(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 26 فروردین 1392 - شماره 20464

راهپيمايي ساكنان غزه در همبستگي با اسيران فلسطيني
تظاهركنندگان يمني:
آل سعود در امور سياسي ما دخالت نكند
جان كري در چين و ژاپن براي مهار بحران شبه جزيره كره
پاكسازي تروريست ها در چند منطقه سوريه شهر درعا آزاد شد
آغاز شمارش آرا در انتخابات رياست جمهوري ونزوئلا
درخواست چهره هاي مذهبي و سياسي عربستان
 براي آزادي آيت الله نمر
تظاهرات گسترده در شهرهاي بحرين
عليه آل خليفه و اتومبيلراني فرمول يك
تجمع مخالفان جنگ مقابل كاخ سفيد عليه پهپادهاي آمريكايي
فرياد جنگ با نژادپرستي در خيابان هاي مونيخ
تشديد جنگ ديپلماتيك ميان واشنگتن - مسكو
 36 مقام روسي و آمريكايي تحريم شدند
تظاهرات ضد حكومتي در پايتخت اردن
اعتراض مردمي در اتيوپي
عليه سياست ضدديني دولت آديس آبابا
در اعتراض به طرح رياضت اقتصادي
معترضان انگليسي در لندن مقابل منزل وزير كار تجمع كردند
چهارسوي پنج قاره


راهپيمايي ساكنان غزه در همبستگي با اسيران فلسطيني

ساكنان غزه با برگزاري تظاهرات گسترده در حمايت از اسيران فلسطيني از مجامع بين المللي خواستند براي آزادي فوري فلسطينيان در زندان هاي رژيم صهيونيستي اقدام كنند.
به گزارش واحد مركزي خبر، تظاهركنندگان ضمن اعلام همبستگي با اسيران در بند رژيم صهيونيستي تاكيد كردند كه جهاد و مقاومت تنها راه مقابله با سياست هاي جنايتكارانه تل آويو است.ساكنان غزه اعلام كردند ربودن نظاميان رژيم صهيونيستي تنها يكي از راه هاي رهايي زندانيان فلسطيني است كه در صورت آزاد نكردن فلسطيني ها از زندان به كار گرفته خواهد شد.تظاهركنندگان همچنين تاكيد كردند حمايت از اسيران فلسطيني وظيفه همه اعراب و مسلمانان است .گفتني است تحركات گسترده مردمي در غزه و كرانه باختري در حمايت از اسيران فلسطيني به اوج خود رسيده و تحليلگران معتقدند اين تحركات آغازگر انتفاضه بعدي فلسطينيان خواهد بود.
 


تظاهركنندگان يمني:

آل سعود در امور سياسي ما دخالت نكند

ده ها هزار نفر از مردم يمن با برگزاري تظاهرات در استان صعده خواستار تحقق اهداف انقلاب و دخالت نكردن عربستان سعودي در امور داخلي يمن شدند.
به گزارش شبكه خبري العالم، هزاران نفر از مردم يمن با برگزاري تظاهراتي در صعده واقع در شمال اين كشور پايبندي خود را بر تكميل انقلاب مردمي و محقق كردن همه اهداف آن به ويژه سرنگوني رژيم و نمادهاي آن اعلام كردند. تظاهركنندگان عربستان سعودي را مسئول كشتار، بازداشت و نقض حقوق مردم اين كشور معرفي كردند و از آل سعود خواستند به دخالت هاي خود در يمن پايان دهد.مردم يمن تصميمات اخير رئيس جمهور يمن به ويژه انتخاب سرتيپ علي محسن الاحمر از فرماندهان ارتش به عنوان مشاور رئيس جمهوري را دور زدن آشكار انقلاب دانستند و از وي خواستند از اقدامات ضدمردمي جلوگيري كند.تظاهركنندگان همچنين روي كار آمدن عبدربه منصور هادي را سرپوشي سياسي براي اقدامات جنايتكارانه آمريكا دانستند.
 


جان كري در چين و ژاپن براي مهار بحران شبه جزيره كره

 وزير خارجه آمريكا در آخرين گام از سفر آسيايي خود و براي مهار بحران هسته اي كره شمالي از چين وارد ژاپن شد.
به گزارش خبرگزاري ها، جان كري روز شنبه در پكن با رئيس جمهور، نخست وزير و وزير امور خارجه چين گفت و گوهاي فشرده اي را با هدف مهار كره شمالي برگزار كرد. وي به مقامات چيني هشدار داد كه تهديدات هسته اي كره شمالي تنش در شبه جزيره كره را افزايش خواهد داد.
وي در جريان سفر به سئول گفته بود چين متحد نزديك كره شمالي است و آمريكا انتظار دارد با توجه به قدرت تأثيرگذاري پكن بر پيونگ يانگ اين كشور در حل و فصل اين بحران كمك كند.كري در آخرين دور از سفر خود نيز ديروز وارد توكيو شد و با وزير خارجه ژاپن در خصوص بحران كره رايزني كرد.وزير خارجه ژاپن پس از اين ديدار گفت: دو كشور به كره شمالي اجازه نخواهند داد كه سلاح هسته اي در اختيار داشته باشد.
در اين حال وزير دفاع ژاپن نيز گفت، انتظار دارد كه جان كري و ديپلمات هاي ژاپني، كره شمالي را وادار كنند تا به جامعه بين الملل گوش فرا دهد. وزير دفاع ژاپن گفت: بسيار مهم است كه ما به طور بين المللي با يكديگر همكاري كرده و به طور جدي به كره شمالي بگوييم كه بايد از برنامه هاي اتمي و موشكي خود دست بردارد.
كري در اين سفر به مقامات كره جنوبي و ژاپن اطمينان داده است كه آمريكا در مقابل تهديدات هسته اي كره شمالي از آنها حمايت خواهد كرد.
 


پاكسازي تروريست ها در چند منطقه سوريه شهر درعا آزاد شد

نماينده پارلمان سوريه اعلام كرد، ارتش سوريه توانست گروه هاي زيادي از تروريست ها را از شهر درعا عقب رانده و كنترل منطقه را به دست گيرد.
به گزارش شبكه خبري العالم، «شريف شحاده» اظهار داشت، ارتش سوريه پس از 10 روز موفق شد با عقب راندن تروريست ها از درعا كنترل كامل اين شهر واقع در جنوب سوريه را به دست بگيرد.
وي تاكيد كرد، هرگونه تلاش براي برهم زدن امنيت و ايجاد ناامني در سوريه فاجعه اي براي همه كشورهاي منطقه خواهد بود.
شحاده خاطرنشان كرد، آمريكا، عربستان، تركيه، قطر و ديگر كشورها با تروريست ها مرتبط هستند و اوضاع كشور را ناآرام مي كنند.ارتش سوريه همچنين توانست در حومه دمشق حلقه محاصره به دور تروريست ها را تنگ تر و خطوط امدادرساني به مخالفان مسلح را قطع كند.
گردان هاي ويژه ارتش براي مقابله با ضد حمله احتمالي تروريست ها در اطراف فرودگاه دمشق مستقر شدند.
همچنين عمليات ويژه ارتش براي مراقبت از شهر صنعتي «ادرا» آغاز شده، تا مانع از حمله به اين منطقه شوند.
در عمليات ارتش عليه تروريست ها تعداد زيادي از آنان به هلاكت رسيده يا بازداشت شدند.
نيروهاي ارتش در ادلب و لاذقيه 50 تروريست وابسته به جبهه النصره را كشتند.
ارتش سوريه موفق شد كه يك كارگاه نظامي تروريست هاي القاعده براي مجهز كردن خودروها به سلاح را منهدم كند.
اين در حالي است كه نخست وزير انگليس و صدراعظم آلمان درباره اعمال فشار عليه نظام سوريه و نيز تشديد حمايت ها از مخالفان سوري توافق كردند. پيشتر نيز آلمان و انگليس بر لزوم حمايت از مخالفان سوريه و انجام تغييرات سياسي در آينده اين كشور بدون حضور بشار اسد تاكيد كرده بودند.
از سوي ديگر اتحاديه عرب در بيانيه اي اخبار منتشر شده مبني بر استعفاي اخضر ابراهيمي فرستاده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب در سوريه از سمتش را تكذيب كرد.
به گزارش ايسنا، يك منبع آگاه در دبيرخانه اين اتحاديه كه خواست نامش فاش نشود گفت: اخبار استعفاي ابراهيمي در حقيقت نوعي تلاش براي شايعه پراكني و ايجاد جنجال مطبوعاتي است.
وي افزود: اگر ابراهيمي تمايلي به استعفا داشته باشد اين استعفا تا پيش از نشست نبيل العربي، دبيركل اتحاديه عرب با بان كي مون، دبيركل سازمان ملل در نيويورك صورت نخواهد گرفت.همچنين سخنگوي دبيركل سازمان ملل اعلام كرد كه ابراهيمي گزارش خود درباره سوريه را نيز روز جمعه آتي به اعضاي شوراي امنيت تقديم مي كند.
گراميداشت ياد شهدا
زنان و كودكان سوري در حماه در تجمعي براي گراميداشت ياد شهدا با روشن كردن شمع جنايات تروريست ها را محكوم كردند.
به گزارش شبكه تلويزيوني الاخباريه سوريه، مردم استان حماه در سوريه در تجمعي با نام «بگذاريد در صلح زندگي كنيم» شركت و به ياد شهداي انفجارهاي تروريستي در اين كشور شمع روشن كردند.
شركت كنندگان در اين تجمع تاكيد كردند حامي نظام هستند و به مقاومت خود ادامه خواهند داد.
ساير رويدادها
¤ تروريست ها خودرو بمب گذاري شده خود را در يك مركز امنيتي در شهر حلب در شمال سوريه منفجر كردند كه براثر آن 18 نفر از جمله يك خبرنگار و دو تصويربردار تلويزيون سوريه زخمي شدند.
در اين انفجار 10 نظامي ارتش سوريه نيز زخمي شدند كه حال برخي از مجروحان وخيم است.
¤ اميل لحود رئيس جمهور پيشين لبنان گفت، مردم سوريه از دولت اسد در مقابل دخالت خارجي دفاع مي كنند.
¤ يك كارشناس سياسي سوري از طرح صهيونيست ها براي استقرار عناصر مسلح سوري در بلندي هاي جولان با هدف خروج نيروهاي بين المللي و ايجاد منطقه حائل در سوريه خبر داد.
¤ هفته نامه انگليسي ساندي تايمز نوشت، رقم تروريست هاي خارجي كه به سوريه اعزام شده اند به 5000 نفر رسيده است.
¤ وزير خارجه بلژيك اعلام كرد جواناني كه قصد عزيمت به سوريه را دارند مجازات خواهند شد.
¤ افراد مسلح سوري از داخل خاك سوريه به سوي مناطقي از لبنان پنج فروند راكت پرتاب كردند.
¤ ارتش انگليس مدعي شد به اسناد محكمي دست يافته است كه نشان مي دهد در درگيري هاي سوريه از سلاح هاي شيميايي استفاده شده است.
 


آغاز شمارش آرا در انتخابات رياست جمهوري ونزوئلا

شمارش آرا انتخابات رياست جمهوري ونزوئلا در حالي آغاز شد كه نظرسنجي ها از پيشتازي مادورو معاون چاوز حكايت دارد.
به گزارش خبرگزاري ها، انتخابات رياست جمهوري ونزوئلا ديروز با حضور هشت نامزد در حالي برگزار شد كه رقابت اصلي ميان دو نفر بود.
رقباي اصلي در انتخابات ديروز «نيكلاس مادورو» كفيل فعلي رياست جمهوري و معاون سابق چاوز با «انريكه كاپريلس» بودند كه همه گروه ها و احزاب مخالف دولت ونزوئلا و مورد حمايت آمريكا براي شكست «مادورو» با وي ائتلاف كرده اند.
به گزارش ايرنا خبرگزاري رويترز ديروز از كاراكاس گزارش داد كه مادورو از شانس بيشتري براي پيروزي در انتخابات اين كشور برخوردار است.
اين گزارش افزود: با وجود اينكه وي پيشتاز صندوق هاي انتخاباتي اين كشور است به همراه رقيب خود «هنريك كاپريلس» نگران هستند مردم به سبب خستگي از شركت در راي گيري ها كمتر پاي صندوق هاي راي بيايند.
براساس شواهد موجود بر سر صندوق هاي راي گيري، رقيب مادورو پيش بيني مي كند با نتيجه مايوس كننده اي در پايان اين انتخابات مواجه شود.
كاپريلس در انتخابات رياست جمهوري 16 مهر 91، رقيب اصلي هوگوچاوز بود و با اختلاف راي ده درصد از او شكست خورد.
براساس همه نظرسنجي هايي كه در دو ماه اخير درباره انتخابات ونزوئلا در اين كشور صورت گرفته است، ميزان آراي مادورو حداقل ده درصد از كاپريلس در اين انتخابات بيشتر خواهد بود.
پيروز انتخابات در 19 آوريل - 30 فروردين - سوگند مي خورد و تا ژانويه سال 2019 ميلادي در قدرت باقي مي ماند.
رئيس شوراي ملي انتخابات ونزوئلا شمار افراد واجد شرايط براي شركت در انتخابات ديروز را نزديك به 19 ميليون نفر اعلام كرد.
170 ناظر خارجي از سازمان ها و نهادهاي بين المللي بر انتخابات ديروز نظارت داشتند.
 


درخواست چهره هاي مذهبي و سياسي عربستان

براي آزادي آيت الله نمر

شماري از علما و شخصيت هاي فرهنگي و سياسي عربستان با صدور بيانيه اي از آيت الله «نمر باقر النمر» حمايت كردند و از رژيم آل سعود خواستند وي را از زندان هاي خود آزاد كند.
به گزارش شبكه العالم، گروهي از علما و شخصيت هاي فرهنگي عربستان در حمايت از آيت الله نمر كه در زندان هاي رژيم آل سعود به سر مي برد، بيانيه اي صادر كردند. در اين بيانيه كه تحت عنوان «به ستم و افتراهايتان پايان دهيد» صادر شده آمده است: محاكمه شيخ نمر براساس اتهام هاي ساختگي انجام مي شود. زيرا خطبه هاي وي (پيش از دستگيري) چنين اتهاماتي را رد مي كند. فعالان سياسي عربستان در بيانيه خود افزودند: محاكمه آيت الله نمر براساس اتهام هاي ساختگي انجام مي شود و اتهاماتي مثل فتنه گري و فرقه گرايي با آنچه از خطبه هاي وي وجود دارد، در تناقض است. فعالان عربستاني در اين بيانيه خود همچنين خواستار آزادي اين روحاني مبارز و همه زندانيان سياسي اين كشور مانند شيخ «العامر»، شيخ «سليمان الرشودي» «محمد القحطاني»، «عبدالله الحامد» شدند.جمعه گذشته نيز فعالان و خانواده هاي زندانيان سياسي در استان «القصيم» عربستان تجمع اعتراض آميز برگزار كردند. در اين تظاهرات معترضان خواستار بركناري و محاكمه «محمد بن نايف» وزير كشور شدند. آنها بن نايف را به خاطر شكنجه زندانيان و سركوب مردم جنايتكار جنگي خواندند و خواستار محاكمه وي در يك دادگاه بين المللي شدند.
 


تظاهرات گسترده در شهرهاي بحرين

عليه آل خليفه و اتومبيلراني فرمول يك

مردم بحرين با سر دادن شعار «آل خليفه سرنگون باد» در مناطق مختلف بحرين تظاهرات كردند و خواستار برپايي نظام مبتني بر كرامت و آزادي شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، هزاران بحريني روز گذشته در مناطق مختلف بحرين تظاهرات كردند و بر ادامه انقلاب و تحقق هدفشان مبني بر سرنگوني آل خليفه تاكيد كردند. آنها همچنين خواستار آن شدند كه مسابقات اتومبيلراني فرمول يك برگزار نشود.
تظاهركنندگان در حالي كه عكس هاي اسيران و بازداشت شدگان سياسي را در دست داشته و پرچم هاي بحرين را حمل مي كردند فرياد مي زدند: «دموكراسي حق ماست». «زندانيان آزاد بايد گردند»، «آل خليفه بايد برود» تظاهرات مردم بحرين در شرايطي برگزار شد كه با يورش ماموران امنيتي آل خليفه اين تظاهرات به درگيري هاي شديد منجر شد.
مزدوران آل خليفه به منظور متفرق كردن تظاهركنندگان به روي آنها گاز اشك آور و گلوله ساچمه اي شليك كردند.
در نتيجه شليك گاز اشك آور به سوي معترضان برخي از آنان مجروح شدند و يكي از زنان شركت كننده در تظاهرات به دليل شدت جراحات به بيمارستان منتقل شد.
تظاهرات مردم بحرين از جمعه گذشته (12 آوريل) آغاز شده و معترضان اعلام كردند هر روز به حركت هاي اعتراضي خود ادامه خواهند داد.
در همين رابطه معاون دبير كل جمعيت ملي دموكراتيك بحرين گفت، مردم خواستار فروپاشي و انحلال حكومت هستند و جايي براي گفت وگو با رژيم وجود ندارد.
رئيس شوراي مشورتي جمعيت الوفاق بحرين نيز تاكيد كرد، افزايش جدي نقض حقوق بشر در كشور باعث تشديد بحران بي اعتمادي مردم به رژيم آل خليفه است.
 


تجمع مخالفان جنگ مقابل كاخ سفيد عليه پهپادهاي آمريكايي


صدها تن از مردم آمريكا با برگزاري تظاهرات مقابل كاخ سفيد، كشتار مردم بي گناه توسط پهپادهاي آمريكايي را محكوم كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، سايت رسمي جنبش «تسخير وال استريت» اعلام كرد ديروز صدها نفر از مردم آمريكا عليه حملات پهپادهاي اين كشور در كشورهاي پاكستان، افغانستان، يمن و سومالي تظاهرات كردند. پهپادها غير از كشورهاي خارجي بر فراز آمريكا نيز پرواز مي كنند و همين مسئله مردم ايالات متحده را نگران كرده است.
تظاهركنندگان مقابل كاخ سفيد حملات پهپادهاي آمريكايي را حملات تروريستي و جنايتكارانه توصيف كردند و از مقامات آمريكايي خواستند هرچه سريعتر به اين حملات پايان دهند.
واشنگتن ادعا مي كند كه با پهپادها جنگجويان و افراد مسلح هدف قرار مي گيرند. اين در حالي است كه تاكنون بي گناهان و غيرنظاميان زيادي در حملات پهپادهاي آمريكايي كشته شده اند. پهپادهاي سازمان سيا تاكنون در نوار قبايلي شمال غرب پاكستان جان بيش از 3580 نفر را گرفته است. شمار زيادي از اين قربانيان غيرنظامي بوده اند.
 


فرياد جنگ با نژادپرستي در خيابان هاي مونيخ

هزاران نفر از مردم مونيخ در محكوميت «نژادپرستي» به خيابان ها ريختند.
هزاران نفر از شهروندان «مونيخ» آلمان روز شنبه با حمل پرچم ها و دست نوشته هايي در محكوميت «نژادپرستي» به خيابان ها ريختند و خواستار «جنگ با نژادپرستي» شدند.معترضان با اعلام اينكه اين پديده در كشور آلمان «نهادينه» شده اعلام كردند بايد آن را «ريشه كن» كرد. «سرويس هاي مخفي را براندازيد، با نژادپرستي بجنگيد و...» از جمله مضامين دست نوشته هاي معترضان بود.اين تظاهرات گسترده در حالي برگزار مي شود كه طي چند روز آينده دادگاهي در آلمان اقدام به محاكمه گروه نژادپرست نئونازيست ها خواهد كرد.يادآور مي شود، آلمان جزو كشورهاي اروپايي است كه طرفداران نژادپرستي در آن فعال هستند.
 


تشديد جنگ ديپلماتيك ميان واشنگتن - مسكو

 36 مقام روسي و آمريكايي تحريم شدند

با تحريم 36 مقام روسي و آمريكايي از سوي دو كشور، جنگ ديپلماتيك بين مسكو-واشنگتن تشديد شد.
كمتر از 24 ساعت پس از اعلام خبر تحريم 18 مقام روس از سوي مقامات آمريكايي به دليل آنچه «نقض حقوق بشر در روسيه» عنوان مي شود. مقامات روسيه نيز اعلام كردند 18 نفر ديگر از مقامات آمريكايي را در ليست تحريم هاي خود قرار دادند!
ايالات متحده آمريكا به بهانه مرگ «سرگئي ماگينتسكي» وكيل 37 ساله روسي كه سال 2009 در بازداشتگاه مسكو درگذشت، مدت هاست اقدام به تحريم مقامات روسي مي كند. مقامات روسي نيز در اين بين بيكار ننشسته و در ازاي هر تحريم تحريمي عليه آمريكايي ها وضع كرده اند.
مقامات روسي مي گويند اين وكيل 37 ساله به جرم فرار مالياتي بازداشت شده بود اما به طور اتفاقي جان باخته است. اظهاراتي كه همواره از سوي كاخ سفيد رد شده است.
مصوبه تحريمي آمريكا عليه مقامات روسيه به مقامات اين كشور اجازه مي دهد از صدور رواديد براي آن دسته از اتباع روسيه كه «ناقض حقوق بشر» ناميده مي شوند، امتناع كرده و دارايي هاي آنان را مسدود كنند.
پس از انتشار اين خبر، روسيه روز شنبه (24 فروردين) فهرستي متشكل از 18 مقام آمريكايي منتشر كرد و ضمن متهم كردن آنها به نقض موازين حقوق بشر از ممنوعيت ورود آنها به خاك روسيه خبر داد.
در ادامه كشمكش هاي دو كشور بر سر اين موضوع، روز گذشته وزارت خارجه آمريكا به فهرست 18 نفره منتشر شده از سوي روسيه واكنش نشان داده و آن را «اقدامي نامناسب» دانسته است.
به گزارش شبكه راديويي صداي روسيه، وزارت خارجه آمريكا در بيانيه اي اعلام كرد «همان طور كه پيش از اين بارها گفته ايم، پاسخ مناسب به جنجال هاي بين المللي بر سر مرگ ماگينتسكي اين است كه تحقيقات مناسبي در خصوص اين موضوع صورت گيرد و افراد مقصر در اين حادثه مسئول شناخته شوند.»
وزارت خارجه آمريكا در اين بيانيه همچنين خواست روسيه از اقدامات تلافي جويانه در برابر آمريكا خودداري كند.
 


تظاهرات ضد حكومتي در پايتخت اردن

مردم اردن با برپايي تظاهرات در امان پايتخت اين كشور و مناطق مختلف خواستار ايجاد تغييرات واقعي در كشور شدند.
به گزارش شبكه خبري العالم، هزاران نفر از مردم امان و ديگر شهرهاي اردن در اعتراض به كوتاهي دولت در تحقق خواسته هاي مردمي تظاهرات كردند و خواستار اصلاحات و تغييرات ريشه اي در كشور شدند.
تظاهركنندگان با سردادن شعارهايي عليه دولت تاكيد كردند مسئولان بايد هرچه سريع تر به فكر خواسته هاي اقتصادي و اجتماعي مردم باشند.
اين تظاهرات در امان پايتخت اردن با يورش نيروهاي امنيتي و پليس اردن به خشونت كشيده شد و بر اثر پرتاب گاز اشك آور برخي از معترضان مجروح شدند.همچنين بر اثر زد و خورد پليس با تظاهركنندگان اردني بسياري از مسئولان اخوان المسلمين كه در اين تظاهرات شركت كرده بودند زخمي و به بيمارستان منتقل شدند.تعدادي از تظاهركنندگان نيز به دست پليس اين كشور بازداشت شدند. جماعت اخوان المسلمين اردن با انتشار بيانيه اي استفاده از خشونت عليه تظاهرات مسالمت آميز مردم را محكوم كرد و از جريان هاي سياسي و اسلامي و مردم خواست روز جمعه آينده در تظاهرات ضد دولتي مشاركت داشته باشند.گفتني است رسانه هاي اردن روز گذشته تصاويري را منتشر كردند كه اعمال خشونت نيروهاي امنيتي عليه شهروندان اردني را نشان مي داد.
 


اعتراض مردمي در اتيوپي

عليه سياست ضدديني دولت آديس آبابا

هزاران نفر از مسلمانان اتيوپي در محكوميت «سياست هاي ضدديني» دولت اين كشور تظاهرات كردند.
خبرگزاري فارس به نقل از شبكه تلويزيوني الجزيره نوشت: هزاران مسلمان اتيوپيايي در شهرهاي مختلف اين كشور از جمله آديس آبابا با شعار «عدالت خواهي» و در اعتراض به «سياست هاي ضدديني» دولت تظاهرات كردند.
تظاهركنندگان با سر دادن شعارهايي در راستاي ايجاد «وحدت» بين مسلمين تحركات اخير دولت اتيوپي در بركناري و دستگيري ائمه جماعات مساجد را محكوم كردند. مسلمانان معترض اين كشور آفريقايي همچنين خواستار آزادي فوري رهبران مذهبي خود شدند.معترضان با ابراز خشم از بي توجهي دولت به خواسته هاي قانوني خود خواستار برخورداري شهروندان از حق عمل كردن به شعائر ديني بدون دخالت مقامات شدند.
مسلمانان اتيوپي بيش از يكسال است كه به طور هفتگي در اعتراض به دخالت دولت در امور ديني مسلمانان تظاهرات مي كنند.
 


در اعتراض به طرح رياضت اقتصادي

معترضان انگليسي در لندن مقابل منزل وزير كار تجمع كردند

مردم انگليس در اعتراض به «سياست هاي رياضت اقتصادي دولت» مقابل منزل تعدادي چند از مقامات اين كشور تجمع كردند.
صدها نفر از مردم «لندن» روز شنبه در اعتراض به طرح دولت «ديويد كامرون» براي كاهش خدمات رفاهي خانواده ها مقابل منزل وزير و معاون وزير كار انگليس تجمع كردند.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، اين تجمع با مشاركت گروهي از معلولان و اقشار كم درآمد در مناطق شمالي لندن برگزار شد. تجمع ديگري نيز در شهر «سوابزن» در منطقه «باكينگهام» مقابل منزل وزير دارايي اين كشور برگزار شد. اين تجمع با فراخوان گروه «آنكات» و با هدف منصرف ساختن دولت كامرون از افزايش ماليات خانه ها و كاهش خدمات رفاهي انجام شد. دولت انگليس اعلام كرده قصد دارد براي جبران بخشي از كسري بودجه، به تناسب تعداد اتاق هاي خانه ها، از مردم ماليات گرفته و به همين تناسب خدمات رفاهي در اختيار آنها قرار دهد! در جريان برگزاري اين تجمع ده ها نيروي امنيتي در اطراف ساختمان محل زندگي مقامات انگليسي مستقر شده بودند.
همزمان با برگزاري اين تجمعات، تظاهرات هايي در لندن برگزار شد كه مشاركت كنندگان در آن مرگ «مارگارت تاچر» را جشن گرفتند. شبكه تلويزيوني پرس تي وي با اعلام اين خبر افزود: مردم از شهرهاي مختلف انگليس در حال ورود به لندن هستند تا ضمن شركت در اين «جشن و پايكوبي» مخالفت خود را با صرف هزينه هاي سنگين براي مراسم تشييع جنازه نخست وزير اسبق كشورشان اعلام كنند.
براساس اين گزارش سوسياليست ها، دانشجويان و مخالفان نظام سرمايه داري مهمترين اقشار تشكيل دهنده اين تظاهرات هستند.
همزمان شهردار لندن نيز با اعلام خبر آماده باش نيروهاي امنيتي از پليس شهر لندن خواست «با متخلفان به شدت» برخورد كند. مخالفان تاچر معتقدند وي با سياست هاي خاص اقتصادي و خوي ديكتاتوري اش باعث نابودي زندگي اقشار كم درآمد در طول 11 سال نخست وزيري اش شد. مراسم چند ميليون پوندي تشييع جنازه تاچر روز چهارشنبه همين هفته طي مراسمي ويژه و با حضور ملكه انگليس برگزار خواهد شد.
معترضان همچنين اعلام مي كنند، با وجود مشكلات اقتصادي دولتمردان انگليس نبايد چنين هزينه سنگيني براي مراسم تشييع جنازه وي صرف كنند.
از پرتغال نيز خبر مي رسد، هزاران تن از قربانيان سياست هاي رياضت اقتصادي اين كشور روز شنبه در خيابان هاي ليسبون تظاهرات كردند. در اين تظاهرات كه با فراخوان «كنفدراسيون عمومي كارگران پرتغال» برگزار شد معترضان به «فقر و بيكاري فزاينده» اعتراض كردند. مردم ليسبون همچنين بيكاري را «رسوايي ملي» دانستند و بر لزوم افزايش حداقلي حقوق و دستمزد تأكيد كردند.
شبكه تلويزيوني سي ان ان اما با انتشار گزارشي از اوضاع اقتصادي پرتغال نتيجه گرفت، بحران اقتصادي در اين كشور روز به روز بدتر مي شود. در گزارش اين شبكه تلويزيوني آمريكايي آمده: مردم پرتغال به شدت از سياست هاي رياضت اقتصادي دولتي ناراضي اند... مشكلات اقتصادي در اين كشور روز به روز بدتر مي شود. با وخيم تر شدن اوضاع اقتصادي، نخست وزير اين كشور اخيراً «وضع اضطراري» اعلام كرد. گفتني است امروزه اوضاع بسياري از كشورهاي اروپايي شبيه پرتغال و حتي بدتر از آن است. يونان، بلغارستان و قبرس از جمله اين كشورها هستند.
 


چهارسوي پنج قاره

رزمايش بي هنگام
در حالي كه مناقشه ارضي ميان فيليپين و چين بالا گرفته و تنش در شبه جزيره كره نيز به اوج خود رسيده است، آمريكا و فيليپين رزمايش 12 روزه خود را آغاز كرده اند. اين رزمايش باعث شده است كه پكن نيز نيروهايش را در منطقه مرزي چين و فيليپين تقويت كند در رزمايش مذكور 30 جنگنده، از جمله جنگنده هاي «اف-18» و سه ناو جنگي حضور دارند.
مسلمانان ميانمار
در حالي كه جنايات عليه مسلمانان ميانمار ابعاد جديدي پيدا كرده است، سازمان همكاري اسلامي ديروز نشست ويژه اي را در سطح وزراي خارجه برگزار كرد. در حملات جديد نيروهاي دولتي مثل قبل جانب بودائيان افراطي را مي گيرند و آنها را در سوزاندن منازل مسلمانان و كشتار آنها حمايت مي كنند.
ترور نامزدهاي انتخاباتي در عراق
«انصاف خاتم الديلمي» نامزد انتخابات شوراهاي استاني عراق در حومه شهر تكريت به ضرب گلوله افراد ناشناس كشته شد. تكريت زادگاه «صدام» ديكتاتور معدوم عراق بوده و بازماندگان بعثي در اين شهر به شدت فعال هستند.
تروريست ها همچنين «نجم الحربي» يك نامزد انتخاباتي ديگر را در بعقوبه ترور كردند.
ادامه حضور در افغانستان
ژنرال «مارتين دمپسي» رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا از پنتاگون خواست با حضور 8 تا 12 هزار نظامي آمريكايي در افغانستان پس از پايان سال 2014 (10 دي 1393) موافقت كند.
طبق وعده اي كه قبلا «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا داده است، همه نيروهاي نظامي اين كشور تا پايان سال 2014 افغانستان را ترك مي كنند.
رهبر شورشيان رئيس جمهور آفريقاي مركزي
شوراي انتقالي كشور آفريقاي مركزي «ميشل جوتوديا» رهبر شورشيان اين كشور را به عنوان رئيس جمهور موقت انتخاب كرد. «جوتوديا» تا زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري در اين پست حضور خواهد داشت. وي قبلا به عنوان رهبر شورشيان پايتخت را تصرف كرده بود.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10