(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنج شنبه 30  آذر  1391 - شماره 20386

تظاهرات همبستگي با زندانيان سياسي در شرق عربستان
سودان شمالي و جنوبي براي حل اختلاف ها به توافق نرسيدند
تصويب 5 قطعنامه غيرالزام آور عليه اسرائيل در سازمان ملل
ارتش سوريه طرح ترور بشاراسد و سقوط دمشق را ناكام گذاشت
وقتي كفگير به ته ديگ مي خورد !
دانشجويان تركيه در آنكارا اردوغان را عامل آمريكا و ناتو خواندند
اعتصاب سراسري در يونان عليه طرح رياضتي دولت آتن
تروريست هاي طالبان در پاكستان ماموران واكسيناسيون را به رگبار بستند
مردم مصر به فراخوان مخالفان مرسي پاسخ منفي دادند
35 هزار معلم كانادايي دست از كار كشيدند
اولين رئيس جمهور زن در كره جنوبي انتخاب شد
تظاهرات دانشجويان خشمگين در دهلي نو


تظاهرات همبستگي با زندانيان سياسي در شرق عربستان

مردم عربستان براي همبستگي با بازداشت شدگان و درخواست براي آزادي زندانيان فراموش شده تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، ائتلاف آزادي و عدالت در عربستان با اعلام فراخوان از مردم خواسته بود تا با شركت در تظاهرات شبانه، همبستگي خود را با 9 تن از زندانيان شيعه اعلام كنند.براساس اين گزارش، صدها تن از مردم شهرهاي القطيف با برپايي تظاهرات آزادي افراد بازداشت شده و زندانيان موسوم به «فراموش شدگان» را از بند رژيم آل سعود خواستار شدند.ائتلاف آزادي و عدالت عربستان با تاكيد بر ادامه تظاهرات و اعتراضات مردمي براي وارد كردن فشار به حكومت سعودي، خواستار آزادي هزاران زنداني در اين كشور شد.اين در حالي است كه سازمان هاي طرفدار حقوق بشر، تعداد زندانيان سياسي در رژيم عربستان را 30 هزار نفر برآورد كرده اند.
 


سودان شمالي و جنوبي براي حل اختلاف ها به توافق نرسيدند

منابع خبري از ادامه اختلاف دو سودان و بن بست در مذاكرات امنيتي-اقتصادي خبر دادند.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري رويتر، بي اعتمادي بين سودان جنوبي و شمالي مانع از اجراي توافق نامه هاي به امضا رسيده بين دو طرف شده است.
براساس اين گزارش،افزايش اختلافات بين خارطوم و جوبا باعث به تعويق افتادن مجدد صادرات نفت و قرار گرفتن اقتصاد دو كشور در آستانه فروپاشي شده است.
«پاگان آموم» مذاكره كننده ارشد سودان جنوبي با اشاره به اينكه مذاكرات دو سودان در آستانه شكست است ادعا كرد: سودان يك موضع استراتژيك جديد در مخالفت با توسعه همكاري بين دو كشور اتخاذ كرده است.
مسئولان سوداني نيز با رد ادعاي مقام بلندپايه سودان جنوبي بن بست در مذاكرات را به گردن جوبا انداختند و اعلام كردند، حمايت از شورشيان اجراي توافقنامه هاي امنيتي را مشكل كرده است.
 


تصويب 5 قطعنامه غيرالزام آور عليه اسرائيل در سازمان ملل

كشورهاي عضو مجمع عمومي سازمان ملل با رأي قاطع خود پيش نويس پنج قطعنامه عليه جنايات بي شمار رژيم صهيونيستي را تصويب كردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، مجمع عمومي سازمان ملل روز سه شنبه پيش نويس پنج قطعنامه عليه رژيم صهيونيستي را تصويب كرد و از اين رژيم خواست به نقض حقوق بشر عليه فلسطينيان پايان دهد و محاصره غزه را لغو كند.
در جلسه مجمع عمومي سازمان ملل پيش نويس قطعنامه «كميته ويژه تحقيق درباره اعمال اسرائيل در سرزمين هاي اشغالي» با 98 رأي موافق، 8 مخالف و 72 رأي ممتنع به تصويب رسيد.
پيش نويس «تطبيق كنوانسيون ژنو درباره اعمال اسرائيل» با 171 رأي موافق، 6 رأي مخالف و 3 رأي ممتنع تصويب شد.
همچنين پيش نويس قطعنامه درباره «شهرك سازي اسرائيل در سرزمين هاي اشغالي فلسطين و جولان سوريه» با 169 رأي موافق، 6 رأي مخالف و 5 ممتنع مورد تأييد نمايندگان كشورهاي مختلف جهان قرار گرفت.
قطعنامه ديگر درباره «نقض حقوق بشر در سرزمين هاي اشغالي توسط اسرائيل» نيز با 164 رأي موافق، 8 مخالف و 6 ممتنع از تصويب اعضاي مجمع عمومي سازمان ملل گذشت.
همچنين پيش نويس قطعنامه درباره جولان سوريه و ادامه اشغال آن توسط اسرائيل، با 168 رأي موافق، يك مخالف، و 11 ممتنع به تصويب رسيد.
تنها مخالف اين قطعنامه نماينده رژيم صهيونيستي بود!
در جلسه مجمع عمومي معاون نماينده آمريكا در سازمان ملل طي سخناني از اقدام اعضاي سازمان ملل در صدور اين قطعنامه ها به شدت انتقاد كرد و مدعي شد كه سازمان ملل بيش از اندازه بر مسئله اسرائيل حساسيت نشان داده است.
وي مدعي شد كه تصويب چنين قطعنامه هايي به روند مذاكرات سازش ضربه مي زند.
اين در حالي است كه به رغم محكوميت هاي بين المللي شهرك سازي در اراضي فلسطيني، نخست وزير رژيم صهيونيستي اعلام كرد، با وجود مخالفت هاي بين المللي به شهرك سازي ها در قدس ادامه مي دهيم.
وي از احزاب اسرائيل خواست تا از طرح هاي ساخت و ساز در بيت المقدس حمايت كنند.
پيشتر رژيم صهيونيستي اعلام كرده بود كه قصد دارد 1500 واحد مسكوني جديد را در منطقه «رمات شلومو» در شمال بيت المقدس احداث كند. در همين رابطه روزنامه صهيونيستي هاآرتص نوشت، كميته برنامه ريزي و ساخت و ساز در صدد است تا طرح هايي براي احداث واحدهاي جديد در قدس شرقي ارائه كند كه حدود 6200 واحد اخيراً تصويب شده است.
ساير رويدادها
¤ تزيپي ليوني وزير خارجه سابق رژيم صهيونيستي گفت، تل آويو بايد هر چه زودتر جنبش حماس را نابود كند.
¤ منابع آگاه اعلام كردند رئيس جديد دفتر سياسي حماس ظرف چند روز آينده تعيين خواهد شد.
¤ دست كم 200 خبرنگار رژيم صهيونيستي در اعتراض به وخامت اوضاع خبرنگاران در تل آويو تظاهرات كردند.
¤ عضو ارشد جنبش فتح گفت، از سرگيري مذاكره با رژيم صهيونيستي بي فايده است.
¤ نظاميان ارتش رژيم صهيونيستي به دو روستا در رام الله واقع در كرانه باختري حمله و يك جوان فلسطيني را زخمي كردند.
¤ تشكيلات خودگردان فلسطين رفتار وحشيانه نظاميان رژيم صهيونيستي با زندانيان فلسطيني را محكوم كرد.
 


ارتش سوريه طرح ترور بشاراسد و سقوط دمشق را ناكام گذاشت

ارتش سوريه طرح گسترده گروه هاي تروريستي براي تهاجم به دمشق و ترور بشاراسد و سقوط اين شهر را خنثي كردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، منابع آگاه اعلام كردند، ارتش سوريه جمعه گذشته موفق شد طرح حمله گسترده به دمشق از سوي جريان هاي تروريستي كه تعداد آنها به 40 هزار نفر مي رسيد را خنثي كنند.
هدف اين طرح، سقوط دمشق و ترور بشاراسد رئيس جمهور اعلام شده بود و روسيه، مقامات سوري را از اين طرح كه از سوي آمريكا، عربستان، تركيه، اسرائيل و ديگر همپيمانان آمريكا برنامه ريزي شده بود آگاه ساخت.
در بين اين 40 هزار تروريست، عناصر سلفي از افغانستان، پاكستان، ليبي، عربستان، تونس و كشورهاي مختلف عربي به چشم مي خورد و در بين آنها متخصصان توپ و زرهپوش و خلبان حضور داشتند.
براساس اين طرح قرار بود كه اين افراد طي هجومي گسترده برتمام فرودگاه هاي نظامي دمشق و ديگر شهرهاي سوريه، تسلط كامل پيدا كنند و پس از آن حمله اي هوايي به كاخ رياست جمهوري اين كشور انجام داده و بشاراسد را به قتل برسانند.
ارتش سوريه با اطلاع قبلي درباره اين حمله، با ايجاد كمين در اين فرودگاه ها توانست به خوبي با اين عناصر مسلح تروريست مقابله كرده و تعداد زيادي از آنها را به هلاكت برساند.
به گفته منابع آگاه، ارتش سوريه همچنين موفق شد كه بيش از 6000 تن از اين افراد را به اسارت خود درآورد.
چندي پيش، يك پايگاه خبري لبناني نيز از كشته شدن بيش از 1000 تن از عناصر تشكيلات موسوم به «ارتش آزاد سوريه» در منطقه فرودگاه «دير الزور» خبر داد.
يك روزنامه تونسي نيز فاش كرد كه يك شبكه سازماندهي شده در تونس جوانان به اصطلاح مجاهد را از طريق تركيه به سوريه اعزام مي كند اين در حالي است كه سازمان ملل متحد پيش از اين به طور رسمي اعلام كرده بود كه 40 درصد از تروريست هاي سوريه، تونسي هستند.
يكي از اعضاي ائتلاف ملي مخالفان سوريه اعلام كرد كه دولت قطر 900 ميليون دلار از اموال دولت سوريه را بلوكه كرده است.
وي افزود، علاوه بر قطر دولت امارات نيز ميليون ها دلار از اموال چهره هاي نظام سوريه را بلوكه كرده است.
در اين حال خبرگزاري سوري نيوز اعلام كرد لئون پانتا وزير دفاع آمريكا اعلام كرد كه به مخالفان سوريه تجهيزات غيركشنده مي دهيم.
از سوي ديگر «هيثم مناع» رئيس شوراي هماهنگي ملي مخالفان سوريه در خارج از كشور اعلام كرد ارتش سوريه همچنان منسجم و يكپارچه است.
وي افزود، راه حل بحران سوريه براساس توافقنامه ژنو امكان پذير است.
هيثم مناع تاكيد كرد، قطر و تركيه نقشي را بازي مي كنند كه از حد و اندازه آنها فراتر است و آنها دشمن «اخضر ابراهيمي» هستند.
اخضر ابراهيمي فرستاده مشترك سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در امور سوريه با دبيركل اتحاديه عرب ديدار و درباره اوضاع سوريه بحث و گفت وگو كرد.
در اين ديدار اخضر ابراهيمي نتايج آخرين مذاكرات با مسئولان وزارت خارجه آمريكا و روسيه در ژنو و همچنين مذاكرات با شماري از وزيران خارجه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا را به اطلاع نبيل العربي دبيركل اتحاديه عرب رساند.
ساير رويدادها
¤ مفتي سوريه بر اهميت گفت وگوهاي ملي براي پايان دادن به بحران كنوني سوريه تاكيد كرد.
¤ منابع آگاه در سوريه اعلام كردند از زمان حمله ارتش براي سركوب شورشيان در حمله به دمشق تاكنون بيش از 10 هزار نفر از آنها كشته شدند.
¤ ارتش سوريه دو نفر از رهبران تروريست ها را در ريف دمشق به هلاكت رساند و تعدادي ديگر را دستگير كرد.
 


وقتي كفگير به ته ديگ مي خورد !


يوناني ها امروز با چنان وضعيت مالي و اقتصادي خرابي رو به رو هستند كه مقامات اين كشور براي صرفه جويي هرچه بيشتر چاره اي جز اين نديده اند كه چراغ هاي سه رنگ راهنمايي را هم «يك» رنگ كنند!
بايد گفت كه، يونان دو سالي است كه با يك بحران شديد مالي روبه رو است، به طوري كه به رغم همه طرح ها و برنامه هاي اقتصادي و كمك هاي اروپايي، مجبور است براي صرفه جويي بيشتر در همه جبهه ها وارد عمل شود. حتي چراغ هاي سه رنگ سرچهار راه ها! در واقع، يونان با وجود بيش از 200 ميليارد يورو كمكي كه گرفته، هنوز هم راه حلي براي بحران خودش پيدا نكرده است. به اين ترتيب، مي بينيم كه چراغ هاي راهنمايي در بيشتر چهارراه ها ديگر سبز نمي شوند، چرا كه ديگر پولي در بساط باقي نمانده كه به حفظ و تعمير اموال شهري اختصاص داده شود! و چراغ هاي راهنمايي كه يا به تدريج خراب شده و يا تظاهركننده ها آنها را شكسته اند، جزو اولين قربانيان اين كيسه خالي هستند. روزنامه «دپش» فرانسوي در اين ارتباط مي نويسد، همين موضوع باعث شده كه راننده ها سر چهار راه ها كاسه «چه كنم» دستشان بگيرند و براي عبور از چهارراه خود را به بخت و اقبال شان بسپارند. و البته، بايد گفت كه عابران پياده هم وضعي بهتر از سواره ها ندارند و براي عبور از خيابان ها بايد كه همه طرف را بپايند. ديگر، يا شانس، يا اقبال!
يك مسئول يوناني در اين ارتباط مي گويد: «از اكتبر 2011، جلسه پشت جلسه برگزار شده، اما هيچ راه حلي براي اين معضل پيدا نشده است!» حالا، اگرچه 10 ميليون يورو به بازسازي اموال عمومي «آتن» اختصاص داده شده، اما ميزان خسارات به حدي است كه دستور داده شده اين بودجه را فقط به چيزهاي ضروري اختصاص بدهند، كه ظاهرا امنيت خيابان ها جزو اين ضروريات حساب نمي شود! از طرف ديگر، شركت برق يونان هم دولت اين كشور را متهم كرده كه به خاطر تسويه نكردن صورتحسابش- كه حالا ديگر به 51 ميليون رسيده- باعث شده تا برق چراغ هاي راهنمايي قطع شود! مي گويند، دولت يونان از سال 1998- و با وجود 32 بار شكايت شركت برق- هنوز بدهي اش را صاف نكرده است!
¤ سرويس خارجي كيهان

 


دانشجويان تركيه در آنكارا اردوغان را عامل آمريكا و ناتو خواندند

تعدادي از دانشجويان ترك در آنكارا عليه نخست وزير و استقرار موشك هاي پاتريوت در تركيه تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، همزمان با حضور «رجب طيب اردوغان» در دانشگاه خاورميانه آنكارا، دانشجويان عليه وي تظاهرات كردند. معترضان با سر دادن شعارهايي چون «اردوغان دانشگاه ما را ترك كن» و «اردوغان عامل جنگ افروزي امپرياليست ها» ورود نخست وزير به اين دانشگاه را محكوم كردند. دانشجويان اردوغان را مجري سياست هاي ناتو و آمريكا در منطقه خواندند و از وي خواستند سيستم هاي موشكي پاتريوت را از خاك تركيه برچيند و به مداخله در سوريه پايان دهد.
در همين حال، پليس سعي كرد با خشونت به تظاهرات پايان دهد و از ماشين هاي آب پاش و گاز اشك آور عليه دانشجويان استفاده كرد. دانشجويان نيز به سمت ماموران پليس سنگ پرتاب كردند. در اين درگيري شماري از دو طرف زخمي و به بيمارستان منتقل شدند.
خبر ديگر اينكه دولت تركيه قصد دارد با همكاري آمريكا و قطر طرح موساد را در كردستان عراق و شمال اين كشور اجرا كند. در چارچوب اين طرح شماري از يهوديان به شهر موصل و استان نينوا منتقل مي شوند.
 


اعتصاب سراسري در يونان عليه طرح رياضتي دولت آتن

اعتصاب نيم ميليون كارگر يوناني در اعتراض به سياست هاي رياضت اقتصادي اين كشور بحران زده را كاملا زمينگير كرده است.
كاركنان بخش هاي دولتي يونان روز گذشته در اقدامي هماهنگ دست به يك اعتصاب بزرگ سراسري زدند تا بدين ترتيب اوج نارضايتي ها از ادامه سياست هاي رياضت اقتصادي دولت را به نمايش بگذارند.
در اين رابطه فارس به نقل از رويترز نوشت: بيش از نيم ميليون كارگر (يك چهارم كل نيروهاي كار اين كشور) در اين اعتصاب سراسري مشاركت كرده اند كه اين امر باعث ايجاد اختلالات جدي در سيستم حمل و نقل عمومي، فرودگاه ها، مدارس و ادارات دولتي شده است.
اعتصاب هاي 24 ساعته يوناني ها در واكنش به درخواست وام دهندگان اروپايي و بين المللي يونان براي افزايش ماليات ها و كاهش بودجه هاي عمومي، انجام گرفته است. وام دهندگان به يونان پرداخت بسته هاي مالي جديد را به پذيرش و اجراي اين شروط منوط كرده اند.
اين اعتصاب به دعوت اتحاديه موسوم به «آدي» انجام شده است. اين اتحاديه حدود نيم ميليون عضو دارد كه حدود يك چهارم نيروي كار يونان را شامل مي شوند.
«كاستاس تسيكريكاس» رئيس اتحاديه «آدي» در اين مورد مي گويد: ما از دولت تقاضا داريم سياست هاي ناعادلانه را كه به كارگران لطمه مي زند و بخش هاي عمومي را از بين مي برد، تغيير دهد.
 


تروريست هاي طالبان در پاكستان ماموران واكسيناسيون را به رگبار بستند

شبه نظاميان طالبان هفت مامور واكسيناسيون فلج اطفال را در شهرهاي كراچي و پيشاور پاكستان به ضرب گلوله كشتند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، ديروز افراد مسلح در كراچي به سوي ماموران واكسيناسيون آتش گشودند و شش نفر از آنها را به قتل رساندند. اين ماموران در چارچوب طرح سه روزه مبارزه با فلج اطفال كه پنج ميليون و 200 هزار كودك را تحت پوشش قرار مي دهد، فعال بوده اند. هرچند كسي مسئوليت اين تيراندازي را برعهده نگرفته ولي گروه طالبان قبلا ماموران واكسيناسيون را تهديد به ترور كرده بود. در پي اين حمله، فعاليت واكسيناسيون در كراچي به حالت تعليق درآمده است. در شهر پيشاور هم يك زن كه در چارچوب اين طرح كار مي كرد، به دست شبه نظاميان كشته شد.
پاكستان، افغانستان و نيجريه تنها كشورهايي هستند كه هنوز فلج اطفال در ميان مردم آنها شايع است.
طي سال 2011 حدود 200 كودك در پاكستان به فلج اطفال مبتلا شده اند.
«بان كي مون» دبيركل سازمان ملل قتل ماموران واكسيناسيون در پاكستان را محكوم كرد.
 


مردم مصر به فراخوان مخالفان مرسي پاسخ منفي دادند

مردم مصر به فراخوان مخالفان مرسي براي برگزاري تظاهرات ضد همه پرسي در قاهره پاسخ منفي دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، تظاهرات عليه پيش نويس قانون اساسي مصر روز سه شنبه در حالي برگزار شد كه فقط حدود دو هزار نفر در مقابل كاخ رياست جمهوري و چند صد نفر در ميدان «التحرير» تجمع كردند. براساس اين گزارش به نقل از شاهدان عيني، حضور در اعتراضات در مقايسه با اعتراضات هفته گذشته در مصر بسيار پايين بوده است.
گزارش «نضال ابومراد» گزارشگر شبكه تلويزيوني «بي بي سي عربي» از اعتراضات در روز سه شنبه حاكي است كه شمار كمي از مردم مصر به دعوت گروه هاي مخالف دولت براي برگزاري تظاهرات به منظور درخواست تعويق مرحله دوم همه پرسي اين كشور پاسخ مثبت دادند. شبكه بي بي سي تعداد معترضان در ميدان التحرير و «كاخ الاتحاديه» را صدها نفر برآورد كرد و گفت: اين افراد براي اعلام مخالفت با همه پرسي قانون اساسي تجمع كرده بودند.
در داخل مصر نيز روزنامه «المصريون» چاپ قاهره با اشاره به درخواست نيروهاي وابسته به «جامعه مدني» مصر براي اعتراض به پيش نويس قانون اساسي اين كشور اعلام كرد: مخالفان اين همه پرسي شكست سخت سياسي متحمل شدند.
اين روزنامه روز چهارشنبه نوشت: مخالفان با راه اندازي تبليغات گسترده، خواستار تجمع اعتراض آميز گروه ها و احزاب در مقابل كاخ رياست جمهوري در قاهره شده بودند كه با واكنش سرد اين محافل روبه رو شدند.
روزنامه مصري با تمسخر مخالفان دولت متذكر شد: مخالفان فراخوان تظاهرات ميليوني داده بودند كه تنها ده ها نفر به آنان پاسخ مثبت دادند. در تظاهرات روز سه شنبه كه تحت عنوان «تقلب ممنوع» برگزار شد، مخالفان دولت اسلامگراي مرسي را متهم به دستكاري در آراي مردم كردند.
در اين تظاهرات كه به دعوت جبهه نجات ملي (از گروه هاي مخالف مصري) برگزار شده بود، تظاهركنندگان با سر دادن شعارهايي برگزاري مجدد مرحله اول همه پرسي قانون اساسي را خواستار شدند.
اين در حالي است كه مرحله اول همه پرسي قانون اساسي مصر كه در 10 استان اين كشور برگزار شد، با استقبال بيش از 56 درصد از راي دهندگان مصري رو به رو شد و قرار است مرحله دوم همه پرسي روز شنبه آينده برگزار شود.
در همين حال هيئت وزيران مصر روز چهارشنبه به رياست «هشام قنديل» نخست وزير اين كشور تشكيل جلسه داد و آمادگي خود را براي برگزاري مرحله دوم همه پرسي در روز شنبه اعلام كرد.
به گزارش پايگاه خبري «اليوم السابع»، نخست وزير مصر گفت: دولت آماده است تا تمام ملزومات انتخابات همه پرسي قانون اساسي را در 17 استان باقيمانده فراهم كند.
در همين حال به دنبال اعلام نتايج اوليه همه پرسي در خارج از مصر، «كميته عالي انتخابات»، هرگونه تقلب در داخل و خارج در جريان برگزاري و شمارش آراي همه پرسي را رد كرد.
به گزارش ايسنا به نقل از شبكه خبري «الجزيره»، كميته عالي انتخابات مصر كه بر برگزاري و شمارش آراي همه پرسي اين كشور نظارت دارد، هرگونه تقلب در آن را رد و اعلام كرد كه با وجود موارد اندكي از نقض قانون، نتيجه همه پرسي كاملا صحيح است و قابل ابطال نيست.
«محمد شوشه» از اعضاي كميته عالي انتخابات مصر به خبرنگاران گفت: متاسفانه مخالفان بدون هيچ گونه سند قانوني عليه همه پرسي موضع گيري كرده اند و بر خواسته خود اصرار مي ورزند اما انتخابات در كمال شفافيت برگزار شده است.
از سوي ديگر، نتايج اوليه همه پرسي در خارج از مصر اعلام شد كه براساس آن مصري هاي مقيم اروپا و كانادا به پيش نويس قانون اساسي راي منفي دادند و مهاجرين مصري در كشورهاي عربي به ويژه كشورهاي حوزه خليج فارس آن را تائيد كردند.
بنابر نتايج اوليه همه پرسي در خارج از مصر، مصري هاي مقيم عربستان، كويت، قطر و چند كشور ديگر عربي به پيش نويس راي مثبت دادند و مهاجرين مصري در تونس، فرانسه، كانادا و بيشتر كشورهاي اروپايي به آن راي منفي دادند.
در زمينه تحولات داخلي چهارمين نشست محمد مرسي رئيس جمهور مصر با مخالفان دولت با حضور «مكي» وزير دادگستري اين كشور برگزار شد. ابتكار برگزاري اين نشست براي نخستين بار از سوي رئيس جمهور مصر به منظور برون رفت از بحران سياسي موجود اعلام شد اما با استقبال احزاب و گروه هاي عمده مخالف دولت رو به رو شد.
همچنين «جماعت اخوان المسلمين مصر» با صدور بيانيه اي استعفاي «طلعت ابراهيم» دادستان مصر را محكوم كرد و از مرسي خواست تا با آن موافقت نكند.
 


35 هزار معلم كانادايي دست از كار كشيدند

اعتصاب 35 هزار معلم كانادايي صدها هزار دانش آموز را در مدارس اين كشور سرگردان كرد.
بيش از 35 هزار معلم مدارس ابتدايي استان «اونتاريو»ي كانادا روز سه شنبه در اعتراض به خبر لايحه 115 دولت اين كشور كلاس هاي درس را تعطيل كردند و در خيابان ها به تظاهرات پرداختند.
به نوشته سايت شبكه تلويزيوني پرس تي وي، اين اعتصاب كه به سرگرداني دست كم 400 هزار دانش آموز منجر شد، باعث خشم و نگراني دولتمردان كانادا شده است. آن طور كه سايت خبري «د استار» نوشته، مقامات دولت ليبرال اين استان با «هرج و مرج طلب» خواندن اعتصابيون از آنها خواسته اند هرچه سريعتر سر كارهاي خود حاضر شوند.
براساس لايحه 115، حقوق معلمان ابتدايي به رغم افزايش تورم، در سال جديد ميلادي افزايش نمي يابد. اعتصاب روز سه شنبه كه از سوي معترضان «اعتصاب سه شنبه بزرگ» نامگذاري شده از سوي 8 فدراسيون محلي معلمان ابتدايي استان «اونتاريو» برنامه ريزي و اجرا شد. براساس اين گزارش اين اعتصاب يك روزه، به شدت به عملكرد مدارس اين استان ضربه وارد كرد.
شمار زيادي از دانش آموزان و والدين آنها كه تحت تاثير اعتصاب معلمان قرار گرفته اند، از «لاورن بروتن» - وزير آموزش و پرورش اين كشور خواستند هرچه سريعتر نسبت به لغو لايحه 115 وارد عمل شود.
گفتني است، طي ماه هاي گذشته دانشگاه هاي استان كبك نيز به دليل افزايش شديد شهريه هاي دانشجويي مدت ها در اعتصاب و تظاهرات به سر مي برند.
 


اولين رئيس جمهور زن در كره جنوبي انتخاب شد

مردم كره جنوبي با حضوردر پاي صندوق هاي راي اولين رئيس جمهور زن خود در تاريخ اين كشور را برگزيدند.
به گزارش خبرگزاري ها ده ها ميليون نفر از واجدين شرايط شركت در انتخابات رياست جمهوري كره جنوبي روز چهارشنبه به پاي صندوق هاي رأي رفتند تا از ميان دو نامزد محافظه كار حزب حاكم و نامزد ليبرال يك نفر را به عنوان رئيس جمهور انتخاب كنند.
بر اساس اين گزارش مردم كره جنوبي«پارك گئون هي» نامزد محافظه كار را به «مون جائه اين» نامزد ليبرال ترجيح دادند و به عنوان نخستين زن رئيس جمهور در تاريخ اين كشور برگزيدند.
پيش از انتخابات نيز نتيجه شمارش اوليه آراي انتخابات رياست جمهوري كره جنوبي كه توسط سه شبكه كي بي اس، ام بي سي، اس بي سي منتشر شد نشان داد كه پارگ گئون هي نامزد حزب محافظه كار و حزب حاكم با 50/1 درصد آرا از رقيب ليبرال خود پيش است. وي پيش از اعلام رسمي نتايج در جمع هودارانش پيروزي خود را اعلام و جشن گرفت.
شبكه خبري سي ان ان ميزان مشاركت را 75 درصد اعلام كرد و رقيب خانم پارك نيز شكست خود را در انتخابات رياست جمهوري پذيرفته است.
دوره رياست جمهوري كره جنوبي پنج ساله است و «لي ميون باك» در ماه فوريه 2013 كرسي رياست را به پارك گئون هي واگذار خواهد كرد.
 


تظاهرات دانشجويان خشمگين در دهلي نو

 دانشجويان خشمگين هندي در دهلي نو تظاهرات كردند و با نيروهاي پليس درگير شدند.
به گزارش واحد مركزي خبر ، صدها دانشجوي خشمگين هندي چهارشنبه شب در دهلي نو تجمع و به بي توجهي پليس در ايجاد امنيت در اين شهر اعتراض كردند.
بر اساس اين گزارش نيروهاي پليس هند براي متفرق كردن دانشجويان خشمگين از خودروهاي آب پاش استفاده كردندو در جريان اين درگيري ها چندين دانشجو زخمي و بازداشت شدند.
 

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10