(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 9 بهمن  1391 - شماره 20417

رهبر كره شمالي:
خلع سلاح ما بدون خلع سلاح جهاني ممكن نيست
يورش پليس جمهوري آذربايجان به مخالفان الهام علي اف در باكو
تشكيل زنجيره انساني در بحرين
براي همبستگي با دانشجويان بازداشت شده
ايستادگي سوريه مقابل تروريست ها
سران مرتجع عرب را مايوس كرد
1463 نامه به اوباما!
40 هزار معلم در پرتغال شعارهاي ضددولتي سر دادند
ارتش عراق به دستور مالكي از فلوجه عقب نشست
نخست وزير سابق، رئيس جمهور چك شد
تجمع اعتراض آميز مقابل كنگره براي كنترل اسلحه در آمريكا
تعداد كشته ها به 40 نفر رسيد
ارتش مصر مقررات اضطراري را در ميدان التحرير و پورت سعيد به اجرا درآورد


رهبر كره شمالي:

خلع سلاح ما بدون خلع سلاح جهاني ممكن نيست

كره شمالي با انتشار بيانيه اي جديد تاكيد كرد كه خلع سلاح هسته اي اين كشور بدون خلع سلاح جهاني غيرممكن است.
به گزارش فارس «كيم جونگ اون» رهبر كره شمالي در بيانيه اي كه خبرگزاري رسمي اين كشور آن را منتشر كرد خلع سلاح هسته اي كره شمالي بدون خلع سلاح هسته اي جهان را مردود دانست.رهبر كره شمالي در اين بيانيه قول داده است كه براي حفظ تماميت ارضي كشورش در مقابل تهديدات خارجي اقدامات متقابل قدرتمندي را اتخاذ كند.خبرگزاري رسمي كره شمالي همچنين از نشست امنيت ملي كره شمالي در برابر تهديدات خارجي كه اخيرا برگزار شده است خبر داد.
سه شنبه هفته گذشته شوراي امنيت سازمان ملل در واكنش به آزمايش موشك دوربرد كره شمالي قطعنامه اي به اتفاق آراء عليه اين كشور تصويب كرد.
 


يورش پليس جمهوري آذربايجان به مخالفان الهام علي اف در باكو

پليس جمهوري آذربايجان ده ها تظاهركننده را در پايتخت اين كشور كه خواستار استعفاي رئيس جمهور اين كشور بودند بازداشت كرد.
به گزارش خبرگزاري ها پليس جمهوري آذربايجان بيش از 58 نفر از معترضان را در شهر باكو كه در حمايت از مردم شهر «اسماعيلي لي» تجمع كرده و خواستار استعفاي الهام علي اف بودند را بازداشت كرد.
براساس اين گزارش پليس سعي كرد با مسدود كردن راه هاي منتهي به ميدان فواره هاي باكو مانع برگزاري تظاهرات شود كه در اين ميان 58 نفر از معترضان دستگير شدند.تظاهرات كنندگان در شهر «اسماعيلي لي » روز پنجشنبه هفته گذشته در اعتراض به فساد سركوب دولتي و شكاف طبقاتي ميان فقرا و ثروتمندان به خيابان ها آمده بودند كه پليس به شدت آنها را سركوب كرد.
مخالفان الهام علي اف وي را به نقض گسترده آزادي هاي مدني و سياسي مردم متهم مي كنند.
 


تشكيل زنجيره انساني در بحرين

براي همبستگي با دانشجويان بازداشت شده

مردم بحرين براي اعلام همبستگي با دانشجويان بازداشت شده زنجيره انساني تشكيل دادند.
به گزارش شبكه خبري العالم، مردم مناطق مختلف بحرين در اعتراض به بازداشت دانشجويان و براي اعلام همبستگي با آنان زنجيره انساني تشكيل دادند.
شركت كنندگان در اين فعاليت اعتراض آميز خواستار آزادي فوري همه بازداشت شدگان سياسي شدند.تظاهركنندگان فرياد مي زدند، آزادي همه زندانيان سياسي، انقلاب ادامه دارد ملت خواستار سرنگوني آل خليفه است و تسليم نمي شود.
گفتني است يك پسر 8 ساله بحريني به دليل استنشاق گاز سمي شليك شده از سوي نيروهاي آل خليفه جان سپرد.
قاسم حبيب جعفر روز شنبه در حمله نيروهاي امنيتي بحرين به تظاهركنندگان در روستاي «كرباباد» و شليك گازهاي سمي به شهادت رسيد.
در ماه هاي اخير شمار زيادي از بحريني ها از جمله كودكان و افراد سالمند بر اثر استنشاق گازهاي سمي كه از سوي نيروهاي بحريني شليك مي شود به شهادت رسيدند.
از سوي ديگر بحريني هاي ساكن انگليس با تحصن مقابل سفارت عربستان سعودي در لندن از كشورهاي غربي و عربي از جمله عربستان خواستند از ارسال سلاح براي رژيم ديكتاتوري آل خليفه خودداري كنند.معترضان با سر دادن شعارهايي عليه رژيم آل خليفه و آل سعود احكام اعدام و يا حبس ابد براي زندانيان سياسي را محكوم كردند.
رژيم عربستان سعودي با اعزام نيرو و تجهيزات نظامي به رژيم بحرين در سركوب اعتراضات گسترده مردمي كمك كرده است.
 


ايستادگي سوريه مقابل تروريست ها

سران مرتجع عرب را مايوس كرد

ايستادگي دولت دمشق در برابر تروريست ها سران عرب را مايوس كرده و باعث ايجاد اختلاف مابين آنان شده است.
به گزارش خبرگزاري ها، روزنامه مصري الاهرام از اختلاف گسترده كشورهاي عربي در قبال بحران سوريه خبر داد و نوشت، سران عرب درصدد بودند به استراتژي واحدي در تعامل با سوريه برسند و براي آينده بدون اسد برنامه ريزي كنند اما ايستادگي نظام اسد در مقابله با تروريست ها باعث شد كه در اين اتحاديه اختلافات جدي روي دهد.
اين روزنامه افزود، اين همان چيزي است كه عبدالله دوم شاه اردن در سخنراني خود در اجلاس داووس به آن اشاره و تاكيد كرد كساني كه اعتقاد دارند بشار اسد سقوط خواهد كرد موازنه هاي قدرت را درك نكرده اند. وزيرخارجه عربستان هم عصبانيت خود را از شكست تروريست ها در سوريه پنهان نكرد و در اجلاس داووس خواستار ارسال سلاح هاي پيشرفته براي تروريست ها شد.
ارگان رسانه اي دولت مصر توصيه كرده جهان عرب از مداخله در سوريه دست بردارد و به جاي آن تعامل استراتژيك مشترك با سوريه در پيش بگيرد.
الاهرام در حالي به موضوع اختلاف ميان اعراب اشاره مي كند كه هيچ طرحي بر روي ميز كشورهاي مداخله گر خارجي براي براندازي اسد وجود ندارد و مذاكرات در راستاي حل وفصل مسالمت آميز بحران در اين كشور به شرط ابقاي بشاراسد در قدرت مطرح است.
در همين رابطه روزنامه لبناني السفير نيز نوشت، اظهارات پادشاه اردن درباره سوريه باعث تشديد تنش در روابط اردن با دو كشور عربستان سعودي و قطر شده است.
السفير افزود، پس از آغاز بحران در سوريه كشورهاي قطر و عربستان سعودي از اردن خواستند كه مرزهاي خود را به روي افراد مسلح تروريست و قاچاق سلاح به سوريه همچون تركيه و لبنان بگشايد.
اما پادشاه اردن از درگير شدن در بحران سوريه امتناع كرد و اظهار داشت، نمي خواهد اوضاع كشورش را بحراني تر كند.
اعمال فشارهاي بيشتر تنها موجب شد تا اردن به احداث اردوگاهي براي پناهجويان سوري به نام اردوگاه الزعتري تن دهد تا رياض و دوحه اين اردوگاه را به كانون قاچاق سلاح و افراد مسلح از اردن به سوريه تبديل كنند.
اين گزارش تاكيد مي كند كه واكنش پادشاه اردن ارسال پيامي براي آل ثاني و آل سعود بود كه در آن تاكيد مي كرد، اردن چندان خواستار مداخله در امور سوريه نيست.
از سوي ديگر، روزنامه لبناني الاخبار به انتشار اسناد محرمانه افشا شده از وزارت خارجه قطر، عربستان و تركيه پرداخت كه در آنها ثابت مي كند از آغاز ناآرامي ها در سوريه امير نشين قطر به همراه عربستان و تركيه تروريست ها را مسلح كرده اند.
اين روزنامه لبناني تصريح كرد، مداخلات قطر در امور سوريه آنچنان است كه نگراني روسيه را به وجود آورده است و حتي به روسيه پيشنهاد كرده در صورت موافقت با بركناري اسد پايگاه دريايي مسكو در بندر طراطوس حفظ خواهد شد.
همچنين جمعي از سازمان ها و نهادهاي كشورهاي اسلامي روز شنبه نشست بين المللي با محوريت سوريه در اسلامبول تركيه برگزار كردند.
در اين كنفرانس كه توسط سازمان ها و نهادهاي جهان اسلام سازماندهي شد ابعاد بحران سوريه مورد بررسي قرار گرفت و حاضران به بررسي راه هاي متوقف كردن ناآرامي ها و درگيري هاي خشونت آميز در سوريه پرداختند
از سوريه نيز خبر مي رسد كه در درگيري نيروهاي ارتش با يك گروه تروريستي در منطقه زينبيه و حومه دمشق تعدادي از تروريست ها به هلاكت رسيدند.
همچنين شديدترين درگيري ها بين افراد مسلح تروريست و نيروهاي ارتش سوريه در ادلب صورت گرفت و تلاش تروريست ها براي حمله به زندان مركزي اين شهر ناكام ماند.
ساير رويدادها
¤ معاون دبيركل سازمان ملل در امور بشردوستانه براي مذاكره با مقامات سوري درباره مسائل بشردوستانه وارد دمشق شد.
¤ رئيس منطقه كردستان عراق در سوييس با رئيس ائتلاف مخالفان سوريه ديدار و گفت وگو كرد.
¤ مقامات ناتو از راه اندازي اولين سري سامانه هاي موشكي پاتريوت در مرز سوريه و تركيه خبر دادند.
¤ معاون نخست وزير سوريه اظهار داشت، مخالفان از سلاح شيميايي استفاده مي كنند.
¤ منابع امنيتي سوريه تاكيد كردند، تسلط تروريست ها بر منطقه نفتي در شمال شرق سوريه صحت ندارد.
 


1463 نامه به اوباما!

«تام فورمن»، خبرنگار شناخته شده شبكه تلويزيوني
«سي ان ان»، از اولين روزي كه «باراك اوباما» به كاخ سفيد پاگذاشت تصميم گرفت روزي يك نامه برايش بنويسد و او را از توصيه هايش بي نصيب نگذارد. و اين كار را هم هر روز به مدت چهارسال انجام داد!
در واقع، «تام فورمن» گزارشگري است كه، از انفجار مين در «ساگو» گرفته تا جنگ هاي آمريكا در عراق و افغانستان و همين طور اقتصاد بازار، تقريبا همه جور خبري را پوشش داده است.
اما، اين خبرنگار يك ويژگي شگفت انگيز هم دارد، و آن هم اين كه او هر روز به مدت چهارسال با وسواسي تمام براي رئيس جمهور آمريكا نامه نوشته و در مورد موضوعات مختلف به او توصيه كرده است! در مقاله «فورمن» كه در سايت «سي ان ان» منتشر شده، مي خوانيم: «من تلاشم را براي نوشتن روزي يك نامه براي اوباما در 20ژانويه 2009 شروع كردم. و وقتي مي گويم هر روز، يعني واقعا هر روز! در تعطيلات آخر هفته، تعطيلات تابستاني، در دفتر كارم، در خانه، در هواپيما، اتومبيل، قطار و حتي موقع ورزش كردن! هر زمان كه فرصتي پيش مي آمد: صبح زود، وسط روز، شب... در مورد موضوعات مهم مثل بيكاري، افغانستان و يا حقوق زنان نوشتم. همين طور، موضوعات ساده تر، مثل ورزش، غذاهاي مورد علاقه ام و...»
خبرنگار آمريكايي توضيح مي دهد كه، بعد از آن تصميم به نوشتن گرفت كه «اوباما» در اولين روز ماموريتش اعلام كرد دوست دارد از توصيه شهروندان بهره مند شود تا بتواند كشور را به شكل مؤثرتري اداره كند! و بعد هم، اين نوشتن به وسواسي تبديل شد كه ديگر نمي توانست از خودش دور كند! و به اين ترتيب بود كه، «فورمن» در مجموع 1463 نامه براي رئيس جمهور آمريكا نوشت. در پايان آخرين نامه اش كه بعد از انتخاب مجدد «اوباما» نوشته شده، مي خوانيم: «آيا مي دانيد وارد چه بحراني شده ايد؟»
¤سرويس خارجي كيهان
 


40 هزار معلم در پرتغال شعارهاي ضددولتي سر دادند

ده ها هزار معلم پرتغالي در اعتراض به كاهش بودجه آموزشي اين كشور و طرح رياضت اقتصادي عليه دولت به خيابان ها ريختند.
به گزارش (ايسنا)، به نقل از خبرگزاري شين هوا، حدود 40 هزار پرتغالي در مركز ليسبون گردهم آمدند و در حالي كه پلاكاردهايي دردست داشتند، شعارهاي «تروئيكا و صندوق بين المللي پول از اينجا برويد» «با اين دولت ما به عقب برگشته ايم» سر مي دادند. آنها همچنين خواستار استعفاي نانو كراتو، وزير علوم و آموزش پرتغال شدند.
در اين حال ماريو نوگوايرا، دبيركل اتحاديه معلمان در سخنراني پاياني گردهمايي معلمان خواستار يك هفته عزاداري در مدارس پرتغال بين 30 بهمن تا چهارم اسفند شد.
رهبر اتحاديه معلمان گفت، ما براي مدارس و آنچه كه دولت با كشور انجام مي دهد عزاداري خواهيم كرد.
نوگوايرا گفت: معلمان به يك اعتراض سراسري كه توسط بزرگترين اتحاديه كارگري پرتغال برگزار مي شود و تاريخ آن 16 فوريه بيست وهشتم بهمن ماه معين شده خواهند پيوست؛ اين تظاهرات در تمام مراكز و مناطق پرتغال از جمله جزاير «ماديرا» و «آزورس» برگزار خواهد شد.
دبيركل اتحاديه معلمان در ادامه اظهار داشت: اعتراض معلمان نمونه اي از آن چيزي است كه بايد پيگيري شود. پرتغالي ها امسال (سال جديد ميلادي) بر سختي خواهند جنگيد و اين مبارزه اي است كه به معناي نابود كردن كشور نيست، بلكه به معني شكست دولت و سياست ها يش است.
پرتغال پس از يونان، ايرلند و اسپانيا گرفتار مشكلات اقتصادي است و خواهان كسب كمك هاي بيشتر از كشورهاي اروپايي است.
 


ارتش عراق به دستور مالكي از فلوجه عقب نشست

در پي افزايش ناآرامي ها در فلوجه عراق، به دستور نخست وزير اين كشور نيروهاي ارتش فلوجه را ترك كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، در پي حملات مكرر ناراضيان و افراد مسلح به مراكز دولتي و امنيتي شهر فلوجه، ارتش از اين شهر عقب نشيني كرد. ناراضيان ديروز يك برج مراقبت را به آتش كشيدند، جاده ترانزيت بين المللي را بستند و به شماري از نهادهاي دولتي و امنيتي حمله كردند. علاوه بر آن، دو نظامي عراقي طي حملات جداگانه افراد مسلح كشته و سه تن ديگر نيز ربوده شدند. بهانه معترضان كه برخي از آنها مسلح هستند، كشتار روز جمعه بوده است. در اين روز شماري از تظاهركنندگان به سوي پليس تيراندازي كرده بودند. نيروهاي امنيتي نيز در واكنش به آنها به تبادل آتش پرداختند كه هفت كشته و شماري مجروح بر جاي گذاشته بود.
به گفته مقامات بغداد، شماري از كشورهاي منطقه به همراه چهره هايي مثل «صالح مطلك» (از رهبران فهرست «العراقيه») در پشت ناآرامي هاي جاري قرار دارند. مطلك ديروز مدعي شد اوضاع متشنج تنها به شهر فلوجه منتهي نمي شود، و اوضاع عراق از كنترل خارج شده است. مالكي اخيراً هشدار داده بود كه بازماندگان رژيم عراق به همراه عناصر القاعده تحت حمايت و هدايت دستگاه هاي جاسوسي برخي كشورهاي منطقه در پشت ناآرامي هاي جاري قرار دارند. از پايتخت عراق نيز خبر مي رسد نيروهاي امنيتي و ارتش عراق به حال آماده باش كامل درآمدند تا جلوي سوءاستفاده تروريست ها از اعتراض هاي مردمي را بگيرند.
 


نخست وزير سابق، رئيس جمهور چك شد

مردم جمهوري چك براي نخستين بار رئيس جمهور جديد خود را انتخاب كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، براساس نتيجه مرحله دوم رأي گيري، «ميلوش زمان» نخست وزير چپگراي سابق توانست در مرحله دوم به پيروزي دست يابد.وي توانست در انتخابات رقيب خود «كارل شوآ رزنبوگ» كانديداي محافظه كار را شكست دهد.
به گزارش شين هوا «زمان» بيش از 90 درصد آرا را كسب كرده است. اين نخستين انتخابات رياست جمهوري است كه در اين كشور برگزار مي شود. پيش تر نمايندگان پارلمان رئيس جمهور را تعيين مي كردند.
 


تجمع اعتراض آميز مقابل كنگره براي كنترل اسلحه در آمريكا

هزاران تن از مردم واشنگتن با حمل تصاوير قربانيان خشونت هاي مسلحانه در آمريكا در حمايت از ايجاد محدوديت هاي بيشتر در زمينه سلاح هاي جنگي راهپيمايي كردند.
معترضان از مقابل كنگره به سمت قبرستان واشنگتن حركت كردند و نوشته هايي با خود حمل مي كردند كه بر روي آنها نام قربانيان خشونت هاي مسلحانه نوشته شده بود.
اين تظاهرات شش هفته پس از تيراندازي مرگبار در يك مدرسه ابتدايي در ايالت كانكتيكات آمريكا برگزار شد كه در جريان آن 26 تن از جمله 21 كودك جان خود را از دست دادند.
از آن تاريخ اعتراض ها عليه حمل اسلحه در آمريكا گسترش يافته است.
 


تعداد كشته ها به 40 نفر رسيد

ارتش مصر مقررات اضطراري را در ميدان التحرير و پورت سعيد به اجرا درآورد

موج جديد خشونت ها در مصر 40 كشته و 800 زخمي برجا گذاشت و ارتش مصر براي مهار ناآرامي ها در ميدان التحرير و پورت سعيد مقررات اضطراري به اجرا درآورد.
به گزارش شبكه خبري «نيل»، دومين سالروز انقلاب مردمي مصر اين روزها با موجي از خشونت و ناآرامي ها همراه است كه تاكنون به كشته شدن بيش از 40 نفر و زخمي شدن 800 نفر منجر شده است.
براساس اين گزارش «محمد سلطان» رئيس سازمان اورژانس مصر اعلام كرد كه در درگيري هاي روز شنبه در «پورت سعيد» 32 نفر از جمله دو نيروي پليس كشته و 312 نفر زخمي شدند كه به بيمارستان هاي منطقه انتقال داده شده اند.
اين مقام مصري آمار دقيق مجروحان و قربانيان خشونت هاي روز يكشنبه را اعلام نكرد و متذكر شد: آمار قربانيان حوادث چند روز گذشته در حال افزايش است و برخي از مجروحان در وضعيت جسماني وخيمي به سر مي برند. اين در حالي است كه شوراي دفاع ملي مصر با صدور بيانيه اي از برقراري قانون منع آمد و شد و اعلام شرايط فوق العاده در برخي مناطق بحراني اين كشور خبر داد.
اين بيانيه بعد از نشست روز يكشنبه شوراي دفاع ملي به رياست «محمد مرسي» رئيس جمهور مصر و پس از استقرار نيروهاي ارتش در دو شهر ساحلي سوئز و پورت سعيد منتشر شد. در اين بيانيه كه «صلاح الدين عبدالمقصود» وزير اطلاع رساني مصر از تلويزيون دولتي اين كشور قرائت كرد تأكيد شد كه دولت تمام تدابير لازم از جمله منع آمد و شد و اعلام شرايط فوق العاده را در برخي مناطق بحراني به منظور محافظت از تأسيسات زيربنايي و ساختمان هاي دولتي در نظر گرفته است.همزمان با آن ارتش مصر و نيروهاي امنيتي روز يكشنبه با استقرار گسترده در نقاط مختلف شهر پورت سعيد و سوئز اقدام به حفاظت از ساختمان هاي دولتي و كنترل رفت و آمدها كردند.
سرلشكر «احمد محمدعلي» سخنگوي نيروهاي مسلح مصر روز يكشنبه نيز به كارگيري گلوله هاي جنگي در جريان خشونت هاي چند روز اخير از سوي پليس و ارتش را رد كرد و گفت: برخي افراد مسلح براي بدنام كردن نظاميان مصر از سلاح هاي جنگي در جريان خشونت ها استفاده كرده اند.
وي هدف از استقرار ارتش در پورت سعيد و برخي از نقاط حساس پايتخت مصر را تسلط بر اوضاع، تأمين امنيت جامعه و حفاظت از اماكن دولتي عنوان كرد.
در همين حال با اوج گيري ناآرامي ها و ادامه آن در روز يكشنبه «هشام قنديل» نخست وزير مصر روز يكشنبه از محل استقرار نيروهاي ارتش و پليس در اطراف ساختمان هاي وزارت كشور و مجلس شورا (پارلمان) بازديد كرد.
قنديل با قدرداني از نقش مؤثر پليس و ارتش در تأمين امنيت نقاط حساس پايتخت اتخاذ تدابير ويژه و مقررات اضطراري از سوي دولت را تنها راه حل ممكن براي جلوگيري از گسترش خشونت ها به شمار آورد.
نخست وزير مصر در گفت و گو با خبرنگاران متذكر شد كه وضعيت اضطراري در مصر به مدت طولاني ادامه نخواهد يافت و وضعيت امنيتي كشور از سوي رئيس جمهور دائماً در حال بررسي قرار دارد.
با وجود اين، تظاهرات و خشونت ها در نقاط مختلف مصر از جمله اسماعيليه، قاهره و سوئز در روز يكشنبه ادامه يافت و درگيري هاي شديد بين تظاهركنندگان (كه خواستار برگزاري انتخابات زودهنگام رياست جمهوري در مصر هستند) با نيروهاي انتظامي به وقوع پيوست. در قاهره نيز ارتش تمام راه هاي منتهي به ميدان التحرير را مسدود كرد و در پورت سعيد نيز قربانيان درگيري ها با حضور صدها هزار نفر تشييع و به خاك سپرده شدند.
 

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10