(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 15 بهمن  1391 - شماره 20421

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
راه عبور از فتنه ها در نگاه امام(ره)- قسمت سوم
قيام براي خدا شكست ندارد
سي امين جايزه كتاب سال جمهوري اسلامي برگزار شد
در مكتب امام
پرهيز از افتادن در دام اعتبارات دنيوي (خوان حكمت)
هاشمي رفسنجاني:
مردم با شناخت شرايط روز ، چشم طمع دشمنان را كور مي كنند
عضو كميسيون امنيت ملي:
وزارت اطلاعات برنامه بازتوليد فتنه در حوزه رسانه را برهم ريخت
ديدار حداد عادل با سفراي ژاپن و تركيه در تهران
مفتي سوري: ايران دوست واقعي ملت سوريه است
باهنر: كانديداي رياست جمهوري نمي شوم
دعوت برخي دانشجويان از «جليلي و لنكراني»
براي حضور در انتخابات 92
دكتر بابامخير دار فاني را وداع گفت
با حكم رئيس جمهور؛
محمدحسن نامي سرپرست وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات شد
توكلي خبر داد
آغاز توزيع كارت ورود به جلسه آزمون ارشد 92


راه عبور از فتنه ها در نگاه امام(ره)- قسمت سوم

قيام براي خدا شكست ندارد

ابراهيم حاجي محمدزاده
حضرت امام(ره) در حساس ترين روزهاي انقلاب و اوج گيري كشتار بي رحمانه مردم به دستور اربابان آمريكايي شاه باز هم در سخنراني هايشان قيام لله و آيه اي كه در شماره قبل به آن اشاره كرديم را تنها راه عبور از فتنه ها مي دانند.
¤ (11 آذر 1357) نوفل لوشاتو پاريس «... بيست و چهار ساعت از ايام ماه محرم مي گذرد اعداد كشته ها را بعضي قلمها درشت مي گويند. من كه حالا نمي توانم بفهمم از دو مبدا تاكنون خبر رسيده است كه حدود بيست هزار كشته هاي اين بيست و چهار ساعت بوده است... قيامتان لله باشد: اعظكم بواحده ان تقوموا لله مثني و فردي موعظه يك موعظه است يعني خدا يك موعظه دارد به شما- اين است كه قيام كنيد براي خدا... آن كسي كه براي تبعيت از ذات مقدس حق تعالي حركت مي كند اين مثل قطره اي كه پشتوانه اش دريا، درياي غيرمتناهي، ماها چيزي نيستيم خودمان، قطره، از قطره هم كوچكتر هستيم اما اگر چنانچه متصل بشويم به آن دريا، درياي غيرمتناهي حكم همان دريا پيدا مي شود «و ما رميت اذ رميت و لكن الله ري»(1) خدا به پيغمبر مي فرمايد كه تو آن وقت كه تير انداختي، تير تو انداختي لكن تو نينداختي، خدا انداخت، يعني دست تو دست خدا بود... آنهايي كه با تو بيعت كردند انما يبايعون الله(2) بيعت با خداست براي اينكه متصل شد به يك قدرت لايزال، متصل شد به خدا، حالا اين طور شده است كه دست او را با آن بيعت مي كنند. خداي تبارك و تعالي مي فرمايد آنهايي كه با تو بيعت كردند با خدا بيعت كردند...(3)
با مروري به رهنمودهاي امام در آخرين روزهاي پرالتهاب و سخت قبل از پيروزي انقلاب در مي يابيم هرچه شرايط دشوارتر مي شود حضرت امام به پيروي از روش انبيا در تداوم انقلاب و مبارزه با فتنه هاي داخلي و خارجي استكبار جهاني به تكرار مداوم آيه موعظه الهي بيشتر تاكيد و اصرار مي ورزند. و علاوه بر اين آيه فوق را تنها راه مقابله با اختلافات ناشي از خودخواهي ها گروه ها و افراد كه با اوج گيري انقلاب بيشتر بروز مي كند مي دانند. «... اين پيامي است كه الان مي دهم و ان شاءالله مي رسد به ايران و به ساير ممالكي كه بچه هاي ما در آن جا هستند كه آقا دست برداريد از اين خودپرستي و از اين خودخواهي... انما اعظكم بواحد و ان تقوموالله قيامتان براي خدا باشد. اگر قيام براي خدا نباشد كاري از او نمي آيد، قيامتان براي خدا براي خدا باشد نه براي هواهاي نفساني كه هر كس بكشد طرف خودش، همه با هم مجتمع بشويد براي خدا همه با هم مجتمع بشويد و اين تشتت و اختلاف و اينها: كه من از حزب كدام، من از حزب، من از جبهه كدام هستم، اينها را دست برداريد، نمي توانيد دائما دست برداريد، موقتاً بخاطر خدا، براي خاطر مليت، براي خاطر كشور، براي هرچه مي خواهيد حساب بكنيد، موقتاً دست برداريد، تا اين بساط كنده شود- اين بساط قلدري و آدم كشي و زير پا كردن همه حقوق ما از بين برود. اين مرد جاني از بين برود كه دارد الان مردم را قتل عام مي كند. بعد از آن، آن وقت فرصت زياد است كه بنشينيد با هم دعوا كنيد. امروز نكنيد اين كار را، نمي گويم آن وقت بكنيد، البته هيچ وقت نبايد بكنيد لكن الان وضع حساس است الان وضع امر داير بين موت و حيات است مسئوليد شما پيش خداي تبارك و تعالي، مسئوليد پيش ملت اسلام من از خداي تبارك و تعالي بيداري همه را مي خواهم، خداوند همه ما را هدايت كند خداوند همه ما را به طريق مستقيم الهي راهنمايي فرمايد خدا همه شما را سالم بدارد (آمين حضار)»(4)
علي رغم كشتارها و جنايات گسترده رژيم دست نشانده شاه، قيام الهي امت خداجوي ما در پرتو رهبري پيامبرگونه امام خميني(ره) روزبه روز گسترده تر مي شود بگونه اي كه استكبار جهاني شاه بي هويت را مجبور به فرار از ايران مي كند. با خروج شاه و عقب نشيني استكبار، طليعه پيروزي آشكار مي گردد ولي حضرت امام با نور الهي و بينش توحيدي و عبرت آموزي از قصص انبيا و تاريخ صدر اسلام فتنه هاي گسترده و فراواني را در پيش روي انقلاب مي بينند و از اين ببعد نيز با تمسك به تنها موعظه الهي هشدار مي دهند:
(1 بهمن 1357) پاريس نوفل لوشاتو «اين پشتوانه داشتن اجتماع شما به اراده الله تعالي موجب پيروزي شما تا اينجاست. اگر اين دو جهت محفوظ بماند تا قيامتان بحق باشد- اعظكم بواحده ان تقوموالله- براي خدا قيام كنيد نه براي شهوات نفسانيه. اگر انسان براي شهوات نفسانيه قيام بكند و براي خدا نباشد اين به جايي نمي رسد كارش، اين بالاخره فشل مي شود، چيزي كه براي خدا نيست دوام نمي تواند داشته باشد كوشش كنيد كه قيام شما، اين نهضتي كه داريد، نهضت الهي باشد. لله باشد. من نمي توانم باور كنم كه كسي كه مبادي معنوي نداشته باشد و براي مردم كوشش كند.
من اصلا باورم نمي آيد... اگر بخواهيد قيام شما يك قيام مثمر باشد نتيجه داشته باشد، نتيجه داشته باشد قيامتان، منتهي به تفكيك و تجزيه و امثال ذلك نشود. تمام وجهه همت شما يك نقطه باشد و آن يك نقطه ماوراي عالم طبيعت يك نقطه غيرمتناهي در همه چيز، همه توجه به او داشته باشيد. اگر يك همچو مطلبي شد آن وقت قيام شما و نهضت شما يك نهضت اسلامي سالم، دوام دار...
چيزي كه پشتوانه اش دائم است. من اين موعظه خداي تبارك و تعالي به لسان قرآن را به شما مي رسانم به ما مي فهماند به اينكه بايد وحدت كلمه داشته باشيم وجهه ما يك چيز باشد «الله» ان تقوموالله... وحدت عقيده وحدت كلمه مي آورد وحدت عمل مي آورد و انما اعظكم بواحده، يك موعظه فقط، فقط يك موعظه توي اين موعظه همه چيز هست.
شما اين موعظه را گوش كنيد، عمل كنيد. همه چيز شما در اين موعظه است... اين كه قرآن معجزه است براي اين چيزهاست كه سه تا چهار تا كلمه تمام حيثيات بشر را اداره مي كند اعظكم بواحده ان تقوموالله مثني و فردي قيام اگر قيام لله شد همه چيز متمركز مي شود در همان اولوهيت. و اين قيام شما چون بويي از اولوهيت مي داد تا اينجا رسيد كه قدرتهاي بشري را زيرپا گذاشت يعني مشت غلبه كرد بر تانك مشت غلبه كرد بر توپ، توپ ها و تانك هايي كه در ايران آورده بودند و متمركز كرده بودند. و اينها مشتهاي جوانها و زنهاي ما در مقابلش ايستاد و گفت كه ديگر اثر ندارد. چرا اثر ندارد؟ براي اينكه لله است مگر با خدا مي شود معارضه كرد؟ مگر مقابله مي شود با خدا كرد؟ اين كار خدايي است... اما حالا اول كار است. شما خيال نكنيد كه ما رسيديم به مطلب، برويم بخوابيم سر جايمان. خير قيام لله، اول كار است به حسب آن چيزي كه اهل معرفت مي گويند «يقظه» (بيداري) اول كار است ما خيلي راه داريم الان...) (5)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) انفال آيه 17 (2) فتح آيه 10
(3) صحيفه امام ج 5 ص 159 (4) صحيفه امام ج 5 ص 282
(5) صحيفه امام ج 5 ص 511
 


سي امين جايزه كتاب سال جمهوري اسلامي برگزار شد

آئين پاياني سي امين دوره جايزه كتاب سال جمهوري اسلامي ايران و جايزه جهاني روز گذشته با حضور رئيس جمهور، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي از اهالي فرهنگ در تالار وحدت برگزار شد.
رئيس جمهور اظهار داشت: تجليل از علم و عالم تجليل از حقيقت انسان است چرا كه انسان بالاترين موجود هستي و در واقع مهمترين موضوع هستي است.
رئيس جمهور با تاكيد بر اينكه همه حقايق ها، ارزش ها، آرزوها، پيشرفت ها و كمال در رابطه با انسان معنا و مفهوم پيدا مي كند، تصريح كرد: اگر انسان را از دايره هستي برداريم تقريبا همه موضوعاتي كه برشمردم، بي معناست چرا كه انسان موجود لايتناهي و جاودانه است.
وي بر همين اساس ظرفيت هاي وجودي انسان را بي نهايت دانست و افزود: به طور مشخص انسان از دو وجه مادي و انساني برخوردار است؛ معلوم است كه وجه مادي نمي تواند لايتناهي و داراي ظرفيت نامحدود باشد.
احمدي نژاد با بيان اينكه عالم ماده هر مقدار گسترش يابد و اشراف و احاطه انسان بر آن بيشتر شود، بالاخره محدود است، يادآور شد: درفضاي محدود حركت انسان نيز محدود خواهد شد.
رئيس جمهور با تاكيد بر اينكه آن بعد وجودي انسان كه نامحدود است، بعد انديشه، تفكر، تعقل و علم آموزي است، اظهار داشت: علمي كه به معرفت هاي انساني برمي گردد نقطه پايان ندارد.
احمدي نژاد با تاكيد بر اينكه انسان با همه عظمتش با علم و معرفت زنده، جاودانه و لايتناهي است، ادامه داد: بعدي كه به انسان وجه بي نهايت و جاودانگي مي بخشد علم، معرفت و انديشه است و اگر بخواهيم انسان را در يك كلمه خلاصه كنيم، جز فكر، انديشه و تعقل نيست.
رئيس جمهور با بيان اينكه هويت حقيقي افراد به علم، انديشه و معرفت آنها بازمي گردد، گفت: همين است كه انسان را تا به امروز نگه داشته است چرا كه همه عالم مادي ظلمات و مجهولات است و چراغ راهنماي انسان براي حركت به سمت قله موعود و مطلوب فقط علم است.
وي بر همين اساس انسان منهاي علم، انديشه و تعقل را بدون تفاوت با ساير موجودات ارزيابي كرد و افزود: همه زيبايي انسان در اين است كه مي تواند بيانديشد و توليد دانش كرده و آن را فرا گيرد و در سطح بالاتري به ديگران انتقال دهد.
احمدي نژاد يكي از بهترين ظرف ها براي انتقال دانش به نسل ها و اصل ها را كتاب و كتابت عنوان كرد و گفت: آنچه كه ثبت شد مي ماند و از ديرباز كتاب يك ظرف خوب براي حمل انديشه و دانش بوده است.
براساس اين گزارش، سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ضمن گراميداشت نام امام خميني(ره) ايشان را نويسنده توانمند خواند و اظهار داشت: امام خميني آثار ارزشمندي چون شرح دعاي سحر، مصباح الهدايه و... را نگاشت تا اينكه امام در نجف درس هاي ولايت فقيه و حكومت اسلامي را بيان مي كند كه پايه نظام جمهوري اسلامي مي شود و امروز اين افتخار را داريم كه تفسير سوره حمد ايشان به زبان روسي ترجمه و جزو برگزيدگان بخش بين الملل است.
وي ضمن تقدير از رهبرمعظم انقلاب كه تكريم نويسندگان و اهل قلم را همواره مدنظر داشته و سهمي عمده در پيشبرد اهداف نظام ايفا كرده اند ابراز داشت: ايشان همواره بر تكريم نويسندگان و اهل قلم تاكيد دارند و همواره سهمي عمده در پيشبرد اهداف نظام جمهوري اسلامي ايفا كردند تا پرچمي را كه امام برافراشته اند همچنان مستمر باشد.
وي افزود: از سال 48 تاكنون اهتمام ويژه اي به كتاب و كتابخواني وجود داشته است، آمارها نشان مي دهد از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تا پايان سال 09 حدودا 756 هزار عنوان كتاب در جمهوري اسلامي به زيور طبع آراسته شده است.
علي اسماعيلي سرپرست معاونت فرهنگي در مراسم كتاب سال جمهوري اسلامي ايران با اشاره به ارزشمندي كار نويسندگان و تاليف كتاب اظهار داشت: تاكيد رهبر انقلاب بر برگزاري كتاب سال و حضور عالي ترين رتبه اجرايي كشور در مراسم پاياني نشان از كشف سرزمين هاي معرفت و شكوفايي دارد.
وي در پايان سخنان خود به رسالت اصلي وزارت ارشاد در تجليل و تكريم از بهترين نويسندگان و مترجمان اشاره كرد و ادامه داد: اميد است بتوانيم كتاب هاي اسلامي را از دنياي اسلام و با كمك انديشمندان متعهد به فارسي منتقل و تفكرات نويسندگان برجسته خود را به ديگر زبان ها برگردانيم.
به گزارش فارس، مجيد حميد زاده دبير جايزه كتاب سال جمهوري اسلامي ايران گزارشي از روند برپايي سي امين دوره ارائه كرد و اظهار داشت: در كتاب سال جمهوري اسلامي ايران كتاب هاي چاپ اول سال گذشته هر دوره مورد ارزيابي قرار مي گيرد و امسال نتايج آثار منتشره در سال 09 بررسي شد.
در اين مراسم، برگزيدگان كتاب سال جمهوري اسلامي نيز معرفي و تقدير شدند. در بخش ويژه تفاسير قرآن كريم و حوزه تاليف دو اثر به طور مشترك معرفي شدند كه عبارتند از «تفسير نمونه» تاليف آيت الله ناصر مكارم شيرازي و همكاران از انتشارات دارالكتب الاسلاميه و «تفسير الفرقان في تفسير القرآن» تاليف زنده ياد آيت الله محمد صادقي تهراني از انتشارات فرهنگي اسلامي. در حوزه دين «جرعه اي از دريا» تاليف آيت الله سيدموسي شبيري زنجاني از انتشارات موسسه كتابشناسي شيعه، در حوزه زبان «واژه و معناي آن از فارسي ميانه تا فارسي» تاليف كتايون مزداپور از انتشارات پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي، در حوزه علوم كاربردي «سكته مغزي(اصول تشخيص، پيشگيري و درمان)» تاليف محمودرضا آذرپژوه از انتشارات دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني مشهد، در حوزه هنر «خشت و خيال: شرح معماري اسلامي ايران» تاليف كامبيز نوايي و كامبيز حاج قاسمي از انتشارات دانشگاه شهيد بهشتي و انتشارات سروش، درحوزه تحقيق دو اثر برگزيده به طور مشترك «تفسير ابوالفتوح رازي» تصحيح محمدجعفر ياحقي و محمدمهدي ناصح از انتشارات آستان قدس رضوي، «تفسير جوامع الجامع» تصحيح زنده ياد ابوالقاسم گرجي از انتشارات دانشگاه تهران.
همچنين آثار شايسته تقدير نيز معرفي شدند.
 


در مكتب امام

صدور انقلاب با معرفي اسلام ناب
ما مي گوييم اسلام را مي خواهيم صادر كنيم، معنايش اين نيست كه ما سوار طياره بشويم و بريزيم به ممالك ديگر. يك همچو چيزي نه ما گفتيم و نه ما مي توانيم. اما آنكه ما مي توانيم اين است كه مي توانيم به وسيله دستگاههايي كه داريم، به وسيله همين صدا و سيما، به وسيله مطبوعات، به وسيله گروههايي كه به خارج مي روند اسلام را آن طوري كه هست معرفي كنيم. اگر آن طوري كه هست معرفي بشود، مورد قبول همه خواهد شد.
صحيفه نور، ج 18، ص 243
 


پرهيز از افتادن در دام اعتبارات دنيوي (خوان حكمت)

مسأله مهمي كه انبياي الهي (عليهم السّلام) روي آن كار كرده اند، اين است كه به ما پر و بال بدهند تا پرواز كنيم و اگر كسي اهل پرواز نباشد، پرورش نيافت؛ فربه شد، ولي پرواز نكرد؛ اين اصل اوّل. اصل دوّم اين است كه خيلي ها در تلاش و كوشش اند كه پرواز كنند؛ امّا اينها يا از شرق به غرب مي پرند يا از غرب به شرق مي پرند يا از شمال به جنوب پرواز مي كنند يا از جنوب به شمال پرواز مي كنند يا از زمين به آسمان مي روند يا از آسمان به زمين مي آيند يا در عمق درياها سفر مي كنند يا اوج سپهر سفر مي كنند؛ بالأخره سفرشان در جهت است.
مطلب سوّم اينكه پرورشي كه انبياء (عليهم السّلام) آوردند، پرورش و پرواز از جهت است، نه در جهت ! توضيح اين مطلب اين است كه مرغ ها و امثال مرغ ها، اينها در فضا و جهت طبيعت پرواز مي كنند. يك مرغي به طمع طعمه، هزارها كيلومتر را طي مي كند تا به يك تالابي برسد، بالأخره شكم خود را تأمين كند؛ اين پرواز در جهت است، از جهتي به جهت ديگر. آنها هم كه مي روند آسمان همين است، آنها هم كه مي روند به زمين همين است؛ اينچنين نيست كه آنهائي كه با سفينه به سپهر رفته اند، اينها يك رشد معنوي كرده باشند ! آنجا هم كه رفتند، اوّل دعواي اينهاست، دعوا راه مي اندازند كه ما آمديم، ديگري حقّ آمدن ندارد ! اين سلاح را به هر كه نمي دهيم، هر كه نمي تواند اين صنعت را داشته باشد و مانند آن.
بنابراين اين را نمي گويند پرواز؛ پرواز آن است كه انسان از جهت بيرون بيايد، نه در جهت حركت كند؛ از زمان و زمين بيرون بيايد، بشود يك موجود ابدي. آسمان برود، همين است؛ زمين بيايد، همين است؛ در دريا بيايد، همين است؛ اينها در قلمرو طبيعتند، انبياء براي اين نيامدند؛ اين را افراد عادي هم مي توانند انجام بدهند ! انبياء آمدند كه به ما بگويند از جهت پرواز كن، نه در جهت، نه به سوي جهت ! بي جهت باش، بي زمان باش، بي زمين باش؛ بشوي ابدي !
الآن وقتي شما سئوال مي كنيد كه كره زمين عمرش چقدر است يا آفتاب و ماه عمرشان چقدر است، بالأخره يك پاسخي دارد؛ حالا يا پاسخ دقيق يا نيمه دقيق. امّا وقتي شما سئوال مي كنيد قانون علّيت چند سالش است يا فلان قانون رياضي چند سالش است يا علم يك موجود مجرّد است، اين قاعده چند سالش است؛ مي بينيد اين سئوال بي معناست. قانون علّيت نه متزمّن است، نه متمكّن؛ لذا تاريخ بردار نيست، جغرافيا بردار نيست، زماني نيست، زميني نيست. عدل چند سالش است، تقوا چند سالش است؛ اينها مفاهيم و معارفي است كه فوق زمان و زمينند. اينها مثل كره زمين نيستند كه سال و ماه داشته باشند، يك وقتي هم بساطشان برچيده بشود: دكّت الأرض دكّاً دكّاً(1). يك وقتي هم شمس و قمر بساطشان برچيده مي شود، ا ذا الشّمس كوّ رت (2) مي شود، ا ذا النّجوم انكدرت (3) مي شود.
جاودانگي آموزه هاي وحياني و همراهي آن با جان انسان
امّا ا ذا العدل انكدر، ا ذا التّقوي انكدر؛ اينها نيست يا قانون علّيت يك وقتي بساطش به هم بخورد، اينچنين نيست ! پائين تر از آنها، مسائل رياضي به هم بخورد؛ اينچنين نيست ! اينها زمان ندارند، زمين ندارند، تاريخ ندارند، جغرافيا ندارند؛ اينها را انسان با جانش درك مي كند. وقتي اين مدركات زمان و زمين نداشتند، منزّه از طبيعت بودند؛ جان ملكوتي ما كه اينها را درك مي كند يقيناً ملكوتي است، يقيناً زمان و مكان ندارد؛ يقيناً يك موجود ثابتي است، يقيناً يك موجود ابدي است. آنوقت اين موجود ابدي اگر بخواهد پرواز كند؛ از لا مكان بايد پرواز كند نه در مكان؛ در لا زمان بايد پرواز كند نه در زمان. كاري كه انبياء الهي كردند براي پروراندن ما، اين است كه به ما پر بدهند؛ ما پر در بياوريم، آئين پرواز ياد بگيريم؛ از طبيعت پرواز كنيم، نه در طبيعت ! اين در طبيعت كار پرنده هاي طبيعي است؛ مي بينيد هزار كيلومتر، دو هزار كيلومتر براي پر كردن شكم به تالاب ها سري مي زنند، بعد هم بر مي گردند. ر حله الشّ تاء و الصّ يف(4) را اينها هم دارند.
اينكه به طلاب علوم آموختند، در جوامع روائي ما هست، مرحوم كليني نقل كرده، ديگران هم نقل كردند كه: ا نّ الملائ كه لتضع اجن حتها تحت اقدام طلاب العلوم(5)؛ فرشته ها پرهاي خود را پهن مي كنند زير پاهاي طالبان علوم الهي، چه در كوي دانشگاه و دانشگاه، چه در حوزه هاي علميّه، چه در آموزش و پرورش؛ هر جا سخن از حق است و خدا و اسماي خدا و صفات خدا و دين خدا، در آن محفل، فرشته ها پرها را پهن مي كنند و حضّار روي پرهاي فرشته ها مي نشينند تا ببينند يك موجودي پر دارد، پرواز مي كند؛ او هم پر در بياورد و پرواز بكند؛ مثل فرشته پرواز بكند، نه مثل مرغ به طمع طعمه پرواز بكند !
نكوهش گرفتاران در دام اعتبارات دنيا
آن كه در حوزه يا در دانشگاه درس خواند، به فكر مدرك و حقوق و اضافه كار بود؛ اين پر در آورد، امّا نظير همين مرغ هاي تالابي است! مرتب در تلاش و كوشش است كه اين بدن را تأمين كند، اين آن نيست كه ائمه (عليهم السّلام) فرمودند، فرشتگان بال هاي خود را زير پاي طالبان علوم الهي پهن مي كنند ! اگر كسي عالم رباني شد؛ هم پيشتاز بود، هم خودش پر كشيد از طبيعت، هم به ديگران آئين پرواز آموخت و ديگران به طمع او يا به دنبال او يا به امامت او پرّان شدند از طبيعت و احساس كردند كه بهترين مقام دنيا آب بيني بز است؛ ديگر نه بيراهه مي روند، نه راه كسي را مي بندند !
وجود مبارك حضرت امير (ع) كه نخواست ا غراق و مبالغه اي بكند و شاعرانه (معاذ الله) سخن بگويد ! فرمود: اين مقامي كه خيلي ها بر سر آن به جان هم مي افتند، عطسه بز(6) است؛ اگر بز عطسه كرد و چيزي از بيني او خارج شد؛ كسي در آن رغبت نمي كند! فرمود: مقام ها همين است، مگرآنكه كسي بتواند يك خدمتي بكند ! به دليل اينكه غالب اين صاحب مقام ها آخرها با دست خالي مي روند و نگرانند و پژمرده اند و افسوس دارند. اگر چيز خوبي بود كه آخرهاي عمر اينقدر افسوس نمي خوردند !
گاهي در پيش ما اين آيات مطرح است، فرمود: يوم يعضّ الظال م علي يديه. حالا يا ظلم به نفس است يا ظلم به بيت المال است يا ظلم به فرهنگ جامعه است يا ظلم به حقوق مردم است يا ظلم به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي است ! در اين آيه فرمود: روزي فرا مي رسد، كسي كه ظالم است هر دو دست خود را گاز مي گيرد ! ما سبّابه متندّم يا سر انگشت مرد پشيمان در فارسي و عربي شنيده ايم كه اين كسي كه پشيمان شد، سبّابه اش را گاز مي گيرد؛ سبابه متندّم معروف است. امّا از شدّت افسوس و غضب هر دو دستش را گاز بگيرد، نداريم! در اين آيه فرمود: روزي فرا مي رسد، آنهائي كه بيراهه رفتند، راه ديگران را بستند؛ اين همه معارف را انبياء آوردند، اينها بدون اينكه به سراغ انبياء بروند، به سراغ در و ديوار و سنگ و زر و زيور رفتند، اينها يعضّ الظال م؛ » عضّ » يعني گاز گرفت، » عضّاض » به سگ گاز گيرنده مي گويند: يوم يعضّ الظال م علي يديه يقول يا ل يتن ي اتّخذت مع الرّسول سبيلاً (7). اي كاش با فلان ها رفت و آمد نمي كردم، اي كاش با رسول خدا رفاقت مي كردم !
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي) در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمعي از دانشجويان، طلاب، مربيان پرورشي، حافظان و معلّمان قرآن و اقشار مختلف مردم ، قم ـ اسفند 1384
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) فجر/ 21 (2) تكوير/ 1 (3) تكوير/ 2 (4) قريش/ 2
(5) الكافي/ 1/ 34 ـ با اندكي تفاوت (6) ر. ك: نهج البلاغه/ خ 2
(7) فرقان/ 27
خوان حكمت روزهاي يكشنبه منتشر مي شود.
 


هاشمي رفسنجاني:

مردم با شناخت شرايط روز ، چشم طمع دشمنان را كور مي كنند

 رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: مردم ما با درك بالاي سياسي كشور و شناخت شرايط روز و اوج دشمني ها و تحريم ها، بار ديگر هوشمندانه در راهپيمايي 22 بهمن حضور گويايي خواهند داشت و چشم طمع دشمنان انقلاب را كور و در دل آنها رعب ايجاد خواهند كرد.
آيت الله هاشمي رفسنجاني در سخناني با تبريك ايام خجسته و مبارك دهه فجر انقلاب اسلامي و ايام ورود حضرت امام(ره) به ميهن گفت: اين ايام در تاريخ ايران داراي برجستگي هاي بارز و بي سابقه اي در انقلاب هاي دنياست كه يكي از مهمترين برجستگي هاي آن، محوريت حضرت امام(ره) در ايجاد ايمان و اعتماد بين آحاد مردم و مبارزين بود كه علائم اين ايمان و اعتماد، در راهپيمايي هاي ميليوني مردم عليه رژيم طاغوت تجلي مي يافت.
آيت الله هاشمي رفسنجاني ادامه داد: ايمان امام(ره) در مبارزه عليه رژيم پهلوي به مردم، شجاعت و توكل مي داد و راه روشن و بدون انحراف مبارزه را براي آحاد مردم روشن و ترسيم مي كرد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: رفتار و منش امام در مبارزه به ويژه تصميم تاريخي ايشان براي ورود به كشور در حالي كه رژيم طاغوت هنوز همه اهرم هاي قدرت را در دست داشت و از اقدامات امام و پيشتازان انقلاب و مردم نيز عصباني بود، درسي ماندگار در تاريخ انقلاب اسلامي است، زيرا مسير هوايي پاريس تا تهران مي توانست پرخطر باشد و حتي مسير فرودگاه تا بهشت زهرا و سپس استقرار امام در مدارس علوي و رفاه كه اماكني بي دفاع بود همه از مخاطرات بزرگي بودند كه ياران امام را نگران مي ساخت، ولي امام با صلابت مثال زدني وارد كشور شدند و در طول ده روز دهه فجر، دولت تشكيل دادند، حكومت نظامي را نقض كردند و با حضور ميليوني مردم در خيابان ها، انقلاب اسلامي را به پيروزي نهايي رساندند.
وي تاكيد كرد: بيعت افسران نيروي هوايي، تزلزل در پادگان ها و نقض حكومت نظامي و حضور بي پايان مردم در خيابان ها كه همه با هدايت ها و فرمان امام راحل شكل گرفت تير خلاص را به رژيم پهلوي وارد كرد كه همه اين وقايع نشان از واقعيت مهم اعتماد متقابل مردم به رهبري و رهبري به مردم است.
آيت الله هاشمي رفسنجاني با اشاره به فراز و نشيب هاي بسيار انقلاب اسلامي تاكنون، از قبيل عبور از بحران هاي متعدد ضدانقلاب، كودتا، جنگ تحميلي، تحريم ها و تهديدها، اظهار داشت: در آستانه يوم الله 22 بهمن، اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام، امسال نيز همراه و همگام با تمام مردم ايران در راهپيمايي حماسي اين روز شركت خواهند كرد.
وي افزود: مردم ما با درك بالاي سياسي كشور و شناخت شرايط روز و اوج دشمني ها و تحريم ها، بار ديگر هوشمندانه در راهپيمايي 22 بهمن حضور گويايي خواهند داشت و چشم طمع دشمنان انقلاب را كور و در دل آنها رعب ايجاد خواهند كرد.
به گزارش فارس در ابتداي اين جلسه آيت الله هاشمي رفسنجاني با گرامي داشت ياد و خاطره مرحوم دكتر حسن حبيبي، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و درخواست از اعضا براي قرائت فاتحه اظهار داشت: دكتر حبيبي يكي از ياران مبارزان قبل از انقلاب و همكاران صديق بعد از انقلاب اسلامي و انساني از تراز خوبان بود.
ارجاع اختلافات مجلس و شورا
به مجمع تشخيص مصلحت مشروط شد
در ادامه اين جلسه، مجمع تشخيص مصلحت نظام با اصلاح بندي از آئين نامه داخلي خود تاكيد كرد: در صورتي كه ابهام شوراي نگهبان نسبت به هر يك از مواد مصوبه مجلس برطرف نشده باشد، مصوبه مذكور قابل طرح و رسيدگي در مجمع نيست.
مجمع تشخيص مصلحت نظام با اصلاح چهاربند از آئين نامه داخلي مصوب كرد: در ماده (20) عبارت «از اعضاي حقيقي به اضافه رديف (الف) و (ج) بند يك، حكم بيست و هفتم اسفندماه» به عبارت «همه اعضاي مجمع به استثناي فقهاي شوراي نگهبان، مگر فقهايي كه عضو حقيقي نيز هستند» تغيير مي يابد.
همچنين در ماده (25) بعد از عبارت «از طرف مجلس شوراي اسلامي» عبارت «به همراه گزارشي جامع و مكتوب نظر شوراي نگهبان و دلايل اصرار مجلس شوراي اسلامي به نظر مصلحتي خود (ارسال صورت مذاكرات)» اضافه گردد.
با تصويب مجلس، دو تبصره به شرح ذيل به ماده (25) اضافه مي شود: در صورتي كه ابهام شوراي نگهبان نسبت به هر يك از مواد مصوبه مجلس برطرف نشده باشد، مصوبه مذكور قابل طرح و رسيدگي در مجمع نيست و همچنين مصلحت مورد نظر مجمع، حسب مورد داراي زمان معين خواهد بود.
بنابراين گزارش اگر شوراي نگهبان مصوبات مجلس را خلاف قانون يا شرع تشخيص دهد و آن را براي اصلاح عودت دهد و مجلس بر نظر خود اصرار كند به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع مي شود اما مواردي كه شوراي نگهبان آنها را مبهم تشخيص دهد، امكان ارجاع به مجمع ندارد.
براساس يكي ديگر از مصوبات ديروز مجمع در بند الف ماده (27) بعد از عبارت «طرح و توضيح مسئله» عبارت «توسط كميسيون ذيربط مجمع» اضافه مي شود. ادامه موارد اصلاح و بازنگري در آيين نامه داخلي مجمع در جلسات آينده پيگيري خواهد شد.
 


عضو كميسيون امنيت ملي:

وزارت اطلاعات برنامه بازتوليد فتنه در حوزه رسانه را برهم ريخت

عضو كميسيون امنيت ملي مجلس گفت: حوزه رسانه يكي از مواردي است كه بيگانگان براي ايجاد فتنه جديد به آن دل بسته بودند و مي خواستند كه با تبليغات ناسالم رسانه اي همانند سال 88 فضا را مسموم كنند.
محمد صالح جوكار به عمليات اخير وزارت اطلاعات و برخورد با عوامل رسانه اي دشمن اشاره كرد و اظهار داشت: از مدت ها پيش گفته مي شد فتنه جديدي در راه است و دشمن براي انتخابات آينده برنامه دارد و از وزارت اطلاعات نيز خواسته شده بود كه به طور جد اقدامات آنها را در داخل كشور دنبال كند.
وي در گفت وگو با فارس افزود: حوزه رسانه يكي از مواردي بود كه بيگانگان براي ايجاد فتنه جديد به آن دل بسته بودند و مي خواستند كه با تبليغات ناسالم رسانه اي، همانند سال 88 فضا را مسموم كنند و زمينه را براي فتنه جديد فراهم كنند اما با اقدام وزارت اطلاعات در دستگيري تعدادي از عوامل رسانه اي كه با شبكه هاي رسانه اي بيگانگان ارتباط داشتند، برنامه دشمنان برهم ريخت.
عضو كميسيون امنيت ملي تاكيد كرد: وزارت اطلاعات فضاهايي كه براي فتنه جديد شكل گرفته بود را تاكنون متلاشي كرده است.
جوكار همچنين خاطرنشان كرد: نخبگان كشور مراقب باشند كه دشمن به دنبال سوءاستفاده از بعضي جريانات سياسي است و همه بايد در گفتارمان دقت بيشتري داشته باشيم.
 


ديدار حداد عادل با سفراي ژاپن و تركيه در تهران

رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي با سفيران ژاپن و تركيه در تهران ديدار و بر توسعه روابط و بهره گيري از ظرفيت هاي گوناگون در مناسبات دوستانه ايران با اين كشورها تأكيد كرد.
«كوهي هانددا»، سفير جديد ژاپن در تهران با «غلامعلي حداد عادل»، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي و رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي ديدار و گفت وگو كرد.
حداد عادل در اين ديدار با اشاره به جايگاه مثبت ژاپن نزد افكار عمومي كشورمان زمينه هاي همكاري ميان دو كشور در عرصه هاي مختلف علمي، فرهنگي و سياسي را يادآور شد و بر توسعه روابط و بهره گيري از ظرفيت هاي گوناگون در مناسبات دوستانه دو كشور تأكيد كرد.
كوهي هانددا، سفير جديد ژاپن نيز در همين ديدار با اشاره به مناسبات ديرينه تاريخي و فرهنگي دو كشور گفت: جمهوري اسلامي ايران نقش مؤثري در تأمين صلح و ثبات در منطقه دارد و ژاپن علاقه مند است روابط دو كشور بيش از پيش توسعه و گسترش يابد.
به گزارش ايسنا، همچنين حداد عادل در ديدار با «اوميت يارديم»، سفير تركيه در تهران، با اشاره به روابط دوستانه و اشتراكات تاريخي و فرهنگي دو كشور بر اهميت همكاري هاي دو كشور براي حل بحران هاي موجود در منطقه به ويژه بحران سوريه و ارتقاء صلح و امنيت در جهان اسلام تأكيد كرد.
سفير تركيه در تهران نيز در ادامه اين ديدار روابط تركيه و ايران را خوب و رو به گسترش توصيف كرد و گفت: عزم و اراده تركيه بر گسترش مناسبات با جمهوري اسلامي ايران در همه زمينه ها قرار دارد. وي جمهوري اسلامي ايران را به عنوان بازيگري مهم در منطقه خواند و با اشاره به زمينه هاي همكاري در عرصه هاي مختلف سياسي، فرهنگي و اقتصادي بر استفاده از ظرفيت هاي دو كشور براي توسعه و گسترش روابط دوستانه تأكيد كرد.
 


مفتي سوري: ايران دوست واقعي ملت سوريه است


مفتي اعظم سوريه تأكيد كرد كه دوست واقعي ملت سوريه ايران است نه غرب.
«شيخ احمد بدرالدين حسون» مفتي كل سوريه در گفت و گو با مهر اظهار داشت: ايران در شرايط كنوني به يكي از هفت كشور نخست جهان در زمينه فناوري هسته اي تبديل شده كه اين امر سبب دشمني با اين كشور شده است. اين دشمني به اين دليل نيست كه ايران سعي دارد با جهان در زمينه فناوري رقابت كند، بلكه به اين دليل است كه ايران به دنبال دستيابي به فناوري هسته اي در راستاي خدمت به انسان در جهان سوم است.
وي با بيان اين مطلب افزود: اروپا و آمريكا اعتقاد دارند جهان اسلام و عرب تنها بايد از طريق غربي ها به علوم پيشرفته دست پيدا كنند، بنابراين به ايران مي گويند غني سازي را متوقف كنيد ما به شما اورانيوم مي دهيم و هر وقت خواستند آن را در اختيار ايراني ها قرار ندهند، ولي ما مي بينيم كه ايران اخيراً با اعزام موجود زنده به فضا همه را غافلگير كرد.
مفتي كل سوريه در عين حال خاطر نشان كرد: ايران پس از انقلاب اسلامي خود اعلام كرد كه حامي مستضعفان جهان است و فلسطين در قلب ايران واقع است و حتي امام خميني رحمه الله، جمعه آخر ماه مبارك رمضان را به وحدت اسلامي، فلسطين و قدس اختصاص داد.
وي تصريح كرد: ايران در حال حاضر مرحله سوم يعني دستيابي به فناوري را طي مي كند و جنگي كه اكنون عليه ايران به راه انداخته اند براي اين است كه ملت ايران خود پيشرفت نكنند و فناوري هسته اي به ملت هاي عربي و اسلامي منتقل نشود، اما ايران توانست، آن فناوري را از انحصار غرب خارج كند.
شيخ احمد بدرالدين حسون اظهار داشت: پيروزي اخير در غزه از طريق همكاري ميان مبارزان فلسطين، مهارت امنيتي و آموزشي سوريه و فناوري و كمك هاي ايران تحقق يافت، بنابراين من معتقدم ايران و سوريه با همكاري يكديگر مي توانند به هجمه هاي خارجي عليه سوريه پايان دهند و اين كشور را مجدداً بازسازي كنند.
وي خاطرنشان كرد: در اين رابطه نقش روسيه و حمايت آن از مواضع ايران و سوريه را انكار نمي كنم و همچنين از مواضع آزاديخواهانه چين، برزيل و ونزوئلا تشكر مي كنم و ايران نيز همواره گفته است آغوش خود را به سوي تمام مستضعفان جهان كه خواهان رهايي از استكبار جهاني هستند خواهد گشود.
شيخ احمد بدرالدين حسون مفتي اعظم سوريه درباره آينده بحران سوريه اظهار داشت: حكومت اصلاح خواهد شد و نظام دموكراتيك به وجود خواهد آمد و اشتباهات سال هاي گذشته را از بين خواهد برد. سوريه بازسازي خواهد شد و ملت سوريه خود سرنوشتش را تعيين خواهد كرد.
وي با بيان اين مطلب افزود: ملت سوريه هرگز نمي پذيرد كه تركيه، آمريكا و اروپا چيزي را بر آن تحميل كند. سوري ها با تمام دوستان خود همكاري خواهند كرد تا قضيه نخست آن همچون هميشه، قضيه فلسطين باشد.
 


باهنر: كانديداي رياست جمهوري نمي شوم

دبيركل جامعه اسلامي مهندسين گفت: در حال حاضر هيچ احساس تكليفي را در راستاي كانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري احساس نمي كنم و قصد دارم در حيطه كاري خود به فعاليت بپردازم.
محمدرضا باهنر در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران درباره حضور خود در انتخابات رياست جمهوري آينده گفت: علي رغم اصرار برخي از چهره ها و اعضاي جامعه اسلامي مهندسين براي حضور در انتخابات رياست جمهوري آينده قصد ندارم در اين انتخابات كانديدا شوم.
وي تصريح كرد: بنده در حال حاضر هيچ احساس تكليفي را در راستاي حضور در انتخابات رياست جمهوري احساس نمي كنم و قصد دارم در حيطه كاري خود به فعاليت بپردازم.
گفتني است، پيش از اين نيز حجت الاسلام «علي اكبر ناطق نوري» تصريح كرد كه احساس تكليف نمي كند و براي انتخابات 92 كانديدا نمي شود.
 


دعوت برخي دانشجويان از «جليلي و لنكراني»

 براي حضور در انتخابات 92

در دعوتنامه 313 دانشجوي دانشگاه تهران آمده است: ادامه گفتمان سوم تير با حضور يك نفر از شما در انتخابات ميسر مي شود و «اعتدال» و «عقلانيت» كليد واژه تكنوكرات ها براي ارتجاع گفتماني است.
در بخشي از اين نامه آمده است: اين روزها كه برخي با تابلوي نامزد مستقل، برخي ديگر تحت عنوان اصلاح طلب، برخي با عنوان اصولگرا و در قالب نتايج قابل پيش بيني ائتلاف هاي مختلف، آماده حضور در اين صحنه خطير مي شوند، آنچه بيش از همه نگران كننده است، خلأ جدي يك نامزد انقلابي، جوان، بانشاط، گفتمان محور، بابرنامه، خوش سابقه، اخلاقمدار، باتجربه، ولايتمدار و در يك كلام كانديداي اصلح است.
در ادامه اين نامه آمده است: انتخابات يازدهم رياست جمهوري در ميانه پيچ تاريخي، روزگار حساسي را برما رقم زده است. اكنون فتنه گران به انتظار عذرخواهي عمارها نشسته و ساكتين فتنه با طلبكاري از مردم و نظام به دنبال تحميل خود بر فضاي جامعه هستند. از سوي ديگر، تكنوكرات هايي كه در طول عملكرد سال هاي گذشته شان نشان داده اند در عمل و علنا سكولاريسم را دنبال مي كنند مدعي انقلابي گري شده اند و با كليدواژه چند پهلوي «اعتدال» و «عقلانيت» مي خواهند تجربه شكست خورده سال هاي 68 تا 76 را تكرار كنند.
ما معتقديم گفتمان سوم تير 84 كه در اصل ادامه گفتمان 22 بهمن 57 بود، بهترين نسخه براي پيشبرد مسير انقلاب اسلامي است. گفتماني كه ولايتمداري، عدالتخواهي، كارآمدي، ساده زيستي، خدمت بي منت به مردم، استكبارستيزي و... دال هاي تشكيل دهنده آن هستند و ان شاءالله اين گفتمان با حضور تكليف مدارانه يكي از شما بزرگواران ادامه خواهد داشت.
 


دكتر بابامخير دار فاني را وداع گفت

استاد دكتر بابامخير عضو پيوسته فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي ايران و استاد ممتاز دامپزشكي دانشگاه تهران دار فاني را وداع گفت.
به گزارش فرهنگستان علوم كشورمان استاد دكتر بابامخير از چهره هاي ماندگار دامپزشكي و مرد علمي سال 1998 ايران بود كه ديروز دار فاني را وداع گفت.
مجلس ترحيم آن استاد فقيد امروز يكشنبه 15 بهمن ماه از ساعت 16 تا 30/17در مسجد امير واقع در خيابان كارگر شمالي برگزار مي شود.
همچنين مجلس يادبودي به مناسبت هفتمين روز درگذشت وي روز چهارشنبه 18 بهمن ماه از ساعت 10 تا 12 در مسجد دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.
دكتر بابامخير در سال 1320در اردبيل متولد شد. وي پس از اخذ مدرك دكتراي عمومي از دانشگاه تهران به فرانسه رفت و در سال 1985 به اخذ درجه دكتراي تخصصي اقيانوس شناسي از دانشگاه پاريس نايل آمد.
مرحوم دكتر مخير در طول دوران خدمت خود مسئوليت هاي علمي- اجرايي متعددي بر عهده داشت و قرار بود امسال نشان درجه يك دولتي را در مراسم ساليانه بزرگداشت مشترك فرهنگستان ها از دست رئيس جمهور دريافت كند.
 


با حكم رئيس جمهور؛

 محمدحسن نامي سرپرست وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات شد

رئيس جمهور در حكمي «محمدحسن نامي» را به عنوان سرپرست وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات منصوب كرد.
متن حكم احمدي نژاد بدين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب آقاي دكتر محمدحسن نامي
نظر به تعهد، دانش و تجارب ارزنده و به استناد اصل يكصد و سي و پنجم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و بر اساس اين حكم به عنوان «سرپرست وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات» منصوب مي گرديد.
اميد است با استعانت از خداوند متعال و استفاده از همه ظرفيت هاي موجود و بهره گيري از همكاري كارشناسان، مديران و پرسنل خدوم آن وزارتخانه و در سايه توجهات حضرت ولي عصر(عج) در انجام اين ماموريت خطير موفق باشيد.
محمود احمدي نژاد

 


توكلي خبر داد

آغاز توزيع كارت ورود به جلسه آزمون ارشد 92

توزيع كارت ورود به جلسه 985 هزار و 979 داوطلب آزمون كارشناسي ارشد 92 از امروز 15 بهمن آغاز شد.
دكتر حسين توكلي مشاور عالي سازمان سنجش در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به اينكه هر داوطلب در كارشناسي ارشد علاوه بر اعلام علاقمندي به رشته امتحاني اول مي توانست علاقمندي خود را به شركت در كد رشته امتحاني دوم نيز اعلام كند در مجموع 985 هزار و 979 كارت ورود به جلسه صادر شده است و براساس برنامه زماني پيش بيني شده توزيع كارت شركت در آزمون به همراه برگ راهنما از يكشنبه 15 بهمن آغاز و تا سه شنبه 17 بهمن پايان مي پذيرد.
وي افزود: اطلاعيه اين سازمان در خصوص تاريخ و توزيع كارت 9 بهمن بر روي سايت سازمان سنجش قرار داده شده است. اين آزمون 18، 19 و 20 بهمن در حوزه هاي امتحاني سراسر كشور برگزار مي شود، همچنين نتيجه اوليه به صورت كارنامه تنظيم و تا 15 ارديبهشت بر روي سايت قرار داده مي شود.
توكلي تصريح كرد: داوطلبان مجاز به انتخاب رشته مي توانند از 15 تا 19 ارديبهشت نسبت به انتخاب كد رشته محل هاي تحصيلي خود اقدام كنند.
شهريه دانشگاه هاي غيرانتفاعي افزايش مي يابد
مديركل دفتر آموزش هاي غيردولتي وزارت علوم از افزايش شهريه دانشگاه هاي غيرانتفاعي براي سال آينده خبر داد.
نادري در گفت و گو با ايسنا با بيان اين كه پيشنهاد افزايش شهريه را داده ايم، گفت: هنوز ميزان نهايي افزايش شهريه تصويب نشده است، اما ميزان افزايش شهريه ها براي دانشگاه ها، رشته ها و مقاطع مختلف، متغير خواهد بود. به گفته وي افزايش شهريه براي دانشگاه هاي غيرانتفاعي براي سال 92 براساس شاخص هاي سرانه دانشجويي، مقطع تحصيلي و ضرايبي كه براي رشته هاي مختلف تعيين مي شود، مشخص خواهد شد.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10