(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 13  دی  1391 - شماره 20397

رهبر حزب سبز آلمان دفاع مركل از حقوق بشر را طنز دانست
مشاور مرسي : اسرائيل تا 10 سال آينده نابود مي شود
استخدام 1000 نفر از گارد ويژه صدام براي سركوب مخالفان آل خليفه
شعار «سرنگون باد آل سعود»
در مراسم تشييع پيكر شهيد 18 ساله
ناتوي پرهزينه -2
برگزاري مراسم دعا در ونزوئلا براي بهبودي حال چاوز
اربعين امسال باشكوه تر از هر سال
عاشقان حسيني (ع) از 130 كشور به كربلا رسيدند
احزاب ملي سوريه براي حل بحران داخلي فراخوان دادند
رهبر كره شمالي:
حاضريم به اختلاف ها با سئول پايان دهيم
جمهوري ايرلند رياست دوره اي اتحاديه اروپا را از قبرس تحويل گرفت
شكايت حزب سياسي عراق از نخست وزير تركيه
پاكستان به درخواست كابل 8 عضو ارشد طالبان را آزاد كرد
چها رسوي پنج قاره


رهبر حزب سبز آلمان دفاع مركل از حقوق بشر را طنز دانست

رهبر حزب مخالف آلمان دفاع صدراعظم اين كشور از حقوق بشر در كنار امضاي قراردادهاي نظامي با عربستان را به «طنز» تشبيه كرد.
به دنبال افشاي جزئيات بيشتري از قراردادهاي سنگين تسليحاتي بين دولت آلمان و برخي كشورهاي مرتجع عربي مثل عربستان سعودي، رهبر حزب سبزهاي آلمان به شدت عليه «آنگلا مركل» موضع گرفت. به نوشته خبرگزاري جمهوري اسلامي، «كلاديو روت»، گفت: اين واقعا شبيه به طنز است كه دولت ائتلافي «مركل» از يك طرف با كلمات شيرين خواهان برقراري دموكراسي و حقوق بشر در جهان عرب باشد و از سوي ديگر به طور مكرر نظام هاي ديكتاتوري منطقه همچون دولت عربستان سعودي را بيشتر تسليح كند. جنبش صلح آلمان نيز همزمان با انتشار بيانيه اي اعلام كرد، برلين به ارسال كننده تسليحات نظامي به دربار پادشاهي عربستان تبديل شده است.
 


مشاور مرسي : اسرائيل تا 10 سال آينده نابود مي شود

مشاور رئيس جمهور مصر از نابودي دولت اسرائيل در 10سال آينده خبر داد و از يهوديان خواست تا از سرزمين تاريخي فلسطين خارج شوند و به كشورهايي بازگردند كه از آنجا مهاجرت كرده اند.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از روزنامه شرق الاوسط، «عصام العريان» يكي از مشاوران محمد مرسي و يكي از رهبران اخوان المسلمين اين كشور تاكيد كرد، تا 10 سال ديگر فلسطين آزاد مي شود و اسرائيل نابود خواهد شد و اشغالگران بايد به سرزمين هاي قبلي خود بازگردند.
وي اظهار داشت، آوارگان فلسطيني بايد به كشورشان بازگردند و مهاجران يهودي هم بايد به كشورهاي خود بروند.
در اين حال يك مقام در دفتر رياست جمهوري مصر گفت، العريان به نمايندگي از رياست جمهوري صحبت نكرده و فقط اظهارات شخصي خود را مطرح كرده است.اين شبكه خبري با استناد به اطلاعات فوق محرمانه سازمان جاسوسي سيا آمريكا اين مطلب را اعلام كرد.
 


استخدام 1000 نفر از گارد ويژه صدام براي سركوب مخالفان آل خليفه

يك هزار نفر از فدائيان صدام براي سركوب انقلابيون بحرين به استخدام سازمان امنيت اين كشور درآمدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، يك منبع آگاه در شوراي همكاري خليج فارس فاش كرد دولت بحرين اقدام به استخدام فدائيان صدام كرده و تاكنون بالغ بر 1000 نفر از اين نيروها جذب سازمان امنيت بحرين شده و پس از طي مراحل اداري به عنوان شهروند بحريني شناخته خواهند شد.فدائيان صدام از طريق مرز زميني از عراق وارد خاك اردن شده و از فرودگاه امان به بحرين منتقل و مديريت انتقال اين افراد به بحرين به عهده سرتيپ «طارق الشعري» از فرماندهان اسبق گارد رياست جمهوري عراق در زمان صدام بوده است.
اين اولين بار نيست كه دولت بحرين براي تغيير بافت شهروندي و همچنين سركوب مخالفان خود از مزدوران ديگر كشورها استفاده مي كند. دولت بحرين كه در مديريت بحران اين كشور ناتوان است، از چندين سال پيش تاكنون حدود 5000 نفر از سلفي هاي اردن، پاكستان، لبنان، عربستان، عراق، يمن و افغانستان را به عنوان شهروند در بحرين پذيرفته و در نهادهاي مختلف از جمله سازمان امنيت به كار گرفته است.از سوي ديگر، مردم بحرين روز گذشته نيز همچون روزهاي قبل به تظاهرات عليه آل خليفه ادامه دادند و با شعار «مرگ بر آل خليفه» خواستار سرنگوني رژيم بحرين شدند.تظاهركنندگان خواستار آزادي همه زندانيان سياسي و پايان دادن به سركوب معترضان شدند.
پليس براي متفرق كردن تظاهركنندگان از گازهاي اشك آور و سمي استفاده كرد.تظاهرات عليه خاندان آل خليفه و ظلم و ستم آنها به مردم، تقريبا هر روز در اين كشور كوچك برگزار مي شود و مردم متعهد شده اند كه تا تحقق خواسته هايشان خيابان ها را ترك كنند.
 

 


شعار «سرنگون باد آل سعود»

در مراسم تشييع پيكر شهيد 18 ساله

ده ها هزار تن از مردم شرق عربستان شانزدهمين شهيد راه آزادي را با شعار «مرگ بر آل سعود» در جزيره تاروت تشييع كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، در اين مراسم كه با نظم و شكوه خاصي در روز دوشنبه برگزار شد، علما، دانشجويان، بازاريان و اهالي شهرهاي القطيف، العواميه، الربيعيه و جزيره تاروت حضور داشتند.
براساس اين گزارش مراسم تشييع پيكر شهيد «احمد محمد آل مطر» جوان 18 ساله شيعي كه چند روز پيش به دست ماموران امنيتي آل سعود هدف گلوله قرار گرفت به تظاهرات گسترده عليه رژيم حاكم تبديل شد.
تظاهركنندگان كه بسياري از خبرگزاري ها و شاهدان عيني تعداد آنها را ده ها هزار نفر تخمين زده اند با شعار «مرگ بر آل سعود» «الشعب يريد اسقاط آل سعود» (مردم خواستار سرنگوني آل سعود هستند) اين مراسم تشييع جنازه را به ميدان مبارزه با حكام سعودي تبديل كردند.
مردم معترض شرق عربستان در اين مراسم با در دست داشتن پرچم هاي سياه و پوشيدن لباس هاي تيره به نشانه عزاداري شعارهايي بر ضد رژيم آل سعود سر دادند و قصاص قاتلان فرزندان خود را خواستار شدند.
تظاهركنندگان شيعه عربستان در حالي كه تصاوير شهيد آل مطر را در دست داشتند، شعار القصاص (انتقام) و هيهات مناالذله را سردادند و بر ادامه راه شهيدان تاكيد كردند.
پدر شهيد آل مطر نيز بر ادامه پي گيري قصاص قاتلان فرزند خود تاكيد كرد و گفت: حتي اگر در اين راه جان خود و خانواده ام را از دست بدهم انتقام خون فرزندم را خواهم گرفت.
شاهدان عيني نيز گفتند تعداد تشييع كنندگان به قدري زياد بود كه از محل تشييع تا محل دفن شهيد آل مطر جمعيت زيادي اعم از زنان، كودكان و افراد سالخورده موج مي زد. در اين مراسم پيكر شهيد احمد محمد آل مطر كه شانزدهمين شهيد از زمان آغاز جنبش بيداري اسلامي در شرق عربستان و دوازدهمين شهيد در طي سال جاري به شمار مي رود عصر دوشنبه در حالي كه در ميان حزن و اندوه حاضران تشييع شد در مقبره جزيره تاروت به خاك سپرده شد.
گزارش شبكه خبري العواميه حاكي است در اين مراسم از حضور پليس و نيروهاي امنيتي عربستان خبري نبود.
شهيد احمد آل مطر با اينكه 18 سال بيشتر نداشت ولي از جمله فعالان سياسي و جوانان دلير منطقه بود كه در سازماندهي تظاهرات و اعتراضات عليه آل سعود نقش موثري داشت.
رژيم آل سعود يك روز پيش از تشييع پيكر اين شهيد با فرستادن عوامل خود به منزل، خانواده اش را تهديد كرده بود در صورتي كه تصاوير مربوط به نحوه اصابت گلوله به بدنش را منتشر كنند با آنها به شدت برخورد خواهد شد، اما خانواده شهيد به اين تهديد بي اعتنايي كردند.
همچنين از خانواده شهيد آل مطر خواسته شده بود كه به صورت پنهاني و بدون تشييع، پيكر وي را دفن كنند اما آنها با اين موضوع هم مخالفت كرده بودند.
جنازه اين شهيد پس از برگزاري نماز ميت توسط «آيت الله شيخ عبدالكريم الحبيل» به خاك سپرده شد.
از نكات جالب توجه در اين مراسم ديوارنويسي جوانان و نصب تصاوير شهيد آل مطر در تمامي طول مسير تشييع جنازه بود و مردم منطقه با وجود حضور گسترده نيروهاي امنيتي و تقريبا محاصره جزيره تاروت از سوي آنها، با پاي پياده خود را به محل تشييع پيكر شهيد رساندند.
گفتني است، استان الشرقيه عربستان كه داراي ذخاير عظيم نفتي است و اكثريت ساكنان آن را شيعيان تشكيل مي دهند از فوريه سال 2011 عرصه تظاهرات بر ضد رژيم آل سعود بوده است و معترضان عربستاني به طور مرتب در القطيف و العواميه تظاهرات برگزار مي كنند.
همچنين تاكنون ده ها معترض سعودي كه عموما شيعيان مناطق شرقي اين كشور هستند توسط نيروهاي امنيتي آل سعود به شهادت رسيده و صدها نفر از آنها نيز در بازداشتگاه هاي مخوف اين رژيم به سر مي برند.
شهيد آل مطر پنجشنبه گذشته بر اثر اصابت گلوله هاي موسوم به «انفجاري» در ناحيه شكم و ران مجروح و پس از انتقال به مركز پليس و ضرب و جرح ساعت ها به حال خود رها شد و بر اثر خونريزي به شهادت رسيد.
 


ناتوي پرهزينه -2

در حالي كه در شهر «ناپل» ايتاليا كار و بار خيلي ها اين روزها كساد است و هر روز خبر تعطيلي يا ورشكستگي اقلا يك شركت به گوش مي رسد، «يكي» هست كه نانش مثل هميشه روغني است و وضعش آنقدر «توپ» است كه جديدا مقر تازه اي براي خودش دست و پا كرده است!
و آن هم ناتو است! كه تجمل گراتر و راحت طلب تر از هميشه، تازگي ها به «بانيولي» در «لاگو پاتريا» نقل مكان كرده و مقر تازه را به رخ همه مي كشد. مي گويند، ستاد جديد ناتو 85 هزار متر مربع مساحت دارد كه در محوطه بسته اي باز هم بزرگ تر، محصور شده است. در اين مكان، 2100 نظامي و 350 غيرنظامي مشغول بكارند، كه به همراه خانواده هاي شان جامعه اي 5000 نفري را تشكيل مي دهند.
حالا، فكر مي كنيد كه ساختن چنين محل وسيعي چقدر براي جيب ماليات دهندگان كشورهاي عضو آب مي خورد؟ رسما مي گويند 165 ميليون يورو! كه البته، ارقام برآورد نشده زيرساخت ها و همينطور تجهيزات اضافي - مثل 600 كيلومتر كابل، 2000 رايانه، آتن هاي ماهواره اي و خيلي چيزهاي ديگر - هم به آن اضافه مي شود. حالا، بگوييم حدود 200 ميليون يورو! كه حدود 25 ميليون آن با كشور ميزبان يعني ايتالياست. و اگرچه ايتاليايي ها از اين وضع به هيچ وجه رضايت ندارند، اما مقامات اين كشور از اين كه ناتو در كشورشان حضور دارد به خود مي بالند و اين حضور «پربركت» را در خدمت امنيت و صلح جهان مي دانند!
به طوري كه، «لوئيجي ماجيستريس» شهردار «ناپل» به همه پز مي دهد كه: «ما مفتخريم كه با نيروهاي مسلح مختلف آشنا شده ايم! نيروهايي كه در شهرمان خواهند ماند، و شهري كه وضعيت استراتژيك اش آنقدر مهم است كه در همه طرح هاي حفظ صلح دنيا جا دارد! « كه البته خوب، راست هم مي گويد. مگر نه اين كه «ناپل» همان شهري است كه كلي عمليات ناتو (حمله به ليبي، عمليات نظامي فعلي در شمال آفريقا و باقي قسمت هاي اين قاره، عمليات محاصره سوريه، و...) از آنجا شروع شده است؟!
¤ سرويس خارجي كيهان
 


برگزاري مراسم دعا در ونزوئلا براي بهبودي حال چاوز

پس از وخامت حال هوگو چاوز پس از عمل جراحي، دولت ونزوئلا جشن هاي رسمي سال نوي ميلادي را لغو كرد.
به گزارش فارس همزمان با شب سال نوي ميلادي مقامات و شهروندان ونزوئلا با حضور در كليساهاي سراسر اين كشور براي سلامتي و بهبودي حال چاوز دعا كردند.وزراي كابينه نيز با حضور در كاخ رياست جمهوري براي سلامتي چاوز دعا كردند.پس از اينكه «نيكلاس مادورو» معاون و جانشين رئيس جمهور ونزوئلا، از ابتلاي چاوز به عوارض جديد پس از عمل جراحي سرطان خبر داد، دولت ونزوئلا، جشن هاي رسمي سال نو ميلادي را لغو كرد.گزارش هاي رسيده از ونزوئلا حاكي است كه سال جديد ميلادي در حالي در اين كشور آمريكاي لاتين آغاز شده كه همه چيز تحت تاثير بيماري چاوز قرار گرفته است.مخالفان دولت ونزوئلا اعلام كردند طبق قانون اساسي اين كشور، در صورت غيبت رئيس جمهور، انتخابات جديد بايد ظرف 30 روز برگزار شود.«ديوسدادو كابيو» رئيس مجلس ملي و كنگره ونزوئلا اعلام كرده بود كه در صورتي كه چاوز نتواند در مراسم تحليف رياست جمهوري حاضر شود، دستور برگزاري انتخابات جديد را صادر نمي كند. مراسم تحليف رياست جمهوري 10 ژانويه برگزار خواهد شد.
 


اربعين امسال باشكوه تر از هر سال

عاشقان حسيني (ع) از 130 كشور به كربلا رسيدند

ميليون ها عاشق و دلداده حسيني(ع) از عراق و 130كشور جهان وارد كربلا شدند تا بي سابقه ترين آئين عزاداري اربعين را در جوار حرم اين بزرگوار عالم هرچه باشكوه تر برگزار كنند.
به گزارش خبرگزاري ها، فردا در كربلا دلدادگان جهان همه جمعند. به گفته منابع رسمي، شيعيان از 130كشور جهان خود را به اين ميعادگاه رسانده اند و از سراسر عراق نيز مردم در قالب 6148 كاروان به ديگر عاشقان امام حسين(ع) در كربلا پيوستند، به اين ترتيب، در مراسم اربعين امسال نمايندگاني از پنج قاره جهان و از اديان مختلف الهي حضور خواهند داشت.
دولت عراق بيش از 35هزار نيروي امنيتي و نظامي را براي حفظ امنيت زائران بسيج كرده است. با اين حال، هرچند تروريست هاي وهابي و بعثي نتوانستند در نجف و كربلا دست به حملات تروريستي بزنند، ولي در ساير مناطق عراق دوشنبه و سه شنبه زائران و مردم را با انفجار بمب هدف قرار دادند. كل شمار شهداي اين حملات تروريستي 26نفر و مجروحان نيز 87 تن اعلام شد.با اين حال، عزاداران حسيني(ع) در گفت وگو با خبرنگاران شرايط كنوني را در مقايسه با سال هاي اشغال عراق بهتر مي دانند.
آخرين رويدادها
¤ نسيم جاسم عضو شوراي استانداري كربلا گفت، احتمال مي رود شمار زائران روز اربعين در كربلا به 16 ميليون نفر برسد.
¤ استاندار كربلا از مقامات بغداد خواست ورود زائران كربلا به كشور را در مرزهاي عراق آسان كنند.
¤ شماري از شيعيان بحرين يك نمايشگاه عكس با موضوع انقلاب بحرين و جنايات رژيم آل خليفه برگزار كردند.
¤ مردم عراق در مسير حركت زائران با برپا كردن چادر از زائران با غذا و نوشيدني پذيرايي مي كنند.
¤ پليس عراق يك شبكه تروريستي را در منطقه «المسيب» در جنوب بغداد منهدم كرد. اين تروريست ها قصد عمليات عليه زائران را داشتند.
 


احزاب ملي سوريه براي حل بحران داخلي فراخوان دادند

احزاب و گروه هاي عضو تجمع ملي سوريه خواستار تلاش تمامي نيروهاي ملي براي حل بحران سوريه شدند.
به گزارش ايرنا، احزاب و گروه هاي عضو تجمع ملي سوريه در يك كنفرانس مطبوعاتي خواستار مشاركت همه نيروهاي ملي براي حل بحران جاري در كشور شدند.
دبيركل حزب جوانان ملي عدالت و توسعه در اين كنفرانس از اخضر ابراهيمي نماينده سازمان ملل و اتحاديه عرب به دليل ديدار با برخي گروه هاي مخالف انتقاد و تاكيد كرد اين عملكرد ابراهيمي باعث طولاني شدن بحران در سوريه شده است.
دبيركل حزب همبستگي دموكراتيك عربي نيز ضمن تاكيد بر ايجاد راه حل مناسب به منظور تامين خواسته هاي مردم سوريه با دخالت بيگانگان در امور داخلي كشور و سرازير شدن سلاح از كشورهاي همجوار به سوريه مخالفت كرد.
وي نيروهاي سياسي كشور را به اجراي گفت وگوهاي شفاف و اساسي دعوت كرد.
احزاب و گروه هاي عضو تجمع ملي دموكراتيك سوريه از تلاش براي برگزاري يك گردهمايي در پايتخت با هدف هماهنگي با گروه هاي مخالف ملي درداخل سوريه در آينده نزديك خبر دادند.
اين در حالي است كه «وائل الحلقي» نخست وزير سوريه ضمن تاكيد بر ادامه مسير ملي و قومي كشور خود گفت كه چالش ها و تحريم ها نخواهد توانست در اين مسير خللي ايجاد كند.
وي افزود، دولت سوريه با روحيه بسيار بالا به مقابله با توطئه هاي بزرگ كه در تاريخ كشور بي سابقه است ادامه خواهد داد.
بزرگترين عمليات
ارتش سوريه
نيروهاي ارتش سوريه عمليات گسترده اي را براي بازپس گرفتن منطقه داريا از گروه هاي مسلح آغاز كردند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري رويترز، عمليات ارتش سوريه بزرگترين حمله ارتش سوريه به منطقه داريا طي دو ماه اخير محسوب مي شود.
منطقه داريا در نزديكي دمشق با توجه به اينكه پل ارتباطي دمشق با شهر حمص و شمال سوريه محسوب مي شود منطقه اي بسيار استراتژيك به شمار مي آيد.
حملات ارتش سوريه در مناطق مختلف ريف دمشق نيز خسارات سنگيني را به تروريست ها وارد كرد و تعداد زيادي از تروريست ها در اين درگيري ها كشته شدند كه در ميان آنان سه تبعه سعودي، يك كويتي و دو تن از رهبران تروريست ها ديده مي شوند.
ارتش سوريه همچنين تجمع افراد مسلح در منطقه زيابيه را هدف قرارداد كه طي آن ده ها تروريست كشته و زخمي شدند.
50 تروريست در درگيري با ارتش سوريه در اطراف فرودگاه حلب كشته شدند و تجهيزات نظامي آنان به دست ارتش افتاد.
شماري از تروريست ها نيز در ريف حماه به هلاكت رسيدند و نيروهاي ارتش شهر صورك را نيز از تروريست ها پاكسازي كردند.
مجله آلماني فوكوس در آخرين شماره خود از حضور گروهان كماندوهاي اسرائيلي در سوريه خبر داد.
اين مجله آلماني نوشت، واحدهاي نظامي ارتش رژيم صهيونيستي از گروهان «متكال» مدت طولاني است كه با هدف نظارت بر سلاح هاي شيميايي سوريه در اين كشور مستقر هستند.
يك خبرگزاري عربي نيز از وجود تماس هاي پنهاني ميان رژيم صهيونيستي و برخي مخالفان نظامي سوريه با نظارت و حمايت برخي مقامات اردني پرده برداشت.
شبكه تلويزيوني الاخباريه نيز اعلام كرد، سلاح هاي اسرائيلي در بين عناصر گروه هاي تروريستي مرتبط با شبكه القاعده در سوريه ديده مي شوند و اين تروريست ها توسط افسران رژيم صهيونيستي آموزش مي بينند اين شبكه تلويزيوني افزود، بسياري از اين آموزش ها به وسيله افسران دستگاه هاي اطلاعاتي اردن نظارت مي شوند.
 


رهبر كره شمالي:

 حاضريم به اختلاف ها با سئول پايان دهيم

 

رهبر كره شمالي در سخنراني بي سابقه خود در آغاز سال نو ميلادي درباره ايجاد تغييرات بنيادين اقتصادي در كشورش سخن گفت و بر بهبود روابط با كره جنوبي تاكيد كرد.
به گزارش خبرگزاري ها «كيم جونگ اون» در پيام تلويزيوني طولاني و بي سابقه خود در سال نو ميلادي خطاب به ملتش گفت: گذشته نشان داده است كه تقابل بين كره جنوبي و كره شمالي ارمغاني جز جنگ براي مردم نداشته است.وي تاكيد كرد: مسئله مهم پايان دادن به اختلافات و تفرقه در كشور و دستيابي به اتحاد براي از ميان بردن اقدامات مقابله اي ميان سئول و پيونگ يانگ است.
وي در پيام تلويزيوني خود افزود: ارتش بايد باعث تقويت ملت و كشور كره شمالي باشد. تنها زماني كه قدرت نظامي در تمام جنبه ها ايجاد شود، كشور به سمت رشد و توسعه گام برمي دارد.
كيم جونگ اون در پايان گفت: سال 2013 سالي براي تغييرات و ابداعات بزرگ خواهد بود و ايجاد يك غول اقتصادي وظيفه بسيار مهمي است كه كشور در سال جديد با آن روبه رو است.
اظهارات رهبر كره شمالي در مورد كاهش تنش ها با سئول در حالي مطرح مي شود كه خانم «پارك گئون هاي» رئيس جمهور جديد كره جنوبي نيز در پيامي بعد از انتخابات گفت كه در صورت لزوم حاضر است با رهبر كره شمالي ديدار كند.
از زمان درگذشت «كيم جونگ ايل» رهبر سابق كره شمالي در 17 دسامبر 2011 اين اولين بار است كه رهبر جوان كره شمالي پيامي مسالمت آميز براي سئول ارسال مي كند.
شبه جزيره كره اندكي پس از پايان جنگ جهاني دوم به دو قسمت شمالي و جنوبي تقسيم شد.
 


جمهوري ايرلند رياست دوره اي اتحاديه اروپا را از قبرس تحويل گرفت


جمهوري ايرلند روز گذشته در حالي رهبري ادواري شوراي اتحاديه اروپا را بر عهده گرفت كه بحران اقتصادي و سياسي همچنان مهمترين دغدغه اين قاره است.
جمهوري ايرلند روز گذشته، همزمان با آغاز سال نو ميلادي رهبري شوراي اتحاديه اروپا را به مدت 6 ماه از قبرس تحويل گرفت.
«ساماندهي بودجه اتحاديه اروپا» از جمله وظايف اصلي جمهوري ايرلند است كه بايد در اين دوره 6ماهه براي رسيدن به آن تلاش كند.
ايرلند همچنين موظف است به اوضاع بدهي كشورهاي بحران زده اي همچون يونان، اسپانيا و پرتغال سرو سامان داده و براي حل اين مشكل جدي اقتصادي «راهكاري» بيابد.
آن طور كه شبكه خبري «دويچه وله» آلمان اعلام كرده، قبرس در طول 6 ماه مسئوليتي كه بر عهده داشت نتوانست در جهت حل بحران اروپا قدمي بردارد چرا كه خود اين كشور به شدت درگير بحران است!
از سوي ديگر خبر مي رسد سرسختي هاي انگليس در مواجهه با ساير اعضاي اتحاديه اروپا براي برون رفت از بحران اقتصادي، گروهي از سياستمداران ارشد اتحاديه اروپا را به تهديد و اعتراض واداشته است.
خبرگزاري جمهوري اسلامي در اين باره نوشت: سياستمداران ارشد در مقر اتحاديه اروپا در بروكسل، هشدار داده اند در صورت ادامه «مخالفت ها» و «تك روي ها»ي دولت انگليس در «روند همگرايي بيشتر» كشورهاي اروپايي، لندن ممكن است به يك عضو «درجه 2» يا همان به اصطلاح «عضو مرتبط» در اتحاديه اروپا تبديل شود.
«اندرو داف»، يكي از نمايندگان انگليس در پارلمان اروپا كه «فدراليستي دو آتشه» به شمار مي رود، روز دوشنبه در گفت و گو با «بي بي سي» گفت: تبديل شدن انگليس به عضو درجه 2 به معناي اين است كه لندن بخش زيادي از نفوذ خود در اتحاديه اروپا را از دست مي دهد.
به گفته «داف» اتحاديه اروپا اكنون در وضعيتي است كه بايد گزينه هاي مختلفي در مورد سطح و نوع عضويت اعضا تعيين كند... واقعيت اين است كه اتحاديه ديگر علاقه اي به شنيدن غرغرهاي انگليس ندارد...
«ژاك دلورس» رئيس كميسيون اتحاديه اروپا نيز چندي پيش نسبت به كاهش روابط انگليس با اتحاديه اروپا و عوارض آن هشدار داد. وي در اين باره گفت: « من مي توانم تجسم كنم كه روابط انگليس با اتحاديه اروپا با تصويب يك موافقتنامه جديد در زمينه مثلا تجارت آزاد، كاهش پيدا كند. وزير سابق دولت فرانسه در ادامه گفت: انگليسي ها فقط به فكر منافع اقتصادي خود هستند نه هيچ چيز ديگر بنابراين ما هم مي توانيم روش هاي ديگري از مشاركت و همكاري را با آنها داشته باشيم.
نكته جالب توجه اين كه مردم انگليس نيز ديگر تمايلي به ادامه حضور كشورشان در اتحاديه اروپا نشان نمي دهند.
موسسه نظرسنجي «اوپينيوم» ماه گذشته نتايج نظرسنجي خود در اين باره را منتشر كرد. براساس اين نظرسنجي در حال حاضر فقط 30 درصد از مردم انگليس خواستار ادامه عضويت كشورشان در اتحاديه اروپا هستند. نكته مهم ديگر اينكه نظرسنجي انجام شده بين طرفداران سه حزب اصلي انگليس نيز نتايج مشابهي را نشان مي دهد. 68درصد طرفداران محافظه كاران، 44 درصد طرفداران حزب كارگر و 39 درصد طرفداران ليبرال دموكرات ها نيز مخالف ادامه عضويت كشورشان در اتحاديه اروپا هستند.
جدايي يكي از كشورهاي عضو اتحاديه اروپا از آنجا حائز اهميت است كه راه را براي ساير اعضا براي جدايي هموار و فشارها از سوي قربانيان سياست هاي رياضت اقتصادي به دولت هايشان براي طي كردن همين راه را افزايش مي دهد. بدين ترتيب دنيا احتمالا شاهد فروپاشي اتحاديه اروپا خواهد بود!
 


شكايت حزب سياسي عراق از نخست وزير تركيه

يك حزب عراقي از رجب طيب اردوغان به خاطر توهين نسبت به شيعيان عراق و اقليت خواندن آنها شكايت كرد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، جنبش «احرار العراق» يك دادخواست عليه نخست وزير تركيه تنظيم و آن را به دستگاه قضايي عراق ارائه كرد. طبق اين دادخواست، اردوغان اخيرا سخنان توهين آميزي نسبت به شيعيان عراق بر زبان رانده و آنها را يك گروه اقليت توصيف كرده بود. علاوه بر آن، حزب مذكور اردوغان را متهم كرده است كه «طارق الهاشمي» تروريست فراري را پناه داده است. «كريم الكتاني» دبير كل حزب «الاحرار عراق» در همين رابطه گفت: اين حزب در شكايت خود، از دستگاه قضايي عراق خواست، اردوغان را از طريق دادگاه هاي بين المللي تحت تعقيب قرار دهد. وي گفت، مداخله اردوغان در امور داخلي عراق مغاير قوانين بين المللي و حقوق بشر است.
اردوغان اخيرا شيعيان عراق را يك گروه اقليت توصيف كرد و مالكي را نيز تنها نخست وزير يك گروه اقليت دانسته بود.
برخي از سياستمداران و مقامات استان كركوك عراق نيز دخالت هاي تركيه در امور داخلي عراق را محكوم كردند و گفتند كه ملت عراق بهتر از هر فرد ديگري مي تواند مسائل خودش را حل كند.
دولت اردوغان طي ماه هاي اخير به مداخلات خود در امور داخلي عراق افزوده است و به نظر مي رسد كه قصد دارد سني ها و كردها را عليه دولت مركزي بسيج كند.
ارتش تركيه در حالي كه به شدت با شبه نظاميان مسلح كرد درگير است و در آخرين درگيري ها كه دوشنبه رخ داده است، نظاميان ارتش 10 عضو «پ.ك.ك» را كشته اند؛ اردوغان قصد دارد دولت خودمختار كردستان عراق را مقابل دولت بغداد قرار دهد.
پايگاه خبري «عراق القانون» فاش كرد، اردوغان قصد دارد بهمن آينده به آمريكا برود و طرح تشكيل يك دولت مستقل كرد در شمال عراق را با مقامات واشنگتن در ميان بگذارد.
استعفاي سخنگوي العراقيه
«حيدر الملا» سخنگوي فهرست «العراقيه» از سمت خود استعفا كرد. الملا انگيزه استعفاي خود را اعتراض به حضور عناصر فرقه گرا در فهرست العراقيه اعلام كرد.
«طارق الهاشمي»، معاون فراري رئيس جمهور عراق و «رافع العيساوي» وزير دارايي عراق كه اخيرا 10 محافظ وي به اتهام فعاليت هاي تروريستي دستگير شده اند، از اعضاي برجسته فهرست العراقيه هستند.
العيساوي در تظاهرات ضد دولتي روزهاي جاري استان هاي سني نشين نقش فعالي داشته است.
اين اعتراضات در حالي ادامه دارد كه «مسعود بارزاني» رئيس منطقه خودمختار كردستان عراق براي ميانجيگري ميان دولت بغداد و تظاهركنندگان اعلام آمادگي كرد.
اين در حالي است كه «نوري مالكي» نخست وزير عراق اعلام كرد: برگزاري چنين تجمعاتي خلاف قانون اساسي عراق است و لذا معترضان قبل از مداخله دولت، به تظاهرات خود پايان دهند. در اعتراضات مذكور باقي مانده هاي رژيم سرنگون شده بعث عراق نقش پررنگي دارند و عليه شيعيان نيز شعار داده مي شود.
شماري از ديگر مقامات عراقي نيز از معترضان خواستند به تظاهرات غيرقانوني خود پايان دهند.
اكنون استان هاي الانبار، موصل، كركوك و الانبار ناآرام است؛ مقامات اين استان ها كه در تحريك مردم عليه دولت مركزي نقش داشته اند، اكنون مي گويند كه اين اعتراضات از كنترل آنها در حال خارج شدن است. خبر ديگر اينكه «منير حداد» يكي از قضات دخيل در محاكمه «صدام» از يك سوءقصد جان سالم به در برد.
 


پاكستان به درخواست كابل 8 عضو ارشد طالبان را آزاد كرد

دولت پاكستان به درخواست كابل، هشت تن از اعضاي ارشد گروه طالبان را از زندان آزاد كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، وزارت خارجه پاكستان طي بيانيه اي اعلام كرد، دولت اسلام آباد هشت تن از اعضاي ارشد گروه طالبان افغانستان را از زندان هاي پاكستان آزاد كرد. «نورالدين ترابي» وزير دادگستري طالبان در دوران حاكميت بر افغانستان، «عبدالبري»، «الله داد طبيب» و «ملا داوودجان» از فرمانداران و مقامات طالبان در افغانستان جزو آزادشدگان هستند.
در بيانيه مذكور آمده است: ماه گذشته نيز پاكستان به درخواست دولت كابل 18 زنداني طالبان را آزاد كرد.
دولت افغانستان اميدوار است با آزادي سران طالبان، حسن نيت خود را نشان داده و زمينه را براي مذاكرات جدي با طالبان آماده كند.
نمايندگان طالبان در آخرين دور مذاكرات كه به طور غيررسمي در پاريس برگزار شده بود، مذاكرات را به خروج اشغالگران از افغانستان مشروط كرده بودند. به گفته منابع آگاه، دولت كابل يك فهرست 40 نفره از اسامي طالبان را به اسلام آباد داده و خواستار آزادي آنها شده است.
افغانستان در حالي نسبت به گروه طالبان نرمش نشان مي دهد كه حملات شبه نظاميان طالبان همچنان ادامه دارد؛ در تازه ترين اين حملات، اعضاي طالبان در استان هلمند افغانستان سر سه شبه نظامي را بريدند. در استان هرات نيز دو نظامي افغان به نظاميان اسپانيايي حمله و دو تن از آنها را زخمي كردند. سخنگوي طالبان اعلام كرد كه اين دو سرباز به طالبان پيوستند و در حمله فوق چهار نظامي اسپانيايي كشته شده اند.
در پاكستان نيز جسد 9 عضو طالبان محلي در مناطق قبايلي كشف شد. طالبان ارتش پاكستان را مسئول كشتن اين افراد دانست و وعده داد كه انتقام مي گيرد.
خبر ديگر اينكه، پاكستان رئيس دوره اي شوراي امنيت (به مدت يك ماه) شده است.
 


چها رسوي پنج قاره

افزايش اعتراضات مردمي در مغرب
وزير كشور مغرب به افزايش اعتراضات مردمي در اين كشور اذغان كرد.
وي اظهار داشت روزانه 50 تا 60 تظاهرات و تجمع اعتراض آميز در مغرب برگزار مي شود.مغرب با آغاز انقلاب در برخي از كشورهاي عربي شاهد تظاهرات مردمي است كه يكي از مطالبات تظاهركنندگان ايجاد اصلاحات سياسي است.
مقصر حادثه بنغازي
كميته امنيت ملي مجلس سنا اعلام كرد در حادثه حمله به كنسولگري آمريكا در ليبي وزارت خارجه و دستگاه هاي جاسوسي و اطلاعاتي آمريكا مقصر بوده اند.
در گزارش كميته امنيت ملي مجلس سنا آمده است، با وجود دريافت گزارش هايي منبي بر حمله به كنسولگري آمريكا، وزارت خارجه از بستن آن خودداري كرده است.
اعتصاب عمومي در كشمير
مغازه ها، مؤسسات آموزشي، بانك ها، دادگاه ها و ساير نهادهاي اقتصادي كشمير براي چهارمين روز متوالي در اعتصاب به سر مي برند. اين اعتصاب به دليل تيراندازي نيروهاي امنيتي به غيرنظاميان در جنوب كشمير صورت گرفته است و معترضان تأكيد كرده اند تا محاكمه عاملان اين تيراندازي به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.
حمله به اتوبوس صهيونيست ها
تلويزيون رژيم صهيونيستي ادعا كرد افراد مسلح فلسطيني به سمت يك اتوبوس اسرائيلي در جنوب تپه هاي الخليل تيراندازي كردند كه در اين تيراندازي كسي آسيب نديد.
تحليلگران انتشار اين اخبار را مقدمه اي براي اعمال فشارهاي امنيتي بيشتر صهيونيست ها بر اعراب سرزمين هاي اشغالي مي دانند.
برگزاري مراسم سالگرد تأسيس فتح
جنبش فتح چهل و هشتمين سالگرد تأسيس خود را در بيت لحم و رام الله جشن گرفت.در اين مراسم هزاران تن از هواداران جنبش فتح پرچم هاي دو رنگ زرد و سياه جنبش فتح را برافراشتند و بر تداوم مقاومت تا آزادي فلسطين تأكيد كردند.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10