(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 10  دی  1391 - شماره 20394

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
درباره گزارش شوراي اطلاعات ملي آمريكا (يادداشت روز)
پس فردا...! (گفت و شنود)
كدخدايي خبر داد
مخالفت شوراي نگهبان با برخي مواد طرح اصلاح قانون انتخابات
استقبال از طرح 6 ماده اي ايران براي حل بحران سوريه
در نامه قائم مقام شوراي نگهبان صورت گرفت
اعلام ايرادات طرح اصلاح قانون انتخابات به رئيس مجلس
نگراني كاخ سفيد از نفوذ ايران در آمريكاي لاتين
اوباما قانون «مقابله با ايران در نيمكره غربي» را امضا كرد
كيهان و خوانندگان
راديو فردا: مردم شركت مي كنند تحريم انتخابات امكانپذير نيست (خبر ويژه)
نتانياهو: ايران بزرگ ترين چالش براي اسرائيل است (خبر ويژه)
محسن هاشمي: اصلاح طلبان در انتخابات مجلس ششم تقلب كردند (خبر ويژه)
وضعيت قرمز براي اقتصاد آمريكا سقف بدهي ها پر شد (خبر ويژه)


درباره گزارش شوراي اطلاعات ملي آمريكا (يادداشت روز)

گزارش اخير «شوراي اطلاعات ملي آمريكا» كه به گزارش چشم انداز 2030 جهان موسوم شد، حائز نكات قابل توجهي است و در عين حال خالي از پاره اي از مسائل انحرافي هم نيست و از اين رو نيازمند بررسي و تأمل جدي مي باشد. ما در اينجا به بعضي از اين نكات و مسايل اشاره مي كنيم:
1- شوراي اطلاعات ملي آمريكا در واقع نهاد يكسره ساز اطلاعاتي آمريكا به حساب مي آيد. آمريكا داراي 16 سازمان اطلاعاتي است كه هر كدام در حوزه اي خاص گزارش اطلاعاتي تهيه و منتشر مي نمايند در اين بين مدير شوراي اطلاعات ملي آمريكا كه با حكم رئيس جمهور اين كشور منصوب و به عنوان مهمترين مشاور رئيس جمهور در امور امنيت ملي به حساب مي آيد موظف است گزارشات 16 گانه را در يك گزارش جامع تنظيم و ارائه نمايد. اين شورا در هر 5 سال يك گزارش ارائه مي كند و در همان حال به اختصار به نقد و بررسي گزارش قبلي مبادرت مي نمايد. اين گزارش در واقع به عنوان «سند چشم انداز» به حساب مي آيد ولي در عين حال شوراي ياد شده خود را در مقام «ديده بان» - يعني توصيف كننده- و نه داور يا آينده نگر معرفي مي نمايد هر چند گزارش ارائه شده در نهايت داراي گزاره هاي متعددي است كه ترسيم خاصي را از فضاي آينده ارائه مي كند. سند منتشره توسط اين شورا ضمن آن كه تا حدي نگرش آمريكايي ها را توضيح مي دهد در همان حال تا حد زيادي بيان كننده خط مشي آينده اين كشور نيز مي باشد از اين رو تركيب شوراي اطلاعات ملي آمريكا نوعا فراحزبي است و افراد آن با تغيير دولت ها تغيير نمي كنند. گزارش ماه اخير اين شورا در واقع چهارمين گزارش 160 صفحه اي از زمان تاسيس در سال 1375 مي باشد و ذيل عنوان «روند جهان در 2030، جايگزين هاي جهاني» منتشر گرديده است.
2- در اين گزارش فضاي كلي حاكم بر جهان در سال 2030 را به تصوير كشيده است. اين گزارش مي گويد آمريكا در اين سال (يعني 18 سال ديگر) از جايگاه تنها ابرقدرت به يكي از چند قدرت محوري جهان تبديل مي شود. بر اساس آن قدرت آمريكا به اندازه قدرت اروپا تبديل شده و بعد از قدرت چين قرار مي گيرد اما در عين حال در جاهاي فراوان اين گزارش نظام كاپيتاليستي كماكان برقرار مي باشد. در اين بخش از گزارش چند گزاره نادرست وجود دارد گزاره اول اين است كه آمريكا تا سال 2030 تنها ابرقدرت است و حال، آن كه همين الان آمريكا ديگر تنها يك قدرت است و توان اجماع سازي و يك سره سازي آن آسيب ديده است. گزاره نادرست ديگر اين است كه كاپيتاليسم كماكان سيطره خود را بر اقتصاد و ساير مناسبات بين الملل حفظ مي كند و حال آن كه همين الان هم كاپيتاليسم در شرايط بيمار محتضر قرار دارد و نمي تواند بحران كنوني كه از 2007 شروع شده است را به آساني پشت سر بگذارد. حتما قدرت هاي جايگزين غرب به اين مسئله توجه جدي خواهند داشت.
3- در بخش هاي ديگري از اين گزارش آمده است كه تا سال 2030 قدرت از فضاي هژمونيك (احاطه دولت ها) به فضاهاي اجتماعي و شبكه ها و اتحاديه ها منتقل مي شود و از اين رو نقش نهادهاي مردمي و سازمان هاي بين المللي مردم نهاد افزايش مي يابد. از اين رو اين گزارش مي گويد قدرت آينده در اختيار كسي است كه بتواند با فرهنگ هاي بومي، خرده فرهنگ ها و مليت ها تعامل بهتري برقرار نمايد.
4- در جاي جاي اين گزارش درباره ايران به نكاتي اشاره كرده است و مي توان گفت در اين گزارش ايران بيش از هر نقطه ديگري ذهن تهيه كنندگان اين گزارش را به خود مشغول كرده است آنان در يك جاي گزارش مي گويند ايران به همراه 4 كشور ديگر اقتصادهاي منطقه اي را در دنيا به خود اختصاص داده و پيشرفت قابل ملاحظه اي خواهند داشت. در جاي ديگري از اين گزارش پيش بيني كرده است كه ايران به دليل تداوم سياست هسته اي خود كماكان تا سال 2030 در شرايط تحريم باقي مي ماند و در همان حال پيش بيني اين شورا اين است كه نظام جمهوري اسلامي بدون تغييرات فيزيكي و يا رويكردي تا 2030 بعنوان مهمترين دغدغه آمريكا باقي مي ماند. در واقع اين گزارش شوراي اطلاعات ملي، دست آمريكا را درباره ايران رو كرده است چرا كه اين گزارش مي گويد تحريم ها ادامه يافته و ايران كماكان مهمترين دغدغه ذهني ما را به خود اختصاص خواهد داد. با اين وصف مي توان گفت بحث هايي كه اين روزها حول بحث جابجايي كري با كلينتون به رسانه ها و محافل سياسي راه يافته و بيانگر احتمال جدي تغيير روند مخاصمه كنوني ميان آمريكا و ايران مطرح مي شود، از بنيان سست مي باشند.
اين بخش گزارش نشان مي دهد كه گويا قرار است «اخم و تحريم» جاي خود را به «لبخند و تحريم» بدهد. اما در عين حال دستگاه اطلاعاتي آمريكا به خوبي پيش بيني كرده است كه ايران راه خود را ادامه مي دهد و به پيشرفت هاي مهمي در حد يكي از 4 كشور مهم در مناطق حساس نايل مي شود. اما البته روند رو به ضعف آمريكا قاعدتا شرايط را به مرور به نفع ايران تغيير مي دهد و ممكن است شرايط به گونه اي پيش رود كه آمريكايي ها ادامه روند كنوني تحريم ها را براي خود مفيد ارزيابي نكرده و در بعضي از تصميمات خود تجديدنظر نمايند.
5- اين گزارش پيش بيني كرده است كه كشورهاي عربي به جز مصر شانس چنداني براي پيشرفت ندارند. آمريكايي ها بعضي از اين كشورها نظير عربستان را در آستانه فروپاشي معرفي كرده و با صراحت گفته اند 18 سال ديگر از آل سعود روي نقشه جغرافيايي خبري نخواهد بود. بعضي ديگر از كشورهاي عربي را در شرايط بحراني غوطه ور معرفي كرده اند و در اين ميان نام دو كشور سوريه و عراق را در كنار بعضي از كشورهاي فقير آفريقايي نظير سومالي، رواندي، كنگو، كنيا، چاد و اتيوپي قرارداده و درباره آنان گفته اند در سال 2030 اين كشورها فاقد دولت خواهند بود و هرج و مرج آنان را فرا خواهد گرفت. اين گزارش درباره پاكستان تصريح دارد كه در سال 2030 اين كشور دچار فروپاشي شده و دولت آن از بين مي رود. ما در اينجا نمي خواهيم درباره ميزان درستي اظهارنظر اين شوراي جامع اطلاعاتي اظهارنظر كنيم ولي بخصوص مي گوئيم كه گزاره هاي آن درباره سه كشور عراق، سوريه و پاكستان با هدف خاصي ارائه گرديده اند. عراق، سوريه و پاكستان در همين روزها هم در معرض تلاش هاي مشترك غربي عربي كه فروپاشي اين كشورها را مدنظر دارند وضع مناسبي ندارند و خود اين وضعيت ناشي از شرايط طبيعي نيست بلكه اقدامات فراسوي مرزها شكل دهنده به بحران امنيتي آنان مي باشد. يك گزارش كه در يك روزنامه پاكستاني درج گرديده است نشان مي دهد كه پهپادهاي آمريكايي در يك دوره زماني كمتر از يك سال بيش از 300بار به مردم پاكستان حمله كرده و آنان را بخاك و خون كشيده اند و از اين رهگذر دست كم 2000 پاكستاني جان خود را از دست داده اند. در سوريه نيز آنچه روي مي دهد يك نزاع طبيعي درون اجتماعي نيست بلكه يك طرح تروريستي براي فروپاشي و تجزيه سوريه است كه از فراسوي مرزها مديريت و كارگزاري مي شود.
در عراق نيز به شهادت دهها سال زندگي مسالمت آميز سنيان و شيعيان مي توانيم بگوئيم درگيري هاي موجود نه يك اتفاق داخلي بلكه يك تصميم خارجي است. در عين حال اين گزارش به ما مي گويد اراده آمريكا بر ادامه مداخلات امنيتي در كشورهاي عراق، سوريه و پاكستان است و تا فروپاشي كامل و تجزيه اين كشور آن را دنبال مي كند اين يك هشدار جدي براي كشورهايي است كه گمان مي كنند سررشته تحولات اين كشور را در دست دارند با اين وصف مي توان گفت اين گزارش اطلاعاتي اگر چه پرده را از يك طرح برمي دارد، در عين حال ناخواسته اين فرصت را در اختيار كشورهايي نظير قطر، تركيه و عربستان قرار مي دهد تا دامن خود را از بحراني كه منطقه را دچار مشكل خواهد كرد، جمع نمايند.
6- يك نكته جالب توجه اين گزارش بحث درباره برنامه هسته اي ايران است. براساس اين گزارش اطلاعاتي، ايران تا سال 2030 از حركت به سمت توليد بمب خودداري خواهد كرد. اين گزارش مي گويد ايران در «مرز سلاح هسته اي» متوقف مي شود به اين معنا كه ايران علاقه به توليد بمب دارد ولي از دست زدن به آن خودداري مي نمايد. در واقع مقامات اطلاعاتي آمريكا يك بار ديگر اعتراف كرده اند كه هياهو درباره تلاش ايران براي دست يافتن به بمب اتمي يك دروغپردازي بيشتر نيست. جالب اين است كه آمريكايي ها در فاصله سالهاي 2003 تا 2008 همواره در برابر گزارش هاي آژانس كه از عدم انحراف ايران از مسير صلح آميز در برنامه هسته اي خبر مي داد، ايستاده و با صراحت و تأكيد ايران را متهم به تلاش براي دستيابي به سلاح مي كردند. در واقع اين گزارش، گزارش ها و ادعاهاي قبلي مقامات آمريكايي را باطل مي كند و اين مي تواند براي مقامات مذاكره كننده ايراني يك سند به حساب آيد. در همين ايام جوزف بايدن معاون رئيس جمهور آمريكا هم در يك اظهار نظر نسبتاً رسمي گفت كه جمع بندي ما اين است كه ايران از 2003 تاكنون تلاش براي توليد سلاح هسته اي نداشته و نشانه اي دال بر تلاش مخفيانه هم در دست ما نيست. اين اظهارات هم قابليت پيگرد حقوقي دارد و مي تواند مقدمه خوبي براي طرح يك شكايت حقوقي عليه مقامات آمريكا باشد.
7- اين سند از ابعادي قابل مطالعه و بررسي برخوردار مي باشد. در عين حال در جابه جاي آن «عدم قطعيت» و در عين حال «قطعيت نمايي» به چشم مي خورد در واقع نهادهاي اطلاعاتي آمريكا بعد از اين همه هزينه چندان هم در ترسيم شرايط آينده موفق نبوده اند.
سعدالله زارعي
 


پس فردا...! (گفت و شنود)

گفت: شبكه بي بي سي در گزارشي گفته است؛ «انتخابات رياست جمهوري آينده ايران با استقبال روبرو نشده است»!
گفتم: ولي از چندماه قبل موضوع انتخابات به بحث اصلي همه رسانه ها و محافل سياسي در ايران تبديل شده و همه جريانات درباره آن بحث و فعاليت مي كنند.
گفت: بي بي سي مي گويد بهترين دليلي كه نشان مي دهد از انتخابات استقبال نشده اين كه هنوز حتي يك نفر هم براي نامزدي رياست جمهوري 92 ثبت نام نكرده است.
گفتم: خب! براي اينكه هنوز زمان قانوني براي ثبت نام فرا نرسيده است.
گفت: عجب خل و چل هايي دور هم جمع شده اند.
گفتم: چه عرض كنم؟! از يارو پرسيدند كي وارد اين شهر شدي؟ گفت؛ پس فردا! گفتند؛ پس فردا كه هنوز نيامده؟ و يارو جواب داد؛ آخه خيلي عجله داشتم، زودتر آمدم!
 


كدخدايي خبر داد

مخالفت شوراي نگهبان با برخي مواد طرح اصلاح قانون انتخابات

سخنگوي شوراي نگهبان با تشريح جزييات نظر اين شورا درباره طرح اصلاح قانون انتخابات از رد تبصره هايي كه به تداخل اختيارات هيئت اجرايي با وظايف شوراي نگهبان و دولت منجر شد خبر داد.
عباسعلي كدخدايي در نشست خبري ديروز خود گفت: طرح اصلاح قانون انتخابات از مدتها پيش در دستور كار مجلس بود، ماده 35 اين طرح كه براي تعيين مصداق رجل سياسي بود پس از اعلام نظر مخالف شوراي نگهبان كه پيش از اين نيز درباره بعضي مصوبات اعلام شده بود توسط مجلس حذف شد.
سخنگوي شوراي نگهبان گفت: ماده 31 اين طرح بندهاي مختلفي دارد كه مواردي از آن مغاير قانون اساسي تشخيص داده شد.
كدخدايي افزود: در يكي از بندها، جايگزيني شناسنامه و كارت ملي مطرح شد و براي ايرانيان مقيم خارج از كشور صرفا گذرنامه درنظر گرفته شده بود كه اين ابهام بود آيا آنجا هم گذرنامه و كارت ملي است كه نياز به رفع ابهام بود.
وي ادامه داد: در تبصره 1 ماده 4 موضوع اصلاح ماده 31 معتمديني براي عضويت در هيئت اجرايي پيش بيني شده كه در قانون فعلي اينگونه تصريح شده انتخاب معتمدين تحت شرايطي انجام مي شود.
كدخدايي تصريح كرد: در اين اصلاحيه آن شرايط در نظر گرفته نشده و لذا شوراي نگهبان تاكيد كرد در تبصره مذكور معتمدين مورد نظر بايد همان شرايط مذكور در ماده 39 را داشته باشند.
سخنگوي شوراي نگهبان گفت: در تبصره 6 ماده 4 طرح اصلاح ماده 31 قانون انتخابات بحثي مطرح شده كه مرجع تشخيص را مشخص نكرده، اعضاي شورا با توجه به اينكه تصميمات هيئت مركزي اجرايي نبايد موجب تداخل در وظايف و اختيارات نظارتي شورا شود، آن را مغاير قانون اساسي تشخيص داد.
كدخدايي افزود: در تبصره 8 ماده 4 موضوع ماده 31 عبارت تاييد نهايي صحت انتخابات برعهده شوراي نگهبان است و عبارت پس از تاييد هيئت اجرايي ابهام تداخل با وظايف شوراي نگهبان را دارد كه بايد اصلاح شود.
وي ادامه داد: در تبصره 9 ماده 4 مشخص نمودن وظايف ستاد انتخاباتي كشور از حدود وظايف هيئت اجرايي مركزي انتخابات ذكر شده است كه به دليل مغايرت با قانون به آن ايراد گرفتيم.
سخنگوي شوراي نگهبان گفت: تبصره 10 ماده 4 طرح اصلاح ماده 31 قانون انتخابات از جهت اينكه اختيارات دولت را محدود مي كند مغاير اصل 60 قانون اساسي است.
كدخدايي افزود: تبصره 2 ماده 6 ماده مذكور نيز ابهامات مختلفي داشت كه قرار شد اين ابهامات رفع و اصلاح شود.
وي ادامه داد: در بند الف ماده 7 اصلاحيه ماده 38 قانون انتخابات رياست جمهوري نيز اطلاق واژه نمايندگان را داريم كه با توجه به تعيين مرجع اعزام نمايندگان، اعلام شد اعزام نمايندگان غيرقضايي مشكل زا خواهد شد.
كدخدايي گفت: ماده 12 موضوع اصلاح ماده 61 از جهت الزام شوراي نگهبان به گزارش براي دادستاني نيز قابل ايراد تشخيص داده شد و در ماده 17موضوع ماده 85 ذكر شده با توجه به اينكه نظارت بر انتخابات برعهده شوراي نگهبان است، الزام در ماده مذكور مغاير اصل 99 قانون اساسي است.
وي تصريح كرد: همچنين در ماده 19 اصلاح ماده 91 نفي مسئوليت از مدير در صورتي كه نويسنده مشخص باشد مغاير موازين شرع مقدس تشخيص داده شد.
سخنگوي شوراي نگهبان خاطرنشان كرد كه اين ايرادات هنوز به صورت رسمي به اطلاع مجلس نرسيده و پس از نهايي شدن بررسي ها طي روزهاي آينده نظر رسمي شورا اعلام خواهد شد.
تغييرات كابينه هنوز
به نصف نرسيده است
سخنگوي شوراي نگهبان در خصوص نياز به كسب راي اعتماد مجدد كابينه از مجلس در پي تغييرات اخير در دولت نيز گفت: فكر مي كنيم هنوز تغييرات كابينه به نصف نرسيده است.
كدخدايي همچنين از تاييد توقف اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها و رد مصوبه مجلس درباره اختيارات هيئت امناي صندوق توسعه ملي خبر داد.
وي درباره بررسي طرح دو فوريتي اصلاح ماده 84 قانون پنج ساله پنجم توسعه نيز گفت: نظر به اينكه بند يك مصوبه موضوع حذف اجزاي 4 و 5 بند «ج» ماده 84 قانون برنامه در خصوص تركيب اعضاي مزبور مصوب مجمع تشخيص مصلحت نظام است و هرگونه تغيير در اين مورد بايد توسط آن مجمع به عمل آيد، لذا اين بند خلاف اصل 112 قانون اساسي است.
براساس اين مصوبه اختيارات هيئت امناي صندوق توسعه ملي كه هم اكنون در اختيار دولت است، به سه قوه و بخش خصوصي بازمي گشت.
احراز صلاحيت با محكوميت قضايي فرق دارد
سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به سوال ديگري درباره نامه يكي از نمايندگان تهران به دبير اين شورا درباره ورود سران فتنه به عرصه انتخابات نيز گفت: احراز صلاحيت برعهده شوراي نگهبان است كه اين كار نيازمند راي دادگاه نيست.
كدخدايي افزود: اگر كسي در محاكم قضايي محكوميت داشته باشد، راي را براي ما ارسال مي كند كه در بررسي صلاحيت ها مورد بررسي قرار گيرد.
وي ادامه داد: مرجع احراز صلاحيت نامزدها فقط و فقط شوراي نگهبان است و اين با صدور حكم محكوميت متفاوت است و برداشت كساني كه مي گويند افراد فاقد محكوميت قضايي نبايد رد صلاحيت شوند، اشتباه است.
 


استقبال از طرح 6 ماده اي ايران براي حل بحران سوريه

طرح 6 ماده اي جمهوري اسلامي ايران براي حل بحران سوريه از سوي مقامات و شخصيت هاي ديگر كشورها مورد استقبال قرار گرفته است.
در همين رابطه «اورسولا فارينگر» سفير اتريش در لبنان ضمن ديدار با غضنفر ركن آبادي سفير كشورمان در بيروت طرح ايران براي حل بحران سوريه را حائز اهميت دانست و اظهار كرد: بحران سوريه راه حلي به جز توقف خشونت هايي كه از خارج كشور حمايت و تحريك مي شود نداشته و بايد مسير گفت و گو و برگزاري انتخابات سالم را دنبال كرد.
وي طرح 6 ماده اي ايران را ستود و ابراز اميدواري كرد كه همه مخالفان و موافقان نظام در داخل سوريه از اين طرح استقبال كنند.
در همين راستا، «ميشل عون» رهبر جريان مسيحي آزاد ملي لبنان در ملاقات خود با سفير جمهوري اسلامي ايران در بيروت با اشاره به مفاد طرح پيشنهادي ايران براي حل بحران سوريه گفت: اين طرح تامين كننده منافع همه طرف هاست و طرحي كاملا متوازن است. در لبنان نيز براي خاتمه درگيري هاي داخلي در دهه 80 ميلادي، اقدام مشابهي انجام شد و كاملا موفقيت آميز بود و به درگيري هاي داخلي در اين كشور خاتمه داد.
وي افزود: آنچه كه در درجه اول در مورد سوريه حائز اهميت است، توقف خشونت و درگيري و انجام گفت وگوهاي داخلي است.
رئيس جريان آزاد ملي لبنان هدف اصلي توطئه عليه سوريه را جدا كردن لبنان از سوريه و سوريه از ايران و به دنبال آن جدا كردن همه اينها از حماس دانست تا اسرائيل با خيالي آسوده به حيات خود ادامه دهد.
وي خاطرنشان كرد: اسرائيلي ها معتقدند مسلمانان و مسيحيان ساكن فلسطين، افرادي مقيم هستند كه در سرزمين آنها مستقر شده اند.
به گزارش فارس، سفير كشورمان نيز در اين ديدارها ضمن تشريح مفاد طرح 6 ماده اي كشورمان براي حل بحران سوريه اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران براساس اصول و مباني خود همواره بر حفظ ارزش هاي انساني و الهي تاكيد داشته و از اين رو در خصوص سوريه نيز معتقديم سرنوشت اين كشور بايد توسط ملت سوريه تعيين شود و هرگونه دخالت خارجي ممنوع است.
 


در نامه قائم مقام شوراي نگهبان صورت گرفت

اعلام ايرادات طرح اصلاح قانون انتخابات به رئيس مجلس

قائم مقام شوراي نگهبان در نامه اي موارد مغاير با قانون اساسي در اصلاح قانون انتخابات را به رئيس مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد.
محمدرضا عليزاده قائم مقام دبير شوراي نگهبان در نامه اي به علي لاريجاني رئيس مجلس نهم، موارد مغاير با قانون اساسي در اصلاحيه قانون انتخابات رياست جمهوري را اعلام كرد.
مهمترين ايراد شوراي نگهبان به طرح مذكور، مربوط به ماده 31 آن است كه بندهاي مختلف آن مغاير با قانون اساسي تشخيص داده شده است.
 


نگراني كاخ سفيد از نفوذ ايران در آمريكاي لاتين

اوباما قانون «مقابله با ايران در نيمكره غربي» را امضا كرد

رئيس جمهور آمريكا با امضاي قانون مقابله با نفوذ ايران در نيمكره غربي، به وزارت خارجه اين كشور دستور داد مانع نفوذ ايران در آمريكاي لاتين شود.
به موجب اين دستور اوباما، وزارت خارجه آمريكا موظف مي شود كه از طريق بكارگيري راهكارهاي سياسي و ديپلماتيك با نفوذ ايران در آمريكاي لاتين مقابله كند.
اين قانون كه به امضاي باراك اوباما رسيد «قانون مقابله با ايران در نيم كره غربي» نام دارد و در ابتداي سال 2011 ميلادي از سوي قانون گذاران آمريكايي به تصويب رسيده بود.
به موجب اين قانون وزارت خارجه آمريكا بايد ظرف 180 روز راهكاري را براي مقابله با نفوذ ايران در آمريكاي لاتين تهيه كند.
هرچند كه اين راهكار محرمانه بوده و فقط در اختيار قانون گذاران آمريكايي قرار مي گيرد اما ممكن است خلاصه اي از آن نيز براي استفاده عموم منتشر شود.
در اين قانون همچنين از وزارت كشور آمريكا خواسته شده تا نظارت خود در مرزهاي آمريكا با كانادا و مكزيك را براي جلوگيري از فعاليت هاي ايران افزايش بدهد.
به گزارش مهر علاوه براين موارد، نهادهاي مرتبط با اين قانون موظف مي شوند كه در چارچوب مقابله با تروريسم از رشد افراط گرايي در كشورهاي آمريكاي لاتين جلوگيري شود.
اين قانون در حالي به امضاي اوباما رسيده كه براساس اعلام نهادهاي اطلاعاتي آمريكا كه كشورهاي خاورميانه را با دقت زير نظر دارند، هيچ سند محكمي براي اثبات فعاليت ايران در كشورهاي آمريكاي لاتين وجود ندارد. اما با اين وجود آمريكا نگران آن است كه ايران به واسطه روابط گرم خود با كشورهاي ونزوئلا، بوليوي و اكوادور، نفوذ خود در ساير كشورهاي آمريكاي لاتين را نيز افزايش بدهد.
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 30002323
¤ يوم ا9...دي نماد پولادين و استوار عشق به ديانت، رهروي راه ولايت، صيانت در امانت ولو با شهادت بود.
6263---0938
¤ قدرتهاي غربي براي رسيدن به اهداف شوم خود در سناريوي شان تغييراتي به وجود آوردند از جمله اينكه در ظاهر ماموران خود را نقاب اسلامي زدند مثل ارتش تروريستي القاعده و طالبان كه تمام حركات و رفتار آنها به نفع غرب است و حكومت به ظاهر اسلام گراي تركيه كه شمشير را از رو بسته است.
كاشاني
¤ چرا مسئولان بدون هيچ ملاحظه كاري مشخصات كامل و چهره مفسدان اقتصادي را از طريق تلويزيون به مردم معرفي نمي كنند و آنان را به سزاي اعمالشان نمي رسانند تا درس عبرتي براي ديگران باشد.
يك شهروند
¤ دولت با اين عناوين كه مديريت اقتصادي بايد متمركز باشد، مي خواهد دست قوا و نهادهاي ديگر را از مديريت اقتصادي كوتاه كند كه البته اصلا كار درستي نيست و براي اينكه اين تك روي دولت را در عرصه هاي دولتي توجيه كند به يك قياس مع الفارق پرداخت.
رضا سعيدي كيا
¤ آيا نظام مقدس جمهوري اسلامي بر دوش جوانان ورزشي استوار شده يا بر دوش نخبگان علمي؟ چرا اين همه امتياز براي ورزشكاران قائل مي شويد. آيا نمي توان به مشكلات جواناني كه مي خواهند ازدواج كنند رسيدگي كرد؟
يك شهروند
¤ مدتي است اين موضوع را پيگيري مي كنم كه بحث رعايت عدالت در كميسيون هاي پزشكي تهران را به جريان بيندازيم اما اين صدا به گوش كسي نمي رسد. از كميسيون پزشكي تقاضا دارم كه به پرونده اينجانب كه به مشكل برخورد كرده است را حل كنند.
استرآبادي
¤ 33 سال از پيروزي شكوهمند انقلاب و عمر پر بركت آن مي گذرد در اين مدت بسياري از مدعيان تغيير موضع دادند اما مواضع حضرت امام ، رهبرمعظم انقلاب و به پيروي از آنها، روزنامه كيهان بر همان موازين محكم استوار بوده و خواهد بود. خداوند به همه ما بصيرت و ثبات قدم عنايت كند.
سعيدي
¤ يك آقايي كه استاد دانشگاه است و براي سخنراني به دانشگاه علوم پزشكي اصفهان دعوت شده بود در طول سخنراني خود مرتب تكرار مي كرد كه دشمني آمريكا با ملت ايران يك توهم است و واقعيت ندارد او اصرار داشت كه رابطه هرچه سريع تر بايد بين دو كشور برقرار بشود. با عذرخواهي از ملت ايران و بزرگان نظام بايد بگويم با اين استدلال ايشان حضرت امام خميني(ره) در توهم بوده اند كه فرموده اند آمريكا دشمن شماره يك ملت ايران است.
رنجبر
¤ غيرت مردان ايراني همواره مثال زدني بوده است. چرا برخي در خانه هاي خود آنتن هاي ماهواره نصب مي كنند؟ رفتارهاي ناشايست مورد ترويج شبكه هاي ماهواره اي نسل جوان و جديد را به فساد مي كشاند. با قطع ماهواره از منازل خود به زندگي سالم اين جوانان سرو سامان دهيد.
يك ايراني
¤ برخي از قهوه خانه ها در خدمت اهداف آمريكا- اسرائيل و انگليس خبيث قرار گرفته اند. و جوانان را در مسير موادمخدر قرار مي دهند. جوانان با كشيدن قليان و سيگار قدم در وادي مواد مخدر مي گذارند از مسئولان تقاضا داريم جلوي اين قهوه خانه ها را بگيرند و به جاي هر قهوه خانه يك كتابخانه براي جوانان داير كنند.
يك شهروند
¤ از مسئولين دلسوز كشور اعم از قواي مقننه و مجريه درخواست مي كنم به وضع رزمندگاني كه جواني خود را در جبهه هاي حق عليه باطل سپري كردند و از درس و زندگي و شغل و بيمه و... بازماندند و حتي برخي نيز با گذشت 40 تا 50 سال از سنشان هنوز مجردند فكري نمايند و گرهي از مشكلات مردان مرد را باز كنند.
محمدي
¤ مدت 3 ماه يك سمند صفر از ايران خودرو به مبلغ 5/17ميليون تومان خريدم آمپرها خراب است، روغن ريزي دارد و شركت مي گويد قطعات نداريم. الان ماشينم در پاركينگ خوابيده و نمي توانم از آن استفاده كنم.
1375---0936
¤ بنياد شهيد 4 ماه است كه سنوات ما را پرداخت نكرده است از مسئولان تقاضاي رسيدگي داريم.
جواد مظلوم
¤ از بانك مركزي درخواست مي شود نرخ سود سپرده هاي بلندمدت يكساله را از 17% به 25% افزايش دهد چرا كه براي سپرده گذاران صرفه اقتصادي ندارد.
1468---0917
 


راديو فردا: مردم شركت مي كنند تحريم انتخابات امكانپذير نيست (خبر ويژه)

وب سايت وابسته به سازمان سيا، تحريم انتخابات رياست جمهوري را ناممكن ارزيابي كرد.
پيش از اين و در جريان انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي (اسفند 1390) جريان فتنه با همراهي گروهك هاي ضد انقلاب خواستار تحريم انتخابات مجلس شده بود اما با اين وجود يكي از ركوردهاي بالاي مشاركت در انتخابات مجلس يعني رقم 65 درصد در آن انتخابات رقم خورد.
اكنون وب سايت راديو فردا در تحليلي مي نويسد: به شكل تاريخي مشاركت مردم در انتخابات رياست جمهوري بيشتر از انتخابات مجلس بوده است. از سوي ديگر همزماني اين انتخابات با انتخابات شوراها، محدوديت ديگري در كاربست موفق استراتژي تحريم انتخابات ايجاد كرده است و اين در حالي است كه جريان اپوزيسيون ظرفيت نقش آفريني را ندارد.

 


نتانياهو: ايران بزرگ ترين چالش براي اسرائيل است (خبر ويژه)

مقامات رژيم صهيونيستي مي گويند ايران در سال ميلادي جديد همچنان بزرگ ترين چالش براي اين رژيم باقي خواهد ماند.
هرچند برخي از اين مقامات معتقدند بايد برنامه هسته اي ايران را به عنوان چالش مهم در دستور كار نگه داشت، برخي ديگر گفته اند به خاطر ساير اولويت هاي امنيتي اسرائيل، بايد برنامه هسته اي ايران را مسكوت گذاشت.
بنيامين نتانياهو در جمع خبرنگاران در بيت المقدس گفت: ايران بزرگ ترين چالش براي اسرائيل در سال 2013 است. وي همچنين گفت سال 2013، سالي مهم براي تعيين سرنوشت مناقشه با ايران بر سر برنامه هسته اي اين كشور است.
وي با اشاره به سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل كه گفته بود ايران به پايان مرحله دوم از سه مرحله فرضي توليد بمب رسيده، گفت: ايران اكنون دوماه و نيم به اين خط قرمز نزديك تر شده است.
او ادعا و پيش بيني كرد ايران تا بهار يا تابستان آينده به اورانيوم غني شده با درصدي كه براي توليد بمب هسته اي نياز است دسترسي پيدا مي كند.
همزمان عاموس يادلين رئيس پيشين اطلاعات در رابطه با ايران گفت: پيش بيني مي شود در سال آينده، پرونده هسته اي ايران به نفع اولويت هاي امنيتي اسرائيل مسكوت بماند و اين كشور در يك فاصله زماني چهار تا شش ماهه، بمب اتمي بسازد(!)
وي گفت: اسرائيل در سال آينده با خطري جدي تر از موشك، يعني از دست دادن وجهه قانوني اش، مواجه است.
وي خواستار عقب نشيني اين رژيم از كرانه باختري شد و گفت: اسرائيل با خطر جدي از دست دادن اعتبار قانوني مواجه است.
به گزارش پايگاه خبري «فلسطين اليوم»،، يادلين گفت: فلسطيني ها براي گرفتن امتياز يكطرفه از اسرائيل، سياستي پيچيده در پيش گرفته اند و اسرائيل بايد با يك ابتكار عمل جديد يكطرفه، سرنوشت خود را به دست گيرد.
وي كه در كارگاه آموزشي مركز تحقيقات امنيتي دانشگاه حيفا سخن مي گفت افزود: عقب نشيني اسرائيل از نوار غزه و باز گذاشتن نوار مرزي بين مصر و رفح به روي عمليات قاچاق اشتباهي بزرگ بود. ما فكر مي كرديم با اين عقب نشيني، جهان به ما وجهه اي قانوني مي دهد اما، اين امر محقق نشد.
از سوي ديگر داني ايالون معاون وزير خارجه اسرائيل ضمن سخناني در كالج دانشگاهي در «پنتانيا» گفت: انتظار نمي رود اسرائيل تا قبل از انتخابات رياست جمهوري ايران دست به عمليات نظامي بر ضد اين كشور بزند زيرا منتظر نتايج تحريم ها و موضع دولت جديد نسبت به موضوع هسته اي است.
به گزارش «عكا آن لاين» ايالون افزود: سال آينده به ما نشان خواهد داد كه موضوع ايران را چگونه حل و فصل كنيم دو گزينه در اين زمينه وجود دارد يا از راه صلح و يا از راه جنگ، من فكر مي كنم بايد صبر كنيم شايد نتايج انتخابات و مشكلات اقتصادي بتواند منجر به فروپاشي ايران شود.
وي گفت: در صورت حمله به ايران قبل از انتخابات، مردم ايران با حاكميت متحد خواهند شد، اما اگر صبر كنيم با توجه به برآوردهاي اطلاعاتي، ايران شاهد هرج و مرجي بيشتر از انتخابات گذشته خواهد بود(!)
سران رژيم صهيونيستي، فتنه گران در آشوب سال 88 را سرمايه بزرگ و پياده نظام اسرائيل توصيف كرده بودند.
 


محسن هاشمي: اصلاح طلبان در انتخابات مجلس ششم تقلب كردند (خبر ويژه)

محسن هاشمي «افراطي هاي اصلاح طلبان» را متهم به تقلب در انتخابات مجلس ششم كرد. انتخابات مجلس ششم در سال 78 برگزار شد و آن زمان تاج زاده رئيس ستاد انتخابات بود.
وي در مصاحبه با روزنامه زنجيره اي بهار همچنين به طرح برخي انتقادها نسبت به عملكرد اصلاح طلبان پرداخت. پسر ارشد آيت الله هاشمي در حالي كه مي گفت «نمي توان خيلي از مسائل را واضح مطرح كرد چون باعث كدورت اصلاح طلبان مي شود» تأكيد كرد: پس از دوم خرداد گروهي كه اصلاح طلب نام گرفته و قدرت را در دست گرفته بودند، سريع مغرور شده و همين غرور باعث شد به سمت افراط بروند.
وي مي گويد: در خيلي از مسائل افراط شد. بالاخره جامعه ما يك جامعه ديني است و در دوران اصلاحات مسائلي در حوزه آزادي مطرح شد كه با مسائل ديني در تضاد بود.
وي مي افزايد: درست است كه صحبت از چند صدايي مي كردند اما خودشان به سمت تك صدايي رفتند و نتيجه اش اين شد كه اختلافات بالا گرفت انتخابات شوراهاي دوم، نخستين جايي بود كه اصلاح طلبان به دليل شكاف هاي ايجاد شده و اختلاف ها شكست خوردند.
وي همچنين با انتقاد از تعدد نامزدهاي اصلاح طلبان و عدم حمايت از نامزدي آقاي هاشمي در مرحله اول انتخابات رياست جمهوري سال 84 مي گويد: من موافق حضور ايشان در انتخابات نبودم.
وي با انكار حمايت اصلاح طلبان در مرحله دوم از آقاي هاشمي گفت: [انتقال ستاد نامزدهاي اصلاح طلب به ستاد هاشمي] همه الكي بود. هيچ نيرويي نفرستادند؛ تبليغاتي هم به آن صورت در كار نبود. مصاحبه هم كه مي كردند اين را جا مي انداختند كه ما هم هاشمي را قبول نداريم. شعار بد و بدتر را مطرح كردند كه ريزش بسيار زيادي در رأي ايجاد كرد.
هيچ كس از جناح اصلاح طلب- از هر طيفي كه در نظر بگيريد- هاشمي را تأييد نكرد، اما در طرف مقابل همه سازماندهي شده جلو آمدند. مي خواستم بگويم تمام كساني كه اسم شان را اصلاح طلب مي گذاريم با وجود شكست سال 81 در شوراي شهر تهران، بازپند نگرفتند؛ آن وقت چطور مي خواستند در سال 84 با آن انشقاق انتخابات را ببرند. در سال 84 حتي دوستان سنتي آقاي هاشمي، مانند لاريجاني و جامعه روحانيت مبارز پشت ايشان نيامدند و هر كدام كانديداي خود را داشتند، هر چند رأي بسيار پاييني هم آوردند.
مدير عامل سابق مترو سپس به احتمال حضور اصلاح طلبان در انتخابات سال آينده پرداخت و گفت: با اين شرايطي كه من مي بينم احتمالاً [نظام و شوراي نگهبان] اجازه نمي دهند آقاي خاتمي وارد انتخابات شود.
وي با بيان اينكه نظام نگران ميزان مشاركت نيست و همزماني انتخابات شوراها نيز مشاركت را افزايش خواهد داد، درباره مشكلات اصلاح طلبان گفت: يكي از مشكلات اصلاح طلبان همين است. بايد بتوانند اطرافيان شان را توجيه كنند؛ يعني بايد آمدن شان را حتي در ميان طرفداران شان توجيه كنند. اگر پراكنده حرف بزنند و نتوانند به درستي هواداران شان را توجيه كنند مطمئنا يك عده آنان را به خيانت متهم مي كنند. توجيه طرفداران، هنر رهبران اصلاح طلب است.
وي با بيان اينكه «آيت الله هاشمي به نظر نمي تواند رهبر اصلاح طلبان شود» افزود: آيت الله هاشمي فراجناحي فكر و عمل مي كنند.
محسن هاشمي همچنين گفت: آيت الله هاشمي نامزد انتخابات رياست جمهوري نمي شود.
وي در بخش ديگري از اين مصاحبه به موضوع تقلب در انتخابات مجلس ششم از سوي اصلاح طلبان پرداخت و گفت: ايشان در آن انتخابات بيستم شد، اگر صندوق ها را باز مي كرديم شايد انتخابات تهران باطل مي شد. كتابي هست به نام «انصراف» كه حاج آقا دلايل انصراف شان را از انتخابات مجلس ششم نوشته اند. آن موقع مسئول انتخابات فهرست را مي خواند ولي اسم ايشان را نمي خواند. من مدام تماس گرفتم و گفتم چرا نمي خوانيد گفت ما هنوز به رأي آيت الله هاشمي شك داريم، بعد شكايت شد و يك بساطي راه انداختند كه اگر يادتان باشد كاريكاتور «آقاسي» را كشيدند. من آن موقع رئيس دفتر حاج آقا بودم، به شوراي نگهبان شكايت شد. برخي از صندوق ها را باز كردند و هر صندوقي كه باز مي شد آراي آن مخدوش بود و باطل اعلام مي شد. تا 30 درصد بازشماري شد و حاج آقا بيستم شد، بعد گفتند ديگر ادامه ندهيد چون مجبور مي شوند انتخابات تهران را باطل كنند. وقتي از 30 به 20 رسيدند ديدند انتخابات در تهران مخدوش است. افراطي هاي اصلاح طلبان و اجرايي هاي آنها تقلب كرده بودند.
وي در ادامه اين مصاحبه با بيان اينكه «نگران نباشيد، به نظر همه اسب هاي اصلاح طلبان براي انتخابات زين هستند»، درباره كساني از اصلاح طلبان كه احتمالاً رد صلاحيت مي شوند، گفت: اصولگرايان به آنها مي گويند نوع حرف زدن، رفتار، نوع دوستان، ارتباطات خارجي، عقيده، خاستگاه اجتماعي و طرفدارانتان همه به شكلي است كه بوي براندازي از آن مي آيد و ما نمي توانيم اين را بپذيريم. براي همين نهادهايي مانند شوراي نگهبان را گذاشته اند كه به طور مثال حرف ها را رصد مي كنند و براساس آن تصميم مي گيرند و به طور مثال فردي را رد صلاحيت مي كنند و بعد هم مي گويند قانوني اين كار را كرده ايم. بعد دنبال اين هستند كه اصلاح طلبان اطمينان بخشي كنند كه دنبال براندازي نيستند به طور مثال حركتي مانند 18 تير را ساختارشكنانه مي دانند يا مسائلي از اين دست را.
وي درباره احتمال نامزدي مشايي نيز گفته است: به نظر نمي گذارند نامزد شود. احساسم اين است كه شايد نامزد نمي شود تا كار به ردصلاحيت بكشد.
وي درباره قاليباف نيز گفت: پتانسيل قاليباف خوب است. اما بايد بازي انتخاباتي سختي انجام دهد. من راجع به آقاي قاليباف نمي توانم خيلي صحبت كنم چون هنوز حقوق بگير شهرداري هستم.
 


وضعيت قرمز براي اقتصاد آمريكا سقف بدهي ها پر شد (خبر ويژه)

وزير خزانه داري آمريكا در نامه اي به كنگره هشدار داد با فرا رسيدن سال جديد ميلادي، واشنگتن نيز به سقف بدهي هاي خود (16هزار و 39ميليارد دلار) خواهد رسيد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، تيموتي گايتنر در نامه اي خطاب به كنگره هشدار داد: «من اين نامه را صرفاً جهت اطلاع شما از نزديك شدن به ميزان و حد قانوني تعيين شده براي بدهي ها در تاريخ 31 دسامبر 2012، نوشته ام.»
وي در ادامه نامه خود خاطرنشان كرده است كه خزانه داري آمريكا به زودي اقدامات فوق العاده اي را به منظور به تأخير انداختن اين روند انجام خواهد داد.
گايتنر همچنين در نامه خود نوشت: «وزارت خزانه داري به زودي اقدامات فوق العاده اي را انجام خواهد داد تا به طور موقت موعدي كه سقف بدهي هاي آمريكا به سر خواهد آمد را به تعويق اندازد. اين اقدامات كه مواردي چون به تعليق درآوردن فروش بخشي از اوراق بهادار خزانه داري را شامل مي شوند به منظور ارتقاي 200 ميليارد دلار ديگر در ميزان سقف بدهي هاي آمريكا انجام خواهند شد كه فقط قادر است در شرايط عادي چند ماهي را براي واشنگتن زمان بخرد.»
گايتنر وضعيت فعلي را قرار گرفتن بر لبه پرتگاه مالي توصيف كرد. اين در حالي است كه جمهوري خواهان و دمكرات ها همچنان در مورد چگونگي اجتناب از 680 ميليارد دلار افزايش اتوماتيك ماليات و كاهش بودجه با يكديگر اختلاف نظر دارند. مذاكرات ميان باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا و رهبران كنگره در تاريخ 20دسامبر با شكست مواجه شد.
رئيس جمهوري آمريكا كه براي پيشگيري از سقوط كشور به يك بحران اقتصادي ديگر تعطيلات كريسمس خود را نيمه كاره رها كرده بود از رهبران كنگره خواست براي جلوگيري از يك ركود اقتصادي ديگر در كاخ سفيد مذاكره كنند.
باراك اوباما مي خواهد مطمئن شود كه راه حل نهايي ماليات آمريكايي هايي را كه زير 400هزار دلار در سال درآمد دارند افزايش نمي دهد.
باراك اوباما پس از ديدار با سران كنگره در سخناني خطاب به خبرنگاران تصريح كرد: «ما در حال حاضر در نقطه اي قرار داريم كه فقط ظرف چند روز قرار است ميزان ماليات هر آمريكايي طبق قانون افزايش يابد. مبلغ چك حقوق هر آمريكايي نيز به ميزان قابل توجهي كاهش خواهد يافت... اين مسئله براي خانواده هاي طبقه متوسط و همچنين كسب وكارهايي كه به ميزان هزينه كردن خانواده ها وابسته اند خوب نيست.» در صورتي كه رهبران كنگره و كاخ سفيد براي كاهش كسر بودجه و بدهي دولت به توافق نرسند با آغاز سال ميلادي افزايش ماليات و كاهش بودجه هايي تعيين شده از پيش كشور را به ورطه ركود اقتصادي خواهد كشاند.
به گزارش بي بي سي دوشنبه شب مهلت رسيدن به توافقي اقتصادي به پايان مي رسد و سناتور ريد رهبر دموكرات ها در سنا گفته كه به نظر نمي رسد زمان كافي براي رسيدن به توافقي تازه وجود داشته باشد. وي گفت به نظر مي رسد كه ما در حال حركت به سوي پرتگاه مالي هستيم. مجلس نمايندگان قرار است فردا (يك روز پيش از رسيدن ضرب الاجل) تشكيل جلسه دهد.
به گزارش شبكه خبري فرانس 24، وقوع پرتگاه مالي در آمريكا بدترين سناريوي ممكن براي اقتصاد اين كشور است، زيرا در اين حالت ماليات 90درصد مردم افزايش خواهد يافت، بيمه بيكاري 2 ميليون نفر حذف خواهد شد و هزاران نفر نيز از ادارات دولتي اخراج خواهند شد.
اين شبكه خبري اعلام كرد باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا با درك اهميت موضوع تصميم گرفت تعطيلات آخر سال خود در جزاير هاوايي را كوتاه كند و به واشنگتن برگردد. اوباما اميدوار است با مذاكره جدي تر با جمهوريخواهان در خصوص تنظيم بودجه كشور با آنها به توافق برسد. در غير اين صورت يعني اگر تا آخر ماه دسامبر توافقي درباره بودجه آمريكا بين جمهوريخواهان و دموكرات ها به دست نيايد اين كشور با پرتگاه مالي مواجه خواهد شد و در اين صورت دولت بايد به ميزان 560 ميليارد دلار در هزينه هاي خود (معادل 5 درصد كل توليد خالص داخلي آمريكا) صرفه جويي كند كه به معناي كاهش 2 تا 4 درصدي رشد اقتصادي اين كشور خواهد بود و 2 ميليون نفر به رقم بيكاران افزوده مي شود.
روزنامه فايننشال تايمز با بيان اينكه اميدها براي ممانعت از سقوط آمريكا در پرتگاه مالي رنگ باخته است، نوشت: بيم آن مي رود، در صورتي كه هيچ توافقي در خصوص پرهيز از پرتگاه مالي ميان سياستمداران آمريكايي در كاخ سفيد و كنگره اين كشور، صورت نگيرد، شدت افزايش خودكار ماليات هاي مردم آمريكا و كاهش بودجه دولت اين كشور، كه به ارزش ششصد ميليارد دلار خواهد بود و داراي بزرگترين اقتصاد جهان است را بار ديگر در ركود فرو برود.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10