(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 11  دی  1391 - شماره 20395

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
كم لطفي به گزينش (يادداشت روز)
ترمز (گفت و شنود)
واكنش به اظهار نظر درباره لغو مجوز برخي احزاب
مديركل سياسي وزارت كشور: مرجع صدور مجوز احزاب تنها كميسيون ماده 10 است
ولايتي: موسوي و كروبي بازشماري آراي انتخابات را نپذيرفتند
ستاد انتخابات كشور خبر داد
اخذ رأي رايانه اي در برخي شهرها در انتخابات 92
يديعوت آحارنوت: شايعه مذاكره ميان ايران و آمريكا دروغ بوده است
گفت وگوي تلفني صالحي با نخست وزير قطر درباره تحولات منطقه
قدرداني وزير خارجه گرجستان
از مواضع اصولي ايران در قبال بحران هاي منطقه اي
كيهان و خوانندگان
بحران پرتگاه مالي آمريكا سند حقانيت جنبش تسخير وال استريت (خبر ويژه)
افسر ضداطلاعات ارتش آمريكا از نفوذ سپاه پاسداران مي گويد (خبر ويژه)
مي تواند فضاي تنفس ايجاد كند اما قابل اعتماد نيست (خبر ويژه)
راديو اسرائيل: آمريكا در سال 2013 خسته و تضعيف شده است (خبر ويژه)
اردوغان: غرب بايد نظر آيت الله خامنه اي را بپذيرد (خبر ويژه)


كم لطفي به گزينش (يادداشت روز)

ديروز آقاي دكتر احمدي نژاد، رئيس جمهور محترم كشورمان در همايش «سي امين سالروز تنقيح گزينش به فرمان امام(ره)» كه با حضور هيئت هاي مركزي گزينش سراسر كشور تشكيل شده بود، درباره جايگاه گزينش و چگونگي انجام آن سخن گفت و ضمن انتقاد شديد از روال جاري گزينش ها، براي آنچه كه از نگاه ايشان، اصلاح روش هاي گزينش تلقي مي شود، پيشنهاداتي ارائه كرد. اظهارات ديروز آقاي رئيس جمهور درباره گزينش و جايگاه و چگونگي آن اگرچه با طرح معروف «حذف گزينش» كه از سوي مدعيان اصلاحات در مجلس ششم ارائه شده بود، بي شباهت نيست كه اين شباهت ها مي تواند تصادفي و ناشي از كم توجهي به اصل ماجرا باشد ولي صرفنظر از اين همخواني، نگاه آقاي رئيس جمهور در اين باره -با عرض پوزش و برخلاف آنچه از ايشان انتظار مي رود- خالي از خدشه نيست و ابهاماتي را در پي دارد كه به مواردي از آن اشاره خواهيم كرد؛
1- آقاي احمدي نژاد نه فقط اصل گزينش را نفي نكرده اند بلكه بر ضرورت آن نيز تاكيد و اصرار ورزيده اند و برخي از روش هاي گزينشي را هم كه در آن، شخصيت افراد متقاضي خدشه دار مي شود، ناشايسته ارزيابي كرده اند كه قابل تقدير است و صدالبته بايد از اين نمونه ها اجتناب شود ولي راه كارهايي كه براي گزينش ارائه مي دهند، مبهم، تعريف ناپذير و در مواردي مي تواند كمرنگ شدن گزينش را تا مرز نفي و حذف آن در پي داشته باشد. به عنوان مثال مي گويد «براي آدم ها دو حقيقت وجود دارد، يكي درون آنها و اعتقادها و باورهاي عميقشان و دوم ظاهري كه گاهي اين دو با هم ارتباط ندارد. به طور مثال در طب سنتي داريم كه گاهي در سر افراد بلغم زياد مي شود، خواب آلوده مي شوند و
پرت و پلا مي گويند در حالي كه آن فرد خوب و مومني است. اما پرت و پلا مي گويد و گاهي اگر مواد ديگري در بدن زياد شود، فرد خيلي زود عصباني مي شود. پس بايد رفتار ظاهري را از حقيقت وجودي افراد تفكيك كنيم و البته كم هستند كساني كه اصل و باورشان خراب باشد و از درون پوسيده باشند».
همانگونه كه ملاحظه مي شود از اين مثال- و برخي نمونه هاي مشابه ديگر در اظهارات ديروز ايشان- راه كار و فرمول
تعريف شده اي براي گزينش و اطمينان از صلاحيت افراد به دست نمي آيد. يعني مشخص نمي شود كه «پرت و پلاگويي» فلان متقاضي يك پست و يا مسئوليت در نظام را بايد به حساب
«غلبه بلغم» در «سر» او تلقي كرده و به گفته آقاي احمدي نژاد مطمئن بود كه «اگر غذايش عوض شود، اخلاقش خوب مي شود» و يا بايستي پرت وپلاگويي وي را ناشي از شخصيت غيرقابل اعتماد وي دانست؟! مثلاً؛ توضيح نمي دهند كه اگر كسي در عصر بيداري اسلامي، «دوران اسلامگرايي را تمام شده»! معرفي كرد و اصرار داشت كه «مكتب ايراني» بايد جايگزين «مكتب اسلام» شود، بايد اين پرت و پلاگويي را ناشي از «غلبه بلغم» در سر او تلقي كرده و ايشان را با اين اميد كه «اگر غذايش عوض شود» ديگر پرت و پلا نمي گويد، در پست هاي حساس نظام به كار گرفت و يا به خاطر حفظ حرمت نظام و پاسداري از امانت مردم، عطاي احتمالي او را به لقاي خسارت آفرينش بخشيد و...؟!
2- آقاي رئيس جمهور به چند نمونه از پرسش هايي كه در جريان گزينش افراد مطرح شده اشاره مي كند كه بر فرض صحت
- و چنانچه مانند برخي موارد ديگر اطلاعات غلط به ايشان نداده باشند- نمونه هايي عجيب و دور از انتظار است. مثلاً مي فرمايند «از يك دختر 16 ساله در رابطه با مراحل ماترياليسم تاريخي سؤال مي كردند و آن دختر جوابي براي پاسخ دادن نداشت و در نهايت در پرونده او نوشته مي شد؛ سؤال كردم، مي دانست و كتمان كرد و صلاحيت او رد مي شد ... و شايد برخي موارد پيدا مي شدند كه مطالعه مي كردند و مي آمدند و در پرونده آنها نوشته مي شد؛ سؤال كردم، توضيح داد و مسلط بود، پس معلوم است كه صلاحيت ندارد»! و به چند نمونه مشابه ديگر از همين دست نيز اشاره مي كنند كه بايد از ايشان پرسيد؛ اين چه تصوير سياهي است كه از گزينش ها ارائه مي دهيد؟! و بر فرض كه چنين افراد «ديوانه» و يا منافق و نفوذي در فلان دفتر گزينش حضور داشته و پرسش هاي ياد شده را از مراجعه كنندگان پرسيده باشند؟! آيا روال و نحوه گزينش در جمهوري اسلامي ايران اينگونه بوده است كه جنابعالي ترسيم مي كنيد؟ يعني حتي يك نمونه از گزينش دقيق و منطقي نيز در تاريخ گزينش ها وجود نداشته است كه حضرتعالي به آن هم اشاره بفرمائيد؟! كاش جناب احمدي نژاد براي نمونه هاي مورد اشاره خود، شاهد و سندي ارائه مي فرمودند و يا توضيح مي دادند كه بعد از مشاهده ديوانگي آن مسئول گزينش، براي اعزام وي به تيمارستان چه اقدامي كرده اند؟!
آيا همين مراكز گزينش نبودند كه مانع نفوذ بسياري از دشمنان مردم و بدكاران و مفسدان اخلاقي و مالي به مراكز حساس نظام شدند؟! و آيا نبايد از آنهمه تلاش خالصانه آنان قدرداني شود؟! و در مقابل زبان اعتراض به سوي كساني دراز شود كه فلان شخص اخراجي فلان وزارتخانه را در پست هاي حساس به كار مي گيرند و فلان متهم- هر چند عفو شده ولي مجرم- را بدون توجه به عدم صلاحيت وي در مسئوليت هاي كليدي جاي مي دهند؟! بديهي است كه اگر به نظر و گزارش هاي مستند مراكز گزينشي اهميت داده شود، كانون هاي حساس نظام از وجود اينگونه افراد بي صلاحيت پالايش خواهد شد، حتي اگر برخي از مسئولان بلندپايه بدون توجه به امانت مردم و منافع نظام، مدافع و پشتيبان آنها باشند! گفتني است آقاي احمدي نژاد مي فرمايند «حكومت نبايد به گونه اي رفتار كند كه مردم در برابر آن مجبور به رفتار دوگانه شوند» كه اين سخن قابل قبولي است ولي بايد پرسيد؛ اولاً؛ چه رفتار دوگانه اي در توده هاي مردم ديده شده است! و ثانياً ؛ درباره رفتار دوگانه برخي از مسئولان چه نظري داريد؟ مثلاً، آيا سردادن شعار شايسته سالاري از سوي برخي مسئولان و در همان حال به كارگيري افرادي كه عدم صلاحيت و ناشايستگي آنها بر همگان آشكار است و سپردن پست هاي كليدي به آنان را، از جمله رفتار دوگانه اي كه به آن اشاره فرموده ايد نمي دانيد؟!
3- و اين سؤال نيز -با عرض پوزش- از جناب رئيس جمهور محترم پرسيدني است كه چرا حضرتعالي علي رغم آنهمه تأكيد و سفارش به مدارا و تحمل نظرات مخالف، كمترين اختلاف سليقه را در كنار خود تحمل نمي فرمائيد؟! كه نزديكترين نمونه آن بركناري دو وزير كابينه در فاصله اي كوتاه است. آنهم در حالي كه به عملكرد يكي از آنها نمره 20 داده ايد و براي بركناري آن ديگري توضيح روشني نداده ايد؟! و...
4- در خبرها آمده بود كه هيئت وزيران طي مصوبه اي به آقاي بقايي معاون اجرايي رئيس جمهور اجازه داده است كه 1500 نفر را خارج از ضوابط قانوني استخدام كند و از آنجا كه يكي از اين ضوابط قانوني، تاييد صلاحيت و شايستگي داوطلبان استخدام از سوي مراكز گزينشي است، ممكن است خداي نخواسته اين توهم پديد آيد كه كم لطفي آقاي احمدي نژاد به گزينش ها با اين مصوبه رابطه اي داشته باشد؟

حسين شريعتمداري
 


ترمز (گفت و شنود)

گفت: «فرهاد-ز» يكي از ضد انقلابيون فراري در صفحه فيس بوك خود نوشته است «پيروزي جنبش سبز(!) خواب خوشي بود كه حزب اللهي ها آن را به كابوس تبديل كردند.»
گفتم: خب! ديگه چي؟!
گفت: نوشته است «محال است كه يك بار ديگر هم فريب خاتمي و موسوي و كروبي را بخورم.»
گفتم: حالا چرا اين حرفها رو مي زنه؟
گفت: نوشته؛ «در آن هياهوي رسانه هاي داخلي و خارجي چه تصورهايي كه به ذهنمان خطور كرد ولي همه نقش بر آب شد.»
گفتم: يارو مي گفت؛ خواب ديدم يك ماشين مدل بالا دزديده ام و دارم فرار مي كنم كه يكي پريد جلوي ماشين و محكم زدم رو ترمز، يكدفعه از خواب پريدم، ديدم پام گرفته به لحاف و اونو پاره كرده!
 


واكنش به اظهار نظر درباره لغو مجوز برخي احزاب

مديركل سياسي وزارت كشور: مرجع صدور مجوز احزاب تنها كميسيون ماده 10 است

دبير كميسيون ماده 10 احزاب گفت:در دوره دولت هاي نهم و دهم كميسيون و وزارتخانه بر اساس روال قانوني نسبت به تمشيت امور احزاب سياسي اهتمام داشته اند .
محمد علي پور موسوي در گفت وگو با ايسنا، اظهار داشت: طي ماه هاي اخير جلسات كميسيون ماده 10 قانون فعاليت احزاب(به عنوان مرجع قانوني صدور پروانه فعاليت احزاب سياسي) به صورت منظم و مستمر تشكيل و به درخواست متقاضيان صدور پروانه فعاليت رسيدگي نموده است .
وي افزود:عرف و رويه معمول در فضاي سياسي كشور اين است كه در مقاطع انتخابات كه درواقع اوج شور و نشاط سياسي گروه ها و مجموعه هاي علاقه مند به نقش آفريني سياسي در سرنوشت كشور است، ما با افزايش رغبت و انگيزه براي تشكيل گروه هاي سياسي قانوني مواجه هستيم و در واقع ميزان تقاضا براي فعاليت سياسي قانوني افزايش معناداري پيدا مي كند .
پور موسوي هم چنين درباره اظهار نظر برخي مبني بر ضرورت فعاليت نداشتن برخي احزاب اصلاح طلب همچون مجمع روحانيون مبارز در مسير منتهي به انتخابات آينده، خاطر نشان كرد : همانگونه كه ذكر شد تنها مرجع صدور مجوز احزاب، كميسيون ماده 10 است،وظيفه نظارت بر فعاليت احزاب نيز از وظايف ذاتي و قانوني اين كميسيون است،بديهي است هر نوع مصوبه و مجازاتي كه كميسيون مذكور وفق ماده17 قانون احزاب در خصوص هر تشكل سياسي اتخاذ نمايد به تشكل مزبور ابلاغ و همچنين اعلام رسانه اي مي شود .
وي افزود:بر اساس قانون احزاب،گروهي كه قصد انجام كار تشكيلاتي و سياسي دارد بايد از كميسيون ماده 10 احزاب مجوز فعاليت بگيرد.
پور موسوي گفت :بر اساس يك رويه سياسي،از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون مرسوم بوده كه درمواقع انتخابات مختلف ده ها مجموعه و ليست با عناوين ائتلافي و هويت هاي متفاوت معرفي مي شوند، اين در حالي است كه در قانون فعلي احزاب در خصوص موضوع ائتلاف ها و مجموعه هاي موقتي و موسمي كه عمدتا در مقاطع انتخابات شكل مي گيرند سكوت شده، اما علي القاعده هر نوع ائتلاف و تشكيلات جمعي كه به شكل موقتي هم بخواهند فعاليت سياسي انجام دهند، مي بايست متشكل از تعدادي از احزاب سياسي مجوزدار كشور باشند.
وي افزود :سوق يافتن فعاليت هاي سياسي و تشكيلاتي در مسير رويه هاي قانوني به نفع همه است.در خصوص ائتلاف هاي موقتي هم ما اميدواريم همين قاعده در عمل مورد پذيرش مجوعه ها و فعالان سياسي علاقمند به كار تشكيلاتي قرار گيرد .
 


ولايتي: موسوي و كروبي بازشماري آراي انتخابات را نپذيرفتند

علي اكبر ولايتي گفت: قرار بود هريك از كانديداها هر شكايتي دارند بيايند و با حضور آنان و رسانه ملي هر يك از 40 هزار صندوقي كه آنان گفتند را بازشماري كنيم اما موسوي و كروبي نماينده اي نفرستادند.
به گزارش فارس، علي اكبر ولايتي كه درباره فتنه سال 88 و حضور مردم در واقعه 9 دي در شبكه تهران سخن مي گفت، اظهار داشت: در سال 88 قبل از اينكه نتيجه آرا مشخص شود، بعضي ها با تلقين تقلب توسط بيگانه ها مدعي شدند كه در انتخابات تقلب شده كه اين موضوع هيچ مبناي عقلاني نداشت.
مشاور امور بين الملل مقام معظم رهبري با تأكيد بر اينكه شوراي نگهبان معتقد بود در انتخابات 88 تقلبي صورت نگرفته است، گفت: شوراي نگهبان 6 نفر حكم را انتخاب كرد كه سه نفر از آنان حجت الاسلام ابوترابي فرد، حداد عادل و بنده بوديم و قرار بود هريك از كانديداها هر شكايتي كه دارند بيايند و با حضور آنان و رسانه ملي هر يك از 40 هزار صندوقي كه آنان گفتند را باز كنيم و از نو شروع به شمارش آرا كنيم.
ولايتي اضافه كرد: آقايان موسوي و كروبي حاضر نشدند براي شمارش صندوق هاي مورد نظرشان بيايند و ما نيز هرچه تلاش كرديم با آنها ارتباط برقرار كنيم نتوانستيم اما بالاخره توانستيم با گروهي از اعضاي ستاد ميرحسين موسوي كه با ايشان در دفتر وي جلسه داشتند ارتباط برقرار كنيم و شخصي را فرستاديم كه به آقاي موسوي بگويد نمايندگان خود را معرفي كند. آقاي موسوي دو نفر را معرفي كرد و قرار شد آنان به مجلس بيايند اما آنها هم نيامدند.
وي افزود: عده اي باور داشتند كه حقشان ضايع شده اما هنگامي كه بيگانه ها از اين آشوب ها حمايت كردند و مردم متوجه شدند بيگانگان پشت اين قضايا هستند راه خود را از آنان جدا كردند.
ولايتي در ادامه اظهارات خود، تصريح كرد: مردم احساس كردند كه تعداد محدودي از افراد فريب خورده اند و به دليل قدرت طلبي، تكيه به بيگانگان كرده اند به همين دليل در حماسه روز 9 دي حضور يافتند.
وي اضافه كرد: در آشوب هاي سال 88 منافقين، سلطنت طلبان، اسرائيلي ها و سخنگوي كاخ سفيد از آشوب طلبان حمايت كردند.
ولايتي همچنين در مورد كانديدا شدن خود در انتخابات رياست جمهوري نيز گفت: ورود به اين بحث را به مصلحت نمي دانم چرا كه مقام معظم رهبري فرمودند ورود زود هنگام به انتخابات به مصلحت نيست.
 


ستاد انتخابات كشور خبر داد

اخذ رأي رايانه اي در برخي شهرها در انتخابات 92

رئيس مركز فناوري اطلاعات ستاد انتخابات كشور از برگزاري رايانه اي انتخابات در برخي شهرهاي كشور خبر داد.
امير شجاعان در خصوص برگزاري انتخابات به صورت تمام رايانه اي اظهار داشت: برگزاري انتخابات به صورت تمام رايانه اي زماني محقق خواهد شد كه فرآيند كل انتخابات به شكل رايانه اي باشد يعني از زمان ثبت نام تا زمان شمارش آرا اين فرآيند داير باشد تا بتوانيم يك انتخابات تمام رايانه اي را مشاهده كنيم.
وي افزود: يكي از فرآيندهايي كه در اين ميان مي توان به آن اشاره داشت، اخذ «راي الكترونيكي» است كه برگزاري اين نمونه را در انتخابات مجلس شوراي اسلامي در شهر پاكدشت شاهد بوديم كه مورد استفاده قرار گرفت.
رئيس مركز فناوري اطلاعات ستاد انتخابات كشور در مورد اخذ راي الكترونيكي در كشور خاطر نشان كرد: وزارت كشور تعداد محدودي از شهرها را كه هنوز قطعي نشده براي اخذ راي الكترونيكي در شعب آن شهرها مشخص كرده است كه پس از تاييد شوراي نگهبان نام آن شهرها اعلام خواهد شد.
شجاعان تصريح كرد: تلاش داريم در اين انتخاب، شهرهاي كمتري اما با وسعت بيشتري را براي برگزاري انتخابات تمام رايانه اي انتخاب كنيم.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا وزارت كشور جلساتي را با اعضاي شوراي نگهبان به منظور هماهنگي بيشتر براي برگزاري انتخابات يازدهم رياست جمهوري و دوره چهارم شوراها برگزار مي كند، اظهار داشت: تمام دست اندركاران برگزاري انتخابات در وزارت كشور جلسات هفتگي را با اعضاي شوراي نگهبان به منظور هماهنگي بيشتر و براي آخرين تصميم گيري ها برگزار مي كنند.
رئيس مركز فناوري اطلاعات ستاد انتخابات كشور در مورد امكانات سخت افزاري گفت: با توجه به اينكه انتخابات تمام رايانه اي در شهرهاي محدودي برگزار خواهد شد، مشكلي براي تجهيز كردن امكانات رايانه اي در اين شعب وجود ندارد لذا تاكنون بيشتر اين امكانات در وزارت كشور تهيه شده است.
شجاعان به باشگاه خبرنگاران گفت: ديگر حوزه ها و شعبه هاي اخذ راي در شهرها مجهز به سيستم رايانه اي خواهند بود كه از طريق سيستم نرم افزاري كه در آن ها تعريف شده است فرآيند انتخابات را اجرا مي كنند.
 


يديعوت آحارنوت: شايعه مذاكره ميان ايران و آمريكا دروغ بوده است

روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارنوت به نقل از مقام هاي مطلع در آمريكا انجام هرگونه مذاكره دو جانبه ميان ايران و آمريكا در ماه هاي گذشته را تكذيب كرد.
در حالي كه طي ماه هاي گذشته شايعات بسيار متنوعي درباره ديدار مقام هاي بلند پايه ايراني و آمريكا در كشورهاي مختلف از جمله عمان منتشر شده بود، روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارنوت در شماره روز شنبه خود همه اين اخبار را تكذيب كرد.
پيش از اين تعداد زيادي از منابع غربي از جمله همين روزنامه از ديدار دكتر ولايتي مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامي در امور بين المللي و والري باومن جارت مشاور باراك اوباما خبر داده بودند.
يديعوت آحارنوت در گزارش خود به نقل از يك مقام آمريكايي نوشت: تلاش واشنگتن براي گفت وگوي مستقيم با ايران پس از ابقاي باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا در ماه گذشته، پاسخي واقعي به همراه نداشته است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، اين روزنامه از قول منبع آمريكايي خود ادامه داد: پاسخ ايراني ها نه مثبت و نه منفي بود. ايراني ها چيزي نگفتند.
 


گفت وگوي تلفني صالحي با نخست وزير قطر درباره تحولات منطقه

وزير امور خارجه كشورمان در گفت وگوي تلفني خود با نخست وزير و وزير امور خارجه قطر به بررسي تحولات منطقه و روابط دوجانبه پرداخت.
علي اكبر صالحي در تماس تلفني با «شيخ حمدبن جاسم آل ثاني» نخست وزير و وزير امور خارجه قطر، درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه گفت وگو و رايزني كرد؛ رايزني هايي كه پيش بيني مي شود به زودي نتايج چشمگير و مثبتي از آن حاصل شود.
همچنين، رئيس دستگاه ديپلماسي در گفت وگو با ايرنا در پاسخ به سوالي درباره آخرين وضعيت 47 زائر ايراني ربوده شده در سوريه و نيز رايزني هاي انجام شده در اين زمينه گفت: رايزني هاي بسياري تاكنون انجام شده است و مردم به زودي خبرهاي خوشي در اين باره خواهند شنيد.

 


قدرداني وزير خارجه گرجستان

 از مواضع اصولي ايران در قبال بحران هاي منطقه اي

وزير خارجه گرجستان در ديدار سفير ايران از مواضع جمهوري اسلامي در قبال كشورش و بحران هاي منطقه اي قدرداني كرد و ابتكار لغو رواديد بين 2 كشور را اقدامي سنجيده خواند كه منجر به گسترش مناسبات 2جانبه شده است.
«مجيد صابر» سفير جمهوري اسلامي ايران در تفليس با خانم «مايا پانچيكيدزه» وزير امور خارجه گرجستان ملاقات كرد. سفير كشورمان در اين ديدار، ضمن تبريك انتخاب وي، پيام تبريك كتبي علي اكبر صالحي به مناسبت سال نو ميلادي و ميلاد حضرت عيسي مسيح (ع) را به وي تسليم كرد.
در اين ديدار، وزير خارجه گرجستان ضمن ابراز رضايت از روابط موجود بين دو كشور كه ريشه هاي تاريخي استوار و ديريني دارد، از مواضع اصولي ايران به عنوان كشور همسايه و قدرتمند منطقه، در خصوص گرجستان و بحران هاي منطقه اي قدرداني كرد. خانم پانچجكيدزه از افزايش حضور ايرانيان در گرجستان استقبال كرد و گفت: ابتكار لغو رواديد بين 2كشور اقدام سنجيده اي بود كه به گسترش مناسبات همه جانبه فيمابين به ويژه شناخت متقابل و ارتباطات فرهنگي و اجتماعي و ديگر زمينه ها كمك كرد.
طرفين در اين ديدار با مرور روابط دو كشور در خصوص مسائل مورد علاقه و مباحث دوجانبه، منطقه اي و بين المللي بحث و تبادل نظر كردند.
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 30002323
¤ اگر قانون اختيار عزل و نصب به مسئولين داده دليل بر اين نمي شود كه مقامات خداي ناكرده قهر و غضب خويش را از اين طريق اعمال كنند. رفتارهاي شتابزده آن هم در ماههاي پاياني عمر دولت از چشم مردم بصير و صبور پنهان نمي ماند.
محمودي
¤ براي جلوگيري از فتنه هاي آينده يا كم كردن خسارت هاي آن بايد روي لقمه هايي كه مي خوريم و ناني كه به منزل مي بريم حساس باشيم كه شبهه نداشته باشد. اگر مي توانيم از شبهات هم دوري كنيم.
3783---0936
¤ اگر محور وحدت «ولايت» باشد اين وحدت با هر اسمي كه باشد مطلوب خواهد بود و اگر اين محور به جز «ولايت» باشد با هر اسمي كه باشد نهايتا منجر به نفاق و اختلاف و خيانت خواهد شد. براي برخي از سياسيون اگر حاصل انتخابات، انتخاب مدعيان دروغين سازندگي و اصلاحات باشد حتما شفاف، آزاد و قانوني است ولي اگر نظر اينها تأمين نشود مي توان هر نوع انگي مثل تقلب، پايمال كردن حقوق شهروندي و... به آن زد!
وثوقي
¤ منظور آقاي هاشمي از انتخابات آزاد، شفاف و قانوني چيست كه ايشان هر از گاهي در محفل هاي خصوصي بيان مي كنند و روزنامه هاي مورد حمايتشان هم آن را تيتر اصلي خود مي كنند؟ به ايشان بفرماييد از حماسه 9دي ملت و شعارهاي آن روز غافل شده ايد.
5061---0919
¤ آقاي بروجردي رئيس كميسيون سياست خارجي مجلس در مورد مذاكرات ايران و 1+5 گفتند كه مذاكرات در شرايط فعلي نسبت به سالهاي قبل تغيير كرده است. 1+5 زماني دنبال توقف كامل غني سازي بود اما امروز از موضع خود كوتاه آمده و دنبال توقف غني سازي 20 درصد هستند و به رغم ايشان اين يعني پذيرفتن اصل غني سازي. اولا چرا بايد تصور كرد كه 5/3درصد اصل است و به بالا فرع است. آن نياز است كه درصد را تعيين مي كند و دعوا سر درصد نيست. از كجا معلوم كه وقتي ما 20 درصد را تعليق كرديم، بعد آنها روي توقف 5/3 درصد اگر بتوانند پافشاري نكنند؟
عليرضا محمدي
¤ چندي قبل مرزبانان هوشيار ما در مرز ايران و پاكستان بمب هاي انفجاري قوي و كنترل از راه دور كشف كردند. اين از توطئه هاي شوم دشمنان فرامنطقه اي خبر مي دهد و پشت پرده اين توطئه ها واقعيت حضور آمريكا در منطقه است. آمريكا و انگليس دنبال اين هستند فضاي هرج و مرج را به وسيله عناصر مزدور و غافل از پاكستان و افغانستان در پوشش آمد و شدهاي مرزي وارد كشور كنند و اينكه مسئولان كشور تاكيد دارند رفت و آمدها بايد از مبادي رسمي كشور باشد كار درستي است.
محمدرضا سعيدي
¤ حكومت عراق و در راس آن نوري مالكي بايد با خائنان داخلي و خارجي خود برخورد جدي داشته باشد وگرنه وضعيت عراق از اين هم بدتر مي شود و مزدوران آمريكا به خود وي هم رحم نخواهند كرد.
رضا سرابي
¤ اي كاش شيخ نشين هاي عرب براي يك بار هم كه شده عليه رژيم مفلوك و كودك كش صهيونيستي موضع مي گرفتند تا حداقل عرب هاي اسير در اردوگاههاي فلسطيني دلشان شاد مي شد كه هم كيشان عربشان هم از آنان جانبداري كرده اند؟!
خراساني
¤ يكي از مهم ترين آسيبهاي اجتماعي كه الان با آن دست به گريبان هستيم اسرافكاري است. متاسفانه مسرف به اسراف خود افتخار مي كند و ديگران به ديده حسرت به مسرف مي نگرند! در صداوسيما و آموزش و پرورش بايد اين معنا تبليع شود كه وجهه و برتري افراد بستگي به رشد عقلاني آنها دارد نه تجملات.
رضايي
«جوابيه روابط عمومي منطقه 12»
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه كيهان با عنوان «ساماندهي پياده رو» به اطلاع مي رساند طبق اعلام حوزه معاونت امور شهري منطقه، در خيابان 17 شهريور از ميدان شهدا تا تقاطع زيرگذر اميركبير مربوط به ناحيه 6 اين منطقه، داراي 32 واحد صنفي موتورفروشي بوده كه همگي داراي راي تمهيدات از ماده 55 قانون شهرداري ها مي باشند و همه روزه صنف هاي مورد نظر توسط عوامل شهرداري بازديد و كنترل مي گردد. شهرداري نيز با هماهنگي راهور منطقه جايگاه هايي به عنوان توقفگاه موتورسيكلت طراحي نموده و موتورهاي متوقف شده خارج از اين مكان با هماهنگي راهور جمع آوري و به پاركينگ راهور انتقال مي يابد.
 


بحران پرتگاه مالي آمريكا سند حقانيت جنبش تسخير وال استريت (خبر ويژه)

بن بست دولت و كنگره آمريكا بر سر نحوه عبور از پرتگاه مالي، تشديدكننده بي اعتمادي عمومي نسبت به نظام سرمايه داري حاكم خواهد بود.
نشريه فارين پاليسي درباره پرشدن سقف كسري بودجه آمريكا و عدم تفاهم دولت و كنگره در اين زمينه نوشت: سياستمداران آمريكايي در حال پيگيري يك بازي خطرناك با اقتصاد جهاني و نيز اقتصاد اين كشور هستند. با اين حال به نظر مي رسد كه آنها با اين بازي در واقع در حال لطمه زدن به خود و نظام آمريكا هستند. با توجه به اينكه تنها چند روز به سقوط اقتصاد آمريكا به پرتگاه مالي باقي مانده و اقتصاد آمريكا تنها چند روز تا افزايش شديد ماليات هاي مردم آمريكا و نيز كاهش شديد بودجه فاصله دارد، بدون شك مسئله پرتگاه مالي تبديل به يك مشكل عمده شده است.
اين نشريه مي افزايد: ممكن است كنگره و كاخ سفيد در آخرين لحظه به توافق دست يابند با اين حال محتمل ترين پيامد اين است كه كنگره و كاخ سفيد به بازي كنوني خود ادامه دهند و پس از آنكه اقتصاد آمريكا ضربه خورد آنگاه خواهند نشست و براي ترميم آن چاره انديشي خواهند كرد. همانطور كه شمار زيادي از تحليلگران پيش از اين اشاره كرده اند، مذاكره ميان باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا و جمهوريخواهان در كنگره براي دو طرف تبديل به بازي برد و باخت شده است به طوري كه اگر هر يك از طرف ها يك گام عقب بردارد چيزهاي زيادي از دست خواهد داد. با اين حال اگر هيچ يك از طرف ها عقب نشيني نكند پيام براي هر دو بد خواهد بود.
فارين پاليسي خاطرنشان كرد: نكته متناقض اين است كه دو حزب اصلي آمريكا به نقطه اي رسيده اند كه تلاش دارند هر كاري كه يك طرف انجام مي دهد، بهتر آن را انجام دهند. با اين حال پيش بيني هاي تئوريك دال بر اين مسئله است كه هيچ يك از طرف ها به طرف مقابل امتياز نخواهد داد و مذاكرات در نهايت با شكست روبه رو مي شود. اين دقيقا پيش بيني هري ريد رهبر اكثريت سناي آمريكا در اواسط هفته گذشته است.
به هر صورت، هر دو طرف در اين نبرد سياسي به شدت به دنبال تامين منافع خود هستند. جمهوريخواهان نمي خواهند كه ضعيف ديده شوند با اين حال همزمان به شدت شاهد آن هستند كه تعهداتشان درباره عدم افزايش ماليات ها به شدت دست و پايشان را بسته است. از سوي ديگر اوباما به شدت به دنبال زير پا نگذاشتن قول انتخاباتي خود مبني بر افزايش ماليات اقشار ثروتمند است و دموكرات ها اميدوارند كه قدرت خود را افزايش دهند.
نشريه آمريكايي تاكيد كرد: با اين حال متاسفانه به نظر مي رسد كه هيچ كس به فكر اقتصاد آمريكا و ميليون ها آمريكايي نيست كه همچنان بيكارند. با اين حال به نظر مي رسد كه سياستمداران آمريكا حتي به دلايل خودخواهانه نيز بايد چنين باشند. در واقع اوضاع تبديل به يك بازي پيچيده و تو درتو شده است. بازي بزرگتر و البته مهمتر بازي ميان سياستمداران و مردم آمريكا است. در اين بازي حركت نخست با سياستمداران است. آنها مي توانند درباره مسئله پرتگاه مالي به توافق برسند يا نه. اگر به توافق نرسيدند اين مردم آمريكا هستند كه درست مانند بحران بدهي اخير دچار بحران خواهند شد. شاخص هاي بازارهاي مالي به شدت سقوط خواهند كرد، هزينه هاي بخش خصوصي كاهش مي يابد و فرايند احياي اقتصاد آمريكا متوقف خواهد شد يا حتي با پيامدهاي وخيم تري روبرو خواهد شد.
اين نشريه خاطرنشان كرده است: حتي اگر سياستمداران آمريكايي موفق شوند كه طي چند هفته آتي در اين باره به توافق دست يابند، طي همين مدت كم، آسيب هاي جدي به اقتصاد آمريكا وارد خواهد شد. بي ثباتي و خريد و فروش هاي واكنشي آسيب هايي غيرضروري اما جدي به اقتصاد آمريكا وارد خواهد كرد و سرمايه گذاران در سراسر جهان آمريكا را محلي پرريسك براي تجارت خواهند ديد. حركت دوم با مردم آمريكا خواهد بود. آنها هستند كه تصميم مي گيرند به سران سياسي خود و كل نظام اعتماد كنند. مسئله اي كه مشخص است اين است كه اعتماد مردم آمريكا به دولت آمريكا روندي نزولي را طي مي كند و رويدادهايي شبيه به اين مي تواند اين روند را تسريع كند. از آنجا كه اعتماد مردمي به دولت يك مسئله حياتي به شمار مي رود، اين يك رسوايي براي دولت آمريكا خواهد بود.

 


افسر ضداطلاعات ارتش آمريكا از نفوذ سپاه پاسداران مي گويد (خبر ويژه)

افسر بازنشسته ضد اطلاعات ارتش آمريكا گفت سپاه پاسداران ايران توانمندي زيادي براي جمع آوري اطلاعات از اهداف مختلف در خاك آمريكا كسب كرده است.
استيون اوهن مولف كتاب «سپاه پاسداران تهديد در حال رشد و دولت آمريكا در خواب» در گفت وگو با تلويزيون بي بي سي و در پاسخ اين سوال كه چه چيزي دولت آمريكا را نگران نفوذ ايران در آمريكاي لاتين كرده، گفت: بايد در نظر داشت كه خيلي از قانون گذاران آمريكا در اين باره نگران بودند و قانوني با اكثريت مطلق سنا و مجلس نمايندگان تصويب شد و به اوباما داده شده كه آن را امضا كند.
وي اظهار داشت: مشخص نيست آيا دولت براي اين قانون علاقه زيادي داشته يا اينكه قانون بيانگر نظر نمايندگان كنگره است كه نگران نفوذ سپاه پاسداران و مخصوصا سپاه قدس در آمريكاي لاتين هستند.
اوهن خاطرنشان كرد: فعاليت سپاه پاسداران فراتر از افغانستان، عراق و لبنان است آنها در آفريقا هم حاضرند و سال هاست كه در آمريكاي لاتين هم هستند.
اوهن تصريح كرد: آنها سال ها است كه در منطقه مرزي برزيل، پاراگوئه و آرژانتين و اخيرا با اتحاد با هوگو چاوز كه او هم ايده هاي ضد آمريكايي دارد، فعاليت مي كنند. سپاه پاسداران مهمترين مهره ايران براي يافتن متحدان تازه و ايجاد توانايي عملياتي از آمريكاي لاتين تا مكزيك و مرز آمريكا بوده است.
وي اضافه كرد: سپاه پاسداران به خصوص از طريق بازوي حزب الله توانمندي قابل ملاحظه اي براي جاسوسي عليه بسياري از اهداف در خاك آمريكا به ويژه ساختمان هاي دولت فدرال يا اهداف نرم مانند مراكز خريد و ورزشگاه ها و تاسيسات زيربنايي كسب كرده است.
 


مي تواند فضاي تنفس ايجاد كند اما قابل اعتماد نيست (خبر ويژه)

«اپوزيسيون بايد برخوردي خاكستري با هاشمي داشته باشد».
پايگاه اينترنتي راديو زمانه، وابسته به اپوزيسيون كه از هلند مديريت مي شود، در تعيين گزاره فوق نوشت: تكليف نيروهاي دموكراسي خواه [اسم مستعار اپوزيسيون ضدانقلاب] با هاشمي رفسنجاني در برخورد با هاشمي رفسنجاني در مقطع كنوني كه مورد حمله اصولگرايان تندرو قرار دارد چيست؟ پاسخگويي به اين سؤال وقتي دشوار مي شود كه در نظر بگيريم رفسنجاني، سنگر مقاومت بخش ميانه روي نظام در تحولات اخير عرصه قدرت است و بخش تندرو و مسلط حكومت، وي را آماج حمله كرده است. البته اقتدار رفسنجاني در داخل حكومت رو به زوال است اما او هنوز در نظام سياسي ايران پتانسيل هاي محدودي دارد. هاشمي رفسنجاني تلويحاً از جنبش سبز حمايت كرد و اخيراً نيز موضع مثبتي در انتقاد از برخوردهاي افراطي دهه شصت گرفت اما در عين حال روايت او از اتفاقات آن دوران تحريف آميز بوده و با هدف سفيدنمايي اقدامات خود صورت مي گيرد. «مردي براي تمام فصول قدرت»، برازنده ترين نامي است كه مي توان با بررسي سابقه عملكرد هاشمي رفسنجاني به او داد. رفتار متغير رفسنجاني كه چارچوب مشخصي نداشته و تحت عنوان عملگرايي و اعتدال توجيه شده، اعتمادآفرين نيست. دشوار بتوان اصول و مولفه هاي رفتاري ثابتي را در عملكرد وي يافت. اكثر اقدامات او با در نظر گرفتن حداكثر منافع در معادلات قدرت قابل فهم است. در حال حاضر اين ترديد وجود دارد كه اگر هاشمي رفسنجاني دوباره به قدرت بازگردد، به مواضع كنوني خود پشت كند و رفتار اقتدارگرايانه قبلي را پيش گيرد.
راديو زمانه با حمله به سوابق انقلابي آقاي هاشمي رفسنجاني، اتهامات گذشته افراطيون در سال 78 را تكرار كرده و نوشت: سياه ترين پرونده دوران رياست جمهوري رفسنجاني، قتل هاي روشنفكران و نويسندگان است. او مخالفتي با اين اقدامات نكرد و پاسخي به خانواده هاي جان باختگان نيز نداد. اما در مجموع چهره او در مقايسه با حاكميت قابل تحمل تر و به طور نسبي بهتر بود. او از مدرنيته دفاع مي كرد و بهترين عملكردش در حوزه اقتصادي بود. اگر چه فساد و تورم در دوره رفسنجاني رشد كرد و فاصله طبقاتي و فقر گسترش يافت، اما پيشرفت در صنعت و زيرساخت هاي اقتصادي كشور محسوس بود. او كماكان از فضاي بسته سياسي دفاع مي كرد، اما به فضاي باز فرهنگي هم روي خوش نشان داد و آزادي مطبوعات را به شكل محدود پذيرفت.
اين پايگاه وابسته به اپوزيسيون ادامه مي دهد: اما رفسنجاني عنايتي به توسعه سياسي نداشت. مي توان گفت او در كل دغدغه دموكراسي را ندارد... داوري منفي و ريشه دار اجتماعي نيز مشكل بزرگ هاشمي است. از ديد كثيري از افراد معمولي، وي نماد قدرت و مدافعان وضع موجود است. اگر چه اين تصوير دستكم در حال حاضر با واقعيت تطبيق ندارد و رفسنجاني ديگر مرد قدرتمند دهه شصت و اوايل دهه هفتاد نيست، اما او در عين حال رفتار اعتمادآفريني نداشته تا نظر نيروهاي خواهان تغيير را جلب كند. البته خود هاشمي نيز تمايلي به تبديل خود به اپوزيسيون را ندارد و مي خواهد درون نظام سياسي باقي بماند. او خود را چكش تعادل مي پندارد و مزيتش را در ميانجيگري بين دو جناح اصلي و قرار گرفتن در حد وسط مي داند.
راديو زمانه در ادامه با طرح اين پرسش كه «حالا با اين توصيفات، بايد با رفسنجاني چگونه برخورد كرد؟» خاطرنشان كرد: بايد نقاط مثبت و منفي وي را توأمان در نظر گرفت. حضور او در معادلات قدرت مي تواند فضاي تنفس ايجاد كند. بنابراين شايسته نيست در نقد عملكرد او بهانه به دست حكومت داد اما اين مسئله نبايد به گونه اي باشد كه فضا به دو قطبي هاشمي و حكومت ختم شود. اين معادله وجه ديگري دارد و آن هم جنبش دموكراسي خواهي است. تصويري كه خانواده هاشمي از وي ارائه مي دهند با واقعيت ها سازگار نيست... اساساً كارنامه هاشمي رفسنجاني نه آن طور كه طرفداران و خانواده اش مي گويند سفيد است و نه آن گونه كه برخي از مخالفان دو آتشه توصيف مي كنند، سياه. عقلانيت سياسي اقتضا مي كند كه با او برخوردي خاكستري داشته باشيم. در عين حال با دفاع از اقدامات مثبت رفسنجاني مي توان وي را سمت اصلاح و جبران اشتباهات گذشته ترغيب كرد. ضمن اين كه بايد هوشيار بود تا در دام بازي هاي قدرت طلبانه احتمالي وي نيفتاد.
 


راديو اسرائيل: آمريكا در سال 2013 خسته و تضعيف شده است (خبر ويژه)

مفسر راديو اسرائيل سالي سخت و پر از بحران رابراي آمريكا و غرب پيش بيني كرد. سال جديد ميلادي از فردا آغاز مي شود.
منوشه امير با اشاره به سال ميلادي روبه اتمام گفت: سالي كه رفت، برود و ديگر برنگردد زيرا براي برخي كشورها دوراني از تنگنا و سختي به همراه آورد ولي سالي هم كه آغاز مي شود، چندان پيام آور دوراني خوش، و پايان بخش محنت و دشواري نيست و حتي مي توان گفت كه سال بحران است. سال ميلادي نو در حالي آغاز مي شود كه بحران و نگراني، بسياري از كشورها را فرا گرفته است. روزگاري غرب، و در رأس آن ها ايالات متحده، از همه لحاظ ابرقدرت جهان بودند؛ هم از نظر توان مالي و هم قدرت سياسي و نظامي- و جهان را اداره مي كردند، و بالاخره اتحاد شوروي را از پاي درآوردند. ولي امروز ما با يك غرب تضعيف شده، خسته و حتي بي علاقه به برقراري نظم جهاني روبرو مي باشيم.
وي تصريح كرد: اروپا در بحران مالي دست و پا مي زند. برخي كشورها چون يونان و اسپانيا و حتي ايتاليا به آستانه ورشكستگي رسيدند و برخي ديگر نيز كه ظاهراً وضع اقتصاديشان خوب است، با ركود در ابعاد متفاوت روبرو مي باشند. آمريكا هم هنوز از بحران اقتصادي رهايي نيافته و جمهوري خواهان و دموكرات ها نمي توانند با يكديگر كنار آيند و برسر يك برنامه مشترك براي درمان دردهاي اقتصادي كشور به توافق برسند. ولي هر راه حلي نيز كه در پيش گرفته شود، نخواهد توانست بحران را به طور كامل برطرف سازد و ايالات متحده در سال 2013 نيز همچنان با مسائل و مشكلاتي روبرو خواهد بود كه برطرف كردن آن چندان آسان نيست.
وي بدون اشاره به خودكشي 14 صهيونيست در كمتر از 5 ماه به خاطر بحران بي سابقه اقتصادي ادعا كرد اوضاع اقتصادي اسرائيل بد نيست! او در عين حال نسبت به وضعيت مصر و پيروزي اسلامگرايان ابراز نگراني كرد و گفت: در كشور مصر نيز نمي توان انتظار خبر خوشي داشت چرا كه اسلامگرايان روي كار آمده اند و سكولارها را تحت فشار گذاشته اند. در سوريه هم وضعيت بحراني است و اگر اسد كنار برود، بعيد نيست گروه هاي افراطي سركار بيايند.
 


اردوغان: غرب بايد نظر آيت الله خامنه اي را بپذيرد (خبر ويژه)

نخست وزير تركيه، غرب را مانع توافق بر سر برنامه هسته اي ايران و عامل تعليق «توافق سه جانبه تهران» معرفي كرد.
رجب طيب اردوغان در گفت وگو با شبكه سي ان ان با اين پرسش مواجه شد كه «تركيه تا چندي پيش تلاش كرد تا نقش يك پل و ميانجي بين ايران و غرب را ايفا كند و اكنون بر سر برنامه هسته اي بحران بوجود آمده است. آيا اسرائيل بر سر برنامه هسته اي ايران، به ايران و يا تأسيسات هسته اي آن حمله خواهد كرد؟»
اردوغان در پاسخ گفت: «بگذاريد در اظهاراتم صريح باشم، تاكنون هيچ نشانه اي مبني بر توانايي نظامي هسته اي ايران و اينكه چه مدت زمان تا مسلح شدن به سلاح اتمي و نظامي شدن برنامه هسته اي باقي است، وجود ندارد.»
وي به گفت وگوي خود با رهبري ايران اشاره كرد و گفت آيت الله خامنه اي ساخت سلاح اتمي را برخلاف باورهاي دين اسلام كه منجر به كشته شدن هزاران نفر مي گردد، مي داند.
امانپور با قطع اظهارات اردوغان از وي پرسيد كه آيا به اين گفته باور دارد؟ نخست وزير تركيه با صراحت گفت: آنچه كه ايران مي گويد لازم است كه باور داشت.
اردوغان سپس با گله از غرب گفت: پيشتر تركيه و برزيل بر سر برنامه هسته اي ايران نقش ميانجي را ايفا كردند كه با تنظيم چارچوبي در ارتباط با غني سازي موفق به امضاي پروتكلي ابتكاري شدند. در مورد امضاي اين پروتكل و موفقيت به دست آمده، با سازمان ملل و دوستان غربي خود صحبت كرديم اما اين ابتكار عمل مورد ملاحظه و حمايت قرار نگرفت.
وي گفت چنانچه پروتكل تهران مورد توجه و ملاحظه قرار مي گرفت آنگاه تمام روند غني سازي تحت كنترل بود و ايران با تلاش خستگي ناپذير به اين ميزان از توانايي هسته اي دست نمي يافت.
امانپور پرسيد در نهايت چه خواهد شد؟ اردوغان گفت: «آنچنانكه در مورد حمله اسرائيل به ايران سؤال كرديد، من باور ندارم كه اسرائيل به ايران حمله كند. اين امر فاجعه بار است و چهره منطقه را عوض مي كند. اين امر براي اسرائيل مصيبت بار خواهد بود. اما با وجود لفاظي هاي تند چنين چيزي رخ نخواهد داد. منطقه نيازمند صلح و ثبات و پيشرفت است.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10