(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنج شنبه 5 بهمن  1391 - شماره 20414

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
لاريجاني در جمع نخبگان سودان:
افزايش ظرفيت جهادي دنياي اسلام كمر اسرائيل را شكسته است
سرلشكر جعفري :
شعاع عملياتي سپاه تا آن سوي آب هاي آزاد است
چشم به راه سپيده
اخبار ادبي و هنري
اعتراف يك انديشكده صهيونيستي:
«گنبد آهنين» اسرائيل در برابر موشك هاي دوربرد ايران ناتوان است
هديه به خوانندگان
لاوروف: سياست انزواي ايران شكست خورده است
چگونه دل بكند از تو آن ضريح قديمي...
در ديدار با سفير جديد ايران در دهلي
رئيس جمهور هند: به گسترش روابط با ايران علاقه منديم
اعلام نتايج تكميل ظرفيت دكتري
دانشجو خبر داد
حذف آزمون دكتري در صورت نبود رقابت
سردار نقدي مطرح كرد
اقتصاد مقاومتي ادامه راه جنگ هاي نامنظم
عمره دانش آموزي از 15 فروردين آغاز مي شود
مراجعه سالانه 100 ميليون مورد ازدواج و طلاق به دفاتر رسمي كشور
مديرعامل: مخابرات را با نيروي شركتي اداره خواهيم كرد
رتبه اول جشنواره خوارزمي به دانش آموزان نيشابوري رسيد
امام جمعه تبريز:
مردم خواستار مهار تورم و گراني از سوي دولت هستند
كمك 750 هزار دلاري سازمان ملل براي احياي درياچه اروميه
يك استاد اقتصاد اعلام كرد
افزايش نقدينگي با اجراي فاز دوم هدفمندي
جوان مبتكر تبريزي:
طرح پالايشگاه هواي سالم با بي مهري مواجه است
مديرعامل شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب:
تحريم ها، توليد يك بشكه نفت ما را هم كاهش نداده است


لاريجاني در جمع نخبگان سودان:

افزايش ظرفيت جهادي دنياي اسلام كمر اسرائيل را شكسته است

رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: تجربه هاي مهم دموكراتيك كردن دنياي اسلام و افزايش ظرفيت جهادي از جمله مسائلي است كه كمر اسرائيل را شكسته است.
علي لاريجاني با حضور در جمع نخبگان سوداني اظهار داشت: ترديدي نيست كه امروز فرصت هاي خوبي براي اسلام ايجاد شده است كه چند قطبي شدن صحنه بين المللي، بالا رفتن سطح تحصيلات مسلمانان و بهره مندي آنان از تكنولوژي روز و همچنين تجربه هاي مهم دموكراتيك كردن دنياي اسلام ظرفيت هاي بسيار مهمي هستند كه ظرفيت جهادي دنياي اسلام يعني مسئله حزب الله و حماس كمر اسرائيل را شكسته و در كنار اين مسائل بيداري اسلامي نيز به وجود آمده است.
وي با تأكيد بر اينكه ايران به دنبال دعواهاي مذهبي نيست، گفت: ما از حزب الله، حماس و جهاد اسلامي حمايت كرديم، مسأله ما شيعه و سني نيست، ما امروز در عراق با شيعه، سني و كرد ارتباط داريم. با وجودي كه عده اي در منطقه به دنبال شيطنت هستند اما باز هم حركت اسلامي رو به جلو است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه انقلاب هاي اسلامي تونس، ليبي و مصر مورد حمايت جمهوري اسلامي است، گفت: اين كشورها شيعه نيستند اما برادران اسلامي ما هستند. حكومت اسلامي و مردمي و دموكراتيك از ديدگاه هاي امام(ره) است.
وي ادامه داد: بايد قبول كرد جريان هايي در عرصه بين الملل و منطقه به دنبال شكست سوريه هستند البته اين مسئله به اين معني نيست كه سوريه مشكل ندارد اما بايد براي اصلاحات سياسي در اين كشور بسته امنيتي مناسب فراهم شود چرا كه سوريه قطب تقابل رژيم صهيونيستي است و افرادي كه پول و سلاح به داخل اين كشور مي رسانند مي خواهند با كمك غرب يكي از قطب هاي مقاومتي در برابر اسرائيل را از بين ببرند.
لاريجاني با بيان اينكه شرايط سوريه به گونه اي است كه بايد مشكلات آن از طريق گفتگوي سياسي حل شود، اظهار داشت: ما صددرصد با دخالت نظامي در سوريه مخالفيم ما به اين موضوع باور نداريم كه بخواهند به نام دموكراتيك، كمر مقاومت را بشكنند. ما بر لزوم اعمال اصلاحات سياسي بدون دخالت نظامي تأكيد داريم و فكر مي كنيم كه بسياري از كشورها نيز به اين نتيجه رسيده اند. مطمئن باشيد كه استراتژي جمهوري اسلامي جنگ طايفه اي نيست.
وي با بيان اينكه ما اصلاحات سياسي در سوريه را ضروري مي دانيم، ادامه داد: ما افراد خامي نيستيم و به اين موضوع باور نداريم كه بخواهند به نام دموكراسي، كمر مقاومت را بشكنند. ما بر لزوم اعمال اصلاحات سياسي بدون دخالت نظامي تأكيد داريم و فكر مي كنيم كه بسياري از كشورها نيز به اين نتيجه رسيده اند. مطمئن باشيد كه استراتژي جمهوري اسلامي جنگ طايفه اي نيست.
گفتني است، در ادامه اين ديدار نخبگان سوداني به بيان ديدگاه هايشان پرداختند.
رايزني با مقامات نيجريه و سودان
علي لاريجاني در حاشيه هشتمين اجلاس بين المجالس كشورهاي اسلامي كه در خارطوم پايتخت سودان برگزار شد، با مقاماتي از نيجريه و سودان ديدار و گفت وگو كرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ديدار با «عمرالبشير» رئيس جمهور سودان، بر لزوم توسعه روابط دو كشور در ابعاد مختلف سياسي و اقتصادي تأكيد كردند.
همچنين بنابراين گزارش رئيس مجلس نيجريه در ديدار با علي لاريجاني با تأكيد بر اينكه اگر امت اسلامي از مالي حمايت مي كرد، نيازي به حضور فرانسه نبود، گفت: اگر شوراي امنيت تصميم بگيرد فرانسه نيز از مالي خارج مي شود و آرزو مي كنم كشورهاي آفريقايي عاري از مواد مخدر باشند.
گفتني است، رئيس مجلس شوراي اسلامي كشورمان در ديدار با نايب رئيس اول مجلس الجزاير تأكيد كرد: مسائل و مشكلات داخلي كشورها بايد از طريق مذاكره و گفت وگو حل و فصل شود و دخالت بيگانگان در مسائل كشورها سبب بروز و مشكلات در منطقه مي شود.
سودان رئيس بين المجالس كشورهاي اسلامي شد
به گزارش خانه ملت، رياست اجلاس بين المجالس كشورهاي اسلامي در پايان مراسم اختتاميه به سودان تحويل داده شد و بوركينافاسو به عنوان كشور بعدي براي ميزباني اجلاس بين المجالس كشورهاي اسلامي در 2014 انتخاب شد.
هشتمين اجلاس اتحاديه بين المجالس اسلامي بنا به تصميم نشست قبلي اين اجلاس در پالنگ اندونزي در روزهاي بيست و يكم و بيست و دوم ژانويه برابر با دوم و سوم بهمن ماه جاري با حضور مقامات پارلماني 50 كشور اسلامي در خارطوم پايتخت سودان برگزار شد.
اتحاديه بين المجالس اسلامي تشكلي جهاني است كه از سوي ايران و به منظور تقويت همكاري هاي پارلماني بين كشورهاي اسلامي پايه گذاري شده و تاكنون هشت اجلاس آن برگزار شده است.
 


سرلشكر جعفري :

شعاع عملياتي سپاه تا آن سوي آب هاي آزاد است

فرمانده كل سپاه پاسداران تاكيد كرد سپاه با قدرت دريايي خود به عنوان تنظيم كننده هرم قدرت در منطقه خليج فارس وظايف خود را در عرصه پاسداري از انقلاب اسلامي دنبال مي كند.
سرلشكر پاسدار محمدعلي جعفري فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در بازديد از آمادگي هاي رزمي و معنوي يگان هاي موشكي و شناوري نيروي دريايي سپاه در تنگه هرمز، با تاكيد بر ارزش و اهميت ژئوپليتيك خليج فارس در سياست، انرژي و اقتصاد جهاني و ظرفيت سازي هاي دفاعي سپاه در اين منطقه اظهار داشت: اين ظرفيت عظيم دفاعي در راستاي تامين امنيت ملي و راهبردهاي دفاعي نظام توانسته است شعاع نفوذ عملياتي خود را تا آن سوي درياهاي آزاد بگستراند.
سرلشكر جعفري با اشاره به اينكه نيروي دريايي سپاه، قائمه دفاعي كشور در خليج فارس و تنگه هرمز است، افزود: سپاه با قدرت دريايي خود به عنوان تنظيم كننده اهرم قدرت در منطقه خليج فارس، وظايف خود را در عرصه پاسداري از انقلاب اسلامي دنبال مي كند.
به گزارش روابط عمومي سپاه پاسداران، فرمانده كل سپاه با بيان اينكه سازه هاي دفاعي ما در دريا اطمينان بخش و بازدارنده است، گفت: اين اقتدار و اطمينان همواره با تقويت معنويت در پاسداران تضمين شده است.
 


چشم به راه سپيده

Email: SEPIDEH@kayhannews.ir
تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينكه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضرنبودن»، تهمت ناروائي است كه به تو زده اند و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي دانند، آمدنت كه در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت كه هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند كه تو را پيش از اين هم ديده اند. و راست مي گويند، چرا كه تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه كه از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از كف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي كنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله»، در آستانه آدينه اي ديگر با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي كنيم.

ساعت دل
آقاي من! هيچ مي داني كه هر روز ساعت دلم را عقب مي كشم تا خيال كنم هنوز دير نكرده اي!... بيا مولاي ما...
¤¤¤
آمار زمين
من به آمار زمين مشكوكم
اگر اين سطح پر از آدم هاست
پس چرا مهدي زهرا تنهاست؟!
¤¤¤
يعقوب ترين چشم
يعقوب ترين چشم زمين قسمت ما باد
چون يوسف گم گشته ما، يوسف زهراست
¤¤¤
سهم شما
طرح ترك ميليون ها گناه براي تعجيل در فرج امام زمان...
سهم شما، فقط يك گناه!
¤¤¤
گل آفتاب گردان
آن روز گل آفتاب گردان از صبح علي الطلوع چشم به خورشيد دوخته بود و عاشقانه خورشيد را مي نگريست، خورشيد كه غروب كرد، ستاره ها به آفتاب گردان چشم دوختند، اما گل آفتاب گردان سرش را پايين انداخت، چون هيچ ستاره اي نمي توانست در قلب منتظرش جاي خورشيد را پر كند... آفتاب گردان در تمام طول شب، «اليس الصبح بقريب» مي خواند...
¤¤¤
آبادتر
همه آبادنشينان ز خرابي ترسند
من خرابت شدم و دم به دم آبادترم
¤¤¤
يوسف من!
حافظا ديدي كه كنعان دلم بي ماه شد
عاقبت با اشك غم، كوه اميدم كاه شد
گفته بودي يوسف گم گشته باز آيد، ولي
يوسف من كو؟ چرا پس همنشين چاه شد؟!
¤¤¤
نمي دانستيم!
عاشقي دردسري بود، نمي دانستيم
حاصلش خون جگري بود، نمي دانستيم
پر گرفتيم ولي باز به دام افتاديم
شرط، بي بال و پري بود، نمي دانستيم
 


اخبار ادبي و هنري

سايت ايران كارتون
بهترين سايت كاريكاتور دنيا شد
طي يك نظرسنجي از سوي سايت «كارتون نت ورك سنتر» وب سايت ايران كارتون به عنوان بهترين سايت كاريكاتور دنيا معرفي شده است.
مسعود شجاعي طباطبايي، رئيس خانه كاريكاتور ايران گفت: وب سايت ايران كارتون براي سومين بار به عنوان بهترين سايت دنيا در حوزه كاريكاتور انتخاب شده است.
وي افزود: سايت «كارتون نت ورك سنتر» در سال 2012 در يك نظرسنجي كه از كاريكاتوريست هاي دنيا انجام داد، ايران كارتون را به عنوان بهترين سايت معرفي كرد. سايت «سيريا كارتون»، در فاصله سال هاي 2007 و 2009، دوبار نظرسنجي انجام داده است، كه در هر دو نظرسنجي، سايت ايران كارتون رتبه نخست را از آن خود كرده بود.
رئيس خانه كاريكاتور گفت: وب سايت ايران كارتون به طور متوسط روزانه حدود 35 هزار مخاطب دارد و در هر لحظه حدود 150 تا 250 نفر به صورت آنلاين از خدمات سايت بهره مي برند.
وي دلايل علاقه مندي هنرمندان كاريكاتوريست را به روز بودن سايت عنوان كرد و گفت: اين سايت روزانه دو يا سه مرتبه به روز مي شود و هر روز كارتون جديدي بر روي سايت بارگذاري مي شود.
اين كاريكاتوريست در ادامه گفت: بيش از 100 سايت مرجع تخصصي كاريكاتور در دنيا وجود دارد. به روز بودن سايت ايران كارتون و ارائه آخرين اطلاعات و اخبار، معرفي هنرمندان مطرح داخلي و خارجي، اعلام مسابقات مطرح جهاني در زمينه كاريكاتور و نمايش كتاب بهترين كاريكاتوريست ها به دو زبان فارسي و انگليسي از جمله ويژگي هاي اين سايت است.
خانه كاريكاتور با هدف شناسايي، مهارت آموزي و سازماندهي كاريكاتور و (پويانمايي) در ايران و پشتيباني و حمايت از كاريكاتوريست ها و علاقه مندان كاريكاتور و معرفي آثار آن ها در ايران و جهان فعاليت خود را در سال 1375 آغاز كرد و به سرعت تبديل به مركز اصلي كاريكاتور ايران شده است.
كشاورز: برخي برنامه سازان تلويزيون
از امكانات سوء استفاده مي كنند
محمدعلي كشاورز گفت: دستاوردهاي علمي و صنعتي كشور بايد در برنامه هاي تلويزيون ديده شود اما متاسفانه يك عده از برنامه سازان از امكانات سوءاستفاده كرده و برنامه هايي توليد مي كنند كه اين تلاش و پيشرفت ناديده گرفته شود.
كشاورز در ديدار «مهدي فرجي» دبير دومين جشنواره تلويزيوني جام جم همچنين جايگزيني رابطه بجاي ضابطه را معضل امروز سينما و تلويزيون دانست.
كشاورز با انتقاد از ساخت برخي از فيلم هاي مغرضانه عليه ملت ايران گفت: اما متاسفانه يك عده از برنامه سازان از امكاناتي كه در اختيار دارند سوءاستفاده مي كنند و برنامه هايي توليد مي كنند اين تلاش و پيشرفت ناديده گرفته شود.
هنرمند پيشكسوت كشورمان تهيه برنامه هايي براي ريشه يابي و بررسي برخي از معضلات كشور از جمله اعتياد را ضروري دانست و گفت: روي آوردن برخي از جوانان به اعتياد، سرقت و زورگيري مسائلي است كه بايد مطرح و ريشه يابي شود.
قرار است در اختتاميه دومين جشنواره تلويزيوني جام جم كه نهم بهمن در محل سالن همايش هاي صدا و سيما برگزار مي گردد، از محمدعلي كشاورز تجليل شود.
پرواز سيمرغ هاي فجر
بر فراز سايت هاي هسته اي ايران
فيلم هايي چون «تنهاي تنهاي تنها» به كارگرداني احسان عبدي پور، «استرداد» به كارگرداني علي غفاري و «عقاب صحرا» به كارگرداني مهرداد خوشبخت در سايت هسته اي نطنز و فردو اكران مي شود.
همزمان با برگزاري سي و يكمين جشنواره فيلم فجر، براي اولين بار آثار منتخبي از فيلم هاي جشنواره در سايت هاي هسته اي فردو و نطنز اكران مي شود. به گزارش ستاد خبري سي و يكمين جشنواره بين المللي فيلم فجر، نمايش فيلم هاي سي و يكمين جشنواره بين المللي فيلم فجر در سايت هاي غني سازي شهيد احمدي روشن و شهيد علي محمدي ويژه مهندسان و دانشمندان جوان صنعت هسته اي كشور پيش بيني شده است.
تشديد برخورد
با قاچاق محصولات فرهنگي
برخورد با قاچاق محصولات فرهنگي و عرضه كنندگان لوح هاي فشرده غيرمجاز تشديد مي شود. دبير ستاد حمايت و صيانت از محصولات فرهنگي- هنري در گفت وگو با فارس درباره فعاليت هاي جديد ستاد بيان داشت: طبق توافقات انجام شده قرار است مركز بازرسي ستاد در همكاري مشتركي با پليس امنيت عمومي تهران بزرگ و پليس امنيت اخلاقي تهران بزرگ به صورت روزانه به گشت بازرسي در سطح تهران بپردازد.
وي در ادامه توضيح داد: هدف ما تشديد بازرسي ها و برخورد با متخلفان است، اين بازرسي ها با رويكرد امنيت سرمايه گذاري در حوزه فرهنگي تا پايان بهمن ادامه خواهد داشت.
انصاري با اشاره به كشف بيش از يك ميليون لوح فشرده غير مجاز در چند روز گذشته اظهار داشت: در بين اين محصولات غيرمجاز، كپي موسيقي هاي زيرزميني ايراني، فيلم هاي خارجي، انيميشن و فيلم هاي مستهجن وجود داشته و خانواده ها بايد به اين نكته توجه كنند كه فيلم هاي خارجي غيرمجاز با زيرنويس فارسي با هدف ترويج سبك زندگي غربي وارد بازار مي شوند و توجه به كنترل استفاده از اين محصولات در فضاي خانواده بسيار مهم است.
وي در پايان از فرماندهي نيروي انتظامي تهران بزرگ به خاطر همكاري با ستاد حمايت و صيانت در جهت كشف و جمع آوري محصولات غيرمجاز فرهنگي تشكر كرد.
سرانه مطالعه در كشور
75 دقيقه و 34 ثانيه
دبير كل نهاد كتابخانه هاي عمومي سراسر كشور ميزان سرانه مطالعه كشور را 75 دقيقه و 34 ثانيه اعلام كرد.
به گزارش خبرنگار كيهان، واعظي در نشستي با خبرنگاران ضمن اعلام خبر فوق گفت: آخرين سنجش در ارديبهشت 91 نشان مي دهد مجموعه سرانه مطالعه 75 دقيقه و 34 ثانيه است.
وي افزود: از ميزان ياد شده 15 دقيقه و 17 ثانيه مربوط به كتاب، 32 دقيقه و 56 ثانيه مربوط به روزنامه، پنج دقيقه و 42 ثانيه نشريه و 21 دقيقه و 35 ثانيه قرآن است.
واعظي همچنين خبر داد كه تهراني ها در روز 93 دقيقه و 54 ثانيه كتاب مي خوانند و از اين حيث كتابخوان ترين مردم ايران هستند.
 


اعتراف يك انديشكده صهيونيستي:

«گنبد آهنين» اسرائيل در برابر موشك هاي دوربرد ايران ناتوان است

يك انديشكده در رژيم صهيونيستي در گزارشي با اشاره به جنگ غزه اعلام كرد، سيستم دفاعي «گنبد آهنين» در برابر موشك هاي دوربرد ايران و حزب الله ناتوان است.
«ميخائيل هرزوگ» در مقاله اي با عنوان «سيستم دفاعي گنبد آهنين (غزه - نوامبر 2012) اهداف و چالش ها كه توسط انديشكده «اورشليم براي امور عمومي» منتشر شده به ناكارآمدي اين سيستم اعتراف كرد.
نويسنده اشاره مي كند؛ «با وجود اختلاف نظرهايي كه ممكن است ميان شيعيان و سني ها در منطقه وجود داشته باشد اما حماس هنوز هم با هر دو اردوگاه شيعيان و سني ها متحد است و هنوز هم از ايران سلاح دريافت مي كند. اين مسئله اعتبار جمهوري اسلامي ايران را مي رساند و باعث افتخار آن كشور است. ايران به حماس در مبارزات ضد صهيونيستي اش كمك مي كند.»
به گزارش باشگاه خبرنگاران، در ادامه مقاله نويسنده به چالش هاي اساسي و جدي پيش روي رژيم صهيونيستي در منطقه اشاره مي كند و مي گويد: «رويدادهاي سال 2012 ميلادي در خاورميانه چالش هاي جدي تري را پيش روي رژيم صهيونيستي قرار داده است. از جمله آنها مي توان به شكننده بودن معاهده صلح ميان مصر و رژيم صهيونيستي اشاره كرد. وضعيت مرزهاي شمالي رژيم صهيونيستي با سوريه و لبنان نيز در وضعيت بسيار حساسي قرار دارد و از سوي ديگر برنامه هسته اي ايران نيز در ماههاي اخير به مهم ترين چالش براي رژيم صهيونيستي تبديل شده است.»
نويسنده با اشاره به موج «بيداري اسلامي» با سردرگمي مي گويد «واقعيت آنست كه وضعيت جاري بسيار پيچيده است. آنچه در غزه و خاورميانه در حال وقوع است نشان مي دهد كه تمايل مردم به سوي اسلام افزايش يافته است. در مصر اخوان المسلمين به قدرت رسيده است و اين امر را بايستي مورد توجه قرار داد زيرا در سال 2008 و در زمان اجراي عمليات «سرب گداخته» از سوي رژيم صهيونيستي در مصر «حسني مبارك» در قدرت بود و وي نيز همچون رژيم صهيونيستي خواهان نابودي جنبش حماس بود حال آنكه هم اكنون وضعيت فرق كرده است.»
نويسنده در ادامه به تضعيف تشكيلات خودگردان فلسطين اشاره مي كند و مي گويد «در نبرد ميان ملي گرايي و اسلام گرايي اين جريانات اسلامي بوده اند كه دست بالا را داشته اند. اكنون تشكيلات خودگردان به كلي به حاشيه رانده شده است. اخيرا حتي مرسي نيز حاضر نشد تا با عباس گفتگويي تلفني داشته باشد، هيلاري كلينتون نيز در زمان بازديد از كرانه باختري تنها حاضر شد تا 30 دقيقه با محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين ملاقات كند.»
نويسنده در ادامه در مورد اقتدار نظامي جمهوري اسلامي ايران مي نويسد و مي گويد «آنچه هنوز نامشخص است آنست كه در صورت تجاوز نظامي عليه ايران آيا آن كشور بصورت مستقيم پاسخ خواهد داد يا آنكه از طريق متحدانش در منطقه از جمله جنبش حزب الله لبنان با رژيم صهيونيستي مقابله خواهد نمود؟» و در ادامه اشاره مي كند «در صورت پاسخ ايران و حزب الله لبنان در كنار يكديگر وضعيت دشوارتر خواهد شد زيرا هم اكنون حزب الله بيش از هفت هزار موشك در اختيار دارد كه بيشتر آنها موشك هاي دوربرد هستند و همانگونه كه سيد حسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان نيز پيش از اين گفته بود آنان قادرند تا در اولين حمله صدها موشك را بسوي تل آويو شليك نمايند.»
نويسنده در ادامه به ضعف سامانه دفاعي «گنبد آهنين» رژيم صهيونيستي اشاره مي كند و مي گويد «اين سامانه تنها قادر است موشك هايي با برد مشخص را هدف قرار دهد. رژيم صهيونيستي فاقد سيستم دفاعي اي است كه بتواند در مقابل حملات موشك هاي دوربرد از آن رژيم دفاع كند. كارهايي در اين زمينه در حال انجام هستند اما تا به سرانجام رسيدن حداقل دو سال طول مي كشند.»
 


هديه به خوانندگان

عارف بزرگوار مرحوم آيت الله ملاحسينقلي همداني: آنچه اين ضعيف از عقل و نقل استفاده كرده ام اين است كه با اهميت ترين چيزها براي طالب قرب الهي، جد و سعي در ترك معصيت است. تا اين خدمت را انجام ندهي، نه ذكرت و نه فكرت به حال قلبت فايده اي نخواهد بخشيد.
 


لاوروف: سياست انزواي ايران شكست خورده است

وزير امور خارجه روسيه با بيان اينكه موضوع هسته اي ايران بايد از طريق سياسي حل شود تاكيد كرد كه انزواي ايران طرحي شكست خورده است.
«سرگئي لاوروف» وزير امور خارجه روسيه در جريان كنفرانس خبري كه با هدف جمع بندي رويدادهاي بين المللي سال گذشته ميلادي برگزار شده بود، با اشاره به اينكه ايران يكي از مهمترين كشورهاي منطقه است گفت: بدون مشاركت ايران نمي توان مسائل منطقه اي را حل كرد.
وي افزود: آمريكا از ياد نبرد زماني كه در عراق و افغانستان با مشكلات روبرو شد، براي حل مسائل خود با ايران تماس برقرار كرد.
لاوروف ادامه داد: كشورهاي عربي مسائلي با ايران دارند كه بايد با مذاكره بررسي شود اما آنها نبايد انزواي ايران را درخواست كنند.
وزير خارجه روسيه خاطرنشان كرد: تجربه نشان مي دهد كه سياست منزوي كردن ايران شكست خورده است و ما طرفدار گفت وگو هستيم.
لاوروف حركت به سوي گزينه احتمالي نظامي براي حل اختلافات با ايران را بسيار خطرناك دانست و افزود: اختلافات ايران و گروه 1+5 تنها با مذاكره حل مي شود و روسيه از ادامه مذاكرات براي حل مسائل باقيمانده پيرامون فعاليت هسته اي ايران حمايت مي كند.
وزير خارجه روسيه تصريح كرد: حل مسائل باقيمانده درباره فعاليت هسته اي ايران با زدن ضربه به واحدهاي هسته اي و تاسيسات زيربنايي اين كشور ايده بسيار خطرناكي است كه بيشتر كشورها آن را درك كرده اند و ما هم اميدواريم كه هيچگاه اجرا نشود.
لاوروف در اين كنفرانس درباره عدم دعوت از ايران به نشست ژنو براي حل بحران سوريه انتقاد كرد.
 


چگونه دل بكند از تو آن ضريح قديمي...

خادمان حرم با آنچنان وسواسي پيچ و مهره هاي ضريح 76 ساله را باز مي كنند كه گويي چفت و بست هاي دهليزهاي دلشان است كه باز مي شود و گلدانهاي بالا سر ضريح را آنچنان محكم در آغوش گرفته اند كه نكند خراشي به آنها لطمه بزند. عكاسي كه از كشورمان به آنجا رفته است چه حالي داشته است وقتي پنجره پنجره هاي ضريح را باز مي كردند و او قبر مطهر ارباب را بدون واسطه اين قابهاي مشبك مي ديده و اشكها كه روي دوربين و لنز او را خيس خيس كرده است و آن نويسنده شاعري كه آن گوشه نشسته و دارد نجواهاي باراني اش را با آقا روي كاغذ مي آورد.لابد يادش آمده است از ستوني كه رسول الله(ص) بر آن تكيه مي داده و خطبه مي خوانده و مدتي كه پيغمبر خدا را نديده بوده ناله ها كرده و شده بوده: «استن حنانه». و حالا اين ضريح كه دهه ها را شب و روز با قبر مطهر فرزند مصطفي از طرفي و ميليون ميليون عاشق پاكباخته سيدالشهدا(ع) از سويي سر كرده است، چگونه اين جدايي را تاب مي آورد و چگونه ناله ها نكند؟
بنواخت نور مصطفي آن استن حنانه را
كمتر زچوبي نيستي؛ حنانه شو! حنانه شو!
 


در ديدار با سفير جديد ايران در دهلي

رئيس جمهور هند: به گسترش روابط با ايران علاقه منديم

رئيس جمهور هند گفت كه تهران و دهلي نو رابطه خاصي دارند كه ريشه در تاريخ و سنت ها دارد و هند به گسترش روابط با ايران علاقه مند است.
بشري پراناب موكرجي، رييس جمهور هند در ديدار با غلامرضا انصاري سفير جديد ايران در دهلي نو گفت كه هند خواستار روابط خوب با همه كشورها است و اهميت زيادي براي روابطش با برخي از كشورها از جمله هند وچين قائل است، زيرا چنين روابطي به قرن ها پيش بر مي گردند.
به گزارش شبكه خبري پرس تي وي موكرجي افزود كه جهان در حال حاضر با مشكلات بسياري روبه رو است كه مي تواند با شركت فعالانه كشورها و همكاري نزديك بين دولت ها حل شود.
رييس جمهور هند علاوه بر آن گفت كه ساختار سازمان ملل بايد تغيير كند و بهبود يابد تا اين نهاد بين المللي بتواند جوابگوي نيازهاي همه انسانها باشد و بحران هاي سياسي در سراسر جهان را حل كند.
موكرجي افزود كه هند حضور فعالي در مسائل مختلف دارد و آماده است تلاش هاي سياسي اش را در چارچوب سازمان ملل افزايش دهد.
سفير ايران در هند نيز گفت كه روابط دهلي نو و تهران ريشه هاي عميقي دارد و تاريخچه ايران به وضوح در سراسر هند انعكاس يافته است.
انصاري علاوه بر آ ن گفت كه پتانسيل بسيار بالايي براي گسترش تعاملات اقتصادي بين ايران و هند وجود دارد.
 


اعلام نتايج تكميل ظرفيت دكتري

نتايج تكميل ظرفيت آزمون دكتري سال 91 ساعت 20 ديروز منتشر شد.
بنابر گزارش سازمان سنجش آموزش كشور اسامي قبول شدگان در سايت اين سازمان به نشاني http://www.sanjesh.org منتشر شده است.
همچنين كارنامه داوطلبان ثبت نام كننده در مرحله تكميل ظرفيت آزمون دكتري سال 91 نيز هفته پاياني بهمن ماه در سايت سازمان سنجش آموزش كشور منتشر مي شود.
گفتني است در مرحله تكميل ظرفيت آزمون نيمه متمركز دكتري سال 91 تعداد 20 هزار و 795 نفر انتخاب رشته كردند كه از اين تعداد 5 هزار و 24 نفر براي مصاحبه به دانشگاه هاي كشور معرفي شده اند.
بنابراين گزارش پذيرفته شدگان بايد براساس برنامه زماني مندرج در اطلاعيه اي كه همزمان با فهرست اسامي آنها منتشر مي شود، با در دست داشتن مدارك لازم براي انجام ثبت نام به دانشگاه هاي محل قبولي مراجعه كنند.
 


دانشجو خبر داد

حذف آزمون دكتري در صورت نبود رقابت

وزير علوم، تحقيقات و فناوري با دفاع از شيوه فعلي برگزاري آزمون دكتري از حذف اين آزمون در صورت نبود رقابت خبر داد.
دكتر كامران دانشجو در گفت و گو با ايسنا با بيان اينكه عده اي نحوه برگزاري آزمون دكتري در ايران را با برخي كشورهاي دنيا مقايسه مي كنند، گفت: در برخي از كشورها مثل آمريكا و فرانسه نيز آزمون عمومي و غربالگري اوليه وجود دارد اما در كشور انگليس آزموني برگزار نمي شود و خود دانشگاه دانشجو را انتخاب مي كند. اين در حاليست كه تقاضا در اين دانشگاه ها پايين است.
دانشجو با اشاره به ظرفيت 4500 نفري مقطع دكتري دانشگاه هاي كشور در اولين دوره آزمون نيمه متمركز دكتري، گفت: در اولين آزمون نيمه متمركز 137 هزار نفر شركت كردند كه در نتيجه ما ظرفيت را به 10هزار نفر افزايش داديم، اين در حاليست كه براي آزمون امسال 230هزار متقاضي ورود به دكتري داريم كه در حال رايزني با دانشگاه ها براي افزايش ظرفيت امسال هستيم.
وزير علوم با انتقاد از آزمون هاي گذشته دوره دكتري گفت: اگر قرار باشد هر عضو هيئت علمي فقط دانشجوي كارشناسي ارشد خودش را قبول كند دانشجويي كه از يك دانشگاه سطح پايين تر فارغ التحصيل مي شود اگر استعداد و توان علمي لازم را داشت چه زماني قرار است به دانشگاهي كه دوست دارد ورود پيدا كند؟
وي در پاسخ به برخي ادعاها كه گفته مي شود دانشجوياني كه به دانشگاه هاي برتر معرفي مي شوند معدل شان پايين است، تصريح كرد: ما نيز از سازمان سنجش خواستيم تا تمام افراد قبولي را با نمودار استخراج كنند و به مدعيان نشان داده شود تا مشخص شود كه دانشجويي با آن معدلي كه ادعا مي شود معرفي نشده است. علاوه بر اين به هر حال مصاحبه توسط دانشگاه ها صورت مي گيرد و وزن خودش را در قبولي نهايي دارد.
 


سردار نقدي مطرح كرد

اقتصاد مقاومتي ادامه راه جنگ هاي نامنظم

رئيس سازمان بسيج مستضعفين با بيان اينكه سازش با آمريكا مغاير فرهنگ مقاومت و شهادت است، اقتصاد مقاومتي كه از سوي رهبر معظم انقلاب تبيين شده است را ادامه راه جنگ هاي نامنظم خواند.
سردار محمد رضا نقدي در يادواره شهدا و رزمندگان ستاد جنگ هاي نامنظم شهيد چمران، در محل وزارت كشور سخن مي گفت اظهار داشت: كساني كه با تهديد، تحريم و فشارهاي رواني فورا مسئله سازش يا عقب نشيني را سر مي دهند از فداكاري هاي شهيدان درس بگيرند.
وي با بيان اينكه از آغاز پيروزي انقلاب اسلامي پيروزي هاي ما تداوم داشته است ، گفت: اين كرامت ها و بيداري اسلامي را مديون شهدا هستيم.سردار نقدي افزود: اگر با آمريكا قرار بود سازش كنيم چمران ها شهيد نمي شدند در حالي كه آنها براي سربلندي ايران رفتند.رئيس بسيج سازمان مستضعفين ادامه داد: زنان و مرداني وجودشان را وقف اسلام كردند كه از جمله آنها مي توان به رزمندگان ستاد جنگ هاي نامنظم اشاره كرد، كساني كه نقش بسيار تأثيرگذاري در جنگ داشتند اما از آنها كمتر سخن گفته مي شود.
سردار نقدي تصريح كرد: منطق جنگ هاي نامنظم، منطق تسليم نشدن است چون آنها زير بار زور نرفتند و در زمان نبردها، فشارها و تهديدها ايستادند و همانند راحت طلبان نبودند كه در پي جايي براي تسليم شدن باشند.

 


عمره دانش آموزي از 15 فروردين آغاز مي شود

معاون سازمان دانش آموزي از رقابت 60 هزار دانش آموز براي اعزام به عمره مفرده خبر داد و گفت: اعزام دانش آموزان از 15 فروردين 92 آغاز مي شود و تا 10 ارديبهشت ماه ادامه خواهد داشت.
علي حسني، معاون فعاليت هاي دانش آموزي سازمان دانش آموزي در گفت و گو با فارس به جزئيات عمره دانش آموزي پرداخت و گفت: امسال يازدهمين عمره دانش آموزي را با حضور 2هزار دانش آموز برگزار مي كنيم.
وي به فراخوان دانش آموزي براي اعزام به عمره مفرده اشاره كرد و ادامه داد: در عمره دانش آموزي دو گروه شامل نخبگان قرآني يعني دانش آموزاني كه حداقل 4 جزء قرآن را حفظ هستند و منتخبين تشكل هاي دانش آموزي مانند بسيج دانش آموزي، اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان، مجلس دانش آموزي و پانا ثبت نام مي شوند.
اين مقام مسئول در سازمان دانش آموزي با بيان اينكه ثبت نام عمره دانش آموزي از مهر آغاز شده است، گفت: چند سرفصل و منابع مانند تاريخ اسلام، شبهه شناسي، اصول و عقايد شيعه، احكام و مناسك را به استان ها معرفي كرديم و 50 تا 60 هزار دانش آموز در دهه سوم آبان ماه به رقابت پرداختند.
حسني با بيان اينكه 2 هزار دانش آموز به عمره مشرف مي شوند، گفت: اعزام دانش آموزان از 15 فروردين 92 آغاز مي شود و تا 10 ارديبهشت ماه ادامه خواهد داشت.
 


مراجعه سالانه 100 ميليون مورد ازدواج و طلاق به دفاتر رسمي كشور

رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور از مراجعه سالانه بيش از 100 ميليون مورد مراجعه به مجموعه ادارات و دفاتر اسناد رسمي ازدواج و طلاق در كشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس، احمد تويسركاني در نشست با كاركنان اداره ثبت احوال خوزستان و جامعه سردفتران استان كه در دادگستري كل خوزستان برگزار شد، اظهار كرد: مجموعه خدماتي كه در سازمان ثبت اسناد و املاك مي شود، به مرز 40 ميليون خدمت در سال رسيده كه تناسبي با مجموعه منابع انساني اين سازمان ندارد.
وي افزود: در سال جاري و بخشي از پايان سال گذشته موانع بيشتري بر سازمان ثبت اسناد و املاك تحميل شد و بيش از گذشته با محدوديت منابع و امكانات مالي مواجه شديم اما با اين وجود، ارائه خدمات مجازي در روند انتقال از وضعيت قديمي به وضعيت جديد و در حوزه هاي مختلف توسعه يافته است.
رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور با بيان اينكه سازمان ثبت اسناد و املاك كشور سالانه بيش از 35 ميليون خدمت ارائه مي دهد، تصريح كرد: سالانه بيش از 100 ميليون مورد مراجعه به مجموعه ادارات و دفاتر اسناد رسمي ازدواج و طلاق انجام مي شود كه اين تعداد مراجعات علاوه بر تحميل هزينه به مراجعين و منابع مالي، موجب آسيب پذيرتر شدن منابع انساني و بروز مشكلاتي كه در مسير ارتقاي سلامت اداري مي شود.
وي خاطرنشان كرد: سالانه حدود 24 ميليون سند رسمي در كشور صادر مي شود، همچنين ميليون ها استعلام در حوزه نقل و انتقال و اموال غيرمنقول بين دفاتر و ادارات ثبت جابه جا مي شد كه در بعضي موارد ده ها و صدها نفر دلال در اين زمينه وارد مي شدند كه با ساز و كار فراهم شده و مكانيزه شدن امور، بخش زيادي از كار به سرعت و دقت انجام و از همه مهم تر ارتقاي سلامت كار تامين خواهد شد.
معاون قوه قضائيه و رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور در پايان اظهار كرد: دفاتر اسناد رسمي، فرصت بسيار ارزشمندي براي قوه قضائيه و سازمان ثبت است كه متشكل از 7 تا 8 هزار نفر از حقوقدانان در قالب سردفتران و چندين هزار نفر دفتريار است.
 


مديرعامل: مخابرات را با نيروي شركتي اداره خواهيم كرد

مديرعامل شركت مخابرات ايران گفت: بعد از خصوصي سازي بنا نداريم كه شركت مخابرات ايران را با نيروي غيرمخابراتي اداره كنيم.
به گزارش ايرنا، مهندس مظفر پوررنجبر، در آئين توديع و معارفه مديرعامل جديد شركت مخابرات فارس در شيراز افزود: امروز مخابرات را بدون اصلي ترين دارايي آن يعني نيروي متخصص و دلسوز نمي شود اداره كرد و اين تنها يك شعار نيست بلكه يك سياست است كه بنا داريم به آن عمل كنيم.
وي ادامه داد: گردش و جابه جايي نيروها در داخل سامانه، همانند گردش خون در بدن مهم و ضروري است و هر چه اين گردش منظم تر انجام شود، كاركردها هم بهتر خواهد بود.
مديرعامل مخابرات ايران گفت: اگر بنا باشد كه يك خدمت خوب و با كيفيت مطلوب را به مردم و دستگاه ها عرضه كنيم، ارائه چنين خدمتي بدون يك فكر كيفي ممكن نيست.
پوررنجبر افزود: شركت مخابرات ايران در پي اين است كه مشتريان اين شركت تمام خدمات موردنياز خود را از يك نفر و يك ميز دريافت كنند.
وي عرضه سرويس اينترنت پرسرعت به تمام خانواده ها را از جمله برنامه هاي شركت مخابرات دانست و گفت: حداقل نيازي كه براي هر خانواده در نظر گرفته ايم اينترنتي با سرعت دو مگابايت است.
او ادامه داد: اين برنامه ها و اهداف محقق و عملي نمي شود مگر با يك تفكر سالم كه در شركت مخابرات به دنبال پياده سازي كامل آن هستيم.
در اين آئين، هومان محمودي به عنوان مديرعامل جديد شركت مخابرات استان فارس معرفي و از خدمات مديرعامل پيشين اين شركت تقدير شد.

 


رتبه اول جشنواره خوارزمي به دانش آموزان نيشابوري رسيد

نيشابور- خبرنگار كيهان:
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش نيشابور از كسب رتبه اول نوجوانان مقطع راهنمايي در جشنواره مهارتي نوجوان خوارزمي در استان خراسان رضوي خبر داد.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش نيشابور در مراسم تجليل از ناظرين فني جشنواره مسابقات مهارتي نوجوان خوارزمي و كارشناسان راهنمايي نيشابور گفت: در راستاي تحقق اهداف پيش بيني شده دوره راهنمايي تحصيلي و عملياتي نمودن شاخص ها و اهداف كمي و كيفي مرتبط و بنا به پيشنهاد دفتر آموزش راهنمايي وزارت آموزش و پرورش جشنواره دانش آموزي ابن سينا با هدف ايجاد مقدمه اي براي جشنواره جوان خوارزمي دوره متوسطه، از اين پس با عنوان «جشنواره نوجوان خوارزمي» اجرا مي شود.
وي افزود: نگرش مثبت به كار علمي، عملي و ارتقاي سطح يادگيري دانش آموزان از اهم فعاليت هاي اين مديريت است كه فراهم شدن فرصت هاي برابر و مناسب در راستاي به كارگيري فناوري از سوي دانش آموزان با رويكرد غني سازي اوقات فراغت و رشد و تعالي از جمله اهداف مهم اين جشنواره مي باشد.
حسيني خاطرنشان كرد: در جشنواره نوجوان خوارزمي 46 طرح از سوي دانش آموزان محقق نيشابوري به جشنواره ارائه شد كه پس از داوري در استان خراسان رضوي نيشابور در سكوي نخست استان قرار گرفت.
شايان ذكر است از ناظران فني جشنواره مسابقات مهارتي نوجوان خوارزمي و كارشناسان راهنمايي كه تلاش بي شائبه اي در به ثمر رسيدن اين جشنواره داشتند تجليل به عمل آمد.
 


امام جمعه تبريز:

مردم خواستار مهار تورم و گراني از سوي دولت هستند

تبريز- خبرنگاركيهان:
با توجه به تورم بالايي كه هست زندگي براي مردم كم درآمد، دشوار شده و مسئولان بايد به فكر مردم باشند.
امام جمعه تبريز و نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي خطاب به مديران و مسئولان محلي گفت: كمي به فكر مردم باشيد. مردم را ناراضي نكنيد. آيت الله محسن مجتهد شبستري افزود: مردم خواستار مهار تورم و گراني از سوي دولت هستند. مديران بايد به مشكلات مردم رسيدگي كنند. مردم ما دقيق هستند و مسئولان بايد به قولي كه مي دهند عمل كنند.
وي با اشاره به اين كه دولت مي خواهد يارانه ها را 5 برابر كند، هشدار داد كه در اين صورت هزينه هاي گاز، برق، و انرژي نيز افزايش خواهد يافت و كسي نمي تواند رقم دقيق تورم را حدس بزند و اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه ها، به تدبير نياز دارد.
امام جمعه تبريز گفت: اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه ها در شرايط كنوني، به صلاح كشور نيست. دولت فقط به فكر اجراي مرحله دوم نباشد، بلكه به فكر مهار تورم باشد.
به گزارش خبرنگار ما، آيت الله مجتهد شبستري در شوراي اداري آذربايجان شرقي از تلاش هايي كه براي تطهير سران فتنه صورت مي گيرد انتقاد كرد و گفت: بي گناه نشان دادن فتنه گراني مانند موسوي توسط برخي افراد مومن و متدين، تعجب آور است. اين ها مي خواهند بگويند آنها فتنه گر نبودند. پس چه كسي كشور را به آشوب كشيد؟ تا وقتي آنان توبه نكرده اند، نبايد تطهير كرد. عده اي اكنون درصدد هستند تا فتنه گران را بي گناه نشان دهند كه اگر چنين امري باشد، اشتباه بزرگي خواهد بود. عده اي مي خواهند كشور به قبل از انقلاب برگردد و فتنه هم به دنبال اين بود.
امام جمعه تبريز، با انتقاد از كساني كه بحث انتخابات آزاد را براي رياست جمهوري سال آينده مطرح مي كنند، افزود: تمام انتخابات نظام آزاد بوده است.
 


كمك 750 هزار دلاري سازمان ملل براي احياي درياچه اروميه

 سرپرست نمايندگي سازمان ملل متحد در جمهوري اسلامي ايران گفت: 750 هزار دلار از طرف برنامه عمران سازمان ملل متحد براي احياي تالاب هاي ايران و درياچه اروميه در نظر گرفته شده است.
به گزارش خبرنگار مهر از اروميه، «بالا سوبر امانيام مورالي» سه شنبه شب در جريان ديدار با استاندار آذربايجان غربي اظهار داشت: اين بودجه به مدت دو سال براي ارتقاي طرح هاي موفق عمراني از جمله تالاب هاي جمهوري اسلامي ايران در نظر گرفته شده است كه اميدواريم اين امر كمكي براي درياچه اروميه نيز باشد.
وي حفظ تعادل بين نيازهاي توسعه اي و حفظ درياچه اروميه و محيط زيست را از جمله مهمترين اقدامات در اين زمينه دانست و اظهار داشت: در حال حاضر همكاري هاي جمهوري اسلامي با برنامه عمران سازمان ملل متحد به بيشترين ميزان رسيده است.
مورالي با بيان اينكه اقدامات دولت ايران براي احياي درياچه اروميه قابل توجه است اعلام كرد: بحث هاي مختلفي در رابطه موضوع درياچه اروميه در سطوح مختلف منطقه اي و بين المللي مطرح شده است كه اين امر اهميت اين موضوع را مي رساند.
در اين ديدار استاندار آذربايجان غربي با اشاره به اهميت بالاي درياچه اروميه براي ايران گفت: دولت 400 هزار ميليارد ريال اعتبار براي احياي اين درياچه اختصاص داده است.
وحيد جلال زاده بحران درياچه اروميه را يك موضوع جهاني دانست و گفت: جمهوري اسلامي ايران آماده استقبال از مساعدت هاي فني و علمي سازمان ملل متحد در اين خصوص است.
 


يك استاد اقتصاد اعلام كرد

افزايش نقدينگي با اجراي فاز دوم هدفمندي

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي گفت: با اجراي فاز دوم در خوش بينانه ترين حالت 300هزار ميليارد تومان به نقدينگي افزوده مي شود و اگر 45 هزار تومان به 120هزار تومان افزايش يابد، تورم 70درصدي خواهد بود.
ابوالقاسم حكيمي پور در گفت وگو با فارس در پاسخ به اين سوال كه آيا اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه ها در شرايطي كه قدرت خريد مردم كاهش يافته، مناسب است افزود: در طول هفت سال گذشته رشد نقدينگي از 65 هزار ميليارد تومان به 440 هزار ميليارد تومان در مهرماه سال جاري رسيده است و همان طور كه مي دانيد، همواره قلب تپنده يك تورم، لجام گسيختگي رشد نقدينگي است.
حال با اجراي فاز دوم هدفمند كردن يارانه 300 هزار ميليارد تومان هم به اين رقم و نقدينگي اضافه مي شود.
وي ادامه داد: آخرين رقم تورمي كه بانك مركزي اعلام كرد 8/27 درصد در پايان آذرماه بود كه البته همواره اين اعدادي كه از سوي بانك مركزي براي تورم اعلام مي شود، مورد نقد كارشناسان اقتصادي و حتي مركز آمار ايران است.
وي گفت: به استناد آمارهاي بانك مركزي، اگر بخواهيم مرحله دوم هدفمندي يارانه ها اجرا شود، 300هزار ميليارد تومان هم به اين ميزان نقدينگي اضافه مي شود، پس دانشجوي ترم يك اقتصاد هم مي تواند درك كند كه اين عدد چه تورمي بر جامعه ايجاد خواهد كرد.
حكيمي پور اضافه كرد: رشدنقدينگي در كانال توليد قرار نمي گيرد، چرا كه قرار بر اين بوده كه از مرحله اول هدفمندي يارانه ها 30درصد به توليد اختصاص يابد، در حالي كه اين طور نشد، بنابراين از لحاظ مديريت اقتصادي اگر بخواهيم مرحله به مرحله حركت و تجزيه و تحليل كنيم، اين سوال بايد مطرح شود كه مرحله اول هدفمندي يارانه ها چه ميزان به توسعه كشور كمك كرده است و آيا تورم كاهش پيدا كرده و يا قشر آسيب پذير جامعه مرفه تر شده اند.
وي ادامه داد: با توجه به آمار اعلام شده بانك مركزي ميانگين افزايش قيمت كالاها تا پايان شهريورماه 8/63 درصد بوده است و در بخش خدمات 33درصد رشد و در بخش درمان 43درصد رشد داشتيم.
وي تاكيد كرد: سوال اين است كه اگر مي خواهيم مرحله دوم هدفمندي يارانه ها را اجرا كنيم، ابتدا بايد بررسي كنيم كه چرا مرحله اول منجر به اين افزايش ها شده است، بنابراين بايد ديد كه آيا از بابت افزايش قيمت حامل هاي انرژي به رشد توسعه در كشور منجر شده است يا خير.
حكيمي پور ادامه داد: در مرحله اول هدفمندي يارانه ها به هر نفر 45 هزار و500 تومان پرداخت شد و اين عدد مربوط به 5/1 سال پيش بوده، بنابراين در حال حاضر اين 45 هزار و500 تومان با توجه به نرخ تورم، ارزش قدرت خريد مردم براي اين مبلغ يارانه به 20 هزار تومان كاهش يافته است.
اين استاد دانشگاه علامه طباطبايي گفت: قرار شده كه براي دو دهك پايين جامعه كه طبق برآورد 15ميليون نفر هستند 2 ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي برداشت شود، بايد ديد كه اين رقم چگونه قرار است، اختصاص يابد و چگونه اين 15 ميليون نفر شناسايي خواهند شد.
وي افزود: دادن وعده هاي اين چنيني خود عاملي براي افزايش تورم است، يعني هنوز چارچوب و كالبد اين 2 ميليارد دلار مشخص نشده است و اين 15 ميليون نفر شناسايي نشده اند و اشتباه است كه اين موارد قبل از اين كارها رسانه اي مي شود.
قدرت خريد بالا نمي رود
سيدبهاءالدين حسيني هاشمي كارشناس ديگر اقتصادي نيز با بيان اينكه يارانه نقدي راهكار مناسبي براي افزايش قدرت خريد مردم نيست، گفت: به جاي اجراي فاز دوم، دولت براي تقويت ريال در برابر ساير ارزها تلاش كند تا معيشت مردم بهبود يابد.
وي اظهار داشت: در زمان هدفمندي يارانه ها بايد كشور در تحريم نباشد و همچنين در قوانين و مقررات شفافيت وجود داشته و خصوصي سازي صورت گرفته باشد.
وي با اشاره به دو شرط ديگر براي اجراي مناسب قانون هدفمندي يارانه ها، افزود: بايد نظام بانكي قدرت و توانايي اعتبار مناسبي داشته باشد كه اين مسائل موجب حصول اطمينان از عدم بروز تورم فزاينده مي شود زيرا اصلاح قيمت ها ذاتا منجر به افزايش قيمت ها و تورم خواهد شد.
وي تصريح كرد: شرايط نامناسب در فاز دوم تشديد شده و قطعا در صورت نبود ثبات اقتصادي اصلاح قيمت حامل هاي انرژي كه در بخش هاي مختلفي تاثيرگذار است، قطعا آثار تورمي بيشتري خواهد داشت.
به گفته وي، اجراي قانون هدفمندي يارانه ها نبايد به طور كلي متوقف شود زيرا توقف اجراي يك طرح خسارت هاي زيادي به بار مي آورد و مشكلات سال هاي گذشته مانند قاچاق سوخت و رشد شديد مصرف انرژي مجدداً به وجود خواهد آمد.
وي گفت: عدالت اقتصادي در گرو اصلاح قيمت ها است زيرا مخدوش بودن قيمت موجب سودجويي و رانت مي شود.
اين كارشناس اقتصادي در خصوص راهكارهاي افزايش قدرت خريد مردم مانند افزايش يارانه نقدي يا كارت اعتباري، اظهار داشت: اين روش ها راهكارهايي هستند اما در شرايط فعلي اقتصادي قدرت خريد با اين اقدامات بهبود نمي يابد.
 


جوان مبتكر تبريزي:

طرح پالايشگاه هواي سالم با بي مهري مواجه است

تبريز-خبرنگار كيهان:
طرح حياتي «پالايشگاه هواي سالم» پس از 12 سال تلاش همچنان با بي مهري مسئولان نهادهاي مربوطه مواجه است.
«رحيم محمدزاده» متولد 1348 و طراح اين طرح بزرگ با حضور در دفتر كيهان در تبريز و انجام گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار ما، با اشاره به وضعيت آلودگي هواي تهران و برخي شهرهاي كشور، و آثار زيانبار آن بر سلامت شهروندان مي گويد: طرح پالايشگاه هواي سالم قادر به پاكسازي هواي شهرهاي بزرگ است به نحوي كه با نصب 4 واحد پالايشگاهي در نقاط مختلف تهران، مي توان از مشكلات هواي اين كلانشهر كاست.
وي ضمن گلايه از بي مهري مسئولان ذي ربط نسبت به طرح فوق كه محصول انديشه يك جوان آذربايجاني است مي گويد: «پس از 12 سال تلاش، و انجام مراجعات و نامه نگاري هاي متعدد، طرح پالايشگاه هواي سالم از سوي هيچ نهادي حمايت نشده، اين در حالي است كه كشورهايي چون كانادا، ژاپن و تركيه خواستار اقامت من در آن كشورها و انتقال دانش و فناوري اين طرح شده اند».
محمدزاده مي گويد: اگر دولت از ايده عملي وي كه موجب ايجاد اشتغال براي صدها هزار نفر خواهد شد و ارزآوري كشور را نيز از طريق انتقال دانش طرح به خارج، تامين خواهد كرد، حمايت كند، حاضر است آن را حداكثر ظرف 3 سال اجرايي كند كه بسيار سودمند خواهد بود.
وي با اشاره به توان و كيفيت قطعه سازي كشور اظهار داشت: تمامي ادوات و قطعات اين طرح، قابل ساخت در داخل است و هيچ قطعه اي براي آن، وارد نمي شود.
به گفته اين مبتكر طرح آزمايشي وي در 2 سال و پروژه اصلي در كمتر از 3 سال قابل ساخت و بهره برداري است و موجب فعال شدن بخش هايي از صنايع قطعه سازي كشور و در نتيجه رشد اشتغال خواهد شد و ايران را وارد بازار جهاني خواهد كرد.
 


مديرعامل شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب:

 تحريم ها، توليد يك بشكه نفت ما را هم كاهش نداده است

اهواز- خبرنگار كيهان:
مديرعامل شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب گفت: مناطق نفت خيز لوكوموتيو اقتصاد كشور است و اگرچه مشكلاتي همچون تحريم وجود دارد اما تاكنون يك بشكه نفت از توليد ما به دليل تحريم ها كاهش نيافته است و يك كارخانه از شركت زمين نخورده است.
مهندس حميد بورد در نشست با اصحاب رسانه از افتتاح رسمي 4 پروژه بزرگ ملي در حوزه عملياتي اين شركت در ايام دهه فجر با حضور مقام هاي عالي وزارت نفت خبر داد و افزود: حداقل 10 پروژه ديگر علاوه بر اين پروژه ها در اختيار داريم كه به اتمام رسيده اند.
وي گفت: از جمله پروژه هاي مهم مجموعه نفت مي توان به پروژه جمع آوري گازهاي همراه ميدان نرگسي در استان بوشهر، طرح توسعه كارخانه نمك زدايي بنگستان اهواز، نمك زايي رگ سفيد و طرح اصلاح پروژه چند راهه گناوه اشاره كرد.
مدير عامل شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب همچنين اظهار داشت: نصب 30 دستگاه تلمبه مكشي يكي ديگر از پروژه هاي قابل افتتاح در هفته آينده است.
به گفته اين مقام مسئول اين پروژه براي نخستين بار در مناطق نفت خيز جنوب و در مدت زمان حدود 2 سال اجرا شده است.
مدير عامل شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب درباره عملكرد اين شركت در 9 ماه امسال توضيح داد: در اين مدت بيش از 100 درصد برنامه توليد نفت، 117 درصد برنامه توليد گاز تحويلي به شركت ملي گاز
ايران و بيش از 95 درصد توليد مايعات گازي و نفتا محقق شد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10