(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه اول اردیبهشت 1389- شماره 19625
 

مخالفت 100 ميليون آمريكايي با سياست هاي دولت فدرال
درخواست شيعيان عربستان از ملك عبدالله به حقوق ما احترام بگذاريد
مجلس تركيه با اصلاح قانون اساسي موافقت كرد
يهوديان مخالف صهيونيسم در بيت المقدس پرچم اسرائيل را آتش زدند
حزب الله : در برابر تحركات نظامي صهيونيست ها سكوت نمي كنيم
25 كشته و 30 مجروح در انفجار بازار پيشاور
رويدادهاي خارجي پاپ در دام صهيونيست ها
مخالفان مصري خطاب به حسني مبارك گلوله هم بزنيد به خيابان ها مي آييم
بر اساس تازه ترين نظرسنجي اكثر مردم عراق آمريكا را مسئول عمليات تروريستي مي دانند



مخالفت 100 ميليون آمريكايي با سياست هاي دولت فدرال

يك سوم مردم آمريكا حكومت اين كشور را تهديدي بزرگ براي آزادي خود دانسته و نظر مثبتي نسبت به دولت فدرال ندارند.
به گزارش واحد مركزي خبر، براساس آخرين نظرسنجي مؤسسه معتبر «پيو»(Pew) نارضايتي و خشم مردم آمريكا نسبت به دولت اين كشور طي 10 سال گذشته دو برابر شده است. آمريكا در حال حاضر 300 ميليون نفر جمعيت دارد.براساس اين آمار تكان دهنده براي كاخ سفيد، 56 درصد شركت كنندگان در نظرسنجي اعلام كرده اند كه از دولت خسته شده اند.البته منظور از دولت در اينجا «دولت فدرال آمريكا» است. اين كشور از 50 ايالت نيمه مستقل تشكيل يافته كه زماني كشورهايي مجزا بوده اند. «آندره كوهوت» رئيس مؤسسه پيو در اين باره گفت: «از لحاظ تاريخي افكار عمومي آمريكا نظر مثبتي به دولت فدرال ندارند.»

 



درخواست شيعيان عربستان از ملك عبدالله به حقوق ما احترام بگذاريد

شيعيان عربستان با ارسال نامه اي به ملك عبدالله، احترام دولت به حقوق قانوني خود را خواستار شدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از پايگاه خبري «راصد»، امضاكنندگان اين نامه، از پادشاه عربستان خواستند، ممنوعيت اقامه نماز جماعت در مساجد تعطيل شده را لغو و دستور آزادي افراد بازداشت شده را صادر كند.
برپايه اين گزارش، بسياري از شيعيان بازداشت شده، به دليل اقامه نماز جماعت در منازل خود، از سوي پليس و نيروهاي امنيتي آن كشور، دستگير و به زندان افكنده شده اند.اين در حالي است كه مقامات عربستاني، طي يك سال و نيم گذشته 9 مسجد شيعيان در شهرهاي شيعه نشين «الخبر»، «الدمام»، «ابقيق»، «راس تنوره» و «الخفجي» را بستند و از اقامه نماز در آنها جلوگيري كردند.

 



مجلس تركيه با اصلاح قانون اساسي موافقت كرد

سرويس خارجي -
علي رغم مخالفت هاي پر سروصداي نمايندگان و نهادهاي سكولار، كليات لايحه اصلاح قانون اساسي تركيه به تصويب مجلس اين كشور رسيد.
روز گذشته نمايندگان مجلس تركيه پس از 18 ساعت بحث نفس گير، سرانجام با 333 راي مثبت، 73 راي منفي و دو راي ممتنع، كليات لايحه اصلاح قانون اساسي سكولار اين كشور را تصويب كردند.
اين واقعه تاريخي كه ديروز در نهاد قانونگذاري تركيه رخ داد، در حقيقت سال ها پيش، يعني از زمان روي كار آمدن حزب عدالت و توسعه، قابل پيش بيني بود.
مردم تركيه اگرچه مسلمانند، اما دهه ها پيش، «مصطفي كمال پاشا» پس از به قدرت رسيدن در اين كشور، پايه گذار دولتي شد كه هيچ سنخيتي با هويت مردمش نداشت. كمال پاشا در سال 1302 (1923) جمهوري تركيه را بر پايه اصل «جدايي دين از سياست» بنا كرد و ملقب به «آتاتورك» شد. او حتي خط عربي را ممنوع و به جاي آن خط لاتين را براي نوشتن زبان تركي مرسوم كرد.
اسلامگرايان ترك پس از دهه ها زندگي در فقر و خفقان ناشي از حكومت سكولارها، آبانماه سال 1381 به پاي صندوق هاي راي رفته و با سپردن مجلس و دولت به دست حزب اسلامگراي «عدالت و توسعه»، پروژه گذار اين كشور از «سكولاريسم» به «مردم سالاري» ديني را كليد زدند.
اين حزب در طول دوران حاكميت خود توانست اوضاع اقتصادي و سياسي تركيه را متحول كرده و تورم و بيكاري را به شكل ملموسي كاهش دهد.
اما يكي از مسائلي كه مردم همواره از آن رنج برده اند، قانون اساسي سكولار اين كشور است كه محدوديت هاي فراواني براي آنان به وجود آورده است. ارتش اما خود را نگهبان اين قانون مي داند و در سال هاي گذشته شاهد بوديم كه بارها توطئه اين نظاميان براي كودتا و سرنگوني دولت اسلامگرا ناكام مانده است. اين قانون همچنين دادگاهي دارد متشكل از قاضياني سكولار كه ملموس ترين اقدام آن عليه ملت ترك، علاوه بر انحلال حزب اسلامگراي «سعادت»، رد مصوبه مجلس اسلامگرا درباره «اعطاي آزادي استفاده از پوشش اسلامي» است.
اخيرا روزنامه حريت چاپ تركيه خبري منتشر كرد كه زياد به مذاق سكولارها خوش نيامد: «با وجود انتقادهاي فراوان حزب عدالت و توسعه (AK) لايحه اي را براي اصلاح قانون اساسي اين كشور به پارلمان ارائه كرد.»
اين اصلاحيه 29 ماده اي دو بند اساسي دارد كه اولي مربوط به كاهش قدرت همان «نهادهاي عالي قضايي» است كه هم اكنون در اختيار سكولارهاست. در صورت نهايي شدن اين مصوبه، قانون انحلال احزاب سياسي بسيار دشوارتر خواهد شد و دادگاه تنها در صورت پيشنهاد پارلمان، اجازه بررسي انحلال يك حزب را خواهد داشت. بند ديگر مربوط به اصلاح شيوه انتصاب اعضاي «شوراي عالي قضايي» است كه قضات دادگاه عالي را تعيين مي كنند در صورت تصويب اصلاحيه، اين دادگاه 17 عضو خواهد داشت كه انتخاب آنها كاملا از كانال مجلس و رياست جمهوري انجام خواهد شد.
حزب عدالت و توسعه از زمان روي كار آمدن، اصلاحات جزيي بسياري را نيز در قانون اساسي سكولار انجام داده است. به نظر مي رسد همين اصلاحات ظاهرا خرد، در حقيقت بخشي از يك حركت نرم به سمت بازنگري هاي اساسي در قانون اساسي تركيه باشد. چرا كه با توجه به لايحه جديد اصلاحات، دادگاه عالي قضايي كاملا به دست اسلامگرايان خواهد افتاد. در اين صورت زمينه براي ابطال قانون اساسي فعلي و نگارش قانون اساسي كاملا جديد فراهم خواهد شد.
به هر صورت هفته آينده مجلس درباره جزئيات لايحه اصلاح راي گيري مي كند. حزب عدالت و توسعه 337 كرسي از 550 كرسي پارلمان را در اختيار دارد و براي تصويب نهايي لايحه اصلاحات به دليل اينكه به آراي دوسوم نمايندگان يعني 367 راي نياز است. اين است كه به احتمال قوي احزاب سكولار با راي منفي خود از تصويب اين لايحه جلوگيري خواهند كرد. حزب عدالت و توسعه با اطلاع از اين امر براي تصويب نهايي لايحه خود راهكار قانوني «همه پرسي عمومي» را پيش بيني كرده و بنا دارد تابستان سال جاري اين رفراندوم را برگزار كند.
طبق آخرين نظرسنجي هاي انجام گرفته توسط موسسات معتبر بيش از 62 درصد مردم تركيه با اين اصلاحات موافقند.
سال ها پيش هفته نامه آمريكايي «نيوزويك» در يادداشتي به قلم «سونر گاگاپتاي» متخصص تركيه در موسسه «موسسه واشنگتن براي خاور نزديك» اين هشدار را داده بود كه اسلامگراها با گذشت زمان به جلو پيش رفته و «سكولارها عقب مانده اند.»
98 درصد مردم تركيه مسلمانند و سكولارها بايد منتظر تغييراتي اساسي تر در نظام سياسي اين كشور باشند.

 



در سالگرد تاسيس رژيم صهيونيستي
يهوديان مخالف صهيونيسم در بيت المقدس پرچم اسرائيل را آتش زدند

يهوديان مخالف صهيونيسم در سالگرد اعلام موجوديت رژيم صهيونيستي در قدس غربي پرچم اين رژيم را به آتش كشيدند.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از روزنامه سعودي الوطن، ده ها يهودي مخالف رژيم صهيونيستي با سر دادن شعارهاي ضد صهيونيستي و آتش زدن پرچم اين رژيم اعلام موجوديت اسرائيل را محكوم كردند.
تظاهركنندگان همچنين با پرتاب سنگ به سوي خودروهاي حامل پرچم اسرائيل شماري از صهيونيست ها را مضروب كردند.
نزديك به 150 نفر از اين يهوديان از فعالان جنبش «ناطوري كارتا» بودند كه اين جنبش يهودي با مسئله صهيونيسم در تمامي اشكال آن و نيز موجوديت رژيم اشغالگر قدس مخالف است.
تعداد اعضاي اين جنبش حدود پنج هزار نفر است كه در سال 1935 تاسيس شده و خواستار اعلام انحلال و پايان عمر اسرائيل است.
يهوديان مخالف صهيونيسم معتقدند كه يهوديان تا زمان ظهور مسيح(ع) حق تشكيل كشور براي خود ندارند.
امتياز نخواهيم داد
خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس پيشنهاد برخي مسئولان عربي در زمينه تحقق آشتي ملي ميان فلسطينيان را محكوم كرد.
وي در زمينه موافقت با شروط سياسي از جمله به رسميت شناختن رژيم صهيونيستي گفت: به خداوند سوگند ياد مي كنم كه مقاومت فلسطين از طريق اسارت هرچه بيشتر نظاميان صهيونيست تمامي اسيران فلسطين را آزاد خواهد كرد.
مشعل در عين حال تاكيد كرد كه هرچه قدر هم محاصره ادامه داشته باشد و تحريم ها تشديد گردد اما امتياز نخواهيم داد.
وي خاطرنشان كرد، خداوند ياروياور ما است و به زودي سد اين محاصره شكسته خواهد شد و رژيم صهيونيستي از كرانه باختري خارج خواهد شد و تمامي رهبران پوشالي كه رژيم صهيونيستي آنان را روي كار آورده و بر ملت ما تحميل كرده است رخت بر خواهند بست.
مشعل گفت: همان طور كه گلعاد شاليت نخستين اسير نبود و به اميد خداوند نيز آخرين اسير نخواهد بود و اين يك وعده است.
فتحي عماد وزير كشور دولت منتخب فلسطين با تاكيد بر آمادگي اين دولت براي نهايي كردن آشتي ملي گروه هاي فلسطيني گفت، حماس خواستار آشتي ملي گروه هاي فلسطيني است ولي در چارچوب خاص و همچنين هيچگاه اجازه ايجاد ناامني و بروز اختلاف و شكاف در باريكه غزه را نخواهيم داد.
راهپيمايي
گروه هاي فلسطيني
احزاب و گروه هاي فلسطيني ساكن نوارغزه روز گذشته با برپايي تظاهرات و راهپيمايي گسترده خواستار توجه جهان عرب و اسلام نسبت به پيامدهاي خطرناك اقدام اخير صهيونيست ها در اخراج اجباري فلسطينيان از خانه و كاشانه شان شدند.جنبش هاي حماس، جهاد اسلامي، جبهه خلق براي آزادي فلسطين، كميته مقاومت ملي فلسطين و ديگر گروه هاي فلسطيني با انتشار يك بيانيه مشترك تاكيد كردند كه گروه هاي مقاومت در مقابل خواسته هاي نامشروع رژيم صهيونيستي كوتاه نمي آيند و تسليم نخواهند شد و به مقاومت خود ادامه خواهند داد.
در اين بيانيه همچنين آمده است، مقاومت حق قانوني و مشروع فلسطينيان است و تا تحقق خواسته هاي اين ملت سرافراز مبارزه ادامه خواهد يافت.
هشدار سازمان ملل
نماينده حقوق بشر سازمان ملل در فلسطين اشغالي نسبت به تصميم رژيم صهيونيستي مبني بر اخراج هزاران فلسطيني از كرانه باختري هشدار داد و آن را نقض حقوق بشر خواند.
ريچارد فولك گفت، بر پايه ماده 49 كنوانسيون چهارم ژنو كوچاندن افراد از سرزمين اشغالي غيرقانوني است.

 



حزب الله : در برابر تحركات نظامي صهيونيست ها سكوت نمي كنيم

سرويس خارجي-
عضو برجسته حزب الله گفت، خويشتن داري لبنان اندازه اي دارد و بيش از اين در مقابل نقض حاكميت و تجاوزات رژيم صهيونيستي سكوت نمي كند.
علي فياض نماينده حزب الله در مجلس لبنان با اشاره به نقض مكرر حريم هوايي و زميني لبنان از سوي رژيم صهيونيستي گفت، اسرائيل از خويشتن داري لبنان سوء استفاده مي كند و مقاومت ملي بيش از اين امكان سوء استفاده را به رژيم صهيونيستي نمي دهد.وي هشدار داد، تهديدات رژيم صهيونيستي رو به افزايش است و تجاوزات مكرر اين رژيم به مرزهاي جنوب لبنان و همچنين حريم هوايي، نقض صريح قطعنامه هاي بين المللي است و طرفداري آمريكا از اين تهديدها بر خطرات ناشي از اين تهديدات افزوده است.
فياض تاكيد كرد، اگر اين تهديدات زمينه چيني براي ماجراجويي اين رژيم عليه لبنان باشد اين رژيم پاسخ محكمي از مقاومت دريافت خواهد كرد و اسرائيل بداند كه اين مسائل راهبرد دفاعي لبنان را هرگز تغيير نخواهد داد.

 



25 كشته و 30 مجروح در انفجار بازار پيشاور

انفجار بمب در مركز ايالت سرحد پاكستان، 25 كشته و دست كم 30 زخمي برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فارس، روز دوشنبه انفجار بمب در يك بازار شهر پيشاور، واقع در نوار قبايلي شمال غرب اين كشور، به مرگ 25 غيرنظامي و جراحت 30 تن ديگر انجاميد. به گفته يك فرمانده پليس محلي، انفجار به شكل انتحاري بوده است و پس از پايان يافتن تظاهرات طرفداران حزب جماعت اسلامي اين شهر به وقوع پيوست. به گفته وي، يك افسر پليس نيز جزو قربانيان اين حادثه است. يك خودرو بر اثر اين انفجار ، منهدم و تعدادي مغازه نيز تخريب شد. شهر پيشاور شنبه گذشته هم شاهد انفجار بمب بود كه مرگ يك دانش آموز و جراحت 10نفر ديگر را در پي داشت.
از افغانستان نيز خبر رسيد، ديروز انفجار بمب در يك پادگان آموزشي شهر كابل، به مرگ دو نظامي ناتو و افغان و سه كودك افغاني ديگر انجاميد.

 



رويدادهاي خارجي پاپ در دام صهيونيست ها

يك هفته نامه آمريكايي طي مقاله اي به بررسي پشت پرده رسوائي هاي اخير كليساي كاتوليك و انتقادات مطرح شده عليه پاپ بنديكت شانزدهم پرداخته و آن را حمله اي از سوي صهيونيست ها مي خواند.
«وينس رايان» رئيس شوراي خوانندگان هفته نامه «آمريكن فري پرس» در مقاله اي با عنوان «پاپ بنديكت به دام صهيونيست ها افتاد» مي نويسد: اغلب پاپ بنديكت شانزدهم را آدم خجالتي و منزوي معرفي كردند كه بيشتر به جاي اينكه به حل مشكلات مخرب كليسا بپردازد، در خانه بوده و به فعاليت هاي خداشناسي و موسيقي كلاسيك مشغول است.
اين در حالي است كه نشريه «نشنال ژورنال» در 13 مارس سال جاري طي مقاله اي نوشت: تهاجم عظيم رسانه هاي جهاني متعلق به لابي صهيونيست ها عليه كليساي كاتوليك، هم اكنون با يك انتقام جوئي همراه شده است. اتهامات در مقياس بزرگ فيزيكي و سوء استفاده از كودكان هستند.
گزارش اين نشريه ادامه مي دهد: ممكن است كسي تصور كند كه بسياري از گزارش هائي كه در مورد رسوائي اخلاقي كشيش هاي كاتوليك مطرح شده، ساختگي هستند اما اگرچه اين ها خبرهاي خوبي نيستند اما حقيقت دارند.
نشنال ژورنال با بيان اينكه مسئله وحشتناك سوء استفاده از كودكان مدت هاست كه وجود دارد اما قدرتي در پشت پرده مانع از گزارش شدن آن شده است، مي نويسد: اين قبيل اطلاعات براي زمان مناسب و وقتي كه مأثرتر باشد، نگه داشته شده است.
رايان ادامه مي دهد: «نشريه «ريان ريپورت»، هشتم فوريه پاپ بنديكت را شخصي معرفي كرده كه مي تواند هر مشكلي با يهوديان را اداره كند. براي مثال وي در آوريل سال 2008 از كنيسه اي در شهر نيويورك بازديد كرد. و در 17 ژانويه 2010 نيز با جامعه يهوديان «كنيسه اعظم رم» ديدار كرد.
پاپ بنديكت شانزدهم در كنيسه اعظم رم با نقل قول از «شوراي دوم واتيكان» كه خود به عنوان مشاور خداشناسي در آن حضور داشت، از فعاليت هاي اين شورا براي كمك به ايجاد روابط نزديك بين كاتوليك ها و يهوديان خبر داد.
گزارش ريان ريپورت در اين باره مي نويسد: او گفت كه كليسا دلسوزي براي ضعف هاي پسران و دخترانش را فراموش نكرده و براي همه آن ها تقاضاي بخشش كرده و آرزو كرده كه به هر طريقي در مبارزه با آنتي سمتيسم و ضديهوديسم شركت كنند.
آمريكن فري پرس مي افزايد: «آبراهام فاكسمن»، رئيس «مجمع ضد افترا» در رابطه با ديدار پاپ از كنيسه رم، پايتخت ايتاليا گفت: پاپ بنديكت حقيقت احترام متقابل را براي خود و پاپ هاي آينده رسمي كرده و به وضوح تأكيد كرده است كه مردمان يهود، مردمان «پيمان خدا» با موسي هستند. مردماني كه گفته هاي آن ها به ايجاد فهم بيشتر و احترام و گفتگوي بين دو دين، كمك مي كند.
فاكسمن در ادامه هشدار مي دهد كه: «اين در حالي است كه همچنان ابري بر فراز رابطه (يهوديان و مسيحيان) وجود دارد و آن مسئله هولوكاست است. هيچ شكي نيست كه ديدار پاپ از كنيسه رم مأيد اهميت روابط كاتوليك ها و يهوديان بوده و ما نيز به گفتگوي همراه با احترام دو طرفه، ادامه خواهيم داد.
به گزارش فارس، وينس رايان ادامه مي دهد: هولوكاست اصل تعصب آميز صهيونيست هاست و نبايد مورد بحث و مطالعه قرار گيرد. تمامي پژوهشگران بايد با اين مسئله موافقت كنند. اگر آن ها با اين قانون تغييرناپذير موافق نباشند، آن ها تبديل به «نفي كنندگان هولوكاست» شده و از حقوق اجتماعي و سياسي خود محروم مي شوند.
اين گزارش مي افزايد: پاپ بنديكت نيز به سرعت متوجه شد كه بخشش اسقف «ريچارد ويليامسون» و سه اسقف ديگر كه توسط پاپ ژان پل دوم تكفير شده بودند، به كام صهيونيست هاي جهان خوش نيامد.
در واقع هدف اصلي صهيونيست ها اسقف ويليامسون بوده كه با شجاعت تمام گفته بود شش ميليون يهودي مورد ادعا، طي جنگ جهاني دوم در اتاق هاي گاز آلمان نمرده اند. ويليامسون آلماني در حالي در مصاحبه با راديو سوئد اين مسايل را مطرح مي كرد كه خود آلمان نيز از جمله كشورهائي است كه نفي هولوكاست در آن جرم محسوب مي شود.
بنابراين گزارش، در جريان جنگ جهاني دوم تعداد زيادي از كشيش ها در آشويتز زنداني شدند و واتيكان نيز مداركي را از اين كشيش ها در اختيار دارد كه نشان مي دهد بخش اعظم ادعاهاي مطرح شده در مورد هولوكاست حقيقت ندارند و هيچ آلماني سعي نكرده تا يهوديان را قلع و قمع كند. همين مسئله شاهدي است بر اين مدعا كه يهوديان منافع زيادي را از ترويج دروغ هولوكاست بدست آورده اند كه از جمله آن ها مي توان به كسب ميلياردها دلار و دارائي هاي ارزشمند در فلسطين اشاره كرد.

 



مخالفان مصري خطاب به حسني مبارك گلوله هم بزنيد به خيابان ها مي آييم

مخالفان مصري ضمن اعتراض به درخواست برخي نمايندگان براي به گلوله بستن تظاهركنندگان، خطاب به رئيس جمهور مصر اعلام كردند كه شليك گلوله در ادامه تظاهرات تاثيري ندارد.
به گزارش پايگاه اينترنتي «القدس العربي»، هواداران جنبش ششم آوريل در واكنش به تهديد نمايندگان حزب ملي دموكرات حاكم مصر مبني بر درخواست به گلوله بستن مخالفان دولت، خواستار برگزاري تظاهرات گسترده در مقابل پارلمان شدند.
در بيانيه اي كه از سوي اين جنبش صادر شد از مخالفان رژيم مبارك براي برگزاري تظاهرات گسترده در مقابل مجلس با نام تظاهرات «ضد تيراندازي داخلي» دعوت شده است.جنبش ششم آوريل در بيانيه خود با اشاره به تهديد نمايندگان پارلمان مبني بر به گلوله بستن مخالفان حكومت حسني مبارك اعلام كرد: سخنان نمايندگان وابسته به حزب ملي حاكم، جز گسترش و تعميق نفرت در ميان مردم مصر و حذف فيزيكي مخالفان توسط حزب حاكم چيزي دربر نخواهد داشت و ما را مصمم تر از گذشته مي كند.

 



بر اساس تازه ترين نظرسنجي اكثر مردم عراق آمريكا را مسئول عمليات تروريستي مي دانند

براساس آخرين نظرسنجي 55 درصد مردم عراق، اشغالگران آمريكايي و همپيمانان عرب واشنگتن را مسئول انفجارهاي خونين عراق مي دانند.
به گزارش خبرگزاري مهر، براساس نظرسنجي پايگاه اينترنتي «المحيط» كه به تازگي انجام شده است، مردم عراق اشغالگران آمريكايي و همپيمانان عرب آنها را مسئول انفجارهاي خونين عراق در سال هاي اخير مي دانند. اين در حالي است كه تنها هفت درصد عراقي ها در اين نظرسنجي، انگشت اتهام را به سمت «القاعده» گرفتند. آمريكايي ها براي توجيه حضورشان در عراق، از سال نخست اشغال اين كشور (2003) تاكنون مرتبا حملات تروريستي در عراق را به القاعده نسبت مي دهند.
15 درصد عراقي ها نيز طبق نظرسنجي مذكور، انفجارهاي خونين اين كشور را به عوامل حزب منحل شده بعث نسبت مي دهند. طي دو سال گذشته بغداد شاهد انفجارهاي خونيني بوده كه هزاران شهيد و مجروح بر جاي گذاشته است.

 

(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14