيش از چهل شهر و روستا در اين كشور شاهد سركوبگري گسترده نظاميان رژيم حاكم در روزجمعه بود.
به گفته فعالان سياسي، مردم بحرين سال 2013 را در حالي آغاز كردند كه نيروهاي امنيتي با حمله گسترده به شركت كنندگان در فعاليت «ميدان هاي لولو» 11 تن از معترضان را بازداشت و ده ها نفر را مجروح كردند.
«محمد السقطي» رئيس جمعيت حقوق بشر جوانان در بحرين نيز گفت: با گذشت نزديك به يك سال از گزارش «شريف البسيوني» رئيس كميته حقيقت ياب بحرين، هنوز هيچ يك از توصيه هاي اين كميته مانند تصويب قوانين جديد، اصلاح دستگاه هاي قضايي و امنيتي و توقف، بازداشت و شكنجه اجرا نشده است.
وي درباره سفر نمايندگان سازمان هاي مدافع حقوق بشر به بحرين اظهار داشت: تعداد سازمان هايي كه به بحرين سفر كرده اند، هنوز به نصف تعدادي كه وزير حقوق بشر وعده داده نرسيده است و اين سفرها محدود و نمايشي بوده و هدف رژيم از آن تامين منافع مقامات حاكم است.
در همين حال «رضي الموسوي» معاون دبيركل جمعيت بحريني وعد «مخالف» هشدار داد: طرح محدود كردن فعاليت هاي سياسي، وجود جمعيت هاي سياسي را بي اثر مي كند، وي يادآور شد: در قانون اساسي بحرين، بودجه اي براي جمعيت هاي سياسي در نظر گرفته شده، اما جمعيت هاي مخالف از آن محرومند و فقط به جمعيت هاي هوادار رژيم اعطا مي شود.

 


2 مقام آمريكايي به كره شمالي مي روند

وزارت خارجه آمريكا به مدير گوگل كه قصد دارد به كره شمالي سفر كند؛ توصيه كرد كه از اين سفر صرفنظر كند.
به گزارش فارس وزارت خارجه آمريكا به «بيل ريچاردسون» فرماندار سابق ايالت نيومكزيكو و «اريك اشميت» مدير اجرايي شركت گوگل كه قصد دارند ماه آينده به كره شمالي سفر كنند توصيه كرد كه از اين اقدام صرف نظر كنند.
ويكتوريا نولاند سخنگوي وزارت خارجه آمريكا گفت: اين دو نفر نماينده دولت نيستند و به عنوان دو شهروند آمريكايي سفر مي كنند و سفر آنها كاملا غيررسمي است و توسط هيچ مقام دولتي آمريكا همراهي نمي شوند و حامل هيچ پيامي از جانب ما نيستند.
«ويكتور دي چا» كارشناس كره شمالي در مركز مطالعات بين المللي و استراتژيك گفت: اين بازديد ممكن است به بحث راجع به نگراني هاي بشردوستانه كمك كند به ويژه اينكه يك شهروند آمريكايي-كره اي ماه گذشته در پيونگ يانگ بازداشت شده است.
اين اولين بار است كه مدير اجرايي گوگل به كره شمالي سفر مي كند. كره شمالي از كشورهايي است كه سخت ترين محدوديت ها را براي دسترسي شهروندانش به اينترنت اعمال كرده است و سفر اشميت به كره شمالي از اين جهت حائز اهميت خواهد بود.
 


مراسم اربعين باشكوه تر از هر سال برگزار شد

كربلا ميزبان 20 ميليون عزادار حسيني(ع)

مقامات عراقي با اعلام حضور 20 ميليون زائر عزادار در مراسم اربعين حسيني(ع) مراسم امسال را در مقايسه با سال هاي قبل بسيار متفاوت دانستند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «نصيف الخطابي» معاون رئيس شوراي استانداري كربلا اعلام كرد: حدود 20 ميليون زائر امسال براي شركت در مراسم اربعين در كربلا حضور پيدا كردند. وي افزود: كه بيش از 750 هزار زائر، خارجي بودند كه از ايران، كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس و ديگر مناطق جهان به عراق آمده بودند.
دولت عراق 35 هزار نفر را براي حفاظت از زائران در مقابل حملات تروريستي به خدمت گرفته بود و هلي كوپترهاي نظامي نيز بر فراز كربلا مشغول پرواز بودند.
همچنين، نيروهاي پليس طي روزهاي منتهي به اربعين 15 شبكه تروريستي را منهدم و 89 مظنون را دستگير كرده بودند. به گفته مسئولا ن امنيتي افراد دستگير شده قصد داشتند طي روزهاي منتهي به اربعين 50 عمليات تروريستي در مسيرهاي حركت زائران به اجرا درآورند.
با اين حال تروريست ها ديروز توانستند در مسير بازگشت زائران در شهر «المسيب» واقع در جنوب بغداد بمبي را منفجر كنند كه شهادت 27 زائر و جراحت بيش از 60 نفر ديگر را در پي داشت. شماري از قربانيان اين حادثه زن و كودك هستند.
مراسم امسال حال و هواي ديگري داشت؛ بسياري از شيعيان بومي ترجيح دادند كه در خدمت زائران مهمان باشند و در مسير منتهي به كربلاي معلي و در داخل اين شهر مقدس به آنها خدمت كنند. اهالي كربلا و جنوب عراق علاوه بر ايجاد سرپناه و ارائه غذا به زائران، حتي كفش هاي آنها را واكس مي زدند! در مراسم امسال همچنين از پيروان اديان ديگر نيز حضور داشتند و يك مسيحي در كربلا به اسلام گرويد.
«عدنان السراج» عضو «ائتلاف دولت قانون» (ائتلاف حاكم عراق) گفت: دولت قصد دارد جاده اي را به نام «جاده امام حسين(ع)» به طول 120 كيلومتر احداث كند كه ويژه راهپيمايي زوار حسيني(ع) خواهد بود.
اين جاده از مسير ماشين رو فاصله دارد. زوار خارجي در روزهاي منتهي به اربعين امسال بدون رواديد توانستند وارد عراق شوند.
 


مردم اردن : به اعتراض هاي ضدحكومتي ادامه مي دهيم

صدها تن اردني با برگزاري تظاهرات ضدحكومتي اصلاحات سياسي و آزادي زندانيان سياسي را خواستار شدند.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري رسمي اردن (پترا)، صدها اردني روز جمعه پس از برگزاري مراسم نمازجمعه، در تظاهراتي مسالمت آميز، خواسته هاي خود مبني بر اجراي اصلاحات، مبارزه با فساد، آزادي زندانيان سياسي و تغيير قانون انتخابات را با سردادن شعارهاي حكومتي خواستار شدند.
براساس اين گزارش، تظاهركنندگان در شعارهاي خود بر اهميت برخورد با كساني كه ثروت هاي اردن را به يغما برده اند، تاكيد كردند و اجراي اصلاحات اقتصادي را خواستار شدند.
اين گزارش حاكي است: شركت كنندگان در تظاهرات روز جمعه، ضمن رد وعده هاي دولت مبني بر اصلاحات و دروغين خواندن آنها، تاكيد كردند: تا دستيابي به خواسته هاي خود، به اعتراضات ادامه خواهند داد.
اين در حالي است كه دولت اردن تاكنون از انجام اصلاحات اقتصادي و سياسي در كشور عاجز بوده است و اين مسئله باعث شده است كه مقدمات انتخابات زودهنگام پارلماني در اين كشور برگزار شود.
همچنين ناآرامي ها در اردن عليه تصميم دولت اين كشور براي گران كردن موادسوختي، از سوي احزاب، گروه ها و اقشار مختلف مردم در شهرهاي مختلف ادامه دارد.
اردن از 5/1 سال پيش تاكنون صحنه اعتراضات و ناآرامي هاي داخلي بوده است و تظاهرات مردمي باعث سرنگوني سه دولت در اردن شده است.
معترضان اخيرا شعار سرنگوني رژيم پادشاهي در اردن و برروي كار آمدن يك رژيم مردمي را سر داده و با پليس و نيروهاي امنيتي درگير شدند. فعالان سياسي در اردن دولت حاكم را به بي توجهي به خواسته هاي مردمي و سركوب اعتراضات متهم مي كنند.
 


مذاكرات فرستادگان جنبش فتح با هنيه در غزه

يك گروه از اعضاي فتح به سرپرستي «جبرئيل رجوب» در غزه با سران دولت قانوني فلسطين ديدار و برحق بازگشت فلسطينيان به سرزمين مادري خود تأكيد كردند.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري «لا» جبرئيل رجوب و هيئتي از جنبش فتح با ورود به نوار غزه از طريق گذرگاه بيت حانون با «اسماعيل هنيه» نخست وزير قانوني دولت فلسطين و ديگر مسئولان حماس ديدار كردند.
در اين ديدارها كه همزمان با چهل و هشتمين سالروز تأسيس جنبش فتح برگزار شد، الرجوب بر موافقت فتح با وحدت ملي، تشكيل كشور فلسطيني با حاكميت كامل به پايتختي قدس و حق بازگشت آوارگان تأكيد كرد.
وي همچنين از اسماعيل هنيه به خاطر ايجاد فضاي مثبت براي برگزاري جشن سالروز تاسيس فتح در نوار غزه تشكر كرد و گفت: فضاي ملي حاكم، از موانع روحي رواني گذشته عبور كرده است.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10