(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 25 بهمن  1391 - شماره 20429

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
جشنواره اي كه ناقص به مقصد رسيد
تقدير نمايندگان مجلس از حضور حماسي ملت
در راهپيمايي عظيم 22 بهمن
در مكتب امام
در پاسخ به نامه سوم هفت اصلاح طلب
 عسگر اولادي: با اين گفته صهيونيست ها كه اصلاح طلبان
به نمايندگي از ما در تهران مبارزه مي كنند چه بايد كرد؟!
براي نخستين بار در درياي خزر
حوض شناور 2000 تني بومي سفينه النجاه به آب انداخته شد
از سوي عباسي اعلام شد
انتقاد شديد ايران از نشت اطلاعات از آژانس
سفير اندونزي در تهران:
اندونزي نسبت به تحريم نفت ايران بي اعتناست
سلطانيه: دور جديد مذاكرات ايران و آژانس امروز در تهران برگزار مي شود
سردار سلامي عنوان كرد
تكنيك هاي برتر ايران براي عبور از سامانه دفاع موشكي پاتريوت
رئيس جمهور نيكاراگوا:
ملت و انقلاب ايران سرشار از ايمان، آينده و پيروزي است


جشنواره اي كه ناقص به مقصد رسيد

تقي دژاكام
جشنواره سي ويكم فيلم فجر كه همزمان با 22 بهمن به كار خود پايان داد، جشنواره اي متفاوت با سال هاي پيش بوده است و خوب است كه با تأملي هر چند كوتاه بر روي برخي مؤلفه هاي آن، از نقاط مثبت آن براي سال هاي آينده گرته برداري كنيم و براي نقاط منفي آن چاره اي بجوييم.
شايد بهتر باشد برخلاف روال سال هاي پيش اين قلم، اول كار صلح آخر داشته باشيم و جنگ اول را به انتهاي اين نوشته وابگذاريم.
امسال از حدود 102 فيلم ساخته و ارائه شده به جشنواره، حدود 25 فيلم به رقابت در بخش سوداي سيمرغ يا همان بخش مسابقه اصلي راه پيدا كردند كه به اين تعداد بايد 13 فيلمي كه در بخش نگاه نو عرضه شدند يعني همان فيلم اولي ها را بيفزاييم. بدين ترتيب ملاك ارزيابي در اين نوشته همين سي و خرده اي فيلمي است كه در اين مدت اكران شدند كه چيزي حدود يك سوم فيلم هاي ساخته شده را تشكيل مي دهد.
و اما نكات قابل طرح و تأملي كه درباره اين فيلم ها به نظر مي رسد:
1- جشنواره سي و يكم تا حدودي از لحاظ كمي و خيلي بيشتر از آن از لحاظ كيفي، ارتقاي قابل ملاحظه اي داشته است. تعداد فيلم هاي سالمي كه يك خانواده (يعني مرد و زن به همراه فرزندانشان) بدون دغدغه بدآموزي هاي رايج، مي توانند به تماشاي آن بنشينند آنقدر هست كه راضي كننده باشد. فيلم هايي كه به دغدغه هاي ديني، معنوي، انساني و تربيتي پرداخته اند و نوع پرداخت آنها نيز نشان مي دهد كه سازندگانشان با احساس مسئوليت به اين وادي قدم گذاشته اند حالا ديگر از تعداد انگشتان يك دست خيلي فراتر رفته است. در ميان اين فيلم ها مي توان به پررنگ شدن نقش خانواده و پدر و مادر (گهواره اي براي مادر، خسته نباشيد، تاج محل، قصه عشق پدرم) يا فيلم هايي كه با دغدغه اصلاح يك نارسايي اجتماعي ساخته شده اند (دهليز، رسوايي) يا بر لزوم نگاهي معنوي به اشيا و پديده ها تاكيد كرده اند (ترنج و سر به مهر) اشاره كرد. ضمن اينكه در جشنواره امسال دو فيلم در حوزه دفاع مقدس دو شخصيت بزرگ و كوچك جنگ را به تصوير كشيده است («زيباتر از زندگي» كه درباره دانشجوي شهيد «سيدحسين علم الهدي» و «بزرگمرد كوچك» كه درباره دانش آموز شهيد خرمشهر «بهنام محمدي» است)، ضمن اينكه فيلم خاكستر و برف نيز به حاشيه جنگ و پايداري يك مادر شهيد مي پردازد. همچنين سه فيلم امسال جشنواره به وضعيت اسفبار افغانستان و عراق و جنايت هاي ارتش آمريكا در اين دو كشور اختصاص دارد (فرشتگان قصاب، گام هاي شيدايي، خاك و مرجان).
البته بايد به اين نكته توجه داشت كه صرف ساخته شدن فيلم هايي در حوزه هاي ديني و معنوي و تربيتي و دفاع مقدس الزاما به معني خوب از آب درآمدن آنها و بي عيب و نقص بودنشان نيست. برخي از اين آثار به سختي از پس بيان مفهومي كه نويسنده يا كارگردان اراده كرده بوده است، برآمده اند. برخي از اين آثار علي رغم نيت خوب سازندگانشان، ضعيف ارائه شده اند، اما همين مقدار تلاش و دغدغه براي چنين موضوعاتي در شرايطي كه سال هاست حسرت چنين مضاميني را مي خوريم شايسته قدرداني و سپاسگزاري است و گامي و بلكه گام هايي رو به جلو براي دست اندركاران و مسئولان سينماي كشورمان محسوب مي شود.
2- از اتفاقات جالب و اميدبخش جشنواره امسال، درخشش فيلم اولي هايي است كه بسياري از آنها از غير پايتخت و مهم تر از آن از شهرهاي محرومي چون كرمان و آبادان و بوشهر و با همان بازيگران و عوامل شهرستاني آثار قابل قبولي ساخته بودند. فيلم هاي «تنهاي تنهاي تنها» كه همه منتقدان را به تحسين واداشت از بوشهر، «تاج محل» از آبادان و «خسته نباشيد!» از كرمان در كنار فيلم «دهليز» از «بهروز شعيبي» در بخش نگاه نو، گوي سبقت را هم در فرم و هم محتوا از برخي كارگرداناني كه ده ها سال است فيلم مي سازند ربود. اين نشان مي دهد تاكنون در توجه به استعدادهاي سرشار و سالم هنرمندان جوان شهرستاني قصور زيادي داشته ايم. جالب اينجاست كه در بخش فيلم هاي مستند نيز بهترين فيلم يعني «رودخانه ليان» به بوشهر رسيد.
3- پس از سال گذشته كه يك فيلم بلند انيميشن (تهران 1500) نظر بسياري از منتقدان را به خود جلب كرد، امسال با يك گام ديگر به جلو دو فيلم بلند انيميشن يعني «افسانه سرزمين گوهران» و «20/9 در بوشهر» در جشنواره به نمايش درآمد و نشان داد كه در اين زمينه نيز نيروهاي جديد و فراواني درحال تربيت شدن هستند كه با كمي توجه مسئولان و در اختيار گذاشتن امكانات، مي توان تا چند سال ديگر ايران را به عنوان يكي از كشورهاي توليدكننده آثار پويانمايي ارزشمند و سالم به دنيا شناساند.
4- اگر در سال هاي خيلي دور، سينمايي كه به دنبال اصلاح ناهنجاري ها و عادات غلط و رفتارهاي غيرمنطقي و قبيلگي باشد و در عين حال تلاش داشته باشد كه به سياهنمايي كشيده نشود و راه حل نيز نشان دهد، محدود به ساخت فيلمهايي چون «عروس آتش» و... مي شد، امسال چندين فيلم جشنواره با همين رويكرد اعتراضي اما به قصد اصلاح و سالم سازي ساخته شدند. فيلم هايي چون «حوض نقاشي» از «مازيار ميري» و «رسوايي» از «مسعود ده نمكي» و... در اين رده از فيلمهاي امسال قرار مي گيرند كه به نظر مي رسد علي رغم برخي اشكالات در مضمون و پرداخت، از اقبال عمومي قابل توجهي برخوردار شوند و در نتيجه زمينه براي اصلاح اين عادتهاي غلط و جبران ناپذير در جامعه را فراهم كنند.
5- از اشكالات مهم فيلمهاي سينماي كشورمان كه زياد هم درباره آن گفته شده است، بحران فيلمنامه است. خوشبختانه تعداد فيلمهايي كه با قصه و داستان و فيلمنامه قوي ساخته شده بودند به نسبت گذشته خيلي بيشتر بود و نشان مي داد كه اين مشكل نيز با كمي احساس مسئوليت سازندگان قابل رفع است. فيلمهايي چون «روز روشن»، «خسته نباشيد!»، «تاج محل»، «استرداد» و... فيلمهايي بودند كه با فيلمنامه هاي قابل قبول به روي پرده آمدند.
در كنار اين نقاط قوت و حركت رو به جلو، برخي فيلمها كه البته تعدادشان به نسبت پارسال و سالهاي گذشته خيلي كمتر بود، مضامين مسموم و بدآموزي هاي غيرقابل گذشتي را داشتند كه به برخي از اين نكات اشاره مي شود:
1- سه چهار فيلم جشنواره با بي پروايي فراوان به تخريب نقش محوري پدر و مادر و خانواده دست زده بودند. در اين فيلمها مخالفت پدر و مادرها را در مواردي بديهي چون سفر دختر مجرد به خارج از كشور به همراه دوستان پسرش امري مستبدانه و غيرقابل پذيرش قلمداد كرده اند و جوانان را به عصيان در برابر خانواده ها تشويق كرده اند. يا در فيلم «ابرهاي ارغواني» كه سازنده تا آخرين لحظه با عبارت «من خودم براي خودم تصميم مي گيرم نه پدر و مادرم» بر اين عصيان ضدتربيتي تأكيد مي كند.
2- در چند فيلم جشنواره نيز موضوع «تجاوز»، يا به عنوان محور اصلي يا مكمل داستان مطرح شده بود. البته در فيلمهايي چون «روز روشن» كارگردان با پرده پوشي هنرمندانه به گونه اي عمل كرده بود كه حتي اگر كودكي در سالن سينما حضور داشته باشد، از ماجرا سردرنياورد و در فيلم خانم درخشنده هم اين موضوع محوري، با كم دقتي به قصد رفتار غلط اجتماعي و تغيير نگرش غلط در پيگيري ماجرا مطرح شده بود. اما در برخي فيلمها مثل «جيب بر خيابان جنوبي» با سياه نمايي شديد و با پايان تلخ، سرنوشت بسياري از افراد را با همين مفهوم رقم زده بود. گفتني است فيلم «جيب بر خيابان جنوبي» را مي توان يكي از مسموم ترين فيلم جشنواره و نوعي كلاس آموزشي دقيق براي جيب بري و فرار از قانون و آدمكشي و هرزگي دانست و تعجب كرد از كساني و مسئولاني كه به اين فيلم با اين روند بدآموز مجوز ساخت و سپس نمايش در جشنواره آن هم در بخش مسابقه داده اند.
3- در دو سه فيلم جشنواره، - دانسته يا نادانسته- به چادر و حجاب برتر توهين شده است. در يكي از فيلمها تنها شخص چادري فيلم، يك زن عقب مانده ذهني است و در همان «جيب بر خيابان جنوبي» هرچه روند خراب شدن شخصيت زن فيلم تشديد مي شود تأكيد دوربين بر چادري شدن او بيشتر مي شود! آيا مسئولاني كه به اين فيلم مسموم مجوز ساخت و نمايش داده اند به اين نكته توجه داشته اند؟
4- فيلمهاي بي سر و ته روشنفكري كه با ريتم كند و كشدار خود، تنها توجه خودشان را به جشنواره هاي آنسوي آب معطوف كرده اند و البته چيزي هم براي عرضه نداشتند در جشنواره امسال نيز مانند هميشه حضور داشتند. البته مهم نيست و مردم هم نشان داده اند كه براي چنين فيلمهايي تره خرد نمي كنند. فيلمهايي كه به تعريف شخصيتهاي مذهبي دربار شاهنشاهي مي پرداختند و با آروغهاي روشنفكري، مدام از عشقهاي مثلثي دم مي زدند. فيلمسازاني هم بودند كه پس از دهها سال فيلم ساختن، مانند دو سال گذشته باز هم از حضور در مقابل خبرنگاران و منتقدان فرار كردند و در جلسات متداول معرفي و نقد فيلمشان شركت نكردند تا معلوم نشود كه چرا در مقابل فيلم اولي هاي امسال اين همه عقب افتاده اند!
5- علي رغم فيلمهاي خوب مورد اشاره در بخش اول، متأسفانه داوري آثار امسال، غيرقابل باورترين داوري را رقم زد. گذشته از اينكه علي رغم اعلام اسامي نامزدهاي بخشهاي مختلف در دو سه روز قبل از اختتاميه، اضافه شدن ناگهاني دو بازيگر زن و مرد مدافع حامي فتنه درست در صبح روز اختتاميه به فهرست قبلي و برنده اعلام شدن هر دوي آنها و اهداي سيمرغ بلورين به آنان ترديدها و شك و شبهه هايي را در پي داشت. البته اگر اسامي اين دو نفر، در همان روز اعلام اسامي اوليه نامزدها در ميان اسامي قرار مي گرفت هيچ اتفاقي نمي افتاد و شك و شبهه اي ايجاد نمي كرد اما اين شيوه اضافه شدن ناگهاني و برنده اعلام شدن هر دو نفر، حتما به يك توجيه قانع كننده نياز دارد. ضمن اينكه بي توجهي به آثار خوب فيلمسازان جوان نيز ادامه اين روند اميدواركننده را با مشكل مواجه مي كند.
جشنواره امسال با همه اين مزايا و معايب تمام شد اما خوب است در پايان از برگزاري مناسبتر جلسات نقد و بررسي، از نظم مناسب در جريان پخش فيلمها، از فضاي سالمتر و محيط قابل تحمل تر جشنواره كه بخصوص با حضور عده زيادي از روحانيان و طلبه هاي جوان و دانشجويان دغدغه مند مسلمان ايجاد شده بود تشكر كنيم و بگوييم كه براي من خبرنگار چقدر زيبا بود كه مي ديدم امسال در هنگام نمازهاي ظهر و عصر و مغرب و عشا سالن مربوطه جايي براي ايستادن نداشت و شركت كنندگان از روحانيان مي خواستند تا نماز جماعت دوم را اقامه كنند.
به اميد آنكه در سالهاي آينده روند سينماي ايران بهبود بيشتري داشته باشد و جشنواره سالمتري را شاهد باشيم و فيلمهاي مسموم از جشنواره اي كه به نام «انقلاب اسلامي» و در سالروز تولد آن برگزار مي شود حذف شود و فيلمسازان مسلمان و متعهد ما هم در ساخت و پرداخت آثارشان توجه و دقت بيشتري داشته باشند تا نكند مضمون خوبشان با پرداخت بد و ضعيف، نقض غرض نكند و خداي نكرده موجب ضرر و تأثير منفي بيشتر نشود.
 


تقدير نمايندگان مجلس از حضور حماسي ملت

در راهپيمايي عظيم 22 بهمن


210 نماينده مجلس در بيانيه اي از حضور عظيم و حماسي ملت در راهپيمايي 22بهمن تقدير و تشكر كردند.
نمايندگان در اين بيانيه تأكيد كردند: اتحاد و انسجام ديني و حضور همه اقشار اين ملت مقتدر به ويژه خانواده شهدا، جانبازان، آزادگان و همه ايثارگران، زنان شجاع و مردان كهنسال، نسل سوم و چهارمي هايي كه به سلامت نفس اول انقلاب به انقلاب اسلامي و مقام معظم رهبري همچنان عشق مي ورزند، نشاندهنده اين واقعيت است كه اين ملت بزرگ را نه با جنگ سخت و نه با جنگ اقتصادي و رواني، نمي توان از صحنه بيرون كرد و آمريكا روزي ناگزير خواهد شد در مقابل عظمت اين نظام مقدس الهي تسليم شود و واقعيت هاي موجود را بپذيرد و به سياست هاي خصمانه خود پايان دهد.
در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است: آمريكا امروز بايد بداند كه همه اقشار اين ملت با پيروي از فرمايشات مقام معظم رهبري يك صدا و متحد به هرگونه درخواستي تا زماني كه سياست هاي خصمانه و ظالمانه را عليه ملت بزرگ ايران اعمال مي كند، جواب منفي داده و با استحكام و قاطعيت، مسير انقلاب اسلامي را ادامه خواهيم داد.
نمايندگان در ادامه با تشكر متواضعانه از ملت ايران تأكيد كردند: ما نمايندگان ملت بزرگ ايران اعلام مي داريم هر گامي كه برخلاف رهنمودها و دستورات مقام معظم رهبري در راستاي ايجاد اختلاف و اهانت به مسئولين نظام برداشته شود، خواسته يا ناخواسته تأمين كننده منافع دشمنان انقلاب به ويژه آمريكاي جنايتكار بوده و محكوم مي شود.
210 نماينده مجلس در پايان اين بيانيه با اشاره به حوادث اخير قم از مراجع ذيصلاح خواستند ضمن ريشه يابي حركت جريان هاي خودسر با هتاكان حريم بارگاه كريمه اهل بيت حضرت فاطمه معصومه(س) و با اخلالگران مراسم باشكوه 22بهمن در شهر قيام و اجتهاد كه علي رغم تأكيدات و هشياري هاي داهيانه [ رهبر معظم انقلاب] حرمت ها را شكستند قاطعانه برخورد كنند.
محكوميت حوادث قم ادامه دارد
در ادامه محكوميت حوادث 22بهمن قم فراكسيون رهروان ولايت و اصولگرايان مجلس نيز در 2 بيانيه جداگانه خواستار برخورد با اخلالگران شدند.
فراكسيون رهروان ولايت در بيانيه اي اعلام كرد: تشنج آفريني در شهر مقدس قم در روز وحدت و جشن ملي ايرانيان سوژه مناسبي براي رسانه هاي غربي فراهم كرد.
در بخشي از اين بيانيه آمده است: فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت مجلس شوراي اسلامي ضمن محكوم كردن اين واقعه، از بيان ناگفته هاي مرتبط و عوامل اصلي و پشت پرده اين اقدام بنا بر حفظ مصالح نظام و رعايت رهنمودهاي مقام معظم رهبري صرف نظر مي كند و از ارگان ها و دستگاه هاي ذي ربط مي خواهد تا در اسرع وقت، به طور قاطع با عوامل و ريشه هاي اين اقدام خلاف امنيت ملي كشور برخورد نمايند.
فراكسيون اصولگرايان مجلس نيز با صدور بيانيه اي ضمن محكوم كردن واقعه 22بهمن قم از نمايندگان و مردم قم خواست با خويشتن داري از هرگونه واكنشي كه سبب تداوم اينگونه حوادث مي شود خودداري كنند.
در اين زمينه ابوترابي فرد رئيس جلسه علني ديروز گفت: رفتارهايي كه در قم اتفاق افتاد دقيقاً مقابل رهنمودهاي اكيد و روشن رهبر معظم انقلاب بود و مسئولين بايد ريشه هاي آن را جستجو كنند و مسير حركت عزت بخش ملت ايران را هموار نموده و از كمترين رفتار مخالف با آموزه هاي ديني و اخلاقي به ويژه در مجامع عمومي آن هم در جوار حرم مطهر حضرت معصومه(س) جلوگيري نمايند.
در همين زمينه رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز از برگزاري جلسه ويژه اين كميسيون براي اتفاقات اخير قم در روز 22بهمن خبر داد.
علاءالدين بروجردي در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس براساس وظيفه ذاتي خود روز چهارشنبه از مصلحي وزير اطلاعات، نجار وزير كشور، احمدي مقدم فرمانده نيروي انتظامي كل كشور و مسئولان ذيربط امنيتي دعوت كرده است تا حوادث قم را مورد بررسي قرار دهند.
پرونده انتزاع كشاورزي از وزارت صنعت
بسته شد
نمايندگان مجلس با تصويب آخرين ماده طرح تمركز وظايف و اختيارات مربوط به بخش كشاورزي در وزارت جهاد كشاورزي پرونده اين طرح را در مجلس بستند.
به موجب مصوبه مجلس در پيشنهاد اصلاحي ارائه شده شركت پشتيباني امور دام با همه امكانات اختيارات و وظايف از وزارت صنعت، معدن و تجارت منتزع و به وزارت جهاد كشاورزي ملحق شد.
نمايندگان در ادامه جلسه علني ديروز بررسي طرح دو فوريتي اصلاح جزء 82 رديف 550 هزار جدول شماره 9 بودجه سال 91 را در دستور كار خود قرار دادند.
اين طرح مربوط به تخصيص اعتبار به دانشگاه هاي جديد التأسيس در مناطق محروم كشور بود. در نهايت بعد از اينكه موافقان و مخالفان اين طرح نظراتشان را در رابطه با اين موضوع اعلام كردند وكلاي ملت با 95راي موافق، 55 راي مخالف و 20 راي ممتنع از مجموع 198 نماينده حاضر در مجلس با بررسي دو فوريتي اين طرح مخالفت كردند.
بر همين اساس حجت الاسلام ابوترابي فرد كه رياست جلسه علني مجلس را به عهده داشت يك فوريت طرح مذكور را به راي مجلس گذاشت كه بهارستان نشينان اين بار هم با 84 راي موافق، 48راي مخالف و 17 راي ممتنع از مجموع 200 نماينده حاضر در مجلس با بررسي يك فوريتي طرح مذكور هم مخالفت كردند.
همچنين نمايندگان در جلسه علني صبح ديروز با يك فوريت طرح سنجش و پذيرش دانشجو در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كشور موافقت كردند.
اين طرح كه به امضاي 46 نفر از وكلاي ملت رسيده، شامل يك مقدمه توجيهي و 9 ماده است كه در صورت تصويب نهايي پذيرش دانشجو در دانشگاه براساس ظرفيت رشته محل و تقاضاي داوطلبان به يكي از سه روش سابقه تحصيلي، سابقه تحصيلي و آزمون عمومي و نيز سابقه تحصيلي، آزمون عمومي و آزمون تخصصي انجام مي شود.
در اين جلسه رضا صابري نماينده آزادشهر به عنوان طراح و جعفر قادري نماينده شيراز به عنوان مخالف فوريت و زاهدي رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در موافقت با يك فوريت طرح مذكور در صحن علني سخنراني كردند.
رفت و آمد مردم
به مجلس ساماندهي مي شود
مجلس شوراي اسلامي صبح ديروز قبل از آغاز جلسه غيرعلني شنونده گزارش سخنگوي هيئت رئيسه درباره مسائل اداري و داخلي مجلس بود.
در گزارشي كه صبح ديروز در جلسه غيرعلني مجلس توسط عبدالرضا مصري قرائت شد، در خصوص ساماندهي گيت هاي ورودي به كميسيون هاي تخصصي و تعيين زمان رفت و آمد ارباب رجوع به مجلس گزارشي به نمايندگان ارائه شد.
براساس اين گزارش، رفت و آمد ارباب رجوع به مجلس از ابتداي سال آينده از ساعت 9 صبح تا 20 خواهد بود.
استيضاح سياسي نبود
علي مطهري در نامه اي خطاب به رئيس جمهور تأكيد كرد استيضاح وزير كار سياسي نبوده است.
در بخشي از اين نامه با اشاره به روند استيضاح وزير كار آمده است: هيچ امر پشت پرده اي در ماجراي استيضاح وجود نداشت و هيچ رابطه اي ميان فيلم نمايش داده شده در مجلس شوراي اسلامي و طرح استيضاح برقرار نبوده است.
 


در مكتب امام

اي نفس شقي!
بدان كه اول شرط مجاهده با نفس و حركت به جانب حق تعالي تفكر است... اگر انسان عاقل لحظه اي فكر كند مي فهمد كه مقصود از اين بساط (دنيا)، چيز ديگري است و منظور از اين خلقت، عالم بالاتر و بزرگتري است و اين حيات حيواني، مقصود بالذات نيست.
انسان عاقل بايد در فكر خودش باشد و به حال بيچارگي خود رحم كند و با خود خطاب كند: اي نفس شقي! ... خوب است قدري در راه مقصود اصلي قدم زني كه آن موجب حيات هميشگي و سعادت دائمي است.
چهل حديث ـ ح اول ـ ص 7
 


در پاسخ به نامه سوم هفت اصلاح طلب

عسگر اولادي: با اين گفته صهيونيست ها كه اصلاح طلبان
به نمايندگي از ما در تهران مبارزه مي كنند چه بايد كرد؟!

عسگر اولادي در پاسخ به نامه سوم هفت اصلاح طلب ، نوشت : نمي توان سوزن باني راديو بي بي سي ، راديو آمريكا و راديو رژيم صهيونيستي درحوادث سال 88 را فراموش كرد .
به گزارش روابط عمومي حزب موتلفه اسلامي ، در بخشي از نامه «حبيب الله عسگر اولادي» تحت عنوان پاسخ به نامه سوم هفت اصلاح طلب كه خطاب به مدير مسئول روزنامه اعتماد نوشته شده آمده است: دوستان عزيز! اگر در اعتقاد به ولايت فقيه و جايگاه آن در قانون اساسي ترديدي نداريم قاعدتاً نبايد مشكلي بين ما و شما باشد. ولايت فقيه در قانون اساسي فصل الخطاب است. به تعبير امام(ره) براي جلوگيري از استبداد است.
در حوادث سال 88 اگر هردو جريان به داوري او گردن مي نهادند و اين جايگاه را فصل الخطاب مي دانستند، حادثه اي رخ نمي داد كه جان برخي از هموطنان ما به خطر بيفتد و آسيب ببينند.
در نامه عسگراولادي آمده است : شما اشاره كرديد به اعتراض مسالمت آميز طرفداران آقاي موسوي پس از اعلام نتايج، به رفتار صدا و سيما و برخورد مقامات امنيتي هم انتقاد داشتيد و گله هايي هم مطرح فرموديد.
سوال بنده از شما اين است كه برفرض وارد بودن اين گله ها مگر قرار بود سرنوشت انتخابات در اردوكشي خياباني معلوم شود؟ پس راي، انتخابات، صندوق راي و جمهوريت نظام چه مي شود؟ فرض مي كنيم شما مجاز به اعتراض مدني به نتايج انتخابات بوديد اما حوادث روز قدس ، روز 13 آبان ، روز 16 آذر و بالاخره روز عاشورا ربطي به اعتراض به نتايج انتخابات دارد؟! شما فرموديد؛ رفتارهاي خارج از عرف و اردوكشي خياباني پسنديده نبوده و نيست و نيز فرموديد؛ بي ترديد در انتخابات 88 رفتارهايي بروز كرد كه قابل دفاع نيست.
عسگر اولادي در نامه خود تاكيد كرده است: صورت مسئله را در پاسخ هايتان طوري طراحي كرده ايد كه سهم آمريكا ، رژيم صهيونيستي و انگليس مكار در اين «حادثه» به قول شما و در اين «فتنه» به قول ما ، ناديده گرفته شده است. بالاخره نمي توان انبوهي از اخبار و اطلاعات در راديو بي بي سي و راديو آمريكا و راديو رژيم صهيونيستي را براي سوزن باني حوادث سال 88 ناديده گرفت. وقتي رژيم صهيونيستي مي گويد؛«اصلاح طلبان به نمايندگي از ما در تهران مبارزه مي كنند» با اين گفته چه بايد كرد؟ وقتي آمريكا و انگليس همين الان هم تمام قد از قهر و غضب اصلاح طلبان با انقلاب دفاع مي كنند با اين چه بايد كرد؟
شما بهتر از ما مي دانيد كه گردانندگان عمليات جنگ رواني آمريكا و رژيم صهيونيستي و انگليس عليه انقلاب ، مردم و رهبري توسط روزنامه نگاران ايراني در رسانه هاي دشمن مديريت مي شود. اين روزنامه نگاران زماني در همين دوره اصلاحات در كشور در روزنامه هاي دوم خردادي قلم مي زدند. وي در ادامه آورده است :چه كسي است كه مي تواند ادعا كند هم مي توان اصلاح طلب بود و هم برانداز! بنده از شما سوال مي كنم مي توانيد تضمين دهيد اينها كه مورد تعقيب نهادهاي امنيتي بودند چند صباح ديگر به دوستان خود در « بي بي سي» و «وي او اي» نپيوندند. در دوران اصلاحات به ما اين تضمين را داده بودند امّا معلوم شد اشتباه مي كنند. چه دليلي دارد كه شما امروز اشتباه نمي كنيد.
عسگر اولادي در نامه خود آورده است :روزنامه نگاران ايراني كه در بي بي سي و راديو آمريكا كار مي كنند اينها براي براندازي رفته اند يا براي تحكيم نظام اسلامي، كدام يك؟! بنده از شما سوالي كردم در مورد جرياني كه مي گوييد نيم نگاهي به آنسوي مرزها دارند چه فكر مي كنيد؟ نقد شما به آنها چيست كارنامه مقابله با آنها چيست؟ شما اين سوال را بي پاسخ گذاشتيد؟!
 


براي نخستين بار در درياي خزر

حوض شناور 2000 تني بومي سفينه النجاه به آب انداخته شد

حوض شناور دو هزار تني سفينه النجاه كه طراحي و ساخت آن را براي نخستين بار متخصصان سازمان صنايع دريايي وزارت دفاع انجام داده اند، در درياي خزر به آب انداخته شد.
سردار احمد وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با بيان اينكه به بركت انقلاب اسلامي در حوزه هاي مختلف صنعت دريايي به توانمندي هاي بسيار بالايي دست يافته ايم گفت: در سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني، حوض شناور 2000 تني با نام سفينه النجاه كه كليه مراحل طراحي و ساخت آن به دست توانمند متخصصان و كاركنان زبده و كارآمد صنايع دريايي سازمان صنايع دريايي وزارت دفاع به انجام رسيده است، به آب انداخته شد.
وي در تشريح مشخصات حوض شناور سفينه النجاه اظهار كرد: اين حوض شناور با طول 5/105 متر، عرض 22 متر و ارتفاع 11 متر نخستين حوض شناور 2000 تني كشور است كه در درياي خزر به آب انداخته شد.
وحيدي افزود: شناور 2000 تني سفينه النجاه، براي از آب گيري و به آب اندازي انواع مختلف شناورها و سازه هاي دريايي تا وزن 2000 تن كاربرد دارد. اين شناور بعنوان يك كارگاه مجهز تعميراتي روي آب، قادر است تعميرات و تست انواع شناور و سازه هاي دريايي را انجام دهد.
به گزارش فارس وزير دفاع خاطرنشان كرد: دستاوردهاي بسيار مهم و ارزشمند ديگري در حوزه صنعت دريايي در دست اقدام داريم كه به مرور به سمع و نظر ملت شريف ايران خواهد رسيد.
 


از سوي عباسي اعلام شد

انتقاد شديد ايران از نشت اطلاعات از آژانس

رئيس سازمان انرژي اتمي در آستانه دور جديد مذاكرات ايران و آژانس اتمي با بيان اينكه سيستم آژانس از امنيت كافي برخوردار نيست، گفت: ضرورت دارد در گفت وگوها عاقلانه تر بحث شود و براي رسيدن به اطمينان متقابل و ابهام زدايي از نكات اختلاف برانگيز اجتناب گردد.
به گزارش روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان انرژي اتمي ايران دكتر «فريدون عباسي» معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان انرژي اتمي ايران اظهار داشت: مديران آژانس بايد توجه نمايند كه متاسفانه سيستم آنها از امنيت كافي برخوردار نيست و از اينكه جمهوري اسلامي ايران اين نكته را بارها گوشزد نموده است، لازم است در نحوه تعامل با ايران دقت بيشتري داشته باشند.
معاون رئيس جمهور همچنين با تاكيد بر اينكه ورود ايران به مذاكره پيرامون ابعاد محتمل نظامي PMD عليرغم عدم امنيت حفظ اطلاعات محرمانه اعضاء در آژانس يك امتياز بزرگ براي ارتقاي نقش آژانس در سطح جهاني است، افزود: ضرورت دارد در گفت وگوها عاقلانه تر بحث شود و براي رسيدن به اطمينان متقابل و ابهام زدايي از نكات اختلاف برانگيز اجتناب گردد.
رئيس سازمان انرژي اتمي ايران با اشاره به هجمه رسانه هاي استكباري عليه برنامه هاي تحقيقاتي سازمان در دستيابي به نسل هاي پيشرفته سانتريفيوژها گفت: تمامي فعاليت هاي سازمان انرژي اتمي ايران برابر مقررات آژانس بين المللي انرژي اتمي و زير دوربين هاي آژانس انجام مي شود.
وي افزود: مطمئن باشيد هرگونه اعلام رسانه اي در خصوص فعاليت هاي سازمان پس از اطلاع دقيق آژانس صورت مي گيرد و در واقع رسانه ها چيزي را كشف نمي كنند، نكته جالب توجه اينجاست كه نشت اخبار محرمانه كشورمان مدت كوتاهي پس از حضور بازرسان و اطلاع آنها صورت مي گيرد.
دكتر عباسي در بخش ديگري از سخنانش اظهار داشت: ما از انرژي هسته اي كه هزاران منفعت صلح آميز دارد، در توليد برق، درمان بيماري هاي صعب العلاج، رشد كشاورزي كشور و صنايع استفاده مي كنيم و طبق مقررات بين المللي همه اين فعاليت ها را در وقت و مهلت قانوني آن به اطلاع مرجع بين المللي مي رسانيم.
معاون رئيس جمهور در خصوص نيروگاه اتمي بوشهر تاكيد كرد: با وجود اطميناني كه از ايمني هسته اي در نيروگاه اتمي بوشهر وجود دارد، انتظار مي رود با حصول اطمينان از عملكرد نيروگاه تحويل موقت آن به بهره برداران ايراني در آينده نزديك صورت پذيرد.
عباسي با ابراز رضايت از انجام آزمايشاتي كه براي رسيدن نيروگاه به قدرت كامل انجام شد، اضافه كرد: تاكنون طبق برنامه برق توليدي نيروگاه به شبكه سراسري وصل شده است و همكاران و متخصصان انرژي اتمي در كنار پيمانكار روس به رفع نارسايي ها و به روزسازي آن جهت تحويل به بهره بردار مي پردازند.
 


سفير اندونزي در تهران:

اندونزي نسبت به تحريم نفت ايران بي اعتناست

سفير اندونزي با اشاره به تحريم هاي اعمال شده عليه ايران گفت: اندونزي درخصوص تحريم نفت ايران بي تفاوت است و در معاملاتش با ايران تحت تاثير اين تحريم قرار نمي گيرد.
«ديان ويرنگ جوريت» سفير اندونزي در تهران در گفت وگو با فارس، يكي از فعاليت هاي مهم اين سفارتخانه را توسعه روابط اقتصادي و تجاري با ايران دانست و گفت: يكي از مهمترين كارهاي سفارتخانه ها ارائه گزارش هاي درست و فراهم كردن تسهيلات لازم براي سفر مردم دو كشور به كشور مقابل است.
جوريت ادامه داد: اندونزي نيازمند كشوري است كه بتواند اين فن آوري را با قيمت مناسب، كيفيت و خدمات پس از فروش خوب تهيه كرده و به دنبال خودكفايي در اين زمينه است.
سفير اندونزي تاكيد كرد: در زمينه نفت و گاز و انرژي مي توان به خوبي با ايران وارد مذاكره شد چرا كه كيفيت، قيمت و خدمات پس از فروش مناسبي دارد و در زمينه انتقال فن آوري مي توانيم به ايران اطمينان داشته باشيم.
وي با اشاره به استراتژيك بودن نفت و گاز، خاطرنشان كرد: معاملات نفت و گاز استراتژيك بوده و به نحوي با مسائل سياسي گره خورده كه بايد ضمن حل مسائل نفت و گاز برخي مسائل ديگر از جمله تحريم را نيز حل كرد.
سفير اندونزي با تاكيد بر اينكه كشورش تنها تحريم هاي سازمان ملل را به رسميت مي شناسد و تحريم هاي يك جانبه را به رسميت نمي شناسد، گفت: اندونزي درخصوص تحريم نفت ايران بي تفاوت است و تحت تأثير تحريم قرار نگرفته است اما تجار اندونزي كه بخش خصوصي هستند اطلاعات درستي در اين زمينه ندارند.
وي ادامه داد: بخش خصوصي با شنيدن خبر تحريم نفت و بانك ايران از سوي اروپا از تجارت با ايران هراس داشته و به مدتي زمان براي ارائه اطلاعات درست به تمام بخش خصوصي نياز است.
 


سلطانيه: دور جديد مذاكرات ايران و آژانس امروز در تهران برگزار مي شود

نماينده دائم كشورمان در آژانس بين المللي انرژي اتمي از آغاز دور جديد مذاكرات ايران و آژانس خبر داد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) علي اصغر سلطانيه در گفت وگو با شبكه العالم تصريح كرد: دور جديد مذاكرات ايران با نمايندگان آژانس چهارشنبه 25 بهمن (امروز) در تهران آغاز خواهد شد.
هفتمين دور مذاكرات هيات هاي فني و كارشناسي ايران و آژانس براي گفت وگو بر سر حل و فصل ابهامات و سوالات آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره فعاليت هاي هسته اي ايران 27 و 28 دي ماه برگزار و مقرر شد كه دور بعدي اين مذاكرات 13 فوريه (25 بهمن) برگزار شود.
پرهيز از تكرار مداليته 2007
به گزارش فارس سومين دور از گفت وگوهاي ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي در 3 ماهه اخير، براساس اعلام علي اصغر سلطانيه امروز چهارشنبه در تهران آغاز خواهد شد.
نحوه برخورد و همكاري آژانس بين المللي انرژي اتمي با مداليته اي كه ايران براي برطرف شدن سوالات مطرح شده از سوي آژانس پيشنهاد داده، موضوعي است كه در 2 مرحله گفت وگوهاي آذر و دي ماه سال جاري در تهران به نتيجه نرسيد و به نشست بهمن ماه موكول شد.
باز قرار شد تا هيئت آژانس بين المللي پس از بازگشت به وين و ارائه گزارش نشست تهران با مقامات آژانس مجددا مداليته مطرح شده از سوي ايران را بررسي كند.
اين در حالي بود كه هيئت آژانس 27 دي ماه مطمئن تر از قبل و با تجهيزات لازم براي بازرسي از سايت نظامي پارچين به تهران آمده بود، اما پس از 2 روز گفت وگو هم باز نتيجه اي حاصل نشد و كارشناسان آژانس راهي ماموريت هاي خود در ديگر كشورهاي عضو ان پي تي شدند.
در نوامبر 2011 آژانس بين المللي اتمي با وجود اين كه ايران به 6 سوال مطرح شده، بر اساس مداليته 2007 پاسخ داده بود و در حالي كه انتظار مي رفت پرونده ايران به حالت عادي بازگردد، گزارشي منتشر كرد كه حاوي ادعاهاي جديد درباره وجود بعد نظامي در برنامه هسته اي ايران بود و خواستار پاسخگويي تهران به آن شد.
در گزارش نوامبر 2011 و براساس ادعاي موسسه آمريكايي، علوم و امنيت بين الملل(ISIS) عنوان شد كه تهران در پارچين محفظه هاي بزرگي ساخته است كه در آنها آزمايش هاي انفجاري با قدرت بالا انجام مي دهد.
ادعايي كه در سال 2000، نيز مطرح شده بود و بازرسان آژانس در سال هاي 2004 و 2005، 2 بار از پارچين بازديد كردند و در نهايت نيز البرادعي دبيركل وقت آژانس در گزارش خود كه آبان ماه 84 منتشر شد عنوان كرد كه «ايران به آژانس درباره ساختمان هاي درخواست شده در منطقه مورد علاقه آژانس اجازه دسترسي داده و نمونه برداري انجام شد. آژانس هيچ فعاليت غيرمعمول در اين ساختمان ها پيدا نكرده است».
ايران ورود به اين مباحث را مشروط به تنظيم و قبول يك مداليته ميان ايران و آژانس كرد تا براساس اين مداليته وظايف و تعهدات هر يك از 2 طرف در هر مقطع مشخص شود. بر همين اساس بود كه، دور جديد مذاكرات تهران و آژانس، از بهمن 90 آغاز شد.
آن چه كه ايران در تدوين مداليته جديد دنبال مي كند شبيه به مداليته 2007 است، همان چيزي كه آمريكا، به شدت از تكرار آن نگران است (ايران در مداليته 2007 به 6 سوال آژانس پاسخ داد، اما آمريكا برخلاف توافق ايران و آژانس بحث PMD ابعاد نظامي ادعايي را مطرح كرد) و به هر شكل سعي دارد آژانس را از چنين توافقي دور سازد.
چرا كه اگر ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي بر سر مداليته به توافق برسند و ايران براساس اين مداليته مرحله به مرحله به پرسش هاي آژانس پاسخ دهد و در نتيجه ادعاها و نگراني هاي آژانس برطرف شود پرونده ايران بايد از شوراي امنيت به شوراي حكام ارجاع داده شده و در نتيجه تحريم هاي شوراي امنيت نيز برطرف شود.
درست پيش از آغاز نشست 27دي ماه تهران موسسه آمريكايي، علوم و امنيت بين الملل با انتشار گزارشي مدعي شده است كه ايران مي تواند در اواسط سال 2014 اورانيوم تسليحاتي كافي براي ساخت يك بمب و يا تعدادي بيشتر از آن را توليد كند.
بر همين اساس آمريكا و متحدينش بايد تحريم ها عليه تهران را پيش از رسيدن ايران به اين نقطه تشديد كنند.
بنابر گزارش رويترز اين موسسه در گزارش خود به باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا توصيه مي كند كه اعلام كند آمريكا براي پيشگيري از دستيابي ايران به سلاح اتمي به اقدام نظامي دست خواهد زد.
حال ايران با توجه به تجربه همكاري هاي گذشته آژانس، به دنبال اين است كه اين بار با آژانس بر سر اجراي مداليته الزام آور به توافق برسد تا مجددا وارد بازي جديد آمريكا و همپيمانانش در شوراي حكام نشود.
براين اساس اين حق را براي خود قائل است كه بداند محدوده سوالات و ابهامات آژانس تا كجاست و كي به پايان مي رسد و آيا در قبال همكاري امتيازي خواهد گرفت؟ آيا پرونده ايران از شوراي امنيت به آژانس باز خواهد گشت و به حالت عادي باز مي گردد؟ به نظر مي رسد در اين چارچوب است كه مي توان به حل و فصل نهايي موضوعات مطرح شده اميدوار بود.
 


سردار سلامي عنوان كرد

تكنيك هاي برتر ايران براي عبور از سامانه دفاع موشكي پاتريوت

جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران با تاكيد بر ضعف هاي عملياتي سامانه دفاع موشكي پاتريوت، گفت: تكنيك هاي زيادي براي عبور از توانمندي هاي اين سامانه وجود دارد و مطمئنا نمي توانند سپردفاعي اطمينان بخشي براي دفاع از هيچ كس ايجاد كنند.
سرتيپ پاسدار «حسين سلامي» در گفت وگو با تسنيم، درباره اقدام اخير تركيه مبني بر نصب و استقرار سامانه موشكي پاتريوت در مرز اين كشور با سوريه و اينكه آيا هدف نصب اين موشك ها جمهوري اسلامي ايران است؟ گفت: ممكن است كه دشمنان غربي از فرصت آشفتگي امنيتي در سوريه استفاده كرده باشند و با توجيه مقابله با موشك هاي سوريه اين پاتريوت ها را براي دفاع از رژيم صهيونيستي در مقابل حملات احتمالي كشورهاي ديگر در تركيه مستقر كرده باشند و اين تحليل مي تواند وجود داشته باشد.
وي افزود: «تحليل ديگر هم اين است كه غربي ها براي انحراف افكار عمومي و مهاجم نشان دادن نظام سوريه بخواهند چنين اقداماتي را صورت دهند ولي هيچ منطقي پشت سر استقرار اين سيستم ها وجود ندارد اگرچه كارايي اين سيستم ها در ميدان واقعي عملي هنوز آزمايش نشده است.»
سردار سلامي گفت: گنبد آهنين رژيم صهيونيستي نيز ميان واقعيت هاي تئوريك و آزمايش هاي آزمايشگاهي تا واقعيت هاي ميداني اش فاصله هاي زيادي را نشان داد و عدم كارايي آن سيستم در يك درگيري و حتي يك مقياس كوچك به عينه به اثبات رسيد.
جانشين فرمانده كل سپاه با بيان برخي ضعف هاي عملياتي موشك پاتريوت در صحنه نبرد، اظهار داشت: درباره عملكرد سامانه هاي دفاع موشكي در صحنه نبرد ابهامات زيادي وجود دارد. با اين حال اين سامانه هاي دفاعي امروزه توسعه يافته اند ولي تكنيك هاي زيادي براي عبور از توانمندي هاي آنها وجود دارد و مطمئنا نمي توانند سپردفاعي اطمينان بخشي براي دفاع از هيچ كس ايجاد كنند؛ اما اين سامانه مي تواند در بخش رواني يك آرامش خاطر براي برخي كه به قابليت هاي اين سامانه ها تكيه مي كنند را در شرايط غيرعملياتي به وجود آورند.
جانشين فرمانده كل سپاه در ادامه تأكيد كرد: مداخله نظامي در سوريه به معناي درگيري گسترده منطقه اي است و اين مداخله نظامي يك جبهه وسيع جديد را به روي قدرت هاي فرامنطقه اي و متحدين آنها خواهد گشود.
وي ادامه داد: در اينكه نظام سوريه داراي ارتش قدرتمند، قدرت دفاع هوايي نيرومند و قدرت زميني خوبي است شكي نداريم و مطمئنا اگر مداخله نظامي در سوريه صورت بگيرد، رفتار نظام سياسي، ارتش و مردم سوريه متمايز و متفاوت خواهد بود.
جانشين فرمانده كل سپاه اظهار داشت: حمله نظامي به سوريه با تلافي مجدد براي غربي ها در منطقه همانند اتفاقات افغانستان و عراق و حتي از آن بسيار شديدتر مي سازد و نيروهاي مداخله گر در درون اين باتلاق دچار فرسايش و زوال قدرت خواهند شد چرا كه اين قدرت ها هم اكنون بخشي از توان خودشان را در اين صحنه ها گسترش داده اند و اين توان به فرسايش رفته است.
وي در پاسخ به اين پرسش كه موضع جمهوري اسلامي ايران در خصوص حمله احتمالي به سوريه چه خواهد بود، تصريح كرد: ارتش و نظام سوريه داراي قدرت خودكفايي است و قدرت نظامي سوريه به حدي است كه از پس مداخلات موجود و مداخلات پيش از اين هم بر خواهد آمد و آنها مطمئنا نيازي به ورود هيچ ارتشي از كشور ديگري براي دفاع از استقلال و موجوديت خودشان نخواهند داشت.
 


رئيس جمهور نيكاراگوا:

ملت و انقلاب ايران سرشار از ايمان، آينده و پيروزي است

رئيس جمهور نيكاراگوا با تبريك سي و چهارمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي تأكيد كرد اين انقلاب و ملت آن، سرشار از ايمان، آينده و پيروزي است.
«دانيل اورتگا» رئيس جمهور نيكاراگوا در پيامي به همتاي ايراني خود با تبريك سي و چهارمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي تصريح كرد: انقلاب اسلامي، مبتني بر تاريخ و سنت هاي مردم ايران، پيش برنده ارزش هاي اخلاقي و ديني است و به خاطر شجاعت و اصالتش به بسياري از ملت ها و مبارزان در سطح دنيا روحيه مي دهد.
به گزارش ايرنا، اورتگا در ادامه پيام خود مي نويسد:سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، يادآور ميراث بي بديل آيت الله روح الله خميني و رهبري آيت الله علي خامنه اي و ملتي است كه سرشار از ايمان و يقين، آينده و پيروزي است.
رئيس جمهوري نيكاراگوا در همين راستا همبستگي و همراهي خود را با رئيس جمهوري اسلامي ايران در راه تحقق اهداف انقلاب براي استقرار عدالت، تكامل و عزت انسانها و دنيايي كه بايد در آن، چندجانبه گرا، داراي همبستگي، اهل گفت وگو و هر بار بيشتر داراي ابتكار عمل هاي بهتر و علمي باشيم كه صلح و پيشرفت را تضمين كند، اعلام كرده است.
گفتني است، نيكاراگوا از جمله كشورهاي دوست جمهوري اسلامي ايران در منطقه آمريكاي لاتين است و اورتگا از سال 2007 تاكنون كه دو بار پياپي در انتخابات به پيروزي رسيده، بارها بر حمايت كشورش از برنامه هسته اي صلح آميز ايران و مواضع اصولي و بر حق كشورمان تأكيد كرده است.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10