(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 2 بهمن  1391 - شماره 20411

رهبر اخوان المسلمين اردن
درباره قيام مردم به ملك عبدالله هشدار داد
جهاد اسلامي : مسجد الاقصي خط قرمز ماست
تفسير سياسي
جهاد اسلامي: مسجد الاقصي خط قرمز ماست
وزير خارجه سوريه
به مخالفان سياسي براي تشكيل دولت ائتلافي پيشنهاد مذاكره داد
نظرسنجي از سر بيكاري!
آغاز رزمايش بزرگ روسيه در سواحل سوريه
بغداد: دولت آنكارا در امور داخلي عراق دخالت نكند
تجمع اعتراض آميز مقابل پايگاه اينجرليك
عليه حضور نظامي آمريكا و ناتو در تركيه
فرانسه براي ادامه جنگ در مالي از شيوخ عرب و آفريقا كمك خواست
پايان خونين گروگان گيري در الجزاير
 23 گروگان و 32 مهاجم كشته شدند
تظاهرات گسترده عليه نژادپرستي در يونان
تيراندازي يك دانشجو در مؤسسه آموزشي
ده ها هزار كشاورز آلماني عليه دولت مركل به خيابان ها ريختند
دبير كل جمعيت الوفاق:
ديگر استبداد حاكم بر بحرين را تحمل نمي كنيم


رهبر اخوان المسلمين اردن

درباره قيام مردم به ملك عبدالله هشدار داد

رهبر اخوان المسلمين اردن هشدار داد در صورتي كه نظام به درخواست ها براي اصلاحات واقعي و فراگير پاسخ مثبت ندهد با قيام مردمي مواجه خواهد شد.
به گزارش شبكه خبري العالم، همام سعيد با انتقاد از انتخابات نمايشي كه قرار است روز چهارشنبه برگزار شود گفت، تنها راه باقي ماندن نظام، اصلاحات است.
وي افزود، مردم هيچ يك از مجرماني را كه پرونده هاي فساد را بدون مجازات متهمان بسته اند رها نخواهند كرد، ملت بيدار است و براي بازگشايي پرونده هاي بسته شده آمادگي دارد.
معاون رهبر گروه اخوان المسلمين اردن نيز اظهار داشت، مردم خواستار دستيابي به قدرتي هستند كه ساليان متمادي از ملت سلب شده است.وي افزود، مردم با راهپيمايي و تظاهرات خود به نظام كارت زرد داده اند و خواسته اند كه وضعيت مردم مشخص شود.
 


جهاد اسلامي : مسجد الاقصي خط قرمز ماست

يكي از رهبران جنبش جهاد اسلامي فلسطين تأكيد كرد، تعرض به مسجد الاقصي و قبه الصخره خط قرمز ماست.
به گزارش خبرگزاري فارس، شيخ «خضر حبيب» يكي از رهبران جنبش جهاد اسلامي گفت، جهانيان بايد در قبال خطر تعرض به مسجد الاقصي و قبه الصخره احساس مسئوليت و از مقدسات اسلامي حمايت كنند.
وي افزود، اقدام رژيم صهيونيستي به تخريب قبه الصخره مقدمه اي براي نابودي اين رژيم خواهد بود.
يك عضو حزب راست گراي افراطي «اسرائيل خانه ما» كه خود را براي انتخابات پارلماني آينده رژيم صهيونيستي نامزد كرده است مدعي شد كه بايد قبه الصخره در داخل مسجد الاقصي را منفجر كرد و معبد سليمان را در جاي آن بنا نهاد.از سوي ديگر نظاميان رژيم صهيونيستي منطقه الاغوار شمالي در كرانه باختري را به محاصره خود درآورده و جاده هاي اصلي آن را مسدود كردند.
 


تفسير سياسي

چه كساني نگران بهبود
روابط تهران - قاهره اند؟
جعفر بلوري
«آيا ايران و مصر ارتباط برقرار خواهند كرد؟؛ ايران و مصر؛ دشمنان ديروز دوستان امروز؛ ايران-مصر به فكر برقراري ارتباط مجدد؛ واكاوي روابط ايران و مصر و...»
اين چند جمله از ميان ده ها تيتر رسانه هاي بين المللي انتخاب شده است كه روزبه روز بر تعداد آنها افزوده مي شود. با انتشار خبر سفر قريب الوقوع دكتر محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور كشورمان به مصر به منظور شركت در اجلاس سران سازمان كشورهاي اسلامي - احتمالا شاهد تشديد دو چندان انتشار اين نوع خبرها در رسانه هاي نگران غرب خواهيم بود. سوالي كه اين يادداشت به دنبال يافتن پاسخ يا پاسخ هايي براي آن است، چرايي اهميت بيش از حد اين موضوع براي غربي ها به ويژه آمريكا و چند كشور مرتجع عربي منطقه است. در اين باره گفتني هايي وجود دارد:
1- جمهوري اسلامي ايران به اندازه قدمت 33 ساله خود شاهد تحريم هاي غيرقانوني جبهه استكبار بوده و همزمان با افزوده شدن بر قدرت و نفوذ اين انقلاب نيز، بر شدت اين تحريم ها افزوده شده است، طوري كه به جرئت مي توان گفت اين روزها انقلاب جوانمان با وجود شديدترين تحريم ها به راه خود ادامه مي دهد.
بهبود روابط تهران-قاهره طبيعتا مي تواند به بهبود روابط اقتصادي منجر شده و بدين ترتيب بيش از پيش به بي اثر كردن تحريم ها كمك كند. مصر داراي ظرفيت هاي اقتصادي خوبي است و استثمار اين كشور از سوي دست نشانده اي همچون حسني مبارك سال هاست مانع از شكوفايي ظرفيت هاي نهفته در اين كشور متمدن شده است. غربي ها به خوبي مي دانند رونق روابط اقتصادي، تنها يكي از دستاورهاي از سرگيري روابط بين دو كشور خواهد بود.
2- «سوريه» اكنون مسئله اي استراتژيك و حياتي هم براي جبهه ضد مقاومت به رهبري آمريكا و هم براي جبهه مقاومت به رهبري جمهوري اسلامي ايران است. اهميت اين كشور براي دو جبهه به قدري است كه عده اي اعلام كرده اند، پيروز اين ميدان در بسياري از مسائل مهم منطقه اي و حتي بين المللي ميدان داري خواهد كرد.
از سوي ديگر در همين مدت زمان كوتاهي كه از پيروزي انقلاب مصر مي گذرد، اين كشور ظرفيت بالاي بازيگري خود در مسائل مهم منطقه اي را به نمايش گذشته است.
با كنار هم گذاشتن اين دو فاكتور، يعني مسئله سوريه و اهميت كشور مصر در منطقه، نگراني غرب از بهبود روابط تهران-قاهره قابل درك مي شود. غربي ها نگرانند جمهوري اسلامي ايران با تقويت روابط خود با مصر بتواند بيش از پيش در تحولات سوريه به نفع مقاومت ايفاي نقش كند.
نگاهي به اظهارات اخير «كامل عمرو»، وزير خارجه مصر كه چند روز پيش پس از ديدار با «علي اكبر صالحي»، وزير خارجه كشورمان مطرح شد به خوبي مويد اين ادعاست. «عمرو» در اين ديدار براي حل مسئله سوريه همان راهكاري را مطرح كرد كه جمهوري اسلامي ايران مطرح كرده بود. وي تاكيد كرد مهم ترين مسئله اي كه با همتاي ايراني خود در حضور مرسي رئيس جمهور مصر به آن پرداخته، مسئله بحران سوريه بوده است.
3- نزديكي مصر به جمهوري اسلامي ايران مي تواند موازنه قدرت در منطقه را بيش از پيش به سمت جبهه مقاومت و عليه عربستان سعودي و تركيه تغيير دهد. همچون روز روشن است كه علت ورود غافلگيركننده تركيه به مسئله سوريه و حركت اين كشور سكولار بر خلاف ادعاي برقراري دموكراسي و دفاع از حقوق بشر، استفاده از فرصت تحولات منطقه براي پيش گرفتن بر رقبايي همچون عربستان سعودي و جمهوري اسلامي ايران است. آنكارا اگر چه در ظاهر هم كه شده در برخي مسائل مثل تحولات سوريه با عربستان همراه است اما در دل اين همراهي در حال رقابت با اين كشور نيز هست.
ظهور ظرفيت تازه اي همچون مصر در اين رقابت نيز طبيعتا به مذاق تركيه و عربستان خوش نمي آيد. كناره گيري رياض از طرح «كميته چهارجانبه» مصر كه براي حل بحران سوريه مطرح شده نيز تاييدي است بر ناخرسندي آل سعود از ورود قاهره به اين «جبهه موازنه قدرت ساز!»
4- نتيجه و جمع جبري سه تحليل فوق، افزايش بي سابقه تهديد عليه موجوديت رژيم صهيونيستي خواهد بود. قطعا رژيم صهيونيستي به عنوان اصلي ترين بازنده تحولات منطقه، از نزديكي روابط قاهره - تهران خشمگين و نگران است. اين رژيم كه موجوديت خود را در گرو تقويت محور ضد مقاومت منطقه مي بيند طبيعتا بيشترين خطر را از جانب تقويت اين جبهه احساس خواهد كرد. رژيمي كه چند ماهي است دچار بحران هاي اجتماعي سياسي و اقتصادي شده و به تازگي از مقاومت فلسطين شكست مفتضحانه اي خورده است، چگونه مي تواند شاهد تقويت روابط دو كشور با نفوذ يعني ايران و مصر باشد؟
 


جهاد اسلامي: مسجد الاقصي خط قرمز ماست

يكي از رهبران جنبش جهاد اسلامي فلسطين تأكيد كرد، تعرض به مسجد الاقصي و قبه الصخره خط قرمز ماست.
به گزارش خبرگزاري فارس، شيخ «خضر حبيب» يكي از رهبران جنبش جهاد اسلامي گفت، جهانيان بايد در قبال خطر تعرض به مسجد الاقصي و قبه الصخره احساس مسئوليت و از مقدسات اسلامي حمايت كنند.
وي افزود، اقدام رژيم صهيونيستي به تخريب قبه الصخره مقدمه اي براي نابودي اين رژيم خواهد بود.
يك عضو حزب راست گراي افراطي «اسرائيل خانه ما» كه خود را براي انتخابات پارلماني آينده رژيم صهيونيستي نامزد كرده است مدعي شد كه بايد قبه الصخره در داخل مسجد الاقصي را منفجر كرد و معبد سليمان را در جاي آن بنا نهاد.
از سوي ديگر نظاميان رژيم صهيونيستي منطقه الاغوار شمالي در كرانه باختري را به محاصره خود درآورده و جاده هاي اصلي آن را مسدود كردند.
اين محاصره پس از آن صورت گرفت كه نيروهاي اشغالگر صهيونيست منازل مسكوني فلسطينيان در اين منطقه را تخريب كردند.
 


وزير خارجه سوريه

 به مخالفان سياسي براي تشكيل دولت ائتلافي پيشنهاد مذاكره داد

وزير خارجه سوريه از مخالفان خواست براي تشكيل دولت جديد با حكومت وارد مذاكره شوند.
به گزارش خبرگزاري ها، وليد معلم در گفت وگو با تلويزيون سوريه اظهار داشت: همه گروه هاي مخالف دخالت خارجي در سوريه مي توانند با حكومت مذاكره كنند و دولت كنوني سوريه پس از اين گفت وگوهاي ملي استعفا مي كند.
به گزارش ايسنا معلم با اشاره به مذاكرات اخير مسكو و واشنگتن گفت: آمريكا و روسيه در نشست اخير خود در ژنو كه پيرامون اوضاع جاري در سوريه برگزار شد، به دليل نبود فهم مشتركي از اوضاع جاري در كشور به هيچ توافقي نرسيدند.
وي افزود: طرف آمريكايي اصرار دارد تغيير در سوريه بايد با كناره گيري بشاراسد از قدرت همراه باشد اما اين واقعيت را ناديده مي گيرند كه هرگاه يكي كشتي در طوفان گرفتار شود ناخدا اولين كسي نيست كه از آن خارج مي شود.
وزير خارجه سوريه گفت: مادامي كه آمريكايي ها، توطئه گران و برخي از سوري ها بر اين شرط اصرار كنند اين به آن معناست كه آنها ادامه خشونت ها و ويراني سوريه را مي خواهند.
معلم با انتقاد شديد از اخضر ابراهيمي، فرستاده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه گفت: ابراهيمي در تحولات سوريه مواضعي را اتخاذ كرده كه با مواضع آمريكا و برخي از كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس همخواني دارد و اين مواضع در راستاي توطئه عليه سوريه است.
به گفته معلم؛ ابراهيمي از چارچوب وظايف خود به عنوان يك ميانجي گر خارج شده و واجب است كه طرح هايي كه ارائه مي دهد ضد هيچ يك از دو طرف درگير در سوريه نباشد.
وزير خارجه سوريه كه مدت ها از ظاهر شدن در رسانه هاي جمعي خودداري كرده بود، گفت: بشار اسد دولت را مكلف كرده تا برنامه اي كامل براي آغاز مذاكرات ميان تمامي گروه هاي مختلف سوري طرح ريزي كنند و هم اكنون نيز پيشرفت هايي در اين خصوص به عمل آمده است.
وليد معلم گفت: براي كساني كه خواستار مشاركت در گفت وگو هستند، ضمانت هايي ارائه مي شود و دولت تماس خود با تمامي نمايندگان گروه هاي ملت سوريه چه در داخل و چه در خارج آغاز كرده و حتي با احزاب داراي مجوز و بدون مجوز چه در داخل و چه در خارج تماس برقرار كرده است.
وي افزود: سوريه آماده گفت وگو طبق چارچوب ها و پايه هاي وطني است.
اظهارات وزير خارجه سوريه براي انجام گفت وگو با مخالفان در شرايطي صورت مي گيرد كه سناتور آمريكايي جان مك كين از دولت آمريكا خواست به شورشيان سوريه كمك بيشتري كند.
مك كين اين اظهارات را روز شنبه در ديدار با شيمون پرز رئيس رژيم اسرائيل در قدس بيان كرد.
از سوي ديگر وزير دفاع آلمان تاكيد كرد، بشار اسد به اين زودي ها سقوط نمي كند.
از سوريه نيز خبر مي رسد كه ارتش سوريه عمليات نظامي را در نقاط مختلف حلب واقع در شمال سوريه عليه تروريست ها به اجرا درآورده است.
در عمليات ارتش سوريه در نقاط مختلف حلب 75 تروريست كشته شدند. آمار تلفات حادثه روز شنبه حلب به 4 كشته و 62 زخمي رسيد.
فرمانده گروهك موسوم به گردان مجدالاسلام در درعا توسط نيروهاي ارتش به هلاكت رسيد.
ارتش سوريه شماري از عناصر مسلح را در منطقه البويضه شهر حمص به هلاكت رسانده و مقر آنها را نابود كردند.
ساير رويدادها
¤ پادشاه اردن بر موضع كشورش در حمايت از راه حل سياسي در سوريه تاكيد كرد.
¤ اسقف اعظم مسيحيان ماروني لبنان از كشورهايي كه از تروريست هاي سوري حمايت مي كنند خواست به حمايت خود پايان دهند.
¤ رئيس حزب دروزي ترقي خواه در لبنان ثبات خاورميانه را در گرو ثبات سوريه دانست و خواستار راه حل سياسي براي بحران اين كشور شد.
 


نظرسنجي از سر بيكاري!

مي گويند، در كشور فرانسه طرفداران احزاب چپ گرا بيشتر دوست دارند در آينده زندگي كنند، و آنهايي كه طرفدار دست راستي ها هستند زندگي در گذشته را ترجيح مي دهند!
در واقع، طبق نظرسنجي «موسسه ب و آ» كه براي سايت «20 مينوت» انجام گرفته، 54 درصد فرانسوي ها مي گويند اگر ماشين زماني وجود داشت و مي توانستند سوار آن شوند، به گذشته مي رفتند! و 46 درصد هم مي گويند آينده را به هر زماني ترجيح مي دهند. حالا، بايد گفت كه اين نسبت بر حسب سن و گرايش سياسي تغيير مي كند. مثلا، 58 درصد طرفداران احزاب دست راستي (57 درصد هواداران حزب حاكم و 56 درصد طرفداران جبهه ملي) ترجيح مي دهند در گذشته زندگي كنند، در حالي كه در بين طرفداران چپ گراها، 52 درصد (53 درصد از هواداران سوسياليست ها و 57 درصد طرفداران حزب سوسياليست) دوست دارند به آينده بروند. از بين طرفداران سبزها هم، اكثرا (61 درصد) گذشته را به آينده ترجيح مي دهند. حالا چرا اين طوري است و اصلا هدف از اين نظرسنجي چيست، ديگر خدا مي داند! شايد كه اين همه آدم «بيكار» فكر مي كنند كه موقعيت سياسي و نتايج كار احزاب مورد علاقه شان در گذشته يا آينده مي توانست متفاوت باشد! جالب اينجاست كه از بين همه سوال شوندگان افراد مسن هستند (63 درصد) كه آينده را ترجيح مي دهند، در حالي كه جوان ترها (41 درصد) دوست دارند به گذشته برگردند!
¤ سرويس خارجي كيهان

 


آغاز رزمايش بزرگ روسيه در سواحل سوريه

بزرگترين رزمايش دريايي روسيه در درياي مديترانه و نزديك سواحل سوريه آغاز شد.
به گزارش شبكه خبري العالم، در اين رزمايش گسترده كه از روز شنبه آغاز شده است ناوهاي متعلق به ناوگان درياي سياه، بالتيك و شمال و چند كشتي نظامي ويژه به همراه فرماندهي چهارم نيروي هوايي روسيه حضور دارند.
بخشي از تمرين هاي نظامي اين رزمايش در بخش شرقي درياي مديترانه و نزديك آب هاي منطقه اي سوريه انجام خواهد شد.
در جريان اين رزمايش، ،عمليات فرود نيروهاي پياده با مشاركت چهار ناو بزرگ تمرين مي شود.
وزارت دفاع روسيه اعلام كرد در جريان اين مانور كه تا 29 ژانويه (10 بهمن) ادامه خواهد يافت بيش از 60 عمليات نظامي انجام خواهد شد.
ناو بزرگ «آزوف» پس از تجهيز با مهمات جنگي لازم و يگان هاي تفنگدار دريايي به سوي بندر طرطوس سوريه در حركت است و به ناوهاي جنگي مستقر در آن بندر خواهد پيوست.
 


بغداد: دولت آنكارا در امور داخلي عراق دخالت نكند

دولت بغداد رسماً اعلام كرد مقامات آنكارا حق دخالت در امور داخلي عراق را ندارند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «علي الموسوي» مشاور اطلاع رساني نخست وزير عراق اعلام كرد: درباره دخالت هاي بيجاي تركيه چند بار از طريق سفارت اين كشور در بغداد به دولت آنكارا هشدار داده ايم، آنها حق دخالت در امور عراق را ندارند. الموسوي در ادامه سياست منطقه اي آنكارا را مغاير با عرف ديپلماتيك و عامل ناآرامي در منطقه دانست.
«احمد داود اوغلو» وزير خارجه تركيه شنبه گذشته مدعي شده بود كه علت بحران عراق، هدف قرار دادن شخصيت هاي ملي اين كشور از سوي «نوري مالكي» است. منظور اوغلو از شخصيت هاي ملي «طارق الهاشمي» معاون فراري رئيس جمهور عراق و «رافع العيساوي» وزير دارايي اين كشور است. فعاليت هاي تروريستي الهاشمي و محافظان العيساوي در دادگاه آشكار شده است.
از بغداد خبر مي رسد كه بيست و سومين حكم اعدام الهاشمي به طور غيابي توسط دادگاه كيفري عراق صادر شده است.
 


تجمع اعتراض آميز مقابل پايگاه اينجرليك

عليه حضور نظامي آمريكا و ناتو در تركيه

صدها نفر از شهروندان ترك با تظاهرات مقابل پايگاه «اينجرليك» خواستار برچيده شدن پايگاه ها و سيستم هاي موشكي آمريكا و ناتو از خاك تركيه شدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، همزمان با ورود شماري از نيروهاي عضو سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) به شهر «اسكندرون» تركيه براي در اختيار گرفتن سامانه هاي موشكي پاتريوت، صدها تن از مردم تركيه در شهر «آدانا» عليه ناتو و آمريكا تظاهرات كردند. تظاهركنندگان با اجتماع مقابل پايگاه آمريكايي «اينجر ليك» عليه اين كشور شعار دادند. مردم معترض شعار مي دادند «دولت آنكارا همسو با آمريكاست»، «پايگاه آمريكايي اينجرليك بايد برچيده شود» و «آمريكايي ها در تركيه چه مي كنند؟».
معترضان با تاكيد بر اينكه حضور نيروهاي آمريكايي در تركيه به ضرر كشورهاي اسلامي است. در اين تظاهرات از دولت آنكارا خواسته شد، سيستم هاي دفاع موشكي و سيستم هاي موشكي پاتريوت را از خاك تركيه برچيند. آنها حزب حاكم عدالت و توسعه را آلت دست آمريكا دانستند و گفتند تركيه در اشغال ناتو در آمده است.ناتو اكنون در استان هاي آدانا، «غازي آنتب» و «قهرمان ماراش» سيستم هاي موشكي پاتريوت مستقر كرده است.در اين تظاهرات بيانيه اي قرائت شد و در آن آمده است، دولت آنكارا و حزب عدالت و توسعه براي آتش درگيري هاي مذهبي و قومي در سوريه از هيچ تلاشي فروگذار نكرده و از تروريست هاي فعال در اين كشور حمايت كرده است، و علاوه بر آن، خاك تركيه را نيز به پايگاه نظاميان ناتو تبديل كرده است.در همين حال، «آندرس فوك راسموسن» دبيركل ناتو استقرار موشك هاي پاتريوت در خاك تركيه را براي مخاطبان اروپايي خود توجيه كرد.
 


فرانسه براي ادامه جنگ در مالي از شيوخ عرب و آفريقا كمك خواست

دولت فرانسه براي ادامه عمليات نظامي خود در كشور مالي خواستار سرازير شدن دلارهاي نفتي شيوخ عرب و نيروهاي نظامي كشورهاي آفريقايي شد.
به گزارش خبرگزاري ها، فرانسه در راستاي حمله به مالي از كشورهاي ثروتمند عربي خواسته است تا پاريس را با سرازير كردن دلارهاي نفتي مورد حمايت قرار دهند.براساس اين گزارش، «فرانسوا اولاند» رئيس جمهور فرانسه در سفر اخير خود به امارات متحده عربي، اين خواسته را با حاكمان آن در ميان گذاشت و قول مساعد را دريافت كرد.
اين گزارش حاكي است: آمريكا و كشورهاي غربي از مدت زمان طولاني براي تامين مالي جنگ افروزي هاي خود در منطقه آفريقا و خاورميانه، چشم به كمك هاي مالي اعراب ثروتمند دوخته اند.
از سوي ديگر فرانسه كه با دلگرمي برخي كشورهاي آفريقايي براي تامين سلاح و سرباز در مالي دخالت كرده است، از حضور كمرنگ نظامي آنها انتقاد كرد.به گزارش ايسنا به نقل از «آسوشيتدپرس»، «لوران فابيوس» وزير امور خارجه فرانسه در گفت وگو با خبرنگاران در ساحل عاج اظهار داشت: دوستان آفريقايي بايد در مداخله نظامي در كشور مالي پيشرو باشند و تندروهاي افراطي را از منطقه شمال مالي بيرون كنند.وي با تمركز بر راه هاي كمك نيروهاي آفريقايي در عمليات نظامي مالي متذكر شد: من مواردي را شنيده ام مبني بر اينكه نيروهاي آفريقايي عمليات نظامي در مالي را خودشان به دست مي گيرند اما از سويي اين امر ممكن است چندين ماه به طول بينجامد.
فرانسه كه روز جمعه هفته گذشته، مداخله نظامي يك طرفه را در مالي آغاز كرد، هم اكنون متوجه اين موضوع شده است كه بمباران هاي هوايي نمي تواند در سرنوشت جنگ تاثيرگذار باشد.از سوي ديگر نيروهاي نظامي كشورهاي آفريقايي قرار بود، اوايل ماه سپتامبر سال جاري در مالي مستقر شوند، اما پيشرفت شبه نظاميان، آنها را مجبور كرد تا در برنامه استقرار نيروهايش در مالي تغييراتي ايجاد كنند.اين در حالي است كه رهبران كشورهاي غرب آفريقا در اجلاس اضطراري خود در مالي وعده اعزام 5000 نيروي آفريقايي به مالي را اعلام كردند كه هيچ برنامه زماني و پاياني براي حضور نيروهاي خارجي در اين كشور تعيين نشده است.در همين حال فرانسوا اولاند رئيس جمهور فرانسه گفته است كه مداخله نظامي در مالي تا زمان شكست آنچه كه وي آن را به عنوان شكست تروريسم در اين منطقه دانست، ادامه خواهد داشت.فرانسه در 11ژانويه امسال به بهانه جلوگيري از پيشروي شبه نظامياني كه كنترل بخش شمالي مالي را در اختيار دارند، عمليات هوايي در مالي را شروع و در اين كشور مداخله نظامي كرد.
گفتني است ناآرامي در مالي پس از بركناري «امادو توماني توره» رئيس جمهور مالي از قدرت شروع شد، اما فرانسه بدون توجه به اين مسئله، آن را موضوعي داخلي اعلام كرد، اما ناگهان پس از چند ماه اعلام كرد آماده مداخله براي سركوب جنگجويان اسلامي در غرب مالي است.
ناظران سياسي اروپا مي گويند درخواست اولاند از شيوخ عرب براي كمك مالي به دليل بحران اقتصادي كنوني در اروپا و فرانسه است. اين ناظران مي گويند فرانسه به دليل بحران داخلي توان ادامه جنگ در مالي را ندارد.
 


پايان خونين گروگان گيري در الجزاير

 23 گروگان و 32 مهاجم كشته شدند

ماجراي گروگان گيري ده ها تن از اتباع خارجي با حمله نهايي ارتش الجزاير به تاسيسات گازي اين كشور و كشته شدن مهاجمان و 23 گروگان خاتمه يافت.
به گزارش خبرگزاري ها، وزارت كشور الجزاير شنبه شب با تاكيد بر پايان كامل گروگان گيري در اين كشور اعلام كرد در مجموع دو حمله ارتش به محل نگهداري گروگان ها 23 گروگان و 32 مهاجم كشته شدند.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، وزارت كشور الجزاير اعلام كرد: عمليات گروگان گيري در تاسيسات گازي «عين اميناس» به صورت كامل پايان يافته و ارتش درحمله به آخرين پناهگاه مهاجمان 11 تن از آنان را به هلاكت رساند و هفت گروگان نيز در جريان تبادل آتش جان باختند. اين در حالي است كه در حمله نخست ارتش الجزاير به مهاجمان در روز جمعه 21 تن از آنها كشته شدند و 14 تن از گروگان هاي خارجي نيز به هلاكت رسيدند.
همچنين در حمله دوم نظاميان الجزايري در روز شنبه و پس از شكست مذاكرات و گفت وگوها براي پايان دادن به بحران گروگان گيري 11 تن از مهاجمان از پاي درآمدند و هفت تن از گروگان ها كشته شدند.
براساس آمار رسمي و غيرنهايي وزارت كشور الجزاير در مجموع دو حمله نيروهاي ارتش 32 مهاجم و 23 گروگان از پاي در آمدند و 685 كارگر الجزايري و 107 تن از كاركنان خارجي آزاد شدند.
بر پايه بيانيه وزارت كشور الجزاير فرمانده موريتانيايي عمليات گروگان گيري نيز جزو كشته شدگان است.
در بيانيه وزارت كشور الجزاير خاطرنشان شده است: نيروهاي ارتش موفق شدند طي اين عمليات 685 كارگر الجزايري و 107 تبعه خارجي را از دست گروگان گيرها آزاد كنند.
به گفته دولت الجزاير، مهاجمان 32 تن بودند كه سه تن از آنها الجزايري و متخصص در ساخت بمب و مواد منفجره بودند و در اين عمليات از پاي درآمدند.
وزارت كشور الجزاير در بيانيه خود متذكر شد: نيروهاي ارتش در اين عمليات توانستند مقادير زيادي سلاح و مواد منفجره از جمله كمربندهاي انفجاري، خمپاره انداز و سلاح هاي خودكار و نيمه خودكار از مهاجمان به دست بياورند.
ماجراي گروگان گيري در تاسيسات گازي عين اميناس در جنوب الجزاير با حمله مهاجمان وابسته به القاعده مغرب عربي در روز چهارشنبه آغاز شد و طي آن مهاجمان با به گروگان گرفتن صدها تن از اتباع خارجي و الجزايري، خواستار توجه جهانيان به ماجراي دخالت نظامي فرانسه در مالي شدند.
اين در حالي است كه در جريان عمليات شنبه شب نظاميان الجزايري، تلويزيون دولتي اين كشور فقط به نمايش سلاح هاي منتسب به مهاجمان اكتفا و از پخش تصاوير مربوط به عمليات و آزادي گروگان ها، خودداري كرد.
براساس اين گزارش پايان خونين ماجراي گروگان گيري در الجزاير با واكنش هايي روبه رو شد و «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا در بيانيه اي، مهاجمان را مقصر كشته شدن گروگان ها در تاسيسات گازي عين اميناس دانست.
در بيانيه اوباما كه چند ساعت پس از آن منتشر شد كه سربازان الجزايري، تاسيسات گاز آميناس را مورد حمله قرار دادند خاطرنشان شده است: اين حمله، يادآور بخش ديگري از تهديد القاعده و ديگر گروه هاي تندرو در شمال آفريقا است.
رئيس جمهور آمريكا در بيانيه خود متذكر شد: عاملان اصلي اين فاجعه تروريست ها هستند و آمريكا به شديدترين وجه ممكن اقدامات آنها را محكوم مي كند.
 


تظاهرات گسترده عليه نژادپرستي در يونان

افزايش خشونت هاي نژادپرستانه در يونان، هزاران نفر از مردم اين كشور را به تظاهرات خياباني واداشت.
هزاران نفر از پايتخت نشينان يونان روز شنبه با برپايي يك تظاهرات خياباني عليه افزايش «خشونت هاي نژادپرستانه و فاشيسم» شعار دادند.
اين راهپيمايي آرام از سوي برخي احزاب سياسي و چند موسسه فعال در حوزه حقوق مهاجران برگزار شد.
در اين هفته پليس يونان موفق به دستگيري جوان 29 و 25 ساله اي شد كه به دليل مسائل نژادپرستانه يك جوان 27 ساله پاكستاني را در شهر آتن به قتل رسانده بودند.
تظاهركنندگان در جريان برپايي اين تظاهرات تصاوير اين جوان قرباني احساسات نژادپرستانه را با خود حمل مي كردند.به اعتقاد گروهي از كارشناسان، يكي از دلايل افزايش خشونت هاي نژادپرستانه در كشورهاي اروپايي نظير يونان، تشديد بحران اقتصادي است. البته مواضع نژادپرستانه رسانه ها و مقامات اين كشور نيز در تشديد اينگونه احساسات تاثير زيادي دارند.

 


تيراندازي يك دانشجو در مؤسسه آموزشي

حمله يك دانشجوي مسلح به مؤسسه آموزش مهارت هاي تجاري در مركز شهر سن لوئيس واقع در ايالت ميسوري آمريكا، 2 مجروح به جا گذاشته است.
در جريان اين حادثه، ضارب كه خود يك دانشجوي 20 ساله بوده، پس از آن كه يكي از كارمندان مؤسسه مذكور را از ناحيه سينه هدف گلوله قرار مي دهد، اقدام به خودكشي مي كند.
سم داتسون رئيس پليس شهر سن لوئيس در همين خصوص اعلام كرده است كه تيراندازي روز سه شنبه حدود ساعت 2 بعدازظهر به وقت محلي در مؤسسه آموزشي استيونز اتفاق افتاد.
به گفته وي، كارمند مؤسسه مذكور كه در دفترش از ناحيه سينه مورد هدف گلوله قرار گرفته، 40 ساله است.
داتسون در ادامه خاطرنشان كرده كه ضارب خود نيز يك دانشجوي پاره وقت 20 ساله بوده كه در طول 4 سال گذشته در اين مؤسسه مشغول تحصيل و در تردد بوده است.
به گفته رئيس پليس شهر سن لوئيس مجروحان در حال حاضر تحت مداوا قرار گرفته اند.
تاكنون خبري در مورد انگيزه ضارب منتشر نشده است.
آمريكا در طول ماه هاي گذشته افزايش خشونت و تيراندازي را در سراسر اين كشور شاهد بوده است.
 


ده ها هزار كشاورز آلماني عليه دولت مركل به خيابان ها ريختند

همزمان با برپايي بزرگترين نمايشگاه كشاورزي و محصولات غذايي جهان در آلمان، ده ها هزار شهروند آلماني تظاهرات ضددولتي برگزار كردند.
ده ها هزار نفر از مردم «برلين» روز شنبه همزمان با برگزاري پنجمين نشست وزيران كشاورزي جهان و برپايي بزرگترين نمايشگاه كشاورزي و محصولات غذايي جهان عليه «سياست هاي دولت در بخش كشاورزي» راهپيمايي كردند.
به نوشته خبرگزاري جمهوري اسلامي، اين راهپيمايي كم سابقه از مركز شهر برلين آغاز و به تجمع مقابل كاخ صدر اعظم آلمان منتهي شد. تظاهركنندگان خواستار اين شدند كه دولت «مركل» در سياستگذاري هاي كلان خود به جاي توجه به منافع سرمايه داران و صاحبان صنايع غذايي، كمي هم به فكر حال روز كشاورزان و سلامت مصرف كنندگان، محصولات زراعي، باغي و موادغذايي باشند.
تظاهركنندگان همچنين با سردادن شعارها و حمل پارچه نوشته هايي مخالفت خود را با صنعتي شدن بيشتر فرايند توليد موادغذايي مورد استفاده مردم اعم از محصولات لبني و پروتئيني ابراز كردند.
«پايان دادن به آزار و اذيت حيوانات و طيور با استفاده روز افزون از هورمون هاي رشد»، «استفاده نكردن از سموم شيميايي بسيار خطرناك در توليد محصولات كشاورزي» و همچنين «جلوگيري از نابود شدن كشاورزي هاي محلي و كوچك» از جمله خواسته هاي راهپيمايان بود.معترضان در حركت اعتراضي خود از دولت و به طور مشخص وزارت كشاورزي درخواست كردند كه به صنايع كوچك و كشاورزان محلي توجه بيشتري معطوف شود.
معترضان همچنين نسبت به آنچه «استعمار كارگران از سوي كارفرمايان» مي خواندند اعتراض كردند.
 


دبير كل جمعيت الوفاق:

ديگر استبداد حاكم بر بحرين را تحمل نمي كنيم

دبير كل جمعيت الوفاق تأكيد كرد، مردم استبداد رژيم آل خليفه را تحمل نمي كنند و بر تحقق مطالبات خود همچنان اصرار مي ورزند.
به گزارش خبرگزاري ها، شيخ علي سلمان دبير كل بزرگترين گروه شيعي مخالف دولت بحرين اظهار داشت، مردم از استبداد و سركوبگري هاي آل خليفه خسته شده اند و مي خواهند كشور از اوضاع كنوني خارج شود. وي بر ضرورت گفت وگوي همه جانبه كه در آن درباره همه مسائل و اختلافات موجود توافق حاصل شود تأكيد كرد و خواستار توافق ملي شد.
شيخ علي سلمان گفت، وظيفه دولت اتحاد ملي، آغاز گفت وگوي ملي و برگزاري انتخابات است و در دولت آينده نخست وزير كنوني نبايد نقشي داشته باشد.
خبر ديگر اينكه گروه ها، جمعيت ها و احزاب مخالف در بحرين خواهان گفت وگوي واقعي و جدي و لزوم تشكيل دولت فراگير زيرنظر سازمان ملل در كشورشان شدند.
اين گروه ها تأكيد كردند، گفت وگو بايد مشروط باشد كه بارزترين آن تشكيل دولتي متشكل از نمايندگان همه طيف ها و نظارت سازمان ملل بر اجراي توافقاتي كه به دست مي آيد است.
اين در حالي است كه مردم انقلابي بحرين تأكيد كرده اند كه جمعه آينده بار ديگر به خيابان ها خواهند آمد و بر لزوم تحقق خواسته هاي خود در دستيابي به آزادي و دموكراسي تأكيد مي كنند.
اين تظاهرات تحت عنوان «از مطالبه كردن حقوق خويش دست نمي كشيم» برگزار خواهد شد و در آن مردم و شخصيت هاي مختلف سياسي و ديني شركت مي كنند.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10