(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 25 بهمن  1391 - شماره 20429

كوتاه اقتصادي
احتمال واريز همزمان عيدانه و يارانه
با حضور رئيس جمهور
 25 هزار متقاضي مسكن مهر در استان تهران صاحب خانه شدند
عيدي بازنشستگان تامين اجتماعي 402 هزار و 500 تومان تعيين شد
از سوي وزير صنعت و تجارت
نحوه بازپرداخت تعهدات ارزي واردكنندگان اعلام شد
از امروز صورت مي گيرد
عرضه گوشت و مرغ با قيمت مناسب در نمايشگاه مصلي
با انصراف عربستان احتمال رياست ايران بر اوپك قوت گرفت
مديركل اعتبارات بانك مركزي:
بانك هاي خصوصي هم وام ازدواج مي دهند
راه اندازي 50 جايگاه جديد سوخت
وزارت جهاد كشاورزي:
واردات سيب زميني ممنوع است
در صورت استمرار عرضه از سوي كارخانجات
قيمت خودرو كاهش مي يابد
تامين منابع مالي 2طرح گازي توسط يك بانك داخلي
شاخص بورس از نيمه 38 هزار واحد گذشت
شركت بهينه سازي مصرف سوخت اعلام كرد
دريافت هزينه مازاد مصرف صنايع انرژي بر به قيمت بين المللي
بانك مركزي اعلام كرد
ساماندهي 6 موسسه مالي اعتباري


كوتاه اقتصادي

¤ معاون توسعه اشتغال وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با اشاره به اشتغال به كار 10 هزار مقرري بگير در سال جاري گفت: تاكنون 998 هزار مجوز مشاغل خانگي صادر و بيش از 13 هزار ميليارد ريال تسهيلات پرداخت شده است. علي اكبر لبافي با اشاره به هدفگذاري ايجاد و توسعه اشتغال و نيز برنامه هاي دولت براي تحقق آن در كشور اظهار داشت: در دو ساله 90 و 91، هدفگذاري براي صدور مجوز مشاغل خانگي در كشور حدود 648 هزار و 549 مجوز بوده و تعداد مجوزي كه طي اين دو سال صادر شده 998 هزار و 921 مجوز بوده كه 762 هزار مورد آن در سال گذشته و مابقي آن در سال جاري صادر شده است.
¤ رئيس اداره كل پيگيري وصول مطالبات بانك مسكن از امكان انتقال مانده بدهي تسهيلات خريد مسكن بدون واريز وجه خبر داد. حميدرضا صحابت اعلام كرد: انتقال مانده بدهي تسهيلات خريد مسكن و فروش اقساطي سهم الشركه (با سپرده و بدون سپرده) بدون واريز وجه تا پايان سال جاري امكانپذير شد.رئيس اداره كل پيگيري وصول مطالبات اين بانك، افزود: دريافت كنندگان تسهيلات فروش اقساطي خريد خانه و يا فروش اقساطي سهم الشركه كه فاقد هرگونه قسط معوق باشند، بدون نياز به واريز وجه مي توانند نسبت به انتقال گروگان اقدام نمايند.
¤ مدير كل گمرك تهران با اشاره به ورود 23 هزار تن كالاي اساسي در 10 ماهه امسال از اين گمرك گفت: در اين مدت حدود 842 هزار تن كالا صادر شده كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل رشد 45 درصدي داشته است.عبدالرضا غلامي گفت: در 10 ماهه امسال، 23 هزار تن كالاي اساسي شامل: مرغ، روغن و كره از طريق گمرك تهران ترخيص و وارد بازار شد.وي گفت: به منظور كمك به تنظيم بازار و تأمين نياز مردم به كالاهاي ضروري، تشريفات گمركي اقلام فوق در كمترين زمان انجام شده است.
¤ رئيس كميته ويژه مزد استان تهران از پيش بيني سبد ويژه شب عيد براي 10 درصد كارگران خبر داد و گفت: با افزايش يكباره قيمت انواع كالا در بازار، احتمال قطع اينگونه حمايت ها وجود دارد.علي اكبر عيوضي با اشاره به اينكه انجام هرگونه كمك جانبي و حمايت ويژه از سوي كارفرمايان نسبت به نيروهاي شاغل در بنگاه ها و واحدهاي توليدي كشور، يك تكليف قانوني براي كارفرما محسوب نمي شود، گفت: با اين حال، 10 درصد كارفرمايان خوش انصاف اينگونه برنامه ها را اجرايي مي كنند.رئيس كميته ويژه مزد استان تهران اظهار داشت: برخي كارفرمايان و بنگاه هاي توليدي كشور براي ايجاد انگيزه و كمك به پرسنل خود، سبد معيشت ارائه مي دهند.
¤ مدير عامل صندوق حمايت از توسعه كشاورزي گفت: از محل اعتبارات سال 90 صندوق توسعه كشاورزي 850 ميليارد و از محل اعتبار سال جاري نيز 500 ميليارد تومان به صندوق حمايت از توسعه كشاورزي اختصاص يافت.عبدالكريم رضوي افزود: اعتبارات سال 90 در قالب تسهيلات 7 درصد براي طرح هاي كوچك و اعتبارات سال 91 در قالب طرح هاي متوسط و بزرگ داده مي شود.وي ادامه داد: بيش از 500 ميليارد تومان از اعتبارات سال 90 از طريق ستادهاي مراكز استان ها معرفي شده و در حال بررسي و ارزيابي هستند.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 3325، 3378، 3379 و 3330 الي 3336 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
 


احتمال واريز همزمان عيدانه و يارانه

يك منبع خبري از احتمال واريز عيدانه و يارانه نقدي اسفند ماه خبر داد.
به گزارش مهر، براساس توافق دولت و مجلس، كمك اقتصادي به اقشار تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي 20 هزار تومان بيشتر از ساير اقشار جامعه خواهد بود. بر همين اساس، هر ايراني 70 هزار تومان و اقشار تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي 90 هزار تومان به عنوان كمك اقتصادي شب عيد دريافت خواهد كرد.
براساس اطلاعات دريافتي احتمال واريز همزمان عيدانه 70 و 90 هزار توماني دولت و مجلس به مردم و يارانه نقدي اسفند ماه امسال (45 هزار و 500 توماني به ازاي هر نفر) در دهه اول آخرين ماه زمستان وجود دارد.
براساس برنامه ريزي هاي انجام شده، بيش از 73 ميليون ايراني اين كمك را دريافت خواهند كرد. كل اعتبار كمك اقتصادي شب عيد 7/2 ميليارد دلار اعلام شده است كه قرار است از صندوق توسعه ملي برداشت شود. طبق برنامه ريزي هاي انجام شده، قرار است اين دلارها با نرخ مبادله اي تبديل به ريال شوند تا در مديريت بازار ارز نيز تاثيرگذار باشند.
 


با حضور رئيس جمهور

 25 هزار متقاضي مسكن مهر در استان تهران صاحب خانه شدند

بيش از 25 هزار واحد مسكن مهر استان تهران ديروز با حضور رئيس جمهور به بهره برداري رسيد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، محمود احمدي نژاد صبح ديروز در جريان افتتاح پروژه هاي عمراني در استان تهران با سفر به اسلامشهر همزمان 22 هزار و 662 واحد را با اعتباري بالغ بر 510 ميليارد تومان در شهرستان هاي ري، تهران، ورامين و شهريار افتتاح كرد.
رئيس جمهور با حضور در مجتمع 2 هزار واحدي ضياءآباد اسلامشهر، كليد يكي از واحدهاي اين مجتمع را به طور نمادين در اختيار مالك آن قرار داد.
احداث بيمارستان 400 تختخوابي، احداث فضاي سبز به وسعت 20 هزار متر مربع و احداث مدرسه در سه مقطع ابتدايي، راهنمايي، دبيرستان و نيز انجام تمامي خدمات آب، برق و گازرساني از جمله اقداماتي است كه درخصوص پروژه هاي مسكن مهر استان تهران صورت گرفته است.
همچنين رئيس جمهور صبح ديروز 3000 واحد مسكن مهر پرديس را افتتاح كرد.
احمدي نژاد در حاشيه افتتاح واحدهاي مسكن مهر اسلامشهر گفت: پروژه هاي متعددي را دولت در دستور كار دارد تا به واسطه آنها از خطرات موجود در راه هاي كشور كاسته و سلامت و ايمني را براي مردم به همراه داشته باشد.
به گزارش ايسنا محمود احمدي نژاد تصريح كرد: دولت پروژه هاي بسيار گسترده اي را درخصوص بهسازي و توسعه راه هاي كشور در دستور كار قرار داده و در آينده با انجام اين پروژه ها شاهد احداث راه هاي مناسب و امن خواهيم بود.
احمدي نژاد همچنين اظهار اميدواري كرد تا طرح هاي مسكن مهر در شهرستان هاي استان تهران موجب ارتقاء فضاي شهري در اين شهرستان ها شود.
رئيس جمهور همچنين با تقدير از همه دست اندركاران اجراي پروژه هاي عمراني و مسكن مهر و مردمي كه با افتتاح اين پروژه ها صاحب خانه مي شوند، گفت: به اميد روزي كه همه ايرانيان از مسكن مناسب و مطلوب برخوردار بوده و خانواده ها كانون عشق، سرفرازي و تربيت انسان هاي صالح باشد.
احمدي نژاد در حاشيه بهره برداري از واحدهاي مسكن مهر شهرستان اسلامشهر در جمع تعدادي از ساكنان مجتمع هاي مسكوني ضياءآباد اسلامشهر، حاضر شد و در زير بارش باران شديد از نزديك با آنان به گفت وگو پرداخت و مشكلات آنان را بررسي و نسبت به ابراز احساسات آنان پاسخ گفت.
رئيس جمهور همچنين دستورات لازم براي رفع مشكلات مردم را به استاندار و وزير راه و شهرسازي داد.
 


عيدي بازنشستگان تامين اجتماعي 402 هزار و 500 تومان تعيين شد

بازنشستگان و مستمري بگيران تامين اجتماعي 402هزار و 500 تومان عيدي مي گيرند.
رئيس كانون عالي بازنشستگان و مستمري بگيران سازمان تامين اجتماعي، رقم «عيدي» پرداختي به مستمري بگيران تامين اجتماعي را همانند ساير كارمندان دولت 402 هزار و 500 تومان اعلام كرد و گفت: اين رقم مصوب شده و همراه با حقوق اسفند به يك ميليون و 700 هزار بازنشسته و مستمري بگير پرداخت مي شود.
علي اكبر خبازها در گفت وگو با ايسنا همچنين ارائه احتمالي «سبد نقدي نوروزي» به بازنشستگان و مستمري بگيران را منوط به تامين اعتبار از سوي سازمان تامين اجتماعي دانست و افزود: در صورت تامين اين اعتبار علاوه بر عيدي، مبلغ ريالي ديگري را نيز كه هنوز ميزانش معين نشده، به بازنشستگان و مستمري بگيران پرداخت مي كنيم.
عيدي بازنشستگان و مستمري بگيران تامين اجتماعي سال گذشته 350 هزار تومان بود.
وي همچنين در مورد درصد افزايش «حقوق سالانه» بازنشستگان و مستمري بگيران در سال 92 گفت: افزايش سالانه حقوق در شوراي عالي كار وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي تعيين مي شود كه منتظر مشخص شدن آن در اين شورا هستيم.
شايان ذكر است: در صورت موافقت دولت با پيشنهاد معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري، عيدي 402 هزار و 500 توماني كارمندان با حقوق بهمن ماه پرداخت خواهد شد.
كارمندان سال گذشته 350 هزار تومان و سال 89 حدود318 هزار تومان عيدي گرفته بودند.
در همين حال، حداقل 2 برابر و حداكثر 3 برابر مصوبه دستمزد شوراي عالي كار مبناي تعيين عيدي پايان سال مشمولان قانون كار است كه با تصويب حداقل دستمزد 389700 توماني سال جاري، حداقل عيدي پايان سال مشمولان قانون كار - كارگران- 779400 تومان و حداكثر آن نيز 1169100 تومان خواهد بود.
 


از سوي وزير صنعت و تجارت

نحوه بازپرداخت تعهدات ارزي واردكنندگان اعلام شد

وزير صنعت، معدن و تجارت در مورد نحوه بازپرداخت تعهدات ارزي واردكنندگان، به بانك ها گفت: اگر اين تعهد در گذشته صورت گرفته، تسويه حساب به قيمت ارز مرجع و اگر در حال حاضر در جريان باشد با ارز مبادله اي انجام مي شود.
مهدي غضنفري در حاشيه نشست ارتباط صنعت و دانشگاه در مورد جلسه اي با حضور معاون اول رئيس جمهوري براي حل مشكلات صادركنندگان و تجار بيان كرد: اين جلسه در مورد تعهدات ارزي واردكنندگان به بانك هاي عامل و بانك هاي عامل به بانك مركزي بود كه گفته شد برخي از افراد 10 تا 20درصد از ارزش كالاي وارداتي را پرداخت كرده اند در مورد 80 درصد باقيمانده، سؤال بانك هاي عامل اين بود كه ارز به چه قيمتي بايد در اختيار آنها قرار گيرد.
وي افزود: در اين جلسه تصميمات خوبي گرفته شده و قرار شد تا يك جلسه مكمل نيز برگزار شود كه با نهايي شدن، تصميمات اعلام مي شود تا مشكلي كه در مورد تسويه حساب واردكنندگان با بانك هاي عامل و تسويه حساب بانك هاي عامل با بانك مركزي ايجاد شده برطرف شود.
وزير صنعت در مورد تصميمات مطرح شده گفت: مقرر شده تا اگر اين تعهدات ارزي در گذشته صورت گرفته، تسويه حساب به قيمت ارز مرجع و اگر در حال حاضر در جريان باشد با ارز مبادله اي انجام شود.
وي همچنين در خصوص قيمت هاي جديد خودرو بيان داشت: قيمت گذاري در حوزه خودرو بر دو مبنا صورت مي گيرد مبناي اول تعيين قيمت محاسباتي از سوي سازمان حمايت است و آن چيزي كه خودروساز بايد از فروش خود بدست آورد همين قيمت محاسباتي است.
وي ادامه داد: اما در صورتي كه قيمت حاشيه بازار بالاتر از قيمت محاسباتي قرار گرفت خودروسازان مي توانند براي تنظيم بازار و نزديك به قيمت بازار اقدام به فروش خودروي خود كنند اما درآمد حاصل از اين فروش كه بيشتر از قيمت محاسباتي است بايد به خزانه واريز شود.
وي در خصوص تخلف خودروسازان و عرضه با قيمت بالاتر از قيمت بازار بيان كرد تأكيد مي كنم اگر خودروسازان محصولات خود را بالاتر از قيمت آزاد بفروش برسانند ما به التفاوت قيمت محاسباتي به آنها تعلق نمي گيرد.
وي در مورد ميزان ضرري كه مصرف كنندگان در اين بين ازگرانفروشي خودروسازان متحمل مي شوند تصريح كرد: مهم ترين مكانيزم اين است كه خودروسازان انگيزه اي براي گران فروشي ندارند و سود ناشي از اين امر نصيب آنها نمي شود كه كمك مي كند با سيستم هاي نظارتي كمتري موفق به كنترل بازار شويم.
غضنفري متذكر شد: خودروسازان موظف هستند تنظيم بازار را انجام دهند زيرا يكي از مشكلات فعلي ما در اين بخش ناكافي بودن عرضه است.
وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نياز ارزي كشور گفت: 60 ميليارد دلار واردات كالا و حدود 10 تا 15ميليارد نيز واردات خدمات به كشور انجام مي شود كه جمعاً 70 تا 75 ميليارد دلار نياز ارزي ما است كه قابل مديريت است.
وي گفت: اين ميزان مي تواند با اعمال محدوديت ها در واردات كالا، 10 تا 20درصد نيز كاهش پيدا كند و به طور كل مي توان با 60 ميليارد دلار فضاي باز توليد و تجارت را ايجاد كرد.
وي با بيان اينكه موضوع ارز و فروش نفت و فرآورده هاي نفتي دو مشكل اصلي اقتصاد كشور به شمار مي رود، افزود: بحث جابه جايي پول و ارز ناشي از فروش نفت به دليل تحريم بانك مركزي به كندي انجام مي شود كه راهكار حل اين مشكل نيز توسعه صادرات غيرنفتي به ويژه در كشورهاي همسايه كه مشكل جابه جايي در آنها وجود ندارد، مي باشد.
 


از امروز صورت مي گيرد

عرضه گوشت و مرغ با قيمت مناسب در نمايشگاه مصلي

رئيس سازمان صنعت و تجارت استان تهران از عرضه گوشت قرمز و مرغ با قيمت مناسب در نمايشگاه مصلي خبر داد.
يدالله صادقي در گفت وگو با فارس اظهار داشت: براي تنظيم مطمئن بازار مواد پروتئيني از چهارشنبه (امروز) گوشت گرم و مرغ گرم در كنار گوشت منجمد و مرغ منجمد در نمايشگاه مصلي تهران عرضه مي شود.
وي افزود: گوشت گرم بسته بندي و فرآوري شده از محل واردات به قيمت 22000 تومان و مرغ گرم به قيمت عمده فروشي ميدان بهمن در نمايشگاه مصلي تهران عرضه مي شود.
صادقي گفت: همچنين به هر ميزاني كه مردم نياز داشته باشند مرغ منجمد به قيمت 5100 تومان عرضه مي شود.
وي همچنين از عرضه برنج ايراني پرمحصول با قيمت 3800 تومان و همچنين برنج هندي به قيمت 3800 تومان در نمايشگاه هاي بهاره خبر داد.
 


با انصراف عربستان احتمال رياست ايران بر اوپك قوت گرفت

با انصراف نماينده عربستان و در صورت عدم معرفي نامزد جديدي از سوي اين كشور فينال انتخاب دبيركل اوپك در شرايط پيچيده اي بين ايران و عراق برگزار مي شود.
پس از به توافق نرسيدن وزراي اوپك براي انتخاب دبيركل اين سازمان، تحولات زيادي در مسير انتخاب دبيركل اتفاق افتاده كه آخرين آنها انتشار خبر انصراف مجيد المنيف كانديداي عربستان براي تصدي پست مهم دبيركلي اوپك است.
محمدعلي خطيبي، نماينده ايران در هيئت عامل اوپك در گفت وگو با فارس با بيان اينكه كميته اي براي تدوين شاخص هاي دبيركل اوپك تشكيل شده تا پس از استخراج اين شاخص ها را به تاييد وزرا برساند، تصريح كرد: شاخص هاي قبلي مورد توافق وزراي اوپك قرار نگرفت و قرار شد دوباره شاخص هايي استخراج و در اجلاس وزراي بعدي در اواخر ماه مه به تصويب برسد.
وي با تاكيد بر اينكه پس از آن كانديداها را براساس شاخص هاي مورد تاييد وزرا ارزيابي مي كنند، افزود: دستور كار اصلي جلسه بعدي وزرا تاييد و توافق بر سر شاخص ها است و در جلسه پاييز آينده انتخاب قطعي دبيركل اوپك انجام خواهد شد.خطيبي اضافه كرد: عبدالله البدري دبيركل فعلي اوپك سمت دبيركلي را تا يك سال آينده برعهده خواهد داشت. بنابراين گزارش، به تازگي شبكه خبري بلومبرگ از انصراف مجيد المنيف، نامزد عربستاني دبيركلي اوپك خبر داده است.
گفته مي شود ماجد المنيف پس از انتصاب به عنوان دبيركل شوراي عالي اقتصاد و عربستان از نامزدي دبيركلي اوپك استعفا داده است.
هنوز مشخص نشده عربستان نامزد ديگري براي تصدي دبيركلي اوپك معرفي مي كند يا نه، كارشناسان معتقدند هدف عربستان از معرفي كانديدا گرفتن اين پست نبوده چرا كه يك فرد درجه يك را براي تصدي دبيركلي معرفي نكرده است.
پيش از اين نيز كانديداي اكوادوري دبيركلي اوپك يعني ويلسون پاستور موريس وزير نفت اين كشور از نامزدي تصدي دبيركلي اوپك انصراف داده بود.
بر اين اساس، در حال حاضر تنها ايران و عراق براي تصدي پست مهم سازمان كشورهاي صادركننده نفت اوپك باقي مانده اند.
سمير غضبان وزير اسبق نفت و مديرعامل سابق شركت ملي نفت عراق و غلامحسين نوذري وزير اسبق نفت ايران نامزدهاي باقيمانده براي تصدي دبيركلي اوپك هستند.
 


مديركل اعتبارات بانك مركزي:

بانك هاي خصوصي هم وام ازدواج مي دهند

مديركل اعتبارات بانك مركزي اظهار داشت: با برنامه ريزي هاي انجام شده، در آينده نزديك چند بانك خصوصي نيز وام قرض الحسنه ازدواج پرداخت مي كنند.
سيدعلي اصغر ميرمحمد صادقي در گفت وگو با فارس ادامه داد: كميسيون اعتباري بانك مركزي در مصوبه اي مقرر كرده تا بخشي از منابع سپرده قرض الحسنه بانك هاي خصوصي نيز صرف پرداخت تسهيلات قرض الحسنه ازدواج شود.
وي افزود: در حال حاضر آموزش هاي لازم به كاركنان اين بانك ها در جريان است و پس از تكميل اين آموزش ها و انجام اقدامات لازم براي اتصال به سامانه وام ازدواج، چند بانك خصوصي هم وام ازدواج پرداخت خواهند كرد.
مديركل اعتبارات بانك مركزي با اشاره به پرداخت تسهيلات ازدواج به 807 هزار و 539 نفر از متقاضيان دريافت وام ازدواج طي ده ماهه نخست امسال گفت: طي اين مدت رقمي بالغ بر25 هزار و 500 ميليارد ريال در قالب تسهيلات قرض الحسنه ازدواج توسط بانك ها پرداخت شده است.
وي ادامه داد: سال گذشته بيش از يك ميليون و 252 هزار نفر براي دريافت وام ازدواج ثبت نام كرده بودند كه حدود 63 درصد از اين افراد وام خود را دريافت كرده اند و 33 هزار ميليارد ريال بابت اين تسهيلات پرداخت شد.
ميرمحمد صادقي گفت: نسبت تسهيلات به سپرده ها در 7 بانك از مجموع بانك هايي كه تسهيلات ازدواج پرداخت مي كردند، به بالاي 100 رسيده بنابراين براي ادامه پرداخت اين تسهيلات بايد از منابع بانك هاي خصوصي هم استفاده كنيم.
 


راه اندازي 50 جايگاه جديد سوخت

معاون بازرگاني شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي از افتتاح و راه اندازي 50 جايگاه جديد بنزين و گازوئيل در آستانه نوروز سال جاري خبر داد.
عليرضا رجب پور در گفت وگو با مهر درباره آخرين وضعيت ساخت و توسعه جايگاه هاي جديد بنزين، گازوئيل و CNG در كشور، گفت: در حال حاضر نزديك به 3 هزار جايگاه بنزين و گازوئيل در استان هاي كشور در مدار بهره برداري قرار گرفته است.
معاون بازرگاني شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي با اعلام اينكه تعداد كل جايگاه هاي سوخت مايع از ابتداي برنامه چهارم توسعه تاكنون حدود يكهزار باب افزايش يافته تصريح كرد: همچنين در حال حاضر نزديك به 2 هزار باب جايگاه CNG در كشور طراحي، ساخت، نصب و راه اندازي شده است.
اين مقام مسئول با يادآوري اينكه در حال حاضر مراحل مختلف طراحي، ساخت و راه اندازي 485 جايگاه جديد بنزين و گازوئيل با مشاركت بخش خصوصي در كل كشور در حال انجام است، اظهار داشت: اين جايگاه ها از پيشرفت ساخت 5 تا 95 درصدي برخوردار هستند
وي با اعلام اينكه تا پايان امسال حدود 50 جايگاه جديد بنزين و گازوئيل و تعدادي جايگاه CNG در مدار بهره برداري قرار مي گيرند، تبيين كرد: براساس برنامه ريزي انجام شده همزمان با افزايش سفرها در روزهاي پاياني امسال و ايام نوروز تعداد مجاري عرضه هم براي سوخت رساني پايدار و مطمئن به مردم افزايش مي يابد.
رجب پور با بيان اينكه در كنار جايگاه هاي بنزين و گازوئيل ساخت 321 جايگاه جديد CNG هم در دستور كار قرار دارد، تبيين كرد: با تامين كالا، برخي از اقلام يدكي و تجهيزات اين تعداد جايگاه، تا پايان امسال و يا اواسط سال آينده راه اندازي خواهند شد.
معاون بازرگاني شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي همچنين از افتتاح و راه اندازي 32 جايگاه جديد بنزين و گازوئيل در استان و هسته مركزي تهران در سال جاري خبر داد و افزود: علاوه بر جايگاه هاي سوخت هم اكنون بالغ بر 21 نقطه عرضه و فروشندگي سيار فرآورده هاي نفتي در كل كشور فعال است.
اين مقام مسئول با اشاره به درجه بندي جايگاه بنزين و گازوئيل، تاكيد كرد: در شرايط فعلي 280 جايگاه ممتاز، 660 باب جايگاه درجه يك، 407 جايگاه درجه دو، 588 جايگاه درجه سه و 546 جايگاه خارج طرح درجه بندي در كشور در مدار بهره برداري قرار دارند.
 


وزارت جهاد كشاورزي:

واردات سيب زميني ممنوع است

مديركل بازرگاني وزارت جهاد كشاورزي گفت: بر اساس سياست هاي ابلاغي اين وزارتخانه، واردات سيب زميني در سال جاري و سال آينده ممنوع است.
اسماعيل عباس پور در گفت و گو با ايسنا اظهار كرد: سياست هاي مربوط به صادرات و واردات محصولات كشاورزي از بهمن ماه سال گذشته به وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرك ابلاغ شده كه در اين ابلاغيه ممنوعيت واردات سيب زميني به كشور تأكيد شده است.
وي افزود: در 10 ماهه امسال هيچ محموله سيب زميني به كشور وارد نشده و تنها واردات محدودي بذر سيب زميني براي تامين نياز كشور صورت گرفته است.
مديركل بازرگاني وزارت جهاد كشاورزي با بيان اين كه براي صادرات مازاد سيب زميني توليد شده در سال جاري و افزايش آن در سال آينده برنامه ريزي دقيقي انجام شده عنوان كرد: در 10 ماهه امسال 507 هزار تن سيب زميني به ارزش تقريبي 194 ميليون دلار صادر شده كه اين ميزان صادرات نسبت به سال گذشته 113 درصد از نظر وزني و 103 درصد از نظر ارزشي رشد داشته است.
بنابراين گزارش؛ اخيرا يكي از رسانه هاي پاكستاني اعلام كرد، اين كشور قصد دارد حدود 75 هزار تن سيب زميني به ايران صادر كند كه اين ميزان بيش از 50 درصد صادرات سيب زميني پاكستان را شامل مي شود.
در اين ميان رئيس اتحاديه سيب زميني كاران به نمايندگي از كشاورزان اين محصول با واردات سيب زميني به كشور مخالفت و اعلام كرده كه با توجه به توليد 600 هزار تن سيب زميني مازاد مصرف در كشور اگر اين محصول وارد شود اين اتحاديه مقابل آن مي ايستد.
 


در صورت استمرار عرضه از سوي كارخانجات

قيمت خودرو كاهش مي يابد

يك عضو كميته خودرو از كاهش مشروط قيمت خودرو در آينده خبر داد.
شهرام ميرآخورلو در گفتگو با مهر گفت: مطابق با بندي از مصوبه جديد دولت، خودروسازان مجازند كه قيمتهاي خود را بر مبناي قيمت ارز مبادله اي محاسبه كرده و نيز قيمت خود را به نرخ تجاري خودرو يعني حدفاصل قيمت هاي آزاد و قيمت هاي محاسباتي تعيين كنند.
عضو كميته خودرو افزود: در اين ميان، بازار نمي تواند با قيمت بازي كند، چرا كه روح اين مصوبه اين است كه فضاي دلالي را از بين ببرد، ضمن اينكه اگر در عمل، خودروساز توليد خود را به ميزان نياز بازار برساند كه البته اين موضوع به عنوان يكي از شروط تعهداتي است كه بايد به سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان اعلام كنند كه چقدر افزايش توليد خواهد داشت و برنامه توليد خود را به سازمان اعلام كند، به طور قطع قيمت ها كاهش خواهد يافت.
وي در خصوص دلايل گراني هاي اخير خودرو در بازار تصريح كرد: خودروساز از زاويه اينكه بر روي توليدات خود زيان مي داد، عرضه را كم كرده بود كه خود اين عامل باعث مي شد قيمت براساس حاشيه بازار تعيين شود، ضمن اينكه عملاً واسطه و دلالان، تا به حال در قيمت برخي از خودروها جولان مي دادند.
به گفته ميرآخورلو، هم اكنون قيمت رسمي خودرو وجود ندارد و قيمتها به نرخ هاي تجاري كه خودروسازان اعلام كرده و سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان تعيين كرده است، در بازار اعمال مي شود.
وي اظهار داشت: در گام اول اين مصوبه، تلاش شده تا فضاي دلالي ايجاد شده را از ميان برداريم به اين معنا كه اجازه ندهيم شركت ضرر كند؛ در اين صورت خودروساز نيز عرضه را افزايش خواهد داد؛ اين در شرايطي است كه فشارهاي اقتصادي و تحريم سبب شده بود تا خودروسازان قطعات را به موقع تأمين نكنند و از سوي ديگر، به دليل محاسبه نرخ ها از سوي دولت، توليد براي خودروساز صرفه اقتصادي نداشته باشد.
ميرآخورلو گفت: هم اكنون كه قيمتها به نرخ محاسباتي تعيين مي شود، خودروسازان شيفت كاري خود را افزايش خواهند داد و دست دلالان نيز از بازار كوتاه مي شود، ضمن اينكه بساط حواله هاي 200 و 500 تايي خودرو و نيز رانت هاي فروش حواله هاي 500 هزار توماني نيز از ميان برداشته خواهد شد.
به اعتقاد وي، اگر قرار بود كه مجدد، افزايش قيمت خودرو به صورت پلكاني و با افزايش 10 تا 15 درصدي باشد، در بازار به واسطه عدم استمرار عرضه، بايد به دنبال قيمت در بازار مي دويديم؛ به همين دليل بود كه دولت ورود كرد.
عضو كميته خودرو در پاسخ به اين سؤال كه چه تضميني وجود دارد كه عرضه خودروسازان در بازار به ميزان كافي صورت گيرد، خاطرنشان كرد: يكي از شروط تعهدات ارايه برنامه يكساله توليد است كه در اين برنامه وضعيت توليد مشخص باشد، سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان نيز قرار است كه بازار را پايش و تخلفات را شناسايي كند.
وي اظهار داشت: به طور قطع، راز موفقيت اين مصوبه استمرار عرضه است؛ به اين معنا كه اگر عرضه به موقع خودرو صورت نگيرد، شرايط را به مراتب بدتر خواهيم داشت؛ خودروسازان تضمين داده اند كه بازار را تأمين كنند.
ميرآخورلو گفت: اگر افرادي به عنوان سرمايه گذاري وارد بازار خريد خودرو شوند، به طور قطع ضرر خواهند كرد.
 


تامين منابع مالي 2طرح گازي توسط يك بانك داخلي

معاون مديرعامل شركت ملي گاز ايران از رفع مشكل نقدينگي طرح هاي پالايشگاه بيدبلند 2 و استحصال اتان پالايشگاه پارسيان با تزريق
5/1 ميليارد دلار منابع مالي جديد از سوي بانك صادرات خبر داد.
محمدرضا غروي اظهار كرد: عمليات اجرايي ساخت پالايشگاه گاز بيدبلند 2 به عنوان بزرگ ترين پروژه در دست اجراي صنعت گاز و طرح استحصال اتان پالايشگاه پارسيان، متوقف نشده و مشكل تامين نقدينگي اين دو پروژه حل شده است.
وي ادامه داد: تفاهم هاي لازم با بانك صادرات و شركت انرژي سپهر به عنوان متولي انجام اين پروژه صورت گرفته و با تزريق منابع مالي اين دو طرح فعال خواهد شد، ضمن آن كه در اين مسير بانك صادرات ايران 5/1 ميليارد دلار به اين طرح ها منابع مالي جديد تزريق خواهد كرد.
قرارداد مشاركت در ساخت پالايشگاه بيدبلند 2 به همراه ايجاد واحد توليد اتان در پالايشگاه پارسيان، بهمن ماه 89 ميان شركت ملي گاز و بانك صادرات ايران، امضا شده است.
برپايه اين قرارداد، سهم بانك صادرات ايران براي ساخت پالايشگاه 80 درصد و ميزان سرمايه گذاري آن نيز 3 ميليارد و 300 ميليون دلار تعيين شده است.
پالايشگاه گاز بيدبلند 2 در 15 كيلومتري شمال غرب شهرستان بهبهان (استان خوزستان)، يكي از بزرگ ترين طرح هاي صنعت گاز در برنامه پنجم توسعه است.
فرآورش روزانه 57 ميليون متر مكعب گاز، توليد يك ميليون و 500 هزار تن اتان براي تحويل به پتروشيمي گچساران، همچنين توليد يك ميليون و 500 هزار تن گاز مايع (ال.پي.چي) و 400 هزار تن مايعات گازي، محصولات اين پالايشگاه خواهد بود.
در قرارداد مشاركت شركت ملي گاز با بانك صادرات، اين بانك براي ساخت واحد توليد اتان پالايشگاه گاز پارسيان متعهد به 800 ميليون دلار سرمايه گذاري شده است.
پالايشگاه پارسيان با ظرفيت فرآورش روزانه 80 ميليون متر مكعب گاز در 30 كيلومتري غرب شهرستان لامرد استان فارس واقع شده است.
 


شاخص بورس از نيمه 38 هزار واحد گذشت

شاخص بورس تهران در ادامه روند رو به رشد خود ديروز هم با 294 واحد افزايش روبرو شد.
به گزارش ايسنا بورس اوراق بهادار تهران كه از روز شنبه حركت صعودي خود را آغاز كرده است ديروز و در سومين روز معاملاتي هفته 294 واحد ديگر رشد كرد و در كانال 38 هزار و 640 واحدي ايستاد.
در بازار روز سه شنبه، نمادهاي پالايشگاهي برترين صف هاي خريد دو بازار بورس و فرابورس بودند به طوري كه نماد تازه به بازار برگشته پالايشگاه اصفهان نيمي از حجم معاملات بازار و نيمي از رشد شاخص را به خود اختصاص داد و به برترين صف خريد بازار بعد از نفت و گاز پارسيان تبديل شد.
همچنين در اين بازار نماد پرطرفدار نفت و گاز پارسيان پس از برگزاري مجامع عادي و فوق العاده و تعديل مثبت 7 درصدي پيش بيني سود، با رشد قيمت بيش از 8 درصدي بازگشايي شد و تاثير 115 واحدي بر شاخص بورس گذاشت.
به اين ترتيب نفت و گاز پارسيان، پالايشگاه اصفهان، گل گهر، مخابرات، ملي مس، بانك پارسيان، مپنا، خدمات انفورماتيك، فولاد خراسان و حفاري شمال بيشترين تاثير را در مثبت شدن شاخص بورس گذاشتند و موجب عبور آن از نيمه 26 هزار واحد شدند. در بازار ديروز علاوه بر پالايشگاه اصفهان، پالايشگاه تبريز و نفت بهران از برترين تقاضاي خريد و شركت هاي داروسازي و بانك پاسارگاد از بهترين تقاضاي فروش برخوردار بودند.
در نهايت در پايان معاملات روز سه شنبه تالار شيشه اي 432 ميليون سهم به ارزش 184 ميليارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمايه 174 هزار ميليارد تومان شد.
 


شركت بهينه سازي مصرف سوخت اعلام كرد

دريافت هزينه مازاد مصرف صنايع انرژي بر به قيمت بين المللي

مديرعامل شركت بهينه سازي مصرف سوخت اعلام كرد: صنايع جديد احداثي كه بيش از الگوهاي تعريف شده، انرژي مصرف كنند بايد هزينه مازاد مصرف خود را به قيمت هاي بين المللي پرداخت كنند.
عباس كاظمي در گفتگو با مهر درباره جزئيات تعيين سهميه سوخت و انرژي براي صنايع جديد احداث، گفت: درحال حاضر براي تمامي صنايع انرژي بر كشور معيار مصرف انرژي به ازاي ميزان توليد تعريف و اجرايي شده است.
مديرعامل شركت بهينه سازي مصرف سوخت با اعلام اينكه هر واحد صنعتي كه سالانه بيش از 5هزار مترمكعب معادل گاز طبيعي انرژي مصرف كند جز صنايع انرژي بر دسته بندي مي شود، تصريح كرد: بر اين اساس هم اكنون براي 29 صنعت شامل آجر، شيشه، فولاد، مواد غذايي و صنايع فلزي معيار و استاندارد مصرف انرژي تعريف شده است.
اين مقام مسئول با يادآوري اينكه به طور متوسط سالانه در صنايع عمده و نيروگاه هاي كشور معادل 60ميليارد مترمكعب گاز طبيعي انرژي مصرف مي شود، بيان كرد: درصورتي كه معيارهاي جديد مصرف انرژي به ازاي توليد در اين واحدها اعمال شود سالانه معادل 16ميلياردمترمكعب در مصرف گاز صرفه جويي مي شود.
وي با بيان اينكه با تعريف اين معيارهاي انرژي پروانه ساخت و موافقت اصولي براي صنايع جديد احداث تنها به شرط رعايت الگوهاي جديد مصرف انرژي صادر مي شود، تبيين كرد: درصورتي كه يك واحد صنعتي بيش از معيار تعريف شده انرژي مصرف كند بايد مابقي نياز مازاد خود به انرژي را مطابق با قيمت هاي بين المللي پرداخت كند.
كاظمي با تأكيد بر اينكه براي كارخانه ها و صنايع جديد به هيچ عنوان سوخت و انرژي مازاد بر نياز تحويل داده نخواهد شد، يادآور شد: واحدهاي صنعتي در مرحله طراحي بايد باتوجه به معيارها و الگوهاي مصرف انرژي خطوط توليد خود را نصب و راه اندازي كنند.
مديرعامل شركت بهينه سازي مصرف سوخت با بيان اينكه اعمال طرح جديد در چند سال گذشته در برخي از صنايع كشور جواب داده تأكيد كرد: در صنايع سيمان با اجراي اين طرح طي 10سال گذشته تاكنون مصرف انرژي معادل استانداردهاي جهاني و بين المللي شده است.
اين مقام مسئول همچنين از تعريف 29 كد كلي مصرف انرژي در صنايع انرژي بر همچون فولاد، شيشه، آلمينيوم، سيمان و صنايع غذايي خبر داد خاطرنشان كرد: اين كد ملي مطابق با ميزان متوسط مصرف انرژي هر يك از اين صنايع و ميزان تناژ توليد تعريف و اجرايي شده است.
 


بانك مركزي اعلام كرد

ساماندهي 6 موسسه مالي اعتباري

معاون نظارت بانك مركزي تاكيد كرد: تا پايان سال جاري شش موسسه مالي - اعتباري ديگر و صندوق هايي كه بيش از يك شعبه دارند، تجميع و ساماندهي مي شوند.
ابراهيم درويشي در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: بقيه موسسات اعتباري هم اگر خودشان سرمايه نداشته و از تسهيلات دولتي يا پول مردم استفاده مي كنند، تجميع خواهند شد.
وي گفت: صندوق هاي تك شعبه اي كه صرفا در قالب قرض الحسنه فعاليت كرده و سپرده قرض الحسنه پس انداز دريافت و بدون اخذ تعهد يا مسدود كردن سپرده هاي مردمي، در قالب عقد قرض الحسنه تسهيلات پرداخت مي كنند، در حال حاضر نيازي به اخذ مجوز ندارند.
وي ادامه داد: اگر موسسه، بانك يا صندوقي، سودهاي بالا مي دهد، ناشي از كمبود نقدينگي آنهاست، بنابراين مردم به سراغ اين موارد نروند، زيرا آنها فقط مي خواهند كمبود نقدينگي خود را تامين كنند.
معاون نظارت بانك مركزي ياد آور شد: بانك ها و موسساتي كه مجوز دارند علاوه بر مجوز كلي، يك مجوز ديگري نيز به آدرس همان شعبه در بالاي سر رئيس شعبه وجود دارد كه نشان دهنده قانوني بودن آن موسسه است.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10