(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 3 بهمن  1391 - شماره 20412

انقلابيون بحرين: گفت و گو با رژيم آل خليفه امكان پذير نيست
مالكي: مردم عراق بايد نسبت به توطئه خارجي ها هشيار باشند
درگيري 8 ساعته طالبان با نيروهاي امنيتي افغانستان در كابل
بشار اسد در مصاحبه با خبرگزاري نسيم بحران سوريه
 نه انقلاب است نه بهار عربي توطئه خارجي است
زد و خورد معترضان با پليس مصر مقابل دادگاه اسكندريه
اعلام آمادگي روسيه براي كمك به جنگ فرانسه در مالي
اوج گيري اعتراض هاي ضدآمريكايي در تركيه
 مردم : ما سپر ناتو نمي شويم
تعداد تلفات گروگان گيري الجزاير به 80 نفر رسيد
آغاز انتخابات پارلماني در فلسطين اشغالي
اوباما با وعده هاي انجام نشده دور دوم را رسما آغاز كرد
هزاران نفر در خيابان هاي تفليس خواستار استعفاي رئيس جمهور شدند


انقلابيون بحرين: گفت و گو با رژيم آل خليفه امكان پذير نيست

انقلابيون بحريني تأكيد كردند، با رژيمي كه فقط زبان زور را مي فهمد گفت وگو امكان پذير نيست.
به گزارش شبكه خبري العالم، انقلابيون بحريني با تأكيد بر تداوم راه انقلاب اظهار داشتند كه گفت وگو با آل خليفه امكان پذير نيست.به گفته انقلابيون آل خليفه از زمان آغاز قيام مردم بحرين، هيچ گاه پشت ميز مذاكره ننشسته، موجوديت ملت را به رسميت نشناخته و با شكنجه و سركوب كمر به نابودي ملت بسته است. در همين رابطه سعيد شهابي دبير كل جنبش آزادي خواهان بحرين گفت، مردم مي دانند كه پيشنهاد گفت وگو از سوي آل خليفه فريبي بيش نيست و تغييرات مورد نظر آنها از سوي آل خليفه محقق نمي شود.وي افزود، راهكار ملت، انقلاب است كه آن را دو سال قبل آغاز كرده و هيچ فرصتي را براي اصلاحات از دست نمي دهد. اين فعال انقلابي تأكيد كرد، رژيم منامه به رغم به كارگيري همه امكانات براي سركوب مردم در نهايت سرنگون خواهد شد.
 


مالكي: مردم عراق بايد نسبت به توطئه خارجي ها هشيار باشند

نخست وزير عراق نسبت به مداخلات خارجي در امور داخلي اين كشور هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «نوري مالكي» با صدور بيانيه اي اعلام كرد، اظهارات ضد و نقيض و غير مسئولانه برخي شخصيت هاي سياسي مانند رئيس منطقه خودمختار كردستان عراق (مسعود بارزاني) و مقامات كشورهاي منطقه مثل وزير خارجه تركيه طايفه گرايي كينه توزانه را در عراق دامن مي زند. وي بر اين نكته تأكيد كرد كه در حال حاضر اوضاع عراق رو به بهبود و مشكلات در حال حل شدن به سود مردم است. مالكي اين را نيز گفت هيئتي را كه وي به استان هاي الانبار، صلاح الدين و نينوا اعزام كرده، توانسته است نظر تظاهركنندگان معترض را جلب كند. بارزاني اخيراً مدعي شده بود جنگ داخلي نزديك است.
 


درگيري 8 ساعته طالبان با نيروهاي امنيتي افغانستان در كابل

حمله انتحاري همزمان شماري از شبه نظاميان طالبان به ساختمان اداره راهنمايي و رانندگي پايتخت افغانستان مرگ هشت نفر از جمله پنج مهاجم و جراحت 18 تن ديگر را در پي داشت.
به گزارش خبرگزاري فارس، شماري از شبه نظاميان طالبان بامداد ديروز به شيوه انتحاري به ساختمان اداره راهنمايي و رانندگي شهر كابل حمله كردند. اين حمله سپس به تبادل آتش ميان مهاجمان و نيروهاي امنيتي انجاميد و درگيري هشت ساعت ادامه يافت. علاوه بر كشته شدن همه مهاجمان (حداكثر پنج نفر) بخشي از ساختمان راهنمايي و رانندگي نيز طعمه حريق شد. شمار كشته شدگان اين حادثه به استثناي مهاجمان سه نفر و مجروحان نيز 18 تن اعلام شد. 14 تن از مجروحان هم غيرنظامي گزارش شدند. همه مهاجمان جليقه هاي انفجاري بر تن داشتند.
خبر ديگر اينكه سازمان ملل از شكنجه گسترده زندانيان در زندان هاي افغانستان خبر داد. به گفته مسئولان سازمان ملل بيش از نيمي از 625 زنداني كه با آنها صحبت شده است گفته اند يا شكنجه شده اند و يا با آنها بدرفتاري شده است. دولت كابل اين گزارش را مبالغه آميز دانست.
 


بشار اسد در مصاحبه با خبرگزاري نسيم بحران سوريه

نه انقلاب است نه بهار عربي توطئه خارجي است


رئيس جمهور سوريه گفت، تحولات سوريه نه انقلاب است و نه بهار عربي بلكه تنها اقدامات تروريستي است كه با دخالت خارجي ها انجام مي شود.
بشار اسد در مصاحبه با خبرگزاري نسيم با بيان اينكه فهم مردم درباره اوضاع داخلي سوريه بسيار تغيير كرده است تاكيد كرد، مردم درك كرده اند كه تحولات سوريه نه انقلاب است و نه بهار عربي بلكه اقدامات گروه هاي تروريستي است كه با حمايت مالي و تسليحاتي خارجي ها دست به اين اقدامات مي زنند.
وي افزود، آن چيزي كه در زمان فعلي دولت را به نتيجه رسيدن اقدامات عليه گروه هاي مسلح كمك كرده كشف واقعيت و افزايش آگاهي مردم است.
رئيس جمهور سوريه اظهار داشت، در كشور منطقه اي خارج از سيطره دولت وجود ندارد و ارتش كنترل مناطق مختلف كشور را در دست دارد.
وي تاكيد كرد گروه هاي مسلح تاكنون موفق به شكست ارتش در هيچ منطقه اي نشده اند و كشورهاي دشمن كه چنين تبليغاتي را به راه مي اندازند در رويا به سر مي برند.
وي افزود، در تمام كشورهاي دنيا حفاظت از كشور به عهده ارتش است و اين حفاظت تنها به معناي مقابله با حملات خارجي نيست بلكه حفاظت از داخل را نيز شامل مي شود. دشمن اين بار از داخل اقدام به توطئه كرده است و هر شهروند سوري كه اقدام به اجراي دستورات دشمنان كند تبديل به يك دشمن مي شود.
بشار اسد ادعاي تداوم عمليات نظامي ارتش عليه تروريست ها با چراغ سبز كشورهاي ديگر را رد كرد و گفت، سوريه در موضوعات حاكميتي، ملي و منطقه اي نياز به چراغ سبز هيچ كشوري ندارد چه از جانب دوستان و چه از دشمنان، ما اگر از خودمان توان اداره كشور را نداشته باشيم ديگر نبايد به ما دولت و يا كشور مستقل گفت.
رئيس جمهور سوريه تاكيد كرد، برخي كشورهاي همسايه در كنار ما ايستاده اند ولي ممكن است كه نتوانند به طور كامل از مرزهاي خود براي جلوگيري از قاچاق سلاح و افراد به داخل سوريه حفاظت كنند.
وي تصريح كرد، ما بايد ميان دولت ها و ملت هاي اين كشورها تفاوت قائل شديم. براي مثال موضع دولت تركيه درباره تحولات سوريه كاملا روشن است و اين دولت در كشتار مردم سوريه نقش مستقيم دارد.
رئيس جمهور سوريه همچنين گفت، سوريه در جنگي منطقه اي و جهاني عليه خود گرفتار شده و ما براي مقابله با اين تهاجم به فرصت نياز داريم.
از سوي ديگر شوراي هماهنگي ملي خارج از سوريه (مخالفان دولت) با اعتراف به حملات گروه هاي مسلح ضد نظام به شهروندان بي گناه و غارت اموال آنان از جامعه جهاني خواست دولت تركيه را به دليل انتقال تروريسم به خاك سوريه تحت فشار قرار دهد.
در همين رابطه شركت كنندگان در نشست گروه موسوم به ائتلاف مخالفان سوريه در اسلامبول براي تشكيل دولت انتقالي به نتيجه نرسيدند.
اين در حالي است كه انديشكده آمريكايي بروكينگز با ارائه توصيه هايي به باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا در ارتباط با سوريه خواستار اعلام آمادگي آمريكا براي ايجاد منطقه پرواز ممنوع در سوريه و نيز كمك تسليحاتي به مخالفان شد.
از تحولات ميداني سوريه نيز خبر مي رسد كه سربازان ارتش سوريه در جريان عمليات پاكسازي حومه دمشق، ده ها تروريست را از پا در آوردند.همچنين ارتش سوريه موفق شد سركرده و ده ها تن از تروريست هاي جبهه النصره وابسته به القاعده را به هلاكت برساند.
منابع نظامي سوريه تاكيد كردند پاكسازي شهر داريا در حومه دمشق نيز در مراحل پاياني قرار دارد.آخرين اخبار سوريه حاكي از اين است كه به تازگي اطلاعات محرمانه اي از بانك قطري الدوحه به بيرون درز كرده كه نشان مي دهد قطر حامي اصلي تروريست ها در سوريه است.
منابع آگاه اعلام كردند افرادي در اين بانك حساب داشته اند كه به رد و بدل كردن مبالغ هنگفتي به دو سوري مشغول بودند و اين مبالغ توسط اين اشخاص در اختيار تروريست هاي مسلح قرار مي گرفته است.
 


زد و خورد معترضان با پليس مصر مقابل دادگاه اسكندريه

تظاهركنندگان خشمگين مصري در اعتراض به سپردن محاكمه عاملان قتل معترضان در جريان انقلاب مردمي 25 ژانويه به دادگاه استيناف با پليس به زد و خورد پرداختند.
به گزارش شبكه خبري «نيل»، تظاهركنندگان مصري يكشنبه شب با يورش به دادگاه كيفري اسكندريه، ساختمان آن را به آتش كشيدند و با نيروهاي پليس و امنيتي به زد و خورد پرداختند.
براساس اين گزارش، درگيري بين معترضان و پليس در مقابل دادگاه اسكندريه پس از آن رخ داد كه دادگاه كيفري از رسيدگي به موضوع قتل تظاهركنندگان در انقلاب مردمي مصر در سال 2011 خودداري و آن را به دادگاه استيناف ارجاع داد.
اين گزارش حاكي است: تظاهركنندگان كه بسياري از آنها را خانواده قربانيان تشكيل مي دادند پس از درگيري با پليس توانستند وارد ساختمان دادگاه شوند و طبقه اول آن را به آتش بكشند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، نيروهاي امنيتي كه به كمك پليس شتافتند، براي متفرق كردن تظاهركنندگان در اسكندريه كه سه خودرو پليس را به آتش كشيده بودند، به سوي آنها گاز اشك آور شليك و ده تن از معترضان را بازداشت كردند.
برپايه اين گزارش، اين اعتراض ها و درگيري ها در حالي آغاز شد، كه محمد مرسي رئيس جمهور مصر براي شركت در يك نشست اقتصادي به عربستان سفر كرده است.
همچنين احزاب و گروه هاي مخالف دولت با اعلام مخالفت با دولت اسلامگراي مرسي اعلام كردند كه تظاهرات اعتراض آميز ميليوني را در روز 25 ژانويه و همزمان با سالروز دومين سال انقلاب مردمي مصر برگزار خواهند كرد.
 


اعلام آمادگي روسيه براي كمك به جنگ فرانسه در مالي

روسيه آمادگي خود را براي كمك لجستيكي به نيروهاي فرانسوي در مالي اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، «لوران فابيوس» وزير خارجه فرانسه در گفت وگو با خبرنگاران با اعلام اين خبر اظهار داشت: مسكو پيشنهاد كمك به فرانسه در انتقال نيرو به مالي را ارائه كرده است.
به گفته فابيوس وزيران خارجه دو كشور در چارچوب نزديك كردن مواضع خود در مورد مالي و اجراي قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل نشست هايي را برگزار كرده اند و مسكو پيشنهاد ارائه كمك براي انتقال نيروهاي نظامي فرانسه را داده است.
وزير خارجه فرانسه در پاسخ به سوالي در مورد نحوه نقل و انتقال سربازان و تسليحات فرانسوي به شمال مالي خاطرنشان كرد: نيروهاي نظامي تازه نفس ما با كمك چند كشور اروپايي، كانادا و آمريكا به مالي انتقال داده خواهند شد و روسيه نيز قول كمك و همكاري داده است.
اين در حالي است كه با فرود نخستين هواپيماي باربري آلمان در مالي درباره ورود اين كشور به عمليات نظامي، مناقشه و بحث شديدي ميان كارشناسان و سياستمداران آلماني آغاز شده است.
كشورهاي عضو اتحاديه اروپا، آموزش سربازان ارتش مالي را برعهده گرفته اند و آلمان دو هواپيماي ترابري به اين كشور اعزام كرده است.
در همين حال «ژان ايو لودريان» وزير دفاع فرانسه روز دوشنبه اعلام كرد: هدف مداخله نظامي فرانسه در مالي بازپس گيري كامل مناطق تحت اشغال افراطيون مسلح است.
وي با تاكيد بر اين موضوع كه فرانسه اجازه نمي دهد افراد مسلح دولت مركزي را در مخاطره قرار دهند متذكر شد: هدف فرانسه اين است كه به نحوي عمل كند كه نيروهاي آفريقايي از مداخله نظامي ما پشتيباني كنند.
از سوي ديگر «حسن واتارا» رئيس جمهور ساحل عاج و رئيس دوره اي «اكواس» درباره گسترش دامنه بحران در مالي هشدار داد و از رهبران كشورهاي آفريقايي خواست تا همه توان خود را براي تعامل با آن به كار گيرند.
همچنين با استقرار سربازان آفريقايي و فرانسوي در باماكو (پايتخت مالي) و ادعاي پيشروي در مناطق غرب و شمال اين كشور از سوي نيروهاي خارجي، اين سوال مطرح شده است كه آيا دامنه نزاع به ديگر كشورهاي همسايه كشيده خواهد شد؟
شبكه خبري «پرس تي وي» نيز در گزارشي از جنگ در مالي اعلام كرد كه تصاوير وحشتناك دخالت نظاميان فرانسوي دراين كشور به شدت سانسور مي شود. براساس اين گزارش، شبكه هاي تلويزيوني فرانسه چند گروه خبري به باماكو اعزام كرده اند، اما سانسور رسانه اي آنها را با محدوديت مواجه كرده است.

 


اوج گيري اعتراض هاي ضدآمريكايي در تركيه

مردم : ما سپر ناتو نمي شويم

مردم آنكارا و اسلامبول و 10 شهر ديگر در مخالفت با استقرار موشك هاي پاتريوت در خاك تركيه تظاهرات كردند. اين درحالي است كه نخستين محموله سيستم موشكي پاتريوت ناتو وارد اين كشور شد.
به گزارش واحد مركزي خبر، هزاران نفر از مردم آنكارا، اسلامبول و انطاكيه و ديگر شهرها عليه استقرار سامانه موشكي پاتريوت در خاك تركيه تظاهرات كردند. در بيانيه تظاهركنندگان آنكارا كه از سوي اتحاديه ها و نهادهاي غيردولتي راه اندازي شد، آمده است: به دنبال استقرار سيستم سپر موشكي آمريكا و ناتو در پايگاه «كوره جيك» استان «مالانيا» اينك موشك هاي پاتريوت ناتو در شهرهاي «قاضي آنتب»، «قهرمان ماراش» و «آدنا» مستقر شده و بدين ترتيب چهار گوشه تركيه به پايگاه هاي ناتو و سربازان اين پيمان و موشك هاي مرگبار تبديل شده است. اين بيانيه مي افزايد: مردم تركيه اجازه نخواهند داد اين كشور به مهره امپرياليسم در خاورميانه تبديل و با همسايگانش وادار به جنگ شود.
تظاهركنندگان اسلامبول هم اعلام كردند با استقرار موشك هاي پاتريوت و آمدن نظاميان ناتو در خاك تركيه مخالف هستند. تظاهركنندگان مداخله آنكارا در كشورهاي اسلامي را نيز محكوم كردند. در انطاكيه هم مردم ضمن سردادن شعارهاي ضددولتي همراهي آنكارا با ناتو و آمريكا را محكوم كردند و شعارهايي عليه آمريكا، آلمان و هلند سردادند.
قرار است هر يك از اين سه كشور سه سيستم موشكي در تركيه مستقر كنند در همين حال، نخستين محموله موشك هاي پاتريوت متعلق به آلمان و هلند ديروز وارد بندر «اسكندرون» تركيه شد.
علاوه بر شهرهاي فوق، مردم شهرهاي ازمير، غازي آنتب، كوجاعلي، تكيرداغ، ترابوزان، بولو، وان، اسكي شهر و باليك اسير عليه آمريكا و ناتو تظاهرات كردند و شعارهايي مثل «آمريكا و ناتو قاتل هستند»، «حزب حاكم عدالت و توسعه و اردوغان همكار آمريكا هستند» و «ما سپر ناتو نخواهيم شد» سر دادند.
معترضان، سياست خارجي تركيه خصوصا سياست هاي ضد سوري آنكارا را محكوم كردند.
معترضان اعلام كردند كه دستان مقامات حزب حاكم تركيه به خون مردم سوريه آغشته شده است.گفتني است حدود 1200 نظامي ناتو و آمريكا به بهانه سيستم هاي پاتريوت در خاك تركيه مستقر مي شوند. در همين چارچوب 240 نظامي آلماني ديروز وارد تركيه شدند.
 


تعداد تلفات گروگان گيري الجزاير به 80 نفر رسيد

با پيدا شدن اجساد 25 تن از گروگان ها در تاسيسات گازي الجزاير تعداد تلفات اين حادثه به 80 نفر رسيد.
به گزارش خبرگزاري ها، يك مسئول امنيتي الجزاير با اذعان به افزايش تعداد تلفات حملات ارتش به مهاجمان در تاسيسات گازي «عين اميناس» اظهار داشت: با پيدا شدن اين اجساد، تعداد گروگان هاي كشته شده به 48 نفر رسيد و اين احتمال وجود دارد كه اين رقم باز هم افزايش يابد. اين مسئول امنيتي الجزاير بدون اشاره به تعداد دقيق قربانيان در اين عمليات و مليت هاي آنها متذكر شد: برخي از اجساد به دليل متلاشي شدن بر اثر انفجارهاي شديد قابل شناسايي نبوده است.
اين در حالي است كه مقام هاي الجزايري روز يكشنبه با اعلام پايان عمليات آزادسازي گروگان ها در جنوب اين كشور مجموع افراد كشته شده مهاجم را 32 تن و گروگان ها را 23 تن اعلام كرده بودند.
به گفته اين مقام امنيتي در مجموع 80 نفر (48 گروگان و 32 مهاجم) در اين عمليات كشته شدند.
فرانس 24 نيز در گزارشي از حادثه عين اميناس به نقل از مسئولان بلندپايه دولتي اعلام كرد كه نيروهاي ويژه الجزاير در حال تامين امنيت اين تاسيسات هستند.
به گزارش اين شبكه خبري، يك روز پس از پايان گروگانگيري در اين تاسيسات، اجساد 25گروگان كشف شد و احتمال مي رود كه شمار قربانيان افزايش يابد. در ميان قربانيان تاكنون اجساد يك فرانسوي، يك آمريكايي، دو رومانيايي و سه انگليسي شناسايي شده است.
از سوي ديگر، «محمد سعيد بلاد» وزير ارتباطات الجزاير اعلام كرد: عمليات برقراري امنيت در تاسيسات گازي اميناس براي يافتن اجساد احتمالي ادامه دارد و ما نگرانيم كه شمار قربانيان افزايش يابد.
معاون وزير امور خارجه ژاپن كه براي تحقيقات بيشتر در الجزاير به سر مي برد، از عملكرد اين كشور براي پايان دادن به حادثه، انتقاد كرد و خواستار شفافيت هر چه بيشتر در مورد آن شد.
اين در حالي است كه بسياري از كارشناسان، حملات ارتش الجزاير را عامل اصلي افزايش تلفات در حادثه اميناس اعلام كردند و معتقدند اين كشور براي سرپوش گذاشتن بر سوءعملكرد خود، واقعيات را به درستي بيان نمي كند.
روزنامه انگليسي «اينديپندنت» نيز گروگان گيري در الجزاير را پيامد مستقيم عمليات نظامي فرانسه در مالي توصيف كرد و هرگونه دخالت نظامي فرانسه در ديگر كشورهاي منطقه را موجب تكرار چنين حوادثي دانست.
مقام هاي الجزايري در مقابل با متهم دانستن برخي از كشورها براي بر هم زدن امنيت و اقتصاد خود، از عملكرد ارتش دفاع كردند.يك گروه موسوم به «المقوعون بالدم» (از جان گذشتگان) وابسته به القاعده چهارشنبه هفته گذشته با وارد شدن به تاسيسات گازي الجزاير در مجاورت با مرز ليبي، اقدام به گروگان گرفتن 700 نفر از كاركنان خارجي و بومي آن كردند. به دليل سانسور شديد خبري هنوز جزئيات اين حادثه خونين مشخص نشده است.
 


آغاز انتخابات پارلماني در فلسطين اشغالي

نوزدهمين انتخابات پارلماني رژيم صهيونيستي براي انتخاب 120 عضو پارلمان صبح امروز آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از شبكه خبري الجزيره، انتخابات پارلماني رژيم صهيونيستي براي انتخاب نمايندگان نوزدهمين دوره پارلمان در بيش از 10هزار حوزه راي گيري در سرزمين هاي اشغالي آغاز شد.
بيش از پنج ميليون و 500 هزار اسرائيلي كه واجد شرايط شركت در انتخابات پارلماني رژيم صهيونيستي هستند از ساعت 7صبح امروز به پاي صندوق هاي راي رفته اند.
در اين دوره انتخابات كنست همانند ديگر دوره ها انتخابات به شكل زودهنگام برگزار مي شود و راي دهندگان به طور مستقيم به افراد راي نمي دهند بلكه به فهرست احزاب راي مي دهند.
بنابر قوانين موجود پس از پايان راي گيري هر حزبي با توجه به ميزان رايي كه به دست آورده نامزدهاي خود را روانه پارلمان مي كند و حزبي كه بيشترين راي را به دست آورد از سوي رئيس رژيم صهيونيستي براي آغاز مشورت با ديگر احزاب به منظور تشكيل دولت ائتلافي معرفي مي شود.
در اسرائيل قانون خاصي براي زمان برگزاري انتخابات پارلماني وجود ندارد و كنست بنا به صلاحديد خود، پارلمان را منحل و زمان برگزاري انتخابات جديد را اعلام مي كند.
اين انتخابات 9ماه زودتر از موعد برگزار مي شود و دليل آن اصرار بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي به دليل شرايط بحراني اين رژيم بوده است.
در انتخابات پارلماني اسرائيل اعراب ساكن در سرزمين هاي اشغالي اجازه مشاركت به ميزان 14درصد را دارند و با توجه به ميزان 17درصدي جمعيت عرب هاي فلسطيني نوعي تبعيض محسوب مي شود.
نوزدهمين دوره انتخابات پارلماني رژيم صهيونيستي با دوره هاي پيشين تفاوت هايي دارد كه مهم ترين آنها تاثيرات جنگ غزه و به رسميت شناخته شدن كشور فلسطين در سازمان ملل و نيز تحولات بيداري اسلامي در كشورهاي همجوار سرزمين هاي اشغالي است.
بنابر آمار و نظرسنجي هاي اوليه در انتخابات پارلماني رژيم صهيونيستي ائتلاف دو حزب ليكود و بيت نو كه به رهبري نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي و ليبرمن تشكيل شده از بيشترين شانس براي پيروزي در انتخابات برخوردار است.اتحاديه عرب از اعراب سرزمين هاي اشغالي خواست در واكنش به تصويب قوانيني كه در راستاي پاكسازي نژادي صورت مي گيرد در انتخابات پارلماني رژيم صهيونيستي مشاركت گسترده و كارآمدي داشته باشند.
تحليلگران منطقه معتقدند در صورت قدرت گرفتن احزاب راستگراي افراطي ليكود و بيت نو در دولت آينده رژيم صهيونيستي، شهرك سازي گسترش مي يابد و مذاكره با فلسطينيان منتفي خواهد شد. مهمترين چالش پيش روي احزاب سياسي در اسرائيل مشكلات اقتصادي است.
 


اوباما با وعده هاي انجام نشده دور دوم را رسما آغاز كرد

شخصيت هاي سياسي و رسانه هاي بين المللي در واكنش به آغاز دور دوم رياست جمهوري باراك اوباما به بررسي چالش هاي پيش روي وي پرداختند.
باراك اوباما روز يكشنبه 20 ژانويه با اداي سوگند طي مراسم تحليف در كاخ سفيد دور دوم رياست جمهوري خود را آغاز كرد. اما همزمان با آغاز دور دوم رياست جمهوري «اوباما» رسانه ها و شخصيت هاي سياسي و رسمي جهان به بررسي چالش هاي وي در اين دوره پرداخته و بعضا به انتقاد جدي از سياست هاي كاخ سفيد پرداختند.
«چين گانگ»، سخنگوي ارشد وزارت خارجه چين جزو نخستين شخصيت هاي سياسي بود كه همزمان با آغاز مراسم تحليف اوباما، نسبت به «ادامه سياست هاي مداخله گرانه» وي در «امور منطقه و اقيانوسيه» هشدار داد.
خبرگزاري جمهوري اسلامي در اين باره نوشت: اعتراض پكن به آمريكا كه روز يكشنبه مطرح شد، تقريبا به تيتر اول اكثر رسانه ها و مطبوعات روز دوشنبه چين تبديل شد.
جزاير مورد مناقشه «ديائويو» واقع در درياي شرقي عاملي شد، «چين گانگ» طي اظهاراتي آمريكا را به نداشتن «رفتاري مسئولانه» محكوم كند.
مقامات آمريكايي چندي پيش از تريبون هاي رسمي اعلام كردند اين جزاير متعلق به ژاپن است. شين هوا، خبرگزاري رسمي چين ادامه چنين اظهاراتي را براي روابط دو كشور «خطرناك» توصيف كرد. روزنامه «مردم»، ارگان حزب حاكم چين نيز با محكوم كردن آمريكا به نداشتن ثبات و منطق، اين گونه موضع گيري ها را براي روابط طرفين «تنش آفرين» توصيف كرد و افزود: آمريكا با اين گونه اقدام ها صلح و ثبات منطقه را تهديد مي كند.
سايت شبكه تلويزيوني «دويچه وله» آلمان نيز به بهانه آغاز دور دوم رياست جمهوري اوباما چالش هاي پيش روي وي را به ترتيب تغيير قانون مالكيت اسلحه، اصلاح قانون مهاجرت، بحران اقتصادي، بحران خاورميانه، بحران افغانستان و... عنوان كرد.
روزنامه آمريكايي «واشنگتن پست» اما طي گزارشي كه فرداي روز تحليف منتشر كرد همچون دويچه وله نگاهي به چالش ها و وعده هاي تحقق نيافته اوباما داشت.
اين روزنامه نوشت: دور دوم رياست جمهوري اوباما در حالي آغاز شده كه بسياري از وعده هاي وي در دور اول مثل تعطيلي زندان گوانتانامو در سواحل كوبا هنوز محقق نشده است.
در گزارش «واشنگتن پست» همچنين مي خوانيم: «وقتي اوباما مراسم سوگند خصوصي خود در كاخ سفيد را اجرا مي كرد، دستكم 166 بازداشتي در زندان گوانتانامو در حبس بودند.»
اين روزنامه در انتها به شمار ديگري از وعده هاي عملي نشده اوباما مثل وعده مقابله با تغييرات آب وهوايي، مراقبت هاي بهداشتي و... اشاره و ابراز اميدواري كرد در دور دوم مردم آمريكا شاهد اجرايي شدن اين وعده هاي قديمي باشند!
«زبيگنيو برژينسكي»، كارشناس مشهور مسائل سياسي و مشاور سابق امنيت ملي آمريكا نيز طي گفت وگويي با شبكه تلويزيوني «يورونيوز» به وجود اختلافات بين روسيه و آمريكا اشاره كرد. وي در اين گفت وگو تلاش اوباما براي بهبود روابط واشنگتن- مسكو را مفيد اعلام كرد و گفت: هرچند اين تلاش ها به تغيير مثبتي منجر نشده اما ادامه آن مي تواند مفيد باشد. وي در واكنش به كساني كه تلاش هاي اوباما در راستاي بهبود روابط با مسكو را «ساده لوحانه» عنوان مي كنند گفت: اين تلاش ها اگرچه به نتايج خوبي منجر نشده اما شكست هم نخورده است.
«برژينسكي» در پايان پيش بيني كرد اوباما در دور دوم رياست جمهوري نيز براي نزديكي به روسيه كار سختي در پيش خواهد داشت. وي بازگشت مجدد پوتين به قدرت را در مشكل شدن اين كار دخيل دانست.
شبكه تلويزيوني «سي ان بي سي» نيز طي گزارشي «بزرگترين چالش اوباما در دور دوم رياست جمهوري» را فائق آمدن بر مشكلات اقتصادي آمريكا عنوان كرد. تحليلگر اين شبكه تلويزيوني گفت: تضمين ثبات اقتصادي، رسيدگي به مشكل كسري بودجه و فيصله دادن به بن بست هاي پيش آمده در مذاكرات با جمهوريخواهان چالش هاي بزرگ پيش روي رئيس جمهور آمريكاست.
گفتني است، طبق قانون اساسي آمريكا تحليف رئيس جمهور اين كشور بايد 20 ژانويه برگزار شود. اما از آنجايي كه 20 ژانويه سال جاري با روز يكشنبه (روز تعطيل) همراه شده است، اوباما مراسم تحليف عمومي خود را شب گذشته برگزار كرد. مراسم تحليف روز يكشنبه به صورت خصوصي و در داخل كاخ سفيد برگزار شد.
 


هزاران نفر در خيابان هاي تفليس خواستار استعفاي رئيس جمهور شدند

هزاران نفر با تجمع مقابل كاخ رياست جمهوري گرجستان، خواستار استعفاي رئيس جمهور شدند.
به گزارش ايسنا هزاران نفر از مردم گرجستان در حالي كه پلاكاردهايي عليه ميخائيل ساكاشويلي رئيس جمهور در دست داشتند، با تجمع مقابل كاخ رياست جمهوري خواستار استعفاي وي شدند.
سازمان دهندگان اين تظاهرات با جمع آوري امضا بر استعفاي ساكاشويلي تاكيد كردند، آنها مدعي هستند كه بيش از يك ميليون امضا جمع كرده و همچنين قرار است ظرف 10 روز آينده راهپيمايي گسترده ديگري ترتيب دهند.
دوره دوم رياست جمهوري ساكاشويلي 20 ژانويه (اول بهمن ماه) پايان يافت. براساس قانون اساسي گرجستان دوره رياست جمهوري در اين كشور پنج ساله است. اگرچه، در سال 2010 ميلادي قانونگذاران با اصلاح قانون اساسي براي انتخابات رياست جمهوري در اكتبر سال 2013 ميلادي برنامه ريزي كردند.
براساس اصلاحات قانون اساسي نظام حكومتي گرجستان از رياستي به پارلماني تغيير كرده و از اختيارات رئيس جمهور كاسته شده و به اختيارات نخست وزير افزوده مي شود.
حزب جنبش ملي ساكاشويلي نتوانست آراي مناسب را در انتخابات پارلماني اكتبر سال 2012 به دست آورد و اكثريت پارلمان را از دست داد.
-مخالفان ساكاشويلي معتقدند از آنجايي كه دوره دوم رياست جمهوري وي 20 ژانويه به اتمام رسيده تا ماه اكتبر كه انتخابات جديد برگزار خواهد شد وي بايد كنار رود و نخست وزير كشور را اداره كند.
با وجود تمام اين اعتراضات، ساكاشويلي معتقد است كه حضورش در كاخ رياست جمهوري گرجستان قانوني است و دولت را كه سرپرستي آن با «بيدزينا ايوانيشويلي» نخست وزير مخالف رياست جمهوري است مقصر تمام اين ناآرامي ها مي داند.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10