(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنج شنبه 05 اردیبهشت 1392 - شماره 20473

كوتاه اقتصادي
كارشناسان پيش بيني كردند
بورس تهران به رشد خود ادامه مي دهد
افزايش قيمت گوشت قرمز به بهانه تغيير نرخ ارز !
توضيحات شركت گاز درباره صدور قبض هاي چند صدهزار توماني
100 هزار تن روغن از امروز توزيع مي شود
درخواست فروشندگان خودرو براي كاهش 30 درصدي قيمت ها
طرح كميسيون كشاورزي مجلس براي خريد تضميني گندم
مديركل راه و شهرسازي استان خبر داد
قيمت واحدهاي مسكوني ويژه تهران 250 ميليون تومان
واردات خودرو با ارز 1600 توماني در سال 1391
احتمال تغيير در انتشاراوراق سلف نفتي
ايران و گينه صندوق مشترك سرمايه گذاري تاسيس مي كنند
حضور ايران در مسابقات جهاني مهارت آلمان
با سرمايه گذاري سازمان گسترش كارخانه بافت بلوچ احيا مي شود
وزير اقتصاد در اجلاس سازمان ملل: گرايش هاي سياسي بر بانك جهاني غلبه دارد
   

كوتاه اقتصادي


¤ مشاور وزير راه و شهرسازي در امر مسكن از توقف ثبت نام جديد در سايت مسكن مهر پرديس خبر داد و گفت: پس از تكميل ثبت نام متقاضيان قبلي مجددا ثبت نام جديد در سايت مسكن مهر پرديس از سر گرفته مي شود.
مقداد همتي، علت توقف ثبت نام جديد در سايت مسكن مهر پرديس را ساماندهي ثبت نام كنندگان قبلي عنوان و اظهار كرد: با توجه به اينكه عده اي از ثبت نام كنندگان مسكن مهر پرديس مبلغ اوليه واريزي آنها كمتر از حداقل تعيين شده بوده است، به آنها مهلت داده شده تا مبلغ واريزي خود را به پنج ميليون تومان افزايش دهند لذا تا زماني كه پرونده ثبت نام كنندگان قبلي تكميل نشود، ثبت نام جديد صورت نمي گيرد.
¤ معاون اداري، مالي سازمان تامين اجتماعي اعلام كرد: افزايش 25 درصدي حقوق بازنشستگان و مستمري بگيران تامين اجتماعي در سال جاري، پس از تصويب كامل بودجه اين سازمان اعمال خواهد شد.عليرضا رخشنده رو افزود: هم اكنون رقم بودجه 92 تامين اجتماعي در هيات مديره اين سازمان به تصويب رسيده است. وي گفت: اين بودجه در نهايت بايد به تاييد و تصويب هيات امناي سازمان تامين اجتماعي برسد و از آن زمان، افزايش 25 درصدي حقوق ها قابل اجرا خواهد بود.
¤ در مبادلات آخرين روز هفته كاري فرابورس، 75 ميليون اوراق بهادار به ارزش 9/430 ميليارد ريال در 12467 نوبت توسط سهامداران مورد معامله قرار گرفت. در پايان معاملات آخرين روز هفته كاري بازارهاي فرابورس ذوب آهن اصفهان در 2673 نوبت بيشترين حجم معاملات را به خود اختصاص داد به طوري كه 25 ميليون سهم آن به ارزش 80 ميليارد ريال در ميان سرمايه گذاران مبادله شد. پس از آن هلدينگ صنايع معدني خاورميانه با معامله 4/19 ميليون سهم به ارزش 3/89 ميليارد ريال در جايگاه دوم قرار گرفت. از سوي ديگر بيمه ميهن كمترين حجم معاملات را داشت و با رشد 09/0 درصد قيمت هر سهم آن به 1150 ريال رسيد.
¤ يك عضو شوراي رقابت با بيان اينكه اين نهاد تنها نهاد تصميم گيرنده در زمينه قيمت گذاري خودرو است گفت: هرگونه قيمتي كه از نهادي به جز شوراي رقابت صادر شود غيرقانوني است.
نادر قاضي پور تصريح كرد: اگر خودروسازان قيمت بالاتري از وضعيت بازار ارائه مي كنند هدفشان كسب درآمدهاي كذايي است كه از نظر قانوني غيرمجاز بوده و شوراي رقابت با چنين بحث هايي برخورد خواهد كرد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2614، 2630 الي 2632، 2230 الي 2233، 2250 الي 2253، 2228، 2229، 2280 الي 2283، 2610 الي 2614 و 3220 الي 3228 از امروز و روز شنبه به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.

 

كارشناسان پيش بيني كردند
بورس تهران به رشد خود ادامه مي دهد


با ثبت ركورد جديد ديگري در بورس تهران كارشناسان بازار سرمايه پيش بيني كردند روند رو به رشد بورس ادامه مي يابد.
به گزارش مهر، شاخص كل بورس ديروز وارد كانال 42 هزار واحد شد تا براساس آن بازدهي بورس اوراق بهادار از ابتداي سال تاكنون به حدود 5/10درصد برسد. شاخص بورس كه امسال را با عدد 38 هزار و 40 واحد آغاز كرده بود ديروز از 42 هزار واحد گذشت تا عدد جديدي را در پرونده بورس اوراق بهادار كشور ثبت كند.
شاخص كل در دومين روز كاري سال 92 از مرز 39 هزار واحد عبور كرد و در 14 فروردين ماه، ركوردي ديگر را به ثبت رساند و از 40 هزار واحد گذشت. اين متغير در 18 فروردين ماه دوباره وارد 39 هزار واحد شد، اما روند نزولي آن ادامه دار نشد و روز 19 فروردين به كانال 40 هزار واحد برگشت و روند صعودي را طي كرد.
اين نمايشگر وضعيت بازار، روز دوم ارديبهشت با تاثير هلدينگ خليج فارس، بزرگترين شركت اصل چهل و چهاري و همچنين نمادهاي فولادي، وارد كانال 41 هزار واحد شد.
يك كارشناس بازار سرمايه در مورد دلايل رشد شاخص طي روزهاي اخير گفت: مهمترين دليل افزايش شاخص بورس، رسيدن اطلاعات عملكرد واقعي شركت ها مربوط به سال 91 به بورس است، صورت هاي مالي شركت ها براي سال 91 در حال نهايي شدن و ارائه به بورس و اعلام به بازار سهام است.
حسين خزري خرازي با اشاره به اينكه عملكرد واقعي بسياري از شركت ها به ويژه در بخش پالايشگاهي و پتروشيمي بهتر از پيش بيني ها بوده است، تصريح كرد: با توجه به اينكه سودهاي حاصل از تسعير نرخ ارز در صورت هاي مالي شركت ها مربوط به عملكرد نيمه دوم سال 91 و بعضا 3 ماهه پاياني سال 91 تاثيرات خود را نشان داده است، پيش بيني بازار اين است كه در سال 92 هم اين شركت ها بتوانند محصولات خود را با قيمت هاي فعلي بفروشند و حجم صادرات آنها مطلوب باشد.
وي اضافه كرد: همچنين پيش بيني مي شود كه با قيمت هاي دلار مبادله اي و آزاد عملكرد شركت ها در بخش صادرات و غيره در سال 92 بهتر از سال 91 باشد بنابراين همانگونه كه سال 91 براي شركت هاي بورسي مطلوب بوده چشم انداز سال 92 نيز خوب است، بنابراين چرا افزايش شاخص بورس اتفاق نيافتد.
يك كارشناس ديگر بازار سرمايه هم در گفتگو با مهر در مورد دلايل افزايش شاخص بورس گفت: دليل اصلي افزايش شاخص به رشد سطح عمومي قيمت سهام بازمي گردد. عمدتا سهام از سطح ارزندگي بالايي برخوردار است و در مقايسه با گزينه ها ارزانتر است، با توجه به سودآوري شركت ها اين امر طبيعي است.
فريدون زارعي با اشاره به تغييرات نرخ ارز و ثابت ماندن آن در حدود 2450 تومان و تاثيرات آن بر قيمت سهام و عملكرد شركت ها افزود: با وجود اينكه قيمت سهام شركت ها افزايش يافته است اما باز هم قيمت ها مي تواند رشد داشته باشد.
وي گفت: قيمت ها در بخش هاي مسكن، ارز، طلا، سپرده هاي بانكي و غيره در سال 91 بازدهي بالايي داشت، اما به هرحال اگر ارزندگي و ارزش ذاتي دارايي ها را درنظر بگيريم و با بورس مقايسه كنيم، پتانسيل بورس در هيچ يك از آنها نيست و مظلوم ترين و ارزان ترين دارايي ها هنوز هم سهام شركت هاي بورسي است.

 

افزايش قيمت گوشت قرمز به بهانه تغيير نرخ ارز !


مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران كشور با تاكيد بر اين كه كمبودي در توليد گوشت قرمز وجود ندارد، گفت: افزايش زودهنگام نرخ گوشت قرمز به بهانه تغيير ارز مرجع به ارز مبادله اي غيرمنطقي است.
سعيد سلطاني سروستاني در گفت وگو با ايرنا افزود: در برنامه سالانه توليد گوشت قرمز (980 هزار تن) هيچ تغييري ايجاد نشده و كمبودي در اين زمينه وجود ندارد.
وي با بيان اين كه 10 درصد گوشت مورد نياز كشور از خارج تامين مي شود، ادامه داد: در حال حاضر گوشت وارداتي موجود در بازار مصرف، مربوط به سه ماه گذشته بوده كه با ارز مرجع 1226 تومان وارد شده و با اعلام تغيير ارز مرجع به مبادله اي براي واردات، نبايستي قيمت گوشت به طور يكباره افزايش مي يافت.
وي تاكيد كرد: با تغيير ارز مرجع به ارز مبادله اي حداقل سه ماه ديگر با تغيير قيمت گوشت وارداتي مواجه خواهيم شد.
مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران درباره عوامل افزايش نرخ گوشت توليد داخل نيز اظهار كرد: محورهايي همچون وجود دلالان، قاچاق دام زنده كماكان بر افزايش نرخ اين محصول در بازار مصرف تاثيرگذار بوده است.
سلطاني گفت: هم اكنون دام زنده گوساله از مرزهاي غربي به تركيه و دام زنده گوسفندي به منطقه خليج فارس قاچاق مي شود كه بايد با نظارت بيشتر دولت از ادامه اين موضوع جلوگيري شود.
وي افزود: بايد با حذف دلالان از افزايش قيمت گوشت قرمز در بازار مصرف جلوگيري شود تا توليدكنندگان و مصرف كنندگان نهايي متضرر نشوند.
به گفته سلطاني، در زمان حاضر متوسط قيمت گوشت لاشه گوسفندي در كشور حدود 20 هزار تومان و متوسط قيمت لاشه گوساله حدود 18 هزار تومان است.
وي افزود: افزايش چند برابري گوشت قرمز به صورت يكباره غير قابل قبول است كه همكاري دستگاه هاي نظارتي را مي طلبد.
شايان ذكر است: با توجه به اظهارات مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران مبني بر افزايش غيرمنطقي قيمت گوشت قرمز و اينكه با تغيير ارز مرجع حداقل 3 ماه ديگر با تغيير قيمت گوشت مواجه خواهيم شد، سازمان حمايت از مصرف كنندگان بايد توضيح دهد بازرسان آنها در زمينه برخورد با متخلفين چه اقداماتي صورت داده اند. وضعيت روغن نيز به همين منوال است، عده اي سودجو روغن را با قيمتي بيش از نرخ مصوب به مردم عرضه مي كنند و هيچگونه نظارتي از سوي سازمان حمايت و بازرسي شوراي اصناف بر كار واحدهاي صنفي نيست.

 

توضيحات شركت گاز درباره صدور قبض هاي چند صدهزار توماني


فروردين ماه سالجاري در برخي از قبوض گاز مشتركان خانگي تغييرات جديدي به نام «متفرقه يا بدهي متفرقه» بعضاً با رقم هاي چند صد هزار توماني درج شده كه نگراني هاي مشتركان را در پي داشته است.
به گزارش مهر، در نخستين صورت حساب گازي كه براي مشتركان خانگي و تجاري در فروردين ماه سال جاري صادر شده است، بند جديد به نام «بدهي متفرقه» در برخي از قبوض گاز گنجانده شده است كه بعضاً مبلغ اين بند متفرقه بيش از كل صورتحساب گاز مشترك خانگي يا تجاري است.
يعقوبعلي حسين نيا در گفتگو با مهر درباره تغييرات جديد اعمال شده در قبوض گاز خانگي، گفت: براي نخستين بار سامانه قديمي مشتركان شركت گاز استان تهران تغيير يافته است و سامانه جديد در شركت گاز استان تهران نصب و راه اندازي شده است.
مدير عامل شركت گاز استان تهران با اعلام اينكه بند متفرقه در قبوض جديد گاز ديگر درج نخواهد شد، تصريح كرد: علت درج اين بند متفرقه مطابق با ميزان بدهي معوق دوره قبلي مشتركان گاز بوده است.
اين مقام مسئول با يادآوري اينكه اين بند متفرقه تنها براي يك بار در قبوض گاز مشتركان خانگي استان تهران درج شده است، اظهار داشت: در ادامه سال جاري مشتركان گاز خانگي در قبوض خود چنين بندي را مشاهده نخواهند كرد.
از سوي ديگر، بررسي بيشتر قبوض برخي از مشتركان گاز خانگي استان تهران نشان مي دهد براي برخي از مشتركان با وجود صفر بودن بدهي گذشته در صورتحساب دوره قبل در صورتحساب فروردين ماه مبلغ چند صد هزار توماني به عنوان بدهي متفرقه درج شده است.
از اين رو، در برخي از قبوض در حالي كل بار مالي قبوض گاز حدود 20 تا 30 هزار تومان بوده است اما حدود 200 تا 250 هزار تومان بدهي متفرقه درج شده است.
براي پيگيري اين موضوع خبرنگار مهر از شركت گاز استان تهران كسب اطلاع كرد كه نتايج پيگيري حاكي از آن است، تمامي مشتركاني كه در دوره قبلي بدهي معوق نداشته و در صورتحساب فروردين ماه مبلغي به عنوان بدهي متفرقه درج شده است، به اداره گاز منطقه خود مراجعه كنند.
براين اساس، نشاني اداره گاز در پايين هر قبض گاز درج شده كه مشتركان با حضور در اداره مربوطه بايد به بخش ميز خدمت ادارات و نواحي گاز استان تهران مراجعه كنند.
يك مقام مسئول در شركت گاز استان تهران در گفتگو با مهر با بيان اينكه دارندگان قبوضي كه بدهي متفرقه با ارقام نجومي براي آنها درج شده است در صورت احراز اشكال از سوي شركت گاز، قبض فعلي گاز آنها باطل و صورتحساب جديد با مبلغ صحيح به صورت آن لاين چاپ و در اختيار مشتركان قرار داده خواهد شد.
مجيد بوجارزاده سخنگوي شركت ملي گاز هم در گفتگو با مهر با بيان اينكه از ابتداي سال جاري هيچگونه افزايش قيمتي براي محاسبه گاز بهاي مشتركان خانگي، تجاري، صنايع و نيروگاهي اعمال نشده است، گفت: در صورت هرگونه تغيير در قيمت و يا فرمول محاسبه گازبهاي مشتركان، سازمان هدفمندي يارانه ها اطلاع رساني خواهد كرد.

 

100 هزار تن روغن از امروز توزيع مي شود


در راستاي تصميمات كارگروه تنظيم بازار مقرر شد براي كنترل بازار روغن از امروز 100 هزار تن روغن نباتي در بازار توزيع شود.
حسن رادمرد، معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت وگو با ايسنا با بيان مطلب بالا و اين كه قبل از اتخاذ اين تصميم به اندازه كافي روغن در بازار توزيع شده است، بيان كرد: در حال حاضر روغن خام آماده در اختيار واحدهاي توليدي قرار گرفته و از امروز 100 هزار تن روغن تسويه شده توزيع مي شود.
قيمت گذاري كالاهاي اساسي
با ارز 1800 توماني
با توجه به حذف ارز مرجع واردات كالاهاي اولويت اول و اختصاص ارز مبادله اي به اين كالاها قرار است قيمت گذاري اين كالاها با تلفيق ارز مرجع و مبادله اي با رقمي حدود 1800 تومان انجام شود. رادمردهمچنين با اعلام خبر بالا اظهار كرد: تصميم بر اين شده است كالاهايي مثل روغن، برنج و شكر كه پيش از اين در اولويت اول بودند از اين پس، هم ارز مبادله اي و هم ارز مرجع دريافت كنند.
وي با تاكيد بر اين كه قيمت گذاري اين كالاها از اين پس به صورت تلفيقي است تصريح كرد: 50 درصد اين كالاها با ارز مبادله اي و 50 درصد آنها با ارز مرجع به كشور وارد مي شوند كه ميانگين دو نرخ مرجع و مبادله اي مبناي قيمت گذاري اين كالاها قرار مي گيرد. به گفته معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت، اختصاص ارز به اين كالاها با ارز 1800 تومان است. وي ادامه داد: البته اين افزايش قيمت از 1226 به 1800 توماني باعث افزايش 30 درصدي قيمت اين كالاها مي شود. رادمرد در پاسخ به اين سوال كه قيمت هاي جديد اين كالاها چه زماني اعلام مي شود، بيان كرد: ظرف يكي دو روز آينده قيمت هاي مصوب اعلام مي شود. معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاكيد بر اين كه ارز مرجع به شركت بازرگاني دولتي تعلق مي گيرد و اختصاص ارز مبادله اي صرفا براي كالاهايي است كه توسط بخش خصوصي وارد مي شود تصريح كرد: قيمت ها براي كالاهايي كه توسط بخش خصوصي وارد مي شود به نحوي است كه ارز مبادله اي را پوشش دهد.
وي ادامه داد: به گندم، جو، ذرت و سويا همچنان ارز 1226 توماني تعلق مي گيرد.
رادمرد با اشاره به نامه اي كه از سوي وي به معاون ارزي بانك مركزي نوشته شده است گفت: براساس اين نامه به منظور استفاده بهينه از منابع ارزي كشور و ايجاد شرايط لازم براي تك نرخ شدن ارز، آخرين تصميمات وزارتخانه در خصوص فهرست كالاهاي مشمول گروه اول و نرخ روز قابل تخصيص به آنها اعلام شد.
افزايش قيمت ها منطقي است
با توجه به اختصاص ارز مبادله اي به كالاهاي اساسي هر كجا كه تغييرات قانوني داشته باشد لحاظ مي كنيم.
سيدمحمد جواد تقوي، رئيس سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان درباره افزايش قيمت برخي كالاها به دليل عدم اختصاص ارز مرجع به آنها گفت: آنچه كه مهم است و مردم بايد به آن توجه كنند اين است كه ابتداي هر سال كالاها با يك تورم سنواتي همراه هستند. وي ادامه داد: به طور مثال براي همه بنگاه هاي توليدي قيمت تمام شده اي را به لحاظ قانوني به علت بحث دستمزدها، ماليات بر ارزش افزوده، بيمه، تغييرات نرخ ارز، تورم سنواتي و غيره تعيين مي كنيم. به گفته تقوي همه هزينه هاي فوق در ابتداي هر سال مجموعا تغييرات عمده اي را در قيمت ايجاد مي كند. تقوي با بيان اين كه گراني در حال رخ دادن است و به لحاظ شرايط اين افزايش قيمت ها منطقي است، گفت: ما نظارت را طبق ضابطه دنبال مي كنيم و در صورت تخلف با آنها برخورد مي كنيم.
گرانفروشي در بازار
سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان در حالي با افزايش 30 تا 35 درصدي قيمت انواع روغن نباتي در بازار موافقت كرده است كه اين محصول بعضا با قيمتي بيش از قيمت مصوب سازمان حمايت در بازار فروخته مي شود.
به گزارش ايسنا، به تازگي انجمن صنايع روغني نباتي باتوجه به صورت جلسه ستاد تنظيم بازار مورخ 26 فروردين و با هماهنگي سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان فهرستي از عمده ترين توليدات كارخانه هاي روغن نباتي را با احتساب افزايش 30 تا 35 درصدي اعلام كرد.
دليل اصلي اين افزايش قيمت حذف ارز مرجع واردات روغن خام بوده است. آخرين بار در مهرماه سال 1391 قيمت روغن نباتي با مصوبه سازمان حمايت افزايش يافته بود. در آن تاريخ نيز قيمت انواع روغن حدود 17 درصد افزايش يافته بود.
با احتساب افزايش 30 تا 35 درصدي قيمت روغن نباتي، قيمت روغن نباتي بطري 675 گرمي و بطري 810 گرمي به ترتيب از 2100 و 2700 تومان به 2730 و 3510 تومان رسيد. با اين وجود گشتي در بازار نشان مي دهد كه روغن نباتي يك ليتري هم اكنون بعضا تا 5000 تومان نيز به فروش مي رسد.
فعالان صنعت روغن نباتي اعتقاد دارند كه سازمان حمايت بايد با اين گران فروشي برخورد كند. اما نكته جالب اينجاست كه قيمت حك شده روي بطري روغني نباتي مربوط به قيمت درج شده در كارخانه توليدكننده است.

 

درخواست فروشندگان خودرو براي كاهش 30 درصدي قيمت ها


رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو كشور نظر اعضاي اين اتحاديه در مورد ميزان كاهش قيمت خودرو را اعلام كرد.
حسن زماني افشار در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: از نظر ما كاهش ميانگين 15 تا 30 درصدي قيمت خودرو تاثير مثبتي بر بازار اين محصولات خواهد داشت.
وي با بيان اين كه با كاهش و نهايي شدن قيمت ها، بازار خودرو از ركود خارج شده و مصرف كنندگان خريد را آغاز خواهند كرد، خاطرنشان كرد: طبق برآوردهاي ما تعداد زيادي خودروي آماده فروش در بازار و نزد خودروسازان موجود بوده و كمبودي در اين زمينه وجود ندارد.
رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو كشور درپاسخ به اين كه بعضي معتقدند با اعلام قيمت هاي نهايي و آغاز خريد خودرو از سوي مردم، به دليل افزايش تقاضا قيمت ها در بازار آزاد افزايش خواهد يافت، اظهار كرد: از نظر ما به هيچ وجه اين اتفاق نمي افتد و قيمت خودروها در بازار افزايش نمي يابد.
وي ادامه داد: در گذشته به دليل اين كه قيمت ها در بازار آزاد به طور تدريجي افزايش مي يافت، برخي مصرف كنندگان خودرويي را خريداري مي كردند تا چند هفته بعد با قيمت بالاتري بفروشند اما در شرايط فعلي كه مردم مي دانند قيمت ها ثابت است، ديگر شاهد چنين اتفاقاتي نخواهيم بود.
زماني افشار تصريح كرد: به همين دليل است كه در حال حاضر قيمت 6 يا 7 مدل از خودروهاي داخلي به كمتر از قيمت هاي كارخانه رسيده است.

 

طرح كميسيون كشاورزي مجلس براي خريد تضميني گندم


سخنگوي كميسيون كشاورزي با انتقاد از عملكرد وزارت جهاد كشاورزي، قيمت پايه گندم را ناكافي دانست و از طرح اين كميسيون براي افزايش قيمت گندم خبر داد.
عباس پاپي زاده در گفت وگو با ايسنا همچنين نسبت به قيمت پايه شير و ضرر و زيان دامپروران كه با هزينه هاي بالاي نگهداري از دام مجبور به كشتار دام توليدي خود شده اند، هشدار داد و گفت: تبعات اين اقدام امسال ديده مي شود.
وي توضيح داد: قيمت فعلي گندم پاسخگوي نياز كشاورزان نيست و حتي نمي تواند هزينه هاي توليد آنها را جبران كند، به همين منظور طرحي را در مجلس پيگيري مي كنيم كه بين هزينه هاي توليد و قيمت تضميني گندم يك رابطه منطقي ايجاد كنيم.
وي گفت: در اين صورت متوسط قيمت سه ماهه جهاني گندم را ملاك عمل خود قرار مي دهيم كه اين عدد تقريبا حدود 1000 تا 1050تومان است.
اين نماينده مجلس با بيان اينكه كشورهاي آمريكايي و اروپايي سالانه ميليون ها دلار سوبسيد به كشاورزان مي دهند گفت: ما علاوه بر اينكه چيزي به كشاورز نمي دهيم قيمت ها را آزاد كرده ايم، قيمت آب، كود، بذر و نهال افزايش زيادي پيدا كرده، به علاوه با آزاد شدن سوخت گازوييل هزينه شخم در هر هكتار سه برابر شده است.
پاپي زاده ادامه داد: ما در حالي كه اين هزينه ها را به دوش كشاورز اضافه كرده ايم، سال گذشته گندم را 420تومان خريده ايم، امسال هم در خوشبينانه ترين حالت قرار است گندم 550تومان از كشاورز خريداري شود كه كفاف هزينه هاي توليد را نمي دهد براساس برآوردها توليد حدود 850تومان در هر كيلو گندم براي كشاورز تمام مي شود و اگر حتي بخواهيم معيارمان تأمين هزينه توليد كشاورز باشد بايد قيمتي بيش از 850تومان را درنظر بگيريم تا بتوانيم هزينه هاي توليد را براي كشاورز تأمين كنيم.
پاپي زاده درباره تصويب قيمت 1000توماني براي گندم خاطرنشان كرد: پيشنهاد اين قيمت گذاري را به وزارت جهاد كشاورزي ارائه كرديم و روند آن را پيگيري مي كنيم به علاوه با وزارت كشاورزي بحث كرديم كه به عنوان متولي توليدات موظف است از توليدكننده و كشاورز دفاع كند اما متأسفانه اين وزارت قيمت به مراتب پايين تري را پيشنهاد مي دهد، قيمتي كه حتي كفاف هزينه ها را هم نمي دهد، همان طور كه گفتم اگر براساس هزينه هاي توليد هم بخواهيم قيمت را مشخص كنيم قيمتي حدود 850تومان را بايد درنظر بگيريم كه اين را هم وزارت جهاد كشاورزي فعلا نپذيرفته است.

 

مديركل راه و شهرسازي استان خبر داد
قيمت واحدهاي مسكوني ويژه تهران 250 ميليون تومان


مديركل راه و شهرسازي استان تهران با بيان اينكه تحويل واحدهاي مسكن ويژه از نيمه دوم امسال شروع مي شود، گفت: قيمت نهايي مسكن ويژه تهران حدود 250 ميليون تومان است.
فريبرز واحدي با اشاره به اينكه تحويل واحدهاي مسكن ويژه از نيمه دوم سال جاري شروع خواهد شد، گفت: تلاش ها بر اين است تا تعدادي از واحدها نيز تا خردادماه آماده شود.
وي زيربناي هر واحد مسكن ويژه تهرانسر را 105 متر مربع خالص و 45 متر مربع ناخالص شامل مشاعات (پاركينگ و انباري) عنوان كرد و افزود: اين واحدها در بلوك هاي كم تراكم احداث شده است.
مديركل راه و شهرسازي استان تهران قيمت نهايي مسكن ويژه را حدود 250 ميليون تومان عنوان و خاطرنشان كرد: هر متقاضي با احتساب واريز دو قسط اول و دوم 20 ميليون توماني در حال حاضر، قسط 20 ميليون توماني سوم در اوايل خردادماه و قسط چهارم در اوايل شهريور مي بايست 80 ميليون تومان آورده نقدي تا پايان شهريورماه داشته باشد. همچنين در زمان تحويل 30 درصد ارزش قيمت كارشناسي شده زمين را بپردازد و مابقي را به صورت اقساط 10 تا 12 ساله پرداخت كند.
وي از تامين زيرساخت هاي مسكن ويژه تهران خبر داد و گفت: در حال حاضر امكان ثبت نام در مسكن ويژه تهرانسر وجود دارد و اين ثبت نام به صورت اينترنتي و از طريق آدرس
www.tehran-maskanmehr.net امكانپذير است.
واحدي با تاكيد بر اينكه تاكنون 1850 نفر از ثبت نام كنندگان تاييد شرايط شده و به عنوان پيش خريدار قطعي شناخته شده اند، گفت: در پروژه مسكن ويژه تهرانسر بيش از 2600 واحد مسكوني در حال احداث است.
قائم مقام وزير راه و شهرسازي در استان تهران از امكان بازديدهاي مردمي ويژه ثبت نام كنندگان مسكن تهرانسر در هفته هاي آتي خبر داد و در پايان ابراز اميدواري كرد: تسريع در اجراي اين پروژه با شادي و رضايت ثبت نام كنندگان همراه شود.

 

واردات خودرو با ارز 1600 توماني در سال 1391


تازه ترين آمار گمرك ايران حاكي از آن است كه در سال 1391 بدون احتساب تعرفه واردات، بيش از 6/17 هزار ميليارد ريال انواع خودروي سواري وارد كشور شد.
به گزارش ايسنا، آمار گمرك ايران نشان مي دهد كه سال قبل بيش از يك ميليارد و 84 ميليون دلار انواع خودروي سواري به ارزش ريالي بيش از 6/17 هزار ميليارد ريال (1760ميليارد تومان) وارد كشور شده است. از نظر تعداد نيز واردات خودروهاي سواري سال قبل بالغ بر 44 هزار و 341 دستگاه شد.
دولت پيش بيني كرده است امسال 2000 ميليارد تومان از محل واردات خودرو درآمد گمركي داشته باشد كه اين رقم دو برابر درآمد سال گذشته دولت از اين محل است، اين در حالي است كه دولت در چند سال گذشته لايحه بودجه به طور مشخص درآمد گمركي حاصل از واردات خودرو را اعلام نمي كرد و ميزان اين درآمد را به همراه درآمد گمركي واردات ساير كالاها محاسبه مي كرد.
تعرفه واردات خودرو سال گذشته به دليل تغيير نرخ مبناي محاسبه عوارض گمركي از مرجع به مبادله اي از 110 به 45درصد تغيير يافت و امسال نيز قرار شد براساس تصميم دولت تعرفه واردات خودرو پنج درصد كاهش يابد و به 40 درصد برسد.
در همين حال مي توان از تقسيم ارزش ريالي بر ارزش دلاري واردات خودرو در سال قبل نتيجه گرفت كه انواع خودروهاي سواري به طور متوسط با ارز 1626 توماني وارد كشور شده اند كه بسيار پايين تر از ارز مبادله اي و كمي بالاتر از ارز مرجع است.
سال قبل واردات خودرو با ارز مرجع اعتراض هاي زيادي را از سوي مردم، كارشناسان و فعالان صنعتي برانگيخت. به گفته مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت خودرو در چند ماه ابتدايي سال مانند ساير كالاها براي واردات ارز مرجع مي گرفت اما بعد از آن اين روند متوقف شد.
در نيمه دوم سال قبل ثبت سفارش خودروهاي سواري با حجم موتور بالاي 2500 سي سي متوقف شد. خودروهاي با حجم موتور پايين تر از اين مقدار نيز براي واردات مشمول دريافت ارز مبادله اي شدند.
با اين حال وزارت صنعت هرگز اعلام نكرد كه در سال گذشته چه تعداد خودروي لوكس با ارز مرجع وارد كشور شد.

 

احتمال تغيير در انتشاراوراق سلف نفتي


مدير نظارت بر بورس ها و بازارهاي سازمان بورس از ابلاغ دستورالعمل اوراق سلف موازي تا دو هفته آينده خبر داد و گفت: احتمال تغيير در انتشار اوراق سلف نفتي وجود دارد.
محمودرضا خواجه نصير در گفت و گو با ايسنا از ابلاغ دستورالعمل سلف موازي تا دو هفته آينده خبر داد و گفت: ساختار انتشار اوراق سلف موازي در بورس كالا طراحي شده و دستورالعمل آن تا دو هفته آينده ابلاغ مي شود.وي افزود: اين اوراق براي كالاهاي مختلفي همچون محصولات فلزي، معدني و كشاورزي طراحي شده و توسط بخش خصوصي منتشر مي شود.
اين مسئول سازمان بورس با بيان اينكه جزئيات انتشار اوراق سلف موازي بعد از ابلاغ اعلام مي شود، در مورد سرنوشت انتشار اوراق سلف نفتي گفت: انتشار اوراق سلف نفتي نيازمند تصويب قانون بودجه بوده و ممكن است در قانون جديد تغييراتي در نحوه و ميزان انتشار آن ايجاد شود.
خواجه نصير گفت: اين در حالي است كه ساختاري در بورس كالا طراحي شده تا قبل از انتشار اوراق سلف نفتي، اوراق سلف موازي براي كالاهاي مختلف در بورس كالا منتشر شود.

 

ايران و گينه صندوق مشترك سرمايه گذاري تاسيس مي كنند


جمهوري اسلامي ايران و گينه كوناكري در نظر دارند تا با ايجاد صندوق سرمايه گذاري مشترك اجراي پروژه هاي كوچك و متوسط را در صدر برنامه هاي خود قرار دهند.
مهدي غضنفري در ديدار وزير امور خارجه گينه كوناكري، ايجاد صندوق مشترك و مذاكرات اوليه براي چگونگي اجرا و نحوه تامين منابع مورد نياز توسط دو دولت را پيشنهاد داد.
همچنين مقرر شد تا موضوع ايجاد صندوق مشترك از طريق سفارت گينه كوناكري پيگيري شود.
وزير صنعت، معدن و تجارت در اين ديدار در سخناني با اشاره به ديدگاه جمهوري اسلامي ايران براي توسعه مناسبات همه جانبه و تقويت همكاري هاي مختلف صنعتي و تجاري ابراز اميدواري كرد تا سطح مبادلات دو كشور افزايش يابد.
غضنفري گفت: در راستاي ارتقاي روابط و مناسبات فيمابين، هرچند تاكنون اقداماتي در قالب مبادله هيئت ها، تشكيل اجلاس كميسيون مشترك و برگزاري نمايشگاه صورت گرفته اما به نظر مي رسد كه ظرفيت هاي موجود براي همكاري مشترك بيش از آن ميزاني است كه در حال حاضر مورد بهره برداري قرار گرفته است.
وي، فعال سازي بخش خصوصي براي گسترش همكاري هاي اقتصادي و تجاري، تشكيل شوراي بازرگانان دو كشور، تبادل هيئت هاي اقتصادي، تجاري، مشاركت در نمايشگاه هاي بين المللي و تخصصي يكديگر با محوريت بخش خصوصي و تعاوني ها را در ارتقا سطح مناسبات فيمابين مهم ارزيابي كرد.
وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به درخواست گينه براي سرمايه گذاري ايران در معادن بوكسيت در منطقه توگو و داوولا در اين كشور، بر ضرورت فراهم نمودن زمينه و حمايت از بخش خصوصي و سازمان زمين شناسي در خصوص فعاليت هاي مطالعاتي، آموزشي، اكتشاف، استخراج و بهره برداري از منابع معدني اين كشور تاكيد كرد.
غصنفري گفت: عمليات پروژه هاي معدن در گينه كوناكري به دليل برخي مشكلات اقتصادي و مسائل ناشي از حمل ونقل به خوبي پيش نرفته اما در صورت فعال شدن اين پروژه ها ايران قادر خواهد بود مواد اوليه توليد آلومينيوم را به كشور وارد كند.
همچنين «لونسني فال» وزير امور خارجه گينه كوناكري با بيان اينكه اراده دو دولت بر توسعه مناسبات است، درخواست كشور متبوعش براي احياي نمايشگاه اختصاصي ايران در كوناكري (پايتخت) را مطرح كرد.
وي ابراز اميدواري كرد تا با برپايي مجدد اين نمايشگاه كه فروش كالا نيز دارد، گامي جديد در توسعه مناسبات باشد.

 

حضور ايران در مسابقات جهاني مهارت آلمان


رئيس سازمان آموزش فني و حرفه اي از حضور تيم ملي مهارت ايران در چهل و دومين مسابقات جهاني مهارت 2013 آلمان خبر داد.
كورش پرند اظهار داشت: اعضاي تيم ملي مهارت كشور براي حضور در مسابقات جهاني آلمان كه از 11 تا 16 تير ماه سال جاري برگزار مي شود اعزام خواهند شد.
پرند ادامه داد: تيم ملي مهارت كشور با 13 نفر رقابت كننده در رشته هاي، الكترونيك، جواهرسازي، جوشكاري، رباتيك، طراحي مهندسي مكانيك، طراحي وب، فناوري اتومبيل، فناوري اطلاعات-راهكارهاي نرم افزاري براي تجارت، فناوري اطلاعات- مديريت سيستم هاي شبكه، فناوري طراحي گرافيك، مكاترونيك در چهل و دومين مسابقات جهاني مهارت كه با حضور يك هزار و 24 رقابت كننده از 65 كشور عضو سازمان جهاني مهارت برگزار مي شود، شركت مي كنند.
رئيس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور در خصوص اهداف شركت در مسابقات جهاني مهارت اظهار داشت: ارتقاي جايگاه ايران در مسابقات جهاني مهارت، ايجاد بستر مناسب جهت رقابت مهارت آموختگان در عرصه هاي جهاني و آشنايي با تكنولوژي پيشرفته جديد، تعميم تجربيات و استانداردهاي جهاني به بخش هاي پژوهشي و آموزشي، كسب تجربه هاي جهاني داوري مسابقات، ارتقاي كمي وكيفي در فرآيند آموزشي از جمله اهداف شركت كشور جمهوري اسلامي ايران در مسابقات جهاني مهارت است.
پرند بيان داشت: تيم ملي مهارت جمهوري اسلامي ايران، پس از 6 دوره حضور در مسابقات جهاني مهارت توانست در چهل و يكمين دوره اين مسابقات (لندن 2011) با كسب معدل امتياز تيمي 63/515، رتبه كشور را نسبت به دوره گذشته 10 پله ارتقا داده و به رتبه ششم در بين 51 كشور شركت كننده نائل گردد و بالاتر از كشورهايي چون انگلستان، كانادا، آلمان، فرانسه، نروژ، دانمارك، سوئد، مالزي، پرتغال و هلند قرار گيرد.

 

با سرمايه گذاري سازمان گسترش كارخانه بافت بلوچ احيا مي شود


معاون سرمايه گذاري صنعتي ايدرو گفت: عمليات نوسازي شركت گسترش صنايع بلوچ با سرمايه گذاري سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران به اتمام رسيد و امسال براي نخستين بار به سوددهي مي رسد.
غلامرضا كرامتي فرد افزود: نوسازي شركت فراگير بافت بلوچ با هزينه 130 ميليارد ريال توسط سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران به انجام رسيد و اكنون علاوه بر خط ريسندگي، خط چاپ و رنگرزي شركت مذكور نيز راه اندازي شده است.
وي ادامه داد: در كنار فعاليت نساجي، با توجه به ظرفيت هاي ويژه منطقه، طرح فرآوري و بسته بندي 8 هزار تن خرما و سردخانه 6 هزار تني با هزينه 105 ميليارد ريال در اين كارخانه راه اندازي شده است.
به گفته وي، شركت فراگير بافت بلوچ در سال 1355 تاسيس شده و در نيمه دوم سال 1388 در شرايطي به سازمان گسترش انتقال يافت كه سالن ريسندگي با 30 هزار متر مربع فضا، 1170 دستگاه ماشين آلات مربوطه در اثر آتش سوزي از بين رفته و بيش از 250 تن از نيروي انساني بيكار شده بودند.
با توجه به كاهش ارزش توليدات شركت، زيان انباشته 170 ميليارد ريال، بدهي 200 ميليارد ريال و مشكلات كارگري، شركت مذكور در وضعيت نامناسبي قرار داشت.
با اقدامات سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، توليد شركت در سال 90 نسبت به سال قبل از آن، 33 درصد رشد داشته و فروش شركت به ميزان 60 درصد افزايش نشان مي دهد. اين روند در سال 91 نيز ادامه داشته و فروش شركت در اين سال بيش از 60 درصد رشد داشته است.

 

وزير اقتصاد در اجلاس سازمان ملل: گرايش هاي سياسي بر بانك جهاني غلبه دارد


وزير اقتصاد كشورمان از سياسي برخورد كردن نهادهاي اقتصادي جهاني از جمله بانك جهاني انتقاد كرد.
سيدشمس الدين حسيني در جريان سخنراني خود در اجلاس اكوسوك (شوراي اقتصادي- اجتماعي سازمان ملل متحد) تصريح كرد: در سال هاي اخير قوانين و رويه هاي اجرايي به گونه اي ساماندهي شده اند كه امكان جذب هرچه بيشتر منابع مالي خارجي در ايران فراهم باشد. انتظار اين است كه نهادهايي همانند بانك جهاني در توجه به اهداف توسعه اي خود كليه اعضا را مورد پوشش قرار داده و صرفا از معيارها و ضوابط درنظر گرفته شده در اساسنامه خود پيروي كنند.
وي افزود: متأسفانه برخوردهاي غيرقابل توجيه اين نهادها از جمله بانك جهاني دراثر غلبه كردن گرايش هاي سياسي باعث شده كه طرح هاي مربوط به جمهوري اسلامي ايران در شرايطي كه از توجيهات كافي نيز برخوردار بوده اند، مورد توجه قرار نگيرد.
وزير اقتصاد ضمن اشاره به تحريم هاي يك طرفه غرب عليه ايران، عنوان كرد: چند سال است كه تعدادي از دولت هاي غربي، جمهوري اسلامي ايران را با ادعاهاي بي اساس و اثبات نشده در زمينه مسائل هسته اي با تحريم هاي اقتصادي مواجه كرده اند. البته جمهوري اسلامي ايران ضمن تأكيد بر حقوق حقه خود در زمينه برخورداري از انرژي صلح آميز هسته اي و با اتكا به ظرفيت هاي بالاي اقتصادي، با اثرات اين تحريم ها بر اقتصاد خود مقابله كرده است.
اين مقام مسئول اضافه كرد: البته ايران در سال هاي اخير برنامه هاي مهمي چون هدفمندسازي يارانه ها را به اجرا گذاشته است كه سبب شده توزيع درآمد در مناطق شهري و روستايي به مراتب بهتر شود به طوري كه ضريب جيني در دو سال اخير از 368،0 به 343،0 در مناطق شهري و از 398،0 به 362،0 در مناطق روستايي كاهش يابد.
وي به بهبود نسبي وضعيت اقتصاد جهاني در سال هاي اخير پرداخت و خاطرنشان كرد: اگرچه در دهه هاي گذشته نرخ تورم در اغلب اقتصادها روند كاهشي داشته است ولي مواردي مثل افزايش قيمت مواد غذايي و افزايش هزينه هاي تأمين انرژي همچنان مي تواند تهديدي براي اقتصاد جهاني به ويژه كشورهاي فقير و با درآمد كم محسوب شود. علاوه بر اين، براساس آخرين آمارهاي بين المللي ميزان جمعيت زير خط فقر در آفريقا 5،47درصد، جنوب آسيا 36درصد، اقيانوسيه بيش از 14درصد و خاورميانه و شمال آفريقا 7،2درصد جمعيت آن مناطق هستند.
وزير اقتصاد شرايط فعلي اقتصاد جهان را نيازمند دست يابي به فرآيند تأمين مالي غير تورم زا، در جهت كاهش فقر و نابرابري و درعين حال سازگار با محيط زيست دانست و توضيح داد: بحران مالي و اقتصادي جهاني عليرغم بهبودهاي نسبي، همچنان تداوم دارد. اختلال جريانات وجوه و مشكلات ايجاد شده براي بازارهاي مالي اثر خود را بر تأمين مالي اقتصاد جهاني براي دستيابي به توسعه پايدار به جاي مي گذارد. اين درحالي است كه حتي قبل از بحران نيز تأمين مالي يكي از مهمترين مشكلات كشورهاي درحال توسعه بوده است.

 

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10