(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 26 فروردین 1392 - شماره 20464

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رسوايي بزرگ ديپلماسي تروريستي! (يادداشت روز)
آبگوشت ! (گفت و شنود)
مؤسسه مطالعات خاور نزديك واشنگتن :
 ايران با اقتصاد بدون نفت تحريم ها را به چالش كشيد
بررسي راه هاي تحقق شعار سال
در جلسه كميسيون اقتصادي مجمع تشخيص مصلحت
مهمان پرست:
هر نوع برخورد ناشايست با اتباع ايراني را پيگيري مي كنيم
اصلاحيه درباره يك خبر
كيهان و خوانندگان
در اين انتخابات هم هيچ غلطي نمي توانيم بكنيم ! (خبر ويژه)
تشكر ويژه از خودرسوايي دولت آمريكا (خبر ويژه)
جهنم ناشي از فرار مالياتي هزاران ميلياردي در اروپا و آمريكا(خبر ويژه)
پيشمرگي خاتمي براي هاشمي پيشنهاد رندانه روزنامه كارگزاران(خبر ويژه)
ماجراي نامه محسن رضايي براي نجات هاشمي(خبر ويژه)


رسوايي بزرگ ديپلماسي تروريستي! (يادداشت روز)

چالش آمريكايي ها در پهنه سياست خارجي و عرصه ديپلماتيك به وضعيت وخامت باري مبدل شده و اكنون يك حالت اورژانسي پيدا كرده است. توخالي بودن ژست ديپلماتيك آمريكايي ها كه داعيه ديپلماسي خود را بر «مبارزه با تروريسم» پمپاژ مي كردند؛ هر روز بيشتر از گذشته عيان و نمايان مي شود.
اكنون پيوند آشكار و درهم تنيده كابوها با تروريست ها به يك افتضاح و رسوايي بزرگ تبديل شده است و از جمله تأسيس دفتر گروهك تروريستي منافقين در واشنگتن در پنج شنبه گذشته (22 فروردين-11 آوريل) بخشي از اين ماجراست.
وزارت خارجه آمريكا هر چند در سال 1997 اعلام كرد گروهك منافقين، يك سازمان تروريستي است و در ادامه و در سال 2003 فعاليت هاي اين سازمان تروريستي را در خاك ايالات متحده ممنوع دانست ولي شواهد و قرائن همواره از حمايت واشنگتن از تروريست ها حكايت داشته است.
نكته قابل تأمل اين است كه در سال هاي اخير ردپاي حمايت و پشتيباني آمريكا از تروريست ها آشكار شده و تنها بر مبناي تحركات پنهان نيست.
از همين روي به عنوان نمونه مشاهده مي شود كه وزارت خارجه آمريكا 28 سپتامبر 2012 در اقدامي وقيحانه نام گروهك تروريستي منافقين (سازمان مجاهدين خلق) را از فهرست گروه هاي تروريستي خود حذف كرد و اكنون چند ماه پس از حذف نام اين گروهك از ليست گروه هاي تروريستي آمريكا، اين تروريست ها در نزديكي كاخ سفيد دفتر تأسيس مي كنند تا كابوها و تروريست ها ساقدوش يكديگر شوند. ناگفته پيداست كه گروهك تروريستي منافقين در شرايط كنوني محلي از اعراب ندارد و به تعبير مجله آمريكايي آتلانتيك اين گروهك تنها نقش يك مهره سوخته را دارد و عملكرد آمريكا در قبال اين گروهك تروريستي را بايد در ذيل اشتباهات خطرناك و مكرر به ارزيابي نشست.
بنابراين موضوع اصلي اين يادداشت هم به تأسيس دفتر اين گروهك تروريستي در واشنگتن اختصاص ندارد چرا كه امروز وضعيت فلاكت بار گروهك تروريستي منافقين مشهود است و اين قبيل اقدامات با هدف تبليغات عليه ايران اسلامي است. اين نوشته تلاش مي كند ديپلماسي رو به اضمحلال آمريكا را مورد واكاوي قرار دهد كه برخلاف ادعاي بزرگ «مبارزه با تروريسم» به يك «ديپلماسي تروريستي»! نازل گشته است كه در اين باره چند نكته قابل اعتناست:
1- آمريكا در تمامي سال هاي اخير ثابت كرده است كه بصورت يك راهبرد نانوشته از حوزه «ديپلماسي» بسوي «تروريسم» روي آورده است.
البته تبليغات و فضاسازي هاي آمريكا بيش از يك دهه است كه بر گفتمان به اصطلاح مبارزه با تروريسم متمركز است.
مشكل اين تمركز اين است كه صوري و دروغين بودن آن برملا شده است. پروپاگانداي رسانه اي غرب هم قادر نبوده تا براي اين ادعاي بزرگ- مبارزه با تروريسم- يك ماهيت واقعي بسازد. در سپتامبر 2001 (20 شهريور 1380) با ربوده شدن چند فروند هواپيما و برخورد آنها با برج هاي دو قلوي نيويورك و ساختمان وزارت دفاع آمريكا- پنتاگون- ماجراي مبارزه با تروريسم از سوي آمريكايي ها اوج گرفت و به همين بهانه جنگ با افغانستان براي نابودي «طالبان» و «القاعده» و سپس عراق براي نابودي «صدام» شروع شد ولي در همين جا تناقضات غيرقابل انكار، ديپلماسي مبتني بر تروريسم آمريكايي ها را به وضوح نشان مي دهد.
صرفنظر از اينكه شواهد و قرائن مستند و غير قابل خدشه بر ساختگي بودن حادثه 11 سپتامبر دلالت دارد سؤالي كه به ميان مي آيد اين است كه اگر هدف طالبان و القاعده بوده است چرا اين اتفاق عملي نشده است و طرفه آنكه اواخر سال 89، هيلاري كلينتون وزير خارجه وقت آمريكا طي اظهاراتي اعتراف مي كند؛ «طالبان و القاعده را خودمان ساختيم و از [تروريست هايي مانند] اسامه بن لادن در زمان مبارزه عليه شوروي حمايت كرديم»!
از سوي ديگر؛ چطور و بر چه مبنايي، آمريكايي ها امروز از تروريست هاي گروهك منافقين كه حاميان صدام بوده اند حمايت مي كنند؟
2- آمريكايي ها نه تنها مبارزه اي را براي برخورد و مواجهه با تروريست ها انجام نداده اند بلكه رسالت اصلي آنها «آموزش تروريست ها»! بوده است.
اين اتفاق غيرقابل انكار در راستاي همان فرهنگ مزورانه غرب و سياست هاي دوگانه آمريكايي است.
همچنانكه «دموكراسي» اسم رمز آمريكايي ها براي قشون كشي به منطقه و غارت و چپاول ثروت ملت ها بوده است و «حقوق بشر» ابزاري براي جنايت و كشتار و خونريزي از سوي واشنگتن است؛ «مبارزه با تروريسم» نيز در راستاي «آموزش تروريست ها»! بوده است.
از ميان حجم انبوه اقدامات آمريكايي ها در همكاري و پرورش تروريست ها مي توان به اسنادي اشاره كرد كه رسانه هاي آمريكايي آنها را به بيرون درز داده اند.
در اينجا مي توان افشاگري مجله نيويوركر در فروردين سال 91 را يادآوري كرد.
سيمور هرش روزنامه نگار كهنه كار آمريكايي طي مقاله اي در نيويوركر از اين واقعيت پرده برداشت كه تروريست هاي مخالف ايران در آمريكا آموزش مي بينند.
اين روزنامه نگار آمريكايي با ارايه اطلاعاتي به نقل از يك مقام اطلاعاتي عالي رتبه سابق آمريكا مي نويسد؛ «تروريست ها در مكاني واقع در 65 مايلي شمال غرب لاس وگاس در ايالت نوادا آموزش مي بينند» و توضيح مي دهد؛ «سر فرماندهي مشترك عمليات ويژه وزارت دفاع آمريكا آموزش تروريست ها را در سال 2005 به مدت 6 ماه بر عهده داشته است».
جالب اينجاست كه سيمور هرش در آن مقاله به گفته هاي يك مقام اطلاعاتي آمريكا اشاره كرده و به نقل از او مي گويد؛ «آموزش تروريست ها در ايالت نوادا را زير چتر فعاليت هاي وزارت انرژي پنهان كرديم چرا كه تمامي اين زمين در جنوب نوادا به وزارت انرژي تعلق دارد.»
بنابراين اگر حمايت از تروريست ها از سوي آمريكايي ها بصورت پنهان بوده است اكنون اين رسوايي علني شده است و تروريست ها در نزديكي كاخ سفيد؛ دفتر تاسيس مي كنند!
3- آمريكايي ها طي سال هاي اخير تلاش كرده اند در خط مواجهه با ايران اسلامي، پروژه اتهام سازي بر ضد ايران را عملياتي نمايند.
بخشي از اين پروژه، اتهام زدن به ايران با ادعاي واهي اقدامات تروريستي از سوي جمهوري اسلامي است!
به عنوان نمونه دو سال پيش، آمريكايي ها سناريوي طرح ترور سفير عربستان در نيويورك از سوي ايران را كليد زدند و ادعا شد فردي به نام منصور ارباب سير قصد داشته اين ترور را اجرايي كند.
نكته گفتني اين است كه نه تنها اين ادعاي بزرگ آمريكايي ها ثابت نشد بلكه مدتي پس از آن، سياست تروريستي واشنگتن در اقدامي ناشيانه برملا گشت و كنگره آمريكا خواستار ترور هدفمند مقامات ايراني شد. حتي دو عضو كنگره- جك كين و رويل مارك گريچ- با صراحت و البته منفعلانه اظهار داشتند كه بايد فرمانده نيروي قدس سپاه ترور شود!
بنابراين بايد گفت اين نمونه ها كه مصداق مشت نمونه خروار است آشكارا نشان مي دهد ديپلماسي و تحركات سياست خارجي آمريكا قدرت خود را از دست داده و مقامات واشنگتن و كنگره بدون پرده پوشي و عاجزانه به سياست حمايت از تروريست ها روي آورده اند.
اكنون ديپلماسي و سياست خارجي ادعايي آمريكا با محوريت «مبارزه با تروريسم» بصورت كاملا آشكار به «حمايت از تروريست ها» براي رسيدن به اهداف جاه طلبانه و افزون طلبانه آنها مبدل گشته است كه بارزترين نمونه آن حمايت مالي و تسليحاتي از تروريست هاي مزدور در سوريه است. شعار «ديپلماسي هوشمند» دموكرات ها نيز امروز به خط پايان رسيده و بدون كمترين ترديدي محرز گشته كه فرقي با جمهوري خواه ها ندارند و ديپلماسي و سياست هاي كلان بوش تا اوباما مبتني بر «تروريسم» است ولو اينكه شعار مبارزه با تروريسم سردهند.
همچنانكه تحولات سوريه طي دو سال گذشته و حمايت آمريكايي ها از تروريست ها و ارسال سلاح به آنها ابعاد ديگري از ماجرا را نشان مي دهد كه در جاي خود قابل واكاوي بيشتر است.
حسام الدين برومند
 


آبگوشت ! (گفت و شنود)

گفت: روزنامه شرق پيشنهاد كرده است كه خاتمي و هاشمي هر دو كانديدا شوند و خاتمي بعد از رد صلاحيت به نفع هاشمي تبليغ كند.
گفتم: ولي حمايت خاتمي از ليست اصلاح طلبان در انتخابات مجلس هشتم باعث شد كه هيچيك از آن 30 نفر رأي نياورند.
گفت: چه عرض كنم؟!
گفتم: حمايت سينه چاك خاتمي از نامزدي هاشمي در انتخابات رياست جمهوري 84 هم باعث پيروزي هاشمي نشد.
گفت: باز هم چه عرض كنم؟!
گفتم: حمايت مشترك هاشمي و خاتمي و آمريكا و اسرائيل و انگليس و ملك عبدالله سعودي و همه گروهك هاي ريز و درشت از موسوي در انتخابات 88 هم نتوانست باعث رويكرد مردم به او بشود.
گفت: پس روزنامه شرق چي ميگه؟!
گفتم: چه مي دونم؟! يارو مي گفت؛ اگر گوشت داشتيم، نخود و لوبيا هم داشتيم، پياز هم داشتيم، ديگ همسايه رو قرض مي گرفتيم و يه آبگوشت بار ميذاشتيم. بعدش كمي فكر كرد و گفت اما حيف كه نونشو نداشتيم!
 


مؤسسه مطالعات خاور نزديك واشنگتن :

ايران با اقتصاد بدون نفت تحريم ها را به چالش كشيد

يك موسسه مطالعاتي آمريكايي در گزارشي درباره اقتصاد ايران با اشاره به حركت ايران به سوي اقتصاد غيرنفتي، اين راهبرد را باعث به چالش كشيده شدن تحريم هاي غرب عنوان كرد.
موسسه مطالعات خاور نزديك واشنگتن در گزارشي به تاثير تحريم ها بر اقتصاد ايران و راه مقابله جمهوري اسلامي با اين تحريم ها و در عين حال افزايش درآمدهاي غيرنفتي ايران پرداخته است.
ايران بدون نفت؟
در اين گزارش آمده است: نقش نفت در اقتصاد ايران در حال كمرنگ شدن است، امري كه موجب كم اثر شدن تلاش هاي غرب براي تحت فشار قرار دادن ايران با كاهش درآمدهاي نفتي شده است.
تصور اقتصاد ايران با نفت، فرش و پسته عاري از حقيقت بوده اما در حال حاضر تبديل به تصويري به شدت منسوخ شده است. جمهوري اسلامي در حال تجربه شكوفايي اقتصادي بدون اتكا به نفت است. بدون صادرات نفت ظرفيت ماندن در زمره كشورهاي با درآمد متوسط را داراست و ذخايري كه سرمايه گذاري براي اين گذار (انتقال) را در اين دوره فراهم كند. براي سال ها، به رهبران ايران در خصوص كاهش اتكا به نفت توصيه شد اما تلاش ها در اين راستا ناچيز بودند. تحريم هاي غرب موجب تسريع روند عملياتي شدن اين توصيه ها شد. در پيام نوروزي رهبري انقلاب (آيت الله) علي خامنه اي در 21 مارس براي اولين بار بر نقش محدوديت ها بر صادرات نفت كشور و موثر بودن آن، تصريح شد. «تحريم ها تاثير داشته اند و آن هم به خاطر وجود نقصي بنيادي است كه ما اكنون از آن رنج مي بريم. نقيصه اي كه اقتصاد ما از آن رنج مي برد وابستگي به نفت است.» وي همچنين اذعان كرد كه ضعف اقتصادي موجب ايجاد شرايط دشوار براي گروه هاي مشخصي از مردم شده است. به جاي تغيير در سياست هاي هسته اي، معهذا رهبر ايران استدلال كرد، «ما توانايي تبديل هرگونه تهديد به فرصت را دارا هستيم. تحريم ها سبب فعال شدن ظرفيت عظيم داخلي ايرانيان شده اند.»
تجارت متوازن تر مي شود
بنابر اين گزارش؛ عليرغم اهميت داشتن سهم نفت در تجارت ايران، اين سهم در حال كوچك تر شدن است. در سال 2012 ايران 57 ميليارد دلار كالا وارد و در مقابل 34 ميليارد دلار كالاي غيرنفتي صادر كرده است و اين به معني افزايش 60 درصدي سهم صادرات غيرنفتي در مقايسه با 24 درصد سال 2002 و 14 درصد سال 92 مي باشد. اين تغيير جهت تا حدودي به علت تبديل نفت به كالاهاي صنعتي براي صادرات است. بنابر گفته گمرك ايران، 2/29 ميليارد دلار صادرات غيرنفتي در طي 11 ماه اول سال مالي 2012-2013 شامل 9 ميليارد دلار محصولات شيميايي (عمدتا محصولات پتروشيمي مثل كودهاي اوره و پلي اتيلن) و 2/3 ميليارد دلار پلاستيك حاصل از نفت است. اما ساير محصولات صادراتي هم در مقياس بالا صادر شده اند: 2/8 ميليارد مواد معدني، سنگ، سيمان و محصولات مرتبط، 3/5 ميليارد محصولات كشاورزي و 800 ميليون دلار فرش.
شيب صعودي صادرات
و نزولي واردات
به گزارش اين موسسه؛ با كاهش ارزش ريال و افزايش ارزش دلار در مقايسه با آن، بازرگانان ايراني از نقش سنتي واردكننده صرف فاصله گرفته و به دنبال موقعيت براي صادر كردن كالا نيز مي باشند. اين تغيير مسير به احيا شدن هر كالاي ايراني كه بازاري براي صادرات داشته باشد منجر شده است. به طور مثال محسن جلال پور رئيس انجمن پسته ايران اخيرا در مصاحبه با فايننشال تايمز گفته است: بسياري از پسته كاران يك سال و نيم پيش نگران ورشكستگي بودند، ولي افزايش قيمت دلار موجب رونق بازار شده است. اين تاثير موجب بالا رفتن قيمت پسته فراتر از توان بيشتر مصرف كنندگان ايراني شده است، اما اقتصاد ملي از صادرات بيشتر منتفع شده است. همچنين كسري تجارت غيرنفتي به علت كاهش واردات كوچك تر شده است. افزايش قيمت ها و تدابير اجرايي مستقيم علت اين كاهش بوده است. نوامبر گذشته، تهران واردات 75 قلم كالا كه غيرضروري شناخته شده بود را ممنوع اعلام كرد كه به گفته ساسان خدايي از مسئولين وزارت صنعت و تجارت سال گذشته 4 ميليارد دلار را به خود اختصاص دادند.(برآوردهاي ديگر بيش از اين مقدار است).
موسسه مطالعات خاور نزديك واشنگتن در ادامه مي افزايد؛ در مجموع گزارش 179 صفحه اي ماهانه گمرك ايران به تفصيل نشان مي دهد كه چگونه توازن تجاري پيوسته در حال بهبود پيدا كردن است. با دسته به دسته بالا رفتن صادرات و دسته به دسته كاهش پيدا كردن واردات. به طور قطع كشور هنوز كسري تجاري كالاي نفتي بزرگي دارد، مشكلي كه به علت كسري خدمات و سرمايه تشديد مي شود. اما همزمان، خارج شدن سرمايه از كشور در حال كم شدن است. آمارهاي بانك مركزي نشانگر تفاوت حجم اين خروج سرمايه از 4/2 ميليارد در آوريل و مي 2012 در مقايسه با 4/11 ميليارد دلار در سال پيش است، كه اين بي تاثير از قطع منابع مالي بانك جهاني براي ايران نيست. اگر كاهش كسري تجاري ايران ادامه پيدا كند، ايران با ذخاير وسيع خود قادر به تامين مالي گذار آرام به يك اقتصاد بدون نفت خواهد بود. غرب با ايجاد محدوديت هاي بانكي درصدد اخلال در بازرگاني ايران است، اما وزير صنعت، معدن و بازرگاني مهدي غضنفري گفته است كه 41 درصد ارز مورد نياز براي واردات در نيمه نخست سال از منابع غيربانكي تامين شده است. مقامات ايراني خود را استاد دور زدن قواعد مي دانند و بنابراين متقاعد كردن آنها به اين كه قادر نخواهند بود راهي براي دور زدن محدوديت هاي غرب پيدا كنند مشكل خواهد بود.
مشكلات بودجه اي
قابل حل است
بنابراين گزارش؛ جايگزيني نفت در تجارت خارجي ساده تر از جايگزيني در منابع مالي دولتي خواهد بود، اما تهران به پيشرفت در اين مسير نيز دست پيدا كرده است. بودجه پيشنهادي رئيس جمهور محمود احمدي نژاد براي سال مالي (مارس 2013/ مارس 2014) براي نفت در هزينه ها سهم 40 درصدي در نظر گرفته است. ايران در حدود 45 ميليارد دلار نفت در سال 2013-2014 صادر خواهد كرد، با در نظر گرفتن قيمت پايه اي 91 دلار براي هر بشكه و حجم 33/1 ميليون بشكه در هر روز. مفروضات بودجه عمدتاً بر پايه منطق در نظر گرفته شده است: براي غرب مشكل خواهد بود كه صادرات ايران از 3/1 ميليون بشكه در روز يا درآمدش از هر بشكه را به زير 91 دلار كاهش دهد.
ايران بهتر از آمريكا
از پس چالش ها برمي آيد
اين مؤسسه در ادامه كسري بودجه سال گذشته ايران را 12 درصد اعلام كرده و مي نويسد؛ اين كسري در مقايسه با نهايت كسري بودجه آمريكا در بحران اخير با رقم 10 درصد (در سال مالي 2009). اگرچه تهران براي تأمين مالي يك كسري بزرگ در وضعيت بهتري قرار دارد. به جاي داشتن بدهي ملي، دولت يكي از عمده بستانكاران سيستم بانكي چه در داخل و چه در خارج است. رئيس ستاد هدفمندي يارانه ها، محمدرضا فرزين گزارش داده است كه ميزان سرمايه براي متوازن كردن 8/42 ميليارد دلار مي باشد كه با اندك تلاشي قابل جذب است.
به طور خلاصه، حتي با كاهش درآمد نفتي به علت تحريم ها، منابع مالي دولت ايران به خوبي شايد بهتر از ايالات متحده و بيشتر كشورهاي صنعتي از عهده هزينه ها برخواهند آمد.
تأثيرات اين رويكرد
به گزارش فارس در پايان اين گزارش آمده است؛ تا به حال تحريم هاي بين المللي كاهش درآمدهاي نفتي ايران را نشانه گرفته اند، اما تهران ظاهراً تصميم گرفته است با پذيرش رنج آني اين تحريم ها در حالي كه نقش نفت را در اقتصاد خود كاهش مي دهد اين استراتژي غرب را كم اثر كند. در حقيقت رويكرد حكومت در دراز مدت به نفع ايران خواهد بود.
بررسي استراتژي هاي جايگزين براي غرب نياز به مطالعات كامل تري دارد، اما ذكر نكاتي از اين گزارش در اين راستا مفيد خواهد بود. اول اينكه افزايش تحريم ها به تمام صادرات ايران بسيار مشكل خواهد بود. مجاب كردن تركيه، هند و چين به انصراف از خريد نفت ايران مشكل بود، حال متقاعد كردن آنها به امتناع از خريد كودهاي ساخت ايران مشكل تر خواهد بود. يك دليل در بي ميلي اين كشورها در برداشتن اين گام بعدي اين است كه بخشي از اين درآمدهاي غير نفتي مستقيماً به دولت نمي رسد، بلكه به دست شركت هاي خصوصي مي رسد (كه البته قسمت عمده اي از آنها تحت مالكيت بخش هاي دولتي هستند). بنابراين به نظر نمي رسد غرب با اعمال هر تحريمي قادر به فلج كردن ايران باشد.
 


بررسي راه هاي تحقق شعار سال

در جلسه كميسيون اقتصادي مجمع تشخيص مصلحت

راه هاي تحقق شعار سال جاري در جلسه كميسيون اقتصادي مجمع تشخيص مصلحت نظام مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
در پي اعلام نظر آيت الله هاشمي رفسنجاني در اولين جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام در سال جديد مبني بر آمادگي اين مجمع با مشورت دفتر رهبري معظم انقلاب، براي تهيه و تدوين سياست هاي كلي تحقق نامگذاري امسال توسط رهبري معظم انقلاب به عنوان سال «حماسه سياسي، حماسه اقتصادي»، صبح شنبه (24/1/92) اولين جلسه كميسيون اقتصاد كلان، بازرگاني و اداري اين مجمع در محل دفتر مجمع تشكيل شد.
به گزارش فارس، در اين جلسه راه هاي تحقق حماسه سياسي، حماسه اقتصادي در سال جاري در كشور مورد بحث و بررسي اعضاي كميسيون قرار گرفت و مقرر شد اين جلسات در آينده نيز ادامه داشته باشد.
 


مهمان پرست:

هر نوع برخورد ناشايست با اتباع ايراني را پيگيري مي كنيم

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان گفت: هر نوع برخورد ناشايست با اتباع ايراني را در هر كشوري به شدت پيگيري مي كنيم.
«رامين مهمان پرست» در گفت وگو با ايسنا، در مورد خط قرمزهاي ايران در حمايت از دولت سوريه گفت: ما از حقوق مردم سوريه دفاع مي كنيم و معتقديم همه كشورها بايد در جهت دفاع از حقوق ملت ها حركت كنند.
وي خاطر نشان كرد: ملاك ما براي حمايت از ملت سوريه به رسميت شناختن يك دولت يا حكومت توسط ساير كشورها نبوده و صرف اينكه گروهي با استفاده از ابزار نظامي و حمايت كشورهاي خارجي به زور سلاح بر كشوري غلبه كنند مورد پذيرش جمهوري اسلامي ايران نخواهد بود.
مهمان پرست در ادامه درباره روابط ايران و مصر نيز اظهار داشت: بايد در نظر گرفت كه وضعيت مصر هنوز به ثبات كامل نرسيده و اين كشور هنوز قابل كنترل و مديريت نبوده و مردم مصر در حال تجربه هستند تا شرايطي را ايجاد كنند كه دموكراسي و مردم سالاري در كشورشان حاكم شود. در هر صورت ما اميدواريم هرچه زودتر مصر به ثبات رسيده و حكومتي مردم سالار روي كارآمده و شاهد اقتدار اين كشور اثرگذار در منطقه باشيم.
وي در پايان خاطر نشان كرد: اگر در هر كشوري با اتباع ما برخورد ناشايستي صورت گيرد به شدت پيگيري مي كنيم و اين امر به هيچ وجه براي ما قابل قبول نيست. تا امروز هم همين طور عمل كرديم و اگر سعي شود از روش انگشت نگاري يا اقداماتي مشابه براي كنترل اتباعمان استفاده كنند، ما هم عمل متقابل انجام خواهيم داد.
 


اصلاحيه درباره يك خبر

روابط عمومي موتلفه اعلام كرد در ديدار آيت الله مومن با برخي از اعضاي شوراي مركزي حزب موتلفه نظر ايشان نظارت شوراي نگهبان بر انتخابات مجلس و رياست جمهوري بوده كه در متن خبر ارسالي اين روابط به اشتباه «انتخابات شوراها» عنوان شده بود.
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 32320003
¤ كشورهاي غربي كه ادعاي دموكراسي آنان گوش فلك را پر كرده هرگز حاضر نشده اند بيش از 2 يا 3 نفر به عنوان نامزد رياست جمهوري به مردم خودشان معرفي كنند حال چگونه اين چند كشور بر ما خرده مي گيرند كه چرا دموكراسي را رعايت نمي كنيد! متاسفانه بعضي ها هم از روي عناد يا بي توجهي دنبال اين كشورها راه افتاده اند و نقش پياده نظام آنان را بازي مي كنند.
رضا سرابي
¤ ملت بزرگ ايران در فتنه اول بعد از انقلاب به دنبال 8 سال دفاع مقدس و در فتنه بزرگتر سال 88 در پي 8 ماه به پيروزي رسيد و در صورت وقوع فتنه جديد تنها در 8 روز تومار فتنه گران را در هم مي پيچيم.
جنديلي
¤ از تمامي شخصيت هاي اصولگرا كه احساس تكليف مي كنند و نامزد رياست جمهوري مي شوند مي خواهم در كنار كشيدن و به وحدت رسيدن هم احساس تكليف و وظيفه نمايند تا از انشقاق و چنددستگي آرا جلوگيري شود.
نجفي-جزيره قشم
¤ تجربه چندين ساله بعد از انقلاب نشان داده كه اگر رئيس جمهور در تعامل با جايگاه رفيع ولايت فقيه و ديگر نهادهاي مسئول در اداره كشور مشكل داشته باشد تا چقدر مي تواند مشكل ساز بشود و فرصت سوزي بكند و از همه مهم تر دشمنان از چنين وضعيتي سوءاستفاده فراواني خواهند كرد.
غلامرضا عوني از سراب
¤ بر مسئولين نظام فرض است كه با تيزبيني و بصيرت و بينش بالا مشي رهبري را رصد نموده و در اين صراط الهي گام نهند تا لازم نباشد هر از چند گاهي ايشان مسائل مهمي را گوشزد نمايند و خواص را مورد خطاب قرار دهند. اميدوارم مسئولين نصايح معظم له را كه چراغ فروزاني است كه خداوند بر ما عنايت فرموده نصب العين خود قرار دهند و در راه برون رفت از مشكلات قدم بردارند.
عليمرداني
¤ به يقين مي توان با حماسه سياسي حماسه اقتصادي را خلق كرد و بالعكس. بايد در اين سال كه دشمنان فشار و زورگويي شان را عليه ايران و ايراني زياد كرده اندثابت قدم باشيم و ميدان را ترك نكنيم.
6263---0938
¤ مگر نه اينكه حضرت علي(ع) مي فرمايند يكي از علل و عوامل اصلي انحطاط ملت ها ترك امر به معروف و نهي از منكر است؟ چرا هيچ به اين موضوع مهم پرداخته نمي شود؟! چرا بر روي حق و آرمانهاي انقلاب پا نمي فشاريم؟ نكند باورمان را تغيير دهند كه اين شعارها و سخنان انقلابيون ديروز بود. آيا دوران اسلام گرايي گذشته است؟ شما را به خدا جوانان ما را دريابيد كه دشمنان در تلاشند گمراهشان كنند - فساد، بي حجابي، اعتياد، بيكاري، ناآگاهي نسبت به وظايف و احكام ديني و را دريابيد.
محمد راسخي از لنگرود
¤ وقتي از سوي استكبار جهاني همه گروه هاي سلفي و تكفيري از وهابيت در سوريه به جان مردم مظلوم اين كشور افتاده اند و جنايت پشت جنايت مي كنند بايد ترتيبي اتخاذ شود كه افراد داوطلب اعزام به اين كشور امكان حضور مستقيم و ياري رساندن به برادران و خواهران مسلمان خود داشته باشند.
اصغر كردبچه -راننده اتوبوس بين شهري
¤ در ابتداي سال جديد از مسئولين قوا و نهادهاي دلسوز نظام درخواست مي شود براي ريشه كني فقر، فساد و تبعيض، بيكاري، كاهش آمار طلاق، تسهيل ازدواج جوانان و تمام همت خويش را معطوف دارند.
5648---5091
¤ از شوراي محترم نگهبان مي خواهم كانديداهايي را تاييد نمايند كه هيچ گونه زاويه اي با ولايت ندارند و خود را هم مفسر قرآن و احكام الهي ندانند.
7127---4091
¤ پل رودخانه سرويه از توابع شهرستان سميرم چندين سال است كه نيمه كاره رها شده عرض ما كشاورزان و دامداران منطقه اين است كه چرا فرماندار و ديگر مسئولين اين شهرستان در اين مورد اقدامي نمي كنند.
4885---3091
¤ سود اعزام زائر به عربستان به جيب وهابيت مي رود. از هموطنان خويش درخواست دارم بيش از يك بار به عمره نروند و در آن يك بار هم كه مشرف مي شوند از خريد در بازار عربستان خودداري كنند و چيزي نخرند.
1195---2091
¤ چرا در شهرستان دزفول كه به پايتخت مقاومت مشهور است سيستم تلويزيون ديجيتال راه اندازي نمي شود؟ براي دسترسي به چنين امكان تصويري چند سال بايد منتظر باشيم؟
3110---6091
¤ با توجه به تشكيل پرونده وام هاي مسكن مهر در بانك مسكن شهرستان خرم آباد لرستان اداره كل مسكن و شهرسازي استان به جاي همكاري و مساعدت برعكس جلوي سايت را بسته و اجازه دسترسي به بانك هاي مسكن سطح شهر را نمي دهد. لطفا پيگيري شود.
2039---2091
¤ در محله چغاكبود شهرستان كرمانشاه نيروي انتظامي هيچ اقدامي عليه فروشندگان مواد مخدر نمي كند. درخواستم اين است كه از طريق اين ستون در اين مورد اطلاع رساني بشود بلكه اقدامي صورت بگيرد.
9827---8093
بقيه در صفحه 8
 


در اين انتخابات هم هيچ غلطي نمي توانيم بكنيم ! (خبر ويژه)

«صحنه براي برگزاري انتخابات دلخواه حكومت آماده است. اپوزيسيون حتي يك سانتي متر هم جلو نيامده و با كاهلي 4 سال را تلف كرد. دستگاه اطلاعاتي رژيم در ميان ما نفوذ كرده است».
اين جملات بخشي از نوشته يكي از مخالفان فراري به نام اسماعيل نوري علاء است. مدير سايت سكولاريسم نو در اين مطلب تصريح مي كند: باور كنيد كه من در عمر هفتاد ساله خود، هيچ مهلتي را همچون اين چهار ساله «هدر رفته» نديده ام و بابت اين اتلاف وقت كاهلانه هيچگاه چنين غمزده نبوده ام. هر چه به خرداد ماه سال كنوني نزديك مي شويم بيشتر از خود مي پرسم كه چرا نشد؟ چه كس مقصر بود؟ چه كاري مي توانستيم بكنيم كه نكرديم؟
وي با بيان اينكه «حريف خوب دست ما را خوانده بود» مي افزايد: مگر دستگاه امنيتي و اطلاعاتي همين رژيم نبود كه در هر گوشه اي نفوذ كرد، در داخل قهرمان ساخت و به خارج تحويل داد، هدايت كار اتحاد اپوزيسيون را خود برعهده گرفت، مبارزان را در درگيري هاي لفظي و فكري خرده پا گرفتار كرد. آري، او بود كه مردگان پنجاه ساله مان را زنده كرد و دعواهايشان را به اختلافات امروز ما مبدل ساخت.
اين سلطنت طلب فراري خاطرنشان مي كند: اين گونه است كه اكنون، در پايان آن مهلت چهار ساله براي تجمع سكولار دموكرات ها در زير پرچمي واحد، و كوشش براي برپا داشتن يك آلترناتيو قابل اعتماد، در جغرافياي گسترده اپوزيسيون تنها چادرهاي ژنده و پاره پوره گروه هايي سياسي به چشم مي خورند. اكنون انتخابات 92 هم ديگر چندان دور نيست و اپوزيسيون حكومت اسلامي، متاسفانه، يك سانتي متر هم از آنجا كه چهار سال پيش بود به جلو نخزيده است. صحنه همچنان براي جولان حكومت و برگزاري انتخاباتي به دلخواهش آماده است بي آنكه عاملي با نام اپوزيسيون بتواند در آن تاثيري بگذارد.
نوري علاء تاكيد مي كند: باري مي خواهم بگويم كه ديگر مرا اميدي به دوران پيش از برگزاري انتخابات نيست. حتي فكر مي كنم دست زدن به ايجاد نهادهاي آبكي اپوزيسيون در فاصله امروز و انتخابات تنها به نااميد كردن هرچه بيشتر تمام مي شود. نهادهاي ائتلافي بي رمق و فرمايشي كه نيامده رهسپار شكست و فراموشي مي شوند، كاركردي اگر داشته باشند صرفا ندا دادن است كه «اميدتان را به ما نبنديد، از اين امامزاده معجزي بر نمي خيزد». و آيا يكي از كاركردهاي عوامل نفوذي رژيم در اپوزيسيون در راستاي همين مقصود نبوده است؟
وي سپس خواستار بازنشسته كردن بسياري از سران اپوزيسيون شده و مي نويسد: اما آيا مي توان گفت كه مهلت چهار ساله ديگري در راه است؟ مي دانم كه خيلي ها بايد خود را براي بازنشسته شدن در فرداي انتخابات ايران آماده كنند؛ چرا كه با اين انتخابات «تاريخ مصرف» آنها و تئوري هاي ورشكسته اي همچون «وادار كردن رژيم به انجام انتخابات آزاد» نيز به سر خواهد آمد.
وي در پايان تصريح مي كند: داستان شكست ما درس هاي مهمي را با خود دارد. ما در آزمايش تاريخ رفوزه شديم.
 


تشكر ويژه از خودرسوايي دولت آمريكا (خبر ويژه)

افتتاح دفتر سازمان تروريستي منافقين در واشنگتن و در فاصله يك خيابان با كاخ سفيد، بي آبرويي مشترك براي اين سازمان و دولت اوباماست.
حدود يك سال پيش وزارت خارجه آمريكا، نام اين سازمان را كه 12 هزار شهروند ايراني را به شهادت رسانده از فهرست گروه هاي تروريستي حذف كرد و اكنون يك سال بعد اين گروه در مراسمي كه شماري از مقامات سابق آمريكا حضور داشتند، دفتر گروه موسوم به «شوراي مقاومت» را در واشنگتن راه اندازي كرده است. از جمله شركت كنندگان اين برنامه ژنرال جيمز جونز مشاور پيشين امنيت ملي باراك اوباما، جان بولتون، سفير سابق آمريكا در سازمان ملل متحد، پي.جي. كراولي، معاون سابق وزير خارجه، پاتريك كندي، نماينده سابق كنگره و جان سانو، قائم مقام سابق بخش عمليات سري سازمان سيا بودند.
در گذشته، مقام هاي ايالات آمريكايي وجوه زيادي را در قبال سخنراني در برنامه هاي اين سازمان تروريستي و لابي گري براي اين گروه در وزارت خارجه آمريكا دريافت كرده اند.
سونا صمصامي از اعضاي گروهك منافقين در جريان راه اندازي دفتر اين سازمان در واشنگتن عباراتي را به كار برد كه شرمندگي آن براي «سازمان مجاهدين خلق» خواهد ماند. او گفته است: «اكنون كه وزارت خارجه ايالات متحده نام سازمان مجاهدين را از فهرست سازمان هاي تروريستي حذف كرده، مانع اصلي بر سر راه براندازي جمهوري اسلامي از ميان برداشته شده است».
اين ادعا البته دروغ است و سازمان سالهاست در حوزه عمليات تروريستي، دروغ پردازي و اتهام پراكني نيابتي عليه برنامه هسته اي ايران و نقش آفريني در پروژه هاي ايجاد اغتشاش نظير فتنه سبز، در خدمت سازمان سيا قرار دارد اما اداي عبارات مذكور در حالي است كه زماني «سازمان مجاهدين خلق» مدعي مبارزه انحصاري با امپرياليسم آمريكا را داشت.
رسوايي متقابل براي دولت باراك اوباما كه از ادعاي دوستي با ملت ايران به حمايت از قاتلان 12 هزار شهروند ايراني رسيده و اين امر در عين حال كه ميزان رياكاري مقامات آمريكايي را نشان مي دهد، تهي دستي مطلق آنها در مقابل ملت ايران را نشان مي دهد؛ چه اينكه در ادبيات سياسي تحليل گران مختلف، از سازمان منافقين به عنوان گروهي مضمحل شده، بي سود و پرهزينه ياد مي شود.
اين حقيقت به اندازه اي روشن است كه وبسايت آمريكايي راديو فردا در گزارشي نوشت: برخي مقامات آمريكايي اعلام كرده اند سازمان مجاهدين خلق را يك گروه اپوزيسيون ريشه دار نمي دانند و باور ندارند كه اين سازمان توانايي بسط ارزش هاي دموكراتيك در ايران را دارا باشد. بسياري از ايرانيان به دليل سابقه سازمان در جريان جنگ ايران و عراق و جانبداري اين گروه از صدام حاكم وقت عراق، با ديدي منفي به اين مجموعه نگاه مي كنند.
با اين اوصاف به نظر مي رسد اگر جمهوري اسلامي ده ها ميليون دلار هزينه مي كرد تا ماهيت آلوده به جنايت و خباثت و رياكاري دولت باراك اوباما و دروغ بودن ادعاي مبارزه با تروريسم و دفاع از حقوق بشر را نشان دهد، به اندازه وزارت خارجه هيلاري كلينتون و جان كري و ژنرال جيمز جونز نمي توانست در اثبات اين حقيقت موفق باشد. بنابراين به طور خاص بايد از وزارت خارجه آمريكا و نابغه هاي! آن تشكر كرد. اكنون مي توان به گوشه اي از حقيقت نهفته در كلام امام سجاد عليه السلام پي برد كه فرمود «الحمدلله الذي جعل اعدائنا من الحمقاء».
 


جهنم ناشي از فرار مالياتي هزاران ميلياردي در اروپا و آمريكا(خبر ويژه)

نشريات فرانسوي معتقدند شركت هاي اروپايي و آمريكايي با فرار به بهشت هاي مالياتي و طفره از پرداخت ماليات، جهنم واقعي ساخته اند.
سخنان «فرانسوآ هولاند»، رئيس جمهوري فرانسه، پس از شوراي وزيران، درباره مبارزه با بهشت هاي مالياتي و اخلاقي كردن زندگي سياسي، به موضوع روزنامه هاي چاپ پاريس تبديل شد.
به گزارش راديو فرانسه، اين روزنامه ها به خبرهاي بين المللي چندان توجهي نكرده اند. چرا كه گردبادي كه در پي ماجراي دروغ وزير پيشين بودجه به وجود آمد به شدت همه اركان جامعه را به تكان درآورده و تكانها هنوز هم ادامه دارد.
روزنامه ليبراسيون، در صفحه نخست خود عكسي از يك جزيره بهشت وار را منتشر كرده مي پرسد آيا بهشت هاي مالياتي به جهنم تبديل خواهند شد؟ اين روزنامه باز هم مي نويسد كه «فرانسوآ هولاند» و اروپا قول هاي بسياري براي مبارزه با اين بهشت هاي مالياتي يا به عبارت ديگر بانكهاي فرا ملي داده اند اما آيا اين تصميم ها كاراتر از تصميم هاي گذشته خواهد بود؟
ليبراسيون مي نويسد ميزان پولهاي خوابيده در اين بهشت ها حكايت از وجود يك چاه تاريك واقعي مي كند. به گفته يكي از روساي پيشين اقتصادي دفتر «مك انزي جيمز هنري» كه به «ان جي اوي» «تكس جاستيس نت ورك» (شبكه ماليات عدالت) پيوسته، بيش از 26000 ميليارد يورو در بانك ها و نهادهاي مالي بهشت هاي مالياتي نهفته شده است. او مي گويد برآوردي دقيق و مطمئن وجود ندارد اما آنچه مسلم است 2000 ميليارد دلار سود شركت هاي آمريكايي در بهشت هاي مالياتي نگهداري مي شود و دولت آمريكا نمي تواند از اين مبلغ ماليات بگيرد.
«گابريل زوكمن»، پژوهشگر مدرسه اقتصاد پاريس مي گويد: 6000 ميليارد يورو و يا 8% سرمايه پولي افراد ثروتمند هم در اين بهشت ها پنهان و تنها در سوئيس 2000 ميليارد دلار پنهان شده است. او مي افزايد كلاهبرداري مالي بيشتر شامل اروپا مي شود چرا كه 60% اين 2000 ميليارد پول اروپايي است.
ليبراسيون افزود: در چنين شرايطي فرانسوآ هولاند مي گويد «بهشت هاي مالي بايد از اروپا و از جهان برچيده شوند». انسان وقتي مي بيند كه آزاد ساختن داد و ستد و پولي كردن اقتصاد باعث شده شماري، به كمك چنين مكان هاي تاريك و بي قانون، از آن سود ببرند، نااميد مي شود. اميدواريم كه چنين اقتصاد بي اخلاقي در هم بپاشد اما تا زماني كه بتوان با قانون با اين كار مبارزه كرد و در زمينه ماليات گيري هماهنگي به وجود آيد، آرزو كنيم كه شرم جلوي مهاجرت مالياتي شماري از ثروتمندان را به نام همدردي با هم وطنانشان بگيرد.
 


پيشمرگي خاتمي براي هاشمي پيشنهاد رندانه روزنامه كارگزاران(خبر ويژه)

يك روزنامه نزديك به كارگزاران خواستار انتحار سياسي خاتمي به نفع هاشمي رفسنجاني است.
روزنامه شرق در سرمقاله خود با اشاره به ترديدهاي انتخاباتي موجود در ميان اصلاح طلبان و از جمله ترديدهاي هاشمي و خاتمي، خواستار نامزدي هر دو نفر شده و مي نويسد: در صورت رد صلاحيت هر دو نامزد اين امر از ناهمواري مسير حضور همه سلايق حكايت خواهد داشت اما در صورت رد صلاحيت يك نامزد و تاييد صلاحيت ديگري نامزد رد صلاحيت شده، مي تواند حمايت خود را از نامزد تاييد صلاحيت شده اعلام كند و از حاميانش بخواهد تا آراي خويش را به نفع نامزد باقيمانده در عرصه رقابت واريز كنند.
شرق مي افزايد: در صورت تاييد صلاحيت هر دو نامزد پس از تبادل نظر و توافقي كه دست يافتني است، يكي از نامزدها، كناره گيري خود را به سود ديگري اعلام كرده و راي آوري ناشي از اعتبار سياسي خويش را به نامزد فعال در رقابت منتقل مي كند.
با توجه به قطعي بودن رد صلاحيت خاتمي و ترديدناپذيري اين امر، پيشنهاد روزنامه كارگزاران به اين معناست كه خاتمي براي رد صلاحيت شدن نامزد شده و در واقع به مثابه يك پيشمرگ انتحاري براي هاشمي عمل كند. اين در حالي است كه خاتمي پيش از اين در محافل گفته- و از جمله از سوي احمد پورنجاتي منتشر شده- كه وي (خاتمي) نمي خواهد رد صلاحيت از سوي نظام به پرونده و كارنامه اش بخورد. در عين حال بايد توجه داشت كه انجام اين كار پر هزينه از سوي خاتمي، سودي براي هاشمي نخواهد داشت چه اينكه هاشمي با وجود حمايت صريح خاتمي در سال 84 نتوانست با اقبال مردم مواجه شود همچنان كه حمايت هر دو آنها از موسوي در سال 88 باعث پيروزي موسوي نشد.
نكته ديگر اين است كه با فرض- محال- تأييد صلاحيت مشترك خاتمي و هاشمي، چيرگي سياسي هاشمي به نحوي است كه عملا خاتمي مجبور به انصراف به نفع وي خواهد شد و اين نيز مايه بي اعتباري مضاعف خاتمي مي شود.
يادآور مي شود ياسر هاشمي پسركوچك آقاي هاشمي كه به همراه خواهرش فاطمه هاشمي در مراسم اعلام نامزدي حسن روحاني شركت كرده بود، حاضر به تأييد اين نامزدي از سوي پدر خود نشد و با باز گذاشتن احتمال نامزدي پدر گفت: اگر آقاي هاشمي كانديدا شوند، به جز آقاي روحاني برخي ديگر از كانديداها هم به نفع ايشان كنار خواهند رفت و اين طبيعي است اما تا اين لحظه آقاي هاشمي به تصميم خاصي در اين مورد نرسيده اند... خيلي ها در جامعه منتظر موضع گيري آقاي هاشمي هستند و ايشان هم اين انتظارها را تا جايي كه امكان داشته و مثبت باشد بي پاسخ نمي گذارند.
وي كه با روزنامه اجاره اي آرمان مصاحبه مي كرد، درباره پيش آمدن گمانه حمايت هاشمي از روحاني به خاطر حضور فرزندانش در مراسم مذكور گفت: قطعا مي تواند چنين برداشتي وجود داشته باشد و حق هم همين است كه با حضور من و خواهرم در اين مراسم اولين موضوعي كه به ذهن ناظران سياسي برسد همين مساله باشد. به هر حال آقاي روحاني از نزديكان آقاي هاشمي هستند و در ميان كانديداهاي موجود هيچ كس به اندازه ايشان با آقاي هاشمي قرابت ندارد. آقاي روحاني يكي از مديران باسابقه كشور است كه در طول 30 سال گذشته همواره ارتباط تنگاتنگي با آقاي هاشمي چه به لحاظ اجرايي و مسائل امنيتي و چه به لحاظ مواضع سياسي داشته است. اين قرابت طبيعتا چنين برداشتي را ايجاد مي كند، اما نه من و نه خواهرم به نمايندگي از آقاي هاشمي در اين مراسم حضور پيدا نكرديم.
 


ماجراي نامه محسن رضايي براي نجات هاشمي(خبر ويژه)

محسن رضايي مي گويد نامه اي به رهبر معظم انقلاب نوشته و طي آن از معظم له خواسته تا هاشمي را نجات دهد.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام كه در دانشگاه فردوسي مشهد سخن مي گفت، اظهار داشت: در گذشته در نامه اي به رهبر معظم انقلاب نوشته ام كه هاشمي را از اين مسائلي كه تكنوكرات ها در اطرافش به وجود آورده اند، نجات دهيد.
وي اين را هم گفته كه «يكي از ظلم هايي كه نسبت به بنده مي شود اين قضيه است كه برخي فكر مي كنند من با نظر هاشمي وارد عرصه سياست شدم اما حقيقت اين است كه حضورم در عرصه انتخابات با نظر هاشمي نيست».
اين نامزد احتمالي انتخابات در مورد حضور حسن روحاني در دولت احتمالي اش اظهار كرد: من تفكرات آقاي روحاني را خيلي نمي پسندم نه ماجراجويي را مي پذيرم و نه انفعال را و به فضل خدا با يك شيوه درست در سياست خارجي از روي آمريكا خواهيم پريد.
رضايي با اشاره به نوع رفتار هاشمي رفسنجاني در حوادث فتنه 88 بيان كرد: انتظار من اين بود كه هاشمي نقش احمد آقا را ايفا كند چون احمد آقا در چند مورد فتنه هايي را در كشور خاموش كردند.
وي در بخش ديگري از اظهاراتش در مورد هدفمندي يارانه ها گفت: يارانه ها را به معناي واقعي هدفمند مي كنم و ماهي 110 هزار تومان به هر نفر پرداخت خواهم كرد البته نه به صورت ماهيانه بلكه اين پول به صورت شش ماه به شش ماه با سودي كه از توليد و سرمايه گذاري دارد به مردم منتقل خواهد شد.
رضايي افزود: اين به آن معنا است كه 65 هزار تومان يارانه ها درآمدي و توليدي است و 45 هزار تومان يارانه مصرفي و اين دو با هم مي شوند 110 هزار تومان يارانه كه مردم مي توانند دريافت كنند.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10