(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 24 فروردین 1392 - شماره 20463

كوتاه اقتصادي
كردبچه اعلام كرد
احتمال ارائه دومين لايحه سه دوازدهم در صورت با زگشت بودجه به دولت
انتقال كارت به كارت پول از هر بانكي عملي شد
با حضور رئيس جمهور صورت گرفت
افتتاح دو سد سورال دهگلان و گاران در سنندج
معاون وزير صنعت و تجارت اعلام كرد
 گرانفروشي در صدر تخلفات نوروزي
معاون وزير راه:
راه آهن خط گرگان ـ اينچه برون بزودي افتتاح مي شود
رئيس انجمن توليد كنندگان جوجه يك روزه:
دولت ذخيره سازي مرغ را آغاز كند
يك كارشناس اقتصادي:
قيمت سكه و ارز باز هم كاهش مي يابد
جزئيات تشكيل صندوق حمايت از توليد
رئيس مجمع واردات:
حذف ارز مرجع نيازمند مصوبه مجلس است
پرداخت هزينه هاي ارزي
ثبت نام آزمون هاي بين المللي به نرخ مبادله اي
نرخ بيكاري در يونان به رقم بي سابقه 2/27 درصد رسيد


كوتاه اقتصادي

¤ وزير راه و شهرسازي با اشاره به ساخت 7000 كيلومتر انواع راه اعم از بزرگراه، راه اصلي، فرعي و روستايي و خطوط ريلي در سال گذشته، از احداث 15 هزار و 323 كيلومتر انواع راه در سال جاري خبر داد. علي نيكزاد افزود: از اين ميزان راه پيش بيني شده 10 هزار كيلومتر در حوزه راه روستايي احداث مي شود. وزير راه و شهرسازي با اشاره به پايان سفرهاي نوروزي اظهار داشت: پيش از سال نو پيش بيني 60 ميليون جابه جايي با قطار، هواپيما و حمل ونقل جاده اي صورت گرفت كه اين سفرها از طريق شناورها، هواپيما، قطار و در جاده به 61 ميليون سفر رسيد. نيكزاد افزود: در حالي كه برخي جابه جايي ها نيز با خودروهاي سواري صورت گرفته اين آمار به تعداد 138 ميليون جابه جايي رسيد.
¤ صادرات خودروي سواري ايران در سال 1391 با رشد 126 درصدي بالغ بر 55 هزار و 231 دستگاه شد. به گزارش ايسنا، براساس تازه ترين آمار گمرك ايران در سال 1391 ارزش صادرات خودروهاي سواري ايران با افزايش 70/151 درصدي به 325 ميليون دلار رسيد. همچنين وزن خودروهاي سواري صادراتي با 58/131 درصدي به 53 هزار تن رسيد. ميانگين قيمت هر خودروي سواري صادراتي در سال 1391 معادل 5893 دلار بود كه نسبت به سال 1390 افزايش 9/10 درصدي را نشان مي دهد.
¤ سخنگوي كانون عالي انجمن هاي صنفي كارگران كشور تعميم مصوبه افزايش 700 هزار توماني كف حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي به بازنشستگان صنوف را خواستار شد و گفت: 60 درصد كارگران بازنشسته به دليل بالا بودن سنشان بازنشست مي شوند نه سابقه كارشان. هادي ابوي به ايسنا، گفت: براساس اين مصوبه كف حقوق بازنشستگان داراي 30 سال سابقه بيمه امسال به 700 هزار تومان خواهد رسيد كه اين مصوبه از نگاه ما اقدام ارزشمندي است ولي نكته اينجا است كه 60 درصد بازنشستگان كارگري به دليل بالا بودن سن بازنشست مي شوند نه سابقه كارشان. وي ادامه داد: متاسفانه عمده كارگران بازنشسته صنوف از پرداخت 30 سال حق بيمه مستمر محروم هستند و به همين دليل اين مصوبه شامل حال آنها نمي شود.
¤ آئين نامه قانون امور گمركي با ابلاغ رئيس كل گمرك روز پنج شنبه 22 فروردين 1392 به اجرا درآمد. اين آئين نامه مشتمل بر 221 ماده و 13 بخش (مطابق بخش بندي قانون امور گمركي) است. در تدوين آئين نامه اجرايي قانون امور گمركي با بخش بندي و فصل بندي مواد طبق قانون امورگمركي تلاش شده، دسترسي فعالان تجاري و كارشناسان امور گمركي به بندهاي آئين نامه كه مرتبط با قانون امور گمركي مي باشد، تسهيل گردد تا از پراكندگي ارتباط مواد قانون و آئين نامه جلوگيري شود.
¤ معاون توسعه، اشتغال و كارآفريني وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با اعلام 3 اولويت مهم اشتغالزايي در سال جاري از آغاز به كار كميته تخصصي شوراي عالي اشتغال با حضور دستگاه هاي مختلف خبر داد. علي اكبر لبافي در گفتگو با مهر گفت: محوريت اصلي طرحهاي سال جاري اتمام پروژه هاي نيمه تمام، اجراي طرحهاي توسعه اي و همچنين راه اندازي طرحهاي با ظرفيت كمتر است به نحوي كه بتوانيم با اقداماتي ظرفيت اين واحدها را افزايش دهيم.
 


كردبچه اعلام كرد

احتمال ارائه دومين لايحه سه دوازدهم در صورت با زگشت بودجه به دولت

مشاور معاونت برنامه ريزي رئيس جمهور از احتمال ارائه دومين لايحه سه دوازدهم بودجه به مجلس خبر داد.
محمد كردبچه در گفت وگو با (ايسنا) با اشاره به رد شدن كليات بودجه در كميسيون تلفيق، اظهار كرد: طبق آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي، اكنون در صورتي كه 10 نفر از نمايندگان درخواست تجديدنظر نداشته باشند، كليات بودجه بايد در جلسه علني مجلس بررسي شود و اگر در صحن علني تصويب شود، جزييات آن در كميسيون تلفيق بررسي مي شود.
وي در ادامه با بيان اين كه در صورتي كه كليات بودجه در صحن علني نيز رد شود، لايحه براي رفع ايرادات مجددا به دولت برمي گردد، خاطرنشان كرد: در چنين شرايطي كار سخت تر مي شود و ممكن است نياز باشد كه لايحه سه دوازدهم ديگري براي سه ماهه دوم سال به مجلس داده شود و اين در حالي است كه انتخابات را در پيش داريم.
مشاور معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي با اشاره به اين كه نمايندگان مخالف با كليات بودجه، نسبت به شفافيت آن انتقاد داشتند، تصريح كرد: البته در سال جاري در مقايسه با سال هاي ديگر مستندات بيشتري از سوي مسئولان دولتي مانند وزير امور اقتصادي و دارايي، وزير صنعت، معدن و تجارت و رئيس سازمان خصوصي سازي به مجلس ارائه شد.
كردبچه تاكيد كرد: لايحه بودجه سال جاري اگر از سال هاي گذشته شفاف تر نباشد چيزي كمتر ندارد.
در جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته كميسيون تلفيق، پس از راي گيري 22 نفر موافق و 22نفر مخالف لايحه بودجه 92 بودند و با توجه به اينكه براي تصويب لايحه بودجه نصف به علاوه يك لازم است، كليات لايحه در كميسيون به تصويب نرسيد.
 


انتقال كارت به كارت پول از هر بانكي عملي شد

بانك مركزي از انتقال وجه سه جانبه در شبكه شتاب به عنوان خدمت جديدي در راستاي گسترش بانكداري الكترونيك خبر داد.
به گزارش بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران اين بانك در راستاي خدمات مطلوب تر بانكداري الكترونيك به هموطنان گرامي اقدام به فعال سازي خدمت انتقال وجه سه جانبه در شبكه شتاب نمود.
از اين پس دارندگان كارت هاي اعتباري 22 بانك عضو شتاب مي توانند بدون تطابق بانك صادركننده مبدا و مقصد اقدام به انتقال وجه نمايند.
در حال حاضر 22بانك؛ شامل بانك هاي آينده، اقتصاد نوين، پاسارگاد، توسعه تعاون، توسعه صادرات، حكمت ايرانيان، دي، رسالت، رفاه كارگران، سامان، سپه، سينا، شهر، صادرات ايران، صنعت و معدن، قرض الحسنه مهر ايران، كارآفرين، گردشگري، مسكن، ملي ايران، موسسه اعتباري توسعه و بانك كشاورزي خدمت انتقال سه جانبه را در شبكه بانكي به مشتريان ارائه مي دهند.
تداوم انتشار ايران چك هاي 50 هزار توماني
رئيس سازمان توليد اسكناس و مسكوك بانك مركزي گفت: ادامه روند چاپ و انتشار ايران چك هاي 500هزار ريالي به نوعي در بودجه سال 92 ديده شده است.
مجيد صنيعي در گفت وگو با ايسنا افزود: چاپ و انتشار ايران چك هاي 50 هزار توماني با همان سازوكار گذشته و البته شايد با محدوديت هاي چاپ بيشتر در بودجه سال 92 ديده شده است. وي با اشاره به چاپ محدود ايران چك ها در دوره قبل گفت: اين كار براساس قانوني بود كه در بودجه سال 91 ديده شده است.
وي درباره توليد و طراحي اسكناس هاي درشت تر گفت: ابتدا بايد انتشار اسكناس 200هزار ريالي تصويب و اجرا شود و به توليد انبوه برسد كه معمولا دو سال طول مي كشد و پس از آن انتشار اسكناس 500هزار ريالي در مرحله طراحي و تصويب قرار خواهد گرفت كه آن هم زمان بر است تا به توليد انبوه برسد.
در حال حاضر 60درصد نقدينگي نزد مردم ايران را ايران چك 50 هزار توماني تشكيل مي دهد و بيش از 70درصد از مبادلات نقدي مردم از طريق ايران چك انجام مي شود.
 


با حضور رئيس جمهور صورت گرفت

افتتاح دو سد سورال دهگلان و گاران در سنندج

سد سورال شهرستان دهگلان و سدگاران مريوان روز جمعه با حضور رئيس جمهور به بهره برداري رسيد.
به گزارش خبرگزاري ايرنا، سدگاران در 20 كيلومتري شمال شرقي شهر مريوان واقع شده است.
حجم مخزن اين سد 100 ميليون متر مكعب، ارتفاع آن از پي 62 متر، طول تاج آن 504 متر و عرض تاج نيز هشت متر است.
اين سد با هدف تامين آب كشاورزي منطقه مريوان و قزلچه سو به ميزان 10 هزار و 450 هكتار و تامين آب آشاميدني و صنعتي شهرستان مريوان به ميزان 20 ميليون متر مكعب احداث شده است.
كل اعتبار اين پروژه با احتساب هزينه هاي آن يك هزار و 71 ميليارد و 636 ميليون ريال است.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي كردستان در گفت وگو با ايرنا گفت: با بهره برداري از اين سد و آبگيري آن، يك هزار تن توليد محصولات زراعي و حدود 20 هزار تن محصولات باغي اين شهرستان افزايش مي يابد.
به گفته وي با بهره برداري از اين سد همچنين بيش از 10 هزار هكتار از اراضي كشاورزي آبي شده يا كمبود آب كشاورزي آنها تامين مي شود.
حسن نژاد با اعلام اينكه ساخت اين سد درياچه زريوار را از خطر خشك شدن نجات خواهد داد گفت: اين سد سيلاب هاي ويرانگر را نيز مهار خواهد كرد.
وي همچنين اظهار كرد: تامين آب مصرفي محيط زيست به 9 ميليون متر مكعب در سال و انتقال آب در مواقع ضروري به درياچه زريوار از اهداف ديگر ساخت اين سد است.
همچنين سدسورال شهرستان دهگلان همزمان با افتتاح سد گاران مريوان به به بهرداري رسيد.
مديرعامل شركت آب منطقه اي كردستان در اين مورد گفت: عمليات اجرايي ساخت اين سد از سال 84 آغاز و 200 ميليارد ريال براي احداث آن هزينه شده است.
«شاهين پاكروح» افزود: سد مخزني سورال با ارتفاع 41 متر از پي و حجم مخزن 11 ميليون متر مكعب در چهار كيلومتري جنوب غربي روستاي سورال از توابع شهرستان دهگلان واقع شده است.
وي هدف از ساخت اين سد را تامين آب دشت سورال، كنترل و تنظيم آب رودخانه و جمع آوري سيلاب هاي آن و توسعه كشاورزي منطقه اعلام كرد. به گفته وي با بهره برداري از اين سد بيش از يك هزار و 200 هكتار از اراضي كشاورزي منطقه آبياري مي شود.
 


معاون وزير صنعت و تجارت اعلام كرد

گرانفروشي در صدر تخلفات نوروزي

معاون وزير صنعت و تجارت گزارشي از اجراي طرح نظارت و بازرسي ويژه نوروز 92 ارائه كرد.
سيدجواد تقوي در گفت وگو با مهر گفت: در اجراي طرح نظارت و بازرسي ويژه نوروز 1392، طي بازرسي هاي انجام شده توسط بازرسان سازمان هاي صنعت، معدن و تجارت 67 هزار و 407 متخلف در سراسر كشور شناسايي و جريمه شدند.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: در راستاي اجراي اين طرح كه از 15 اسفند ماه سال گذشته تا 15 فروردين 1392، توسط بازرسان سازمان هاي صنعت، معدن و تجارت و همراهي ساير دستگاه هاي مرتبط انجام شد، بيش از 800 هزار مورد بازرسي موردي و نوبه اي از واحدهاي توليدي، توزيعي و خدماتي در سراسر كشور صورت گرفته است.
وي تصريح كرد: حاصل بازرسي هاي انجام گرفته در اين مدت تشكيل 67 هزار فقره پرونده به ارزش بيش از 769 ميليارد و 152 ميليون و 459 هزار و 457 ريال است كه از اين مجموع پوشاك، كيف و كفش با 13 هزار و 96 مورد بيشترين و حمل و نقل بين شهري با 600 مورد كمترين ميزان پرونده هاي متشكله را به خود اختصاص داده اند.
به گفته تقوي، در صدر تخلفات صنفي صورت گرفته گرانفروشي با 52 درصد بيشترين و عدم درج قيمت با 28 درصد، احتكار با 4 درصد، اختفاء و امتناع از عرضه كالا با 4 درصد و ديگر تخلفات صنفي با 18/8 درصد به ترتيب در رتبه هاي بعدي تخلفات صنفي در سراسر كشور قرار دارد.
وي اظهار داشت: طي هماهنگي هاي صورت گرفته فيمابين بازرسان اين سازمان با ساير عوامل اجرايي احكام طي اين مدت، بيش از 700 واحد صنفي متخلف بطور موقت پلمب و بر سر درب واحدهاي مذكور پارچه تخلف نصب شده است.
تقوي اظهار داشت: در راستاي بهره گيري از توان و پتانسيل آحاد مردم به منظور جلوگيري از تخلفات اقتصادي و صنفي طي اين مدت 44 هزار و 454 مورد گزارش و شكايات از طريق سامانه ارتباطي 124 دريافت و رسيدگي گرديد. مضاف بر اينكه با همراهي يك هزار ناظر افتخاري در اجراي اين طرح نيز بيش از 800 هزار فقره گزارش دريافت و ثبت شده است.
در اين مدت بالغ بر 4 هزار مورد گشت مشترك با سازمان هاي متولي در سراسر كشور صورت گرفته است.
 


معاون وزير راه:

راه آهن خط گرگان ـ اينچه برون بزودي افتتاح مي شود

معاون وزير راه از پايان عمليات ريل گذاري خط آهن
گرگان-اينچه برون خبر داد.
احمد صادقي در گفت وگو با فارس در خصوص خط آهن گرگان-اينچه برون اظهار داشت: اين مسير ريلي يكي از خطوط ترانزيتي كشور است و شبكه هاي راه آهن شمال را به خط آهن كشورهاي همسايه حاشيه درياي خزر متصل مي كند.
وي ادامه داد:يكي از سياست هاي وزارت راه و شهرسازي، اتصال شبكه ريلي داخلي به خط آهن كشورهاي همسايه در راستاي توسعه هرچه بيشتر ترانزيت است.
صادقي افزود: راه آهن گرگان -اينچه برون به طول 88 كيلومتر ايران را به روسيه، كشورهاي CIS و چين متصل مي كند، بنابراين از اهميت بسزايي برخوردار است.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود: اين پروژه در بحث ارتقاي سهم ترانزيتي كشور و ايجاد فرصت هاي جديد شغلي حائز اهميت است.
صادقي ادامه داد: راه آهن گرگان-اينچه برون از طرح هاي مهم اقتصادي كشور بوده و از اصلي ترين پروژه هاي مهر ماندگار استان گلستان است.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل تصريح كرد: اين مسير ريلي از ايستگاه سبزدشت (قره تپه) در محور راه آهن تهران - گرگان شروع و تا ايستگاه اينچه برون در شرق گرگان ادامه دارد.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه اواسط سال گذشته عمليات اجرايي اين پروژه آغاز شد، ادامه داد: اجراي اين مسير پيشرفت بسيار مطلوبي دارد.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل با تاكيد بر اينكه وزارت راه و شهرسازي در احداث اين خط آهن ركورد ساخت ريل در كشور را مي شكند، تصريح كرد: براي اولين بار است كه در ايران ظرف يك سال 88 كيلومتر خط آهن به اين سرعت اجرا مي شود.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه براي اجراي اين پروژه حدود 130 ميليارد تومان اختصاص يافته است، ادامه داد: از كل اين مسير، 70 كيلومتر ريل گذاري شده است و پروژه ظرف 15 روز آينده به اتمام خواهد رسيد.
صادقي درباره مشخصات خط آهن گرگان-اينچه برون اظهار داشت: در مسير اين پروژه 160 دستگاه پل تيپ و 11 دستگاه پل بزرگ و تقاطع غيرهم سطح در حال احداث است؛ در بيشتر طول مسير توپوگرافي منطقه به صورت دشت و حدود پنج كيلومتر انتهاي مسير تپه ماهور است.
بنابراين گزارش در نشست مشترك روساي جمهوري كشورهاي ايران، تركمنستان و قزاقستان در سال 1388، اتصال خطوط ريلي سه كشور با عقد تفاهمنامه اي به مراحل اجرايي رسيد.
طول كلي راه آهن گرگان - اينچه برون- اترك - بركت در 3 كشور قزاقستان، تركمنستان و ايران حدود 908 كيلومتر كه در شرق درياي خزر ساخته شده، 120 كيلومتر آن در كشور قزاقستان، 700 كيلومتر در تركمنستان و 88 كيلومتر در ايران وجود دارد؛ اين ريل كشورهاي CIS را به خليج فارس و كشورهاي جنوب شرقي آسيا متصل مي كند.
 


رئيس انجمن توليد كنندگان جوجه يك روزه:

دولت ذخيره سازي مرغ را آغاز كند

رئيس انجمن توليدكنندگان جوجه يك روزه خواستار اصلاح قيمت و خريد تضميني مرغ طي چند روز آينده شد.
حسن مهرباني در گفت وگو با فارس، با بيان اينكه قيمت مرغ زنده به حدود 3 هزار و 100 تومان رسيده است، تصريح كرد: اين قيمت توليدكنندگان را به شدت در حاشيه زيان قرار داده است و زماني كه قيمت مرغ تا اين حد افت مي كند به طور طبيعي شاهد امتناع توليدكنندگان از توليد مرغ خواهيم بود.
رئيس انجمن توليدكنندگان جوجه يك روزه با اشاره به اتفاقات سال 90 در صنعت مرغ يادآور شد: طي ماههاي آبان و آذر سال 90 به اين دليل كه خريد تضميني با قيمت مناسبي صورت نگرفت و ذخيره سازي مناسب انجام نشد و نيز به دليل كمبود سويا در اسفند 90 و فروردين 91 قيمت جوجه به شدت نزول كرد.
وي افزود: همين دلايل باعث كاهش انگيزه توليدكنندگان براي توليد و كمبود مرغ در ماه مبارك رمضان سال 91 شد.
مهرباني ادامه داد: الان نيز شاهد تكرار همين مسئله هستيم، قيمت جوجه اي كه بايد 860 تومان باشد به حدود 500 تا 700 تومان رسيده و اگر اين شرايط ادامه پيدا كند، گله هاي مولد كه جوجه مورد نياز را توليد مي كنند از چرخه توليد خارج مي شوند و تبعات اين مسئله 5 الي 6 ماه ديگر گريبان مردم را مي گيرد.
رئيس انجمن توليدكنندگان جوجه يك روزه، تصميمات نادرست مسئولان را مورد انتقاد قرار داد و عنوان كرد: پس از آنكه با كمبود مرغ روبرو شديم با اتخاذ يك تصميم اشتباه، واردات مرغ با هر قيمت و به هر طريقي انجام شد و شاهد دو اتفاق بد بوديم اول اينكه بيماري هاي ناشناخته اي وارد كشور شد و از سوي ديگر توليد داخلي به شدت ضربه ديد.
مهرباني تاكيد كرد: در واقع توليدكننده براي توليد خود برنامه ريزي دقيقي دارد ولي متوليان بازار به موقع وظيفه خود را انجام نمي دهند.
وي يادآور شد: از دو هفته گذشته اعلام كرديم كه دولت بايد پس از اتمام تعطيلات عيد نوروز به اصلاح قيمت ها پرداخته و ذخيره سازي مرغ را آغاز كند، هرچند دولت هنوز انجام اين كار را جدي نگرفته است.
مهرباني به عنوان پيشنهاد اول انجمن به منظور جلوگيري از بحران كمبود مرغ كه به گفته وي ارزان ترين پروتئين در دسترس مردم است، گفت: نرخ تورم را بايد در قيمت ها حساب كرده و پس از تعيين قيمت مناسب براي خريد تضميني، به موقع مرغ را از توليدكننده و تشكل ها خريداري كنند.
رئيس انجمن توليدكنندگان جوجه يك روزه، با بيان اين نكته كه اگر قيمت ها اصلاح شود، مرغدار رغبت پيدا مي كند و مازاد توليدات خود را به شركت پشتيباني امور دام مي دهد، بيان كرد: از اين طريق به جاي اينكه يارانه را به توليدكننده خارجي بدهيم، توليدكننده داخلي را حمايت مي كنيم.
وي افزود: مسئله ديگر عدم تخصيص ارز لازم براي ترخيص نهاده هايي است كه در حال حاضر در بنادر كشور متوقف شده اند. همين موضوع باعث شده است كه ظرف يك ماه اخير قيمت سويا و ذرت از 10 تا 30 درصد افزايش پيدا كند.
اين فعال اقتصادي در صنعت دام و طيور نگراني ديگر خود را عدم تخصيص ارز به موقع براي گشايش اعتبار و ثبت سفارش هاي جديد براي ماه تير اعلام و تاكيد كرد: در حال حاضر ارز لازم براي ثبت سفارش به كندي انجام مي شود كه همين موضوع در آينده مشكل آفرين خواهد شد.
مهرباني يادآور شد: اين صنعت در طول يك سال به حدود 5/2 ميليارد دلار ارز نياز دارد. اگر براي تخصيص ارز براي واردات ذرت و سويا تاخيري به وجود آيد گرفتاري هاي جدي براي اين صنعت به وجود مي آيد.
براساس اين گزارش در طول يك سال به واردات 4 ميليون تن ذرت و 5/2 ميليون تن سويا نياز است. ارزش توليدات اين صنعت 5/5 ميليارد دلار است كه از اين بين 4 ميليارد دلار آن به توليد مرغ و 5/1 ميليارد دلار آن به تخم مرغ اختصاص دارد.
طبق آمار موجود در سال 91 نوسان قيمت جوجه يك روزه براي توليدكننده مرغ و تخم مرغ نزديك به 5/18 درصد بوده است. از سوي ديگر جوجه يك روزه در حال حاضر نسبت به سال 89 با 3 درصد كاهش قيمت به فروش مي رسد.

 


يك كارشناس اقتصادي:

قيمت سكه و ارز باز هم كاهش مي يابد

يك كارشناس معاملات آتي سكه گفت: دلار از سبد سرمايه گذاري مردم خارج شده و به همين دليل شاهد نوسان منطقي ارز در بازار خواهيم بود.
محمدحسن تسليمي در گفت وگو با فارس با اعلام اين خبر كه مخالفت با برخي سياست هاي اعلام شده از سوي بانك مركزي ايالات متحده آمريكا موجب سير نزولي اونس جهاني طلا شد، اظهار داشت: روز پنجشنبه گذشته قيمت طلا با بيش از 27 دلار كاهش به هر اونس 1560 دلار رسيد.
وي ادامه داد: يكي از دلايل اصلي كاهش قيمت سكه در بازار و معاملات آتي تنزل اونس جهاني طلا به دامنه 1560 است و پيش بيني مي شود با تداوم مخالفت ها با سياست هاي انبساطي فدرال رزرو آمريكا، روند نزولي باشد.
اين كارشناس معاملات آتي سكه، خاطرنشان كرد: امكان كاهش دامنه قيمت ها به هر اونس 1530 نيز وجود دارد كه اگر اين اتفاق رخ دهد، كانال 1400 را نيز به خود خواهد ديد.
تسليمي با بيان اينكه تب و تاب نوسان در دلار كاهش يافته است، تاكيد كرد: دلار ديگر در سبد سرمايه گذاري مردم نيست و همين دليل با كاهش سفته بازي ها در اين بازار، نوسان قابل توجهي در ماه هاي آتي نخواهيم داشت مگر آنكه برخي عوامل موثر و اخبار سياسي بر قيمت ها تاثير بگذارند.
وي ادامه داد: قيمت دلار بين 3400 تا 3600 در نوسان بوده و هم اكنون نيز در محدوده 3 هزار و 500 تومان است. با توجه به همين امر بازار شاهد كاهش قيمت سكه نقدي تا يك ميليون و 380 هزار تومان بود كه با 10هزار تومان تقويت روي يك ميليون و 390 هزار تومان تثبيت شد.
اين كارشناس معاملات آتي با اشاره به سررسيد هاي آتي، خاطرنشان كرد: روز دوشنبه هفته قبل سررسيد فروردين ماه از معاملات خارج شده و قيمت ها با توجه به نزديكي سررسيد ارديبهشت روند كاهشي به خود مي بيند.
وي با اشاره به موعد نزديك بازگشايي سررسيد تيرماه در معاملات آتي، افزود: با بازگشايي سررسيد تيرماه امكان كاهش فاصله سررسيدها نيز از 50 به 40هزار تومان وجود دارد.
 


جزئيات تشكيل صندوق حمايت از توليد

معاون وزير صنعت و تجارت جزئيات تشكيل صندوق حمايت از توليدات صنعتي و معدني را تشريح كرد.
سيدعليرضا شجاعي در گفتگو با مهر گفت: از جمله موادي كه در قانون حداكثر استفاده از توان داخلي مورد اصلاح واقع شده است، ادغام 4 صندوق حمايت از صنايع نوين، حمايت از بنگاههاي كوچك و متوسط، صندوق حمايت از صنايع دريايي و صندوق بيمه حوزه معدني است كه براين اساس مقرر شده است تا صندوق حمايت از توليدات صنعتي و معدني شكل گيرد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: برخي از 4 صندوق مذكور، بيش از 10 سال عمر دارند و برخي از آنها نيز در قوانين جديد شكل گرفته اند و هم اكنون نيز حدود 100 ميليارد تومان سرمايه دارند كه 40 درصد آن مربوط به صندوق صنايع نوين، 40 درصد مربوط به صندوق صنايع كوچك، 10 درصد مربوط به صندوق صنايع دريايي و 10 درصد مربوط به صندوق صنايع معدني است.
وي تصريح كرد: يكي از مصوباتي كه در جلسه كارگروه حمايت از توليدات با حضور رئيس جمهور در وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت، اين بود كه با دستور رئيس جمهور 40 ميليارد تومان به صندوق جديد كمك شود.
شجاعي ادامه داد: همچنين در بودجه سال 92 كل كشور نيز وزارت صنعت، معدن و تجارت به دولت پيشنهاد داده است كه 100 ميليارد تومان براي كمك به اين صندوق اختصاص يابد.
وي اظهار داشت: قرار بر اين است كه ظرف يك ماه آينده، يك نفر مسئول براي صندوق جديد تعيين شده تا اساسنامه را تكميل كند و در نهايت از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت براي تصويب به هيئت دولت ارسال شود.
 


رئيس مجمع واردات:

حذف ارز مرجع نيازمند مصوبه مجلس است

رئيس مجمع واردات حذف ارز مرجع را نيازمند مصوبه مجلس دانست.
محمدحسين برخوردار در گفت وگو با مهر با بيان اينكه از ابتداي سال جاري، تاكنون ثبت سفارش كالاهاي اساسي و دارو با نرخ ارز مرجع صورت گرفته است، گفت: فعلا ارز 1226 توماني به كالاهاي اساسي و دارو اختصاص يافته و تا زماني كه مجلس تصميم جديدي نگيرد، اين روند ادامه خواهد داشت.
رئيس مجمع واردات افزود: هر تصميمي كه مجلس در قانون بودجه سال 92 بگيرد، هم دولت و هم واردكنندگان تبعيت خواهند كرد، اما بايد مكانيزم هاي جايگزين نيز پيش بيني شود تا به اقشار آسيب پذير لطمه وارد نشود.
وي تصريح كرد: اگر مجلس تصميم بگيرد كه ارز مرجع را بردارد، پيش بيني شده است كه به اقشار آسيب پذير يارانه براي كالاهاي اساسي و دارو اختصاص يابد.
برخوردار با اشاره به ضرورت توجه به سياست هاي صحيح واردات و صادرات در سال جاري گفت: براي سال جاري صادرات غيرنفتي كشور 59 ميليارد دلار پيش بيني شده است كه بايد براي آن برنامه ريزي شود، ضمن اينكه به نظر مي رسد كه اولويت بندي كالاها بايد كماكان اختصاص يابد و واردات مديريت شده به كشور صورت گيرد.
وي اظهار داشت: تثبيت نرخ ارز در سالهاي گذشته اشتباه بزرگي بوده است كه اگرچه هم اكنون در حال جبران است و قيمت ارز پله پله در حال افزايش است، اما باز هم نبايد اجازه مي داديم كه شوك تورمي ارز كشور را در برگيرد و قيمت ارز به يكباره از افزايش چشمگيري برخوردار شود.
برخوردار همچنين در خصوص اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه در سال جاري خاطرنشان كرد: نبايد در اجراي اين فاز، پول نقدي به فردي داده شود، بلكه يارانه به سمت توليد هدايت شود و در مقابل به اقشار آسيب پذير كه به صورت دقيق شناسايي مي شوند، كوپن خاص ارايه شود.
جمشيد پژويان عضو شوراي رقابت با مثبت ارزيابي كردن طرح تك نرخي شدن ارز گفت: هرگاه ارز چند نرخي شده در كنار آن زمينه فساد نيز ايجاد شده است پس بايد به سمت تك نرخي شدن ارز حركت كنيم.
وي تصريح كرد: وقتي ارز چند نرخي مي شود برخي افراد تلاش مي كنند با استفاده از قدرت رانت خود كالاهايي را با ارز مرجع وارد و با ارز مبادله اي به فروش رسانند همان طور كه شبيه به آن را مشاهده كرديم به همين دليل اگر به سمت ارز تك نرخي حركت كنيم احتمال رانت خواري و فساد نيز كاهش مي يابد.
وي اصلي ترين دليل افزايش قيمت ارز را تحريم ها دانست و گفت: حالا كه اين شرايط در اقتصاد كشور به وجود آمده بايد سعي كنيم حداكثر ثبات را در بازار خود به وجود آوريم تا با كاهش تحريم ها وضعيت ارز نيز بهبود يابد.
آرمان خالقي عضو كارگروه حمايت از توليد هم در مورد پيشنهاد دولت براي تك نرخي شدن ارز، گفت: طبق تجربه، هر زمان كه بحث تك نرخي شدن ارز مطرح شده، شاهد افزايش قيمت ارز دولتي بوده ايم و پس از آن، باز هم چند نرخي شدن ارز را در كشور داشته ايم.
وي در گفت وگو با فارس تاكيد كرد: اين تجربه بايد مدون سازي شود و دولت با بررسي آمارها، ميزان جهش قيمت ها، واكنش بازار و رفتار مسئولان طوري برنامه ريزي كنند كه شاهد تكرار تجربه تلخ گذشته در مورد تك نرخي شدن ارز نباشيم.
وي توضيح داد: به عنوان مثال، دولت بايد مشخص كند كه تك نرخي شدن ارز طي 10 سال آينده ادامه يابد و سياست هاي پولي بر اين اساس اجرايي شود.
عضو كارگروه حمايت از توليد همچنين گفت: آثار حاصل از طرح اين موضوع در سال گذشته و به دنبال آن، افزايش قيمت ارز مرجع بايد مورد ارزيابي قرار گيرد تا تجربه تلخ قبلي دوباره تكرار نشود.

 


پرداخت هزينه هاي ارزي

ثبت نام آزمون هاي بين المللي به نرخ مبادله اي

هزينه هاي ثبت نام آزمون هاي بين المللي به نرخ مبادله اي پرداخت مي شود.
براساس مقررات جديد ارزي، هزينه هاي ارزي ثبت نام جهت شركت در آزمون هاي بين المللي از جمله IELTS، TOEFL GRE و غيره به نرخ مبادله اي توسط بانك هاي عامل پرداخت مي شود.
فروش و انتقال ارز با درخواست كتبي متقاضي و تاييديه سازمان سنجش آموزش كشور به نرخ مبادله اي انجام مي شود.
به گزارش ايسنا همچنين سخنگوي مركز مبادلات ارزي گفت: فروش ارز به نرخ اعتبار يا برات اسنادي در زمان دريافت وجه ريالي از مشتري قطعي تلقي مي شود.
صمد كريمي اظهار كرد: پيرو بخشنامه هاي قبلي در خصوص تعهدات ارزي بانك ها و تصميمات شوراي پول و اعتبار در اين خصوص، در مواردي كه معادل كل مبلغ اعتبار يا برات اسنادي به صورت يكجا يا به دفعات از متقاضي توسط بانك هاي عامل دريافت شده باشد، فروش ارز به نرخ اعتبار يا برات اسنادي در زمان دريافت وجه ريالي از مشتري قطعي تلقي مي شود.
وي ادامه داد: بانك هاي عامل موظفند تعهدات ارزي خود را انجام داده و اسناد، مدارك و وثايق مربوطه را بدون هيچ گونه قيد و شرطي به متقاضي يا مشتري تحويل دهند.
 


نرخ بيكاري در يونان به رقم بي سابقه 2/27 درصد رسيد

مركز آمار ملي يونان اعلام كرد نرخ بيكاري در اين كشور به رقم 2/27 درصد رسيده است.
به گزارش فارس به نقل از «ريانووستي»، اين نرخ بيكاري در يونان در مقايسه با سال قبل 7/5درصد بيشتر است.
گزارش ماه فوريه مركز آمار اروپا «يورواستات» نشان مي دهد كه متوسط نرخ بيكاري در حوزه يورو حدود 12 و در كل اروپا 9/10 درصد است.
تنها در ماه گذشته 95 هزار نفر در يونان شغل خود را از دست داده اند، كه اين امر نرخ بيكاري را در اين كشور در عرض يك ماه، 5/1 درصد افزايش داده است.
اين كشور در حال حاضر 3/1 ميليون نفر بيكار دارد، كه اين از اين جمعيت 281 هزار نفر آن ها بين ژانويه 2012 تا ژانويه 2013 بيكار شده اند.
در اين بين جوانان يوناني بالاترين نرخ بيكاري در اين كشور را دارند. نرخ بيكاري براي رده سني 15 تا 24 سال به 3/59 درصد رسيده است. در بين كساني هم كه 25 تا 34 سال سن دارند، 2/34 درصد بيكار هستند.
طي 12ماه بين ژانويه 2012 تا ژانويه 2013 نرخ بيكاري زنان يوناني هم از 25 درصد به 4/31 درصد رسيده است. نرخ بيكاري مردان هم
9/23 درصد بوده است، كه اين رقم 3/5 درصد بالاتر از سال قبل از آن است.
از سال 2009 به بعد، كسري بودجه بالا دولت يونان را وادار به در پيش گرفتن سياست هاي رياضتي كرده كه همين سياست ها تعديل نيروي گسترده در شركت ها و در نتيجه افزايش تعداد بيكاران را در پي داشته است.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10