(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 10  دی  1391 - شماره 20394

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
چرا 9 دي يوم الله است (نگاه)
فارين پاليسي گزارش داد
آمريكا بازنده هرگونه تقابل با ايران است
در مكتب امام
سردار جعفري:
خطر فتنه 88 از جنگ 8 ساله براي انقلاب بيشتر بود
فلسفه حركت امام حسين (ع) به سوي كربلا
توسط چهره هاي مذهبي و سياسي در سراسر كشور صورت گرفت
تبيين زمينه ها و دستاوردهاي يوم الله 9دي
معاون اول رئيس جمهور:
جمهوري اسلامي بدون اتكا به ولايت فقيه معنا ندارد
علاقه مندي قرقيزستان براي تقويت روابط با ايران
روزنامه شرق رفع توقيف شد


چرا 9 دي يوم الله است (نگاه)

دكتر عباس آخوندي
9 دي نه تنها به دليل پايان بخشيدن به فتنه مخملي و انقلاب رنگي تئوري پردازان جنگ نرم و استكبار جاويد و ماندگار شد كه البته مهم است كه: بر مبناي اصول و مباني علمي جنگ نرم و تجربه شده در چندين كشور، با سرمايه گذاري عظيم و همه جانبه سران خبيث آمريكا، اسرائيل و روباه پير استعمار و حمايت مالي و رسانه اي ارتجاع منطقه و صف آرايي احزاب باطل از بهايي تا كمونيست و فرقه نوكران صدام و متأسفانه ربايش چهره هايي از درون انقلاب اسلامي كه موجب همگرايي بخشي از مردم عزيز به گمان اينكه موضوع اصلي انتخابات و تنازع درون نظام و... است با اين همه ناملايمات و سختي ها تغيير نظام خوشه مورد انتظار اين خرمن آتش كينه و قهر نمرودي بود كه هر بخش آن هم براي سقوط يك نظام كافي بود. اما نسوزاند اين آتش خرمن ابراهيمي ما را به صبر آقا و بصيرت مردم و بسيج هوشيار و...
9 دي تنها زماني نبود كه دشمنان با حربه هاي رنگارنگ خود از صف و سپاه حق نيرو شكار كردند و آنها را به مزدوري اردوگاه خويش بردند اين غصه سراسر تاريخ اسلام است. ماجراهايي در اين چهار دهه در ريزشهاي غافلين بزرگ يا خيلي بزرگ ديديم. در برابر امام راحل و ولي امر مسلمين عهد شكستند و همراه كودتاگران و آدم كشان شدند. يقيناً اين ريزشها به پايان نرسيده است. حسودان، بي بصيرتها و كبرورزان غافل همواره مستعد جدايي و فتنه انگيزي بوده اند.
9 دي يوم الله است چون شاهد فتح قلوب و نصر الهي بوديم و آرزوي شياطين براي حداقل ها هم كه همانا درگيري و جنگ داخلي در كشور عزيزمان بود هم به تدبير خورشيد فروزان جهان اسلام ناكام ماند. اين روز ماندگار و عيد اكبر انقلاب است براي اينكه:
يك- تاريخ گواهي كند پرشورترين و مردم سالارترين انتخابات به عنوان الگوي جهاني از مردم سالاري در ايران واقع شد. همه خبرگزاري ها و رسانه ها و ناظرين جهان هم شكوه آن را بيان كردند و اين فضا كه موجب اعتبار و قدرت نرم چندين باره انقلاب اسلامي شده بود نه به نفر اول انتخابات تعلق داشت و نه به نفر دو و سه و گنج بزرگي بود براي امام، امت و حتي همان نفر اول و دوم و سوم و... از اين گنج همه مي توانستند بهره وافر بگيرند حتي آزادگان غيرايراني. اما متأسفانه گروهي راه گم كرده و حديث آن امام عزيز را فراموش كردند كه «اگر ملاحظه كردند كه اين گروه مي خواهند خودشان قدرت داشته باشند نه گروه ديگر بدانند اعمالشان شيطاني است و...» و بر راه گشايي مهربانانه و احترام انگيز ولي فقيه از همان زاويه نفساني كه دچارش شدند بي مهري كردند و هماهنگ براندازان و سرمايه آن صهيونيزم پليد شدند و كردند آنچه در ايام آن فتنه همه ديدند. و البته ضربه كاري بر اعتبار و قدرت ايران اسلامي زدند و نشان دادند كه چه شده اند! همان كه امام نشانشان داد. وقتي شيطاني باشي ديگر حد و مرزي نمي ماند قرآن سوزي مي شود، حمايت از غزه گناه مي شود، دلسوزي براي مظلومان دنيا و حتي ياران عزيز لبناني كه سنگر مقدس مقاومت در برابر صهيونيزمند خطا است، مسجد سوزانده مي شود، زن و كودك كشته مي شوند، با كفش و با قبله نادرست و... نماز جمعه خوانده مي شود و در روز عاشورا هلهله و جشن براي هدم اصل ولايت فقيه. اين همه را گروه اندكي كردند اما چرا مدعيان تعادل و عقلانيت و منطق نهيبي نمي زدند و حتي آنان را مؤمنان خداجو مي ناميدند و طلب كاران امروز از نظام نيز آن روز با سكوت خويش ... كاش به ياد مي آوردند كه بايد «بدانند اعمالشان شيطاني است».
دو- 9 دي پس از آن عاشورايي كه ما في الضمير سران فتنه با نمايش عمليات كودتاي رنگي معلوم و افشاء كرد باز آن خون جوشيد و بر عليه ظلم بزرگ خروشيد. بسيج قيام كرد، مردم با وحدت كلمه به صحنه آمدند و بر تداوم ستم به سيدالشهداء و جور به رهبر عاشورايي شان صبر بيشتر را جايز ندانستند. تك تك مردم از يادگار شهادت و ايثار و نظام خويش دفاع كردند، جانانه، بصيرانه و شجاعانه. شرف مردم ما به حفظ حرمت قهرمانان بي دست و بي سر كربلا است. 9 دي ماندگار تاريخ انقلاب شد. آن خون همواره مي جوشد.
سه- 9 دي بار ديگر نشانگر اين واقعيت است كه: مسير انقلاب اسلامي با اتكاي به شعار و شعور مردم تنگناها و گردنه هاي بزرگي را پشت سر گذاشته و مي گذارد و اگر دست خداي متعال با اين كاروان است به علت اجتماع امت است كه سبب مي سازد.
براي ما ايام الله انقلاب اسلامي داراي معناي خاصي است 9 دي در پي 5 آذر روز تشكيل بسيج مستضعفان آماده باش همه ملت براي عمل به تدابير و سيره امام امت و بسيج همگاني بصيران انقلاب است تا به مستكبرين و اذانب داخلي آنها اعلام شود بسيج زنده و پوياست و اكنون رويش هاي جهاني آن اعم از استاد، نظامي، دانشجو، كارگر، معلم و زن و مرد و پير و جوان در دنياي اسلام و شرق و غرب جهان هوشمند و توانمند در عرصه اعتلاي كلمه حق و رهايي ميدان داري مي كنند.
9 دي روز اميد به آينده روشن انقلاب و بيداري اسلامي است، يوم الله 9 دي همانا روز گراميداشت هميشگي پايان فتنه ها است. روز پيروزي حق، روز همبستگي و وحدت و روز بصيرت و قدرت نرم انقلاب اسلامي است، اين 9 و 19 دي در تاريخ همواره نويدبخش فجر توحيد و عدالت و نجات مستضعفان در بهمن ماه خواهد بود. جشن غلبه حق بر باطل. فجر به ثمرنشيني جهاد، ايثار و شهادت: همان كه در ايران شد و در مصر و ... ما همواره منتظريم.
¤ استاد دانشگاه علوم پزشكي دانشگاه تهران
 


فارين پاليسي گزارش داد

آمريكا بازنده هرگونه تقابل با ايران است

سرويس سياسي-
به موازات جدي شدن بحث ها پيرامون از سرگيري مذاكرات ميان ايران و گروه 1+5 و ارائه پيشنهادهاي جديد غرب به تهران همزمان با تشديد فشارها كه كارشناسان آن را دنباله پيشنهادات قبلي اين گروه ارزيابي مي كنند، يك نشريه غربي در تحليلي پيش بيني كرد كه غرب و دولت آمريكا اين بار نيز در قبال برنامه هسته اي بازنده خواهند بود.
نشريه فارين پاليسي در مقاله اي به قلم «استفان ام والت» با عنوان «نگاه به پيش و نگاه به جلو» در مورد احتمال ناكامي «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا در زمينه سياست خارجي در دور دوم رياست جمهوري خود نوشت: «من نگران آن هستم كه كابينه اوباما موضوعات گسترده اي از جمله صلح خاورميانه، افغانستان، امنيت هسته اي، تغييرات اقليمي و غيره را در پيش روي خود قرار دهد اما در نهايت نتواند راه حلي موثر براي هيچ يك از آنها ارائه نمايد».
وي در مورد مسائل مهم و صدر اولويت هاي سياست خارجي دولت جديد اوباما افزود: «مسائل اصلي دور دوم رياست جمهوري اوباما مسئله هسته اي ايران، منازعه فلسطين و رژيم صهيونيستي، افغانستان و تغييرات اقليمي هستند كه يافتن راه حلي موثر براي آنها كار آساني نيست و در بهترين حالت هم اوباما قادر نخواهد بود هر يك از آنها را به خوبي مديريت نمايد. پيش بيني من آن است كه در چهار سال آينده هر يك از اين موارد به سوي بدتر شدن پيش مي روند و دولت اوباما در هيچ يك از مسائل مذكور از جمله مسئله هسته اي ايران نمي تواند پيروزي بزرگي را از آن خود سازد».
به گزارش باشگاه خبرنگاران، «ام والت» در مورد ايران معتقد است كه اوباما كار چنداني را از پيش نخواهد برد و در اين باره مي نويسد: «در مورد ايران، اوباما با بيشترين ميزان فشار به منظور يافتن راه حلي براي مسئله هسته اي ايران مواجه خواهد بود. در چنين شرايطي رسيدن به نتيجه موثر در مذاكرات آمريكا با ايران بر سر برنامه هسته اي آن كشور دشوار خواهد بود و قطعا پيشنهادات اوباما به ايران از سوي دولت آن كشور رد خواهند شد. از سوي ديگر هرگونه پيشنهاد كاهش تحريم هاي وضع شده ضد ايراني در مقابل محدود نمودن غني سازي اورانيوم از سوي دولت جمهوري اسلامي ايران همچون گذشته با تهديد رژيم صهيونيستي و جنگ طلبان آمريكا مواجه خواهد شد. به نظر مي رسد كه در صورت مقاومت اوباما در مقابل خواسته جنگ طلبان آمريكايي در مورد آغاز جنگي پيش دستانه عليه ايران، كابينه وي در پايان سال 2017 نيز بدون حل مسئله هسته اي ايران عرصه سياسي را ترك خواهد كرد».
همزمان با اذعان نشريه فارين پاليسي به ناكامي آمريكا در قبال ايران بر سر موضوعات مهم منطقه اي، سه تن از مقامات پيشين آمريكا نيز با اعتراف به ناكارآمدي تحريم ها عليه تهران اعلام كردند كه تداوم فشار بر ايران اقتصاد آمريكا را شكننده تر مي كند.
به گزارش پايگاه خبري لبنان 24، اين سه سياستمدار كهنه كار آمريكايي در آغاز مقاله خود اعتقاد دارند همزمان با آغاز سال 2013 ميلادي و پس از بحران مالي كه اين كشور با آن دست و پنجه نرم مي كند، ايران را مي توان بزرگ ترين چالش ايالات متحده در سطح بين المللي نام برد.
اين افراد در ادامه اذعان مي كنند كه فشارهاي صورت گرفته بر ايران براي دست كشيدن از انرژي هسته اي نه تنها در اين كشور تاثيري نگذاشته بلكه اقتصاد ايالات متحده و قيمت هاي نفت را به شدت دگرگون كرده و در آنها تاثيرگذار است.
راب، راس و ماكوفسكي در ادامه مي افزايند: تحريم هاي نفتي بر عليه ايران عملا در فروش نفت در سطح جهاني تاثير گذاشته و باعث افزايش بيش از حد قيمت جهاني اين ماده مي شود.
سياستمداران كهنه كار آمريكايي ادعاي كشورهاي غربي مبني بر حمله نظامي به ايران را باعث ايجاد اخلال در صادرات نفتي جهاني ارزيابي كرده و اين اقدام را به بسته شدن تنگه هرمز از سوي نيروهاي نظامي ايران منتهي مي دانند.
روزنامه فايننشال تايمز هم در گزارشي با اشاره به اين كه موضوع هسته اي ايران چالش اصلي سياست خارجي اوباماست، تاكيد كرد كه براي حل اين موضوع و رسيدن به يك توافق نسبي غرب بايد متعهد شود برخي تحريم هاي نفتي تحميل شده توسط اتحاديه اروپا و نيز برخي تحريم هاي بانكي آمريكا و اتحاديه اروپا را لغو كند. بايد قول مصالحه هاي بيش تر را در صورتي كه ايران گام هاي اعتمادساز بيش تري را بردارد، بدهد.
 


در مكتب امام

حق وتو براي بلعيدن ملتهاست
اين مجلس هاي كذا كه در دنيا درست شده است و به دست قدرتمند ها درست شده است ولهذا حق وتو دارند، همه از آن قدرت مندها،
اينها همه بازي است براي بلعيدن ماها.
اين يك مانور سياسي است كه با آن ماها را اغفال كنند و ماها را ببلعند.
صحيفه نور ـ ج12 ـ ص119
 


سردار جعفري:

خطر فتنه 88 از جنگ 8 ساله براي انقلاب بيشتر بود

فرمانده كل سپاه گفت: ماجراي فتنه 88 يك امتحان بزرگ الهي براي مردم مومن ايران اسلامي بود و خطر آن از جنگ 8 ساله براي انقلاب بيشتر بود.
سرلشكر محمدعلي جعفري فرمانده كل سپاه در مجمع عالي پيشكسوتان جهاد و شهادت بسيج كه صبح ديروز برگزار شد، گفت: اميدواريم بتوانيم به اعماق اهميت و زواياي پنهان نصرت الهي كه بعد از فتنه 88 و نيز در 9 دي نصيب ما و انقلاب شد، پي ببريم و بتوانيم در اين مسيري كه امت قهرمان، بصير انقلابي ما مي رود، پيشتاز باشيم.
وي افزود: ماجراي فتنه 88 واقعا يك امتحان بزرگ الهي براي مردم مومن ايران اسلامي و خطر آن از خطر جنگ 8 ساله براي انقلاب و اسلام بسيار بيشتر بود.
سردار جعفري ادامه داد: اين امتحان و اتفاقي كه افتاد مانند جنگ تحميلي براي انقلاب يك نقطه عطف بود و در فتنه 88، مردم دنيا كه دل نگران انقلاب اسلامي بودند از پايداري، استقامت، هوشمندي و بصيرت ملت ايران در مقابل هجمه سنگين دشمنان داخلي و خارجي عبرت گرفتند.
وي افزود: دشمنان با استفاده از همه حربه هاي نرم براي مقابله با نظام اسلامي آمده بودند و درگيري فتنه 88 مقابله انقلابيون و ضدانقلابيون بود و شعارهاي نه غزه؛ نه لبنان هم نشان دهنده اين موضوع است.
سردار جعفري با اشاره به تاثير بيروني حماسه 9 دي گفت: شروع بيداري اسلامي، بعد از فتنه 88 بود و اين اثرگذاري انقلاب اسلامي را نشان مي دهد و در حال حاضر انقلاب اسلامي بخوبي به پيش مي رود و بايد سعي كنيم موانع پيش روي آن را برداريم تا با سرعت بالاتري حركت كند.
وي با بيان اينكه بايد در برابر توطئه هاي دشمن و مشكلات ايستاد، گفت: مهمترين ماموريت سلسله مراتب بسيج دفاع از انقلاب در عرصه هاي مختلف است.
فرمانده كل سپاه در پايان با اشاره به برگزاري مجمع عالي پيشكسوتان جهاد و شهادت و اقدامات سازمان پيشكسوتان بسيج اظهار داشت: پاسداري و دفاع از انقلاب اسلامي، بازنشستگي ندارد و هيچ تفاوتي ميان پاسداري از انقلاب اسلامي و دستاوردهاي آن با پاسداري از اسلام و دين خدا نيست.
تلاش فتنه گران براي تبرئه خود
سردار جعفري همچنين در حاشيه مجمع عالي پيشكسوتان گفت: اينكه هنوز برخي فتنه گران در صحنه حضور دارند و براي تبرئه خود تلاش مي كنند به دليل وجود آزادي واقعي در جمهوري اسلامي است.
وي ادامه داد: نتايج 9 دي كه پايان موفقيت آميزي بر مقابله با فتنه 88 بود بر همه دنيا آشكار شده و نتيجه اش روشن شدن جبهه حق و باطل است.
فرمانده كل سپاه تاكيد كرد: پيام 9 دي حمايت و حركت پشت سر ولايت فقيه و مقام معظم رهبري براي محقق ساختن اهداف والاي نظام اسلامي و شهدا بود.
جعفري تصريح كرد: بدليل اينكه آزادي به معني واقعي و با تعريف اصلي در كشور ما وجود دارد، برخي فتنه گران تلاش مي كنند چهره خودشان را نزد مردم تبرئه كنند ولي بعيد مي دانم به اين زودي ها اينكار صورت بگيرد.
فرمانده كل سپاه با اشاره به رزمايش هاي نيروهاي مسلح گفت: اين رزمايش ها براي آمادگي دفاعي و امنيتي نيروهاي مسلح و نشان دادن توان دفاعي و امنيتي مردم ايران در مقابل تهديدات دشمنان است و اينها ارتباطي با كشورهاي منطقه ندارد.
سردار جعفري در پايان در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه كانادا منافقين را از ليست سياه خارج و سپاه قدس را وارد اين ليست كرده است، گفت: در جبهه استكبار آنها از طرفداران خود يعني تروريست ها كه منافقين، سردسته آنها هستند، حمايت و ما و سازمانهاي وابسته به ما را متهم مي كنند كه امري طبيعي است.
مردم در فتنه تنها به دنبال ولايت رفتند
رئيس سازمان بسيج مستضعفين نيز در اين همايش گفت: مردم در فتنه زير بار شديدترين فشارهاي رواني قرار گرفته بودند اما همه آنها را ناديده گرفتند و بدنبال راه ولايت رفتند.
سردار محمدرضا نقدي گفت: در 9دي، انقلاب بار ديگر پيوندش را با عاشورا و محرم در يك حماسه پرشور به نمايش گذاشت.
وي افزود: 9دي حماسه اي بسيار بزرگ و سرنوشت ساز و يك اتفاق استثنائي در تاريخ بود، مردمي كه هفت ماه تمام زير بار شديدترين فشارهاي رواني قرار گرفته بودند، ديدند بسياري از صاحب منصبان و افراد پرآوازه در انقلاب كه سببي و نسبي ارتباطاتي با امام خميني و يا رفت و آمدهاي زيادي با ايشان داشتند مسير ديگري را مي روند كه رسانه هاي دنيا آن را نشان مي دهند، اما مردم اينها را ناديده گرفتند و بدنبال راه ولايت فقيه رفتند.
بسيج پيشكسوتان با تدبير رهبري
تشكيل شد
نقدي با تاكيد بر اينكه بايد از حماسه 9دي درسهاي زيادي گرفت، افزود: همه ما وقتي لباس نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي را بر تن كرديم تصوري از اينكه روزي بازنشسته شويم نداشتيم و شايد روزي كه براساس قوانين و مقررات، حكم بازنشستگي صادر شد برخي ها دلهايشان شكست و دوست داشتند همچنان در خدمت باشند.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين تاكيد كرد: بهمين منظور با تدبير مقام ولايت، سازمان بسيج پيشكسوتان تشكيل شد و در يك سال و نيم از عمر اين سازمان، بيش از 60 درصد بازنشستگان سپاه به آن پيوستند و اين آمار در حال افزايش است.
برنامه متفاوتي براي انتخابات نداريم
رئيس سازمان بسيج مستضعفين در حاشيه اين همايش نيز گفت: برنامه امنيتي متفاوتي براي انتخابات پيش رو نداريم.
سردارنقدي در جمع خبرنگاران در حاشيه همايش مجمع عالي پيشكسوتان جهاد و شهادت بسيج در پاسخ به پرسشي درباره برنامه بسيج براي مقابله با حوادث احتمالي در انتخابات سال 92، اظهار كرد: امنيت كشور ما را مردم تامين مي كنند و امنيت در جامعه ما متكي به يك نهاد سازمان يافته رسمي دولتي نيست، بلكه از ابتداي انقلاب همواره بر دوش مردم بوده و مردم با حضور در صحنه امنيت ملي را تضمين كرده اند.
وي افزود: احساس مي كنم ما يك انتخابات آرام و خوب در سال 92 داشته باشيم و مشكل خاصي نخواهيم داشت كه برنامه ريزي متفاوتي براي آن انجام دهيم.
وي در پاسخ به پرسش ديگري درباره ادعاي برخي رسانه هاي غربي مبني بر حضور بسيج در سوريه، گفت: اين موضوع صحت ندارد؛ چرا كه اگر چنين اجازه اي به بسيجيان داده شود، موضوع به سوريه ختم نمي شود، بلكه در قدس خاتمه پيدا مي كند و بسيجيان تا آخر راه را مي روند.
9دي با اصل انقلاب برابري مي كند
رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح نيز در اين همايش 9دي را روز خروش امت براي دفاع از امامت خواند كه با اصل انقلاب برابري مي كند.
سرلشكر فيروزآبادي تاكيد كرد: 9دي ماندگار است و بايد ماندگار بماند؛ چرا كه پرچم راهنما و هدايت گر و تعيين كننده شاخص ها است آنچه ملت ما اعم از دشمن شناسي، بصيرت و زمان شناسي دارد، اگر به ديگر ملت ها منتقل شود، دستاوردي جز بيداري اسلامي نخواهد داشت و رمز بيداري اسلامي نيز همين بود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به شرايط سوريه گفت: نقش اصلي در اتفاقات سوريه را آمريكا و اسرائيل برعهده دارد.
وي در پاسخ به پرسشي درباره سوريه اظهار كرد: سوريه آرام بود، اما پس از پيروزي انقلاب مصر طراحي از سوي استكبار صورت گرفت، تا راه نفس كشي ديگري براي اسرائيل باز كنند و براي اين منظور خاك سوريه را انتخاب كردند.
فيروزآبادي همچنين خاطر نشان كرد: اطلاعات دقيقي از اين كشور وجود دارد كه سوريه در دست نيروهاي اين كشور اعم از ارتش و نيروهاي مردمي است و مرزها نيز در اختيار دولت سوريه است.
 


فلسفه حركت امام حسين (ع) به سوي كربلا

وجود مبارك امير المؤمنين (ع) اولياي الهي را كه معرفي مي كند ، مي فرمايد : اولياي الهي قرآن محورند ؛ هم علمشان از قرآن است و هم باعث نشر معارف قرآني هستند؛ هم قيامشان به قرآن است و هم قيام قرآن با آنها . فرمود : ب ه م عل م الك تاب و ب ه عل موا ، و ب ه م قام الك تاب و ب ه قاموا (1) يعني علوم اينها از قرآن كريم است و عالم شدن به مطالب قرآن هم با تعليم اينهاست ؛ قيام اينها به قرآن كريم است و قيام قرآن كريم هم به اينهاست .
حقيقت عبادت در كلام سالار شهيدان (ع)
وجود مبارك أبي عبدالله ، حسين بن علي (ع) در اين مدّت كوتاهي كه جهان را متوجه خودشان كردند ، حرف هاي جهاني فراواني داشتند . يكي از آن كلمات نوراني اين است كه : لا طاعه ل مخلوق ف ي معص يه الخال ق(2)، يعني هرگز نمي شود كسي را اطاعت كرد كه دستور او مخالف فرمان الهي است . به عنوان اينكه ما مأموريم و معذوريم ، به عنوان اينكه به ما دستور دادند ، به عنوان اينكه فعلاً روزگار چنين است ، به عنوان اينكه با مصوّبه فلان نهاد يا فلان مؤسسه يا فلان ارگان است ؛ نمي شود حكم خدا را ناديده گرفت ! اين بيان بالا را كه سالار شهيدان ، حسين بن علي (ع) فرمود ، از جدّ بزرگوارش وجود مبارك رسول گرامي (ص) گرفت و چون خود را قرآن ناطق مي دانست ، مسئول مي دانست كه خاورميانه را اصلاح كند .
آن روز خاورميانه در اختيار قدرت مركزي بود ؛ وقتي امير المؤمنين(ع) خليفه مسلمانها بود ، كلّ خاورميانه را حضرت اداره مي كرد . ايران چند تا استانداري داشت ، چند تا استاندار هم نصب مي كرد . مصر با اينكه يك كشور پهناوري است ، آن روز يك استانداري بود كه براي مصر مالك اشتر را اعزام كرد . بسياري از اين كشورهاي كوچك كه فعلاً تقريباً 40 ـ 50 دولت و كشور را تشكيل مي دهند ، آن روز در حدّ يك استانداري بودند و وجود مبارك حضرت امير اينها را با استاندارهاي خاص نصب مي كرد ؛ كلّ خاورميانه در اختيار اينها بود ، رابطه مردم در همين منطقه خاورميانه بود .
محور اصلي تصميم گيري سياسي در شام بود ، محور اصلي عبادت مردمي و عمومي، مكه بود و محور فرهنگي ـ فكري هم مدينه و كوفه بود . در مدينه از آن جهت كه امام زمان حضور داشت ، خود وجود مبارك امام حسن بود ، بعد امام حسين بود ؛ مدينه و كوفه حوزه هاي علمي آنجا بود ، سئوال و جواب آنجا بود ، مردم به سوي مدينه مي آمدند. كوفه و بصره از آن جهت كه مدّتي وجود مبارك حضرت امير در كوفه بود ، شاگردان فراواني هم تربيت كرد ؛ آنجا هم يك محور فرهنگي شد ، عراق هم به بركت تعليم و تربيت حضرت امير آينده خوبي داشت. وجود مبارك أبي عبدالله ديد اگر اين 3 ـ 4 منطقه را روشن كند ، آن نقاط دور دست حكومت اسلامي روشن خواهد شد ؛ مصر روشن مي شود ، ايران روشن مي شود ، الجزاير و تونس و مراكش روشن مي شود ، اين امارات و خليج فارس روشن مي شود ، منطقه هائي نظير پاكستان و بنگلادش و بعد قفقاز و آسياي ميانه روشن مي شود ؛ چون همه اينها فتح شده بود . محور اصلي فكري و فرهنگي و سياسي، همين 3 ـ 4 منطقه بود ؛ يعني شام بود ، مدينه بود ، عراق بود و مكه .
چگونگي بيداري جامعه اسلامي توسط سيّدالشهداء (ع)
اگر وجود مبارك أبي عبدالله در همان مدينه قيام مي كرد و مبارزه مي كرد ، حضرت را يا شهيد يا مسموم مي كردند و قبر مطهرش هم نظير آن 4قبور ائمه بقيع فعلاً به صورت يك مخروبه در مي آمد ؛ ديگر كربلا و پيام كربلا و نهضت عاشورا و آن شور و شوق را به همراه نداشت ! الآن همه آن ذوات قدسي كه در بقيع آرميده اند ، هر كدامشان مي توانند محور حركت باشند ، امّا هيچ خبري نيست ! اگر وجود مبارك أبي عبدالله در خود مدينه قيام مي كرد ، آن هم به همين سرنوشت مبتلا مي شد .
گذشته از اينكه عراق متوجه نمي شد ، مكه متوجه نمي شد ، شام هم متوجه نمي شد كه اوضاع چه خبر است ! آن روز رسانه هاي گروهي و مطبوعات و اينها نبود ! لذا وجود مبارك أبي عبدالله (ع) با قافله حركت كرد و برنامه ها را هم توزيع كردند . مردم مدينه و اطراف مدينه را با مصاحبه و مناظره و گفتگو هدايت كردند ؛ از مدينه تا مكه تقريباً 80 لي 90 فرسخ است ، در اين مدت هر كه را ديدند با او سخن گفتند يا نامه نوشتند براي كساني يا مصاحبه كردند يا پيام دادند ؛ اين فلات را روشن كردند .
وقتي وارد مكه شدند ، از همان اوّل به قصد عمره مفرده وارد شدند ، نه به قصد حج كه حج را تبديل به عمره كرده باشند ! از همان اوّل به قصد عمره مفرده وارد شد و هيچ گاه قصد عرفات و مشعر و م نا نداشت ؛ لذا در روز ترويه حركت كرد ، از مكه خارج شد ؛ نه اينكه حجّش را به عمره تبديل كرده باشد ! و همه افرادي كه آمده بودند در مكه ، آنها را روشن كرد . مكه هم يك كنگره جهاني بود و هست ، براي هميشه اين طور است ؛ افراد از نقاط دور و نزديك ، از كشورهاي اسلامي و منطقه هاي مسلمان نشين براي زيارت بيت خدا و طواف اطراف كعبه حركت مي كنند كه: علي كلّ ضام ر يأت ين م ن كلّ فجّ عميق (3) . بسياري از افراد را با مصاحبه و سخنراني و احتجاج روشن كرد .
ووجود مبارك مسلم بن عقيل را هم به عنوان نماينده رسمي از مكه فرستاد تا كوفه ، فاصله مكه تا كوفه هم 300 فرسخ در آن روز بود . اين راه نا امن را هم با اعزام نماينده خاص طي كردند . وجود مبارك مسلم بن عقيل فضاي كوفه را هم روشن كرد و افرادي را حضرت تربيت كرد كه سهم تعيين كننده اي در نهضت كربلا داشتند . كوفه هم، چون مقرّ حكومت بود ، خيلي ها را وجود مبارك مسلم بن عقيل در آنجا روشن كرد . آن نامه هائي كه قبلاً براي أبي عبدالله نوشتند ، آنها همه در خدمت حضرت بود . مجدداً وجود مبارك مسلم (ع) پيام مردم كوفه را با يك قاصد خاصي از كوفه به مكه فرستاد تا به حضرت ابلاغ كنند كه اينها آماده اند ، شما تشريف بياوريد.
حقيقت مرگ در كلام امام حسين (ع)
حضرت روز هشتم حركت كردند ؛ يك سخنراني اي قبلاً كردند ، مردم زائر و حاجّ و معتمر را روشن كردند كه مرگ نسبت به انسان چه سهمي دارد ، انسان نسبت به مرگ چه سهمي دارد . ما مي بينيم آيا نابود مي شويم يا نابودي را نابود مي كنيم ؟ ما مرگ را مي ميرانيم ، نه اينكه مرگ ما را بميراند ! اين دو ديدگاه مختلف است . آنها كه فكر مي كنند انسان با مردن نابود مي شود ، اهمّتهم انفسهم(4)؛ آنها كه مي گويند : ما با قيام، مرگ را نابود مي كنيم ، مردن را مي ميرانيم ، ما براي هميشه زنده ايم ؛ مرگ يعني تحوّل و دگرگوني ، مگر انسان مي ميرد ؟ انسان مرگ را مي ميراند ، مرگ يعني تحوّل و دگرگوني و تغيّر . وجود مبارك أبي عبدالله رابطه انسان و مرگ را تشريح كرد ، فرمود : ما الموت لا قنطر ه(5)، مرگ پلي است كه شما از آن مي گذريد ؛ آن طرف همه سعادت هست ، اين طرف همه دشواري ها هست ؛ شما هرگز چيزي را با مردن از دست نمي دهيد .
اينها را تبيين كرد ، توجيه كرد ، تشريح كرد ؛ اينها هم آگاه شدند ، چون ب ه م عل م الك تاب و ب ه عل موا ؛ قرآن به وسيله اينها منتشر شد ، قرآن مي گويد انسان مرگ را مي ميراند ، نه انسان نابود بشود ! مرگ به معناي فاصله عدم بين متحرّك و هدف نيست ؛مرگ هرگز فاصله بين متحرّك و مقصد نيست ، مرگ نابودي نيست ، مرگ پلي است كه زودتر اين متحرّك را به مقصد مي رساند ! اگر انسان وسط ها نابود بشود كه بعد پديد آمد ، ديگر، آن انسان اوّلي نيست ! ما عدم را ، مرگ را ، فنا را نابود مي كنيم ، هست مي شويم براي ابد. ما در مسير حركتمان هستيم و هرگز در اين گودي و گودال فرو نمي رويم كه بشويم نابود ، بلكه ينتق لوا م ن دار لي دار(6) كه در بيانات ائمه (عليهم السّلام) است . انسان ،مهاجر است و هيچ مهاجري وسط گودي نمي افتد !
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دام ظلّه) در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمع كثيري از طلاب ، فضلاء ، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ـ قم ؛ دي 1387
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1)نهج البلاغه / حكمت 432 (2) بحار الأنوار / 43 / 297
(3) حج / 27 (4) آل عمران / 154
(5) معاني الأخبار / 289 (6) بحار الأنوار / 37 / 146
خوان حكمت روزهاي يكشنبه منتشر مي شود.
 


توسط چهره هاي مذهبي و سياسي در سراسر كشور صورت گرفت

تبيين زمينه ها و دستاوردهاي يوم الله 9دي

سرويس سياسي-
در سومين سالروز يوم الله 9دي، اقشار گوناگون مردم در شهرهاي مختلف با برگزاري تجمعاتي به گراميداشت اين روز بزرگ پرداخته و چهره هاي ديني و سياسي آن را تبيين و تفسير كردند.
در قم اساتيد، روحانيون و طلاب حوزه علميه مراسمي به همين مناسبت برپا كردند. آيت الله مصباح يزدي در اين مراسم با اشاره به برنامه ريزي دشمنان انقلاب از سال هاي گذشته براي رخنه در تداوم و بالندگي انقلاب اسلامي افزود: دشمن به اين نتيجه رسيده بود كه اين انقلاب بايد از درون فروپاشيده شود.
آيت الله مصباح يزدي تصريح كرد: در زمينه برنامه ريزي آمريكا و ايادي آن براي شكل دهي فتنه 88 اسنادي وجود داشته و اين ادعا به هيچ وجه گمانه زني و خيال پردازي نيست.
عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه مردم در روز بزرگ 9دي عشق خود را به امام(ره)، انقلاب اسلامي و آرمان هاي آن نشان دادند، گفت: اين حركت عظيم چشم دشمنان انقلاب را كور و براي هميشه آنان را مأيوس كرد.
آيت الله مصباح يزدي با اشاره به اينكه روز بزرگ 9دي از لحاظ كثرت حضور مردم فقط با روز ورود و رحلت حضرت امام(ره) قابل مقايسه است اضافه كرد: در اين روز بزرگ مردم با جانشين شايسته امام(ره) كه از نظر ايمان، اعتقاد و ساير ويژگي ها نسخه بدل آن روح بزرگ بود، بيعتي مجدد كردند.
وي گفت: عامل موفقيت انقلاب و شكل گيري حادثه عظيم 9دي، بصيرت فطري مردم بود كه اين خاصيت ناشي از فطرت پاك و وجدان الهي مردم است كه حقايق الهي را پذيرفته و با آن انس مي گيرند.
بيچارگي فتنه گران
حجت الاسلام عليرضا پناهيان در مراسم بزرگداشت 9دي در مسجد ارگ دشمنان ولايت را بدبخت ترين موجودات عالم خواند و خاطر نشان كرد: حماسه 9دي با تشييع جنازه شهيد بهشتي كه در آن برخي از مردم از اشتباهات خود عذرخواهي كردند، متفاوت است زيرا در 9دي مردم همه چيز را فهميده بودند اما صبرشان تمام شده بود يعني اين روز، تجلي گاه است نه روز اصلاح مردم.
حجت الاسلام عليرضا پناهيان با بيان اينكه فتنه گران به بيچارگي رسيده بودند كه حرفشان را با تقلب در انتخابات زدند، گفت: فتنه گران جرأت نداشتند حرف خود را صريح بگويند و براي اين كار از اراذل و اوباش و گروه هاي محارب نظام استفاده كردند.
وي با تأكيد بر اينكه تا روز ظهور جايگاه ولايت هر روز تثبيت و ولايت گريزان رسوا مي شوند و افزود: ائمه هدي(ع) تصريح فرمودند كه منافقين شيعه تا قبل از ظهور بايد رسوا بشوند و همچنين فرمودند از فتنه هاي آخرالزمان بدتان نيايد زيرا منافقين را از بين خواهد برد.
راه پيشگيري از تكرار فتنه
همچنين به گزارش خبرنگار كيهان در همدان غلامعلي حداد عادل در يادواره شهداي گردان 155 لشگر انصارالحسين(ع) در محل مسجد دانشگاه بوعلي سيناي همدان گفت: بايد كاري كنيم كه دشمن ديگر طمع دخالت در انتخابات را نداشته باشد.
وي تاكيد كرد: راه پيشگيري از تكرار فجايع و فتنه سال 88، اطاعت از ولايت و توجه به رهنمودهاي مقام معظم رهبري است.
دكتر حداد عادل با اشاره به حماسه بزرگ 9دي سال 88، اظهار داشت: نهم دي روز بزرگداشت بصيرت است و فقط متعلق به گذشته نيست و به ما يادآوري مي كند كه هر روز محتاج بصيرت هستيم.
وي با بازگويي برخي حوادث فتنه پس از انتخابات، خاطر نشان ساخت: فتنه گران، روز عاشورا در خيابان انقلاب، به مردم بي گناه و عزادار و بسيجيان حمله كرده و به ساحت سيدالشهدا(س) جسارت و اهانت روا داشتند و اين آخرين تيري بود كه به خود شليك كردند.
وي اضافه كرد: مردم از 22 خرداد تا روز عاشوراي 88 مقابل اين افراد سكوت كردند تا زماني كه مقام معظم رهبري در سخنراني عالمانه خود، از ملت براي حضور در عرصه دعوت كرد و به هدايت سران فتنه پرداخت.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در ادامه، گفت: وقايع روز عاشورا باعث لبريز شدن كاسه صبر مردم شد و در نهم دي، ملت با حضور در صحنه، اين پرونده را براي هميشه بست.
دادگاه بزرگ
حجت الاسلام جعفر شجوني عضو جامعه روحانيت مبارز 9دي را يك دادگاه بزرگ و سونامي وحشتناك قلمداد كرد و گفت: 9دي دادگاه ويژه روحانيت بود كه خاتمي و كروبي را خلع لباس كرد و رأي به باطل بودن ميرحسين موسوي داد.
وي ادامه داد: من در عمرم كه همه آن در مبارزه بوده است، چنين طوفان مردمي نديده بودم؛ مخصوصا در 9دي رفتم قسمتي كه طبل مي زدند، آنها حيدر حيدر مي گفتند، طبل مي زدن؛ يعني ما وارد گود مي شويم.
شجوني با اشاره به اينكه مردم پشت سر ولايت هستند گفت: رهبري ايران بزرگترين موهبت الهي است ما بايد بدانيم كه در فتنه 88 هر آخوندي بود شايد فريب مي خورد ولي رهبري ما تمام اين مسائل را آگاه بود.
نقش كميته سه جانبه
همچنين همايش ملي گراميداشت حماسه 9 دي، نمايش قدرت نرم در پرتو بصيرت، ولايت مداري و روح عاشورايي، به همت بسيج اساتيد كل كشور با حضور جمع كثيري از اساتيد بسيجي در مركز همايش هاي بين المللي صدا و سيما برگزار شد.
در اين همايش بهشتي، رئيس دانشكده امام باقر(ع) وزارت اطلاعات، صلاحي رئيس سازمان بسيج اساتيد دانشگاه هاي كل كشور، سردار نقدي رئيس سازمان بسيج مستضعفين، حجت الاسلام حاج صادقي جانشين نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران، مقدم فر معاون فرهنگي سپاه پاسداران، نائيني رئيس دانشكده علوم اجتماعي و فرهنگي دانشگاه امام حسين(ع) وجمعي از اساتيد بسيجي دانشگاه ها حضور داشتند.
به گزارش فارس در اين همايش رئيس دانشكده امام باقر(ع) وزارت اطلاعات به تشريح عوامل مؤثر داخلي و خارجي در حوادث سال 88 پرداخت.
حجت الاسلام بهشتي رئيس دانشكده امام باقر(ع) با اشاره به اينكه در فتنه 88 سه جريان عمده نقش مهم و اساسي داشتند، گفت: كميته سه جانبه كه 50 سال پيش توسط سرويس هاي جاسوسي انگلستان، موساد و سي آي اي به وجود آمده و به نام كميسيون سه جانبه معروف است، نقش مؤثري در حوادث فتنه سال 88 داشته است.
وي ادامه داد: سازمان مجاهدين خلق نيز به عنوان دومين عامل نقش مهمي را در حوادث پس از انتخابات ايفا كرد و جريان سومي به نام جريان كارگزاران سازندگي و مجمع روحانيون نيز كه هر دو توسط هاشمي رفسنجاني حمايت مي شد، نقش مؤثري را در اين حوادث ايفا كردند.
سيلي محكم مردم
در اين مراسم رئيس سازمان بسيج مستضعفين خاطرنشان كرد: هر كسي مدعي اصلاحات باشد بايد مرزبندي خود را مشخص كند وگرنه فتنه گران بايد جايي بروند كه صهيونيست ها مي روند.
نقدي با بيان اينكه پاداش مقاومت و صبر ايران، بيداري اسلامي بود، اظهار داشت: ملت ها در هشت ماه فتنه 88 مشاهده كردند كه پي در پي سران كشورهاي غربي مي گفتند كه اين انقلاب تمام مي شود ولي ملت در 9 دي يك سيلي محكم به آنها زدند و در 22 بهمن يك سيلي محكم تري زدند.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين در پايان گفت: كشورهاي منطقه مشاهده كردند يك ملت مي تواند در مقابل ابرقدرت ها بايستد و بيداري اسلامي نتيجه مشاهده اين صحنه هاي نبرد ملت ايران بود.
داستان اختلاف سليقه نبود
رئيس شوراي قرارگاه راهبردي عمار در گفت و گو با مهر با تأكيد بر اينكه ماندگاري و بازخواني 9 دي موجب ظهور بصيرت نسبت به جريانات فتنه آميز جديد است، گفت: كساني كه 9 دي را درك نكرده اند و از صف بصيرت مردم جاماندند وارد رقابت هاي انتخاباتي نشوند.
حجت الاسلام مهدي طائب با اشاره به ريشه شكل گيري حماسه 9 دي اظهار داشت: پس از حرمت شكني هاي معترضان به خصوص حرمت شكني آنان در روز عاشورا مردم دريافتند كه اين آشوب هاي خياباني داستان اختلاف سليقه نيست؛ بلكه دشمن اصل نظام و موجوديت آن را هدف قرار داده است، بنابراين با همه وجود در 9 دي به ميدان آمدند و از ريشه جريان فتنه را كندند و اين حماسه بزرگ را خلق كردند.
فتنه تمام نشده
آيت الله سيداحمد علم الهدي با بيان اينكه ما يك فتنه گر و عامل اصلي فتنه داريم كه استكبار خارجي اعم از آمريكا و انگليس است، گفت: آقاياني كه در انتخابات در خط فرصت يابي و قدرت يابي افتادند، بستر و ظرف اجراي فتنه شدند.
علم الهدي با تأكيد بر اينكه فتنه تمام نشده و ادامه دارد، گفت: فتنه اصلي قبل از انتخابات 88 كار خودش را شروع كرد، ولي عوامل داخلي بستري براي اجراي آن شدند.
وي تأكيد كرد: در انتخابات 88 آقاياني كه مي خواستند به قدرت برسند بستر فتنه شدند؛ و ما بايد حواسمان جمع باشد كه روزي بستر فتنه نشويم.
امام جمعه مشهد تأكيد كرد: روز عاشوراي 88، آخرين روز فتنه نبود و به حتم فتنه ادامه خواهد داشت.
عبرت هاي 9 دي
آيت الله سيداحمد خاتمي در همايش حماسه بصيرت امت در صحن امامزاده عبدالله بافق اظهار كرد: قيام مردم انقلابي و ولايتمدار ايران اسلامي كه پاسخ كوبنده اي به فتنه گران بود، از عبرت هاي تلخ و شيريني برخوردار است.
وي با بيان اينكه «هنجارشكنان حضور 40 ميليوني و كم سابقه مردم در انتخابات را كه مي توانست باب جديدي در عرصه سياست خارجي باز كند، مخدوش كردند»، افزود: ساختارشكني اين گروه فريب خورده در روز عاشوراي حسيني، هتك حرمت به آرمان هاي عظيم قيام عاشورا بود. نهم دي ماه بزرگ و ماندگار است،گرچه فتنه گران در روزهاي قبل از آن حوادث تلخ و ناگواري براي مردم رقم زدند، اما حركت خودجوش مردم در نهم دي، كام ايران را شيرين و گوارا كرد.
امام جمعه موقت تهران، حضور گسترده مردم در صحنه، ولايت پذيري ملت، ارج نهادن به آرمان هاي بلند نظام و انقلاب، بصيرت افزايي و برچيدن بساط فتنه را از مهم ترين عبرت هاي نهم دي برشمرد.
حماسه اي خودجوش
همچنين سالروز حماسه نهم ديماه در بندرعباس با تجمع اقشار مختلف مردم و حضور صفارهرندي به عنوان سخنران ويژه اين مراسم برگزار شد.
صفارهرندي در تجمع سالروز حماسه 9 دي در بندرعباس با اشاره به راهپيمايي ويژه و منحصر به فرد مردم در 9 دي سال 88 افزود: شيريني روز 9 دي در اين بود كه خودجوش بود كاري نبود كه شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي بتواند آن را شكل دهد.
به گزارش ايسنا، وي با اشاره به اين كه مردم هر موقع احساس تكليف كردند، در موقعيت صحيح حماسه اي مانند 9 دي را آفريده اند، ادامه داد: برعكس آن يعني عدم احساس تكليف در زمان، خودش محصول آن فتنه مي شود و چنانچه مردم قبل از عاشوراي 88 با حضوري همچون 9 دي مي توانستند مقابل فتنه روز عاشورا بگيرند.
هرندي با بيان اين كه در تمامي فتنه هاي صورت گرفته پس از انقلاب اسلامي همواره ردپاي جريانات خارجي و دشمنان انقلاب به خوبي نمايان بوده است، خاطرنشان كرد: نبايد فراموش كرد كه هر فتنه اي با همكاري عناصر داخلي و جريانات خارجي به وقوع پيوسته است.
 


معاون اول رئيس جمهور:

جمهوري اسلامي بدون اتكا به ولايت فقيه معنا ندارد

معاون اول رئيس جمهور با اشاره به جريان فتنه 88 و حماسه 9 دي گفت: جمهوري اسلامي بدون اتكا به ولايت فقيه معنا ندارد.
محمدرضا رحيمي در مراسم بزرگداشت حماسه 9 دي ماه در جمع مديران و كاركنان نهاد رياست جمهوري در سالن شهيد بهشتي كه به همت مركز مقاومت بسيج نهاد برگزار شد، افزود: خيلي ها سعي داشتند با فتنه به نظام و پايگاه ولايت در كشور لطمه وارد كنند.
رحيمي با بيان اينكه فتنه از سوي عناصر داخلي و خارجي و با طراحي دشمنان اسلام پس از انتخابات سال 88 در كشور رخ داد، اظهار داشت: در واقع نطفه فتنه قبل از انتخابات بسته شد و در نهم دي ماه 1388 با حضور خودجوش ملت اين فتنه كور شد.
معاون اول رئيس جمهوري خاطرنشان كرد: كساني كه از عاشوراي حسيني براي ضربه به نظام و ولايت و كشور استفاده كردند به عينه ديده شد كه ملت عظيم ايران صرفنظر از اين كه به چه كانديداهايي راي دادند، چشم فتنه را كور كردند.
وي گفت: وجود ولايت فقيه در نظام جمهوري اسلامي ايران بزرگترين مانع براي رخنه دشمنان و ايجاد شكاف ميان ملت و رهبري است.
معاون اول رئيس جمهوري با تاكيد بر اين كه خون كساني كه در حماسه نهم دي ماه در كف خيابان ها جاري شد مهر تاييدي بر ادامه راه عاشوراي حسيني بود، اظهار داشت: خون اين شهدا همه ناپاكي ها را از كف خيابان هاي تهران در عاشوراي سال 88 پاك كرد.
وي ادامه داد: در ايران ولايت فقيه و اسلام حاكم است و اين چيزي است كه دشمنان را به هراس واداشته است.
در اين مراسم، معاون اول رئيس جمهوري با اهداي لوح سپاس به خانواده شهداي «محمدحسين فيض» و «اميرحسام ذوالعلي» كه در روز عاشوراي حسيني در سال 1388 در مقابله با حرمت شكنان عاشوراي حسيني و در دفاع از كيان نظام و ولايت فقيه به درجه رفيع شهادت نايل شدند، تقدير كرد.
 


علاقه مندي قرقيزستان براي تقويت روابط با ايران

معاون وزير امور خارجه قرقيزستان در ديدار با سفير كشورمان خواستار توسعه بيشتر روابط همه جانبه بيشكك-تهران شد.
در ديدار «علي نجفي» سفير كشورمان در قرقيزستان با «آدم كولوا» معاون منطقه اي وزارت امور خارجه اين كشور، زمينه ها و ظرفيت هاي گسترش مناسبات و برنامه هاي موجود در دستور كار روابط 2 كشور، مورد بررسي و تبادل نظر قرار گرفت.
معاون وزير امور خارجه قرقيزستان با اشاره به ضرورت توسعه همكاري 2 كشور، اجراي تاكيدات مقامات عالي رتبه ايران و قرقيزستان مبني بر تعميق مناسبات را حائز اهميت خواند. به گزارش فارس، سفير جمهوري اسلامي ايران نيز در اين ديدار با اشاره به اهميت افزايش حجم مبادلات اقتصادي 2 كشور، رايزني ها و ارتباطات مسئولان ذيربط را موثر برشمرد.
 


روزنامه شرق رفع توقيف شد

مدير مسئول روزنامه توقيف شده شرق از تبرئه اين روزنامه از سوي شعبه 76 دادگاه كيفري استان تهران و انتشار مجدد آن خبر داد.
دادگاه رسيدگي به اتهامات روزنامه شرق سوم دي ماه جاري با حضور اعضاي هيئت منصفه مطبوعات در شعبه 76 دادگاه كيفري استان تهران به رياست قاضي سيامك مدير خراساني برگزار شد.
نشر مطالب خلاف واقع، تخلف از مصوبه شوراي امنيت ملي و توهين به ايثارگران موارد اتهامي مدير مسئول روزنامه شرق بوده است.
مهدي رحمانيان در گفت و گو با ايرنا گفت: قاضي پرونده نيز مانند نظر اعضاي هيئت منصفه، روزنامه شرق را در هر سه مورد اتهامي تبرئه و در نهايت اين روزنامه رفع توقيف شده و حكم صادره از دادگاه مطبوعات نيز ابلاغ شده است. به گفته مدير مسئول روزنامه شرق، انتشار مجدد اين روزنامه به زودي آغاز خواهد شد.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10