(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 7 بهمن  1391 - شماره 20415

بحران اقتصادي در ايتاليا
روزانه هزار شركت را به تعطيلي مي كشاند
وزير اقتصاد در همايش روز جهاني گمرك مطرح كرد
تلاش دولت و مجلس كاستن از بار گراني بر مردم است
تخلف 5 ميليارد توماني اصناف تهران طي 2 ماه
كوتاه اقتصادي
معاون وزير راه اعلام كرد
 تمهيدات نوروزي راهداري براي سفرهاي جاده اي
850 روستاي جديد تا پايان امسال به شبكه گاز متصل مي شود
ضريب نفوذ بيمه در ايران 3 برابر شد
پرداخت ارز مبادله اي به گروه كالايي 9
جزئيات كشف 800 هزار ليتر گازوئيل قاچاق در گمرك
وزارت نيرو: كيفيت آب شرب تهران استاندارد و سالم است


بحران اقتصادي در ايتاليا

روزانه هزار شركت را به تعطيلي مي كشاند

اتحاديه اتاق هاي بازرگاني ايتاليا از تعطيلي روزانه يك هزار شركت در اين كشور خبر داد.
به گزارش ايرنا از اين اتحاديه، روزانه يك هزار شركت در سال 2012 ميلادي به خاطر بحران شديد اقتصادي تعطيل شده و فعاليت خود را متوقف كردند.
اتحاديه اتاق هاي بازرگاني اعلام كرد كه در سال 2012 ميلادي دقيقا 364 هزار و 972 شركت تعطيل شد. در حالي كه 383 هزار و 883 شركت جديد باز شد كه پايين ترين شاخص در 8 سال اخير محسوب مي شود.
اين نخستين باري نيست كه كركره مغازه ها در ايتاليا براي هميشه پايين كشيده مي شود، در سال هاي بحراني 2007 تا 2009 ميلادي نيز روزانه بيش از يك هزار شركت تعطيل شد.
شمار كل شركت هاي صنعتي در ايتاليا تا پايان سال 2012 ميلادي، 6 ميليون و 93 هزار و 158واحد اعلام شد. اين شركت ها در ايتاليا بيش از سايرين در بحران بسر مي برند و بيشترين شمار تعطيلي ها مربوط به صنايع دستي، ساخت و ساز و كشاورزي مي شود.
لوئيجي آنجلتي دبير كل اتحاديه كاري «ويل» ايتاليا نيز اخيراً ضمن به صدا درآوردن زنگ خطر تشديد بحران اقتصادي در اين كشور اظهار داشت كه روزانه 2 هزار نفر شغل خود را در اين كشور از دست مي دهند.
وي، ضمن اظهار نگراني افزود: از آغاز سال 2012 ميلادي تاكنون روزانه بطور متوسط 2 هزار نفر بيكار شده كه بدين ترتيب شمار بيكاران از 3 ميليون نفر در سال 2012 به 5/3 ميليون نفر در سال 2013 افزايش پيدا مي كند.
آنجلتي گفت: ما در حال نابود كردن پايه هاي اقتصاد كشور هستيم و در صورتي كه تغييري ايجاد نشود، چشم انداز آينده ايتاليا كشنده خواهد بود.
جورجو اسكوئينيتزي رئيس اتحاديه صنايع ايتاليا تأكيد كرد كه بحران اقتصادي از خود جراحت هاي بسيار عميقي در كشور برجاي گذاشته و شرايط اضطراري اقتصادي و اجتماعي بوجود آورده است.
وي همچنين بر اتخاذ تصميم هاي فوري، قوي و شجاعانه براي بهبود اقتصادي اين كشور تأكيد كرد و گفت: بدون اين تصميم ها، در سال هاي آينده نمي توانيم رشد اقتصادي بيش از نيم درصد داشته باشيم و در نتيجه سقوط خواهيم كرد.
شبكه شركت هاي ايتاليا نيز اعلام كرد كه قدرت خريد مردم اين كشور به سطح 27 سال پيش تنزل پيدا كرده و فعاليت 216هزار شركت صنعتي و خدماتي در 9 ماه سال 2012 ميلادي متوقف شده است.
مؤسسه ملي آمار «ايستات» نيز اخيراً اعلام كرد كه شاخص بيكاري جوانان در ايتاليا به بالاترين حد در 20 سال اخير رسيده است و اين كشور چهارمين رتبه از نظر بيكاري در منطقه يورو به شمار مي رود.
ايستات افزود: شاخص بيكاري جوانان در ماه نوامبر گذشته به 1/37درصد رسيد كه يك ركورد مطلق از سال 1992 ميلادي بر پايه داده هاي سه ماهه محسوب مي شود.
اين مؤسسه همچنين آمار شاخص بيكاري كلي در اين كشور را 1/11درصد اعلام كرد كه 7/0درصد نسبت به ماه قبل افزايش داشت.
در ماه نوامبر گذشته شمار جوانان 15 تا 24 ساله در جست و جوي كار به 641 هزار نفر رسيد كه معرف 6/10درصد جمعيت بيكاران در اين سنين است.
ايتاليا با 1/37درصد بيكار جوان زير 25 سال، پس از كشورهاي يونان با 6/57 درصد، اسپانيا با 5/56 درصد و پرتغال با 7/38درصد، چهارمين كشور در منطقه يورو از نظر بيكاري به شمار مي رود.
ايتاليا با بدهي سنگين بيش از دو تريليون يورويي مواجه است و حتي برنامه رياضتي و تلاش هاي «ماريو مونتي» نخست وزير مستعفي نيز نتوانست از اين بدهي بكاهد.
 


وزير اقتصاد در همايش روز جهاني گمرك مطرح كرد

تلاش دولت و مجلس كاستن از بار گراني بر مردم است

همزمان با تشكيل جلسات مداوم دولت و مجلس براي كاستن از بارگراني ها بر مردم، وزراي اقتصاد و صنعت نيز از تلاش براي تقويت معيشت مردم در ماههاي پاياني سال خبر دادند.
حسيني و غضنفري دو چهره اقتصادي كابينه دهم همچنين به مردم اطمينان دادند كه كالاهاي اساسي كشور به اندازه كافي ذخيره شده و اقشار مختلف جامعه مي توانند در آستانه سال نو اقلام ضروري خود را در فروشگاه هاي بهاره با قيمت هاي مناسب تهيه كنند.
به گزارش خبرگزاري ها، وزير اقتصاد كه در همايش روز جهاني گمرك سخن مي گفت تاكيد كرد: ميزان تامين كالاهاي اساسي و اقلام ضروري كشور در سال جاري 22 درصد افزايش يافته است.
سيد شمس الدين حسيني در مورد جلسات مشترك دولت و مجلس هم گفت: در اين جلسات خارج از هياهو مباحث اقتصادي به صورت شفاف بررسي مي شود و نگاه عمومي دولت و مجلس به يكديگر نزديك شده است.
وي تاكيد كرد: دولت و مجلس به اين جمع بندي رسيده اند كه وضعيت معيشت مردم در 2 ماه پايان سال با ذخاير مطمئني كه در كشور وجود دارد تقويت شود.
وزير اقتصاد همچنين با تاكيد بر اينكه نبايد در فاز دوم هدفمندي يارانه ها به مردم فشار وارد شود افزود: نظر دولت و مجلس اين است كه فشار بر مردم به حداقل كاهش يابد و براي عبور از وضعيت فاز دوم پشتيباني از توليد بيشتر انجام مي شود.
وي افزود: يكي از محورهاي نشست مشترك دولت و مجلس بودجه 92 بود كه با اين جلسات بودجه 92 واقعي تر شده و با اطمينان بيشتري لايحه بودجه تقديم مجلس مي شود.
وزير اقتصاد ادامه داد: هفته آينده لايحه بودجه در دولت با بررسي تبصره ها تصويب مي شود.
حسيني در مورد واردات در سال جاري گفت: در ده ماه اول واردات كالاهاي مزيت دار و واسطه توليد 30 درصد رشد پيدا كرده است. واردات كالا در مجموع نسبت به زمان مشابه سال قبل 5/12 درصد كاهش يافته البته اقلام ضروري كشور تامين شده است.
وزير اقتصاد در مورد وجود ذخاير كالاهاي اساسي در كشور گفت: ذخاير بسيار مطمئني از نظر كالاهاي اساسي و مواد اوليه توليد در كشور وجود دارد و هيچ گونه نگراني در اين باره به چشم نمي خورد.
حسيني در مورد بازار ارز هم گفت: در دستور جلسات مشترك دولت و مجلس، ارز مطرح نشده اما فقط بحث هايي براي عدد ارز در بودجه مطرح مي شود كه هنوز به جمع بندي نرسيده و اين رقم از لحاظ تقويمي در بودجه سال آينده مطرح مي شود.
وزير امور اقتصادي و دارايي در مورد آمار 10 ماه تجارت كشور گفت: حجم تجارت در اين مدت به 2/78 ميليارد دلار رسيده و صادرات غيرنفتي در اين مدت 5/34 ميليارد دلار بوده است كه 5/2 درصد كاهش نسبت به زمان مشابه سال قبل نشان مي دهد در حاليكه رقم كاهش در فصل بهار و تابستان 2 رقمي بود اما اكنون درصد كاهش آن نزولي شده است.
حسيني افزود: واردات كشور در 10 ماه سال جاري 7/43 ميليارد دلار بوده كه نسبت به مشابه سال قبل 5/12 درصد كاهش نشان مي دهد. بخشي از كاهش واردات به خاطر مديريت كردن و ممنوعيت واردات اولويت 10 و توجه به كالاهاي اساسي و واسطه اي بوده است.
وزير اقتصاد افزود: در 10 ماه سال جاري 20 ميليون تن كالاي اساسي به ارزش 2/14 ميليارد دلار وارد كشور شده كه از نظر ارزشي 22 درصد افزايش نشان مي دهد و اين در شرايطي است كه تنگناهايي از محل تحريم براي كشور ايجاد شده است.
وي با اشاره به رشد 30 درصدي صادرات كالاهاي صنعتي گفت: صادرات كالاي صنعتي در 10 ماه نشان مي دهد، اقتصاد ملي در مقابل تحريم ها خود را تطبيق داده است و بايد مراقب باشيم، خودمان دل خود را خالي نكنيم و سربازان اقتصاد تضعيف نشوند، دشمن از پشت مي زند خنجر، گويي از ما در دهان است.
وزير اقتصاد در مورد كسري تراز بازرگاني گفت: اين شاخص بدون نفت از 15 به 9 ميليارد دلار كاهش يافته، يعني كسري تراز تجاري 40 درصد ارتقا يافته است.
حسيني از تحريم به عنوان يك قاعده غير اقتصادي نام برد و گفت: تحريم با ابزار اقتصادي شرايط كشور را به هم مي ريزد و بايد تنظيم تجاري انجام شود و براي منافع بزرگ بسياري از منافع كوچكتر را بايد فدا كنيم.
وي با بيان اينكه شرايط اقتصادي بسيار حساس است، گفت: نقاط قوت اقتصاد كشور ذكر شده است، بايد ضايعات اقتصاد را هم كم كنيم و گمرك در خط مقدم مقابله با دشمن قرار دارد.
وزير اقتصاد افزود: گرچه افزايش قيمت سوخت فشارهايي بر مردم وارد مي كند، اما وقتي حجم تجارت قاچاق سوخت افزايش مي يابد، بايد جلوي اين فساد گرفته شود و اين منفعت بزرگي براي كشور است.
وزير اقتصاد تاكيد كرد: در شرايط فعلي اقتصاد نمي توان اقتصاد مقاومتي را اجرا كرد و اگر فاصله قيمت سوخت در داخل و خارج ادامه پيدا كند، سال آينده بايد 7 ميليارد دلار واردات فرآورده نفتي داشته باشيم.
اظهارات وزير صنعت درباره سهم توليد در فاز دوم
غضنفري وزير صنعت هم در همايش فوق با اشاره به انتقادات مطرح شده درباره محقق نشدن سهم توليد از فاز اول قانون هدفمندي يارانه ها اظهار كرد: در فاز دوم تاكيد دولت روي حوزه توليد است و ارزيابي هاي اوليه اين است كه 30 درصد از درآمد فاز دوم نيز به اين بخش اختصاص يابد.
وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به توافق دولت و مجلس درباره چگونگي اختصاص درآمد فاز دوم هدفمندي يارانه ها به بخش صنعت گفت: بر اين اساس هر بخش كه در صندوق هدفمندي يارانه ها عايدي داشته باشد و قبوض خود را به موقع پرداخت كرده باشد در بازتوزيع درآمد هدفمندي يارانه ها نيز به همان نسبت سهم خواهد داشت.
وي اضافه كرد: به اين ترتيب هر بخشي كه پول قبوض خود را به موقع و درست پرداخت كند در فاز دوم هدفمندي يارانه ها سهم بيشتري از درآمدهاي اجراي اين قانون خواهد داشت.
به گزارش ايسنا غضنفري با اشاره به آغاز پرداخت ارز مبادله اي به اولويت 9 كالا اظهار كرد: در 95 روز فعاليت مركز مبادلات ارزي چهار ميليارد دلار ارز مبادلاتي به متقاضيان پرداخت شد البته در برخي حوزه ها كمبود داريم.
وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اين كه قرار است سازوكاري براي تامين ارز مبادله اي مورد نياز متقاضيان با نياز ارزي بالا مانند خودروسازان تدوين شود، افزود: قرار است اين دسته از متقاضيان به شكل تهاتر ارز مبادله اي خود را دريافت كنند تا كمبود ارز آن ها جبران شود.
غضنفري همچنين با اشاره به اين كه به دليل فشارهاي وارده به كشور بايد برخي از تخلفات گمرك را به دليل افزايش سرعت و كاهش هزينه واردات و صادرات كالا بپذيريم، گفت: از گمرك درخواست كرديم تا فرم مربوط به اطلاعات صادركنندگان براي اظهار ارزشان را در حداقل ممكن تهيه كند تا اين كار به مانعي تجاري تبديل نشود.
وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ممنوع شدن صادرات كالاهاي وارد شده با ارز مرجع افزود: اين كه گندم با ارز مرجع وارد شده و برخي قصد صادرات آن را داشته باشند كار درستي نيست چرا كه باعث مي شود سبد ارزي كشور منفي شود.
وزير صنعت همچنين در مورد افزايش قيمت خودرو گفت: همچنان بر افزايش قيمت خودرو نظارت مي شود و با شركت هايي كه خارج از قاعده افزايش قيمت داده باشند برخورد مي شود.وزير صنعت در مورد كالاهاي اساسي گفت: ذخاير مطمئني از نظر كالاهاي اساسي و مواد اوليه توليد در كشور وجود دارد و نمايشگاه هاي بهاره و فروشگاه ها با قيمت ارزان، كالا را در اختيار متقاضيان قرار مي دهند.
 


تخلف 5 ميليارد توماني اصناف تهران طي 2 ماه

مدير بازرسي شوراي اصناف شهر تهران از تخلف 5 ميليارد توماني اصناف اين شهر در ماه هاي آذر و دي خبر داد.
داود اسكندري در گفت و گو با ايسنا اظهار كرد: 119 هزار و 926 بازرسي از اصناف در آذر و دي ماه سال جاري انجام شده كه 23 هزار و 397 مورد تخلف منجر به تشكيل پرونده شده است. از اين مقدار 13 هزار و 523 مورد مربوط به گرانفروشي بوده و 9874 مورد مربوط به ديگر تخلفات است.
وي تصريح كرد: ارزش ريالي تخلفات دو ماه گذشته دقيقا 5 ميليارد و 119 ميليون و 748 هزار و 367 تومان است. اين تخلفات به سازمان تعزيرات گزارش شده كه بنا به نوع تخلفات براي متخلفان جريمه هايي در نظر خواهد گرفت.
مدير بازرسي شوراي اصناف شهر تهران ادامه داد: مواردي به عنوان تخلف همچون افزايش آب پنير گزارش شده بود كه با بازرسي از مغازه هاي عرضه كننده و كارخانه هاي توليدكننده دريافتيم كه شايد در برخي موارد حجم آب پنير افزايش يافته باشد اما وزن خالص پنير همچنان حفظ شده است.
اسكندري ادامه داد: از ديگر موارد اين چنيني مي توان به فروش محصولات صادراتي، فروش آرد دولتي و فروش محصولات دو برچسبي (نوع محصول) اشاره كرد.
وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان اعلام كرده است برخي توزيع كنندگان در هنگام افزايش قيمت ها برچسب قيمت محصولات را تغيير مي دهند و قيمت جديد روي محصولات الصاق مي كنند، گفت: اين گونه تخلفات مشاهده شده كه كاملا غيرقانوني بوده و با آن ها بنا بر جريمه هاي گرانفروشي برخورد شده است.
مدير بازرسي شوراي اصناف شهر تهران تصريح كرد: به طور نمونه مي توان به فروش آبميوه در يكي از فروشگاه هاي بزرگ زنجيره اي اشاره كرد كه با افزايش قيمت اين محصول برچسب جديدي بر روي آن الصاق شده بود.
اسكندري خاطرنشان كرد: اگر افزايش قيمت به صورت مصوب و قانوني اعمال شود تنها براي محصولاتي صدق خواهد كرد كه از تاريخ ابلاغ به بعد توليد شوند. زيرا قيمت جديد براي افزايش هزينه هاي جاري توليد ابلاغ شده و توليدات گذشته با هزينه هاي سابق توليد شده اند.
وي در پايان يادآور شد: از روز يكشنبه (يكم بهمن ماه) مرحله دوم بازرسي طرح شبنم آغاز شده است و محصولاتي كه فاقد برچسب باشند در حكم كالاي قاچاق محسوب خواهند شد.
 


كوتاه اقتصادي

¤مدير كل تامين، توزيع و تنظيم بازار از وزارت صنعت، معدن و تجارت از اتمام ذخيره سازي 100 هزار تن سيب و پرتقال خبر داد و گفت: توزيع ميوه شب عيد امسال به صورت بسته بندي خواهد بود. علي اكبر پوركاوه در گفت وگو با مهر با اشاره به اينكه اين ميوه ها براي ايام پاياني سال و تنظيم بازار شب عيد، ذخيره سازي شده است، گفت: امسال ذخيره سازي ميوه شب عيد 10 درصد بيشتر از سال گذشته صورت گرفته است. مدير كل تامين، توزيع و تنظيم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: قيمت اين ميوه ها در هفته هاي پاياني سال و با توجه به سنجش بازار تعيين خواهد شد، ولي به طور قطع عرضه و تقاضا در بازار بررسي خواهد شد و قدرت خريد مردم نيز در نظر گرفته مي شود.
¤مدير عامل بانك ملي ايران اعلام كرد اين بانك به منظور ترويج هرچه بيشتر نماز جماعت در جامعه، 100 مسجد در مناطق فاقد مسجد و داراي جمعيت مناسب احداث مي كند. فرشاد حيدري در مراسم افتتاحيه سومين همايش سراسري نماز گفت: برگزاري شايسته نماز جماعت در بانك، علاوه بر همه بركات موجب تحرك، گسترش صداقت، نظم و سلامت اقتصادي مي شود.
¤مدير عامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران با اعلام اينكه از ابتداي دي ماه تاكنون بيش از سه ميليارد و 600 ميليون ليتر نفت كوره و گازوئيل تحويل نيروگاه هاي كشور شده است، تصريح كرد: بر اين اساس در اين مدت به طور متوسط روزانه بالغ بر 120 ميليون ليتر نفت كوره و گازوئيل تحويل واحدهاي نيروگاهي شده است. مصطفي كشكولي در مجموع از رشد 24 درصدي ارسال سوخت مايع در فصل زمستان سالجاري به نيروگاه ها در مقايسه با مدت زمان مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: در شرايط فعلي با وجود افزايش مصرف سوخت مايع در نيروگاه ها هيچ گونه نگراني براي تامين فرآورده نفتي مورد نياز اين واحدها وجود ندارد.
¤مدير كل راه و شهرسازي از آماده شدن 10 هزار و 928 واحد مسكوني مهر براي آغاز واگذاري در استان تهران خبر داد. فريبرز واحدي در گفت وگو با فارس افزود: در حال حاضر در شهرستانهاي تهران، اسلامشهر، ري و ورامين در مجموع 10 هزار و 928 واحد مسكوني مهر آماده واگذاري هستند كه براي افتتاح رسمي آنها از دفتر رئيس جمهور درخواست كرده ايم.
¤رئيس شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل اعلام كرد: قطعه چهار آزاد راه تهران-شمال در دهه فجر امسال افتتاح مي شود. احمد صادقي در گفت وگو با ايسنا در بيان آخرين وضعيت ساخت وساز در قطعه چهار آزاد راه تهران-شمال اظهار كرد: در حال حاضر عمليات آسفالت در اين قطعه در حال انجام است و تنها آسفالت سه كيلومتر از اين مسير باقي مانده است. وي گفت: در 20 كيلومتر ديگر اين آزاد راه نيز سيستم روشنايي و گاردريل نصب شده است.
 


معاون وزير راه اعلام كرد

تمهيدات نوروزي راهداري براي سفرهاي جاده اي

رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي برخي تمهيدات نوروزي براي سفرهاي جاده اي را اعلام كرد.
شهريار افندي زاده در گفت و گو با مهر با اشاره به تمهيدات نوروزي سازمان راهداري در سال جاري به تجهيز 27 استان به مركز مديريت راه هاي كشور اشاره كرد و گفت: بيش از 380 دوربين نظارت تصويري در جاده ها داريم كه اميدواريم تا پايان سال 4 استان ديگر هم به اين مركز مجهز شوند.
وي با بيان اين كه دوربين هاي نظارت تصويري را تا پايان سال به 400 دوربين مي رسانيم، اظهار داشت: حدود يك هزار دستگاه ترددشمار آنلاين در شبكه راه هاي كشور قرار دارد كه بر اساس سيستم برخط، اطلاعات مربوط به جاده ها را به مركز ارسال مي كند.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي افزود: 170 تابلو پيام متغير در جاده ها داريم كه تا پايان سال به 180 تابلو مي رسد كه ارتباط ميان مركز و جاده ها را افزايش مي دهد.
معاون وزير راه و شهرسازي با تاكيد بر اين كه در نوروز امسال اين دستگاه ها اطلاعات لازم را براي مركز مديريت راه هاي كشور ارسال مي كنند تا هموطنان سفر ايمني را داشته باشند، بيان كرد: امسال در دهه فجر 58 دستگاه هواشناسي جاده اي به بهره برداري مي رسد.
افندي زاده افزود: اين دستگاه ها اطلاعات گردنه هاي مهم كشور را در اختيار مركز قرار مي دهند تا مسافران در هنگام عبور از اين گردنه ها با مشكل سختي آب و هوا روبرو نشوند ضمن آنكه مسافران مي توانند از سامانه 1000141 براي اطلاع از وضعيت جاده ها استفاده كنند.
 


850 روستاي جديد تا پايان امسال به شبكه گاز متصل مي شود

معاون مديرعامل شركت ملي گاز از طرح هاي جديد گازرساني به روستاها با دستور جديد رئيس جمهور خبر داد.
محمدرضا غروي در گفتگو با مهر درباره دستورات جديد رئيس جمهوري براي گازرساني به روستاهاي دور افتاده و كم جمعيت كشور بدون صرف هزينه در ساخت و راه اندازي خطوط لوله گاز، گفت: در حال حاضر بيش از 13150 روستاي كشور از نعمت گاز طبيعي بهره مند هستند و قرار است تا پايان سالجاري 850 روستاي جديد به شبكه ملي گاز متصل شوند.
معاون مدير عامل شركت ملي گاز با اعلام اينكه گازرساني به تمامي روستاهاي كشور فاقد توجيه اقتصادي است، تصريح كرد: براين اساس سناريوهاي جديد فني و عملياتي به منظور گازرساني به روستاهاي دورافتاده و كم جمعيت كشور در دستور كار قرار گرفته است.
اين مقام مسئول با اشاره به اجراي دستورات جديد گازي رئيس جمهوري براي گازرساني به روستاها، اظهار داشت: بر اين اساس هم اكنون اجراي طرح جديد گازرساني به صورت پايلوت با ساخت و راه اندازي مخازن CNG در منطقه لردگان استان كهكيلويه و بويراحمد در حال انجام است.
مديرگازرساني شركت ملي گاز با بيان اينكه با اجراي طرح گازرساني با ساخت مخازن CNG ديگر نياز به صرف هزينه هاي چند ميليارد توماني ساخت و احداث خطوط لوله گاز نيست، تبيين كرد: علاوه بر دستاوردهاي اقتصادي با حذف ساخت خطوط لوله جديد محيط زيست هم آسيب كمتري مي بيند.
غروي همچنين از اجراي نخستين طرح گازرساني به صورت آزمايشي در منطقه چالوس استان مازندران با ساخت مخازن خبر داد و افزود: اين پروژه جديد هم به صورت آزمايشي در حال انجام است.
معاون مدير عامل شركت ملي گاز با اعلام اينكه با ساخت و راه اندازي تاسيسات ميني CNG توجيه اقتصادي براي گازرساني به روستاهاي دور افتاده افزايش مي يابد، تاكيد كرد: هم اكنون بررسي نقاط مثبت و منفي اين طرح هاي گازي در حال انجام است.به گفته اين مقام مسئول در شرايط فعلي بيش از 62 درصد خانوارهاي روستايي كشور از نعمت گاز طبيعي برخوردار هستند كه اين سهم تا پايان برنامه پنجم توسعه افزايش مي يابد.

 


ضريب نفوذ بيمه در ايران 3 برابر شد

معاون طرح و توسعه بيمه مركزي، از پرداخت 4630 ميليارد تومان خسارت در 9 ماه سال خبر داد و گفت: 8 ميليون و 700 هزار پرونده خسارت بيمه در مدت زمان ياد شده تشكيل شد.
به گزارش مهر، رحيم مصدق در كنفرانس كسب و كار بيمه با بيان اينكه فعاليت بيمه اي در ايران ابتدا با بيمه اي خارجي شروع شد، گفت: ايران در منطقه و خاورميانه به عنوان اولين كشوري بود كه داراي قانون بيمه شد.
معاون طرح و توسعه بيمه مركزي، اظهار داشت: در سال 57 حدود 13 شركت بيمه در ايران فعاليت مي كردند و در سال 80 قانون تاسيس شركت هاي بيمه غيردولتي با اهدافي مانند افزايش رفاه عمومي، افزايش نقش بيمه در توسعه اقتصادي و جلوگيري از ضرر و زيان جامعه به تصويب رسيد.
مصدق ادامه داد: در سال 76 ضريب نفوذ بيمه در كشور نيم درصد بود و در حال حاضر اين ميزان به بيش از 3 برابر افزايش يافته است. همچنين 25 شركت بيمه در كشور فعال است و 2 شركت نيز با دريافت مجوز در نوبت تاسيس هستند.
وي با اعلام اينكه حدود 50 شركت بيمه در مراحل دريافت مجوز و ورود به بازار هستند، افزود: از سال 88 با تغيير نظام تعرفه اي، امكان نرخ گذاري به خود شركت هاي بيمه واگذار شد.
اين مقام مسئول در بيمه مركزي با ارائه آمار 9 ماهه عملكرد شركت هاي بيمه اي كشور، اعلام كرد: در 9 ماهه سال جاري شركت هاي بيمه بالغ بر 9هزار و 260 ميليارد تومان حق بيمه توليدي داشته اند و در صنعت بيمه نيز 5/56 درصد رشد اتفاق افتاد.
به گفته مصدق در مدت زمان ياد شده 27 ميليون بيمه نامه صادر شد و 4 هزار و 630 ميلياد تومان نيز خسارت پرداخت شده است. سهم بيمه هاي زندگي در 9 ماه امسال 09/8 درصد و سهم بيمه هاي شخص ثالث 5/45 درصد بوده است، از سويي بيمه هاي درمان 5/21 درصد از حق بيمه و 33 درصد خسارت را داشته اند.
معاون بيمه مركزي، از تشكيل 8 ميليون و 700 هزار پرونده خسارت بيمه در 9 ماه سال خبر داد و گفت: آئين نامه توانگري موسسات بيمه اي پس از طي مراحل مطالعاتي در شوراي عالي بيمه به تصويب رسيد.
وي همچنين از تدوين و تصويب آئين نامه 50 ماده اي حمايت از حقوق بيمه گزاران و بيمه گران خبر داد و اظهار داشت: ضوابط عرضه محصولات جديد بيمه اي نيز تدوين و به شركت هاي بيمه اي ارائه شده است.

 


پرداخت ارز مبادله اي به گروه كالايي 9

سخنگوي مركز مبادلات ارزي، از موافقت بانك مركزي با پرداخت ارز به گروه كالايي 9 خبر داد.
صمد كريمي در گفت وگو با فارس با اشاره به موافقت بانك مركزي با پرداخت ارز مبادله اي به اولويت 9 كالايي اظهار داشت: با توجه به تقاضاي وزارت صنعت، معدن و تجارت مبني بر تأمين ارز گروه كالايي 9 به نرخ مبادله اي، بانك مركزي پس از بررسي كارشناسي و تأمين ارز صورت گرفته و در نهايت پس از تأييد رئيس كل بانك مركزي، گروه كالايي 9 با عنوان كلي كالاي نهايي با دوام از امروز مشمول دريافت ارز به نرخ مبادله اي خواهد شد.
وي ادامه داد: مطابق با توافق بانك مركزي و وزارت صنعت، معدن و تجارت، در راستاي افزايش سرعت تأمين ارز مقرر شد، ثبت سفارش كالايي 3 تا 9 با ارزهاي قابل دسترس يا ملي هدايت شود.
سخنگوي مركز مبادلات ارزي، تصريح كرد: واردكنندگان جهت تأمين ارز تحت عنوان فوق از طريق مركز مبادلات كه همان بازار بين بانكي است، به سمت ارزهاي قابل دسترس و با مازاد عرضه هدايت شده و اين امر در راستاي افزايش سرعت تأمين ارز در مركز مبادلات ارزي اتخاذ شده است.
وي گفت: اين تصميم موجب انتقال همه تقاضاهاي وارداتي به سيستم بانكي و بازار بين بانكي كشور شده و در واقع سيستم بانكي با تأمين ارزي گروه كالايي 9 در عمل همه نيازهاي وارداتي شامل مواد اوليه، كالاهاي واسطه اي، سرمايه و كالاهاي نهايي بادوام و همچنين نيازهاي خدماتي را تأمين ارز نموده است.
سخنگوي مركز مبادلات ارزي تأكيد كرد: باتوجه به اينكه اين اقلام در اول آذرماه تهيه شده، امكان تغييراتي در فهرست نهايي وجود دارد.
اصلاح و بازنگري قوانين و مقررات بانك مركزي
عضو شوراي پول و اعتبار از اصلاح و بازنگري برخي از دستورالعمل ها و قوانين و مقررات بانك مركزي در اركان مختلف خبر داد.
كوروش پرويزيان در گفت وگو با ايسنا، در پاسخ به اين سؤال كه سال هاي زيادي از تصويب بعضي از قوانين و مقررات بانك مركزي گذشته و با توجه به تغيير شرايط اقتصادي و به مرور زمان بايد مورد اصلاح و بازنگري قرار گيرند، اظهار كرد: كار خوبي در حوزه مقررات و مجوز بانك مركزي در حال انجام است كه اين گونه قوانين مورد بازنگري قرار گيرند كه تا به حال نيز تعداد زيادي از آن ها اصلاح شده است.
وي به موضوع چك، ال. سي و حد و حدود وظايف بانك ها اشاره كرد و گفت: اين ها از جمله مواردي بوده كه در دستورالعمل هاي بانك مركزي مورد اصلاح و بازنگري قرار گرفته است.
عضو شوراي پول و اعتبار در پاسخ به اين سؤال كه قدمت بعضي از قوانين در بانك مركزي حتي به 30 سال قبل مربوط مي شود، گفت: بعضي از قوانين و دستورالعمل هاي بانك مركزي قدمتي طولاني دارد بنابراين طبيعي است با شرايطي كه در حال حاضر به وجود آمده و تغييراتي كه در نظام بانكي اتفاق افتاده اين تغييرات و اصلاحات انجام شود.
پرويزيان با بيان اينكه با وجود ايجاد مؤسسات مالي و پولي و تعاوني هاي اعتباري مختلف اين دستورالعمل ها مورد بازنگري قرار مي گيرند گفت: در حال حاضر نظام بانكي بايد بتواند خدمات بيشتري به فعاليت هاي اقتصادي و مردم ارائه كند و براي اين كه بتواند وظايفش را دقيق تر و بهتر انجام دهد نياز به همكاري بخش هاي مختلف مجلس، دولت، قوه قضاييه و ساير نهادها دارد كه به نحوي مؤثر هستند و اگر اين همكاري وجود داشته باشد قطعا بانك مركزي و سيستم بانكي به عنوان يكي از اجزاي مهم اقتصادي مي تواند كارش را به خوبي انجام دهد.
اين عضو شوراي پول و اعتبار در بخشي از سخنان خود به نقش مهم رسانه ها اشاره و تأكيد كرد: در اين زمينه يك خبر نادرست در رسانه ها ممكن است تأثيرات زيادي در اين شرايط داشته باشد، بنابراين بايد در اطلاع رساني دقت شود حتي اگر بخشي از خبر نادرست باشد تأثيرات خودش را خواهد داشت.
 


جزئيات كشف 800 هزار ليتر گازوئيل قاچاق در گمرك

رئيس كل گمرك ايران از كشف 800هزارليتر گازوئيل قاچاق در گمرك خبر داد.
عباس معمارنژاد در همايش روز جهاني گمرك در اين باره توضيح داد: يك شركت داخلي 52 كانتينر خود را تحت عنوان قير صادراتي به سمت چين به گمرك ايران اظهار كرده بود كه اين محموله بعد از مشكوك شدن به آن در گمرك شهيد رجايي متوقف و تخلف آن محرز شد.
وي افزود:در بررسي هاي انجام شده از اين كانتينرها مشخص شد يك رديف جلوي آن ها قير گنجانده شده و پشت اين قير ها 800هزار ليتر گازوئيل قاچاق پنهان شده بود.
رئيس كل گمرك ايران با اشاره به اين كه تفاوت قيمت سوخت در ايران با خارج از كشور دردسرهاي زيادي براي ماموران گمرك بوجود آورده است، افزود: ما محموله هاي زيادي را داريم كه ابتدا آب اظهار مي شوند اما در مسيري كه به سمت خارج از كشور مي روند اتفاقاتي مي افتد و محموله اين كاميون ها به گازوئيل تغيير مي يابد.
معمارنژاد با اشاره به تناقضات موجود در قوانين كشور در حوزه گمرك اظهار كرد: با امكانات و تجهيزات فعلي نمي توانيم تمام كالاهاي ورودي و خروجي را كنترل كنيم.
وي با اشاره به توافق انجام شده بين گمرك و سازمان استاندارد درباره كاهش تعداد رديف كالاهاي مشمول استاندارد اجباري از 5200 به 2000 رديف تعرفه گفت: آيين نامه اجرايي قانون امور گمركي به زودي آماده تصويب مي شود.
به گزارش ايسنا رئيس كل گمرك ايران از اتصال سامانه كدينگ گمرك به سامانه اطلاعات كارت هاي بازرگاني اتاق بازرگاني ايران هم خبر داد و افزود: سامانه گمرك به زودي به سامانه اطلاعاتي سازمان امور مالياتي هم متصل مي شود تا به اين ترتيب اطلاعات فعالان اقتصادي در گمرك كامل شود. معاون وزير امور اقتصادي و دارايي همچنين از راه اندازي نخستين دستگاه ايكس ري چمداني توليد داخل در گمرك امام خميني(ره) خبر داد و گفت: اين دستگاه توسط وزارت دفاع توليد شده و گمرك در حال عقد قرارداد براي نصب دستگاه هاي مشابه در ديگر گمرك هاي كشور است.
وي افزود: در 9 ماهه امسال 28 هزار پرونده قاچاق در محاكم قضايي كشور تشكيل شد كه 45 درصد از اين موارد توسط گمرك كشور كشف شده است.
دليل قاچاق سوخت
رئيس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز هم در همايش روز جهاني گمرك گفت: افزايش قاچاق سوخت كه از گمركات بندرعباس و سراوان در سيستان و بلوچستان انجام مي شود ناشي از اين است كه سهميه هاي گوناگون سوخت بدون مطالعه داده مي شود كه اين سهميه ها منجر به قاچاق مي شود و لذا بايد در اين زمينه بيشتر بررسي شود.
فداحسين مالكي همچنين خواستار هماهنگي دستگاه هاي مختلف همكار با گمرك از جمله سازمان استاندارد براي جلوگيري از قاچاق كالا شد.
مالكي افزود: گاهي پرونده هايي در تعزيرات حكومتي تشكيل مي شود به عنوان مثال 15كيلوگرم طلاي قاچاق كشف شده اما مي گويند اين از مصاديق قاچاق نيست بلكه پرونده گرانفروشي است.
وي تاكيد كرد: ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز براساس برنامه ريزي كه دارد در حوزه پيشگيري از قاچاق و مصاديقي كه منجر به قاچاق مي شود فعاليت مي كند.
رئيس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز تاكيد كرد: گاهي انحراف در قوانين اقتصادي و يك بخشنامه يا يك مصاحبه مي تواند مسير را منحرف كرده كه منجر به قاچاق كالا مي شود.
مالكي تاكيد كرد: 23 دستگاه و سازمان در حوزه ستاد مبارزه با قاچاق كالا فعاليت دارند كه بايد آيين نامه هاي دولت و هماهنگي بين اين دستگاه ها وجود داشته باشد تا مبارزه با قاچاق كالا موثرتر واقع شود.
مالكي همچنين از تصويب ديرهنگام قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز انتقاد كرد و گفت: اين قانون كه در مجلس تصويب و براي تأييد به شوراي نگهبان ارسال شده بود متأسفانه 8 ماه طول كشيد و برخلاف عرف از سوي شوراي نگهبان به قوه مجريه ارجاع شد يعني در حوزه مبارزه با قاچاق كالا 8 ماه مشكل داشتيم.
رئيس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز افزود: در حال حاضر قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز در كميسيون هاي مجلس بررسي مي شود و از روساي كميسيون هاي تخصصي درخواست كرديم در اولين فرصت تكليف قانون مبارزه با قاچاق كالا را روشن كرده و ابلاغ نمايند.
معاون رئيس جمهور با بيان اينكه ميانگين معطلي كالا در گمركات در دنيا 5 تا 10 روز است، گفت: به طور ميانگين كالاها در گمرك ايران بين 25 تا 30 روز معطل مي شوند كه باعث افزايش هزينه تمام شده صادرات و واردات كالا مي شود.
راه اندازي سامانه هوشمند گمرك
با حضور وزراي اقتصاد و صنعت سامانه هوشمند اتصال گمركات كشور به مركز راه اندازي شد.
براساس اين سامانه خطوط اصلي و خطوط ماهواره اي ارتباط گمركات كشور با مركز و يكديگر راه اندازي شد كه 86 نقطه گمركي كشور در مرزها به مركز متصل شد.
همچنين دو ماه قبل سامانه هوشمند سازمان امور مالياتي داراي 600 نقطه در داخل شهرها با يكديگر و با مركز سازمان راه اندازي شد.
 


وزارت نيرو: كيفيت آب شرب تهران استاندارد و سالم است

سرپرست معاونت آب و آبفاي وزارت نيرو با اعلام اينكه كيفيت آب شرب تهران استاندارد و سالم است، گفت: نيترات موجود در آب كمتر از 50 ميلي گرم است.
عليرضا دائمي در گفتگو با مهر درباره وضعيت نيترات آب در تهران گفت: استانداردي وجود دارد و آن هم اينكه ميزان نيترات موجود در آب بايد در حدود 50 ميلي گرم باشد. در تمام خطوط آب شربي كه در كشور توزيع مي شود آزمايش هاي روزانه از محل منبع و به صورت موردي نيز در شبكه صورت مي گيرد.
سرپرست معاونت آب و آبفاي وزارت نيرو اظهار داشت: در كنار مواردي كه از سوي وزارت نيرو انجام مي شود، وزارت بهداشت نيز اين موضوع را پيگيري مي كند و در اين زمينه آمارهاي روزانه مختلفي تهيه مي شود. به عنوان نمونه ممكن است در يك روز از 200 نقطه شهر تهران، برداشت آب به منظور بررسي وضعيت نيترات انجام مي شود.
دائمي با تاكيد بر اينكه در هيچ نقطه اي از تهران آب با نيترات بالا و يا آلوده در شبكه نداريم، خاطر نشان كرد: منابعي نيز مانند چاه هاي جنوب تهران داريم كه بعضا نيترات آن از 50ميلي گرم بيشتر بوده است.
اين مقام مسئول در وزارت نيرو بيان داشت: چون اين آب ها مي آيد و در شبكه توزيع مي شود معيار ما نمي تواند خود منبع اصلي باشد. ما تا نتوانيم رينگ تهران در شرق و غرب پايتخت را تكميل كنيم، اين مشكل وجود خواهد داشت ولي آبي كه در شبكه لوله كشي شهر تهران توزيع مي شود در تمامي مناطق، سالم است.
شناسايي چاه هاي با نيترات بالا، خارج كردن چاه هاي آلوده از مدار، سيمانته كردن چاه ها و اقداماتي از اين دست؛ مواردي بود كه در يكي دو سال اخير از سوي مقامات وزارت نيرو و آب و فاضلاب به منظور جلوگيري از نيتراته شدن آب شرب پايتخت انجام شده است.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10