(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 11  دی  1391 - شماره 20395

زد و خورد پليس با معترضان ضدحكومتي در مغرب
سفير مصر:
قاهره خواهان برقراري رابطه با حزب الله لبنان است
عمليات پاكسازي تروريست ها در چند شهر سوريه
در آستانه اربعين صورت گرفت
راهپيمايي بزرگ عاشقان حسيني(ع)به سمت كربلاي معلي
حسني مبارك از پزشك خود خواست به زندگي اش پايان دهد
چها رسوي پنج قاره
تروريست ها در بلوچستان پاكستان 21 زائر شيعه را به شهادت رساندند
اعتراض هاي سراسري عليه آل خليفه مردم :
عاشورا ، راه انقلاب ماست
با گسترش اعتراض به شهرهاي عربستان ديوارنويسي عليه آل سعود همگاني شد
شورشيان آفريقاي مركزي به نزديكي پايتخت رسيدند
تظاهرات ضددولتي در اسپانيا و مقدونيه
دادستاني اسرائيل اتهامات ليبرمن را مشخص كرد


زد و خورد پليس با معترضان ضدحكومتي در مغرب

مردم مغرب در اعتراض به افزايش قيمت آب و برق با پليس و نيروهاي امنيتي به زد و خورد پرداختند.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، در پي درگيري پليس با تظاهركنندگان معترض به افزايش قيمت ها در مغرب، ده ها تن زخمي و شماري نيز بازداشت شدند.
براساس اين گزارش، تظاهركنندگان شنبه شب با سردادن شعارهايي ضمن محكوم كردن افزايش قيمت ها، بركناري برخي از مسئولان دولتي را خواستار شدند.
اين گزارش حاكي است: پليس و نيروهاي امنيتي براي متفرق كردن تظاهركنندگان از گاز اشك آور و خودروهاي آبپاش استفاده كردند. در منطقه «سيدي يوسف» در شهر مراكش نيز شماري از ساكنان اين شهر با برگزاري تجمع اعتراض آميز، افزايش قيمت آب و برق و كالاهاي ضروري را از سوي دولت محكوم كردند.بر پايه اين گزارش، در اين تظاهرات كه با مداخله نيروهاي امنيتي به خشونت كشيده شد 60 تن زخمي و 10 تن نيز روانه بيمارستان شدند.
 


سفير مصر:

قاهره خواهان برقراري رابطه با حزب الله لبنان است

سفير مصر در بيروت گفت، حزب الله داراي قدرت واقعي در لبنان است و مصر به دنبال ايجاد رابطه با حزب الله است.
به گزارش خبرگزاري فارس، اشرف حمدي اين اظهارات را در مصاحبه با روزنامه ديلي استار مطرح كرده است.وي افزود، بدون داشتن رابطه با حزب الله نمي توان درباره سياست صحبت كرد چرا كه حزب الله در عرصه سياسي و نظامي از قدرت و نفوذ زيادي برخوردار است.
اشرف حمدي كه پيشتر با اعضاي دفتر سياسي حزب الله ديدار كرده بود اظهار داشت، در اين ديدار ما از حزب الله خواستيم تا به عنوان يك قدرت سياسي كه در راستاي منافع لبناني ها فعاليت مي كند باقي بماند.
سفير مصر در بيروت اين اظهارات را پس از راي مثبت مردم به قانون اساسي جديد مصر در همه پرسي عنوان كرد و سخنانش نشان از تغيير رويكرد مصر جديد در قبال حزب الله لبنان دارد.
 


عمليات پاكسازي تروريست ها در چند شهر سوريه


ارتش سوريه در ادامه عمليات پاكسازي در شهرهاي مختلف از جمله حمص، حلب، درعا و ادلب موفق شد بسياري از مناطق را از كنترل تروريست ها خارج و آنان را به هلاكت برساند.
به گزارش خبرگزاري ها، شماري از تروريست ها در ورودي شهر ادلب كشته شدند و چندين خودرو مجهز به تيربار دوشكا نيز منهدم شد.
ارتش سوريه همچنين موفق شد پس از چند روز محاصره محله ديربعلبه در شهر حمص را از وجود تروريست ها پاكسازي كند.
خالد الخطيب سركرده يكي از گروه هاي تروريستي در حومه ادلب كشته شد و شماري از تروريست هاي مسلح خود را تسليم كردند. در عمليات پاكسازي در منطقه وادي الخنيف واقع در حومه ادلب دست كم 100 تروريست كشته شدند.
نيروهاي ارتش سوريه روزها با افراد مسلح درگير مي شوند و شبها در سنگرها و بين درختان كمين مي كنند تا افراد مسلح را شناسايي و دستگير كنند.
ارتش سوريه با استفاده از اين شيوه توانسته كنترل روستاها و شمار ديگري از مناطق اطراف شهرها و روستاها را به دست گيرد.
يكي از نيروهاي ارتش سوريه در اين باره گفت، نيروهاي ارتش شبانه روز آمادگي درگيري با تروريست ها را دارند و طي اين 21 ماه گذشته سربازان سوري خسته نشده اند و در هر نقطه از سوريه حضور دارند و اميد ملت سوريه محسوب مي شوند.
از سوي ديگر، تروريست ها با شليك خمپاره به سوي حرم حضرت زينب(س) چهار نفر را كشتند. عناصر مسلح از مزارع نزديك به منطقه زينبيه اين خمپاره ها را شليك كردند.
براثر حمله خمپاره اي تروريست ها به منطقه بحدليه در حومه دمشق نيز 15 نفر كشته و يا مجروح شدند.
اين در حالي است كه تلاش ها براي حل بحران سوريه همچنان ادامه دارد و اخضر ابراهيمي نماينده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه پس از سفر به مسكو و رايزني با مقامات روسيه راهي قاهره شده تا نتايج سفر خود به سوريه و روسيه را به اطلاع مقامات مصري برساند.
ابراهيمي نسبت به تبديل شدن سوريه به سومالي هشدار داده و اعلام كرد كه در صورتي كه تدابير لازم درباره حل و فصل بحران سوريه اتخاذ نشود بحران سوريه به مشكلي بين المللي تبديل خواهد شد.
ساير رويدادها
¤ منابع آگاه سوري اعلام كردند كه بشار اسد رئيس جمهور سوريه به زودي دستور عفو عمومي ساليانه را صادر خواهد كرد.
¤ روزنامه گاردين نوشت، تروريست هاي سوري براي انتقام از مردم حامي نظام سوريه خانه هاي آنان را غارت مي كنند.
¤ منابع لبناني از كشف و توقيف يك محموله سلاح در نزديكي مرزهاي سوريه خبر دادند.
¤ در تازه ترين دروغگويي شبكه خبري الجزيره، تصويري نشان داده شده كه يك كودك بر اثر سلاح هاي شيميايي مجروح شده و چنين القا شده است كه اين كودك سوري است در حالي كه اين عكس مربوط به كودكان ويتنامي است كه در جريان حمله آمريكا به ويتنام دچار اين عارضه شده اند.
¤ يك كارشناس لبناني اعلام كرد بيش از 120 كشور در سوريه دخالت مي كنند.
 


در آستانه اربعين صورت گرفت

راهپيمايي بزرگ عاشقان حسيني(ع)به سمت كربلاي معلي

در حالي كه حركت عاشقان امام حسين(ع) از شهرهاي عراق به سمت كربلاي معلي براي شركت در مراسم اربعين تبديل به بزرگترين راهپيمايي جهان شده است، رسانه هاي غربي در قبال اين واقعه سكوت اختيار كرده اند.
به گزارش خبرگزاري فارس، راهپيمايي شيعيان و پيروان ديگر اديان عراق به سمت كربلا كه از چند روز پيش آغاز شده، ابعاد بسيار گسترده به خود گرفته است؛ به طوري كه خبرنگاران از اين واقعه با نام بزرگترين راهپيمايي جهان ياد مي كنند.
بخشي از اين حركت به شكل كارواني است و با اتوبوس انجام مي گيرد. اما بخش ديگر آن كه از حرم اميرالمومنين(ع) در نجف اشرف آغاز شده و تا حرم امام حسين(ع) در كربلا ادامه مي يابد، به شكل راهپيمايي انجام مي گيرد و عاشقان اهل بيت(ع) اين مسير 80 كيلومتري را با پاي پياده مي پيمايند. شمار زيادي از زائران نيز از بصره و ناصريه پياده به سمت كربلا در حركت هستند.
اين راهپيمايي كه از لحاظ كمي و كيفي با راهپيمايي هاي مرسوم فرق دارد و حتي وحدت شيعه و سني و همزيستي همراه با احترام پيروان اديان مختلف را به نمايش مي گذارد، از جانب رسانه هاي خبري غرب بايكوت شده است و پوشش داده نمي شود.
پنجشنبه اين هفته كه روز اربعين است، احتمالا كربلا جمعيتي بيش از سال هاي قبل را شاهد خواهد بود و پيش بيني مي شود كه از مرز 10ميليون تن بگذرد.
در راهپيمايي 80 كيلومتري نجف به كربلا هزاران ايراني و شيعيان ساير كشورها نيز حضور دارند.
نوري مالكي
نوري مالكي نخست وزير عراق در واكنش به تظاهرات ضد دولتي اخير در الانبار، صلاح الدين و موصل گفت، برخي از خواسته هاي تظاهركنندگان مشروع است. وي گفت از جمله اين مطالبات، جلوگيري از بازداشت شدن زنان است كه وي آنها را پيگيري خواهد كرد.
مالكي از علما خواست تا كميته اي را با حضور تعدادي از علما و قضات تشكيل دهند تا بتوانند از اين طريق زندانيان و بازداشتي ها را آزاد كرده و ضعف هاي موجود را به سرعت برطرف كنند.
هيئت علماي اهل تسنن نيز وعده داد كه اسامي تمامي افراد اعتراض كننده را دريافت كرده و شكايت ها و پرونده هاي آنها را پيگيري و دستورات لازم را صادر خواهند كرد.
البته مالكي اين را نيز گفت كه نبايد به افراد تندرو و آنهايي كه نيت هاي زشت دارند اجازه فعاليت داده شود. در تظاهرات مذكور كه جمعه گذشته برگزار شده بود، به نفع رژيم سرنگون شده بعث عراق و عليه شيعيان نيز شعار داده شد.
در همين حال، «طارق الهاشمي» معاون فراري رئيس جمهوري عراق كه در تركيه به سر مي برد، تظاهرات روز جمعه را قيام عمومي و بهار عراق توصيف كرده بود. الهاشمي به خاطر فعاليت هاي تروريستي غيابا به اعدام محكوم شده است.
خنثي سازي كودتا
به گزارش خبرگزاري فارس، روزنامه «الدستور» عراق فاش كرد، هشياري و آمادگي نيروهاي امنيتي طرح كودتا عليه دولت «نوري مالكي» را خنثي كرد. اين روزنامه به نقل از يك مقام بلندپايه امنيتي افزود، كودتاي مذكور قرار بود توسط فرماندهان حزب منحل شده بعث عراق و سازمان اطلاعاتي يكي از كشورهاي منطقه انجام شود. به گفته اين مقام، يكي از اعضاي مهم حزب بعث در استان صلاح الدين بازداشت شده است. اين فرد بازداشت شده در اعترافات خود با عناصر پنهان در برخي استان ها تماس برقرار كرده و از آنها خواسته است در روز موعود دست به حملات مسلحانه و اغتشاش بزنند. علاوه بر آن، بعثي ها قصد داشتند به سبك سوريه در استان هاي صلاح الدين و ديالي دست به تشكيل ارتش آزاد بزنند.
به گفته «عدي الخدران» فرماندار شهر «الخالص» تشكيل هسته مركزي ارتش آزاد عراق نقشه اي براي براندازي دولت دموكراتيك عراق و كشاندن اين كشور به سوي جنگ قوميتي و فعال سازي گروه هاي مسلح تندرو است.الخدران تاكيد كرد كه تشكيل اين ارتش در حد يك خبر ساختگي رسانه اي نيست، بلكه توطئه اي خطرناك و واقعي است كه امنيت و ثبات عراق را تهديد مي كند. وي از دولت بغداد خواست تصميمات لازم را براي حفظ امنيت شهروندان اتخاذ كند.
 


حسني مبارك از پزشك خود خواست به زندگي اش پايان دهد

ديكتاتور مصر از تيم پزشكي معالج خود خواست تا وي را از ادامه زندگي دردناكش نجات دهد.
به گزارش مهر به نقل از سايت صهيونيستي «عينان مركازي»، «حسني مبارك» رئيس جمهور سابق مصر، به دليل مشكلات جسماني از تيم پزشكي معالج، خواسته تا با مرگ آسان به دردهاي وي پايان دهد.
اين پايگاه خبري اعلام كرد: اوضاع جسماني مبارك طي چند روز اخير وخيم شده است به نحوي كه وي قادر به كنترل اعمال خود به تنهايي نيست.
بنا به گزارش اين پايگاه خبري، تيم پزشكي مسئول مداواي مبارك، پس از آنكه ديكتاتور سابق مصر در حمام زندان زمين خورد، وي را به بيمارستان مجهزتري منتقل كردند.
پايگاه صهيونيستي مذكور همچنين تاكيد كرد: اين درخواست حسني مبارك با مخالفت تيم پزشكي وي روبه رو شد و آنها تلاش دارند تا وي را آرام و به زندگي اميدوار كنند.
حسني مبارك به اتهام قتل مخالفان خود و غارت اموال عمومي محكوم به حبس ابد شده است.
 


چها رسوي پنج قاره

زنان خلبان افغاني
«ثريا صالح» 20 ساله و «معصومه حسيني» 21 ساله كه آموزش خلباني را در آمريكا با موفقيت پشت سر گذارده اند، در حال حاضر مشغول خانه داري، مطالعه و خريد براي خانه هستند. آنها مي گويند فكر نمي كردند پس از بازگشت به افغانستان، اينگونه فراموش شوند.
جنگ براي آزادي
جنبش حماس طي بيانيه اي اعلام كرد مردم كرانه باختري به زودي جنگ براي آزادي از يوغ رژيم صهيونيستي را آغاز خواهند كرد. در اين بيانيه آمده است كه حماس از همه مبارزان فلسطيني مي خواهد براي آزادسازي فلسطين برنامه يكپارچه اي را تدوين كنند چرا كه زمان براي مرحله جديد فرا رسيده است.
شبكه الجزيره ابزار جاسوسي قطر
«اكثم سلمان» خبرنگار شبكه الجزيره قطر كه اخيرا استعفا داده است به «دويچه وله» آلمان گفت: شبكه خبري الجزيره به ابزار سياسي و جاسوسي دولت قطر تبديل شده است. به گفته وي، اين شبكه كلا از چارچوب حرفه اي خود خارج شده است. سلمان در مورد نحوه پوشش وقايع سوريه نيز گفت، الجزيره شورشيان را قديس و دولت دمشق را مسئول جنايات معرفي مي كند.
حمله پهپادها به يمن
پهپادهاي آمريكايي با حمله به خودرويي در منطقه «ردا»ي يمن، سه نفر را كشتند. به گفته مقامات يمني، «صالح محمد العامري» از چهره هاي شناخته شده محلي، از جمله كشته شدگان است. اين چهارمين حمله پهپادهاي آمريكايي طي هفته اخير به يمن است.
اخوان المسلمين اردن
عبدالله دوم شاه اردن از اخوان المسلمين اين كشور خواست در انتخابات پارلماني آتي(چهارم بهمن) شركت كند و آن را تحريم نكند. وي اين انتخابات را گامي مهم براي انجام اصلاحات سياسي در اردن دانست. اردن يكي از كشورهاي ناآرام در منطقه است.
 


تروريست ها در بلوچستان پاكستان 21 زائر شيعه را به شهادت رساندند

افراد ناشناس با انفجار بمب در مسير حركت اتوبوس حامل زائران شيعه در بلوچستان پاكستان، 21 زائر را شهيد و 25 نفر ديگر را مجروح كردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، تروريست هاي مسلح ديروز يك بمب كنار جاده اي را در منطقه «مستونگ» (30كيلومتري كويته) منفجر كردند و يك اتوبوس حامل زائران شيعه را هدف قرار دادند. سرنشينان اين اتوبوس زائران امام رضا(ع) و در حال آمدن به ايران بودند. از مجموع 45 مسافر اين اتوبوس، 21 نفر جان خود را از دست دادند و 24 تن ديگر نيز زخمي شدند. منابع بيمارستاني در كويته وضعيت تعدادي از مجروحان را وخيم اعلام كردند و از احتمال افزايش تعداد قربانيان سخن گفتند.
«آصف علي زرداري» رئيس جمهور پاكستان طي پيامي اين حادثه تروريستي را محكوم كرد و به بازماندگان تسليت گفت.
تاكنون هيچ گروهي مسئوليت اين عمليات تروريستي را برعهده نگرفته است. پيش از اين نيز شيعيان در بلوچستان پاكستان هدف حملات مشابه قرار گرفته بودند و گروهك وهابي موسوم به «لشكر جهنگوي» مسئوليت آن را برعهده گرفته بود. شهرهاي جنوبي و غربي پاكستان محل فعاليت تروريست هاي وهابي است.منبع مذكور در خبري ديگر اعلام كرد، شبه نظاميان طالبان 21 سرباز دولتي را كه سه روز قبل در شمال غرب پاكستان به اسارت گرفته بودند، كشتند. جنازه اين سربازان در حومه پيشاور پيدا شده است. يك سرباز توانست به طرز معجزه آسايي نجات پيدا كند.علاوه بر آن، افراد ناشناس يك خودروي پليس را در حومه كويته به گلوله بستند كه مرگ چهار پليس را در پي داشت.
در بندر ناآرام كراچي نيز انفجار بمب در مسير حركت يك اتوبوس جان شش نفر را گرفت و دست كم 48 مجروح برجاي گذاشت. به گفته منابع بيمارستاني كراچي حال هشت تن از مجروحان وخيم است.
اظهارات اشفق كياني
ژنرال «پرويز اشفق كياني» رئيس ستاد مشترك ارتش پاكستان در جمع افسران نيروي دريايي اين كشور گفت: پاكستان اكنون با محيط خارجي پيچيده و محيط داخلي پرمخاطره و هزاران چالش امنيتي مواجه است.
وي ضمن دلگرمي دادن به نظاميان براي مبارزه با اين چالش ها، از آنها خواست كه منافع ملي را بر هر منافع ديگري ترجيح دهند.
 


اعتراض هاي سراسري عليه آل خليفه مردم :

عاشورا ، راه انقلاب ماست

انقلابيون بحرين در ادامه اعتراضات گسترده عليه سياست سركوب آل خليفه ضمن سر دادن شعار «عاشورا راه انقلاب ماست» بسياري از خيابان هاي اصلي در نقاط مختلف اين كشور را بستند.
به گزارش خبرگزاري ها، انقلابيون بحرين روز گذشته براي اعتراض به اقدامات سركوبگرانه رژيم آل خليفه با آتش زدن لاستيك خودروها خيابان هاي اصلي را بستند و به سمت نيروهاي امنيتي كوكتل مولوتف پرتاب كردند.
مردم بحرين به رغم استقرار گسترده نيروهاي امنيتي در خيابان ها به فعاليت هاي اعتراضي خود ادامه دادند و در حالي كه شعار «سرنگون باد حمد» سر مي دادند، با نيروهاي امنيتي درگير شدند. آنها از رژيم آل خليفه خواستند به خونريزي در بحرين پايان دهد.
اين در حالي است كه عناصر رژيم آل خليفه با استفاده از گازهاي سمي و پرتاب آنان به سمت مردم بسياري از معترضان را دچار خفگي كردند شمار آسيب ديدگان از گازهاي سمي به 118 نفر رسيده است كه 19 نفر از آنها كودك هستند. از اين تعداد 60 تن جان خود را از دست داده اند.
در همين رابطه «مجيد ميلاد» عضو ارشد جمعيت وفاق ملي بحرين تاكيد كرد، مردم انقلابي بحرين برخلاف خواسته رژيم آل خليفه از اقدامات خشونت آميز عليه اين رژيم پرهيز مي كنند.
وي افزود، انقلابيون براي حفاظت از كشور و تامين منافع ملي از خشونت پرهيز مي كنند ولي اجتناب آنان از خشونت نبايد ضعف تلقي شود. سازمان گزارشگران بدون مرز نيز از رژيم آل خليفه به خاطر دستگيري فعالان حقوق بشر انتقاد كرد و آزادي فوري آنان را خواستار شد.

 


با گسترش اعتراض به شهرهاي عربستان ديوارنويسي عليه آل سعود همگاني شد

ساكنان منطقه تاروت در شرق عربستان در اعتراض به قتل جوان 18ساله تظاهرات كردند و قصاص قاتلان را خواستار شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، احمد آل مطر جوان 18ساله اهل تاروت پس از اينكه به دست نيروهاي امنيتي آل سعود از پاي در آمد به عنوان سمبلي براي اعتراض در منطقه تبديل شد.
بر اساس اين گزارش شنبه شب صدها تن از جوانان جزيره تاروت در مجاورت شهر القطيف با در دست داشتن تصاوير احمد مطر به تظاهرات پرداختند و شعار سرنگوني رژيم آل سعود را سر دادند.
بر پايه اين گزارش به نقل از شاهدان عيني، علي رغم حضور گسترده زرهپوش ها و خودروهاي پليس، جوانان اين منطقه با تجمع در خيابان اصلي منتهي به منطقه الربيعيه به تظاهرات پرداختند. تظاهركنندگان كه بيشتر آنها را جوانان تشكيل مي دادند با در دست داشتن پارچه نوشته هايي، خاندان آل سعود را مشتي راهزن و نوكر اجنبي به شمار آوردند و عليه آنها شعار دادند.
اين گزارش حاكي است، نيروهاي امنيتي مستقر در منطقه «سوق الذهب» و ميدان السوق، با تيراندازي هوايي اقدام به متفرق كردن معترضان كردند.
پليس و نيروهاي امنيتي كه لباس مبدل بر تن داشتند نيز با ضرب و شتم جوانان برخي از آنها را بازداشت و يا مضروب كردند.
از سوي ديگر صدها تن از اهالي «القطيف» با تجمع در مركز اين شهر، خواستار بركناري شاهزاده «محمد بن فهد بن عبدالعزيز» استاندار الشرقيه شدند.معترضان همچنين ادامه سركوب ها و نقض آزادي شهروندان را محكوم و بر ادامه راه شهيدان خود تاكيد كردند. اين در حالي است كه شرق عربستان در آستانه اربعين حسيني به صورت يك منطقه نظامي در آمده است.
تظاهرات البريده
در همين حال، ساكنان شهر البريده در اعتراض به ربوده شدن 2 دختر دانشجو به دست نيروهاي وزارت كشور دست به تظاهرات زدند.
به گزارش شبكه خبري العالم، تظاهركنندگان با سر دادن شعارهايي اقدام نيروهاي امنيتي در ربودن دو دختر به نام هاي «شيما و اسماء» از مقابل دانشگاه «ابها» را محكوم كردند.
شركت كنندگان در اين تظاهرات تاكيد كردند: زنان خط قرمز ما بوده و هستند و هيچ گاه در خصوص آنها اهمال نخواهيم كرد. معترضان همچنين آزادي «زكريا الضلعان» (جوان البريده اي) را از زندان هاي آل سعود خواستار شدند.
اين در حالي است كه شاهدان عيني از افزايش اعتراضات و شعارنويسي در شهرهايي نظير البريده، رياض و مكه در اعتراض به شهادت جوان 18 ساله شيعي خبر دادند.
عربستان سعودي در سال گذشته ميلادي شاهد اعتراض هاي گسترده در شرق اين كشور بود و با وجود استمرار سركوب و استقرار نظاميان آل سعود در منطقه، شيعيان به اعتراضات خود براي رفع تبعيض ها ادامه مي دهند.
مردم شيعه شرق عربستان از آغاز جنبش بيداري اسلامي طي دو سال گذشته نه تنها از خواسته هاي خود براي دستيابي به آزادي و عدالت اجتماعي دست برنداشته اند بلكه در اين راه نيز تاكنون 15 شهيد داده اند.
رژيم آل سعود در تازه ترين دور از جنايات خود، احمد مطر جوان 18 ساله اهل جزيره تاروت القطيف را به همراه هفت تن از جوانان ديگر شهيد و مجروح كرد تا در شيعيان ايجاد رعب و وحشت كند غافل از اينكه خون اين شهيد باعث به حركت درآمدن مخالفان آل سعود در روزهاي اخير شده است. كارشناسان سياسي منطقه مي گويند وضعيت سياسي عربستان به مرحله حساسي رسيده است.
 


شورشيان آفريقاي مركزي به نزديكي پايتخت رسيدند

در پي پيشروي سريع شورشيان، پايتخت آفريقاي مركزي در آستانه سقوط قرار گرفت.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، هزاران تن از ساكنان شهر «بانگي» (پايتخت) آفريقاي مركزي از ترس جان خود از اين شهر خارج شدند و به مناطق امن در اطراف آن پناه بردند.
براساس اين گزارش تمامي مراكز تجاري، رستوران ها و بازارها به حالت تعطيل درآمده است و شهروندان براي دفاع از خود به سلاح هاي سرد روي آوردند.
شورشيان آفريقاي مركزي پس از اينكه نيروهاي ارتش شهر «سيبوت» را ترك كردند وارد آن شدند و به تحكيم مواضع خود پرداختند.
در همين حال، با پيشروي سريع شورشيان و استقرار آنها در شهر استراتژيك «دامارا» در 75 كيلومتري پايتخت، پيش بيني مي شود تا چند روز آينده وارد شهر بانگي پايتخت آفريقاي مركزي شوند. شورشيان كه دولت مركزي را متهم به زيرپا گذاشتن توافقنامه هاي صلح سال 2007 و 2011 مي كنند طي دو هفته اخير بسياري از شهرها و مراكز مهم آفريقاي مركزي را بدون مقاومت ارتش به تصرف خود درآوردند.
از سوي ديگر شبكه خبري الجزيره روز يكشنبه از اعزام نظاميان آمريكايي به جمهوري آفريقاي مركزي براي تسهيل امر خروج اتباع آمريكايي در شهر بانگي خبر داد. به گزارش الجزيره، اعزام اين نيروها به آفريقا، به دليل انتقادهايي است كه پس از كشته شدن سفير آمريكا در شهر بنغازي متوجه كاخ سفيد شده و اوباما از ترس تكرار اين سناريو اقدام به اين كار كرده است.
بي بي سي نيز گزارش داد: در حالي كه شورشيان آفريقاي مركزي (سلكا) در حال پيشروي به سمت بانگي هستند، رئيس اتحاديه آفريقا براي يافتن راه حل وارد منطقه شده است.
 


تظاهرات ضددولتي در اسپانيا و مقدونيه

هزاران نفر از مردم مقدونيه و اسپانيا با ريختن به خيابان تظاهرات ضددولتي برپا كردند.
به گزارش خبرگزاري «آسوشيتدپرس»، «اسكوپيه» پايتخت مقدونيه روز شنبه شاهد برپايي يك تظاهرات گسترده ضددولتي از سوي مخالفان سياسي اين كشور بود.
براساس گزارش هاي منتشر شده، تظاهركنندگان با سر دادن شعار و تجمع مقابل دفتر حزب حاكم اين كشور خواهان بركناري «نيكولا گروئفسكي» نخست وزير و برگزاري انتخابات زودهنگام شدند.
برخي از رهبران مخالفان در اين تجمع سخنراني كردند.
دوشنبه هفته گذشته نيز مقدونيه شاهد برپايي يك تظاهرات ضددولتي عليه بودجه ملي اين كشور بود.
همزمان با مقدونيه، صدها نفر از ساكنان «سان سباستين» اسپانيا نيز با برپايي يك تظاهرات ضددولتي خواستار بركناري «ماريانو راخوي» نخست وزير اين كشور شدند. براساس گزارش هاي منتشر شده «اخراج هزاران نفر از مردم در قالب اجراي سياست هاي رياضت اقتصادي» مردم اين شهر را به خيابان ها كشانده اند. از سال 2007 به اين سو دولت اسپانيا برنامه اخراج حدود 400 هزار نفر را در دستور كار قرار داده و از اين تعداد شماري نيز اخراج شده اند.
كشورهاي اروپايي اين روزها با يك بحران عميق و پيچيده اقتصادي دست به گريبانند و دولتمردان آنها بنا به سفارش تروئيكاي اروپايي اجراي پي درپي سياست هاي رياضت اقتصادي را در دستور كار قرار داده اند.
قربانيان سياست هاي رياضت اقتصادي نيز در طول اين مدت با برپايي تظاهرات و اعتصاب هاي سراسري به مقابله با دولتمردان خود مي پردازند.
در اين بين حتي زمزمه هايي مبني بر اخراج كشورهايي ضعيف تر مثل يونان از اتحاديه اروپا بر سر زبان ها افتاده است. واقعه اي كه در صورت تحقق مي تواند راه جدايي ساير كشورهاي بحران زده از اين اتحاديه را هموار سازد!
 


دادستاني اسرائيل اتهامات ليبرمن را مشخص كرد

دادستاني اسرائيل «آويگدور ليبرمن» وزير خارجه مستعفي را به فريب و سو ءاستفاده از اعتماد عمومي متهم كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه صهيونيستي «يديعوت آحارانوت»، «آويگدور ليبرمن» وزير خارجه مستعفي و رهبر حزب «اسرائيل بيتنا» رسما به تقلب و سوءاستفاده از اعتماد عمومي متهم شده است.
علاوه بر اين اتهامات، اتهام فساد اخلاقي وي نيز تنظيم شده كه در صورت محكوميت ليبرمن، حضور مجدد وي در پست هاي وزارتي را غيرممكن مي كند.
وي متهم شده است كه در انتصاب سفير اسرائيل در بلاروس، از قدرت خود سوءاستفاده كرده است.
گفته مي شود «دني آيالون» معاون وزير خارجه رژيم صهيونيستي اصلي ترين شاهد اين پرونده است و بسياري از اتهامات با توجه به اظهارات وي مطرح شده است.
ليبرمن دو هفته قبل به دليل اتهامات مطرح شده از سمت خود كناره گيري كرد. وي اعلام كرده است كه اين استعفا با هدف برداشته شدن مصونيت قضايي و رسيدگي هر چه سريع تر به اتهاماتش انجام شده است. ليبرمن خود را بي گناه مي داند و به دنبال آن است پرونده اش پيش از انتخابات سوم بهمن بسته شود و وي بتواند در انتخابات شركت كند.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10