(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 7 اسفند  1391 - شماره 20439

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
عقبه هاي پيش روي مرسي (يادداشت روز)
الكوفت ! (گفت و شنود)
ديدار سفراي جديد ايتاليا و سريلانكا با احمدي نژاد
الهام علي اف در ديدار با جليلي مطرح كرد
حمايت آذربايجان از برنامه هسته اي ايران
در آستانه مذاكرات ايران و 1+5 كمپين آمريكايي «همبستگي با ايران»:
تحريم هاي ضد ايراني را لغو كنيد
كيهان و خوانندگان
رهبر ايران درست مي گويد
توپ در زمين آمريكاست (خبر ويژه)
چاه ويل فتنه براي اصلاح طلبان (خبر ويژه)
از عملگي گروهك ها تا ژست استقلال نظر! (خبر ويژه)
شما همان رضا پالاني رنگ شده نيستيد؟ (خبر ويژه)


عقبه هاي پيش روي مرسي (يادداشت روز)

تحولات مصر طي يكي- دو هفته گذشته در عرصه داخلي منطقي تر شده و به نوعي از توافق يا تنازل گروهها و دولت خبر مي دهد» در همان حال در عرصه مسائل منطقه اي و بين المللي، روند تحولات مصر با سؤالات و ابهاماتي مواجه گرديده است. در ذيل به مواردي اشاره مي شود:
1- اين قلم در يادداشت چهارشنبه گذشته كه ذيل عنوان «مصر» در ميانه راه» به چاپ رسيد، نوشت ايران شاقول تحولات مصر است و نوع نگاه و عملكرد حاكمان كنوني مصر نسبت به ايران مشخص مي كند كه آيا در مصر انقلاب روي داده يا اينكه اتفاقات بهمن ماه 89 مصر نتوانسته به مناسبات داخلي و خارجي دوره حسني مبارك خدشه وارد كند. اين يادداشت بازتاب فراواني در مصر داشت و بسياري از گروه ها، روزنامه ها و شبكه هاي تلويزيوني مصر بر اين جمعبندي كه ايران مبناي سنجش تغييرات در مصر است، صحه گذاشتند بعضي از شخصيت هاي اخوان المسلمين و از جمله يكي از نمايندگان مجلس عضو اخوان خطاب به محمد مرسي رئيس جمهور گفته اند «نسل هاي آينده كوتاهي ما را در برقراري روابط با تهران نخواهند بخشيد.»
2- علاوه بر ايران، «فلسطين» نيز يك شاخص بسيار مهم در ارزيابي تغييرات در مصر و هر كشور ديگر كه تحولاتي در آن رخ داده، مي باشد. بر اين اساس اين روزها عملكرد دولت مرسي و گروه اخوان المسلمين در رابطه با فلسطين سبب بحث ها و نتيجه گيري هاي متفاوتي شده است. اين بحث پس از آن اوج گرفت كه يكي از مشاوران مرسي رسماً اعلام كرد كه «ما تونل ها- كه فلسطيني ها در شرايط محاصره از آن براي ورود و خروج كالا استفاده مي كردند- را تخريب كرديم چرا كه در عين اينكه براي امنيت ملي مصر خطر داشت، تأثير زيادي در وضعيت فلسطيني ها نداشت». تخريب تونل ها كه از حدود يك سال پيش آغاز گرديد و امروز دولت مصر از پايان يافتن آنها خبر مي دهد در واقع تنها راه تنفسي ساكنان مظلوم غزه و امكاني براي كم شدن فشار بر آنان بود و لذا تخريب آن در حالي كه هنوز بطور عملي تكليف گذرگاه رفح مشخص نشده و حتي اگر توافقنامه قطعي هم براي بازماندن امضا شود با تغيير دولت امكان لغو آن وجود دارد، يك جنايت عليه فلسطيني ها به حساب مي آيد. جنايتي كه حتي حسني مبارك و رئيس بدنام دستگاه امنيتي از آن اجتناب كرد، و بطور غيررسمي اجازه مي داد فلسطيني ها از تونل ها براي عبور و مرور و انتقال كالا استفاده نمايند. به هر حال اظهارات «عصام الحداد» مشاور مرسي در سياست خارجي در مورد تخريب تونل ها و اينكه رسماً اعلام كرد كه «مصر اجازه نمي دهد هيچ سلاحي از سينا به غزه برود» نگراني هاي فراواني را درباره آينده انقلاب مصر به وجود آورد.
همزمان با اين مباحث، خبرهاي موثق بيانگر آن است كه در هفته گذشته يك هيأت امنيتي اسرائيلي به قاهره آمده و با مسئولان امنيتي دولت مرسي گفتگو كرده اند و گفته مي شود «رفعت شحاته» مقام امنيتي مصر به هيأت اسرائيلي درباره ممانعت از ورود سلاح و بعضي كالاهاي حساس ديگر از سينا به غزه اطمينان داده اند. اين ديدار در واقع نشان مي دهد كه دولت مرسي قادر به حفظ مصالح مصر در برابر فشار آمريكا نيست. يك خبر ديگر بيانگر آن است كه آمريكايي ها و قطري ها كمك اقتصادي و سياسي به دولت جديد مصر را منوط به حفظ روابط مصر و رژيم صهيونيستي كرده اند و دولت مرسي هم در اين زمينه تعهداتي را پذيرفته است!
در عين حال يك روزنامه يمني روز گذشته نوشت اخواني ها سرگرم راه اندازي و تجهيز گروههاي تروريستي با پرداخت 6 تا 8 هزار دلار به هر نفر و اعزام به سوريه هستند. در اين خبر گفته شده اخوان المسلمين مصر در اين اعزام نقش محوري داشته و با پول امير قطر در كشتار روزانه شهروندان سوريه مشاركت دارند. اعزام نيرو به سوريه اگرچه در ظاهر براي كمك به مردم سوريه انجام مي شود ولي در واقع تلاشي است كه با محوريت رژيم صهيونيستي، آمريكا، فرانسه، انگليس، عربستان، قطر و تركيه براي از ميان برداشتن يك نظام ضد اسرائيلي صورت مي گيرد. اگر خبر روزنامه يمني درست باشد مي توان گفت مصر مرسي از يك سو تونل هاي فلسطيني ها را خراب كرده و از سوي ديگر به مهمترين كشور عرب مخالف اسرائيل آسيب مي زند!
به هر حال همانگونه كه در طول حدود 70 سال گذشته، «فلسطين» مهمترين شاخص ارزيابي استقلال كشورها بوده، امروز هم فلسطين مهمترين شاقول ارزيابي استقلال و يا وابستگي كشورهاست متأسفانه بايد گفت كه مصر دوره اخوان تا اينجا بخشي از جبهه مقابل مردم مظلوم فلسطين را شكل داده و از قرار گرفتن در كنار كشورهاي حامي مردم فلسطين اجتناب ورزيده است. از آن طرف، انقلاب مصر اگر نتواند استقلال را براي مصر به ارمغان بياورد اصولاً انقلاب نيست بلكه پيش از آن به يك تغيير محدود نزديكتر مي باشد. البته ترديدي در اين نيست كه مردم واقعاً در پي انقلاب بوده اند و از اين رو شعار «اسقاط نظام» را در خيابانها سر داده و با رأي دادن به اسلام گراياني كه در دوره مبارك منزوي بوده و در عين حال مدعي استقلال و عظمت ملت مصر بوده اند، تغييرات بنياديني را طلب كرده اند.
3- مصر در عرصه مسايل داخلي طي دو هفته اخير تا حدودي آرام تر شده است. اين آرامش كه با نرمش نشان دادن مخالفان مرسي بدست آمده است در عين حال تا حد زيادي شكننده مي باشد كما اينكه خبرها بيانگر آن است كه از اواخر اين هفته تظاهرات خياباني بخصوص در اسكندريه، اسماعيليه، سوئز، اسيوط و سينا تشديد مي شود. در اين بين گفته مي شود مردم صحراي سينا بخصوص در اعتراض به توافقات مصر و رژيم صهيونيستي درباره كنترل امنيتي تردد در شمال صحراي سينا به خيابان ها مي ريزند و هيچ بعيد نيست كه به سمت مرزهاي شمالي به حركت درآيند.
در اين ميان دولت اعلام كرده است كه انتخابات مجلس را طي دو ماه آينده برگزار كرده و مجلس را در اواسط خردادماه افتتاح مي كند. البته بسياري از تحليلگران سياسي معتقدند به احتمال زياد بار ديگر برگزاري انتخابات به تعويق خواهد افتاد و مجلس زودتر از شهريورماه كار خود را شروع نخواهد كرد. اما اينكه دولت مرسي دوم ارديبهشت ماه آينده را به عنوان روز برگزاري انتخابات «مجلس الشعب» اعلام كرده نشان مي دهد كه دولت تا حد زيادي به موانعي كه مخالفان برگزاري انتخابات ايجاد كرده بودند، فايق آمده است. در اين ميان بعضي از احزاب معارض اعلام كرده اند كه در انتخابات «حضور مشروط» خواهند داشت و بعضي هم از جمله سه حزب تشكيل دهنده به جبهه انقاذ (جبهه نجات ملي) اعلام كرده اند كه از «نافرماني مدني» (مقاطعه) استفاده كرده و حضور در خيابان را تداوم خواهند بخشيد. اين اقدام البته براي انقاذ هزينه هاي زيادي را در بر دارد چرا كه اگر آنان نتوانند براي يك دوره دست كم يك ماهه، مردم را در كف خيابان نگه دارند، ناچار به كناره گيري اند و اين موضوع آنان را از كانون تحولات و توافقات دور مي كند. بر اين اساس بعضي از شخصيت هاي جريان ناصري به «حمدين صباحي» توصيه كرده اند كه از مقاطعه چشم پوشي كند. مقاطعه يا نافرماني مدني جبهه انقاذ تنها به ضرر صباحي تمام مي شود چرا كه محمد البرادعي رهبر حزب دستور و عمروموسي رهبر جريان الامت المصريه از پايگاه مردمي برخوردار نيستند و اگر نافرماني مدني به شكست بيانجامد، آنان ضرر نمي كنند ولي حمدين صباحي داراي پايگاه جدي و موثر اجتماعي است و شكست مقاطعه به معناي آسيب وارد شدن به بدنه اجتماعي هوادار صباحي به حساب مي آيد. بر اين اساس «كتاتني» يكي از نزديكان مرسي به دو تن از رهبران جبهه نجات ملي پيغام داد كه با كنار گذاشتن صباحي از اين جبهه مي توانند با دولت به توافق برسند البته البرادعي و موسي از اين پيشنهاد هوشمندانه استقبال نكرده و بخصوص عمرو موسي بر استفاده از نافرماني مدني تاكيد كرد.
بايد اضافه كرد كه دولت مرسي طي ماه هاي گذشته و بخصوص از زمان اعلام نتايج همه پرسي قانون اساسي به مرور به سمت توافق با خارج براي عبور از موانع داخلي متمايل شده است. به عبارت ديگر «جبهه نجات ملي» به گمان اينكه به دليل حضور عمرو موسي و البرادعي قادر به جلب حمايت خارجي است وارد ميدان شد ولي به دليل برخوردار نبودن از پايگاه اجتماعي كافي از جلب حمايت خارجي، به اندازه اي كه بتواند معادله را به نفع آن دگرگون كند، ناكام ماند. از آن طرف محمد المرسي و اخوان المسلمين براي جبران كسري حمايت داخلي به توافق با غرب روي آوردند و به دليل آنكه از عمق نسبي برخوردار بودند، توافق به دست آمد. در اين معادله در واقع دولت، مردم و اپوزيسيون مصر بطور يك جا دچار ضرر و خسارت شدند چرا كه انقلاب آنان پيش از آنكه به جايي برسد دچار بحران در استراتژيك ترين موضوع گرديد. فلسطين براي مصر يك «قله» و در عين حال «شاخص» به حساب مي آيد. مصر بدون فلسطين داراي توان حضور در معادلات منطقه اي نيست كما اينكه حسني مبارك بعد از بر زمين گذاشتن برگه فلسطين نتوانست در هيچ صحنه اي در اندازه بازيگر اصلي ظاهر شود و همواره بخشي از جبهه اي شناخته شد كه «مصر رفيع» در آن جايگاهي نداشت.
سعدالله زارعي
 


الكوفت ! (گفت و شنود)

گفت: «م-ع» يكي از خبرنگاران فراري روزنامه هاي زنجيره اي كه از آمريكا پناهندگي گرفته ادعا كرده است «من موفق شدم در ايالتي كه ساكن هستم، نظر خيلي ها را به جنبش سبز جلب كنم»!
گفتم: بايد اين را هم مي نوشت كه در يكي از دانشگاه هاي همان ايالت وقتي خودش را مخالف جمهوري اسلامي ايران معرفي كرد، تعدادي از دانشجويان آمريكايي او را هو كرده و يكي از آنها آب دهان به صورت او انداخته و گفته بود «اسرائيلي كثيف برو گمشو».
گفت: اين را ننوشته ولي يكي از سايت هاي اپوزيسيون خطاب به او نوشته: خانم «م-ع» آمريكايي ها اصلا به ما محل نمي گذارند شايد شما جمع ايرانيان فراري را با مردم ايالت محل سكونت خود اشتباه گرفته ايد؟
گفتم: چه عرض كنم؟! يارو در دوبي وارد يك رستوران شد و گفت «الكباب» و گارسون برايش كباب آورد. گفت؛ الگوجه اضافه و يك سيخ گوجه برايش آوردند. با تعجب گفت؛ خوب شد زبون مردم دوبي رو بلدم! و گارسون گفت؛ فلان فلان شده، اگر من ايراني نبودم، الكوفت هم برات نمي آوردند!
 


ديدار سفراي جديد ايتاليا و سريلانكا با احمدي نژاد

رئيس جمهور كشورمان با سفراي جديد ايتاليا و سريلانكا ديدار و گفت و گو كرد.
محمود احمدي نژاد در ديدار «لوكا جانسنتي» سفير جديد ايتاليا در ايران با بيان اينكه آنچه باعث سعادت، صلح و آرامش پايدار است گفت و گو براساس صلح و عدالت است اظهار كرد: مسائل انساني هرگز راه حل هاي نظامي ندارد بلكه نيازمند راه حلي انساني بر پايه تفاهم، گفت و گو، عدالت و احترام است.
رئيس جمهور همچنين با بيان اينكه ايران و ايتاليا همواره داراي سابقه خوبي بوده بر ضرورت گسترش بيش از پيش مناسبات همه جانبه ميان دو كشور تاكيد كرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران محدوديتي براي توسعه و تعميق روابط دوستانه ميان دو كشور قائل نيست.
لوكا جانسنتي سفير جديد ايتاليا در ايران نيز در اين ديدار ضمن تقديم استوارنامه خود به رئيس جمهور كشورمان با اشاره به تنش ها و درگيري هاي موجود در جامعه بين المللي خاطرنشان كرد: همگان بايد در جهت ايجاد صلح، آرامش و دوستي متقابل ميان ملت ها حركت كنيم و در اين راستا جمهوري اسلامي ايران مطمئنا توانايي ايفاي نقشي مهم را دارد.
همچنين احمدي نژاد در ديدار با «محمد فيضل راضين» سفير جديد سريلانكا در ايران با اشاره به روابط رو به گسترش دو كشور گفت: دو ملت ايران و سريلانكا نسبت به يكديگر احساسات برادرانه و دوستانه دارند كه اين از ناحيه خداي متعال به دو ملت عنايت شده است.
محمد فيضل راضين سفير جديد سريلانكا در ايران نيز در اين ديدار ضمن تقديم استوارنامه خود به رئيس جمهور بر ضرورت گسترش روابط همه جانبه ميان دو كشور تاكيد كرد و خواستار پشتيباني و مساعدت هاي جمهوري اسلامي ايران به سريلانكا در مسير پيشرفت و توسعه شد.
تحكيم حداكثري
روابط ايران و سودان
رئيس جمهور در ديدار «عوض احمد الجاز» فرستاده ويژه رئيس جمهور سودان با بيان اينكه اقدامات مهمي بين دو كشور و در جهان اسلام وجود دارد كه تهران و خارطوم در كنار هم مي توانند آن را به نفع دو ملت و ساير ملت ها انجام دهند، اظهار كرد: در شرايط كنوني جهان بايد بيش از گذشته در كنار هم باشيم.
فرستاده ويژه رئيس جمهور سودان نيز در اين ديدار پس از تقديم پيام رئيس جمهور كشورش اظهار كرد: روابط ايران و سودان بر پيوند اسلامي مستحكمي استوار است و نوع اين روابط از رابطه با ساير كشورها تفاوت دارد.
 


الهام علي اف در ديدار با جليلي مطرح كرد

 حمايت آذربايجان از برنامه هسته اي ايران

رئيس جمهور آذربايجان در ديدار با دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان بر حمايت كشورش از برنامه هسته اي ايران تاكيد كرد.
سعيد جليلي نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي روز يكشنبه با «الهام علي اف» رئيس جمهور آذربايجان در باكو ديدار و گفت وگو كرد.
جليلي در اين ديدار روابط تاريخي و سابقه برادري ميان ايران و آذربايجان را بستري مناسب براي ارتقاي همكاري هاي امنيتي ميان 2 كشور دانست.
دبير شوراي عالي امنيت ملي تاكيد كرد: همكاري هاي امنيتي ميان ايران و آذربايجان منافع همه كشورهاي منطقه را تامين و امنيت منطقه را تضمين خواهد كرد.
وي افزود؛ ايران و آذربايجان اجازه نمي دهند كه همكاري هاي 2 كشور تحت تاثير كشورهاي فرامنطقه اي قرار بگيرد.
جليلي سابقه تاريخي همكاري هاي 2 كشور و عمق تعاملات همه جانبه ايران و آذربايجان را موجب ايجاد شرايطي دانست كه باعث مي شود دخالت بيگانگان در منطقه پديدار نشود.
جليلي با تاكيد بر استفاده از ظرفيت هاي مشترك ايران و آذربايجان، ثبات پايدار منطقه را عامل تضمين پيشرفت دو كشور دانست.
همچنين در اين ديدار الهام علي اف رئيس جمهور آذربايجان با اشاره به تشديد اسلام ستيزي، خواستار اتحاد بيشتر جهان اسلام شد.
علي اف ضمن حمايت از برنامه صلح آميز هسته اي ايران تصريح كرد، من در سال 2006 در آمريكا نيز حمايت خود از برنامه هسته اي ايران را اعلام كرده و از اين پس نيز حمايت خواهم كرد.
رئيس جمهور آذربايجان همچنين خواستار توسعه مناسبات و همكاري ها در تمامي عرصه ها در زمينه هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي، امنيتي و منطقه اي شد.
ورود هيئت مذاكره كننده هسته اي ايران به قزاقستان
هيئت مذاكره كننده ايران به سرپرستي دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان يكشنبه شب وارد قزاقستان شد.
قرار است دور جديد گفت گوهاي ايران و گروه 1+5 سه شنبه هشتم اسفند در آلماتي از سر گرفته شود.
 


در آستانه مذاكرات ايران و 1+5 كمپين آمريكايي «همبستگي با ايران»:

تحريم هاي ضد ايراني را لغو كنيد

كمپين آمريكايي «همبستگي با ايران» با صدور بيانيه اي خواستار لغو تحريم هاي اقتصادي عليه جمهوري اسلامي و به رسميت شناختن حقوق شناخته شده بين المللي مردم ايران براي توسعه انرژي هسته اي شد.
در همين راستا، در آستانه مذاكرات ايران و 1+5 كه فردا در قزاقستان برگزار مي شود، بسياري از فعالين شناخته شده ضد جنگ آمريكا بيانيه اي را امضاء كرده اند كه خواستار لغو تحريم هاي اقتصادي و خاتمه دادن به تهديدات نظامي عليه ايران شده است.
اين بيانيه كه متن آن توسط كمپين «همبستگي با ايران» تهيه شده را بدواً رمزي كلارك دادستان سابق آمريكا و رئيس «مركز اقدام بين الملل» امضاء كردند.
به گزارش فارس، اين بيانيه همچنين خواستار به رسميت شناختن حقوق شناخته شده بين المللي مردم ايران براي توسعه انرژي هسته اي با اهداف صلح آميز شده است.
در بخشي از اين بيانيه آمده است: يك طرف اين مجادله كه تحت رهبري آمريكا است سعي دارد با استفاده از يك اتهام بي اساس زمينه لازم را براي اقدامات تهاجمي فراهم كند و طرف ديگر ايران قرار دارد كه قرباني تحريم هاي ضد انساني و جنايت باري مي باشد كه جان دهها ميليون شهروند بي گناه ايران را به خطر انداخته است. تنها گناه ايران اين است كه تصميم گرفته مستقل و آزاد از يوغ قدرت هاي سلطه گر زندگي كند. اتهامات اين قدرت هاي سلطه گر بارها توسط مقامات ايراني و سازمان هاي بين المللي همچون «جنبش غيرمتعهدها» كه 120 كشور را نمايندگي مي كند قوياً تكذيب شده است. مضافاً اينكه، اين اتهام عليه ايران كه قصد دارد سلاح هسته اي توليد كند حتي از طرف آژانس هاي اطلاعاتي/امنيتي خود ايالات متحده نيز رد شده است.
در ادامه اين بيانيه از گروه 1+5 و به ويژه دولتمردان آمريكا به صراحت خواسته شده است:
¤ همه تحريم ها عليه ايران را فوراً لغو كنيد و تهديدات جنگي عليه ايران را متوقف كنيد!
¤ حق مردم ايران براي توليد انرژي هسته اي با اهداف صلح آميز را به رسميت بشناسيد!
¤ دستها از ايران كوتاه!
گفتني است، امضاكنندگان اين بيانيه غالباً از شخصيت هاي برجسته و صاحب نام در آمريكا، اروپا و نهادهاي بين المللي و جهاني هستند.
از سوي ديگر؛ «ايتان گلبواع» از محققان مركز صهيونيستي «بگين سادات» در مقاله اي با اشاره به اظهارات «جو بايدن» معاون رئيس جمهور آمريكا مبني بر اينكه «براي موفقيت تلاش هاي ديپلماتيك و اعمال فشار بر ايران، فرصت زيادي باقي است و توپ امروز در زمين ايران است» خاطرنشان كرد: در مقابل ايران نيز بلافاصله به اين اظهارات واكنش نشان داد به اين معني كه رهبر و دولتمردان اين كشور، دعوت بايدن را رد و تأكيد كردند كه فقط در صورتي كه غرب و آمريكا حق ايران را در فعاليت اتمي به رسميت بشناسند، تهران آماده گفت وگو است، آن هم به شرطي كه تحريم ها عليه آن لغو شود.
آلمان خواستار گام هاي ملموس در مذاكرات ايران و 1+5 شد
«گيدو وستروله»، وزير امور خارجه آلمان در بيانيه اي اعلام كرد: متأسفانه زمان زيادي از دست رفته است و ما مي خواهيم كه به آغاز يك روند مذاكراتي قابل قبول درباره برنامه هسته اي ايران دست يابيم.
به گزارش روزنامه وال استريت ژورنال، وستروله افزود كه گروه 1+5 متشكل از آمريكا، انگليس، روسيه، فرانسه، چين و آلمان پيشنهادي منطقي ارائه كرده اند و بر همين مبنا احتمال گرفتن نتيجه وجود دارد.
گفتني است، نشست آلماتي قزاقستان اولين نشست در سطح عالي درباره موضوع هسته اي ايران است كه پس از ماه ژوئن برگزار مي شود.
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 30032320
¤ يادداشت روز شنبه 5/12/91 «نقطه پايان» با نكات بسيار ژرف و دقيق به نگارش درآمده بود. ضمن تشكر از مدير مسئول كيهان مي خواستم به مسئولين مذاكره كننده عرض كنم در پايان مقاله مورد نظر سه شرط براي مذاكره پيش رو پيشنهاد شده كه اگر همان شرط اول مبني بر علني بودن مذاكرات عملي شود بساط مستكبرانه 1+5 را كلي به مخاطره مي اندازد.
فرامرز محمدي فرد- خرم آباد
¤ ملت ايران تحت هيچ شرايطي به آمريكا و غرب باج نخواهد داد. ملت ايران براي اسلام و جمهوري اسلامي و حفظ ارزشها و دستاوردهايش تا پاي جان ايستاده و مي ايستد و هيچ گونه شرطي را براي مذاكره با 1+5 قبول نمي كند، آمريكا كه جاي خود دارد. جهانيان بدانند خواسته ها و مواضع رهبر معظم انقلاب براي ملت ايران حجت است.
سيدرضا حسيني نژاد
¤ از اقدام قوه قضائيه، وزارت اطلاعات و ناجا در برخورد قاطع با اشرار و خبرنگاران وابسته به بيگانه و دستگيري و مجازات مفسدين اقتصادي و اخلاقي تقدير و تشكر مي كنم.
5168---0912
¤ تماس گرفتم كه از مسئولين قوه قضائيه بابت عزمي كه در محاكمه عوامل فساد بزرگ مالي بانكي و اشرار زورگير خياباني داشتند واين دو پرونده را به نتيجه معلوم و رضايت بخش رساندند تقدير و تشكر بكنم.
محمدي
¤ در آستانه آغاز سال نو بانكها تدبيري بينديشند كه پولهاي خرد و نو براي همه فراهم باشد نه براي عده اي خاص كه باز شاهد دلال هاي پول نو باشيم كه بخواهند چند درصد بالاتر بفروشند؟!
3419---0915
¤ با توجه به اينكه يكي دو سال آينده سال نو مقارن با ايام حزن اهل بيت و شهادت مادر هستي حضرت زهراي مرضيه(س) خواهد بود شايسته است صدا و سيما گزارشي نيز از ايام فاطميه منعكس نمايد.
7520---0919
¤ در ايستگاه هاي مترو با اين حجم جمعيت كه براي سوار شدن صورت مي گيرد و اختلاط زن و مرد هيچ توجيه عقلاني و شرعي ندارد و شايسته است مسئولين تدبيري بينديشند تا اين ناهنجاري ها مرتفع شود. متأسفانه سبك زندگي و آداب سفر را برخي از مردم نمي دانند برخي جوانان نيز با روشن كردن تلفن، خود بيشتر موجبات آزار و اذيت مردم را فراهم مي نمايند.
4165---0912
¤ نزديك يك ماه است كه تلفن عده اي از روستاي زنجيره عليا شهرستان چرداول استان ايلام قطع است متأسفانه كسي پاسخگوي پيگيري هاي زياد ما هم نيست چرا؟!
3734---0918
¤ براي وام 300 هزار توماني دانشجويي بايد ضامن كارمند و تعهد محضري داد؟ اين مبلغ چه مشكلي را از هزينه هاي اجاره مسكن، تهيه كتب و جزوات و سلف سرويس و... حل مي كند؟ شايسته است ارزش و اعتبار بيشتري براي دانشجو و وزارت علوم قائل شوند.
3419---0915
¤ به رغم دستور وزير محترم راه و شهرسازي مبني بر عدم افزايش قيمت بليط قطار، قطار پرديس مشهد به شاهرود چند روزي است بدون هيچ تغييري در خدمات از 15700 تومان به 19400 تومان افزايش قيمت يافته است. چرا؟!
5592---0935
¤ چرا بايد فوتباليست هاي كشور را پولي بار بياورند كه وقتي در بازي نتيجه مطلوب را نمي گيرند مشكلات مالي را بهانه كنند. اگر اين افراد كه سالي چند صد ميليون تومان پول از باشگاه ها مي گيرند جاي ما كارمندان كه يك دهم آنان درآمد نداريم بودند چه مي كردند؟
4958---0916
¤ در خيابان هاي شهر تهران بعضاً شاهد برخوردهاي دور از شئونات اخلاقي مأمورين شهرداري با شهروندان هستيم. چقدر خوب است شهرداري در كنار زيباسازي پايتخت كلاس هايي را براي آموزش مأمورين در برخورد با مردم برگزار نمايد.
3205---0912
¤ فكر مي كنم برداشت نادرستي از عبارت «ولايت سرباز مي خواهد نه سردار» به وجود آمده است. چون سرداران بسيجي صفت و پاكباخته نشان از بي نشاني داشته و دارند مثلاً سردار تهراني مقدم تا قبل از شهادت ناشناخته بود. در سختي ها و در مقابل قدرت هاي شيطاني مدعيان لاف زن از متحدان بي سر و صدا و خالصان فداكار از افراد رياكار متمايز مي شوند به ويژه در بحث اقتصادي و سياسي، هزينه ميلياردي برخي در انتخابات گذشته هيچ نشاني از بي نشاني نداشت.
گل محمد نوراني از مهديشهر
¤ چرا شارژ نامحدود ADSL از طرف مخابرات حذف شده است؟ لطفاً مسئولين پاسخ دهند؟
6878---0912
¤ از دولت عدالت محور درخواست مي شود به متولدين دهه فجر امسال نيز يارانه عيدانه پرداخت شود.
5377---0915
بقيه در صفحه 7
 


رهبر ايران درست مي گويد

توپ در زمين آمريكاست (خبر ويژه)

موضع متناقض آمريكا در زمينه دعوت به مذاكره در كنار تهديد و فشار بيش از يك دهه است كه شكست خورده است.
نشريه فارين پاليسي در گزارشي تحليلي نوشت: همين واقعيت باعث شده تا رويكرد اوباما نسبت به ايران فلج شود.
استفن والت در فارين پاليسي مي نويسد: اگر كسي شما را تهديد كند كه در صورت انجام ندادن كاري كه دوست نداريد تنبيه خواهيد شد، شما چه واكنشي نشان مي دهيد؟ شما امتناع مي كنيد، زيرا تسليم شدن در برابر تهديدها، موجب مي شود فرد تهديد كننده تقاضاهاي بيشتري بكند. حال اگر فردي پيشنهاد دهد كه اگر كاري را كه نمي خواهيد بكنيد، انجام دهيد به شما پاداش مي دهد چه؟ اگر مبلغ درشت باشد، شما موافقت مي كنيد، زيرا همكاري از جانب شما حاوي پيام بسيار متفاوتي است.
وي مي افزايد: در عرصه سياست بين المللي دولت ها- و مردم- مداوم در حال «كمك متقابل» هستند، به گونه اي كه رفتار را با دادن چيزي به ديگري در عوض آنچه كه مي خواهد، توجيه مي كند. كمك متقابل نشان مي دهد كه اگر كاري براي من بكني من نيز كاري براي تو خواهم كرد.
فارين پاليسي مي نويسد: براي سال ها حرف آخر ايران اين بوده كه نمي خواهند به زور مذاكره بكنند، يا همانگونه كه رهبر عالي در رد پيشنهادهاي اخير براي مذاكرات مستقيم گفت كه «در واقع توپ در زمين شماست. آيا با تهديد و فشار مي توان پيشنهاد مذاكره داد؟ ملت ايران از هيچ تهديدي واهمه ندارد.» اينگونه اظهارات به عنوان نشانه اي از سرسختي ايرانيان تلقي مي شود، اما آنگونه كه گفته شد، تنها يك شالوده راهبردي شفاف براي موضع ايران وجود دارد و در واقع اين است كه هر كسي ما را به اين شيوه تهديد كند، دقيقا اين موضع را اتخاذ مي كنيم.
تحليلگر آمريكايي با اشاره به نقض تعهد از سوي آمريكا در سال 2009 و در زمينه مبادله اورانيوم 5/3 درصد با سوخت راكتور تهران نوشت: اين توافق به اين دليل تا حدودي موفق شد كه يك كمك متقابل بود و ايران ملزم به تسليم شدن در برابر تهديد ها نبود. مقامات تركيه و برزيل كه به ميانجيگري اين مساله كمك كردند بيشتر آمريكا و نه ايران را مسئول شكست آن دانستند.
والت آنگاه مي پرسد: پس چرا اين همه آدم هاي باهوش رويكردي را در قبال ايران ادامه مي دهند كه متناقض بوده و دائما به مدت يك دهه شكست خورده است؟ مطمئن نيستم اما فكر مي كنم اين مساله با حفظ اعتماد در داخل واشنگتن ارتباط دارد. زيرا ايران سال هاي متمادي خطرناك جلوه داده شده و به عنوان بزرگترين تهديد امنيتي كه با آن مواجهيم خوانده شده است.
والت در پايان خاطر نشان مي كند: بايد ديد آيا اوباما مي تواند از اين اتفاق نظر كهنه كه تاكنون رويكرد ما را در قبال ايران فلج كرده است، بيرون بيايد. تنها پرسش اين است كه آيا دولت اوباما مي تواند راهبردي را بيابد كه ايران را متقاعد به ماندن در آستانه هسته اي بكند و در عين حال درها را براي روابط مثبت تر با اين كشور باز كند. بيش از همه بايد رويكرد رويارويي كه بيش از يك دهه دائما شكست خورده است، كنار گذاشته شود.
 


چاه ويل فتنه براي اصلاح طلبان (خبر ويژه)

طيف هاي مختلف مدعي اصلاح طلبي همچنان ميان گزينه هاي حداكثري و حداقلي، و تحريم انتخابات يا دنده عقب گرفتن از ادعاي تقلب سردرگمند.
عباس عبدي در اين زمينه به تسنيم گفت: گروهي از اصلاح طلبان حضور فعال در انتخابات را به گونه اي تعريف و بيان مي كنند كه شامل نامزد حداكثري آنان از حيث راي آوري است، و گروهي ديگر تحقق اين برداشت را در شرايط كنوني مطابق با واقعيت هاي موجود سياسي ايران ندانسته و آن را به منزله بلاموضوع كردن شركت در انتخابات مي دانند، و گمان مي كنند كه شرايط سال 1388 با 1392 آن قدر تفاوت دارد كه نتوان از همان موضع 4 سال پيش وارد انتخابات شد.
وي مي افزايد: اين قطع رابطه ميان اصلاح طلبان و حاكميت براي هر دو طرف مشكل آفرين شده است، شايد ديدار اخير سه نفر از فعالان اصلاح طلب با رهبري بتواند زمينه را براي بازسازي اين ارتباط برقرار نمايد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه كانديداتوري هاشمي رفسنجاني و حضور وي را به عنوان كانديدا چقدر محتمل مي دانيد و آيا اين تصميم را صحيح و مناسب مي دانيد؟ مي گويد: با توجه به شرايط سني و وضعيت سياسي و دو بار حضور ناموفق قبلي آقاي هاشمي (مجلس ششم و سال 1384) گمان نمي كنم كه هيچ شانسي براي حضور مجدد و موفقيت آميز ايشان وجود داشته باشد.
از سوي ديگر محمدجواد حق شناس از اعضاي حزب اعتماد ملي به ايلنا گفت: 4 طرح براي اجماع اصلاح طلبان مطرح شده است و جريان اصلاح طلبي نامزد اول خود را خاتمي مي داند. ما تا آخر فروردين منتظر پاسخ آقاي خاتمي مبني بر اينكه در انتخابات شركت خواهند داشت يا نه اگر بنا به هر دليلي تكليف ما مشخص نشد آن وقت ساز و كار اجماع خواهد بود.
وي افزود: پارلمان اصلاح طلبان (ايده از آقاي نجفي) اتاق فكر (ايده از آقاي عبداله نوري) طرح مناسك (ايده از حزب مردم سالاري) و مداليته (مطروحه از سوي حزب مردم سالاري) از جمله ساز و كارهاي اجماع اصلاح طلبان به حساب مي آيد و پيشنهاد من اين است كه آقاي خاتمي مجموعه اي از دوستان كه مسلط به كار سازماندهي شده هستند را مأمور بررسي چهار ايده مطرح شده كنند. اما خبرگزاري مهر در خبري اعلام كرد اتاق فكر اصلاح طلبان كه هر دو هفته يكبار با حضور چهره هاي شاخص اصلاحات از مجمع روحانيون مبارز، احزاب منحل شده مشاركت و سازمان مجاهدين، كارگزاران و شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات به دعوت خاتمي برگزار مي شود، راهبرد كانديداي حداكثري و انتظارات حداقلي[!؟] را انتخاب كرده است.
بنابراين گزارش در جلسه هفته گذشته اين اتاق فكر كه با حضور محمد خاتمي، غلامحسين كرباسچي، عبدالله نوري، محمدرضا خاتمي، مجيد انصاري، محمدعلي نجفي، اسحاق جهانگيري، نجفقلي حبيبي و... برگزار شد، استراتژي راهبردي «كانديداي حداكثري و انتظارات حداقلي» براي حضور اصلاح طلبان در انتخابات تعيين شد. يعني بدون گذاشتن هيچ شرطي، يك چهره شاخص كه بتواند اجماع كامل ميان اصلاح طلبان ايجاد كند انتخاب و با آن كانديدا وارد رقابت ها شوند. در اين جلسات برخي عقيده دارند تنها با كانديداتوري خاتمي اصلاح طلبان مي توانند به كانديداي حداكثري برسند و برخي ديگر بر كانديداتوري هاشمي تأكيد دارند.
برخي از اعضاي حزب كارگزاران سازندگي نيز كه يكي از قطب هاي تصميم گيري در اين جلسات هستند اعتقاد دارند كه پروژه حضور مجدد خاتمي و هاشمي در انتخابات به نفع جريان اصلاحات نيست و اين تلقي را ايجاد مي كند كه اين جريان توانايي معرفي چهره جديد را ندارد. كارگزاران بر حضور چهره هايي همچون نجفي و جهانگيري در انتخابات تأكيد دارد.
بنابراين گزارش، محمد خاتمي با كانديداتوري اش در انتخابات مخالفت كرده و از اعضاي اين كميته مشورتي خواسته بر روي فرد ديگري به اجماع برسند.
بازي اصلاح طلبان با كلمات قلمبه اما گنگ در حالي است كه آنها براي حضور در چارچوب حقوقي انتخابات، چاره اي جز اعلام برائت از فتنه گران قانون شكن و معارض با جمهوريت و اسلاميت نظام ندارند وگرنه بازي با كلماتي نظير حداقلي و حداكثري، راه به جايي نمي برد.
 


از عملگي گروهك ها تا ژست استقلال نظر! (خبر ويژه)

يك عضو حزب منحله مشاركت مي گويد اصلاح طلبان مهندسي پذير نيستند.
محمدرضا جلايي پور در مصاحبه با روزنامه زنجيره اي بهار گفته است: شبح اصلاح طلبان همه را ترسانده است(!) او همچنين مي گويد: اگر شبح را در رده شخصيت ها حساب كنيد، خاتمي و حتي هاشمي همان شبح هايي هستند كه محافظه كاران از آنان مي ترسند.
خبرنگار درباره حضور در انتخابات مي گويد «اگر ادعاي تخلف و تقلب در انتخابات 88 را قابل طرح بدانيم بايد نهاد انتخابات منتفي باشد» و او بدون پاسخ به خبرنگار مي گويد: چرا اين حرف را مي زنيد؛ در انتخابات پيشين به نظر من مهندسي كردند و اصلاح طلبان هم نتوانستند اين موضوع را پيگيري كنند، اما ما به انتخابات آينده به شكل فرصتي براي پيگيري حق انتخاب نگاه مي كنيم.
وي در اين مصاحبه چند بار ميان ادعاي مهندسي شدن انتخابات در سال 88 و اينكه ما مهندسي پذير نيستيم رفت و برگشت مي كند اما سرانجام توضيح نمي دهد كه بالاخره انتخابات قبلي اگر مهندسي شده بود، چرا پس از اين مهندسي نشود و اگر نشده بود، پس چرا ادعاي تقلب و مهندسي انتخابات را مطرح كردند؟
جلايي پور در عين حال در همين مصاحبه اذعان كرده كه اصلاح طلبان از سوي ديگران در ماجراي سال 88 مديريت شده و دنباله رو بودند؛ آنجا كه خبرنگار از حضور حداكثري در خيابان مي پرسد و او پاسخ جالبي مي دهد: شما موضوعي را مطرح مي كنيد كه اصلا كار اصلاح طلبان نبود و نيست. حضور در خيابان پيامد ناخواسته رفتار كساني بود كه انتخابات را مهندسي كردند واقعا اصلاح طلبان در خيابان نقشي نداشتند؛ خود آقاي موسوي هم دنبال جمعيت بود و نه جلوي جمعيت؛ يعني آنان يك جوري مديريت كردند كه آن حضور در خيابان پيامد ناخواسته اش بود.
برخلاف ادعاي جلايي پور، خاتمي در جلسات خصوصي موسوي و كروبي را مسئول خياباني شدن اصلاح طلبان و باعث هزينه هاي سنگين براي آنان معرفي كرده است. در عين حال مقامات آمريكايي و صهيونيستي در فتنه سبز بارها از سران داخلي اين فتنه اعلام حمايت كرده و كساني چون مايكل لدين مشاور امنيت ملي اسبق آمريكا تصريح كردند كه با فتنه گران از اواسط دهه 1980 ميلادي و به واسطه دفتر نخست وزيري در ارتباط بودند. بعدها تندرو هايي چون عبدي اعلام كردند كه حركت راديكال، اشتباه بود و اصلاح طلبان بايد از مسيري كه آنان را به بن بست رسانده برگردند.
جلايي پور اين را هم به روزنامه بهار گفته كه «اصلاح طلبان رويكردشان به انتخابات سال 92 اصلا حداكثري نيست. شما 84 را نگاه كنيد، آقاي معين مسائل اساسي و حقوق بشر را مطرح كرد اما غافل از اين كه معين براي مردم جاذبه نداشت. پس اصلاح طلبان ديگر اين طور عمل نمي كنند. جنبش اصلاحات الان در شرايطي نيست كه يك نامزد از بالا بر آن نازل شود.
او مي گويد: نبايد حركتي كنيم كه مردم يك طرف بروند و اصلاح طلبان يك طرف.
خاطرنشان مي شود جلايي پور اولين مدير اسمي زنجيره اي از نشريات (شامل جامعه، توس، نشاط، عصر آزادگان و اخبار روز) بود كه ظاهرا توسط اصلاح طلبان راه اندازي شد اما از سوي گروهك هايي نظير نهضت آزادي و برخي روزنامه نگاران سلطنت طلب نظير بهنود مديريت و مهندسي شد؛ به نحوي كه مهاجراني وزير ارشاد دولت خاتمي درباره برخي از اين نشريات تصريح كرده بود آنها خود را طرفدار خاتمي جا مي زنند اما در واقع سخنگوي نهضت آزادي هستند و به گونه اي عمل مي كنند كه گويي خاتمي، گورباچف و آقاي يلتسين هستند كه قدرت را در دست خواهند گرفت؛ آنها روزنامه را براي متشنج كردن اوضاع سياسي مي خواهند.
با اين فرض بايد گفت كه ادعاي آقاي جلايي پور مبني بر اينكه اصلاح طلبان مهندسي پذير نيستند چه با توجه به عملكرد و بازي خوردگي دوره اصلاحات و چه سواري دادن به گروهك هاي ضدانقلاب در آشوبگري سال 88، بلاوجه و يك تواضع بيجاست!
 


شما همان رضا پالاني رنگ شده نيستيد؟ (خبر ويژه)

راه اندازي يك حلقه مافيايي از سوي اعوان و انصار رضا ربع پهلوي با اعتراض گروه هاي اپوزيسيون مواجه شد.
برخي سلطنت طلبان همكار رضا پهلوي از جمله شهريار آهي و رضا خادم طي يك سال گذشته تلاش كردند با جمع كردن چند تن از چپ هاي بريده و مدعي ليبرال دموكراسي، گروهكي موسوم به «اتحاد براي دموكراسي» را به واسطه چند ملاقات در بروكسل و استكهلم و پراگ راه اندازي كرده و آن را نماينده اپوزيسيون جا بزنند. اين شعبده بازي با اعتراض گروه هاي قديمي تر مواجه شده است.
نويسنده پايگاه اينترنتي اخبار روز وابسته به گروهك موسوم به اتحاد جمهوري خواهان در واكنش به فعاليت هاي مباشرين رضا پهلوي مي نويسد: ماه گذشته از طرف «اتحاد براي دموكراسي» دو سند منتشر شد. لازم است سوال كنم كه : 1-آيا كنفرانس استكهلم را بايست محل زايش اين تشكل دانست؟ اگر پاسخ مثبت است. 2- آيا در اين كنفرانس شكل تشكيلاتي اين تشكل نيز مشخص گرديد؟ براساس موازين شناخته شده، هر تشكلي مشروعيت خويش را از دو طريق به رسميت شناخته شدن از طرف ارگانهاي ذيربط قانوني و همچنين اعضا و طرفداران خويش كسب مي نمايد. از آنجا كه اين اتحاد در شرايط غيرمتعارف و خارج از بستر جغرافيايي فعاليت عملي خويش شكل گرفته يا مي گيرد پس از دو طريق فوق «صرفا» اعضا و هواداران باقي مي ماند از آنجا كه اين اتحاد در روند حركتي خود از استكهلم به بروكسل و از بروكسل به پراگ دچار تغييرات گشته و من تماشاگر در هر كنفرانس عده اي خاص را مشاهده كرده ام، پس اگر سهوي در اين ميان است تماما ناشي از رفتار غيرشفاف گردانندگان اين اتحاد است نه از تماشاگر. گردانندگاني كه سعي نموده و مي نمايند تماشاگر را به تماشاي نمايشي از پيش پردازش شده ببرند، نه آنكه آنان را در پردازش اين نمايش شركت دهند. چرا!؟
اين نوشته مي افزايد: ايرانيان حق دارند بدانند 1- هيئت موسس اين اتحاد چه كساني هستند؟ 2- هزينه هاي مترتب بر آن از كدام محل تأمين مي گردد؟ 3- «شوراي سياستگذاري» اين اتحاد از چه كساني تشكيل شده است؟ و آنها از طرف كدام مرجع انتخاب گشته اند. با اين مقدمه، نگاه ما بر همان پاراگراف اول «دو سند» منتشره يخ مي زند!
اخبار روز در ادامه نوشت: ما نيازمند هيچ آقا بالاسري حتي در شكل مدرن آن نيستيم! ما به هيچ فرد يا گروهي كه از بالاي سر ما بخواهد به رتق و فتق امور بپردازد اعتماد نداريم. چرا از ما مي ترسيد و ما را نادان و خود را همه چي دان فرض مي كنيد.
حال شما بگوئيد «اتحاد براي دموكراسي در ايران» چيست؟ تشكل، انستيتو، انجمن يا آن گونه كه در متن آمده، «نهاد»ي در بهترين حالت در قد و قامت «بي بي سي»، «صداي آمريكا» يا كانال تلويزيوني «من و تو» با كمي آب و رنگ؟
اين نوشته در سالگرد كودتاي انگليسي سوم اسفند 1299 و روي كار آوردن رضا پالاني منتشر شده است.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10