(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 13  دی  1391 - شماره 20397

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
كابوس 2012 و گزينه هاي زير ميز ! (يادداشت روز)
قصه عشق (به جاي گفت و شنود)
با تاييد مصوبه مجلس از سوي شوراي نگهبان
هيچ وزارتخانه اي ديگر ادغام نمي شود
مهمان پرست در جمع خبرنگاران:
توافقي درباره زمان و مكان مذاكرات ايران و 1+5 نشده است
در اربعين حسيني صورت مي گيرد
عزاداري هيئت هاي دانشجويي در محضر رهبر معظم انقلاب
فايننشال تايمز:
اوباما 2013 به دنبال مذاكره مستقيم با ايران خواهد بود
نمازجمعه اين هفته تهران به امامت آيت الله موحدي كرماني برگزار مي شود
كيهان و خوانندگان
تركيه مقابل اتحاديه اروپا فقط باج و بيگاري مي دهد (خبرويژه)
فارين پاليسي: نبايد توقع معجزه داشت اوباما درگير معضلات داخلي است (خبرويژه)
روايت ديپلمات انگليسي از علت بن بست مذاكرات هسته اي (خبرويژه)
سي ان ان: جنگ بر سر بحران بدهي ها در آمريكا فروكش نخواهد كرد (خبرويژه)


كابوس 2012 و گزينه هاي زير ميز ! (يادداشت روز)

اين روزها در حالي سال 2031 آغاز گشته است كه سال قبل- 2012- از منظر مواجهه جبهه غربي- عبري با جمهوري اسلامي درخور نكات قابل تاملي است.
بطور مشخص نظام سلطه در سال 2012 تمام گزينه ها و سناريوهاي خود را به صحنه آورد تا اهداف توطئه آميز عليه ايران عملياتي شود. براي همين است كه در اين سال و بخصوص ماه هاي پاياني 2012، دشمنان نشان دار جمهوري اسلامي چندين بار و به كرات اين رجز را مي خواندند كه؛ «همه گزينه ها روي ميز است» و اوباما، هيلاري كلينتون، شيمون پرز، نتانياهو، كامرون، اشتون و... ژست مي گرفتند كه برنامه اي ويژه عليه ايران تدارك ديده اند و ايران چاره اي جز عقب نشيني از برنامه هسته اي ندارد.
مجموعه سخنان و اظهارات مقامات غربي و صهيونيستي درباره ايران در سال 2012 و پروژه هايي كه عليه جمهوري اسلامي پيش كشيدند به وضوح نشان مي دهد آنها سال 2012 را يك سال ويژه و حساس در مقابله و مواجهه با ايران ارزيابي كرده اند.
از سوي ديگر؛ براي اينكه ارزيابي و برآورد آنها در موضوعي به نام «جمهوري اسلامي ايران» به ثمر بنشيند و با كمترين اشتباه محاسباتي همراه باشد؛ تاكتيك هاي متعدد، پروژه هاي مختلف و گزينه هاي متنوع سياسي، اقتصادي، ديپلماتيك، عمليات رواني و حتي تهديدات نظامي را ساماندهي كردند.
آنچه محرز است اين است كه دشمن، سال 2012 را در مواجهه با ايران به عنوان يك «نقطه عطف» تعريف كرده بود كه بر مبناي مختصات طراحي شده آنها به اصطلاح كاري ترين ضربات را به جمهوري اسلامي وارد كند اما اكنون بايد ديد اين اتفاق افتاده است؟ دشمن در برآورد و ارزيابي خود عليه ايران موفق بوده است؟ چه ميزان از پروژه ها و تحركات دسيسه آلود جبهه غربي- عبري بر ضد ايران به نتيجه رسيده است؟ ضريب اشتباه محاسباتي آنها عليه جمهوري اسلامي چه مقدار بوده است؟
درباره سوالاتي از اين دست و مواجهه جبهه استكبار عليه ايران اسلامي در سال 2012 كه پيش تر با پروپاگانداي رسانه اي در بوق و كرنا شده بود نكاتي قابل اعتناست؛
1- يكي از گزينه ها و مسائلي كه در سال 2012 نظام سلطه عليه ايران پيش كشيد تهديدات نظامي و به اصطلاح مانور بر گزينه نظامي بود.
جالب اينجاست كه مقامات كودك كش صهيونيست چندين بار تاريخ جنگ عليه كشورمان را نيز اعلام كردند.
20 آوريل 2012- اول ارديبهشت 91- كانال 10 تلويزيون رژيم صهيونيستي با پخش گزارشي مدعي شد كه اين رژيم به زودي به ايران حمله مي كند.
بلوف صهيونيست ها حاكي از آن بود كه تنها تا 23 آوريل صبر مي كنند تا ايران از آنچه كه آنها بلندپروازي هسته اي نام نهاده بودند منصرف شود و در غير اينصورت حمله به ايران در دستور كار قرار مي گيرد.
البته بعدها پس از فروكش كردن تهديدات توخالي، زمان حمله به جمهوري اسلامي را در گستره آوريل تا ژوئن اعلام كردند.
10 اوت 2012 هم از ديگر تاريخ هايي است كه اين بار مطبوعات رژيم صهيونيستي ادعا كردند موعد حمله اسرائيل به ايران خواهد بود.
با نزديك شدن انتخابات آمريكا در ماه نوامبر، مجددا اين نغمه كوك شد كه رژيم صهيونيستي تا قبل از انتخابات رياست جمهوري در آمريكا، حمله به ايران را عملياتي مي كند اما سال 2012 به پايان رسيد و محرز شد كه صهيونيست ها فقط بلوف زده اند و البته اين از قبل هم قابل پيش بيني بود چرا كه اولاً؛ صهيونيست ها توان حمله نظامي به ايران اسلامي ندارند و ثانياً؛ كشورهاي غربي و آمريكا كه منافع در هم تنيده و گره خورده اي با رژيم جعلي اسرائيل دارند مي دانند كه پيامدهاي حمله نظامي به ايران چيست و هرگونه اقدام جنون آميز، پايان رژيم صهيونيستي است. طرفه آن كه رسانه ها و تحليلگران غربي نيز دست اسرائيل را در ادعاي واهي حمله به ايران خواندند و از جمله اينديپندنت چند ماه پيش پس از بالا گرفتن اين موضوع تصريح مي كند «حمله اسرائيل به ايران بزرگترين بلوف قرن است.»
اسرائيلي ها البته در اواخر سال 2012، حمله نظامي عليه غزه را شروع كردند كه در نهايت منجر به جنگ 8 روزه شد كه رسوايي بزرگي براي آنها به وجود آورد و نه تنها شتابزده خواهان آتش بس شدند و شرايط حماس را پذيرفتند بلكه با مجاهدت گروه هاي مقاومت فلسطيني، طعم شكست را چشيدند و پاشنه آشيل آنها برملا گشت؛ «حفره پر ناشدني در گنبد آهنين كه موشك هاي فجر از آن عبور كرد».
از سوي ديگر؛ اوباما كه چندين بار عبارت، «همه گزينه ها روي ميز است» را عليه ايران به زبان آورده بود، نشان داد كه تنها يك ژست توخالي گرفته و اهرم تهديد نظامي براي متوقف كردن برنامه هسته اي ايران مدتهاست كه به آرشيو رفته است.
بنابراين سال 2012، ثابت كرد كه گزينه و تهديد نظامي بر ضد ايران قابليت اجرايي ندارد.
2-همچنين دشمنان تابلودار جمهوري اسلامي در سال 2012 هر چند كوشيدند گزينه «مذاكره» را نيز پيش كشيده و از آن در جهت منافع خود عليه ايران بهره برداري نمايند ولي در اين ترفند نيز ناكام ماندند چرا؟ چون ايران اسلامي از مدت ها قبل دست دشمن را خوانده بود و مي دانست آنها «مذاكره» را براي «مذاكره» مي خواهند.
هدف آنها اين است با «مذاكره براي مذاكره» از عمق استراتژيك جمهوري اسلامي بكاهند و مشخصاً الگو بودن ايران اسلامي براي ملت ها و كشورهاي آزاديخواه را خدشه دار نمايند و اين در شرايطي بود كه تحولات منطقه در بستر بيداري اسلامي رو به پيشروي بوده و هست.
مقارن با اين فضا و در شرايطي كه اوباما براي دومين بار به عنوان رئيس جمهور آمريكا انتخاب شد و به كاخ سفيد راه يافت بار ديگر رسانه هاي آمريكايي تحركات موذيانه اي را در راستاي بحث مذاكره ايران و آمريكا پيش كشيدند ولي بي خاصيتي و بي اعتمادي اين گزينه عيان و نمايان شد چرا كه به موازات خط مذاكره، خط آتش «تحريم» ها عليه ايران سنگين تر شد و در نهايت دشمن از اهرم و گزينه مذاكره بر ضد ايران طرفي نبست.
3- بدون شك در سال 2012، مهم ترين مواجهه دشمن با ايران، جنگ اقتصادي بود كه با ابزار «تحريم» ها به ميدان آورد.
نكته گفتني اين است كه سال 2012 به دو نيمه تقسيم شد، در نيمه نخست، تبليغات گسترده رسانه اي عليه ايران شروع شد و امپراتوري رسانه اي نظام سلطه از «تحريم»هاي فلج كننده و گزنده بر ضد ايران گفت و آمريكا و اتحاديه اروپا بستر شكل گيري اين تحريم ها را فراهم كردند.
در نيمه دوم، تحريم ها با همان مختصات و ابعاد ادعايي به مرحله اجرا رسيد و از اول ژوئيه- 11تيرماه 1391- به اصطلاح شديدترين تحريم ها در حوزه نفت و بانك مركزي تصويب و اجرايي شد. البته بعد از آن و تا انتهاي سال 2012 چندين بار ديگر دور جديدي از تحريم ها بر ضد ايران تصويب و به صحنه آورده شد.
اكنون سؤال اين است كه آيا دشمن توانست با اهرم تحريم ها به اهداف از پيش تعيين شده برسد و حداقل در اين باره بدون ناكامي سال 2012 را به پايان برساند؟ بايد پاسخ را از خود طراحان و مسببان تحريم ها عليه ايران شنيد و واكاوي كرد.
از باب نمونه اظهارات روز گذشته ديويد كوهن معاون وزير دارايي آمريكا درباره تحريم هاي اعمال شده عليه ايران در سال 2012 حائز اهميت است. وي كه عنصر كليدي در اتاق جنگ اقتصادي عليه ايران است به صراحت اذعان مي كند؛ «فشارهاي غرب و تحريم ها، ايران را در پيشبرد برنامه هسته اي مصمم تر كرده است.»
4- و بالاخره بايد گفت؛ ترفندها و تحركات دشمن در سال 2012 عليه جمهوري اسلامي در حوزه هاي مختلف و با استفاده از گزينه هاي متعدد ناكام بوده است و اين نشان مي دهد علي رغم برنامه ريزي ها و طرح ريزي ها طي يكسال گذشته همواره دچار اشتباهات محاسباتي بوده اند و دليل آن 2 شاخص روشن است؛ يكي پيشبرد موفقيت آميز برنامه صلح آميز هسته اي ايران و ديگري تقويت جبهه مقاومت در تحولات منطقه اي و در بستر بيداري اسلامي.
به قول روزنامه انگليسي ديلي تلگراف، ايران در سال 2012 از برنامه هسته اي خودش عقب ننشست و به قدرت آن را ادامه داد و سوريه با توجه به نقش ايران ايستاد (و سقوط نكرد) و در جنگ 8 روزه، موشك هاي فجر ايران، نتيجه را به نفع گروه هاي مقاومت تغيير داد.
اكنون در روزهاي نخستين 2013 آيا نمي توان به روشني ديد كه گزينه هاي دشمن عليه ايران در 2012 زير ميز قرار گرفته اند؟
حسام الدين برومند

 


قصه عشق (به جاي گفت و شنود)

در آستانه اربعين حسيني(ع) و در سوگ مولاي شهيدمان حضرت اباعبدالله الحسين عليه السلام اين ستون را به سروده اي از شاعر متعهد نصرالله مرداني اختصاص مي دهيم
آنچه در سوگ تو اي پاك تر از پاك گذشت
نتوان گفت كه هر لحظه چه غمناك گذشت
چشم تاريخ در آن حادثه تلخ چه ديد
كه زمان مويه كنان از گذر خاك گذشت
سر خورشيد بر آن نيزه خونين مي گفت
كه چه ها بر سر آن پيكر صد چاك گذشت
جلوه روح خدا در افق خون تو ديد
آن كه با پاي دل از قبله افلاك گذشت
مرگ هرگز به حريم حرمت راه نيافت
هر كجا ديد نشاني ز تو، چالاك گذشت
حرّ آزاده شد از چشمه مهرت سيراب
كه به ميدان عطش پاك شد و پاك گذشت
آب شرمنده ايثار علمدار تو شد
كه چرا تشنه از او، اين همه بي باك گذشت
بر تو بستند اگر آب سواران عرب
دشت دريا شد و آب از سر افلاك گذشت
با حديثي كه ملائك ز ازل آوردند
سخن از قصه عشق تو ز لولاك گذشت
 


با تاييد مصوبه مجلس از سوي شوراي نگهبان

هيچ وزارتخانه اي ديگر ادغام نمي شود

شوراي نگهبان مصوبه مجلس شوراي اسلامي در ممنوعيت ادغام وزارتخانه ها را تأئيد كرد.
شوراي نگهبان طرح اصلاح ماده (53) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران را مغاير با موازين شرع و قانون اساسي ندانست.
طرح اصلاح ماده (53) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران كه با اصلاحاتي در جلسه مورخ ششم دي ماه، به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده است، در جلسه مورخ 12 دي شوراي نگهبان مورد بحث و بررسي قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغاير با موازين شرع و قانون اساسي شناخته نشد.
براساس مصوبه مجلس از تاريخ تصويب اين قانون هرگونه ادغام و انحلال وزارتخانه هاي موجود و انتزاع و جابجايي و انحلال موسسات و سازمان ها و واحدهاي زيرمجموعه وزارتخانه ها كه به موجب قانون، تاسيس آن ها تصريح گرديده، متوقف مي گردد.
همچنين هرگونه انحلال، ادغام و تاسيس وزارتخانه ها و نيز انحلال، انتزاع، ادغام و تاسيس سازمان ها و واحدهاي مذكور منوط به تصويب مجلس شوراي اسلامي است.
همچنين براساس تبصره 2 اين ماده واحده سرپرستي وزارتخانه فاقد وزير توسط وزير ديگر ممنوع است، اين حكم در مورد وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز مجري است.
 


مهمان پرست در جمع خبرنگاران:

توافقي درباره زمان و مكان مذاكرات ايران و 1+5 نشده است

سخنگوي وزارت امور خارجه با تاكيد بر لزوم به رسميت شناختن حقوق هسته اي ملت ايران از سوي گروه 1+5 گفت: هنوز توافقي ميان نمايندگان ايران و 1+5 درباره زمان و مكان مذاكرات صورت نگرفته است.
رامين مهمان پرست در نشست هفتگي خود با خبرنگاران درباره بسته پيشنهادي جديد آمريكا كه اخيرا در رسانه هاي اين كشور بازتاب داشت گفت: معمولا از طرحها و بسته هاي جديد صحبت مي شود ولي در حين مذاكرات بايد ديد كه تا چه ميزان رويكرد منطقي در جهت به رسميت شناختن حقوق هسته اي ملت ما وجود دارد.
مهمانپرست اظهار كرد: هنوز توافقي درباره زمان و مكان مذاكرات بعدي ايران و 1+5 صورت نگرفته است و در صورتي كه توافقي حاصل شود، اطلاع رساني خواهد شد.
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره مذاكرات آينده 1+5 و اينكه قرار است زمان مذاكرات از دسامبر به ژانويه تغيير كند و مذاكرات در دوره مسئوليت وزير امور خارجه جديد آمريكا، برگزار شود، گفت: براي جمهوري اسلامي ايران ماه دسامبر يا ماه ژانويه و وزير خارجه قبلي يا فعلي فرقي نمي كند بلكه ما يك ملاك داريم و ملاك ما براي مذاكرات هم اين است كه حرف ها منطقي باشد و نبايد از روش هاي اشتباه در مذاكرات استفاده كرد بلكه بايد به حقوق همه كشورها احترام گذاشت.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي در واكنش به اهانت يكي از نشريات فرانسه به مقدسات الهي و پيامبر بزرگ اسلام خواستار محاكمه و مجازات عاملان اينگونه اقدامات شد و از سازمان همكاري اسلامي خواست كه اقدامات فوري را براي تدوين كنوانسيوني براي جلوگيري از اينگونه اقدامات انجام دهد.
مهمانپرست در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه مهمترين اتفاق سال 2012 چه بود، اظهار كرد: دفاع مردم غزه و فلسطين از خودشان و شكست سنگيني كه به رژيم صهيونيستي تحميل كردند يكي از خاطرات خوب روزهاي اخير سال 2012 بود.
وي در ادامه نشست خبري خود با خبرنگاران رسانه هاي داخلي و خارجي در پاسخ به سوالي درباره تصويب قانوني مداخله جويانه در روابط ايران با كشورهاي آمريكاي لاتين تصريح كرد: روابط ايران با تمام كشورها به ويژه كشورهاي آمريكاي لاتين دوستانه و براساس احترام و منافع متقابل است كه اين روابط به رفاه و توسعه بيشتر كشورها منجر خواهد شد.
دستيار ويژه وزير امور خارجه با بيان اينكه مقامات آمريكايي به صورت آشكار چنين مداخلاتي را انجام مي دهند كه نشان دهنده عدم آگاهي آنان از وضعيت جديد روابط بين الملل است، گفت: آمريكايي ها همچنان در ايام جنگ سرد به سر مي برند و فكر مي كنند كه آمريكاي لاتين حياط خلوت آنها است و مي خواهند سياست هاي خود را به كشورهاي مستقل تحميل و ديكته كنند.
سخنگوي وزارت امور خارجه درباره سفر هيئت پارلماني ايران به ميانمار اظهار كرد: تلاش هاي زيادي در وزارت امور خارجه براي رسيدگي جدي به وضعيت مسلمانان ميانمار و رايزني براي اعزام هيئت هاي مختلف به اين كشور صورت گرفته است.
مهمانپرست اظهار اميدواري كرد: هيئت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به همراه نمايندگاني از وزارت امور خارجه به زودي عازم كشور ميانمار شوند.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي درباره نقش آفريني تركيه در بحران سوريه و نيز ادعاي تلاش آنكارا براي ايجاد اختلاف بين شيعه و سني در عراق گفت: مشكلات در منطقه، راه حل هاي منطقه اي دارد و ايران، تركيه، عراق و مصر مي توانند با تعامل و همكاري با يكديگر وضعيت باثبات و امني را ايجاد كنند.
رئيس مركز ديپلماسي عمومي وزارت امور خارجه با بيان اينكه تهران همواره بر همگرايي منطقه اي تاكيد داشته است، افزود: جدا شدن كشورهاي منطقه از يكديگر تنها منافع رژيم صهيونيستي را تامين مي كند و اين خواست كشورهاي غربي است.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي درباره اتهامات وارده به دو ايراني بازداشت شده در تايلند، خاطرنشان كرد: زماني كه مشكلاتي براي اتباع ما در كشورهاي مختلف بوجود بيايد، بخش كنسولي ما فعاليت هاي گسترده اي همچون دسترسي كنسولي، گرفتن وكيل و دفاع از حقوق آنها و فراهم كردن شرايط آزادي و بازگشت آنها به كشور را انجام مي دهد.
مهمان پرست افزود: ما همه توان خود را براي رفع مشكل و آزادي اتباع ايراني و گذراندن دوران محكوميتشان در داخل كشور انجام مي دهيم و ظرف چند ماه اخير حدود 500 نفر با تلاش وزارت خارجه آزاد و به كشور بازگشته اند.
 


در اربعين حسيني صورت مي گيرد

عزاداري هيئت هاي دانشجويي در محضر رهبر معظم انقلاب

رئيس مركز قرآن و عترت سازمان بسيج دانشجويي از عزاداري هيئت هاي دانشجويي همزمان با اربعين حسيني در محضر رهبر انقلاب خبر داد.
«رحيم قرباني» رئيس مركز قرآن و عترت سازمان بسيج دانشجويي در گفت وگو با خبرگزاري تسنيم، گفت: طبق آيين هر ساله، هيئت هاي دانشجويي در روز اربعين امسال (فردا) نيز مراسم عزاداري و سينه زني در محضر رهبر انقلاب اسلامي برگزار مي كنند.
وي افزود: امسال حدود 4000 نفر از دانشجويان در قالب دسته هاي عزاداري با تجمع در مسجد دانشگاه تهران، ضمن برپايي مراسم عزاداري و سينه زني به سمت بيت رهبر انقلاب حركت كرده و پس از اقامه نماز و عزا در حضور ايشان به عزاداري سالار شهيدان در اربعين حسيني پايان مي دهند.
رئيس مركز قرآن و عترت سازمان بسيج دانشجويي ادامه داد: در اين مراسم علاوه بر هيئت هاي دانشجويي دانشگاه هاي تهران، هيئت هاي مذهبي از شش استان قم، قزوين، سمنان، زنجان، البرز و استان تهران نيز حضور خواهند داشت.
قرباني اضافه كرد: تجمع اين هيئت ها صبح پنجشنبه در مسجد دانشگاه تهران آغاز مي شود.
 


فايننشال تايمز:

اوباما 2013 به دنبال مذاكره مستقيم با ايران خواهد بود

روزنامه انگليسي «فايننشال تايمز» در آستانه سال جديد ميلادي، به بررسي پيش بيني وقايعي پرداخته كه احتمالا سال 2013 مي توان شاهد آنها بود.
روزنامه انگليسي «فايننشال تايمز» به مناسبت آغاز سال جديد ميلادي، در مصاحبه با كارشناسان مختلف، پيش بيني هايي از رخدادهاي احتمالي جهان در سال 2013 انجام داده است. اين موضوعات از اروپا تا خاورميانه را در بر مي گيرد و كارشناس هاي اين نشريه به سوالات مختلفي كه در زمينه رخدادهاي سال آينده وجود دارد، پاسخ داده اند. يكي از موضوعاتي كه در اوايل اين يادداشت به آن پرداخته شده، بحث چگونگي روابط ايران و آمريكا و احتمال درگيري نظامي دو طرف در سال 2013 است.
«فيليپ استيفنز» كارشناس «فايننشال تايمز» در پاسخ به اين سوال كه آيا دولت اوباما در سال 2013 به ايران حمله مي كند، نوشته است: نه. به نظر مي رسد رئيس جمهور آمريكا راهبردي همچون «چرچيل» در پيش بگيرد و مذاكره را به جنگ ترجيح دهد. آقاي اوباما به دنبال مذاكره دو جانبه با ايران خواهد بود.
وي ادامه داده است كه البته هيچ تضميني وجود ندارد كه ايران حتما پيشنهاد مذاكره مستقيم را پذيرا باشد، هرچند كه تحريم ها و فشار اقتصادي مي تواند مشوق خوبي براي پذيرش اين پيشنهاد باشد.
استيفنز در ادامه مي نويسد: به نظر مي رسد آمريكا اكنون براي مذاكراتي فراتر از موضوع هسته اي و گفتگو بر سر مسائلي چون تضمين امنيت آمريكا، آماده باشد. البته «بنيامين نتانياهو» (نخست وزير رژيم صهيونيستي) تلاش خواهد كرد تا اوباما را به جهتي ديگر ببرد و از او بخواهد كه به تأسيسات هسته اي ايران حمله اي پيشدستانه انجام دهد.
به گزارش فارس، او نهايتا نتيجه گيري كرده است: اما با توجه به آنكه نخست وزير اسرائيل در انتخابات رياست جمهوري آمريكا از «ميت رامني» (رقيب جمهوري خواه) اوباما حمايت كرد و همچنين پس از شهرك سازي هاي اخير اسرائيل در كرانه باختري، كاخ سفيد گوش شنوايي براي اسرائيل نخواهد داشت. سال 2013 مي تواند سال گسستي بزرگ در روابط آمريكا و اسرائيل باشد.
 


نمازجمعه اين هفته تهران به امامت آيت الله موحدي كرماني برگزار مي شود

مراسم نماز عبادي سياسي جمعه تهران به امامت آيت الله موحدي كرماني از ساعت 11 در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي ستاد نماز جمعه تهران اين مراسم با سخنراني رياست ستاد بازسازي عتبات عاليات آغاز شده و در ادامه با مرثيه سرايي مداحان اهل بيت به مناسبت اربعين حسيني ادامه خواهد يافت و در پايان خطبه هاي اين هفته نماز جمعه تهران به امامت آيت الله موحدي كرماني ايراد مي شود.
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 30002323
كربلا در كربلا مي ماند اگر زينب نبود
سرّ ني در نينوا مي ماند اگر زينب نبود
چهره سرخ حقيقت بعد از آن طوفان رنگ
پشت ابري از ريا مي ماند اگر زينب نبود
در عبور از بستر تاريخ، سيل انقلاب
پشت كوه فتنه ها مي ماند اگر زينب نبود
يك عاشق اهل بيت رسول خدا
¤ سران تركيه، عربستان و قطر بايد از خواب غفلت بيدار شوند وقتي آمريكا از ترس خود مي خواهد ديوار بتني براي سراسر آمريكا بخاطر جلوگيري از نفوذ ايران ايجاد كند ديگر دل بستن به حمايتهاي اين ارباب مفلوك از شما حماقتي بيش نخواهد بود.
8575---0937
¤ بعضي از حاكمان كشورهاي ذره بيني حاشيه خليج فارس صحبت از برگزاري كنفرانس دوستان ايران در سرزمين چند متري و اجاره اي خودشان كرده اند! عرض مي كنم اگر اين حاكمان در گفتار خودشان دقت نكنند و گنده گويي نمايند مجبور خواهند شد تاج و تخت پادشاهي خويش را در موزه هاي عبرت جست وجو كنند.
0962---0918
¤ به عنوان يك نيروي بسيجي به اين حقيقت روشن ايمان كامل دارم كه در آينده اي نه چندان دور استكبار جهاني به سركردگي آمريكا در مقابل انقلاب اسلامي و بيداري اسلامي جهاني با خفت زانو خواهد زد.
8531---0913
¤ آقاي نتانياهو كابوس و هراس تو از برنامه هسته اي ايران ناشي نمي شود. بلكه اين هراس از خونهاي بي گناه كودكان و شيرخوار و زنان و مردان مظلوم غزه و ديگر سرزمين هاي فلسطين مظلوم است كه حدود 62 سال است دائما مرتكب آن مي شويد، اگر مي خواهيد اين كابوس شكسته شود بايد دست از اين خونريزي ها برداريد و سرزمين فلسطين را به صاحبان اصلي آن برگردانيد.
دبير بازنشسته
¤ تداوم انقلاب اسلامي در بحرين يك امتحان الهي براي مسلمانان و مردم مظلوم اين كشور است كه به يقين با صبر و استقامت و توكل و تمسك به ذات حضرت حق تعالي به پيروزي خواهد رسيد. ان شاءالله.
سليمان بلغار
¤ يكي از ديپلمات هاي كهنه كار آمريكا در مصاحبه با خبرگزاري دولتي ايرنا گفته است ايران و آمريكا داراي منافع مشترك در منطقه هستند. آيا نبايد خبرنگار ايرنا به اين آمريكايي بگويد دولت آمريكا در آن گوشه دنيا چه منافعي در اين طرف دنيا دارد.
باغبان
¤ زماني كه خانم دستجردي در راس كار بود مي گفتند كه يك مرد در وزارت بهداشت و درمان است. و امروز كه او را به اين شكل نامتعارف بركنار كردند، اكثر صفحات روزنامه دولت را به بدگويي از ايشان اختصاص داده و به او تهمت مي زنند. اگر سرسوزني اين حرفها راست باشد چرا دولت تا الان جلوي او را نگرفته بود و اگر اين تهمت ها دروغ است چرا حالا كه او را زخمي كرديد، به او حمله مي كنيد. اين رفتار فقط مي تواند ناشي از جريان انحرافي باشد.
مسعود كياني
¤ از سخنان مستند مدير مسئول محترم كيهان در رسانه ملي بسيار لذت برديم. از مسئولان صدا و سيما تقاضا داريم باز هم اين مصاحبه را پخش كنند.
0094---0914
¤ كار دستگيري و محاكمه زورگيران خياباني را ستايش مي كنيم ولي بايد گفت كه افراد گرانفروش و محتكر و همچنين پزشكاني كه پول زور يا همان پول زيرميزي از بيمار دريافت مي كنند همه به نوعي زورگير هستند و بايد دستگير و محاكمه بشوند.
محمدي
¤ قوه قضائيه قول داده است چند جوان زورگير را كه مبلغ 70 هزار تومان زورگيري كرده اند به اشد مجازات محكوم خواهد ساخت، اما چرا همين برخورد قاطع را با سران فتنه كه به ضرب زورگويي و زير پا گذاشتن قانون و با ايجاد وحشت تعدادي از شهروندان بي گناه را به كشتن دادند و آبروي نظام راخدشه داركردند نمي كند؟
2010---0935
¤ سرگرمي و خنداندن مردم توسط راديو و تلويزيون تنها بخشي از اهداف اين رسانه است اما هدف كامل و صددرصد آن محسوب نمي شود متاسفانه اكثر سريالهاي تلويزيوني جنبه سرگرمي پيدا كرده در صورتي كه بديهي است اصلي ترين رسالت آنها تبليغ و ابلاغ آموزه هاي اسلامي به مردم است كه بايد در اين مورد يك كار اصولي صورت گيرد.
يك شهروند
¤ در سرماي شب هاي زمستان گرگهاي گرسنه وارد شهر تسوج شده اند و مردم جرات نمي كنند از منازل خود خارج شوند. اداره محيط زيست شبستر تهديد و اعلام كرده هركس گرگها را بكشد به جريمه نقدي محكوم خواهد شد؟ آيا جان گرگها مهم تر از جان انسانها است؟
آخونديان
¤ شركتي كه پيمانكار راه آهن در بخش فروش مواد خوراكي است علاوه بر قيمت درج شده روي كالا مبلغ 5 درصد هم تحت عنوان ارزش افزوده از مشتريان دريافت مي كند. بنويسيد اين كار غيرقانوني است و بايد با آن برخورد شود.
1785---0919
¤ چند ماه است كه از مسكن مهر پرند انصراف داده ام ولي موفق به دريافت مبلغ نزديك به دو ميليون توماني كه براي آماده سازي و حق انشعاب پرداخت كرده ام، نشده ام و در بلاتكليفي به سر مي برم. لطفا بنويسيد مردم گرفتار را آزار ندهند.
اسلاميان
¤ آيا تعطيلي مدارس و يا بعضا ادارات دولتي به بهانه آلودگي هوا راه حل مفيدي است كه دولت محترم و آموزش و پرورش در پيش گرفته اند. آيا نبايد راه موثرتري پيدا شود؟ گمان مي كنم دولت، مجلس، قوه قضائيه، شهرداري و راهنمايي و رانندگي با كمك هم و اطلاع رساني مي توانند به آموزش و آگاه سازي جامعه بپردازند.
دستگاه هاي اجرايي بايد اين موضوع را جدي بگيرند. ابتدا از خود آغاز كنند و بعد فرهنگ عمومي ترافيك را براي مردم جا بيندازند. اين مردم همواره نشان داده اند ياري كنندگان خوبي بوده اند و هستند.
بدري
پاسخ شهرداري منطقه 13
در پاسخ به پيام مندرج مورخ سوم دي ماه با موضوع معضل دستفروشي خيابان دهقان، بدين وسيله ضمن تشكر و قدرداني از آن شهروند گرامي به دليل حسن نيت در زمينه مديريت شهر به اطلاع مي رساند: عوامل اجرايي اين منطقه نسبت به جمع آوري و رفع سد معبر خيابان دهقان اقدام نمود و همچنين گروه هاي اجرايي با شناسايي نقاط سد معبر نسبت به تذكر و اخطار به متخلفان اقدام لازم به عمل آمد، در ضمن بنابر درخواست آن شهروند محترم، علاوه بر اقدامات مذكور اكيپي از عوامل اجرايي در محل بصورت دائم مستقر مي باشند.
گفتني است به منظور بالا بردن امنيت خيابان دهقان، شهرداري منطقه 13 با همكاري نيروي انتظامي نسبت به جمع آوري و ساماندهي افراد متخلف نموده كه اميد است به ياري شما شهروندان عزيز بتوان براي رفع اين مشكل اقدام مناسبي انجام داد.
 


تركيه مقابل اتحاديه اروپا فقط باج و بيگاري مي دهد (خبرويژه)

درخواست دولت تركيه براي عضويت در اتحاديه اروپا همچنان با بي اعتنايي اين اتحاديه مواجه است.
سابقه اين درخواست به 7 سال پيش برمي گردد. دولت تركيه در اين 7 سال از يك سو كوشيده به خاطر فشار اروپا، برخي از احكام اسلامي را از قوانين رسمي حذف كند و از طرف ديگر به عنوان بازوي سياسي آمريكا و شاخه نظامي آمريكا در غرب آسيا عمل كند. دولت آنكارا طي 17ماه گذشته نقش مهمي در ايجاد و تعميق جنگ در خاك سوريه داشته و به يكي از ترمينال هاي ارسال تروريست و اسلحه به داخل سوريه تبديل شده است. تركيه آخرين بار نيز با استقرار موشك هاي پاتريوت ناتو در مرزهاي خود با سوريه موافقت كرد. آنكارا طي چند ماه اخير نقش مشابهي را نيز عليه دولت عراق به عهده گرفته و در حال تحريك اختلافات قومي و مذهبي در اين كشور است.
اروپايي ها با وجود استفاده از سرويس هاي ويژه تركيه به ناتو، همچنان از راه دادن اين كشور در اتحاديه خود امتناع مي كنند و اين در حالي است كه برخي كشورهاي اروپايي به خاطر بحران هاي سياسي و اقتصادي درصدد جدايي از اتحاديه اروپا و حوزه يورو هستند.
در همين حال دولت تركيه، اتحاديه اروپا را به «اتخاذ مواضع جانبدارانه» و «تعصب كوركورانه» در قبال پيوستن آنكارا به اين اتحاديه متهم و اعلام كرد كه اين مواضع موجب كاهش اعتماد ترك ها به اتحاديه اروپا شده است.
به گزارش شبكه العالم، تركيه اين موضع را در گزارش سالانه درباره پيشرفت هاي اين كشور در فرايند پيوستن به اتحاديه اروپا اعلام كرده و گفته كه ارزيابي كميسارياي اتحاديه اروپا، «جانبدارانه و بي اساس» است.
«اگمن باغش» وزير امور اتحاديه اروپا در تركيه گفت: قابل قبول نيست كه كميسارياي اتحاديه اروپا در گزارش خود، اصلاحات «شجاعانه» تركيه در سال گذشته، از جمله بهبود وضع حقوقي اقليت هاي ديني را ناديده بگيرد. اين امر موجب از بين رفتن اعتماد شهروندان ترك به اتحاديه اروپا شده است.
وزير امور اتحاديه اروپا در تركيه پيشتر در ماه اكتبر درباره گزارش كميسارياي اتحاديه اروپا اظهار نوميدي كرده و گفته بود كه اين گزارش، دقيق نيست و در آن ارتقاي حقوق اقليت هاي ديني ناديده گرفته شده و به طور مبالغه آميزي از دستگاه قضايي انتقاد شده است.
تركيه در سال 2005، مذاكرات براي پيوستن به اتحاديه اروپا را آغاز كرد، اما اين مذاكرات به علت اختلاف بر سر تقسيم جزيره قبرس (كه تركيه آن را به رسميت نمي شناسد) و مخالفت كشورهاي اصلي عضو اتحاديه اروپا مانند فرانسه و آلمان، متوقف شد. تركيه در سال هاي گذشته براي كسب موافقت اتحاديه اروپا با درخواست عضويت خود، تغييراتي را در قوانين مدني خود ايجاد كرده و بخشي از حقوق جزايي و مدني اسلام را از قوانين كيفري خود حذف كرده است.
برخي تحليلگران معتقدند طيفي از سياستمداران تركيه از جمله وزير خارجه اين كشور درصدد احياي امپراتوري عثماني هستند حال آن كه رفتارهاي اخير تركيه بيشتر موجب تحقير اين كشور و بي اعتمادي مردم مسلمان منطقه است.
 


فارين پاليسي: نبايد توقع معجزه داشت اوباما درگير معضلات داخلي است (خبرويژه)

يك نشريه آمريكايي تأكيد كرد نبايد در دوره دوم رياست جمهوري اوباما انتظار معجزه از او داشت.
استفن والت تحليلگر مجله فارين پاليسي با مرور چالش هاي مزمن دولت آمريكا نوشت: من در دوره اول رياست اوباما استدلال كردم كه در حوزه سياست خارجي نبايد توقع زيادي از او داشت. او البته نظاميان ما را از عراق خارج كرد، اما اين صرفا پيروي از جدول زماني بوش بود، به همين دليل دشوار است كه آن را يك موفقيت در سياست خارجي به حساب بياوريم. او همچنين اسامه بن لادن را گرفت و اين يك دستاورد شيرين بود اما يك اتفاق كه تغييردهنده معادله بازي باشد، محسوب نمي شود. مسائل مهم ديگري هم هست از جمله ايران و موضوع اسرائيل و فلسطين و افغانستان، تغييرات آب و هوايي، كه در بهترين شرايط به آساني قابل حل نخواهند بود. اين نمونه ها شاهدان خوبي هستند دال بر اينكه اوباما هر كدام از اين مسائل را نتوانسته خوب اداره كند. مطمئنا در هر چهار مورد شرايط بدتر خواهد شد و تا چهارسال آينده هيچ كدام از آنها به عنوان يك پيروزي استراتژيك مطرح نخواهند شد.
وي مي نويسد: درباره ايران، اوباما با يك فشار بي امان براي حل و فصل مسئله هسته اي رو به رو است، اما سال هاست كه ايران به اشتباه، به عنوان بزرگترين تهديد از زمان آلمان نازي معرفي شده است. اوباما خواستار امتيازاتي شد كه ايران آنها را رد كرد. اين يك معامله آشكار بود كه تا به حال مطرح شده است (ايران اجازه غني سازي محدود را خواهد داشت اگر پروتكل الحاقي ان پي تي را اجرا كند، در آن صورت غرب هم تحريم هاي اقتصادي را بر مي دارد) اما هر معامله اي كه تسليم مطلق ايران در آن نباشد، از سوي رژيم اسرائيل به عنوان مماشات، در نظر گرفته مي شود و اسرائيل و لابي آنها در ايالات متحده و ديگر جنگ طلبان خواستار حمله به ايران خواهند بود. فرض مي كنيم كه اوباما در برابر فشارها براي راه اندازي يك جنگ پيش گيرانه مقاومت كند، در آن صورت، زماني كه در ژانويه 2017، كاخ سفيد را ترك كند، اين مشكل همچنان باقي خواهد ماند.
فارين پاليسي درباره مسئله فلسطين و چالش اسرائيل نوشت: برخي از مردم فكر مي كنند كه دوره دوم اوباما، فرصتي براي فشار بيشتر در رابطه با راه حل دو دولت ميان فلسطيني ها و اسرائيلي ها خواهد بود. اما شرايط سياسي در اسرائيل، فلسطين و منطقه به سختي مساعد است. اوباما نمي خواهد يا نمي تواند فشار بيشتري براي به وجود آمدن يك توافق احتمالي وارد كند. پس چرا زمان و سرمايه سياسي را براي آن هدر بدهيم؟ ما در اين رابطه نشست بي معني و اشتباه آناپوليس را كه در دور دوم دولت بوش برگزار شد، مشاهده مي كنيم كه هيچ فردي با يك آي كيو سه رقمي، ديگر اين چنين اقداماتي را تكرار نمي كند. ما به سرعت به سمت راه حل يك دولت رفتيم و جانشين اوباما متوجه خواهد شد كه چگونه سياست خارجي ايالات متحده به سمت نابودي راه حل دو دولت رفته است.
والت در ادامه اين تحليل مي پرسد: چه نتيجه گيري از اين موارد به دست مي آيد؟ اوباما در دور دوم به دنبال يك سياست خارجي كوچك و جمع و جور است. اين سياست خارجي به طور كامل منفعل نيست و ما قطعا شاهد انزواگرايي و عقب نشيني از هرگونه روابط امنيتي بلندمدت نخواهيم بود. حملات هواپيماهاي بدون سرنشين و عمليات هاي نيمه پنهان، بدون شك ادامه خواهد يافت. اما اكثر آمريكايي ها در رابطه با آنها اطلاعي ندارند و اهميتي هم نمي دهند. در كوتاه مدت، انتظار مي رود شاهد سياست هاي واكنشي، بدون ابتكاري جسورانه باشيم كه اغلب براي جلوگيري از به سراشيبي افتادن نقاط بحراني اتخاذ مي شود. اگر پرزيدنت اوباما به دنبال به جا گذاشتن ميراثي از خود است- آن طور كه همه روساي جمهور در دور دوم به دنبال آن هستند- اين ميراث در رابطه با مسائل داخلي خواهد بود. وي اميدوار است كه دور دومش را با نهادينه شدن برنامه بيمه درماني اش و احياي قدرتمند اقتصاد و اصلاح مالياتي و بودجه و اطمينان بخشيدن به بازارها مبني بر حل بلندمدت مشكل مالي آمريكا، پايان دهد. اين ميراثي است كه اوباما از آن راضي خواهد بود. اما اهداف بزرگ بين المللي كه وي در زمان آغاز به كار، داشت و به خاطر آنها جايزه صلح نوبل را دريافت كرد، چه خواهد شد؟ خوب، بسياري از آنها واقع بينانه نيست.
 


روايت ديپلمات انگليسي از علت بن بست مذاكرات هسته اي (خبرويژه)

سفير اسبق انگليس در ايران مي گويد توافق هسته اي با ايران امكانپذير است مشروط بر آن كه عادات بد تغيير كند.
ريچارد دالتون از سال 2003 تا 2006 دوره آغاز تنش غرب با ايران به بهانه برنامه هسته اي، سفير انگليس در تهران بود و هم اكنون عضو برنامه خاورميانه و شمال آفريقا در موسسه مطالعاتي چتم هاوس است. وي ضمن تحليلي كه از سوي ماهنامه جهان امروز (د ورلد تو دي) وابسته به موسسه چتم هاوس منتشر شده، به بررسي چشم انداز مذاكرات هسته اي غرب با ايران پرداخت و نوشت: ايران و درياي چين جنوبي در رأس مسائل سياست خارجي آمريكا در سال 2013 قرار دارند و تنش هاي فزاينده موجب قرار گرفتن آنها در كانون توجهات جهاني مي شود. باراك اوباما در تاريخ 21 ژانويه (2 بهمن) دومين دوره رياست جمهوري خود را آغاز مي كند. يك مسئله حتمي است و آن اينكه اوباما در دو سال آينده بايد تصميمي خطير اتخاذ كند مبني بر اين كه آيا با ايران بر سر برنامه هسته اي اين كشور وارد جنگ شود يا جهان را به سوي پذيرش توافق با ايران ببرد؛ توافقي كه بعيد است اسرائيلي ها را راضي كند. مسئله ديگري نيز كه به همين اندازه حتمي است اين كه واشنگتن مايل است تعهدات خود را در خاورميانه كاهش دهد تا بتواند تمركز خود را بر منطقه آسيا-اقيانوسيه قرار دهد؛ جايي كه مناقشه بالقوه تهديدي براي جهان به شمار مي رود.
وي با ابراز اميدواري نسبت به اين كه در مذاكرات آتي، تحريم ها بتواند به اهرمي در دست غرب تبديل شود، به موفقيت مذاكرات در صورت تغيير عادات قديمي مي پردازد و مي نويسد: تمام طرف ها موافقت كرده اند كه حل و فصل موضوع را براساس معامله به مثل، رويكرد مرحله و شروط معاهده ان پي تي دنبال كنند. ايران سال 1968 اين معاهده را امضا كرده است. ايران بايد به هراس خود از تعامل با آمريكا غلبه كند همان گونه كه در سال 2001 چنين كرد، هنگامي كه با سرنگوني طالبان در افغانستان همكاري كرد.
دالتون در اين قسمت البته به يك سؤال مهم توضيح نمي دهد كه همكاري دولت وقت (اصلاحات) با غرب چه در موضوع افغانستان و چه تعليق كامل برنامه هسته اي، جز طلبكاري و اتهام پراكني بيشتر آمريكا و اروپا، چه چيزي عايد ايران كرد؟ و متعاقب از آن عملكرد يكسويه، چه اعتمادسازي بيشتري از جانب ايران مي تواند صورت بگيرد در حالي كه بيشترين بازرسي ها از تاسيسات اتمي ايران، فراتر از تعهدات قانوني- انجام گرفته و كمترين سند دال بر انحراف برنامه هسته اي ايران به دست نيامده است.
ديپلمات انگليسي در ادامه مقاله خود نوشت: سياست هاي مبهم در غرب و اسرائيل موجب آسيب رسيدن به اعتبار آنها در چشم ايراني ها شده است. به عنوان مثال، غرب مي گويد كه هيچ دعوايي با مردم ايران ندارد سپس از طريق تحريم نفت و تحريم هاي مالي، اقتصاد ايران را به ركود مي كشاند و موفقيت جنگ سايبري، خرابكاري و ترورها را اعلام مي كند.
وي با اذعان به اختلاف شديد ميان گروه 1+5 مي نويسد: ناكامي 6 كشور مزبور در نشان دادن وحدت حول يك مجموعه مشخص از هدف هاي مذاكراتي نيز به حل مسئله كمك نكرده است. بطور منطقي، چين و روسيه از اصل يك توافق مرحله اي حمايت كرده اند كه طبق آن ايران مي تواند يك برنامه هسته اي غيرنظامي طبيعي و تحت نظارت كامل داشته باشد. غرب نيز با چنين ايده هايي بازي كرده اما در عين حال به دنبال تعليق غني سازي و- در مورد اسرائيل- پايان دادن هميشگي به غني سازي بوده است. اين امر به يك مانع ديگر منجر مي شود و آن عبارت است از عدم تمايل براي قدرت دادن به فرستادگان و نمايندگان در مذاكره است.
به گفته دالتون، غرب در زمان آغاز مذاكرات در سال 2003، به طور ثابت و مداوم شاهد پيشرفت فعاليت هاي هسته اي ايران بوده است.
 


سي ان ان: جنگ بر سر بحران بدهي ها در آمريكا فروكش نخواهد كرد (خبرويژه)

يك شبكه تلويزيوني آمريكا اعلام كرد دولت و كنگره اين كشور به جاي حل بحران بدهي ها و كسري بودجه فقط آن را به تعويق انداخته اند.
روز گذشته رئيس جمهور آمريكا در آخرين فرصت موجود اعلام كرد كه توافقاتي با حزب رقيب حاصل شده و مي تواند اين كشور را از سقوط به پرتگاه مالي برهاند. هرچند ايالات متحده با آغاز سال ميلادي جديد از نظر قانوني به پرتگاه سقوط كرد.
رسانه هاي آمريكايي چند مورد از توافقات حاصل شده را منتشر كرده اند. بر اين اساس ماليات خانواده هايي كه بيش از 450 هزار دلار در سال درآمد دارند يا افرادي كه بيش از 400 هزار دلار در سال درآمد دارند، افزايش مي يابد و شهرونداني كه عايدي شان در سال كمتر از اين مقدار است، مشمول افزايش ماليات نمي شوند. در بخش هاي ديگري نيز ماليات ها ارزش خواهند يافت. افزايش ماليات اقشار پردرآمد يكي از محورهاي اختلاف دمكرات ها و جمهوري خواهان بود. باراك اوباما تصميم داشت ماليات شهرونداني را افزايش دهد كه بيش از 250 هزار دلار در سال درآمد دارند. دو حزب بزرگ آمريكا همچنين توافق كرده اند كه كاهش بودجه حوزه هاي مختلف فعلاً به مدت دو ماه متوقف شود.
شبكه تلويزيوني سي ان ان درگزارشي اعلام كرد: به لحاظ حقوقي و فني ، آمريكا وارد پرتگاه مالي شده و بحران مالي در راه است. بر اساس توافق كلي حاصل شده، ماليات ها موقتاً افزايش نمي يابد و بودجه نيز تا دو ماه ديگر كاهش نمي يابد اما مذاكره در اين باره چند ماه ديگر شروع مي شود. برخي از مقامات از اين معامله راضي نيستند. رند پال سناتور جمهوريخواه مي گويد «مشكل اصلي ما پرتگاه مالي نيست. در مذاكرات به بحران اصلي كه بحران بدهي هاست، اصلاً توجه نشده است.» بدهي هاي آمريكا به مرز 5/16تريليون دلار نزديك شده است.
سي ان ان در گزارش خود خاطرنشان كرد: بحران مالي باعث شده تا پيش بيني هاي توليد ناخالص ملي در سال جديد با نيم درصد كاهش همراه باشد. آمريكا به زودي با رسيدن به سقف بدهي هايش به مشكل خواهد خورد. بالاترين حدي كه دولت مي تواند بدهي داشته باشد شانزده تريليون و چهارصد ميليارد دلار است. گراور نوركوئيست يك تحليلگر اقتصادي آمريكايي، گفت «بحران بدهي ها، جنگي نيست كه در يك هفته به پايان برسد، زيرا اوباما و جمهوري خواهان به توافقي براي كاهش بودجه نرسيده اند».
سي ان ان مي افزايد: پس از بحث هاي طولاني درباره كاهش بودجه و پرتگاه مالي ديگر مردم خسته شده اند و توان مقابله با مسئله افزايش بدهي ها را ندارند. اين بحث ها از زماني شروع شد كه مؤسسات اعتباري اولين بار رتبه اعتباري آمريكا را كاهش دادند و بازار سرمايه واكنش سختي به اين قضيه نشان داد و بسياري از سرمايه گذاران دچار ضرر شدند، سپس در پي اختلافات سياسي دركنگره بين دموكرات ها و جمهوري خواهان سقف بدهي هاي آمريكا به بالاترين حد خود رسيد و دولت در شرايط ناتواني از پرداخت هزينه ها قرار گرفت و همه آمريكايي هاي حقوق بگير تهديد شدند، اين مسائل تا به امروز ادامه داشته است و پس از پرتگاه مالي بازهم بدهي ها مطرح خواهد شد.
شبكه فرانس 24 نيز در گزارشي تصريح كرد: سياستمداران در واشنگتن تنها به تعويق انداختن بحران مالي را بلدند و نه حل آن را.


 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10