(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 18  دی  1391 - شماره 20400

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
اشك ، استراتژي مقاومت
در جلسه علني ديروز صورت گرفت
كارت زرد دوم مجلس به وزير اقتصاد و دارايي
در مكتب امام
عظمت مقام پيامبر اكرم (ص)
در تحمّل وحي الهي
خارج از دستور
رئيس دستگاه قضايي:
امكانات و نيروي انساني قوه قضائيه با اهداف و وظايف آن تناسبي ندارد
هاشمي رفسنجاني:
مقايسه احكام مترقي اسلام و حقوق بشر كنوني نشان از برتري احكام اسلام دارد
با شكايت مشايي
جلسه تفهيم اتهام فضلي نژاد برگزار شد
در پي افشاي دروغ پردازي هاي واشنگتن
شهروند ايراني از زندان آمريكا آزاد شد
به دستور دادستان كل معوقات بانكي به صورت ويژه پيگيري مي شود
ورود ديوان محاسبات به بررسي كمك هاي بلاعوض دولت به افراد و نهادها


اشك ، استراتژي مقاومت

سيدعلي ابراهيمي
پرده اول:
ماهيت استراتژيك واقعه عاشورا به گونه اي است كه بالقوه از پتانسيل بالايي براي تاثيرگذاري بر مخاطب جهاني برخوردار است. پرداختن به مردي كه در كمتر از يك نيم روز تمام هستي خويش را به قربانگاه مي برد تا در موضع و موقف شهادت، پرچم كرامت و آزادگي را به اهتزاز درآورد و رو در روي حكومتي بايستد كه براي مرگ بوزينه خليفه يك هفته در بلاد مسلمين عزاي عمومي اعلام مي كند؛ برافروختن آتش در خرمن نظام سلطه و دلجويي از محرومين و مستضعفين عالم است. زنده نگه داشتن قيامي كه يك اقليت هفتاد و دو نفري از نظر روحي يك جمعيت سي هزار نفري را شكست دادند؛ نفخه صوري است كه شرافت و انسانيت انسان را احيا مي كند. آنجا كه حربن يزيد رياحي و سي نفر ديگر به سپاه امام پيوستند؛ اما يك نفر از سپاه امام به دشمن ملحق نشد. همچنين ممانعت ابن سعد از نبرد تن به تن با اصحاب سيدالشهدا، خود دليل ديگري بر شكست روحي دشمن بود.
آري «گريه براي مظلوم، فرياد بر سر ظالم است» و چه ظلمي بالاتر از اين كه وقتي حضرت در مدينه فرمود اگر يزيد خليفه شود «و علي الاسلام السلام»، مردم يكديگر را نگاه مي كردند و ذهن عليل خواص جامعه نيز توان تحليل حقيقت را نداشت تا بتواند حنجره حناق گرفته عوام را به تكبير قيام وصل كند. حسين بن علي (عليه السلام) جدي ترين خطر براي دستگاه بني اميه محسوب مي شد. لذا امتناع از بيعت و مهاجرت ايشان از مدينه يك پيام داشت و آن هم خروج بر حاكميت انحطاط بود؛ «انما خرجت لطلب الاصلاح في امه جدي» كه اگر مثل يزيد بر مردم حاكم شد بايد فاتحه اسلام را خواند.
اي كاش آن روز خواص و عوام مدينه به فرمان اولي الامر خويش گردن نهاده و تمكين كرده بودند تا در واقعه حره جان و مال و نواميس آنها سه روز توسط لشكريان يزيد حلال نمي شدند. اعظم مصائب اين است كه در گردنه هاي نفس گير تاريخ و بزنگاه هاي حساس، نسبت ها در جامعه شيعي بر مبناي «خضر و موسي» رعايت نشده است.
«قطع اين مرحله بي همرهي خضر مكن
ظلمات است بترس از خطر گمراهي»
سوال، اگر حضرت فقط در خانه خويش و در سجاده مي نشستند و روزه مي گرفتند باز هم حكومت ايشان را شهيد مي كرد؟ اگر اباعبدالله عليه السلام منفعل از سياست روز و با كهولت سن در بستر بيماري از دنيا مي رفتند روح سلحشوري، مقاومت و بيداري اسلامي جريان مي يافت؟ اگر سبك زندگي ائمه معصومين چنين بود نه تنها خطري براي حاكمان نداشتند كه خاصه بني اميه و بني عباس بسته هاي تشويقي بسياري نيز به مردم اعطا مي كردند تا به پيروي از اين اهل بيت بشتابند و نتيجه آنكه شيعه ديگر مانايي و پويايي امروز را نداشت. درست است كه صداي كربلا به خوبي به مصر و بحرين و يمن و عربستان نرسيد اما امروز هر بركتي در خاورميانه مشاهده مي شود محصول نهضت عاشوراست. دكترين بيداري اسلامي، فرمان امام راحل است كه فرمود: «تا كفر و شرك هست، مبارزه هست» و «مسلمانان تمامي كشورهاي جهان به فكر نگه داشتن وضع موجود نباشند كه عزت و حيات در سايه مبارزه است و مبارزه با رفاه طلبي سازگار نيست.»
پرده دوم:
تحليلگران سرويس هاي جاسوسي غرب بر اين باورند كه فرآيند فروپاشي ايدئولوژيك در پروژه ناتوي فرهنگي يك اصل بنيادين دارد كه در هر دوره تاريخي به شكلي ظهور مي كند و كليد اين فروپاشي در عصر حاضر، نابودي روحيه مقاومت در بين ايراني هاست. براساس نظريه فرانسيس فوكوياما «شيعه پرنده اي است كه دو بال دارد. يك بال سبز و يك بال سرخ، بال سبز اين پرنده همان مهدويت و روحيه عدالت خواهي اوست و بال سرخ شيعه، شهادت طلبي است كه ريشه در كربلا دارد و او را ناميرا كرده است. براي پيروزي بر اين ملت بايد ميل و ذائقه مردم را تغيير داد و رفاه طلبي را جايگزين شهادت طلبي كرد. اين ميل ها تغيير نمي كند مگر اركان يك حكومت از آن حمايت كند.» فوكوياما «سينما» را يكي از ابزارهاي اين تئوري ناميد كه مي تواند به نابودي مقاومت شيعي مدد رساند و هاليوود بهترين انتخاب براي خلق فرهنگي، جايگزين اسلام است.
در اين شرايط دل بستن به مجالس پرشور اهل بيت به عنوان خاكريز اول مقاومت مي تواند نقش مهمي را ايفا كند و باقري ها، چمران ها، احمدي روشن ها، شهرياري ها و علي محمدي هاي ديگري را براي اردوگاه اسلام تربيت نمايد. ظرفيت و پتانسيل موجود در مجالس اهل بيت به حدي است كه مي توان از آن به عنوان پادزهر و آنتي تز مقاومت اسلامي در برابر استراتژي هاي دشمن استفاده كرد. بايد همان مجاهدتي كه در عرصه هاي هسته اي، فضايي و موشكي انجام شده است در حوزه نهضت عاشورا و مرثيه خواني ائمه معصومين نيز شكل بگيرد و اين حماسه جاويدان به شكلي تاثيرگذار در عرصه بين الملل مطرح شود.
بايد اجتماع در مجالس اهل بيت و اشك ريختن براي آن بزرگواران، سيطره دستگاه ليبرال سرمايه گرايي غرب را به نابودي سوق دهد و برون داد اين مجالس و مجامع، خواب را از چشمان سردمداران كفر جهاني بگيرد.در غير اين صورت اگر در كاخ سفيد و كاخ اليزه هم روضه بپا كنيم نه تنها براي استكبار خطري ندارد كه باراك اوباما و فرانسوا اولاند نيز در آن شركت مي كنند.
حضرت امام(ره) در بياني وارسته فرمودند: «ما هر روز بايد گريه كنيم، ما هر روز بايد براي حفظ اين مكتب منبر برويم، البته يك مطلبي هم كه بين همه ما بايد باشد، اين است كه به مردم بفهمانيم كه همه اش اين نيست كه ما مي خواهيم ثواب ببريم.
قضيه اين است كه ما مي خواهيم پيشرفت كنيم. سيدالشهدا هم كه كشته شد، نه اينكه رفتند يك ثوابي ببرند. ثواب براي او خيلي مطرح نبود، رفت كه مكتب را نجات بدهد، اسلام را پيشرفت بدهد، اسلام را زنده كند. شما هم كه داريد نوحه خواني مي كنيد، حرف مي زنيد، خطبه مي خوانيد، مردم هم گريه مي كنند، همه روي اين مقصد باشد كه مي خواهيم اسلام را با همين هياهو حفظ كنيم، چنانچه تا حالا هم حفظ شده است. بايد اين نكته هم به مردم گفته شود و تذكر داده بشود كه آقا، قضيه روضه خواني اين نيست كه من يك چيزي بگويم و يكي هم گريه كند. قضيه اين است - كه وقايع كربلا - با گريه حفظ شده است» و به تعبير شاگرد ايشان استاد مطهري «گريه بر شهيد شركت در حماسه اوست.»
پرده آخر:
بايد با نگاه استراتژيك براي مظلوميت حسين عليه السلام گريست و در رثاي سيد جوانان اهل بهشت اقامه عزا كرد كه «اين گريه ها و اين ذكر مصيبت ها زنده نگه داشته مكتب سيدالشهدا را» و «ما ملتي هستيم كه با همين گريه ها يك قدرت 2500 ساله را از بين برديم.» گزاره اي كه بايد مطمح نظر قرار گيرد اين است كه فقط مرثيه تيغ ها و تيرها «مصيبه ما اعظمها» نيست. «و اعظم رزيتها في الاسلام» آنجاست كه به قول علامه محمدتقي مصباح «درس آموزي ما از واقعه عاشورا محدود به ذكر مصيبت شود در حالي كه اين حقيقت چنان عظيم است كه بت پرستاني چون گاندي از آن درس زندگي گرفته اند.»
 


در جلسه علني ديروز صورت گرفت

كارت زرد دوم مجلس به وزير اقتصاد و دارايي

وزير امور اقتصادي و دارايي كه براي پاسخ به سوال نماينده قم در صحن علني مجلس حاضر شده بود بار ديگر نتوانست نمايندگان را قانع كند و به اين ترتيب با دريافت كارت زرد دوم يك قدم به استيضاح نزديك شد.
احمد اميرآبادي نماينده قم از سيد شمس الدين حسيني پرسيده بود: علل عدم اخذ معوقات بانكي بخصوص از افرادي كه تسهيلات سنگيني دريافت داشته و از زمان پرداخت آن مي گذرد چيست؟
اميرآبادي در توضيح سوال خود گفت: طبق برخي برآوردها ميزان معوقات بانكي حدود57 هزار ميليارد تومان است كه مقدار قابل توجهي از آن به افراد اندكي كه به دلايلي كه مشخص نيست از برگشت دادن معوقات خودداري كرده اند اعطا شده است و وزير اقتصاد نيز در اين باره اقدامي انجام نداده است.
وي افزود: البته ميزان معوقات براي افكار عمومي به طور دقيق مشخص نيست چرا كه آقاي بهمني آن را 72 هزار ميليارد تومان و وزير اقتصاد نيز آن را 60 هزار ميليارد تومان برآورد كردند بنابراين ميزان معوقات طبق گفته هاي مختلف بين 60 تا 80 هزار ميليارد تومان بيان شده است.
اميرآبادي گفت: به نظر نمي رسد وزير اقتصاد و مسئولان بانكي اقدامات عاجلي بر بازگشت اين معوقات انجام داده باشند، علاوه بر آن ميزان دقيق را نيز به افكار عمومي اعلام نكرده اند.
وزير اقتصاد نيز در پاسخ به اين سوال كه با بيان اينكه در مجموع 40 ميليون پرونده تسهيلات بانكي وجود دارد گفت: از اين ميزان 7 ميليون و 600 هزار پرونده تسهيلاتي معوق است كه 50 درصد آن خرد و 50 درصد ديگر آن نيز مبالغ بالاي 10 ميليارد تومان محسوب مي شود.
وي افزود: اينكه گفته مي شود تعداد اندكي بخش قابل توجهي از معوقات بانكي را در اختيار دارند و تعدادشان بين 200 تا 300 نفر مي شود درست است اما علت تاخيرها دلايل متفاوتي دارد و همه آن ناشي از سوء مديريت ها و سوءاستفاده از منابع بانكي نيست.
وزير اقتصاد شرايط نابسامان اقتصاد جهاني، وضع اقتصاد كشور، تحريم ها و حوادث غيرمترقبه را در ايجاد معوقات و تاخير در پرداخت آن را بسيار مهم دانست و گفت: البته در مجموع تلاش ما اين است كه افراد اندكي كه بخش قابل توجهي از معوقات را به هر نحوي پرداخت نمي كنند با پيگيري هاي قضائي به ويژه از طريق كميته فرا قوه اي كه تشكيل شده است مورد پيگرد قرار گيرند.
پس از سوال نماينده مردم قم و توضيحات وزير اقتصاد و قانع نشدن نماينده سوال كننده، ابوترابي نظر نمايندگان را جويا شد كه از 228 نماينده حاضر در جلسه، 81 راي موافق، 103 راي مخالف و 30 نفر راي ممتنع دادند به اين ترتيب مجلس شوراي اسلامي براي دومين بار به وزير اقتصاد كارت زرد نشان داد.
گفتني است وزير اقتصاد پيش از اين نيز در پاسخ به سوال يك نماينده يك كارت زرد دريافت كرده بود و طبق آئين نامه داخلي مجلس در صورتي كه تعداد اخطارهاي مجلس به وزيري به عدد 3 برسد زمينه استيضاح آن وزير در مجلس فراهم مي شود.
قرائت گزارش كميسيون امنيت ملي درباره مرگ وبلاگ نويس
در جلسه علني ديروز مجلس گزارش كميسيون امنيت ملي درباره علت فوت ستار بهشتي وبلاگ نويس قرائت شد.
در بخشي از گزارش كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس آمده است: دستگيري اوليه متهم متوفي ستار بهشتي، تفهيم اتهام، صدور قرار تامين و در نهايت بازداشت وي ناشي از عجز از توديع وثيقه در چارچوب موازين قانوني بوده است.
در اين گزارش همچنين تأكيد شده است: نگهداري متهم متوفي در تحت نظرگاه پليس فتاي تهران بزرگ توجيه قانوني نداشته، حتي رئيس پليس فتاي تهران بزرگ نيز مراقبت، نظارت و بازرسي از نحوه رفتار ماموران در اختيار با متهم متوفي نداشته است.
در بخش ديگري از اين گزارش درج شده است: با توجه به ماده 500 قانون مجازات اسلامي و با عنايت به اقرار صريح متهم متوفي به ارتكاب بزه انتصابي، تفهيم اتهام و صدور قرار تامين، موجبي براي اعمال فشارهاي فيزيكي و رواني خودسرانه به متهم وجود نداشته و فاقد مجوز قانوني بوده است و اقدام دادسراي عمومي و انقلاب تهران در تعقيب افسران پرونده و مراقبين تحت نظرگاه پليس فتاي تهران بزرگ، همچنين همكاري مجدانه نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران در همين راستا، تأكيدي بر رعايت قانون و ضرورت رعايت حقوق شهروندي در نظام جمهوري اسلامي ايران دارد.
كميسيون امنيت ملي همچنين در بخش ديگري از اين گزارش پيشنهاداتي را مطرح كرده و مي افزايد: لازم است دستگاه هاي مسئول به ويژه قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران نسبت به اين حوادث تلخ با نظارت و جديت بيشتر برخورد كرده و پرونده فوت مرحوم ستار بهشتي به صورت ويژه مورد بررسي قرار گيرد و متخلفان آن دقيقا شناسايي شوند و با آنها برخورد قضايي انجام شود.
در پيشنهاد ديگري آمده است: فرماندهي محترم نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران با صدور بخشنامه اي به همه واحدهاي انتظامي ابلاغ كند تا اولا متهمان صرفا در بازداشتگاه هاي تحت نظارت سازمان زندان ها و اقدامات تأميني و تربيتي كشور نگهداري شوند و ثانيا مسئولان بازداشتگاه ها به منظور جلوگيري از بروز مجدد اقدامات خودسرانه، نسبت به اجراي دقيق ماده 24 آئين نامه اجرايي سازمان زندان ها و اقدامات تاميني و تربيتي كشور اقدام كنند و همه بازداشتگاه ها را به دوربين مدار بسته مجهز كنند و به وضعيت عمومي و فردي متهمان بازداشتي نظارت و بازرسي مداوم كنند و اطلاعات لازم را كسب كنند.
پس از پايان قرائت گزارش مذكور علي لاريجاني رئيس مجلس با تشكر از كميسيون امنيت ملي به خاطر بررسي دقيق اين موضوع، از قوه قضائيه و نيروي انتظامي خواست كه با توجه به پيشنهادات مطرح شده توسط كميسيون امنيت ملي، رسيدگي جدي به اين پيشنهادات داشته باشند.
خبر ديگر در اين رابطه اينكه سوال علي مطهري نماينده تهران از وزير كشور درباره علت فوت ستار بهشتي در بازداشتگاه پليس فتا اعلام وصول شد.
ممنوعيت كارمندان از عضويت
در هيئت هاي مديره
نمايندگان مجلس در جلسه علني ديروز كليات طرح ممنوعيت كارمندان و مديران دستگاه اجرايي از عضويت در هيئت هاي مديره و مديريت عامل را تصويب كردند.
نمايندگان مجلس همچنين با تحقيق و تفحص از عملكرد وزارت آموزش و پرورش درباره نحوه گزينش و اعزام معلمان به خارج از كشور مخالفت كردند.
 


در مكتب امام

امروز روز وحدت مسلمين است
امروز روزي است كه تمام طوائف مسلمين مقابل هستند با قدرت هاي شيطاني كه اساس اسلام را مي خواهند از بين ببرند.
اين قدرت هايي كه دريافته اند كه آن چيزي كه خطر براي آنها دارد اسلام است.
آن چيزي كه خطر براي آن دارد وحدت ملت هاي اسلامي است.
امروز روزي است كه تمام مسلمين تمام بلاد عالم (بايد) با هم مجتمع بشوند.
آئين انقلاب اسلامي - ص 403

 


عظمت مقام پيامبر اكرم (ص)

در تحمّل وحي الهي

ذات اقدس اله بعد درباره عظمت وحي، كه پيامبر چه عظمتي دارد كه اين وحي را تحمّل كرده است، آن را در بخش هاي گوناگون قرآن كريم فرمود. فرمود: شما اين آبشارها را كه مي بينيد؛ اين آبشار وقتي از بالاي قلّه سرازير مي شود، به سطح زمين مي رسد؛ آن ترشحاتش به عابر و رهگذر مي رسد. فرمود: اين وحي از راه دور آمده، از راه دور مي آيد، از عرش مي آيد، به همه مراحل اشراف دارد؛ اگر آن دامنه اش، آن ترشحاتش به كوه برسد، كوه را متلاشي مي كند: لو انزلناه علي جبل لرايته خاش عاً مت صدّعاً م ن خشيه الله (1)؛ اين مال دامنه وحي است، اين مال آن ترشحات وحي است. در سوره مباركه حم فرمود: اينكه مربوط به دامنه وحي است كه اگر بر كوه نازل بشود، كوهها متلاشي مي شوند؛ آن ميانه وحي، آن صدر وحي، آن عمده وحي وقتي مي خواهد از آسمانها بگذرد، اين آسمانها نزديك است ترك بخورند؛ نه آسمان يعني شمس و قمر، نه آسمان يعني آسمان هيأت بطلميوسي ! آن آسماني كه فرمود: لا تفتّح لهم ابواب السّماء(2).
تبيين آسمان غيبي و آسمان ظاهري
فرمود: ما دو تا آسمان داريم؛ يك آسمان ظاهري داريم كه به نام شمس و قمر و ستاره و ثابت و سيّار و سيّارك و اينهاست. اينها راهش براي همه باز است، درش به روي همه باز است، مؤمن و موحد و ملحد، همگان مي توانند راه علمي را طي كنند و با سلطان نفوذ كنند و بالا بروند. يك آسمان غيبي است كه جان اين آسمانهاست و اين آسمانها بدن آن آسمان است و ارزاق ما آنجاست كه فرمود: و ف ي السّماء ر زقكم و ما توعدون. و ا نّه لحقأ م ثل ما انّكم تنط قون (3). آن آسمان درش به روي كافر گشوده نمي شود، فرمود: لا تفتّح لهم ابواب السّماء. آن آسمانها درش به روي مؤمنان و انبياء و اولياء و مردان الهي باز است. معراج مال آن آسمانهاست؛ اگر گفتند: الصّلاه م عراج المؤم ن(4) مال آن آسمانهاست و گرنه اين آسمان مثل خود زمين يك كره خاكي بيش نيست ! فرمود: لا تفتّح لهم ابواب السّماء، درهاي آسمانها به روي كافران باز نمي شود. اين آسمان هاي ظاهري كه الآن پاركينگ آنها شد،محل رفت و آمد روزانه آنهاست ! اين آسمان جز يك مشت خاك يا سنگ يا ماده ديگر چيز ديگر نيست؛ آنجا بروند يا در زمين باشند، اين ترقّي نيست ! اينها كه رفتند آنجا، مثل همين زمين آن توحششان را به همراه برده اند؛ آنجا هم كه رفتند، مي گويند اين حق ماست، ما بايد بيائيم، كس ديگر نبايد بيايد؛ براي آنها زمين و آسمان يكي است. آسمان بروند، زميني اند؛ زمين هم باشند، زميني اند؛ آنجا هم جز زمين چيز ديگر نيست ! امّا درهاي آسمان غيبي به روي مردان الهي باز است و هرگز در آن آسمان غيب به روي كافران باز نيست،و در همان بخش فرمود: و اوحي ف ي كلّ سماء امرها (5)؛ فرمود: آنجا يك حسابي است، وحي اي است، گيرندگان وحي فراوانند، متولّيان و مسئولان وحي ياب زيادند، ما وحي مي فرستيم، آنها مي گيرند؛ و آسمان هاي غيبي را تأمين مي كنند و تدبير مي كنند: و اوحي ف ي كلّ سماء امرها.
ناتواني آسمان ها و كوهها از تحمّل وحي الهي
آن آسمان غيب كه كانال و مسير وحي است؛ موقع تنزّل وحي مثل اينكه دارد مي شكافد: تكاد السّموات يتفطّرن م ن فوق ه نّ (6)؛ از بس اين وحي سنگين است، از بس اين وحي با عظمت است ! پس نه آسمان توان تحمّل آن را دارد و نه كوهها؛ فقط قلب مطهر يك انسان كامل مثل پيغمبر است كه مي تواند آن وحي و اسرار غيب را تحمّل كند! گاهي مي بينيد يك خبر ضعيفي به انسان مي رسد، انسان سكته مغزي يا قلبي مي كند ! مگر مي شود انسان، جريان جهنّم را، جريان بهشت را، جريان برزخ را از نزديك ببيند و بتواند تحمّل بكند؛ تنها شنيدن نيست،ديدن هم هست.
خداوند ملكوت آسمانها و زمين را به وجود مبارك ابراهيم خليل نشان داد و اگر وجود مبارك امير مؤمنان (ع) فرمود: لو كش ف الغ طاء ما ازددت يقيناً (7)، اگر پرده كنار برود براي من بي تفاوت است؛ اين ارشاد به نفي پرده است. يعني پرده اي در كار نيست، ما بي پرده مي بينيم؛ نه اينكه پرده اي هست و پرده اگر كنار برود براي من بي تفاوت است ! اگر پرده باشد، يقيناً وقتي كنار رفت، روشن تر ديده مي شود. اگر وجود مبارك امير مؤمنان (ع) فرمود: لو كش ف الغ طاء ما ازددت يقيناً، اين را در كنار سفره رسول گرامي دارد، به بركت قرآن دارد، به بركت پيامبر دارد؛ آن چه انساني است كه مي تواند بهشت را يكجا ببيند، جهنّم را يكجا ببيند؛ جهنّمي كه نعره اش از 500 فرسخي شنيده مي شود، جهنّمي كه تكاد تميّز م ن الغ يظ (8) هست، گويا از شدّت غضب وقتي كفّار را مي بيند تكه تكه مي شود؛ اين جهنّم وقتي مشهود پيامبر شد، او كاملاً مي تواند تحمّل بكند. غرض آن است كه حقيقت وحي كه از آسمانها مي گذرد، تحمّل آسمانها بسيار كمتر از آن است اين را بپذيرد ! ترشح اين وحي اگر به كوه بريزد، كوه رامتلاشي مي كند؛ ذات مقدّس پيامبر همه اينها راتحمّل كرده و يافته و به جامعه رسانده.
توحيد و ايجاد وحدت، ثمره اساسي رسالت نبي اكرم (ص)
آن حضرت اوّلين كاري كه كرد، بشر را موحد كرد؛ دوّمين كاري كه كرد، اينها را متّحد كرد. فرمود: بعد از توحيد بهترين رهاورد وجود مبارك رسول گرامي اين است كه اينها را به هم متّحد بكند. اما چه باعث اتحاد دلهاست؟ در قرآن كريم فرمود: هيچ چيزي دلها را به هم مرتبط نمي كند، مگر امر ماوراء طبيعي. امور طبيعي؛ يعني مسأله ماده و مال و امثال ذلك اوّل دعواست، چيزي كه در عالم كثرت است منشأ تكثّر خواهد بود؛ چيزي كه از عالم وحدت آمده است، عامل اتحاد است؛ چيزي كه در عالم كثرت است، خودش با ديگري جمع نمي شود و عامل اجتماع نخواهد بود !
به تعبير علي بن أبيطالب (ع) اين سنگ زرد از سنگ سفيد جداست، اين طلاها يك مشت سنگ زرد است، آن نقره ها يك مشت سنگ سفيد است؛ اينها در حدّ هستي يك گياه نيستند، چه رسد به حيوان و انسان ! منتها يك سنگ قشنگي اند، كميابند و ارزش پيدا كردند؛ اينها را مي گويند احجار كريمه. هيچ سنگي با سنگ ديگر متّحد نخواهد شد، هيچ خاكي با خاك ديگر متّحد نخواهد شد. اصولاً نشئه طبيعت نشئه كثرت است، چگونه اينها مي توانند عامل وحدت بشوند؟
لذا در قرآن كريم به رسول خدا فرمود: تو اگر تمام ذخائر زمين را صرف مي كردي، مي خواستي با ثروت، جامعه را متّحد كني، قدرت نداشتي: لو انفقت ما ف ي الأرض جميعاً، ما الّفت ب ين قلوبهم(9)؛ با مال نمي شود قلوب آنهارا متّحد كرد ! خداي سبحان كه مقلّب قلوب است، اين دلها را به هم متّحد كرد، مرتبط كرد، بعد فرمود: به جامعه بگو خداي سبحان با آن نعمت الهي كه در دلهاي شما تصرّف كرده، شما را به هم متّحد كرده است: فاصبحتم ب ن عمت ه ا خواناً (10). كنتم اعداءً (11)، شما نسبت به يكديگر مخالف بوديد، محارب بوديد، دشمن يكديگر بوديد؛ آن عداوت را كه سيّئه بود به صداقت كه حسنه است تبديل كرد، آن اختلاف را به اتفاق تبديل كرد: فاصبحتم ب ن عمت ه ا خواناً. و كنتم علي شفا حفره م ن النّار فانقذكم م نها (12)؛ فرمود: زير پاي شما خالي بود، فقط منتظر يك لغزيدن بوديد كه بيفتيد ! در كنار رودخانه ها گاهي آبها كه طغيان مي كند، بخش وسيعي از حاشيه رودخانه و ديواره رودخانه را مي برد. گاهي به اندازه 10 سانت يا 20 سانت آن زميني كه زيرش خالي شد، همچنان هست؛ زير آن خالي است و بالاي آن سبز است. آن را مي گويند (شفا)، يعني لبه كه زيرش خالي است. اگر كسي آنجا پا بگذارد، فوراً سقوط مي كند. اگر زيرش آتش باشد، جهنّمي باشد؛ اين را مي گويند: شفا حفره م ن النّار، اگر زيرش آب باشد، مي گويند:شفا حفره الماء. فرمود: شما روي اين لبه داشتيد راه مي رفتيد؛ او دست شما را گرفته، آورده بيرون: و كنتم علي شفا حفره م ن النّار؛ اگر زيرش آتش باشد، يك چند سانتي رويش خاك باشد و شما ندانيد كه زيرش خالي است، روي اين لبه پا بگذاريد؛ پا گذاشتن همان و سوختن همان ! فرمود: شما نزديك بود برويد اين لبه و روي اين لبه زندگي مي كرديد؛ دستتان را گرفته، آورده بيرون.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمعي از طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ـ قم ؛ اسفند 1384
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) حشر/ 21 (2) اعراف/ 40 (3) ذاريات/ 22 و 23 ـ با تلخيص
(4) بحار الأنوار/ 79/ 248 (5) فصّلت/ 12 (6) شوري/ 5
(7) بحار الأنوار/ 40/ 153 (8) ملك/ 8 (9) انفال/ 63
(10و11و12) آل عمران/ 103
خوان حكمت در دهه آخر صفر روزهاي زوج منتشر مي شود.
 


خارج از دستور

تقدير 160نماينده
از وزير سابق بهداشت
160نفر از نمايندگان مجلس از زحمات وزير سابق بهداشت و رئيس سابق دانشكده علوم پزشكي دانشگاه تهران تقدير و تشكر كردند.
در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي، 160نماينده از زحمات دكتر مرضيه وحيددستجردي، وزير سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و باقر لاريجاني، رئيس دانشگاه علوم پزشكي ايران تشكر كردند.
افتتاح نمايشگاه
دستاوردهاي جامعه المصطفي
رئيس مجلس از نمايشگاه دستاوردهاي جامعه المصطفي العالميه بازديد و آن را افتتاح كرد.
اين نمايشگاه در محل نمايشگاه هاي خانه ملت برگزار شده بود.
جامعه المصطفي العالميه، نهادي ملي و بين المللي با هويت حوزوي است كه با هدف گسترش علوم اسلامي و انساني و با رويكرد آموزش، پژوهش و تربيت، انبوهي از داوطلبان را از سراسر گيتي زيرپوشش قرار داده و فرصت كم نظيري را براي تشنگان زلال معارف اسلامي و هدايت قرآني در سراسر جهان فراهم كرده است.
تربيت مجتهدان، عالمان، محققان، متخصصان، مدرسان، مترجمان و مديران پارسا، متعهد و زمان شناس، تبيين، توليد و تعميق انديشه ديني و قرآني و توسعه نظريه هاي اسلامي در زمينه هاي گوناگون و همچنين نشر و ترويج اسلام ناب محمدي مبتني بر معارف قرآن و اهل بيت(ع)، از جمله اهداف جامعه المصطفي العالميه است.
تقدير از مردم تهران
براي تشييع باشكوه آيت الله تهراني
مجمع نمايندگان تهران از مردم پايتخت براي تشييع باشكوه پيكر آيت الله آقامجتبي تهراني تشكر كرد.
حجت الاسلام سيدمحمدحسن ابوترابي فرد نائب رئيس اول مجلس كه در غياب لاريجاني رياست ساعتي از صحن علني را بر عهده داشت، در جلسه يكشنبه پارلمان اعلام كرد: مجمع نمايندگان تهران از مردم غيور تهران در تشييع پيكر مطهر آيت الله آقامجتبي تهراني تقدير و تشكر كردند و رحلت اين عالم رباني را به مردم شريف ايران اسلامي تسليت گفتند.
انتقاد از ارائه تسهيلات نامتعارف
نماينده تهران با اشاره به اينكه ارائه تسهيلات بي ضابطه و قانون در ماه هاي پاياني دولت منطقي نيست گفت: رئيس جمهور بايد بداند كه همه حركات وي در اين ماه هاي پاياني زير ذره بين است.
اسماعيل كوثري در گفت و گو با مهر با اشاره به مصوبه دولت براي استخدام 1500نفر از كاركنان اين نهاد بيان داشت: مصوبه اي در هيئت دولت تصويب شده بر اين اساس كه 1500نفر بدون قيد و شرط توسط آقاي بقايي در نهاد رياست جمهوري استخدام شوند، اين زيبنده دولتي كه بحث قانون و احترام به آن را مطرح مي كند، نيست.
وي افزود: مشاهده مي كنيم كه دولت يكسري اختياراتي به معاون اجرايي مي دهد، در صورتي كه معاونت نيروي انساني خود دولت مي گويند كه با يكسري شرايط و از طريق آزمون بايد استخدام صورت گيرد و نهايتاً اين مراحل بايد طي شود. به هر حال اين تناقض در داخل دولت منطقي نيست.
كوثري با بيان اينكه چرا ارائه چنين تسهيلاتي در ماه هاي پاياني دولت مطرح مي شود، گفت: به هيچ وجه از دستگاه اجرايي چنين مسئله اي قابل قبول نيست چرا كه آقاي رئيس جمهور خودشان از دولت هاي پيشين همين انتقاد را داشتند كه چرا بي ضابطه چنين استخدام هايي را در ماه هاي پاياني دولتشان انجام داده اند.
احمدي نژاد خواستار حضور
در مجلس شد
حجت الاسلام حسين سبحاني نيا با تأييد نامه درخواست رئيس جمهور مبني بر حضور وي در مجلس گفت: احمدي نژاد قرار بود اين هفته به مجلس بيايد كه حضورش به تعويق افتاد.
عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي ضمن تأييد نامه رئيس جمهور به هيئت رئيسه مجلس مبني بر حضور وي در مجلس گفت: قرار بود رئيس جمهور اين هفته در مجلس حاضر شود كه با نامه اي كه امروز به دست هيئت رئيسه رسيد حضور احمدي نژاد در مجلس به تعويق افتاده است. اين عضو هيئت رئيسه مجلس در گفت و گو با «مهر» با اشاره به اينكه احتمالاً به علت مشغله هاي فراوان حضور رئيس جمهور در مجلس به تأخير افتاده است اظهار داشت: هيئت رئيسه حتماً نامه درخواست رئيس جمهور را در جلسه اي بررسي خواهد كرد.
رئيس جمهور قرار بود چهارشنبه اين هفته به مجلس بيايد كه حضور وي به تعويق افتاده است.
 


رئيس دستگاه قضايي:

امكانات و نيروي انساني قوه قضائيه با اهداف و وظايف آن تناسبي ندارد

آيت الله آملي لاريجاني مهم ترين مشكل دستگاه قضايي را كمبود نيروي انساني اعلام كرد و گفت: مجموعه امكانات موجود قوه قضاييه به ويژه در بخش نيروي انساني با اهداف و وظايف گسترده آن هيچ تناسبي ندارد.
وي در جمع معاونان آموزش و تحقيقات دادگستري هاي كل سراسر كشور با تاكيد بر اين كه در سه سال اخير در بخش جذب نيروي انساني تحول خوبي در قوه قضاييه صورت گرفته است، گفت: گلايه اصلي روساي كل دادگستري استان ها كمبود نيروي انساني است كه در كار قضات و كارمندان اين مجموعه و كميت و كيفيت رسيدگي ها تاثيرگذار است.
رئيس قوه قضاييه با اشاره به اين كه دستگاه قضايي بايد قدرت جاذبه خود را بالا ببرد تا نخبگان حوزوي و دانشگاهي با طيب خاطر به آن ملحق شوند افزود: اگر دستگاه قضايي به واسطه كمبود امكانات از شرايط ايده آل به دور باشد گزينش و استخدام نيروهاي اين قوه نيز از ميان افراد با شرايط حداقلي صورت مي گيرد و در مجموع به نفع دستگاه قضايي نيست. وي رويكرد سياست اصلي دستگاه قضايي را جذب نيروي انساني نخبه توصيف كرد و از اعلام آمادگي 4 هزار نخبه حوزوي و دانشگاهي براي ورود به قوه قضاييه خبر داد. آملي لاريجاني يكي ديگر از مهم ترين محورهاي توسعه و رشد دستگاه قضايي را گسترش هرچه بيشتر آموزش هاي بدو ورود و به ويژه ضمن خدمت برشمرد و گفت: آموزش هاي مداوم و ضمن خدمت براي نو شدن دستگاه قضايي لازم است و آگاهي قضات شريف و كاركنان قوه قضاييه از قوانين و مقررات جديد بسيار ضروري است.
آملي لاريجاني همچنين بر استفاده از فناوري هاي نوين و آشنايي قضات و كاركنان با اين فناوري ها تاكيد و اظهار كرد: هدف از تشكيل مركز آمار و فناوري اطلاعات ارتقاي مراحل دادرسي با استفاده از فناوري هاي نوين است و همكاري معاونت آموزش و اين مركز مي تواند در اين مسير راهگشا شود.
به گزارش روابط عمومي قوه قضاييه رئيس قوه قضاييه گسترش آموزش ها و تربيت قضات با دانش خاص در زمينه پرونده هاي ويژه از جمله مقررات مربوط به استرداد مجرمان و پرونده هاي بين المللي و نيز توسعه امور پژوهشي در قوه قضاييه را از رويكردهاي ضروري و در دستور كار قوه قضاييه اعلام كرد.
 


هاشمي رفسنجاني:

مقايسه احكام مترقي اسلام و حقوق بشر كنوني نشان از برتري احكام اسلام دارد

آيت الله هاشمي رفسنجاني تشكيل حكومت اسلامي زير لواي مكتب اهل بيت(ع) در دوران معاصر را لطف و حجت خداوند متعال براي اجراي درست و صحيح دين و معرفي اسلام به عنوان مدافع حقوق و تعالي و پيشرفت انسان ها دانست.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت در ديدار اعضاي جمعيت حقوقدانان ايراني مدافع حقوق بشر، با اشاره به آيات متعدد موجود در قرآن كريم و روايات بي شمار از ائمه معصومين(ع) درباره حقوق بشر، دين اسلام را دين كرامت انسان و توجه به تعالي مادي و معنوي آن عنوان كرد و گفت: زماني كه بسياري از كشورها در غرب و شرق عالم در بربريت بسر مي بردند و چيزي به عنوان حقوق انسان و بشر را نمي شناختند، رسول گرامي اسلام در جزيره العرب با آن فرهنگ ابتدايي، منادي كرامت بشر و تعالي انسان شد و همين وجه اسلام بود كه توسعه سريع آن را در قرون اوليه تاريخ اسلام در بخش وسيعي از دنيا و در دل انسان هاي آزاده ممكن ساخت.
عضو مجلس خبرگان با اشاره به ظرفيت بالاي دين اسلام و نظام جمهوري اسلامي براي توجه ويژه و نيز تدوين حقوق بشر گفت: مسئله مهم براي ما به عنوان عالمان دين و حاملان مكتب تشيّع و نيز دلسوزان نظام اسلامي بايد اين باشد كه نتيجه حكومت اسلامي در ايران جز خوشنامي اسلام در نزد جهانيان و ساير ملت ها نباشد.
وي با اشاره به اين كه مقايسه احكام مترقي اسلام و حقوق بشر كنوني نشان از برتري احكام اسلام در اين زمينه دارد، تصريح كرد: متجلي شدن اسلام به عنوان دين رهايي بخش و حامي حقوق انسان، به عملكرد عاملان دين، مجريان نظام اسلامي و حوزه هاي علميه دارد و ما بايد به گونه اي در اين زمينه عمل كنيم كه مكتب اسلام در برابر مكاتب مادي و انساني سربلند بيرون بيايد.
هاشمي رفسنجاني، سيره پيامبر گرامي اسلام و ائمه معصوم به خصوص حضرت علي(ع) در زمينه رعايت حقوق انسان را برشمرد و تأكيد كرد: با اين پشتوانه عظيم اخلاقي، معنوي و اعتقادي كه در اسلام و مكتب تشيّع وجود دارد، امروز برخي حكومت هاي مدعي اسلام چگونه مي توانند با عملكرد ضدبشري، خود را وارث به حق رسول خدا و امامان معصوم بزرگوار بدانند؟
وي به وظيفه خطير حوزه هاي علميه و پژوهشگران دين در زمينه تبيين و توضيح حقوق بشر در اسلام پرداخت و گفت: جاي آن دارد كه يك پژوهش جدّي همانند ساير باب ها و مباحث مهم اسلامي در زمينه حقوق بشر صورت گيرد تا اصالت دين اسلام و درستي آموزه هاي آن نزد جهانيان نيز روشن گردد، چرا كه عميقاً معتقدم اگر دين اسلام با ديد باز و به روز تفسير و اجرا گردد، امتيازات فراواني در زمينه حقوق بشر نسبت به ساير مكاتب دارد.
 


با شكايت مشايي

جلسه تفهيم اتهام فضلي نژاد برگزار شد

پژوهشگر موسسه كيهان با بيان اينكه هيچ يك از اتهامات خود را قبول ندارم، گفت: دلايل و استنادات زيادي را مبني بر همگرايي مشايي با گفتمان فراماسونري به دادگاه ارائه مي كنم
پيام فضلي نژاد در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران، درباره برگزاري جلسه بازپرسي ديروز خود در پي شكايت »مشايي« عليه وي اظهار داشت: جلسه دوم بازپرسي شكايت نهاد رياست جمهوري در دفاع از مشايي عليه اينجانب روز يكشنبه در دادسراي فرهنگ و رسانه برگزار شد.
وي ادامه داد: بنده انتقاد جدي به روند دادرسي دارم، چرا كه روند دادرسي چه از حيث شكلي و چه از حيث نوع رسيدگي از ابتدا داراي ايراداتي بوده كه به سبب مفتوح بودن پرونده و محرمانه بودن تحقيقات از بيان آن خودداري ميكنم اما در وقت مقتضي حتما به اين مساله خواهم پرداخت و در صورت لزوم دادستان محترم را در جريان امر قرار خواهم داد. اين پژوهشگر موسسه كيهان تصريح كرد: به سبب محرمانه بودن تحقيقات و تشخيص بازپرس محترم، وكيل من اجازه حضور در جلسه را نيافت اما برخي افراد كه سمتي در پرونده نداشتند در اين جلسه حضور داشتند كه جاي تعجب دارد.
فضلي نژاد گفت: به بازپرس محترم نيز اعلام كردم كه راي محكمه جمهوري اسلامي را براي خود لازم الاتباع مي دانم و راي هر چه باشد، به آن تمكين خواهم كرد.
وي اظهار داشت: در مقام دفاع از خود ايراداتي را به بازپرس ارائه دادم؛ از جمله اينكه اين دعوي از سوي نهاد رياست جمهوري به طور كلي مطرح شده و «منجز» نيست و مصداق نشر اكاذيب يا افترا را مستند به نوشته هاي من مشخص نكرده اند؛ هيچ يك از اتهامات را قبول ندارم و دلايل و استنادات زيادي را مبني بر همگرايي مشايي با گفتمان فراماسونري به دادگاه ارائه مي كنم و بر سر اين ادعا، محكم ايستاده ام.
در هشتم آذر ماه سال جاري، پيام فضلي نژاد در نخستين جلسه بازپرسي لايحه دفاعيه و مستندات خود را در 22 صفحه به شعبه 12 دادسراي فرهنگ و رسانه ارائه كرده بود.
 


در پي افشاي دروغ پردازي هاي واشنگتن

شهروند ايراني از زندان آمريكا آزاد شد

شهروند ايراني كه به اتهام پوچ تلاش براي قاچاق تجهيزات هسته اي به ايران در آمريكا زنداني بود، در پي افشاي دروغ پردازي هاي مقامات كاخ سفيد از زندان آزاد و به ايران بازگشت.
«صيرفي» از زندان فدرال آمريكا در «تره هاوت» ايالت اينديانا آزاد شد و به ايران بازگشت.
تاجر ايراني كه سه سال به اتهام پوچ تلاش براي قاچاق تجهيزات هسته اي به ايران در آمريكا زنداني بود بعد از بازگشت به تهران گفت: افرادي نظير من كه قصد خدمت به ميهن داريم قرباني دروغ پردازي هاي آمريكا مي شويم.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبكه خبر، وي با بيان اينكه آمريكايي ها به دروغ مدعي اند تحريم هاي ايران عليه مردم نيست افزود: من به جرم خدمت به ميهن گناهكار شناخته شدم. صيرافي بر نبود عدالت در سيستم قضايي آمريكا تاكيد كرد و گفت: همه چيز در اين كشور با نگرش سرمايه داري بررسي مي شود از اين رو بدون پول و سرمايه نبايد اميدي به اجراي عدالت داشت.
مراجع قضايي آمريكا در سال 2010 ميلادي «اميرحسين صيرفي» تاجر ايراني را به همراه دو هموطن وي به اتهام بي اساس تلاش براي فروش تجهيزات و فن آوري حساس به ايران و نقض قوانين دولت فدرال مبني بر فروش برخي اقلام به آن» كشور تحت تعقيب قرار دادند.
اين سه نفر متهم به صدور تجهيزاتي با كاربرد دوگانه (موتورهاي تخليه هوا و تجهيزات مربوطه) بدون كسب مجوز و از طريق يك منطقه آزاد تجاري در امارات متحده عربي به ايران شده بودند.
صيرفي در اوايل ژانويه سال 2010 ميلادي توسط مقام هاي آلماني در فرودگاه فرانكفورت دستگير شد. مقام هاي قضايي آلمان در آن زمان اعلام كردند كه دولت آمريكا درخواست استرداد صيرفي را تسليم اين كشور كرده است و حكم دادگاه براي بازداشت موقت وي نيز براساس اين درخواست صورت گرفت. اين تاجر ايراني به اتهام بي اساس سه سال در آمريكا زنداني بود. صيرفي دوران محكوميت خود را در زنداني در ايالت اينديانا گذراند.
 


به دستور دادستان كل معوقات بانكي به صورت ويژه پيگيري مي شود

دادستاني كل كشور به صورت ويژه معوقات بانكي را پيگيري مي كند.
در پي مباحث مطروحه پيرامون فهرست معوقات بانكي و بنا به دستور دادستان كل كشور، از سوي معاونت اقتصادي دادستان كل كشور، از گروهي از شخصيت هاي حقوقي كه بر اساس فهرست بانك مركزي به عنوان بدهكاران كلان معرفي شده بودنددعوت شد تا در جلسه اي كه بدين منظور در محل دادستاني كل برگزار مي گردد شركت كنند.
اين نشست سه ساعته روز يكشنبه مورخ 17دي ماه با حضور مدعوين و دادستان كل كشور برگزار شد و درباره مسأله معوقات بانكي يا همان مطالبات غيرجاري (سررسيد گذشته، معوق، مشكوك الوصول) بحث و گفت وگو به عمل آمد.
به گزارش روابط عمومي دادستاني كل كشور، در ابتداي اين نشست حجت الاسلام محسني اژه اي اظهار داشت: در بحث ليست هاي تحويلي كه تحت عنوان مفسد اقتصادي رسانه اي شده بودند همانطور كه قبلاً اعلام شده با بررسي هاي دقيق به عمل آمده مشخص شد كه تعداد زيادي از آنها مفسد اقتصادي نيستند بلكه فقط به عنوان بدهكار بانكي شناخته مي شوند.
وي در ادامه ضمن تاكيد بر نقش مهم عملكرد صحيح بانك ها در اشتغال زايي و رونق اقتصادي گفت: روابط قانونمند بين بانك ها و مشتريان، رعايت دقيق ضوابط و مقررات، ارائه تسهيلات مناسب به توليد كنندگان و حمايت از توليد ملي ضروري است و در صورت اختلال در اين رابطه مي تواند تاثير مخربي بر اقتصاد و اعتماد عمومي جامعه داشته باشد.
در ادامه جلسه اكثر مدعوين نسبت به طرح فشرده مطالب در خصوص مطالبات غير جاري بانكي تحت مديريت خود توضيحاتي را به سمع دادستان كل كشور و حاضرين رساندند.
در پايان مقرر شد مدعوين پس از دريافت وضعيت مطالبات غيرجاري (سررسيد گذشته، معوق، مشكوك الوصول) خود كه براساس نامه بانك مركزي تنظيم شده، نظر و مستندات و ميزان دقيق بدهي خود را اعلام كنند تا در اين زمينه اقدامات لازم به عمل آيد.
 


ورود ديوان محاسبات به بررسي كمك هاي بلاعوض دولت به افراد و نهادها

ديوان محاسبات كشور كمك هاي بلاعوض دولت به موسسات و سازمان هاي مختلف و نحوه مصرف رديف هاي مذكور در بودجه كشور را حسابرسي مي كند.
به گزارش روابط عمومي ديوان محاسبات كشور، درپي انتشار اخباري مبني بر برخورد سليقه اي و مصرف خارج ازچارچوب قانوني از رديف هاي بودجه پيش بيني شده براي كمك بلاعوض دولت به موسسات وسازمان هاي عام المنفعه، ديوان محاسبات كشور حسابرسي نحوه مصرف رديف هاي مذكور را به صورت ويژه در دستوركار خود قرار داد. بر اساس اين گزارش، ديوان محاسبات كه نحوه مصرف كل بودجه كشور را تحت عنوان تفريغ بودجه مطابق قانون و آئين نامه هاي مربوطه حسابرسي و گزارش آن را به مجلس شوراي اسلامي و موارد تخلف را به دادسراي خود ارسال مي كند، نحوه مصرف رديف هاي مربوط به كمك هاي بلاعوض دولت به موسسات و سازمان هاي عام المنفعه را به صورت ويژه حسابرسي خواهد كرد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10