(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 9  دی  1391 - شماره 20393

عوامل رژيم اردن با سنگ و چوب تعدادي از معترضان را مجروح كردند
اعتراف مقام نظامي اسرائيل به دقت بالاي موشك هاي مقاومت فلسطين
بخشي از اختيارات دولتي چاوز به معاونش سپرده شد
رايزني هاي فشرده در مسكو براي حل بحران سوريه
چها رسوي پنج قاره
تظاهرات كاركنان بخش حمل و نقل و بهداشت در پايتخت اسپانيا
نويسنده ترك:
تركيه نمي تواندالگويي براي كشورهاي اسلامي باشد
تجمع ضدصهيونيستي حاميان مردم غزه مقابل سفارت اسرائيل در لندن
تقدير رئيس جمهور مصر از رأي دهندگان به قانون اساسي جديد
جنبلاط: حزب الله، تروريست نيست مدافع مردم و كشور لبنان است
نظاميان سعودي در شرق عربستان معترضان را به رگبار بستند
فرزند بي نظير بوتو رهبري حزب مردم را برعهده گرفت
پايتخت آفريقاي مركزي در آستانه سقوط قرار گرفت


عوامل رژيم اردن با سنگ و چوب تعدادي از معترضان را مجروح كردند

تظاهرات مردم اردن با حمله عوامل رژيم به خشونت كشيده شد كه طي آن چندين نفر مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، صدها تن از ساكنان استان المفرق واقع در شرق امان پايتخت اردن در اعتراض به وضعيت سياسي موجود دست به تظاهرات زدند كه مزدوران رژيم با سنگ و چوب به آنها حمله كردند كه بر اثر اين حمله پنج تن از تظاهركنندگان به شدت زخمي شدند.تظاهركنندگان نيروهاي امنيتي اردن را عامل اصلي اين حمله مي دانند و اعلام كردند كه نيروهاي امنيتي با اجير كردن مزدوران و فرستادن آنها براي ضرب و شتم مردم سعي در ساكت كردن مخالفان دارند.مردم اردن بيش از يك سال است كه همزمان با وقوع قيام هاي مردمي در كشورهاي منطقه عليه سياست هاي دولت حاكم به پاخاسته اند و خواستار اصلاحات در زمينه هاي اقتصادي و اجتماعي و رفع فساد در ميان مقامات حكومتي شده اند.
 


اعتراف مقام نظامي اسرائيل به دقت بالاي موشك هاي مقاومت فلسطين

وزير حفاظت از جبهه داخلي در ارتش اشغالگر اسرائيل اعتراف كرد تعدادي از موشك هاي مقاومت در خلال جنگ 8 روزه دقيقا به هدف برخورد كرده اند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «آ وي ديختر» در يك كنفرانس درباره دستاوردهاي جنگ 8 روزه كه با حضور افسران ارتش اين رژيم برگزار شد اظهار داشت، حزب الله و گروه هاي فلسطيني در هدف قرار دادن دقيق اهداف اسرائيل قدرتمند شده اند و ميزان دقت موشك هاي پرتابي آنان در حال افزايش است.وي افزود، ما نبايد اجازه دهيم كه كرانه باختري نيز مانند غزه و لبنان به اين موشك ها دست يابند.آ وي ديختر خاطرنشان كرد، بيش از يك ميليون شهرك نشين در قدس و تل آويو در جريان جنگ 8 روزه از ترس جانشان در پناهگاه ها مخفي شدند.وي همچنين گفت، در جريان جنگ 8 روزه 1506 موشك از غزه شليك شد.
 


بخشي از اختيارات دولتي چاوز به معاونش سپرده شد

هوگو چاوز بخشي از اختيارات حكومتي خود را به معاون خود واگذار كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، رئيس جمهوري ونزوئلا كه براي درمان بيماري سرطان خود در كوبا به سر مي برد، بخشي از اختيارات اقتصادي و اداري اش را به جانشين خويش انتقال داده است.
برپايه اين اقدام، «نيكلاس مادرو» معاون و جانشين چاوز قادر خواهد بود درباره بودجه، مصادره ها و بدهي هاي دولتي شخصا تصميم گيري كند.
برپايه اين گزارش، چاوز اين حكم را روز 8 دسامبر (18آذرماه) و سه روز پيش از عمل جراحي سرطان در كوبا امضا كرده بود، اما روز چهارشنبه در روزنامه دولتي ونزوئلا به طور رسمي اعلام شد.
مخالفان مي گويند براساس قانون اساسي ونزوئلا در صورت غيبت رئيس جمهور، ظرف مدت 30 روز بايد انتخابات جديد برگزار شود. اما جانشين چاوز گفته است چاوز كه- هنوز سوگند رياست جمهوري خود را ادا نكرده- حتي اگر مداوايش موجب شود وي نتواند تا 21 دي ماه (10ژانويه) براي اداي سوگند در ونزوئلا حاضر شود، مي تواند در مقابل اعضاي دادگاه عالي مراسم تحليف دور جديد رياست جمهوري خود را به جاي آورد.
گفتني است هوگو چاوز پس از چهارمين عمل جراحي براي درمان بيماري سرطانش دچار مشكلات تنفسي شد، در بيمارستاني در كوبا بستري است و احتمال دارد نتواند براي حضور در مراسم اداي سوگند رياست جمهوري به كشورش بازگردد.

 


رايزني هاي فشرده در مسكو براي حل بحران سوريه

روسيه با تاكيد بر اينكه تنها راه حل بحران سوريه گفت وگو و مذاكره بين طرف هاي درگير است از رئيس گروه موسوم به ائتلاف ملي مخالفان سوريه دعوت كرد تا براي مذاكره با مقامات اين كشور به مسكو سفر كند.
به گزارش خبرگزاري ها، وزارت خارجه روسيه از معاذ الخطيب رئيس ائتلاف ملي مخالفان سوريه براي شركت در مذاكراتي با هدف حل و فصل مناقشه سوريه دعوت كرد.
وزارت خارجه روسيه اعلام كرد، اين ديدار ممكن است در مسكو يا در خارج از روسيه برگزار شود.
اين درحالي است كه روز پنجشنبه يك هيئت سوري به رياست فيصل المقداد معاون وزير خارجه سوريه در مسكو با سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه ديدار كرد.
لاوروف در اين ديدار بر ضرورت خاتمه بحران در سوريه تاكيد كرد و گفت، گفت وگو تنها راه حل بحران سوريه است.
لاوروف همچنين در ديدار با وزير خارجه مصر گفت، مردم سوريه درباره سرنوشت كشورشان حق دارند تصميم گيري كنند.
وي افزود: مسكو بر توقف خشونت ها در سوريه و آغاز روند حل وفصل مسالمت آميز بحران در اين كشور و اجراي توافقنامه ژنو تاكيد دارد.
لاوروف پس از اين ديدار در يك كنفرانس خبري مشترك به كشورهاي غربي درباره هرگونه دخالت نظامي در سوريه هشدار داد و گفت، روسيه و مصر درباره دخالت نكردن كشورهاي ديگر در امور داخلي سوريه اتفاق نظر دارند.
«محمد كامل عمرو» وزير خارجه مصر نيز در اين كنفرانس مطبوعاتي مشترك اعلام كرد موضع كشورش در قبال تحولات سوريه تغيير نكرده و قاهره از حل وفصل مسالمت آميز مسايل سوريه حمايت مي كند. وي افزود: هرگونه مداخله خارجي در امور داخلي سوريه را رد مي كنيم و معتقديم مردم سوريه بايد فرصت يابند مسايل خود و ساختار حكومت آينده را بدون تحميل اراده سياسي بازيگران خارجي تعيين كنند. «عمرو» با تاكيد بر اهميت آغاز مذاكرات ملي در سوريه گفت، مذاكرات ملي براي حفظ وحدت و يكپارچگي سوريه كه از اقوام و پيروان مذاهب مختلف تشكيل شده اند اهميت حياتي دارد. محمد كامل عمرو وزير خارجه مصر از روز پنجشنبه براي انجام ديدار كاري دو روزه در مسكو به سر مي برد.
اخضر ابراهيمي فرستاده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب نيز قرار است براي بحث و بررسي پيرامون بحران سوريه امروز به مسكو برود.
منابع روسي اعلام كردند پس از ديدار ابراهيمي با مقامات روسي قرار است براي برگزاري ديدار سه جانبه بين آمريكا، روسيه و سازمان ملل درباره بحران سوريه تصميم گيري شود.
اين منابع افزودند، روسيه در شرايط كنوني تماس هاي ديپلماتيك خود را با هدف دستيابي به راه حلي براي بحران سوريه بيشتر كرده است.
از سوي ديگر، همزمان با رايزني هاي متعدد مقامات روسي با مقامات كشور سوريه و كشورهاي ديگر درباره بحران سوريه، ناوهاي جنگي و ترابري روسيه روز پنجشنبه با عبور از تنگه داردانل وارد درياي اژه شدند تا راهي شرق درياي مديترانه و سواحل سوريه شوند.
هنوز گزارش موثقي از مأموريت و تعداد كشتي هاي جنگي روسيه كه از طريق تنگه هاي بسفر و داردانل عازم درياي مديترانه هستند، در دست نيست ولي تقويت حضور نظامي روسيه در درياي مديترانه درحالي صورت مي گيرد كه پيمان آتلانتيك شمالي «ناتو» به زودي شش سامانه موشكي پاتريوت در خاك تركيه به درخواست دولت آنكارا مستقر مي كند.
تركيه به بهانه احتمال حمله سوريه به خاك اين كشور، خواستار استقرار موشك هاي پاتريوت ناتو در مرز اين كشور با سوريه شد كه با موافقت اين سازمان روبه رو شد.
كشورهاي آمريكا، هلند و آلمان به زودي شش سامانه موشكي پاتريوت در تركيه مستقر خواهند كرد.
احزاب و مردم تركيه در مخالفت با استقرار موشك هاي پاتريوت در اين كشور طي چند هفته اخير در شهرهاي مختلف دست به تظاهرات زدند.
ساير رويدادها
¤ رهبر حزب جمهوريخواه خلق تركيه گفت: مسبب ادامه خونريزي در سوريه حزب حاكم تركيه است.
¤ رژيم صهيونيستي كه پيشتر در مرز كرانه باختري و مصر و لبنان ديوارهاي بلندي را احداث كرده اين بار تصميم به احداث ديواري 90 كيلومتري در مرز سوريه گرفته است.
¤ وزير امور راهبردي اسرائيل ادعا كرد آمريكا خود را براي حمله به سوريه آماده مي كند.
¤ براساس ويدئويي كه به تازگي منتشر شده است، شورشيان سوري به سمت يك هواپيماي مسافربري در سوريه شليك كردند.
¤ اميل لحود رئيس جمهور سابق لبنان گفت: دروغ پردازي هاي رسانه اي نقش بسزايي در طولاني شدن بحران سوريه دارد.
¤ روزنامه اسرائيلي ها آرتص از ديدار محرمانه نخست وزير رژيم صهيونيستي با پادشاه اردن در امان پايتخت اردن خبر داد.
¤ بر اثر انفجار يك بمب كار گذاشته شده از سوي گروهك هاي تروريستي در حومه دمشق چهار نفر كشته و 10 نفر مجروح شدند.
 


چها رسوي پنج قاره

اعطاي نشان شجاعت به يك فلسطيني
شهردار اسلامبول به يك دختر بچه فلسطيني نشان شجاعت داد. اين دختر كه «رعد التميمي» نام دارد، در كرانه غربي مشت گره كرده خود را به سمت نظاميان تا دندان مسلح رژيم صهيونيستي گرفته بود. خبرنگاران عكس التميمي را در همان حالت گرفته بودند و اين عكس به عنوان «سمبل مقاومت» در رسانه هاي جهان شناخته شد.
كاروان حسيني(ع) از اسلامبول
صدها تن از عاشقان اهل بيت و امام حسين(ع) براي حضور در مراسم اربعين كربلا از اسلامبول روانه عراق شدند. اين افراد كه با اتوبوس عازم شدند، پنجشنبه آينده در كربلا حضور مي يابند. علاوه بر مردم تركيه، هزاران نفر از ايران و ديگر كشورها نيز براي حضور در اربعين امسال به عراق خواهند رفت.
شوارتسكف مرد
ژنرال نورمن شوارتسكف كه فرماندهي جنگ اول خليج فارس عليه عراق را در سال 1991 برعهده داشت، پنجشنبه گذشته مرد.
جرج دبليو بوش(پدر) نيز كه در آن زمان رياست جمهوري آمريكا را برعهده داشت هم اكنون در بخش مراقبت هاي ويژه يك بيمارستان آمريكا بستري است.
انتقال مبارك به بيمارستان نظامي
در پي وخيم تر شدن وضعيت جسماني حسني مبارك رئيس جمهور سابق مصر، مقامات بيمارستان «طره» اين كشور وي را به بيمارستان نظامي «المعادي» در قاهره منتقل كردند. دادستان مصر اعلام كرد، در صورت بهبود حال مبارك، وي بايد فورا به بيمارستان زندان برگردد.
درخواست طالبان از علما
گروه طالبان در واكنش به برگزاري نشست علماي جهان اسلام در كابل اعلام كرد كه اين نشست توسط آمريكا برگزار مي شود. به همين خاطر طالبان در بيانيه خود از علماي ديني خواست در اين نشست شركت نكنند. اين گروه تندرو در حالي براي علما تعيين تكليف مي كند كه شبه نظاميان آن سال هاي گذشته هزاران غيرنظامي را در حملات تروريستي كشته اند.
 


تظاهرات كاركنان بخش حمل و نقل و بهداشت در پايتخت اسپانيا

مادريد پايتخت اسپانيا بارديگر شاهد اعتصاب و تظاهرات گسترده مردمي در بخش هاي حمل و نقل و سلامت در اعتراض به برنامه رياضت اقتصادي دولت بود.
به گزارش خبرگزاري ها ديروز پزشكان و كاركنان بخش سلامت اسپانيا در اعتراض به برنامه خصوصي سازي شش بيمارستان بزرگ و 27 كلينيك توسط دولت در مركز شهر مادريد تظاهرات كردند. دولت مادريد اميدوار است با اجراي اين برنامه خصوصي سازي بتواند 265ميليون يورو صرفه جويي كند. پزشكان اسپانيايي تهديد كرده اند در صورتي كه گفت وگوها با دولت در خصوص اين مسئله به شكست منجر شود اعتصاب برگزار كنند.
اعتصاب كاركنان مترو در شهر مادريد نيز روز پنجشنبه بسياري از مسافران و توريست ها را در آستانه تعطيلات سال نو ميلادي سرگردان كرد.
روز پنجشنبه فقط 38 درصد از خدمات مترو در مادريد فعال بود و در ايستگاه هاي مترو مسافران زيادي صف كشيده بودند.
به رغم افزايش 30 درصدي قيمت بليت مترو در اسپانيا، كاركنان مترو در پايتخت اين كشور باز هم در اعتراض به قطع دستمزدهاي خود اعتصاب كرده اند. اين اعتصاب قرار است تا ساعت دو بامداد روز يكم ژانويه ادامه داشته باشد و لذا شهرونداني كه قصد دارند از جشن هاي تعطيلات سال نو به خانه هايشان بازگردند نيز دچار مشكل خواهند شد.
همزمان با اعتصاب در مترو كاركنان خطوط هوايي «ايبريا» در مادريد نيز در اعتراض به برنامه حذف بيش از 4000 فرصت شغلي در اين شركت تظاهرات كردند.
شركت ايبريا بزرگترين شركت هوايي اروپا به مقصد آمريكاي لاتين است و مديريت اين شركت قصد دارد در قالب يك برنامه پنج ساله 4000 فرصت شغلي را در راستاي كاهش هزينه ها حذف كند. نرخ بيكاري در اسپانيا در حال حاضر بالاي 25 درصد است و دولت اين كشور مي كوشد تا با برنامه رياضت اقتصادي بر بحران مالي و كسري بودجه خود غلبه كند.
 


نويسنده ترك:

 تركيه نمي تواندالگويي براي كشورهاي اسلامي باشد

يك نويسنده سرشناس تركيه با اشاره به سركوب اقليت ها در اين كشور گفت كه آنكارا نمي تواند الگويي براي كشورهاي اسلامي باشد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «علي بولاچ» طي مقاله اي در روزنامه «زمان» نوشت: آنكارا با ادامه اعمال فشار به اقليت هاي قومي و مذهبي نمي تواند الگويي براي كشورهاي اسلامي باشد. وي افزود: آيا تصور مي كنيد گروه هاي قومي و مذهبي و اقليت هاي غير مسلمان در تركيه خوشحال و آزاد زندگي مي كنند؟ بولاچ به اين سوال جواب منفي مي دهد و مي گويد كه اقليت هاي غير مسلمان، علوي ها و كردها تحت فشار هستند. به نوشته اين نويسنده ترك، سياست هاي آنكارا براي اقليت ها حاصلي جز خونريزي ندارد، نمي تواند الگويي براي خاورميانه باشد.
خريد موشك
به گزارش ايسنا، آژانس همكاري امنيتي وزارت دفاع آمريكا اعلام كرد، دولت تركيه خريد 117 موشك هوا به هوا موسوم به «سايدويندر» را به آمريكا سفارش داده است. ارزش اين معامله حدود 140 ميليون دلار اعلام شده است. براساس اين گزارش آمريكا قصد دارد فروش تسليحات به تركيه را افزايش دهد. به اعتقاد كارشناسان، آنكارا درصدد تقويت جايگاه خود در خاورميانه است و مي خواهد نقش ژاندارمي ناتو و آمريكا را در منطقه برعهده داشته باشد. تركيه همچنين در پي بيداري اسلامي در منطقه، تلاش مي كند از خود الگويي به اين كشورهاي انقلاب كرده ارائه كند.
 


تجمع ضدصهيونيستي حاميان مردم غزه مقابل سفارت اسرائيل در لندن

صدها نفر از فعالان مدني و مسلمانان انگليس با فرياد «مرگ بر اسرائيل»، «فلسطين پيروز است» در مقابل سفارت رژيم صهيونيستي در لندن تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي شركت كنندگان در اين تظاهرات با سر دادن شعارهايي از جمله «مرگ بر اسرائيل»، «غزه پيروز است»، «فلسطين آزاد بايد گردد»، «ما در كنار مردم غزه هستيم» جنايات رژيم صهيونيستي را محكوم كردند.
تظاهركنندگان همچنين پرچم هاي فلسطين را در دست داشتند و پلاكاردهايي با خود حمل مي كردند كه روي آنها نوشته شده بود: اسرائيل تروريست است، كالاهاي اسرائيلي را تحريم كنيد، به نژادپرستي و پاكسازي نژادي و مذهبي در بيت المقدس پايان دهيد. با وجود سرماي شديد هواي لندن و همچنين تعطيلات كريسمس و سال نوي ميلادي تعداد قابل توجهي از مسلمانان مقيم انگليس و فعالان حامي فلسطين در اين تجمع ضدصهيونيستي شركت كرده بودند. سخنگوي ائتلاف بزرگ ضد جنگ انگليس در اين تجمع گفت، حملات اسرائيل به غزه طي جنگ 22 روزه و جنگ 8 روزه باعث قتل عام مردم بي گناه غزه شد و اين اقدام جنايت آشكار و جنايت عليه بشريت است.
«ليندزي جرمن» افزود، اين حملات با حمايت آمريكا و ديگر قدرت هاي غربي صورت گرفت و ما دولت هاي حامي رژيم اسرائيل را در اين جنايات شريك مي دانيم.
وي همچنين تاكيد كرد، ما با تجمع در مقابل سفارت اسرائيل به همگان و از جمله مقامات اسرائيل اعلام مي كنيم كه رنج و عذاب مردم غزه را فراموش نكرده ايم و همواره پشتيبان مردم غزه خواهيم بود.
 


تقدير رئيس جمهور مصر از رأي دهندگان به قانون اساسي جديد

رئيس جمهور مصر در نخستين سخنراني خود پس از اعلام رسمي نتايج همه پرسي قانون اساسي بار ديگر سوگند ياد كرد از منافع مردم و كشورش دفاع كند.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از شبكه خبري «المصريه»، «محمد مرسي» رئيس جمهور مصر در سخناني خطاب به مردم كشورش با تقدير و تشكر از آنان براي مشاركت در همه پرسي قانون اساسي، برگزاري اين انتخابات را نقطه عطفي در تاريخ كهن مصر دانست.
مرسي گفت: همه پرسي با شفافيت و نظارت كامل دستگاه قضايي، رسانه ها، سازمان هاي جامعه مدني و در سايه استقبال شهروندان و همكاري آنها، حمايت و پشتيباني ارتش، پليس و ملت برگزار شد، رئيس جمهور مصر افزود: اكنون اين پنجمين شاهكار مردم در همه پرسي قانون اساسي مصر جديد است و ملت بار ديگر توانمندي اش را درباره گذار از مراحل دشوار و حركت رو به جلو در جهت تكميل نهادهاي دموكراتيك ثابت كرد. رئيس جمهور مصر با اذعان به برخي كاستي ها در كشورش متذكر شد: در دوره انتقالي، اشتباهات و لغزش هايي در اينجا و آنجا روي داد و من به همراه شما در اين مرحله مسئوليت را مي پذيريم. مرسي هدف خود براي تدوين و تصويب قانون اساسي در مصر را قانونمندي عنوان كرد و گفت: تمام چيزي كه من خواهان آن هستم، بيداري كشورم و انتقال به مرحله جديد و آغاز حماسه سازندگي و توليد آن است.
وي با اشاره به مخالفت هاي گروه ها و احزاب مختلف مصري با همه پرسي قانون اساسي متذكر شد: اين قانون اساسي، رئيس جمهور را خادم ملت با اختيارات مشخص و نه آقايي مطلق يا حاكم مستبد مي داند.
مرسي قانون اساسي جديد مصر را تضمين كننده آزادي، بالندگي و كرامت انساني و اهداف انقلاب 25 ژانويه دانست و يادآور شد: اين چيزي است كه مردم شايسته داشتن آن هستند و آنها با اكثريت نزديك به دوسوم به قانون اساسي راي دادند.
رئيس جمهور مصر طي سخنان خود بار ديگر از همه اقشار مختلف مردم و احزاب اين كشور خواست تا براي جامه عمل پوشاندن به اهداف انقلاب 25 ژانويه به گفت وگوهاي طرح آشتي ملي بپيوندند و آزادانه عقايد خود را بيان كنند.
از سوي ديگر «ياسر علي» سخنگوي رياست جمهوري مصر اظهار داشت: كميته گفت وگوي ملي پنجمين دور جلسات خود را با حضور مرسي برگزار كرد و رئيس جمهور طي سخناني موافقت دوسوم راي دهندگان با قانون اساسي جديد را تبريك گفت.
به گفته وي اين جلسه تحت نظارت محمد مرسي برگزار و حاضرين موافقت كردند تا نقطه نظرات خود را درخصوص نحوه و چگونگي برگزاري انتخابات پارلماني جمع بندي و ارايه كنند.
در همين حال دادستاني كل مصر سران جبهه نجات مصر را به خيانت عليه منافع كشور متهم كرد. «طلعت عبدالله» به خبرنگاران گفت: پرونده اي در مورد شخصيت هاي برجسته مخالفان كه به خيانت بزرگ متهم شده اند به وزارت دادگستري ارايه كرده است و دستور داده تا يك بازپرس به منظور انجام تحقيقات لازم در اسرع وقت تعيين شود.
اين درحالي است كه اوايل ماه جاري ميلادي، دادستاني مصر، شكايتي را دريافت كرد كه سران احزاب ليبرال، محمد البرادعي، رئيس حزب الدستور، عمروموسي، رئيس حزب الموتمر سيدالبداوي، رئيس حزب الوفد و حمدين صباحي رئيس حزب جريان مردمي به توطئه كودتا و خيانت متهم شده بودند.
يك منبع قضايي مصر نيز اعلام كرد: اين شكايت در پي دعوت سران جبهه نجات ملي به تظاهرات عليه قانون اساسي اين كشور مطرح شده است.
در زمينه تحولات داخلي در عرصه سياسي نيز، مرسي هشام قنديل را مكلف به تشكيل يك كابينه جديد براي ساماندهي به اقتصاد مصر كرد.
گزارش شبكه خبري نيل، هشام قنديل نخست وزير مصر در اين راستا رايزني هاي خود را با شخصيت هاي برجسته و مطرح سياسي و اقتصادي براي تشكيل كابينه جديد آغاز كرده است.
همچنين گفته مي شود هفت تن از وزيران فعلي كابينه پس از استعفا، جاي خود را به وزراي جديد خواهند داد.
 


جنبلاط: حزب الله، تروريست نيست مدافع مردم و كشور لبنان است

رئيس حزب سوسياليست ترقي خواه لبنان تاكيد كرد، حزب الله بخشي از مردم لبنان است و تروريست خواندن اين حزب از سوي برخي كشورهاي غربي ياوه گويي است.
به گزارش خبرگزاري مهر، وليد جنبلاط در گفت وگو با روزنامه «زود دويچه سايتونگ» اظهار داشت، حزب الله بخشي از كشور لبنان است، آنها بيگانه نيستند و ادعاي برخي كشورهاي غربي درباره تروريست خواندن حزب الله مهمل و ياوه گويي است.
وي تاكيد كرد، ما مناسبات خوبي با حزب الله داريم و درباره هرگونه تجاوز اسرائيل و دفاع از كشور در مقابل اين رژيم با يكديگر متحد هستيم چرا كه اگر اين طور نبود ما نمي توانستيم با يكديگر در لبنان زندگي كنيم و امور سياسي پيش نمي رفت.
اين سياستمدار لبناني خاطرنشان كرد، برخي بر اين عقيده اند كه ما نبايد با حزب الله لبنان تا زماني كه سلاح خود را بر زمين نگذاشته گفت وگو كنيم در حالي كه اين اظهارنظر نادرست است و سلاح حزب الله براي دفاع از كشور ضروري است.
جنبلاط همچنين دخالت هاي خارجي در لبنان را يك آفت دانست و تصريح كرد، دخالت هاي خارجي باعث ايجاد اختلاف ميان لبناني ها مي شود و ما نمي گذاريم كه اين اختلاف نظرها تبديل به اختلافات سياسي پيچيده شود.
 


نظاميان سعودي در شرق عربستان معترضان را به رگبار بستند

منابع خبري از كشته و زخمي شدن 8 تن از معترضان عربستاني بر اثر تيراندازي نيروهاي امنيتي به مردم خبر دادند.
به گزارش پايگاه خبري عربي «راشا تودي»، در اثر تيراندازي نيروهاي امنيتي در شهر «القطيف» در شرق عربستان يك نفر به شهادت رسيد و هفت نفر ديگر زخمي شدند.
شاهدان عيني به پايگاه خبري «مراه الجزيره» گفتند كه نيروهاي امنيتي براي ايجاد رعب و وحشت به سوي مردم در مركز شهر القطيف آتش گشودند.
به گزارش پايگاه خبري مراه الجزيره، تعدادي از گشتي هاي رژيم سعودي پنجشنبه شب در حالي كه از خيابان الجزيره در نزديكي ميدان تره بار عبور مي كردند براي ترساندن مردم و ايجاد رعب و وحشت اقدام به تيراندازي كردند كه در اين حادثه يك نفر به شهادت رسيد و هفت تن ديگر مجروح شدند.
مناطق شرقي عربستان از مدت ها قبل صحنه تظاهرات بر ضد آل سعود است و رژيم سعودي به جاي توجه به خواسته هاي ساكنان اين مناطق نفت خيز، اعتراض هاي آنها را به شدت سركوب مي كند و تاكنون ده ها نفر شهيد و صدها نفر را مجروح و روانه بيمارستان ها كرده است.
از سوي ديگر، موج انتقادات از رژيم آل سعود به سبب تداوم بازداشت كودكان ادامه دارد و در اين راستا مركز بين المللي حمايت از حقوق و آزادي ها درخصوص وخامت اوضاع حقوق بشر، پيگرد فعالان حقوقي و جنجال آفريني قضايي ابراز نگراني كرد. همچنين محمد القحطاني از فعالان حقوقي، ادامه بازداشت «زكريا عبدالعال» از كودكان عربستاني را در حالي كه دوستان بازداشت شده او همگي آزاد شده اند، به شدت محكوم كرد.
فعاليت 7 دفتر سيا در عربستان
يك حزب معارض سعودي اعلام كرد كه هفت دفتر سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) در عربستان فعاليت مي كند. به گزارش خبرگزاري ها، «حزب امت اسلامي عربستان»، روز پنجشنبه با اشاره به اينكه هفت دفتر سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) در عربستان سعودي فعاليت دارد، اين موضوع را يك مصيبت و رسوايي سياسي بزرگ آل سعود دانست.
در بيانيه حزب امت اسلامي خاطرنشان شده است كه سازمان جاسوسي آمريكا به منظور گسترش سيطره خود بر سازمان هاي امنيتي و نظارتي عربستان، دفاتر خود را در اين كشور افزايش داده است.
اين حزب رسوايي وجود دفاتر سيا در عربستان را از نشانه هاي وابستگي كامل آل سعود به آمريكا دانست و متذكر شد: واشنگتن اين اقدام را از طريق شاهزادگان سعودي وابسته به خود در آمريكا انجام داده است. همچنين به گفته كارشناسان مسائل عربستان با توجه به اهميت و جايگاه اين كشور در جهان اسلام براي مهار جنبش بيداري اسلامي - آمريكا تمام تلاش خود را براي خنثي كردن توطئه هاي سرنگوني رژيم آل سعود در سرزمين حجاز متمركز كرده است.
 


فرزند بي نظير بوتو رهبري حزب مردم را برعهده گرفت

فرزند بي نظير بوتو در سالروز ترور مادرش فعاليت سياسي خود را به عنوان رهبر حزب مردم آغاز كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «بلاول بوتو» عصر پنجشنبه در اسلام آباد و در حضور صدها هزار نفر از هواداران حزب «مردم» رهبري اين حزب را برعهده گرفت. در پي ترور بي نظير بوتو در ششم دي سال 1386، كه نخست وزير وقت و رئيس حزب مردم بود، رهبري اين حزب به شوهرش «آصف علي زرداري» رسيد. زرداري كه هم اكنون رئيس جمهور پاكستان است اخيرا از رهبري حزب كناره گرفت تا راه را براي رياست حزب توسط فرزندش هموار كند.
طبق قانون اساسي پاكستان، كسي مي تواند نماينده پارلمان شود كه حداقل 25 سال سن داشته باشد. بلاول بوتو كه اكنون 24 سال سن دارد، براي نماينده شدن بايد تا انتخابات پارلماني ارديبهشت آينده صبر كند.
بلاول بوتو زرداري فارغ التحصيل دانشگاه آكسفورد لندن است. بي نظير بوتو تمايلي به ورود فرزندش به فعاليت هاي سياسي نداشت. رهبران ارشد حزب مردم معتقدند ورود بلاول به فعاليت هاي سياسي، موجب افزايش محبوبيت حزب مردم خواهد شد.
در اين ارتباط «راجا پرويز اشرف» نخست وزير پاكستان نيز با حضور در آرامگاه بي نظير بوتو در گفت و گو با رسانه هاي محلي اين كشور اعلام كرد: بلاول بوتو داراي افكاري همانند افكار «ذوالفقار علي بوتو» پدر بزرگ و بي نظير بوتو مادر خود است و از آمادگي لازم براي برعهده گرفتن رياست حزب مردم پاكستان برخوردار است.
ربوده شدن 23 نفر
شبه نظاميان طالبان پنجشنبه با حمله به يك اردوگاه دولتي در نزديكي پيشاور (شمال غرب پاكستان) دو نيروي امنيتي را كشتند و 23 نفر ديگر را نيز ربودند. در پي اين رويداد، مقامات اسلام آباد از رهبران قبايل خواستند براي نجات اين 23 نيروي پليس به دولت كمك كنند. عمليات نيروهاي دولتي براي كشف محل اختفاي اين 23 پليس تاكنون بي نتيجه بوده است.
 


پايتخت آفريقاي مركزي در آستانه سقوط قرار گرفت

پيشروي شورشيان، پايتخت آفريقاي مركزي را در آستانه سقوط قرار داد.
به گزارش خبرگزاري ها، تحولات خطرناك چند روز گذشته در جمهوري آفريقاي مركزي و پيشروي سريع شورشيان به سمت پايتخت آن كشور، موجب تعليق فعاليت هاي سازمان ملل در شهر بانگي شده است.
براساس اين گزارش، شورشيان كه كنترل دو سوم اين كشور را به دست گرفته اند، پس از اينكه روز يكشنبه شهر بامبري در شمال آفريقاي مركزي را به تصرف خود درآوردند، اكنون قصد دارند تا حكومت قانوني آن را كه از حمايت فرانسه برخوردار است، ساقط كنند.
به گفته شاهدان عيني، با نزديك شدن شورشيان به شهر بانگي، سازمان ملل، آمريكا و فرانسه تصميم گرفتند، كاركنان خود را از اين كشور خارج كنند.
به گفته سخنگوي سازمان ملل، خروج موقت 200 نفر از كاركنان سازمان ملل اقدام احتياطي براي كاهش ميزان حضور در صورت وخامت وضعيت در بانگي است.
در همين حال فرانسه نيز تدابير امنيتي حفاظت از سفارت خود را پس از آن كه در روز چهارشنبه مورد حمله معترضان قرار گرفت، افزايش داده است.
بان كي مون دبير كل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه با انتشار بيانيه اي فقط به محكوميت شورشيان اكتفا كرد و از طرف هاي درگير خواست تا از خشونت پرهيز كنند.
گفتني است كشور آفريقاي مركزي در سال 1960 از استعمار فرانسه خارج و پس از استقلال با وجود منابع غني معدني از جمله فقيرترين كشورهاي آفريقايي به شمار مي رود و درگير جنگ هاي قبيله اي و داخلي است.
كشور آفريقاي مركزي با دارا بودن 600 هزار كيلومترمربع با كشورهاي سودان، چاد، كامرون و جمهوري كنگو هم مرز است و 32 ميليون نفر جمعيت دارد.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10