(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 9 اسفند  1391 - شماره 20441

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
سبقت از سايه ! (يادداشت روز)
ستاره (گفت و شنود)
گزارش خبري تحليلي كيهان از نخستين روز مذاكرات قزاقستان
بسته 1+5 پر از خالي است
در سيزدهمين اجلاس
انتخابات هيئت رئيسه مجلس خبرگان برگزار مي شود
همزمان با مذاكرات قزاقستان صورت گرفت
درخواست 36 سناتور آمريكايي براي افزايش تحريم ها عليه ايران
كيهان و خوانندگان
هاشمي و اصلاح طلبان از مانور احمدي نژاد استفاده كنند! (خبر ويژه)
جلسات 3 نفره براي خروج اصلاح طلبان از كما (خبر ويژه)
واشنگتن پست: خاورميانه صحنه عقب نشيني آمريكا و پيشروي ايران است (خبر ويژه)
هر دم از اين باغ بري مي رسد! (خبر ويژه)
ديپلمات انگليسي: غرب ياد بگيرد مقابل ايران زياده خواهي نكند (خبر ويژه)
اسكار براي فرهادي آبرو يي باقي نگذاشت ! (خبر ويژه)


سبقت از سايه ! (يادداشت روز)

«لاپلاس» مي گفت؛ «اگر كسي در كوير، پشت به خورشيد بدود، همواره سايه خود را پيش روي خويش خواهد داشت و نبايد تصور كند كه با افزودن به سرعت خود مي تواند از سايه خويش جلو زده و پيشي بگيرد. چرا كه طبيعت پشت به خورشيد دويدن، پيش روي داشتن سايه خويش است و اين حالت تنها با تغيير مسير حركت، تغيير مي يابد و نه با افزودن يا كاستن از سرعت».
ديروز، دور اول و دوم مذاكرات تيم هسته اي كشورمان با گروه 1+5 در آلماتي پايتخت قزاقستان خاتمه يافت و اگرچه دور پاياني مذاكرات به امروز موكول شده است ولي همان گونه كه قابل پيش بيني بود و امروزه شواهد و قرائن موجود نيز حكايت از آن دارند، از هم اكنون با جرأت مي توان گفت كه مذاكرات قزاقستان نيز مانند ساير مذاكرات و نشست هاي ده سال گذشته، بدون كمترين پيشرفت و نتيجه اي خاتمه مي يابد. نه اين كه، چنته تيم هسته اي كشورمان از اسناد فني و حقوقي براي اثبات صلح آميز بودن فعاليت هسته اي ايران خالي باشد و يا اينكه در هوشمندي آنها بتوان كمترين ترديدي داشت، بلكه به اين علت كه ما و حريف در چالش پيش روي دو هدف جداگانه را دنبال مي كنيم. ما در پي اثبات صلح آميز بودن برنامه هسته اي خود هستيم و براي آن دليل مي آوريم و سند ارائه مي كنيم. اما طرف مقابل از سلامت فعاليت هسته اي كشورمان اطمينان دارد و چالش هسته اي را با اهداف ديگري دنبال مي كند. از اين روي تلاش بي وقفه تيم هسته اي كشورمان اگرچه درخور تقدير است ولي مادام كه در بستر و چارچوب كنوني دنبال مي شود، دقيقاً شبيه تلاش شخص مورد اشاره در تمثيل لاپلاس است كه براي سبقت گرفتن از سايه خويش بر سرعت خود مي افزود! و حال آن كه بايد مسير حركت را تغيير مي داد.
روز شنبه همين هفته- 5/12/91- طي يادداشتي با عنوان «نقطه پايان كجاست؟!» اسناد و شواهدي ارائه كرديم كه نشان مي داد آمريكا و متحدانش نه فقط در پي پايان دادن به چالش هسته اي با ايران اسلامي نيستند، بلكه اصرار دارند اين پرونده همچنان باز و خاتمه نيافته باقي بماند. چرا كه حريف از صلح آميز بودن فعاليت هسته اي ايران اطمينان كامل دارد و از مناقشه هسته اي به عنوان بهانه اي براي تحريم ها و از تحريم ها به عنوان يك اهرم براي دو هدف پلكاني و رسما اعلام شده «تغيير رفتار» و «تغيير ساختار» جمهوري اسلامي ايران استفاده مي كند، بنابراين چنانچه چالش هسته اي به نقطه پايان برسد و آمريكا و متحدانش واقعيت صلح آميز بودن فعاليت هسته اي كشورمان را بپذيرند اولاً؛ به قول «ديويد فروم»، بهانه اي براي ادامه تحريم ها نخواهند داشت، ثانياً؛ به گفته «جرج فريدمن»، الگوي ديگري از پيروزي برخاسته از مقاومت و ايستادگي ايران اسلامي به دنياي برانگيخته كنوني و مخصوصاً جهان اسلام، پمپاژ خواهد شد. الگويي كه براي غرب به يك كابوس وحشتناك شبيه است و بار ديگر به قول حكيمانه حضرت آقا؛ به ملت هاي مسلمان منطقه و فرامنطقه نشان مي دهد ميوه مقاومت در مقابل باج خواهي مستكبران، پيروزي است. نكته اي كه برژينسكي در شوراي راهبردي آتلانتيك- دسامبر 2011 در واشنگتن- از آن با عنوان اصلي ترين اهرم در دست ايران ياد مي كند.
اگر بپذيريم كه آمريكا و متحدانش به دلايل پيش گفته- و آنچه در يادداشت روز شنبه كيهان آمده است- در پي پايان دادن به چالش هسته اي نيستند، ادامه مذاكرات غير از اتلاف وقت نتيجه ديگري به دنبال نخواهد داشت و چنانچه مذاكرات را با اين هدف تعريف شده ادامه مي دهيم كه اولا؛ به افكار عمومي جهانيان درباره صلح آميز بودن فعاليت هسته اي كشورمان اطمينان بدهيم و ثانيا؛ با توقف مذاكرات، زمينه توهم پراكني حريف را فراهم نياوريم، بايد فاكتورهاي جديدي را به عرصه مذاكرات وارد كنيم. فاكتورهايي كه ورود آن به ميدان مذاكرات، شليك به پاشنه آشيل حريف خواهد بود و مي تواند بستر و چارچوب مذاكرات را به نفع جمهوري اسلامي ايران تغيير دهد. از جمله اين فاكتورها، پيشنهاد علني شدن مذاكرات با حضور رسانه ها و انتشار همزمان متن مذاكرات است كه همراه با دو پيشنهاد ديگر- دعوت از نمايندگان چند كشور بي طرف و يا شخصيت هاي بين المللي و تدوين چارچوب مذاكره (MODALITY)- در يادداشت روز شنبه كيهان آمده بود. اين پيشنهادات بلافاصله با واكنش رسانه ها و مقامات رسمي حريف روبرو شد و نگراني آشكار آنان را در پي داشت. «آلن اير» سخنگوي وزارت خارجه آمريكا كه به زبان فارسي نيز تسلط دارد، در مصاحبه اي كه شتاب زده به نظر مي رسيد گفت «نمي توان با حضور رسانه ها مذاكره كرد.» و خبرگزاري فرانسه به نقل از جو بايدن، معاون رئيس جمهور آمريكا نوشت كه وي در ديدار با فرانسوا اولاند، رئيس جمهور فرانسه در پاريس ضمن تاكيد بر ضرورت غيرعلني بودن مذاكرات 1+5 به وي اطمينان داده است كه آمريكا هيچگونه مذاكره محرمانه اي با ايران ندارد. شبكه بي بي سي، پيشنهاد علني بودن مذاكرات را ناممكن! توصيف كرد و...
اكنون به نمونه اي از تازه ترين مباحث مطرح شده ميان تيم مذاكره كننده كشورمان با نمايندگان 1+5 آنهم فقط درباره غني سازي 20 درصدي كه بخشي از مذاكرات است نگاه كنيد؛
1+5 مي گويد، ما نسبت به غني سازي 20 درصدي ايران نگران هستيم و بايد تضمين هاي محكم و اطمينان آوري داشته باشيم كه اين اقدام مقدمه غني سازي 90 درصدي و نهايتا توليد سلاح هسته اي نيست! اين ادعا در حالي مطرح مي شود كه؛
1- ايران، پيش از اين نياز خود را به اورانيوم 20 درصد غني شده براي رآكتور تهران و توليد راديوايزوتوپ هاي مورد نياز بيماران خاص اعلام كرده و خواستار دريافت آن شده بود ولي طرف مقابل به عنوان تنبيه- توجه كنيد كه به عنوان تنبيه- و با اطمينان از اين كه جمهوري اسلامي توان غني سازي اورانيوم 20 درصدي را ندارد، اين درخواست را رد كرده بود.
2- وقتي متخصصان هسته اي كشورمان براي تامين سوخت رآكتور تهران و توليد راديو ايزوتوپ هاي مورد نياز بيماران خاص- نزديك به يك ميليون نفر- اقدام به توليد اورانيوم 20 درصد غني شده كردند، آمريكا و متحدانش خواستار توقف اين فرايند شدند و پيشنهاد كردند كه ايران تمامي اورانيوم 20 درصدي خود را در يك كشور ثالث به 1+5 تحويل بدهد. سخن ما اين بود كه آيا در قبال توقف توليد اورانيوم 20 درصدي، سوخت مورد نياز رآكتور تهران را در اختيارمان مي گذاريد؟ پاسخ از آن هنگام تاكنون منفي بوده است.
3- روز 16 مهرماه سال جاري- 8 اكتبر 2012- خبرگزاري آمريكايي آسوشيتدپرس به نقل از كارشناسان هسته اي سازمان ملل گزارش داد كه ايران بيش از يك سوم اورانيوم غني شده خود با غلظت 20 درصد را براي استفاده در رآكتور تهران به پودر تبديل كرده است و از آنجا كه پودر اكسيد اورانيوم- U308- قابليت بازگشت به اورانيوم 20 درصدي را ندارد، اين اقدام ايران نشان مي دهد كه اورانيوم 20 درصدي را براي استفاده در رآكتور تهران و به منظور توليد راديوايزوتوپ ها نياز داشته است. آژانس و گروه 1+5 به اين نشانه نيز توجهي نكرده و كماكان بر ترديد خود مبني بر اين كه غني سازي 20 درصدي، مقدمه غني سازي 90 درصدي و نهايتا توليد بمب هسته اي است اصرار ورزيدند!
4- در همين حال يكي از حقوقدانان آمريكايي ادعاي 1+5 را زير سؤال كشيده و استدلال كرد كه مفاد NPT و اساسنامه اين پيمان، درصد مشخصي براي غني سازي اورانيوم تعيين نكرده بلكه انحراف از مسير بهره گيري صلح آميز- DIVERSION- را ممنوع كرده است و براي اطمينان از صلح آميز بودن فعاليت هسته اي نيز ساز و كار بازرسي هاي آژانس پيش بيني شده است. اين حقوقدان به مثال درخور توجهي اشاره كرده و گفته بود؛ روي صفحه سرعت سنج تمامي خودروها، قابليت سرعت 220كيلومتر و يا بيشتر ثبت شده ولي در بسياري از بزرگراه هاي آمريكا و اروپا سرعت بيش از 110 كيلومتر ممنوع است و پرسيده بود، آيا با استناد به اين كه صفحه سرعت سنج اتومبيل، قابليت حركت با سرعت 220 كيلومتر را نشان مي دهد، مي توان دارندگان و رانندگان اين خودروها را جريمه كرد و يا تنها بعد از آن كه از سرعت مجاز 110 كيلومتر تجاوز كردند، مستحق توقف و جريمه هستند؟!
5- ديروز خبرگزاري آمريكايي آسوشيتدپرس به نقل از يك ديپلمات عضو هيئت نمايندگي 1+5 آورده بود؛ احتمال دارد در آلماتي پيشنهاد «بانك سوخت هسته اي» ارائه شود كه در اين صورت ايران با تعطيل كردن تاسيسات فردو، توقف غني سازي 20 درصدي و تحويل اورانيوم 20 درصد غني شده مي تواند سوخت مورد نياز رآكتور تهران را از اين بانك و تحت نظارت آژانس تامين كند! اين ديپلمات توضيح نداده بود كه وقتي آمريكا و متحدانش در كينه توزي با ايران اسلامي تا آنجا پيش مي روند كه فروش داروهاي مورد نياز بيماران خاص را نيز تحريم مي كنند و يا علي رغم سهام 10 درصدي ايران در تاسيسات «يوروديف» اجازه بهره برداري از توليدات هسته اي آن را به جمهوري اسلامي ايران نمي دهند. ساخت نيروگاه اتمي بوشهر را كه دولت آلمان طي قراردادي ملزم به اجراي آن بود متوقف مي كنند و... ايران چگونه مي تواند به تامين سوخت مورد نياز خود از بانك مورد اشاره اطمينان داشته باشد!
اكنون جاي اين سؤال است كه اگر مذاكرات 1+5 علني باشد و نمونه هاي ياد شده كه فقط مشتي از خروارهاست منتشر شود آيا آمريكا و متحدانش فرصت و زمينه اي براي ادعاهاي پوچ و بي اساس خود خواهند داشت؟!
و بالاخره، اگرچه در اين باره گفتني بسيار است ولي جان كلام آن كه در عرصه بين الملل، هركس به اندازه ميزان اقتداري كه دارد سهم مي برد و نه متناسب با آنچه سر ميز مذاكرات مطرح مي كند. از اين روي ادامه مذاكرات در بستر كنوني راه به جايي نخواهد برد. بايد جهت حركت را تغيير بدهيم تا مانند دونده مورد اشاره لاپلاس، سايه را پشت سر بگذاريم. ضمن آن كه امروزه فعاليت هسته اي خود را با شتاب دنبال مي كنيم و مذاكره نياز 1+5 است، نه ما.
حسين شريعتمداري
 


ستاره (گفت و شنود)

گفت: 1+5 بعد از آنهمه ادعا درباره پيشنهاد جديد، همان پيشنهاد اجلاس بغداد را با يك دستكاري جزيي به ايران ارائه كرد.
گفتم: از اول هم معلوم بود كه آنها قصد پايان دادن به چالش هسته اي با ايران را ندارند و از اين چالش به عنوان يك اهرم براي تحريم ها استفاده مي كنند.
گفت: با اين حساب ادامه مذاكرات چه فايده اي دارد؟!
گفتم: چه عرض كنم؟! يارو كه آدم قالتاق و شارلاتاني بود به شريكش گفت؛ از اين كه با من شريك شده اي راضي هستي؟ شريكش گفت؛ ستاره ها را بشمار. يارو با ذوق زدگي پرسيد؛ يعني بي نهايت؟! و شريكش گفت؛ نه مردك! يعني وقت تلف كردن!
 


گزارش خبري تحليلي كيهان از نخستين روز مذاكرات قزاقستان

بسته 1+5 پر از خالي است

سرويس سياسي-
دور اول مذاكرات قزاقستان ديروز در حالي انجام شد كه گمانه زني هاي پيش از گفت وگوها پيرامون بي محتوا و تكراري بودن بسته پيشنهادي 1+5 به واقعيت پيوست و عملا نشان داد كه غرب بار ديگر بدون آمادگي و بي برنامه به مذاكرات ورود پيدا كرده است.
مذاكرات نمايندگان ايران و گروه 1+5 صبح ديروز ساعت 13 به وقت محلي در هتل ريكسوس شهر آلماتي قزاقستان آغاز و ساعت 16 پايان يافت و ادامه گفت وگوها به امروز (چهارشنبه) موكول شد.
«مايكل مان» سخنگوي كاترين اشتون، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا پس از پايان دور نخست گفت وگوها در آلماتي در مصاحبه با خبرگزاري شينهوا از پيشرفت در مذاكرات خبر داد.
وي گفت: «مسائل به جلو پيش رفته و پيشرفت هايي حاصل شده اند.»
سخنگوي اشتون در عين حال افزود، ما پيشنهادهاي خود را ارائه كرده ايم. اكنون منتظر واكنش ايران به اين پيشنهادها هستيم.
وي افزود: ما گوش شنوايي براي شنيدن ايده هاي ايران داريم. اظهارات مان درخصوص ارائه پيشنهاد جديد به ايران در حالي مطرح شد كه سخنگوي وزارت خارجه فرانسه نيز پيش از برگزاري نشست آلماتي اعلام كرد كه اعضاي 1+5 در اين نشست قصد دارند پيشنهاد جديدي ارائه دهند كه اين پيشنهاد داراي عناصر قابل توجهي خواهد بود.
البته خبرگزاري رويترز بلافاصله گزارش داد كه پيشنهاد 1+5 در نشست آلماتي همان بسته سال 2008 است. اما پايگاه اينترنتي المانيتور، ديروز به نقل از منابع آگاه فاش كرد كه پيشنهاد آلماتي در واقع جديد نيست و صرفا برخي تغييرات جزئي نسبت به پيشنهاد بغداد در آن اعمال شده است.
اين منبع اضافه كرد: در بسته آلماتي كاهش جزئي برخي تحريم ها در حوزه طلا، پتروشيمي و برخي موارد كم اهميت بانكي به ايران پيشنهاد شده است.
« آلن اير» سخنگوي فارسي زبان امور خارجه آمريكا نيز در گفت وگو با بي بي سي، درباره موضوعات اين بسته پيشنهادي گفت: من نمي توانم جزئيات بسته پيشنهادي مان را توضيح بدهم و همانطور كه هر دو طرف گفته اند مذاكره از طريق رسانه ها فايده اي ندارد.
اين در حالي است كه به نظر مي رسد اين پيشنهاد راهگشا نخواهد بود و مورد قبول ايران واقع نمي شود به اعتقاد تحليلگران سياسي اصلي ترين علت مخالفت ايران اين است كه در پيشنهاد 1+5 تناسبي ميان موارد پيشنهادي با درخواست هايي كه از تهران به عمل آمده وجود ندارد.
در واقع پيشنهاد آلماتي، همان درخواست هاي پيشنهاد بغداد است كه شامل 3 موضوع تعطيلي تاسيسات غني سازي فردو، توقف غني سازي 20 درصد و ارسال ذخيره اورانيوم 20 درصد ايران به خارج مي شود.
سخنگوي اشتون در حالي مدعي ارائه پيشنهادهاي جديدي به ايران شد كه يك منبع نزديك به هيات مذاكره كننده كشورمان در آلماتي اعلام كرد كه ايران هم با يك پيشنهاد جامع به آلماتي آمده است.
وي ادامه داد: پيشنهاد جديد با چارچوب پيشنهاد ايران در مسكو چندان تفاوتي ندارد، اما پيشنهاد مسكو هم نيست و تلاش دارد تا ابعاد مختلف مساله را در برگيرد و شامل طيفي از گزينه ها مي شود.
اين منبع گفت كه بسته به پيشنهاد طرف مقابل نسخه هاي متفاوتي از پيشنهاد جديد ايران آماده شده است كه ارائه مي شود.
وي درباره هدف ايران از ارايه اين پيشنهاد تصريح كرد كه جمهوري اسلامي ايران مي خواهد ببيند كه طرف مقابل در ادعاي خود كه مي گويد دنبال يك راه حل جامع و قابل مذاكره است صادق است يا نه؟
وي درباره درخواست ايران از 1+5 براي پاسخ به پيشنهاداتش كه در بغداد و در مسكو به طور جامع ارايه شد، تاكيد كرد: يكي از اصلي ترين بخش مذاكرات آلماتي مربوط به اين است كه ببينيم آنها در پاسخ به پيشنهاد ايران چه مي گويند.
ديدار باقري با نماينده چين
علي باقري معاون امنيت بين الملل و سياست خارجي دبير شوراي عالي امنيت ملي پيش از آغاز نشست قزاقستان با ماژائو شو نماينده چين در گروه 1+5 ديدار و گفت وگو كرد.
«ما ژائوشو» گفت: ما اميدواريم كه طرفين با يكديگر براي رسيدن به پيشرفت همكاري كنند و رويكرد عملي اتخاذ كنند.
ژائوشو پيش از آغاز مذاكرات به خبرنگاران گفت: گفت وگو و مذاكره تنها راه صحيح حل مساله هسته اي ايران است و اين موضع ما است.
ژائوشو متذكر شد كه پكن تلاش زيادي در اين مذاكرات خواهد كرد و معتقد است كه طرفين به رغم اختلافات بايد سرانجام به يك نقطه مشترك برسند.
ابراز اميدواري روسيه
به نتيجه مذاكرات قزاقستان
معاون وزير امور خارجه روسيه اعلام كرد:مسكو اميدوار است در اين دور مرحله جستجوي سازش آغاز شود.
براساس گزارش خبرگزاري ايتارتاس، سرگئي ريابكوف افزود: براي چانه زدن بايد اراده سياسي ورود به اين مرحله موجود باشد.
وي توضيح داد كه دو طرف بايد در مورد توازن منافع قرار بگذارند. از تمام طرف ها درخواست داريم كه بيش از اين نمي شود وقت تلف كرد.
معاون وزير امور خارجه روسيه تاكيد كرد: وقتي مكث در روند مذاكره به درازا كشيده و گاه به 8 و گاه به 15 ماه مي رسد اوضاع نامفهوم مي شود. اين تصور بروز مي كند كه آمادگي و تمايل دو طرف براي مذاكره چندان زياد نيست. بايد به اين غلبه شود.
ريابكوف افزود: ما سه دور تمام مشغول مبادله پيشنهاد بوديم. در تمام سال گذشته فقط همين كار در جريان بود. حالا بايد قدم بعدي را برداشت يعني سوال هايي- حتي اگر چند سوال مطرح باشد- را تعيين و مشخص كرد كه در مورد آن ها مي توان صحبت كرد. چه كسي، چه كاري و به چه ترتيبي بايد بكند تا اين مسائل از بخش امور بحث انگيز به بخش امور حل شده منتقل شود. ريابكوف تاكيد كرد: تعداد اين سوالات كم نيست. يكي از آن ها فعاليت ادامه يابنده ايران در بخش غني سازي اورانيوم تا سطح 75/19درصد است.
 


در سيزدهمين اجلاس

انتخابات هيئت رئيسه مجلس خبرگان برگزار مي شود

در سيزدهمين اجلاس رسمي دوره چهارم مجلس خبرگان رهبري، اعضاي جديد هيئت رئيسه و كميسيون هاي اين مجلس انتخاب مي شوند.
آيت الله احمد خاتمي عضو مجلس خبرگان رهبري اظهار كرد انتخابات اعضاي هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري در اجلاس اين دوره انجام مي شود؛ چرا كه طبق روال هر دو سال يك بار انتخابات اعضاي هيئت رئيسه متشكل از يك رئيس، دو نايب رئيس، دو منشي و دو كارپرداز و همچنين اعضاي كميسيون ها تجديد مي شود.
اين عضو مجلس خبرگان با اشاره به اين كه سيزدهمين اجلاس رسمي مجلس خبرگان رهبري دوره چهارم سه شنبه 15 اسفند در محل مجلس سابق شوراي اسلامي برگزار مي شود، گفت: شروع جلسه طبق روال با تلاوت آياتي از كلام الله مجيد است و سپس نطق رئيس مجلس خبرگان، آيت الله مهدوي كني انجام خواهد شد.
خاتمي در گفت وگو با ايسنا، افزود: در ادامه برنامه هاي اجلاس خبرگان پس از نطق هاي قبل از دستور كميته پنج نفره بيانيه پاياني خبرگان تعيين مي شوند و در نهايت متن بيانيه به تصويب اعضا خواهد رسيد و روز پنج شنبه برنامه ديدار با رهبر معظم انقلاب و زيارت مرقد امام(ره) انجام خواهد شد.
همچنين ابراهيم انصاريان رئيس دفتر رئيس مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه الحمدلله وضعيت جسمي آيت الله مهدوي كني بسيار خوب و مناسب است، برخي اظهارنظرها مبني بر عدم كانديداتوري رئيس فعلي مجلس خبرگان را به دليل كسالت رد كرد.
انصاريان در گفت وگو با فارس در پاسخ به اين سؤال كه آيا آيت الله مهدوي كني براي رياست مجدد مجلس خبرگان رهبري كانديدا خواهند شد يا نه، تصريح كرد: كانديداتوري يا عدم كانديداتوري ايشان براي رياست خبرگان، براساس آيين نامه در جلسه انتخابات هيئت رئيسه مشخص خواهد شد.
 


همزمان با مذاكرات قزاقستان صورت گرفت

درخواست 36 سناتور آمريكايي براي افزايش تحريم ها عليه ايران

يك گروه 36 نفري از سناتورهاي آمريكايي با امضاي نامه اي خواستار افزايش تحريم هاي اتحاديه اروپا عليه ايران شدند.
به گزارش روزنامه انگليسي «فايننشال تايمز»، گروهي از نمايندگان جمهوري خواه و دموكرات كنگره آمريكا، روز گذشته باا عمال فشار از اتحاديه اروپا خواستند دسترسي ايران به ذخاير ارزي حوزه يورو را غيرممكن كنند.
اين نامه براي «هرمان ون رامپوي»، رئيس شوراي اروپايي ارسال شد و بر سامانه پرداخت فرامرزي كه توسط بانك مركزي اروپا اجرا مي شود، متمركز شده بود و سناتورهاي آمريكايي اعلام كردند كه سامانه پرداخت «تارگت 2» معاملات تجاري ايران را تسهيل مي كند.
در اين نامه اينگونه آمده بود: ما عميقا از شما مي خواهيم تمام اقدامات لازم براي از بين بردن توانايي ايران براي استفاده از يوروهايي كه تحت كنترل اين حوزه است، انجام دهيد.
كنگره آمريكا در تلاش براي افزايش فشارها به اتحاديه اروپا است تا تحريم ها عليه ايران را افزايش دهند.
آمريكايي ها در شرايطي خواستار اعمال فشار به ايران شده اند كه گروه 1+5 (آمريكا، انگليس، روسيه، چين، فرانسه بعلاوه آلمان) و ايران در حال برگزاري مذاكرات در خصوص برنامه هسته اي ايران در شهر «آلماتي» قزاقستان هستند.
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 30002323
¤ حضرت يوسف مي دانست تمام درها بسته است اما به خاطر خدا حتي به سوي درهاي بسته دويد و در نتيجه درهاي بسته يكي پس از ديگري برايش باز شد پس اگر تمام درهاي دنيا به رويت بسته شدند. باز به سوي درهاي بسته برو چون خداي تو و يوسف يكي است.
3797---0911
¤ به كساني كه چشمان خود را روي واقعيات موجود بسته و تصوير سياه و وحشتناكي از كشور و جامعه ترسيم مي كنند عرض مي كنيم وضعيت خود شما نسبت به گذشته به مراتب بهتر شده چرا از جاده انصاف خارج مي شويد. البته قصد نديدن مشكلات و توجيه هم نداريم ولي حقيقت اين است كه در اين سالها خيلي كار شده است.
8847---0919
¤ آيا فردي كه احكام صادره در مورد مفسدين اقتصادي را ظلم دانسته صلاحيت تكيه بر كرسي استادي دانشگاه را دارد؟
4578---0939
¤ اگر همه همت كنيم و حرص و ولع خويش را در خصوص خريد اجناس غيرضرور كنترل كنيم مي توانيم با نخريدن خويش تا حدي عاملان سودجو در بازار را ادب بكنيم و ناتواني برخي از مسئولان را جبران كنيم.
2470---0919
¤ مردم انتظار داشته و دارند مسئولين و مديران قبل از سخت شدن امور به ويژه در مسائل معيشتي به پيشگيري و علاج واقعه قبل از وقوع اقدام نمايند. گراني سرسام آور خودرو و سوءاستفاده يك عده از اين راه و همچنين محدود شدن سبد كالايي مردم به سبب گراني لجام گسيخته كه بدون توجيه منطقي صورت گرفته همه و همه آزار و اذيت ملت را در پي دارد. در ضمن جريمه كردن چند نفر مشكلي را حل نمي كند.
محمودي
¤ با توجه به اينكه سال نو با ايام فاطميه(س) مقارن شده است از مسئولين شبكه هاي مختلف سيما انتظار مراعات اين ايام حزن را دارم.
9857---0911
¤ با اينكه گراني وجود دارد ولي عامه مردم خريدهاي خودشان را انجام مي دهند ممكن است كسي بگويد در مورد خريد ارزاق عمومي مردم چاره اي جز خريد ندارند. ولي چرا بازار اجناس غير ارزاق عمومي نيز رونق دارد؟ و اكثريت مردم مشغول خريد هستند. پس بپذيريم كه روي هم رفته وضع زندگي اكثريت مردم بد نيست و خدا را از اين بابت شكر مي كنيم.
فاضليان از زنجان
¤ به مسئولين شبكه يك و دست اندركاران برنامه سيماي خانواده عرض مي كنم به رغم تأكيد اسلام بر ساده زيستي و عدم تجملات و ريخت و پاش، در برنامه آشپزي كه اعضاي خانواده پدر و مادر و عروس و داماد و ... همه جمع اند تشريفات و زرق و برق و تجملات مبل و آشپزخانه و ... چه چيزي را به مخاطب القاء مي كند؟ كساني كه در حسرت تهيه غذاي گرم در خانواده هستند و با درآمد حدود 400 هزار توماني توان تهيه آن را ندارند و از عهده اجاره بها برنمي آيند با اين برنامه چه درسي مي خواهند بگيرند؟ هيچكس منكر لزوم صفا و صميميت نيست ولي راهكار ايجاد آن چنين برنامه اي نيست.
شاه حسيني
¤ امسال همراه با ديگر هموطنان همه با هم براي فائق آمدن بر برخي مشكلات و زدن تو دهني به محتكرين از خريد آجيل خودداري نماييم.
4423---0912
¤ بازار انحصاري و پرسود خودرو و محدوديت واردات خودروهاي باكيفيت خارجي باعث شده كه دو شركت خودروساز داخلي (ايران خودرو و سايپا) فراموش كنند كه ملت فهيم كشورمان صرفاً براي حمايت از توليد خودروهاي بي كيفيت آنان را تحمل مي كنند. چرا كيفيت را ارتقا نمي دهند؟ ما كشوري هستيم كه هم اكنون در برخي از فناوري ها جزء چند كشور اول دنيا هستيم چرا در ديگر صنايع اين اتفاق نبايد بيفتد؟
6790---0912 و يك شهروند ديگر
¤ اگر چنانچه شهرري از تهران جدا بشود خواه ناخواه گسترش زيادي پيدا مي كند در آن صورت جاي نفس كشيدن براي كلان شهري مثل تهران بزرگ باقي نمي ماند.
5932---0912
¤ در اخبار آمده بود كه رئيس بنياد شهيد شهر رويان براي توضيح در مورد عدم رسيدگي به حق و حقوق خانواده شهداي منطقه به كميسيون اصل 90 مجلس فراخوانده شده است. لطفا بنويسيد ما ايثارگران اين شهر هم از سال 76 معوقه حقوق خويش را دريافت نكرده ايم. يعني ايشان كاري براي ما انجام نداده است.
خزايي - از طرف جمعي از ايثارگران مازندران
¤ مركز مخابرات دانشگاه سرعت خط پرسرعت اينترنت را 256 اعلام كرده ولي در عمل به 100 هم نمي رسد. متاسفانه هيچ مسئولي در اين مورد احساس مسئوليت نمي كند و پاسخگو نيست. چرا؟
8303---0912
¤ هشتم اسفندماه هر سال مصادف با سالروز تاسيس امور پرورشي توسط معلمين شهيد رجايي و باهنر در آموزش و پرورش است. اين روز و مناسبت بر تمام طلايه داران عرصه تعليم و تربيت و معلمان و مديران پرورشي مبارك باشد.
3797---0911
¤ با توجه به نياز اقتصاد مقاومتي در مقطع كنوني تحريم و محاصره اقتصادي دشمن به تثبيت قيمت ها با شيب نزولي، پيش فروش سكه طلا با قيمت يك ميليون و 250 هزار تومان غيركارشناسي قيمت سقف بايد يك ميليون تومان درنظر گرفته مي شد. به نظر مي رسد شتابزدگي صورت گرفته است.
گودرزي
¤ با 9 سال سابقه كار در صنايع هفتم تير اصفهان هنوز به صورت پيمانكاري حقوق دريافت مي كنم و از پاداش و مزايايي كه به كاركنان رسمي پرداخت مي شود محروم هستم. كي ابلاغيه دولت در مورد ما نيروهاي شركتي به اجرا درمي آيد و تغيير وضعيت مي دهيم؟
5673---0913
¤ از شهرداري تهران درخواست مي شود نسبت به پرداخت حقوق و مزاياي كارگران پيمانكار سد معبر منطقه 15 اقدام نمايند. متاسفانه طي 10ماه اخير تنها 2 بار حقوق دريافت كرده اند كه بار اول يك ميليون و بار دوم پانصد هزار تومان بوده است. اينها متاهل و مستاجرند با توجه به تورم و گراني چگونه از عهده مخارج زندگي برآيند؟ آيا چنين رفتاري با قشر جوان و كارگر فرار آنها از تن دادن به ازدواج و گرايش به انحرافات را به دنبال ندارد؟
5529---0912
¤ از مسئولين سيماي جمهوري اسلامي درخواست مي شود مشكل فرستنده ديجيتال شهرستان كاشمر را حل نمايند.
كافي
¤ در تاريخ 7/12/91 روابط عمومي وزارت بهداشت اعلام نمود افرادي كه داراي مشكلاتي هستند و تمايل دارند مسائل خود را با سرپرست وزارت بهداشت مطرح نمايند با شماره تلفن 8471201 از ساعت 10 تا 12 تماس بگيرند. اينجانب هرچه تلاش كردم موفق به تماس نشدم. به ناچار از 118 شماره هاي متعددي را دريافت كردم كه آنها نيز متاسفانه شبيه اين شماره تلفن بودند و كسي پاسخگو نبود. در نهايت موفق شدم با شماره 88363560 تماس بگيرم كه در پاسخ به جاي حل مشكلم اعلام شد با روابط عمومي روزنامه ايران تماس بگيريد؟! بنده به خاطر مشكلات جسماني بايد به طور مداوم دارو مصرف كنم كه متاسفانه داروي مورد نيازم را داروخانه ها تحويل نمي دهند. از سرپرست وزارت بهداشت درخواست مي كنم به مشكلاتم رسيدگي نمايند.
يك جانباز
¤ از مسئولين مترو درخواست مي شود مشكل هواكش هاي ايستگاه مصلي را كه به جاي هواي مطبوع بوي نامطبوع فاضلاب را به داخل ايستگاه مي فرستد اصلاح نمايند.
4223---0919
¤ با توجه به مصاحبه تلويزيوني رئيس جمهور محترم به مسئولين امر پيشنهاد مي كنم كليه خودروهاي كاربراتوري را با قيمت منصفانه از رده خارج سازند و خودروي جديدي با قيمت عادلانه به آن ها تحويل دهند.
كاظمي زاده
 


هاشمي و اصلاح طلبان از مانور احمدي نژاد استفاده كنند! (خبر ويژه)

با تنگ آمدن قافيه تقلب و تحريم انتخابات، محافل ضدانقلاب زمينه را براي دنده عقب گرفتن فتنه گران فراهم مي كنند. راديو فردا در گفت وگو با چند تن از عناصر فراري و در توجيه حضور فتنه گران در انتخابات گفت اين حضور، نافرماني مدني است!
ارائه چنين تحليلي در حالي مطرح مي شود كه سال گذشته در همين ايام، عدم حضور در انتخابات مجلس نهم و تحريم آن، نافرماني مدني جا زده مي شد اما با مشاركت 64درصدي مردم، طرح تحريم نافرجام ماند. آن زمان تندروهاي مدعي اصلاح طلبي براي انتخابات شرط گذاري كرده بودند اما جدي گرفته نشدند و ماجرا با رأي دادن پنهاني خاتمي در يكي از روستاهاي اطراف دماوند، كاملا لوث شد.
محمد اميني از اعضاي اپوزيسيون مقيم لس آنجلس مي گويد: اين بستگي به خود اصلاح طلبان دارد. تحريم يا شركت در انتخابات براي اولين بار مي تواند به يك نافرماني مدني تبديل شود. از منظر من جدا كردن آزادي موسوي و كروبي از شركت در انتخابات بسيار نادرست است و مي تواند يك سياست پر از شكست براي جنبش اصلاحات باشد.
اسماعيل گرامي مقدم مشاور خارج نشين كروبي نيز گفته است: اصلاح طلبان مي خواهند از فضاي انتخابات استفاده كنند و رقابت احمدي نژاد با حاكميت ممكن است فضا را براي اصلاح طلبان قدري باز كند.
اما تقي رحماني از اعضاي متواري گروهك ملي مذهبي به راديو فردا گفت: كشمكش در درون اردوگاه اصلاح طلبان همچنان وجود دارد. آقاي خاتمي تحت فشار براي نامزدي است ولي توان مقابله با رهبري و فشارها را ندارد. او آن مواجهه را ندارد؛ هيچ وقت هم نداشته. يعني ويژگي اش اين طور است. برخي از اصلاح طلبان با اين اميد كه در هر شرايطي در انتخابات شركت كنند تا از گردونه قدرت حذف نشوند پاشنه آشيل قدرت جريان اصلاح طلبي هستند و حكومت هم روي اين جناح حساب مي كند و با اينها مانور مي دهد. حتي قبول ملاقات سه نفره هم در اين راستا تلويحا مي تواند قلمداد شود.
گرامي مقدم در بخش ديگري از اين گفت وگو تأييد مي كند: اگر به همين منوال ادامه پيدا كند، من فكر مي كنم كه آقاي خاتمي نتواند در انتخابات حضور پيدا كند، قاعدتا نيروهايي كه الان انگيزه دارند و علاقمندند در انتخابات شركت كنند ريزش پيدا خواهند كرد.
در عين حال تقي رحماني درباره استفاده از فضا مي گويد: ما مي دانيم كه برخي از اصلاح طلبان به هيچ وجه تحريم نخواهند كرد ولي لااقل مي توانند شركت نكنند اگر به خواست هايشان نرسند. الان يك مساله كه اصلاح طلبان توجه نمي كنند توان مانور احمدي نژاد در تضعيف توان حاكميت است. به نظر من چون اينها (اصلاح طلبان) با احمدي نژاد تضادشان را مطلق كردند و آقاي هاشمي هم يك مقدار در اين مورد دچار مشكل شده نمي توانند از فضاي ايجاد شده خوب استفاده كنند.
وي مي افزايد: به نظر من الان قافله گسسته اصلاح طلبي بايد يك انسجام حداقلي داشته باشد كه مواضعش نيست. تا ارديبهشت بايد دنبال اين بود كه شايد به يك فازي برسد. از يك طرف ديگر هم آقاي احمدي نژاد تنها كانديداي درستش آقاي مشايي است. بقيه براي او همه بوروكرات اند. اگر مشايي نيايد خيلي چيزها به هم مي خورد. او هم خيلي چيزها را به هم خواهد زد. اينجا اصلاح طلبان آيا توان اين را دارند كه از اين وضعي كه ايجاد مي شود استفاده كنند و اين جاست كه به نظر من نقش خود هاشمي هم بايد حساب كرد كه آيا آقاي هاشمي بايد كانديدا شود يا بايد حمايت كند يك كانديداي قوي را. اينها همه به گفتگو نياز دارد. عضو پاريس نشين گروهك ملي مذهبي اين را هم گفته كه «فضاي باز حداقلي مورد نياز است و اين بستگي دارد به شكاف ها و كشمكش هاي درون حاكميت. به نظر من مهمترين وظيفه اصلاح طلبان اين قافله گسسته اين است كه به يك انسجام حداقلي روي خواسته ها برسند و بعد مي توانند به يك انسجام حداقلي روي فرد يا افراد مورد نظر دست پيدا كنند.»
محمد اميني در واكنش به اين سخنان گفت: من با اين نگاه آقاي رحماني به عنوان يك طيف از دموكراسي خواهاني كه به هر حال خواهان گذار از جمهوري اسلامي هستند كاملا موافقم. يعني فكر مي كنم بايد خواهان باز شدن و هرگونه تغيير سياسي بود.
 


جلسات 3 نفره براي خروج اصلاح طلبان از كما (خبر ويژه)

وزير راه دولت اصلاحات مي گويد اصلاح طلبان سه سال و نيم بعد از حوادث سال 88 همچنان در سردرگمي و كما هستند.
احمد خرم در مصاحبه با روزنامه زنجيره اي اعتماد گفته است: الان احزاب و انجمن هاي اصلاح طلب كمي بيش از حد لازم محافظه كار شده اند. بالاخره هزينه برخورد كردن را بايد به جان خريد. نمي شود بدون هزينه در صحنه بود و فعاليت كرد. بعد از سال 88 نوعي سرخوردگي ايجاد شد كه بنده از آن به عنوان كماي سياسي تعبير مي كنم. ما بايد ظرف دو، سه ماه از اين كما خارج مي شديم اما بعد از سه سال و نيم هنوز با آن درگيريم.
وي اصلاح طلبان را دچار محافظه كاري غير قابل قبول توصيف كرد و در عين حال از «تعامل با اصولگرايان معتدل [همان محافظه كاران مصطلح!] خبر داد و گفت: جلسات تعاملي با معتدلان اصولگرا قطعاً راهگشا خواهد بود. مي دانم آقاي خاتمي جلسات دو نفره اي با آقايان هاشمي و ناطق نوري داشته اند. جلسات سه نفره هم انجام شده است و برآيند نظر اين 3 نفر به مقامات منتقل شده است بسياري از افراد از جمله آقايان هاشمي، ناطق نوري و روحاني تلاش كرده اند مواضع و ديدگاه هاي گروه هاي معتدل را به حاكميت برسانند. حداقل كاري كه مي توانند انجام دهند اين است كه حرف و تحليل خود را ارائه دهند. به نظر من احساس وجود بحران زمينه را براي تعامل بيشتر فراهم كرده است.
 


واشنگتن پست: خاورميانه صحنه عقب نشيني آمريكا و پيشروي ايران است (خبر ويژه)

«همه منطقه خاورميانه از الگوي يكساني پيروي مي كند؛ هر جا كه آمريكا آن را ترك مي كند، نيروهاي معارض با محوريت ايران وارد مي شوند».
روزنامه واشنگتن پست اين تحليل را منتشر كرد و نوشت: شكي وجود ندارد كه متحدان اسمي ما در منطقه از جمله مصر با ايران به ملاطفت رفتار مي كنند و سران ايران تهديدهاي آمريكا را چندان جدي نمي گيرند. با نگاهي به خاورميانه متوجه مي شويم كه همه منطقه از الگوي يكساني پيروي مي كند. هر جا كه آمريكا آن را ترك مي كند يا با اغماض به آن مي نگرد، نيروهاي ضد آمريكايي به سرعت رشد مي كنند و نفوذ ايران در آن منطقه افزايش مي يابد.
اين روزنامه با تأكيد بر «عقب نشيني آمريكا و پيشروي ايران» مي نويسد: هرچند تمركز رسانه ها اخيراً بيشتر متوجه خارج كردن نيروهاي آمريكايي از افغانستان بوده، اما عدم توانايي رئيس جمهور آمريكا يا حداقل عدم علاقه او براي سر و سامان دادن به وضعيت عراق و رسيدن به يك وضعيت پايدار و خارج كردن ارتش از خاك اين كشور موضوعي بسيار مهمتر و پيچيده تر است.
ايران مسئول اكثر حمله هايي است كه در سالهاي آخر جنگ به نيروهاي آمريكايي در عراق مي شود. گروهي شيعه كه در آن سالها جاي پاي خود را در عراق به عنوان يك حزب سياسي باز مي كرد، حزبي كه روزنه نفوذ ايران در امور عراق مي شد. در ماه هاي اخير گروه هاي معارض به سرعت نفوذ و حضور خود را در سراسر عراق گسترش داده اند. آنها هدف اصلي خود را خارج كردن ارتش آمريكا از خاك كشور قرار داده و براي نيل به اين هدف حملاتي هم به هدف هاي آمريكايي كرده اند.
اين روزنامه آمريكايي نوشت: در اينجا هم مانند لبنان خطر اصلي دولت تحت نفوذ ايران است.
رئيس اصلي يكي از اين گروه ها به تازگي از تبعيد! از ايران برگشته، و حالا اين گروه مشغول بازگشايي دفاتر سياسي، مدارس مذهبي، آموزش نيروهاي داوطلب، و گسترش شبكه هاي حمايتي از زنان بي سرپرست و كودكان يتيم هستند. يعني همان روندي كه حزب الله در لبنان طي كرد. نتيجه چنين حركتي معلوم است، شكست سياسي آمريكا تنها چند سال پس از پيروزي نظامي و پرداخت آن همه هزينه هاي سنگين براي اين نبرد.
واشنگتن پست مي افزايد: اوباما بر اين اعتقاد است كه چون ما بار سفر از عراق را بسته ايم اين تنش ها در همين جا متوقف مي شوند اين باور فقط مي تواند به دو صورت تعبير شود؛ اول اينكه آمريكا منشأ تنش ها در منطقه است، دوم اينكه تنش ها فقط در صورتي به آمريكا مربوط مي شود كه نيروهايش در كشوري حضور داشته باشند. در حالي كه اگر ما از چند ساله رياست جمهوري اوباما چيزي ياد گرفته باشيم آن مهم اين است كه عدم حضور آمريكا در منطقه منجر به افزايش تنش و همچنين پررنگ شدن نفوذ خطرناك ترين قدرتهاي منطقه از جمله ايران مي شود.
 


هر دم از اين باغ بري مي رسد! (خبر ويژه)

يك عضو ستاد موسوي در سال 88 به سمت معاونت سردبير روزنامه ايران منصوب شده است.
به گزارش تسنيم، ناوندي سردبير روزنامه ايران در حكمي «ايمان-م» را به عنوان معاون سردبير در اين روزنامه منصوب كرد تا به تحول ساختاري در روزنامه بپردازد.
«ايمان-م» دبير اسبق انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران بود كه ارتباط نزديكي با خاتمي دارد. وي در انتخابات سال 88 در ستاد موسوي فعال بود.
 


ديپلمات انگليسي: غرب ياد بگيرد مقابل ايران زياده خواهي نكند (خبر ويژه)

سفير اسبق انگليس در تهران تصريح كرد به نسبت 10 سال پيش خيلي چيزها تغيير كرده و قدرت ايران در مذاكرات هسته اي افزايش يافته است.
ريچارد دالتون كه حد فاصل سالهاي 2003 تا 2006 در تهران حضور داشته درباره تفاوت مذاكرات امروز با 10 سال پيش مي گويد: خيلي چيزها تغيير كرده چراكه ايران توانايي هسته اي خود مخصوصاً در زمينه غني سازي اورانيوم را بسيار پيش برده است. يك موضوع ديگر تغيير كرده و آن اينكه شش كشور آنچنان تأكيدي بر قطع كامل غني سازي اورانيوم نمي كنند. هنوز صحبت هايي درباره قطعنامه سازمان ملل كه درباره قطع موقت غني سازي هست مطرح مي شود، اما همين موضوع هم اين روزها آنچنان پررنگ مطرح نمي شود.
وي درباره اين سؤال كه «يعني به نظر شما تقاضا در اين روزها براي قطع كامل غني سازي اورانيوم، تقاضايي غيرواقعي است؟»، گفت: كاملاً غيرمنطقي است. شكي نيست كه تكرار تقاضاهاي مطرح شده در سال هاي 2005 و 2006 راه به جايي نخواهد برد و شش كشور هم به اين نتيجه رسيده اند و سعي در تغيير در موضع خود دارند. اما من هنوز نشانه اي نمي بينم كه آنها موضع خود را به اندازه كافي اصلاح كرده باشند تا بتوانند ايران را براي يك مذاكره بين المللي جلب كنند. دالتون كه با يكي از رسانه هاي فارسي زبان بيگانه مصاحبه مي كرد، اين را هم درباره ادعاي نقض حقوق بشر در ايران و لزوم فشار بر ايران از طريق مذاكرات گفته كه «به نظر من بايد يك رابطه ديپلماتيك بهتري وجود داشته باشد تا بتوان راحت تر در اين زمينه در داخل ايران به موضوعات پرداخت. اما تنها راه اين پيشرفت در اين زمينه، رد شدن از دري است كه روي آن نوشته شده است؛ «مذاكرات هسته اي». چون در سال 2005، پس از شكست مذاكرات هسته اي باب گفت و گوي ايران با كشورهاي مختلف در زمينه هاي متعدد از جمله حقوق بشر بسته شد. پيشتر ما در چهار زمينه با ايران گفت و گو مي كرديم؛ تسليحات كشتار جمعي، تروريسم، آينده مذاكرات اسرائيل و فلسطين و چهارمين موضوع كه به اندازه موضوعات پيشين مهم هم هست، موضوع حقوق بشر بود. هم اكنون موانع زيادي در اين زمينه وجود دارد.
سفير اسبق انگليس طبق معمول همه مقامات غربي كه پس از كناره گيري زبان به بيان برخي از حقايق مي گشايند، گفته است: اين 10 سال اتلاف وقت كه نبوده، چون به هر حال موضوع مهمي است كه بايد به آن پرداخته شود اما اين هم مشخص است كه شكست خورده است. ما بايد از اين شكست درس بگيريم كه زياده خواهي نكنيم. بايد بدانيم كه مذاكره بايد براي هر دو طرف منافعي داشته باشد».
 


اسكار براي فرهادي آبرو يي باقي نگذاشت ! (خبر ويژه)

اقدام رسوا و مشترك «كاخ سفيد» و «هاليوود» در اعطاي جايزه به يك فيلم ضعيف ضد ايراني صداي راديو اسرائيل را هم در آورد.
راديو اسرائيل با اشاره به اعطاي چند جايزه اسكار به فيلم آرگو كه به روايت تحريف آميز از تسخير لانه جاسوسي آمريكا در تهران مي پردازد، گفت: اعطاي اين جايزه آن هم توسط ميشل همسر باراك اوباما ايرانيان داخل و خارج را متحد كرد و باعث خشم آنها شد.
راديو اسرائيل افزود؛ فيلم هاليوودي ضدايراني «آرگو» ساخته بن افلك، در آيين اسكار به عنوان بهترين فيلم شناخته شد. اين فيلم روايت سبك سرانه اي از مخفي شدن شش ديپلمات آمريكايي در زمان گروگان گيري سفارت آمريكا در تهران در سال 1358 خورشيدي است. در اقدامي غيرمنتظره و كم سابقه و به دلايلي كه معلوم نيست، خانم ميشل اوباما همسر باراك اوباما از طريق ويدئو كنفرانس از كاخ سفيد برنده شدن فيلم «آرگو» را اعلام كرد.
اين راديو مي گويد: سال گذشته فيلم ايراني «جدايي نادر از سيمين» ساخته اصغر فرهادي برنده اسكار بهترين فيلم خارجي شد و امسال فيلم ضد ايراني «آرگو» موجب خشم بسياري از ايرانيان، حتي مخالفان حكومت حاكم بر ايران شده است. مراسم اسكار و اعطاي جايزه به اين فيلم، كه ايراني هاي بسياري در جهان را خشمگين كرد. اما پايگاه ضدانقلابي گويانيوز در تحليلي نوشت: اين فيلم (آرگو) اگر حتي با ساخت و پرداختي كاملا عالي به روي پرده مي رفت و اين جايزه را از آن خود مي كرد باز ما آن را امري سياسي قلمداد مي كرديم. اگر موقع جايزه گرفتن فيلم اصغر فرهادي با ديده اي منصف به آن مي نگريستيم و هيجان را در اظهارنظر خود دخيل نمي كرديم آن گاه مي توانستيم و حق داشتيم اسكار آرگو را نيز سياسي بدانيم. ولي اكنون پاي مان در تحليل هاي پيشين گير كرده و نفي جايزه آرگو، نفي جايزه جدايي نادر از سيمين نيز خواهد بود(!)
در همين حال پايگاه اينترنتي جهان نيوز در تحليلي خاطرنشان كرد: اسكاري ها سال پيش، زلفشان را با پاپيون اصغر فرهادي گره زدند و ظاهرا ما را در بازي شان بازي دادند و هنوز قند «جدايي» در دل آب مي كرديم كه يك بار ديگر اما به روشي ديگر بازي مان دادند، در همان زمين بازي معروفشان اما حقيقتا نه «آرگو» تحفه اي بود و نه حالا ديگر اين اسكار در نظرمان تحفه است. و چه بد بازي خوردند نادرها و سيمين هايي كه قسم مي خوردند به قداست هنر و اينكه اسكار سياسي نيست.
اين تحليلگر مي افزايد: كن تيلور سفير وقت كانادا در تهران كه خود يك مامور اطلاعاتي غربي بود و ضد انقلاب اسلامي 1357 توطئه مي كرد هم كارگردان و فيلمنامه نويس آرگو را به ساختن فيلمي هاليوودي عاري از حقيقت متهم مي كند و مي گويد: «فيلم از توضيح اينكه ايران انقلاب و طغياني طولاني داشته است، طفره مي رود و مردم (ايران) را طوري شخصيت پردازي مي كند كه انگار هيچ حقي برايشان قائل نيست».
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10