(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 9 بهمن  1391 - شماره 20417

وزير اقتصاد خبر داد
آغاز عمليات اجرايي 10طرح عمراني با مشاركت بانك توسعه اسلامي
براي مقابله با افزايش قيمت
مرغ ذخيره سازي شده وارد بازار مي شود
اقدام پيش دستانه در آستانه دور جديد تحريم ها
صادرات نفت ايران به كشورهاي اروپايي ممنوع شد
اعطاي وام مسكن به خانه هاي بالاي 12 سال ساخت
كوتاه اقتصادي
8 سد در ايام دهه فجر مورد بهره برداري قرار مي گيرد
اخبار ضد و نقيض درباره حذف ارز مرجع واردات برنج
يارانه بهمن ماه امروز واريز مي شود
واكنش بهمني به انتقادات درباره صدور بخشنامه هاي متعدد ارزي
صالح آبادي خبر داد
صدور حكم قطعي دادگاه براي 30 متخلف بورس
در دهه فجر انجام مي شود
بهره برداري از 140 پروژه بخش دريايي كشور
در سال جاري صورت گرفت
پرداخت 8/2 ميليارد دلار ارز مرجع براي واردات دارو
با حضور 12 كشور خارجي صورت گرفت
گشايش نمايشگاه بين المللي ماشين آلات مبلمان
حضور 30 كشور در نمايشگاه توانمندي هاي صادراتي ايران


وزير اقتصاد خبر داد

آغاز عمليات اجرايي 10طرح عمراني با مشاركت بانك توسعه اسلامي

مبادله موافقت نامه، عمليات اجرايي و افتتاح 10پروژه با حجم مالي هزار و 140ميليون يورو با حضور وزير اقتصاد در مشهد كليد خورد.
به گزارش مهر، شمس الدين حسيني، ديروز در همايش افتتاح آغاز عمليات اجرايي، مبادله موافقت نامه و ضمانت نامه 10طرح بهره مند از تسهيلات تجاري 3 بانك اظهار كرد: 10پروژه با حجم مالي هزار و 140 ميليون يورو با مشاركت بانك توسعه اسلامي، بانك تجارت اكو و دولت ايران در پهناي اين كشور افتتاح، عمليات اجرايي آن آغاز و يا موافقت نامه آن مبادله خواهد شد.
وي تصريح كرد: اين 10 پروژه در 10 استان كشور گسترده شده و اميدواريم حاصل اين تلاش آباداني كشور باشد.
وي عنوان كرد: يكي از وظايف قانوني وزارت اقتصاد و يكي از تلاش هاي پيگير و مستمر ما در اين وزارتخانه جذب و جلب منابع مالي خارجي براي اجراي پروژه هاي زيربنايي و فعاليت هاي اقتصادي، صنعتي و تجاري است.
وي با بيان اينكه حدود 25 سال از عضويت ايران در بانك توسعه اسلامي مي گذرد افزود: اگرچه نظام اسلامي به اين بانك دير پيوست اما به سبب نگاه و اشتياق به توسعه بسيار زود توانست به سومين سهامدار اين بانك تبديل شود.
وي گفت: ايران از جمله كشورهايي است كه بيشترين همكاري را در جذب منابع مالي براي اجراي پروژه هاي زيربنايي داشته است و در اين راستا نظام اسلامي رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
وي با اشاره به دلايل اينكه ايران توانسته است رتبه اول را در اجراي پروژه هاي زيربنايي به خود اختصاص دهد گفت: ايران با ظرفيت هايي كه دارد توانسته در حوزه هاي مختلف جذب منابع مالي داشته باشد و با دارا بودن نهادهاي دانش بنيان و انسان هاي بلندپايه در اين زمينه موفق باشد.
وي با اشاره به بانك توسعه و تجارت اكو گفت: اين بانك تازه تاسيس و جوان است و ايران در كنار دو عضو موسس ديگر نظير پاكستان و تركيه تلاش هاي فراواني كرده تا اين بانك عمليات خود را آغاز كند.
وي تصريح كرد: بانك توسعه و تجارت اكو به عنوان يك سرمايه براي كشورهاي منطقه ايفاي نقش مي كند و ايران به عنوان سهامدار مهم اين دو موسسه مالي از هر گونه توسعه و ارزش سرمايه بدون هرگونه محدوديت مالي حمايت خواهد كرد و بر همكاري منطقه اي در اين زمينه اصرار دارد.
وي تاكيد كرد: تلاش خواهيم كرد برنامه همكاري نظام اسلامي در سال جاري براي تعداد جديدي از پروژه ها با بانك توسعه اسلامي و تجارت اكو به امضا برسد.
وي يادآور شد: همكاري ايران با اين دو بانك در زمينه اجراي پروژه هاي مشترك با كشورهاي همسايه ادامه نيز خواهد داشت.
وي بيان كرد: پروژه راه آهن تركمنستان هم اكنون در دست اجراست و با حمايت بانك توسعه اسلامي عملياتي خواهد شد.
 


براي مقابله با افزايش قيمت

مرغ ذخيره سازي شده وارد بازار مي شود

مديركل تامين، توزيع و تنظيم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت با بيان دلايل نوسانات قيمتي مرغ در بازار، گفت: بخشي از مرغ ذخيره سازي شده از سوي دولت در بازار، آزاد خواهد شد و بر اين اساس، قيمت كاهش خواهد يافت.
علي اكبر پوركاوه در گفت وگو با مهر با تاكيد بر اينكه قيمت مرغ در روزهاي آينده كاهش مي يابد، گفت: با مجموعه تدابيري كه وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته، از امروز بخشي از مرغ ذخيره سازي در بازار، آزاد مي گردد و به همين دليل، افزايش عرضه، قيمت را كاهش خواهد داد.
وي تصريح كرد: برنامه ريزي لازم براي تنظيم بازار مرغ از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته و ضمن اطميناني كه به توليد وجود دارد، اين وزارتخانه از طريق تامين به موقع نهاده ها براي توليد پايدار، برنامه ريزي لازم را نيز براي پاسخگويي به تقاضا صورت داده است.
مدير كل تامين، توزيع و تنظيم بازار از وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان كرد: روند كاهش عرضه مرغ به بازار قابل پيش بيني بود، چرا كه واحدهاي توليدي به نحوي برنامه ريزي كرده اند كه در ايام پاياني سال مرغ گوشتي را براي تامين بازار شب عيد عرضه كنند.
وي ادامه داد: بر اين اساس، 45 تا 50 روز قبل از اين عرضه، فرصت تنفسي تدارك ديده اند تا محصول را 60 روز مانده به پايان سال برداشت كنند، اين در حالي است كه براي جوجه ريزي مجدد فرآيند 10 روزه اي وجود دارد كه در اين فرصت، معاونت بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت تدارك توزيع مرغ كافي در بازار براي كنترل قيمت را ديده است.پوركاوه گفت: هم اكنون ذخاير مطمئني از مرغ وجود دارد و جاي هيچ گونه نگراني نيست.
بنابراين گزارش: قيمت هر كيلو گرم مرغ هم اكنون در بازار 5600 تومان و در ميادين تره بار 5400 تومان گزارش شده است.
 


اقدام پيش دستانه در آستانه دور جديد تحريم ها

صادرات نفت ايران به كشورهاي اروپايي ممنوع شد

سخنگوي وزارت نفت با تشريح تحريم هاي پيش دستانه نفت ايران عليه برخي از كشورهاي اروپايي از ممنوعيت صدور محموله هاي نفت و ميعانات گازي به كشورهاي غربي خبر داد.
در آستانه تصويب و ابلاغ دور جديد تحريم هاي نفت و گازي اتحاديه اروپا و آمريكا عليه تهران، وزارت نفت جمهوري اسلامي ايران اجراي تحريم هاي پيش دستانه نفت و گاز عليه كشورهاي اروپايي را در دستور كار قرار داده است.
بر اين اساس، همزمان با افزايش صادرات نفت و ميعانات گازي ايران به كشورهاي مختلف جهان، فروش و صادرات هرگونه محموله نفت خام و ميعانات گازي به 27 كشور عضو اتحاديه اروپا ممنوع شده است.
عليرضا نيكزاد رهبر در گفتگو با مهر در تشريح اجراي اين تحريم هاي پيش دستانه نفت و گازي، گفت: صادرات هرگونه نفت خام و ميعانات گازي ايران به كشورهاي اروپايي كه تصميمات خصمانه اي عليه ايران گرفته اند، تا اطلاع ثانوي متوقف خواهد شد.
سخنگوي وزارت نفت با اعلام اينكه با وجود درخواست برخي از كشورهاي اروپايي مبني بر خريد نفت و ميعانات گازي از ايران اما هيچ محموله اي به اين كشورها فروخته نخواهد شد، تصريح كرد: در حال حاضر روند صادرات و توليد نفت خام ايران در شرايط طبيعي قرار دارد.
به گفته مديركل حوزه وزارتي وزارت نفت، با اين تحريم هاي پيش دستانه نفتي تا زماني كه برخي از كشورهاي اروپايي و غربي از سياست هاي خصمانه و سياسي خود عليه ايران دست برنداشته و سياست هاي اصولي و منطقي را در دستور كار قرار دهند، ادامه مي يابد.
وي با بيان اينكه با گذشت حدود يكسال از اعمال شديدترين تحريم هاي نفتي اتحاديه اروپا و آمريكا اما هم اكنون صادرات نفت خام ايران متوقف نشده بيان كرد: بلكه قراردادهاي جديدي با شركتهاي مختلف جهان براي صادرات و فروش نفت خام و ميعانات گازي امضا شده است.
اين مقام مسئول در پاسخ به اين سوال كه آيا اجازه صادرات نفت به برخي از كشورهاي عضو اتحاديه اروپا از طريق شركت هاي واسطه اي داده خواهد شد؟ بيان كرد: در قراردادهاي جديد نفتي، مقاصد مصرف و انتقال نفت خام صادراتي ايران از مشتريان خارجي پرسيده مي شود.
نيكزاد رهبر با يادآوري اينكه از تمامي مشتريان نفت درخواست شده كه نفت خريداري شده از ايران به كشورهاي اروپايي منتقل نكنند، تبيين كرد: با اين وجود اميدواريم تمامي خريداران خارجي نفت كشور به تعهدات خود با وزارت نفت مبني بر عدم انتقال و يا فروش نفت به كشورهاي اروپايي پايبند باشند.
سخنگوي وزارت نفت در پايان با تائيد افزايش توليد نفت و تثبيت جايگاه دومين توليدكننده نفت اوپك توسط ايران، خاطرنشان كرد: وزارت نفت سناريوهاي متعدد و متنوعي براي مقابله با هر تحريم نفتي توسط كشورهاي غربي تعريف و در زمان لازم اجرايي خواهد كرد.
بنابراين گزارش، وزارت نفت سال گذشته همزمان با تشديد تصميمات خصمانه برخي از كشورهاي عضو اتحاديه اروپا، صادرات نفت به انگليس و فرانسه را متوقف كرد.
در همين حال شركت ملي نفت ايران هم تاكيد كرده بود: با هر شركت خارجي كه نفت خام ايران را به فرانسه و يا انگلستان منتقل كند، برخورد خواهد كرد.
در همين حال، امضاي قراردادهاي 2 تا 5 ساله، عدم تعيين پيش شرط و پرداخت به موقع منابع مالي حاصل از فروش نفت سه شرط اصلي فروش نفت ايران به شركت ها و كشورهاي اروپايي است.

 


اعطاي وام مسكن به خانه هاي بالاي 12 سال ساخت

بانك مسكن ميزان و نحوه پرداخت تسهيلات خريد به واحدهاي مسكوني بالاي 12 سال ساخت را اعلام كرد.
بانك مسكن اعلام كرد: از آنجا كه اعطاي تسهيلات خريد مسكن به واحدهاي مسكوني بالاي 12 سال ساخت از اول بهمن ماه جاري امكان پذير شده است ميزان تسهيلات فروش اقساطي مسكن به واحدهاي غيرنوساز و غيردست اول از محل حساب صندوق پس انداز مسكن، اوراق گواهي حق تقدم استفاده از تسهيلات مسكن و نيز حساب پس انداز مسكن جوانان براي واحدهاي مسكوني بالاي 12 سال ساخت، محاسبه مي شود.
بنابراين گزارش: مزيت اين روش آن است كه تفاوت سقف و كف تسهيلات در بازه زماني 8 سال (12 تا 20 سال) براي تمامي قشرهاي جامعه در همه شهرها به صورت تدريجي كاهش مي يابد.
حداكثر تسهيلات پرداختي براي حساب جوانان براساس مقايسه سقف هاي تعيين شده ساليانه و با توجه به تاريخ افتتاح حساب، مدت سپرده گذاري و شهر پلاك معرفي شده، محاسبه و پرداخت خواهد شد.
حداكثر ميزان تسهيلات پرداخت شده از محل حساب صندوق پس انداز مسكن و اوراق گواهي حق تقدم استفاده از تسهيلات مسكن در صورت رعايت ضوابط و مقررات اين حساب براي واحدهاي مسكوني با جواز ساخت 12 سال 200 ميليون ريال، 13 سال 187 ميليون و 500 هزار ريال، 14 سال 175 ميليون ريال و 15 سال 162 ميليون و 500 هزار ريال است.
ميزان كاهش سقف مبلغ اين تسهيلات به ازاي افزايش هر سال ساخت واحدهاي مسكوني، 12 ميليون و 500 هزار ريال است كه بر اين اساس، حداكثر ميزان تسهيلات پرداختي براي واحدهاي مسكوني داراي جواز ساخت 20 ساله، 100 ميليون ريال خواهد بود.
 


كوتاه اقتصادي

¤ گمرك ايران گزارش داد: تجارت خارجي ايران در ده ماهه سال جاري به مرز 78 ميليارد و 151ميليون دلار رسيد. گمرك ايران در گزارشي اعلام كرد: صادرات غيرنفتي ايران در ده ماهه سال جاري به 34ميليارد و 383ميليون دلار رسيدو در مدت ياد شده 43ميليارد و 768 ميليون دلار انواع كالا نيز وارد كشور شد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13درصد كاهش داشته است. ارزش صادرات غيرنفتي كشورمان نيز 9/2 درصد نسبت به سال قبل كاهش نشان مي دهد. در اين مدت 64 ميليون و 407 هزار تن انواع كالاي غيرنفتي صادر و 32ميليون و 507 هزار تن وارد شد كه به لحاظ وزني صادرات و واردات كشورمان به ترتيب 2 درصد و 6 درصد افزايش نشان مي دهد.
¤ با ابلاغ مصوبه شوراي پول و اعتبار توسط بانك مركزي، نرخ سود تسهيلات ريالي صادراتي 2درصد كاهش يافت. بانك مركزي در چهارم بهمن ماه جاري مصوبه شوراي پول و اعتبار مبني بر كاهش دو درصدي تسهيلات ريالي صادراتي را به مديران عامل بانكهاي دولتي و خصوصي ابلاغ كرده است.براساس اين ابلاغيه، نرخ سود تسهيلات ريالي صادراتي نسبت به ساير تسهيلات ريالي اعطايي، دو درصد كاهش يافت. مبناي تشخيص نظام بانكي كشور براي اعطاي تسهيلات به بخش صادرات، دارا بودن پوشش ضمانت نامه اي صندوق ضمانت صادرات است.
¤ عضو هيئت حل اختلاف با بيان اينكه 50 درصد كارگران اخراجي بيمه بيكاري دريافت مي كنند، گفت: 75درصد قراردادهاي موجود موقت است كه بيشترين شكايت ها را به همراه دارد وعملاً از سوي دولت نظارت نمي شود.علي اصلاني با اشاره به وضعيت شكايت هاي كارگري و اخراج ها، اظهار داشت: در حال حاضر جلسات هيئت هاي حل اختلاف به صورت معمول انجام مي شود و بيشترين شكايت ها مربوط به كارخانه ها و صنوف است.وي ادامه داد: بيشتر شكايت ها از سوي كارگران بوده كه به علت رعايت نشدن حداقل دستمزد و نيز عدم پرداخت حق بيمه از سوي كارفرما است.
¤ بانك صادرات ايران با هدف جلب رضايت و ايجاد ارزش افزوده بيشتر براي مشتريان، طرح اعطاي تسهيلات ويژه به پذيرندگان فعال در امر فروش كالا و خدمات از طريق پايانه هاي فروش اين بانك را روانه بازار ساخت. به گزارش روابط عمومي بانك صادرات ايران، اين بانك در پاسخ به اعتماد مشتريان در نظر دارد طرح اعطاي تسهيلات ويژه به پذيرندگان فعال در امر فروش كالا و خدمات از طريق پايانه هاي فروش را از تاريخ 10 بهمن ماه سال جاري تا پايان 10 ارديبهشت ماه 1392 به اجرا درآورد. براساس اين طرح پذيرندگان بر مبناي شاخص هاي مربوط به معدل ماهيانه مانده حساب حاصل از فروش كالا و خدمات با پايانه فروش بانك صادرات ارزيابي شده و با توجه به امتياز به دست آمده در يكي از 9 دامنه امتيازي رتبه بندي مي گردند.
¤ معاون بازرسي و رسيدگي به تخلفات سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان از تشكيل پرونده تخلف 5 ميليارد توماني براي عرضه كنندگان خودروهاي داخلي خبر داد. مجتبي فراهاني اظهار كرد: بيش از 15هزار مورد بازرسي از عرضه كنندگان خودروهاي داخلي شامل نمايندگي هاي فروش خودروسازان و فروشندگان متفرقه از مهر ماه تاكنون صورت گرفته است.
¤ قيمت هر كيلوگرم ماهي قزل آلا در روزهاي اخير با 6 هزار تومان افزايش از 14هزار تومان به 20 هزار تومان رسيده است.ارسلان قاسمي مديرعامل اتحاديه آبزيان كشور در رابطه با دلايل افزايش قيمت ماهي قزل آلا از 14به 20 هزار تومان، گفت: افزايش قيمت آبزيان در اين فصل طبيعي است اما در افزايش بيش از حد معمول آن بدون شك نقش دلالان را نبايد ناديده گرفت.
 


8 سد در ايام دهه فجر مورد بهره برداري قرار مي گيرد

مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران گفت: در دهه فجر 8 سد كه آماده افتتاح هستند بهره برداري مي شوند و عمليات اجرايي يكسري از پروژه هايي كه از طريق بانك توسعه اسلامي و بانك اكو تامين اعتبار شده اند آغاز مي شود.
محمد حاج رسولي ها در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به افتتاح سد بار با حضور مقامات اقتصادي و مديران عامل بانك توسعه اسلامي و بانك اكو در خراسان رضوي گفت: منابع مالي سد بار با استفاده از تسهيلات بانك توسعه اسلامي تامين شده است.
وي در ادامه از افتتاح سدهاي بار، ماشكيد عليا، سد گاران، سد باغكل، سد ارداك، سد چره، سد گلول و فرخي قاين در دهه فجر خبر داد.
سد مخزني بار در نزديكي روستاي متروكه حسين آباد در نيشابور است كه از سال 82 عمليات اجرايي آن آغاز شد.
اين سد از نوع خاكي با هسته رسي است و حجم مخزن آن در تراز نرمال 23/49 ميليون متر مكعب است.
همچنين سد ماشكيدعليا از نوع خاكي با هسته رسي و در سراوان سيستان و بلوچستان است. عمليات اجرايي اين سد از سال 85 آغاز شده و ظرفيت مخزن آن 67 ميليون متر مكعب است.
سد گاران در مريوان كردستان از نوع سنگ ريزه اي با هسته رسي است كه عمليات اجرايي آن در سال 81 آغاز شده و مخزني به حجم 92 ميليون متر مكعب دارد.
سد باغكل نيز در خوانسار اصفهان و از نوع خاكي با هسته رسي است. عمليات اجرايي اين سد در سال 82 شروع شده و حجم مخزن آن 4/5 ميليون متر مكعب است.
همچنين سد ارداك چناران كه از نوع خاكي با هسته رسي است در استان خراسان رضوي احداث شده و مخزني به حجم 30 ميليون متر مكعب دارد. عمليات اجرايي اين سد از سال 81 آغاز شده است.
سد جره نيز سدي خاكي با هسته رسي است كه در شمال شرقي رامهرمز واقع در خوزستان احداث شده است. عمليات اجرايي اين سد از سال 75 آغاز شده و قرار بود كه در سال 90 به بهره برداري كامل برسد. حجم مخزن اين سد 260 ميليون متر مكعب است.
سد گلول كه از ديگر سدهاي آماده افتتاح است از جمله سدهايي است كه در مرتفع ترين نقاط كشور احداث شده و مخزني به حجم 30 هزار متر مكعب دارد. اين سد از نوع خاكي با هسته رسي و در خراسان شمالي واقع شده است. همچنين سد فرخي قاين كه در خراسان جنوبي احداث شده داراي مخزني به حجم 9 ميليون متر مكعب است. اين سد خاكي با هسته رسي از سال 86 آغاز شده است.
 


اخبار ضد و نقيض درباره حذف ارز مرجع واردات برنج

در حاليكه خبرها حكايت از حذف ارز مرجع براي واردات برنج و گوشت دارد، سخنگوي مركز مبادلات اعلام كرد: برنج كماكان ارز مرجع مي گيرد.
جميل عليزاده شايق دبير انجمن برنج در تشريح علت حذف ارز مرجع واردات برنج در گفت وگو با فارس با تائيد حذف ارز مرجع واردات برنج اظهار داشت: حذف ارز مرجع واردات برنج به دليل عدم نظارت بر بازار، قيمت و توزيع برنج در كشور بوده است.
دبير انجمن برنج افزود: واردات برنج نيز امسال بيش از حد نياز انجام شده و در عين حال عدم نظارت كافي هم براي توزيع آنها انجام نشد.
وي ادامه داد: اعمال ارز مبادله اي براي واردات برنج قيمت را افزايش خواهد داد كه اميدواريم مسئولان تدبيري داشته باشند.
بنابراين گزارش: طي يك ماه اخير خبرهايي مبني بر احتكار برنج در كشور و توزيع به قيمت هاي بالا گزارش شده بود.
همچنين يك مقام مسئول در وزارت صنعت نيز از دلايل حذف ارز مرجع برنج خبر داد.
اين مقام مسئول در پاسخ به اين سوال كه چرا ارز مرجع برنج حذف شده اظهار داشت: دليل بسيار مهم اين است كه ارز مرجع با محدوديت مواجه است و لذا اولويت كالاهايي كه ارز مرجع دريافت مي كنند در حال تغيير است.
وي افزود: 70 درصد واردات برنج در انحصار دو شركت بوده است كه اين دو شركت با احتكار، تعادل قيمتي در بازار را به هم ريخته و باعث افزايش قيمت برنج در بازار شده بودند، لذا دولت ارز مرجع برنج را قطع كرد.
اين مقام مسئول در پاسخ به اين سوال كه آيا ارز مرجع گوشت هم حذف شده است يا خير، اظهار داشت: ارز مرجع گوشت هنوز حذف نشده اما تنها به 10 درصد تقاضاها پاسخ داده مي شود.
گوشت هم از اولويت خارج شد
در حالي كه مسئولان وزارت صنعت و معدن و تجارت و دستگاه هاي تابعه بر تداوم واردات برنج و گوشت بر اساس ارز مرجع تاكيد مي كردند، ديروز اعلام شد كه ارز مرجع براي واردات برنج حذف شده و از اين پس برنج و گوشت با ارز صادراتي و مبادله اي وارد مي شود.
محمد حسين برخوردار، رئيس مجمع واردات در گفت وگو با ايسنا، با بيان اينكه مذاكرات نهايي درخصوص اختصاص ارز صادراتي براي واردات برنج و گوشت انجام شده است، اظهار كرد: اين موضوع در مراحل نهايي به سر مي برد و ابلاغيه آن هنوز ارسال نشده است.
وي ادامه داد: ما درخواست داده بوديم كه واردات برنج و گوشت از طريق ارز مبادله اي و ارز حاصل از صادرات انجام شود و قطعا از اين پس قيمت گذاري آن متفاوت مي شود.
او با بيان اين كه در اين مذاكرات مقرر شده تجار بتوانند براي گروه هاي كالايي اولويت 2، برنج و گوشت از ارز مبادله اي استفاده كنند تصريح كرد: تمام تلاش ما اين است كه هر چه زودتر ارز مرجع حذف شده و خانوارهاي ضعيف تر از كوپن الكترونيك در راستاي بهبود معيشت خود استفاده كنند.
برنج ارز مرجع مي گيرد
سخنگوي مركز مبادلات ارزي كشور گفت: تاكنون مكاتبه اي از سوي بانك مركزي با اين مركز براي حذف اختصاص ارز مرجع به برنج صورت نگرفته است و بر اين اساس، برنج كماكان ارز مرجع مي گيرد.
صمد كريمي در گفت وگو با مهر گفت: تمامي متقاضيان واردات كالاي اساسي و دارو مربوط به گروه هاي كالايي يك و 2 با ارائه اسناد و مدارك لازم از جمله گواهي ثبت سفارش و نامه هاي تائيد وزارت صنعت، معدن و تجارت و نيز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مشمول دريافت ارز مرجع به نرخ 1226 تومان هستند.
سخنگوي مركز مبادلات ارزي افزود: طبيعي است متخصص گروه كالايي وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و در صورت خروج يا انتقال كالايي از گروه كالايي يك و 2 به گروه كالايي 3 تا 9، تامين ارز از نرخ مرجع به نرخ مبادله اي امكان پذير است.
وي تصريح كرد: لازمه اين كار آن است كه اين موضوع از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت رسمي اعلام و در برگه هاي ثبت سفارش و سامانه هاي مربوطه (پرتال ارزي) لحاظ شود.
 


يارانه بهمن ماه امروز واريز مي شود

سرپرست سازمان هدفمندي يارانه ها از پرداخت زودهنگام يارانه بهمن ماه خبر داد و گفت: يارانه مرحله بيست و چهارم 9 بهمن ماه به حساب سرپرستان خانوار واريز مي شود.
حميد عسگري در گفت وگو با ايرنا افزود: يارانه اين مرحله نيز همانند ماه هاي گذشته 45 هزار و 500 تومان به ازاي هر فرد است.وي افزود: يارانه نقدي اين مرحله ساعت 24 روز دوشنبه نهم بهمن ماه به حساب سرپرستان خانوار واريز و از صبح سه شنبه دهم بهمن ماه قابل برداشت از حساب هاي بانكي است.
يادآور مي شود پيش از اين يارانه نقدي از تاريخ 17 تا 22 هر ماه واريز مي شد.
 


واكنش بهمني به انتقادات درباره صدور بخشنامه هاي متعدد ارزي

رئيس كل بانك مركزي به انتقادات درباره صدور بخشنامه هاي «پي درپي» ارزي اين بانك واكنش نشان داد و گفت: بخشنامه هايمان را بدون هدف تغيير نمي دهيم.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، رئيس كل بانك مركزي در پاسخ به ادعاي برخي ها كه مي گويند؛ 70 مورد اقدام و تصميمات بانك مركزي در حوزه سياست گذاري و ارزي و صدور 51 بخشنامه، دستورالعمل و تمهيدات سياستي از سال 90 تاكنون نشانه بي ثباتي است، اظهار داشت: اتفاقا اين نشانه بي ثباتي نيست و نشانه پويا بودن است، زيرا ما در جبهه جنگ و تحريم هاي دشمنان هستيم و هر آن ممكن است براي پيش روي ما مانعي ايجاد شود و مجبور باشيم تحريم ها را دور بزنيم.
وي تصريح كرد: اگر ما همين طور با يك بخشنامه و دستورالعمل جلو برويم، نمي توانيم با تحريم هاي دشمنان مقابله كنيم.
بهمني افزود: امروز يك اتفاقي مي افتد و بايد يك بخشنامه براي آن صادر كنيم كه اشكالي ندارد و هرجا ما اشكالمان را اصلاح كنيم يا طرح جديدي را بريزيم يا هرجا با موانعي برخورد كرديم بايد با يك بخشنامه جديد آن را رفع كنيم.
رئيس كل بانك مركزي در ادامه تاكيد كرد: بدون هدف كه بخشنامه هايمان را تغيير نمي دهيم، زيرا اين درجهت اصلاح بوده و ايجاب مي كرده است. اين درجهت بي ثباتي نيست بلكه درجهت رفع موانع، گشايش كار و دور زدن و عبور از تحريم هاي دشمنان است.
 


صالح آبادي خبر داد

صدور حكم قطعي دادگاه براي 30 متخلف بورس

رئيس سازمان بورس از برخورد قضايي با 30 مجرم بازار سرمايه خبر داد.
علي صالح آبادي ديروز در نشست خبري اش با بيان اينكه رويه نظارت بر بورس در آينده بهبود و به سمت الكترونيكي شدن مي رود و اين مورد جزء وظايف سازمان بورس است تأكيد كرد: در حال حاضر بيش از 30 نفر مجرم با حكم قطعي دادگاه داريم كه درباره آنها رسيدگي هاي مناسبي انجام شده است.
وي با بيان اينكه شعبه ويژه اي هم براي برخورد با مجرمان به استناد قانون اصل 44 در سازمان بورس وجود دارد تأكيد كرد: اين رويه قانوني در ساير كشورها مانند بورس مالزي وجود ندارد و چنين شعبه اي وجود ندارد.
وي در مورد ادعاي برخي سهامداران در مورد عملكرد برخي مديران مياني سازمان بورس گفت: خوشبختانه سازمان بورس از جمله سازمانهايي است كه با برخورداري از نيروهاي جوان علاقمند و با اتكا بر آموزش هاي داده شده نظارت هاي خود را انجام مي دهد. اگر هم موردي باشد با ساز و كار خودمان با متخلفين برخورد كرده و خودمان نظارت هاي لازم را انجام مي دهيم.
صالح آبادي در مورد ديگر ادعاي سهامداران درباره توقف و بازگشايي سليقه اي نمادها هم گفت: باز و بسته كردن نماد شركت ها براساس معيارهايي انجام مي شود. اگر شركتي اطلاعات جديدي داشته باشد كه به مردم خبر ندهد، مرتكب تخلف شده است. اگر هم اطلاعات با اهميتي به طور مستقيم يا غيرمستقيم به دست ما برسد نماد شركت را متوقف مي كنيم تا بعد از بررسي مجدداً باز شود.وي با بيان اينكه مسئوليت افشاي اطلاعات به عهده شركت ها است گفت: هدف ما براي توقف نماد حمايت از سهامداران است ولي ممكن است ابهاماتي هم وجود داشته باشد كه نه ما و نه شركت ها نتوانيم آن را رفع كنيم. بنابراين همكارانم در قالب بندهايي توضيحاتي داده و به سهامداران اعلام مي كنند كه مراقب باشند.
سخنگوي سازمان بورس خاطرنشان كرد: وظيفه ما ارتقاء نقد شوندگي در بازار سرمايه است. بر اين اساس ممكن است براي مدت طولاني منتظر بازگشايي نماد نمانيم بنابراين چنين ريسك هايي را با ارائه توضيحات لازم به سرمايه گذاران منتقل مي كنيم.
صالح آبادي در واكنش به اين نكته كه به گفته مسئولان برخي شركت ها گاه دليلي براي توقف نماد وجود ندارد و همه اطلاعات لازم به سازمان بورس ارائه ولي باز هم نماد آنها بسته مي شود گفت: چنين مواردي خاص بوده كه بايد بعداً بررسي كنيم.
وي در حالي از توضيحات بيشتري در مورد مسائل اخير بازار سهام نداد كه در رابطه با عرضه سهام هلدينگ پتروشيمي خليج فارس نيز گفت: عرضه سهام اين شركت (با سرمايه اسمي بيش از 4/2 هزار ميليارد تومان) عرضه اي بزرگ بوده و حتماً موضوع نقدينگي بازار را مد نظر قرار مي دهيم.
به گزارش فارس صالح آبادي با بيان اينكه مؤسسه هاي رتبه بندي سال آينده رتبه بندي مي شوند در رابطه با افق پيش روي بورس در ماه هاي آينده گفت: بورس موجودي است كه متناسب با شرايط حاكم و سودآوري بنگاه ها نوسان داشته و در آن نوسان هاي كوتاه مدت جزء ذات بازار بشمار مي رود اما سهامداران بايد روندهاي بلند مدت را ببينند. مثبت يا منفي بودن واحدها زياد شاخص هم طبيعي است.وي در بخش ديگري از اظهارات خود به بورس انرژي اشاره كرد و گفت: بعد از تصويب مقررات لازم اين بورس، سه دستورالعمل مهم پذيرش كالا، معاملات و تسويه و پاياپاي ابلاغ شده است. در حوزه برق موضوعات ناشناخته زياد و پيچيدگي هاي خاصي وجود داشت كه در جريان برگزاري جلسات كارشناسي راه حل هاي مناسبي مد نظر قرار گرفته است. معاملات آزمايشي بورس انرژي هم انجام شده و با انجام اصلاحاتي اميدواريم در روزهاي آينده و حداكثر تا پايان سال شاهد افتتاح چهارمين بورس كشور باشيم.
صالح آبادي شايعه نقش تغيير رئيس كل بانك مركزي بر روند منفي شاخص بورس را رد كرد و گفت: شايعه نقش تغيير رئيس كل بانك مركزي بر روند منفي شاخص بورس را تكذيب مي كنم.
وي در پاسخ به ديگر سؤال كه آيا شايعه وزير اقتصاد شدن وي مي تواند درست باشد يا نه؟ گفت: اين شايعه كاملاً كذب است و نه الان و نه در آينده وزير اقتصاد نخواهم شد.
 


در دهه فجر انجام مي شود

بهره برداري از 140 پروژه بخش دريايي كشور

وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه 140 پروژه مربوط به بخش دريايي كشور در دهه فجر امسال توسط سازمان بنادر به بهره برداري مي رسد، گفت: هزينه اجراي اين پروژه ها 910ميليارد تومان است.
علي نيكزاد ديروز در مراسم افتتاح اولين نمايشگاه بين المللي دريايي جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: 172ميليون تن ظرفيت تجاري بنادر ايران است و حدود 7/5ميليون TEU ظرفيت كانتينري در بنادر وجود دارد.
وي گفت: اولين نمايشگاه بين المللي دريايي ايران كه امروز افتتاح شد، بيانگر توان متخصصان داخلي، تعامل بخش خصوصي، دولت، صنعت و دانشگاه در پروژه هاي سخت افزاري و نرم افزاري بخش دريايي است.
نيكزاد با اشاره به شعار اين نمايشگاه افزود: سالانه 800ميليارد تومان در بنادر سرمايه گذاري توسط دولت انجام مي شود.
وي ادامه داد: انواع نرم افزارها و وسايل مرتبط با توسعه سخت افزاري در اين نمايشگاه ارائه شده است.
وزير راه و شهرسازي افزود: مقام معظم رهبري در امر سرمايه گذاري در توسعه دريامحور جهت رشد اقتصادي كشور تأكيدات بسزايي دارند.
وي اضافه كرد: 5هزار و 800كيلومتر ساحل و 11بندر اصلي و 50بندر فرعي داريم كه بايد از اين ظرفيت ها استفاده شود. وزير راه و شهرسازي همچنين در حاشيه اين نمايشگاه و در جمع خبرنگاران، ضمن ابراز رضايت از كيفيت ساخت واحدهاي مسكن ويژه اعلام كرد: در ايام دهه فجر خبرهاي خوشي از مسكن ويژه به مردم مي دهيم.
نيكزاد گفت: در ابتدا بنا بود قيمت دقيق واحدهاي مسكن ويژه در قسط پاياني آن مشخص شود اما در جلساتي كه داشتيم مقرر شد ابتدا قيمت زمين ها به متقاضيان اعلام شود.
وي گفت: در اين طرح قرار است ابتدا حدود 30درصد از هزينه ها از متقاضيان و 70درصد ديگر به صورت قسطي دريافت شود كه با موافقت رئيس جمهور مقرر شد اين اقساط ماهانه بيش از يك ميليون تومان نباشد.
نيكزاد خاطرنشان كرد: متقاضيان مسكن ويژه با پرداخت 4 يا 5مرحله 15 تا 20ميليون توماني مي توانند اين واحدها را تحويل بگيرند. وزير راه و شهرسازي اظهار كرد: خبرهاي خوشي از مسكن ويژه تهران براي مردم در ايام دهه فجر داريم.

 


در سال جاري صورت گرفت

پرداخت 8/2 ميليارد دلار ارز مرجع براي واردات دارو

سخنگوي مركز مبادله ميزان ارز اختصاص يافته جهت واردات دارو در سال جاري را اعلام كرد.
صمد كريمي گفت: از ابتداي سال جاري تا پايان دي ماه معادل 8/2 ميليارد دلار توسط بانك مركزي و بانك هاي كشور جهت واردات دارو و اقلام دارويي به شركت هاي دارويي به نرخ مرجع (12260ريال) پرداخت شده است كه بالغ بر 400 ميليون دلار بيش از عملكرد سال 1390 مي باشد.
سخنگوي مركز مبادلات ارزي در ادامه گفت: بانك مركزي طي بخشنامه اي از چهارم بهمن 91 به بانك هاي عامل مقرر كرد سررسيد اعتبارات- برات اسنادي، مشروط بر آن كه گروه كالايي مندرج در ثبت سفارش مربوطه قابل مشاهده در پرتال ارزي جزو يكي از گروه هاي كالايي اول تا نهم باشد، بلامانع خواهد بود.سخنگوي مركز مبادلات ارزي كشور تصريح كرد: در خصوص ثبت سفارش هايي كه گروه بندي آن ها در پرتال ارزي قابل رويت نباشد، تعيين گروه كالايي از طريق استعلام از وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام خواهد شد.
وي گفت: سررسيد اعتبارات- برات اسنادي، مشروط بر آن كه گروه كالايي مندرج در ثبت سفارش مربوطه جزو گروه كالايي 1 تا 9 باشد، بلامانع است.
 


با حضور 12 كشور خارجي صورت گرفت

گشايش نمايشگاه بين المللي ماشين آلات مبلمان

يازدهمين نمايشگاه بين المللي ماشين آلات، يراق آلات، تجهيزات مبلمان و صنايع وابسته با حضور شركتهاي 12 كشور در تهران گشايش يافت.
اين نمايشگاه بين المللي ديروز با حضور حسن رادمرد، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در تهران گشايش يافت.
علي فاضلي درباره جزئيات برگزاري اين نمايشگاه گفت: اين نمايشگاه با مشاركت 180 شركت داخلي و 46 شركت خارجي در حالي آغاز به كار كرده است كه 12 هزار و 840 متر مربع فضا به بخش داخلي و 1300 متر مربع فضا به شركت هاي خارجي اختصاص يافته و در مجموع 30 هزار متر مربع از فضاي نمايشگاه تحت پوشش قرار گرفته است.
رئيس مجمع امور صنفي صنوف توليدي و خدمات فني تهران افزود: در اين گردهمائي شركت هايي از كشورهاي اسپانيا، مالزي، بلژيك، اندونزي، چين، تركيه، سوئيس، آلمان، اتريش، انگليس، ايتاليا و كره جنوبي با هدف معرفي آخرين دستاوردهاي خود و رقابت با توليدكنندگان داخلي مشاركت دارند.
وي، تصريح كرد: در يازدهمين نمايشگاه بين المللي ماشين آلات، يراق آلات، تجهيزات مبلمان تهران، تجهيزات و ماشين آلاتي درباره يراق آلات، تجهيزات و ماشين آلات درودگري، توليد نئوپان، فيبر، پرس چوب، شكل دهي فلزات، تزريق پلاستيك و ريخته گري مرتبط با صنايع و مواد و مصالح صنعت مبلمان، چوب، تخته هاي چند لايي، پروفيل هاي ساده و رنگ شده، رويه مبل، ارائه خواهد شد.
رئيس مجمع صنوف توليدي تأكيد كرد: تعداد سالن هاي تحت پوشش نمايشگاه 10 سالن غربي نمايشگاه بوده و امور اجرايي نمايشگاه را 2 شركت صنوف توليدي و خدمات فني تهران و ميلاد مبتكر شرق برعهده دارند.
 


حضور 30 كشور در نمايشگاه توانمندي هاي صادراتي ايران

نخستين نمايشگاه توانمندي هاي صادراتي جمهوري اسلامي ايران با حضور 30كشور در تهران برگزار مي شود.
براساس مجوز سازمان توسعه تجارت، اين نمايشگاه از 18 تا 21بهمن سال جاري در محل دائمي نمايشگاههاي بين المللي تهران برگزار مي شود.
تاكنون بيش از 200شركت بزرگ صادركننده داخلي براي حضور در نخستين نمايشگاه بين المللي توانمندي هاي صادراتي ايران ثبت نام كرده اند كه پيش بيني مي شود، در فضايي نزديك به 10هزار مترمربع محصولات و خدمات خود را در معرض ديد بازديدكنندگان قرار دهند.
500تاجر، بازرگان و مقام اقتصادي از 30كشور جهان نيز به تهران دعوت شده اند كه مي تواند به عنوان يك فرصت استثنايي براي صادركنندگان و شركت كنندگان اين نمايشگاه نيز محسوب شود.
تاكنون هيئت هايي از كشورهاي ايتاليا، اسپانيا، آمريكا، روسيه، چين، ژاپن، آرژانتين، تركيه، ازبكستان، عراق، كويت، پاكستان، افغانستان، آذربايجان، مصر، هند، كره جنوبي، لهستان، كوبا، ويتنام، عمان و ساحل عاج براي حضور درخواست رسمي داده اند. نكته جالب اينكه برخي درخواست كنندگان براي حضور در اين نمايشگاه جزء كشورهايي هستند كه خود طراح تحريم هاي اقتصادي عليه ايران بوده اند. يا دست كم در اجراي آن همكاري داشته اند. در حاشيه برگزاري اين نمايشگاه نيز كارگاه هاي آموزشي بازاريابي در كشورهاي هدف براي صادركنندگان داخلي برگزار خواهد شد. همچنين برگزاري جلسات مشترك بخش خصوصي و دولتي براي رفع برخي مشكلات در حوزه صادرات از ديگر برنامه هاي اين نمايشگاه خواهد بود.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10