(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 7 اسفند  1391 - شماره 20439

بزرگترين هلدينگ اقتصادي در كشور تشكيل مي شود
توزيع 20 هزار تن برنج تايلندي در كشور
دستور وزير صنعت براي كاهش قيمت خودرو ابلاغ شد
افت 394 واحدي شاخص بورس
كوتاه اقتصادي
تحريم ايران قيمت سوخت در سريلانكا را افزايش داد
تجارت 86 ميليارد دلاري ايران طي 11 ماه
كميسيون اروپا:
در سال 2013 بحران اقتصادي منطقه يورو ادامه مي يابد
سرپرست وزارت كار و تعاون:
مطالبات معوق بازنشستگان پرداخت مي شود
وزارت راه اعلام كرد
ساخت مكان فرهنگي در بافت هاي فرسوده به جاي پرداخت ماليات
يك مقام مسئول:
شيريني واردات اجراي طرح خودكفايي گوشت را عقب انداخته است
حمايت نخست وزير پاكستان از اجراي پروژه انتقال گاز ايران
جزئيات پيش فروش سكه اعلام شد
بانك مركزي دستورالعمل نحوه پيش فروش سكه را ابلاغ كرد


بزرگترين هلدينگ اقتصادي در كشور تشكيل مي شود

سرپرست موسسه اعتباري توسعه از تشكيل بزرگترين هلدينگ اقتصادي در كشور خبر داد.
غلامرضا خليل ارجمندي ديروز در نشستي خبري با تاكيد بر ضرورت توانمند كردن بخش خصوصي براي ارتقاي وضعيت اقتصادي كشور، افزود: پنج هلدينگ مالي و عمومي، بين المللي، انرژي، فناوري اطلاعات و ساختمان زيرمجموعه گروه اقتصادي توسعه است.
وي گفت: با پيگيري هاي انجام شده اركان اصلي شركت تشكيل و هيات مديره آن براساس اركان بانك مركزي مشخص شده ضمن آن كه اعضاي حقيقي نيز به زودي مشخص خواهد شد.
خليل ارجمندي درخصوص تبديل به بانك شدن موسسه اعتباري توسعه نيز گفت: مذاكراتي در اين راستا با بانك مركزي انجام و تعاملات مناسبي نيز برقرار شده است.
سرپرست موسسه اعتباري توسعه اظهار داشت: اين موسسه بايد براي تبديل شدن به بانك ابتدا سرمايه خود را از دو هزار ميليارد ريال به چهار هزار ميليارد ريال افزايش دهد، ضمن آن كه موازين اصل 44 براي تركيب سهامداران بايد رعايت شود.
به گفته وي، سرمايه موسسه ظرف يك تا دو ماه آينده به چهار هزار ميليارد ريال افزايش مي يابد.
وي گفت: علاوه بر افزايش سرمايه بايد شعب موسسه نيز براي تبديل به بانك شدن افزايش يابد و بر همين اساس توسعه فيزيكي شعب و افزايش سهم در بازار بايد در دستور كار قرار گيرد.
وي اظهار اميدواري كرد: موسسه توسعه در سال 92 با تابلو بانك به فعاليت خود ادامه دهد.
خليل ارجمندي با بيان آن كه، موسسه توسعه در هيچ شركت ساختماني داراي سهام نيست گفت: با اين وجود در زمينه سرمايه گذاري ها با مشكلي مواجه نيستيم.
وي درخصوص مشخصات موسسه توسعه پس از تبديل شدن به بانك نيز گفت: پس از تبديل شدن به بانك تلاش مي شود تا با ارائه خدمات مطلوب و بر مبناي كارمزد فعاليت بانك را ارتقا دهيم.
سرپرست موسسه اعتباري توسعه با بيان آن كه، در ايران بازار پول بزرگتر از ساير بازارها است، گفت: اگر اين بازار اصلاح شود اقتصاد كشور پويا خواهد شد، ضمن آن كه در بازار پول تلاش مي شود از طريق نرخ سود منابع جذب شود كه اين راهكار مناسبي براي اين بازار نيست.
وي افزود: خدمات حرفه اي مالي در شبكه پولي كشور هم اكنون وجود ندارد و بايد سوپرماركت مالي در كشور تشكيل شود.
وي با اشاره به وجود مسائل حاشيه اي در بازار پول گفت: بانك مركزي و به خصوص معاونت نظارت اين بانك در ماه هاي گذشته گرفتار پاسخگويي به مسائل حاشيه اي بوده و اين امر سبب شده تا ديگر فرصت فكر كردن براي افزايش ابزارهاي نظارتي بازار پول كمتر شود.
خليل ارجمندي با اشاره به هجمه هاي صورت گرفته به بانك مركزي اضافه كرد: معاونت نظارتي بانك مركزي در ماه هاي گذشته همواره درگير پاسخ به اين مشكلات بوده است.
 


توزيع 20 هزار تن برنج تايلندي در كشور

معاون بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در راستاي تامين برنج مورد نياز در روزهاي پاياني سال، 20 هزار تن برنج تايلندي توزيع مي شود.
حسن رادمرد در گفت وگو با ايسنا افزود: اين مقدار برنج كه توسط بخش خصوصي وارد شده با نظارت سازمانهاي صنعت، معدن و تجارت استانها در حال توزيع است.
رادمرد با بيان اين كه اين برنج با قيمت هر كيلو 1270 تومان به مباشرين تحويل داده مي شود تصريح كرد: مباشرين با لحاظ درصد سود خود اقدام به توزيع اين برنج در شبكه هاي توزيع مي كنند.
وي با تاكيد بر اين كه همچنين توزيع 70 هزار تن برنج هندي تا پايان سال همچنان ادامه دارد خاطرنشان كرد: پيش از اين قرار بود 70 هزار تن برنج هندي در سراسر كشور توزيع شود كه تاكنون براساس درخواست هاي رسيده از استان ها 25 هزار تن توزيع شده است.
وي با تاكيد بر اين كه عرضه برنج به بيش از قيمت مصوب خلاف بوده و سازمان هاي نظارتي با اين تخلف برخورد مي كنند بيان كرد: عرضه برنج در شبكه هاي توزيع منتخب تا زمان وجود تقاضا ادامه دارد.
وي همچنين در سومين گردهمايي مشترك روساي سازمانهاي صنعت، معدن و تجارت كشور گفت: با وجود همه فشارها و تحريم هاي خارجي، در طول 10 ماه گذشته، 17 ميليون تن كالاهاي اساسي و مورد نياز از خارج، تامين و به داخل كشور وارد شده است.
رادمرد با اشاره به اينكه تامين كالاهاي اساسي براي ايام پاياني سال و نيمه اول سال 92 همچنان مورد تاكيد است افزود: با توجه به حساسيت هاي موجود و نياز مبرم به مديريت بازار و مسائل رواني تلاش مي كنيم تا علاوه بر برداشتن بازاري آرام و بدون تنش، كنترل و نظارت دقيق را در اين زمينه داشته باشيم.
 


دستور وزير صنعت براي كاهش قيمت خودرو ابلاغ شد

وزير صنعت، معدن و تجارت دستور بررسي و تجديد نظر در قيمت خودروهاي توليد داخل را صادر كرد.
مهدي غضنفري با اشاره به مصاحبه رئيس جمهور در مورد بازار خودرو در جمع خبرنگاران با اشاره به انتقادات وي از قيمت كنوني خودرو گفت: دستور رئيس جمهور براي وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان لازم الاجرا است كه بر اين اساس به سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان اعلام كرده ام كه در راستاي اين دستور بررسي كنند كه چگونه مي توان بر روي قيمت ها تجديدنظر كرد.
وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: در روزهاي آينده سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان نتايج اين بررسي را اعلام خواهد كرد.
وي كه در حاشيه همايش تجليل از صادركنندگان برتر و در جمع خبرنگاران صحبت مي كرد، در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه آيا امكان كاهش قيمت خودرو وجود دارد، تصريح كرد: مدل قيمت گذاري اين طور بود كه قيمت خودرو از عدد بالايي شروع شده و به سمت كاهش برود كه در اين راستا خودروسازان نيز اين روش را پذيرفته اند اما دستور جديد رئيس جمهور نيز بايد اجرا شود.
به گفته غضنفري، سازمان حمايت قرار است بررسي هاي لازم را در اين زمينه صورت دهد، اين در شرايطي است كه در شيوه قبلي قيمت گذاري قرار بر اين بود كه حد فاصل قيمت بازار تا قيمت محاسباتي به تدريج طي شود؛ به اين معنا كه قيمت بازار به عنوان سقف قيمت و نرخ محاسباتي به عنوان كف قيمت درنظر گرفته شده و فاصله ميان آن توسط خودروساز درنظر گرفته شود.
وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: البته خودروسازان بايد عرضه مستمر و فراوان داشته باشند و قيمت ها را مطابق با دستور رئيس جمهور كاهش دهند.
غضنفري در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه در فاصله زماني بررسي سازمان حمايت مردم باز هم با تنش قيمتي ممكن است مواجه شوند؟ خاطرنشان كرد: سازمان حمايت بايد در كنار مردم دستور رئيس جمهور را دنبال كند تا بازار به تثبيت برسد.
وي همچنين در خصوص منابع اختصاص يافته براي پرداخت معوقات جوايز صادراتي و اعزام هيات هاي بازاريابي و آموزش صادركنندگان خاطرنشان كرد: 25 ميليارد تومان قرار است به عنوان معوقات جوايز صادراتي، هيات هاي بازاريابي و آموزش صادركنندگان پرداخت شود.
اتاق بازرگاني رسالت خود را از دست داده است
عضو هيات مديره خانه صنعت و معدن ايران با انتقاد شديد از عملكرد اتاق بازرگاني ايران گفت: اتاق بازرگاني رسالت خود را از دست داده است و به سازمان بروكرات و بدتر از دولت تبديل شده است.
يونس ژائله در همايش تقدير از صادركنندگان برتر با انتقاد از سهم پايين ايران در بازارهاي آفريقا گفت: بازار آفريقا سهمي حدودا يك درصدي در صادرات ايران دارد و با توجه به تحريم بايد سرمايه گذاري هاي خود در اين بازار را افزايش دهيم.
وي افزود: بهتر است شركت كشتيراني كشتي هاي خود را كه در بندر خوابيده است به سمت بنادر آفريقا هدايت كند و اتاق بازرگاني هم روي بازاريابي در آفريقا فعاليت بيشتري داشته باشند.
اين عضو هيات مديره خانه صنعت و معدن ايران افزود: در شرايط كنوني بايد به فكر كارگراني باشيم كه ماهي 400 تا 500 هزار تومان بيشتر درآمد ندارند.
صادرات بايد تشويق شودنه تهديد
رئيس اتاق بازرگاني تهران با بيان اينكه صادرات بايد تشويق و نه تهديد شود، گفت: بايد تلاش كنيم تا صادركنندگان دلارهايشان را به كشور بازگردانند، تا تامين ارز واردات انجام شود.
يحيي آل اسحاق نيز در اين همايش با تاكيد بر اينكه علي رغم تحريم هاي نظام سلطه بازارهاي صادراتي ايران حفظ شده است، گفت: با اينكه تحريم هاي شديدي عليه تجارت صورت گرفته است، اما صادركنندگان توانستند رشد 24درصدي در صادرات را به ارمغان بياورند و اين نشان دهنده رونق در تجارت خارجي كشور و همچنين كسب چنين جايگاهي نشاط آور و غرورآفرين است.
آل اسحاق افزود: علي رغم رشد صادراتي بايد 2 نكته را درنظر گرفت، اول اينكه بايد براي واردات كالاهاي اساسي و دارو صادركنندگان تمام تلاش خود را بكنند، تا ارز حاصل از صادرات در اين بخش هزينه شود و نكته دوم آنكه بايد تلاش كنيم، تا 100 درصد عرضه صادراتي به داخل كشور بيايد، چرا كه هيچ وجداني نمي پذيرد، ارزي كه مي تواند 10 بيمار را نجات دهد و مشكل آنها را حل كند، با مقاصد ديگر به كشور بازگردانده نشود، لذا از صادركنندگان مي خواهيم تا حتي يك دلار خود را به كشور برگردانند، تا مشكل مردم حل شود.
وي افزود: نبايد به بهانه تامين كالاهاي اساسي و نيازهاي اساسي مردم جلوي صادرات گرفته شود، چرا كه منافع حاصل از صادرات به نفع مردم و در راستاي تامين نيازهاي آنها صورت مي گيرد، لذا نبايد اقداماتي صورت گيرد تا را ه هاي صادرات بسته شود، چرا كه اگر جلوي صادرات گرفته شود، تامين ارز واردات با مشكل همراه مي شود، لذا بايد مسئولان به فعالان اقتصادي اعتماد كنند و پيشنهاد مي كنيم كه سياست تشويق را جايگزين سياست تهديد بكنند.
شوراي رقابت وارد كار شد
رئيس شوراي ملي رقابت با اعلام برگزاري جلسه براي تصميم گيري درباره قيمت گذاري خودرو گفت: رئيس جمهور بارها به شوراي رقابت حق داده بود اما متاسفانه به گوش برخي نمي رسيد.
جمشيد پژويان در گفت وگو با خبرگزاري فارس، در رابطه با سخنان رئيس جمهور در مورد قيمت گذاري خودرو و دادن حق به شوراي رقابت اظهار داشت: رئيس جمهور بارها اين حق را به شوراي رقابت داده و طي نامه اي به همه وزرا و بخش هاي مرتبط دستور داده بود اما متاسفانه به گوش برخي نمي رسيد.
وي ادامه داد: اميدوارم سخنان صريح رئيس جمهور به گوش همه مسئولان برسد تا با عملي شدن دستور وي و وزير صنعت، كساني كه در كار شوراي رقابت دخالت مي كنند، دست از ادامه آن بردارند.
پژويان در پاسخ به اينكه با اين اوصاف تكليف قيمت گذاري انجام شده و توليدكنندگان و مصرف كنندگان خودرو چه خواهد شد؟ توضيح داد: در اين رابطه شوراي رقابت جلسه اي را برگزار مي كند تا تصميم گيري هاي لازم اتخاذ و كارگروهي براي اين منظور تشكيل شود.وي در خاتمه گفت: شوراي رقابت مد نظر دارد تا از طريق روش هاي علمي و با تكيه بر مباحث كارشناسي و واقعيت ها، مدلي را براي قيمت گذاري خودرو طراحي و ابلاغ كند. تمام تلاش اين شورا هم اين است كه اين مدل طي سال جاري نهايي و ابلاغ شود.

 


افت 394 واحدي شاخص بورس

با افت 394واحدي شاخص بورس قيمت سهام اكثر شركت ها كاهش يافت.
به گزارش فارس، در آغاز معاملات ديروز بازار سهام، خبر دستگيري سلطان بازار پتروشيمي و همچنين مواضع رئيس جمهور در مورد مسائل كلان اقتصادي و همچنين افزايش قيمت خودرو در مكانيزم عرضه و تقاضاي شركت هاي بورسي كاملا نمايان شد و با افت بهاي سهام همه شركت هاي پتروشيمي و سپس كاهش قيمت شركت هاي خودرويي زمينه بيشترين افت شاخص در يك ماه اخير فراهم شد، به اين ترتيب در نتيجه كاهش دو تا 4درصدي و اثر منفي 65 تا 16واحدي شركت هاي بزرگي چون فولاد مباركه، نفت و گاز پارسيان، فولاد خوزستان، ملي مس، توسعه معادن و فلزات، پتروشيمي شازند، مپنا، پتروشيمي پرديس و پتروشيمي شيراز و چادرملو شاخص پتروشيمي در پايان معاملات با ريزش 394 واحدي مواجه شد كه بعد از 8 بهمن ماه بيشترين ريزش ارقام اين متغير مهم در يك ماه اخير به شمار مي رود.
با اين اتفاق، دماسنج بازار سهام بار ديگر به كانال 37 هزار واحدي عقب نشيني كرد و در عدد 37 هزار و 931 واحدي قرار گرفت.
همچنين ارزش روز بازار سهام نيز به 170 ميليارد تومان عقب نشيني كرد.
آمار پاياني معاملات سهام نيز با داد و ستد بيش از 276 ميليون سهم به ارزش 166 ميليارد تومان همراه شد.
 


كوتاه اقتصادي

¤ زمان و مكان برگزاري نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا ويژه بهار سال آينده در استان تهران از سوي سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اعلام شد.نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا ويژه بهار سال آينده در 24 منطقه استان تهران برگزار مي شود. اين نمايشگاه ها با هدف تنظيم بازار كالا، تقويت جريان عرضه كالا و افزايش قدرت خريد مصرف كنندگان از 9 تا 19 اسفند به مدت 10 روز برگزار مي شود. مجتمع سازمان گوشت واقع در تهرانپارس خيابان استخر، فرهنگسراي خاوران واقع در خيابان خاوران، مجتمع تفريحي پارك ارم واقع در اتوبان كرج-بوستان بزرگ ولايت واقع در انتهاي اتوبان نواب از نهم تا نوزدهم اسفندماه نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا را برگزار مي كنند.
¤ مديرعامل سرمايه گذاري كاركنان سايپا گفت: حكم عزل مدني از هيئت مديره سايپا و معرفي حسين پناه قانوني است و هيئت مديره سايپا در مورد مديرعامل جديد تصميم گيري مي كند. بهرام زبرجد در گفت وگو با خبرگزاري فارس در رابطه با تغيير و تحولات رخ داده در هيئت مديره سايپا اظهار داشت: طبق اختياري كه از هيئت مديره سرمايه گذاري كاركنان گروه خودروسازي سايپا داشتم، عيسي حسين پناه را جانشين سعيد مدني در هيئت مديره سايپا كردم. وي ادامه داد: بنابراين حكم عزل سعيد مدني و معرفي حسين پناه قانوني بوده و ايشان از اين به بعد عضو هيئت مديره سايپا نيستند. اين در حالي است كه هيئت مديره سايپا طي روزهاي آينده در مورد مديرعامل و اركان هيئت مديره تصميم گيري و اعلام مي كند.
¤ رئيس سازمان توسعه تجارت از صادرات 38 ميليارد دلاري غيرنفتي ايران به 150 كشور عليرغم تحريم ها خبر داد.حميد صاف دل اظهار داشت: در 11 ماه سال جاري 38 ميليارد دلار صادرات غيرنفتي صورت گرفته است و اين در حالي است كه در سال 84 به ازاي هر سه واحد واردات يك واحد صادرات صورت مي گرفت، اما در 11 ماه سال جاري 70 درصد از ارز حاصل از صادرات از طريق واردات تامين شده است.
¤ ارزش معاملات فرابورس ديروز با جابجايي 411 ميليون اوراق بهادار از سوي سرمايه گذاران به رقم 4/1هزار ميليارد ريال رسيد. در حالي ارزش معاملات فرابورس با جابجايي 411ميليون اوراق بهادار به 4/1 هزار ميليارد ريال رسيد كه اين حجم معاملات تحت تاثير معامله عمده 180 ميليون سهام حق تقدم استفاده نشده بانك گردشگري بود به طوري كه 180 ميليون سهام حق تقدم استفاده نشده بانك گردشگري به ارزش 90ميليارد ريال و به قيمت پايه هر سهم 500 ريال در بازار دوم به فروش رفت.
¤ مديرعامل بانك توسعه صادرات ايران گفت: براساس مصوبه شوراي پول و اعتبار در صورتي كه اصل و سود قرارداد صادراتي تحت پوشش كامل صندوق ضمانت صادرات قرار گيرد، اين بانك نرخ سود خود را تا دو درصد كاهش خواهد داد.بهمن وكيلي اظهار داشت: نرخ سود عقود غيرمشاركتي صادراتي ريالي داراي پوشش كامل ضمانت نامه صندوق ضمانت صادرات تا سررسيد دو سال معادل 12درصد در سال و براي سررسيد بيشتر از دو سال 13 درصد در سال تعيين شده است.
 


تحريم ايران قيمت سوخت در سريلانكا را افزايش داد

دولت سريلانكا همزمان با كاهش واردات نفت از ايران مجبور شد قيمت سوخت را در اين كشور افزايش دهد.
به گزارش فارس به نقل از رويترز، يك مقام رسمي سريلانكايي از افزايش قيمت سوخت به علت كاهش واردات نفت از ايران خبر داد.
وي توضيح داد: اين كشور در اثر كاهش واردات نفت از ايران و افزايش قيمت جهاني اين كالاي اساسي، قيمت سوخت را به منظور جلوگيري از ورود خسارت بيشتر به شركت هاي نفتي دولتي افزايش داده است.
شركت «سيلون پتروليوم» (سيپتكو) قيمت بنزين را 19 درصد و قيمت گازوئيل را 2/5 درصد افزايش داده است. بر اين اساس، قيمت هر ليتر بنزين در سريلانكا، 162 روپيه برابر با 27/1 دلار و هر ليتر گازوئيل 121 روپيه برابر با 95/0 دلار تعيين شده است كه بالاترين قيمت ثبت شده براي اين سوخت ها در اين كشور است.
اين افزايش ها پس از تاكيد اخير هيئت اعزامي صندوق بين المللي پول مبني بر نياز سيپتكو به بهبود قيمت گذاري ها به منظور ثابت كردن جايگاه اين شركت، صورت گرفت.
آنورا پريادارشانا ياپا، رئيس شركت سيپتكو، گفت: سال گذشته، سيپتكو با خسارتي برابر با 89 ميليارد روپيه(59/698 ميليون دلار) روبرو شد و بنابراين تصميم گرفتيم تا اين خسارت را با افزايش قيمت ها با سود كم جبران كنيم.
ياپا افزود: سيپتكو، با وجود افزايش قيمت ها، هنوز به ازاي هر ليتر گازوئيل 10 روپيه و به ازاي هر ليتر نفت سفيد 96/23 روپيه يارانه مي پردازد.
همچنين سريلانكا در واردات نفت خام از ايران، به علت تحريم هاي غرب، با محدوديت هايي مواجه است. تنها پالايشگاه اين شركت، با ظرفيت پالايش روزانه 50 هزار بشكه نفت، براي پالايش نفت سبك ايران طراحي شده است. اين در حالي است كه پالايش نفت هاي عمان و عربستان براي اين پالايشگاه بازده بسيار پاييني دارد.
وي توضيح داد: بازده پالايش نفت عمان در مقايسه با نفت سبك ايران براي ما كمتر است. زماني كه پالايشگاه ما براي يك نوع نفت خاص طراحي شده است و وقتي كه ما نمي توانيم اين نفت را تهيه كنيم در نتيجه بازده ما 20 درصد كاهش مي يابد.
«لانكا آي اسي پي ال سي»، تنها خرده فروش سوخت بخش خصوصي در اين كشور نيز قيمت بنزين را هم راستا با شركت سيپتكو افزايش داده است. اين شركت قيمت گازوئيل را به 121 روپيه افزايش داده است.در ماه دسامبر، سريلانكا، قيمت بنزين را 7/6 درصد افزايش داد.
 


تجارت 86 ميليارد دلاري ايران طي 11 ماه

گمرك ايران گزارش داد: در 11 ماهه امسال حجم مبادلات تجاري ايران از مرز 86 ميليارد دلار گذشت.
گمرك جمهوري اسلامي ايران گزارش داد: در اين مدت 70 ميليون و 822 هزار تن كالا به ارزش 37 ميليارد و 693 ميليون دلار (با احتساب ميعانات گازي) به خارج از كشور صادر شد كه از اين رقم 8 ميليارد و 495 ميليون دلار را ميعانات گازي، 9 ميليارد و 225 ميليون دلار را محصولات پتروشيمي و 19 ميليارد و 943 ميليون دلار را ساير كالاها تشكيل مي داد.
براساس اين گزارش: كالاهاي صادراتي در اين مدت در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن 1/5 درصد و از حيث ارزش 4 درصد كاهش داشته است.
متانول (الكل متيليك) به ارزش يك ميليارد و 74 ميليون دلار، پروپان مايع شده به ارزش يك ميليارد و 73 ميليون دلار و اوره به ارزش يك ميليارد و 51 ميليون دلار عمده كالاهاي صادراتي بوده است.
عمده اين كالاها به كشور عراق با 5 ميليارد و 608 ميليون دلار، چين با 4 ميليارد و 827 ميليون دلار، امارات متحده عربي با 3 ميليارد و 914 ميليون دلار، افغانستان با 2 ميليارد و 502 ميليون دلار و هند با 2 ميليارد و 604 ميليون دلار صادر شده است. متوسط هر تن كالاي صادراتي در 11 ماهه سال جاري 474 دلار بوده است. در 11 ماهه امسال 35 ميليون و 873 هزار تن كالا به ارزش 48 ميليارد و 387 ميليون دلار وارد كشور شده است كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن 6/8 درصد رشد و از لحاظ ارزش 11/8 درصد كاهش نشان مي دهد.
عمده كالاهاي وارداتي شامل: دانه گندم سخت به ارزش 2 ميليارد و 346 ميليون دلار، شمش از آهن و فولاد غير ممزوج به ارزش يك ميليارد و 937 ميليون دلار و دانه ذرت دامي به ارزش يك ميليارد و 601 ميليون دلار بوده است.
عمده اين كالاها از كشورهاي امارات متحده عربي به ارزش 9 ميليارد و 754 ميليون دلار، چين به ارزش 7 ميليارد و 161 ميليون دلار، جمهوري كره به ارزش 4 ميليارد و 456 ميليون دلار، تركيه به ارزش 4 ميليارد و 189 ميليون دلار و سوئيس به ارزش 3 ميليارد و 46 ميليون دلار به كشورمان وارد شده است.
متوسط هر تن كالاهاي وارداتي در 11 ماهه امسال يك هزار و 349 دلار بوده است.
 


كميسيون اروپا:

 در سال 2013 بحران اقتصادي منطقه يورو ادامه مي يابد

كميسيون اروپا در آخرين پيش بيني خود اعلام كرد كه بحران اقتصادي منطقه يورو در سال 2013 نيز ادامه خواهد يافت.
به گزارش فارس به نقل از بي بي سي، دولت ها نبرد بسيار دشواري را براي تحت كنترل درآوردن مخارج بالاي خود پيش رو دارند. در اين ميان، اسپانيا، فرانسه و پرتغال در برنامه كاهش كسري هاي خود ناموفق بوده اند.
اين گزارش افزود: كسري اسپانيا، با توجه به توليد ناخالص داخلي
2/10 درصدي اين كشور در 2012، كاملاً بالاي هدف 3/6 درصدي بوده است و پيش بيني مي شود اين ميزان كسري در سال 2014 نيز بالاي هدف تعيين شده باقي بماند.
كميسيون اروپا اعلام كرد: رشد اقتصادي منطقه يورو در 2013 با
3/0 درصد كاهش همراه خواهد بود و اين مسأله كار دولت ها را سخت تر مي كند.
پيش تر، اين كميسيون اعلام كرده بود كه انتظار دارد 17 اقتصاد منطقه يورو امسال در مجموع 1/0 درصد رشد اقتصادي مثبت داشته باشند. تخمين زده مي شود كه در سال 2012 اقتصاد اين منطقه در حدود 6/0 درصد افت داشته است.
الي رن، معاون اول كميسيون اروپا، در حالي كه پيش بيني زمستانه خود را تحويل مي داد، گفت: انتظار مي رود كه با ادامه بحران، نرخ بيكاري در سرتاسر منطقه اروپا، كه واحد پولي يكساني دارد، در سال جاري نيز ادامه يابد و به 2/12 درصد برسد. نرخ بيكاري در سال گذشته 4/11 درصد بود.
 


سرپرست وزارت كار و تعاون:

مطالبات معوق بازنشستگان پرداخت مي شود

سرپرست وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي از پرداخت تدريجي مطالبات معوق بازنشستگان كشوري خبر داد.
اسدالله عباسي در مراسم افتتاح طرح سيستم جامع شاغلين براي يك ميليون و 400 هزار نفر از كارمندان دولت كه در محل سازمان بازنشستگي كشوري انجام شد در جمع خبرنگاران افزود: مطالبات معوق بازنشستگان يك هزار و 500 ميليارد تومان است كه در فرابورس سرمايه گذاري مي شود.
وي اظهار داشت: بازنشستگان سرمايه هاي كشور محسوب مي شوند كه مسائل و مشكلات آنان بايد پيگيري شود.
وي در خصوص بيمه تكميلي نيز گفت: هم اكنون 2 ميليون و 300 هزار نفر در كشور داراي بيمه تكميلي هستند و يك ميليون و 200 هزار نفر از بازنشستگان كشوري نيز داراي بيمه طلايي مي باشند.
عباسي در خصوص پرداخت وام به بازنشستگان كشوري گفت: هم اكنون 60 هزار نفر از بازنشستگان كشوري در حال دريافت وام هستند كه اعتبارات خوبي براي اين كار در نظر گرفته شده است.
وي با اشاره به افزايش دستمزد كارمندان دولت نيز گفت: هم اكنون كف حقوق كارمندان دولت 400 هزار تومان، ميانگين 750 هزار تومان و سقف آن 7 ميليون تومان (براي اعضاي هيأت علمي و برخي از قضات) است كه براي افزايش حقوق كارمندان بي ترديد موضوع تورم در نظر گرفته خواهد شد.
وي در خصوص افزايش دستمزد كارگران افزود: امروز دومين نشست شوراي عالي كار برگزار مي شود و در اين جلسه موضوع دستمزد كارگران مورد بررسي قرار خواهد گرفت كه بايد منتظر نظر شركاي اجتماعي كار نيز باشيم.
عباسي در خصوص بن كارت براي مددجويان سازمان بهزيستي و كميته امداد امام خميني(ره) گفت: براي نيازمنداني كه تحت پوشش نهادهاي ياد شده هستند سبد جدايي در نظر گرفته شده كه تا نوروز به آنها پرداخت مي شود، اما مبلغ آن هنوز مشخص نشده است.
وي با اشاره به اين كه بدهي سازمان تأمين اجتماعي به داروخانه هاي كشور پرداخت شده، افزود: سازمان تأمين اجتماعي درصدد است تا جايي كه در توان دارد در رفع مشكلات بازنشستگان صندوق تأمين اجتماعي كوشا باشد.
وي تأكيد كرد: موضوع همسان سازي حقوق بازنشستگان كشوري و صندوق تأمين اجتماعي هنوز در حال پيگيري است. مدير عامل صندوق بازنشستگي كشوري نيز در اين مراسم گفت: طرح سيستم جامع شاغلين براي كارمندان دولت، در محل سازمان بازنشستگي كشوري توسط سرپرست وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي افتتاح شد.
ايراندخت عطاريان در مراسم افتتاح اين سامانه، افزود: با افتتاح سيستم ياد شده از اين پس تمام امور مربوط به شاغلان و بازنشستگان كشوري از طريق الكترونيكي انجام مي شود.
وي با بيان اينكه سامانه ياد شده همه امور اداري 4/1 ميليون نفر از كارمندان دولت را در بر مي گيرد، گفت: از اين پس 5 هزار دستگاه دولتي تمام امور خود را از طريق سامانه ياد شده پيگيري خواهند كرد و اين گام ارزشمندي در جهت تسريع انجام امور كارمندان محسوب مي شود.
وي با تأكيد بر اينكه با راه اندازي اين سيستم ديگر نياز به مدرك نيست، زيرا اين سامانه مسائل كارمندان را پيگيري مي كند، در پايان گفت: همچنين موضوع حقوق بازنشستگان از طريق اين سيستم قابل پيگيري است.
 


وزارت راه اعلام كرد

ساخت مكان فرهنگي در بافت هاي فرسوده به جاي پرداخت ماليات

معاون وزير راه و شهرسازي گفت: موديان مالياتي مي توانند به جاي پرداخت ماليات، مكان فرهنگي در بافت هاي فرسوده بسازند.
مجيد كيان پور گفت:براساس مصوبه هيئت وزيران، هزينه هاي بخش هاي غيردولتي به منظور تامين خدمات و فضاهاي عمومي و فرهنگي در بافت هاي فرسوده شهري به عنوان هزينه هاي قابل قبول مالياتي موديان محاسبه مي شود.
مديرعامل شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري افزود: هزينه هاي بخش هاي غيردولتي به منظور تامين خدمات و فضاهاي عمومي، فرهنگي، گردشگري، آموزشي، مذهبي و ورزشي در مناطق فرسوده و ناكارآمد شهري، موضوع بند (الف) ماده (2) قانون حمايت از احياء، بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده و ناكارآمد شهري با رعايت شرايطي كه در مصوبه آمده است به عنوان هزينه هاي قابل قبول مالياتي موديان محسوب مي شود.
كيان پور گفت: هزينه هاي صورت گرفته براي ساخت ساختمان هاي مذكور در طرح هاي احياء، بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده و ناكارآمد شهري كه در كميسيون هاي موضوع ماده (5) قانون تاسيس شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران به تصويب برسند، مي توانند به عنوان هزينه هاي قابل قبول مالياتي مشخص شوند.
معاون وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: تامين اين خدمات در طرح هاي نوسازي و بهسازي بافت هاي فرسوده قرار است به عنوان هزينه قابل قبول موديان مالياتي پذيرفته شود.
 


يك مقام مسئول:

شيريني واردات اجراي طرح خودكفايي گوشت را عقب انداخته است

رئيس اتحاديه سراسري دامداران با اشاره به اينكه طرح خودكفايي گوشت با وجود آماده بودن از ماه قبل، اجرا نمي شود گفت: كساني در پشت پرده اجازه خودكفايي گوشت را نمي دهند.
سيروس روستا در گفت وگو با فارس اظهار داشت: بيش از يك ماه از تفاهم نامه خودكفايي گوشت مي گذرد و به رغم آماده بودن مقدمات اجرا هنوز اين طرح اجرايي نشده است.
رئيس اتحاديه سراسري دامداران ايران افزود: ظاهرا كساني پشت پرده هستند كه به دليل شيرين بودن طعم واردات اجازه اجراي طرح خودكفايي گوشت را نمي دهند.
وي ادامه داد: اجراي اين طرح در ابتدا اسير بروكراسي هاي بي مورد شد و در حال حاضر نيز به رغم اينكه حتي مجوز تحويل علوفه مدت دار صادر شده است، اما اين طرح وارد مرحله اجرا نمي شود.
رئيس اتحاديه سراسري دامداران ادامه داد: در ابتدا مقرر بود، قرارداد با دامداران و تحويل علوفه در قبال تحويل چك و سفته انجام شود، اما اكنون متوليان تحويل علوفه تقاضاي ضمانت نامه بانكي مي كنند.
روستا تصريح كرد: در صورتي كه عزم ملي براي خودكفايي گوشت و بي نيازي به واردات است، بايد جلوي بروكراسي هاي بي مورد و سنگ اندازي ها گرفته شود، وگرنه اين طرح هيچ وقت اجرا نخواهد شد.
بنابراين گزارش؛ طرح خودكفايي گوشت قرمز حدود يك ماه پيش توسط وزارتخانه هاي جهاد كشاورزي، صنعت، معدن و تجارت و اتحاديه سراسري دامداران امضا شد، به موجب اين تفاهم نامه قرار است با افزايش وزن لاشه دام كه در حال حاضر پايين تر از ظرفيت به بازار عرضه مي شود، خودكفايي گوشت رقم بخورد.
براساس نظر كارشناسان در حال حاضر ميانگين وزن لاشه عرضه شده به بازار 5/15تا 5/17كيلوگرم است كه امكان افزايش آن تا 25 كيلوگرم وجود دارد.
پيش بيني شده در صورتي كه تنها 10درصد به وزن لاشه عرضه شده به بازار اضافه شود، سال آينده نه تنها خودكفايي گوشت رقم مي خورد، بلكه صادركننده گوشت هم خواهيم شد.
شركت پشتيباني امور دام براي تامين علوفه قرار است، براساس قراردادي كه با دامداران منعقد مي كند، به ازاي دريافت يك كيلوگرم گوشت 5 كيلوگرم علوفه به قيمت مناسب و مدت دار تحويل دهد.
 


حمايت نخست وزير پاكستان از اجراي پروژه انتقال گاز ايران

نخست وزير پاكستان گفت: اجراي طرح عظيم انتقال گاز از ايران باعث رفع چالش كمبود انرژي در پاكستان مي شود.
به گزارش ايرنا؛ راجا پرويز اشرف در گفت وگو با رسانه هاي خبري در شهر حيدرآباد ايالت سند افزود: مقامات دولتي در پاكستان به منظور غلبه بر بحران انرژي در كشور به توافق نهايي با مقامات ايران در جهت اجرا و بهره برداري از پروژه مشترك گازي رسيده اند.
وي تصريح كرد: كمبود انرژي در كشور زيان فراواني را بر پيكره اقتصاد پاكستان وارد كرده است.
راجا پرويز اشرف با اشاره به اينكه در پروژه بين المللي انتقال گاز از ايران در ابتدا كشور هند هم همراه بوده است؛ گفت: دنيا امروز به اين موضوع آگاه است و مي داند كه براي رفع كمبود انرژي بايد با مشاركت و همكاري با كشورها اين نقيصه جبران شود.
قرارداد طرح انتقال گاز طبيعي ايران به پاكستان سال 2010 بين مقامات دو كشور به امضا رسيد و قرار است طي آن گاز طبيعي ايران در سال 93 از طريق «خط لوله صلح» از بندر عسلويه در استان بوشهر به بندر نوابشا در جنوب پاكستان منتقل شود.
ساخت خط لوله در داخل خاك ايران مراحل پاياني را مي گذراند و در داخل پاكستان نيز بايد 781 كيلومتر خط لوله احداث شود.
كارشناسان اقتصادي در پاكستان معتقدند: اجراي طرح خط لوله انتقال گاز ايران به پاكستان، بهترين و با صرفه ترين طرح براي رفع كمبود انرژي و سوخت گاز در پاكستان بوده و بهره برداري از آن كمك شاياني به توسعه كارخانه هاي صنعتي اين كشور خواهد كرد.
در همين حال مديرعامل شركت ملي گاز ايران چهارشنبه گذشته در گفت وگو با خبرنگاران در اسلام آباد پس از برگزاري نشست نهايي وزير نفت كشورمان با مشاور نخست وزير پاكستان درباره احداث خط لوله گاز در داخل پاكستان با سرمايه گذاري شركت هاي مهندسي ايران، تصريح كرد: در اين جلسات درباره احداث خط لوله در خاك پاكستان تصميمات خوبي گرفته شد و موضوع سرمايه گذاري و مشاركت جمهوري اسلامي در ساخت اين خط لوله در داخل خاك پاكستان بطور كامل بررسي شد.
 


جزئيات پيش فروش سكه اعلام شد

بانك مركزي دستورالعمل نحوه پيش فروش سكه را ابلاغ كرد

طبق اين بخشنامه قيمت هر قطعه مسكوك طلا (اعم از سكه يك بهار و نيم بهار)،توسط بانك مركزي و از طريق سامانه (بدون محاسبه ماليات بر ارزش افزوده) اعلام مي شود.
در بخش شرايط و الزامات ثبت نام براي پيش فروش مسكوك طلا عنوان شده است: پيش فروش مسكوك طلا صرفا براي اشخاص حقيقي بالاي 18 سال مجاز بوده و بانك عامل مجاز به پيش فروش مسكوك طلا به اشخاص حقوقي نمي باشد.
در ضمن هر متقاضي مي تواند با مراجعه به يكي از شعب منتخب بانك عامل، صرفا يك بار و حداكثر 5 قطعه مسكوك طلاي تمام بهار آزادي يا 10 قطعه مسكوك طلاي نيم بهار آزادي پيش خريد كند.
بانك عامل موظف است كل مبلغ مسكوك طلاي پيش فروش شده به متقاضي را همزمان با ثبت نام از وي دريافت نمايد.
در بخش سوم اين دستورالعمل تحت عنوان «شرايط و الزامات تحويل مسكوك طلاي پيش فروش شده» آمده است: مهلت دريافت مسكوك طلاي پيش فروش شده توسط متقاضي، حداكثر تا دو ماه تقويمي پس از تاريخ سررسيد است.
چنانچه متقاضي، در مهلت مقرر، جهت دريافت مسكوك طلاي پيش فروش شده مراجعه نكند، بايد براي دريافت مسكوك طلاي پيش فروش شده، از طريق سرپرستي امور شعب بانك عامل در استان مورد نظر اقدام نمايد.
همچنين تحويل مسكوك طلاي پيش فروش شده به متقاضي پيش از تاريخ سررسيد ممنوع بوده و متقاضي، پيش از تاريخ سررسيد صرفا مي تواند اصل مبلغ را از بانك عامل مطالبه نمايد.
تحويل مسكوك طلاي پيش فروش شده تنها به شخصي كه مشخصات هويتي وي بر روي «رسيد پيش خريد مسكوك طلا» درج شده است يا به وكيل قانوني وي، پس از احراز هويت نامبردگان امكان پذير خواهد بود.
همچنين پيمان قرباني مدير اداره سياست هاي اقتصادي بانك مركزي در گفت وگو با فارس با اشاره به آغاز پيش فروش سكه از 8 اسفند، اظهار داشت: قيمت سكه پيش فروشي براي متقاضيان در روز آغاز پيش فروش اعلام خواهد و فعلا قيمت مشخصي نداريم.
وي در پاسخ به اين سوال كه چند روز پيش فروش سكه ادامه خواهد داشت، گفت: بانك مركزي تا اطلاع ثانوي پيش فروش سكه را ادامه مي دهد و در زماني كه ديگر نيازي به پيش فروش نبود، طرح متوقف مي شود.مدير اداره بررسي ها و سياست هاي اقتصادي بانك مركزي در مورد روش شركت در طرح پيش فروش سكه، تصريح كرد: پيش فروش به صورت الكترونيكي نيست و متقاضيان براي ثبت نام بايد به شعب منتخب بانك تجارت مراجعه كنند.
وي در پاسخ به اين سوال كه در صورتي كه قيمت سكه در بازار، كمتر از قيمت تعيين شده توسط بانك مركزي برسد، براي متضرر نشدن پيش خريدكنندگان چه اقدامي انجام خواهد شد، گفت: هر فرد قبل از سررسيد مي تواند كل مبلغ پرداختي خود را از بانك پس بگيرد.
قرباني ادامه داد: در سامانه پيش فروش سكه تغييرات مطلوبي اعمال شده تا طرح به خوبي اجرايي شود و در روند كار مشكلي به وجود نيايد.
وي تاكيد كرد: قيمت سكه در اين طرح قطعي است و كل مبلغ از فرد متقاضي در زمان ثبت نام دريافت خواهد شد.
گفتني است با توجه به قطعي شدن قيمت در طرح پيش فروش سكه تعيين نرخ سود يا مابه التفاوت 18 درصدي قيمت سكه پيش فروشي با قيمت بازار منتفي مي شود.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10