(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 18  دی  1391 - شماره 20400

اعتراض بحريني ها به احكام فرمايشي دادگاه هاي آل خليفه
ناخشنودي اكثر فرانسوي ها از سياست اقتصادي اولاند
چها رسوي پنج قاره
رئيس جمهور سوريه: از مقاومت دست نمي كشيم
طرح تازه بشار اسد خبر اول دنيا
پاتك «ضد فساد»!
رئيس مجلس ونزوئلا در مقام خود ماند
بازتاب سخنراني مهم بشار اسد در رسانه هاي خارجي
دولت جديد مصر رسما آغاز به كار كرد
در اعتراض به حملات پهپادها هزاران پاكستاني پرچم آمريكا را به آتش كشيدند
رئيس جمهور اكوادور از طرح سيا براي ترورش پرده برداشت
مخالفت حزب مالكي با برگزاري جلسه فوق العاده پارلمان عراق
تجمع همبستگي با دولت سوريه در تونس


اعتراض بحريني ها به احكام فرمايشي دادگاه هاي آل خليفه

هزاران بحريني در اعتراض به حكم دستگاه قضايي براي عاملان شكنجه و قتل مردم تجمع كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر، هزاران معترض بحريني در اعتراض به حكم هاي سبكي كه دادگاه براي عاملان شكنجه و قتل مردم بي گناه صادر كرده است در غرب منامه تظاهرات كردند.شركت كنندگان در اين تجمع اعتراضي پرچم هاي بحرين و تصاوير شهدا و بازداشت شدگان را در دست داشتند و روحانيون و نمايندگان نيروهاي سياسي مخالف در پيشاپيش تجمع كنندگان بودند.معترضان از سياست فرار از مجازات و نحوه تعامل دستگاه قضايي با عاملان قتل و شكنجه انتقاد و تاكيد كردند مجازات نكردن قاتلان ملت باعث افزايش خشونت عليه مردم بي گناه خواهد شد.در همين رابطه نماينده پارلمان بحرين از سياست سركوب نيروهاي امنيتي رژيم آل خليفه انتقاد كرد.وي اظهار داشت، نيروهاي امنيتي بحرين تحت حمايت عربستان تظاهرات مسالمت آميز مردم بحرين را به شدت سركوب مي كنند.
 


ناخشنودي اكثر فرانسوي ها از سياست اقتصادي اولاند

نتايج يك نظرسنجي نشان مي دهد 75 درصد فرانسويان به وعده اصلي «فرانسوا اولاند» مبني بر بهبود وضعيت اشتغال اميدي ندارند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، موسسه نظرسنجي «ايفوپ» روز يكشنبه نتايج نظرسنجي خود درخصوص عملكرد «فرانسوا اولاند»، رئيس جمهور سوسياليست فرانسه را در زمينه «ايجاد اشتغال» منتشر كرد. براساس اين گزارش فقط 25 درصد از شركت كنندگان در اين نظرسنجي نسبت به تحقق اين وعده اميدوارند و 75 درصد بقيه اعلام كرده اند در سال 2013 اولاند نخواهد توانست به وعده خود عمل كند.اولاند كه ارديبهشت ماه سال جاري با موج سواري بر روي سياست هاي رياضت اقتصادي ساركوزي توانست پيروز انتخابات شود، اكنون خود به يكي از مجريان و رهبران اصلي اجراي چنين سياست هايي تبديل شده است.
 


چها رسوي پنج قاره

عمليات تروريستي در كربلا
انفجار يك خودروي بمب گذاري شده در ورودي شمالي شهر كربلا شهادت يك نفر و جراحت 15 تن ديگر را در پي داشت. حملات تروريستي در استان دياله عراق نيز پنج شهيد و 11 مجروح بر جاي گذاشت.
كشور فلسطين
محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين رسما نام اين تشكيلات را به «كشور فلسطين» تغيير داد و از كليه سفارتخانه ها و هيئت هاي فلسطيني خواست از نام جديد استفاده و تمامي مهرها، آگهي ها و اسناد دولتي را براساس نام جديد عوض كنند. بيداري اسلامي و شكست رژيم صهيونيستي در جنگ هشت روزه غزه، جايگاه اين رژيم را متزلزل كرده است.
مذاكرات دو سودان
روساي جمهور سودان و سودان جنوبي در مورد يك جدول زماني براي اجراي موافقتنامه هاي دو كشور در بخش نفت، امنيت و حل وفصل مناقشات مرزي دو كشور موافقت كردند.
علاوه بر اين، دو رئيس جمهور بر سر ايجاد يك منطقه حائل غيرنظامي بين دو كشور نيز به توافق رسيدند.
عمليات انتحاري در افغانستان
دو شبه نظامي طالبان در منطقه «اسپين بولداك» در جنوب افغانستان دست به عمليات انتحاري زدند كه هلاكت اين دو تن و جراحت 10 غيرنظامي را در پي داشت. رئيس جمهوري افغانستان نيز طي بيانيه اي از نيروهاي آمريكايي خواست روستاهاي افغانستان را ترك كنند.
وضعيت جسماني جلال طالباني
تيم پزشكي «جلال طالباني» رئيس جمهوري عراق اعلام كرد طالباني از لحاظ جسماني در وضعيت مطلوب به سر مي برد و حال وي خوب است. طالباني هم اكنون در برلين تحت معالجه است. وي در محافل سياسي داخلي معمولا نقش ميانجي را بازي مي كند.
 


رئيس جمهور سوريه: از مقاومت دست نمي كشيم

طرح تازه بشار اسد خبر اول دنيا

رئيس جمهور سوريه با ارائه طرح سه مرحله اي براي برون رفت از بحران كنوني تاكيد كرد، آماده تشكيل دولت فراگير ملي با تكيه بر آراي عمومي هستيم.
به گزارش خبرگزاري ها، بشار اسد در سخناني كه به طور مستقيم از شبكه هاي تلويزيوني مختلف دنيا پخش مي شد اعلام كرد، راه حل بحران سوريه بايد در چند مرحله انجام شود، اول اينكه كشورهاي غربي حمايت مالي و تسليحاتي خود را از تروريست ها متوقف كنند و در قبال آن ارتش عمليات نظامي خود را متوقف مي كند و مرحله بعد تشكيل حكومت ملي جديد و برگزاري كنفرانس گفت وگو و صادر شدن عفو عمومي است.
وي افزود، ما با كساني كه دستشان به خون ملت آلوده و يا با عروسك هايي كه غرب آنها را ايجاد كرده و نقشه هاي غرب را اجرا مي كنند گفت وگو نمي كنيم.
بشار اسد گفت، سوريه امروز هدف تهاجمي است كه در تاريخ آن سابقه ندارد.
رئيس جمهور سوريه تاكيد كرد، نزاع امروز نزاع قدرت نيست بلكه نزاع وطن با دشمنان است؛ نزاع ملت با بدخواهان است.
وي اظهار داشت، آنان از ملت سوريه انتقام مي گيرند چون حاضر نشدند با طرح آنها براي تقسيم سوريه موافقت كنند.
بشار اسد با تاكيد بر اينكه كشور با تروريست هاي تكفيري مواجه است كه از مفاهيم اسلام به دور هستند گفت، ورود تروريست ها به سوريه مسئله اي خطرناك است اما شكست دادن آنها غيرممكن نيست با اراده و شجاعت مي توان آنها را از بين برد، بايد در مبارزه با تروريست ها با يكديگر متحد شويم.
رئيس جمهور سوريه افزود، سوريه هرگز تسليم نشده و نخواهد شد و اين مسئله اي است كه غربي ها را آزار مي دهد به همين خاطر سعي در انتقام گرفتن از اين كشور مقاوم دارند.
وي با اشاره به نقش ايران، روسيه و چين در تحولات سوريه از موضع اين سه كشور تقدير كرد و گفت، از روسيه، چين، و ايران كه ما را در اين بحران ياري دادند و از استقلال و حاكميت اين كشور حمايت كردند تشكر مي كنيم.
رئيس جمهور سوريه تاكيد كرد دفاع از وطن واجب است به همين خاطر از راه حل نظامي استفاده كرديم البته اين بدان معنا نيست كه اقدامات سياسي و اصلاح را انجام نداده باشيم، ما با يك دست اصلاحات را انجام داديم و با دست ديگر در برابر تجاوز تروريست ها در خاك سوريه دفاع كرديم.
وي گفت: كسي كه اعتقاد دارد سوريه فقط به راه حل نظامي متوسل شده در واقع قصد ندارد حقايق را مشاهده كند و به دنبال اهداف خاصي است.
به گزارش فارس، بشار اسد همچنين با تجليل از نيروهاي ارتش سوريه براي مبارزه با تروريست ها گفت: هنگامي كه وطن پيروز شود هيچ گاه كساني را كه در خدمت به آن تلاش كردند فراموش نخواهد كرد از جمله نيروهاي ارتش سوريه كه به شدت سعي دارند از مردم در برابر تروريست ها حمايت كنند.
بشار اسد گفت: من از همين مردم هستم و از همين مردم خواهم ماند. پست ها از بين مي روند و من درد تمامي مادران سوريه به خاطر از دست دادن فرزندانشان را احساس مي كنم.
وي با تاكيد بر اينكه «سوريه به اذن خداوند قويتر از گذشته خواهد شد» به جولان اشغالي و موضوع فلسطين اشاره كرد و گفت: جولان به ما باز خواهد گشت و مسئله فلسطين را هيچ گاه رها نخواهيم كرد چرا كه مسئله فلسطين مسئله ماست.وي تاكيد كرد كه كساني كه روي تضعيف سوريه حساب باز كرده اند در توهم به سر مي برند و ما همچنان از مقاومت حمايت مي كنيم.ناظران سياسي منطقه اعلام كردند كه طرح تازه بشار اسد براي حل بحران سوريه به خبر اول دنيا تبديل شده است.
ضربه مهلك
به محور ضد سوري
شبكه الاخباريه سوريه گزارش داد آنچه طي روزهاي اخير در داريا رخ داد براي شبكه هاي حامي خونريزي و ناامني در سوريه و حاميان تروريست ها غيرقابل پيش بيني بود، به طوري كه شمار زيادي از افراد مسلح كه از بيش از 40 روز پيش در ساختمان اداره دارايي موضع گرفته بودند خود را تسليم نيروهاي ارتش كردند كه ميان آنها 800 مزدور از مليت هاي مختلف به چشم مي خورند.
همچنين شمار ديگري از افراد مسلح تروريست در چند منطقه در حومه دمشق، حمص، درعا و حلب در درگيري با نيروهاي ارتش سوريه كشته و زخمي شدند و تعدادي از خودروهاي مجهز به تيربارهاي سنگين آنها نيز منهدم شد.
نيروهاي ارتش به مخفيگاه تروريست ها در مناطق بلديه، قبتان، منصوره، الجبل، مسلميه در حومه حلب يورش بردند و شماري از آنها را كشته و زخمي كردند. در داخل شهر حلب نيز نيروهاي ارتش به محل تجمع تروريست ها حمله و تعداد زيادي از تروريست ها را به هلاكت رساندند.
ارتش سوريه همچنين موفق شد كه حمله مسلحانه به فرودگاه نظامي كويرس در حلب را دفع كند.در استان ادلب نيز درگيري هايي در اطراف فرودگاه نظامي تفتناز رخ داد كه ارتش موفق شد تروريست ها را وادار به عقب نشيني از اطراف فرودگاه كند.
 


پاتك «ضد فساد»!

جمهوري اسلواكي كشوري است كه به قدري فساد سياسي و اقتصادي در آن زياد است كه مسيحيانش اخيرا تصميم گرفته اند هر روز براي سياستمداران شان دعا كنند!
«ماريا يانوسوا»، سخنگوي «انجمن جوامع جوان مسيحي» كه براي اين هدف خود به جنبش كاربران اينترنت پيوسته است، مي گويد: «از زمان شروع اين طرح بيشتر از 400 نفر متعهد شده اند به مدت 6 ماه روزي اقلا 5 دقيقه براي يكي از سياستمداران كشور - كه به دلخواه انتخاب مي كنند - دعا كنند!» و اضافه مي كند: «به عنوان يك مسيحي، ما فكر مي كنيم كه موقع دعا به همديگر مي پيونديم، و بنابراين مي توانيم اوضاع را عوض كنيم!» به اين ترتيب، دعاكنندگان داوطلب مي توانند سياستمدار مورد علاقه شان را انتخاب كنند، و يا اين كه فردي را كه از همه نامحبوب تر است در دعايشان بياورند تا شايد فرجي شود و رفتارش تغيير كند. البته، بگوييم كه اين سخنگو با هيچ ترفندي حاضر نشد لو بدهد كدام سياستمدار تا حالا بيشتر از همه مشتري اين دعاها بوده است.
و بد نيست بدانيد كه، اسلواكي 4/5 ميليون نفر جمعيت دارد كه 62 درصدش كاتوليك و 9/5 درصدش پروتستان هستند.
¤ سرويس خارجي كيهان
 


رئيس مجلس ونزوئلا در مقام خود ماند

مجلس ونزوئلا با انتخاب مجدد كابلو به سمت رياست مجمع ملي وي را در جايگاه سومين مقام كشور پس از چاوز و معاونش نيكلاس مادورا قرار داد.
به گزارش خبرگزاري ها «ديوسدادو كابلو» دوست و متحد هوگوچاوز و رئيس مجمع ملي ونزوئلا روز شنبه مجددا توسط نمايندگان حزب متحد سوسياليست ونزوئلا كه در مجمع ملي اكثريت را دارند به اين سمت انتخاب شد.
وي پس از انتخاب مجدد به اين سمت گفت: هوگوچاوز، رئيس جمهور اين كشور بعد از دهم ژانويه نيز رئيس جمهور باقي خواهد ماند و اهميتي ندارد كه چاوز در برابر پارلمان سوگند ياد كند زيرا وي پيشتر انتخاب شده است.
براساس قانون اساسي ونزوئلا رئيس جمهور در جريان مراسمي كه در برابر مجمع ملي در روز دهم ژانويه برگزار مي شود بايد سوگند ياد كند. با وجود اين از آنجايي كه چاوز بعد از چهارمين عمل جراحي به علت ابتلا به سرطان از يازدهم دسامبر همچنان در هاوانا پايتخت كوبا بستري است و دچار عفونت شديد ريوي شده است عملا به نظر نمي رسد كه بتواند تا دهم ژانويه به كاراكاس برگردد و سوگند ياد كند.
در اين حال نيكلاس مادورا معاون رياست جمهوري ونزوئلا اعلام كرده است احتمال تعويق مراسم اداي سوگند رياست جمهوري براي دوره شش ساله جديد هوگو چاوز وجود دارد.
در صورت مرگ يا كناره گيري چاوز از رياست جمهوري، كابلو رئيس مجمع ملي به مدت 30 روز به عنوان رئيس جمهور موقت ونزوئلا خواهد شد و در اين مدت مقدمات برگزاري انتخابات مجدد رياست جمهوري فراهم خواهد شد. پيشتر چاوز قبل از اعزام به كوبا از مردم ونزوئلا خواسته بود به عنوان آخرين آرزو اگر اتفاقي براي وي افتاد به مادورا معاونش راي دهند.
 


بازتاب سخنراني مهم بشار اسد در رسانه هاي خارجي

سخنراني مهم بشار اسد رئيس جمهور سوريه درباره اوضاع اين كشور و طرح پيشنهادي بشار اسد براي برون رفت از بحران كنوني در بيشتر شبكه هاي خبري مهم جهان مانند سي ان ان، بي بي سي، الجزيره العربيه، العالم، المنار، پرس تي وي، روسيا اليوم، فرانس24، بي بي سي عربي، سي سي تي وي چين و شبكه هاي تلويزيوني سوريه به طور مستقيم پخش شد و اين شبكه ها با قطع برنامه هاي عادي خود به پخش سخنراني بشار اسد پرداختند.
بشار اسد در سخنراني خود بر عزم و اراده محكم كشورش براي مقابله با توطئه بيگانگان تأكيد و اعلام كرد كه ملت سوريه هرگز تسليم نخواهد شد و به رغم درد و رنجي كه تروريست ها در كشور ايجاد كرده اند و آرامش و امنيت را در سوريه برهم زده اند، ليكن بازهم با قدرت از كشور دفاع خواهند كرد.
خبرگزاري آسوشيتدپرس در اين رابطه اعلام كرد بشار اسد رئيس جمهور سوريه گفت صلح در كشور زماني برقرار خواهد شد كه كشورهاي خارجي حمايت خود را از تروريست ها قطع كنند.
پايگاه خبري ديلي نيوز آمريكا با پخش بخش هاي مهمي از سخنراني بشار اسد اعلام كرد، رئيس جمهور سوريه طرح سه مرحله اي خود براي خروج سوريه از بحران كنوني را اعلام كرد. شبكه خبري بي بي سي انگليس اظهار داشت، سوريه با تروريست ها مذاكره نخواهد كرد.
همچنين شبكه خبري العالم با پخش مشروح سخنان بشار اسد اظهار داشت، سوريه همچنان مصمم و قدرتمند است و با حمايت مردم و ارتش در مقابل توطئه ها ايستادگي مي كند.
شبكه تلويزيوني آمريكايي «سي ان ان» گزارش داد:اسد با ارائه راه حل برون رفت از بحران گفت كه دشمنان سوريه به جهنم خواهند رفت.
روزنامه انگليسي گاردين نوشت: اسد در يك سخنراني نادر مخالفان را به گفت وگو فراخواند و بر ادامه جنگ با تروريست ها تاكيد كرد.
روزنامه آمريكايي وال استريت ژورنال نيزنوشت: بشار اسد در يك سخنراني جسورانه بر ادامه جنگ با تروريست ها تاكيد كرد و راهكارهاي بين المللي براي پايان مناقشه را با ارائه طرحي از خودش، رد كرد.
خبرگزاري انگليسي رويترز گزارش داد: بشار اسد با ارائه راهكاري كه مي گفت ابداع تازه او است خواستار خاتمه جنگ شد اما مخالفانش معتقدند اين يك بازي سياسي براي باقي ماندن او در قدرت است.
رونامه آمريكايي واشنگتن پست گزارش كرد: بشار اسد در يك سخنراني نادر با جسارت وعده داد كه جنگ با تروريست ها را شدت خواهد بخشيد و گفت آنها با اينكه او بسته اصلاحاتي را براي پايان دادن به خون ريزي ها ارائه كرده بود حاضر به پذيرش نشدند و همچنان ساقط كردن او را هدف گرفته اند.
به نوشته روزنامه انگليسي ديلي تلگراف؛بشار اسد مانند يك قهرمان از سوي هوادارانش كه اسم او را فرياد مي زدند مورد استقبال قرار گرفت.
يو.اس.اي تودي نيزنوشت: بشار اسد به ارائه يك راهكار جديد براي برقراري صلح در سوريه مبادرت كرد كه شامل برگزاري كنفرانس آشتي، ايجاد دولت جديد و قانون اساسي جديد است.
شبكه تلويزيوني آمريكايي فاكس نيوز نيزگفت: بشار اسد با ناديده گرفتن درخواست ها براي كناره گيري اش ازقدرت اعلام كرد: براي گفت وگو با آنهايي كه به سوريه خيانت نكرده اند، آماده است.
بي بي سي گفت: بشار اسد در يك سخنراني نادر مخالفان خود را دشمنان خدا و عروسك خيمه شب بازي غرب توصيف كرد و به رنجي كه مردم كشورش از اقدامات آنها مي كشند اشاره كرد.
همچنين «هافينگتون پست»، وب سايت آمريكايي نوشت: بشار اسد با نكوهش جنگ داخلي گفت كشتن بي گناهان توسط تروريست هايي كه از خارج پول مي گيرند روشنايي را مي ميراند.
نيويورك تايمز نيزبا اين لحن كه «بشار اسد جسور، با اعتماد به نفس، مسلط و انتقادي در يك سخنراني نادر، ملت را خطاب قرار داد»،سخنان رئيس جمهوري سوريه را پوشش داد.
«ديلي بيست»، وب سايت آمريكايي مالك نيوزويك هم نوشت:بشار اسد در يك سخنراني جسورانه براي اولين بار به زجري كه ملت سوريه از جنگ داخلي مي كشند اذعان كرد.
«وي. او. اي» راديو صداي آمريكا نيزاين گفته اسد را كه : «وقتي در خيابان هاي سوريه آرامش و امنيت وجود ندارد خوشي هم نيست»مورد توجه قرار داد.
سخنراني بشار اسد درباره اوضاع سوريه از واكنش رسانه هاي صهيونيستي نيز برخوردار بود به نحوي كه اكثر اين رسانه ها قسمتي از سخنان رئيس جمهور سوريه را پخش كردند.
حاشيه هاي سخنراني بشار اسد
¤ سخنراني بشار اسد رئيس جمهور سوريه در دانشگاه دمشق با تشويق هاي ممتد حاضران رو به رو شد.
¤ شبكه هاي مهم منطقه اي و بين المللي با قطع برنامه هاي عادي خود به پخش مستقيم سخنراني رئيس جمهور سوريه پرداختند.
¤ مسئولان اين مراسم لوگويي از پرچم سوريه كه در بردارنده تصاوير افراد كشته شده توسط تروريست ها بود در پشت سر رئيس جمهور نصب كرده بودند.
¤ تشويق هاي پياپي چند بار سخنراني بشار اسد را متوقف كرد مردم با شعار بالروح، بالدم، نفديك يا بشار اسد، رئيس جمهور را بدرقه كردند.
¤ زماني كه بشار اسد از نيروهاي ارتش به دليل جانفشاني ها تقدير كرد حاضران با تشويق پياپي و شعار از ارتش سوريه تشكر كردند.
¤ زماني كه سخنراني به پايان رسيد حاضران براي ابراز علاقه به سوي بشار اسد رفتند كه براي محافظان وي مشكل ايجاد شد اما بشار اسد با خونسردي به ابراز علاقه مردم پاسخ داد.
 


دولت جديد مصر رسما آغاز به كار كرد

نخست وزير و اعضاي جديد كابينه مصر در مقابل رئيس جمهور اين كشور سوگند ياد كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، كابينه جديد مصر به رياست «هشام قنديل» نخست وزير روز يكشنبه با رويكرد جديد اقتصادي و تغيير در 10 پست وزارتي پس از اداي سوگند رسما آغاز به كار كرد.
براساس اين گزارش «محمد مرسي» رئيس جمهور طي سخناني با اشاره به لزوم بازسازي اقتصادي و سياسي در مصر از تشكيل كابينه جديد به رياست هشام قنديل استقبال كرد.
شبكه خبري «العالم» به نقل از منابع نزديك به نخست وزير مصر، تغييرات در كابينه جديد مصر را شامل وزارتخانه هاي خدماتي و اقتصادي اعلام كرد.
براساس اين گزارش مهم ترين وزيران جديد كابينه مصر عبارتند از محمد ابراهيم (وزير كشور) حاتم عبدالطيف (وزيرراه)، عمر سالم (وزير امور پارلماني)، احمد امام (وزير نيرو) محمد علي بشر (وزير توسعه منطقه اي)، وائل المعداوي (وزير هواپيمايي مسافري)، خالد فهي عبدالعال (وزير محيط زيست) و عاطف حلمي (وزير ارتباطات).
تغييرات صورت گرفته در كابينه مصر با هدف تلاش براي فرونشاندن خشم مردم و كاهش نارضايتي ها از بحران اقتصادي به عمل آمده است.
اين تغييرات در حالي صورت گرفته است كه با وجود گذشت دو سال از پيروزي انقلاب مردمي 25 ژانويه، هنوز اوضاع اقتصادي و سياسي مصر سروساماني نگرفته است.
رئيس جمهور مصر، اخيرا به دليل درخواست وام 8/4 ميليارد دلاري از صندوق بين المللي پول با انتقادات شديد گروه هاي چپ گرا و انقلابيون جوان روبه رو شده است و منتقدان معتقدند كه دريافت، چنين وامي اوضاع اقتصادي در مصر را وخيم تر خواهد كرد.
محمد مرسي كه پس از تصويب قانون اساسي با رويكرد اقتصادي، مشكلات مردم مصر را دنبال مي كند با بي اهميت انگاشتن بحران اقتصادي، ترميم كابينه جديد را موثرترين راه حل در شرايط فعلي اين كشور مي داند.
از سوي ديگر منابع مصري از نشست اعضاي جبهه موسوم به «نجات ملي» براي حضور در انتخابات پارلماني مصر خبر دادند. براساس اين گزارش، «محمد البرادعي»، «عمرو موسي»، «حمدين صباحي» از اعضاي جبهه مخالف مرسي روز يكشنبه در نشست خود در قاهره به ارزيابي شرايط و ارائه فهرست هاي انتخاباتي براي مجلس آينده مصر پرداختند.
در همين حال برخي منابع در داخل جبهه نجات ملي خا طرنشان كردند كه حمدين صباحي نامزد سابق رياست جمهوري و رئيس جريان مردمي با شركت نكردن در انتخابات پارلماني آينده با يك فهرست واحد متشكل از همه احزاب اين جبهه مخالفت مي كند.
از سوي ديگر پايگاه اينترنتي روزنامه «اليوم السامع» فاش كرد: «احمد شفيق» آخرين نخست وزير رژيم مبارك تكاپوي خود را براي ورود به كارزار انتخاباتي آغاز كرده است.
منابع مصري اعلام كردند: احمد شفيق از هواداران خود خواسته است تا با ورود به رقابت هاي انتخابات پارلماني، اكثريت كرسي هاي آن را به خود اختصاص دهند.
احمد شفيق كه با اتهامات مالي و حيف و ميل اموال عمومي در مصر مواجه است و در خارج از اين كشور به سر مي برد، در رايزني با احزاب ملي گراها به آنها قول داده است در صورت پيروزي در انتخابات آنها را به مناصب كليدي برساند.
 


در اعتراض به حملات پهپادها هزاران پاكستاني پرچم آمريكا را به آتش كشيدند

هزاران نفر از مردم پاكستان در شمال غرب اين كشور عليه حملات هوايي آمريكا به پاكستان تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، هزاران نفر از مردم وزيرستان جنوبي در اعتراض به حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي در «وانا» مركز اين ايالت تظاهرات كردند. مردم خشمگين در اين تظاهرات كشته شدن «ملا نذير» فرمانده شبه نظاميان طرفدار دولت و شماري از نيروهاي تحت امر وي توسط هواپيماهاي بدون سرنشين را محكوم كردند. ملا نذير از سران قبيله «احمد زي وزير» سال 2007 با دولت اسلام آباد پيمان صلح امضا كرده بود. وي پنجشنبه گذشته هدف قرار گرفت و جان خود را از دست داد.
مردم در تظاهرات مذكور كه شنبه برگزار شد، شعار «مرگ بر آمريكا» سر دادند و پرچم آمريكا را به آتش كشيدند. تظاهركنندگان همچنين، دولت اسلام آباد را نيز مورد انتقاد قرار دادند، و از دولت خواستند مقابل اين حملات اقدامات شايسته اي انجام دهد. اسلام آباد بدون آنكه يك اقدام جدي بكند، هميشه به اخطارهاي كلامي در مقابل آمريكا بسنده مي كند.
يك روز پس از اين تظاهرات نيز هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي اطراف شهر وانا را هدف قرار دادند؛ شبكه «سي.ان.ان» شمار غيرنظاميان كشته شده در حمله ديروز را 17 نفر و مجروحان را نيز سه تن اعلام كرد.
آمريكايي ها در اين حمله 10 موشك توسط هواپيماهاي بدون سرنشين شليك كردند.
تبادل آتش با هند
به گزارش واحد مركزي خبر، بر اثر تبادل آتش ميان نيروهاي هندي و پاكستاني در خط كنترل كشمير دو سرباز پاكستاني كشته و زخمي شدند. شماري از نظاميان هندي نيز با بر جاي گذاشتن سلاح هاي خود، موفق به فرار از منطقه تحت كنترل پاكستان شدند. در همين حال، صدها نفر از مسلمانان كشمير تحت كنترل هند با برپايي تظاهراتي، خواستار پيوستن منطقه كشمير به پاكستان شدند.
فوت قاضي حسين احمد
به گزارش خبرگزاري فارس، «قاضي حسين احمد» رهبر سابق حزب جماعت اسلامي پاكستان ساعات اوليه ديروز بر اثر عارضه قلبي در 74 سالگي درگذشت.
قاضي حسين احمد تحصيلات دوران ابتدايي خود را در خانه نزد پدرش گذراند و سپس در دانشگاه علوم اسلامي پيشاور ادامه تحصيل داد و با نمرات عالي فارغ التحصيل شد. او بعد از اخذ مدرك كارشناسي در رشته علوم اسلامي، رشته جغرافي را براي ادامه تحصيلاتش در پيشاور انتخاب و در اين رشته مدرك فوق ليسانس را از دانشگاه پيشاور دريافت كرد.
اين شخصيت برجسته پاكستاني ابتدا به تشكل «جمعيت طلبه» پاكستان پيوست و در سال 1970 به عضويت حزب جماعت اسلامي درآمد.
قاضي حسين احمد به سبب توانايي هاي بالقوه خود در سال 1978 به عنوان معاون حزب جماعت اسلامي انتخاب شد و در سال 1987 رهبر اين حزب شد.
وي كه طي سال هاي 1992 تا 2007 رهبري حزب جماعت اسلامي را برعهده داشت توانست به مجلس پاكستان راه يابد. اما در سال 2007 در اعتراض به حادثه «مسجد لعل» از سمتش استعفا كرد.
قاضي حسين احمد بعد از «سيد ابولاعلي مودودي» و «ميان طفيل محمد» سومين و برجسته ترين رهبر جماعت اسلامي بود.
وي در سال 2009 از رهبري اين حزب كناره گيري كرد و جاي خود را به «سيد منور حسن» رهبر فعلي اين حزب داد.
قاضي حسين ا حمد به زبان هاي اردو، عربي، انگليسي و فارسي تسلط كامل داشت.
«اقبال لاهوري» شاعر مورد علاقه اين رهبر پاكستاني بود و وي در بيشتر سخنراني هاي خود شعرهاي اردو و فارسي اقبال را از حفظ مي خواند. مراسم تدفين رهبر سابق حزب جماعت اسلامي ديروز بعدازظهر در بازار «جناح» شهر پيشاور مركز ايالت «خيبرپختونخواه» برگزار شد.
 


رئيس جمهور اكوادور از طرح سيا براي ترورش پرده برداشت

«رافائل كوره آ» از طرح سازمان اطلاعاتي آمريكا براي ترور وي تا پيش از انتخابات رياست جمهوري خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از شبكه راشاتودي، «رافائل كوره آ» رئيس جمهوري اكوادور اعلام كرد كه سازمان اطلاعات آمريكا (سيا) در تلاش براي ترور وي پيش از انتخابات رياست جمهوري 2013 است.
كوره آ اين اظهارات را با استناد به گزارش «پاتريسيو مري بل» يك خبرنگار شيليايي مطرح كرده است.
مري بل اطلاعاتي را در اختيار دولت اكوادور قرار داده كه نشان مي دهد يك نقشه پنهاني توسط سازمان سياي آمريكا، براي قتل كوره آ در جريان است .
كوره آ در خلال مبارزات انتخاباتي خود در ايالت گواياس گفت: «نمونه هاي زيادي از دخالت سازمان سيا در امور داخلي آمريكاي لاتين وجود دارد.»
وي با اشاره به اسناد و مدارك خبرنگار شيليايي افزود: «اين ها گزارشات موثق هستند چرا كه نمونه هايي از آن پيش از اين در آمريكاي لاتين رخ داده است.»
اين در حالي است كه يك رسانه شيليايي نيز پيش از اين اعلام كرده بود كه سيا از درآمد قاچاق مواد مخدر به اكوادور براي كمك به مخالفان دولت جهت پيروزي در انتخابات 2013 و بي ثباتي اين كشور استفاده مي كند .
همچنين «كريك موراي» سفير سابق بريتانيا در ازبكستان با افشاي خبري مشابه اعلام كرده سازمان سيا براي بي ثباتي دولت «رافائل كوره آ» و عدم انتخاب مجدد وي در انتخابات آتي، 87 ميليون دلار هزينه كرده است.
رافائل كوره آ كه كشورش عضو اتحاديه ضد امپرياليستي «آلبا» است بارها آمريكا را به تلاش براي براندازي دولتش و پيروزي مخالفان اكوادوري متهم كرده است . گفتني است انتخابات رياست جمهوري اكوادور قرار است 17 فوريه (29 بهمن ماه) برگزار شود .
 


مخالفت حزب مالكي با برگزاري جلسه فوق العاده پارلمان عراق

ائتلاف تحت رهبري نخست وزير عراق اعلام كرد با برگزاري جلسه فوق العاده مجلس براي بررسي اعتراضات كنوني به شدت مخالف است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، ائتلاف دولت قانون كه تحت رهبري «نوري مالكي» قرار دارد با صدور بيانيه اي مقابل درخواست «اسامه النجيفي» رئيس مجلس عراق ايستاد. در اين بيانيه با خواسته النجيفي مبني بر بررسي اعتراضات مردمي در مناطق مختلف عراق شديداً مخالفت شده است.
در بيانيه ائتلاف تحت رهبري مالكي آمده است، النجيفي به جاي اينكه عاملي براي آرامش اوضاع باشد، به تحريك كردن ديگران دامن مي زند. ائتلاف دولت قانون در ادامه اعلام كرد كه با تحركات تحريك آميز طايفه اي در شرايط حساس فعلي مخالف است.
ائتلاف مالكي در بيانيه خود اعلام كرد كه تصميم تحريم جلسه فوق العاده مجلس عراق با رسيدن به اين باور اتخاذ شده است كه بايد با طايفه گري در عراق مقابله كرد، زيرا اين تحركات به بهانه رسيدگي به خواسته هاي تظاهركنندگان صورت مي گيرد، امابه وحدت ملي عراق ضربه مي زند و بافت اجتماعي كشور را تهديد مي كند.
ديروز علي رغم اين موضعگيري، برخي نمايندگان سعي كردند كه نشست فوق العاده را برگزار كنند.
اما فقط 156نماينده در اين نشست حضور يافتند و نشست به حد نصاب (161نفر) نرسيد.
به همين خاطر نشست ديروز به نشست مشورتي تبديل شد.
هفته گذشته نيز مالكي عليه رئيس مجلس موضع گرفته و گفته بود، النجيفي به دليل حمايت از تظاهرات ضد دولتي، مشروعيت خود را به عنوان رئيس مجلس عراق از دست داده است.
مقتدا صدر
مقتدا صدر رهبر جريان «صدر» كه تا دو هفته گذشته از تظاهرات ضد دولتي حمايت مي كرد، به محض مشاهده بالا بردن عكس «صدام» ديكتاتور مخلوع عراق در دست شماري از تظاهركنندگان، عليه اين تظاهرات موضع گرفت.
«صلاح العبيدي»، سخنگوي رسمي جريان صدر گفت، بالا بردن عكس هاي صدام و پرچم هاي سابق عراق در تظاهرات استان الانبار، در راستاي تلاش براي تجزيه عراق است.
وي هدف از تظاهرات در الانبار را طرح حقوق مردمي براساس اصول حقوق بشر دانسته و تصريح كرد: برخي طرف ها با دخالت در اين تظاهرات در تلاش براي وارد كردن مسائل مختلف در آن هستند.
العبيدي تأكيد كرد: تظاهرات حق مردم است و دولت بايد پاسخگوي خواسته هاي مردم باشد.
وي با اشاره به اينكه همه سياستمداران عراقي يكديگر را به وابستگي به بيگانگان متهم مي كنند، تصريح كرد: جريان صدر روند اوضاع و تحولات را به دقت زير نظر دارد و چه بسا به منظور نزديك كردن ديدگاه هاي طرف هاي مختلف عراقي، گام هايي را بردارد.
چند روزي است كه در شهرهاي مختلف عراق از جمله بغداد، موصل، سامرا، كركوك و تكريت تظاهرات ضد دولتي برگزار مي شود. مالكي برخي خواسته هاي تظاهركنندگان را مشروع دانست. ولي از مردم خواست تندروها و بقاياي رژيم سابق را در جمع خود راه ندهند و از نيروهاي مسلح عراق نيز خواست به سمت تظاهركنندگان تيراندازي نكنند. اين در حالي است كه شبكه هاي الجزيره و العربيه به همراه دولت قطر همه تلاش ها را براي خارج كردن اوضاع از كنترل دولت به كار مي برند.
سازمان اطلاعات قطر در آخرين اقدام خود با روزنامه نگاران عراقي ارتباط برقرار كرد و از آنها خواست جانب تظاهركنندگان را بگيرند. «عزت ابراهيم الدوري» معاون فراري صدام نيز خواستار گسترش اعتراضات ضد دولتي شد. الدوري گفت، در فرمانداري بابل عراق به سر مي برد تا از مخالفان حمايت كند.
در همين حال، منابع آگاه عراق اعلام كردند نيروهاي اطلاعات نظامي اين كشور «عبدالرحمان محمدابراهيم» برادرزاده عزت الدوري را در استان صلاح الدين دستگير كردند.
 


تجمع همبستگي با دولت سوريه در تونس

صدها تونسي با برگزاري تظاهرات و سر دادن شعارهايي حمايت خود را از ايستادگي كشور سوريه در رويارويي با دشمنان خارجي ابراز كردند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا به نقل از خبرگزاري رسمي سوريه (سانا)، صدها تونسي با برگزاري تظاهرات با مردم، ارتش و مسئولان ارشد سوريه اعلام همبستگي كرده و تاكيد كردند كه در كنار مردم اين كشور هستند و در مقابل توطئه ها ايستادگي مي كنند.
شركت كنندگان در اين تظاهرات كه در مقابل مقر وزارت كشور و وزارت گردشگري تونس برگزار شد با حمل دست نوشته ها و پرچم هاي تونس و سوريه توطئه برخي از كشورها عليه سوريه كه هدف آن ضربه زدن به مقاومت مردم اين كشور است را به شدت محكوم كردند.تظاهركنندگان به رسميت شناختن ائتلاف ملي مخالفان سوريه را توسط دولت تونس به عنوان نماينده قانوني ملت سوريه محكوم كردند.
شركت كنندگان توطئه هاي كشورهاي غربي و رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه و حمد بن جاسم بن خليفه آل ثاني، امير قطر عليه سوريه را به شدت محكوم كردند.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10