(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 17 بهمن  1391 - شماره 20423

نيكزاد: قيمت بليت قطار و هواپيما ايام نوروز افزايش نخواهد يافت
بهره برداري از 61 طرح بزرگ آبي
عرضه فراوان كالاهاي اساسي با نرخ مناسب در ايام نوروز
رئيس شوراي رقابت:
قيمت گذاري خودرو توسط وزارت صنعت و تجارت وجاهت قانوني ندارد
كوتاه اقتصادي
هشدار بانك مركزي
نسبت به بروز مجدد تخلفات بزرگ بانكي در كشور
معاون وزير راه و شهرسازي خبر داد
بهره برداري از 63 پروژه ريلي و آزادراهي در دهه فجر
گمرك شرط خروج طلا از كشور را اعلام كرد
شرايط بخشودگي جرايم واحدهاي صنعتي اعلام شد
رئيس سازمان خصوصي سازي:
ارزش سهام عدالت 5/3 برابر شد
پرداخت 1200 ميليارد تومان تسهيلات
 به توليدكنندگان گوشت و شير
دبير كانون شوراي اسلامي كار در نامه اي به مجلس خواستار شد
پرداخت عيدي كارگران دولت بر اساس قانون كار
برگزاري سومين جشنواره فرش در 1000 فروشگاه


نيكزاد: قيمت بليت قطار و هواپيما ايام نوروز افزايش نخواهد يافت

وزير راه و شهرسازي گفت: هيچگونه افزايش قيمت بليت هواپيما و قطار نخواهيم داشت.
علي نيكزاد در مراسم افتتاح 58 ايستگاه هواشناسي جاده اي در خصوص افزايش نرخ بليت پروازهاي خارجي و داخلي گفت: ايرلاين هاي داخلي يك بار براي افزايش نرخ سوخت و ارز افزايش نرخ بليت داشته اند كه به اندازه كافي نرخ بليت آنها افزايش يافت؛ بنابراين در اين زمينه افزايش نرخ بليت در نوروز نداريم.
نيكزاد در عين حال تصريح كرد: نوروز امسال افزايش قيمتي در بخش جاده اي، ريلي و زميني نداريم.
وي با بيان اينكه برنامه دولت ساخت 4ميليون و 300هزار واحد مسكن بوده است، افزود: بيش از دو ميليون واحد مسكن مهر ساخته شده است كه يك و نيم ميليون واحد آن را تا پايان سال تحويل مي دهيم و مابقي آن تا شهريور 92 افتتاح مي شود.
وزير راه و شهرسازي با تاكيد بر اينكه افزايش نرخ مسكن مهر نخواهيم داشت، گفت: همان 40 هزار توماني كه در هر مترمربع تعيين شده افزايش مي يابد و بيش از اين افزايش نرخ نداريم.
نيكزاد درباره بهره برداري از سامانه بر خط هواشناسي جاده اي در 58 گردنه صعب العبور اظهار داشت: سازمان هواشناسي كشوري، سازمان تخصصي است كه اطلاعات هواشناسي را در عرصه هاي مختلف اقتصادي، گردشگري، حمل و نقل و از اين قبيل در اختيار مردم قرار مي دهد.
وي با اشاره به تاثير بسزاي اطلاعات هواشناسي در افزايش ايمني پرواز اظهار داشت: پيش بيني ميزان بارندگي و تاثير آن در رونق كشاورزي و اقتصاد كشور از فعاليت هاي سازمان هواشناسي كشور است.
وي با بيان اينكه 600 كيلومتر جاده كوهستاني در كشور وجود دارد، يادآور شد: 58 گردنه صعب العبور و پربارش در اين جاده ها هست كه با همكاري سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي و سازمان هواشناسي كشوري به ايستگاه هواشناسي تجهيز مي شود.
وزير راه و شهرسازي با اشاره به توان بالاي پيش بيني سامانه هاي هواشناسي تصريح كرد: اين گردنه ها از باب امكان تردد اطلاع رساني مناسبي به مسافران انجام مي دهند.
نيكزاد با اشاره به اهداف برنامه پنجم در كاهش تلفات سوانح رانندگي تصريح كرد: سال گذشته با كاهش 15درصدي سوانح رانندگي نسبت به سال ماقبل آن مواجه بوديم. بنابراين گزارش: اطلاعات هواشناسي و ديتاها از طريق ماهواره به مركز در سازمان هواشناسي ارسال شده و سازمان بس از پردازش اطلاعات، آن را به راهدارخانه ها و سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي ارائه مي دهد. هر يك از ايستگاه ها از طريق نرم افزار مركزي، مانيتورينگ مي شود.

 


بهره برداري از 61 طرح بزرگ آبي

سرپرست معاونت آب و آبفاي وزارت نيرو از بهره برداري از 61 طرح بزرگ آبي در كشور با سرمايه گذاري يك هزار و 450 ميليارد توماني در دهه فجر امسال خبر داد.
عليرضا دايمي در گفت وگو با ايرنا با بيان اين كه، 13 سد آماده افتتاح و آبگيري است، اظهار داشت: با آبگيري اين سدها 900 ميليون متر مكعب به حجم مخازن سدهاي كشور اضافه مي شود.
به گفته اين مقام مسئول، با بهره برداري از اين مخازن 622 ميليارد تومان براي آن سرمايه گذاري شده است، حجم مخازن سدهاي كشور به 48 ميليارد متر مكعب خواهد رسيد.
سرپرست معاونت آب و آبفاي وزارت نيرو همچنين از بهره برداري از 11 شبكه آبياري و زهكشي در كشور خبر داد و اظهار داشت: با بهره برداري از اين شبكه ها 36 هزار هكتار به اراضي تحت پوشش شبكه هاي آبياري و زهكشي اضافه مي شود.
وي با بيان اين كه، در سالهاي گذشته سالانه 80 هزار هكتار از اراضي كشور تحت پوشش شبكه هاي آبياري و زهكشي قرار مي گرفت اضافه كرد: در سال مالي 91-90 با توجه به اختصاص تسهيلات بيشتر، احداث شبكه هاي آبياري و زهكشي اراضي سرعت بيشتري گرفته است.
به گفته وي، 41 طرح به ارزش 220 ميليارد تومان از طريق فاينانس در بخش آبياري و زهكشي اراضي در حال اجراست.
سرپرست معاونت آب و آبفاي وزارت نيرو، همچنين از بهره برداري از 10 پروژه بزرگ آبرساني در كشور خبر داد و افزود: با سرمايه گذاري 200 ميليارد توماني در اين بخش 300 هزار متر مكعب در شبانه روز به ظرفيت انتقال شبكه هاي آبرساني اضافه شده است.
وي اضافه كرد: در دهه فجر امسال همچنين از 10 طرح فاضلاب با سرمايه گذاري 120 ميليارد توماني در كشور بهره برداري مي شود كه توان جمع آوري و تصفيه فاضلاب اين طرحها 100 هزار متر مكعب در شبانه روز است.
به گفته اين مقام مسئول، اين پروژه ها در استانهاي مختلف كشور از قبيل خراسان رضوي و جنوبي، اصفهان، لرستان، خوزستان، سيستان و بلوچستان، آذربايجان شرقي و غربي و اردبيل پراكنده هستند و تنها در آذربايجان شرقي 81 طرح كوچك آبي به بهره برداري مي رسد.
 


عرضه فراوان كالاهاي اساسي با نرخ مناسب در ايام نوروز

وزير صنعت، معدن و تجارت از تدابير ويژه دولت براي مديريت بازار شب عيد خبر داد.
مهدي غضنفري با بيان اينكه اقلام اساسي و مورد نياز مردم به وفور و با قيمت مناسب عرضه مي شود گفت: امسال بيش از سال هاي گذشته از توان بخش خصوصي به ويژه اصناف براي عرضه و توزيع مناسب كالاها استفاده مي شود و آنها نيز آمادگي خود را براي تامين اقلام مورد نياز مردم با نرخ هاي مناسب اعلام كرده اند.
وي با اشاره به اينكه با كمك اصناف و اتحاديه هاي مرتبط كه همواره در كنار دولت بوده اند، اقدامات مورد نياز تنظيم بازار ايام عيد انجام مي شود، گفت: همزمان نهادهاي استاني و فرمانداري ها مثل سال هاي گذشته در تمامي استان ها به فراهم كردن بازاري آرام براي خريد مردم كمك خواهند كرد.
وزير صنعت، معدن و تجارت در بخش ديگري از سخنان خود با يادآوري اينكه امسال 400 نمايشگاه عرضه مستقيم كالا در سراسر كشور برپا مي شود، تصريح كرد: اين نمايشگاه در 31 استان و با برپايي نزديك به 40 هزار غرفه ميزبان مردم است.
غضنفري ادامه داد: در نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا، اصناف و توليدكنندگان كالاهاي خود را با تخفيف ويژه ارائه خواهند كرد و همچون گذشته نيز دستگاه هاي مسئول، اقلامي همچون گوشت مرغ، گوشت قرمز، ميوه و مركبات ذخيره سازي شده، برنج، شكر مورد نياز مردم را با نرخ هاي پايين تر از بازار در اختيار مردم قرار مي دهند.
وي با اشاره به اينكه ذخاير مطمئن كالاهاي اساسي موجود است و بخشي از آنها در روزهاي پاياني امسال و برخي در ابتداي سال آينده عرضه مي شود، گفت: با توجه به وجود ذخاير فراوان، بخش هايي از آنها براي ماه هاي بعدي سال آينده باقي خواهد ماند.
با توجه به اينكه روزهاي پاياني سال، ميزان استفاده مردم از مواد شوينده و بهداشتي افزايش پيدا مي كند، غضنفري گفت: با توليدكنندگان صنايع و انجمن هاي شوينده و بهداشتي گفت وگوهاي لازم صورت گرفته است و مقرر گرديد تا آنها در اين ايام انواع پودرهاي شوينده را بيش از ميزان معمول در نمايشگاه هاي بهاره و فروشگاه هاي بزرگ و زنجيره اي عرضه كنند.
وزير صنعت، معدن و تجارت مذاكره با اتحاديه ها و واحدهاي صنفي در سراسر كشور را يادآور شد و گفت: با نزديك شدن به ايام عيد و طبق توافقات حاصله ميان بخش خصوصي و مسئولان تنظيم بازار، مقرر شد تعداد بسياري از اين واحدها با نصب پارچه نوشته به فروش فوق العاده بپردازند.
وي سپس گفت: همچنين با فروشگاه هاي زنجيره اي مثل رفاه، شهروند، سپه، اتكا، ياس و غيره با بيش از 1000 شعبه مذاكراتي جهت ارايه تخفيف هاي ويژه در روزهاي پاياني سال جاري شده است.
غضنفري با بيان اينكه همزمان با برنامه ريزي براي ايام عيد، طرح ويژه نظارت و كنترل بازار در ايام نوروز با انجام بازرسي هاي مشترك توسط سازمان هاي حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان و سازمان تعزيرات حكومتي برگزار مي شود، گفت: بازار با دقت مورد بازرسي و كنترل قرار گرفت تا حقي از مصرف كنندگان ضايع نشود.
وي در عين حال اظهار داشت كه از مردم نيز انتظار مي رود در صورت مشاهده تخلف مراتب را از طريق تلفن 124 اعلام كنند تا مسائل مطرح شده توسط بازرسان سازمان هاي حمايت و تعزيرات رسيدگي شود.
 


رئيس شوراي رقابت:

قيمت گذاري خودرو توسط وزارت صنعت و تجارت وجاهت قانوني ندارد

رئيس شوراي رقابت اعلام كرد: با توجه به نص صريح قانون، قيمت گذاري در بازارهاي انحصاري حق شوراي رقابت است و مصوبه اخير وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره قيمت خودروها وجاهت قانوني ندارد.
جمشيد پژويان ضمن اشاره به اختيارات قانوني شوراي رقابت در اين زمينه توضيح داد: هم قانون برنامه پنجم توسعه و هم مصوبه شوراي عالي اصل 44 قيمت گذاري كالاهاي انحصاري را به شوراي رقابت واگذار كرد و رئيس جمهور در بخشنامه چند روز قبل خود بار ديگر بر اين موضوع تاكيد كردند به همين دليل ورود هر سازمان و يا نهاد ديگري به اين حوزه غيرقانوني است.
وي با تاكيد بر اين كه تعيين دستورالعمل هاي قيمتي نياز به تخصص اقتصادي دارد، اظهار كرد: در فرمول وزارت صنعت، معدن و تجارت در قيمت گذاري خودروها اين عامل لحاظ نشده است. قيمت گذاري بايد با پيگيري كارشناسي موضوعات و تاييد متخصصان صورت گيرد.
پژويان با بيان اين كه شوراي رقابت به هيچ وجه با متضرر شدن شركت هاي خودروساز موافق نيست، تصريح كرد: اگر اين شركت ها با تمام ظرفيت خود به توليد بپردازند به راحتي درصد بالايي از افزايش قيمت هاي اخير را مي توان كنترل كرد. ما به دنبال رسيدن به يك قيمت واقعي و مناسب هستيم و به هيچ وجه نخواهيم گذاشت در اين بين خودروسازان متضرر شوند.
وي افزايش يافتن قيمت ارز و كاهش ارزش ريال را از اصلي ترين دلايل بالا رفتن خودرو در بازار قلمداد كرد و گفت: با چند برابر شدن ارزش دلار، كالاهاي وارداتي توانايي رقابت با توليدات داخلي را از دست دادند و در نتيجه تقاضا براي خودروهاي خارجي متوجه بازارهاي داخل شد. با توجه به تفاوت قيمت مشخص است كه متقاضيان بازارهاي خارجي از توان بالاتري براي پرداخت بسياري از هزينه ها برخوردارند و با اين ديدگاه افزايش قيمت ها آغاز مي شود و در اين ميان كاهش توليدات داخلي نيز به آن دامن مي زند.
اين اقتصاددان هرگونه افزايش قيمت توسط خودروسازان را منوط به بررسي درخواست آن ها در شوراي رقابت دانست و تشريح كرد: از همان ابتدا نيز به شركت هاي خودروساز اعلام كرديم درخواست افزايش قيمت خود را به شوراي رقابت ارائه كنند تا اعضا با بررسي كارشناسي خود به اين درخواست پاسخ لازم را ارائه دهند اما تاكنون چنين اقدامي صورت نگرفته است.
 


كوتاه اقتصادي

¤ دبيركل اتاق تعاون ايران از اختلاف نظر با بانك مركزي درباره استفاده از عناوين «رئيس» و «دبيركل» در شوراي پول و اعتبار و سفارش رئيس جمهور به محمود بهمني براي حل اين مسئله خبر داد. داريوش پاك بين از وجود يك مشكل قانوني در عضويت نماينده بخش تعاون در شوراي پول و اعتبار خبر داد و گفت: بانك مركزي ايرادي درباره استفاده از كلمات «رئيس» و «دبير» براي اتاق تعاون ايران مطرح كرده بود. عضو شوراي پول و اعتبار اظهار داشت: در بخش بازرگاني رئيس داراي مسئوليت و قدرت اجرايي است و در اتاق تعاون دبيركل داراي اين مسئوليت است.
¤ بيش از 57 ميليون سهم از شركت پالايش نفت لاوان معادل پنج درصد از سهام اين شركت توسط سازمان خصوصي سازي، ديروز به قيمت هر سهم 3722 ريال در بازار دوم فرابورس كشف قيمت شد.نماد اين شركت به عنوان بيست و يكمين نماد در بازار دوم فرابورس ايران بازگشايي و هر سهم آن به قيمت سه هزار و 722 ريال معامله شد. قيمت پاياني هر سهم اين شركت نيز به 3767 ريال رسيد. در عرضه اوليه امروز يك سهم نيز با قيمت 9 هزار و 999 ريال خريداري شد.
¤ ميزان توليد آلومينيوم كشور در 10 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش يافت. سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران گزارش داد: در 10ماهه امسال 282 هزار و 300 تن شمش آلومينيوم توليد شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال 90 (278هزار تن)، 6/1درصد رشد داشت. همچنين از ابتداي امسال تا پايان دي، ميزان توليد آلومينا (ماده اوليه توليد آلومينيوم)، به 186 هزار و 500 تن رسيد. در دي امسال 29هزار و 100 تن شمش آلومينيوم و 20هزار و 700تن آلومينا توليد شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال 90 به ترتيب 2/6 درصد و 9/11درصد افزايش نشان مي دهد.
¤ همراه اول به عنوان اولين و تنها اپراتور تلفن همراه در خاورميانه، موفق به دريافت گواهينامه نظام مديريت يكپارچه از شركت TUV NORD آلمان شد.به گزارش روابط عمومي شركت ارتباطات سيار ايران، اپراتور اول (بزرگترين اپراتور خاورميانه) به عنوان اولين اپراتور تلفن همراه در خاورميانه، موفق به دريافت گواهينامه نظام مديريت يكپارچه (IMS) براي كليه فعاليت هاي اداري و عملياتي شبكه ارتباطي خود براساس نظام هاي سامانه استاندارد «مديريت كيفيت»، «زيست محيطي» و «ايمني و بهداشت حرفه اي» جهاني شد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 7750 الي 7753، 7760 الي 7765، 4440 الي 4449 و 4460 الي 4462 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
¤ سخنگوي مركز مبادلات ارزي گفت: با تصميمات اخير شوراي پول و اعتبار بانك ها موظف به انجام تعهدات ارزي خود شدند. صمد كريمي اعلام كرد: فروش ارز به نرخ اعتبار يا برات اسنادي در زمان دريافت وجه ريالي از مشتري قطعي تلقي مي شود. سخنگوي مركز مبادلات ارزي كشور افزود: پيرو بخشنامه هاي قبلي در خصوص تعهدات ارزي بانك ها و تصميمات اخير شوراي پول و اعتبار در اين خصوص، در مواردي كه معادل كل مبلغ اعتبار يا برات اسنادي به صورت يكجا يا به دفعات از متقاضي توسط بانك هاي عامل دريافت شده باشد، فروش ارز به نرخ اعتبار يا برات اسنادي در زمان دريافت وجه ريالي از مشتري قطعي تلقي مي شود.
 


هشدار بانك مركزي

نسبت به بروز مجدد تخلفات بزرگ بانكي در كشور

معاون نظارتي بانك مركزي در بخشنامه اي به بانكها نسبت به احتمال وقوع برخي تخلفات و سوءاستفاده هاي بزرگ در نظام بانكي كشور در آينده هشدار داد.
در بخشنامه ابراهيم درويشي خطاب به مديرعامل كليه بانكهاي دولتي، غيردولتي، شركت دولتي پست بانك و مؤسسه اعتباري توسعه آمده است: نظام بانكي كشور طي ساليان پس از پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي منشأ آثار و بركات بسياري بوده و دستاوردهاي بزرگ و عظيمي را با وجود همه محدوديت ها و مشكلات براي كشورمان به ارمغان آورده است. شايد كسب همين توفيقات و افتخارات بوده كه پيوسته در اسناد بالادستي كشور، مأموريت ها و تكاليف خطيري بر عهده نظام بانكي نهاده شده است.
بديهي است لازمه تداوم توفيق و سربلندي در اين مسير پرچالش، نخست تفضل و عنايات الهي و آنگاه همت و تلاش صادقانه مضاعف همه تلاشگران و دست اندركاران نظام بانكي و به طور خاص و ويژه حفظ و ارتقاي اعتماد عمومي است كه به واقع سرمايه گرانسنگ حوزه پولي و بانكي كشور طي دهه هاي اخير بوده است. لذا شايسته است از هر اقدام و عملي كه اعتماد عمومي را مخدوش مي سازد و موجبات بدبيني و ياس را فراهم مي نمايد، به جد احتراز شود كه از جمله مهمترين مصاديق آن عدم رعايت دقيق قوانين و مقررات است.
در اين بخشنامه مي خوانيم: متأسفانه برخي بانك ها به رغم تأكيدات و تذكرات مكرر بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، در اين خصوص اهتمام جدي نداشته اند و به كرات مقررات نظارتي و به خصوص مقررات تسهيلات و تعهدات اشخاص مرتبط و تسهيلات و تعهدات كلان را نقض نموده اند به طوري كه هم اكنون اين موضوع مورد ايراد و نقد مراجع نظارتي مختلف قرار گرفته است. بديهي است ادامه اين روند، زمينه برخي تخلفات و سوءاستفاده هاي بزرگ را در نظام بانكي كشور فراهم مي سازد و چنين تخلفاتي نيز هر چند اندك و معدود، سلب اعتماد عمومي مي نمايد و خدمات و اقدامات مثبت نظام بانكي را كه كم هم نيست، تحت الشعاع قرار مي دهد.
لذا از جنابعالي (مديربانك) و ساير مديران ارشد آن بانك انتظار مي رود با استقرار و تقويت نظام كنترل هاي داخلي مطابق با رهنمودهاي پيشتر ابلاغ شده، امكان بروز و وقوع تخلف را در حوزه تحت مسئوليت خويش به حداقل رسانند. همچنين فرايند اعطاي تسهيلات در آن بانك بايد تا حد امكان ضابطه مند و تحت پايش در تمامي مراحل باشد و مراقبت شود جملگي ضوابط و مقررات نظارتي و خاصه مقررات تسهيلات و تعهدات اشخاص مرتبط، ضوابط ناظر بر تسهيلات و تعهدات كلان، سقف هاي تملك سهام مقرر در ماده 5 قوانين اجراي سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي و مقررات ناظر بر سرمايه گذاري ها رعايت گردد و حداكثر مساعي براي معكوس ساختن روند مطالبات غيرجاري و وصول آنها مبذول شود.
معاون نظارتي بانك مركزي در پايان اين بخشنامه متذكر شده است: با بانكها و مؤسسات اعتباري غيربانكي كه اين هشدارها را جدي تلقي نكنند و حاضر به رعايت قوانين و مقررات نباشند و به تخلفات و قانون گريزهاي خود ادامه دهند، مطابق ضوابط و مقررات رفتار خواهد شد.
 


معاون وزير راه و شهرسازي خبر داد

بهره برداري از 63 پروژه ريلي و آزادراهي در دهه فجر

قطعه 4 آزادراه تهران شمال از مرزن آباد تا چالوس به طول 20 كيلومتر تا پايان ماه جاري به بهره برداري مي رسد.
احمد صادقي معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور در نشستي خبري با تشريح پروژه هاي به بهره برداري رسيده در طول سال جاري و ايام دهه فجر گفت: از ابتداي سال جاري و تا پايان آن، 54 پروژه ريلي، آزادراهي، راه اصلي و به طول 2 هزار و 638 كيلومتر و اعتبار 30 هزار ميليارد ريال به بهره برداري رسيده و خواهد رسيد. وي افزود: تا قبل از ايام دهه فجر 18 پروژه به طول 733 كيلومتر و اعتبار 7 هزار و 603 ميليارد ريال افتتاح و به بهره برداري رسيده است. صادقي در ادامه خاطرنشان ساخت: به مناسبت ايام مبارك دهه فجر نيز 36 طرح و پروژه ريلي، آزادراهي، راه اصلي و به طول 5190 كيلومتر و اعتبار 22 هزار و 850 ميليارد ريال به بهره برداري مي رسد.
معاون وزير راه و شهرسازي تاكيد كرد: دولت طي 2 سال اخير كار احداث بزرگراه تهران شمال را پس از 51 سال با جديت شروع كرد و قطعه 4 اين آزادراه از مرزن آباد تا چالوس به طول 02 كيلومتر تا پايان ماه جاري به بهره برداري مي رسد. وي افزود: مردم مي توانند در ايام نوروز از اين بخش آزادراه استفاده كنند. معاون وزير راه و شهرسازي در ادامه گفت: 3 طرح ريلي به طول 719 كيلومتر در ايام دهه فجر به بهره برداري مي رسد كه خط آهن مياندوآب به مهاباد، گرگان به اينچه برون و خاف به هرات مي باشد.
همچنين 4 طرح آزادراهي به طول 517 كيلومتر به بهره برداري مي رسد كه عمده آنها آزادراه تهران شمال، ساوه به همدان و زنجان به تبريز است. آزادراه حرم تا حرم كه از قم آغاز و در ادامه در استان تهران، سمنان و خراسان رضوي به طول 015 كيلومتر امتداد مي يابد از طرحهايي است كه 05 كيلومتر آن حد فاصل قم تا گرمسار به بهره برداري مي رسد.
صادقي گفت: 91 طرح بزرگراهي به طول 490 كيلومتر و 9 طرح راه اصلي نيز به طول 562 كيلومتر در اين ايام به بهره برداري خواهند رسيد. معاون وزير راه و شهرسازي در ادامه خاطرنشان كرد: واريانت گردنه امام زاده هاشم به طول 5 كيلومتر و بزرگترين تونل حمل و نقل كشور به طول 3 هزار متر نيز به بهره برداري مي رسد كه با اين طرح يكي از مهمترين نقاط حادثه خيز جاده هراز حذف مي شود.
صادقي درباره برنامه هاي اين معاونت در سال 29 گفت: تا پايان تير ماه سال آينده، 3 هزار و 018 كيلومتر شبكه ريلي، آزادراهي و راه اصلي با اعتباري بيش از 75 هزار ميليارد ريال به بهره برداري مي رسد.
وي در پايان سال 19 را سال طلايي و درخشان در احداث زيربناهاي حمل و نقل كشور دانست و گفت: عليرغم تحريم ها و اعتبارات حداقلي اين ميزان كار انجام شده است.
 


گمرك شرط خروج طلا از كشور را اعلام كرد

معاون گمرك ايران تصميم اخير دولت براي صادرات طلا را اعلام كرد.
محمدرضا نادري در گفت و گو با ايسنا اظهار داشت: طبق تصميم جديد، خروج طلا از كشور تنها با مجوز بانك مركزي مقدور است.
به گفته معاون گمرك ايران طبق دستورالعمل جديد، بانك مركزي كه متولي نظارت بر ورود و خروج طلا و مصنوعات فلزي گرانبها است، مي تواند نظارت دقيق تري بر ورود و خروج طلا و مصنوعات كشور داشته باشد تا بفهمد منشأ توليد اوليه مصنوعات طلا وارداتي بوده يا توليد داخل.
نادري اضافه كرد: محدوديت خروج طلا از كشور باعث جلوگيري از خروج بي رويه و فرار سرمايه از كشور شده است.
وي افزود: اگر شمش طلا وارداتي باشد و مشخص شود كه مصنوع طلا از آن ساخته شده است، بانك مركزي قطعا درباره آن تصميم گيري لازم را خواهد داشت.
پيشتر وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به سوءاستفاده هاي رخ داده در اوايل امسال در بازار طلا گفته بود كه عده اي به اسم صادرات مصنوعات طلا را جمع كرده و به عنوان مثال به زنجيرهاي طلا كه بيشتر به قلاده شبيه بود تبديل كرده و از كشور خارج مي كردند كه خوشبختانه جلوي اين كار گرفته شد.
معاون گمرك ايران در ادامه اين گفت و گو اظهار داشت: البته طبق دستورالعمل قبلي تقريبا همه كالاهاي ساخته شده از شمش طلا يا فلزات گرانبها ارزش افزوده بالاي 10 درصد داشتند.
او گفت: قوانين قبلي در زمان تشديد تحريم وضع نشده بود و تقريبا يك شرايط عادي داشت اما شرايط جديد به وجود آمده نياز به تصميم هاي جديد داشت و هم اكنون نيز تصميم گيري شده كه طلا تنها با مجوز بانك مركزي از كشور خارج شود.
 


شرايط بخشودگي جرايم واحدهاي صنعتي اعلام شد

مديرعامل بانك صنعت و معدن شرايط بخشودگي جرايم مربوط به بدهي هاي واحدهاي توليدي را اعلام كرد.
قربان دانيالي ميزان مطالبات معوقه اين بانك را 1700 ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: از اين ميزان بيش از 400 ميليارد تومان تعيين تكليف شده است. وي افزود: از امروز تا 25 اسفند هر واحد صنعتي و توليدي تكليف بدهي هاي خود را مشخص كند و بپردازد يك جا كل جرايم آن شامل بخشودگي مي شود و اگر بدهي ها را تعيين تكليف كند بخشي از جرايم بخشوده مي شود بخش ديگر جرائم منوط به ايفاي تعهدات مي شود.
وي با اشاره به اينكه طبق قراردادها تسهيلات ارزي بايد به صورت ارزي نيز با بانكها تسويه شوند، گفت: در اين رابطه امكان تسويه تسهيلات ارزي مربوط به برخي بدهكاران براساس ارز مبادله اي و به صورت ريالي امكان پذير شد.
مديرعامل بانك صنعت و معدن در ادامه اظهار داشت: 15 درصد تسهيلات بخش صنعت توسط اين بانك پرداخت مي شود. مجموع منابع بانك در حال حاضر حدود 24 هزار ميليارد ريال است كه نسبت به 10 ماهه سال گذشته حدود 90 درصد رشد داشته است.
دانيالي با اعلام ميزان مصارف اين بانك افزود: در مدت زمان 10 ماه اول سال اين ميزان به 131 هزار ميليارد ريال به رشد 24 درصد رسيده، همچنين ميزان تسهيلات پرداختي حدود 13 هزار ميليارد ريال بود كه از اين ميزان 8 هزار ميليارد ريال آن به سرمايه در گردش واحدها اختصاص يافت.
وي بيان داشت: 9/6 ميليارد دلار قرارداد بين بانك و صندوق توسعه ملي وجود دارد كه 400 ميليون دلار به صورت ريالي و 5/6 ميليارددلار به صورت ارزي است. در قالب تسهيلات ارزي بيش از 290 طرح نهايي و مسدودي ارزي از بانك مركزي اخذ شد.
به گزارش مهر، دانيالي از اختصاص 5340 ميليارد ريال به اين بانك از محل تكليف قانون بودجه به بانكها براي پرداخت 3 درصد سپرده به بانك صنعت و معدن و كشاورزي سخن گفت و افزود: 400 ميليون دلار قرارداد صندوق توسعه و بانك در قالب پرونده هاي ريالي بررسي نهايي شد.
اين مقام مسئول بانكي از سرمايه گذاري 2 ميليارد يورويي در حوزه پتروشيمي خبر داد و گفت:سرمايه گذاري 200 ميليون يورويي براي نيروگاه كهنوج، احداث نيروگاه در غرب مازندران و نيروگاه آذرخش گلستان انجام شد.

 


رئيس سازمان خصوصي سازي:

ارزش سهام عدالت 5/3 برابر شد

رئيس سازمان خصوصي سازي آخرين وضعيت سهام عدالت را تشريح كرد.
محمدرحيم احمدوند در نشست خبري ديروز خود گفت: از 6 دهكي كه از سال 85 براي سهام عدالت ثبت نام كردند 45 ميليون فرم دريافت اطلاعاتشان در سراسر كشور توزيع شد كه تا پايان دي ماه امسال حدود 42 ميليون فرم تكميل شد كه از اين ميزان 40 ميليون و 500 هزار نفر بررسي و به تاييد نهايي رسيده است.
رئيس كل سازمان خصوصي سازي بيان داشت: به نظر مي رسد ميزان سهامداران نهايي عدالت از 45 ميليون نفر اوليه به حدود 42 ميليون نفر برسد و هم اكنون نيز كارهاي مربوط به واگذاري سهام عدالت به 2 ميليون و 300 هزار نفر كارگر فصلي و ساختماني انجام شد و تا 16 اسفند فرم هاي اين گروه ها تكميل و براي اقدامات بعدي برنامه ريزي مي شود.
اين مقام مسئول در پاسخ به سوالي در ارتباط با ارزش فعلي سهام عدالت و دليل توقف پرداخت سود سهام عدالت به گروه هاي مختلف، گفت: گروه هايي كه تا قبل از سال 76 برگه سهام عدالت دريافت كرده بودند توانستند سود بگيرند اما براساس قانون برنامه پنجم، قرار است پرداخت سود سهام عدالت تا سقف اقساط سررسيد شده ممنوع است و سودها بايد به خزانه برود. بنابراين از اين تاريخ به بعد سود سهام عدالت پرداخت نشد و اميدواريم در آينده نزديك مقدمات آزادسازي سهام عدالت به اندازه اقساط واريز شده انجام شود.
احمدوند ادامه داد: ارزش سهام عدالت 31 شركت فعال سرمايه گذاري در بورس كه سبد سهام عدالت به ميزان 10 هزار ميليارد تومان برآورد شده بود هم اكنون به حدود 35 هزار ميليارد تومان رسيده است.
رئيس كل سازمان خصوصي سازي تصريح كرد: برگه هاي سازمان عدالت ارزشمند است و مردم بايد در حفظ آن دقت كنند.
احمدوند ادامه داد: براي آزادسازي و معامله سهام عدالت بايد علاوه بر ورود شركت هاي سرمايه گذاري استاني به بازار سرمايه، تعداد مشمولين سهام عدالت قطعي و قيمت گذاري شركت هاي موجود در سبد سهام عدالت نهايي شود. در اين ميان تاكنون 22 شركت سرمايه گذاري استاني مقدمات پذيرش را انجام داده و باقي هم در حال پيگيري هستند تا در آينده اي نزديك تمام 31 شركت استاني وارد بازار سهام شوند.
احمدوند بار ديگر تاكيد كرد: دارندگان سهام عدالت به اين نكته توجه كنند كه ارزش اوراق بسيار بيشتر از يك ميليون تومان واگذار شده بوده و حتما در حفظ و نگهداري اوراق تا زمان ورود سرمايه گذاري هاي استاني به بازار سهام دقت كنند.
احمدوند در رابطه با واگذاري دو باشگاه استقلال و پرسپوليس هم گفت: در پي همكاري مسئولان و مديران اين دو باشگاه و همچنين اصلاح ساختار مالي و واگذاري دو ورزشگاه درفشي فر و مرغوب كار به پرسپوليس و استقلال هر كدام به ارزش 30 ميليارد تومان، تراز مالي اين دو باشگاه مثبت و زمينه واگذاري آنها مهيا شد.
وي ادامه داد: به اين ترتيب بعد از پذيرش در بازار سهام اين دو باشگاه برنامه داريم 5 تا 10 درصد سهام يكي از اين دو باشگاه را تا پايان سال از طريق فرابورس عرضه اوليه كنيم. باقي سهام بلوكي هم با مصوبه هيئت واگذاري در سال آينده انجام خواهد شد.
رئيس سازمان خصوصي سازي با بيان اينكه حدود هزار ميليارد تومان اقساط ناشي از واگذاري ها وجود دارد خاطرنشان كرد: اين سازمان علاوه بر انجام فرآيندهاي كنوني واگذاري ها و انجام وظايف چند اولويت جدي را پيگيري مي كند.
احمدوند در واكنش به سوالي مبني بر اينكه كل واگذاري هاي انجام شده در راستاي اجراي اصل 44 چقدر بوده و چه ميزان از دارايي هاي دولت باقي مانده گفت: تاكنون 112 هزار ميليارد تومان واگذاري انجام شده كه با توجه به وجود معادني كه ارزش برخي از آنها بيش از كل واگذاري ها است، برآورد مي شود سهام و دارايي هاي دولت بسيار بيشتر از 112 هزار ميليارد تومان واگذار شده باشد. بنابراين فعلا نمي توان رقم دقيقي از دارايي هاي باقي مانده دولت اعلام كرد.
 


پرداخت 1200 ميليارد تومان تسهيلات

به توليدكنندگان گوشت و شير

معاون وزير جهاد كشاورزي از تخصيص يك هزار و 200 ميليارد تومان تسهيلات ارزان قيمت به منظور حمايت از توليدكنندگان گوشت قرمز و شير خبر داد.
سعادت الله عباسي در نشستي خبري عنوان كرد: اين اعتبار با هماهنگي اتحاديه مركزي دامداران كشور و وزارت جهاد كشاورزي در جلسه اي با حضور رئيس جمهوري مصوب شده، به زودي نهايي و در اختيار توليدكنندگان دام قرار مي گيرد.
وي همچنين گفت: بيش از 4 هزار و 820 واحد توليد دام و طيور با اعتبار 361 ميليارد تومان در سراسر كشور همزمان با دهه فجر افتتاح مي شود.
معاون امور توليدات دامي وزارت جهاد كشاورزي ادامه داد: با وجود تحريم ها و فشارهاي بين المللي، تاكنون 20 هزار تن تخم مرغ مازاد بر توليد به خارج كشور صادر شده و پيش بيني مي شود تا پايان سال جاري اين رقم به 30 هزار تن برسد.
به گفته وي، هم اكنون كشور ظرفيت توليد يك ميليون تن تخم مرغ را دارد و تا زمان حاضر اين رقم به 850 تا 900 هزار تن رسيده است.
عباسي درباره توليد شيرخام نيز گفت: هم اكنون در كشور 5/10 ميليون تن شيرخام توليد مي شود كه در اختيار صنايع و واحدهاي لبني قرار مي گيرد.
وي ادامه داد: سال گذشته 250 هزار تن لبنيات صادر شد كه پيش بيني مي شود امسال نيز با افزايش صادرات روبرو باشيم و در 9 ماه امسال نيز بيش از 200 هزار تن محصولات لبني صادر شده است.
معاون وزير جهاد كشاورزي درباره تأمين گوشت قرمز گفت: امسال مجموع توليد به 980 هزار تن مي رسد و كمتر از 10 درصد نياز كشور وارد مي شود، در تلاش هستيم با تأمين الزامات و تكميل واحدهاي پرواربندي نيمه فعال و غيرفعال اين 10 درصد نياز در سال آينده در داخل تأمين شود و نياز ما به واردات رفع گردد.
وي افزود: بايد نهاده هاي مورد نياز مدت دار جو، ذرت و سبوس براي پرواربندي دام سبك 6 ماهه و دام سنگين 9 ماهه را در اختيار واحدهاي پرواربندي ها قرار بدهيم.
عباسي ادامه داد: در زمان حاضر سياست اصلي دولت و وزارت جهاد كشاورزي توليد اقتصادي است و در اين راستا با ارتقاي بهره وري، كاهش هزينه هاي توليد، ساماندهي واحدهاي خرد، توسعه واحدهاي صنعتي و استفاده از دانش و علوم و فنون روز مي توان به اين هدف رسيد.
 


دبير كانون شوراي اسلامي كار در نامه اي به مجلس خواستار شد

پرداخت عيدي كارگران دولت بر اساس قانون كار

دبير كانون شوراي اسلامي كار تهران از نامه به مجلس براي پرداخت عيدي كارگران دستگاههاي دولتي بر اساس قانون كار خبر داد.
حسين حبيبي در گفت وگو با فارس با اشاره به وضعيت پاداش و عيدي آخر سال گارگران دستگاههاي دولتي اظهار داشت: سال گذشته كارگران شاغل در شركت هاي دولتي عيدي خود را بر اساس عيدي كارمندان دولت دريافت كردند در حالي كه اين كارگران مشمول ديگر مزاياي كارمندان دولت نمي شوند.
وي تاكيد كرد: عيدي كارگران بايد بر اساس قانون كار پرداخت شود كه دو برابر حداقل دستمزد است.
دبير كانون هماهنگي شوراهاي اسلامي كار استان تهران با بيان اينكه عادلانه نيست كه كارگر بخش دولتي حق مسكن و حق جذب و ساير مزاياي پرداختي كارمندان دولتي را دريافت نكند، تصريح كرد: اما به هنگام پرداخت عيدي، اين افراد بايد بر اساس ضوابط دولتي عيدي دريافت كنند.
حبيبي افزود: در اين راستا با نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي تاكنون جلساتي برگزار و رايزني هاي مختلفي صورت گرفته تا بتوان شرايط عادلانه براي كارگران شاغل در دستگاه هاي دولتي ايجاد كرد.
وي عنوان كرد: در نامه اي، از مجلس شوراي اسلامي خواسته شده تا به اين موضوع رسيدگي كند.
 


برگزاري سومين جشنواره فرش در 1000 فروشگاه

قائم مقام مركز ملي فرش ايران از برگزاري سومين جشنواره فروش فرش با 1000 فروشگاه در كشور خبر داد.
مهدي كاتب صبح ديروز در يك نشست خبري اظهار داشت: از 22 بهمن تا 22 اسفندماه جشنواره فروش فرش دستباف ايراني با شعار هر فروشگاه يك نمايشگاه آغاز به كار مي كند.
وي با اشاره به قدمت 2500ساله فرش ايران گفت: براي توسعه فروش فرش دو رويكرد تجميع توليدكنندگان به صورت يك نمايشگاه بزرگ و ترغيب خريداران به خريد فرش از طريق فروشگاه ها وجود دارد.
قائم مقام مركز ملي فرش ايران افزود: در سومين جشنواره فروش فرش دستباف 1000 فروشگاه محصولات خود را با 5 درصد تخفيف عرضه مي كنند و اين قابليت وجود دارد، تا اجناس فروخته شده را تا 72 ساعت پس گرفته يا تعويض كنند.
همچنين معاون امور بازاريابي مركز ملي فرش ايران از صادرات 361 ميليون دلاري فرش دستباف در 10 ماه امسال خبر داد و گفت: توسعه بازارهاي هدف همچون چين، آفريقاي جنوبي ، روسيه و اندونزي جزو دستور كار امسال بوده است. مجتبي فيض اللهي در اين نشست عنوان كرد: هر چند كه ميزان صادرات فرش دستباف در 10 ماه امسال با كاهش هشت درصدي در وزن و 75/17درصدي در ارزش مواجه بوده است، اما به دليل مسايل ناشي از صادرات، تصور بحران مي رفت كه به خوبي پشت سر گذاشته شد.
وي همچنين گفت: برخي تصور مي كردند كه حذف آمريكا به عنوان اولين كشور مقصد صادراتي بر روي فرش دستباف تأثير بگذارد، اما با مديريت و حضور در بازارهاي صادراتي آثار آن به حداقل رسيده است.
فيض اللهي اين موضوع را نيز گفت كه اندونزي از جمله كشورهايي است كه 48 شركت بزرگ بخش خصوصي فرش دستباف رقباي ايران در اين كشور فعاليت دارند و با توجه به توانمندي بالقوه ايران مي توان حضوري فعال تر در اين منطقه داشت.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10