(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 16 بهمن  1391 - شماره 20422

مخالفان ناتو در اسلامبول
عليه جنگ طلبي اردوغان به خيابان ها ريختند
درگيري شديد فلسطيني ها با نظاميان صهيونيست در جنوب نابلس
راز حمله اسرائيل به سوريه
گام ديگر دمشق براي حل بحران
سوريه: با همه جناح ها آماده گفت و گو هستيم
در آستانه دومين سالگرد انقلاب مردم بحرين
آل خليفه منامه را به پادگان نظامي تبديل كرد
مذاكرات سران افغانستان و پاكستان با نخست وزير انگليس در لندن
حمله دوباره آشوب طلبان به كاخ رياست جمهوري مصر
33 شهيد و 70 مجروح در عمليات تروريستي شمال عراق
تظاهرات هزاران نفري در آلمان عليه كنفرانس امنيتي مونيخ
در پي تشديد بحران اقتصادي
كاركنان بخش آموزش و بهداشت ايتاليا دست از كار كشيدند
تظاهرات گسترده ضدفساد دولتي در چند شهر اسپانيا


مخالفان ناتو در اسلامبول

عليه جنگ طلبي اردوغان به خيابان ها ريختند

صدها نفر از مردم مسلمان تركيه با برگزاري تظاهرات ضدآمريكايي در اسلامبول، ماكت موشك پاتريوت ناتو را به آتش كشيدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، صدها شهروند ترك روز شنبه به دعوت حزب اسلامگراي «سعادت» در خيابان هاي اسلامبول عليه آمريكا و ناتو تظاهرات كردند. مردم تركيه در اين تظاهرات استقرار موشك هاي پاتريوت ناتو در خاك تركيه را محكوم كردند و ماكت اين موشك ها را به آتش كشيدند. معترضان شعارهايي عليه آمريكا، كشورهاي غربي و دولت آنكارا سر دادند.به گفته تظاهركنندگان، ناتو قصد دارد تركيه را به سوي جنگ با سوريه سوق دهد.در بيانيه پاياني تظاهرات نيز آمده است، هم اكنون 28 پايگاه نظامي سازمان ناتو در تركيه وجود دارد و اين سازمان قصد دارد تركيه را گام به گام به اشغال خود در آورد.هم اكنون حزب اسلامگراي سعادت رهبري اعتراضات عليه ناتو را در تركيه برعهده دارد.
 


درگيري شديد فلسطيني ها با نظاميان صهيونيست در جنوب نابلس

ده ها نفر از شهروندان فلسطيني در اثر درگيري هاي شديد با نظاميان صهيونيست در روستاي بورين واقع در جنوب شهر نابلس واقع در كرانه باختري زخمي شدند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، شماري از فلسطينيان ساكن روستاي بورين در كرانه باختري در اعتراض به شهرك سازي صهيونيست ها با نظاميان اسرائيلي درگير شدند. فلسطيني ها هدف گلوله هاي جنگي و همچنين گازهاي سمي قرار گرفتند و تعدادي از آنها مجروح شدند.در ميان مجروحان يك كودك يك ماهه نيز ديده مي شود، مجروحان براي مداوا به بيمارستان نابلس منتقل شدند.نظاميان صهيونيست طي روزهاي اخير تدابير امنيتي شديدي را در جنوب شهر نابلس اتخاذ كرده اند تا مانع از تظاهرات فلسطيني ها در اعتراض به شهرك سازي شوند.اين در حالي است كه رژيم صهيونيستي بدون توجه به اعتراضات فلسطيني ها و همچنين اعتراض هاي بين المللي اقدام به ساخت واحدهاي مسكوني در اراضي اشغالي فلسطين مي كند.
 


راز حمله اسرائيل به سوريه

جعفر بلوري
خبر حمله ناگهاني جنگنده هاي رژيم صهيونيستي به يك مركز تحقيقاتي سوريه واقع در «ريف» دمشق كه روز چهارشنبه (11 بهمن ماه) صورت گرفت، خيلي زود به تيتر يك بسياري از رسانه هاي بين المللي تبديل شد و تحليل ها پيرامون اين رويداد همچنان ادامه دارد. اين اقدام حقايق بسيار مهمي را عيان كرد كه از جمله آنها مي توان به حضور پررنگ رژيم صهيونيستي در جنگ سوريه، انفعال سازمان ملل، بي اهميت بودن قوانين بين المللي براي جبهه مقابل سوريه (به رهبري آمريكا)، واكنش انفعالي و رسوايي بسياري از كشورهاي عربي و... اشاره كرد.
تصور كنيد اگر كشور ديگري دست به چنين حمله اي مي زد، واكنش سازمان ملل، آمريكا و غرب چگونه بود؟ حال اگر كشور حمله كننده از مخالفان غرب و كشوري كه مورد حمله واقع شده از دوستان آنها بود، آيا باز هم واكنش ها منفعلانه بود؟ پاسخ قطعا مثبت نيست.
در اينجا به دنبال اثبات دست نشاندگي سازمان هاي ملل و حقوق بشر و كشورهاي غربي مدعي حقوق بشر نيستيم چرا كه اين حمله اولا نخستين اقدام غيرقانوني رژيم صهيونيستي نيست كه با خيالي كاملا آسوده انجام مي شود (اين رژيم همين چند ماه پيش نيز به سودان و غزه حمله كرد و آب از آب تكان نخورد) ثانيا پيش از اين دست نشاندگي اين سازمان ها به كرات به اثبات رسيده است.
اما آن حقيقت مهمي كه با وقوع اين حمله عيان شد و در اين نوشتار به دنبال تبيين آن هستيم، دروغ بودن تحليل هايي است كه بعضا حتي، از سوي برخي شخصيت ها سياسي و رسانه هاي داخلي همصدا با رسانه هاي غربي-عربي به افكارعمومي تزريق مي شود. اين كه بشار اسد رفتني است و جمهوري اسلامي ايران بيش از اين نبايد روي بازنده، قمار كند!
براي اثبات اين ادعا، كافي است نگاهي به مواضع برخي مقامات جبهه مقابل بشار اسد در چند هفته اخير انداخت و با كنار هم گذاشتن اين مواضع، سمت و سوي حركت اين جبهه را شناسايي و تحليل كرد.
1- اوايل ديماه سال جاري بود كه «معاذ الخطيب»- رئيس ائتلاف ملي مخالفان سوريه- در پاسخ به دعوت مسكو براي انجام مذاكره در خصوص بحران سوريه گفت: تنها به اين دو شرط حاضر به مذاكره با كرملين خواهد بود؛ اول بركناري اسد، دوم عذرخواهي رهبران روسيه! اوايل بهمن ماه يعني حدود يك ماه پس از اين رجزخواني اما گويا ورق كاملا برگشت. «الخطيب» با يك تغيير موضع ناگهاني اعلام كرد خواستار گفت وگو با مقامات سوري بر سر يافتن يك راه حل براي برون رفت از اوضاع فعلي است. مخالفت هاي «شوراي ملي سوريه» با اين درخواست نيز نه تنها حقيقت را تغيير نداد بلكه حقيقت ديگري را كه همانا وجود شكاف بين مخالفان سوريه است را بيش از پيش عيان ساخت. مسئله اما به همين جا ختم نشد. الخطيب چند روز بعد يعني 14 بهمن ماه در حاشيه كنفرانس امنيتي مونيخ نيز خواسته خود را تكرار كرد و گفت آماده است با دمشق بر سر ميز مذاكره بنشيند! وي فرداي اين روز يعني شنبه 15 بهمن ماه نيز در جريان ديدار با علي اكبر صالحي، وزير خارجه كشورمان در مونيخ درخواست خود را تكرار كرد!
2-وزيران امور خارجه عربستان و مصر دركنفرانس مشترك مطبوعاتي خود در رياض بر ضرورت حل و فصل «مسالمت آميز» بحران سوريه تاكيد كردند. اين موضع گيري از سوي وزير خارجه كشوري (سعود الفيصل) صورت گرفت كه تا چند هفته قبل از آن براي سرنگوني نظام حاكم بر سوريه به اصطلاح شمشير را از رو بسته و بارها خواستار حمله نظامي همه جانبه به اين كشور شده بود! مواضع رياض در مواجهه با سوريه گاه چنان تند مي شد كه تعجب بسياري را برمي انگيخت.
3- باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا نيز در آخرين اظهارنظر خود درباره سوريه (طي مصاحبه اي با مجله نيو ريپابليك نهم بهمن ماه) گفت: «احتمالا من بيش از ديگران نسبت به قدرت و قابليت هاي گسترده و البته محدوديت هايمان آگاه هستم... در وضعيتي مانند سوريه، من بايد اين سوال را بپرسم، آيا ما مي توانيم اين وضعيت را تغيير دهيم؟ آيا مداخله نظامي اثري خواهد گذاشت؟ اين مداخله چه تاثيري روي توانايي ما در حمايت از نيروهايي كه همچنان در افغانستان هستند، خواهد گذاشت؟»
اتخاذ مواضع اين چنيني در يك بازه زماني مشخص (حدود يك ماه پيش)، كم نيستند و احتمالا طي روزهاي آينده باز هم شاهد چنين رويكردهايي خواهيم بود. اما مسلم است كه، اين مواضع «عقب نشيني» به سمت و سوي يافتن يك راه حل سياسي را ترسيم مي كند. راز حمله رژيم صهيونيستي را نيز بايد در همين نقطه جست. اين رژيم كه با شكست از حماس و حزب الله نتوانست به آرزوي ديرينه خود كه تضعيف مقاومت است برسد، اكنون نمي تواند شاهد از بين رفتن ائتلاف گسترده اي شود كه به سختي و با هزينه بسيار عليه يكي از اضلاع اصلي مقاومت (بشاراسد) به دست آورده است. از اين رو چاره اي جز پذيرفتن خفت و هزينه هاي يك حمله نظامي ندارد تا بدين ترتيب معادله را مجددا به سمت وقوع جنگ و خونريزي تغيير دهد. به نظر مي رسد امروز ديگر همه حتي رژيم صهيونيستي به اين نتيجه رسيده اند كه اسد رفتني نيست. اما برخي نمي خواهند يا نمي توانند آن را بپذيرند.
 


گام ديگر دمشق براي حل بحران

سوريه: با همه جناح ها آماده گفت و گو هستيم

وزير آشتي ملي سوريه تأكيد كرد، درهاي گفت و گو به روي همه طيف ها باز است و دولت سوريه در حال بررسي درخواست مخالفان است.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از شبكه راشاتودي، «علي حيدر» وزير آشتي ملي سوريه در واكنش به اظهارات «معاز الخطيب» رئيس ائتلاف مخالفان سوري گفت، درهاي گفت و گو بدون استثنا به روي همه كساني كه به گفت و گو تمايل دارند باز است.
وزير آشتي ملي سوريه افزود، گفت و گو اصول و قواعدي مانند كنار گذاشتن خشونت دارد و كنار گذاشتن خشونت تنها يك شرط نيست بلكه علت و عامل موفقيت گفت و گو است.
وي با اشاره به اينكه دولت سوريه مجموعه اقداماتي را درباره اشكالات مربوط به گذرنامه ها انجام داده است، تأكيد كرد مقامات سوريه آمادگي دارند اوضاع سوري هاي خارج از اين كشور و كساني كه تمايل به بازگشت دارند تا در اين گفت و گوي ملي شركت كنند، بررسي كند.
واكنش مثبت سوريه به درخواست مخالفان براي گفت و گو و تأكيد بر باز بودن درهاي گفت و گو به روي همه به شرطي كه خشونت را كنار بگذارند با توجه به موفقيت هاي روزافزون ارتش سوريه در پاكسازي مناطق مختلف از وجود گروه هاي مسلح، اميدها را براي حل مسالمت آميز بحران اين كشور در صورتي كه غربي ها و متحدانشان كارشكني نكنند، افزايش داده است.
ضمناً در حاشيه اجلاس مونيخ ديدارهايي در راستاي حل بحران سوريه انجام شد.
سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه در اين كنفرانس طي سخناني در جمع سران و مقام هاي شركت كننده در اين نشست بين المللي از جمله جو بايدن معاون رئيس جمهور آمريكا بار ديگر بر موضع روسيه مبني بر مخالفت با هرگونه مداخله نظامي و دخالت در امور داخلي سوريه تأكيد كرد.
وي در پاسخ به ادعاي استفاده دولت سوريه از سلاح شيميايي گفت، تا زماني كه سلاح هاي كشتار جمعي در دست دولت سوريه است وضعيت اين كشور امن است و هيچ نگراني در اين زمينه وجود ندارد. لاوروف افزود، نگراني جدي زماني است كه شورشيان به سلاح هاي شيميايي دست پيدا كنند.
وزير خارجه روسيه نسبت به دخالت هاي خشونت آميز در سوريه هشدار داد و گفت، بايد از اتخاذ تحريم هاي يكطرفه پرهيز شود.
لاوروف با تأكيد بر اينكه بايد با تروريسم و افراطي گري در هر نوعي كه باشد مبارزه كنيم اظهار داشت، مسكو به دنبال برگزاري يك اجلاس بين المللي متشكل از كشورهايي است كه در ژوئن 2012 در قالب بيانيه ژنو سعي كردند طرحي را كه مورد قبول دو طرف باشد و بر به رسميت شناختن دولت جديد در سوريه بينجامد ارائه دهند.
لاوروف پس از ديدار با معاذ الخطيب رئيس ائتلاف مخالفان نيز اعلام كرد مسكو از پيشنهاد مخالفان براي گفت و گو با دولت سوريه استقبال مي كند.
وي از الخطيب دعوت كرد تا براي گفت و گو و رايزني هاي بيشتر درباره حل بحران سوريه به مسكو سفر كند.
اين در حالي است كه جو بايدن معاون باراك اوباما در اجلاس مونيخ با دلداري دادن به رئيس گروه ائتلاف مخالفان سوري مدعي شد كه حكومت بشار اسد به پايان رسيده و بايد از قدرت كناره گيري كند.
اين در حالي است كه گروه هاي مسلح در سوريه تحت حمايت آمريكا هستند، و آمريكا بارها به صورت علني حمايت خود را از جنگ در سوريه براي براندازي نظام اين كشور اعلام كرده است.
همچنين محافل رسانه اي اعلام كردند مسئولان آمريكايي براي حمله به سوريه برنامه ريزي كرده اند.
براساس گزارش سايت «آنتي وار»، آمريكا برنامه ريزي كرده در صورتي كه عناصر مسلح در شهر حلب به برخي از پايگاه هاي ارتش سوريه نزديك شوند، آمريكا خودش اين مناطق را بمباران كند.
نشريه تايمز لندن نيز به نقل از منابع اطلاعاتي غربي گزارش داده، در حمله بامداد چهارشنبه رژيم صهيونيستي 3 تا 4 منطقه از خاك سوريه هدف قرار گرفته است؛ و علاوه بر مركز تحقيقات نظامي جمرايا در حومه دمشق كه دولت سوريه آن را تأييد كرده، 3 منطقه ديگر نيز هدف قرار گرفته كه تنها يكي از آنها در رسانه ها مطرح شده است.
تظاهرات در حمايت از اسد
سوري هاي مقيم فرانسه روز شنبه در حمايت از بشار اسد و دولت سوريه در پاريس تظاهرات كردند.
تظاهركنندگان در حالي كه پرچم هاي سوريه و تصاوير بشار اسد را در دست داشتند اعلام كردند بشار اسد پرچمدار مبارزه با امپرياليسم در جهان است و نبايد در امور داخلي اين كشور مداخله شود.
در اين تظاهرات تعداد زيادي از فعالان فرانسوي و بلژيكي نيز حضور داشتند. فلسطينيان ساكن كرانه باختري نيز با برگزاري تظاهراتي حمايت خود را از نظام بشار اسد اعلام كردند.
به گزارش فارس تظاهرات كنندگان پرچم هاي سوريه و فلسطين را در دست داشتند و شعارهايي در حمايت از بشار اسد و مقاومت از جمله «سوريه كانون مقاومت عربي باقي خواهد ماند»، «بگذاريد سوريه بر دشمنان خود از تل آويو گرفته تا واشنگتن پيروز شود»، سر دادند.
«سعيد حسنين» يكي از سازماندهي كنندگان اين تظاهرات در اين باره گفت: ما اعراب بايد از سوريه كه دائماً در كنار ملت فلسطين بوده و به فلسطينيان در سوريه مشروعيت داده است، حمايت كنيم.
وي اظهار داشت: دولت سوريه و نظام آن مستحق حمايت است، اسرائيل از هيچ فرصتي براي ضربه زدن به دمشق دريغ نمي كند و تجاوز اخير به سوريه نيز اين امر را ثابت كرد.
ساير رويدادها
¤ معاون دبيركل حزب الله لبنان با محكوم كردن تجاوز نظامي اخير صهيونيست ها به سوريه تأكيد كرد، اگر سوريه در محور مقاومت نبود اين تجاوز رخ نمي داد.
¤ رئيس جمهور لبنان گفت، مرزهاي اين كشور همچنان به روي پناهجويان و اقشار مختلف مردم سوريه باز است.
¤ پادشاه اردن اعلام كرد، تجزيه سوريه فاجعه اي خواهد بود كه منطقه در دهه هاي آينده از آن رنج خواهد برد.
¤ سركرده يكي از گروهك هاي تروريستي در شهر عربين در جريان عمليات نيروهاي ارتش به هلاكت رسيد.
¤ ايهود باراك وزير جنگ رژيم اسرائيل در نشست سالانه امنيتي مونيخ حمله جنگنده هاي اسرائيلي به سوريه را تاييد كرد و مدعي شد اين كار با هدف جلوگيري از انتقال سيستم هاي نظامي پيشرفته به لبنان انجام گرفته است.
 


در آستانه دومين سالگرد انقلاب مردم بحرين

آل خليفه منامه را به پادگان نظامي تبديل كرد

رژيم آل خليفه براي جلوگيري از برگزاري تظاهرات و راهپيمايي هاي اعتراض آميز در اين كشور، پايتخت را به محاصره نيروهاي امنيتي درآورده است.
به گزارش خبرگزاري ها، جريان ها و تشكل هاي مخالف رژيم آل خليفه اعلام كردند، هرچه به روز 14 فوريه (دومين سالگرد انقلاب بحرين) نزديك تر مي شوند رژيم بحرين حلقه فشار خود بر مخالفان را تنگ تر مي كند.
نيروهاي امنيتي بحرين با استقرار در تمامي خيابان ها، ميادين و راه هاي ورودي به منامه درصدد جلوگيري از برگزاري هرگونه تظاهرات يا راهپيمايي هستند.
اين فشارها در راستاي جلوگيري از برگزاري تظاهراتي است كه به دعوت جريان هاي مخالف قرار است به مدت 16 روز به صورت مستمر در كشور برگزار شود.
در اين رابطه جمعيت الوفاق كه بزرگترين گروه شيعي مخالف رژيم آل خليفه است اعلام كرد كه چندين تشكل و گروه مخالف درصدد برگزاري راهپيمايي اعتراض آميز بودند كه توسط نيروهاي امنيتي مورد پيگرد قرار گرفتند.
جمعيت الوفاق تأكيد كرد، با وجود تمام ترفندهاي اتخاذ شده از سوري رژيم تظاهرات روزانه در مناطق مختلف بحرين برگزار خواهد شد و مردم تسليم سركوب ها و فشارها نخواهند شد.
مخالفان بحرين روز جمعه تظاهرات با شكوهي را در منامه و ديگر شهرهاي بحرين برگزار كردند و آن را سرآغاز تظاهرات و اعتراضات گسترده تا 14 فوريه يعني دومين سالگرد آغاز انقلاب بحرين معروف به انقلاب لوءلوء دانستند.
از سوي ديگر شبكه عربي حقوق بشر اقدامات سركوبگرانه رژيم آل خليفه را كه با هدف متوقف كردن تظاهرات مسالمت آميز مردم اين كشور صورت مي گيرد محكوم كرد.
 


مذاكرات سران افغانستان و پاكستان با نخست وزير انگليس در لندن

روساي جمهور افغانستان و پاكستان با نخست وزير انگليس در لندن ديدار و در مورد نحوه مقابله با عناصر طالبان با وي گفت وگو كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، محور مذاكرات ديروز «حامد كرزاي»، «آصف علي زرداري» و «ديويد كامرون»، جلوگيري از بازگشت طالبان به قدرت پس از خروج نيروهاي ناتو در پايان سال 2014(10 دي 1393) از افغانستان بوده است. علاوه بر آن، توسعه روابط ميان سه كشور نيز مورد توجه سه طرف قرار گرفت. انگليس كه به حضور سياسي و اقتصادي دراز مدت در افغانستان و پاكستان مي انديشد، به دنبال امضاي توافقنامه استراتژيك با اين دو كشور است.
انگليس هم اكنون 9000 نيرو در افغانستان دارد. اين كشور طي سال 2013 (سال جاري ميلادي) 3800 تن از اين نيروها را از افغانستان خارج مي كند و در پايان سال 2014 هم همه نيروها را عقب مي كشد.
يك سخنگوي دولت انگليس ديروز با اشاره به اجلاس سه جانبه لندن گفت: اين اجلاس سه جانبه پيام خيلي روشني به طالبان دارد، مبني بر اين كه اكنون زمان مشاركت در روند صلح آميز سياسي در افغانستان است.
اين اظهارات در حالي صورت مي گيرد كه براساس اسناد غيرقابل انكار، انگليس از عناصر طالبان حمايت مي كرده و حتي كمربندهاي انفجاري در اختيار آنها مي گذاشته است.
 


حمله دوباره آشوب طلبان به كاخ رياست جمهوري مصر

مخالفان دولت مصر يك روز پس از آرامش نسبي در قاهره، با برگزاري تظاهرات و درگيري با پليس به كاخ رياست جمهوري يورش بردند.
به گزارش خبرگزاري ها، صدها تن از معترضان شنبه شب پس از درگيري با نيروهاي گارد رياست جمهوري مصر تلاش كردند تا با تخريب يكي از درهاي اصلي كاخ وارد آن شوند.
براساس اين گزارش نيروهاي محافظ كاخ الاتحاديه، كه مقر رياست جمهوري مصر به شمار مي رود، در درگيري با معترضان اجازه ندادند كه آنها وارد محوطه شوند، اما مهاجمان ناشناس در ادامه بطري هاي آتش زا را به سمت كاخ پرتاب كردند.
به گزارش منابع خبري مصر در اين درگيري ها كه تا ساعاتي از نيمه شب ادامه داشت يك تن از مهاجمان به هلاكت رسيد و ده ها تن ديگر زخمي و روانه بيمارستان شدند.
براساس اين گزارش معترضان شعارهايي عليه «جماعت اخوان المسلمين» و «محمد مرسي» رئيس جمهور سر دادند و در مقابل نيروهاي انتظامي حاضر در محل با شليك تيرهوايي و پرتاب گاز اشك آور اقدام به متفرق كردن تظاهركنندگان كردند.
دولت اسلامگراي مصر، ادامه اعتراضات به صورت خشونت آميز و حمله به كاخ رياست جمهوري و ساير تأسيسات دولتي را برخلاف اصول دموكراسي و اهداف انقلاب مردمي 25 ژانويه عنوان كرد.
سخنگوي رياست جمهوري مصر با ابراز تأسف از ادامه خشونت ها، آن را برخلاف منافع مردم مصر و كشور دانست و مذاكره را بهترين راه حل براي خروج از بحران كنوني عنوان كرد.
برپايه اين گزارش «هشام قنديل» نخست وزير مصر كه روز شنبه قصد داشت از محل استقرار نيروهاي پليس در اطراف ميدان التحرير بازديد كند، مورد اهانت معترضان خشمگين قرار گرفت و به ناچار محل را ترك كرد.
تظاهركنندگان مصري كه از زمان برگزاري مراسم دومين سالگرد پيروزي انقلاب 25 ژانويه تاكنون در ميدان التحرير به سر مي برند با پرتاب سنگ و بطري به كاروان حامل نخست وزير حمله كردند.دفتر نخست وزير مصر نيز اعلام كرد: عده اي از جوانان و آشوبگران مسير حركت كاروان نخست وزير را سد كردند و با سنگ و چوب قصد تعرض به آنرا داشتند كه پليس مانع اين كار شد.
روزنامه «اليوم السابع» چاپ مصر به نقل از يك منبع امنيتي از ادامه ناآرامي ها در شهر اسكندريه خبر داد. در ناآرامي هاي شنبه شب اسكندريه 40 تن از سوي مأموران امنيتي بازداشت شدند. در همين حال با وجود پافشاري جبهه نجات ملي براي ايستادگي در مقابل دولت اسلامگراي مصر و تقاضا براي كناره گيري مرسي از پست رياست جمهوري، ده ها حزب و گروه اسلامگرا آمادگي خود را براي برگزاري تظاهرات ميليوني حمايت از دولت در روز جمعه اعلام كردند.
در بيانيه اي كه از سوي اين گروه ها صادر شده، آمده است: با توجه به شرايط كشور، جريان هاي اسلامگرا به منظور تكميل اهداف انقلاب و حمايت از آن روز جمعه در مقابل مسجد رابعه در شهر نصر تظاهرات ميليوني برگزار خواهند كرد.
طبق آمار رسمي مقام هاي مصري، بروز خشونت ها از زمان برگزاري دومين سالگرد پيروزي انقلاب 25 ژانويه تاكنون 113 كشته و صدها تن مجروح بر جاي گذاشته است و ميلياردها دلار خسارت در پي داشته است.
 


33 شهيد و 70 مجروح در عمليات تروريستي شمال عراق

حمله انتحاري به يك مقر پليس در شمال عراق 33 شهيد و 70 مجروح بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، يك فرد انتحاري خودروي مملو از مواد منفجره خود را مقابل يك مقر پليس شهر كركوك منفجر كرد. اين انفجار كه در بازار «محاكم» اين شهر رخ داد، جان 33 نفر را گرفت و 70 تن را نيز مجروح كرد. به گفته يك افسر پليس عراق، پس از عمليات انتحاري، مقر نيروهاي پليس هدف حمله مسلحانه افراد ناشناس قرار گرفت.
استان كركوك يكي از مناطق نفت خيز عراق است. علاوه بر وجود قوميت هاي مختلف در كركوك، بقاياي رژيم بعث عراق و عناصر القاعده نيز در اين شهر فعال هستند.
خبر ديگر اينكه «نوري مالكي» نخست وزير عراق، در تازه ترين اظهارات خود در مورد اعتراضات ضددولتي گفت، تحولات كشورش هيچ شباهتي با تحولات جاري سوريه ندارد. مالكي همچنين اعلام كرد، آماده است مذاكرات خود را با مخالفان ادامه دهد.
نخست وزير عراق اين را نيز گفت كه برخي از عناصر حزب منحل شده بعث و شبكه القاعده قصد دارند درگيري هاي سوريه را به داخل عراق بكشانند. عراق از شش هفته گذشته تاكنون شاهد تظاهرات مخالفان دولت در استان هاي سني نشين بوده است.
در همين حال، «اسامه النجيفي» رئيس پارلمان عراق كه اين روزها نقش اپوزيسيون را بازي مي كند، از مالكي خواست به خواست معترضان پاسخ مثبت دهد. وي همچنين از تظاهركنندگان خواست به تظاهرات و اعتراضات ضددولتي خود ادامه دهند.
اسامه النجيفي به همراه رهبران فهرست «العراقيه» به اختلافات قومي در عراق دامن مي زنند. سر نخ اين جريانات ضدملي نيز در دستان رژيم هاي مرتجع منطقه است.
«خلف عبدالصمد خلف» استاندار بصره شنبه گفت قطر، تركيه و عربستان تلاش مي كنند عراق را به شرايط اختلافات طايفه اي برگردانند.
«علي الاديب» وزير آموزش عالي عراق نيز در مورد فهرست «العراقيه» گفت: مواضع فهرست العراقيه به نفع كشور نيست. وي خطاب به سران اين فهرست گفت: از شما مي خواهم از مواضع ضدملي خود دست برداشته و در تمام مواضع خود تجديدنظر كنيد. العراقيه از اعتراضات ضددولتي حمايت مي كند.
 


تظاهرات هزاران نفري در آلمان عليه كنفرانس امنيتي مونيخ

هزاران نفر از مردم آلمان عليه كنفرانس امنيتي مونيخ و سياست هاي جنگ طلبانه «ناتو» تظاهرات كردند.
همزمان با برگزاري كنفرانس امنيتي مونيخ هزاران نفر از مردم اين شهر با فراخوان 80 سازمان مختلف اجتماعي و ضد جنگ عليه اين كنفرانس و سياست هاي جنگ طلبانه ناتو تظاهرات كردند.
تظاهر كنندگان با حمل دست نوشته هايي عليه «كشتار غير نظاميان» در خاورميانه و آسيا از سوي برخي كشورهاي شركت كننده در اين اجلاس مثل آمريكا و كشورهاي عضو ناتو شعار دادند. «ناتو به سوريه حمله نكن» مضمون يكي از اين دست نوشته ها را تشكيل مي داد.
سايت «گلوبال تايمز» در اين باره طي گزارشي نوشت: آلماني هايي كه در خيابان هاي مونيخ تظاهرات كردند معتقدند همين كنفرانس امنيتي سر منشأ جنگ است.
يكي از سخنگويان «سازمان ضد جنگ و نژادپرستي» در اين باره گفت: برگزاري كنفرانس امنيتي مونيخ اقدامي رياكارانه براي آن چيزي است كه ما عليه آن امروز در اينجا جمع شده ايم (منظور جنگ است).
كنفرانس امنيتي و سالانه مونيخ كه روز جمعه آغاز شده روز گذشته به كار خود پايان داد.
در كنفرانس امسال مسائل مختلف بين المللي به ويژه بحران مالي، جنگ سوريه و جنگ كشور مالي بررسي شد.
 


در پي تشديد بحران اقتصادي

كاركنان بخش آموزش و بهداشت ايتاليا دست از كار كشيدند

اعتصابيون در بخش بهداشت و آموزش ايتاليا تظاهرات ضددولتي برگزار كردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، كاركنان مدارس، دانشگاه ها و مراكز بهداشتي سرتاسر ايتاليا كه در اعتراض به «كاهش بودجه» و سياست هاي رياضت اقتصادي دست از كار كشيده اند روز شنبه براي نشان دادن نارضايتي خود تظاهرات سراسري برگزار كردند.
براساس گزارش هاي منتشر شده در «رم» دانش آموزان و دانشجويان در كنار معلمان و استادان دانشگاه و پزشكان زير بارش باران به تظاهرات پرداختند.
دولت ايتاليا براي مقابله با بحران مالي بودجه دانشگاه ها و مدارس را به شدت كاهش داده است. به عنوان مثال طي سه سال گذشته بودجه مربوط به بورس هاي تحصيلي در سال 2009 از 84 درصد از واجدين شرايط به 75 درصد كاهش يافته و در اين بين 25 درصد از دانشجويان نيز بدون كمك مالي مانده اند.
وزير آموزش ايتاليا نيز در آذرماه گذشته با اشاره به بحران اقتصادي و كاهش بودجه آموزشي نسبت به تعطيلي نيمي از دانشگاه هاي اين كشور هشدار داد و گفت: اگر 400 ميليون يورو بودجه لازم براي دانشگاه ها تامين نشود بايد منتظر تعطيلي اين تعداد دانشگاه بود!
كاركنان شركت هاي كشتيراني يونان هم كه دو روز است در اعتصاب به سر مي برند با ادامه اجراي سياست هاي رياضتي تظاهرات كردند.
خبرگزاري جمهوري اسلامي در اين باره نوشت: كاركنان بنادر و شركت هاي كشتيراني يونان به نشانه مخالفت با تشديد سياست هاي رياضت اقتصادي دولت يونان و نظام سرمايه داري اقدام به برپايي اين تظاهرات كردند.
مقامات مسئول در اين كشور بحران زده در راستاي تامين خواسته تروئيكاي اروپا (بانك جهاني، صندوق بين المللي پول و اتحاديه اروپا) و با هدف جبران كسري بودجه شروع به واگذاري شركت هاي كشتيراني به بخش خصوصي و اخراج كاركنان كرده است.
البته وضعيت در ساير بخش هاي يونان بهتر از بخش كشتيراني نيست!

 


تظاهرات گسترده ضدفساد دولتي در چند شهر اسپانيا

هزاران نفر از مردم شهرهاي بزرگ اسپانيا در اعتراض به «فساد مالي» رهبرانشان تظاهرات كردند و خواستار بركناري نخست وزير شدند.
با وجود گذشت حدود دو هفته از افشاي فساد مالي «ماريانو راخوي» نخست وزير اسپانيا و شماري از مقامات حزب «مردمي» مثل «لوئيس بارسناس»- رئيس سابق امور مالي اين حزب راستگرا- قربانيان سياست هاي رياضت اقتصادي همچنان خواستار بركناري «رهبران فاسد» خود هستند.
خبرگزاري جمهوري اسلامي در اين باره نوشت هزاران نفر از اسپانيايي ها شنبه شب نيز با ريختن به خيابان هاي شهرهاي بارسلونا، سوييا، ساراگوسا، وايادوليد، آليكانته و چند شهر ديگر بركناري «راخوي» را فرياد زدند.
خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز با انتشار اين خبر افزود، در جريان تظاهرات «ضد فساد» در اسپانيا، پليس ضدشورش اين كشور با معترضان درگير شد. تصاوير منتشر شده نشان مي دهد پليس اسپانيا به شدت اقدام به سركوب و بازداشت شماري از معترضان مي كند.
اوايل بهمن ماه بود كه روزنامه «الموندو» از وجود فساد گسترده در ميان رهبران سياسي اسپانيا پرده برداشت. اين خبر كه بازتاب بسيار گسترده اي در اين كشور و در رسانه هاي بين المللي داشت نشان مي دهد رئيس سابق امور مالي حزب راستگراي «مردمي» به مدت 20 سال به كاركنان اين حزب به طور مخفيانه و ماهانه 5 تا 15 هزار يورو پرداخت كرده است.
چند روز بعد از اين رسوايي كه خشم مردم بحران زده اسپانيا را به همراه داشت دو تن از كارمندان خزانه داري اين حزب اعتراف كردند شخص نخست وزير اسپانيا نيز همه ساله مبلغ 25هزار و 200 يورو پول غيرقانوني دريافت كرده است.
با ادامه اين اعتراض ها سرانجام «راخوي» اعلام كرد حاضر است موجودي حساب هاي بانكي اش را علني كند! وي هرگونه فساد مالي در مورد خود را رد كرد.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10