(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 11  دی  1391 - شماره 20395

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
احمدي نژاد : صاحب منصبان گزينش بايد اصلح باشند
درپرتو وحي
اخبار ادبي و هنري
توقيف كشتي ايراني در يمن تكذيب شد
هديه به خوانندگان
استاد دانشگاه جاكارتا مطرح كرد
وحشت آمريكا از گسترش نفوذ ايران
اجراي موفق عمليات هواناوهاي بومي در سومين روز رزمايش ولايت 91
معاون اول قوه قضائيه :
بناي اغماض در پرونده مهدي هاشمي نداريم
حجت الاسلام رضايي:
رزمايش بزرگ نيروي زميني سپاه در آينده اي نزديك برگزار مي شود
رايزني سجادي با ريابكوف در مسكو
وزير خارجه آذربايجان:
باكو اجاز استفاده از خاك خود براي اقدام نظامي عليه ايران را نمي دهد
كنكور در استان هاي محروم حذف شد
آزمون مدارس استعدادهاي درخشان و نمونه دولتي ارديبهشت ماه برگزار مي شود
براي اولين بار در كشور انجام مي شود
برگزاري جشنواره انتخاب انجمن هاي اسلامي برتر مدارس
جانشين فرمانده نيروي انتظامي:
پليس فتا رتبه نخست را در جهان دارد
وزير نفت: توليد گاز در كشور دو برابر مي شود
وزير نيرو: ظرفيت برق كشور 6هزار مگاوات افزايش مي يابد
در ايام اربعين حسيني صادرات كالا از مرز مهران متوقف مي شود
ليست خبرنگاران براي دريافت تسهيلات مسكن
در اختيار بانك مركزي قرار گرفت
معاون وزير راه و شهرسازي:
بيمارستان هاي سمنان، دامغان و خرم آباد دهه فجر امسال به بهره برداري مي رسند
استاد هنر مينا كاري ايران در اصفهان به خاك سپرده شد
جديدترين اثر عربي آيت الله صافي گلپايگاني منتشر شد
در روز گذشته آلودگي هواي اراك از حد مجاز گذشت
عضو كارگروه حمايت از توليد بخشنامه ال سي ريالي هنوز اجرايي نشده است
معاون فني و عمراني شهرداري تهران خبر داد
نصب موقت پل كن در آينده نزديك
ساخت انواع رينگ گسكت مورد استفاده در صنعت حفاري
ثبت هفت مراسم عاشورايي در ميراث معنوي كشور


احمدي نژاد : صاحب منصبان گزينش بايد اصلح باشند

 رئيس جمهور با تاكيد بر اينكه كار گزينش بسيار حساس و سخت است گفت: كسي كه در منصب گزينش است خودش بايد اصلح باشد.
محمود احمدي نژاد در همايش سي امين سالروز تنقيح گزينش به فرمان امام(ره) كه با حضور هيئت هاي مركزي گزينش سراسر كشور برگزار شد، اظهار كرد: ما مي خواهيم افرادي را براي مناصب اداري، حكومتي و تصميم گيري انتخاب و گزينش كنيم كه يك طرف آن حقوق افراد و اشخاص و طرف ديگر آن حقوق عمومي بيت المال و سرنوشت جامعه است و مرز ميان اين دو بسيار باريك است.
رئيس جمهور افزود: يك تصميم در حيطه وظايف هيئت هاي گزينش مي تواند سرنوشت افراد را تغيير دهد و آثار اجتماعي به دنبال داشته باشد بنابراين كار گزينش، بسيار سخت است.
رئيس قوه مجريه با تشريح اهميت و جايگاه گزينش در كشور تاكيد كرد: مهم ترين اصل در گزينش افراد اصل بر برائت است به تعبيري كه همه خوب هستند.
احمدي نژاد با بيان اين كه اصل برائت تفاسير مختلف حقوقي دارد، يادآور شد: همه انسان ها در برابر قانون يكسان و از حقوق اساسي يكسان برخوردار هستند مگر اين كه فردي به حكم قانون از اين حقوق محروم شده باشد.
وي، اصل دوم در گزينش را اصل جذب افراد عنوان كرد و افزود: خداوند انسان را براي كمال و تعالي آفريده است و انقلاب هم براي جذب به دنبال آن تعالي و بالا رفتن است.
رئيس جمهور خاطرنشان كرد: در گزينش در مورد سرنوشت كشور و آدم ها تصميم گرفته مي شود، پس بايد خودمان سيم مان وصل باشد وگرنه خسرالدنيا و الاخرت مي شويم، پس كسي كه در منصب گزينشي است خودش بايد اصلح باشد.
احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنانش، با طرح اين پرسش كه در مسئله گزينش بايد بر مسئله دينداري و يا نتيجه دينداري حساس بود؟ گفت: كسب دينداري كار سختي است و آسان نيست و اين كار در يك مصاحبه انجام شدني نيست كه بگوييم كسي ديندار است يا خير.
وي با بيان اين كه ما فردي را مي خواهيم كه كارش را درست انجام دهد، وظيفه شناس باشد و حلال و حرام را بشناسد كه همه اينها از آثار دينداري است، اظهار كرد: اگر سراغ دينداري رويم دچار اشتباه مي شويم، چون در مصاحبه، دينداري افراد قابل كشف نيست.
رئيس جمهور ادامه داد: به طور مثال شايد بتوان گفت اگر در مصاحبه از افراد سوال شود كه آيا مشروب خورده اند خب فرد چه پاسخي خواهد داد اگر نخورده باشد كه مي گويد نخورده ام، اما اين موضوع تبعات بدي دارد مثلا كسي كه اصلا در اين فضاها نباشد مي گويد به من توهين شده است و چرا اينقدر به من بدبين هستيد و البته اگر هم فردي خورده باشد آيا خواهد گفت كه مشروب خورده ام؟
احمدي نژاد اضافه كرد: اگر بخواهيد قايم باشك بازي در بياوريد ياد مي گيرند كه سر شما كلك بگذارند به طور مثال اين كه سوال شود آيا تا به حال با نامحرم ارتباط داشته ايد؟ صرف نظر از نتيجه، شايد سوالي خلاف شرع باشد.
احمدي نژاد در جواب صحبت هاي حاضرين در مورد تحت فشار بودن آنها به لحاظ مادي، اظهار كرد: درست است امسال بودجه تحت فشار است، اما درست مي شود و تا ابد آمريكا و غرب نمي توانند فشار بياورند و بالاخره يك روز از اين موضوع عبور مي كنيم و وضع پولي خوب مي شود و در رابطه با اين كه برخي مي گويند قدر وضع خوب را نشناختيم بالاخره پول مي رسد پس مهم ايده است.
وي در ادامه با مزاح با اشاره به اين كه برخي خلاصه توضيح المسائل را چنين عنوان مي كنند كه اگر طوري بشود كه آدم خوشش بيايد، حرام است، اظهار كرد: انسان بايد بتواند حرفش را بزند، سوال كند و جواب بشنود و آگاه شود تا به مرحله بالاتر برود پس بايد اينقدر با مردم روراست بود كه هيچ كس از اظهار عقايد خود ابا نكند و فرهنگ ديني ما آنقدر غني است كه همه سوال ها را پاسخ دهد و ما ايمان داريم كه دين مان كامل است و با چهار مسئله زمين نمي خورد.
توضيحات الهام درباره تغييرات كابينه
«غلامحسين الهام» سخنگوي دولت در حاشيه همايش سالروز تنقيح هفته گزينش به فرمان امام راحل در پاسخ به سوال خبرنگاري در مورد اينكه آيا تغيير وزرا در مجموعه هيئت دولت ادامه پيدا خواهد كرد يا خير گفت: اساس و بنياد عالم بر تغيير و حركت است و اين در نظريه حركت جوهري ملاصدرا نيز به وضوح بيان شده است!
 


درپرتو وحي

هر كاري كنيد، به خودتان مي كنيد!
قرآن مجيد:
اگر نيكي كنيد
به خودتان نيكي مي كنيد.
و اگر بدي كنيد
باز هم به خودتان (بدي) مي كنيد...
سوره اسراء-آيه 7
 


اخبار ادبي و هنري

حمله جيراني به انتقاد مجيدي
از گسترش ابتذال در سينما
فريدون جيراني به جرم انتقاد از گسترش ابتذال در سينما طي دوران رياست جمهوري خاتمي به مجيد مجيدي حمله كرد!
به گزارش خبرنگار كيهان، مجيد مجيدي كارگردان با سابقه سينماي كشورمان، در دوران رياست جمهوري خاتمي در يك سخنراني نسبت به گسترش ابتذال در سينما هشدار داده بود. مجيدي سال 79 و در جشن صدسالگي ورود سينما به ايران گفته بود: «گوش بداريم كه صداي پاي ابتذال به راحتي به گوش مي رسد. آن چه روزگاري به درست يا به غلط با واژه فيلمفارسي مي خوانديمش، دوباره سر و گوشي مي جنباند، تابلوهاي رنگارنگي كه فقط در كار فريب چشمهايند و با انديشه و آگاهي بيگانه اند، دوباره در سر چهارراه ها حاضر مي شوند. ترانه خواني هاي كوچه و بازاري، عشقهاي كاغذي و لحنهاي كلاه مخملي دوباره در فيلم ها ظاهر مي شوند. چه كسي مقصر است؟ ما به عنوان سينماگر؟ يا سياستگذاراني كه با سياست هاي غلط چنين التهاب و تشنگي كاذب را در جامعه، ايجاد كردند يا مخاطبان ما، يعني مردم كه ذائقه هايي اين چنين پيدا كرده اند؟» اما اين سخنان به مذاق فريدون جيراني خوش نيامده و او پس از گذشت 12 سال، ناراحتي خود را درباره صحبت هاي مجيدي بروز داده است.
جيراني در گفت وگو با ايلنا به صراحت بيان كرده كه «در اوايل سال 77 الي 79 يك فضاي آزاد براي سينما بوجود آمد. يكسري فيلم هاي دختري پسري ساخته شد و يك عده اي معترض شدند كه صداي پاي ابتذال شنيده مي شود، در حالي كه اگر مي گذاشتند آن فضاي طبيعي رشد كند؛ اين نگراني هاي امروز وجود نداشت و سينما خودش را اصلاح مي كرد و مخاطب، آن سينما را با ديدن فيلم هاي خوب و نديدن فيلم هاي بد حذف مي كرد.»
مظلوميت تئاتر استاني در جشنواره فجر
در حالي كه كمتر از يك ماه به برگزاري جشنواره تئاتر فجر باقي است، نه تنها از شرح برنامه هاي اين دوره و برگزاري نشست خبري جشنواره خبري نيست، بلكه اعضاي ستاد برگزاري، برنامه هاي جنبي و همچنين اقلام تبليغي اين جشنواره نيز معرفي نشده است.
به گزارش خبرنگاركيهان، نكته مهمتر اينكه در جدول ارائه شده براي حضور گروه هاي تئاتري، از ميان 120 نمايش جاي گرفته در جدول نمايش ها به جز 13 نمايش منطقه اي كه در خارج از تهران به روي صحنه مي رود، سهم استان هاي كشور در اين جشنواره بين المللي تنها پنج تئاتر است! كه اين با تلاش و استعدادهاي بي نظير تئاتر در استان هاي كشور همخواني ندارد. مشخص نيست مسئولان برگزاري جشنواره بين المللي تئاتر فجر چگونه و با چه برنامه ريزي، جشنواره را پاتوق گروه هاي تهراني كرده اند كه علاوه بر امكانات، در اجرا و تامين هزينه ها نيز حمايت هاي خاصي دارند.
ده ها هزار شكايت عليه سريال تلويزيون تركيه
يكي از سريال هاي تلويزيون تركيه، تاكنون با ده ها هزار شكايت مواجه شده است.
به گزارش عصر ايران، از زمان آغاز پخش سريال «سده باشكوه» كه به «حريم سلطان» مشهور شده و به زندگي و زمانه سلطان «سليمان قانوني» يكي از مشهورترين سلاطين عثماني مي پردازد، ماهانه به طور ميانگين 500 شكايت عليه اين سريال ثبت شده است.
اما از زمان انتقاد صريح اردوغان نخست وزير تركيه از اين سريال به يك باره آمار شكايات افزايش چشمگيري يافت و در ماه اكتبر و پس از سخنراني اردوغان عليه اين سريال، آمار شكايت در اين ماه به يكباره در جهشي ناگهاني به 23 هزار و 116 رسيد. آمارها همچنين نشان مي دهد در دو هفته نخست ماه دسامبر (نيمه دوم آذر) شكايت ها از اين سريال به يك هزار و 905 مورد رسيده است. منتقدان اين سريال را مغاير با زندگي واقعي سلطان سليمان مي دانند و معتقدند در زمينه زندگي خصوصي و رابطه عاطفي او با زنان در اين سريال اغراق شده است.
استقبال پرشور شاعران
از گراميداشت حماسه 9 دي
شب شعر انقلاب به مناسبت گراميداشت حماسه 9 دي با حضور پرشور شاعران و علاقه مندان به ادبيات در تالار انديشه حوزه هنري برگزار شد.
در اين شب شعر، شاعران و اديباني چون عليرضا قزوه، اميرحسين فردي، يوسفعلي ميرشكاك، عباس براتي پور، علي انساني، علي محمد مؤدب، ناصر فيض، بيژن ارژن، مصطفي محدثي خراساني، سعيد بيابانكي، رضا اسماعيلي، علي داودي، سيد احمد نادمي، اسماعيل اميني، عبدالرحيم سعيدي راد، جواد محمد زماني، سعيد يوسف زاده، محمد مهدي سيار، اميري اسفندقه، حسن شعباني، ميلاد عرفان پور، محمد علي بهمني و... حضور داشتند و تازه ترين سروده هاي سياسي و اجتماعي خود را قرائت كردند.
در اين مراسم همچنين شاعران فقيد انقلاب اسلامي از جمله قيصر امين پور، خليل عمراني و اصغر حاج حيدري (خاسته) تجليل شدند.
نمايش آثار داراي اشكال محتوايي
در جشنواره فيلم فجر ممنوع شد
مدير كل ارزشيابي و نظارت بر سينماي حرفه اي گفت كه نمايش آثار داراي اشكال محتوايي در سي و يكمين جشنواره فيلم فجر ممنوع است.
مهدي عظيمي ميرآبادي در گفت وگو با ايرنا افزود: فيلم هاي سينمايي براي حضور در جشنواره بين المللي فيلم فجر بايد پروانه نمايش دريافت كنند.
اين مقام مسئول در سازمان امور سينمايي تأكيد كرد: صاحبان فيلم هايي كه به لحاظ محتوايي داراي اشكال بوده حتي اگر از نگاه فني خالي از اشكال باشند، بايد پس از رفع مشكلات محتوايي براي پروانه نمايش اقدام كرده و مجوز حضور در سي و يكمين جشنواره فيلم فجر را بدست آورند. اين فيلم ها بايد اصلاحات مورد نظر را انجام دهند تا بتوانند در جشنواره فيلم فجر امسال حضور يابند.
خبرنگار آذري صدا و سيما
پس از آزادي چه گفت؟
«آنار بايراملي» خبرنگار صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران در باكو پس از آزادي از زندان در آذربايجان گفت: تنها به علت فعاليت خبرنگاري بازداشت شدم. خبرنگار شبكه سحر در آذربايجان كه با استقبال آشنايان و دوستانش از زندان شماره 14 باكو آزاد شد، در مصاحبه با خبرنگاران گفت اميدوارم ديگر حبس هاي ناعادلانه رخ ندهد، اتهام مواد مخدر دروغ بوده و من به علت فعاليت خبرنگاري بازداشت شده بودم.
وي با تأكيد بر اينكه بيشتر اوقات خود را در زندان به مطالعه مشغول بوده است، افزود: به فعاليت خبرنگاري خود ادامه خواهد داد.
بايراملي همچنين با تكذيب درخواست عفو گفت: وقتي برايم پاپوش دوخته و مرا به كاري كه نكرده ام متهم كرده بودند، تقاضاي بخشش معنايي نداشت.
گفتني است، آنار بايراملي قبل از بازداشت فعاليت گسترده اي در زمينه انعكاس اخبار اسلام گرايان و افشاي تحركات اسلام ستيزانه در جمهوري آذربايجان داشت.
مسافران كوفه به حوزه هنري رسيدند
نمايش مسافران كوفه به كارگرداني كوروش زارعي از 10 تا 23 دي هر شب ساعت 18 و 30 دقيقه در تالار انديشه حوزه هنري برگزار مي شود.
زارعي با اشاره به اين كه نمايش مسافران كوفه نمايشي مذهبي تئاتري است، گفت: اين نمايش ساختار دراماتيك و تئاتري دارد و علاوه بر اين كه براي مردم عام طراحي شده، استادان، هنرمندان و صاحب نظران عرصه تئاتر را هم مي تواند جذب كند.
زارعي افزود: اين نمايش قصد دارد تا رفتارها و واكنش هاي مردم كوفه به آدم هايي مانند مسلم و فرزندانش را بررسي كند.
 


توقيف كشتي ايراني در يمن تكذيب شد

جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي در واكنش به خبر توقيف كشتي ايراني در سواحل يمن گفت: اين خبر را تاييد نمي كنم.
دريادار «غلامرضا خادم بي غم» جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش درباره ادعاي روزنامه الشرق الاوسط مبني بر توقيف يك كشتي ايراني حامل سلاح در بندر «الصليف» يمن، اظهار داشت: اين خبر را تاييد نمي كنم و گمان مي كنم بسياري از اين مسائل كه مطرح مي شود، بازي هاي سياسي است.
به گزارش ايسنا، وي با بيان اينكه «ما همواره اعلام كرده ايم پيام اصلي ما در اين رزمايش ها پيام صلح و دوستي و تلاش ما همواره در جهت برقراري امنيت و آرامش در منطقه بوده است»، درباره امنيت خطوط مواصلاتي كشتي هاي تجاري در حين انجام رزمايش گفت: ما در كنار انجام رزمايش، محافظت كاملي از خطوط مواصلاتي انجام داده ايم و كشتي ها به راحتي از بخش هاي مختلف دريا و حتي از بخش هايي از منطقه رزمايش عبور مي كنند و امنيت اين خطوط به طور كامل برقرار است.
گفتني است؛ وزارت كشور يمن نيز طي بيانيه اي اعلام كرد كه كشتي توقيف شده در آبهاي يمن حامل سلاح نبوده و اصلا ايراني نيست.
 


هديه به خوانندگان

حضرت امام خميني(ره):
آن چيزي كه انسان را به ضيافتگاه خدا راه مي دهد
اين است كه غيرخدا را كنار بگذارد.
 


استاد دانشگاه جاكارتا مطرح كرد

وحشت آمريكا از گسترش نفوذ ايران

يك استاد دانشگاه اندونزي در مقاله اي با اشاره به قدرت روزافزون جمهوري اسلامي ايران، نوشت؛ نفوذ روزافزون ايران، حاكمان صهيونيست- امپرياليست را به وحشت انداخته است.
«راندي شكسپير» استاد اقتصاد دانشگاه تريساكتي جاكارتا و از موسسان جنبش جهاني عدالت، در مقاله اي به افزايش قدرت و نفوذ ايران و ناكارآمدي فشارهاي غرب به ويژه آمريكا به جمهوري اسلامي ايران پرداخته است.
به گزارش «پرس تي وي»؛ وي مي نويسد؛ وحشت واشنگتن را فراگرفته. كشوري با فقط 75 ميليون جمعيت بدون بمب اتم در حال گسترش نفوذ خود است.
كشوري كه با پايگاه هاي نظامي و ناوهاي هواپيمابر آمريكا احاطه شده، توانسته خود را آزاد كند. كشوري كه شبكه هاي راديويي و تلويزيوني اش سركوب مي شوند، موفق شده پيام خود را به ديگران برساند.
كشوري كه به هيچ كشور ديگري حمله نمي كند، كشور ديگري را اشغال نمي كند، با القاعده در ارتباط نيست، در كار قاچاق موادمخدر نيست، عمدا به تنش ها و كينه هاي قومي دامن نمي زند، افراد ديگر را وارد دام بدهي نمي كند، جرات دارد كه خواستار عدالت براي فلسطين باشد، سياست خارجي اش مبتني بر كنفرانس و گفتگو است، نه درگيري و پهپاد، مورد احترام ديگران است.
كشوري كه با تحريم هاي اقتصادي، سياسي و بين المللي مواجه است، كشوري كه با تحريم كالا، ممنوعيت و اختلال مواجه است، موفق شده با ديگران معامله كند و رابطه تجاري داشته باشد و اين كشور با دلار معامله نمي كند، با موفقيت فزاينده جنبش عدم تعهد را اداره مي كند.
از همه بدتر، اينكه ايران با امضاي توافقنامه هاي امنيتي و اقتصادي به دنبال همكاري با آمريكاي لاتين است تا شبكه اي از روابط اقتصادي و ديپلماتيك ايجاد كند و به اين وسيله از شدت تحريم هاي بين المللي بكاهد و در برابر تلاش هاي غرب براي محدود كردن بلندپروازي هاي ايران، مقابله كند.
به همين دليل است كه آمريكا قانون اقدام «مقابله با ايران در نيمكره غربي» را به هدف مقابله با نفوذ فزاينده ايران در آمريكاي جنوبي را به تصويب رساند. اين قانون وزارت خارجه آمريكا را ملزم مي سازد طي 180 روز راهبردي را براي «برخورد با حضور و فعاليت فزاينده ايران» در آمريكاي لاتين تهيه كند.
قانون مذكور همچنين دولت را ملزم مي كند، ايران و متحدانش را از منابع مالي محروم كند و براي كنگره و آمريكائيان پيشرفت هاي انجام شده در اجراي اين راهبرد را گزارش كند.
آمريكا و انگليس اكنون به عنوان عوامل اصلي سركوب شناخته مي شوند و همانطور كه در مورد امور اقتصادي و عدالت اجتماعي مشاهده مي شود، آنها نمي توانند اوضاع را براي مردم خود سر و سامان بدهند.
بنابراين، توصيه اي كه به آمريكا مي كنم، اين است كه هرچند اكنون فاسد شده است، نبايد وحشت كند بلكه بايد به آرامي راهكارهايي را كه در زير مي آيد پيگيري كند كه اگر چنين كند، دوباره نفوذش در جهان افزايش مي يابد (برخلاف آنچه كه الان به طرز فاجعه باري در حال كاهش است).
آمريكا بايد:
1-حمله و اشغال ديگر كشورها را متوقف كند.
2- هزينه هاي نظامي خود را به ميزاني كه متناسب با درصد جمعيت آمريكا از جمعيت جهان باشد، كاهش دهد.
3- عدالت اجتماعي و اقتصادي را بخصوص در آمريكا اجرا كند.
4- اعلام كند كه آزادي بيان در همه جا مورد تائيد خواهد بود.
5- عدالت را براي فلسطين تضمين كند.
 


اجراي موفق عمليات هواناوهاي بومي در سومين روز رزمايش ولايت 91

در سومين روز از برگزاري رزمايش ولايت 91، عمليات جابه جايي نيرو و تجهيزات توسط هواناوهاي بومي و همچنين حمله تفنگداران و تانك هاي دريايي به نيروهاي مهاجم در ساحل و ناو دشمن با موفقيت انجام شد.
سخنگوي رزمايش دريايي ولايت 91 گفت: هواناوهاي ايراني در عمليات دفاع ساحلي و جابه جايي، نيروها و تجهيزات را در سراسر ساحل از تنگه هرمز تا نقطه صفر مرزي مستقر كردند.
دريادار رستگاري افزود: پس از درگيري يگان هاي مهاجم و خودي در دريا، نيروهاي خودي با هدف تقويت پدافند ساحلي از سه راه دريا، زمين و هوا پس از استقرار در مواضع از پيش تعيين شده به مقابله با نيروهاي مهاجم پرداختند.
وي گفت: در اين مرحله از رزمايش و براي پدافند ساحلي از راه هوا، بالگردهاي آر اچ اس و اچ وي اي بي نيروهاي خودي عمليات هلي برن، مين روبي و تخليه تجهيزات و نيرو در ساحل را اجرا كردند.
سخنگوي رزمايش دريايي ولايت 91 گفت: نيروهاي مهاجم پس از نفوذ به آب هاي سرزميني و نزديك شدن به ساحل با آتش پرحجم و به موقع پدافند ساحلي مواجه شدند و تكاوران و تفنگداران نيروي خودي ضمن به عقب راندن نيروهاي مهاجم از سواحل و آب هاي سرزميني با گرفتن آرايش پدافند ساحلي سلاح ها و تجهيزات خود را در طول ساحل مستقر كردند و به تيراندازي عليه اهداف از پيش تعيين شده پرداختند.
دريادار رستگاري افزود: همچنين غواص هاي نيروي خودي با هدف انهدام شناورهاي نيروهاي مهاجم با پرش از بالگرد به عمق دريا نفوذ كردند و با به كارگيري مين هاي چسبنده دريايي، يگان هاي دشمن را دچار آسيب هاي جدي كردند.
وي گفت: تصرف تعدادي از شناورهاي سطحي دشمن در اقدامي سريع و غافلگيرانه بدست تكاوران نيروي خودي از ديگر اقدامات امروز بود.
در پايان گروه دفاع سايبري نيروهاي خودي، هكرهاي نيروهاي مهاجم را كه قصد داشتند سامانه هاي پردازشگر و حافظ شبكه رايانه اي را تخريب كنند، شناسايي و خنثي كردند.
انهدام ناو توسط توپخانه هاي دريايي
دريادار امير رستگاري سخنگوي رزمايش دريايي ولايت 91 در گفت وگو با فارس، در خصوص برنامه هاي روز سوم اين رزمايش گفت: ديروز شاهد حمله گسترده نيروهاي مهاجم به بنادر و سواحل خودي و درگيري تكاوران، تفنگداران و نيروهاي عملياتي ويژه با نيروهاي مهاجم بوديم.
وي افزود: تصرف يگان هاي شناور مهاجم توسط گردان هاي عملياتي ويژه به وسيله بالگردها و شناورهاي هجومي از ديگر برنامه هاي رزمايش بود.
رستگاري تاكيد كرد: از ديگر برنامه هاي ديروز حمله غواصان به يگان هاي نيروهاي مهاجم و انهدام آنها بود.
سخنگوي رزمايش دريايي ولايت 91 ادامه داد: ديروز همچنين عليه شناور سطحي نيروهاي مهاجم توسط توپخانه هاي دريايي شركت كننده در رزمايش تيراندازي مي شود كه سيستم هاي هدايت آتش بر روي ناو نيروهاي مهاجم قفل مي شود و آن شناور كه يك هدف واقعي است توسط توپخانه هاي دريايي غرق مي شود.رستگاري تاكيد كرد: ديروز آخرين روز فاز تاكتيكي رزمايش بود و رزم دريايي تا پايان شب گذشته ادامه داشت.
استفاده از تسليحات پيشرفته
در روزهاي آينده رزمايش
دريادار «غلامرضا خادم بي غم» جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با بيان اين كه «تاكتيك هايي كه ما در اين رزمايش به كار مي بريم كاملا جديد و بومي است»، اظهار داشت: در روزهاي آينده رزمايش و در بخش نمايش قدرت، از انواع سلاح هاي به روز شده شامل موشك هاي ساحل به دريا، سطح به هوا و اژدرهايي كه دقت، سرعت، قدرت انفجار و اثربخشي آنها بهبود و افزايش پيدا كرده است، استفاده خواهد شد.
گفتني است، رزمايش تخصصي دريايي ولايت 91 در منطقه تنگه هرمز، درياي عمان و شمال اقيانوس هند تا مدار 18 درجه شمالي و به وسعت بيش از يك ميليون كيلومتر مربع از روز جمعه در حال برگزاري است.
آمادگي تفنگداران نيروي دريايي
براي دفاع نقطه اي از سواحل كشور
جانشين تيپ تفنگداران دريايي امام حسين(ع) ، در سومين روز از رزمايش تخصصي ولايت 91 در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در مرحله اول عمليات ديروز، ابتدا آماده سازي يگان ها، تجهيز نفرات و بارگيري مهمات و امكانات همراه را انجام داديم و در ادامه به سمت منطقه مسئوليت خود در سواحل درياي عمان ستون كشي كرده و در نقاط از پيش تعيين شده مستقر شديم. ناخدا يكم احمد عزيزي افزود: در اين مرحله اصلي با استقرار در شش، هفت قسمت از سواحل درياي عمان و همچنين در پايگاه عملياتي جلو و مقدم ، خود را براي دفاع از سواحل درياي عمان آماده كرديم .
وي تصريح كرد: ماموريت اصلي در اين مرحله از عمليات اين است كه در برابر هرگونه نيروي مهاجمي كه از سمت دشمن به سمت ساحل تا عمق 24 مايلي وارد محوطه آب هاي سرزميني ما مي شود، وارد عمل شده و از خود دفاع كنيم.
 


معاون اول قوه قضائيه :

بناي اغماض در پرونده مهدي هاشمي نداريم

حجت الاسلام و المسلمين سيدابراهيم رييسي گفت: كيفرخواست پرونده مهدي هاشمي آماده شده است و مردم به زودي در جريان محاكمه وي قرار خواهند گرفت.
معاون اول قوه قضاييه در حاشيه مراسم گراميداشت 9 دي كه در حرم مطهر رضوي(ع) برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار كرد: دستگاه قضايي مطلقا بناي اغماض و عقب نشيني در رابطه با پرونده مهدي هاشمي را ندارد.
به گزارش ايسنا، وي با تاكيد بر اين كه كيفر خواست پرونده مهدي هاشمي آماده است و به زودي مورد رسيدگي قرار خواهد گرفت، بر عزم جدي دستگاه قضايي در رسيدگي به اين پرونده تاكيد كرد.
 


حجت الاسلام رضايي:

رزمايش بزرگ نيروي زميني سپاه در آينده اي نزديك برگزار مي شود

مسئول نمايندگي ولي فقيه در نيروي زميني سپاه با اعلام آمادگي نيروي زميني سپاه براي مقابله با تمامي تهديدات دشمن از برگزاري رزمايش بزرگ نيروي زميني سپاه در آينده اي نزديك خبر داد.
حجت الاسلام محمد هادي رضايي مسئول نمايندگي ولي فقيه در نيروي زميني سپاه در همايش انس و الفت كاركنان نمايندگي ولي فقيه در ستاد نيروي زميني طي سخناني به تشريح ماموريت هاي محوله سازمان پرداخت و گفت: امروز دشمن در عرصه اقتصادي با تمام توان وارد نبرد با جمهوري اسلامي ايران شده و آنچه در اين كارزار كارساز است مقاومت ملت ايران است كه دشمن را مايوس خواهد كرد.
وي با تاكيد بر اينكه مبارزه با دشمن هزينه دارد و بايد پاي آن ايستاد، گفت: امروز در مقابل مشكلات اقتصادي بايد با بالا بردن آستانه صبر و تحمل خود بايستيم و راه مقاومت را كه شهيدان با نثار جان خود به ما آموخته اند با قوت و قدرت ادامه دهيم.
مسئول نمايندگي ولي فقيه در نيروي زميني سپاه افزود: دشمن از ابتداي انقلاب تا كنون از حربه تحريم استفاده كرده و اين موضوع تازه اي نيست، امروزه تحريم ها از اقلام نظامي فراتر رفته و حوزه هاي فروش نفت و مبادلات پولي را نيز در بر گرفته است و قطعا مبارزه دشمن در تمامي عرصه ها با جمهوري اسلامي ايران ادامه خواهد داشت تا روزي كه در مقابل مقاومت ملت بزرگ ايران مايوس شود.
وي در ادامه تصريح كرد: ما هرگز نمي توانيم با دشمن بر سر اصول انقلاب، از جمله مسئله فلسطين كه جزء آرمان هاي حضرت امام(ره) و انقلاب است مذاكره و معامله كنيم.
رضايي با اشاره به اتفاقات سوريه نيز گفت: سوريه ميدان كارزار دشمن با جمهوري اسلامي است و دشمنان ما مي خواهند با توطئه هاي خود عليه دمشق، محور مقاومت در منطقه را دچار مشكل كنند.
مسئول نمايندگي ولي فقيه در نيروي زميني سپاه در پايان با اعلام آمادگي نيروي زميني سپاه براي مقابله با تمامي تهديدات دشمن از برگزاري رزمايش بزرگ نيروي زميني سپاه در آينده اي نزديك خبر داد.
 


رايزني سجادي با ريابكوف در مسكو

سفير جمهوري اسلامي ايران در روسيه با معاون وزير امور خارجه اين كشور در مسكو ديدار و گفت و گو كرد.
«سرگئي ريابكوف» معاون وزير امور خارجه روسيه در ديدار با رضا سجادي سفير جمهوري اسلامي ايران با اشاره به روابط روزافزون دو كشور به تبيين مسايل بين المللي و منطقه اي پرداخت.
سفير كشورمان نيز در اين ديدار در موضوعاتي همچون برگزاري كنفرانس خاورميانه عاري از تسليحات هسته اي و آخرين وضعيت برنامه هسته اي ايران به بيان ديدگاه هاي خود پرداخت. گفتني است، پيش از اين سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه نيز بر حق ايران براي غني سازي اورانيوم تاكيد كرده و گفته بود: افق هاي جديدي در روند مذاكرات ميان كشورهاي 1+5 و ايران وجود دارد.
 


وزير خارجه آذربايجان:

باكو اجاز استفاده از خاك خود براي اقدام نظامي عليه ايران را نمي دهد

وزير خارجه جمهوري آذربايجان تاكيد كرد كه باكو اجازه نمي دهد از خاكش عليه ايران استفاده شود.
«المار مامد ياروف» وزير خارجه جمهوري آذربايجان اعلام كرد كه باكو به هيچ وجه قلمروي خود براي استفاده عليه ايران در اختيار ديگران قرار نمي دهد.
وزير خارجه آذربايجان گزارش هاي اخير رسانه ها مبني بر اينكه خاك باكو مي تواند براي اقدامات نظامي عليه ايران مورد استفاده قرار بگيرد را كاملا بي پايه و اساس خواند و آن را رد كرد.
مامد ياروف گفت: اين قبيل اخبار پيش از اين هم توسط وي و ديگر وزراي جمهوري آذربايجان تكذيب شده بود.
 


كنكور در استان هاي محروم حذف شد

رئيس مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي با اعلام خبر حذف كنكور در استان هاي محروم كشور از پذيرش تمام داوطلبان بدون آزمون در اين دانشگاه خبر داد.
به گزارش مهر، ناصر اقبالي با اشاره به برخي جزئيات حذف كنكور در 5 هزار رشته محل دانشگاه آزاد، با بيان اينكه كنكور اين دانشگاه در برخي استانهاي كشور حذف شده، ادامه داد: طبق بررسي هايي كه مركز آزمون دانشگاه آزاد انجام داده، كنكور سال 92 اين دانشگاه عمدتاً در استانهاي محروم حذف شد.
وي گفت: حذف كنكور در تمام رشته هايي كه دانشگاه آزاد دارد، صورت گرفته و اين حذف و به تبع آن پذيرش داوطلبان بدون آزمون، باعث تكميل شدن تمام ظرفيت هاي خالي دانشگاه آزاد مي شود.
رئيس مركز آزمون دانشگاه آزاد همچنين تأكيد كرد كه تمام داوطلبان شركت كننده در دوره بدون آزمون، براي تحصيل در اين دانشگاه پذيرفته خواهند شد و اين دوره از پذيرش، هيچ مردودي نخواهد داشت.
اقبالي همچنين درباره نحوه انتخاب رشته داوطلبان بدون آزمون، اظهار داشت: در مرحله انتخاب رشته كه تا نيمه هاي ماه جاري در سامانه مركز آزمون آغاز خواهد شد، متقاضي رشته و شهر مورد علاقه اش را خود انتخاب مي كند و به عنوان مثال مي تواند رشته هاي علوم انساني و فني مهندسي را به طور همزمان انتخاب كند و در هر انتخاب كه پذيرفته شد، با توجه به علاقه اش در همان رشته تحصيل را آغاز كند.
شرط پذيرش بدون آزمون در دانشگاه پيام نور
معاون آموزشي دانشگاه پيام نور با تشريح نحوه پذيرش دانشجوي بدون آزمون در كد رشته هاي حذفي اين دانشگاه، گفت: بومي بودن دانشجويان معيار اصلي براي پذيرش است.
دكتر دل افكار در گفت وگو با ايسنا گفت: براين اساس هم استان بودن واحد دانشگاهي مورد درخواست، با محل زندگي دانشجو از معيارهاي پذيرش محسوب مي شود.
وي افزود: متقاضيان براي پذيرش در كد رشته هاي بدون آزمون دانشگاه پيام نور يا بايد محل زندگيشان با واحد دانشگاهي مربوطه هم استان باشد يا اينكه نبايد فاصله محل سكونت دانشجو با مركز دانشگاه متقاضي از 120 كيلومتر بيشتر باشد.وي با بيان اينكه كد رشته هاي بدون آزمون دانشگاه پيام نور حدود 5 هزار كد رشته است، گفت: اسامي اين رشته ها به سازمان سنجش اعلام شده است كه اين رشته ها در همه گروه هاي آموزشي دانشگاه از جمله فني مهندسي، علوم انساني، علوم پايه، مديريت، حسابداري و اقتصاد و غيره در تمامي مراكز و واحدها وجود دارد.به گفته وي، ثبت نام در رشته هاي بدون آزمون دانشگاه از نيمه دوم دي ماه انجام مي شود و پذيرش اين داوطلبان در بهمن ماه صورت مي گيرد و معيار پذيرش داوطلب براي هر كد محل رشته اي به عهده سازمان سنجش است.
 


آزمون مدارس استعدادهاي درخشان و نمونه دولتي ارديبهشت ماه برگزار مي شود

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: آزمون ورودي مراكز استعدادهاي درخشان و مدارس نمونه دولتي ارديبهشت ماه سال 92 برگزار مي شود.
ابراهيم سحرخيز روز يكشنبه در حاشيه گردهمايي معاونان آموزش متوسطه سراسر كشور، در جمع خبرنگاران در مشهد افزود: برگزاري اين آزمون در ارديبهشت ماه سال آينده به تمامي ادارات كل آموزش و پرورش ابلاغ شده است.وي در ادامه گفت: در اين آزمون بيشتر دروس همان پايه اي كه دانش آموزان در حال تحصيل هستند ملاك سنجش و سؤالات خواهد بود.معاون وزير آموزش و پرورش افزود: اين بدان معنا است كه سؤالات امتحان ورودي مدارس استعدادهاي درخشان و مدارس نمونه دولتي براي دانش آموزاني كه مي خواهند وارد پايه اول راهنمايي شوند از پايه ششم طراحي مي شود و معدل كلاس پنجم مبنا و ملاك براي ثبت نام خواهد بود. وي ادامه داد: براي ورود دانش آموزان به پايه اول دبيرستان نيز سؤالات امتحاني صرفا از پايه سوم راهنمايي طراحي شده و معدل سال دوم راهنمايي نيز ملاك براي ثبت نام در نظر گرفته مي شود.
سحرخيز گفت: همچنين در مدارس تيزهوشان معدل در نمره امتحان پاياني تاثيرگذار نيست و فقط شرط ورود براي آزمون است اما در مدارس نمونه دولتي 20 درصد معدل و 80 درصد نمره آزمون تاثير دارد.
 


براي اولين بار در كشور انجام مي شود

برگزاري جشنواره انتخاب انجمن هاي اسلامي برتر مدارس

سرويس اجتماعي-دبيركل اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان از برگزاري سراسري جشنواره انجمن هاي اسلامي مدارس كشور براي اولين بار خبر داد.
به گزارش خبرنگار كيهان حامد علامتي ديروز در گفت و گو با خبرنگاران با اعلام اين خبر افزود: در حال حاضر بيش از 40 درصد مدارس متوسطه شهري انجمن اسلامي دارند و ما در تلاش هستيم تا در سال آينده اين انجمن ها در مدارس راهنمايي نيز فعال شوند.
وي تاكيد كرد: اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزي در سال 1358 به فرمان امام خميني(ره) تاسيس شد چرا كه از همان موقع نقش برجسته قشر دانش آموزي براي قوام يافتن انقلاب و دفاع از آرمان هاي مورد توجه حضرت ايشان قرار داشت.وي تاكيد كرد: همانطور كه اين قشر توانست با حضور ايثارگرانه اش جبهه ها را تا كسب پيروزي نهايي رونق بخشد همين دانش آموزان توانستند در فتنه سال 88 بيني استكبار جهاني را كه به حمايت از فتنه گران داخلي قد برافراشته بودند به خاك ذلت بمالد.علامتي رمز پيروزي در فتنه 88 را رابطه عميق وصف ناشدني ميان ملت و ولايت دانست و تاكيد كرد: همانطور كه همه شاهد بوديم اين بار نيز حضور جوانان و دانش آموزان عزيز و با بصيرت در اين عرصه مثال زدني بود و آن ها ثابت كردند كه مسير شهدا و آرمان هاي امام راحل همچنان ادامه دارد.وي ضمن گراميداشت ايام الله 9 دي تاكيد كرد: تفكر برآمده از 9 دي براي خنثي كردن توطئه ها و مكرهاي آينده دشمنان كارساز خواهد بود و بايد به اين مسئله مهم در تشكل هاي دانش آموزي بويژه انجمن هاي اسلامي مدارس توجه خاصي صورت گيرد.
دبيركل اتحاديه انجمن هاي اسلامي گفت: دو ماموريت نيروسازي و جريان سازي به عنوان نقشه راهي است كه امام(ره) با صدور فرمان تشكيل اين اتحاديه بر دوشمان گذاشتند و در اولين رويكرد خود سعي مي كنيم تا با طرح مباحث معرفتي در ميان دانش آموزان، بصيرت افزايي در جامعه را رونق دهيم.وي رويكرد دوم و سوم را مهارت افزايي جوانان در حوزه هاي مديريتي و ارتقاء سطح علمي و تحصيلي آن ها دانست و گفت: در جشنواره انجمن هاي اسلامي برتر معيارهاي ارزيابي براي انتخاب برترين ها ميزان موفقيت انجمن هاي اسلامي در اين رويكردها خواهد بود.
به گفته وي در اين جشنواره سه كميته فعال خواهد بود و سه وظيفه هماهنگي و ارتباطات، داوري و ارزيابي و بررسي محصولات را بر عهده خواهند داشت. علامتي به حضور دانش آموزان در كميته هاي سه گانه ياد شده اشاره كرد و گفت: در شوراي مركزي اين جشنواره 2 دختر و 2 پسر دانش آموز حضور خواهند داشت.
وي تاكيد كرد: در بخش جانبي اين جشنواره نيز تقدير از مربيان قرارگاه هاي اين اتحاديه و مديران و معلمان پرورشي و خانواده هاي دانش آموزان انجمن هاي اسلامي برتر را خواهيم داشت.
دبيركل اين اتحاديه خاطرنشان كرد كه در پايان اين جشنواره جوايز نفيس و ارزشمندي به انجمن هاي اسلامي برتر اهدا خواهد شد.
وي زمان آغاز اين جشنواره را اول بهمن ماه و پايان آن را ارديبهشت سال 92 در سه سطح شهري، استاني و ملي اعلام كرد و افزود: نتايج نهايي اين جشنواره و اعلام برترين ها در تيرماه 92 خواهد بود و موضوعاتي از قبيل دهه فجر، سبك زندگي اسلامي و اقتصاد مقاومتي از اولويت هاي اين جشنواره خواهد بود.در همين رابطه امين رضا لطفعلي زاده معاون دبيركل و معاون برنامه سازي توسعه جشنواره گفت: اتحاديه انجمن هاي اسلامي وظيفه رسيدگي به نخبگان مدارس و انجمن هاي اسلامي عموم دانش آموزان را تحت پوشش دارند.
وي تاكيد كرد: هر 30 دانش آموز نخبه در اتحاديه به يك مربي زبده سپرده مي شود كه آموزش هاي لازم را ديده است.وي از راه اندازي رسمي پايگاه خبري «آينده سازان» از دهه فجر امسال خبر داد و گفت: دانش آموزان مي توانند به صورت شبانه روزي پاسخ سؤالات و شبهات خود را در هر زمينه اي از سامانه ملي «همراز» به شماره تلفن 025171149 در ميان بگذارند.
 


جانشين فرمانده نيروي انتظامي:

 پليس فتا رتبه نخست را در جهان دارد

جانشين فرمانده نيروي انتظامي گفت: پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات نيروي انتظامي «فتا» با وجود نوپا بودن رتبه نخست جهان را دارد.
سرتيپ «احمدرضا رادان» شامگاه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در همدان افزود: ايران از حيث پليس سايبري از كشورهاي موفق جهان است به گونه اي كه قدرت كشف در ايران 60 درصد در سال بوده اين در حالي است كه اين رقم در موفق ترين كشور دنيا بين 21 تا 25 درصد است.
وي اضافه كرد: يكي از برنامه هاي اصلي نيروي انتظامي، ارتقاي اين رقم تا حدي است كه مجرمان فضاي سايبري به خود اجازه هيچگونه تخلفي ندهند.
رادان يادآوري كرد: با ورود پليس به فضاي سايبري مجرمان فضاي اينترنتي، برخي از اقدامات مجرمانه قبل از اجرا متوقف شد كه به عنوان مثال مي توان به جلوگيري پليس فتا از ورودكاربري به سيستم بانك و بازگشايي رمز اشاره كرد.
جانشين فرمانده نيروي انتظامي گفت: جرائم خشن در كشور نسبت به سال گذشته 47 درصد كاهش يافته است.
رادان تصريح كرد: برخورد با سارقان به عنف، زورگيران و تأمين مطالبات مردم در حوزه امنيت از جمله عواملي است كه سبب شده طرح امنيت اجتماعي استمرار يابد.
وي در خصوص آمادگي پليس براي انتخابات آينده اظهار داشت: با توجه به افزايش بصيرت مردم احتمال بروز هر گونه مشكلي بسيار پايين بوده در عين حال پليس با توجه به تجربيات سال 88، در صورت بروز هرگونه موردي، دقيق تر، قوي تر و به هنگام تر از قبل حضور مي يابد.
جانشين فرمانده نيروي انتظامي درباره برخورد با اخلال گران بازار ارز نيز بيان كرد: مسائل اقتصادي را كمتر بايد امنيتي كرد اما در صورت نياز و ضرورت بايد پليس وارد شود.
 


وزير نفت: توليد گاز در كشور دو برابر مي شود

وزير نفت گفت: ظرفيت گاز كشور در سه سال آينده به بيش از دو برابر ظرفيت كنوني افزايش خواهد يافت.
به گزارش خبرنگار ايرنا از ساري «رستم قاسمي» يكشنبه در آئين بهره برداري از طرح گازرساني به شهر «پل سفيد» از توابع شهرستان سوادكوه، افزود: براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته، ظرفيت توليد گاز كشور تا سه سال آينده به يك ميليارد و 400 ميليون متر مكعب خواهد رسيد.
وي از مذاكره براي صادر كردن نفت به كشورهاي همجوار خبر داد و گفت: تا سه سال آينده به كشورهاي اطراف ايران گاز نيز صادر خواهيم كرد.
وزير نفت به همكاري با كشورهاي همجوار ايران در 27 ميدان مشترك گازي به عنوان گامي ديگر در بخش نفت و گاز ياد كرد.
وي افزود: به مباركي تحريم ها و با تلاش هاي صورت گرفته، هم اكنون 70 تا 80 درصد از تجهيزات صنعت نفت، پالايشگاهي و پتروشيمي در كشور توليد مي شود و زمينه صادرات تجهيزات صنعت نفت و پالايشگاهي كشور در آينده فراهم خواهد شد.
رستم قاسمي همچنين به راه اندازي پالايشگاه ميعانات كشور تا سال آينده خبر داد.
وزير نفت از عسلويه به عنوان منطقه انرژي كشور با اشتغالزايي يكصد هزار نفر نام برد و گفت: 19 فاز پارس جنوبي همزمان در حال كار است.
قاسمي از گازدار بودن 50 درصد از روستاهاي كشور خبرداد و افزود: نزديك به 97 درصد از شهرهاي كشور از نعمت گاز بهره مندند.
وي از رفع مشكل زيست محيطي طرح انتقال گاز از دامغان به مازندران خبر داد و گفت: اجراي اين طرح بزودي آغاز مي شود و هم اكنون در مرحله واگذاري به پيمانكار قرار دارد.
وي هدف از ساخت خط لوله انتقال گاز از دامغان به مازندران را رفع كمبود گاز مصرفي استان هاي شمالي كشور برشمرد.
وزير نفت همچنين از بهره مندي يكهزار روستاي كشور از نعمت گاز طبيعي تا پايان سال جاري خبر داد و گفت: هنوز 13 هزار روستاي كشور از اين نعمت بي بهره هستند.
قاسمي با اشاره به ميدان نفتي درياي خزر به عنوان يكي از ميادين غني نفت و گاز كشور، گفت: چاه دوم اين ميدان مهم در حال حفاري است.
وي افزود: همچنين مطالعات تكميلي براي حفر يك چاه ديگر با هدف توسعه اين ميدان نفتي در حال انجام است.
طرح گازرساني به شهر پل سفيد كه 2250 خانوار را زير پوشش دارد با 66 ميليارد و 500 ميليون ريال هزينه انجام شده است.
 


وزير نيرو: ظرفيت برق كشور 6هزار مگاوات افزايش مي يابد

وزير نيرو گفت: 6هزار مگاوات برق تا پايان دولت دهم به ظرفيت برق كشور اضافه مي شود.
مجيد نامجو در گفت و گو با خبرنگار مهر در قزوين افزود: با اجراي مصوبات هيئت دولت در طرح مهر ماندگار نزديك به 12هزار مگاوات ظرفيت برق كشور اضافه خواهد شد كه تاكنون شش هزار مگاوات برق به بهره برداري رسيده و بقيه به كمك دولت تا پايان دولت دهم وارد مدار شده و به بهره برداري خواهد رسيد.
وي از صادرات برق به كشورهاي همسايه نيز خبر داد و گفت: صادرات برق در سال گذشته 6/8 ميليارد كيلو وات ساعت بود كه امسال به 10ميليارد كيلو وات ساعت خواهد رسيد.
وي از جايگزيني كنتورهاي هوشمند به منظور بهينه سازي مصرف انرژي و آب خبر داد. نامجو با اشاره به ساخت بيش از يكصد سد مخزني در كشور افزود: 56 سد در طرح ماندگار تعريف شده است كه تلاش خواهيم كرد منابع تكميلي آنها را فراهم كنيم تا اين طرح ها تا پايان دولت دهم به بهره برداري برسد.
وزير نيرو از جديت دولت در استفاده از انرژي هاي نو هم خبر داد و يادآور شد: با برنامه تنظيم شده يك لايحه در دولت تصويب و به مجلس ارائه شد كه براساس اين لايحه بتوانيم منابعي را براي تقويت استفاده از انرژي هاي نو و تجديدپذير فراهم كنيم.
نامجو به ساخت سد نهب در تاكستان نيز اشاره كرد و گفت: سد نهب بيش از 20 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و تلاش مي كنيم با تامين منابع مالي آن اجازه ندهيم تا تاخير و ركودي در عمليات ساخت آن ايجاد شود.
اين مسئول كشور بيان كرد: با ساخت سد بالاخانلو روستاهاي شهرستان بوئين زهرا و 4500 هكتار از اراضي منطقه كه در پايين دست سد قرار دارد آبياري خواهد شد.
وزير نيرو گفت: امسال ميزان بارش ها 40 درصد نسبت به ميانگين سال گذشته در درازمدت افزايش يافته است كه اميد است روان آبهاي بيشتري را ذخيره كنيم.

 


در ايام اربعين حسيني صادرات كالا از مرز مهران متوقف مي شود

سرپرست اداره كل گمركات ايلام گفت: صادرات كالا در پايانه مرزي مهران از پنجشنبه 14 دي به مدت دو روز متوقف مي شود.
«خليل حيدري» يكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: فعاليت صادراتي در مرز بين المللي مهران به سبب برگزاري آيين هاي ويژه اربعين حسيني(ع) تعطيل مي شود.
وي ادامه داد: بازرگانان دو كشور مي توانند از شنبه هفته آينده پس از بازگشايي مرز مهران، و «زرباتيه» عراق بار ديگر فعاليت اقتصادي خود را براساس رويه قانوني گذشته ادامه دهند.
پايانه مرزي بازرگاني و مسافري بين المللي مهران در 85 كيلومتري جنوب باختري شهر ايلام قرار دارد.
 


ليست خبرنگاران براي دريافت تسهيلات مسكن

در اختيار بانك مركزي قرار گرفت

معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: ليست خبرنگاران براي استفاده از تسهيلات 30 ميليون توماني مسكن در اختيار بانك مركزي است.
به گزارش خبرگزاري مهر، محمدجعفر محمدزاده با اشاره به وضعيت پرداخت تسهيلات ويژه مسكن خبرنگاران كه از سوي رئيس جمهور وعده داده شده بود، اظهار داشت: بعد از اعلام اين مهم از سوي رئيس جمهور اسلامي ايران ليست مورد نظر از تمام خبرنگاران متقاضي در سراسر كشور جمع آوري شد.
وي افزود: براساس بررسي هاي صورت گرفته تمام افرادي كه واجد شرايط دريافت اين تسهيلات بودند مشخص شده و اين ليست در اختيار بانك مركزي كشور قرار گرفته است و پيگيري هاي لازم براي پرداخت اين تسهيلات نيز در حال حاضر همچنان ادامه دارد.
معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كشور گفت: انتظار مي رود كه با توجه به نظر مساعد رئيس جمهور و همچنين پيگيري هاي صورت گرفته از سوي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و همچنين معاونت مطبوعاتي انتظار مي رود كه در كوتاه ترين زمان ممكن اين مهم عملياتي شود و خبرنگاران نيز بتوانند از اين تسهيلات استفاده كنند.
 


معاون وزير راه و شهرسازي:

بيمارستان هاي سمنان، دامغان و خرم آباد دهه فجر امسال به بهره برداري مي رسند

معاون وزير راه و شهرسازي گفت: بيمارستان هاي سمنان، دامغان و خرم آباد در دهه فجر امسال به بهره برداري مي رسند.
محمد جعفر عليزاده روز يكشنبه در حاشيه بازديد از پروژه در حال اجراي بيمارستان 120 تختخوابي شهرستان پارس آباد به خبرنگار ايرنا گفت: هم اكنون تعداد 144 باب بيمارستان كوچك و بزرگ با مجموع 24 هزار تخت در كشور در حال احداث است.
وي افزود: از اين تعداد، 59 بيمارستان با پنج هزار و 500 تخت و با اعتبار حدود هفت هزار و 500 ميليارد ريال جزو طرح هاي مهر ماندگار است كه بايد تا پايان دوره دولت دهم به بهره برداري برسند.
وي اضافه كرد: در سال جاري بيش از 20 باب بيمارستان در كشور افتتاح شده و تعداد 9 باب بيمارستان بزرگ با حدود يك هزار و 700 تخت از جمله بيمارستان هاي 320 تختخوابي سمنان، 220 تختخوابي دامغان و 250 تختخوابي خرم آباد، كه هم اينك در مرحله تجهيز قرار دارند در دهه فجر امسال افتتاح خواهند شد.
طرح بيمارستان 120تختخوابي پارس آباد از مصوبات مهم سفرهاي استاني هيئت دولت در اين شهرستان است كه هم اكنون با حدود 70 درصد پيشرفت فيزيكي در دست اجراست.
 


استاد هنر مينا كاري ايران در اصفهان به خاك سپرده شد

اصفهان-خبرنگار كيهان:
استاد هنر مينا كاري ايران در اصفهان درگذشت و در قطعه نام آوران باغ رضوان اين شهر به خاك سپرده شد.
«استاد حسين اسماعيلي» از هنرمندان برجسته ميناكاري بود كه بر اثر سكته مغزي دارفاني را وداع گفت و به سوي حق شتافت.
استاد اسماعيلي از كودكي به توليد آثار ميناكاري و نگارگري علاقه داشت و اين هنر را نزد برادرش استاد مرتضي اسماعيلي و استاد زنگنه به خوبي آموخت و دست به كارهاي بزرگي زد.
استاد حسين اسماعيلي در خلق آثار مهم ميناكاري در حرم امام حسين(ع)، حضرت عباس(ع)، حضرت زينب (س) و امام رضا (ع) نقش داشت.
پيكر اين هنرمند بر روي دستان جمعي از پيشكسوتان، هنرمندان و صنعتگران اصفهاني تشييع و در قطعه نام آوران باغ رضوان به خاك سپرده شد.
 


جديدترين اثر عربي آيت الله صافي گلپايگاني منتشر شد

سرويس شهرستانها-
مجموعه ارزشمند «لمحات في الكتاب و الحديث و المذهب» تازه ترين اثر آيت الله صافي گلپايگاني در سه جلد منتشر شد.
به گزارش دفتر آيت الله صافي گلپايگاني، اين مرجع تقليد با تأليف بيش از 100 عنوان كتاب كه برخي از آنها مانند «منتخب الأثر في الامام الثاني عشر» به عنوان كتب مرجع و منبع براي محققان و علم پژوهان معروف است قلم رسا و مستدل خويش را وقف خدمت به مكتب اهل بيت عليهم السلام كرده است.
مجموعه «لمحات في الكتاب والحديث و المذهب» عنوان جديدترين اثر عربي آيت الله صافي گلپايگاني مشتمل بر 23 رساله فقهي و اعتقادي از ايشان است.
بعضي از اين رساله ها در سالهاي گذشته به صورت مستقل به چاپ رسيده و برخي ديگر براي نخستين بار منتشر مي شود كه گردآوري اين 23 رساله در يك دوره سه جلدي توسط واحد بين الملل دفتر معظم له مي تواند مورد استفاده محققان قرار گيرد.
 


در روز گذشته آلودگي هواي اراك از حد مجاز گذشت

كارشناس دفتر پايش آلودگي هواي اداره كل حفاظت محيط زيست استان مركزي گفت: ميزان آلودگي هواي اراك روز يك شنبه از حد مجاز فراتر رفت.
به گزارش ايرنا، علي رضا محرابيان افزود: براساس گزارش مركز پايش آلودگي هواي اراك، غلظت آلاينده هاي موجود در هواي شهر به 132 ميكروگرم بر متر مكعب رسيده كه بيانگر شرايط هشدار است.
شهر اراك در سال جاري 64 روز را با هواي ناسالم سپري كرده است.
اراك به دليل صنعتي بودن، معضلات ترافيكي و شرايط خاص اقليمي و محيطي يكي از هشت شهر آلوده كشور شناخته شده است.
منواكسيدكربن، دي اكسيد گوگرد، ازن، ذرات معلق و دي اكسيد نيتروژن پنج آلاينده مهم هوا هستند.
 


عضو كارگروه حمايت از توليد بخشنامه ال سي ريالي هنوز اجرايي نشده است

عضو كارگروه حمايت از توليد با بيان اينكه بخشنامه تنزيل ال سي ريالي از سوي بانك مركزي 15 آذر ماه به بانك ها ابلاغ شده، گفت: اين بخشنامه جهت اجرا هنوز به شعب بانك ها ابلاغ نشده است.
آرمان خالقي در گفت وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: صنعتگران منتظر ابلاغ اين بخشنامه به شعب بانك ها هستند تا از امكان تنزيل LC ريالي برخوردار شوند.
وي در ادامه با اشاره به تهيه پيش نويس طرح حمايت از توليد ملي، گفت: اين طرح احتمالاً هفته آينده به امضاي نمايندگان مجلس مي رسد تا به صورت طرح يك فوريتي در صحن علني مطرح شود.
خالقي تصريح كرد: در طرح حمايت از توليد ملي، مسائلي مانند: ماليات، گمرك، تأمين مالي و معادن مورد توجه قرار گرفته و در پيش نويس اين طرح 32 ماده آمده است.
وي افزود: طرح اوليه حمايت از توليد ملي داراي 14 ماده بود كه برخي مواد آن اصلاح و يا اضافه شد.
بنابراين گزارش: قبلاً امكان تنزيل ال سي ريالي به درخواست ذي نفع اعتبار فراهم بود، اما اين مسئله در يكي از دستورالعمل هاي بانك مركزي براي فعالان بخش خصوصي حذف شد و در حال حاضر صنعتگران با مشكلاتي در اين زمينه روبرو هستند.
براي حل اين مشكل پيشنهادي به تصويب كارگروه حمايت از توليد رسيد تا حداقل براي يك بار امكان تنزيل ال سي ريالي براي صنعتگران فراهم شود.
 


معاون فني و عمراني شهرداري تهران خبر داد

نصب موقت پل كن در آينده نزديك

خبرگزاري فارس معاون فني و عمراني شهرداري تهران گفت: كوله هاي پل فلزي كن در حال احداث است و اين پل به زودي نصب خواهد شد.
مازيار حسيني با بيان اين مطلب اظهار داشت: سازه پل جديد كن به تهران رسيده و بعد از اتمام احداث كوله و اچراي فونداسيون، پل جديد نصب خواهد شد.
وي با اشاره به اينكه اين پل فلزي است و جايگزين پل بتني رود كن خواهد شد درباره استحكام اين سازه در مقايسه با بتن گفت: متناسب با كاركرد هر سازه مي توان براي آن مقاومت لازم را ايجاد كرد بتني يا فلزي بودن يك سازه دليلي بر استحكام آن نيست. به عنوان مثال مي توان با اجراي تمهيدات لازم، يك سازه آجري مقاوم در برابر زلزله، يك سازه فلزي مقاوم و يك سازه بتني مقاوم احداث كرد.
معاون فني و عمراني شهرداري با بيان اينكه انتخاب بتن يا فولاد يك كار مهندسي است گفت: جنس سازه پل براساس زمان، دهنه و نوع آن انتخاب مي شود. اگر زمان كافي براي احداث وجود داشته باشد، پل بتني ارجحيت دارد به اين دليل كه ارزانتر تمام مي شود و نگهداري آن نيز ساده تر است.
حسيني افزود: در صورتي كه با كمبود زمان مواجه باشيم، پل فلزي ارجحيت پيدا مي كند. همانند پل كن كه بايد ترافيك هرچه سريعتر بازگردانده شود.
وي تصريح كرد: وقتي بتن ريزي انجام مي شود بايد مدت زماني بگذرد تا بتن مقاومت پيدا كند و سپس مرحله بعد را آغاز كرد. اما فولاد را مي توان در كارخانه ساخت و بعد نصب كرد.
معاون فني و عمراني شهرداري تصريح كرد: به همين دليل اولويت هاي حوزه عمراني براي جايگزيني پل كن، فولادي است در صورتي كه پل قبلي بتني بوده است.
 


ساخت انواع رينگ گسكت مورد استفاده در صنعت حفاري

اهواز - خبرنگار كيهان:
مدير تداركات و امور كالاي شركت ملي حفاري ايران از بومي سازي انواع رينگ گسكت كه در صنعت حفاري كاربرد دارد، خبر داد.
داريوش رئيسي اظهار داشت: اين قطعه از فناوري خاصي برخوردار است و در صنعت نفت و گاز و حفاري بسيار كليدي است.
وي با بيان اينكه رينگ گسكت در درزگيري يا شيارهاي بين فلنج و تجهيزات سرچاهي كاربرد اساسي دارد گفت: با توجه به كاربردهاي متفاوت، اين قطعات در انواع مختلف و فشار 500 تا 15 هزار پام طراحي و مورد استفاده قرار مي گيرد.
مدير تداركات و امور كالاي شركت ملي حفاري ايران با اشاره به تامين نياز صنعت حفاري به اين قطعه از طريق سازندگان داخلي، اظهار كرد: تاكنون بيش از 70 درصد قطعات پرمصرف در صنعت حفاري در كشور بومي سازي شده است و براساس برنامه ريزي مديريت پژوهش، فناوري و مهندسي ساخت شركت هر ساله نزديك به دو هزار قطعه بومي سازي و از طريق منابع داخلي توليد و عرضه مي شود.
 


ثبت هفت مراسم عاشورايي در ميراث معنوي كشور

سرويس شهرستانها-
هفت آيين عاشورايي از استان سمنان در ششمين اجلاس سراسري شوراي عالي سياست گذاري ثبت كشور در فهرست ميراث معنوي به ثبت ملي رسيد.
در اين اجلاس كه در محمودآباد استان مازندران برگزار شد، مراسم نخل گرداني تكيه جهاديه سمنان، رسم زانو زدن در روستاي لاسجرد، رسم شاطري در روستاي جزن دامغان، مراسم نخل گرداني مهدي شهر، مراسم چلاچلا در مجن شاهرود، عاشورا در كهن آباد و مراسم روز يازدهم عاشورا در دامغان در اين اجلاس به ثبت ملي رسيد. در اين همايش گروه عزاداري زانو زنان روستاي لاسجرد كه به دعوت از سازمان مركزي در اين همايش حضور داشتند به طور زنده به اجراي عزاداري خاص خود پرداختند.
هم اكنون 20 اثر معنوي استان سمنان از جمله گل غلتان، لاك تراشي و... در فهرست آثار معنوي كشور به ثبت رسيده است.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10