(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 15 بهمن  1391 - شماره 20421

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مهارشدني است اگر... (يادداشت روز)
ريگ (گفت و شنود)
16 ايراد شوراي نگهبان به مصوبه مجلس درباره دوشغله ها
تداوم فضاسازي غربي ها درباره نصب سانتريفيوژهاي نسل جديد در نطنز
استيضاح وزير كار در دستور كار امروز مجلس
حقيقت پور خبر داد
برگزاري دور بعدي مذاكرات ايران و 1+5 در قزاقستان
توي مشت وزارت اطلاعات بوديم
اما خبر نداشتيم ! (خبر ويژه)
كيهان و خوانندگان
روزنامه نگاران بازداشتي قرار بود كدام خلأ را براي انگليس پر كنند؟ (خبر ويژه)
فارين پاليسي: كاش سرم صداقت مي خورديم تا به اشتباه مقابل ايران اعتراف كنيم(خبر ويژه)
چراغ چشمك زن خطر روي نقشه اروپا روشن است (خبر ويژه)


مهارشدني است اگر... (يادداشت روز)

يكم- رصد آشكار رفتار و گفتار دشمن طي يكسال گذشته در مواجهه با جمهوري اسلامي قابل اعتناست چرا كه به وضوح نشان مي دهد آنها يك جنگ نرم اقتصادي را تدارك و سامان ديده اند كه بطور خلاصه پارامترهاي آن بدين شكل طراحي شده است؛ 1-مواجهه راهبردي با ايران «اقتصادي» باشد نه «نظامي». 2-دالان اين مواجهه بايد «تحريم»ها باشد. 3- ابعاد و مختصات تحريم ها به ادعاي آنها بايد «فلج كننده» و «گزنده» باشد. 4- هدف از «افزايش» و «تشديد» تحريم ها فشار بر مردم ايران براي ايجاد يك نارضايتي فراگير اقتصادي ارزيابي شده است. 5- چشم انداز و افق اين تحركات، تجديدنظر در محاسبات مسئولان ارشد كشور برآورد شده است. 6- اين خط آتش با استفاده از پروپاگانداي رسانه اي تا شب انتخابات استمرار و تداوم داشته باشد و...
در اين زمينه سخنان بهمن ماه سال گذشته جيمز كلاپر رئيس اطلاعات ملي آمريكا كه در جلسه علني سناي آمريكا بيان شده قابل تامل است كه البته در همانجا به اين واقعيت اذعان مي كند كه تحريم ها نتوانسته ايران را از اهدافش بازدارد و بطور تلويحي -نزديك به تصريح- به ناكارآمدي پروژه تحريم هاي ضد ايراني اعتراف مي كند
اكنون نيز محافل و مراكز مطالعاتي و رسانه اي غربي به شدت به تاثيربخش بودن تحريم ها بر ضد ايران ترديد دارند و به عنوان نمونه كه اندكي از بسيارها است مي توان به تحليل چندي پيش واشنگتن پست اشاره كرد كه نوشت تحريم ها، ايران را تغيير نمي دهد و بايد رويكرد غرب تغيير بيابد و در همين راستا، نشريه اينترنشنال ست تاكيد مي كند كه غرب بايد در مذاكره با ايران، لغو تحريم ها را پيشنهاد بدهد.
براي همين است كه طي يكسال گذشته در اقدامي بي سابقه بارها سخن از تحريم هاي متعدد به ميان آمده و هر بار وعده داده شده كه اثر اين تحريم ها فلان و بهمان است.
معروف ترين تحريم هاي ضد ايراني در ماه هاي گذشته «تحريم اول ژوئيه» بود كه از اول ژوئيه 2012- 11تير 1391- تصويب و اجرايي شد و در محافل رسانه اي دشمن و ضد انقلاب ادعا شد كه ظرف 6 ماه كار نظام را يكسره مي كند!
برآورد دشمن اين بود كه چون تحريم مورد اشاره در حوزه تحريم نفتي و بانك مركزي ديده شده است و در واقع آخرين تير در تركش بوده حتما اثربخشي حداكثري و مطلوب خواهد داشت.
اما پس از اين به اصطلاح ضربه نهايي و استراتژيك، چند بار ديگر تحريم هاي يكجانبه از سوي آمريكا و اتحاديه اروپا عليه ايران پيش كشيده شد كه مشخص ترين معناي آن موفق نبودن تحريم هاي اول ژوئيه است.
جالب است كه داستان تحريم ها پاياني ندارد و قرار است سه روز ديگر- 18بهمن- تحريم هاي 6 فوريه عملياتي گردد كه اين نيز گوياي اشتباه محاسباتي دشمن در ارزيابي تحريم هاي قبلي عليه جمهوري اسلامي است وگرنه نياز به پيش كشيدن تحريم هاي جديد نبود.
دوم- اما به موازات خط تحريمي دشمن عليه ايران، پاره اي مشكلات اقتصادي در كشور بروز و ظهور پيدا كرد كه نماد و نمونه عيني آن «گراني »هاي اخير است.
اكنون سوالي كه به ميان مي آيد و مورد توجه ويژه افكار عمومي است اين است كه آيا علت اين گراني ها و لجام گسيختگي در تغيير قيمت برخي كالاها و اجناس ناشي از تحريم ها است؟ پاسخ دقيق و عميق به اين سوال نيازمند يك كار كارشناسي است و موضوع بايد از سوي يك هيئت كارشناسان و انديشمندان اقتصادي و سياسي مورد واكاوي قرار بگيرد ولي آنچه كه بدون كمترين ترديدي براساس شواهد و قرائن غيرقابل خدشه مي توان گفت اين است كه ضريب افزايش قيمت ها و گراني ها با ضريب تاثير تحريم ها همخواني ندارد.
به عبارت روشن تر بعضا تحريم ها بهانه اي براي برخي از كانون ها و مراكز مربوطه شده تا كم كاري و يا بي تدبيري خود را پنهان نمايند و اين در حالي است كه بسياري از مشكلات بوجود آمده رابطه اي با تحريم ها ندارد.
به عنوان مثال آيا مي توان ضعف در كنترل و نظارت بر بازار را به نام تحريم ها نوشت؟
يا به عنوان نمونه ديگري بايد گفت بارها كارشناسان اقتصادي به مشكل نقدينگي در كشور اشاره كرده اند، آيا مسئولان ذي ربط برنامه مشخصي را براي نقدينگي سرگردان طراحي و اجرايي كرده اند؟
اينكه نقدينگي ها به چندين برابر افزايش پيدا كرده است آيا نشانه و دليلي نيست كه مديريت نقدينگي در سطح كلان دچار ضعف هاي ويژه است؟
گفتني است اخيرا رئيس محترم بانك مركزي حجم نقدينگي را 424 هزار ميلياردتومان عنوان كرده است و بسياري از تحليلگران و كارشناسان اقتصادي نسبت به مديريت و مهار نقدينگي هشدار داده اند چرا كه در غير اينصورت در كمين كالاهاي مختلف قرار مي گيرد.
خب، نتيجه همين يك مشكل اين است كه هر چند وقت يكبار بايد شاهد افزايش غيرعادي قيمت يك كالاي خاص باشيم زيرا حجم انبوه نقدينگي به سوي آن سرازير شده است.
سوم- اما در شرايط كنوني مهم تر از هر سوالي و اقدامي بايد به دنبال حل مشكلات اقتصادي بود.
ظرفيت ها و پتانسيل موجود در كشور بيانگر اين است كه مشكلات اقتصادي و باز كردن گره گراني ها لاينحل نيست و با مديريت و برنامه ريزي دقيق مي توان فشار افزايش قيمت ها را از گرده مردم برداشت.
بنابراين در «چه بايد كرد؟» مي بايست شتافت تا بدون فوت وقت نابساماني در برخي امور اقتصادي و بازرگاني برطرف شود. نكته گفتني اينجاست كه «چه بايد كرد؟» پرسش پيچيده و سختي است و پاسخ آن در گروي يك كار جهادي از سوي تمام قوا و نهادها مي باشد.
دولت، مجلس و قوه قضائيه و تمامي نهادهاي ذي ربط بايد همزمان و همه جانبه به غول گراني حمله كنند و آن را از پاي دربياورند. شايد گفته شود اين پيشنهاد در عمل كار سختي است و بيشتر به «شعار» مي ماند اما واقعيت اين است كه اگر هم شعار باشد ولي قابليت اجرا شدن دارد چگونه؟
چهارم- چاره كار همدلي و نشست هاي صميمي و به دور از تشريفات قوا و نهادهاي مربوطه است. از قضا نشست هاي مشترك دولت و مجلس كه از اواخر دي ماه پيرامون كمك به اقشار كم درآمد شكل گرفته و ديشب نيز ادامه يافت الگوي مناسبي در اين زمينه است كه نشان مي دهد مجلس و دولت مي توانند عزم و اراده جدي به خرج بدهند و توافقات ارزشمندي را براي خدمت به مردم اجرايي نمايند.
ناگفته پيداست اگر به جاي همدلي، گفت وگو و تلاش مستمر براي حل مشكلات اقتصادي و مهار گراني ها، هر كدام از قوا يا نهادها- خداي ناكرده و ناخواسته- يكديگر را متهم كنند و يا سهم خود را كمرنگ بدانند مشكل باقي مي ماند و گره گراني ها كور مي شود.
پنجم- و بالاخره بايد گفت سخن اصلي با مسئولان است كه بايد هرچه بيشتر از گذشته به مشكلات اقتصادي اهتمام داشته باشند و بدانند و باور داشته باشند كه «مردم»، به تعبير امام راحل عظيم الشأن، ولي نعمت آنها هستند.
حل مشكلات اقتصادي و باز كردن گره گراني حداقل كاري است كه مسئولان در برابر مردم وفادار به نظام جمهوري اسلامي متعهد و مكلف به انجام آن هستند و بايد هرچه سريع تر اين دين خود به ملت را ادا كنند.
اين نكته را هم بايد به نكات قبلي اضافه كرد كه هرچند نشست هاي مشترك دولت و مجلس يك اقدام تحسين آميز و قابل تقدير است و خروجي آن توافق و عزم دو قوه براي كمك هاي جبراني به مردم بوده است ولي اين پله اول است و خواسته منطقي عموم مردم مهار گراني ها و تورم است كه حتي از افزايش يارانه هاي نقدي مهم تر و ضروري تر است.
حسام الدين برومند
 


ريگ (گفت و شنود)

گفت: يكي از مدعيان اصلاحات گفته است، اشكال اصلي جبهه اصلاحات اين است كه به سراغ اقشار مرفه جامعه رفته و از توده هاي مردم غافل بوده است.
گفتم: خب! مگر غير از مرفهين بي درد چه كساني مي توانند خريدار مواضع و عملكرد مدعيان اصلاحات باشند؟!
گفت: ايشان گفته است؛ بايد روي اين موضوع كار كنيم كه چرا توده هاي مردم و مخصوصا اقشار محروم و مستضعف از جبهه اصلاحات حمايت نمي كنند؟
گفتم: علتش معلوم است، مردم مستضعف و پابرهنه، كفش ندارند كه ريگي در كفش داشته باشند و به مدعيان اصلاحات رأي بدهند!
 


16 ايراد شوراي نگهبان به مصوبه مجلس درباره دوشغله ها

سخنگوي شوراي نگهبان در نشستي خبري ضمن تشريح آخرين مصوبات اين شورا به سؤالات خبرنگاران رسانه هاي داخلي و خارجي پاسخ داد.
عباسعلي كدخدايي در نشست خبري خود با اعلام رد طرح ممنوعيت اشتغال بيش از يك شغل توسط شوراي نگهبان به تشريح ايرادات اعضاي اين شورا به طرح مذكور پرداخت.
وي تصريح كرد: اين مصوبه از اين جهت كه به افزايش هزينه عمومي مي انجامد و طريقه تأمين آن معلوم نشده است، مغاير اصل 75 قانون اساسي شناخته شد.
كدخدايي افزود: شوراي نگهبان در مجموع 16 ايراد قانون اساسي را از طرح «ممنوعيت اشتغال به بيش از يك شغل» گرفته است.
سخنگوي شوراي نگهبان در نشست خبري خود اظهار كرد: طرح اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري كه با اصلاحاتي در جلسه بيست و ششم دي ماه به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده بود، در جلسه چهارم بهمن ماه شوراي نگهبان مورد بحث و بررسي قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغاير با قوانين شرع و قانون اساسي شناخته نشد.
وي با اشاره به ايرادات شوراي نگهبان به ماده 12 مكرر و 225 «لايحه مجازات اسلامي» گفت: برخي مواد اين لايحه با اصل 167 قانون اساسي مغايرت دارد.
كدخدايي در ادامه اين نشست خاطر نشان كرد: به رغم اصلاح به عمل آمده در لايحه حمايت خانواده در جلسه علني 28 آذر مجلس، ايراد سابق شوراي نگهبان در خصوص ماده 30 لايحه مذكور برطرف نشده است.
وي افزود: طرح چگونگي تأمين عوارض شهرداري و هزينه انشعاب هاي مدارس و مراكز آموزشي و پرورشي احداث شده توسط خيران و اصلاح اساسنامه شركت مادر تخصصي سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران نيز مورد تأييد اين شورا قرار گرفت.
سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به سؤالي درباره بحث برگزاري انتخابات با استانداردهاي جهاني اظهار داشت: انتخابات در جمهوري اسلامي فراتر از استانداردهاي جهاني است.
وي افزود: با توجه به پيش بيني هاي قانوني اساسي و قوانين عادي انتخابات هميشه در ايران آزاد بوده و هست. به گزارش خبرگزاري ها، كدخدايي خاطرنشان كرد: انتخابات ايران مطابق با استانداردهاي قانون اساسي برگزار مي شود و نيازي به استانداردها و نظارت بين المللي نداشته و نداريم.
 


تداوم فضاسازي غربي ها درباره نصب سانتريفيوژهاي نسل جديد در نطنز

پس از ابراز نگراني و فضاسازي آمريكا و برخي رسانه هاي غربي از تصميم ايران براي نصب سانتريفيوژهاي نسل جديد در تاسيسات نطنز، دولت هاي انگليس و فرانسه نيز به دنباله روي و حمايت از اين سناريو پرداختند.
در همين رابطه، وزارت امور خارجه انگليس با صدور بيانيه اي نسبت به احتمال نصب سانتريفيوژهاي نسل جديد در تاسيسات هسته اي نطنز واكنش نشان داد.
به گزارش روسيا اليوم اين وزارتخانه در بيانيه اي با ابراز نگراني مدعي شد: افزايش تعداد سانتريفيوژهاي پيشرفته براي غني سازي اورانيوم در تاسيسات هسته اي نطنز نقض قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل به شمار مي رود.
در ادامه اين بيانيه از ايران خواسته شده است تا نسبت به قطعنامه هاي شوراي امنيت و آژانس بين المللي انرژي اتمي متعهد بوده و با آژانس همكاري كامل داشته باشد.
به گزارش رويترز، سخنگوي وزارت خارجه فرانسه نيز آنچه «تصميم ايران مبني بر تسريع روند غني سازي» خوانده است را يك علامت منفي بر مذاكرات احتمالي ايران و 1+5 دانست.
كاترين اشتون رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا هم روز جمعه اعلام كرد: ايران با تصميم نصب سانتريفيوژهاي جديد در تاسيسات هسته اي اش تعهدات بين المللي را نقض كرده است.
سخنگوي اشتون نيز در اين باره مدعي شده: ايران با اتخاذ اين تصميم مي تواند مواد غني شده بيشتري را توليد كند و اين باعث نگراني هاي بيشتري درباره ماهيت صلح آميز بودن برنامه هسته اي ايران مي شود.
اين ادعا در حالي مطرح مي شود كه روز پنج شنبه گذشته سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه در اين باره گفت: تمام اقدامات ايران در برنامه هسته اي اش در چارچوب موافقتنامه پادمان است. در اين باره نيز به آژانس بين المللي انرژي اتمي اطلاع داده شده است كه آژانس نيز در روند كار حضور و نظارت داشته است.
چند روز پيش خبرگزاري رويترز، اعلام كرد كه ايران با ارسال نامه اي به آژانس بين المللي انرژي اتمي اطلاع داده است كه قصد دارد تعداد سانتريفيوژهاي نسل جديد خود را براي غني سازي اورانيوم در سايت هسته اي نطنز افزايش دهد.
 


استيضاح وزير كار در دستور كار امروز مجلس

در حالي استيضاح شيخ الاسلامي در دستور كار امروز مجلس شوراي اسلامي قرار دارد كه گزارش هاي رسيده حكايت از آن دارد كه تعدادي از نمايندگان به صورت غيررسمي امضاي خود را از پاي طرح استيضاح پس گرفته اند.
عبدالرضا مصري سخنگوي هيئت رئيسه مجلس در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: تعدادي از نمايندگان امضاكننده طرح استيضاح وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي امضاي خود را به طور غيررسمي پس گرفته اند.
وي ادامه داد: در صورتي كه استيضاح كنندگان امضاي خود را به طور غيررسمي پس نگيرند طرح استيضاح شيخ الاسلامي در جلسه يكشنبه بررسي مي شود.
فاطمه رهبر نماينده تهران نيز در گفت وگو با فارس با بيان اينكه وزير كار در انتصاب مرتضوي مسئوليتي ندارد گفت: وزير كار در اين انتصاب مقصر نيست كه استيضاح شود.
محمد صالح جوكار عضو كميسيون امنيت ملي مجلس نيز گفت: موضوع مطرح شده در استيضاح وزير كار مي تواند در ساير نشست و تعامل ميان دو قوه مورد بررسي قرار گيرد چون حواشي ناشي از بررسي آن در صحن مجلس تاثير منفي بر شرايط فعلي جامعه دارد.
رمضانعلي شجاعي كياسري عضو شوراي مركزي فراكسيون رهروان ولايت نيز با انتقاد از طرح استيضاح شيخ الاسلامي گفت: بررسي مشكلات توليد و معيشت مردم بر استيضاح وزير كار اولويت دارد.
نماينده ساري ادامه داد: نظر شخصي بنده اين است كه استيضاح وزير كار مشكلي را حل نخواهد كرد.
موضوع را به هيئت حل اختلاف ارجاع مي دهيم
معاون رئيس جمهور در اجراي قانون اساسي نيز با اشاره به لغو مصوبه اخير هيئت وزيران درباره تفويض اختيارات وزير كار به معاون اول رئيس جمهور گفت: اگر اين روند ادامه پيدا كند قطعا دولت اين موضوع را به هيئت عالي حل اختلاف ارجاع خواهد داد.
ميرتاج الديني در گفت وگو با ايسنا درباره طرح استيضاح وزير كار و رفاه اجتماعي اظهار كرد: استيضاح را در اين شرايط به صلاح نمي دانم.
وي افزود: ماه هاي پاياني دولت است و فكر مي كنم استيضاح به صلاح نيست و از نمايندگان انتظار داريم با نگاه جامع تري به مسائل نگاه كنند، آثار و تبعات اين استيضاح را بررسي كنند و ببينند آيا در شرايط كنوني به صلاح نظام است يا نه، كه طبعا به صلاح نخواهد بود.
ميرتاج الديني در ادامه گفت: متاسفانه استيضاح درباره عملكرد وزير كار نيست و حتي كسي به عملكرد سرپرست سازمان تامين اجتماعي نيز ايرادي نمي گيرد ايراد آنها نسبت به انتصابي است كه صورت گرفته است. اگر اين روند همچنان كش پيدا كند، قطعا دولت به هيات عالي حل اختلاف موضوع را ارجاع خواهد داد. دولت حقوقدانان مسلطي دارد كه ابعاد حقوقي را به خوبي رعايت مي كنند و در نتيجه دولت مصوبه اي را كه به تصويب مي رساند، براي آن استدلال حقوقي دارد.
معاون رئيس جمهور در اجراي قانون اساسي در پايان تاكيد كرد: اگر مجلس درباره مصوبات دولت ايرادي دارد، بر اساس قانون بايد دلايل خود را براي دولت ذكر كند.
 


حقيقت پور خبر داد

برگزاري دور بعدي مذاكرات ايران و 1+5 در قزاقستان

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينكه دور بعدي مذاكرات ايران و 1+5 در قزاقستان برگزار خواهد شد، گفت: پيشنهاد مذاكره مستقيم بين آمريكا و ايران به منزله سياست «هويج و چماق» است.
منصور حقيقت پور نماينده «اردبيل» در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران، به تعيين مكان دور بعدي «مذاكرات» ايران و 1+5 اشاره كرد و گفت: طبق توافقات اوليه، شهر آستانه پايتخت «قزاقستان» به عنوان مكان برگزاري اين دوره از مذاكرات برگزار شده است.
وي افزود: از آنجايي كه كشور مذكور سياست بي طرفانه در قبال برنامه «هسته اي» كشورمان دارد مورد توجه قرار گرفته و به عنوان مكان بعدي انتخاب شده است.
نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در ادامه به پيشنهاد مذاكره مستقيم از طرف «آمريكا» اشاره كرد و گفت: پيشنهاد مذاكره مستقيم از طرف آمريكا در راستاي سياست «هويج و چماق» به شمار مي رود چرا كه از يك طرف پيشنهاد مذاكره مي دهند و از طرف ديگر تحريم هاي جديد عليه كشورمان وضع مي كنند.
حقيقت پور در ادامه افزود: آمريكا قابل اعتماد نبوده و همواره سياست خود را پيگيري مي كند.
 


توي مشت وزارت اطلاعات بوديم

 اما خبر نداشتيم ! (خبر ويژه)

يكي از فتنه گران فراري به هلند گفت وزارت اطلاعات بر تمام تحركات اپوزيسيون اشراف دارد و او هنگامي اين را فهميده كه به شكل دور از انتظار بازداشت شده است.
وب سايت راديو زمانه كه با بودجه دولت هلند و توسط طيفي از عناصر ضد انقلاب اداره مي شود، به نقل از اين فرد متواري و به استناد گفت وگوي وي با تعدادي از بازداشت شدگان نوشت: در بين اپوزيسيون ايران اعتقاد راسخي در اين باره وجود دارد كه دستگاه اطلاعاتي ايران مخالفان را رديابي مي كند و به اطلاعات محرمانه آنان دسترسي دارد. شايد اين تصور ناشي از ترس و يا توهم اين افراد تلقي شود اما شواهد محكمي در تاييد آن وجود دارد. آنها به فناوري هاي مختلف در اين زمينه دست پيدا كرده اند همان طور كه قادر به غني سازي شده اند.
اين ضد انقلاب مقيم هلند كه با اسم مستعار معرفي شده، مي افزايد: ما جمعي بوديم كه براي انجام فعاليت خيلي وسواس به خرج مي داديم و مثلا مراقب امنيت خود بوديم اما قبل از شروع كار همه ما را احضار كردند و فهميديم لو رفته ايم. نيروهاي امنيتي در دنياي ديجيتال كه همه چيز را به هم مربوط و متصل كرده، حاضرند و فرار از آنها و پنهانكاري خيلي دشوار است.
وي در توضيح پنهانكاري هاي گروه خود و علت احتمالي دستگيري مي نويسد: هر احتمالي وجود داشت. از اين كه يكي از بين جمع اخبار را خواسته يا ناخواسته درز داده باشد تا اين كه از طريق موبايل بچه ها روي قرار حساس شده باشند. ما به هيچ وجه از اينترنت استفاده نكرديم و مواقعي كه براي تنظيم كردن قرارهايمان از موبايل استفاده مي كرديم، پشت تلفن از محتواي كار صحبت نمي كرديم. فقط اين كه در اين ساعت در فلان جا باشيد. اما دو روز قبل از انجام كار همه را احضار كردند و از قضيه خبر داشتند. شايد يكي از بچه ها آدم آنها بود. اين احتمال هست، اما احتمال تلخ و ترسناكي است. من و بقيه بچه ها خيلي از هم سوال كرديم. دو به دو، در جمع. حدس ما اين است يا كسي ناخواسته پشت موبايل چيزي از دهانش در رفته است و آنها (دستگاه امنيتي) گل را گرفته اند يا اين كه از روي قراري كه پشت تلفن تنظيم مي كرديم حدس زده اند خبري است و با احضار يك نفر و استفاده از يك نقطه ضعف وادارش كرده اند كه حرف بزند. ما خط هاي ايرانسل خريده بوديم و قبل از شروع كار شماره هايمان را عوض كرديم. فكر مي كرديم با اين كار ديگر مكالماتمان شنود نمي شود. بعدا متوجه شديم كه ديد و تصور ما اشتباه است.
وي كه به مرور اظهارات برخي دستگيرشدگان پس از آزادي پرداخته بود، از قول يكي از آنها اظهار داشت: پرينت اس.ام.اس هاي شش ماه قبل از دستگيري مرا جلويم گذاشتند. خودم با چشم خودم ديدم و شكي در آن ندارم. دل به دريا زدم و آن را دستم گرفتم و ورق زدم. منتظر بودم بازجو با فحاشي و كتك آن را از دستم بگيرد اما برخوردي نكرد. فكر كنم مي خواست عمق فاجعه را ببينم و درهم بشكنم. اس.ام.اس هاي قديمي من در بين پرينت ها بود. وقتي متوجه شد از ديدن اس.ام.اس ها شوكه شده ام با جديت و بدون رگه اي از تهديد گفت اين فقط يك نمونه از كارهاي ماست.
سايت وابسته به ضد انقلاب مقيم هلند پس از مرور انواع اين غافلگيري ها و تصريح بر اينكه اپوزيسيون زير چتر وزارت اطلاعات قرار دارد و نيروهاي امنيتي با آنها بازي مي كنند، مدعي شده كه جمهوري اسلامي فتنه سبز را با قدرت فناوري شكست داد و اين در حالي است كه فتنه سبز را ملت رشيد و غيور ايران با حضور از سر بصيرت در وسط خيابان جمع كردند و البته اين مهم، چيزي از ارزش و اقتدار نيروهاي اطلاعاتي و سربازان گمنام امام زمان(عج) كم نمي كند.
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 33232000
¤ جواب تفرقه افكني رسانه انگليسي بي بي سي را با اتحاد بين تمام اقوام ايراني بدهيم. انگليس هميشه با شعار تفرقه بينداز و حكومت كن در امور داخلي كشورها دخالت كرده و با اين ترفند از آب گل آلود ماهي گرفته است اما ملت و نظام آگاه ما سال هاست كه ترفندهاي شيطاني اين جماعت حقه باز را بر باد داده اند و الان هم خوب است روزي را به عنوان اتحاد بين اقوام ايراني انتخاب كنيم و در اين روز با تظاهرات اتحاد خود را به تمام دنيا نشان دهيم، كه دوستان اميدوار و دشمنان نااميد شوند.
8605---0912
¤ به خانم نولاند سخنگوي كاخ سفيد بايد گفت به جاي اينكه براي ميمون مسافر فضا دلسوزي كند بهتر است براي بچه هاي افغانستان و پاكستان كه زير بمب هاي شما جان خود را از دست مي دهند دلسوزي كنيد.
رضا تاجيك
¤ ناتو پشت پرده تمام حوادث خونبار كشورهاي اسلامي است، از اشغال كشور مسلمان و زرخيز مالي تا حوادث خونين مصر تا اقدامات تروريستي در سوريه، انفجارهاي خونين در عراق و بمباران مداوم پهپادها در افغانستان و تهاجم ناتو قالب هاي فرهنگي-اقتصادي و نظامي دارد كه اين روزها قالب نظامي خيلي قوي است لذا ما مسلمان ها بايد روي وحدت مسلمين فكري كنيم اگر مسلمان ها وحدت بيشتري داشته باشند از اين شرايطي كه امروز كفار به آنها تحميل كردند نجات پيدا مي كنند. كليد عزت و سعادت و خوشبختي مسلمانان در گرو وحدت فارغ از مليت و مذهب و است.
رضا كياني منش
¤ كساني كه از بانكها برداشت كرده اند و به خزانه دولت بدهكارند در هر پست و مقامي كه باشند نبايد خود را در امان ببينند و تحت هر شرايطي بايد سره و ناسره از هم جدا شوند. ما ملت ايران تا پاي جان ايستاده و از كشور و قانون دفاع مي كنيم.
يك شهروند
¤ در 02 روستاي اطراف قزوين در منطقه آب گرم ، گاز وجود ندارد و مردم با مشقت و در سرماي هوا زندگي مي كنند. از مسئولان تقاضاي كمك داريم تا به مشكلات مردم در استان قزوين و بوئين زهرا رسيدگي شود.
3452---2091
¤ قرار بود نيروهاي قرارداد انجام كار معين آموزش و پرورش استخدام پيماني شوند اما آن دسته از نيروهاي قرارداد انجام كار معين كه در شهرهاي بالاي 21 هزار نفر جمعيت مشغول به خدمت هستند مشمول مصوب هيئت وزيران نشده اند. اين موضوع تضييع حق ما شده است و بلاتكليف هستيم لذا از وزير آموزش و پرورش تقاضاي رسيدگي داريم.
جمعي از نيروهاي شهرستان مرند
¤ تمام خيابانهاي شاهرود يك طرفه شده است و هيچ پاركينگ طبقاتي يا زيرگذري براي رفت وآمد وجود ندارد. اين موضوع خانواده ها و افراد را با مشكلات زيادي روبه رو كرده است. در حال حاضر تا دلتان بخواهد در خيابانهاي شهر تابلوهاي توقف ممنوع و چراغ قرمز نصب شده است.
شهروند شاهرودي
¤ يك مستمري بگير تامين اجتماعي با 11 سال سابقه هستم. 826 هزار تومان حقوق مي گرفتم چند روز قبل براي تعويض دفترچه همسرم به تامين اجتماعي مراجعه كردم. ضمن اينكه از سه ماه قبل مبلغ 7 هزار تومان هر ماه از حقوقم كم مي شود. به شعبه 3 ميدان خراسان مراجعه كردم. آدرس عوض شده بود و براي دريافت فيش حقوق مبلغ 050 تومان از من خواستند در حالي كه قبلا اين رقم را نمي گرفتند گويا تنها اين شعبه است كه در ميان ناباوري ما و در روز روشن تخلف آشكار مي كند. از مسئولان تقاضاي رسيدگي دارم.
شهريار
¤ سيستم كارتهاي بانكي پاسخگوي نيازها و مراجعه كنندگان نيست. يا دستگاه پول ندارد، يا شبكه قطع است. در سيستم شاپرك هم كه بايد پول چند ساعت بخوابد و سپس به دارندگان حساب پرداخت شود.
موسوي
¤ شركت پخش نفت و گاز ترمينال جنوب، 8 تلمبه دارد، روزهاي جمعه كه تعطيل است و گازوئيل نمي فروشد و از اين 8 تلمبه فقط يك تلمبه گازوئيل دارد. ما رانندگان در ترمينال جنوب كه قلب سفر هاي كشور را در اختيار داريم چه بايد بكنيم؟
اصغر كردبچه
¤ يك فرهنگي هستم كه 5 ماه قبل بازنشسته شده ام اما طي اين ماه ها هنوز در مورد پاداش و معوقاتي كه قرار بود به ما در مهر ماه پرداخت شود، كسي كاري براي ما انجام نداده و جناب وزير موضوع را با يك عذرخواهي ساده تمام و رها كردند. تقاضاي رسيدگي دارم.
يك شهروند
¤ ادغام موسسه هاي شخصي و خصوصي در داخل هم و تشكيل يك بانك واحد تنها يك اقدام صوري است زيرا هر يك از اين موسسات اعتباري كمافي السابق با همان ضوابط و سلايق شخصي و قبلي خود امور مالي را انجام مي دهند و كسي نيست كه از كار آنها سر در بياورد يا بر كار آنها نظارت داشته باشد.
يك شهروند
¤ در بودجه سال 29 با توجه به حدود سه برابر شدن قيمت برخي از اجناس موجود در بازار بايد ببينيم حقوق كارمندان دولت چه شاغل و چه بازنشسته چقدر افزايش مي يابد؟ سخن ما با مسئولان اين است كه با افزايش درصدي دردي دوا نمي شود، بلكه بايد يك فكر اساسي براي رفع مشكلات و حل گراني در جامعه انجام داد.
رضا سرابي
¤ از مسئولان تقاضا داريم به كابين هاي مترو كه بين خانم ها و آقايان مشترك است توجه كنند. اگر تعداد واگن هاي خانم ها بيشتر شود ديگر خانم ها مجبور نيستند وارد واگن آقايان شوند.
يك شهروند
¤ بنده هر روز با مترو در تهران تردد مي كنم. اختلاط آقايان و خانم ها در مترو ناشي از كمبود جا براي بانوان نيست. حتي گاهي كه قسمت خانم ها خالي است خانم هاي ديگري در قسمت آقايان هستند. اين موضوع چند علت دارد. اول اينكه برخي از خانم ها به محض رسيدن به ايستگاه به اولين واگن نزديك به خود سوار مي شوند برخي ديگر همراه خانواده شان هستند و بالاخره برخي ديگر كه افراد لاابالي و بي بند و بار هستند. براي اين دسته آخر بايد فكري كرد.
0484---6093
¤پله برقي ايستگاه اتوبوس بي آر تي پيچ شميران دائم خراب است. بالا و پايين رفتن از پله ها براي ما افراد پير كه همه به درد زانو مبتلا هستيم مشكل است. از شهرداري تقاضاي رسيدگي داريم.
يك شهروند
¤ فرزندم ليسانس دارد و بيكار است علاوه بر آن كه نمي توانم براي او خرج عروسي مختصري بگيرم آيا درست است آقاياني كه در وزارتخانه هاي مختلف مشغول به كار هستند و دغدغه نان و كار ندارند چند شغله باشند و جوان من بيكار باشد؟
0543---2091
¤ برگزاري جشنواره فيلم نماز و نيايش راهي پرتنوع و جذاب براي گرايش آحاد جامعه اسلامي خصوصا جوانان به فرايض مقدس ديني است. بديهي است كه نماز به خودي خود جذاب است لذا واجب است چنين جشنواره هايي دائم در حال تكرار و برگزاري باشد.
يك شهروند
 


روزنامه نگاران بازداشتي قرار بود كدام خلأ را براي انگليس پر كنند؟ (خبر ويژه)

اظهار تأسف وزير خارجه سابق انگليس درباره بسته شدن سفارت اين رژيم در تهران، راز ارتباط بعدي اين رژيم با برخي روزنامه نگاران زنجيره اي را فاش مي كند.
«ديويد ميلي بند» دستور سال گذشته جانشين ويليام هيگ به بستن سفارت انگليس در تهران را اشتباه توصيف كرد و آن را «تقديم پيروزي به تندروها در تهران» دانست. به گزارش گاردين، ميلي بند كه در موسسه خدمات سلطنتي سخن مي گفت، اظهار داشت: با بستن سفارت مان در تهران كه به دستور ويليام هيگ صورت گرفت، يك پيروزي به تندروها تقديم شد و موضع آنها را در حكومت تقويت كرد. اين امر باعث كاهش تاثيرگذاري بريتانيا و محدود شدن درك ما از شرايط ايران شد.
وي افزود: «تصميم ويليام هيگ در بستن سفارت بريتانيا در تهران، نه تنها تأسف آور بلكه زيانبار بود زيرا نوعي پيروزي را دو دستي تقديم تندروها در ايران كرد. چگونگي پايان ماجراي حمله به سفارت ما در تهران فقط به كساني كمك كرد كه اميد به كشاندن روابط ايران و بريتانيا به بدترين وضعيت را در سر مي پروراندند. بريتانيا مي بايست حضور ديپلماتيك خود را در ايران حفظ مي كرد زيرا به اين ترتيب، مي توانستيم درك نزديك و دست اول از شرايط آن كشور داشته باشيم كه براي ما و همه متحدانمان، بسيار ارزشمند مي بود.»
اظهارات وزير خارجه سابق انگليس پرده از علت گسترش روابط شبكه دولتي اين رژيم (بي بي سي) با طيفي از روزنامه نگاران زنجيره اي مقيم داخل- در پوشش تهيه گزارش و خبر- برمي دارد. هرچند كه نفس همكاري رسانه اي با شبكه دولتي رژيم انگليس جرم محسوب مي شود اما در واقع تقليل اين همكاري به سطح «رسانه اي و خبر»، پوشاندن هدف اصلي اين ارتباطات در حوزه جمع آوري و انتقال اطلاعات و دادن مشورت هاي لازم به رژيمي است كه وزير خارجه سابق آن اذعان مي كند با تعطيلي سفارت دولت متبوعش، از تاثيرگذاري و درك از نزديك شرايط داخلي ايران محروم شده است.
طي هفته گذشته حدود 16 نفر از همكاران برخي روزنامه ها و رسانه هاي زنجيره اي كه فعاليت آنها از ماه ها پيش تحت كنترل وزارت اطلاعات قرار داشت، دستگير شدند. اين افراد در روزنامه هاي اعتماد و شرق و آرمان، هفته نامه آسمان، خبرگزاري ايلنا و سايت هاي بازتاب و جماران فعاليت مي كردند و پيش از اين در برخي نشريات شبه زنجيره اي نيز سابقه حضور داشته اند.
اهميت اين شبكه در جمع آوري اطلاعات براي لندن به حدي بود كه بلافاصله باعث واكنش توأم با عصبانيت و دستپاچگي معاون وزارت خارجه انگليس شد. الستر برت نسبت به بازداشت اين شبكه ابراز ناخرسندي كرده و مدعي شده بود: از دريافت گزارش بازداشت شماري از روزنامه نگاران ايراني به صرف اتهام داشتن ارتباط با روزنامه نگاران خارجي به شدت نگران شدم. اين بازداشت هاي هدفمند، بخشي از تلاش مقامات ايران براي محدود كردن آزادي بيان و خاموش كردن صداهاي مستقل در اين كشور است. من از ايران مي خواهم اين افراد را آزاد كند.
بودجه شبكه بي بي سي از سوي وزارت خارجه انگليس تأمين مي شود و سرويس جاسوسي MI6 به همراه وزارت خارجه براي اين رسانه سياستگذاري مي كنند. راديو بي بي سي در كودتاي مرداد 1332 در خدمت سرويس جاسوسي ام آي سيكس و سازمان سيا قرار داشت. شبكه دولتي بي بي سي هم اكنون توسط شماري از روزنامه نگاران زنجيره اي فراري و زير نظر عناصر سلطنت طلب يا بهايي نظير مسعود بهنود، عنايت فاني و صادق صبا اداره مي شود.
يادآور مي شود در جريان فتنه سال 88 چند تن از عناصر بازداشت شده با سفارت انگليس در ارتباط بودند. آن زمان برخي ديپلمات هاي انگليسي نيز در ميان آشوبگران حضور داشتند كه بازداشت شده اما متاسفانه آزاد شدند و بلافاصله به كشور خود گريختند.
 


فارين پاليسي: كاش سرم صداقت مي خورديم تا به اشتباه مقابل ايران اعتراف كنيم(خبر ويژه)

«حقيقت اين است كه ما اهميت زيادي به حقوق بشر نمي دهيم و وضعيت حقوق بشر در ميان متحدان ما در حد قابل مناقشه تا افتضاح قرار دارد».
اين ارزيابي را نشريه آمريكايي فارين پاليسي منتشر كرده است. استفن والت تحليلگر فارين پاليسي با مرور برخي حقايق كه بر زبان سياستمداران آمريكايي جاري نمي شوند اما واقعيت دارند، نوشت: «تصور كنيد يكي از مقامات بلندپايه سياست خارجي ايالات متحده قبل از يك نشست عمومي يا يك كنفرانس مطبوعاتي تصادفاً چند قرص سيديم پنتوتال (سرم صداقت) را خورده و شروع به اظهارنظر درباره حقيقت يكي از موضوعات مورد بحث كند. صحبت از واقعيت در جايي كه دروغگويي، سياست زدگي و ابهام معمولاً چيره شده است. اگر سياستمداران در ملأ عام شروع به صحبت كردن درباره چيزي كنند كه در خفا به آن اعتقاد دارند، ممكن است ناگهان چه نوعي از «حقايق ناخوشايند» افشا شود؟ آنگاه چند حقيقت برتر كه شما هيچگاه از زبان هيچ مقام آمريكايي نمي شنويد خواهيد شنيد. يكي از آن حقايق اين است كه ما هرگز تسليحات اتمي خود را از بين نمي بريم و اين بدين معناست كه اين اتفاق در زمان عمر من و شما رخ نخواهد داد.»
به گزارش ديپلماسي ايراني، در ادامه تحليل فارين پاليسي و به عنوان حقيقت دوم انكار شده در سياست خارجي آمريكا آمده است: حقيقت اين است كه ما اهميت خيلي زيادي به حقوق بشر نمي دهيم. رؤساي جمهور، ديپلمات ها و ديگر سياستمداران هميشه درباره حقوق بشر صحبت مي كنند. هم كنگره و هم قوه مجريه اغلب به كشورهاي ديگر در مورد اجراي حقوق بشر زورگويي مي كنند (مخصوصاً زماني كه اختلاف هاي ديگري هم با آنها داشته باشيم). اما زماني كه نگراني ها درباره حقوق بشر با منافع ديگر تداخل پيدا كند، نگراني هاي اخلاقي ما تقريباً هميشه در اولويت دوم قرار گرفته است. اكثر آمريكايي ها اهميت نمي دهند كه تحريم هاي آمريكا عليه عراق موجب مرگ چند صد هزار نفر از مردم عراق كه خيلي از آنها كودك بودند شد و براي هيچ يك از مقامات ارشد كه در زمان دولت بوش اجازه شكنجه را صادر كرده بودند كيفرخواست صادر نشد يا حتي بازجويي جدي از آنها نشد (فقط تصور كنيد اگر كه يك دولت خارجي يكي از اسراي آمريكايي را با روش غرق گرفتگي مصنوعي شكنجه مي كرد، ما چه بلوايي به راه مي انداختيم.)
استفن والت تصريح مي كند: آمريكا متحدان زيادي دارد كه وضعيت حقوق بشر در آنها در محدوده «قابل بحث» تا «افتضاح» قرار دارد.
فارين پاليسي همچنين با بيان اين حقيقت كه «ما آمريكايي ها كارهاي احمقانه اي در سياست خارجي انجام داده و به آنها عادت كرده ايم» نوشت: همه مي دانند كه سياست خارجي ايالات متحده در قبال كوبا از اوايل 1960- كه نيم قرن مي شود- اشتباه بوده است اما اين رويه هرگز تغيير نكرده است از آن جايي كه به نظر مي رسيد مخاطرات آن ارزش اين كار را ندارد. همچنين همه مي دانند كه اكثر متحدان ايالات متحده در سرتاسر دنيا براي دهه ها طفيلي آمريكا بوده اند و با بهره گيري از اين حمايت به دنبال منافع خود بوده اند اما گفتن اين موارد با صداي بلند خيلي ديپلماتيك نيست. اكثر خودي ها مي دانند كه جنگ افغانستان يك باخت بود اما ما قصد داريم وانمود كنيم كه يك پيروزي بوده است زيرا اين نظر سياسي امكان پذيرتر است. واضح است كه اساس رويكرد ما به برنامه هسته اي ايران اشتباه بوده است و ما در دو دهه اخير دلايل زيادي به اين كشور داده ايم كه به دنبال يك نيروي بازدارنده هسته اي باشد و براي خودمان يك گودال ديپلماتيك عميق تر حفر كرده ايم. اما انتظار نداريم كه مقامات به اين حقيقت ساده اذعان كنند، و آن هم نه در انظار عمومي.
تحليلگر آمريكايي در پايان نوشت: همانطور كه گفتم اين يك فانتزي بيهوده است. من واقعاً نمي خواهم ببينم كه كري، هگل، مك دونو، ليو يا بقيه با «سرم صداقت» چگونه خواهند بود. اما اين نوعي سرگرمي است كه تصور كني كه آنها در يك لحظه خاص، مخصوصاً زماني كه خويشتنداري ها و محدوديت هاي معمول وجود نداشته باشند ممكن است چه چيزي را بروز دهند. انتظار داريد آنها پرده از كدام رازها بردارند؟

 


چراغ چشمك زن خطر روي نقشه اروپا روشن است (خبر ويژه)

چراغ چشمك زن خطر همچنان بر فراز نقشه اروپا در سال جديد ميلادي ديده مي شود. اروپا با حد بالايي از تهديد مواجه است.
ماهنامه فرانسوي لوموند ديپلماتيك با درج اين تحليل نوشت: در اتحاديه اروپا بورس هاي اوراق بهادار همچنان رو به بالا مي روند اما سال 2013 از نقطه نظر اجتماعي، بدترين سال از ابتداي بحران 2008 به حساب مي آيد. رياضت كشي اقتصادي به مثابه يك اعتقاد راسخ و ضربات پي درپي بر دولت رفاه همچنان ادامه خواهند يافت. اين امر، خواسته دولت آلمان است. براي نخستين بار در تاريخ، برلين بر قاره اروپا سلطه يافته و با دستي آهنين آن را هدايت مي كند. «مرد بيمار» اتحاديه اروپا، اسپانيا، شاهد افزايش تنش هاي سياسي خواهد بود. ايتاليا نيز وضع مشابهي دارد.
لوموند ديپلماتيك با بيان اينكه «موج شديد اعتراضات اجتماعي در برخي كشورهاي اروپايي همچون سيل بنزين روان شد و در انتظار يك كبريت براي اشتعال است» افزود: انفجارهاي ديگري نيز ممكن است در ساير كشورهاي اروپاي جنوبي (يونان، پرتغال، ايتاليا) اتفاق بيافتد، كشورهايي كه فروپاشي اجتماعي آنها را به ستوه آورده است. اتحاديه اروپا در سال 2013 از تونل تاريك نابساماني خود خارج نخواهد شد. و حتي همه چيز ممكن است بدتر شود اگر بازارهاي مالي- با تشويق نوليبرال ها- به فرانسه حمله برند.
اين نشريه فرانسوي خاطرنشان كرد: آمريكا در خاورميانه و در برابر محور ايران، سوريه و حزب الله، محوري شامل برخي كشورهاي منطقه به راه انداخته تا ارتباطات محور ايران با يكديگر را قطع كند و ايران را از متحدان منطقه اي محروم كند. اين كار ترجيحاً بايد تا قبل از انتخابات ايران انجام شود كه در آن طرفداران سازش مقابل خط مشي «عدم سازش در برابر آمريكا» قرار مي گيرند.
لوموند درباره آمريكا نوشت: احتمال حمله آمريكا به تأسيسات اتمي ايران ضعيف است. اوباما مي داند كه اكثريت افكار عمومي آمريكا ديگر نمي خواهند درگير جنگ جديدي شوند. عراق كه نيروهاي پنتاگون روز 31 دسامبر 2011 آن را ترك كردند، هنوز فاصله زيادي با تجربه صلح دارد. جبهه افغانستان هنوز و دستكم تا سال 2014 گشوده است. جنگ سوريه هر روز شديدتر مي شود. و جبهه ديگري نيز ممكن است بزودي در شمال مالي باز شود همه اين جبهه ها بيش از اندازه درگيري ايجاد مي كنند.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10