(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنج شنبه 21  دی  1391 - شماره 20403

سازمان ملل صدور احكام زندان براي مخالفان آل خليفه را محكوم كرد
تركيه و رژيم صهيونيستي همكاري هاي نظامي و امنيتي را از سر گرفتند
تازه ترين خط رسانه اي غرب عليه سوريه
نشست مخالفان بشار اسد در لندن بدون حضور خبرنگاران تشكيل شد
چهارسوي پنج قاره
تجمع ضد آمريكايي در شهر مولتان پاكستان
پارلمان ونزوئلا مراسم تحليف چاوز را به تعويق انداخت
نظاميان ايرلند شمالي براي مهار ناآرامي ها به حال آماده باش درآمدند
مصر بابت اشغال صحراي سينا از اسرائيل درخواست غرامت كرد
عفو بين الملل از اوباما خواست زندان گوانتانامو را تعطيل كند
افزايش اعتراض ها براي آزادي نويسندگان منتقد آل سعود
اعتراض گسترده يمني ها به حضور اشغالگران آمريكايي در صنعا
مالكي براي پيگيري مطالبات قانوني معترضان كميته دولتي تشكيل داد


سازمان ملل صدور احكام زندان براي مخالفان آل خليفه را محكوم كرد

دبيركل سازمان ملل متحد صدور احكام سنگين براي رهبران مخالف در بحرين را محكوم كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، بان كي مون با انتشار بيانيه اي به تأييد احكام سنگين زندان براي رهبران مخالف در بحرين واكنش نشان داد و آن را محكوم كرد.وي ضمن ابراز تأسف عميق براي صدور اين احكام از مقام هاي بحريني خواست كه دست به اصلاح نظام قضايي آن كشور بزنند.بان كي مون در اين بيانيه خواستار فراهم شدن شرايطي مسالمت آميز براي آغاز گفت و گوهاي ملي شده است.در همين رابطه كميسارياي حقوق بشر سازمان ملل نيز از وضعيت تعدادي از رهبران مخالف بحريني در پي تأييد احكام دادگاه عليه آنها ابراز نگراني كرد.دادگاه عالي بحرين احكام 21 فعال سياسي و حقوق بشر را كه سال گذشته توسط دادگاه هاي ويژه نظامي به حبس هاي طولاني محكوم شده اند تأييد كرد.
 


تركيه و رژيم صهيونيستي همكاري هاي نظامي و امنيتي را از سر گرفتند

دولت تركيه همكاري هاي نظامي و امنيتي خود را با رژيم صهيونيستي از سر گرفت.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، تركيه و اسرائيل همكاري هاي نظامي و امنيتي خود را در حوزه هاي امنيتي و نظامي از سر گرفتند.
درپي اين تصميم طرفين، شركت صهيونيستي «التا سيستم» تجهيزات جاسوسي و هدايت هواپيما در اختيار آنكارا قرار مي دهد. اين دستگاه هاي هدايت كه در اختيار نيروي نظامي تركيه قرار مي گيرد، كاربرد آفندي و پدافندي دارد. آنكارا و تل آويو در مورد توليد مشترك هواپيماهاي جاسوسي نيز همكاري هاي خود را از سر مي گيرند، در پي حمله نيروهاي رژيم صهيونيستي به كشتي «مرمره» در سواحل نوار غزه در ارديبهشت 1389 كه با كشته شدن 9نفر از شهروندان ترك همراه بود، روابط دو كشور به حالت تعليق درآمد.
 


تازه ترين خط رسانه اي غرب عليه سوريه

جعفر بلوري
«سلاح شيميايي و امكان استفاده از آن از سوي بشار اسد» خط جديد رسانه اي است كه مدتي است در دستور كار جبهه ضدمقاومت غربي- عربي و تركيه قرار گرفته و هر روز به بهانه هاي مختلف گريزي به آن زده مي شود. در يكي از آخرين موارد، رسانه هاي صهيونيستي اعلام كردند ده ها هواپيماي جنگنده از چندين كشور جهان در سرزمين هاي اشغالي مستقر شده اند تا در صورت استفاده بشار اسد از سلاح شيميايي مقدمات حمله نظامي به سوريه فراهم شود.
در اين يادداشت كوتاه برآنيم تا با برشمردن چند دليل ساده اما منطقي خط بطلاني بر اين ادعا كشيده و اثبات نماييم بشار اسد هرگز از اين گزينه استفاده نخواهد كرد.
1- بدون شك يكي از دلايل مهم مقاومت پايدار اسد در برابر هجمه بسيار عظيم تبليغاتي، نظامي، تروريستي و توطئه هاي پيچيده كشورهاي پيرو استكبار، حمايت كشورهايي چون جمهوري اسلامي ايران، روسيه، چين و... است. نگاهي به اظهارات مقامات رسمي اين كشورها نشان مي دهد آنها دلايل خوبي براي حمايت هاي خود دارند و بعضا جبهه مقابل در مواجهه با اين دلايل به فرافكني پرداخته اند. در صورت استفاده اسد از سلاح شيميايي، كشورهاي حامي وي به احتمال قريب به يقين ديگر قادر به ادامه اين حمايت ها نخواهند بود و اين دقيقا همان خواسته دشمنان مقاومت است!
2- حمايت هاي گسترده مردمي يكي ديگر از رموز ماندگاري اسد است. در صورتي كه نظام قانوني حاكم بر سوريه اقدام به استفاده از سلاح شيميايي كند، به نظر مي رسد اسد اين برگ برنده مهم را هم از دست خواهد داد و شخص اسد به خوبي به اين موضوع واقف است.
3- ارتش منسجم و وفادار، يكي ديگر از برگ هاي برنده اسد در رويارويي با جبهه بزرگ تزوير است. اين مسئله به قدري اهميت دارد كه برخي تحليلگران هدف اصلي از ناآرام سازي سوريه را، مقابله با همين ارتش منظم و قوي اعلام مي كنند. به اعتقاد اين دست از تحليلگران، رژيم صهيونيستي نمي تواند وجود يك ارتش منظم در بيخ گوش خود را تحمل كند و... با اين تفاسير به نظر مي رسد اسد براي از دست ندادن ارتش وفادار خود هم كه شده، هرگز از گزينه مورد ادعاي غربي ها (سلاح شيميايي) استفاده نخواهد كرد.
4- سازمان ملل و احتمالا ناتو، تاكنون به هر دليلي موفق به جلب نظر موافق جامعه جهاني براي تدارك يك حمله نظامي به سوريه- مشابه آنچه براي ليبي رخ داد- نشده اند. به نظر مي رسد، استفاده اسد از اين گزينه، اگر هيچ نتيجه اي در بر نداشته باشد، بهانه لازم به اين دو سازمان براي حمله نظامي گسترده به سوريه را مهيا خواهد كرد.
5- نگاهي جزئي به خط رسانه اي جبهه مخالف مقاومت و مواضع رهبران اين جبهه نشان مي دهد، استفاده از سلاح شيميايي دقيقا خواسته آنهاست. چرا؟ براي اينكه در صورت وقوع اين حادثه اولا عده زيادي از مسلمانان كشته مي شوند! ثانيا اسد تمام برگ هاي برنده خود را از دست مي دهد. فايده استفاده از سلاح شيميايي در سوريه براي جبهه مخالف مقاومت به قدري زياد است كه چه بسا براي رسيدن به هدفي كه حدود 2 سال است ميلياردها دلار خرج آن كرده و جان 60 هزار انسان را گرفته، خود به آن متوسل شوند.
 


نشست مخالفان بشار اسد در لندن بدون حضور خبرنگاران تشكيل شد

نشست مخالفان بشار اسد با هدف بررسي اوضاع سياسي سوريه در لندن كار خود را آغاز كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از النشره، وزارت خارجه انگليس يك نشست بين المللي با حضور مخالفان بشار اسد در لندن برگزار كرد كه در اين نشست طرح هاي انگليس در حمايت از تروريست ها بررسي خواهد شد.
در اين نشست دو روزه كه از روز گذشته آغاز شده نمايندگان گروه موسوم به ائتلاف ملي مخالفان سوري و ديگر گروه هاي مخالف بشار اسد حضور دارند.
وزارت خارجه انگليس به هيچ خبرنگاري اجازه حضور در اين اجلاس را نداده و اين نشست پشت درهاي بسته برگزار مي شود.
منابع آگاه اعلام كردند در اين نشست نمايندگاني از كشورهاي مخالف سوريه نيز حضور دارند و راه هاي تسليح تروريست ها براي بركناري نظام سوريه را بررسي مي كنند.
در همين رابطه اخضر ابراهيمي فرستاده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه در گفت وگوي تلفني با وزير خارجه چين نسبت به اظهارات بشار اسد ابراز نگراني كرد و گفت اين اظهارات كمكي به حل بحران سوريه نمي كند.
در حالي كه وزير خارجه چين اظهار داشت، تنها راهكار خروج سوريه از بحران راهكار سياسي است. وزير خارجه چين در اين تماس از طرفين ذيربط خواست تا تمام تلاش خود را براي رسيدن به راهكار سياسي براساس توافقنامه ژنو به كار بندند.
«تيري ميسان» روزنامه نگار فرانسوي نيز در گفت وگو با شبكه الميادين اعلام كرد در حال حاضر بيش از 50 هزار جنگجوي خارجي در سوريه حضور دارند كه قطر و عربستان اصلي ترين حامي آنان هستند.
يك تحليلگر آمريكايي نيز طي اظهاراتي تاكيد كرد، هدف ناتو از استقرار سامانه موشكي در تركيه آتش افروزي در سوريه است.
وي افزود، ناتو به دنبال بهانه اي براي حمله به سوريه است و استقرار سامانه موشكي در تركيه به همين دليل صورت گرفته است.
در همين رابطه سفير سوريه در لبنان اظهار داشت، دولت هاي غربي نمي توانند براي ملت سوريه تصميم گيري كنند.
وي افزود، كساني كه پيشنهاد اخير بشار اسد را نپذيرفته اند و با آن مخالفت كرده اند به منافع ملت سوريه، امنيت منطقه، حاكميت ملي و كرامت انساني توجه ندارند.
وي همچنين تاكيد كرد، كساني كه از تروريست ها و گروه هاي مسلح حمايت مي كنند مخالف هر نوع گفت وگويي هستند و نمي خواهند عزت و كرامت ملت سوريه حفظ شود. در حالي كه ملت سوريه خواستار پايان يافتن اين جنايات هستند.
از سوريه نيز خبر مي رسد كه ارتش سوريه شهر مسطومه در استان ادلب را باز پس گرفت و مخالفان مسلح پس از درگيري شديد با نيروهاي ارتش از اين شهر عقب نشستند.
در همين حال يك منبع نظامي از كشته شدن بيش از 20 فرد مسلح و زخمي شدن شمار زيادي از آنان خبر داد.
همزمان ارتش سوريه در حلب توانست منطقه اشرفيه را بار ديگر به كنترل خود در آورد. ساكنان اين منطقه را بيشتر كردها تشكيل مي دهند، گروه هاي تروريستي در روزهاي اخير تلاش كرده بودند به سوي اين منطقه پيشروي كنند.
ارتش سوريه همچنين موفق شد تعدادي از شبه نظامياني را كه قصد ورود به خاك اين كشور از مرزهاي لبنان را داشتند به هلاكت برسانند.
نظاميان سوريه طي روزهاي گذشته نيز تلاش گروه هاي تروريستي براي نفوذ به خاك اين كشور را ناكام گذاشته بودند.
اين گروه تروريستي كه مجهز به خودرو و مسلسل بود، از طريق لبنان قصد ورود به خاك سوريه و شهر حمص را داشت.
با وجود تلاش ارتش لبنان در نگهداري از مرزها براي مقابله با قاچاق سلاح، افراد مسلح و كمك هاي مالي به تروريست ها در سوريه، همكاري هاي برخي گروه هاي غرب گراي داخلي در لبنان با شبه نظاميان مانع از به ثمر نشستن تلاش هاي ارتش شده و مرزهاي اين كشور همچنان به عنوان اصلي ترين شاهراه انتقال تروريست ها به سوريه مورد استفاده قرار مي گيرد.
اين در حالي است كه شبه نظاميان مخالف دولت سوريه همزمان با شكست هاي پي درپي و درگيري با ارتش، شهروندان سوري را قتل عام مي كنند.
تروريست ها 11 غيرنظامي را در روستاي اطراف شهر حمص به بهانه اينكه طرفدار بشار اسد هستند قتل عام كردند.
از سوي ديگر گروه هاي فلسطيني مقيم سوريه از گروه هاي مسلح خواستند اردوگاه يرموك پناهندگان فلسطيني را در دمشق ترك كنند.
 


چهارسوي پنج قاره

ديدار سه جانبه در قاهره
ديروز «محمد مرسي» رئيس جمهور مصر، «محمود عباس» رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين و «خالد مشعل» رئيس دفتر سياسي حماس در قاهره ديدار سه جانبه برگزار كردند. اولين بار است كه مرسي ميان فتح و حماس ميانجيگري مي كند.
وزير كشور سوريه: زنده ام!
سرلشكر «محمد الشعار» وزير كشور سوريه كه ماه گذشته در دمشق زخمي و براي درمان به بيروت منتقل شده بود، خبر برخي رسانه ها درباره مرگ خود را تكذيب كرد. وي گفت به تلاش هايش براي مبارزه با تروريسم ادامه مي دهد. الشعار اين سوال را مطرح كرد كه تروريست ها براساس كدام فتوا، شريعت و ديني مردم را قتل عام و كشورشان را ويران مي كنند؟
پنتاگون: در افغانستان مي مانيم!
پنتاگون اعلام كرد، هزاران نظامي آمريكايي پس از 2014 در افغانستان مي مانند. در مورد ماموريت اين نظاميان نيز مقابله با طالبان اعلام شده است. آمريكا قبلا اعلام كرده بود همه نيروهايش را تا پايان سال 2014 (10 دي 1393) از افغانستان خارج مي كند.
انتقاد سازمان ملل از كانادا
«جيمز آنابا» گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل از سياست هاي تبعيض آميز دولت كانادا عليه بوميان اين كشور شديدا انتقاد كرد. آنابا از دولت اتاوا خواست صداي مردم بومي را بشنود و با آنها وارد گفت وگو شود.
درگيري در جنوب شرق تركيه
درگيري ميان ارتش تركيه به شبه نظاميان وابسته به حزب كارگران كرد تركيه (پ.ك.ك) مرگ 14 تن از اعضاي پ ك ك را در پي داشت. دولت تركيه در حالي كردهاي اين كشور را سركوب مي كند كه خود را به عنوان حامي كردهاي عراق جا مي زند!
 


تجمع ضد آمريكايي در شهر مولتان پاكستان

صدها تن از مردم پاكستان در شهر «مولتان» عليه حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي به پاكستان تظاهرات كردند.
به گزارش پرس تي وي، شهر مولتان پاكستان طي دو روز گذشته شاهد تظاهرات ضد آمريكايي بود. مردم معترض در اين تظاهرات حملات هوايي آمريكا به وزيرستان شمالي و ساير مناطق نوار قبايلي پاكستان را محكوم كردند.
مردم طبق معمول از اسلام آباد خواستند جلوي اين حملات را بگيرد. تظاهركنندگان حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي به خاك پاكستان را نماد بارز تروريسم دانستند.
طي هفته جاري هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي دو بار به نوار قبايلي پاكستان حمله كرده اند؛ در حمله نخست كه يكشنبه رخ داده است، 16 نفر در وزيرستان جنوبي جان خود را از دست داده اند. حملات روز سه شنبه به وزيرستان شمالي نيز جان هشت غيرنظامي را گرفته است.
بيشتر قربانيان اين حملات زنان و كودكان هستند. يك گروه سياسي در پاكستان به نام «جماعه الدعوه» ماه گذشته تلاش هاي قانوني خود را براي مقابله با اين حملات آغاز كرده است.
 

 

پارلمان ونزوئلا مراسم تحليف چاوز را به تعويق انداخت

پارلمان ونزوئلا مراسم تحليف هوگو چاوز را كه در حال حاضر به دليل بيماري سرطان در كوبا به سر مي برد به تاريخ ديگري موكول كرد.
به گزارش خبرگزاري ها مراسم تحليف رسمي هوگو چاوز كه قرار بود امروز برگزار شود به گفته «ديوز دادوكابلو» رئيس مجلس ونزوئلا به زمان ديگري موكول شد.
اين گزارش حاكي است كابلو با قرائت نامه اي خطاب به نمايندگان پارلمان ونزوئلا گفت بنا بر توصيه تيم پزشكي چاوز روند بهبود وي پس از جراحي سرطان به طول خواهد انجاميد و به همين دليل وي قادر نخواهد بود در تاريخ مقرر در برابر پارلمان براي انجام تحليف حضور يابد.
پيشتر «نيكلاس مادورو» معاون چاوز نيز اعلام كرده بود كه وي در تاريخ مقرر قادر به اداي سوگند نخواهد بود.
بر پايه اين گزارش هنوز تاريخ جديدي براي انجام مراسم تحليف از سوي دولت ونزوئلا اعلام نشده است.
اعلام تعويق مراسم تحليف چاوز، باعث عصبانيت رهبران مخالف در ونزوئلا شد كه تاكيد دارند وي بايستي براساس قانون اساسي قبل از دهم ژانويه در پارلمان ونزوئلا سوگند ياد كند يا بطور موقت از قدرت كنار برود و تا زمان برگزاري انتخابات جديد رياست جمهوري قدرت را به رئيس پارلمان واگذار كند.
چاوز 58 ساله از سال 1999 تاكنون رهبري ونزوئلا را بر عهده دارد و از يازدهم دسامبر گذشته، به دنبال چهارمين جراحي سرطان خود در بيمارستاني در كوبا در انظار عمومي ظاهر نشده است به گفته مقامات رسمي ونزوئلا وي پس از اين عمل جراحي دچار عفونت شديد ريوي شده است.
قرار است امروز طرفداران چاوز به نشانه همبستگي با وي در كاراكاس راهپيمايي كنند.
 


نظاميان ايرلند شمالي براي مهار ناآرامي ها به حال آماده باش درآمدند

منابع خبري از آماده باش كامل نيروهاي امنيتي ايرلند شمالي به دليل ادامه ناآرامي هاي بلفاست خبر مي دهند.
ادامه ناآرامي هاي «بلفاست» بر سر برافراشته شدن پرچم ايرلند شمالي بر فراز ساختمان شوراي شهر، اين منطقه را كاملا امنيتي- نظامي كرده است! خبرهاي منتشر شده حاكي است، درگيري ها بين سلطنت طلبان حامي دولت مركزي انگليس و نيروهاي امنيتي سه شنبه شب براي ششمين روز ادامه داشت و مقامات اين شهر براي كاستن از خسارات اين ناآرامي ها به نظاميان دستور آماده باش كامل داده اند.
در جريان اين درگيري ها تاكنون ده ها نيروي پليس مجروح و شماري از معترضان نيز بازداشت شده اند. پيش از اين درگيري هاي بلفاست غالبا بين استقلال طلبان و سلطنت طلبان بود اما پس از تصميم اخير شوراي شهر براي نصب پرچم ايرلند شمالي بر فراز ساختمان، اين درگيري ها غالبا بين سلطنت طلبان و نيروهاي امنيتي به وقوع پيوسته است.
درگيري ها گاه به جايي مي رسيد كه معترضان متهم به تلاش براي به قتل رساندن نيروهاي امنيتي مي شدند. شنيده شدن صداي تيراندازي در جريان يكي از اين ناآرامي ها، چند روزي به سوژه رسانه هاي منطقه تبديل شده بود. پليس بلفاست بعدها اعلام كرد موفق به دستگيري چندين مظنون شده است.
يادآور مي شود با تشديد بحران اقتصادي، تمايلات استقلال طلبانه در كشورهاي اروپايي نيز تشديد شده است.
برخي معترضان نيز براي رهايي از فشارهاي اقتصادي و طبيعي حاصل از اتحاد جمعي (اتحاديه اروپا) راه گريز از اين فشارها را جدايي از اتحاديه اروپا مي دانند. تقويت حس استقلال طلبي و جدايي از اتحاديه اروپا، دو مسئله مهمي است كه اين روزها به شدت ذهن رهبران اتحاديه اروپا را به خود مشغول كرده است.
در همين رابطه كميسيون اتحاديه اروپا با انتشار گزارشي از انشقاق به وجود آمده بين كشورهاي شمال و جنوب اتحاديه اروپا به شدت ابراز نگراني كرد. به نوشته روزنامه «تاكس اشپيگل» «لاسلو اندرو»- كميسر اتحاديه اروپا در امور اجتماعي- در گزارش خود آورده كه «هيچ دليلي براي ابراز خوش بيني درباره آينده اتحاديه اروپا وجود ندارد و بحث جدايي و انشقاق بين كشورهاي شمال و جنوب اروپا جدي است.
به اعتقاد «اندرو» اتحاديه اروپا امروز در معرض تهديد يك شكاف اجتماعي بين كشورهاي شمالي و جنوبي قرار دارد.
 


مصر بابت اشغال صحراي سينا از اسرائيل درخواست غرامت كرد

دولت مصر خواستار دريافت 500 ميليارد دلار غرامت از رژيم صهيونيستي بابت اشغال صحراي سينا شد.
به گزارش پايگاه خبري «المصريون»، دولت اسلامگراي مصر در گزارشي به سازمان ملل متحد با اشاره به كشتار گروهي از اسراي مصري در «پورت سعيد» و مناطق ديگر صحراي «سينا» به دست نظاميان اسرائيلي در جنگ اكتبر از رژيم صهيونيستي خواست تا به پرداخت خسارت اين ضرر و زيان ها اقدام كند.
به گزارش واحد مركزي خبر، دولت مصر تهديد كرد: اگر رژيم صهيونيستي، به اين خواسته مصر توجه نكند، توافقنامه كمپ ديويد را لغو خواهد كرد.
اين گزارش حاكي است: دولت مصر يك گزارش 750 صفحه اي با استفاده از نقشه ها و فيلم هاي مستند تهيه و به سازمان ملل متحد ارائه كرده است كه در آن به صراحت از كشتار جمعي از اسراي مصري به دست نظاميان اسرائيلي سخن به ميان آمده است.
اين در حالي است كه رژيم صهيونيستي در يك اقدام پيشگيرانه، مدعي شده بود كه مصر بايد 60 ميليون دلار خسارت به يهوديان مصري مهاجر به اسرائيل در دهه هاي گذشته پرداخت كند.
«عبدالفتاح حامد» رئيس «سازمان صلح و حقوق بشر خاورميانه» درباره ادعاي رژيم صهيونيستي اظهار داشت: يهوديان مهاجر مصري به خواسته خود از مصر در سال هاي گذشته مهاجرت كرده اند و اجباري در مهاجرت آنها نبوده است و دارايي هاي خود را نيز داوطلبانه فروخته اند و هيچ حقي براي مطالبه از دولت ندارند.
از سوي ديگر «محمد مصطفي» حقوقدان مصري با رد درخواست يهوديان اسرائيلي يادآور شد: اگر يهوديان مصر مقيم اسرائيل را در درخواست براي مطالبه ضرر و زيان از قاهره محق بدانيم در نتيجه سرخپوستان آمريكا در مطالبه زيان از دولت كنوني اين كشور هم بايد حق داشته باشند و اسرائيل نيز بايد به دليل يهودي سازي قدس و آواره كردن فلسطينيان به آسيب ديدگان زيان پرداخت كند.
در همين حال برخي منابع خبر دادند، بخش هايي از سازمان ملل متحد كه مسئوليت رسيدگي به چنين پرونده هايي را برعهده دارند، در سكوت پيگير اين پرونده هستند، تا آمريكا در آن مداخله نكند و مانع از تلاش هاي مصر براي به نتيجه رساندن اين پرونده نشود. همچنين روزنامه «المصري اليوم» به نقل از «علي فريح» نماينده منطقه سينا در مجلس مصر از فعاليت آزادانه عوامل موساد در اين منطقه حساس، انتقاد كرد.
به گزارش «المصري اليوم» نماينده استان سينا اظهار داشت: متاسفانه، نظارت نيروهاي امنيتي و پليس مصر در منطقه بسيار ضعيف است و اين موضوع سبب شده است تا عوامل موساد آزادانه تردد كرده و اقدامات جاسوسي انجام دهند.
به گفته فريح، جاسوسان رژيم صهيونيستي در سينا، اموال و دارايي هاي مردم را به غارت مي برند و دستگاه امنيتي مصر، تنها نظاره گر ماجرا است.
اين در حالي است كه صاحبنظران و سياستمداران مصري، علت بي ثباتي و ناامني در منطقه سينا را پايبند بودن قاهره به قرارداد ننگين «كمپ ديويد» عنوان و بر لغو آن تاكيد مي كنند.
براساس يكي از مواد قرارداد كمپ ديويد، ارتش مصر نمي تواند در مرزهاي مشترك با رژيم صهيونيستي مستقر شود و به همين دليل چند ماه پيش عوامل وابسته به موساد با حمله به يك ايستگاه مرزي در رفح حدود 37 نظامي مصري را از پاي در آوردند.
دولت اسلامگراي مصر كه با پيروزي مرسي بر روي كار آمده است، تلاش كرد تا به قرارداد كمپ ديويد پايان دهد، اما مشكلات اقتصادي و فشارهاي آمريكا و برخي از كشورهاي غربي به همراه كشورهاي مرتجع عرب مانع از اين اقدام شد.
 


عفو بين الملل از اوباما خواست زندان گوانتانامو را تعطيل كند

عفو بين الملل از رئيس جمهوري آمريكا خواست تا به وعده هاي خود در خصوص تعطيلي زندان گوانتانامو عمل كند و زندانيان حاضر در اين زندان را آزاد و يا در دادگاه هاي صالح محاكمه كند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا به نقل ازشبكه الجزيره، عفو بين الملل با صدور بيانيه اي از باراك اوباما، رئيس جمهوري آمريكا خواست تا به وعده هاي خود در سال 2009 مبني بر تعطيلي كامل زندان گوانتانامو عمل كند.
اين سازمان همچنين از وجود 166 زنداني در زندان مخوف گوانتانامو خبرداد كه بيشتر آنها بدون تفهيم اتهام و يا محاكمه سال ها است در اين زندان به سر مي برند.
عفو بين الملل همچنين اعلام كرد شش تن از زندانيان محبوس در گوانتانامو با صدور حكم اعدام مواجهند كه اين احكام از سوي كميته هاي نظامي و به دور از اساسنامه هاي بين المللي در خصوص محاكمه عادلانه، محاكمه مي شوند.
بنا بر اعلام عفو بين الملل، از سال 2002 تاكنون 779 زنداني به اين زندان منتقل شده اند كه تحت شرايط نامعلومي نگهداري شده اند.
گفتني است باراك اوباما در سال 2009 وعده داده بود كه زندان گوانتانامو را ظرف يك سال تعطيل كند و ظاهرا به سازمان سيا نيز دستور داد تا در شيوه هاي بازجويي و مراكز نگهداري زندانيان خود تجديد نظر كند ولي اين امر تاكنون محقق نشده است.
 


افزايش اعتراض ها براي آزادي نويسندگان منتقد آل سعود

موج اعتراضات به بازداشت فرهيختگان مخالف آل سعود در عربستان افزايش يافته است.
به گزارش شبكه خبري «الميادين»، مقامات سعودي بيش از دو هفته است كه «تركي الحمد» نويسنده و منتقد عربستاني را بازداشت كرده اند.
براساس اين گزارش بازداشت اين منتقد عربستاني با دستور مستقيم وزير كشور سعودي و به اتهام بدنام كردن اسلام انجام شده، اما به عقيده بسياري از مردم دليل بازداشت وي افشاگري عليه آل سعود بوده است.
تركي الحمد سومين نويسنده مشهور عربستاني است كه از اوايل سال گذشته ميلادي در بازداشت به سر مي برد در انتقادهاي گزنده خود، شاهزادگان سعودي را مشتي راحت طلب و مرفه عنوان كرده است كه از حال و روز مردم خبر ندارند و به آن توجهي نمي كند.
 


اعتراض گسترده يمني ها به حضور اشغالگران آمريكايي در صنعا

مردم يمن حضور تفنگداران دريايي آمريكا در صنعا را به مثابه اشغال كشور دانسته و به شدت آن را محكوم كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، شهروندان يمني، فعالان حقوق بشر و احزاب و گروه هاي مختلف اين كشور از حضور نيروهاي آمريكايي در هتل شرايتون صنعا به شدت انتقاد و آن را به منزله اشغال كشور دانستند.
مردم يمن با برگزاري تظاهرات و سر دادن شعارهايي عليه دخالت آمريكا در اين كشور از دولت يمن خواستند به اين اشغالگري پايان دهد و تفنگداران آمريكايي را از كشور اخراج كند.
تظاهركنندگان اعلام كردند، حضور پرتعداد تفنگداران آمريكايي در يمن فقط به معناي مداخله گرايي و دخالت در امور داخلي اين كشور است و بايد به آن خاتمه داد.
يكي از شهروندان يمني اظهار داشت، با حضور اين همه تفنگدار احساس امنيت در كشورمان نمي كنيم و از دولت مي خواهيم زمينه اخراج اين اشغالگران را فراهم آورد.
گفتني است سفارت آمريكا در صنعا هتل شرايتون اين شهر را به اشغال خود درآورده و به 200 تن از كاركنان اين هتل مبالغي داده تا به همكاري خود با هتل پايان دهند و از اين مكان خارج شوند.
در استان صعده و شهرهاي ديگر يمن نيز تظاهرات مشابهي در اعتراض به حضور نيروي نظامي آمريكا برگزار شد و تظاهركنندگان مخالفت مطلق خود را با دخالت آمريكا اعلام كردند.
در اين رابطه وزارت دفاع يمن اعلام كرد، به هيچ كشوري اجازه نمي دهد در خاك اين كشور پايگاه نظامي ايجاد كند.
وزارت دفاع تاكيد كرد، يمن كشور مستقلي است و به هيچ كشوري اجازه دخالت و يا تاسيس پايگاه نظامي نخواهد داد.
منابع خبري در يمن از طرح آمريكا براي احداث سه پايگاه نظامي در اين كشور خبر دادند. از سه ماه قبل تاكنون هواپيماهاي آمريكايي كار انتقال تجهيزات نظامي به پايگاه العند را آغاز كرده اند.
 


مالكي براي پيگيري مطالبات قانوني معترضان كميته دولتي تشكيل داد

نخست وزير عراق اعلام كرد براي پيگيري مطالبات قانوني معترضان كميته وزارتي تشكيل داده است.
به گزارش واحد مركزي خبر، «نوري مالكي» گفت، با تشكيل كميته اي در سطح وزراي كابينه خود، پيگير مطالبات قانوني شهروندان معترض است. وي با اشاره به اعتراضاتي كه طي هفته هاي اخير در استان هاي موصل، الانبار، صلاح الدين و كركوك انجام شده است، افزود: تظاهرات حق شهروندان است، به شرط آنكه شعارهاي آنها به وحدت ملي آسيب نرساند و با منافع ملي مغاير نباشد. وي گفت، شعارهاي قومگرايانه به هيچ وجه پذيرفتني نيست. برخي تظاهركنندگان در اعتراضات مذكور به نفع رژيم بعث و عليه شيعيان شعار داده بودند.سازمان ملل از تظاهركنندگان خواست به مسالمت آميز بودن اعتراضات خود پايبند باشند.البته سه شنبه گذشته شهرهاي بغداد، قادسيه، كربلا و بصره شاهد تظاهرات هزاران نفري در حمايت از دولت عراق بود.
عناصر باقي مانده رژيم سرنگون شده بعث عراق و «عزت الدوري» معاون صدام معدوم از حاميان اعتراضات ضد دولتي هستند.
در اين ميان دولت عراق نيروهاي خود را براي دستگيري عزت الدوري بسيج كرده و در همين راستا مرزهاي عراق با اردن را بست.
«جمعه العطواني» نماينده مجلس عراق نيز گفت دخالت آمريكا و عربستان در اعترضات جاري عراق آشكار است.
انفجار بمب
بر اثر انفجار دو خودرو بمب گذاري شده در بعقوبه عراق شش غيرنظامي كشته و 18 تن ديگر زخمي شدند. در اين انفجارها هفت مغازه و چندين دستگاه خودرو آسيب ديدند. بعثي هاي سابق و عناصر القاعده در بعقوبه عراق دست به حملات تروريستي مي زنند.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10