(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 26 بهمن  1391 - شماره 20430

گزارش كيهان از روند رو به كاهش قيمت سكه و ارز
عضو كميسيون صنايع خبر داد
مصوبه قيمت گذاري خودرو بازنگري مي شود
كوتاه اقتصادي
سخنگوي وزارت نفت:
ايران براي احراز دبيركلي اوپك تلاش مي كند
با حضور رئيس جمهور
پروژه ان جي ال سيري امروز به بهره برداري مي رسد
صادرات مرغ تا تنظيم بازار ممنوع شد
در جلسه كارگروه تنظيم بازار بيان شد
دستور معاون اول رئيس جمهور براي افزايش نظارت بر بازار شب عيد
به منظور تعديل قيمت صادرات پسته متوقف مي شود
افندي زاده خبر داد
اجراي طرح نوروزي راهداري از 24 اسفند
باروري ابرها در 8 استان
قرض 5/2 ميليارد دلاري دولت از صندوق توسعه ملي
اظهارات متناقض مسئولان درباره قيمت لوازم خانگي


گزارش كيهان از روند رو به كاهش قيمت سكه و ارز

همزمان با اعلام طرحهاي جديد دولت، قيمت انواع سكه و ارز در بازار رو به كاهش گذاشت.
به گزارش خبرنگار ما، بازار ارز و سكه ديروز هم مانند روزهاي دوشنبه و سه شنبه با افت قيمت ها مواجه شد.
اجراي طرح نظارتي بانك مركزي مبني بر نحوه خريد و فروش ارز و پيش فروش سكه از عوامل كاهش قيمت سكه و ارز در بازار بوده است.
تعدادي از صرافان دراين زمينه و در گفت وگو با خبرنگار ما اعلام كردند: اگر بانك مركزي به طور مستمر طرحهاي كنترلي خود در زمينه سكه و ارز را اجرا كند در آينده نه چندان دور بايد شاهد افت بي سابقه قيمتها در اين بازار باشيم. گزارش خبرنگار ما مي افزايد: بسياري از صرافان ديروز فقط خريدار بودند، و تغييرات شديد قيمتي باعث شد آنها سكه و ارز به متقاضيان نفروشند. بنابراين گزارش: ديروز قيمت هر قطعه سكه بهار آزادي طرح جديد و قديم با 40 هزار تومان كاهش نسبت به روز سه شنبه، يك ميليون و 410 هزار و يك ميليون و 400 هزار تومان قيمت گذاري شد.
نيم بهار و ربع آزادي نيز هركدام با 30 هزار تومان كاهش به ترتيب 710 هزار و 420 هزار تومان معامله شد، سكه گرمي نيز بدون تغيير قيمت 320 هزار تومان فروش داشت.
بنابراين گزارش: قيمت يك دلار آمريكا با 50 تومان كاهش نسبت به روز سه شنبه 3 هزار و 650 تومان، يورو با 50 تومان كاهش 4 هزار و 950 تومان و قيمت هر پوند نيز با 60 تومان كاهش 5 هزار و 800 تومان بفروش مي رسيد.
 


عضو كميسيون صنايع خبر داد

مصوبه قيمت گذاري خودرو بازنگري مي شود

عضو كميسيون صنايع مجلس با اشاره به جلسه اين كميسيون با وزير صنعت، گفت: در اين جلسه مقرر شد، كميته ويژه اي بين دولت و مجلس براي بازنگري در مصوبه اخير قيمت گذاري خودرو و تدوين دستورالعمل جديد تشكيل شود.
بهروز نعمتي در گفت وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: در جلسه اخير كميسيون صنايع با حضور وزير صنعت و معاونان وي، موضوع قيمت گذاري خودرو مطرح و گزارشي از طرف وزارت صنعت در مورد نحوه قيمت گذاري خودرو ارائه شد.
وي با بيان اينكه كميته ويژه دولت و مجلس براي قيمت گذاري خودرو با حضور مسئولان وزارت صنعت و اعضاي كميسيون صنايع تشكيل مي شود، گفت: مصوبه قيمت گذاري خودرو در اين كميته مورد بازنگري قرار خواهد گرفت و علاوه بر اين، فروش هايي كه توسط خودروسازان آغاز شده نيز مورد بازنگري و تجديدنظر قرار مي گيرد.
به گفته نعمتي، كميته ويژه دولت و مجلس قيمت هاي فعلي خودرو و نحوه فروش آن را مورد تجديدنظر قرار مي دهند.
وي با بيان اينكه كميسيون صنايع مجلس ايراداتي را در مورد مصوبه قيمت گذاري خودرو وارد مي داند، افزود: يكي از اين ايرادات آن است مبناي قيمت گذاري خودرو، ارز مبادله اي است كه در حالي كه سهم ارزبري هر خودرو بسته به ميزان داخلي سازي آن با خودروهاي ديگر متفاوت است.
وي تصريح كرد: به همين دليل، توليد همه خودروها به يك ميزان ارزبري نخواهد داشت و علاوه بر اين، خودروسازان در دفعات متعدد با رونمايي از محصولات خود همواره بر داخلي سازي آن و توليد خودروي ملي تاكيد داشته اند.
نعمتي تاكيد كرد: ارزبري خودروهاي ملي در حد حداقلي قرار دارد و اين خودروها نبايد افزايش قيمت زيادي را تجربه كنند.
به گفته وي، همه خودروها به يك اندازه ارزبري ندارند و ممكن است برخي خودروها تنها 30 يا 40 درصد ارزبري داشته باشند، به همين دليل قيمت گذاري خودرو بر مبناي ارز مبادله اي داراي اشكال است.
وي ادامه داد: همچنين براساس مصوبه قيمت گذاري خودرو، قيمت هاي جديد بايد بين قيمت محاسباتي و قيمت كف بازار تعيين شود كه اين مسئله باعث رانت خواري در بازار خودرو خواهد شد و اعضاي كميسيون صنايع معتقدند اين نوع قيمت گذاري بايد مورد تجديدنظر قرار گيرد.
عضو كميسيون صنايع تصريح كرد: يكي ديگر از ايرادات مصوبه قيمت گذاري خودرو اين است كه مابه التفاوت قيمت محاسباتي خودرو و نرخ بازار آزاد بايد به حساب خزانه دولت واريز شود كه مشخص نيست اين پول بابت چه چيزي دريافت مي شود، بابت ماليات يا عوارض است و يا اينكه پول زور است كه از مردم گرفته مي شود.وي تاكيد كرد: بايد به مردم اعلام شود كه اين پول بابت چه چيزي از آنها دريافت و به حساب دولت واريز مي شود.
بنابراين گزارش: دولت اخيرا با صدور مصوبه قيمت گذاري خودرو، با تغيير مبناي تعيين قيمت خودرو موافقت كرد و بر اين اساس قرار شد خودرو بر مبناي ارز مبادله اي، قيمت گذاري شود.
در اين مصوبه، خودروسازان مجازند قيمت خودرو را بين قيمت محاسباتي و نرخ بازار آزاد تعيين كنند و بر اين اساس خودروسازان قيمت هاي جديد محصولاتشان را تا حد زيادي نزديك به قيمت بازار تعيين كردند و حتي در برخي موارد، قيمت جديد مصوب خودروها بالاتر از نرخ بازار آزاد است.اين در حالي است كه غضنفري، وزير صنعت در واكنش به التهاب بازار خودرو و تخلف خودروسازان، پاسخ مشخصي به خبرنگاران نداد و ترجيح داد در اين مورد سكوت كند.
 


كوتاه اقتصادي

¤ رئيس اتحاديه مشاوران املاك اعلام كرد: اين اتحاديه اطمينان 100 درصدي نسبت به بنگاه هاي معاملاتي را به مردم نمي دهد و طرفين معامله بايد با آگاهي از وضعيت قرارداد و پرس وجو از بنگاه معاملاتي موردنظر، اطمينان امضاي قرارداد خود را بسنجند. امضاي مبايعه نامه، خريد، فروش، رهن و اجاره ملك مسكوني و تجاري نيازمند حضور و توافق طرفين قرارداد در بنگاه معاملات ملكي است و بايد هر دو طرف از يكديگر اطمينان كامل حاصل كنند تا قرارداد در صحت كامل منعقد شود. مصطفي قلي خسروي دراين باره مي گويد: كسي كه قصد اخذ پروانه كسب از اين اتحاديه را دارد ابتدا بايد گواهي عدم سوءپيشينه و عدم اعتياد خود را به اماكن ارسال كرده و در صورت صلاحيت در كلاس هاي آموزشي اتحاديه ثبت نام كند.
¤ عليرضا ضيغمي درباره آخرين تصميم گيري ها به منظور توليد و توزيع بنزين با 35 درصد متانول، گفت: تاكنون تمامي اقداماتي كه به منظور توليد بنزين متانولي انجام شده صرفا پژوهشي و در مقياس آزمايشگاهي بوده است. مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي با اشاره به برگزاري جلسات و مذاكرات مشترك بين مجموعه وزارت نفت، سازمان محيط زيست و خودروسازان، تصريح كرد: هر زماني كه براي توزيع بنزين پايه متانولي و با هر درصدي توافق حاصل شود، قادر به مخلوط كردن بنزين و متانول از 5درصد به بالا خواهيم بود.
¤ در ميان بازارهاي فرابورس ديروز در حالي 440 ميليون اوراق بهادار به ارزش 2 هزار ميلياردريال در 163 هزار و 48نوبت داد و ستد شد كه بخش زياد آن به معاملات عمده حق تقدم بانك گردشگري و سرمايه گذاري گسترش و توسعه صنعت تعلق داشت. از سوي ديگر در بازار ابزارهاي نوين مالي كه هر برگه آن به ارزش يك ميليون ريال خريد و فروش مي شود، بيشترين حجم معاملات را به ترتيب، سه نماد گواهي سپرده انصار 33 هزار و 865 برگه، مشاركت گهر 8 هزار و 710 برگه و مشاركت نارنجستان 7 هزار و 350 برگه داشت.
¤ در حالي كه مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام مي كنند برنامه اي براي حذف كالاهاي وارداتي اولويت اول و دوم از دريافت ارز مرجع ندارند گزارش هاي رسيده حاكي از آن است كه گوشت قرمز نيز به زودي به سرنوشت برنج دچار مي شود.به گزارش ايسنا، به تازگي برنج از اولويت اول كالاهاي وارداتي به اولويت سوم نقل مكان كرده و از اين پس ديگر ارز مرجع براي واردات آن اختصاص نمي يابد. اين در حالي است كه از گوشت قرمز و روغن نيز به عنوان كانديداهاي بعدي خروج از اولويت اول نام برده مي شود.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2219، 2244 الي 2249، 7770 الي 7774، 7786 الي 7788، 7729، 2270 الي 2275، 2230 الي 2233، 2250 الي 2253، 2630 الي 2632 و 2614 از امروز و روز شنبه به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
¤ سخنگوي مركز مبادله ارزي اعلام كرد: كل ارز تخصيص يافته توسط بانك مركزي از آغاز فعاليت اين مركز تا پايان روز كاري 24 بهمن ماه بالغ بر 7/4 ميليارد دلار شده است.
 


سخنگوي وزارت نفت:

ايران براي احراز دبيركلي اوپك تلاش مي كند

سخنگوي وزارت نفت گفت: ايران براي احراز دبيركلي سازمان اوپك تا آخرين لحظه تلاش مي كند.
عليرضا نيكزاد رهبر در گفت وگو با مهر با رد كناره گيري و انصراف ايران از رقابت انتخاب دبيركلي سازمان اوپك، افزود: براي احراز اين سمت كليدي اصرار داريم، اين مقام مسئول با اشاره به روابط سطح بالاي سياسي و نفتي ايران و عراق، بيان كرد: با وجود اين روابط مطلوب و رو به ارتقا اما تا آخرين لحظه از نماينده و نامزد جمهوري اسلامي ايران براي احراز دبيركلي اوپك حمايت مي كنيم.
بنابراين گزارش: با انصراف نامزدي عربستان سعودي، شانس غلامحسين نوذري براي دبيركلي سازمان اوپك افزايش يافته و براي تصاحب اين كرسي استراتژيك اوپك تنها بايد با نماينده عراقي ها به رقابت بپردازد.
برخي از خبرگزاري هاي جهان از كناره گيري مجيد المنيف نامزد عربستان سعودي از رقابت با ايران و عراق براي دبيركلي سازمان اوپك خبر داده اند، به طوري كه پس از ارتقاي مجيد المنيف در شوراي عالي اقتصادي عربستان، اين مقام سعودي از نامزدي براي احراز پست دبيركلي اوپك كناره گيري كرده است.
بر اين اساس پس از آنكه كانديداي اكوادوري با اشاره به نقش حاشيه اي كشورش در توليد نفت اوپك، شانس خود را براي رسيدن به اين سمت بسيار كم دانست و انصراف داد، حالا با انصراف نامزد عربستان سعودي، حلقه رقابت بين 2 عضو ايراني و عراقي جدي تر شده است.
در طول حيات 52 ساله اوپك، دبيرخانه تاكنون 22 دبيركل داشته است و در طول بيش از 5 دهه فعاليت اين سازمان در يك برهه زماني در غياب دبيركل 5 رئيس اوپك به عنوان سرپرست در دبيرخانه بالاترين سمت اجرايي را برعهده داشتند.
سخنگوي وزارت نفت در ادامه با اشاره به برنامه ايران براي برگزاري ميزباني يكي از اجلاس هاي كشورهاي عضو مجمع صادركننده گاز در سال 2013 ميلادي، گفت: با دستور وزير نفت، كميته كاري برگزاري اين ميزباني در سطح وزارت نفت تشكيل شده است.
نيكزاد در خصوص مهمترين سياست گذاري هاي ايران براي رياست مجمع كشورهاي صادركننده گاز در سال 2013 ميلادي، اظهار داشت: يكي از مهمترين مباحثي كه در دستور كار قرار دارد نحوه قيمت گذاري گاز طبيعي در بازارهاي جهان است.
مشاور ارشد وزير نفت با يادآوري اينكه بايد قيمت گذاري گاز طبيعي مستقل از نفت خام و فرآورده هاي نفتي در بازارهاي جهاني انجام شود، خاطرنشان كرد: بر اين اساس به زودي پيشنهادهاي نهايي ايران تهيه و در نشست مجمع كشورهاي صادركنندگان گاز به طور رسمي ارائه مي شود.
براساس همين گزارش: با وجود غيبت سيدمحمدعلي خطيبي نماينده ايران در هيئت عامل در چهاردهمين نشست وزارتي مجمع كشورهاي صادركننده گاز اما مطابق با ترتيب حروف الفبا، ايران به عنوان رئيس دوره اي نشست وزارتي مجمع كشورهاي صادركننده گاز در سال 2013 ميلادي انتخاب شد.
همچنين پس از واگذاري ميزباني سران كشورهاي صادركننده گاز به روسيه در سال 2013 ميلادي، ميزباني نشست وزارتي اين مجمع گازي به ايران واگذار شده است.
طرح تاسيس مجمع كشورهاي صادركننده گاز 10 بهمن سال 1385 از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران در ديدار با ايگور ايوانف دبير شوراي امنيت وقت روسيه مطرح شد.
كشورهاي عضو مجمع صادركنندگان گاز 42 درصد از توليد گاز جهان، 70 درصد از ذخاير گازي جهان، 38 درصد از انتقال گاز با خط لوله و 85 درصد از تجارت گاز طبيعي مايع شده (ال.ان.جي) را در اختيار دارند.
كشورهال الجزاير، بوليوي، مصر، گينه استوايي، ايران، ليبي، نيجريه، قطر، روسيه، ترينيداد و توباگو، ونزوئلا و عمان كه آبان ماه گذشته به جي يي سي اف پيوست، از اعضاي اين مجمع جهاني به شمار مي روند.در حال حاضر 11 كشور به عنوان عضو و سه كشور ناظر در مجمع كشورهاي صادركننده گاز حضور دارند كه كشورهاي عضو 42 درصد از توليد گاز جهان، 70 درصد از ذخاير گازي جهان، 38 درصد از انتقال گاز با خط لوله و 85 درصد از تجارت گاز طبيعي مايع شده (ال.ان.جي) را در اختيار دارند.نخستين اجلاس سران مجمع كشورهاي صادركننده گاز 24 آبان 1390 با حضور 12 كشور به عنوان عضو دائم و 3 كشور عضو ناظر در دوحه برگزار شد.
 


با حضور رئيس جمهور

پروژه ان جي ال سيري امروز به بهره برداري مي رسد

پروژه «ان جي ال» سيري به عنوان يكي از پروژه هاي مهر ماندگار شركت نفت فلات قاره ايران امروز با حضور رئيس جمهوري به بهره برداري مي رسد.
هدف اصلي از اجراي پروژه ان جي ال سيري، استحصال ميعانات گازي و جمع آوري گازهاي همراه نفت در اين منطقه است؛ افزون بر اين، درآمدزايي، جلوگيري از آلودگي محيط زيست، ايجاد فرصت هاي شغلي و بهره برداري بهينه از منابع انرژي نيز از ديگر اهداف اين پروژه است.
ظرفيت اين طرح، جمع آوري روزانه 143 ميليون فوت مكعب گاز و محصولات توليدي آن شامل: پروپان، بوتان، پنتان و نزديك به 13 هزار و 650 بشكه ميعانات گازي در روز مي شود.
طرح ان جي ال سيري علاوه بر كارخانه فرآيندي، شامل: چهار طرح اجراي خط لوله زيردريايي سيري به كيش و قشم، ايستگاه تقويت فشار جزيره كيش، گازرساني به نيروگاه كيش، ايستگاه تقويت فشار گاز در سكوي نصر و ساخت كارخانه ان جي ال در جزيره سيري مي شود.
از جمله فعاليت هاي ارزشمند و منحصر به فرد در اين پروژه، نصب تجهيزات براي كاهش، هدايت، انتقال و بازيافت محصولاتي است كه در فرآيندهاي توليد به بخار تبديل مي شود؛ به اين ترتيب بخارات در فرآيندهاي توليد دوباره به مايع تبديل و به كمپرسورها بازگردانده مي شود.
منطقه عملياتي سيري يكي از مناطق عملياتي شش گانه شركت نفت فلات قاره در خليج فارس و از ميدان هاي الوند، سيوند، اسفند، نصرت، دنا و مبارك تشكيل شده است.
 


صادرات مرغ تا تنظيم بازار ممنوع شد

حسن رادمرد در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: با توجه به نوسان اخير قيمت مرغ و براساس مصوبه كارگروه تنظيم بازار، صادرات مرغ تا اطلاع ثانوي ممنوع شد.
وي افزود: توزيع 70 هزار تن مرغ منجمد كه از محل توليد داخلي ذخيره سازي شده است، به قيمت 5100 تومان و همچنين توزيع مرغ گرم به قيمت كشتارگاه در نمايشگاههاي بهاره از ديگر اقدامات تنظيم بازار مرغ در ايام پاياني سال است.
رادمرد، در خصوص دلايل گراني مجدد مرغ در بازار گفت: علت اين گراني، تأخير در زمان جوجه ريزي و برنامه ريزي توليدكنندگان براي تطبيق برداشت بعدي مرغ در ايام پاياني سال به دليل انگيزه براي فروش مناسب تر و قيمت بالاتر بوده است. بنابراين گزارش، مدير عامل اتحاديه مرغداران مرغ تخم گذار نيز از توقف موقتي صادرات تخم مرغ از 18 بهمن ماه به دليل افزايش تقاضا خبر داد و گفت: قيمت تخم مرغ در بازار مصرف 100 تومان كاهش يافته كه در صورت ادامه اين روند صادرات از امروز از سر گرفته مي شود.
هدايت اصغري اعلام كرد: امروز چهارشنبه قيمت هر شانه تخم مرغ در تمام استان هاي كشور در دامنه تعريف شده تفاهم نامه 6600 تا 7400 تومان بوده است.
وي با اشاره به اينكه براساس تفاهم نامه امضا شده كه تنظيم بازار، واردات و صادرات تخم مرغ به اتحاديه مرغداران مرغ تخم گذار واگذار شده است، گفت: براي هر شانه تخم مرغ معمولي 6600 تومان قيمت حداقل و 7400 تومان قيمت حداكثر تعيين شده است كه در صورت افزايش قيمت بازار از نرخ سقف، بايد با ملاحظات تنظيم بازار صادرات كاهش يابد.
مدير عامل اتحاديه مرغداران مرغ ميهن تأكيد كرد: چنانچه مغازه داران تخم مرغ را بيش از شانه اي 7400 تومان بفروشند، متخلف هستند و با آنها برخورد خواهد شد.
اين گزارش حاكي است: معاون برنامه ريزي استاندار تهران هم با اعلام جزئيات و نرخ انواع گوشت سفيد و برنج، از برخورد نيروي انتظامي با قاچاق دام در غرب كشور خبر داد.
نعمت الله تركي در گفت وگو با ايسنا با اشاره به آغاز خريد شهروندان براي نوروز 92 و تنظيم بازار مصرف، گفت: از ابتداي اسفند ماه در 22 منطقه تهران بازرسي ويژه مستقر خواهد شد كه از اين تعداد 12 منطقه شناسايي و بازرسان آن انتخاب شده است.
وي افزود: براي مناطق 22 گانه تهران، 22 سربازرس، 60 رئيس گروه بازرسي و حدود 512 بازرس ويژه انتخاب خواهد شد و تا پايان فروردين ماه در قيمت اقلام و اجناس مصرفي بازار نظارت خواهند كرد.
معاون برنامه ريزي استاندار تهران با اشاره به قيمت انواع گوشت سفيد در بازار نيز گفت: در حال حاضر قيمت مرغ گرم حدود 6000 تومان است و مرغ منجمد نيز با قيمت مصوب 5100 تومان توزيع مي شود. ضمن آنكه هيچ نوع محدوديتي هم براي عرضه مرغ منجمد در تعاوني ها و... وجود ندارد.
تركي درباره وضعيت گوشت قرمز، تصريح كرد: در حال حاضر با نوسان قيمت در گوشت قرمز مواجه هستيم كه بخشي از علت آن مربوط به قاچاق دام زنده در غرب كشور است و با هماهنگي كه با نيروي انتظامي صورت گرفته، با قاچاقچيان و صادركنندگان دام زنده برخورد خواهد شد.
 


در جلسه كارگروه تنظيم بازار بيان شد

دستور معاون اول رئيس جمهور براي افزايش نظارت بر بازار شب عيد

معاون اول رئيس جمهور با اشاره به اهميت تنظيم بازار در ايام پاياني سال، برلزوم مديريت دقيق و افزايش نظارت بر بازار شب عيد تاكيد كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، محمدرضا رحيمي شامگاه سه شنبه در جلسه كارگروه تنظيم بازار با تاكيد بر ضرورت برخورد قاطع با متخلفين و افرادي كه نسبت به افزايش خودسرانه قيمتها در شب عيد اقدام مي كنند، اظهارداشت: بايد تلاش شود ضمن جلوگيري از سوء استفاده گران، شرايطي فراهم گردد تا مردم بتوانند در ايام پاياني سال به كالاهاي مورد نياز خود با قيمت هاي مناسب دسترسي داشته باشند.
رحيمي همچنين از شوراي اصناف، اتحاديه ها و سازمان تعزيرات خواست فعاليت و نظارت خود را بيش از گذشته افزايش دهند و مانع از سوء استفاده و اخلال سودجويان شوند.
در اين جلسه كه وزراي صنعت، معدن و تجارت، دادگستري و سرپرست وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي نيز حضور داشتند، آخرين وضعيت قيمت مواد پروتئيني بويژه گوشت قرمز و گوشت مرغ ارايه و تصميماتي در راستاي كاهش قيمتها اتخاذ شد.
بررسي وضعيت بازار آجيل و خشكبار از ديگر موضوعاتي بود كه در اين جلسه بدان پرداخته شد و راهكارهاي كنترل و كاهش قيمت اين محصولات براي شب عيد مورد بحث و تبادل نظر قرارگرفت.

 


به منظور تعديل قيمت صادرات پسته متوقف مي شود

رئيس سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران گفت: چنانچه با اتحاديه صادركنندگان خشكبار مبني بر تعديل قيمت پسته در داخل توافقي از سوي دولت صورت نگيرد، به احتمال زياد دولت صادرات پسته را متوقف خواهد كرد.
يدالله صادقي در حاشيه آغاز به كار اولين نمايشگاه عرضه مستقيم موادغذايي در جمع خبرنگاران گفت: پسته توليد داخلي كشور است اما به دليل اينكه يك محصول صادراتي بوده و با توجه به اينكه تفاوت قيمت پول داخلي و ارز خارجي دچار نوسان شده است، توليدكنندگان صادرات را با صرفه تر از عرضه داخلي مي دانند.
وي افزود: قرار بر اين است كه جلسه اي با اتحاديه صادركنندگان خشكبار برگزار شود و در آن توافقي مبني بر اينكه پسته با قيمت مناسب در اختيار نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا قرار گيرد، حاصل شود اما اگر اين توافق صورت نگيرد به احتمال زياد دولت صادرات پسته را متوقف مي كند.
اين مقام مسئول از برگزاري نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا در سراسر كشور خبر داد و افزود: اين نمايشگاه ها مايحتاج مورد نياز مردم در ايام پاياني سال را برآورده خواهند كرد.
صادقي با اشاره به برگزاري نمايشگاه عرضه مستقيم موادغذايي در مصلا گفت: تلاش داريم تا كالاهاي اساسي مورد نياز مردم را تامين كنيم كه بر اين اساس مرغ، گوشت قرمز و برنج با قيمت هاي مصوب عرضه خواهد شد.
به گفته وي، قيمت هر كيلوگرم مرغ منجمد 5 هزار و 100 تومان و گوشت قرمز بسته بندي شده وارداتي 21 هزار تومان است، ضمن اينكه گوشت قرمز گوسفندي توليد داخل گرم نيز به قيمت 26 هزار تومان عرضه مي شود.
 


افندي زاده خبر داد

اجراي طرح نوروزي راهداري از 24 اسفند

رئيس سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي از آغاز اجراي طرح نوروزي راهداري از 24 اسفند ماه جاري خبر داد.
شهريار افندي زاده در گفتگو با مهر با بيان اينكه طرح نوروزي و جابه جايي مسافران از 24 اسفندماه آغاز مي شود و تا 15 فروردين ماه سال آينده ادامه خواهد داشت گفت: پيش فروش بليت اتوبوس به صورت حضوري از تاريخ اول اسفندماه آغاز مي شود و مسافران مي توانند با مراجعه به پايانه هاي مسافري، بليت خود را تهيه كنند.
وي با اشاره به اقدامات سازمان راهداري در نوروز امسال، افزود: هماهنگي با ارگان هايي نظير وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري و ستاد مشترك ارتش جمهوري اسلامي ايران براي برنامه ريزي جهت تعطيلي دانشگاه ها و مرخصي سربازان و افزايش تعداد اتوبوس هاي ويژه تك صندلي خواب در ناوگان در طول سال جاري در مسيرهاي مختلف از اقداماتي است كه سازمان براي پيش بيني تعداد مسافران انجام مي دهد.
رئيس سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي تصريح كرد: ورود ناوگان جديد مسافري، ميني بوس هاي بين شهري با خدمات ويژه در ايام نوروز، شناسايي ايام و مسيرهاي داراي بيشترين تقاضاي سفر، اتخاذ تدابير لازم براي بهره برداري از حداكثر ظرفيت ناوگان حمل ونقل عمومي و پيش بيني ناوگان كمكي در صورت نياز، از ديگر اقدامات پيش بيني شده براي ايام نوروز است.
افندي زاده با بيان اينكه كنترل و نظارت محسوس و نامحسوس بر فعاليت شركت ها و رانندگان و نحوه سرويس دهي به مسافران در اين مدت انجام مي گيرد، گفت: مسافران مي توانند در تماس با تلفن گويا، صندوق هاي انتقادات و پيشنهادات، طرح فرم هاي نظرسنجي پست و سامانه شماره 3000143 نظرات و مشكلات احتمالي خود را به مديران ارسال كنند.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود: در زمان اجراي اين طرح مراكز مديريت راه ها در تهران و استان ها به صورت شبانه روزي فعاليت مي كنند و مسافران مي توانند در تماس با شماره هاي تلفن 141 و 9-88926668 و يا ارسال عدد 141 به شماره 1000141 آخرين وضعيت راه ها را دريافت كنند.
وي خاطرنشان كرد: مسافران مي توانند با وارد كردن كد شهر مبدا و كد شهر مقصد از وضعيت و طول محور در طول شبانه روزي اطلاع يابند.
رئيس سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي از آماده سازي محورهاي مواصلاتي كشور قبل از شروع سفرهاي نوروزي خبر داد و گفت: عمليات بهسازي اضطراري و ترميم رويه هاي راه پس از بارش هاي زمستاني قبل از شروع سفرها توسط ادارات كل راه و شهرسازي انجام شده و علائم افقي و عمومي جاده ها هم ترميم و بهسازي مي شود.
وي تصريح كرد: ذخيره سازي شن و نمك در راهدار خانه ها، راه اندازي و استقرار اكيپ هاي تعميراتي و امدادي براي رفع نقايص جزيي و فني و احتمالي خودروي مسافران در محورهاي مواصلاتي كشور، تامين راهدار خانه هاي موقت جهت استقرار در گردنه ها و مناطق برفگير فاقد راهدار خانه، تجهيز ماشين آلات راهداري به چراغ گردان و آرم مخصوص راهداري و افزايش گشت هاي راهداري از ديگر اقدامات نوروزي سازمان راهداري است.معاون وزير راه و شهرسازي افزود: حضور فعال راهداران در طول راه ها، گشت هاي مجهز به موقعيت ياب (GPS) راهداري به صورت شبانه روزي در محورها و استقرار اكيپ هاي تعميراتي و امدادي در 80 هزار كيلومتر راه اصلي و فرعي، هم در طول طرح به اجرا مي رسد.
 


باروري ابرها در 8 استان

حدود 10 شهر ايران دچار تنش آبي هستند بنابراين براي بهبود تامين آب در اين مناطق، ابرها بارور مي شوند البته تامين اعتبار باروري ابرها در حال حاضر يكي از چالش هاي موجود است.
عليرضا دائمي سرپرست معاونت امور آب و آبفا وزارت نيرو در گفت وگو با ايسنا با بيان اين مطلب اظهاركرد: براي باروري ابرها در 7 تا 10 استان كشور كه با كمبود و تنش آبي روبرو هستند، سالانه به 10ميليارد تومان اعتبار نياز است.
وي با تاكيد بر اينكه تنها بخش كمي از اعتبار مورد نياز براي باروري ابرها توسط اعتبارات عمومي تامين مي شود، گفت: تامين اعتبار يكي از چالش هاي پيش رو است.
دائمي همچنين بر بالا بودن هزينه هاي نگهداري هواپيما، هزينه هاي سوخت وخريد تجهيزات تاكيد كرد.
سرپرست معاونت امور آب و آبفا وزارت نيرو با تاكيد بر لزوم كمك استان ها براي تامين منابع مالي مورد نياز براي باروري ابرها، گفت: استان ها بايد كمك كنند تا از منابع خشكسالي و حوادث استان ها دركنار منابعي كه وزارت نيرو از اعتبارات خود تخصيص مي دهد، اعتبار لازم تامين شود.
وي با اشاره به استان هايي كه در طرح باروري ابرها مطرح هستند و نياز به كمك براي تامين آب دارند، اظهار كرد: در اصفهان، كرمان، يزد،بخش هايي از استان فارس، بخش هايي از استان كهكيلويه و بويراحمد، آذربايجان شرقي و غربي واستان تهران باروري ابرها صورت مي گيرد.
دائمي در پايان تاكيد كرد: در استان تهران در سال جاري باروري ابرها صورت نگرفت اما اين كار بايد انجام شود چرا كه در تامين آب و به ويژه تلطيف هوا و اصلاح وضعيت آلاينده ها موثر است.
بنابر اين گزارش: باروري ابر به عنوان شاخه اي از علم تعديل آب و هوا شناخته مي شود. در باروري ابرها تغييراتي در فرآيندهاي دروني ابر صورت مي گيرد.
براين اساس مواد خاصي تحت عنوان عامل هاي باروري براي افزايش يا كاهش بارش به كار برده مي شوند. در واقع باروري ابر نوعي رفتار هوشمندانه با ابرها و سيستم هاي ابري در راستاي افزايش بارش در ابرهايي است كه فرآيندهاي بارش در داخل آن ها در حال شكل گيري است.
استحصال منابع جديد آب، تعديل آب و هوا، ايجاد برف در ارتفاعات، انتقال زماني و مكاني بارش، تبديل تگرگ به باران و كاهش خسارات تگرگ و رعد و برق، كنترل توفان ها، رفع مه از فرودگاه ها و اتوبان ها و جاده ها، افزايش توان توليدي نيروگاه هاي برق آبي، مبارزه با خشكسالي و كاهش شدت بحران خشكسالي، افزايش بارندگي به ميزان 5 الي 20 درصد در مناطق غير ساحلي و 5 الي 30 درصد در مناطق ساحلي از جمله مزاياي باروري ابرها است.
 


قرض 5/2 ميليارد دلاري دولت از صندوق توسعه ملي

قائم مقام صندوق توسعه ملي در خصوص تأمين منابع مالي عيدانه از اين صندوق، گفت: اين پول به عنوان قرض و طبق دستور رئيس جمهوري در اختيار دولت قرار مي گيرد، در بودجه هم ديده مي شود كه طي 3 سال به صندوق بازگردانده شود.
محمد قاسم حسيني در جمع خبرنگاران خاطرنشان كرد: براي تأمين عيدانه بالغ بر 5/2 ميليارد دلار به دولت قرض داده خواهد شد.
وي گفت: با توجه به تأمين منابع مالي اين صندوق از محل درآمدهاي حاصل از فروش نفت، ميعانات گازي و فرآورده هاي نفتي، در صورت كاهش فروش اين محصولات، در تأمين منابع مالي مشكل ايجاد مي شود.
حسيني در عين حال تصريح كرد: اگر فروش نفت با كاهش مواجه شود، طي دو سه سال آينده، ممكن است به لحاظ منابع مالي دچار مشكل شويم و تأثيرات آن در صندوق مشاهده شود.
قائم مقام صندوق توسعه ملي گفت: هم اينك به لحاظ منابع مالي هيچ مشكلي نداريم و بيش از 45 ميليارد دلار در اختيار اين صندوق است.
حسيني، در خصوص محورهاي برنامه چشم انداز توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري در مورد فعاليت هاي صندوق توسعه ملي، گفت: اين برنامه اخيراً ابلاغ شده و شامل اصول كلي است و بايد روند معمولي را در هيأت دولت بگذراند.
وي اضافه كرد: صندوق توسعه ملي يك نهاد نوپا به شمار مي رود كه براساس اهداف و برنامه هايي ايجاد و راه اندازي شده است.
 


اظهارات متناقض مسئولان درباره قيمت لوازم خانگي

دبير انجمن صنايع لوازم خانگي در حالي از افزايش 5 تا 20درصدي قيمت لوازم خانگي توليد داخل با مجوز سازمان حمايت خبر داده كه رئيس انجمن صنفي توليدكنندگان لوازم خانگي اظهارات وي را تكذيب كرد.
محمدرضا دياني، رئيس انجمن صنفي توليدكنندگان لوازم خانگي در گفت وگو با ايسنا با تكذيب افزايش پنج تا 20درصدي قيمت لوازم خانگي توليد داخل گفت: ممكن است برخي توليدكنندگان از قبل مجوز افزايش قيمت محصولاتشان را داشتند كه حالا قصد استفاده از آن را دارند اما هرگونه افزايش جديد قيمت را تكذيب مي كنم.
وي افزود: هرگونه افزايش قيمت لوازم خانگي توليد داخل تا پايان سال منتفي است و برنامه اي هم در اين راستا وجود ندارد.
دياني در پاسخ به اين سوال كه نظر شما درباره اظهارات اخير دبيركل انجمن صنايع لوازم خانگي چيست؟ نيز گفت: شركت هاي توليدي چنداني زيرمجموعه انجمن صنايع لوازم خانگي نيستند اما در هر صورت بايد در اين باره از خود آقاي انصاري سوال كنيد.
در همين حال وزير صنعت، معدن و تجارت نيز در تازه ترين اظهارات خود از افزايش قيمت لوازم خانگي توليد داخل با مجوز سازمان حمايت ابراز بي اطلاعي كرد.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10