(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 12 بهمن  1391 - شماره 20419

چامسكي : كاخ سفيد پيشگام فعاليت هاي تروريستي است
وزير مصري : هولوكاست ساخته و پرداخته آمريكاست
مقام سابق اطلاعاتي آمريكا
انقلاب در عربستان را قريب الوقوع دانست
به دنبال ناكامي هاي پي در پي مخالفان بشار اسد
اسرائيل تروريست ها را در سوريه به موشك مجهز كرد
نمايش جنايات نتانياهو در كاريكاتور ساندي تايمز
جان كري با تاييد مجلس سنا
وزيرخارجه آمريكا شد
مردم بحرين :
خون شهيدان ، رژيم آل خليفه را سرنگون مي كند
درگيري شديد معترضان با پليس در بلژيك
مالكي براي حل بحران عراق
گروه ها را به مذاكره ملي فرا خواند
انتقاد روسيه از دخالت يكجانبه قدرت هاي غربي در مالي
ادامه آشوب هاي خونين در شهرهاي مصر
نخست وزير سابق افغانستان:
مردم با اعطاي مصونيت قضايي به اشغالگران مخالفند


چامسكي : كاخ سفيد پيشگام فعاليت هاي تروريستي است

زبان شناس و انديشمند نامدار آمريكايي، آمريكا را «كشوري پيشرو در تروريسم» دانست.
نوام چامسكي، زبان شناس برجسته و استاد بازنشسته گروه زبان شناسي مؤسسه فن آوري ماساچوست (ام آي تي) روز سه شنبه در مصاحبه با شبكه تلويزيوني «پرس تي وي» گفت: «من تعاريف رسمي تروريسم را مورد بررسي قرار دادم كه بسيار خوب بودند، سپس تعريفي را كه در قوانين آمريكا و انگليس ارائه شده است در نظر گرفتم كه آنها نيز بسيار خوب بودند، اما يك ايرادي داشتند. اگر شما اين قانون را اعمال كنيد آمريكا را يكي از دولت هاي پيشرو تروريسم در جهان خواهيد يافت.»اين دانشمند آمريكايي در ادامه اظهار داشت: دولت آمريكا در دهه 1980 جنگ فعلي كه با نام «مبارزه با تروريسم» پيگيري مي شود را پيش بيني كرده بود!وي با انتقاد از حمله آمريكا به عراق افزود: آمريكا و انگليس به بهانه وجود تسليحات كشتار جمعي به عراق حمله كردند اما هيچ سلاح كشتار جمعي در اين كشور يافت نشد.
 


وزير مصري : هولوكاست ساخته و پرداخته آمريكاست

عضو كابينه محمد مرسي رئيس جمهور مصر «هولوكاست» را «افسانه اي ساخته و پرداخته آمريكا» عنوان كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، به نقل از شبكه خبري «فاكس نيوز»، يكي از اعضاي كابينه رئيس جمهور مصر چندي پيش تصريح كرده «هولوكاست» دروغي است كه جاسوس هاي اطلاعاتي آمريكا آن را ساخته اند.«فتحي شهاب اديم» كه مسئول نصب سردبيرهاي تمامي مطبوعات دولتي مصر است همچنين تاكيد كرده آمريكا با استفاده از «افسانه هولوكاست» به دنبال تامين منافع خود است.
براساس اين گزارش، اين مقام مصري در اظهارات خود همچنين تاكيد كرده كه «سازمان هاي اطلاعاتي آمريكا با همكاري برخي كشورهاي متحد خود هولوكاست را در خلال جنگ جهاني دوم ساختند تا چهره مخالفانشان را در آلمان مخدوش كرده و جنگ و تخريب عليه تاسيسات نظامي و شهري نيروهاي محور را توجيه كنند.»
 


مقام سابق اطلاعاتي آمريكا

انقلاب در عربستان را قريب الوقوع دانست

مقام اطلاعاتي سابق آمريكا وقوع انقلاب در عربستان را قريب الوقوع دانست و نسبت به پيامدهاي آن در منطقه هشدار داد.
به گزارش شبكه خبري «پرس تي وي»، «بروس رايدل» مقام سابق اطلاعاتي آمريكا كه هم اكنون از تحليلگران ارشد سياست خارجي در موسسه مطالعاتي بروكينگز است با اشاره به قيامهاي مردمي در منطقه و به خطر افتادن نزديكترين متحد واشنگتن در خاورميانه اظهار داشت: تاكنون حكومت سعودي توانسته است با پول هاي كلان، مانع از رسيدن موج گسترده تظاهرات خشونت آميز و سرنگوني پادشاهي در اين كشور شود، اما اعتراض ها در ديگر كشورها، كه به سرنگوني رژيم ها منجر شده است، تاج و تخت پادشاهي (آل سعود) را به لرزه درآورده است.
با وجود اينكه پادشاهي عربستان كه حدود سه قرن است كه در اين كشور حكومت مي كند و به ظاهر گمان مي رود كه مستحكم است، اما بروس رايدل معتقد است تغييرات اخير ژئوپلتيك منطقه، خانواده سلطنتي عربستان سعودي را بسيار آسيب پذير كرده است.
او معتقد است: اگر رژيم عربستان سقوط كند، نه تنها بر ديگر كشورهاي عرب خليج فارس، بلكه بر آمريكا نيز تاثير خواهد گذاشت و واشنگتن يكي از قديمي ترين متحدان خود را در خاورميانه از دست خواهد داد.
به گفته اين مقام سابق اطلاعاتي، انقلاب ها در غرب آسيا و شمال آفريقا بسيار سريع تر از آنچه كه تصور مي شد، مي تواند اتفاق بيفتد و اگر اين اتفاق در عربستان به وقوع بپيوندد، تاثيرات آن از مرزها خواهد گذشت و بحراني جهاني ايجاد خواهد كرد.
از سوي ديگر، «حمزه الحسن» معارض سرشناس سعودي با اشاره به اينكه آل سعود يك رژيم شكست خورده و دست نشانده است تصريح كرد: رژيم آل سعود به واسطه ناتواني در اداره امور مملكتي مشروعيت ندارد.
در همين حال يك انديشمند شيعه عربستاني از استمرار قيام هاي مردمي در شرق عربستان خبر داد.
به گزارش خبرگزاري «مهر»، «عبدالكريم الجيل» انديشمند و فعال عربستاني درباره شرايط مناطق شرقي اين كشور اظهار داشت: مردم شرق عربستان كه از مهم ترين مناطق نفت خيز اين كشور است از تبعيض هاي بي حد و حصر عليه خود به تنگ آمدند و عليه بي عدالتي حاكمان ظالم خود به پا خاستند.
وي گفت: در حالي كه رژيم آل سعود تمام توان خود را براي جلوگيري از انتقال انقلاب هاي مردمي به عربستان به عمل آورده است، هنوز نتوانسته است، مانع وقوع انقلاب به اين كشور شود.
اين انديشمند عربستاني تحقق خواسته هاي مردمي در شرق عربستان را از راه ادامه اين تحركات ميسر دانست و افزود: تحركات مردمي در مناطق شرقي عربستان را نمي توان حركتي براندازانه دانست، بلكه تلاش براي رفع تبعيض هاي طايفه اي است.
اين در حالي است كه قيام مردمي شرق عربستان در آستانه ورود به دومين سالگرد خود است و پيش بيني ها از گستردگي آن در سراسر شبه جزيره عرب در آينده نزديك حكايت مي كند.
 


به دنبال ناكامي هاي پي در پي مخالفان بشار اسد

اسرائيل تروريست ها را در سوريه به موشك مجهز كرد

در حالي كه ارتش سوريه آخرين ضربات را به افراد مسلح وارد مي كند، رژيم صهيونيستي تروريست هاي فعال در سوريه را به موشك هاي پيشرفته مجهز كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، رژيم صهيونيستي از طريق تركيه تروريست هاي فعال در حومه «حلب» را به موشك هاي پيشرفته مجهز كرد. در همين رابطه، گروهك موسوم به «ارتش آزاد سوريه» تصويري از پرتاب يك موشك مدرن در اطراف حلب را در اينترنت قرارداد و در شرح اين تصوير مدعي شد كه اين موشك دست ساز است و افراد ارتش آزاد توانسته اند به فناوري آن دست پيدا كنند.
اين ادعا در حالي بر زبان مخالفان مسلح سوريه جاري مي شود كه حتي كشورهاي زيادي در جهان چنين موشك هايي را در اختيار ندارند. با توجه به ضربات مهلكي كه ارتش سوريه طي روزهاي اخير به تروريست ها وارد كرده است، به نظر مي رسد كه كشورهاي حامي تروريست ها طرح عربستان كه از زبان «تركي الفيصل» رئيس سابق دستگاه اطلاعاتي اين كشور اخيرا در كنفرانس داووس جاري شد را به اجرا درآوردند. تركي الفيصل خواستار تجهيز مخالفان سوريه به سلاح هاي فوق مدرن شده بود تا جلوي شكست آنها گرفته شود. با توجه به نزديك بودن شهر حلب به خاك تركيه، اين موشك ها را اسرائيلي ها از طريق تركيه به دست تروريست هاي سوري رسانده اند، لذا با توجه به تصوير فوق، ادعاي دست ساز بودن موشك، نه تنها كارشناسان، بلكه افراد عادي را نيز به خنده وا مي دارد.
ناتو و آمريكا تاكنون مناطق مرزي و دور از دسترس سوريه را به مكان هايي براي آزمايش سلاح هاي كشتار جمعي و مدرن از جمله موشك و سلاح هاي شيميايي تبديل كرده اند. علت اين همه كمك هاي مالي و تسليحاتي به افراد مسلح سوري به خاطر اين است كه شكست اين تروريست ها، شكست حاميان منطقه اي و بين المللي آنها نيز محسوب مي شود. با اين حال، به نظر مي رسد كه در شرايط كنوني، از دست كشورهايي مثل تركيه، قطر، اسرائيل و عربستان براي نجات تروريست ها در مقابل حملات ارتش سوريه كاري ساخته نيست.
علاوه بر پول هاي بي دريغي كه عربستان و قطر در اختيار عناصر القاعده در سوريه قرار مي دهند، آمريكا نيز مبالغ جديدي را به تروريست هاي سوريه اختصاص داد.
«باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا سه شنبه رسما اعلام كرد، براي افراد مسلح فعال در سوريه مبلغ 155 ميليون دلار كمك در نظر گرفته است. وي گفت كه اين كمك، نشان دهنده تعهد مردم آمريكا است. با اين كمك جديد رقم كمك هاي آمريكا طي دو سال اخير به تروريست هاي فعال در سوريه، به مبلغ 365 ميليون دلار رسيده است.
آخرين خبرها از سوريه حاكي است ارتش توانست حمله تروريست ها به بيمارستان مركزي منطقه «الحوله» استان «حمص» را خنثي كند.
در اين نبرد، شماري خودروي حامل تيربار منهدم شدند و تعدادي از تروريست ها به هلاكت رسيدند.
نيروهاي دولتي همچنين جلوي ورود تروريست ها از لبنان به سوريه را در منطقه «تلكلح» گرفتند. ديروز در منطقه «ادلب» نيز نبرد سنگيني ميان طرفين جريان داشت و هزاران نفر از مردم مجبور به ترك خانه هاي خود شدند.
همچنين، گروهك تروريستي «جبهه النصره» وابسته به القاعده پس از اعدام 70 نفر از شهروندان بي گناه در «حلب» كه روز سه شنبه رخ داد، اجساد شماري از آنها را به درون رودخانه «قويق» ريختند.
گزارش جانبدارانه اخضر ابراهيمي به شوراي امنيت
فرستاده ويژه سازمان ملل در سوريه طي گزارشي جانبدارانه به شوراي امنيت، اوضاع جاري در اين كشور را بحراني خواند و خواستار مداخله فوري شوراي امنيت در سوريه شد.
به گزارش خبرگزاري ها، «اخضر ابراهيمي» طي گزارشي به اعضاي شوراي امنيت كه شب چهارشنبه ارائه شد، گفت: سوريه در برابر چشمان جامعه جهاني در حال فروپاشي است. ابراهيمي ضمن اقرار به اينكه نظام سوريه هنوز قادر به حفظ قدرت است و «بشار اسد» احتمالاً مي تواند قدرت را حفظ كند، با اين حال مدعي شد: ديگر راهي براي اصلاح نظام سوريه به نظر مي رسد كه وجود ندارد. وي گفت: اگر فشارها بر طرف هاي درگير بيشتر شود، پيشرفت بيشتري را در بحران سوريه شاهد خواهيم بود.
ابراهيمي پس از ارائه گزارش به شوراي امنيت، در جمع خبرنگاران گفت كه مي توان بيانيه ژنو را با انجام اصلاحاتي مبناي مذاكرات در سوريه قرار داد. در اين بيانيه كه با حضور نمايندگان روسيه و شماري از مخالفان و نماينده دولت دمشق ماه گذشته صادر شده بود، دولت اسد به عنوان يك طرف مذاكره پذيرفته شده بود.
ابراهيمي كه فرستاده ويژه اتحاديه عرب در سوريه نيز هست، افزود: اگر فشارهاي بيشتري (به طرف هاي درگير) وارد كنيم، شايد بتوان پيشرفت هاي بيشتري به دست آورد. وي ادامه داد: دولت انتقالي كه براساس بيانيه ژنو مقرر است در اين كشور ايجاد شود، بايد تمامي اختيارات اجرايي را در دست داشته باشد و تمام مؤسسات دولتي در سوريه به اين دولت ارجاع داده شوند.
ابراهيمي با اذعان به اينكه پيشرفت زيادي در مأموريتش به دست نياورده است، در عين حال ايده كناره گيري از اين مقام را نيز رد كرد و گفت: من به اين سادگي از اين منصب كنار نمي روم، اما اگر احساس كنم ماندن من در اين سمت بي فايده است، حتي يك دقيقه بيشتر در اين مقام باقي نخواهم ماند.
ابراهيمي قرار است بار ديگر با سفراي كشورهاي دائم عضو شوراي امنيت براي بررسي بحران در سوريه ديدار كند.
اظهارات ابراهيمي در حالي شرايط را در سوريه بغرنج نشان مي دهد كه ارتش اين كشور ضربات مهلكي بر افراد مسلح وارد كرده و بر بسياري از مناطق سوريه مسلط است.
 


نمايش جنايات نتانياهو در كاريكاتور ساندي تايمز

 چاپ كاريكاتور نخست وزير رژيم صهيونيستي در نشريه ساندي تايمز لندن خشم مقامات اين رژيم را برانگيخت.
به گزارش خبرگزاري ها چاپ كاريكاتوري در نشريه ساندي تايمز انگليس كه در آن بنيامين نتانياهو در حال ساختن ديواري با استفاده از خون زنان و كودكان فلسطين نشان داده شده است، مسئولان اين رژيم را خشمگين كرد.
دانيل تاوب سفير رژيم صهيونيستي در لندن در مصاحبه اي گفت: يكي از خطوط قرمز ما زير پا گذاشته شده و اين روزنامه موظف است اين عمل خود را اصلاح كند.
در همين حال توني بلر نخست وزير سابق انگليس و نماينده گروه چهار جانبه صلح خاورميانه يك روز پس از چاپ كاريكاتور در ساندي تايمز روز دوشنبه به ديدار نتانياهو رفت و از چاپ اين كاريكاتور ابراز تاسف كرد.
روپرت مرداك مالك روزنامه ساندي تايمز نيز در پي فشار مقامات تل آويو گفت: ساندي تايمز بايد از تل آويو عذرخواهي كند.
 


جان كري با تاييد مجلس سنا

وزيرخارجه آمريكا شد

با تاييد سنا، «جان كري» جانشين هيلاري كلينتون، وزير خارجه آمريكا شد.
سناتور «جان كري» كه چندي پيش از سوي رئيس جمهور آمريكا براي تصدي پست رياست جمهوري به سنا معرفي شده بود، با 94 راي موافق در مقابل سه راي مخالف جانشين «هيلاري كلينتون» شد.كميته روابط خارجي سنا نيز پيش از اين به جان كري راي مثبت داده بود. باراك اوباما زمان معرفي «كري» از نمايندگان مجلس سنا خواسته بود حتما به وي راي دهند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «كري» قرار است ظرف روزهاي آينده سوگند ياد كند، تا بدين ترتيب سمت وزارت خارجه وي جنبه رسمي پيدا كند.جان كري، كه سناتور ماساچوست است 5 دوره در مجلس سنا حضور داشته و سال 2004 نيز به عنوان نامزد دموكرات ها براي انتخابات رياست جمهوري تلاش كرد.
كري 28 سال در كميسيون روابط خارجي آمريكا فعاليت كرده و طي 4 سال گذشته نيز رياست اين كميسيون را برعهده داشته است.
انتخاب جان كري به سمت وزارت خارجه آمريكا سروصداي نسبتا زيادي در محافل رسانه اي جهان به پا كرد. عده اي از تحليلگران و برخي رسانه ها غربي اعلام كردند هدف اوباما از انتخاب اين چهره به ظاهر غيرتندرو، تلاش براي ترميم روابط آمريكا با برخي كشورها از جمله جمهوري اسلامي ايران است. اما با نگاهي به خيل عظيمي از شعارها، ادعاها و وعده هاي عمل نشده اوباما، و از همه مهمتر ادامه رويكرد خصمانه وي عليه تهران و كشورهايي كه مقابل زورگويي هاي دولت وي ايستاده اند، از هم اكنون مي توان روي چنين تحليل هايي خط بطلان كشيد.
 


مردم بحرين :

خون شهيدان ، رژيم آل خليفه را سرنگون مي كند

مردم بحرين در تظاهرات خود در مناطق مختلف اين كشور اعلام كردند خون شهيدان، رژيم آل خليفه را سرنگون خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، تظاهرات در مناطق مختلف بحرين در اعتراض به شهادت كودك هشت ساله بحريني «قاسم حبيب مرزوق» هنوز ادامه دارد. مردم در اين تظاهرات فرياد مي زدند: خون شهداي ما سرانجام رژيم آل خليفه را سرنگون خواهد كرد.
تظاهركنندگان همچنين با درخواست براي آزادي بازداشت شدگان و زندانيان سياسي آمادگي خود را براي شركت در تظاهرات بزرگ دومين سالگرد آغاز انقلاب مردم بحرين در چهاردهم فوريه كه قرار است دو هفته ديگر برگزار شود؛ اعلام كردند.
اين گزارش حاكي است نيروهاي رژيم آل خليفه براي متفرق كردن تظاهرات از گازهاي سمي استفاده كردند، تاكنون ده ها بحريني به دليل استنشاق اين گازهاي سمي به شهادت رسيده اند كه آخرين مورد آن شهادت «قاسم حبيب مرزوق» كودك 8 ساله بحريني بود كه هفته پيش به شهادت رسيد.
خبر ديگر از بحرين اين كه يكي از رهبران جنبش الاحرار كه يك گروه مخالف نظام حاكم است اعلام كرد كه رژيم آل خليفه توافق نامه هاي محرمانه با آمريكا و انگليس براي سركوب بيشتر مردم امضا كرده است.جعفر الحسابي در مصاحبه با فارس گفت: پس از وقوع انقلاب در بحرين كارشناساني از اسكاتلنديارد (پليس) انگليس به بحرين آمدند و براي سركوب معترضان به حكومت آل خليفه مشاوره مي دهند. هم آمريكا و هم انگليس به حكومت آل خليفه مشاوره مي دهند تا انقلاب مردمي را سركوب كند جداي از آنكه به اين رژيم سلاح نيز مي فروشند. بحرين با انگليس توافقنامه هاي نظامي دارد و اين كشور به بحرين تسليحات صادر مي كند و چندي پيش نيز وليعهد به اين كشور رفت تا توافقنامه هاي جديد را به امضا برساند.وي افزود: رژيم آل خليفه به دنبال تغيير تركيب جمعيتي بحرين به ضرر شيعيان است و در راستاي اجراي اين هدف قرار است به 5000 خانواده آواره سوري تابعيت بحريني داده شود.
 


درگيري شديد معترضان با پليس در بلژيك

كارگران و قربانيان سياست هاي رياضتي در بلژيك به شدت با پليس ضد شورش درگير شدند.
تراژدي «اخراج كارگران» به بهانه مقابله با بحران اقتصادي كه مدتي است دامن بلژيك را گرفته، روز سه شنبه نيز استان «ليژ» را به كانون توجه رسانه ها بدل كرد. گزارش ها و تصاوير منتشر شده از اين استان نشان مي دهد تعطيلي كارخانه «آرسلور ميتال» و «اخراج 1300 نفر از كارگران» اين كارخانه بزرگ فولادسازي باعث وقوع درگيري هاي شديد بين پليس و معترضان شده است. در صورت تعطيلي اين كارخانه يك كارخانه زغال سنگ و حداقل شش خط توليد ديگر نيز عملا از كار خواهد افتاد. آخرين خبرها حاكي است در جريان درگيري هاي روز سه شنبه دستكم چهار نفر مجروح شده اند. از سوي ديگر نمايندگان معترضان پس از گفت وگو با نماينده اين كارخانه و دولت اعلام كرد، به هيچ راه حلي نرسيده اند.
كارمندان دولتي و معلمان مدارس ابتدايي فرانسه نيز از امروز اعتصاب سراسري مي كنند. به نوشته خبرگزاري فرانسه، اين اعتصاب در اعتراض به «شرايط بدكاري» و «پايين بودن قدرت خريد» برنامه ريزي و اجرا مي شود.
اعتصابيون خواستار ارائه راهكارهاي جدي براي بهبود شرايط شغلي و قدرت خريد خود هستند.
بنا بر اعلام اتحاديه هاي بخش آموزش، روز پنجشنبه 30 درصد معلمان و در برخي بخش ها، بيش از نيمي از معلمان دست به اعتصاب مي زنند.
براساس اين گزارش، اين نخستين بار از زمان انتصاب «فرانسوا اولاند» به رياست جمهوري فرانسه است كه حدود 5 ميليون و 200 هزار نفر از كاركنان بخش هاي مختلف فرانسه از سوي سه اتحاديه اين كشور به شركت در اعتصاب سراسري فرا خوانده شدند.
«بادو لوناي» اسپانيا يكي ديگر از شهرهاي اروپايي است كه مردمان آن در اعتراض به «بيكاري و فقر» چاره اي جز برپايي راهپيمايي نيافتند. براساس گزارش هاي منتشر شده صدها نفر از ساكنان اين شهر با راهپيمايي به سمت شوراي شهر خواستار لغو قوانين جديد كاري و توقف روند اخراج كاركنان شدند.
گفتني است بسياري از كشورهاي اروپايي از سال 2008 به اين سو دچار بحران هاي پيچيده مالي شده اند. «قرباني كردن اقشار متوسط به پايين جامعه براي حفظ بانكداران و ثروتمندان» سياستي است كه در اين مدت با بهانه «علمي بودن» و به دستور تروئيكاي اروپا در دستور كار دولتمردان اروپايي قرار گرفته است.
 


مالكي براي حل بحران عراق

گروه ها را به مذاكره ملي فرا خواند

نخست وزير عراق خواستار برگزاري گفت وگوي ملي با شركت احزاب و گروه هاي سياسي براي خروج از بحران جاري شد.
به گزارش واحد مركزي خبر، «نوري مالكي» احزاب و گروه هاي سياسي عراق را به حضور بر سر ميز مذاكره ملي براي حل و فصل مشكلات جاري فرا خواند و اعلام كرد، با هرگونه اقدامي كه به فروپاشي وحدت ملي عراق و از هم گسيختگي روابط ميان آحاد ملت منجر شود، مخالف است. مالكي افزود: انديشه شوم طايفه گري خطرناك ترين تهديد براي وحدت ملي عراق است، اما به رغم آنكه گمان مي كرديم از اين فتنه عبور كرده ايم، همچنان شاهد وجود اين تهديدها در كشور هستيم.
نخست وزير عراق قبلا نيز گفته بود عوامل اطلاعاتي برخي كشورهاي منطقه به همراه باقي مانده هاي رژيم بعث و عناصر القاعده عامل پشت پرده راه اندازي اعتراضات خياباني در مناطق سني نشين عراق هستند.
در همين حال، «شيخ مهدي الصميدعي» رئيس هيئت فتواي اهل تسنن عراق با تاكيد بر اينكه سازمان «سيا» عامل فتنه انگيزي بين طوايف مختلف عراق است، اظهار داشت: بين شيعه و سني عراق اختلاف وجود ندارد و آنچه اكنون در اين كشور جريان دارد، اختلاف سياسي است كه برخي رهبران احزاب آنرا در راستاي منافع شخصي خود به وجود آورده اند.
الصميدعي اظهار داشت: برگي كه آمريكا اكنون در عراق به كار گرفته، طايفه گرايي است.
الصميدعي درخصوص اقدام برخي شبكه هاي ماهواره اي در ايجاد فتنه بين شيعيان و اهل تسنن گفت: شبكه هايي كه از لندن و واشنگتن پخش مي شوند از اين كشورها دستور گرفته و در راستاي تحقق اهداف آنان گام بر مي دارند، زيرا شبكه هايي كه به اسلام و مردم خود پايبند هستند، از چنين اقداماتي پرهيز دارند، زيرا هيچ مسلماني نيست كه به چنين فتنه هايي دامن بزند.
الصميدعي در مورد امكان زندگي مسالمت آميز بين شيعيان و اهل تسنن عراق گفت: زندگي مسالمت آميز و اسلامي، اصلي است كه اكنون بين آنان در جريان است.
وي با تاكيد بر حسن ظن نسبت به ملت عراق گفت: ما توطئه فتنه انگيزي طايفه اي را بي اثر كرده و به همت مردم عراق و سران عشاير و نيز مراجع ديني از اين بحران عبور خواهيم كرد.
 


انتقاد روسيه از دخالت يكجانبه قدرت هاي غربي در مالي

نماينده روسيه در سازمان ملل، اوضاع شمال آفريقا و مالي را نگران كننده و مصيبت بار خواند.
به گزارش شبكه خبري «راشاتودي»، «ويتالي چوركين» با اشاره به حضور نظامي غرب به رهبري فرانسه در مالي و ادامه درگيري ها اظهار داشت: ما نگرانيم كه درگيري و جنگ در مالي با تروريست ها مدت زمان زيادي به طول بينجامد چرا كه احتمال جابه جايي اين گروه ها از منطقه اي به منطقه ديگر در شمال آفريقا وجود دارد.
نماينده روسيه در سازمان ملل متحد با انتقاد از دخالت يكجانبه فرانسه در مالي به بهانه مبارزه با تروريسم خاطرنشان كرد: بسياري از گروه هاي تروريستي مورد ادعاي فرانسه هم اكنون خاك مالي را ترك كرده و به كشورهاي همسايه آن رفته اند، اما پاريس معتقد است كه مي تواند همه آنها را سركوب كند.
وي آوارگي ده ها هزار نفر از مردم مالي و زير پا نهاده شدن حقوق بشر در مالي را از پيامدهاي دخالت غرب در شمال آفريقا دانست، اين در حالي است كه سخنگوي كميسارياي عالي آوارگان سازمان ملل متحد روز سه شنبه اعلام كرد: صدها نفر از شهر «كيدال» در شمال مالي از ترس بمباران هاي هواپيماهاي فرانسوي و انتقام جويي سربازان ارتش مالي، مجبور به ترك خانه و كاشانه خود شده و به الجزاير پناهنده شدند.
براساس اين گزارش از زمان آغاز بحران در شمال مالي تاكنون در مجموع 400 هزار نفر آواره و به كشورهاي همجوار پناهنده شده اند. ارتش فرانسه هم در ادامه حمايت از نظاميان مالي در نبرد با شورشيان اين كشور، موفق به بازپس گيري فرودگاه شهر كيدال شد.
كيدال كه در شمال مالي واقع شده، سومين شهري است كه پس از «تيمبوكتو» از تصرف جنگجويان اسلامي خارج و حفاظت از آن به ارتش مالي سپرده شده است.
از سوي ديگر، گزارش هاي رسيده حاكي از غارت شماري از فروشگاه ها در شهر تيمبوكتو در روز چهارشنبه مي كند كه گفته مي شود به طرفداران جنگجويان اسلامي تعلق دارد.
همچنين سازمان ها و گروه هاي مدافع حقوق بشر اعلام كرده اند كه ارتش مالي در مناطق تحت تصرف خود، دست به عمليات انتقامجويانه زده است.
نهادهاي طرفدار حقوق بشر به نقل از شاهدان عيني و ساكنان مناطق تصرف شده از اعدام هاي دسته جمعي افراد مظنون و انداختن اجساد آنها در چاه هايي در مناطق بياباني خبر داده اند.
در همين حال با افزايش انتقادها از حضور نظامي فرانسه در مالي، نخست وزير فرانسه در سخناني اعلام كرد كه پاريس از استقرار سريع ناظران بين المللي در مالي به منظور نظارت بر رعايت حقوق بشر در اين كشور آفريقايي حمايت مي كند.
«ژان مارك ايرو» در گفت وگو با خبرنگاران تصريح كرد: ما از مقامات كشور مالي خواسته ايم تا به مسئوليت هايي كه بر عهده گرفته اند، به نحو احسن عمل كنند همان طور كه به نيروهاي خودي نيز اعلام كرده ايم در واكنش نشان دادن به اقدامات خشونت آميز تروريست ها بسيار محتاط باشند.
براساس اين گزارش، در قطعنامه 2085 سازمان ملل، استقرار نيروهاي آفريقايي در مالي به منظور كمك به بازپس گيري مناطق شمالي تحت اشغال گروه هاي مسلح مجاز اعلام شده است، اما در عين حال بر لزوم رعايت حقوق بشر تأكيد شده است. همچنين «بيل جونز» تحليلگر آمريكايي و عضو مؤسسه بررسي اطلاعات اجرايي واشنگتن در گفت و گو با «پرس تي وي» درباره پيامدهاي ناخواسته دخالت آمريكا و غرب در مالي هشدار داد.
 


ادامه آشوب هاي خونين در شهرهاي مصر

منابع خبري از ادامه درگيري هاي خونين در مصر براي ششمين روز متوالي خبر دادند.
به گزارش شبكه خبري «نيل» با پيدا شدن دو جسد ديگر از قربانيان تظاهرات اخير در ميدان التحرير تعداد كشته شدگان در اعتراض هاي خياباني به 53 نفر رسيد و آمار مجروحان از يك هزار نفر نيز فراتر رفت.
براساس اين گزارش، منابع بيمارستاني مصر آمار قربانيان را 50 تن و تعداد مجروحان را 384 نفر اعلام كرده اند.
در تظاهرات ميدان التحرير و خيابان «عبدالمنعم رياض» كه از سوي مخالفان دولت در سه شنبه صورت گرفت، معترضان از بطري هاي آتش زا استفاده كردند و پليس با خودروهاي آبپاش و گاز اشك آور به مقابله با آنها برخاست.
اين گزارش حاكي است، معترضان كه شمار قابل توجهي از آنها را جوانان تشكيل مي دهند با نقض قوانين حكومت نظامي در پايتخت و شهرهاي اسكندريه و سوئز در ساعات منع رفت و آمد شبانه به خيابان ها آمده و خواستار بركناري محمد مرسي رئيس جمهور و برگزاري انتخابات زود هنگام رياست جمهوري شدند.
برپايه اين گزارش، مرسي كه به دليل بروز ناآرامي ها سفر به فرانسه را به تعويق انداخته روز چهارشنبه به منظور گفت و گو با صدراعظم آلمان براي دريافت كمك چند صد ميليون يورويي به برلين رفت و پس از ساعاتي به كشور برگشت.
رئيس جمهور مصر در اين سفر كه با هدف جذب سرمايه گذاري هاي خارجي صورت گرفت، تلاش كرد كه اين موضوع را به آنها بفهماند كه قاهره در مسير اصلاحات دموكراتيك گام برمي دارد.
در عين حال رئيس جمهور اسلامگراي مصر روز چهارشنبه آمادگي خود را براي صدور فرمان لغو دستور قانون حكومت نظامي در استان هاي «پورت سعيد»، سوئز و اسماعيليه اعلام كرد.
به گفته مرسي در صورت برقراري آرامش و تسلط دولت بر امور جاري، دولت آماده است تا مقررات منع آمد و شد شبانه در اين استان ها را لغو كند.
در همين حال «هشام قنديل» نخست وزير مصر روز چهارشنبه با برگزاري جلسه هيئت دولت به بررسي آخرين تحولات امنيتي و سياسي كشور پرداخت. در اين جلسه نخست وزير مصر خواستار مشاركت مخالفان دولت در گفت وگوهاي آشتي ملي شد و قول داد در صورت ايجاد آرامش در كشور اقدامات اقتصادي مورد نياز آغاز خواهد شد.
در همين حال جبهه نجات ملي مصر كه ائتلافي متشكل از احزاب وگروه هاي مخالف دولت در اين كشور محسوب مي شود، بار ديگر درخواست خود از هوادارانش براي برگزاري تظاهرات گسترده در روز جمعه را تكرار كرد.
مخالفان دولت از هواداران خود خواستند تا روز جمعه به ميدان التحرير قاهره و ديگر ميادين بزرگ مصر در سراسر اين كشور بيايند و عليه اقدامات مرسي شعار دهند.اين در حالي است كه محمد مرسي براي مهار كردن اوضاع وخيم كشور، خواهان برگزاري نشست هاي آشتي ملي شده است، اما جبهه نجات ملي به بهانه هاي مختلف از شركت در آن طفره مي رود.
مصر از چند روز گذشته در دومين سالگرد انقلاب 25 ژانويه شاهد اعتراضاتي عليه سياست محمد مرسي رئيس جمهور مصر است كه اين اعتراضات از سوي اسرائيل و برخي كشورهاي غربي و عربي مورد حمايت قرار گرفته است.
 


نخست وزير سابق افغانستان:

مردم با اعطاي مصونيت قضايي به اشغالگران مخالفند

نخست وزير سابق افغانستان در زمان حاكميت مجاهدين اعلام كرد مردم اين كشور هرگز مصونيت قضايي نظاميان آمريكايي در افغانستان را نمي پذيرند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «احمدشاه احمدزي» گفت: مردم افغانستان با اعطاي مصونيت قضايي (كاپيتولاسيون) به نظاميان آمريكايي مخالف هستند. نظاميان آمريكايي بايد به طور كامل از افغانستان خارج شوند، زيرا افغان ها نيازي به حضور آنها ندارند و خودشان مي توانند پس از سال 2014 امنيت كشور را تأمين كنند.
اين اظهارات پس از آن صورت مي گيرد كه براساس يكي از بندهاي پيش نويس قرارداد امنيتي كابل- واشنگتن، آمريكايي هاي باقي مانده در افغانستان پس از پايان سال 2014 (10دي 1393) داراي حق كاپيتولاسيون خواهند شد.
احمدزي كه رهبري «حزب وحدت ملي افغانستان» را بر عهده دارد، تأكيد كرد: تا زماني كه نيروهاي آمريكايي در افغانستان حضور داشته باشند، قطعاً افغانستان روي آرامش و امنيت را نخواهد ديد. وي اعطاي مصونيت قضايي را به معني اعطاي مجوز جنايت به آمريكايي ها دانست و گفت: آمريكايي ها جناياتي را كه پيش از اين مرتكب شده اند با خيال راحت ادامه خواهند داد. رهبر جبهه وحدت ملي افغانستان تداوم حضور نظاميان آمريكايي را براي ديگر كشورهاي منطقه و همسايگان افغانستان نيز خطري جدي دانست و گفت: كشورهاي همسايه افغانستان حق دارند كه از حضور نظاميان آمريكايي در اين كشور نگران باشند.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10