(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 23 بهمن  1391 - شماره 20427

كوتاه اقتصادي
به دنبال پيش فروش صورت مي گيرد
كاهش20درصدي قيمت سكه
با بهره برداري از 6 طرح پالايشگاهي
ايران به كشورهاي صادركننده بنزين مي پيوندد
شيوه استخدام كارمندان جديد دولت اعلام شد
دبير انجمن اعلام كرد
 نبود نظارت بر توزيع و تعيين نرخ عامل گراني برنج در بازار
غضنفري خبر داد
پرداخت تسهيلات ريالي و ارزي به طرح هاي فولادي بخش خصوصي
با بخشنامه بانك مركزي
بانك ها موظف به ارائه گزارش پرداخت تسهيلات كلان شدند
از امروز و اول اسفند آغاز مي شود
پيش فروش حضوري و اينترنتي بليت هاي نوروزي اتوبوس
معاون وزير راه و شهرسازي خبرداد
 اتمام 37 پروژه نيمه تمام حمل و نقل در قالب مهرماندگار تا پايان سال
محمدي: قيمت برق با راه اندازي بورس انرژي افزايش نمي يابد
معاون وزير صنعت خبر داد
روش هاي جديد تجارت كالا براي تامين نيازهاي كشور
در صورت تصويب شوراي پول و اعتبار
 تسهيلات نوسازي بافت هاي فرسوده به 30ميليون تومان مي رسد
رشد 1264 واحدي شاخص بورس
در صورت تضمين امنيت مسافران
اتوبوس هاي ايراني در عراق تردد مي كنند


كوتاه اقتصادي

¤ مديرعامل سازمان اموال تمليكي گفت: در سال جاري بيشترين كالايي كه مكشوفه بوده و يا از طريق گمرك به سازمان اموال تمليكي سپرده شده «پوشاك» بوده است و پس از آن وسائل ارتباطي و كالاهاي سريع الفساد قرار دارد.اردشير محمدي اظهار كرد: سازمان جمع آوري و فروش اموال تمليكي كالاهايي را به بازار ارائه مي كند كه هيچ مغايرتي از لحاظ بهداشتي، استاندارد و يا محورهاي قانوني براي ورود به بازار نداشته باشد.
¤ مجري كشوري طرح پست يافته گفت: به طور متوسط هر روز 4 هزار و 500 مدرك گم شده توسط مردم به صندوق هاي پستي انداخته مي شود. محسن انصافي مديركل منطقه 13 پستي افزود: بيشترين تعداد مدرك گم شده متعلق به كارت ملي است كه هم اكنون حدود 370 هزار كارت ملي گم شده در واحدهاي پستي سراسر كشور وجود دارد. مجري كشوري طرح پست يافته گفت: پس از كارت ملي بيشترين گم شده ها مربوط به شناسنامه است و هم اكنون 135هزار شناسنامه گم شده از صندوق هاي پستي تخليه شده و در پست نگهداري مي شود.
¤ رئيس سازمان توسعه تجارت گفت: اگر دولت تاكنون برنامه اي مشخص براي حذف ارز مرجع داشت به صورت شفاف اعلام مي كرد. حميد صافدل درباره اختصاص ارز مبادله اي به واردات برنج و گوشت اظهار كرد: سياست اصلي دولت در خصوص گروه هاي اول و دوم كالايي كه شامل كالاهاي اساسي مورد نياز، دارو و مواد اوليه دارويي است، تأمين اين كالاها با ارز مرجع است و گروه هاي كالايي 3 تا 9 ارز مبادله اي دريافت مي كنند.
¤ معاون آب، خاك و منابع وزير جهادكشاورزي گفت: تسهيلات 13درصد به ايجادكنندگان صنايع تبديلي پرداخت و از آنها حمايت مي شود.سيد رحيم سجادي در مورد صنايع تبديلي و تكميلي بخش كشاورزي گفت: صنايع تبديلي وضعيت مناسبي دارد، تسهيلات خوبي در حد 260ميليارد تومان از محل منابع طرح توسعه كشاورزي به اين صنايع پرداخت شده است و حدود 200ميليارد تومان هم اعتبار مصوب وجود دارد. معاون آب، خاك و صنايع وزير جهادكشاورزي افزود: هر كسي براي سرمايه گذاري در صنايع تبديلي تمايل داشته باشد، تسهيلات 13درصدي داده شده و از آنها حمايت مي شود.
¤ با امضاي تفاهم نامه اي ميان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه صنعتي ملل متحد (يونيدو) كنسرسيوم بين المللي آفتاب تشكيل مي شود.مديركل دفتر توسعه صنعت فناوري اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: اين وزارتخانه در نظر دارد در راستاي اين تفاهم نامه آموزش گسترده مهارت هاي فناوري اطلاعات، مديريت كسب و كار و كارآفريني در واحدهاي صنعتي، معدني و تجارتي كشور را براساس اصل 44 قانون اساسي و با استفاده از توان بخش خصوصي به انجام برساند.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 7750 الي 7753، 7760 الي 7765 و 3601 الي 3604 و 7628 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
 


به دنبال پيش فروش صورت مي گيرد

كاهش20درصدي قيمت سكه

رئيس اتحاديه طلا و جواهرفروشان تهران گفت: پيش فروش سكه 15 تا 20 درصد كاهش قيمت سكه را در پي خواهد داشت.
احمد وفادار در گفت و گو با ايسنا اظهار كرد: پيش فروش سكه تأثير مثبتي در كاهش و عدم افزايش قيمت سكه خواهد داشت كه اين تأثير مثبت را در دوره گذشته كه 10 تا 15 درصد كاهش قيمت را در پي داشت مي توان حس كرد.
وي تأكيد كرد: پيش فروش هاي دو روزه آن چنان تأثيري نخواهد داشت و بايد پيش فروش، بيش از پنج روز انجام شود تا تأثير مثبت و به سزايي بر بازار داشته باشد.
وي پيشنهاد كرد كه پيش فروش ها هر ماه به مدت پنج روز انجام شود چرا كه تأثير بيشتري خواهد داشت و كمك شاياني به بازار مي كند تا تب تقاضا فروكش كند.
وفادار خاطرنشان كرد: قيمت پيش فروش نبايد با قيمت جهاني تفاوت آنچناني داشته باشد تا قاچاق سكه صورت گيرد.
رئيس اتحاديه طلا و جواهرفروشان تهران ادامه داد: قيمت پيش فروش نكته بسيار مهمي است كه در دوره قبلي پيش فروش، قيمت سكه 900 هزار تومان بود كه با قيمتي در حدود 700 هزار تومان پيش فروش انجام مي شد.
او در پايان گفت: قرار بود طرح شبنم براي طلا و سكه انجام شود و با صحبت هايي كه با مسئولان صورت گرفت فعلاً اين طرح اجرا نخواهد شد.
 


با بهره برداري از 6 طرح پالايشگاهي

ايران به كشورهاي صادركننده بنزين مي پيوندد

معاون وزير نفت با تشريح جزئيات پيشرفت ساخت6 طرح جديد بنزين و گازوئيل سازي ايران از افزايش توليد بنزين كشور به 75 ميليون ليتر در روز خبر داد و اعلام كرد: تا 40 روز آينده 4 طرح عظيم پالايشگاهي راه اندازي خواهد شد.
عليرضا ضيغمي در گفتگو با مهر در تشريح مهمترين برنامه هاي دولت به منظور افزايش يا ظرفيت توليد بنزين و گازوئيل و راه اندازي طرح هاي جديد پالايشگاهي، گفت: پيش بيني مي شود پس از افتتاح رسمي مرحله دوم فاز سوم طرح توسعه پالايشگاه نفت آبادان، تعدادي از پروژه هاي جديد پالايشگاهي و بنزين سازي تا پايان سال جاري افتتاح و راه اندازي شوند.
معاون وزير نفت تاكيد كرد: تا پايان فعاليت دولت دهم در مجموع ظرفيت توليد بنزين كشور به 70 تا 75 ميليون ليتر در روز افزايش مي يابد.
ضيغمي درباره آخرين وضعيت راه اندازي طرح بنزين سازي پالايشگاه اصفهان، توضيح داد: پيش بيني مي شود: واحد بنزين سازي پالايشگاه اصفهان در سالروز ملي شدن صنعت نفت يعني 29اسفند امسال راه اندازي شود.
معاون وزير نفت با اعلام اينكه با راه اندازي اين واحد جديد توليد روزانه 3 ميليون ليتر نفر بنزين با استاندارد يورو 4 و 5 اتحاديه اروپا به ظرفيت توليد كشور مي افزايد، تاكيد كرد: در مجموع امكان تثبيت و افزايش توليد بنزين در پالايشگاه اصفهان تا بهار سال آينده به طور كامل تحقق مي يابد.
مدير عامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي در ادامه درباره آخرين وضعيت طرح بنزين سازي پالايشگاه نفت تبريز، اظهارداشت: واحد بنزين سازي پالايشگاه تبريز علاوه بر افزايش ظرفيت روزانه يك ميليون ليتري توليد بنزين كشور، داراي واحد جداسازي «بنزن» از بنزين بوده كه بنزن آن به پتروشيمي تبريز ارسال خواهد شد.
وي، افزود: در پالايشگاه لاوان، شاهد افزايش ظرفيت و توليد بنزين به ميزان 2ميليون ليتر در روز، افزايش يك ميليون ليتري توليد گازوييل و استاندارد سازي تمامي محصولات آن ازجمله بنزين، گازوييل و نفت سفيد به يورو 4 و 5 خواهيم بود.
معاون وزير نفت با يادآوري اينكه در پالايشگاه بندرعباس كه تلاش مي شود در نيمه اول سال آينده راه اندازي شود واحد تصفيه گازوييل و واحد بنزين سازي راه اندازي مي شود، بيان كرد: بر اين اساس سهم ظرفيت افزايش توليد بنزين آن 5 ميليون ليتر در روز است.اين عضو هيئت مديره شركت ملي نفت ايران، تاكيد كرد: در مجموع با راه اندازي طرح هاي اشاره شده و بدون احتساب بنزين توليدي پتروشيمي، توليد اين كالاي استراتژيك در كشور به مرز 70 تا 75 ميليون ليتر در روز خواهد رسيد.
شايان ذكر است: در حال حاضر توليد روزانه بنزين بيش از 60 ميليون ليتر است و مصرف روزانه حدود 61 ميليون ليتر كه با افزايش توليد به 75 ميليون ليتر، امكان صادرات آن فراهم و به تدريج بر جمع آن افزوده مي شود. بدين ترتيب ايران به جمع صادركنندگان بنزين مي پيوندد.
 


شيوه استخدام كارمندان جديد دولت اعلام شد

معاون حقوقي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهوري تصريح كرد: استخدام در تمامي سازمان ها حتي نهاد رياست جمهوري با برگزاري آزمون انجام خواهد شد.
عبدالعلي تاجي در مورد روند اجراي آزمون هاي استخدام و جذب نيروي انساني نيز گفت: استخدام يك فرايند است كه در ابتدا بايد براساس تعيين پست هاي بلاتصدي، تعداد نيروهاي مورد نظر، ميزان تحصيلات و گرايش هاي آنها مشخص شده و طبق آن نشر آگهي انجام شود.
او در ادامه افزود: زماني كه قرار است استخدامي انجام شود بعد از تعيين تعداد و تخصص نيروهاي مورد نياز، اطلاعات در سايت كارمند ايران قرار گرفته و افراد واجدشرايط از اين طريق ثبت نام و در آزمون عمومي شركت مي كنند. سپس از ميان كساني كه حداقل نمره را كسب كرده اند، سه برابر ظرفيت تعيين شده انتخاب و به مرحله مصاحبه و انجام آزمون تخصصي راه مي يابند.
تاجي افزود: از ميان برگزيدگان در آزمون تخصصي و مصاحبه يك ونيم برابر ظرفيت انتخاب و در اختيار هيئت مركزي گزينش در دستگاه اجرايي مورد نظر قرار گرفته تا براساس قانون مصوب مجلس مورد بررسي و تحقيق قرار گيرد تا در نهايت اطلاعات افراد برتر در سامانه كارمند ايران ثبت شده و با صدور شناسه استخدامي براي آنها، استخدام نيروها انجام شود.
وي با اشاره به اصلاح انجام شده در مورد آزمون هاي استخدامي در طرح مهرآفرين افزود: يكي از ايراداتي كه از سوي رئيس مجلس بر اين طرح وارد شد مربوط به استخدام بدون آزمون در برخي از موارد خاص بود؛ اما پس از اصلاح تمامي سازمان ها حتي در موارد خاص نيز بايد با برگزاري آزمون استخدام را انجام دهند.
تاجي تأكيد كرد: در راستاي اجراي ماده 57 قانون برنامه پنجم توسعه، در هر موردي كه دستگاه ها و نهادها نيازمند جذب نيروي انساني هستند بايد افراد مورد نظر را با برگزاري آزمون استخدام كنند.
معاون حقوقي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهوري همچنين در مورد اين كه استخدام 1500نفر در نهاد رياست جمهوري بر چه اساسي خواهد بود، بيان كرد: نحوه استخدام در اين مورد نيز اصلاح شده است چرا كه تا پيش از اين امكان استخدام 1500 نفر بدون برگزاري آزمون و از طريق مصاحبه داده شده بود اما با اصلاحات انجام شده نهاد رياست جمهوري نيز بايد نيروي انساني مورد نياز خود را از طريق نشر آگهي و برگزاري آزمون از ميان علاقه مندان و واجدين شرايط تأمين كند.
وي اضافه كرد: زمان برگزاري آزمون استخدامي در نهاد رياست جمهوري نيز در اختيار اين نهاد بوده و هر زماني كه خود تشخيص دهد اين كار را انجام خواهد داد.
 


دبير انجمن اعلام كرد

نبود نظارت بر توزيع و تعيين نرخ عامل گراني برنج در بازار

دبير انجمن برنج از تفاوت 1600 توماني قيمت هر كيلوگرم برنج ايراني از شمال كشور تا پايتخت خبر داد.
جميل عليزاده شايق در گفت وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: فاصله گرفتن از فصل برداشت يكي از دلايلي است كه تقريبا همه ساله سبب افزايش نسبي قيمت برنج مي شود اما هنگامي كه قيمت همه محصولات و كالاها در كشور سه برابر مي شود طبيعي است كه بر محصولاتي مانند برنج نيز تاثيرگذار باشد.
وي با مناسب ارزيابي كردن وضعيت توليد و واردات برنج نسبت به سال گذشته عنوان كرد: در سال هاي گذشته حدود يك ميليون و 200هزار تن برنج وارد كشور مي شد در حالي كه در 10ماهه امسال حدود 900 هزار تن برنج وارد شده و پيش بيني مي شود با ادامه اين روند واردات برنج از يك ميليون و 200 هزار تن نيز عبور كند.
به گفته دبير انجمن برنج كاهش تعرفه واردات برنج از 24 به 12درصد باعث افزايش واردات برنج در سال جاري خواهد شد.
عليزاده شايق درباره ديگر عوامل افزايش قيمت برنج عنوان كرد: امسال از نظر رواني برخي اظهارنظرهاي نادرست سبب گرانتر شدن برنج شد؛ به عنوان مثال در گذشته اعلام شد كه برنج در بازار نيست و برخي در حال احتكار كردن هستند كه چند نفر آنها دستگير شدند و اين سبب شد قيمت برنج ناگهان افزايش يابد.
وي با بيان اين كه آبان ماه امسال حدود 25درصد قيمت هر كيلوگرم برنج ايراني افزايش يافت گفت: از آذرماه تاكنون قيمت برنج ايراني 20درصد كاهش پيدا كرد به گونه اي كه در حال حاضر بهترين و گرانترين برنج ايراني بدون ناخالصي ها در استان هاي شمالي كيلويي 4300 تا 4400 تومان به فروش مي رسد اما هر كيلوگرم برنج ايراني كه پس از انتقال به بازار تهران با افزودن برنج هاي نيمه دانه و ناخالصي ها همراه مي شود به 6000 تومان مي رسد.
دبير انجمن برنج با بيان اينكه سيستم موجود در بازار برنج تهران اقتصادي، علمي و منطقي نيست افزود: علت افزايش قيمت برنج و تفاوت قيمت آن از استان هاي شمالي تا تهران نبود نظارت بر توزيع، قيمت گذاري و تعيين نرخ برنج است كه مي توان با افزايش نظارت تا 90درصد از نوسانات قيمت برنج جلوگيري كرد.
 


غضنفري خبر داد

پرداخت تسهيلات ريالي و ارزي به طرح هاي فولادي بخش خصوصي

225 ميليارد تومان اعتبار ريالي و 9 ميليون يورو اعتبار ارزي به طرح هاي فولادي بخش خصوصي اختصاص مي يابد.
مهدي غضنفري وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جلسه اخير با معاون اول رئيس جمهوري كه با هدف جان بخشي به طرح هاي فولادي برگزار شده، گفت: تصميمات اين جلسه نويدبخش طرح هاي فولادي با بيش از 90درصد پيشرفت فيزيكي است و منجر به افزايش 4ميليون تن ظرفيت توليد فولاد كشور خواهد شد.
غضنفري كه از اين تصميم به عنوان «احياء و بازتنفس طرح هاي فولادي» ياد كرد، ادامه داد: طبق نتايج اين جلسه اميدواريم تا اوايل خرداد ماه سال آينده شاهد بهره برداري از چند طرح فولادي باشيم.
وي افزود: بر اين اساس مقرر شد كه تا 10 روز آينده در مجموع 225 ميليارد تومان اعتبار ريالي و 9ميليون يورو اعتبار ارزي از سوي بانك هاي عامل به هشت طرح بزرگ و كوچك فولادي بخش خصوصي در نقاط مختلف كشور اختصاص يابد.
وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه توزيع گسترده مرغ در روزهاي اخير آغاز شده، گفت: در حال حاضر 20 هزار تن مرغ در سطح عرضه به قيمت هر كيلوگرم 5100 تومان براي مصرف كننده در شبكه سراسري در حال توزيع است.
همچنين همزمان با نزديك شدن به ماه پاياني سال و در آستانه سال نو، وزير صنعت، معدن و تجارت از برنامه ريزي گسترده براي توزيع بيش از 280 هزار تن كالاي اساسي و ميوه شب عيد از محل ذخاير خبر داد.
وزير صنعت، معدن و تجارت در مورد 180هزار تن كالاي اساسي پرمصرف و مورد نياز مردم براي شب عيد توضيح داد: در اين ايام 70 هزار تن مرغ، 30 هزار تن گوشت قرمز، 30 هزار تن برنج، 20هزار تن روغن، 30 هزار تن شكر از طريق نمايشگاه هاي بهاره (عرضه مستقيم كالا)، فروشگاه هاي زنجيره اي و مراكز فروش تا 25 اسفند ماه توزيع مي شود.
غضنفري سپس گفت: توزيع كالاي اساسي و ميوه از ابتداي اسفند ماه براساس جداول كنترل نظارت استان ها در سراسر كشور و بر مبناي تاريخ مورد نظر مسئولان استاني آغاز و تا نوروز سال آينده ادامه خواهد داشت.
وزير صنعت، معدن و تجارت سپس عنوان كرد: فروش فوق العاده مواد شوينده به صورت گسترده در ايام پاياني سال در دستور كار تنظيم بازار قرار گرفته به نحوي كه كارخانجات توليدي و انجمن هاي برتر كالاها را از طريق شبكه هاي توزيع و فروشگاه هاي زنجيره اي و نمايشگاه ها در اختيار مردم قرار مي دهند.
وي با بيان اينكه تشديد بازرسي با مشاركت بازرسان سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان و تعزيرات حكومتي و استفاده از توان اصناف جزو برنامه هاي ايام پاياني سال است، افزود: علاوه بر رسيدگي به پرونده ها توسط تعزيرات حكومتي، سامانه 124 نيز آماده دريافت شكايات و نظرات مردم است.
 


با بخشنامه بانك مركزي

بانك ها موظف به ارائه گزارش پرداخت تسهيلات كلان شدند

بانك مركزي طي بخشنامه اي به بانك هاي كشور اعلام كرد: پرداخت تسهيلات و تعهدات كلان بانكي بايد هرماه به اين بانك گزارش شود.
براساس اين بخشنامه چنانچه شخص حقيقي بيش از يك فقره تسهيلات و تعهدات دريافت كرده باشد، بايد هر فقره از آن را به تفكيك و در رديف هاي متوالي به صورت ذي نفع واحد ذكر شود.
همچنين خالص تسهيلات و تعهدات بايد مطابق با ماده سه آيين نامه و تبصره آن منظور شود. توضيح اين كه تسهيلات شامل سود دريافتي و وجه التزام تاخير تاديه دين نيز مي شود؛ ضمنا براي محاسبه خالص تسهيلات و تعهدات به هر ذي نفع بايد مبلغ تسهيلات و تعهدات با ضريب يك اعلام شود.
در ادامه توضيحات اين بخشنامه آمده است: در مورد شركت هايي كه موسسه اعتباري، مالك تمام يا بخشي از سهام آنها است بايد قيمت تمام شده سهام مذكور نيز در محاسبه مجموع خالص تسهيلات و تعهدات به آن لحاظ شود، در صورت عدم اعطا ايجاد تسهيلات و تعهدات به شركت هاي فوق درج قيمت تمام شده سهام در هر مقطع الزامي است.
 


از امروز و اول اسفند آغاز مي شود

پيش فروش حضوري و اينترنتي بليت هاي نوروزي اتوبوس

پيش فروش اينترنتي بليت اتوبوس هاي نوروزي از 23بهمن ماه و پيش فروش حضوري بليت اتوبوس از ابتداي اسفند ماه آغاز مي شود.
به گزارش فارس، طرح نوروزي جابه جايي مسافر از 24 اسفند ماه 91 آغاز و تا 16 فروردين ماه 92 ادامه دارد.
شركت و مؤسسات حمل و نقل مسافر در اين ايام از حداكثر ظرفيت ناوگان تحت پوشش خود براي ايام پيك تقاضا و همچنين مسيرهايي كه حجم بالايي از جا به جايي مسافر را دارند استفاده مي كنند.
به منظور انجام سفر برنامه ريزي شده و اجراي بهتر طرح نوروزي جا به جايي مسافر، به تمامي شركت هاي مسافربري اعلام شده تا پيش فروش اينترنتي بليت اتوبوس ها را يك هفته زودتر از پيش فروش حضوري آغاز كنند.
همچنين نرخ بليت اتوبوس در راستاي جبران سفرهاي يك سر خالي ناوگان، تنها براي اين ايام يعني از 24 اسفند ماه 91 تا 16فروردين ماه 92، با حداكثر 20 درصد افزايش مواجه است و پس از 16 فروردين، نرخ ها به حالت قبلي خود برمي گردد.
مديركل حمل ونقل و پايانه هاي استان تهران در اين باره مي گويد: با اتحاديه و انجمن هاي شركت هاي مسافربري هماهنگي هاي لازم انجام شده تا نظارت كافي بر پيش فروش بليت هاي نوروزي وجود داشته باشد.
سيد يعقوب ميركتولي در خصوص تامين ناوگان مورد نياز جاده اي در طرح نوروزي اظهار داشت: برنامه ريزي لازم در جهت بهره برداري از حداكثر ظرفيت و توان ناوگان حمل ونقل عمومي مسافر انجام شده و در اين باره هيچ مشكلي نداريم.
وي اضافه كرد: هماهنگي لازم نيز با سازمان هاي دولتي، نهادها و كارخانجات انجام شده تا در صورت لزوم از خودروهاي مسافري مناسب براي پشتيباني و تقويت ناوگان عمومي در طول اجراي طرح استفاده كنند.
وي ادامه داد: شركت ها و موسسات مسافربري ملزم بر عملكرد رانندگان تحت پوشش خود در خصوص خدمت رساني هرچه مطلوب تر به مسافران براساس آيين نامه ها و بخشنامه هاي صادره و به ويژه الزام آنها به سوار و پياده كردن مسافران در پايانه هاي عمومي و ساير محل هاي تعيين شده هستند.
ميركتولي افزايش ايمني حمل و نقل را مهمترين اولويت راهداري و حمل و نقل جاده اي در اجراي طرح عنوان كرد و گفت: به منظور تامين امنيت، آسايش و رفاه هرچه بيشتر مسافران در سفرهاي بين شهري، مديران فني شركت ها و موسسات حمل و نقل مسافر دقت نظر بيشتري جهت تاييد سلامت فني وسايل نقليه مسافربري قبل از سفر داشته باشند.
مديركل حمل ونقل و پايانه هاي استان تهران اظهار داشت: در روزهاي آتي مراكز اصلي پيش فروش حضوري بليت اتوبوس در سطح شهر را با هماهنگي اتحاديه و انجمن صنفي مسافربري، به متقاضيان معرفي مي كنيم.
 


معاون وزير راه و شهرسازي خبرداد

اتمام 37 پروژه نيمه تمام حمل و نقل در قالب مهرماندگار تا پايان سال

مدير عامل شركت ساخت با بيان اينكه تكميل پروژه هاي نيمه تمام از رويكردهاي توسعه گرايي دولت است، از اتمام 27 پروژه مهرماندگار تا پايان سال خبر داد و گفت: اجراي اين طرح، مطالبات پيمانكاران را كاهش داد.
احمد صادقي در گفت وگو با فارس با بيان اينكه تكميل پروژه هاي نيمه تمام وزارت راه از رويكردهاي توسعه گرايي دولت است. اظهارداشت: طرح هاي مهر ماندگار نقطه عطف و سنگ بنايي از عزم دولت براي تداوم خدمتگزاري به مردم ايران است.
وي تأكيد كرد: اجراي پروژه هاي نيمه تمام در قالب مهرماندگار در اولويت است و دولت قبل از كلنگ زني پروژه ها، تمامي پول خود را براي تكميل پروژه هاي نيمه كاره به كار مي گيرد.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به تأثير شاخص هاي اقتصادي در بخش مسكن و حمل و نقل، اظهارداشت: طبق محاسبات انجام شده در كشور بخش مسكن 30درصد و بخش حمل و نقل نيز 12درصد در شاخص هاي اقتصادي تأثيرگذار هستند.
صادقي اضافه كرد: اتمام پروژه هاي نيمه تمام در بخش حمل و نقل موجبات توسعه و پيشرفت اقتصادي مناطق مربوط به پروژه را فراهم مي كند.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور تصريح كرد: قطعا اين امر به رشد اقتصادي و افزايش توليد ناخالص داخلي كشور و مناطقي كه پروژه ها در آنجا انجام شده است، مي انجامد.
وي با بيان اينكه سهم وزارت راه و شهرسازي از طرح هاي مهر ماندگار بهره برداري 153 پروژه با اعتباري حدود 334 هزار و 953 ميليارد ريال است. گفت: منابع انجام پروژه هاي نيمه تمام از چندين محل شامل فروش سهام كارخانجات دولتي، بودجه عمومي، فروش اوراق مشاركت جذب فاينانس تأمين مي شود.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور گفت: كمبود منابع مالي در بخش توسعه زيرساخت ها موجب كندي پيشرفت برخي از پروژه هاي مهم و سراسري در كشور شده بود اما از زمان اجرايي شدن مهرماندگار و حمايت هاي مالي و مساعدت هاي دولت جهش بزرگي در سرعت ساخت پروژه ها ايجاد شده است.
صادقي تصريح كرد: اجراي 37 پروژه مختلف زيربناهاي حمل ونقل كشور در قالب طرح مهرماندگار در سال جاري به طول حدود 5 هزار و 409 كيلومتر هدف گذاري شده است و مابقي پروژه هاي اين طرح در سال آينده به بهره برداري خواهند رسيد.
معاون وزير راه و شهرسازي اضافه كرد: با اجراي پروژه هاي مهرماندگار مطالبات پيمانكاران تا حد چشمگيري كاهش يافته و همين امر موجب به وجود آمدن انگيزه بيشتر براي پيشرفت فيزيكي پروژه ها شده است.
بنابراين گزارش: صادقي هفته گذشته در خصوص تسويه بدهي اين شركت و پرداخت مطالبات پيمانكاران، گفته بود: از محل فروش اوراق مشاركت، اعتبار مهرماندگار و فروش سهام كارخانجات دولتي 50 درصد مطالبات پيمانكاران پرداخت شده است؛ كل بدهي فعلي ما به پيمانكاران هم اكنون 200 ميليارد تومان است.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور تصريح كرد: طرح عظيم مهرماندگار و اختصاص اعتبار ويژه به اين طرح موجب شده است كه در سال جاري حداقل بتوانيم يك هزار كيلومتر شبكه ريلي را مورد بهره برداري قرار دهيم كه اين امر در تاريخ كشور ركورد محسوب مي شود.
 


محمدي: قيمت برق با راه اندازي بورس انرژي افزايش نمي يابد

مديرعامل بورس انرژي جزئيات كشف قيمت برق در اين بورس را تشريح كرد.
شاپور محمدي گفت: قيمتي كه براي هر مگاوات برق در معاملات آزمايشي كشف شده و مبنا قرار گرفته است، بين 15 تا 25 هزار تومان براي هر مگاوات برق مي باشد كه معاملات بورس انرژي در اين قيمت انجام خواهد شد.
وي افزود: درست است كه قيمت برق در بورس انرژي كشف مي شود، اما اين قيمت مبنايي براي معامله بين مصرف كنندگان عمده است، نه مصرف كنندگان خرد كه مردم هستند.
وي با اشاره به اين كه، نرخي كه مصرف كننده هاي خرد براي برق مصرفي خود بايد بپردازند، همان قيمتي است كه وزارت نيرو سالانه تعيين مي كند، گفت: قيمتي هم كه در معاملات برق در بورس انرژي كشف مي شود، ربطي به مصرف كنندگان خرد نخواهد داشت؛ چرا كه معاملات برق در بورس انرژي بين دولت و مصرف كنندگان عمده به عنوان مثال كارخانه ها انجام مي شود.
مديرعامل بورس انرژي در خصوص تأثير راه اندازي بورس انرژي بر مصرف كنندگان خرد و مردم گفت: از يك سو بورس انرژي سبب تخصيص بهينه منابع به مصرف كنندگان عمده در سطح كلان مي شود و از سوي ديگر به دليل نوسان قيمت ها در زمان هاي مختلف روز زمان بهينه براي مصرف برق مشخص شده و اين مي تواند رفتار مصرف كننده را هم بهينه سازد.وي افزود: بر اين اساس با توجه اين كه، زمان هاي پيك مصرف مشخص مي شود و اين موضوع به مصرف كنندگان خرد هم اطلاع رساني مي شود مردم مي توانند رفتار مصرفي خود را براساس اين زمان ها شكل بدهند.محمدي در تشريح كاركردهاي بورس انرژي در راستاي فرهنگ سازي براي استفاده از برق در زمان هاي كم مصرف اظهار داشت: شركت هاي برق منطقه اي سيگنال هايي را به مردم در خصوص زمان هاي كم بار مصرف و زمان هايي كه قيمت برق ارزان است اعلام مي كنند، چرا كه اين شركت ها برق را با قيمت هاي متفاوت در زمان هاي مختلف خريداري مي كنند.
محمدي افزود: نوسان قيمت در محدوده اي كه دولت اعلام مي كند، آزاد است در اين ميان مصوبات دولت هم به قوت خود باقي است به عنوان مثال اگر قرار باشد كشاورزان برق ارزان دريافت كند خللي در آن ايجاد نمي شود.
 


معاون وزير صنعت خبر داد

روش هاي جديد تجارت كالا براي تامين نيازهاي كشور

معاون وزير صنعت ، معدن و تجارت جزئيات روش هاي جديد تجارت كالاهاي ايراني عليرغم محدوديت هاي بانكي را تشريح كرد.
حميد صافدل در گفتگو با مهر گفت: در تجارت روش هاي مختلفي براي كالا وجود دارد كه دامنه آن از روش تهاتر كالا به كالا گرفته تا روش بيع متقابل (باي بك) كشيده شده است. بر اين اساس،اين روش ها متناسب با قابليت انعطاف پذيري و جابه جايي كالا و ارز مي تواند مورد استفاده قرارگيرد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: متناسب با شرايط، سطح ارتباطات بانكي كشورها حتي در شرايط بسيار عادي نيز تركيبي از اين روش ها استفاده مي شود.
وي تصريح كرد: هم اكنون نيز تركيبي از اين روش ها از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد استفاده قرار مي گيرد. ضمن اينكه براساس بررسي هاي صورت گرفته، ايران 100 ميليارد دلار تراكنش ارزي در دنيا دارد كه مي توان با استفاده از پتانسيل هاي مختلف، نيازهاي كشور را با آن تامين كرد.
صافدل اظهارداشت: در سال هاي گذشته نيز بخش قابل توجهي از سرمايه گذاري در پتروشيمي ها از محل بيع متقابل با باي بك انجام شده است؛ هم اكنون نيز اين رويه استمرار دارد.
 


در صورت تصويب شوراي پول و اعتبار

تسهيلات نوسازي بافت هاي فرسوده به 30ميليون تومان مي رسد

معاون وزير راه و شهرسازي اعلام كرد: افزايش تسهيلات نوسازي بافت هاي فرسوده در انتظار تصميم گيري شوراي پول و اعتبار است كه احتمال دارد ميزان اين تسهيلات از 20ميليون به 30ميليون تومان افزايش يابد.
مجيد كيان پور در گفت و گو با ايسنا اظهار كرد: مصوبه افزايش تسهيلات نوسازي و بهسازي بافت هاي فرسوده در كميته فرعي شوراي پول و اعتبار تصويب شده و اكنون در انتظار تصميم گيري در كميته اصلي شوراي پول و اعتبار هستيم.
وي درباره اجراي اين مصوبه تا پايان امسال گفت: پيگيري مي شود كه تسهيلات نوسازي و بهسازي بافت هاي فرسوده تا پايان سال افزايش يابد.
كيان پور نيمه اول دي ماه از پرداخت تسهيلات نوسازي به 60 هزار متقاضي بافت فرسوده خبر داده و گفته بود: بايد تا پايان امسال 120هزار واحد مسكوني در محدوده بافت هاي فرسوده افتتاح شود.
به گفته معاون وزير راه و شهرسازي تاكنون 36هزار و 832 واحد مسكوني افتتاح شده و 46 هزار و 824 واحد مسكوني ديگر نيز آماده بهره برداري است.
معاون وزير راه و شهرسازي با يادآوري تسهيلات نوسازي محقق شده طي سال هاي گذشته گفت: در سال 87 تسهيلات نوسازي به 30 هزار و 765 واحد مسكوني، در سال 88 به 39 هزار و 448 واحد مسكوني و در سال 89 نيز به 60 هزار و 552 واحد مسكوني پرداخت شد.
به گفته او سال گذشته براي نوسازي 79 هزار و 77 واحد مسكوني تسهيلات پرداخت شده است. همچنين طي 9 ماه امسال براي نوسازي 171 هزار و 325 واحد مسكوني تسهيلات تخصيص يافته كه اين اعتبار در حال جذب است و تاكنون 63 هزار و 554 واحد مسكوني به بانك هاي عامل معرفي شده اند.
مديرعامل شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران خاطرنشان كرد: عملكرد دولت دهم در نوسازي بافت هاي فرسوده فراتر از برنامه پنجم توسعه بوده است.
 


رشد 1264 واحدي شاخص بورس

در پي استقبال سهامداران از سهام پالايشگاه اصفهان، شاخص بورس 1264 واحد رشد كرد.
به گزارش فارس، تا پيش از روز شنبه بالاترين افزايش روزانه شاخص بورس حداكثر 788 واحد بود اما در پي بازگشايي نماد پالايشگاه اصفهان در روز شنبه گذشته شاخص بورس با بي سابقه ترين افزايش روزانه ارقام خود مواجه شد.
براساس اين گزارش: نماد پالايشگاه اصفهان كه از 29 شهريورماه تاكنون بسته بود با اعلام شفاف سازي در هفته گذشته، روز شنبه آماده بازگشايي نماد شد و در پي اين اتفاق قيمت هر سهم اين شركت اصل 44 از 489 به حدود هزار و 674 تومان رسيد كه معادل 250 درصد رشد نشان مي دهد.
اين رشد در شرايطي ركوردي براي اين شركت و ساير شركت هاي بزرگ حاضر در بورس به شمار مي رود كه موجب اثرگذاري هزار و 88 واحدي پالايشگاه اصفهان در شاخص بورس شد. با اين رويداد شاخص بازار سهام با بي سابقه ترين و تاريخي ترين جهش خود در عمر 47 ساله مواجه و حدود 1264 واحد پرواز كرد تا نه تنها به راحتي از كانال 38 واحدي عبور كند و به رقم 38 هزار و 177 واحد برسد بلكه آماده عبور از خط مقاومت 39 هزار واحدي باشد چرا كه در پي اقبال گسترده فعالان بازار سهام به شركت هاي پالايشگاهي و ساير شركت هاي ارزنده حاضر در بورس بار ديگر رونق بازار سهام تسريع شده تا شايد طي روزهاي آينده بورس بار ديگر داغ تر از گذشته شاهد ثبت ركوردهاي جديد باشد.
 


در صورت تضمين امنيت مسافران

اتوبوس هاي ايراني در عراق تردد مي كنند

معاون وزير راه و شهرسازي با اعلام هماهنگي براي اجراي تفاهم نامه ورود اتوبوس هاي ايراني به عراق تأكيد كرد: تضمين امنيت مسافرين در اولويت قرار دارد.
شهريار افندي زاده در گفت وگو با ايسنا از تلاش براي ايجاد امكان ورود اتوبوس هاي ايراني به عراق خبر داد.
وي گفت: در حال حاضر اتوبوس هاي مسافري ايراني تنها مي توانند تا مرز ايران و عراق حركت كنند و اجازه ورود به كشور عراق را ندارند.
وي با بيان اينكه به دنبال آن هستيم تا با تفاهم نامه اي اجازه ورود اتوبوس هاي ايراني به عراق را كسب كنيم، افزود: تفاهم نامه مورد نياز آماده شده كه بايد در دو كشور ايران و عراق هماهنگي هاي داخلي براي اجراي آن انجام شود.
به گفته رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور، ايران بايد براي ايجاد امكان ورود اتوبوس هاي ايراني به كشور عراق هماهنگي هاي لازم با سازمان حج و زيارت و نيز دستگاه هاي امنيتي انجام شود.
افندي زاده با تأكيد بر اين كه بخش امنيتي و تضمين براي برقراري آن از مهم ترين شرايط اقدام به ورود اتوبوس هاي مسافران ايراني به عراق است، افزود: هماهنگي هاي لازم در حال انجام است كه اين امر در كشور عراق نيز بايد صورت بگيرد.
وي خاطرنشان كرد: شركت هاي حمل و نقلي، سازمان حج و زيارت، وزارت امور خارجه و ارگان هاي مستقر در پايانه ها در حال مذاكرات لازم براي انجام هر چه صحيح تر امر ورود اتوبوس هاي ايراني به كشور عراق هستند.به گفته معاون وزير راه و شهرسازي خدماتي كه به مسافرين ارائه مي شود و نيز امنيت آنها اهميت ويژه اي براي ما دارد. بنابراين بيش از هر چيز ديگر بايد براي تحقق اين دو امر تلاش و برنامه ريزي شود.افندي زاده در پايان خاطرنشان كرد: معمولاً مسافريني كه از ايران به عراق مي روند، زائران عتبات عاليات هستند، بنابراين در اين حوزه نيازمند همكاري ويژه سازمان حج و زيارت هستيم، زيرا اين سفرها با هماهنگي و تأييد اين سازمان انجام مي شود.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10