(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 18  دی  1391 - شماره 20400

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
گرگ ها ژانويه و ژوئيه نمي شناسند (يادداشت روز)
كبريت (گفت و شنود)
در نخستين مقصد از سفر دوره اي آفريقا انجام شد
رايزني هاي صالحي با مقامات ارشد بنين
در ادامه سفر منطقه اي صورت گرفت
رايزني هاي ديپلماتيك جليلي در كابل
بررسي آخرين تحولات سوريه در سفر فرستاده ويژه دمشق به تهران
مهمانپرست:
هدف ناتو از استقرار پاتريوت در تركيه حفاظت از رژيم صهيونيستي است
قاضي سراج خبر داد
جزئيات جديدي از پرونده فساد بزرگ بانكي
كيهان و خوانندگان
دستور العمل BBC به اصلاح طلبان انتخابات را براي حاكميت پر هزينه كنيد! (خبر ويژه)
اولين چراغ براي حسن روحاني را اين حزب روشن كرد (خبر ويژه)
پيام انقلاب 1979 ايران امروز در آمريكاي لاتين شنيده مي شود (خبر ويژه)
ايران حملات سايبري آمريكا را با قدرت تلافي مي كند (خبر ويژه)


گرگ ها ژانويه و ژوئيه نمي شناسند (يادداشت روز)

مذاكرات ايران و غرب به دنبال وقفه 6ماهه، احتمالا از سر گرفته مي شود. آخرين دور مذاكرات حد فاصل ماه هاي فروردين تا خرداد 91 در شهرهاي اسلامبول، بغداد و مسكو برگزار شد اما آمريكا و متحدان غربي آن وسوسه شدند تا براي چندمين بار، روش فشار و تحريم را به جاي تفاهم و توافق تست بزنند. دور جديد تحريم ها از ژوئيه (تيرماه گذشته) به اجرا درآمد اما محاسبات آنها پس از 6 ماه درست از آب درنيامده است.
هرچند زمان قطعي مذاكرات جديد مشخص نشده اما مي توان نتيجه آن را براساس مرور برخي روندها و قرائن و اخبار تصوير كرد.
1- چالش/ مذاكره هسته اي با آغاز سال ميلادي جديد وارد دهمين سال خود شد. 10 سال پيش مذاكره كنندگان ما خيلي به طرف غربي خوش بين بودند كه براي اعتمادسازي و رفع سوءتفاهم ها، تعليق موقت فعاليت هاي هسته اي را پذيرفتند و حدود 2 سال بدين منوال گذشت. اما وقتي گروه مذاكره كننده پرسيدند «تعليق موقت» تا به كي، تدريجا در محافل ديپلماتيك غرب گفته شد بهترين تضمين و اعتمادسازي ، تعليق دايمي است! غرب در طول اين 10 سال حتي يك بار نيز حداقل صداقت و وفاي به عهد را نشان نداد. آنها در طول اين دهه دروغ گفته اند كه نگران بمب اتمي هستند؛ كه اگر در اين مدعا صادق بودند اولا تحت نظارت آژانس و معاهده ان پي تي، چارچوب مشخصي براي جلوگيري از انحراف برنامه هاي صلح آميز اتمي وجود دارد. ثانيا خود خلاف اين مدعا به آزمايشات اتمي و توليد سلاح هسته اي ادامه داده اند و ثالثا كمترين فشاري بر رژيم صهيونيستي كه متهم به داشتن چند صد كلاهك هسته اي است نياورده اند. آخرين بار كنفرانس خلع سلاح اتمي در خاورميانه كه قرار بود ماه ميلادي گذشته در هلسينكي برگزار شود، با فشار آمريكا لغو شد. اگر مذاكرات جديدي برگزار شد، بايد به طور كاملا جدي اين تناقض معيارها را به چالش كشيد.
2-آمريكا و اروپا در اين 10 سال به خيال اينكه طي 6 ماه تا يك سال آينده در ايران اتفاقي مي افتد و كفه اقتدار جمهوري اسلامي را متزلزل مي كند، زمان را از دست داده اند؛ در برخي مقاطع مذاكرات را به تاخير انداخته و گاه وسط مذاكره و توافق، بازي را به هم زده اند. سال 82 وقتي چالش هسته اي آغاز شد جريان انفعال و سازش هنوز بر دولت و مجلس حاكم بود. نامه پراكني 127 نماينده مجلس ششم با مضمون ضرورت سركشيدن جام زهر تسليم و سپس اعلام تحصن و استعفا و ممانعت از برگزاري انتخابات مجلس هفتم- در كنار ورود اشغالگران به خاك عراق- غرب را اميدوار كرده بود كه مسئله تعليق فعاليت هاي هسته اي مزمن شده و به تعطيلي كامل بينجامد. سال 83 و 84 نيز طبق گزارشي كه گاردين بعدها منتشر كرد سفارت انگليس پيش بيني مي كرد حضور جريان سازش و انفعال در حاكميت با انتخابات رياست جمهوري نهم تداوم پيدا مي كند و بنابراين در مذاكرات نبايد كوتاه آمد. بعد از روي كار آمدن اصولگرايان تا به امروز، تخمين هاي موهوم غرب جالب تر شده است. برخي ديپلمات هاي انگليسي و آمريكايي در زمستان سال 85 صراحتا نوشتند كه انتخابات پارلماني ايران در سال آينده (مجلس هشتم) نقطه اميد غرب است و بايد به جاي ادامه مذاكرات، فشارهاي سياسي و اقتصادي را چنان سنگين كرد كه مردم ايران بدانند راه مقاومت هزينه دار است و بايد انتخاب ديگري بكنند. اما گذر زمان نشان داد تخمين غرب، نقش بر آب زدن بوده است.
3- سال 87 اتفاق مشابهي رخ داد. يك سال پيش از آن كه انتخابات رياست جمهوري دهم برگزار شود برخي منابع سياسي و ديپلماتيك خاص در آمريكا و اروپا اعلام كردند به جاي توافق با ايران بر سر پذيرش حق غني سازي در ازاي نظارت مداوم بازرسان بايد منتظر نتيجه انتخابات ژوئن 2009 (خرداد 88) ماند. آنها به شكل عملياتي و مهندسي شده اميدوار بودند با كودتاي مخملي در اين انتخابات و روي كار آمدن جرياني كه با واسطه هاي مختلف پالس هم آهنگي با غرب را مي فرستاد، زورآزمايي با ايران به شكلي ديگر رقم بخورد. بنابراين مذاكرات اكتبر 2009 (آبان 1388) بي نتيجه و سپس مذاكرات ژانويه 2011 بي سرانجام ماند. مذاكرات ژانويه 2011 (25 دي 1389) در اسلامبول و در شرايطي برگزار شد كه مرگ فتنه سال 88 مسلم شده بود. پيش از اين مذاكرات، بيانيه 3جانبه اي موسوم به بيانيه تهران از سوي ايران، تركيه و برزيل امضا شد كه نحوه مبادله دوسوم ذخيره اورانيوم 5/3 درصد ايران با سوخت 20 درصد مورد نياز رآكتور اتمي تهران را مشخص مي كرد. اما غرب در اسلامبول همين توافق را به هم زد و باعث اعتراض دولت هاي برزيل و تركيه شد. ذخاير اورانيوم 5/3 درصد ايران در اين زمان بالغ بر 3 هزار كيلوگرم شده بود، حال آن كه 7 ماه از صدور قطعنامه تحريمي 1929 در شوراي امنيت سازمان ملل سپري شده و راهبرد فشار به نتيجه اي معكوس منجر شده بود. اين قطعنامه 2 روز قبل از سالگرد انتخابات رياست جمهوري (20 خرداد 1389) صادر شد تا نوعي شوك درماني براي احياي جريان «آشوب در داخل- سازش در خارج» باشد.
4- آمريكا و متحدان غربي آن در فاصله مذاكرات اسلامبول اول و دوم (ژانويه 2011- آوريل 2012) بار ديگر خباثت خود را در گروگان گيري نياز ايران به سوخت 20درصد رآكتور تهران نشان دادند. آنها اميدوار بودند با گروگان گرفتن نياز 800 هزار بيمار به راديو داروهاي توليد رآكتور تهران، ايران را به زانو درآورند اما فناوران جسور ايراني بار ديگر كاري شبيه معجزه كرده و برگ برنده تازه اي را در اختيار تيم مذاكره كننده كشورمان قرار دادند. وقتي اواخر فروردين امسال ميز مذاكرات اسلامبول دوم چيده مي شد، ايران در توليد سوخت 20درصد به خودكفايي رسيده، تاسيسات فردو را براي ايمني در برابر تهديدها راه اندازي كرده و بر سرعت و قدرت و تنوع سانتريفيوژهاي خود افزوده بود. اين مذاكرات 2 ماه پس از انتخابات مجلس نهم- كه در اسفند 1390 برگزار شد- انجام مي گرفت. غرب پس از مذاكرات اسلامبول اول، بالغ بر يك سال با خشم و نگراني و اميدواري توأمان دندان روي جگر گذاشته بود تا شايد آميزه فشار خارجي و حركت تحريم سياسي در داخل (جريان فتنه) در ايستگاه انتخابات مجلس كاري از پيش ببرد.اما مشاركت 65 درصدي مردم، آبي سرد بر سر پرحرارت رصدگران و تخمين زنندگان اطلاعاتي دشمن بود.
ديپلمات هاي بلندپايه ايران در حالي پاي سه دور مذاكره در اسلامبول و بغداد و مسكو مي رفتند كه ذخاير اورانيوم 5/3 درصد به بيش از 4 هزار كيلوگرم رسيده و ذخيره اورانيوم 20درصد نيز بالغ بر 80 كيلوگرم شده بود. در عين حال از چشم انداز سياسي نيز، انتخابات مجلس نهم و مشاركت چشمگير مردم بر اقتدار نظام افزوده بود. غرب چه حرفي مي توانست براي گفتن داشته باشد و كدام برگ برنده را روي ميز بگذارد؟ پس مذاكراتي كه به لحاظ فني و حقوقي مي توانست چشم انداز كاملا روشني براي توافق داشته باشد، ناگهان به هم خورد و از خردادماه متوقف شد. در كنار فشار لابي صهيونيستي همسو با نتانياهو، برخي مشورت هاي جريان فتنه كه با واسطه برخي نمايندگان خود در خارج به آمريكايي ها و اروپايي ها منتقل مي شد، مجددا غرب را دچار سوء تفاهم كرد. چند عضو متواري حزب مشاركت، برخي مشاوران فراري نامزدهاي جريان تقلب در انتخابات سال 88 و عضو لندن نشين كميته موسوم به صيانت از آرا از جمله اين واسطه ها بودند كه از دولت هاي غربي خواستند به جاي توافق، تا انتخابات سال 92 دست نگه دارند و در اين مدت يك ساله (از خرداد 91) فشار تحريم ها را گسترش دهند. مذاكرات آتي -6 ماه مانده به انتخابات رياست جمهوري- قرار است در چنين فضايي برگزار شود.
5- دولت هاي متخاصم به انضمام رژيم صهيونيستي البته احساس دوگانه اي به اين روند تاخير در مذاكره و اميد بستن به شانس دارند. آنها در اصل مضطربند كه زمان را از دست مي دهند و به تعبير نتانياهو، قطار پيشرفت هاي ايران با سرعت به پيش مي تازد و مهار را هر لحظه دشوارتر مي سازد و از سوي ديگر اميدوارند روياي شيرين شان به واقعيت بپيوندد. در تداوم همين توهمات است كه چند روز پيش «آموتز آسائل» سردبير پيشين روزنامه صهيونيستي جروزالم پست در پايگاه اينترنتي «ماركت واچ» نوشت «غرب منتظر ژوئن [خرداد] آينده است. ايران بايد در اين هنگام به يكي از دو روش تغيير كند. يا يك رئيس جمهور عملگراتر روي كار آيد و يا اينكه مخالفان مانند ژوئن 2009 به ايجاد آشوب بپردازند.» حكايت اين اضطراب و شيرين عقلي توامان، حكايت همان كسي است كه پيش روانپزشك رفته و از اينكه چند شب بود خواب مي ديد يار تيم گرگ ها در بازي فوتبال شده، مي ناليد؛ اما وقتي شنيد كه اين كابوس با تجويز چند قرص حل مي شود، از روانپزشك مهلت خواست تا داروها را يك شب ديرتر مصرف كند چرا كه تيم آنها صعود كرده و به فينال رسيده است! آمريكا و انگليس دست كم 8 سال است كه منتظرند گماشتگان آنها در انتخابات بعدي يا پيروز شوند، يا نگذارند انتخابات برگزار شود، يا با تحريم انتخابات به بايكوت حاكميت بپردازند و يا اينكه آشوب راه بياندازند و كفه جمهوري اسلامي در مذاكرات را از اقتدار تهي كنند.
همين جا بايد گفت تحريم هايي كه قرار بوده ائتلاف اپوزيسيون و نفاق جديد را شارژ- دوپينگ - كنند، مختص 6 ماه گذشته نيست. 6 ماه پيش از تحريم هاي ژوئيه امسال يعني دسامبر 2011 (آذر سال گذشته) دور جديد تحريم ها كليد زده شد و البته مسبوق به تحريم هاي خرداد 1389 و قطعنامه 1929 بود.
6- ته كيسه مذاكرات سوراخ است و به همين دليل هر نوع اعتمادسازي از سوي ايران در اين كيسه انباشته نمي شود؛ حتي هنگامي كه مداليته اي با 6 بند در سال 86 تدوين شد و ايران به طور مستند به هر 6 ابهام پاسخ داد، غرب بهانه هاي جديدي تراشيد. اكنون نيز دور جديد مذاكرات با ابهام دستور و چارچوب مواجه است. به تعبير ديگر غرب طفره مي رود از اينكه مشخص كند محل نگراني و اختلاف حقيقي كجاست و در كدام چارچوب حقوقي و فني و عقلاني حل مي شود؟ محل نزاع و اختلاف در مذاكرات مشخص نيست چون نزاع استكبار غرب با اصل ايران و جمهوري اسلامي است. ته اين كيسه را بايد بست. مذاكرات اوپن و فاقد چارچوب هيچ اقتضاي عقلاني ندارد. اعمال تحريم ها بر شدت بي اعتمادي ملت ايران افزوده است و لغو اين تحريم ها- حتي اگر به تمامي انجام شود- صرفا بر داشتن مانع خودساخته غرب است نه امتيازي در ازاي مطالبه مثلا توقف غني سازي 20 درصد.
همچنين بايد متذكر شد طرف غربي متاثر از دولت آمريكاست و دولت آمريكا در اين ميان در قبال تصميم سازي هاي كنگره فاقد كمترين اختيار است. لابي صهيونيست ها، اكثريت كنگره را هدايت مي كند و اوباما حتي اگر هم مي خواست فاقد اراده و اختيار تصميم گيري در سطوح مذاكراتي بود. حلقه تصميم ساز در غرب- صهيونيسم بين الملل- صرفا به خاموش كردن موتور بيداري اسلامي در ايران مي انديشد و با اين فرض حتي اگر ايران همه برنامه هسته اي خود را متوقف مي كرد، فشارها و تحريم ها و تهديدها متوقف نمي شد. با اين وصف برگزاري انتخاباتي باشكوه و توأم با انسجام ملي، رفتاري استراتژيك در برابر بازي غرب است.
محمد ايماني
 


كبريت (گفت و شنود)

گفت: سردبير سابق روزنامه اسرائيلي «جروزالم پست» از اينكه كشورهاي غربي همه نيروهاي خود را در فتنه 88 وارد ميدان كرده بودند ابراز تاسف كرده است.
گفتم: چرا تاسف؟! اتفاقا خيلي هم كار خوبي بود كه همه منافقين جديد و قديم و پنهان و آشكار را به صحنه آوردند و سوزاندند و جزغاله كردند!
گفت: سردبير جروزالم پست مي گويد اگر همه نيروها را به كار نمي گرفتند، در انتخابات آينده ايران قابل استفاده بودند!
گفتم: يارو هرچي يك چوب كبريت رو به قوطي كبريت مي كشيد، روشن نمي شد. يكي ازش پرسيد، اشكالش چيه؟ گفت؛ نمي دونم! چند دقيقه پيش كشيدم روشن شد!
 


در نخستين مقصد از سفر دوره اي آفريقا انجام شد

رايزني هاي صالحي با مقامات ارشد بنين

وزير امور خارجه ايران در نخستين مقصد از سفر دوره اي خود به آفريقا، وارد بنين شد و با مقامات ارشد اين كشور ديدار و گفت وگو كرد.
علي اكبر صالحي در بدو ورود به كوتونو، پايتخت بنين در جمع خبرنگاران با بيان اينكه روابط بين ايران و بنين عميق و به دهه هاي گذشته برمي گردد گفت: در پاسخ به دعوت وزير خارجه بنين به اين كشور آمده ام.
صالحي افزود: ايشان سال گذشته به ايران سفر كرد و در سفر وزير خارجه بنين به تهران موافقتنامه هايي را امضا كرديم كه اميدوارم با اين سفر بتوانيم اين موافقتنامه ها را اجرايي و عملياتي كنيم.
وي با اعلام اينكه اين موافقت ها در زمينه اقتصادي، كنسولي و سياسي است اظهار اميدواري كرد با انجام اين سفر اين موافقت نامه ها به مرحله اجرا درآيد.
صالحي ضمن اعلام اينكه حامل پيام احمدي نژاد به رئيس جمهور بنين است خاطرنشان كرد كه اين پيام هم تبريك به مناسبت انتخاب مجدد رئيس جمهور بنين است و هم دعوت براي سفر وي به ايران.
وزير امور خارجه تصريح كرد: با توجه به اينكه ايران رئيس جنبش غيرمتعهدها و بنين يك عضو مؤثر اين جنبش است اميدواريم با سفر مقامات دو كشور بتوانيم در جهت تقويت نم تلاش كنيم و هم رئيس جمهور بنين به ايران بيايد و هم رئيس جمهور ايران به بنين سفر كند.
صالحي در اين سفر با «نصيرو آريفاري» همتاي بنيني خود ديدار و گفت و گو كرد.
وزير خارجه بنين در اين ديدار تصريح كرد: ايران به عنوان يك قدرت منطقه اي كه قادر به حل و فصل و مديريت مسائل منطقه است و همچنين به عنوان رئيس جنبش غيرمتعهدها نيز مي تواند سطح روابط ديپلماتيك ميان كشورها را ارتقاء دهد.
او با رد تهديد، خشونت و جنگ تحميلي به بهانه حل مشكلات كشورها، از ابتكار جمهوري اسلامي ايران براي ايجاد شرايط گفت و گو در جهت حل بحران سوريه تقدير كرد و گفت: مواضع و سياست هاي ايران كه مبتني بر كمك به حل و فصل مشكلات منطقه و برقراري صلح است قابل تجليل و تقدير است.
آريفاري باكو با اشاره به بيانات ارزشمند مقام معظم رهبري در اجلاس سران نم در تهران كه سران كشورهاي حاضر در اجلاس را تحت تأثير قرار داد، گفت: ما معتقديم برخلاف جوسازي ها جمهوري اسلامي ايران به دنبال انرژي هسته اي صلح آميز است.
صالحي نيز در اين ديدار با اشاره به توافقات همكاري ميان دو كشور اظهار كرد: بايد با ايجاد بسترهاي لازم براي توسعه روابط مردمي دو كشور، ارتباط و رفت و آمدهاي مردمي را ارتقاء دهيم.
وي همچنين در اين راستا بر اهميت روابط و همكاري هاي پارلماني تأكيد كرد و همكاري در چارچوب سازمان ها و مجامع منطقه اي و بين المللي از جمله سازمان همكاري اسلامي، جنبش غيرمتعهدها و اتحاديه آفريقا از ديگر زمينه هاي مهم همكاري توصيف كرد.
وزير امور خارجه كشورمان تصريح كرد: كشور بنين به عنوان رياست اتحاديه آفريقا مي تواند نقش مهمي در تحولات و مسائل بين المللي ايفا كند.
همچنين صالحي با «توماس يايي بوني» رئيس جمهور اين كشور نيز ديدار و گفت و گو كرد.
راه هاي گسترش مناسبات جمهوري اسلامي ايران و كشور آفريقايي جمهوري بنين، مسائل منطقه اي و بين المللي از جمله محورهاي مهم مورد مذاكره ميان وزير امور خارجه كشورمان و رئيس جمهوري بنين اعلام شده است.
طبق اخبار منابع ديپلماتيك صالحي در اين سفر دوره اي به قاهره نيز سفر خواهد كرد. رايزني درباره تحولات سوريه از اهداف اين سفر است.
 


در ادامه سفر منطقه اي صورت گرفت

رايزني هاي ديپلماتيك جليلي در كابل

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در ادامه سفر منطقه اي خود به افغانستان با مقامات اين كشور پيرامون راه هاي گسترش روابط دوجانبه و تامين ثبات و امنيت در افغانستان رايزني كرد.
حامد كرزاي رئيس جمهور افغانستان در ديدار سعيد جليلي كه عصر روز شنبه در كاخ رياست جمهوري افغانستان انجام شد گفت: افغانستان و ايران 2 كشور برادر، همزبان و هم فرهنگ بوده و سرنوشت مشترك دارند.
دفتر رياست جمهوري افغانستان با انتشار بيانيه اي اعلام كرد: دبير شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران نيز در سخناني گفت كه روابط ميان افغانستان و ايران بي نظير بوده و هر 2 كشور تاريخ و فرهنگ مشترك دارند.
جليلي تصريح كرد كه ما خواستار آن هستيم تا روابط ميان افغانستان و جمهوري اسلامي ايران نهادينه شود.
در اين ديدار هر 2 طرف ضمن موافقت بر آغاز نشست هاي 3 جانبه ميان افغانستان، ايران و هند، بر ادامه همكاري ها، تقويت نهادها و انتقال تجارب ميان ايران و افغانستان، تاكيد كردند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان همچنين در ديدار با «رنگين دادفر سپنتا» همتاي افغان خود خواستار گسترش همكاري هاي دوجانبه براي ايجاد ثبات و آرامش در منطقه شد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران در اين ديدار گفت: ثباتي كه در افغانستان بدست آمده، در تاريخ اين كشور بي نظير است و اين حالت بايد تقويت شود و ايران آماده هر نوع همكاري در اين زمينه است.
در ادامه دو طرف در خصوص همگرايي هاي منطقه اي در درازمدت مطالبي را عنوان كرده و تاكيد كردند: روابط اقتصادي و فرهنگي بين 2 كشور و كشورهاي منطقه بايد تقويت شود و به معاونان خود دستور دادند تا در خصوص آينده روابط امنيتي و اقتصادي تهران و كابل گفت وگو كنند.
 


بررسي آخرين تحولات سوريه در سفر فرستاده ويژه دمشق به تهران

فيصل مقداد قائم مقام وزير خارجه سوريه روز شنبه در ديدار با دكتر علي اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان در تهران، با تلاش ايران براي پايان دادن به بحران سوريه را مورد ستايش و قدرداني قرار داد.
قائم مقام وزير خارجه سوريه در اين ديدار گزارشي از آخرين تلاش ها و تحركات ديپلماتيك كشورش از جمله سفر اخيرش به مسكو و همچنين ديدار اخير اخضر ابراهيمي نماينده دبيركل سازمان ملل در امور سوريه از دمشق را ارائه نمود.
وي همچنين از تلاش هاي جمهوري اسلامي از جمله طرح شش ماده اي كشورمان براي پايان دادن به بحران سوريه تشكر كرد و آن را نشانه اهتمام ايران به مسائل منطقه و مسلمانان و بيانگر نقش تهران در ثبات و استقرار صلح در منطقه قلمداد نمود.
دكتر صالحي نيز در اين ديدار بر موضع ثابت و اصولي جمهوري اسلامي ايران در حمايت از كشور و مردم سوريه براي برون رفت از شرايط كنوني تاكيد و خاطرنشان كرد: تصميم گيري در مورد آينده سوريه بر عهده مردم اين كشور است و جمهوري اسلامي همواره هرگونه مداخله خارجي در امور كشورهاي مستقل از جمله سوريه را محكوم مي كند.
وي همچنين خاطرنشان كرد كه با توجه به اعلام آمادگي دولت سوريه بر گفت و گو و راه حل سياسي بر برون رفت از بحران، مسئوليت ادامه بحران بر عهده طرف هايي است كه با گفت و گو و راه حل سياسي مخالفت مي نمايند.
وزير امور خارجه ايران ابراز اميدواري كرد با همكاري و تعامل سازنده بين كشورهاي تاثيرگذار در منطقه، شاهد بازگشت ثبات و آرامش به سوريه باشيم.
 


مهمانپرست:

هدف ناتو از استقرار پاتريوت در تركيه حفاظت از رژيم صهيونيستي است

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان اعلام كرد استقرار سامانه دفاع موشكي پاتريوت در خاك تركيه در راستاي حفاظت و حمايت از رژيم صهيونيستي است.
«رامين مهمانپرست» در گفت وگو با شبكه خبري المنار درباره استقرار سامانه دفاع موشكي ناتو در خاك تركيه گفت: من چندي پيش به تركيه سفر كردم و با تعدادي از مقامات اين كشور ديدار و گفت وگو داشتم و ترك ها معتقد بودند كه احتمال درگيري نظامي ميان تركيه و سوريه وجود دارد و اين سامانه با اين هدف در خاك تركيه مستقر شده تا بتواند از اين كشور در مقابل موشك هاي سوريه حمايت كند.
مهمانپرست افزود: اما ايران اعتقاد دارد كه كشورهاي غربي و ناتو اين سامانه را با هدف پشتيباني از رژيم صهيونيستي در تركيه مستقر كرده است تا در صورتي كه اسرائيل اقدام به ماجراجويي نظامي عليه ايران كرد و ايران نيز به اين اقدام واكنش نشان داد، كشورهاي غربي بتوانند به كمك اين سامانه موشكي به پشتيباني اين رژيم بپردازند.
سخنگوي وزارت امور خارجه ايران ادامه داد: تركيه در هيچ عمليات نظامي عليه ايران مشاركت نخواهد كرد و اجازه نمي دهد تا از حريم هوايي اين كشور عليه جمهوري اسلامي ايران استفاده شود اما ايران معتقد است كه كنترل سامانه دفاع موشكي و موشك هاي پاتريوت در دست ترك ها نبوده و ناتو و كشورهاي غربي بر اين سامانه سيطره و كنترل دارند.
 


قاضي سراج خبر داد

جزئيات جديدي از پرونده فساد بزرگ بانكي

قاضي رسيدگي كننده به پرونده فساد بزرگ بانكي با اعلام اينكه تاكنون 12 پرونده مرتبط با اين پرونده رسيدگي شده است، گفت: 5 پرونده ديگر از فساد بزرگ بانكي در نوبت رسيدگي هستند.
ناصر سراج رئيس شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامي اظهار كرد: از زمان طرح پرونده فساد بزرگ مالي تاكنون، به 12 پرونده كه با صدور قرار مجرميت و كيفرخواست به دادگاه ارسال شده، رسيدگي و احكام متهمان نيز صادر شده است.
قاضي رسيدگي كننده به پرونده فساد بزرگ مالي يادآور شد كه پرونده نخست، داراي 39 متهم بود كه كليه اتهامات اين متهمان مورد رسيدگي قرار گرفت و منجر به صدور حكم شد. اين پرونده ها پس از ابلاغ آراي صادره، با اعتراض متهمان هم اكنون در مرحله تجديد نظر خواهي است.
سراج در گفت وگو با ايسنا خاطرنشان كرد: در مجموع از 17 پرونده ارسال شده به دادگاه، 12 پرونده با متهمان متعدد مورد رسيدگي قرار گرفته است و رسيدگي به پرونده هاي ساير متهمان همچنان در شعبه اول دادگاه انقلاب ادامه دارد و در نوبت رسيدگي است.
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 30002323
¤ اگر اين تعطيلي ها ادامه پيدا كند دانش آموزان كه ضرر مي كنند هيچ به اقتصاد كشور هم آسيب مي رسد. بايد براي حل مشكل آلودگي تهران بزرگ فكر اساسي كرد.
رضايي
¤ هر تعطيلي در پايتخت روزانه800 ميليارد تومان به اقتصاد كشور ضرر مي زند از اين مبلغ 600 ميليارد تومان سهم تعطيلي شهر تهران است و 200 ميليارد تومان ضرر در شهرهاي بزرگ ديگر است. دو روز كه تعطيل شود نزديك به 2 هزار ميليارد تومان به اقتصاد كشور ضرر مي خورد. طي اين سالها كه هوا بر اثر سرما راكد بوده و حالت وارونگي اتفاق افتاده و دولت چند روز را تعطيل كرده و از اين تعطيلات ضرر زيادي به مردم و اقتصاد وارد شده است بايد اين پول صرف رفع آلاينده ها شود تا بخش زيادي از مشكلات حل شود.
اصغر پورصفري، محمود سعيدي
¤ كساني كه قانون زوج و فرد تردد اتومبيل در تهران را از در منزل قرار داده اند بايد فكري براي سرويس مدارس شهروندان بكنند. اولياي اين بچه ها چگونه فرزندانشان را به مدرسه برسانند؟
8397---0912
¤ مسئولين كميته اضطرار آلودگي هوا كه تصميم به تعطيلي مراكز اداري كشور مي گيرند به اين موضوع هم توجه داشته باشند كه اين نوع تعطيلي ها به طور طبيعي باعث تضييع حق نيروهاي شيفتي مثل ما مي شود. چون تاكنون بدون برخورداري از مزاياي ويژه از هيچ يك از اين تعطيلات نتوانسته ايم بهره مند شويم.
4761--0912
¤ تمام نامگذاري هايي كه هر سال توسط رهبر معظم انقلاب صورت مي گيرد در جهت نهضت خدمات رساني به مردم بوده است. بنابراين از مسئولين انتظار مي رود براي خدمات رساني هرچه بيشتر به مردم از حاشيه هايي كه به وحدت كلمه آسيب مي زند دوري جسته و در پرتو احترام به قانون مي توانند به معيشت مردم بپردازند.
گودرزي
¤ رژيم كودك كش صهيونيستي كه با به شهادت رساندن دانشمندان هسته اي كشورمان عروسي گرفته بود فكر نمي كرد با موشك هاي فجر اين سيلي محكم را بخورد. الان هم به چند كشور همسايه و شيخ نشين حاشيه خليج فارس هشدار مي دهيم به خاطر كارهايي كه عليه مقاومت مرتكب مي شوند يك روزي بهاي سنگين آن را خواهند پرداخت.
8847---0919
¤ دو ماه وقفه در اجراي طرح رياضت اقتصادي به منظور برون رفت آمريكا از سقوط اقتصادي به معناي توطئه و جنگ افروزي شيطان بزرگ در نقطه اي از جهان براي فروش تسليحات است. بايد هوشيار بود و ديگران را نيز هوشيار كرد كه در گرداب استكبار گرفتار نشوند. چرا كه شمارش معكوس فروپاشي اقتصاد غرب آغاز شده است.
محمودي
¤ دلاور مردان نيروهاي مسلح تاكنون دو گونه از پهپادهاي متجاوز آمريكايي را به دام انداختند. اين پهپادها سه مدل است كه بسيار مهم و مطرح مي باشد و تمام اين جنايتهايي كه در افغانستان و پاكستان انجام مي شود توسط اين پهپادها است. خواهش دارم كه دلاورمردان پدافند ما در سپاه و ارتش از هر طريق ممكن اين پهپادها را به دام اندازند. چون مردم مي بينند كه چگونه اين هواپيماها مردم بي گناه در كشورهاي ديگر را به خاك و خون مي كشند.
آرش كياني
¤ آقاي حسن روحاني كه در ايام فتنه سكوت اختيار كرده بود گفته است درشت گويي در سياست خارجي معنا ندارد. اگر چنين است اين سخن جاودانه حضرت امام خميني(ره) كه فرمودند: آمريكا هيچ غلطي نمي تواند بكند و ما آمريكا را زير پا مي گذاريم آيا درشت گويي هست يا خير و موضع ايشان در اين مورد چيست؟
4867---0919
¤ از مسئولان رسانه ملي و جرايد تقاضا داريم اساتيد اخلاق را قبل از فقدان شان به مردم معرفي كنند تا مردم با اين بزرگواران در زمان حيات آشنا شوند نه پس از اينكه از دنيا رفتند.
يك شهروند
كيهان: با طلب علو درجات براي استاد بزرگ اخلاق حضرت آيت ا حاج آقا مجتبي تهراني، خداوند را شاكريم كه در سال هاي اخير صفحه معارف روزنامه مفتخر به درج برخي از دروس اخلاق اين مرد بزرگ و ديگر بزرگان بوده است.
¤ از سال 58 تا 74 در تمام مناطق عملياتي و جنگي حضور داشته ام اكنون هم كه مريض و پير شده ام كسي حالم را نمي پرسد و يادي از ما ايثارگران نمي كند. با اين حال پشيمان نيستم و حاضرم جان ناقابل خودم را فداي رهبر عزيزم كنم.
9253---0939
¤ سازمان تامين اجتماعي اكثر داروهاي توليد داخل را تحت پوشش بيمه قرار نمي دهد. جالب اينكه اين كار را در سالي كه به نام سال حمايت از كار و سرمايه ايراني و حمايت از توليد ملي نامگذاري شده انجام مي دهد!
7726---0914
¤ در منطقه 16 شهرداري دو كارگاه ريخته گري وجود دارد كه دود كوره آنها از فاصله چند كيلومتري قابل مشاهده است. انتقال اين مراكز آلوده كننده محيط زيست به بيرون از شهر اولويت دارد.
0590---0919
¤ لطفا گزارشي از بيمارستان [...] تجريش تهيه كنيد. برخي از پرسنل و پرستاران اين بيمارستان همه به دليل حقوق كم از زير كار شانه خالي مي كنند و مسائل بهداشتي اصلا رعايت نمي شود. اين وضعيت در اورژانس خيلي اسفناك است.
0118---0912
¤ مسئولين كميته امداد حضرت امام خميني(ره) براي افزايش ايمني صندوق هاي صدقات نصب شده در خيابان هاي شهر فكري بكنند. هر شب شاهد خالي كردن بعضي از صندوق ها توسط عده اي معتاد ميله به دست هستيم.
1836---0938
¤ در شهرك شهيد بهشتي واقع در بزرگراه شهيد بابايي هرگاه اختلافي بين مديريت شهرك، شركت آب و فاضلاب و شهرداري به وجود مي آيد فلكه آب شهرك را از بيرون قطع و آب را روي ساكنين شهرك مي بندند. در حال حاضر چون آب قطع است موتورخانه نيز كار نمي كند خلاصه سرما آپارتمان ها را برداشته و هيچ راه ديگري براي گرم كردن خانه نداريم.لطفا بنويسيد ساكنين را قرباني اختلاف في ما بين خود نكنند. خدا را خوش نمي آيد.
رباني
پاسخ وزارت آموزش و پرورش
در پاسخ به مطلب مندرج در مورخ 11/9/91 با عنوان «مدارس نمونه دولتي بدون اينكه هيچ تغييري در كيفيت آموزش خود بدهند، شهريه را 40 درصد افزايش داده اند، به اطلاع مي رساند، در دبيرستانه نمونه دولتي مبلغي به عنوان شهريه دريافت نمي گردد، مگر با درخواست اولياي دانش آموزان و به استناد بند 4 ماده 11 قانون شوراهاي آموزش و پرورش مصوب مجلس شوراي اسلامي با هدف بهره وري بيشتر آموزشي و پرورشي و زمينه سازي براي رفع نارسايي هاي آموزشي دانش آموزان، ادارات كل آموزش و پرورش استانها مي توانند با رعايت آيين نامه نحوه ارايه خدمات آموزش و پرورش فوق برنامه در مدارس دولتي مصوب 620 شوراي عالي آموزش و پرورش، به واحدهاي آموزشي دولتي دوره متوسطه در مناطق تابعه اعلام تا نسبت به برگزاري انواع كلاس هاي تقويتي، جبراني و آمادگي كنكور حسب نياز دانش آموزان اقدام نمايند. در ضمن طي بخشنامه اي با شماره 128092/400 مورخ 14/6/1390 به استانها موضوع مورد نظر اطلاع رساني شده است.
 


دستور العمل BBC به اصلاح طلبان انتخابات را براي حاكميت پر هزينه كنيد! (خبر ويژه)

6ماه مانده تا انتخابات رياست جمهوري ايران، شبكه دولتي انگليس تكليف اپوزيسيون و موتلفان اصلاح طلب آنها را مشخص كرد.
بي بي سي با مرور اين واقعيت كه تحريم انتخابات تجربه شكست خورده اي است و از آن طرف هم نظام، مخالفان را به حاكميت راه نمي دهد، خواستار نام نويسي نامزدهاي در معرض ردصلاحيت و هزينه تراشي براي حاكميت شد!
وبسايت بي بي سي در تحليلي كه توسط يكي از عناصر فراري نگاشته شده، تصريح مي كند: فرض كنيم كه انتخابات بايد تحريم شود، اما كدام مراحل آن بايد تحريم شود؟ واقعيت هاي ميزان مشاركت اين است كه ميزان مشاركت در انتخابات رياست جمهوري هميشه بيش از انتخابات مجلس بوده است (در آمريكا هم ميزان مشاركت در انتخابات رياست جمهوري هميشه 10 تا 20 درصد بيشتر از انتخابات كنگره است). ميزان مشاركت در انتخابات مجلس ايران از 51 تا 71درصد متفاوت بوده است. كمترين ميزان مشاركت مردم در انتخابات رياست جمهوري متعلق به دو دوره كانديداتوري هاشمي رفسنجاني است كه 55 و 51 درصد مردم شركت كردند. پس از هاشمي كه انتخابات رقابتي- البته ميان جناح هاي داخلي رژيم- شد، ميزان مشاركت افزايش يافت. در انتخابات دوم خرداد 1376، ميزان مشاركت به 92/79 درصد و در سال 80 به 67 درصد رسيد. سال 84 اين رقم 63 درصد و سال 88 معادل 85درصد بود. در عين حال قرار است انتخابات شوراهاي شهر و روستا همزمان با انتخابات رياست جمهوري برگزار شود. همين امر نيز موجب افزايش شركت كنندگان در انتخابات رياست جمهوري خواهد شد.
بي بي سي مي افزايد: در انتخابات مجلس نهم در سال گذشته، 2/64درصد مردم شركت كرده اند (برخي از كارشناسان ميزان مشاركت واقعي را حدود 55درصد به شمار آورده اند). اگر در انتخابات رياست جمهوري آينده 10 درصد به اين ميزان مشاركت افزوده شود، با 65 تا 75 درصد مشاركت مواجه خواهيم بود.
شبكه دولتي انگليس با اين اوصاف تحريم انتخابات را ناممكن مي شمارد و حال آن كه از جمله در انتخابات مجلس سال گذشته خواستار تحريم انتخابات شده بود. بي بي سي با صدور دستور العمل، خواستار «هزينه مند كردن انتخابات به جاي برگزاري با آرامش و بدون دردسر آن»! شد و نوشت: ساختار حقوقي و حقيقي جمهوري اسلامي كنوني، همان ساختار سال 1388 است. همه دلايل محكمي كه اينك عليه انتخابات وجود دارد، در انتخابات 84 و 88 هم وجود داشت. با اين همه، كانديداتوري موسوي و كروبي به سود جمهوري اسلامي تمام نشد. پرسش اين است كه چگونه مي توان انتخابات رياست جمهوري را براي جمهوري اسلامي پرهزينه كرد؟ به تعبير ديگر، چگونه مي توان از فرصت انتخابات به سود جنبش دموكراسي خواهي [اسم مستعار جريان برانداز] استفاده كرد؟ تحريم انتخابات يك نوع هزينه مند كردن است، اما پرسش اين است كه آيا كل هزينه بايد فقط و فقط به تحريم انتخابات محدود و منحصر شود؟
شبكه دولتي انگليس كه به طور ويژه به تبليغ طيف تندروي جبهه اصلاحات مي پردازد، در ادامه اين تحليل با بيان اينكه حاكميت هزينه فراواني بابت اصلاح طلبان پرداخت كرد، تصريح مي كند: مخالفت حاكميت با نامزدي چهره هاي شاخص اصلاح طلب از زبان آيت الله جنتي بيان شد آيت الله خامنه اي نيز گفته است: «كساني كه سردمدار و تريبون دار فتنه 88 بوده اند، تا وقتي توبه نكنند، حق بازگشت به مجموعه نظام را ندارند». آيت الله علم الهدي سران فتنه را ياغي خوانده كه بايد محاكمه شوند. عباس عبدي- از چهره هاي شاخص وفادار به مشي اصلاح طلبي- هم گفته كه نامزدي محمد خاتمي « در شرايط كنوني از سوي حكومت به معناي مقابله جويي تلقي خواهد شد و اين برخلاف خط مشي اصلاح طلبي است و ترديد ندارم كه آقاي خاتمي هم چنين نخواهد كرد، و اگر هم چنين كند، از خط مشي خود عدول كرده و وارد فاز جديدي شده است.»
بي بي سي مي نويسد: كانديداتوري چهره هاي شاخص - مانند محمد خاتمي، عبدالله نوري، موسوي خوئيني ها و...-برخلاف خواست آيت الله خامنه اي است. او به دنبال آرامش مطلق طي ماه هاي آينده است و اختلاف افكني تا روز برگزاري انتخابات را «خيانت به كشور» به شمار آورده است. كانديدا شدن اين چهره ها به معناي تحرك هزينه دار است. رد صلاحيت آنان نيز هزينه مند است. هدف اين است كه اينها كانديدا نشوند و انتخاباتي آرام با حضور گسترده مردم برگزار شود. تحريم انتخابات يك موضوع است، و تن دادن به خواست حاكميت براي انتخاباتي بدون نامزداني كه ردصلاحيت شان هزينه زيادي دارد، موضوعي ديگر است. شبكه دولتي انگليس در پايان با انتقاد از اظهارات عباس عبدي نوشت: به كدام دليل نامزد شدن چهره هاي شاخص اصلاح طلب «برخلاف خط مشي اصلاح طلبي است»؟ حتي تحريم انتخابات هم عملي اصلاح طلبانه است، نه خشونت آميز و براندازانه.

 


اولين چراغ براي حسن روحاني را اين حزب روشن كرد (خبر ويژه)

سخنگوي حزب اعتدال و توسعه گفت: اعتقاد دارم حسن روحاني با توجه به سابقه كاري بهترين گزينه براي تصدي پست رياست جمهوري آينده است.
«غلامعلي دهقان» در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، گفت: اين تشكل سياسي براي ورود به مقوله «انتخابات» كه با امنيت ملي كشور در ارتباط است اهميت فراواني قائل بوده و تمام تلاش خود را به كار خواهد بست تا گزينه اي را مطابق با شاخص هاي نظام براي انتخابات رياست جمهوري به مردم معرفي كند.
دهقان تصريح كرد:حزب اعتدال و توسعه معتقد است رئيس جمهور آينده بايد براي مسائل اقتصادي اهميت ويژه اي قائل شود و در حوزه بين الملل نيز با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري براساس حكمت، عزت و مصلحت عمل كند.
وي خاطرنشان كرد: اعتقاد دارم در شرايط فعلي حسن روحاني با توجه به سابقه كاري بهترين گزينه براي تصدي پست رياست جمهوري است.
نام حسن روحاني طي چند انتخابات اخير معمولاً در گمانه زني ها مطرح شده اما معمولاً به واقعيت نپيوسته است.
وي دبير شوراي عالي امنيت ملي در دوره اصلاحات بود وپيش از آن نيز مورد اعتماد رئيس دولت سازندگي قرار داشت. وي در عين حال عضو جامعه روحانيت بوده اما به مرور، فاصله وي با اين جامعه به اعتبار نگرش سياسي بيشتر شده است. در برخي گمانه زني ها، نام حسن روحاني در كنار نام ناطق نوري به عنوان نامزدهاي طرح هاشمي براي دولت ائتلافي مطرح مي شود.
حزب اعتدال و توسعه تا چند سال پيش از سوي نوبخت مديريت مي شد اما در سال هاي اخير با تحولاتي مواجه شده است. برخي اعضاي اين حزب به حسن روحاني در مركز تحقيقات استراتژيك (وابسته به مجمع تشخيص مصلحت) نزديك هستند.
 


پيام انقلاب 1979 ايران امروز در آمريكاي لاتين شنيده مي شود (خبر ويژه)

ملت هاي آمريكاي لاتين طرفدار ايران شده اند.
روزنامه اسپانيايي «قرن21» در گزارشي با مضمون فوق نوشت: ايران درصدد افزايش متحدان خود است و نياز به پشتيبانان جديدي عليه آمريكا دارد و اين در حالي است كه برخي از جمهوري هاي آمريكاي لاتين نيز كه خواهان داشتن جهاني چند قطبي هستند با نزديك شدن به تهران مي خواهند با آمريكا كه از آنها مي خواهد تحت فرمانش باشند، مبارزه كنند.
اين روزنامه با بيان اينكه آمريكا نسبت به رابطه ضد امپرياليستي تهران با كشورهاي آمريكاي لاتين سوءظن داشته، تصريح كرد: «باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا دو هفته پيش قانوني را تصويب كرد تا براساس آن، واشنگتن با پيشرفت هاي ديپلماتيك ايران در آمريكاي لاتين مقابله كند.
روزنامه اسپانيايي يادآور شد: ايران بازيگري بود كه تا چند سال پيش تقريباً در آمريكاي جنوبي حضور نداشت اما اكنون در 11كشور آن شامل مكزيك، كوبا، نيكاراگوئه، ونزوئلا، اكوادور، شيلي، بوليوي، آرژانتين، اروگوئه، كلمبيا و برزيل سفارتخانه دارد و محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري آن نيز چندين سفر به اين منطقه داشته و ميزبان سران كشورهاي عضو پيمان آلبا بوده است.
اين روزنامه خاطر نشان كرد: چيزي كه اكنون بطور جدي كاخ سفيد را نگران كرده، همين نفوذ فزاينده ايران در منطقه و تلاش براي ايجاد يك ائتلاف ضد امپرياليستي در آمريكاي لاتين است.
روزنامه قرن 21 مي افزايد: ايران در طول قرن ها كشور ابرقدرتي بود اما در دوره پهلوي به خدمتگزار آمريكا تبديل شد تا آنكه انقلاب اسلامي و مردمي اين كشور در سال 1979 ميلادي طومار سلطنت را درهم پيچيد. پس از آن آمريكا و متحدانش از طريق حمايت تسليحاتي و تشويق صدام به جنگ عليه ايران كوشيدند، انقلاب ايران را نابود كنند. اما طي دهه اخير با دست خود و بصورت نظامي دو دشمن قسم خورده ايران را در عراق و افغانستان سرنگون كرد. به دنبال اين اشتباه بزرگ، نفوذ ايران رو به گسترش گذاشت.
براساس اين گزارش قانوني را كه اخيراً «باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا با هدف محدود كردن نفوذ ايران در آمريكاي لاتين امضا كرد، توسط صهيونيست ها طراحي و پيگيري شده است.
روزنامه قرن 21 مي نويسد: اين پروژه از سوي سازمان صهيونيستي آمريكا (زوا) مورد حمايت سياسي و پشتيباني مالي قرار گرفته و اعضاي شناخته شده آن همچون «شلدون آدلسون» سرمايه دار آمريكايي، «ران توروسيان» كارشناس بحران و «ايروينگ مسكويتز» شركت داري كه شركتي را با همين نام راه اندازي كرده است، از آن ستايش كرده اند. سازمان صهيونيستي مذكور بيش از 200 هوادار خود را براي اطمينان از اينكه آراي كافي را در ميان نمايندگان كنگره و سناي آمريكا براي تصويب قانون مقابله با ايران در نيمكره غربي بدست خواهد آورد، بسيج كرده بود.
 


ايران حملات سايبري آمريكا را با قدرت تلافي مي كند (خبر ويژه)

آمريكا با سرمايه گذاري 110 ميليون دلاري درصدد تداوم جنگ سايبري عليه ايران است اما ايران هم دست روي دست نگذاشته است.
پايگاه خبري صداي روسيه در گزارشي كه به مرور حملات سايبري طي چند سال اخير عليه ايران اختصاص داشت، نوشت: اسرائيل و آمريكا در حملات سايبري عليه ايران فعال هستند. براساس نتيجه گيري متخصصان برنامه هسته اي در حال حاضر يك گروه مخرب متشكل از 4 نوع ويروس براي خرابكاري فعال هستند تا به ساختار اقتصاد ايران و برنامه هسته اي آن آسيب بزنند اما ايران نيز دست روي دست نگذاشته و يك برنامه قدرتمند دفع خطرات و حملات سايبري را طراحي كرده است.
براساس اين گزارش، دو شركت بزرگ خدمات سايبري در دنيا لابراتور «كاسپرسكي» روسيه و «سيمانتك» ايالات متحده سال گذشته با بررسي و آناليز ويروس رخنه كرده به تأسيسات ايران به اين نتيجه رسيدند كه جنگ سايبري عليه ايران درحال انجام است. يكي از اين ويروس ها «Flame» نام داشت. لابراتوار كاسپرسكي پس از آناليز ويروس بدافزار «Flame» اعلام كرد كه اين ويروس براي نفوذ در شبكه هاي كامپيوتري ايران و دريافت و ارسال اطلاعات محرمانه طراحي شده بود. متخصصان ايراني همچنين در سال 2012 موفق شدند حمله ويروسي به نام استاكس نت را مهار كنند كه هدف آن از كار انداختن سيستم كنترل و مديريت سانتريفيوژهاي غني سازي اورانيوم بود.
صداي روسيه افزود: ايران نيز در واكنش به اين حملات دست روي دست نگذاشت و در پاسخ به اين حملات، اقدام به نفوذ در ساختارهاي نفتي و گازي عربستان سعودي و قطر نمود. در آگوست سال 2012 ميلادي، دو شركت سعودي «آرامكو» عربستان و «راسگاز» قطر، مورد حملات سايبري ايران قرار گرفتند. اين اقدامات ايران را مي توان هم حمله و هم دفاع ناميد.» به گزارش صداي روسيه، حملات ويروس ايراني با نام «شامون»، به عربستان و قطر خلاصه نشده و ايالات متحده را نيز در برگرفت. اين ويروس با هك كردن سايت هاي بيش از 30 بانك آمريكايي، تمامي اطلاعات و فايل هاي 30 هزار رايانه را به كلي پاك نمود. به گفته «لئون پانه تا»، اين مخرب ترين حمله سايبري به سوي بخش ها و سازمان هاي خصوصي ايالات متحده تا به امروز مي باشد. براساس برخي برآوردها، انهدام اخير پهپاد اسرائيلي توسط حزب الله نيز در حقيقت توسط متخصصان ايراني در پايگاهي سري در جنوب بيروت صورت گرفت.
اين گزارش مي افزايد: ايران به سرعت در حال ساخت سيستم حفاظت ضدويروس براي دفاع در برابر حملات سايبري دشمنان است. ايران به فكر ساخت شبكه اينترنت ملي افتاد. اين شبكه به طور كامل از شبكه جهاني جدا بوده و امكان نفوذ و خرابكاري را به صفر مي رساند. امروزه فاز اول اين پروژه به راه افتاده است و در آن تمامي سازمان ها از شبكه جهاني اينترنت قطع و به شبكه ملي وصل شده اند. به نظر مي رسد كه تا ماه مارس 2013 ميلادي [2ماه ديگر] اين شبكه به طور كامل راه اندازي شود.
صداي روسيه خاطر نشان كرد: در تاريخ 17 اكتبر 2012 ميلادي، ملاقاتي ميان متخصصان و روساي سازمان پروژه هاي تحقيقاتي پيشرفته دفاعي ايالات متحده «DARPA» در اين سازمان برگزار شد. اين افراد پيشنهاداتي مبني بر ايجاد تحول در جنگ هاي سايبري ارائه دادند. بدين ترتيب در پايان اين ديدار، پروژه «ايكس» با بودجه 110 ميليون دلاري به تصويب رسيد. اين مبلغ صرف راه اندازي و برنامه ريزي كرم هاي رايانه اي فوق پيشرفته و به منظور آسيب به برنامه هاي كاربردي، كنترل فوق پيشرفته سيستم ها و تهيه نقشه كاملي از نقاط سايبري مورد هدف خواهد شد.
«داريل كيمبال» رئيس انجمن كنترل تسليحات نظامي ايالات متحده هشدار مي دهد كه اين اقدام مي تواند ديگر كشورهاي دنيا را نيز براي انجام پروژه هاي مشابه تحريك كند.
براي مثال امروزه ارتش 12 كشور از 15 قدرت برتر نظامي دنيا مجهز به برنامه هاي جنگ سايبري هستند.
در پايان اين گزارش آمده است: چندي پيش آمريكا، 3 كشور روسيه و ايران و چين را به عنوان مهمترين دشمنان خود در فضاي مجازي ذكر كرد. ناتو نيز پيش بيني كرده روسيه و چين در آينده، به دشمنان سايبري آمريكا تبديل خواهند شد.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10