(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 18  آذر  1391 - شماره 20375

رئيس كل بانك مركزي:
نقدينگي به سمت توليد نرود سفته بازي شكل مي گيرد
آغاز ذخيره سازي 60 هزار تن مركبات
كوتاه اقتصادي
موافقت توليدكنندگان با ايجاد چند عياري در بازار طلا
گمرك اعلام كرد
آمار واردات خودرو، سيگار، برنج و پوشاك به كشور طي 8 ماه
به دنبال تاخير دولت
رئيس مجلس ممنوعيت پرداخت يارانه نقدي از فروش ارز را ابلاغ كرد
قاچاق روزانه 24 ميليارد تومان گازوئيل در سايه بلاتكليفي يك طرح
علي رغم تحريم هاي اتحاديه اروپا انجام مي شود
ايران در آستانه امضاي يك قرارداد بزرگ حفاري نفتي
انتقاد تجار ايتاليايي از تحريم هاي اروپا عليه ايران
رئيس سازمان توسعه تجارت:
صادركنندگان براي ارائه ارز با دولت تفاهم نامه امضا كردند
مركز پژوهش هاي مجلس اعلام كرد
دلايل واردات گندم


رئيس كل بانك مركزي:

نقدينگي به سمت توليد نرود سفته بازي شكل مي گيرد

رئيس كل بانك مركزي اظهار كرد: هدايت منابع به سمت توليد بايد مد نظر قرار گيرد زيرا در غير اين صورت نقدينگي وارد بازار سفته بازي خواهد شد.
محمود بهمني در گفت و گو با ايسنا با تاكيد بر لزوم توليد صادرات محور اظهار كرد: با اين عمل، انگيزه واردات كاهش خواهد يافت، در غير اين صورت هر قدر تشويق كنيم نتيجه نخواهد داد بنابراين ضروري است مسائلي همچون بهره وري در صنعت، تغيير ساختار سازماني، آموزش ها و تربيت نيروي انساني براي توليدات صادرات محور نيز مورد توجه قرار گيرد.
وي با بيان اينكه امروزه با توجه به تنوع ابزارهاي پولي شاهد بحران ها، زيان ها و ورشكستگي ها در سطح بين المللي بوده ايم، گفت: ماهيت فعاليت بانك ها براي مدت طولاني علامت و نشانه بحران را نشان نداده و به تعويق مي اندازد.
بهمني با بيان اينكه سال گذشته سال بسيار پرفراز و نشيبي در عرصه اقتصاد ايران و جهان بود، گفت: بحران اقتصادي جهان و به ويژه بحران اقتصادي آمريكا و اروپا موجب سقوط برخي شاخص ها در اين مناطق شد و اين شرايط موجب سوق بخش عمده سرمايه ها به بازار طلا شد.
بهمني با اشاره به طرح پيش فروش سكه و جمع آوري حدود 57 هزار ميليارد ريال نقدينگي خاطرنشان كرد: نقدينگي از 2/25 درصد در سال 1389 به 4/19 درصد در پايان سال 90 تقليل يافت و تورم به 5/21 درصد رسيد كه در شرايط نسبيت اين رقم بهترين حالت ممكن است.
رئيس كل بانك مركزي با اشاره به اين نكته كه براساس قانون، نظارت كلي بر بانك ها برعهده بانك مركزي است، گفت: وظايف بانك مركزي در بحث نظارتي در دو بخش نظارت تطبيقي و نظارت مبتني بر ريسك است كه در نظارت تطبيقي، تطبيق عمليات بانكها براساس مقررات صورت مي گيرد و نظارت مبتني بر ريسك با هدف شناسايي ريسك هاي فراروي يك بانك و ارزيابي چگونگي نظارت آن بانك است.
بهمني همچنين با اشاره به نقش بانك ها در تحقق اهداف كلان اقتصادي و با بيان اينكه بانكها نقش واسطه گري وجوه را برعهده دارند گفت: بانك ها پس اندازهاي مردم را گردآوري و جذب مي كنند و آنها را به طرحهاي توليدي و كسب و كارها تخصيص مي دهند، بدين ترتيب بانكها در افزايش توليد، ايجاد اشتغال و توسعه كسب و كارها و در نهايت در رشد اقتصادي كشور نقش مهم و اساسي دارند.
 


آغاز ذخيره سازي 60 هزار تن مركبات

رئيس هيئت مديره اتحاديه باغداران گفت: قرارداد ذخيره سازي 60 هزارتن مركبات با 17 تعاوني استان مازندران منعقد و كار ذخيره سازي آغاز شد.
عنايت الله بياباني در گفت وگو با خبرگزاري فارس با اعلام اين خبر اظهار داشت: علاوه بر انعقاد قرارداد براي ذخيره سازي مركبات ذخيره سازي سيب نيز به زودي آغاز مي شود.
رئيس هيئت مديره اتحاديه باغداران با اشاره به توليد فراوان مركبات در كشور گفت: سالانه 4 ميليون و 600 هزار تن مركبات در كشور توليد مي شود و با محاسبه سرانه مصرف 30 الي 36 كيلوگرم ظرفيت بسيار زيادي براي صادرات نيز وجود دارد. با احتساب مصرف سرانه 36 كيلوگرم حداكثر نياز كشور به مركبات سالانه 2 ميليون و 700 هزار تن است كه با اين حساب سالانه 2 ميليون تن مازاد در كشور داريم. بياباني معتقد است، تجار كشور تنها به فكر واردات هستند و هيچ برنامه صادراتي ندارند.
وي گفت: هيچ ايرادي ندارد كشور زماني كه مازاد توليد دارد صادر و در زمان نياز وارد كند، اما عدم صادرات محصولات فسادپذير در زمان مناسب باعث افزايش ضايعات مي شود.
بياباني مديريت صادرات و واردات را در تأمين نياز داخل و ارزآوري از محل صادرات مهم خواند و گفت: كشور نبايد واردات و صادرات خود را محدود كند بلكه به صورت سيال در زمان مازاد صادر و در زمان نياز وارد كند و اين مهمترين استراتژي است.
وي در خصوص نارنگي و كيوي نيز گفت: توليد اين محصولات نيز در كشور فراوان است و هم اكنون در ميادين ميوه نارنگي كيلويي 500 تا 1500 تومان عرضه مي شود.
رئيس هيئت مديره اتحاديه باغداران تصريح كرد: بهترين نوع نارنگي دنيا در منطقه بندرعباس توليد مي شود كه در آستانه عيد به بازار عرضه خواهد شد. وي همچنين از درخواست تجار هندي براي افزايش واردات ميوه از ايران خبر داد.
وي گفت: بعد از بازديد تجار هندي از وضعيت باغات استان مازندران، آنها خواستار افزايش ميزان صادرات به اين كشور شدند. بياباني اظهار داشت: بعد از تفاهمنامه اوليه با گروه تجاري كشور هند مبني بر صادرات ماهانه 100 تن كيوي و 200 تن سيب به اين كشور و بعد از بازديد از ظرفيت باغداري كشور خواستار افزايش ميزان صادرات شدند.
وي افزود: قرار است شرايط پرداخت، نقل و انتقال پول و ميزان صادرات طي نشستي در تهران تعيين شود.
بياباني افزود: گروه تجاري هند كه خواستار واردات مركبات و سيب از ايران هستند در كشورهاي دوبي، نيوزيلند، آفريقاي جنوبي دفتر دارند و سالانه 250 هزار تن مبادلات ميوه را به شركت هاي مختلف انجام مي دهند.
 


كوتاه اقتصادي

¤ مدير گازرساني شركت ملي گاز با تشريح تغييرات جديد صدور و رنگ بندي قبوض گاز مشتركان خانگي از صدور قبوض پيامكي گاز خبر داد و اعلام كرد: فعلا برنامه اي براي حذف قبوض كاغذي گاز مشتركان وجود ندارد. محمدرضا غروي با اشاره به آغاز صدور قبوض پيامكي گاز براي مشتركان خانگي، گفت: اين طرح در راستاي توسعه دولت الكترونيك و به صورت آزمايشي در اصفهان آغاز شده است. مديرگازرساني شركت ملي گاز با اعلام اينكه در صورت كارآيي و تحليل نتايج مثبت صدور قبوض پيامكي گاز به صورت گسترده تري انجام مي شود، تصريح كرد: فعلا برنامه اي براي حذف قبوض كاغذي گاز مشتركان مختلف وجود ندارد.
¤ سرشماري عمومي كشاورزي از 11 تا 30 آذر در كشور اجرا مي شود. به گزارش مركز آمار ايران، آزمايش سرشماري عمومي كشاورزي سال 92، از 11 الي 30 آذر 1391، در سه استان كشور اجرا مي شود. استان هاي آذربايجان شرقي، فارس و شهر لاهيجان در استان گيلان، به عنوان مناطق نمونه براي اجراي آزمايش سرشماري و با هدف بررسي مشكلات و خطاهاي احتمالي در سرشماري اصلي در سال 92 انتخاب شده اند.
¤ معاون سرمايه گذاري هاي صنعتي سازمان گسترش، از آمادگي ايدور براي ايجاد وفاق و تعامل بين بنگاه هاي اقتصادي براي ايجاد كنسرسيوم ها و هلدينگ هاي صنعتي و تجاري خبر داد. غلامرضا كرامتي فرد گفت: سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران به عنوان بزرگترين سازمان توسعه اي كشور در بخش صنعت آمادگي خود را براي ايجاد وفاق و تعامل ميان بنگاه هاي اقتصادي به منظور ايجاد كنسرسيوم ها و هلدينگ هاي صنعتي و تجاري اعلام نموده و از هيچگونه كمكي در اين راه مضايقه نخواهد كرد.
¤ هفته دوم آذرماه در حالي بيش از 525 هزار تن انواع كالا در تالارهاي محصولات صنعتي و معدني و فرآورده هاي نفت و پتروشيمي بورس كالاي ايران با ارزشي افزون بر هشت هزار ميليارد ريال مورد معامله قرار گرفت كه از نظر ارزش و حجم نسبت به هفته ماقبل از رشدي معادل 158 و 151 درصد برخوردار شد. در اين هفته و در تالار محصولات صنعتي و معدني بيش از 367 هزار تن انواع كالا با ارزشي افزون بر 6033 ميليارد ريال معامله شد كه از نظر حجم و ارزش به ترتيب، رشد 249 و 253 درصدي را در مقايسه با مدت مشابه هفته قبل تجربه كرد. در اين تالار افزون بر 359 هزار تن انواع محصولات فولادي، 2340 تن انواع مس، 5200 تن كك، 480تن انواع آلومينيوم، 200تن روي، 160 تن سولفور موليبدن و 12 تن كنسانتره فلزات گرانبها مورد معامله قرار گرفت. در اين تالار حجم معاملات محصولات فولادي نسبت به مدت مشابه هفته قبل با افزايش 244 و 230 درصدي حجم و ارزش روبرو شد. تالار فرآورده هاي نفت و پتروشيمي بورس كالاي ايران نيز در هفته اي كه گذشت شاهد معامله بيش از 158 هزار تن انواع كالا با ارزشي افزون بر 2019 ميليارد ريال بود.
¤ دبيركل انجمن صنفي كاريابي هاي بين المللي ايران از صدور 11 مجوز جديد براي ايجاد دفاتر مشاوره خارجي و لغو مجوز 3 دفتر، خبر داد. حسن كرباسي از نظارت بر فعاليت مراكز كاريابي خارجي سطح كشور خبر داد و گفت: در حال حاضر تعداد مراكز كاريابي خارجي داراي پروانه رسمي در كشور 55 مركز است. وي با اشاره به اينكه اين دفاتر در 13 استان كشور فعاليت مي كنند، اظهار داشت: مردم مي توانند براي اطمينان از صحت فعاليت دفاتر كاريابي بين المللي كشور به سايت وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي مراجعه كنند. وي خاطر نشان كرد: اين هيئت در سال جاري با بررسي 59 پرونده متقاضيان راه اندازي كاريابي خارجي با صدور حدودا 11 مجوز جديد براي شخصيت هاي حقيقي و حقوقي موافقت و مجوز فعاليت 3مركز كاريابي خارجي را نيز لغو كرد. اين مقام مسئول در دفاتر كاريابي بين المللي كشور، انجام برخي تخلفات و خروج از قوانين را از دلايل لغو مجوز 3 كاريابي بين المللي در شهرهاي شيراز، مشهد و اصفهان اعلام كرد.
 


موافقت توليدكنندگان با ايجاد چند عياري در بازار طلا

رئيس انجمن صنفي كارفرمايان صنعت طلا، جواهر و نقره استان تهران با غيركارشناسي دانستن اين اظهارنظر كه كاهش عيار طلا باعث سياه شدن آن مي شود، گفت: 99درصد واحدهاي توليدي فعال در صنعت طلا و جواهر با كاهش عيار طلا و ايجاد چند عياري در بازار طلاي كشور موافقت كرده اند.
عبادالله محمدولي در گفت وگو با ايسنا با اشاره به اين كه طرح 15 صفحه اي مربوط به ايجاد چند عياري در بازار طلا طي چند روز آينده به سازمان استاندارد ارائه مي شود افزود: هرچه كه جلوتر مي رويم، اهميت تعديل عيار طلا بيشتر مي شود و اين در حالي است كه چند عياري در كشورهاي ديگر نيز وجود دارد.
او با اشاره به اين كه بايد به مصرف كننده اجازه داد هر مصنوعي را كه مي خواهد با هر وزن و هر قيمتي در بازار طلا خريداري كند، اضافه كرد: آنهايي كه به بقاي صنف طلا و جواهر اهميت مي دهند بايد از ايجاد چند عياري در بازار اين محصولات حمايت كنند.
محمدولي با بيان اين كه در گذشته نيز در كشور چند عياري در بازار طلا و جواهر وجود داشت، اظهار داشت: متاسفانه هم اكنون قالب تفكراتي كه در صنف طلا و جواهر حاكم است، تفكرات توزيع و نه تفكرات توليدي و صنعتي است. به عنوان مثال در اتحاديه هاي طلا و جواهر به طور كلي كمترين سهم مربوط به فعالان صنعتي در اين حوزه است.
وي با اشاره به اين كه ساختار صنف طلا و جواهر در كشور ساختار چندان درستي نيست، افزود: اين كه گفته مي شود با كاهش عيار، رنگ طلا سياه مي شود حرف غيركارشناسي و قديمي است، چرا كه الان با روش هايي حتي رنگ بدليجات هم ديگر سياه نمي شوند.
رئيس انجمن صنفي كارفرمايان صنعت طلا، جواهر و نقره استان تهران با بيان اين كه ايجاد تنوع عياري در بازار طلا و جواهر باعث به وجود آمدن تقاضاهاي جديد در اين بازار از سوي مصرف كنندگان مي شود، گفت: در مورد نظرسنجي كه رئيس اتحاديه طلا و جواهر براساس آن گفته كه مصرف كنندگان با چند عياري مخالفت كرده اند، اطلاعي ندارم اما مي دانم كه 99درصد از واحدهاي توليدي بر ضرورت اين كار تاكيد كرده اند و تنها بايد در راستاي اجراي اين كار در جامعه فرهنگ سازي كرد.
بنابراين گزارش: انجمن صنفي كارفرمايان صنعت طلا، جواهر و نقره استان تهران پيشنهاد ساخت مصنوعات طلا را در عيارهاي 4،9، 14و 17 مطرح كرده است. اين در حالي است كه رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر مدعي شده كه كاهش عيار طلا كيفيت آن را پايين مي آورد. رئيس اتحاديه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران هم با ايجاد تنوع عياري در ساخت مصنوعات طلا مخالفت كرده است. در همين حال رئيس سازمان ملي استاندارد ايران هم در گفت وگو با ايسنا از بررسي پيشنهاد تدوين استاندارد طلا با عيار كمتر از 18 خبر داده و گفته است در صورتي كه محاسن طلاي كمتر از 18عيار بيشتر از معايب آن باشد، استاندارد اين محصول تدوين مي شود. فريدون بلغاري، مديركل نظارت بر اجراي استاندارد سازمان ملي استاندارد ايران هم به ايسنا گفته است، در كشورهاي ديگر طلا با عيارهاي 10، 12 و 14 توليد و عرضه و مانند كشور ما اين كالا با عيار بالا عرضه نمي شود.
 


گمرك اعلام كرد

آمار واردات خودرو، سيگار، برنج و پوشاك به كشور طي 8 ماه

تازه ترين آمار گمرك ايران حاكي از رشد 9 درصدي واردات انواع خودرو به كشور در هشت ماهه سال جاري است.
بر اين اساس در اين مدت واردات خودرو به كشور از نظر تعداد با رشد 6/9 درصدي به 27 هزار و 472 دستگاه رسيد. ارزش اين ميزان واردات هم با افزايش 5/18درصدي بالغ بر 623 ميليون دلار شد.
ميانگين قيمت هر خودروي سواري وارداتي طي هشت ماهه 1391 با افزايش 1/8 درصدي نسبت به مدت مشابه در سال قبل به 22 هزار و 663 دلار رسيد.
امارات و كره جنوبي بيشترين سهم را در واردات خودروي كشور در مدت زمان ياد شده به خود اختصاص دادند؛ به طوري كه سهم
آنها به ترتيب به
8/50 و 4/32 درصد رسيد.
صادرات خودروي كشور هم در هشت ماهه سال جاري از نظر تعدادي و ارزشي به ترتيب 6/307 و 9/361 درصد بيشتر شده و به 38هزار و 792 دستگاه و 032 ميليون دلار رسيد.
ميانگين قيمت هر دستگاه خودروي سواري نيز در همين مدت با افزايش 3/13درصدي بالغ بر 5931 دلار شد.
عراق با 7/98 درصد بيشترين سهم را در صادرات خودروي كشور به خود اختصاص داده است.
رشد واردات خودروهاي لوكس به كشور در حالي طي سال جاري همچنان ادامه دارد كه در اين مدت كشور با محدوديت هاي ارزي شديدي مواجه شده است. اختصاص ارز مرجع به واردات خودروهاي لوكس طي چند ماهه نخست امسال نيز انتقادات فراواني را از سوي كارشناسان برانگيخته است.
در همين حال براساس تازه ترين تصميم سازمان توسعه تجارت ثبت سفارش واردات خودروهاي پرمصرف با حجم موتور بالاي 2500سي سي متوقف شده است. البته دقيقا سهم اين دسته از خودروها از كل واردات خودروي كشور مشخص نيست.
سيگار
79 ميليون و 527 هزار دلار سيگار در 8 ماه سال جاري وارد كشور شد.گمرگ جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد: در 8 ماهه سال جاري 7 هزار و 579 تن سيگار خارجي به ارزش 79 ميليون و 527 هزار دلار وارد كشور شده است.
در مدت مشابه سال قبل 3 هزار و 397 تن سيگار به ارزش 55 ميليون و 78 هزار دلار وارد كشور شده بود. در سال جاري ميزان واردات سيگار به لحاظ وزني 11/123 درصد و به لحاظ ارزشي 39/44 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل، تغيير دارد.
سوئيس در مدت 8 ماهه امسال 2 هزار و 389 تن سيگار به ارزش 42 ميليون و 39 هزار دلار به ايران صادر كرده است. سهم كشور تركيه به عنوان دومين كشور صادركننده سيگار به ايران، هزار و 346 تن به ارزش 16ميليون و 458 هزار دلار بوده است.
امارات متحده عربي به عنوان سومين كشور صادركننده سيگار به ايران در 8 ماه امسال 2 هزار و 430 تن سيگار به ارزش 10 ميليون و 809 هزار دلار سيگار صادرات داشته است. سهم ساير كشورها در واردات سيگار هزار و 414 تن به ارزش 10 ميليون و 221 هزار دلار بوده است.
برنج
آمارهاي گمرك ايران نشان مي دهد: در هشت ماه سال جاري 775 هزار تن برنج به ارزش 758 ميليون دلار وارد كشور شده، اين در حالي است كه واردات برنج در هشت ماهه سال 90 معادل 794 هزار تن به ارزش 676 ميليون دلار بوده است.
بر همين اساس، واردات برنج در 8 ماه سال جاري نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از نظر وزني 35/2 درصد كاهش و از نظر ارزشي
01/12درصد افزايش داشته است. كشورهاي هند، امارات متحده عربي و پاكستان 3 كشور عمده مبدا واردات برنج در هشت ماه نخست سال جاري به شمار مي آيند.در اين مدت، واردات برنج از هند 494 هزار و 621 تن به ارزش 504 ميليون و 394 هزار دلار، از امارات 135 هزار و 889 تن به ارزش 132 ميليون و 240 هزار دلار و از پاكستان 114 هزار و 833 تن به ارزش 93ميليون و 239 هزار دلار بوده است.همچنين 29 هزار و 786 تن برنج نيز به ارزش 27 ميليون و 883 هزار دلار از ساير كشورها در مدت زمان 8 ماهه سال جاري وارد كشور شده است.
پوشاك
گمرك ايران همچنين اعلام كرد: واردات پوشاك ايران در هشت ماهه امسال به 14 ميليون و 480 هزار دلار رسيد، اين در حالي است كه اين ميزان در مدت مشابه سال قبل 13ميليون و 114هزار دلار بود.
امارات متحده عربي، چين و ايتاليا سه كشور عمده مبدا واردات پوشاك به ايران بوده اند. بر همين اساس، در اين مدت 4 ميليون و607 هزار دلار پوشاك از امارات متحده، 2 ميليون و 886 هزار دلار پوشاك از چين و يك ميليون و 838 هزار دلار پوشاك از ايتاليا وارد كشور شد.وزن واردات پوشاك از امارات متحده عربي، چين و ايتاليا به ترتيب 396 تن، 390 تن و 74 تن بود. همچنين 401 تن پوشاك نيز از ساير كشورها به ارزش 5 ميليون و 150 هزار دلار نيز در مدت 8 ماهه سال جاري به كشور وارد شد.
سال 90 معادل 22ميليون دلار و سال 89 معادل 20 ميليون دلار پوشاك وارد كشور شده بود؛ با اين حال واردات پوشاك در 8 ماه سال جاري نسبت به سال قبل 99 صدم درصد كاهش وزني و 42/10درصد افزايش ارزشي داشته است.
دولت اخيرا ثبت سفارش واردات پوشاك به كشور را متوقف كرده، اما واردات انجام شده براساس ثبت سفارش در گذشته است.
 


به دنبال تاخير دولت

رئيس مجلس ممنوعيت پرداخت يارانه نقدي از فروش ارز را ابلاغ كرد

رئيس مجلس در پي تاخير رئيس جمهوري، قانون حمايت از سرمايه گذاري هاي عمراني و توليد ملي و اصلاح قانون بودجه سال 1391 كل كشور (ممنوعيت پرداخت يارانه نقدي از محل فروش ارز ناشي از صادرات نفت خام و ميعانات گازي سهم دولت) را ابلاغ كرد.
به گزارش مهر، با توجه به انقضاي مهلت مقرر در ماده «1» قانون مدني و در اجراي مفاد تبصره ماده «1» قانون مذكور، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي «قانون حمايت از سرمايه گذاري هاي عمراني و توليد ملي و اصلاح قانون بودجه سال 1391 كل كشور» را ابلاغ كرد.
قانون حمايت از سرمايه گذاري هاي عمراني و توليد ملي و اصلاح قانون بودجه سال 1391 كل كشور به شرح ذيل است:
«ماده واحده - قانون بودجه سال 1391 كل كشور به شرح زير اصلاح مي شود:
الف- متن زير به جزء (2-3) الحاق مي شود:
«تمامي منابع حاصل از فروش ارز ناشي از صادرات نفت خام و ميعانات گازي سهم دولت، بخشي از منابع عمومي دولت محسوب مي شود و دولت حق هزينه كردن از اين منبع را براي موارد خاص مانند پرداخت يارانه نقدي به استثناي جزء (2-44) قانون بودجه سال 1391 كل كشور ندارد. بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران مكلف است منابع مزبور را روزانه به حساب درآمد عمومي نزد خزانه داري كل كشور واريز نمايد. عدم اجراي اين حكم به منزله تصرف غيرقانوني در اموال عمومي و مستوجب تعقيب قضايي است.
ب- متن زير به عنوان تبصره (2) به جزء (2-5) الحاق مي گردد:
تبصره 2- در اجراي اجزاي (1-5) و (2-5) براي پرداخت تسهيلات ريالي مبناي تسعير ارز، نرخ روز ارز تعيين مي شود. تبديل منابع صندوق توسعه ملي به ريال به استثناي اجزاي فوق ممنوع است.
اجراي اجزاي (1-5) و (2-5) فقط در حد منابع ناشي از اجراي قانون بودجه سال 1391 كل كشور مي باشد.
پ- جزء (4-5) به شرح زير اصلاح مي گردد:
4-5- هجده درصد (18 درصد) از منابع به سرمايه گذاران بخش غيردولتي براي طرحهاي توسعه اي بالادستي نفت و گاز با اولويت مادين مشترك به ويژه پارس جنوبي
با تضمين وزارت نفت بدون انتقال مالكيت نفت و گاز موجود در مخازن و توليدي، تخصيص مي يابد.
ت- متن زير به عنوان تبصره (2) به جزء (3-24) الحاق مي شود:
تبصره 2- در اجراي جزء
(3- 24) وجوه ناشي از مطالبات فروش سهام، سهم الشركه، اموال، دارايي ها و حقوق مالي و نيروگاههاي متعلق به دولت و موسسات و شركتهاي دولتي تابعه و وابسته مربوط به سنوات گذشته الزاما بايد به طور مستقيم به حساب خزانه واريز شده و قابل تسويه و تهاتر نمي باشد.»
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علني روز يكشنبه مورخ 30 مهرماه 1391 مجلس شوراي اسلامي تصويب شد و در تاريخ 3/8/1391 به تاييد شوراي نگهبان رسيد.
 


قاچاق روزانه 24 ميليارد تومان گازوئيل در سايه بلاتكليفي يك طرح

در حالي كه طرح ارايه سوخت مقابل پيمايش بلاتكليف مانده است، روزانه 24 ميليارد تومان گازوئيل از كشور قاچاق مي شود.
رئيس سنديكاي مكان يابي راديويي گفت:اشخاصي كاميون مي خرند تا از كارت سوخت آن استفاده كنند؛ حتي برخي در دولت مي گويند كه قاچاقچيان و مافياي نفتي در مرز با نصب خط لوله، گازوئيل را در خارج از مرز دپو مي كنند.
افشين كلاهي در گفت و گو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: بنابر اعلام آقاي ضيغمي معاون وزير نفت، روزانه 5 تا 6 ميليون ليتر گازوئيل از كشور قاچاق مي شود.
نايب رئيس مجمع تشكل هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات افزود: با احتساب قيمت 5 تا 6 هزار توماني هر ليتر گازوئيل در خارج كشور، 4 هزار تومان بين گازوئيل داخل و خارج اختلاف قيمت وجود دارد كه به اين ترتيب روزانه 24 ميليارد تومان بابت قاچاق گازوئيل نابود مي شود.
رئيس سنديكاي صنايع شناسايي و مكان يابي راديويي گفت: 2 سال پيش، طرح «ارائه سوخت در مقابل پيمايش» در وزارت نفت مطرح شد كه علي رغم الزام ستاد مبارزه با قاچاق كالا به وزارت نفت براي اجرا، هنوز متولي آن مشخص نيست و طرح بين ستاد سوخت، ستاد مبارزه با قاچاق و وزارت نفت بلاتكليف مانده است.
وي گفت: هزينه اجراي اين پروژه براي 7800 كاميون سوخت موجود در كشور 350 ميليارد تومان است كه اين مبلغ ظرف 10 روز با جلوگيري از قاچاق سوخت جبران مي شود؛ اما به علت اينكه صرفه جويي مالي اين طرح پولي است كه به خزانه مي رود و مستقيم عايد سازماني نمي شود، هيچ سازماني نيز مسئوليت اجرا و قبول هزينه آن را قبول نمي كند.
كلاهي خاطرنشان كرد: هم اكنون مواردي وجود دارد كه اشخاصي كاميون مي خرند تا از كارت سوخت آن استفاده كنند؛ حتي برخي در دولت مي گويند كه قاچاقچيان و مافياي نفتي در مرز خط لوله گذاشته اند و گازوئيل را به خارج از مرز دپو مي كنند.
 


علي رغم تحريم هاي اتحاديه اروپا انجام مي شود

ايران در آستانه امضاي يك قرارداد بزرگ حفاري نفتي

مديرعامل شركت حفاري شمال از امضاي يكي از بزرگترين قراردادهاي حفاري نفتي ايران در آينده نزديك خبر داد.
هدايت اله خادمي در گفت وگو با مهر اظهار داشت: با وجود اعمال تحريم هاي جديد اروپا به زودي يكي از بزرگترين قراردادهاي ساخت و خريد دكل هاي حفاري ايران امضا خواهد شد.
وي ارزش اين قرارداد حفاري را چند صد ميليون دلار عنوان كرد و افزود: با امضاي اين قرارداد جديد توافقي به منظور خريد 14 دستگاه جك آپ دريايي و 10 دكل حفاري خشكي حاصل مي شود.
خادمي همچنين با اشاره به ورود اولين دستگاه حفاري دريايي ملكي ايران، خاطرنشان كرد: به زودي دومين دستگاه جك آپ ملكي دريايي ايران وارد آب هاي خليج فارس خواهند شد.
در حال حاضر در ناوگان حفاري شمال 12 دستگاه جك آپ دريايي و دكل حفاري خشكي و يك دستگاه نيمه شناور حفاري مشغول به كار هستند و اين شركت نفتي براي چندمين سال متوالي حفاري چاه هاي نفتي در آب هاي ساحلي تركمنستان را در دستور كار قرار دارد.
خادمي همچنين درباره دلايل تحريم شدن شركت حفاري شمال، گفت: در نامه ارسالي اتحاديه اروپا به حفاري شمال دلايل قانع كننده اي در خصوص دلايل اعمال تحريم ارائه نشده است.
مديرعامل حفاري شمال با اعلام اينكه در يكي از بندهاي نامه اتحاديه اروپا تاكيد شده كه فعاليت نفتي حفاري شمال منجر به كمك به اقتصاد ايران مي شود، تصريح كرد: بر اين اساس پس از تحريم صادرات نفت ايران، حفاري شمال به عنوان يكي از بازوهاي اجرايي توسعه صنعت نفت مورد تحريم قرار گرفته است.
اين مقام مسئول با يادآوري اينكه اتحاديه اروپا اختلال در صنايع نفت و گاز ايران را در دستور كار قرار داده است، اظهار داشت از اين رو تمامي شركت هاي خصوصي و دولتي كه به نوعي به توسعه صنعت نفت و گاز كشور كمك مي كنند در ليست تحريم اين اتحاديه قرار مي گيرند.
وي با اعلام اينكه در شرايط فعلي يكسري اقدامات حقوقي نسبت به تحريم مغرضانه اتحاديه اروپا را آغاز كرده ايم، بيان كرد: اخيرا با چند كارشناس، موسسه و وكلاي بين المللي براي احقاق حق خود قرارداد بسته ايم.
خادمي با بيان اينكه تاكنون تمامي مدارك و استعلامات مورد نياز مبني بر اينكه تمامي فعاليت هاي حفاري شمال مطابق با قوانين بين المللي بوده ارسال شده است، تبيين كرد: بر اين اساس از اتحاديه اروپا به دليل تحريم غيرمنطقي شكايت مي كنيم.
به گفته اين مقام مسئول حضور حفاري شمال در چند سال اخير در پروژه اكتشاف نفتي در درياي خزر و حفاري در مياديني مشترك نفتي منطقه خليج فارس منجر به افزايش نقش حاكميتي ايران شده است.
وي با اعلام اينكه اين فعاليت ها موجب شده كه در تيررس تحريم هاي غرب قرار بگيريم، گفت: خريد دستگاه هاي جديد ملكي با وجود تحريم و افزايش مشاركت در طرح توسعه ميادين مشترك نفت و گاز كشور منجر به اعمال اين تحريم ها شده است.
خادمي با بيان اينكه چون حفاري شمال از شركت هاي زيرمجموعه شركت ملي نفت ايران است لذا تحريم مان كرده اند، تاكيد كرد: در پاسخ به اين اقدام مستندات خود را آماده كرديم، تا از طريق وكيل خود به اين راي اعتراض كنيم.
مديرعامل حفاري شمال، افزود: با اين حال اين راه را راهكار اصلي خود نمي دانيم، با اين كه پيگير هستيم اما به دليل زمان بر بودن، تدابيري انديشيده ايم تا در فعاليت هاي خود و اجراي پروژه هايي كه قرارداد آنها را با شركت ها منعقد كرده ايم، دچار مشكل نشويم.
 


انتقاد تجار ايتاليايي از تحريم هاي اروپا عليه ايران

در سمينار معرفي ظرفيت هاي اقتصادي ايران در رم نمايندگان تعدادي از شركت هاي ايتاليايي از تحريم هاي اروپا عليه ايران انتقاد كردند.
«روزاريو الساندرلو» رئيس اتاق بازرگاني مشترك ايتاليا و ايران در اين سمينار ضمن غيرقانوني خواندن برخي از مصوبات اتحاديه اروپا، اظهار داشت: مقامات اروپا و ايتاليا بايد كانال بانكي مشخصي را جهت انجام معاملات مجاز و مشروع بين شركت ها و بازرگانان اروپايي و ايراني تعيين كنند.
در بخش ديگري از اين سمينار، نمايندگان تعدادي از شركت هاي ايتاليايي با اشاره به مشكلات موجود جهت مبادلات تجاري خارج از شمول قطعنامه ها با طرف هاي ايراني، از دولت ايتاليا به دليل حمايت از اين تحريم ها انتقاد كرده و رويكرد اتحاديه اروپايي در اعمال تحريم عليه ايران را سياسي و در تعارض با منافع طرف هاي ايتاليايي و اروپايي خواندند.
به گزارش ايرنا در سمينار فوق همچنين سيدمحمدعلي حسيني سفير جمهوري اسلامي ايران در ايتاليا طي سخناني با اشاره به روند رو به رشد روابط اقتصادي ايران و ايتاليا طي سال هاي اخير، قطعنامه هاي سياسي و غيرقانوني شوراي امنيت و مصوبات يكجانبه و فراقطعنامه اي اتحاديه اروپا و آمريكا كه منافع ملي دو كشور را هدف قرار داده است، به چالش كشيد.
وي با اشاره به اينكه بيش از 90 درصد از كالاهاي مبادلاتي با ايران مشمول قطعنامه هاي يكجانبه و مصوبات آمريكا و اتحاديه اروپا نيست، افزود: ابهامات بي شمار و مطالب متناقض فراوان قطعنامه هاي صادره موجب افزايش سردرگمي در ميان تجار اروپايي و بالطبع نارضايتي گسترده آنان گرديده است.
سفير جمهوري اسلامي همچنين توجه مسئولين ذيربط ايتاليايي به محتواي نامه هاي وزير اقتصاد و دارايي و رئيس بانك مركزي ايران به همتايان اروپايي خود را گام موثري براي انجام گفت وگوها و رايزني هاي سازنده به منظور رفع موانع و مشكلات در همكاري بخش هاي خصوصي و دولتي ايران در ايتاليا دانست.
 


رئيس سازمان توسعه تجارت:

صادركنندگان براي ارائه ارز با دولت تفاهم نامه امضا كردند

رئيس سازمان توسعه تجارت از تفاهم بخش خصوصي با دولت بر سر چگونگي استفاده از ارز صادركنندگان در داخل كشور خبر داد.
حميد صافدل گفت: براساس تفاهم نامه اي كه بين سازمان توسعه تجارت و بخش خصوصي امضا شد، صادركنندگان مي توانند ارز خود را در اختيار واردكنندگان و يا در سپرده ويژه اي در بانك مركزي قرار دهند و از منافع آن بهره مند شوند و يا معادل ريالي آن را دريافت كنند كه تاكيد دولت در اين بخش نرخ مبادله اي براي ارز است.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اينكه تصميمات اتخاذ شده در چند ماه گذشته متناسب با شرايط ويژه اقتصادي كشور بود، افزود: براساس كار كارشناسي دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار شد به آن دسته از كالاهايي كه براي واردات مواد اوليه آنها ارز با نرخ مرجع پرداخت مي شود جهت تامين نياز، بازار صادراتي نداشته باشند.
وي افزود: همچنين قرار است مازاد كالاهاي توليد شده در كشور كه با مواد اوليه وارداتي ساخته شده اند پس از پرداخت عوارض صادراتي دوباره امكان صادرات داشته باشند.
رئيس سازمان توسعه تجارت ايران همچنين با اشاره به ليست كالاهاي ستاره دار و غيرستاره دار اظهار داشت: ليست گروه (ب) بدون ستاره شامل كالاهاي مورد نياز صنايع پائين دستي است كه اين كالاها با پرداخت مابه التفاوت و عوارض صادراتي و نيز حصول اطمينان از تامين نياز بازار داخلي امكان صادرات آن فراهم است.وي افزود: گروه (ب) ستاره دار كالاهايي هستند كه علاوه بر پرداخت عوارض صادراتي بايد مجوزي از كارگروه اقتصاد نيز جهت صادرات دريافت كنند.
صافدل گفت: گروه (ب) دو ستاره نيز شامل گروه كالايي دارويي و پزشكي مي شوند كه علاوه بر پرداخت عوارض صادراتي و دريافت مجوز از كارگروه اقتصاد بايد مجوز اجازه صادرات از وزارت بهداشت نيز دريافت كنند. وي در پايان گفت: اعمال سياست هاي بلندمدت اقتصادي منجر به اعتلاي توليد، صنعت و ثبات بازار كشور مي شود.
 


مركز پژوهش هاي مجلس اعلام كرد

دلايل واردات گندم

مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي نرخ پايين خريد تضميني گندم و بازاريابي نامناسب را دو دليل عمده نياز به واردات گندم در سال جاري عنوان كرد.
به گزارش روابط عمومي مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي، دفتر مطالعات زيربنايي اين مركز درباره علل واردات گندم اعلام داشت: تنظيم بازار محصولات كشاورزي، مستلزم توجه به تاثير تغييرات، عوامل اقليمي، ساختار توليد، بازار و سياست هاي حمايتي وضع شده براي اين محصولات است، لذا نقش قيمت تضميني، ميزان توليد، ميزان واردات، الگوي مصرف و ديگر عوامل موثر بر توليد يا بازار، حائز اهميت خواهد بود.
در اين گزارش ابتدا به شرايط حاكم بر تعيين قيمت و نحوه تعيين آن در مورد كالاي استراتژيك گندم و قيمت تعيين شده پرداخته و سپس با بررسي ديگر سياست هاي اتخاذ شده در خصوص محصول گندم، هزينه هاي توليد و تبعات ناشي از آن مورد واكاوي شده است.
در ادامه گزارش آمده است: اختلاف معناداري بين بحث كارشناسي با قيمت تعيين شده وجود دارد كه در نهايت كشاورز و توليدكننده را با مشكلات جدي مواجه ساخته و تغييرات قيمت در بازار خوراك دام نيز به جانشيني گندم به عنوان خوراك دام كمك مي كند و امنيت غذايي كشور را در آينده دچار مخاطرات جدي خواهد كرد.
همچنين تصريح شده است: علي رغم تجربه سال 1390 در خصوص تاثير قيمت تضميني بر خريد گندم و عدم ورود گندم خريداري شده به وسيله بخش خصوصي در چرخه توليد گندم به عنوان خوراك انسان و وارد شدن آن به چرخه خوراك دام، متاثر از اختلاف شديد قيمت گندم دامي با قيمت خريد تضميني گندم، در سال 1391 نيز قيمت تضميني اعلامي، حتي حداقل مصرح در تبصره «6» قانون خريد تضميني را رعايت نكرده و سبب تكرار شرايط خريد و مصرف گندم، مشابه سال قبل و بلكه به گونه اي شديدتر خواهد شد.
در ادامه گزارش آمده است: بررسي ها نشان مي دهند كه متوسط كيفيت گندم هاي توليد داخل، براي نان هاي پهن مناسبند و براي ماكاروني نيز ارقام مطلوبي از گندم، هم اكنون كشت و كار مي شوند، اما علي رغم توليد نسبتا مناسب سال جاري، نحوه سياستگذاري در زمينه اين كالاي راهبردي موجب نياز به واردات قابل توجه گندم از خارج شده است زيرا بخشي از گندم هاي وارداتي واجد كيفيتي پايين تر از گندم هاي توليد داخل اند. ضمن آن كه قيمت پايين تعيين شده براي خريد تضميني گندم، در خريد گندم هاي با كيفيت پايين تر در بازار داخلي نيز موثر بوده است.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10