(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 18  دی  1391 - شماره 20400

صالح آبادي اعلام كرد
ارزش بازار سرمايه كشور به 215 هزار ميليارد تومان رسيد
با دستور نيكزاد
پيمانكاران كم كار مسكن ويژه تهران جريمه شدند
وزير اقتصاد: براي اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها
هنوز به جمع بندي نرسيده ايم
كوتاه اقتصادي
از سوي رئيس سازمان خصوصي سازي
آخرين وضعيت سهام عدالت اعلام شد
رئيس اتحاديه مشاوران املاك:
خريد و فروش مسكن مهر بدون سند غيرقانوني است
ضيغمي خبر داد
فروش روزانه 800 ميليون تومان سوخت در مرزهاي كشور
تسهيلات دولت به سرمايه گذاران صنعتي مناطق كمتر توسعه يافته
توزيع 70 هزار تن برنج هندي به قيمت 2800 تومان
از سوي بنكر صادرات برترين بانك ايران در 4 شاخص معرفي شد
طي 20 ماه اخير
بيشترين ريزش روزانه شاخص بورس ثبت شد
اكونوميست: آسيا تمام نفت ايران را مي خرد


صالح آبادي اعلام كرد

ارزش بازار سرمايه كشور به 215 هزار ميليارد تومان رسيد

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ارزش بازار سرمايه نسبت به توليد ناخالص داخلي در سال 1386، 16 درصد بوده كه اين رقم هم اكنون به 50 درصد افزايش يافته است.
علي صالح آبادي در پنجمين كنفرانس توسعه نظام تامين مالي در ايران با اشاره به مختصات كلي بازار سرمايه افزود: اصلاح ساختارها، منفك شدن اركان بازار، تنوع در ابزارها و نهادهاي مالي، ورود بنگاه هاي بزرگ براساس اصل 44، تقويت نظارت ها و ايجاد بسترهاي قانوني لازم براي توسعه از مختصات كلي بازار سرمايه است.
وي ايجاد ضمانت هاي اجرايي در ساختار بازار، ايجاد بسترهاي الكترونيكي، توسعه فرهنگ سهامداري، توسعه نقش بورس كالا، ايجاد زيرساخت هاي مناسب در بازار سرمايه و افزايش نقد شوندگي را از ديگر مختصات بازار سرمايه اعلام كرد.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي درباره رشد ارزش بازار تصريح كرد: ارزش بازار سرمايه در سال 1385 كمتر از 40 هزار ميليارد تومان بوده كه اين رقم هم اكنون به 215 هزار ميليارد تومان رسيده است.
وي ارزش معاملات بورس ها از ابتداي سال جاري تاكنون را 74 هزار ميليارد تومان اعلام كرد.
وي با تاكيد بر تامين مالي از طريق بازار سرمايه گفت: براساس اصل 44، دولت حق سرمايه گذاري در بسياري از حوزه ها را ندارد و منابع بانك ها و سرمايه گذاري خارجي نيز محدود است.
صالح آبادي، هدف اصلي تامين مالي بازار سرمايه را سرمايه گذاري پايدار و بلندمدت، كاهش هزينه تامين مالي و كمك به تسهيل ريسك بين گروه هاي مختلف عنوان كرد و گفت: ماليات ابزار مهمي براي تعادل بخشي اقتصاد است كه در اختيار دولت ها قرار دارد.
وي با اشاره به تدوين لايحه اصلاح قانون ماليات ها تاكيد كرد: دولت مي تواند از اين طريق اقتصاد كشور را هدايت كند.
 


با دستور نيكزاد

پيمانكاران كم كار مسكن ويژه تهران جريمه شدند

وزير راه و شهرسازي در جريان بازديد از مسكن ويژه تهران، تعداد واحدهاي مسكوني مورد قرارداد پيمانكاران كه پيشرفت فيزيكي نداشتند را كاهش داد.
به گزارش خبرگزاري مهر، علي نيكزاد در جريان بازديد از مسكن ويژه تهران، پروژه 2 هزار واحدي مسكن مهر شهريار و پروژه 1540 واحدي اسلامشهر، دستورهاي لازم را براي تسريع در تكميل و واگذاري اين واحدها صادر كرد.
وزير راه و شهرسازي با حضور در تهرانسر از نزديك واحدهاي در حال ساخت را بازديد كرد و در جلسه اي تعداد واحدهاي مسكوني مورد قرارداد هر يك از پيمانكاران اين پروژه را به دليل عدم پيشرفت فيزيكي كاهش داد و مقرر شد با پيمانكاران جديد براي واحدهايي كه ساخت آنها شروع نشده است با قيمت مقطوع قرارداد منعقد شود.
بر اين اساس تنها با احتساب واحدهاي اسكلت زده شده در پروژه تهرانسر كه نزديك به 2 هزار واحد است اين پروژه از پيشرفت خوبي برخوردار است. انعقاد قرارداد مقطوع براي محوطه سازي، ادامه روند ثبت نام متقاضيان مسكن تهران و سرعت در پايش افراد متقاضي از مواردي بود كه نيكزاد بر آن تاكيد كرد.
وزير راه و شهرسازي در بازديد خود اعلام كرد: واحدهاي مسكوني تهرانسر بايد با سرعت لازم احداث شود و ركود در ساخت اين پروژه به هيچ عنوان قابل قبول نيست.
در ادامه وزير راه و شهرسازي از پروژه 2 هزار واحدي شهريار بازديد كرد. در اين بازديد پيشرفت فيزيكي پروژه نزديك به 60 درصد اعلام شد. تسهيلات در نظر گرفته شده براي اين واحدها 25 ميليون تومان و مقرر شد در مراحل تكميل واحدها رادياتور نيز نصب شود. در ضد سرقت، آيفون تصويري، كف سراميك و محوطه سازي از مواردي بوده كه با دريافت هزينه آن از متقاضيان در اين پروژه انجام مي شود.
همچنين وزير راه و شهرسازي در ادامه بازديدهاي خود، از پروژه 1540 واحدي شركت استراتوس در شهرك واوان اسلامشهر بازديد كرد. براي تسريع و تكميل اين پروژه مقرر شد در جلسه اي هزينه هاي پيش بيني نشده در قرارداد از جمله محوطه سازي، و آسانسور مصوب شود.
 


وزير اقتصاد: براي اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها

 هنوز به جمع بندي نرسيده ايم

وزير اقتصاد از بررسي گزينه هاي مختلف براي اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه ها توسط دولت خبر داد.
سيد شمس الدين حسيني ديروز در حاشيه پنجمين كنفرانس توسعه نظام تامين مالي در ايران در مورد اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها گفت: سناريوهاي فاز دوم هدفمندي يارانه ها مطرح شده و مورد بررسي قرار گرفته اما هنوز جمع بندي آن به اتمام نرسيده است.
وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به برگزاري جلسات مستمر هدفمندي يارانه ها از زماني كه لايحه آن تنظيم شده است، افزود: براي بخش هاي مختلف هدفمندي يارانه ها سناريوهايي نيز مطرح شده كه براساس آن، چگونگي اجراي فاز دوم بررسي مي شود.
حسيني همچنين طي سخناني در اين همايش، ميزان سرمايه گذاري را به طور متوسط نسبت به پس انداز يك دوم اعلام كرد و گفت: 20 درصد از اقتصاد كشور از طريق منابع عمومي دولت، اوراق مشاركت و منابع خارجي تامين مالي مي شود.
وي با تاكيد بر اينكه تنها مشكل اقتصاد ايران كمبود منابع نيست و بهره برداري از منابع از معضلات اقتصادي است، اظهار كرد: لازم است كه در كنار برنامه تغيير و تحول اقتصادي و هدفمندي يارانه ها نظام تامين مالي اصلاح شود.
سخنگوي اقتصادي دولت گفت: بخش خصوصي درگير مشكل كمبود منابع است، به عنوان مثال مي توان نيروگاه هاي نيمه تمام دولتي را به بخش خصوصي اجاره داد و پس از تكميل اقساط آن دريافت شود، در قانون برنامه و بودجه اين احكام وجود دارد اما بخش خصوصي به دنبال ساخت نيروگاه از ابتداي آن است در حالي كه دولت داراي نيروگاه هاي نيمه كاره است.
وي عنوان كرد: در قانون بودجه سال 92 ديده شده تا طرح هاي نيمه تمام دولتي با روش هايي كه سرمايه گذار در ابتدا نياز به آورده نداشته باشد در اختيار وي قرار گيرد ضمن آنكه از صندوق توسعه ملي نيز تسهيلات دريافت كنند تا طرح كامل شود.
حسيني با اشاره به اينكه بخش قابل توجهي از منابع بانكي درگير طرح هاي بزرگ است، گفت : مثلا يك خودروساز براي رفع كمبود منابع يك هزار ميليارد تومان تسهيلات درخواست مي كند كه در اين صورت ديگر بنگاه هاي كوچك و متوسط به منابع بانكي دسترسي نخواهند داشت.
وزير اقتصاد بر تغيير روش هاي تامين مالي تاكيد كرد و گفت: اعطاي تسهيلات مالياتي به آورده سرمايه گذاران و حمايت از توليد از امتيازات لايحه مالياتي است.
وزير امور اقتصادي و دارايي، سهم نظام بانكي در تامين مالي را حدود 60 درصد اعلام كرد و گفت: ميزان تامين مالي بازار سرمايه كه در گذشته كمتر از 10درصد بود، هم اكنون به حدود 15 تا 20 درصد رسيده است.
وي در ادامه با انتقاد از افزايش تعداد شعب بانك ها، بر يافتن راهكارهايي براي جذب نقدينگي تاكيد كرد و افزود: نگاه به موضوع بساز و بفروشي بايد تغيير كند و سازمان هاي توسعه اي بايد به سازمان هاي توانمندسازي مالي تبديل شوند.
بانكداري كشور اسلامي نيست
وزير صنعت و تجارت هم طي سخناني در همايش تامين مالي از نظام بانكداري كشور انتقاد كرد.
مهدي غضنفري با بيان اينكه تضمين افزايش سرمايه سپرده گذاري اولين انحراف در حوزه بانكداري است، افزود: به نظر من بانكداري كشور با چنين وضعيتي ديگر اسلامي نيست.
وي ادامه داد: چرا كه همه مردم دنبال اين هستند كه بدون ريسك و اينكه نقشي در سود و زيان پروژه ها نداشته باشند، فقط كسب سود كنند.
غضنفري، تضمين سود سپرده گذاران را بدون دخالت دادن آنها در سود و زيان داراي اشكال دانست و عنوان كرد: سرمايه گذاران با دريافت اين مبالغ با سود بيشتر از وجه سپرده گذاري شده به آنها مي پردازند.
وي افزود: اشكال بعدي عدم دخالت بانك ها در سرمايه گذاري است، چرا كه سرمايه هاي موجود به سمت كارهاي غيرمولد سرازير مي شود.
وي تأكيد كرد: پرداخت سودهاي ثابت سپرده گذاران موجب شده كه آنها وارد ريسك نشده و به خاطر همين دليل است كه معوقات بانكي افزايش مي يابد.
وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: به عنوان مثال خودروسازان كه توان صادرات 200 هزار دستگاه را دارند و ابزارهاي اين مهم را در اختيار دارند، با مشكل تأمين سرمايه مواجه هستند.
وي در ادامه سخنان خود با بيان اينكه پول ملي بايد براساس دارايي ايجاد شود، گفت: دريافت سپرده ها با نرخ سود ثابت يكي از دلايل عدم تأمين مالي پروژه ها است كه به نظر من بايد ريسك بين همه تقسيم شود.
وزير صنعت، معدن و تجارت با تأكيد بر اينكه استفاده از ابزارهاي اسلامي در سيستم بانكداري مي تواند تمام خطوط توليد را با بيشترين ظرفيت به راه بيندازد، گفت، با كمال تأسف بايد گفت، رتبه بندي ايران در مقايسه با 142كشور جهان در سال 2010 بسيار ضعيف است.
وي در ادامه با اشاره به اينكه تسهيلات خوبي هم براي پروژه هاي صنعتي دريافت شده است، گفت: تامين 10درصد از منابع صندوق توسعه ملي به صورت ريالي در دستور كار قرار گرفته است.
وي افزود: تاكنون 3 هزار ميليارد تومان پروژه با حجم هزار و 400 ميليارد تومان درخواست براي تأمين منابع ريالي به صندوق توسعه ملي ارسال شده است.
غضنفري با تأكيد بر اينكه تعداد زيادي از اين درخواست ها در حال بررسي هستند گفت: تاكنون تنها 33 ميليارد تومان از اين حجم مبالغ محقق شده است.
وي در ادامه گفت: بيش از 8 هزار پروژه نيمه تمام منتظر تأمين مالي هستند.
وزير صنعت و تجارت همچنين در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طبق تصميم كارگروه اقتصادي ستاد تدابير ويژه اولويت هاي سه تا 9 كالاهاي وارداتي ارز مبادله اي دريافت مي كنند، نيازي به مصوبه جديد در اين زمينه نيست و اميدواريم گروه 9 از اين هفته ارز خود را از مركز مبادله دريافت كنند.
غضنفري در مورد اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها اظهار داشت: مجدداً جلسات ستاد هدفمندي يارانه ها به رياست رئيس جمهور آغاز شده و از همه دستگاه ها از جمله وزارت صنعت خواسته شده تا ارزيابي خود را از اجراي مرحله اول اعلام كنند تا بسته هاي حمايتي مرحله دوم به گونه اي باشد كه موجب رونق بيشتر اقتصاد شود.
سرمايه گذاري 25ميلياردي
در صنعت نفت و گاز
وزير نفت نيز در همايش تأمين مالي گفت: عليرغم تحريمها امسال 25ميليارد دلار در صنعت نفت سرمايه گذاري شده كه اين رقم غير از بيع متقابل و اوراق مشاركت فروخته شده است.
رستم قاسمي در مورد روش هاي تأمين مالي صنعت نفت گفت: روش بودجه اي، بيع متقابل، اوراق مشاركت ريالي و ارزي (30ميليارد دلار) از جمله اين روش ها است.
به گفته وي همچنين صندوق انرژي ايجاد شده كه تاكنون 6 ميليارد دلار از اين صندوق دريافت كرده ايم كه 80درصد آن از طريق بانك ملت تأمين شده است.
وزير نفت در مورد اوراق سلف نفتي گفت: مطالعه اين كار از سال گذشته آغاز شده و با برخي كشورها نيز در اين زمينه مذاكره شده است. ارزش هر قرارداد اين اوراق معادل ارزش يك بشكه نفت است و از مزاياي آن تأمين مالي اختصاصي براي نفت است.
وي همچنين با تأكيد بر اينكه برخي از كشورها متقاضي خريد فراورده هاي نفتي هستند گفت: براي جلوگيري از خام فروشي ضروري است به جاي صدور نفت خام فرآورده فروخته شود و براساس اصل 44 قانون اساسي بستر سرمايه گذاري در پايين دست نفت براي بخش خصوصي آماده است.
قاسمي با اشاره به مصرف روزانه 530ميليون متر مكعب گاز در كشور گفت: از اين ميزان 450ميليون متر مكعب مربوط به بخش خانگي است.
وي ادامه داد: بنابراين مازاد توليدگاز در كشور بايد صادر شود و بهتر اين است، براي صادرات گاز آن را تبديل به نفت كنيم، تا ارزش افزوده ايجاد شود.
وزير نفت با اشاره به تدوين سند توسعه براي همه بخش هاي صنعت نفت گفت: در حال حاضر با وجود تحريم ها 105هزار نفر در پارس جنوبي مشغول فعاليت هستند و قرارداد 23 ميدان مشترك نيز نهايي شده است.
قاسمي همچنين با اعلام اينكه طرح تحول صنعت نفت تهيه شده و به مجلس ارسال شده گفت: براساس اين طرح، همه ساختارهاي صنعت نفت در بخش توسعه و سرمايه گذاري بهبود خواهد يافت.
وزير نفت اظهار داشت: طبق اين طرح تا پايان سال 94 ظرفيت توليد نفت از 4 ميليون بايد به 5/5ميليون بشكه در روز برسد.
وي همچنين از آغاز فعاليت هاي صنعت نفت براساس طرح تحول خبر داد و بيان داشت: حجم سرمايه گذاري هاي در نظر گرفته شده بر اين طرح ها حدود 400ميليارد دلار است كه در صورت تحقق ارزش سالانه بازار نفت و گاز به 500 ميليارد دلار خواهد رسيد.
وزير نفت با تأكيد بر لزوم سرمايه گذاري در صنعت نفت بر توجه ويژه به اين موضوع تأكيد كرد و گفت: برداشت از پارس جنوبي در سال 94 به 750 ميليون مترمكعب مي رسد.
قاسمي همچنين ادعاي دولت جمهوري آذربايجان درباره مالكيت ميدان نفتي سردار جنگل را رد كرد و گفت: اين موضوع به هيچ عنوان صحت ندارد و ما در حال حاضر در حال اكتشاف در اين حوزه نفتي هستيم.

 


كوتاه اقتصادي

¤ معاون صنايع و امور اقتصادي وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: خودروسازان متعهد شدند قيمت خودرو در بازار را كاهش دهند. به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، محسن صالحي نيا اظهار داشت: تنها آزادسازي قيمت براي خودروهاي بالاي 45 ميليون تومان اتفاق افتاد كه كماكان ادامه دارد. وي در ادامه در خصوص كاهش قيمت خودرو در بازار خاطرنشان كرد: دولت كميته اي را براي افزايش توليد، بومي سازي، كاهش قيمت، توسعه صادرات و افزايش ظرفيت هاي داخلي تشكيل داده كه ان شاءالله در اين راستا گامهاي مفيدي برداشته خواهد شد.
¤ مدير عامل شركت گاز استان تهران گفت: مناطق 2 و 20 شهرداري تهران كم حادثه و پرحادثه ترين مكان ها از لحاظ گاز گرفتگي هستند. يعقوب علي حسين نيا با اشاره به كاهش حوادث ناشي از گاز گرفتگي در طول دو سال اخير گفت: اخيراً با بررسي كه در شركت گاز استان تهران انجام شده، منطقه 2 شهرداري تهران خوشبختانه هيچ گونه گازگرفتگي نداشته و در عوض منطقه 20 شهرداري يكي از مناطق حادثه خيز گاز گرفتگي است، به همين دليل بايد بيشتر همت خود را در اين مناطق گذاشت، تا گاز گرفتگي در اين منطقه نيز به صفر برسد. مديرعامل شركت گاز استان تهران و البرز گفت: هر گونه دست كاري كنتورها و استفاده غيرمجاز از گاز طبيعي جرم محسوب مي شود و پس از آنكه مجرم شناسايي شد، علاوه بر جريمه نقدي متحمل سه ماه تا سه سال زندان مي شود.
¤ رئيس سازمان امور مالياتي گفت: با اصلاح قانون ماليات هاي مستقيم، بنيادها، نهادها و آستان هاي مقدس نيز در تور ماليات قرار مي گيرند. علي عسكري در پاسخ به اين پرسش كه آيا بنيادها، نهادها و آستان هاي مقدس مشمول ماليات مي شوند، گفت: در حكم لايحه اصلاح قانون مالياتي آورده ايم كه بنيادها، نهادهاي انقلابي و آستان هاي مقدس مشمول ماليات شوند، البته بايد ببينيم سرنوشت لايحه اصلاح قانون ماليات در مجلس چه مي شود.
¤ دومين پايه سكوي دريايي (جكت) فازهاي 22 تا 24 ميدان گازي پارس جنوبي براي انتقال به محل نصب در آب هاي خليج فارس، از كارخانه فراساحل شركت صنعتي دريايي ايران (صدرا) در بوشهر بارگيري شد. مدير كارخانه فراساحل شركت صدرا در آيين بارگيري اين پايه سكوي دريايي گفت: جكت 24A دومين جكت از مجموع چهار جكت فازهاي 22 تا 24 پارس جنوبي است كه در مدت شش ماه در اين كارخانه به دست متخصصان داخلي طراحي و ساخته شده است. محمد ليراوي افزود: وزن تقريبي اين جكت دو هزار و 200 تن و طول آن 76 متر است كه پس از مهاربندي با بارج 123FLB براي نصب در محل مورد نظر منتقل مي شود.
¤ سيد حميد پورمحمدي به عنوان معاون برنامه ريزي معاونت برنامه ريزي منصوب شد. طي حكمي از سوي بهروز مرادي معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور، سيد حميد پورمحمدي به عنوان معاون برنامه ريزي اين معاونت منصوب شد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 3390 الي 3399، 3311، 6660 الي 6669، 6619، 6628، 6690 الي 6694، 6642، 6643، 6656، 6657، 6659، 2214، 2630، 2631، 2230 الي 2233، 2250 الي 2253، 7750 الي 7753، 7760 الي 7767 و 2293 الي 2298 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
 


از سوي رئيس سازمان خصوصي سازي

 آخرين وضعيت سهام عدالت اعلام شد

رئيس سازمان خصوصي سازي آخرين وضعيت سهام عدالت را تشريح و زمان خريد و فروش اين سهام را اعلام كرد.
محمد رحيم احمدوند در گفت وگو با ايسنا آخرين وضعيت سهام عدالت را مورد توجه قرار داد و گفت: حدود 45 ميليون نفر مشمول دريافت سهام عدالت هستند كه از اين ميزان 41 ميليون و 767 هزار نفر اقدام به تكميل فرم كردند و 40 ميليون و 514 هزار نفر سهامدار نهايي شناخته شده اند.
وي افزود: براساس مجوز سازمان خصوصي سازي بايد به 6 دهك، معادل 45 ميليون نفر سهام عدالت پرداخت مي شد كه از سال 85 تا 90، 45 ميليون فرم دريافت اطلاعات توزيع شد و تا آذرماه 91، 41 ميليون و 767 هزار نفر به تكميل فرم اقدام كردند.
وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر مراحل نهايي تكميل فرم 3 ميليون مشمول ديگر در حال انجام است تا اقدامات واگذاري سهام عدالت به 45 ميليون نفر انجام شود.
احمدوند در خصوص سهام عدالت كارگران فصلي و ساختماني گفت: تاكنون 3 ميليون و 300 هزار نفر براي دريافت سهام عدالت كارگران فصلي و ساختماني ثبت نام كرده اند كه پس از بررسي اين فرم ها مشخص شد 2 ميليون و 300 هزار نفر مشمول دريافت سهام عدالت هستند كه با درنظر گرفتن عرف هر خانوار 5/3 نفر، حدود 8 ميليون نفر را شامل مي شوند.
رئيس سازمان خصوصي سازي در مورد زمان خريد و فروش سهام عدالت گفت: طبق ماده 100 قانون برنامه پنجم توسعه از سال 87 به بعد توزيع سود بين دارندگان سهام عدالت ممنوع شد و سودهاي دريافتي بايد بابت اقساط به خزانه واريز مي شد.
وي اضافه كرد: به اين ترتيب به اندازه اقساطي كه واريز شده و با درنظر گرفتن تخفيف 50 درصدي دو دهك اول، سهام عدالت قابل خريد و فروش مي شود البته ابتدا بايد شركت هاي سرمايه گذاري استاني وارد بازار سهام شوند.
وي در مورد زمان ورود شركت هاي سرمايه گذاري استاني به فرابورس گفت: شركت هاي سرمايه گذاري استاني قرار است وارد فرابورس شوند كه اقدامات آن در حال انجام است تا بعد از افزايش سرمايه وارد فرابورس شوند به اين ترتيب به محض ورود اين شركت ها به بازار سهام و متناسب با اقساط واريزي و درنظر گرفتن تخفيف ها، اقدام به آزادسازي سهام خواهيم كرد.
احمدوند ارزش سهام عدالت را مورد توجه قرار داد و اعلام كرد: ارزش سهام عدالت كه به نرخ اسمي هر برگ يك ميليون تومان به مردم واگذار شده بود، در حال حاضر به بيش از 2 تا 3 ميليون تومان رسيده است.
 


رئيس اتحاديه مشاوران املاك:

خريد و فروش مسكن مهر بدون سند غيرقانوني است

 با وجود اعلام چند باره دولت مبني بر غيرقانوني بودن خريد و فروش مسكن مهر، اين معاملات در دو شهر جديد پرديس و پرند انجام مي شود.
به گزارش مهر، اين روزها بازار مسكن مهر داغ تر از بازارهاي ديگر مسكن، متقاضيان را به سمت خود مي كشاند و با قيمتهاي سرسام آوري به فروش مي رسد و به نوعي شرايط مناسبي را براي برخي از بنگاه هاي املاك متخلف به وجود آورده است.
اين بنگاه ها با خريد و فروش غيرقانوني امتياز مسكن مهر و واحدهايي كه در مراحل ساخت هستند، قيمتهاي بسيار بالايي را تعيين مي كنند و قيمت آپارتمان را به شدت تحت تأثير قرار داده اند به طوري كه يك آپارتمان مسكن مهر تا 30 ميليون تومان افزايش قيمت به نسبت قيمت هاي دولتي داشته است.در واقع اغلب مالكان مسكن مهر در اين شرايط ترجيح داده اند تا واحد خود را به فروش برسانند و سود زيادي هم از اين بابت نصيب خود كنند در حالي كه بخش عمده اي از خريداران مسكن مهر، واجد شرايط نيستند اما از تسهيلات دولتي اين طرح استفاده مي كنند.
اين موضوع كه در شهرهاي جديد پرديس و پرند در اطراف تهران اتفاق افتاده است، حجم زيادي از دلالان مسكن رابه اين منطقه كشانده و متقاضياني كه به دنبال خريد مسكن و يا سود بيشتر هستند را ترغيب به خريد چند برابر قيمت اين واحدها مي كنند.
يكي از روش هاي ديگري كه برخي از تعاوني هاي مسكن مهر آن را ايجاد كرده اند، اين است كه اگر يكي از اعضاي تعاوني انصراف دهد و يا اينكه تمايل به حضور در آن تعاوني نداشته باشد بايد يك جايگزين را به تعاوني معرفي كند، در غير اين صورت تعاوني پول متقاضي را پس نمي دهد.
اين در حالي است كه يكي از مسئولان شركت عمران پرند در اين باره به خبرنگار مهر، گفت: اگر خريداري به جاي يكي از اعضاي تعاوني جايگزين شود، از سوي اين شركت مسئوليتي پذيرفته نيست و در آينده براي اين دسته از متقاضيان مشكلاتي در صدور سند و يا واگذاري واحد به وجود مي آيد.
براساس اين گزارش: يكي از فروشندگان مسكن مهر پرديس قيمت يك واحد آپارتمان تحويل اسفند ماه را 55 ميليون تومان عنوان و متقاضي ديگري يك واحد آپارتمان دو خوابه را با قيمت 60 ميليون تومان خريداري كرده است اما سرنوشت واگذاري اين واحدها و ملكيت آنها مشخص نيست.
در واقع مشكل بزرگي كه در آينده گريبان دولت بعدي را خواهد گرفت، سر و سامان دادن به مالكان مسكن مهر است، زيرا بخش زيادي از آنها را افرادي تشكيل مي دهند كه واجد شرايط مسكن مهر نيستند اما از تسهيلات بدون بهره دولتي استفاده و واحدي را خريداري كرده اند.
خريد و فروش بدون سند تخلف است
رئيس اتحاديه كشوري مشاوران املاك در اين باره با بيان اينكه خريد و فروش مسكن مهر بدون سند در بنگاه هاي املاك تخلف است، گفت: در صورتي كه بنگاه ها شرايط قانوني را در نظر نگيرند، با آنها برخورد مي شود.
مصطفي قلي خسروي در گفتگو با مهر در خصوص خريد و فروش غير قانوني مسكن مهر در پرديس و پرند از سوي مشاوران املاك، گفت: مالك يك آپارتمان حق قانوني دارد تا واحد خود را به فروش برساند و نمي توان آنها را از فروش ملك خود منع كرد.
وي با بيان اينكه هر مالكي ممكن است در شرايطي خاص مجبور به فروش ملك خود شود، اظهار داشت: اينكه خريد و فروش مسكن مهر را غير قانوني اعلام كرده اند درست نيست زيرا براساس قانون مالك حق خريد و فروش ملك خود را دارد.
رئيس اتحاديه كشوري مشاوران املاك در خصوص اين پرسش كه چگونه مالكان واحد خود را بدون سند مي فروشند، گفت: اگر واحدي سند نداشته باشد بنگاه هاي املاك اجازه خريد و فروش آن را ندارند.
قلي خسروي در پاسخ به اين پرسش كه برخي از بنگاه هاي املاك، مسكن مهر را به افرادي كه واجد شرايط نيستند مي فروشند، بيان كرد: بنگاه هاي املاك موظف به استعلام از شركت هاي عمران شهرهاي جديد هستند و اگر خريد و فروش را بدون سند انجام دهند تخلف محسوب مي شود.
وي با تأكيد بر اينكه بازرسان اتحاديه بر كار بنگاه هاي املاك در پرند و پرديس نظارت مي كنند، گفت: در صورتي كه بنگاه ها شرايط قانوني را در نظر نگيرند با آنها برخورد مي شود.
 


ضيغمي خبر داد

فروش روزانه 800 ميليون تومان سوخت در مرزهاي كشور

مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي اعلام كرد: روزانه نزديك به 800 ميليون تومان فرآورده هاي نفتي در مرزهاي كشور به فروش مي رسد.
عليرضا ضيغمي در گفت وگو با ايسنا با اشاره به بازارچه هاي مرزي سوخت و جايگاه هاي عرضه فرآورده هاي نفتي در مرزها گفت: روزانه 800 ميليون تومان سوخت در مرزهاي كشور به فروش مي رسد.
البته مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش اعلام كرد كه از اين پس سوخت در مرزهاي كشور با قيمت آزاد فروخته خواهد شد و اين موضوع موجب مي شود كه حجم قاچاق بنزين و گازوييل كاهش يابد.
به گفته وي، قاچاق فرآورده هاي نفتي خارج از شبكه عرضه رسمي شركت ملي پالايش و پخش صورت مي گيرد كه عزم جدي سازمان هاي متولي و بخش هاي مختلف از جمله صنعت، كشاورزي، سازمان هاي قضايي و نيروي انتظامي را براي جلوگيري از اين پديده شوم مي طلبد.
معاون وزير نفت با بيان اين كه قاچاق فرآورده هاي نفتي در مرحله اول اجراي قانون هدفمندي يارانه ها به خوبي كنترل شد، تاكيد كرد: اصلاح و واقعي كردن قيمت ها مانع قاچاق فرآورده هاي نفتي خواهد شد.
معاون وزير نفت در مورد كشف فرآورده هاي نفتي قاچاق شده نيز گفت: در 7 ماهه امسال نزديك به 1/22ميليون ليتر انواع فرآورده نفتي كشف و به انبارهاي توزيع بازگشت داده شد.
به گفته وي مكشوفات فرآورده هاي نفتي در سال 90 نيز رقم قابل توجهي بود، به طوري كه سال گذشته بيش از 40 ميليون ليتر انواع فرآورده نفتي كشف شد.
 


تسهيلات دولت به سرمايه گذاران صنعتي مناطق كمتر توسعه يافته

مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي ايران از تخفيف 50 درصدي به متقاضيان سرمايه گذاري در شهرك ها و نواحي صنعتي كمتر توسعه يافته خبر داد.
فخراله مولايي با بيان اينكه حمايت از توليد ملي نقش مهمي در تحقق اقتصاد مقاومتي دارد، گفت: بايد فضا را براي حضور بخش خصوصي فراهم كرد و به موسسات و نهادهاي خصوصي و كارگاه هاي كوچك امكان حضور و فعاليت گسترده در عرصه اقتصاد را داد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اينكه سازمان صنايع كوچك حمايت هاي خوبي را در سطح ملي براي سرمايه گذاران در مناطق محروم در نظر گرفته، تصريح كرد: در شهرك ها و نواحي صنعتي امكان اجاره و خريد كارگاه هاي كوچك آماده و پيش ساخته به منظور تسريع در بهره برداري و اشتغال زايي براي سرمايه گذاران ايجاد شده است.
مولايي خاطرنشان كرد: در راستاي سياست هاي حمايتي از ايجاد واحدهاي توليدي در شهرك ها و نواحي صنعتي، 50 درصد تخفيف به قيمت حق بهره برداري اراضي صنعتي به متقاضيان سرمايه گذاري در شهرك ها و نواحي صنعتي ايجاد شده در مناطق محروم در زمان انعقاد قرارداد با شركت هاي استاني تعلق مي گيرد.
وي ادامه داد: هزينه حق بهره برداري از تاسيسات در شهرك هاي صنعتي مناطق توسعه يافته نيز به صورت 30 درصد نقدي و 70 درصد اقساط در طول 30 ماه دريافت خواهد شد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت به بسترسازي مناسب براي ايجاد شبكه ها و خوشه هاي مرتبط به يك صنعت در محدوده شهرك ها و نواحي صنعتي نيز اشاره كرد و افزود: كاهش هزينه هاي سرمايه گذاري به دليل استفاده از خدمات مشترك از امكانات زيربنايي از جمله آب، برق و گاز نيز از ديگر مزاياي سرمايه گذاري در شهرك ها و نواحي صنعتي است كه در كاهش هزينه هاي قيمت تمام شده محصولات توليدي نقش زيادي دارد.
مولايي وظيفه ذاتي سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران را ايجاد زيرساخت هاي عمراني برشمرد و گفت: در حال حاضر 70 درصد از شهركهاي صنعتي سراسر كشور تحت پوشش تصفيه خانه فاضلاب هستند و 92 درصد از شهرك ها و نواحي صنعتي نيز تحت پوشش گازرساني قرار دارند كه طبق برنامه اين رقم تا پايان امسال به 95 درصد افزايش خواهد يافت.
وي تاكيد كرد: در حال حاضر 12 هزار و 770 ليتر بر ثانيه براي شهرك ها و نواحي صنعتي آب و پنج هزار و 814 مگاوات برق تامين شده است.
 


توزيع 70 هزار تن برنج هندي به قيمت 2800 تومان

معاون بازرگاني داخلي وزير صنعت از آغاز توزيع 70 هزار تن برنج هندي به قيمت 2800 تومان خبر داد و گفت: در عرضه برنج داخلي هيچ مشكلي وجود ندارد.
حسن رادمرد در گفت وگو با فارس گفت: توزيع 70 هزار تن برنج هندي با قيمت مصوب 2800 تومان در بازار آغاز شده و تا زماني كه نياز بازار پاسخگو باشد، ادامه خواهد داشت.
وي افزود: برخي از توزيع كنندگان برنج در اين بخش احتكار كرده بودند لذا دولت اقدام به توزيع برنج با قيمت مصوب كرد تا قيمت ها شكسته شود.
معاون بازرگاني داخلي وزير صنعت گفت: در بخش عرضه برنج داخلي هيچ مشكلي وجود ندارد و عرضه و تقاضا يكديگر را پوشش مي دهند.
رادمرد گفت: برنج 2800 توماني از طريق سازمان هاي صنعت، معدن و تجارت استان ها در فروشگاه هاي زنجيره اي و خرده فروشي ها توزيع مي شوند.
اين گزارش حاكي است: طي هفته هاي اخير عرضه برنج در بازار با كاهش روبرو شده بود كه اين وضعيت باعث افزايش قيمت برنج وارداتي تا 4500 تومان و برنج ايراني به بيش از 6000 تومان شد.
اين در حالي است كه توليد برنج در سال جاري وضعيت مطلوبي داشته و واردات قابل توجهي نيز انجام شده است. فعالان بازار عمده ترين دليل كاهش قيمت برنج در بازار را احتكار آن مي دانستند.
 


از سوي بنكر صادرات برترين بانك ايران در 4 شاخص معرفي شد

بانك صادرات ايران براي سومين سال متوالي، برترين بانك ايراني در 4 شاخص اعلام شد.
براساس اطلاعات منتشر شده توسط نشريه معتبر بنكر the banker كه اقدام به رتبه بندي و تعيين 1000 بانك برتر جهان مي كند، بانك صادرات ايران براي سومين سال متوالي و در سال 2012 برترين بانك ايراني از لحاظ شاخص هاي «سودآوري» و «ميزان دارايي»، «قدرت بانكي» و «سرمايه اوليه» اعلام گرديد.
به گزارش روابط عمومي بانك صادرات ايران، در گزارش نشريه بنكر آمده است: بانك صادرات ايران در بين بانك هاي داخلي از لحاظ شاخص «سودآوري»، «ميزان دارايي»، «قدرت بانكي» و «سرمايه اوليه» جايگاه برتر را كسب كرده و اين بانك با كسب 797 ميليون دلار سود بيشترين سودآوري را در بين بانك هاي ايراني از آن خود كرده است. همچنين اطلاعات منتشر شده توسط بنكر نشان مي دهد كه از نظر معيارهاي «قدرت بانكي» و «سرمايه اوليه» در بين بانك هاي كشور، بانك صادرات بهترين جايگاه را به خود اختصاص داده و در مجموع اين بانك در رتبه بندي نشريه بنكر در سال 2012 به عنوان برترين بانك ايراني در جايگاه 259 جهان قرار گرفته و يكي از بانك هاي برتر خاورميانه انتخاب شده است.
گفتني است: نشريه بنكر كه يكي از برجسته ترين مجلات بانكي-مالي دنيا محسوب مي شود، در بيش از 150 كشور در سراسر دنيا منتشر مي شود و منبعي كليدي براي اطلاعات و تحليل هاي صنعت بانكداري به شماره مي رود. اين نشريه اطلاعات منحصر به فرد بيش از چهار هزار بانك را در خصوص انسجام دارايي ها، ميزان سودآوري و كارايي آنها در برابر رقبا را در اختيار داشته و به صورت ماهانه گزارش هايي در خصوص بازار سرمايه، مديريت ريسك، پروژه هاي مالي و بازرگاني و... در سطح دنيا منتشر مي كند.
 


طي 20 ماه اخير

بيشترين ريزش روزانه شاخص بورس ثبت شد

روند ريزش شاخص بورس ديروز هم ادامه يافت.
به گزارش فارس، روند نزولي متغيرهاي اصلي معاملات بورس كه از هفته پيش شروع شده بود، ديروز هم با تبعات منفي و كاهش بيشتر اعداد و ارقام و ثبت ركورد منفي تازه ديگري براي شاخص بورس ادامه يافت تا نگراني ها از ادامه اين وضعيت بيش از گذشته نمايان شود.
براساس اين گزارش: در حالي اكثر حوزه هاي برون سازماني سياسي و اقتصادي بورس در شرايط عادي به سر مي برند و هيچ عامل منفي خارج از بازار وجود ندارد كه اين بار تصميمات اتخاذ شده توسط مسئولان سازمان بورس به اصلي ترين عامل در منفي شدن بازار سهام تبديل شده است.
اين تصميمات مربوط به توقف نماد شركت هاي جلودار و ابلاغ دستورالعمل خريد اعتباري براي كارگزاران است كه موجب ايجاد نگراني از ادامه بسته شدن نماد ساير شركت ها از يك سو و كاهش فعاليت اكثر سرمايه گذاران حقوقي به دليل تغيير اساسي در خريدهاي اعتباري با كارگزاران از سوي ديگر شده است.
اين دو تصميم متوليان سازمان بورس با هدف جلوگيري از تشكيل حباب در سهام برخي شركت ها و استاندارد كردن اعتباردهي كارگزاران به سرمايه گذاران انجام شده و تا حدي هم قابل قبول و دفاع است اما به باور اكثر فعالان و كارگزاران نتيجه اي جز محدود كردن فعاليت ها و گسترش نگراني ها و در نهايت منفي كردن قيمت ها و متغيرهاي اصلي بورس ندارد.
به هر حال سايه اين دو عامل كه از هفته پيش شروع و با جابجا شدن ركورد بيشترين ريزش روزانه شاخص بورس در 10 دي با 508 واحد منفي همراه شده بود، ديروز بيش از هميشه نمايان و به ركورد منفي ديگري منتهي شد.
به اين ترتيب، در شرايطي قبل از شروع معاملات نماد شركت فولاد آلياژي ايران به همان دليل بررسي بيشتر اطلاعات و اطلاع رساني بسته شد كه با كاهش قيمت و اثر منفي 75 تا 20شركت هاي فولادمباركه، ملي مس، مخابرات، سرمايه گذاري غدير، نفت و گاز پارسيان، چادرملو، گل گهر، توسعه معادن و فلزات، پتروشيمي پرديس و مپنا، شاخص بورس در پايان معاملات ديروز 589 واحد معادل 5/1درصد سقوط كرد تا طي 7 روز ركورد تازه منفي ديگري براي دماسنج بازار سهام ثبت شود.
با اين اتفاق تلخ، شاخص بورس با قرار گرفتن در رقم 37هزار و 59 واحدي، آماده نزول به كانال 36 هزار شد اما ريزش 589 واحدي دماسنج بازار سهام موجب شد تا ركورد بيشترين ريزش شاخص در 20 ماه اخير شكسته شود، چرا كه از اول ارديبهشت سال گذشته تا به ديروز بيشترين افت روزانه شاخص مربوط به چهارم خرداد سال پيش با منفي 571 واحد بود. با اين حال هنوز ركورد بيشترين روزانه شاخص در كل تاريخ كه با 636 واحد در 11 ارديبهشت 90 ثبت شده، پابرجا است.
به هر حال كاهش قيمت سهام اكثر شركت هاي بزرگ علاوه بر ثبت ركورد منفي تازه اي براي شاخص بورس، ارزش روز بازار سهام را به 169هزار ميليارد تومان كاهش داد، اما اين پايان روز بد بورس نبود، چرا كه اثر عامل منفي فوق در حجم معاملات هم كاملاً مؤثر واقع شد تا آمار پاياني معاملات هم نشان از كاهش حجم داد و ستدها داشته باشد.
 


اكونوميست: آسيا تمام نفت ايران را مي خرد

4 اقتصاد بزرگ آسيا در حال حاضر تمام نفت صادراتي ايران را خريداري مي كنند.
گزارش جديد واحد اطلاعات اقتصادي اكونوميست حاكي از اين است: 4 اقتصاد بزرگ آسيا در حال حاضر تقريبا تمام نفت صادراتي ايران را خريداري مي كنند و در اين ميان 50 درصد نفت صادراتي ايران روانه چين مي شود.
اين گزارش نشان مي دهد، تقريبا تمام نفت صادراتي ايران در حال حاضر روانه چين، كره جنوبي، ژاپن و هند مي شود.
اين گزارش حاكي است: 80 درصد درآمد صادراتي ايران از فروش نفت و 50 درصد درآمد دولت از صادرات نفت تامين مي شود.
پس از تحريم نفتي ايران از سوي اتحاديه اروپا و آمريكا، صادرات نفت ايران به آسيا و به ويژه به چين صورت مي گيرد كه در حال حاضر 50 درصد نفت صادراتي ايران را مي خرد.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10