(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 18  آذر  1391 - شماره 20375

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
بحران كاتاليزور مي خواهد (يادداشت روز)
عرق ! (گفت و شنود)
مهمانپرست:
پذيرش حق غني سازي در ايران لازمه تداوم مذاكرات با 1+5 است
حداد عادل: انتخابات دو قطبي است
مرتضوي: جلسات وزارت كشور،
شوراي نگهبان و هيئت نظارت مجلس براي انتخابات رياست جمهوري ادامه دارد
ترديدافكني آمانو در آستانه مذاكرات ايران و آژانس
كيهان و خوانندگان
مسئول گرفتاري هاي جبهه اصلاحات همين حزب مشاركت است (خبر ويژه)
پاسخ موسوي خوئيني ها به پيشنهاد نامزدي خاتمي (خبر ويژه)
اشپيگل: پيشرفت هاي رزم دريايي ايران اغراق نيست (خبر ويژه)
دستورالعمل جديد اصلاح طلبان از اتحاديه اروپا رسيد (خبر ويژه)


بحران كاتاليزور مي خواهد (يادداشت روز)

سوريه و مصر، دو كشور در شمال و جنوب مرزهاي فلسطين اشغالي، شرايطي آميخته با التهاب را سپري مي كنند. ظاهرا صورت اتفاقات در سوريه و مصر متفاوت است اما در باطن اين دو وضعيت، 2 روي يك سكه هستند. آقاي محمد مرسي در ماجراي سوريه، جايي ايستاد كه آمريكا و عربستان و قطر ايستاده بودند. او حكومت سوريه را تخطئه كرد و درباره نقش مداخلات خارجي در تكوين و تداوم بحران هيچ نگفت. مرسي اما در پنجمين ماه رياست جمهوري، با تجارب قابل توجهي روبروست. اولين رئيس جمهور پس از انقلاب ژانويه 2010 اكنون برخي حقايق را در آشوب هاي قاهره مي بيند و در برنامه زنده تلويزيوني مي گويد «عده اي پول و سلاح گرفته اند تا به مردم حمله كنند و آرامش و ثبات را در مصر به هم بريزند.» اينكه محمد مرسي در ماجراي سوريه، بازي آمريكا و عربستان و قطر را خورده و عليه حاكميت سوريه سخن گفته باشد، مانع از آن نيست كه محور ارتجاع، بازي مشابهي را عليه دولت جديد مصر پياده نكند. هرچه باشد مصر نيز مانند سوريه، همسايه رژيم اشغالگر قدس و در حال فاصله گرفتن از رژيم آمريكايي سابق (مبارك) است.
اسرائيل ظرف يك ماه 3 ضربه استراتژيك مهم را دريافت كرد. ابتدا در جنگ 8 روزه غزه، مشت خالي قدرت خود را مقابل توان فزاينده حماس (ضعيف ترين حلقه مقاومت اسلامي) باز كرد. پس لرزه انفجار موشك هاي حماس در تل آويو و بيت المقدس و هرتزليا فروكش نكرده بود كه مجمع عمومي سازمان ملل عضويت ناظر فلسطين را پذيرفت. مهم تر از اصل اين عضويت، شمارش حاميان رژيم صهيونيستي در «جامعه جهاني» بود؛ 7-6 كشور معدود! اما اين آمار صرفا نشانه انزواي اسرائيل نبود. اين تعداد، در واقع نشانه كاهش شديد قلمرو نفوذ آمريكا در جهان هم بود. به فاصله يك هفته، مجمع عمومي سازمان ملل قطعنامه اي- غيرالزام آور- تصويب كرد كه از رژيم صهيونيستي مي خواست تن به نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي دهد و درهاي تاسيسات اتمي خود را به روي ناظران باز كند. اين بار نيز همان 7-6 كشور مشخص با قطعنامه مخالفت كردند. پس بي دليل نبود كه 10 روز پيش، آمريكا هزينه بي آبرويي را به جان خريد و از لغو كنفرانس بين المللي «خلع سلاح اتمي در خاورميانه» به خاطر نگراني نسبت به انزواي بيشتر اسرائيل و فشار بر اين رژيم خبر داد. مجموعه اتفاقات فشرده در كمتر از يك ماه راوي اين واقعيت مهم بود كه پس از 64 سال، ريشه هاي رژيم جعلي جاگير نشده است. تشديد التهابات در سوريه- جنوب و شمال سرزمين هاي اشغالي- به يك معنا بازخورد فشار وارده و فزاينده بر اسرائيل است.
انقلاب و دولت جديد مصر تحت فشار شديدي قرار دارد. مرسي در زمينه معارضه با رژيم مبارك- كه هنوز برخي اجزاي آن سر كارند- با دشواري مواجه است. مرسي 5 ماه پيش با احمد شفيق (آخرين نخست وزير حسني مبارك) پنجه در پنجه انداخت و اكنون با جبهه نجات ملي متشكل از محمد البرادعي، عمرو موسي و حمدين صباحي و ديگران مواجه است. چيزي شبيه انقلاب خودمان در حد فاصل سالهاي 57 و .58 در ايران نيز آمريكايي ها روي طيفي از چهره هاي سياسي حساب باز كرده بودند، از شاپور بختيار عضو جبهه ملي تا امثال حسن نزيه و مهندس بازرگان و بني صدر و حتي چپ هاي دو آتشه اي نظير سران سازمان مجاهدين خلق. برنامه اين بود كه تكنوكرات ها، ملي گراها، شبه ملي- مذهبي ها و حتي خلقي ها مدام به مثابه جريان موازي در مقابل رهبري امام خميني(ره) علم شوند و آدرس اشتباه به مردم نشان دهند. البته جريان اخوان المسلمين و محمد مرسي به تدريج عيار خود را نشان خواهند داد اما مهم اين است كه فعلا صرف نظر از اشخاص، اسرائيل و آمريكا از «بيداري اسلامي» هراسانند همان گونه كه «مقاومت اسلامي» در شمال و جنوب سرزمين هاي اشغالي را تهديد اول مي شمارند. در اين فضا اگر دولت منتسب به اسلامگرايان مصر ساقط شود و ارتجاع (ضد انقلاب) احيا گردد كه فبها اما اگر اين اتفاق هم نيفتد ولي دولت جديد تضعيف شود به اعتبار فشارهاي اقتصادي موجود مجبور خواهد شد پشت مقاومت اسلامي فلسطين را خالي كند. يا به عبارتي فضاي تنفس رژيم صهيونيستي را باز بگذارد.
شايسته تأكيد است كه تلاطم فعلي در مصر و تحركات موجود براي جلوگيري از همه پرسي قانون اساسي جديد و استقرار نظم سياسي تازه، همچنان خلأ رهبري را به رخ مي كشد. به يك معنا، در قياس با تحولات همين روزهاي ملتهب مصر مي توان شامخيت و منحصر به فردي انقلاب اسلامي را بهتر فهميد. هنر حضرت امام(ره) اين بود كه با وجود بحران سازي هاي به مراتب شديدتر دشمنان، همه پرسي جمهوري اسلامي و قانون اساسي آن را براي روشن كردن واقعيت هاي «ايران جديد» به اجرا گذاشت تا براي هميشه، جمهوري اسلامي ايران و قانون اساسي آن ممهور به مهر اكثريت قريب به اتفاق ملت ايران باشد. بعدها حسن نزيه ملي گرا و فرخ نگهدار رئيس سازمان فداييان خلق با اعتراض مواجه شدند كه چرا به رهبري ديني آيت الله خميني تن دادند؟ به گزارش گويانيوز، نزيه در اين باره گفته بود «واقعيت اين است كه ما توان بسيج 50 نفر را هم نداشتيم اما هر فراخوان آيت الله خميني با استقبال ميليون ها نفر همراه مي شد و اگر ما همراهي نمي كرديم، منزوي مي شديم». نگهدار نيز بهمن ماه سال گذشته در مصاحبه با سايت اينترنتي ميهن اذعان كرد «من فهميدم آيت الله خميني در كشور نفوذ فوق العاده اي دارد و تكيه او بر مردم است... به خاطر دارم در سال 49 در اطراف دهات بين قم و كاشان همراه با دوستم احمد اشرف سفر مي كرديم و مي ديديم در خانه روستاييان آنجا عكس آقاي خميني بر ديوار بود و سخنش اعتبار داشت... او براي همه كسي بود كه سد بزرگ و شكست ناپذير شاه را شكست. اين قدرت، چشم ها را خيره و ايجاب مي كرد براي ايشان نامي مثل رهبر يا امام انتخاب شود».
شامخيت ايران 34 سال پس از انقلاب اسلامي همچنان به چشم مي آيد. كاندوليزا رايس وزير خارجه دولت بوش- كسي كه از درد زايمان خاورميانه جديد در بحبوحه جنگ 2006 لبنان سخن گفت- به تازگي تحليلي در روزنامه واشنگتن پست نوشته و خاطرنشان كرده؛ «موقعيت در خاورميانه براي بازسازي مجدد قوا و حفظ توازن نيروها ديگر از دست ما خارج شده است... ما در سوريه نمي توانيم ماجراي ليبي را تكرار كنيم چرا كه همه چيز متفاوت است و چنين فكري بيشتر به يك قمار پرخطر مي ماند... امروز ايران از مرزهاي قوميتي و نژادي عبور كرده و نفوذ خود را در لبنان و عراق و سوريه گسترش داده است. سوريه براي ايران پلي در جهت رسيدن به خاورميانه عربي است... خطرات در خاورميانه رو به فزوني است و خاورميانه در موقعيتي بسيار خطرناك قرار گرفته است. اگر خاورميانه از هم بپاشد، نظم منطقه اي موجود در معرض تهديد قرار مي گيرد. در اين صورت ايران برنده ماجرا و ما بازنده بازي خواهيم بود. جنگ در خاورميانه ناگزير است. درگيري ها در منطقه به تدريج به اوج خواهد رسيد. انتخابات آمريكا تمام شده است. آمريكا همين الان بايد كاري بكند». تحليل رايس با همين عبارت به پايان مي رسد. «آمريكا بايد كاري بكند». اما او هم مانند خيلي ها نمي داند چه كار بايد كرد، اگرچه مي داند نبض تحولات مهم منطقه در دستان ايران است. او و خيلي ها مي بينند كه به واسطه تولد خاورميانه جديد، انهدام ته مانده قدرت امنيتي و سياسي رژيم تل آويو جدي شده است. او همان 6 سال پيش، از برخي سران اخوان المسلمين شنيد كه مي گويند الگوي مبارزاني ما جنبش حماس و حزب الله هستند، يعني كه «مقاومت اسلامي» الگوي ارتقا يافته «بيداري اسلامي» خواهد بود. اقتضاي اين درك توأم با هراس از وضعيت جديد، توجه و تمركز روي موتور مقاومت و بيداري اسلامي در ايران است.
افزودن بر فشار تحريم ها تا آنجا كه ممكن است، يكي از حربه ها مي تواند باشد. آنها مايلند اين فشار را تا فوريه و مارس (بهمن و اسفند) حداكثري كنند اما اين كافي نيست.
اين روند به خودي خود عقيم مانده و براي نتيجه گرفتن، نيازمند كاتاليزورهايي در داخل ايران است. 6 ماه ديگر انتخابات رياست جمهوري در ايران برگزار مي شود. اين ايستگاه مهمي است چرا كه به طور طبيعي تنور رقابت ها داغ مي شود و هيجان هاي سياسي فزوني مي گيرد. آرزوهاي حداقلي و حداكثري را در اين ميان در جبهه غرب مي توان رصد كرد. برآيند اين آرزوها آن است كه به موازات ملتهب شدن فضاي سياست داخلي، از توجه و تمركز ايران نسبت به تحولات منطقه كاسته شود و قدرت اثرگذاري ايران در اين تحولات رو به نقصان گذارد. مثلث آمريكا و اسرائيل و انگليس- و متحدان مرتجع منطقه اي آنها نظير رژيم سعودي كه در ارتباط با برخي اعضاي جريان فتنه فعال شده- كليد قفل هاي بي شمار خود در افغانستان و عراق و سوريه و لبنان و فلسطين و بحرين و حتي مصر را در ايران مي جويند و جمهوري اسلامي را ام المسائل و ام المصائب(!) خود مي دانند. از نگاه آنان 6 ماه آينده چه در نسبت با ايران و چه در مقياس تحولات منطقه، مقطع زماني بسيار مهم و تكرارناپذيري است.
تنها به يك روش مي توان از عهده جبهه مقاومت و بيداري اسلامي با محوريت ايران برآمد و آن مشغول و ملتهب شدن ايران از داخل است. قانون اساسي و ضمانت آن- ولايت فقيه- مركز ثقل و ثبات فعلي جمهوري اسلامي است. بنابراين به هر نحو ممكن بايد اين مركز ثقل و ثبات و تنظيم ترافيك سياست را به چالش كشيد. آنها حتي از آشوب در خيابان نتيجه نگرفتند و با نتايجي خلاف مهندسي آشوب، شبكه و سازمان سياسي ساخته شده در طول 2 دهه را وادار به آفتابي شدن و انتحار كردند. از مهره هاي سوخته كار چنداني برنمي آيد، بنابراين بايد روي ديگر حلقه ها و اشخاص حساب كرد. حلقه هايي كه از سر سوءتفاهم و توهم بتوانند مشابه كار طعمه هاي انتحاري را -اين بار به شكل سياسي- در ايران انجام دهند. آنها بايد بتوانند چاشني انفجار عمليات فريب دشمن باشند و با جنجال و حاشيه سازي و برجسته كردن مسائل فرعي، ايرانيان را مشغول خود سازند؛ شايد بدين ترتيب اسرائيل از زير چادر اكسيژن زنده بيرون آمد و آمريكا توانست تجديد قوا كند. از نگاه دشمن براي كشيدن ترمز جمهوري اسلامي، ابتدا بايد اصولگرايي و اصولگرايان را در ايران منحل يا ضعيف كرد. برجسته كردن اختلافات فرعي، بخش مهمي از اين توقع را برآورده مي كند. دولت و مجلس نيز به هر ميزان كه آلوده اين بازي شوند، از نقش آفريني در خط مقدم مقاومت و بيداري اسلامي باز خواهند ماند، چنان كه بعضا چنين شده است. براي مثال از دل دوستي با مردم اسرائيل! حمايت از بيداري و مقاومت اسلامي به عنوان عمق استراتژيك جمهوري اسلامي نخواهد جوشيد.
محمد ايماني
 


عرق ! (گفت و شنود)

گفت: برخي از سران و عوامل فتنه خيلي اصرار دارند وطن فروشي و جنايت هايي كه در فتنه آمريكايي- اسرائيلي 88 مرتكب شده اند، به فراموشي سپرده شود.
گفتم: مگر آنهمه جنايت و مزدوري و آشوب آفريني به نفع آمريكا و اسرائيل و انگليس، ائتلاف با بهايي ها و منافقين و سلطنت طلب ها و اهانت به ساحت امام حسين(ع)، آتش زدن مسجد و كشتن زن و مرد بي گناه و... فراموش شدني است؟!
گفت: ولي يك جوري درباره شركت يا عدم شركت خود در انتخابات حرف مي زنند كه انگار قرار است بعد از آنهمه جنايت، باز هم آنها را به حريم مقدس نظام راه بدهند!
گفتم: چه عرض كنم؟! پليس، راننده اي را كه بدجوري قيقاج مي رفت متوقف كرد و دهانش را بو كرد و پرسيد؛ عرق كوفت كرده اي؟ و يارو گفت؛ نه قربان! افسر پليس پرسيد؛ پس چرا دهنت بوي عرق ميده؟ و يارو گفت؛ قربان! از بس حرف زيادي زده ام، دهنم عرق كرده!
 


مهمانپرست:

پذيرش حق غني سازي در ايران لازمه تداوم مذاكرات با 1+5 است

سخنگوي وزارت خارجه كشورمان تاكيد كرد كه چنانچه گروه 1+5 حق ايران را در داشتن برنامه غني سازي اورانيوم به رسميت بشناسد، تهران آمادگي كامل براي پاسخ به ادعاهايي كه مطرح مي كنند را دارد.
رامين مهمانپرست در گفت وگو با ايسنا در اين باره گفت: از آن جا كه اظهارنظرهاي مختلفي توسط كشورهاي 1+5 صورت مي گيرد و اظهار علاقه مي كنند كه اين نشست ها دنبال شود و ادامه يابد حتما از مذاكرات استقبال مي كنيم. اما توصيه كرديم كه رويكرد منطقي بر آن حاكم باشد. راه رسيدن به توافق مي تواند به سرعت به دست آيد.
وي گفت: از نظر ما اگر حقوق مسلم مان در فعاليت هاي هسته اي صلح آميز به رسميت شناخته شود و از داشتن حق غني سازي در محدوده فعاليت هاي صلح آميز بهره مند باشيم بقيه نگراني هايي كه ادعا مي شود، به سرعت قابل رفع است و ما آمادگي كامل براي ورود به مذاكرات داريم.
جزاير سه گانه؛ ايراني بوده هست و خواهد بود
دستيار ويژه وزير امور خارجه كشورمان در مورد نزديك شدن اتحاديه عرب به اروپا در مورد جزاير سه گانه ايراني نيز گفت: همواره سعي كرده ايم توجه كشورهاي منطقه را به خطر و تهديد اصلي منطقه يعني رژيم صهيونيستي جلب كنيم و همواره در مذاكرات تاكيد كرده ايم كه يكي از ترفندهايي كه حاميان رژيم صهيونيستي در منطقه دنبال مي كنند طرح موضوعات تصنعي و حاشيه اي براي ايجادت اختلاف بين كشورها است تا موضوع اصلي فراموش شود. مسئله جزاير سه گانه ايراني از نظر ما مسئله كاملا روشني است. جزاير متعلق به ايران بوده، هست و خواهد بود.
وي تاكيد كرد: اگر مباحثي به صورت متفرقه طرح مي شود، آن را در راستاي ايجاد اختلاف بين كشورهاي منطقه براي درگير كردن آن ها با هم و ايجاد مسائل حاشيه اي و راه نجاتي براي رژيم صهيونيستي مي دانيم. كشورهاي منطقه بايد با هوش و درايت نسبت به اين فتنه ها برخورد كنند و مراقبت كنند كه اسير اين فتنه ها نشوند. راه حل مناسب براي داشتن بهترين شرايط با ثبات، امنيت و پيشرفت و توسعه كشورها در همكاري هاي منطقه اي، كاستن از تنش ها و دور شدن از فتنه ها و مسائل حاشيه اي بي اساس است و به جاي اين بايد براي روابط همه جانبه و تقويت و توسعه همكاري ها برنامه ريزي كرد.
پيشنهاد همكاري هاي منطقه اي براي مقابله با تجاوز پهپادها
مهمانپرست در ادامه اين گفت وگو در مورد همكاري ايران با كشورهاي منطقه براي انجام اقداماتي در مورد تجاوز به حريم هوايي كشورها از طريق پهپادها گفت: آمادگي داريم در مورد همه موضوعاتي كه امنيت منطقه را تهديد مي كند با همه كشورهاي منطقه همكاري كنيم. راه حل همكاري هاي منطقه اي را بهترين روش حل بحران ها و ايجاد ثبات و امنيت در منطقه مي دانيم. در هر بحراني كه در كشورهاي منطقه و يا بين آن ها وجود داشته باشد از همكاري، تبادل ديدگاه ها و رايزني هاي سياسي حمايت مي كنيم. وي تاكيد كرد: اين ظرفيت وجود دارد كه كشورهاي منطقه با هم افزوني خود بهترين شرايط ثبات، امنيت و توسعه را براي مردم منطقه خود فراهم كنند. يكي از اين موارد به تجاوزات به حريم هوايي كشورها از طريق پهپادها برمي گردد. اصولا اگر كشوري توانايي دفاع از خود را نداشته باشد حتما مورد تجاوز قرار مي گيرد و حتما احتمال بروز درگيري افزايش مي يابد. براي اين كه از وقوع جنگ، درگيري و بي ثباتي جلوگيري كنيم، بايد توانايي هاي دفاعي خود را افزايش دهيم. اگر ظرفيت هاي دفاعي كشورهاي منطقه در كنار هم قرار گيرد توانايي و اقتدار دفاعي كل منطقه افزايش مي يابد و اين بيش ترين شرايط را براي ثبات و امنيت فراهم مي كند.
 


حداد عادل: انتخابات دو قطبي است

غلامعلي حداد عادل گفت: انتخابات آينده دو قطبي است كه در يك طرف اصولگرايان و در طرف ديگر اصلاح طلبان و جريان انحرافي قرار دارد.
رئيس فراكسيون اصولگرايان در مراسم اختتاميه همايش دبيران استاني جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي در مشهد افزود: انتخابات همواره يك پنجره طمع براي دشمنان نيز هست، آنها تلاش مي كنند بر روند انتخابات تأثير بگذارند، سه جريان اصولگرايان، اصلاح طلبي و انحرافي در انتخابات آينده حضور دارند.
وي گفت: جريان انحرافي و فتنه رفتار يگانه اي دارند كه ادبياتشان متفاوت است. انتخابات آينده در واقع دو قطبي است كه در يك طرف اصولگرايان و در طرف ديگر اصلاح طلبان و جريان انحرافي قرار دارد.
حداد عادل با اشاره به تجربه انتخابات 88 كه مردم يك ركورد مشاركت در دنيا به نمايش گذاشتند، گفت: عده اي انگ تقلب را به يك نظام ديني زدند و لطمه اي به حيثيت نظام وارد كرده كه كمتر از ضربه صدام نبود بايد كاري كرد كه انتخابات موجب سرافرازي شود.
وي وظيفه هر اصولگرايي را شناخت ميدان و پرهيز از گسيخته شدن زنجيره پيروزي اصولگرايان برشمرد و گفت: خط قرمز جبهه اصولگرايان تعدد كانديداهاست.
حداد عادل انتخابات را يك امتحان براي اشخاص و احزاب برشمرد و افزود: همه بايد در برابر اين سوال قرار بگيرند كه آيا انقلاب را براي خود يا خود را براي انقلاب مي خواهند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري كه اگر افرادي با احساسات مردم بازي كنند به كشور خيانت كرده اند، گفت: بايد مراقب بود تا در زمين دشمن بازي نكنيم.
حداد عادل اظهار داشت: دستور توقف سوال مجلس از رئيس جمهور در همين راستا از سوي رهبري صورت گرفت كه نشان دهنده ملاكي از بصيرت است.
وي در پايان گفت: من معتقد بر ضرورت كار تشكيلاتي هستم و تاسيس جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي كار مبارك و درستي است اما بايد مراقب بود كه جمعيت هدف نباشد بلكه جمعيت وسيله خدمت به انقلاب باشد.
مشكلات كنوني ناشي از عدول از اصولگرايي است
عليرضا زاكاني نيز در آئين پاياني سومين كنگره سراسري جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي گفت: اشكالات پيش آمده در داخل جبهه اصولگرايان ناشي از گفتمان اصولگرايي نيست بلكه برآمده از عدول از اصولگرايي است.
زاكاني كم فروغ بودن كار حزبي در ايران را ناشي از تجربه و خاطره ناخوشايند مردم برشمرد و گفت: ارائه يك الگوي عملي و درست بر مدار مصلحت نظام و انقلاب بايد انجام گيرد.
 


مرتضوي: جلسات وزارت كشور،

شوراي نگهبان و هيئت نظارت مجلس براي انتخابات رياست جمهوري ادامه دارد

رئيس ستاد انتخابات وزارت كشور گفت: هم اكنون ستاد انتخابات وزارت كشور، شوراي نگهبان و هيئت نظارت مجلس نشست هاي مختلفي را براي هماهنگي برگزاري انتخابات رياست جمهوري و شوراها برگزار مي كنند.
صولت مرتضوي در گفت وگو با خبرگزاري تسنيم در خصوص فعاليت هاي ستاد انتخابات وزارت كشور در آستانه انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: هم اكنون فعاليت ها در ستاد انتخابات به خوبي انجام مي شود و هيچ وقفه اي در برنامه ريزي براي انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي شهر و روستا وجود ندارد.
وي تأكيد كرد: هم اكنون ستاد انتخابات وزارت كشور، شوراي نگهبان و هيئت نظارت مجلس نشست هاي مختلفي را براي هماهنگي برگزاري انتخابات رياست جمهوري و شوراها برگزار مي كنند.
مرتضوي با بيان اينكه موافقت هاي لازم براي برگزاري انتخابات مياندوره اي مجلس در چهار حوزه انتخابيه كه در انتخابات دوره نهم صندوق هايشان باطل شد انجام شده است، گفت: همچنين در دو حوزه انتخابيه انتخابات مجلس خبرگان برگزار خواهد شد.
وي با بيان اينكه زمان بندي رسمي انتخابات رياست جمهوري در موعد مقرر از سوي وزير كشور اعلام خواهد شد، در خصوص اعلام ارديبهشت ماه به عنوان زمان ثبت نام انتخابات رياست جمهوري از سوي جانشين رئيس ستاد انتخابات كشور، گفت: آقاي نوري هيچگاه زمان ثبت نام انتخابات رياست جمهوري را مطرح نكرده است.
گفتني است، مدير كل دفتر انتخابات وزارت كشور پيش از اين در گفت وگو با يكي از خبرگزاري ها اعلام كرده بود ثبت نام كانديداهاي شوراي شهر در فروردين ماه و انتخابات رياست جمهوري در ارديبهشت ماه انجام خواهد شد.
بنابراين گزارش، انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري و چهارمين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا در روز جمعه بيست و چهارم خرداد ماه سال 1392 برگزار مي شود.
همچنين انتخابات اولين مياندوره اي نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در چهار حوزه انتخابيه براي انتخاب 4 نماينده همزمان در شهرهاي دماوند و فيروزكوه يك نماينده، ايلام، ايوان، شيروان و چرداول، مهران و ملكشاهي- يك نماينده ، تويسركان- يك نماينده و تنكابن، رامسر و عباس آباد- يك نماينده برگزار مي شود.

 


ترديدافكني آمانو در آستانه مذاكرات ايران و آژانس

در فاصله يك هفته مانده به دور جديد مذاكرات ميان ايران و آژانس در تهران، آمانو بار ديگر ادعا كرد كه اجازه بازرسي از سايت پارچين به بازرسان آژانس بسياري از شبهات را برطرف خواهد كرد.
«يوكيا آمانو» طي سخناني در دانشكده وزارت خارجه آمريكا بازديد بازرسان آژانس از پايگاه نظامي پارچين را برطرف كننده بسياري از شبهات درباره برنامه هسته اي ايران قلمداد كرد.
روزنامه لس آنجلس تايمز در اين باره به نقل از آمانو مدعي شد، با وجود مذاكراتي كه با ايران داشته ايم پيشرفت كمي در اين رابطه حاصل شده كه بتوان گفت كه آيا ايران به دنبال سلاح هسته اي هست يا نه.
آمانو در ادامه گفت: در سال جاري ميلادي مذاكرات گسترده اي با ايران داشته ايم، اما با اين وجود اين مذاكرات به نتيجه نرسيده است.
روزنامه اكسپرس تريبون نيز به نقل از آمانو نوشت: بازرسي بازرسان آژانس از سايت پارچين در نزديكي تهران براي ما مفيد خواهد بود.
براساس اين گزارش مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در خصوص دسترسي به سايت پارچين گفت: من همچنان معتقدم كه اگر ما به پارچين دسترسي داشته باشيم در اينكه فهم بهتري از فعاليت هاي گذشته و فعلي پارچين داشته باشيم بسيار مفيد خواهد بود.
دور جديد مذاكرات ميان ايران و آژانس قرار است پنجشنبه هفته جاري (23 آذر) در تهران برگزار شود.
پيش از اين جمهوري اسلامي ايران اعلام كرده است كه اجازه بازرسي از سايت پارچين مستلزم تدوين مداليته اي جديد با گام هاي مشخص ميان ايران و آژانس است؛ چرا كه بازرسان آژانس سال 2005 دوبار از اين سايت بازرسي انجام داده اند و همان زمان به غير هسته اي بودن فعاليت ها در اين سايت اذعان كرده اند.
تحليلگران سياسي معتقدند كه اظهارات آمانو در آستانه مذاكرات 23 آذر نوعي ترديدافكني در نتيجه و تداوم اين مذاكرات است.
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 32320003
¤«با حسين» از «يا حسين» يك نقطه كم دارد ولي يا حسين گفتن كجا و با حسين بودن كجا. در اين ماه محرم با حسين و در راه حسين باشيم. ان شاءالله.
3734---0918
¤جمهوري اسلامي از بدو تولد تاكنون دائم در تحريم بوده است و در تحريم رشد و نمو كرده است و چنين كشوري كه آبديده است نه تنها از تحريم نمي ترسد بلكه شكست ناپذير است. هر روز كه از عمر با بركت نظام اسلامي مي گذرد به اين حقيقت بيشتر پي مي برم كه اين مملكت صاحب دارد و ان شا ءالله بايد به صاحبش تحويل شود.
محمود نصيري از مشهد مقدس
¤دعا مي كنم رئيس جمهور محترم يادداشت روز كيهان تاريخ 13/9/91 «ولي هرگز نمي بارد» را بخوانند.
6333---0911
¤رهبر بزرگ و آزاده ما تمام مطالبي را كه شما در يادداشت روز شنبه 11/9/91 خود با عنوان «دست برتر» نوشته ايد، يادآوري كرده اند و اميدوارم مسئولان قدر چنين رهبري را بدانند. ايشان بياناتي فرمودند كه در پيچ تاريخي هستيم. حضرت آقا هر حرفي مي زنند بايد مطمئن باشيم كه چند سال آينده را ديده اند ما به چنين رهبري افتخار مي كنيم و سرباز ولايي ايشان هستيم.
6094---0937
¤آقاي مرسي اگر عزت خود به ملت و كشور انقلابيت را مي خواهيد هرگز نبايد تن به ذلت داده و دست نياز به سوي آمريكا دراز كنيد. مقروض كردن كشور مصر همان و تحت استعمار آمريكا رفتن همان. بالاخره بايد ميان شما و حسني مبارك تفاوتي وجود داشته باشد.
هموطني از سراب
¤اگر بحث حجاب در جامعه منتفي است اعلام كنيد چون وضعيت بدحجابي در بين قشري از زنان بيداد مي كند، در غرفه چيني ها در نمايشگاه بين المللي خانمها اصلا حجاب نداشتند و كسي هم نظارتي بر آنها نداشت.
يك بازديدكننده نمايشگاه
¤اگر شرط تاييد نامزدي رياست جمهوري از سوي گروهي از نمايندگان مجلس اقدام خوبي است همين شرط را براي نامزدي نمايندگي مجلس نيز بگذارند يعني اينكه هر نامزد نمايندگي مجلس بايد از سوي تعدادي از مديران دولتي تأييد بشوند!
6590---0916
¤آقاي رئيس جمهور كه اينقدر دم از قانون مي زند چرا در كار قوه مقننه دخالت مي كند ايشان بايد به مسائل اجرايي خود برسند. ما به عنوان يك راي دهنده به ايشان انتظار داريم به وظايف خود عمل كند.
9800---0919
¤اين شرط كه نامزدهاي رياست جمهوري بايد از يك تعداد نخبه و نماينده كشور تأييديه بگيرند موجب خواهد شد رئيس جمهور از همان شروع كار وامدار كساني باشد كه او را تاييد كرده اند بدين ترتيب استقلال قوه مجريه حرف بي ربطي خواهد بود.
6590---0916
¤كارشناسي ارشد علوم سياسي دارم ولي هنوز بيكارم از مسئولين امر درخواست مي شود معضل امثال ما را حل نمايند.
8065---0936
¤از مسئولان تقاضا داريم بر كرايه هاي بين شهري در تاكسي ها و سواري ها نظارت بيشتري داشته باشند، چون وقتي شكايت مي كنيم مي گويند ارز گران شده و كرايه ها هم به همين ترتيب افزايش مي يابد. آخر اين دو مقوله چه ربطي به هم دارند.
جعفرنژاد
¤ از ستاد سوخت كشور تقاضا داريم حال كه سيستم كيف پول را راه اندازي كرده اند نظارت بيشتري بر عملكرد اين دستگاه ها داشته باشند و بر حلال و حرام بودن اين پول ها نظارت كند.
2 مرتبه در دو پمپ سوخت در جاده قديم كرج، مبلغ توسط كيف پول و در حضور ماموران پرداخت شد ولي گفتند وقتي دستگاه پرينت ندارد بايد پول را دوباره از جيب تان و نقدا بپردازيد.
نيري
¤ از سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران درخواست مي شود بر رفتار كارگران اين ميادين با مردم كنترل و دقت بيشتري داشته باشند چرا كه برخي از آنها از جمله در ميدان ميوه و تره بار ... نسبت به مردم رفتار اهانت آميزي دارند و با تذكرهاي متعدد مردم باز هم به رفتارهاي گذشته خود ادامه مي دهند. مردم پول مي دهند تا ميوه بخرند نه اين كه رفتارهاي زشت و بي ادبانه كارگران را تحمل كنند و چيزي نگويند.
يكي از ساكنان منطقه 3 خيابان جلفا
¤ تقاضا داريم مشمولين بيمه كه از مشكل شديد رنج مي برند و از كارافتاده صددرصد هستند با 55 سال سن و 15 سال سابقه، بازنشسته شوند. لطفا از مسئولان تقاضاي تجديدنظر در قانون كنوني را داريم.
قلي زاده
¤ شهرداري ظلم بزرگي در حق ما مردم منطقه 12 در ميدان امام حسين(ع) و خيابان شهدا كرده است. با اين ترافيك سنگيني كه براي ما به وجود آوردند مسؤلان چگونه مي خواهند در پيشگاه خداوند پاسخ دهند.
2218---0912
¤ برخلاف نظر رئيس بانك مركزي، بانك انصار قائم شهر براي وام 6 ميليوني 2 ضامن كارمند مي خواهد و كسي هم پاسخگو نيست؟!
1752---0911
¤ قرص هاي خارجي براي مداواي بيماري MS نزديك به 4 ميليون تومان است. چند ماه پيش، وزير بهداشت اعلام كرده بود كه مشابه اين قرص ساخت ايران با كيفيت عالي و قيمت پايين وارد بازار شده است ولي هنوز خبري از اين قرص نيست. خيلي از بيماران در كشور منتظر اين قرص هستند از مسئولين امر تقاضا داريم كه دليل نيامدن اين دارو را توضيح دهند.
تهران- ايمان مرادخواه
¤ نماينده شهرستان هاي جلفا و مرند در مجلس شوراي اسلامي اقدام به داير كردن دفتر مردمي در هادي شهر كرده كه نفس اين عمل بسيار خوب و كارگشا مي باشد ولي چرا از شماره تلفن دفتر يا شماره تلفن خودشان خبري نيست.
1013---0937
¤ چرا نتايج آزمون استخدامي استانداري خوزستان كه در خردادماه برگزار شد اعلام نمي شود. چه كسي پاسخگو است؟
5098---0916
¤ از مسئولين شركت ايرانسل بپرسيد وقتي پيامك فارسي 100 ريال است چرا گاهي 160 ريال كسر مي شود؟
0392---0939
¤ متاسفانه رسانه ملي در معرفي جامعه آمريكا در زمينه هايي همچون فساد اداري، اخلاقي و متجاوز بودن اين كشور به نسل جوان انقلابي ايران كوتاهي كرده است.
قاسمي
¤ بدي كرديم و خوبي يادمان رفت
زدل ها لايروبي يادمان رفت
به ويلاي شمالي خو گرفتيم
شهيدان جنوبي يادمان رفت
4170---0919
راه اندازي كتابخانه روستايي
يزد- خبرنگار كيهان: بيست و سومين كتابخانه روستايي يزد در مهريز راه اندازي شد.
كتابخانه مهر بهادران توسط خير مهريزي، علي اكبر رحمت پور در زميني به مساحت 3هزار مترمربع و زيربناي 250مترمربع در ساختماني با دو سالن مطالعه مجزا براي خواهران و برادران، مخزن كتاب و امكانات و تجهيزات مناسب راه اندازي شد.
حمايت از توسعه كشاورزي
بيرجند- خبرنگار كيهان: 6/5 ميليارد تومان در حمايت از توسعه بخش كشاورزي خراسان جنوبي اختصاص يافت.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان جنوبي با اعلام خبر فوق از پي گيري تمديد وامهاي كشاورزان تا سقف 10ميليون تومان به مدت يك سال خبر داد و افزود: اولويت تسهيلات در طرح توسعه بخش كشاورزي ابتدا با فارغ التحصيلان اين بخش و سپس فرزندان فاقد شغل كشاورزان خواهد بود.
اختصاص تسهيلات به بخش كشاورزي
اراك- خبرنگار كيهان: 24 ميليارد تومان تسهيلات به طرح هاي كشاورزي استان مركزي اختصاص يافت.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان مركزي با اعلام خبر فوق گفت: با تصويب اين مبلغ تسهيلات كشاورزي، رقم كل تسهيلات مصوب در سال جاري به 79 ميليارد تومان مي رسد.
مظفري افزود: اين تسهيلات زمينه اشتغال 1700 نفر و افزايش 20درصدي توليد كشاورزي در استان را فراهم مي كند.
برگزاري رزمايش بسيج
جاسك- خبرنگار كيهان: رزمايش رزمي فرهنگي و تاكتيكي به مدت دو روز در جاسك برگزار شد.
سرهنگ حسن اصغري فرمانده ناحيه بسيج جاسك هدف از اجراي اين رزمايش را بالا بردن توان نيروهاي گردان عاشورا و پايگاه هاي محوري ناحيه سپاه جاسك جهت آمادگي براي مقابله با تهديدات دشمنان عليه نظام مقدس جمهوري اسلامي عنوان كرد.
طرح تعويض كتاب هاي فرسوده
گناباد- خبرنگار كيهان: در هفته كتاب طرح تعويض كتب فرسوده با كتاب هاي نو در گناباد اجرا شد.
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي گناباد با اعلام خبر فوق گفت: با اجراي اين طرح كتابهاي مازاد بر نياز خانواده ها خريداري، تعويض و جايگزين خواهد شد و بخش عظيمي از كتابهاي موجود در كتابخانه هاي خصوصي مردم وارد چرخه مطالعه شده و گام موثري براي ترغيب بيشتر مردم به مطالعه برداشته مي شود.
افزايش توليد برق
اهواز- خبرنگار كيهان: بيش از 18 هزار گيگا وات ساعت برق در نيروگاههاي خوزستان توليد مي شود.
عبدالرسول زرگر معاون شركت برق منطقه اي خوزستان با اعلام اين خبر افزود: سهم نيروگاههاي برق آبي در سال گذشته برابر 35 درصد و نيروگاه هاي حرارتي 65 درصد كل توليد انرژي توليدي بوده است كه نيروگاه هاي حرارتي نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 9/3 درصد افزايش توليد داشته اند.
ديدار استاندار با شوراي قضايي
ايلام- خبرنگار كيهان: استاندار ايلام با شوراي قضائي ديدار كرد.
دكتر عباس زاده مشكيني استاندار ايلام در اين جلسه گفت: دستگاه هاي قضايي و اجرايي به منزله اعضاي پيكره واحد نظام جمهوري اسلامي هستند و تنها در قبال هماهنگي و هارموني ميان اين دو مجموعه است كه حركت رو به جلو و پيشرفت محقق خواهد شد.
برگزاري آيين بادبادك ها
گنبدكاووس-خبرنگار كيهان: آيين پرواز بادبادك ها ويژه دانش آموزان گنبدكاووس برگزار شد.
در اين مراسم شركت كنندگان با نوشتن شعارهايي بر روي بادبادك هاي خود در خصوص عدم مصرف مواد مخدر و مواد دخاني از سوي بزرگ ترها، ساعاتي خوش را سپري كردند.
در پايان اين مراسم نيز به نفرات برتر در نوآوري و ساخت بادبادك و نيز نفراتي كه بهترين جملات و شعارها را در خصوص عدم مصرف مواد مخدر و مواد دخاني بر روي بادبادك خود درج كرده بودند، هدايايي به رسم يادبود اهداء شد.
تصويب طرح هاي كشاورزي
شهركرد- خبرنگار كيهان: 5 طرح بزرگ كشاورزي در شهرستان شهركرد تصويب شد.
فرماندار شهرستان شهركرد با اعلام خبر فوق افزود: طرح توسعه پرورش مرغ مادر گوشتي به ظرفيت 133 هزار قطعه، احداث كشتارگاه صنعتي به ظرفيت 2025 تن، گلخانه رز با ظرفيت 4 هزار متر مربع، صنايع بسته بندي و ترشيجات و شيريني جات به ظرفيت يك هزار تن و يك طرح زنبورداري با ظرفيت 700 كيلو از جمله اين طرحها هستند.
زنان سرپرست خانوار زيرپوشش بيمه
كرج- خبرنگاركيهان: 2هزار زن سرپرست خانوار تحت حمايت كميته امداد امام خميني البرز بيمه شدند.
مديركل كميته امداد امام خميني استان البرز با اعلام خبر فوق گفت: براساس آمار موجود 70درصد مددجويان تحت حمايت كميته امداد استان البرز را زنان سرپرست خانوار تشكيل مي دهند.
سالاركيا خاطرنشان كرد: براين اساس 13هزار زن سرپرست خانوار تحت حمايت كميته امداد استان البرز هستند.
برگزاري مسابقه كتابخواني
كيش- خبرنگاركيهان: مسابقه كتابخواني به مناسبت فرا رسيدن ايام محرم در جزيره كيش برگزار شد. در راستاي ترويج مطالعه و فرهنگ كتابخواني در ميان اقشار مختلف مردم يك دوره مسابقه كتابخواني از سوي سازمان منطقه آزاد كيش با عنوان از غدير تا محرم در جزيره كيش برگزار شد.
افزايش خدمات دفاتر پيشخوان
اهواز- خبرنگاركيهان: بخشي از خدمات شركت شهرك هاي صنعتي خوزستان به دفاتر پيشخوان واگذار شد.
طاهري مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي استان خوزستان با اعلام خبر فوق افزود: اين خدمات شامل اعلام وضعيت مالي، انصراف و استرداد وجه، استرداد وجه تلفن، تغيير كاربري واحد، درخواست انشعاب برق، درخواست انشعاب آب، ارسال دفترچه قرارداد، محاسبه هزينه خدمات مازاد جهت واحدهاي تخصصي قبل از سال 1386 و فرم درخواست سند (انتقال قطعي) است.
جمع آوري انشعاب غيرمجاز برق
¤ در شهرهاي آبادان، خرمشهر و اروندكنار 986 انشعاب غيرمجاز برق جمع آوري شد.
محمدي مدير امور مهندسي ناحيه جنوب توزيع نيروي برق خوزستان با اعلام خبر فوق گفت: همزمان با جمع آوري اين انشعاب ها، 174 اشتراك تك فاز و 419 اشتراك 3فاز نيز به متقاضيان واگذار شده است.
اين مقام مسئول نصب يك هزار و 257كنتور 3 فاز و تك فاز و تعويض 358 كنتور را از ديگر اقدام هاي صورت گرفته در مهرماه سال جاري برشمرد.
برگزاري همايش علمداران
چناران- خبرنگاركيهان: به منظور برگزاري باشكوه دهه اول ماه محرم همايش علمداران حسيني در شهرستان چناران برگزار شد.
در اين همايش كه جمع كثيري از هيئت هاي امناي مساجد، تكايا، حسينيه ها، اعضاي هيئت هاي مذهبي، مداحان و ذاكرين حضور داشتند حجت الاسلام اسدي مسئول دفتر نمايندگي ولي فقيه در هلال احمر استان خراسان رضوي پيرامون چگونگي و ضرورت برگزاري صحيح و اصولي عزاداري هاي ايام دهه اول محرم سخنراني كرد.
برپايي تجمع بزرگ بسيجيان عاشورايي
¤ اجتماع بزرگ بسيجيان عاشورايي شهرستان چناران برگزار شد.
سرهنگ جعفري فرمانده ناحيه مقاومت بسيج چناران در اين همايش بسيج را همزاد و همراه انقلاب اسلامي دانسته گفت: بسيج يك نيروي همگاني است كه از ابتداي انقلاب با رويش هاي جدي پا به ركاب انقلاب، امام و رهبري بوده است.
اقامه نماز شكر
ايوان غرب- خبرنگاركيهان: كشاورزان و دامداران شهرستان ايوان غرب نمازشكر به جا آوردند.
به مناسبت بارندگي پاييزي به موقع در اين شهرستان كه شادي مردم به ويژه كشاورزان و دامداران را به همراه داشت در مسجد جامع شهر نماز شكر به امامت حجت الاسلام والمسلمين موحدي امام جمعه ايوان غرب برگزار كردند.
كسب رتبه نخست جشنواره مديريت سلامت اداري
مشهد- خبرنگاركيهان: شهرداري مشهد رتبه نخست جشنواره مديريت سلامت اداري را كسب كرد.
سخنگوي شهرداري مشهد، از كسب رتبه نخست جشنواره مديريت سلامت اداري در بخش سازمان هاي برگزيده خدمات عمومي از سوي اين ارگان خبر داد.
كشت كلزاي ديم
انديمشك- خبرنگار كيهان: بيش از 2500 هكتار از زمين هاي زراعي انديمشك زير كشت كلزاي ديم رفت.
مهران شرفي زاده سرپرست جهاد كشاورزي شهرستان انديمشك ضمن اعلام اين مطلب گفت: با توجه به اهميت كشت محصول استراتژيك كلزا و در راستاي حمايت دولت از كشت اين محصول و به منظور جلوگيري از واردات روغن به كشور در اين خصوص سطحي بيش از 2500 هكتار كلزاي ديم و 250 هكتار كلزاي آبي در شهرستان انديمشك كشت مي شود.
انتخاب كتابخانه نمونه
اوز- خبرنگار كيهان: كتابخانه هاي عمومي شهرهاي اوز و جهرم در استان فارس به عنوان كتابخانه نمونه برگزيده شدند.
مسئول كتابخانه عمومي شهر اوز با اعلام خبر فوق گفت: كتابخانه عمومي اوز در فضائي دلنشين با بيش از 700 عضو و 20 هزار جلد كتاب داراي 3 هزار و 500 متر مربع فضا و 600 مترمربع زيربناست كه داراي بخش هاي مختلف نمازخانه- كودك- آمفي تئاتر- خزانه- سالن مطالعه و غيره است.
ويژه نامه اينترنتي
كاشان- خبرنگار كيهان: به مناسبت فرارسيدن ماه محرم ويژه نامه محرم در آران و بيدگل در پايگاه اطلاع رساني آستان مقدس حضرت محمد هلال ابن علي قرار گرفت.
در اين ويژه نامه اينترنتي مقالاتي همچون تاريخچه عزاداري در آران و بيدگل، محرم در آران و بيدگل، معرفي هيئت سقايي آران و حركت دسته هاي عزاداري در آران و بيدگل در دسترس كاربران فضاي مجازي قرار گرفته است.
اختتاميه جشنواره مطبوعات
كرمانشاه- خبرنگار كيهان: اختتاميه دومين جشنواره مطبوعات و خبرگزاري هاي استان كرمانشاه برگزار شد.
در اين مراسم رئيس خانه مطبوعات استان كرمانشاه گفت: 223 اثر مربوط به 104 نفر در بخش خبرگزاري ها، 42 اثر مربوط به 17 نفر در بخش نمايندگي هاي فعال نشريات سراسري به دبيرخانه جشنواره راه يافت كه در نهايت 47 اثر از 24 شركت كننده به عنوان آثار برتر معرفي شد.
گازرساني به روستاها
اردبيل- خبرنگار كيهان: عمليات گازرساني به دو روستاي توك و ترزنق خلخال به بهره برداري رسيد.
اكبر نيكزاد استاندار اردبيل در جريان افتتاح اين دو پروژه گفت: تا دهه فجر نيز بهره برداري از گازرساني به چهار روستاي ديگر در شهرستان خلخال افتتاح مي شود.
افتتاح شبكه فعالين ازدواج
بهاباد يزد- خبرنگار كيهان: شبكه فعالين ازدواج در بهاباد افتتاح شد.
پارسائيان مسئول شبكه فعالين ازدواج با اعلام خبر فوق افزود: ارائه 12 نوع خدمت در شبكه فعالين ازدواج در زمينه آموزش ها پيش از ازدواج، مديريت روابط در خانواده، فرهنگ سازي ازدواج آسان، جذب مخاطب، ارائه تسهيلات به زوج هاي جوان، تحويل بسته هاي فرهنگي، برگزاري كارگاه هاي آموزشي ويژه زوج هاي جوان و خانواده هايي كه 1 تا 5 سال از ازدواج آنان مي گذرد فعاليت خواهد كرد.
راه اندازي كلينيك صنعت
همدان- خبرنگار كيهان: كلينيك صنعت در دانشگاه آزاد همدان راه اندازي شد.
مديرارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامي واحد همدان اهميت وجود كلينيك ارتباط با صنعت در دانشگاه به منظور رفع مشكلات صنايع را يادآور شد و ادامه داد: با توجه به پيشرفت روزافزون تكنولوژي و علم در دنياي امروز، نياز به ارتباط ميان دانشگاه و صنعت و ايجاد حلقه هاي موثر ارتباطي به طور فزاينده اي احساس مي شود.
كمك به ستاد جهيزيه
¤ 200 ميليون ريال خيرين به ستاد تامين جهيزيه اسدآباد كمك كردند.
محمد نوشادي مقدم مدير كميته امداد امام خميني(ره) اسدآباد با اعلام خبر فوق افزود: طي 7 ماه گذشته تعداد 228 نوعروس با كمك خيرين و نيكوكاران و كميته امداد اسدآباد به خانه بخت رفته و آموزشهاي لازم قبل از ازدواج را فراگرفته اند.
آغاز پروژه فاضلاب
اهواز- خبرنگار كيهان: پروژه سوم شبكه فاضلاب بهبهان در فاز اجرا قرار گرفت.
مجري طرح فاضلاب بهبهان با اعلام خبر فوق اعتبار پروژه سوم را 12 ميليارد تومان اعلام و خاطرنشان كرد: با صدور مجوزهاي لازم از سوي شهرداري و راهنمايي و رانندگي بهبهان عمليات اجرايي اين پروژه به طول 50 كيلومتر آغاز شده است.
افتتاح خانه فرهنگ
اوز- خبرنگار كيهان: خانه فرهنگ بخش جويم لارستان افتتاح شد.
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان لارستان با اعلام اين خبر گفت: بخش جويم يكي از بخش هاي اين شهرستان است كه وجود خانه فرهنگ در آن ضروري تشخيص داده شد. وحيد عالي حسيني افزود: با افتتاح خانه فرهنگ جويم اميدواريم شاهد شكوفايي استعدادها و بروز خلاقيت هاي جديد جوانان اين بخش باشيم.
رتبه اول زعفران
طبس- خبرنگار كيهان: شهرستان طبس مقام اول سطح زير كشت و توليد زعفران در استان يزد را به خود اختصاص داد.
مديرجهاد كشاورزي طبس با اعلام اين مطلب اظهار داشت اين شهرستان با 350 هكتار زعفران و ميانگين عملكرد آن در هكتار 3/4 كيلوگرم زعفران خشك پيش بيني مي شود 5/1تن زعفران در سال جاري توليد شود.
تقدير از فعالان حجاب
فيروزآباد- خبرنگار كيهان: از 30 نفر فعالان حجاب و عفاف با حضور مسئولان شهرستان فيروزآباد تقدير شد.
حجت الاسلام والمسلمين سيدعزيزالله هاشمي زاده امام جمعه در اين همايش گفت: حجاب سد محكمي در برابر آسيب هاي اجتماعي كه شخص محجبه و با عفاف مي تواند از آن در جهت رسيدن به اهداف مورد نظر استفاده كند و اگر اين فريضه الهي در جامعه رعايت شود و همه مردم نسبت به اجراي آن اقدام كنند يقينا جامعه شاهد ناهنجاري اجتماعي نخواهد بود.
روستاي زردآلو
مركزي بجستان- خبرنگار كيهان: هر روستا با يك محصول معرفي و نامگذاري مي شود.
بخشدار مركزي بجستان با اعلام خبر فوق گفت: بعنوان مثال در بجستان روستاي زين آباد با نام نعنا و در زاب بانام زردآلو و...معرفي خواهند شد. عباس زاده افزود: اين طرح موجب خواهد شد در آن روستا توجه ويژه اي به محصول معرفي شده شود.
برگزاري يادواره شهدا
مانه و سملقان- خبرنگار كيهان: يادواره 23 شهيد شهر پيش قلعه مركز بخش مانه برگزار شد.
اين مراسم معنوي با حضور ائمه جمعه آشخانه قاضي پيش قلعه فرماندار مانه و سملقان، خانواده هاي ايثار گران و اقشار مختلف منطقه در ناحيه مقاومت پيش قلعه برگزار شد و در پايان در گلزار شهدا حاضرين فاتحه نثار كردند.
رتبه نخست كاهش مرگ و مير
آبادان- خبرنگار كيهان: بهداشت و درمان نفت آبادان رتبه نخست كاهش مرگ و مير را در ميان مناطق بيست گانه كشور كسب كرد.
سرپرست مركز بهداشت و درمان صنعت نفت آبادان گفت: واحد بهداشت و درمان صنعت نفت آبادان توانست از بين مناطق بيست گانه و مراكز بهداشت و درمان كشور رتبه نخست را در راستاي كاهش مرگ و مير نوزادان، كودكان و بزرگسالان كسب كند. دكتر سيدمحمد مجتهدزاده با تاكيد بر نقش موثر بيمارستان صنعت نفت آبادان در كاهش كرگومير شهروندان منطقه گفت: اين بيمارستان با داشتن متخصصان با تجربه و مركز اورژانس مجهز توانسته است در اين راستا گامهاي موثري بردارد.
پايان صيد مجاز ميگو
بندرعباس- خبرنگار كيهان: صيد مجاز ميگو در آب هاي هرمزگان پايان يافت.
مدير كل شيلات هرمزگان بااعلام خبر فوق بيان داشت: امسال 116 فروند شناور لنج صيادي و 11 كشتي صيادي در صيد ميگو مشاركت داشتند و همچنين بيش از يكصد فروند قايق صيادي اقدام به جمع آوري صيد ضمني و جمع آوري و انتقال صيد دورريز به كارخانه هاي پودر ماهي براي جلوگيري از بازگشت ضايعات به دريا كردند.
راه اندازي تعاوني مهر كشاورزي
خوي- خبرنگار كيهان: 15 تعاوني مهر كشاورزي در شهرستان خوي راه اندازي شد.
مدير جهاد كشاورزي خوي با اعلام خبر فوق مجموع سرمايه گذاري در اين تعاوني ها را بالغ بر يكصد ميليارد ريال اعلام و افزود: با تاسيس اين تعاوني ها براي بيش از 110 نفر در بخش كشاورزي خوي زمينه اشتغال فراهم شد.
طرح هاي بسيج سازندگي
ماكو- خبرنگار كيهان: بسيج سازندگي شهرستان ماكو 13 طرح عمراني اجرا مي كند.
فرمانده سپاه شهرستان ماكو با اعلام خبر فوق گفت: اين طرح ها هشت واحد خانه هاي سازماني سپاه ماكو، دو باب خانه مددجويي در روستاي قره تپه و شهر شوط، دو باب خانه عالم در روستا هاي قره خاچ و دانالو وغسالخانه روستاي عشايري ديم قشلاق را شامل مي شود.
آمار مرگ و مير
دلفان- خبرنگار كيهان:جلسه ثبت وقايع حياتي شهرستان دلفان برگزار شد. رضا دريكوند فرماندار شهرستان دلفان در اين جلسه افزود: در اين مدت دو هزار و 12 مورد ولادت در اين شهرستان به ثبت رسيده است كه نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 6/1 درصدي مواجه است.
وي اظهار داشت: در اين مدت 304 مورد وفات نيز در اين شهرستان رخ داده است كه اين تعداد در مقايسه با سال قبل 19/1 درصد كاهش داشته است.
افزايش صادرات همراه با استاندارد
همدان- خبرنگار كيهان: توجه صادركنندگان به رعايت استاندارد كالاها ضروري است.
مديركل استاندارد همدان با اعلام مطلب فوق افزود: طبق آمار دريافتي از گمرك، سهم كالاي استاندارد صادرشده در 3 ساله دولت دهم، 87 درصد صادرات استان را شامل مي شود، در صورتي كه اين آمار در چهار ساله دولت نهم، 47 درصد بوده است كه بيانگر رشد 40 درصدي صادرات متناسب با رشد استاندارد سازي در محصولات توليدي طي سالهاي مذكور است.
 


مسئول گرفتاري هاي جبهه اصلاحات همين حزب مشاركت است (خبر ويژه)

سخنگوي جبهه اصلاح طلبان در واكنش به بيانيه قيم مآبانه حزب مشاركت درباره تحريم انتخابات و ترور شخصيت اصلاح طلبان طرفدار حضور در انتخابات، اين حزب را مسئول گرفتاري هاي فعلي جبهه اصلاحات عنوان كرد.
مجيد محتشمي در مصاحبه با سايت روز آن لاين گفت: جبهه اصلاح طلبان يك مداليته انتخاباتي ارائه داده كه در آن بنا بر اجماع است. هر كدام از اصلاح طلباني كه در خودشان اين توانايي را مي بينند و احساس مي كنند كه براي اداره كشور و كانديداتوري رياست جمهوري مناسب هستند، مي توانند در آن حضور پيدا كنند. در نهايت پس از دو مرحله كنگره، به اين صورت كه در مرحله اول 15 تا 20 كانديداي احتمالي، برنامه هاي خود را ارائه دهند تا 5 نفر از ميان آنها انتخاب بشود و در مرحله دوم از بين اين 5 نفر، يك نفر به عنوان كانديداي نهايي، انتخاب مي شود.
وي در پاسخ اين سوال كه «تعامل و همكاري شما با ديگر مجموعه هاي اصلاح طلب موجود مثل شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات چگونه است؟» گفت: به هر حال آنها هم از تعدادي احزاب اصلاح طلب تشكيل شده اند. حدود 16 گروه آنها هستند، حدود 18 گروه هم در جبهه اصلاح طلبان هستند. هر دو هم تلاش مي كنيم (ما تلاشمان اين است) كه يك جبهه واحد اصلاح طلبي تشكيل شود و نهايتا از طريق همين مداليته انتخاباتي به يك اجماع براي كانديداي واحد برسيم.
وي افزود: جبهه اصلاح طلبان بدون هيچگونه پيش شرطي و با قوت در انتخابات رياست جمهوري يازدهم شركت خواهد كرد و همه اصلاح طلبان را هم دعوت مي كنيم كه در انتخابات حضور داشته باشند.
وي در پاسخ اين سوال كه «برخي اصلاح طلبان شركت در انتخابات را رد مي كنند و به سلامت انتخابات بدبين هستند. شما هيچ نگراني درباره سلامت انتخابات آتي نداريد؟» گفت: در طول 10 انتخابات رياست جمهوري گذشته، برگزاري انتخابات به اعتقاد ما، انتخابات سالم و آزادي بوده است. به اعتقاد ما امكان پيگيري مطالبات بعد از انتخابات دهم از طريق رفتارهاي مدني، خيلي دقيق تر و سالم تر و بهتر بود. به هر حال حوادثي پيش آمد كه در مجموع خوشايند نبود اما نهايتا ما قهر و فاصله گيري و پرهيز و رهبانيت اصلاحات را توصيه نمي كنيم.
خبرنگار پرسيد «جبهه مشاركت در بيانيه خود گفت گروه هايي كه با عنوان اصلاح طلبي و به هر قيمتي قصد شركت در انتخابات رياست جمهوري را دارند، اصلاح طلبان بدلي هستند كه اقتدارگرايان آنها را علم كرده اند. مشخص است كه منظور جبهه مشاركت گروه هايي مانند جبهه اصلاح طلبان است. نظر شما دراين باره چيست؟» محتشمي پاسخ داد: به هر حال ما اگر بخواهيم به اين مسئله توجه كنيم بايد بگوييم كه از دست رفتن دولت اصلاحات و آن را در اختيار جريان راديكال و تندروي اصولگرايان قرار دادن هم ناشي از تباني جبهه مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب با مثلا رگه هايي در كشور بوده است. اين حرف ها توجيه پذير نيست. هم حزب آزادي كه ما هستيم و هم احزاب ديگري كه عضو جبهه اصلاح طلبان هستند، اينها اتفاقا جزو اصلاح طلبان اصلي هستند و سابقه و ريشه اصلاح طلبي آنها از مجلس سوم ثبت شده است. برچسب زدن خيلي جالب نيست. رويه هاي اصلاح طلبي حداقل در درون خودمان بايد بر روندهاي سالمي بنا بشود و از سلامت نفسي برخوردار باشيم كه همديگر را متهم نكنيم. ما بدلي هستيم و شما اصلي؟!
 


پاسخ موسوي خوئيني ها به پيشنهاد نامزدي خاتمي (خبر ويژه)

گروهك نزديك به حزب مشاركت خبر داد كه خاتمي و موسوي خوئيني ها در محافل خصوصي، نامزدي خاتمي را بازي دو سر باخت ارزيابي كرده و از بن بست غيرقابل عبور خود خبر داده اند.
پايگاه اينترنتي گروهك ملي-مذهبي در خبري نوشت: مجمع محققين و مدرسين قم (طيف متمايل به اصلاح طلبان) درباره انتخابات رياست جمهوري به اين تحليل رسيده اند كه بهترين برخورد با انتخابات، نامزدي آقاي خاتمي است. اگر وي تأييد صلاحيت شود، اصلاح طلبان پيروز انتخابات خواهند بود و اگر تأييد نشود اصلاح طلبان از فضاي انتخاباتي بهره خودشان را برده اند.
اين گزارش مي افزايد: آنها اين نظر را با جمعي از اعضاي مجمع روحانيون مبارز تهران مطرح مي كنند اما سيد محمد موسوي خوئيني ها به شدت با اين نظر مخالفت مي كند و مي گويد كه آن ها به تبعات تصميم شان توجه نكرده اند، چرا كه اگر آقاي خاتمي رد صلاحيت شود آن ها چه خواهند كرد؟ مي ايستند و اعتراض مي كنند؟ اگر چنين كنند يعني با حكومت درگير شده اند. بدين ترتيب فضا را راديكال مي كنند. اما آن ها قطعاً چنين نخواهند كرد و مجبورند سكوت كنند. بدين ترتيب آبروي خودشان مي رود.
اين رسانه گروهكي همچنين خبر داد: خاتمي نيز با نظر آنان مخالفت كرده و گفته است ما نمي توانيم روشي را انتخاب كنيم كه نتيجه اش دعوا و بحران است. اعلام نامزدي يك نفر و بعد رد صلاحيت شدن اش و اعتراض و مخالفت با آن يعني اعلان جنگ به حكومت. اگر هم تأييد شويم و پيروز انتخابات هم بشويم با اين وضع و با ادامه اين سياست ها چه كار مي توانيم بكنيم و چه مشكلي را مي توانيم حل كنيم.
 


اشپيگل: پيشرفت هاي رزم دريايي ايران اغراق نيست (خبر ويژه)

قدرت جنگ نامتقارن ايران مي تواند پايگاه هاي دريايي آمريكا در منطقه را به خطر بيندازد.
نشريه آلماني اشپيگل در گزارشي نوشت: ايران دكترين جنگ نامتقارن را به استراتژي خود تبديل كرده است. در اين جنگ تاكتيك ها با جنگ هاي كلاسيك متفاوت است و جبهه ها نيز روشن نيست نيرويي دريايي ايران در چارچوب همين استراتژي به زيردريايي ها، ناوچه ها و هاوركرفت هاي جديد مجهز شده است. ناوچه هاي «تندر» افتخار نيروي دريايي ايران است. هاوركرفت، مي تواند از دريا به خشكي وارد شود و روي زمين پيش روي كند. هاوركرفت تندر به امكانات پرتاب موشك و باند پرواز و فرود هواپيماهاي بدون خلبان مجهز است.
اين گزارش مي افزايد: هفته گذشته نيروي دريايي جمهوري اسلامي علاوه بر تندر، دو زيردريايي غدير و بدنه يك ناوچه موشك انداز را نيز به معرض تماشاي خبرنگاران گذاشت. ناخدا حبيب الله سياري فرمانده نيروي دريائي ارتش هنگام معرفي اين تجهيزات تازه گفت همه آن ها در ايران توليد شده اند و ايران در زمينه توليد سيستم هاي دفاع دريايي ركورد شكسته است. احمد وحيدي وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران نيز همزمان از «پيشرفت هاي بزرگ» نيروي دريايي سخن گفت.با توجه به موقعيت نيروي دريايي ايران اين ادعا اغراق آميز نيست.
اشپيگل همچنين نوشت: بزرگترين خطر براي غرب اين است كه در صورت حمله آمريكا يا اسرائيل به تاسيسات اتمي ايران، جمهوري اسلامي تنگه هرمز را مين گذاري كند. در حال حاضر يك پنجم نفت موردنياز جهان از تنگه هرمز مي گذرد. بسته شدن اين آبراه حتي براي مدتي كوتاه اقتصاد جهاني را با مشكلات بزرگي روبرو خواهد كرد. آيا ايران قادر به بستن تنگه هرمز خواهد بود؟ تحقيقات آنتوني كوردزمن كارشناس آمريكايي امور دفاعي نشان مي دهد ايران در سال 2006 دست كم 2 هزار مين دريايي در اختيار داشته است. مقامات ايراني اين عدد را اكنون بين 3 تا 5 هزار اعلام مي كنند. جمهوري اسلامي همچنين تجهيزاتي شبيه «اي 52» را در اختيار دارد كه مي توانند از كف دريا كشتي هاي در حال حركت را به موشك ببندند. زيردريايي هاي نوع «كيلو» و غدير مي توانند بمب هاي زيردريايي را حمل كنند. بنابراين به سختي مي توان پيش بيني كرد كه تنگه هرمز با چه سرعتي مي تواند مين گذاري شود. تنگه هرمز در بعضي نقاط 40 كيلومتر پهنا و 80 متر عمق دارد و براي قرار دادن مين هاي دريايي بسيار مناسب است. دريادار سياري يك سال پيش گفت «بستن تنگه هرمز از خوردن يك ليوان آب هم راحت تر است».
گزارشگر اشپيگل تصريح كرد: دكترين جنگ هاي نامتقارن سبب شده است كه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به سرعت بر تعداد قايق هاي سريع خود بيفزايد. اين قايق ها به مسلسل و امكانات پرتاب موشك مجهز شده اند. اگر شرايط جدي شود، اين قايق ها مي توانند با حمله به مين روب هاي آمريكايي براي آن ها مزاحمت ايجاد كنند. كارشناسان نظامي آلمان معتقدند كه وضعيت خاص سواحل ايران و سطح آب هموار تنگه هرمز شرايط مناسب را براي عملكرد اين قايق هاي كوچك و سريع فراهم كرده اند. احمد وحيدي وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران اعلام كرده كه ناوچه هاي تندر براي «دفاع غيرمتقارن» در نظر گرفته شده اند. سپاه پاسداران علاوه بر اين داراي تعداد زيادي موشك ضد كشتي مثل كرم ابريشم است. اين موشك ها مي توانند از زمين، ناوچه، و حتي قايق هاي سريع و كوچك كشتي ها را هدف قرار دهند. هر يك روز بسته شدن تنگه هرمز اقتصاد جهاني را بيشتر به كام ركود فرو مي برد. ايراني ها مي توانند پايگاه هاي آمريكا در قطر و بحرين را هدف حمله قرار دهند.
 


دستورالعمل جديد اصلاح طلبان از اتحاديه اروپا رسيد (خبر ويژه)

گردانندگان بيروني حزب مشاركت، قيم مآبي و تهديد طيف هايي از اصلاح طلبان را كه در فتنه 88 همراهي نكرده بودند كليد زدند. در بيانيه منتشره به نام اين حزب و مصاحبه عضو فراري آن مزروعي با تأكيد بر تحريم انتخابات ادعا شده كه هر كس در انتخابات شركت كند اصلاح طلب بدلي و ساخته نهادهاي امنيتي است!
رجب مزروعي عضو متواري و خوش نشين مشاركت كه در بروكسل -محل دبيرخانه اتحاديه اروپا- اقامت دارد به ارگان رسمي سازمان سيا گفت: در انتخابات مجلس نهم، اصلاح طلبان شركت نكردند و الان هم نسبت به انتخابات آتي مسئله شان اين است كه اگر وضعيت به همان منوال قبل باشد و انتخابات به صورت كاملاً مهندسي شده باشد، شركت نخواهند كرد.
وي درباره اين سؤال راديو فردا كه «در بيانيه حزب مشاركت به اصلاح طلبان بدلي اشاره شده، اين اصلاح طلبان بدلي كه جبهه مشاركت از آنها صحبت مي كند چه كساني هستند؟»، گفت: يكي از كارهايي كه حاكميت هميشه در صدد انجام آن بوده، براي جريان هاي سياسي دست به موازي سازي زده است. اين اصلاح طلبان بدلي هم كساني هستند كه ادعاي اصلاح طلبي دارند ولي كاملاً در چارچوب مواضع حاكميت عمل مي كنند.
يادآور مي شود اغلب بيانيه هاي صادره به نام حزب مشاركت و سازمان مجاهدين (انقلاب) در واقع تك نويسي هاي مزروعي در بروكسل است. او پس از فرار از كشور، به عضو ثابت جلسات گروهك هاي ضدانقلاب تبديل شده است و نكته بامزه اين است كه از زير پرچم سرويس هاي جاسوسي آمريكا و انگليس، به مميزي اصلاح طلبان اصيل و بدلي مي پردازد!
اظهارات مزروعي و بيانيه صادره به نام حزب مشاركت نشان مي دهد كه پدرخوانده هاي جبهه اصلاحات (محافلي نظير حزب مشاركت) همچنان مايلند نقش آقا بالاسري را براي گروه هاي اصلاح طلب و از جمله طيف هايي كه آلوده تندروي هاي فتنه گران نشدند ايفا كنند.
در همين حال وب سايت بي بي سي فارسي در تحليل بيانيه تحريمي حزب مشاركت نوشت: آنچه بيانيه حزب مشاركت را متفاوت مي كند اين است كه اين حزب تأييد مي كند كورسوي اميدي به چشم نمي خورد و امكان اطمينان از برگزاري انتخابات آزاد و سالم وجود ندارد.
بي بي سي با اشاره به تعبير اصلاح طلبان بدلي و بيانيه حزب مشاركت نوشت: هر چند جبهه مشاركت در بيانيه خود، نامي از حزب يا شخصي نبرده، اما قرار دادن اين بيانيه در متن حوادث و تحولات ماه هاي اخير، به خوبي آشكار مي كند كه در اين بيانيه، لبه هشدارها متوجه كدام طيف از اصلاح طلبان و كدام يك از چهره هاي شاخص در اين جناح است. طيف هايي از نيروهايي كه به ويژه در دوران هشت ساله رياست جمهوري محمد خاتمي، تحت عنوان كلي «اصلاح طلبان» گرد هم آمده بودند، در ماه هاي گذشته يا از آمادگي خود براي حضور در رقابت هاي انتخاباتي سخن گفته اند و يا با مطرح كردن برخي بحث ها و استدلال ها، امكان حضور فعال در اين انتخابات را منتفي ندانسته اند.
بي بي سي مواضع كساني همچون عبداله نوري و علوي تبار درباره حضور در انتخابات را مورد تأييد قرار داد و نوشت: طيفي از چهره هاي شاخص در ميان اصلاح طلبان از جمله عليرضا علوي تبار و سعيد حجاريان بحثي جديد را مطرح كردند و از ضرورت يك مرزبندي جديد سخن گفتند تا هم اصول اصلاح طلبانه خود را رعايت كرده باشند و هم به حاكميت اطمينان خاطر دهند كه جناح اصلاح طلب، آن گونه كه متهم شده با نيروهاي خارجي همكاري نمي كند و در پي براندازي نظام نيست. براساس اين رويكرد، اصلاح طلبان بايد از دوران پس از انتخابات سال 1388 و آنچه به جنبش سبز معروف شده، به دوران پس از انتخابات سال 1376 كه به دوره اصلاحات معروف است، بازگردند و با مرزبندي شفاف و قطعي در مقابل آن طيف از جنبش سبز كه «شعارها و خواسته هاي ساختارشكنانه دارد، عمدتاً در خارج از ايران متمركز است و براي تغيير، چشم به نيروهاي خارجي و دولت هاي بيگانه دوخته»، تجديد فعاليت كنند و زمينه ساز خروج خود از «ياس و سرخوردگي» شوند.
اين تحليل مي افزايد: وقتي كه بحث به شركت در انتخابات رسيد دامنه اين تحليل تا آنجا گسترش يافت كه كساني چون عبدالله نوري با تئوري بازگشت از «جنبش سبز به جنبش اصلاحات»، حتي از برخي شرايطي كه همچون پيش شرط شركت اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نهم مطرح شده بود، صرف نظر كرد. حال آنكه در بيانيه جبهه مشاركت، «گشايش فضاي سياسي و نيز رفع حصر از سران جنبش سبز و آزادي همه زندانيان انتخاباتي گام اول در مسير اين اعتمادسازي» ميان حاكميت و اصلاح طلبان قلمداد شده است.
بي بي سي نوشت: بيانيه جبهه مشاركت، به همان اندازه كه مي تواند بدنه اين حزب را شادمان و خرسند سازد، مي تواند با نارضايتي هايي در ميان اصلاح طلباني مواجه شود كه به صورت آشكار يا تلويحي از شركت در انتخابات دفاع كرده اند. مواضع حزب مشاركت مشابه مواضع موسوي خوئيني هاست.
اين تحليل خاطرنشان كرد: اكنون بيانيه جبهه مشاركت تنها كار را بر كساني چون احزاب كوچك تر اصلاح طلب يا چهره هايي چون عبدالله نوري سخت تر نمي كند، بلكه فشار را از جمله و بيش از ديگران بر محمد خاتمي نيز افزايش مي دهد كه براي موضع گيري درباره شركت در اتنخابات همزمان از سوي حاكميت نيز تحت فشار است. خاتمي كه رأي دادنش در انتخابات مجلس نهم، يكي از شگفتي هاي اين انتخابات به شمار آمد و به همين دليل از سوي بسياري از هوادارانش مورد انتقاد قرار گرفت، اكنون با موضع گيري صريح بزرگ ترين حزب حامي خود، كاري به مراتب دشوارتر نه تنها براي اعلام نامزدي احتمالي، بلكه حتي براي اظهار نظر درباره ضرورت شركت در انتخابات در پيش دارد.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10