(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 29 بهمن  1391 - شماره 20432

كوتاه اقتصادي
يك فعال كارگري خبر داد
افزايش دستمزد كارگران متناسب با نرخ تورم
كشف 5000 تن پسته احتكار شده در تهران
از اول سال آينده هزينه بيمه بدنه خودرو افزايش مي يابد
زمان واريز عيدانه به هفته آينده موكول شد
30 هزار تاكسي فرسوده نوسازي مي شود
8 استان معطل طرح هاي فولادي
بهمني: سكه به ميزان كافي پيش فروش مي شود
وزير صنعت و تجارت:
 اولويت بنگاه هاي اقتصادي ارزآوري باشد
افزايش 3 ميليارد بشكه اي ذخاير نفتي ايران
12 شركت مجاز به ارايه خدمات پرداخت كارتي شدند
معاون حقوقي معاونت توسعه مديريت رئيس جمهور:
ايرادهاي استخدام رسمي برطرف و ابلاغ شد
رشد 43 واحدي شاخص كل بورس
احتمال تغيير در شرايط پيش فروش سكه


كوتاه اقتصادي

¤ بورس كالاي ايران در راستاي توسعه مناسبات بين المللي خود براي نخستين بار در كنفرانس بين المللي فولاد تركيه تحت عنوان «راهبردهاي موفقيت صنعت فولاد» كه توسط نشريه متال بولتن در استانبول برگزار شد، حضور موفقيت آميزي داشت. از نكات مهم اين كنفرانس، حضور بورس كالاي ايران به عنوان تنها نماينده از كشورمان و سخنراني دكتر حسين پناهيان مديرعامل اين بورس در پنل «مديريت ريسك و پوشش ريسك نوسان قيمت از طريق قراردادهاي آتي فولاد» بود، زيرا پس از كنفرانس فولاد خاورميانه در دبي، اين دومين سمينار فولادي در سطح بين المللي است كه در آن فولادسازان بزرگ دنيا، در كنار بورس هاي بزرگ عرضه كننده محصولات فولادي و همچنين شركت هاي كارگزاري شركت كردند.
¤ در جشنواره نشان حمايت ملي (ساخت ايران) در بخش اپراتوري تلفن همراه، همراه اول پيشرو در حمايت از توليد ملي شناخته شد. به گزارش روابط عمومي شركت ارتباطات سيار ايران، در اين جشنواره در بخش اپراتوري تلفن همراه، از همراه اول به عنوان اپراتور برتر در حمايت از توليد ملي تقدير شد.
¤ حجم معاملات ديروز فرابورس در حالي به 212 ميليون اوراق بهادار رسيد كه در ميان شركت هاي فرابورسي بيشترين حجم معامله شده ميان سرمايه گذاران به خريد و فروش 1/83 ميليون سهم هلدينگ صنايع معدني خاورميانه تعلق گرفت و در نهايت قيمت هر سهم با افت 03/0درصدي به 3253 ريال رسيد. در همين حال، كمترين حجم معاملات به خريد و فروش 100سهم بيمه ميهن اختصاص داشت و قيمت هر سهم اين شركت بيمه اي با رشد
7/2درصد به 1120 ريال رسيد.
¤ بانك صادرات ايران مبلغ 10هزار ميليارد ريال گواهي سپرده مدت دار ويژه سرمايه گذاري (عام) را از تاريخ 29 بهمن ماه به مدت 6 روز كاري از طريق شعب منتخب به متقاضيان عرضه مي كند. اين اوراق بي نام، يك ساله، قابل انتقال به غير، با نرخ سود علي الحساب 20درصد روزشمار، پرداخت سود به صورت ماهيانه، قابل بازخريد قبل از سررسيد نهايي در شعب منتخب و معاف از ماليات مي باشد.
¤ ارزش معاملات بورس كالاي ايران در پي معامله بيش از
527 هزار تن انواع كالا در هفته گذشته از مرز 10هزار و 485 ميليارد ريال عبور كرد. هفته گذشته در تالار صادراتي بورس كالا 50 هزار تن سنگ آهن معدن جلال آباد و 45 هزار و 870 تن انواع قير براي صادرات به بازارهاي جهاني توسط مشتريان خريداري شد.در هفته اي كه گذشت، تالار محصولات صنعتي و معدني بورس كالاي ايران شاهد معامله بيش از 332 هزار تن انواع كالا با ارزشي افزون بر 6 هزار و 328 ميليارد ريال بود. در اين تالار و در گروه فولاد 274 هزار و 570 تن انواع محصولات فولادي به ارزش بيش از 4780 ميليارد ريال به فروش رفت. در گروه مس نيز در حالي 4 هزار و 630 تن انواع مس كاتد، مفتول و مس كم عيار مورد معامله قرار گرفت كه ارزش معاملات اين گروه از يك هزار و 75 ميليارد ريال گذشت.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2244 الي 2249، 2219، 2206 الي 2209، 2211 الي 2214، 2234 الي 2238، 2254 الي 2259، 2276 الي 2279، 2280 الي 2283، 2228، 2229 و 2610 الي 2613 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
 


يك فعال كارگري خبر داد

افزايش دستمزد كارگران متناسب با نرخ تورم

عضو شوراي عالي كار با تاكيد بر اينكه افزايش دستمزد كارگران متناسب با نرخ تورم خواهد بود، گفت: اين افزايش در قالب پرداخت نقدي و غيرنقدي به شوراي عالي كار ارائه شده است.
هوشنگ درويشي در گفت وگو با فارس با اشاره به سطح رفاه و معيشت كارگران در خصوص تعيين حداقل دستمزد سال آينده اظهار داشت: جلسات بعدي شوراي عالي كار از اسفند ماه شروع خواهد شد و تاكنون تصميمي با ديگر شركاي اجتماعي در اين راستا گرفته نشده است.
وي ادامه داد: محور و رويكرد نمايندگان كارگري براي اين موضوع ماده 41 قانون كار خواهد بود كه در آن به تورم و سبد هزينه معيشت خانوار تاكيد شده است.
اين عضو شوراي عالي كار با بيان اينكه بايد همه جوانب كار، توليد، كارفرما و كارگر براي تعيين حداقل مزد در نظر گرفته شود، تاكيد كرد: در حال حاضر تعداد كارگران قراردادي در كشور به 83 درصد رسيده و اين موضوع موجب افزايش نگراني ها از وضعيت كار و توليد شده است.
به گفته اين فعال كارگري، بايد شرايط به گونه اي باشد كه نيروي كار تثبيت و نيز معيشت خانوار تامين شود.
درويشي در پاسخ به اين سوال كه كارفرمايان معتقدند توان افزايش بيش از 15 درصدي دستمزد را ندارند، بيان كرد: اين ميزان متناسب با شرايط اقتصادي نيست و بايد افزايش يابد و هزينه ها متناسب با تورم اعلامي مركز آمار خواهد بود اما بخشي از آن به صورت نقدي و درصدي از آن غيرنقدي خواهد بود.
وي تاكيد كرد: نرخ تورم دي ماه سال جاري 7/28 درصد است و نمي توان كمتر از تورم فعلي براي دستمزد در نظر گرفت.
اين فعال كارگري ابراز اميدواري كرد: با توجه به حمايت دولت از كارفرمايان در تعيين سبد غيرنقدي، مشكل كارفرمايان نيز مرتفع شود.
 


كشف 5000 تن پسته احتكار شده در تهران

استاندار تهران گفت: با توجه به افزايش قيمت پسته و همكاري نكردن اتحاديه صنف صادركنندگان، صادرات پسته به مدت شش ماه به خارج از كشور متوقف شد و بازرسان 5000 تن پسته احتكار شده را در اطراف شهر تهران شناسايي كردند كه با قيمت 30 هزار تومان روانه بازار خواهد شد.
مرتضي تمدن درباره سرانجام مسئله افزايش قيمت خشكبار به ويژه پسته كه اخيراً به كيلويي 65 هزار تومان رسيده گفت: از مدت ها قبل به تمام صادركنندگان و دست اندركاران پسته و خشكبار گفته شده بود براي تنظيم بازار برنامه خود را اعلام كنند و اين موضوع از طرف وزارت صنعت، معدن، تجارت و تنظيم بازار اعلام شده بود.
وي افزود: اتحاديه صنف خشكبار موظف بود برنامه خود را براي تنظيم بازار شب عيد و قيمت گذاري خشكبار اعلام كند كه متأسفانه همراهي نكردند و به صرف اينكه اين كالا صادراتي است و نياز به قيمت گذاري و تنظيم بازار ندارد بازار داخلي را دچار تنش كرده و پسته كيلويي 65 هزار تومان را در بازار عرضه كردند.
تمدن با بيان اينكه قابل توجيه نيست عده اي به بهانه واردات ارز به كشور هر بلايي را سر مردم بياورند، تصريح كرد: به گفته اتحاديه صنف خشكبار و پسته درصد بسيار كمي از پسته در كشور مصرف مي شود و طبق گزارشات آنها 80 درصد پسته توليدي صادر و 20 درصد وارد بازار داخلي مي شود.
تمدن ادامه داد: از اتحاديه صنف خشكبار تقاضا شد عليرغم اينكه مشكلي براي صادرات پسته نداريم اما بايد 20 درصدي كه در داخل توزيع مي شود بازار داخلي بويژه بازار شب عيد را اشباع كند بايد با قيمت تمام شده و منصفانه در اختيار مردم قرار گيرد كه متأسفانه مقاومت شد.
تمدن به ايسنا گفت: در جلسه تنظيم بازار كشور نماينده توليد كنندگان پسته ابتداي جلسه موافقت كرد قيمت مصوب 30 هزار تومان براي بازار داخلي را بپذيرد و پسته شب عيد با اين قيمت مصوب در بازار توزيع شود. اما زماني كه صورتجلسه نوشته شد فردي به نام نظري كه نماينده صنف اتحاديه توليدكنندگان پسته بود از جلسه به صورت پنهاني خارج شد كه متأسفانه كار غير اخلاقي وي قابل توجيه نيست.
استاندار تهران با بيان اينكه ستاد تنظيم بازار همچنان بنا دارد كه صادرات پسته هيچگونه مشكلي نداشته باشد اما چنانچه اتحاديه اين صنف برنامه خود را براي تنظيم بازار شب عيد اعلام نكنند قطعاً تصميم ستاد تنظيم بازار كشور به قوت خود باقي خواهد بود.
وي گفت: در آخرين جلسه ستاد تنظيم بازار كشور با توجه به مقاومت ها و عدم همكاري كه از سوي اتحاديه صنف خشكبار و صادر كنندگان پسته صورت گرفته صادرات اين محصول به مدت شش ماه متوقف شده است و تا زماني كه اين همكاري براي اشباع بازار داخلي از سوي صادر كنندگان شكل نگيرد اين تصميم به قوت خود باقي خواهد ماند.
تمدن ادامه داد: همچنين اطلاعاتي به ستاد تنظيم بازار استان تهران مبني بر احتكار بخش عمده اي از اين محصول به اميد افزايش قيمت بيشتر در بازار داخلي در انبارهاي اطراف شهر تهران نيز رسيده است كه طبق اعلام بازرسان ستاد تنظيم بازار تاكنون 5000 تن پسته در اين انبارها شناسايي و لاك و مهر شده است.
استاندار تهران با بيان اينكه مسأله پسته با يك جريان و شبكه پيچيده اي گره خورده است گفت: تنها كساني كه از اين موضوع زيان مي برند كشاورزان و مصرف كنندگان هستند و تعداد انگشت شماري از افراد با نفوذ سود سرشاري از اين تجارت به جيب مي زنند.
وي ادامه داد: ما موافق اين موضوع نيستيم كه به صادرات پسته آسيبي برسد اما نمي توانيم اين موضوع را به بهاي فشار به مردم در داخل ناديده بگيريم.
به گفته تمدن صادركنندگان عمده پسته افراد سرشناس و انگشت شماري هستند كه قادرند جوسازي و فضاسازي و مظلوم نمايي كنند اما بايد توجه داشته باشيم ما براي منافع عمومي مردم نمي توانيم اين موضوع را ناديده بگيريم.
وي با بيان اينكه ارزآوري پسته و صادرات آن موضوع بسيار مهم و قابل توجهي است گفت: اينكه يك مصرف كننده داخلي پسته را با قيمت اروپايي در كشور تهيه كند براي ما باعث شرمساري و تأسف است و در اين مسأله دست اندركاران مسئول آن هستند چرا كه در ادبيات آنها فقط سود و كسب منفعت معنا دارد و به هيچ وجه در قبال مردم احساس مسئوليت نمي كنند.
وي با تأكيد بر اينكه متأسفانه سودي كه از محصول پسته حاصل مي شود به جيب كشاورز نمي رود اظهار كرد: طبق گفته نماينده توليد كنندگان پسته اين محصول با قيمت بيش از 30 هزار تومان به بازار جهاني عرضه نمي شود و سؤال اينجاست كه چرا بايد مصرف كننده داخلي با قيمت 65 هزار تومان پسته شب عيد را تهيه كند و سود سرشار اين تجارت به جيب چه كساني مي رود؟
استاندار تهران تصميم ممنوعيت صادرات پسته را تصميمي معقول و بجا عنوان كرد و گفت: اگر اتحاديه صنف صادر كنندگان پسته با تنظيم بازار همكاري لازم را داشته باشند و با قيمت مصوب محصول خود را روانه بازار كنند اين ممنوعيت برداشته خواهد شد اما چنانچه مصرانه به كار خود ادامه داده و مقاومت كنند و با قلدري بخواهند حرف خود را به كرسي بنشانند برابر قانون مجازات هاي لازم براي آنها تعيين خواهد شد.
تمدن نگهداري پسته در انبارهاي اطراف شهر تهران را از لحاظ قانوني احتكار عنوان كرد و گفت: در چنين مواردي بايد طبق قانون تعزيرات محصول احتكار شده با قيمت مصوب وارد بازار شود و به دنبال اين موضوع هستيم تا با قيمت 30 هزار تومان اين محصول را در بازار داخلي توزيع كنيم.
 


از اول سال آينده هزينه بيمه بدنه خودرو افزايش مي يابد

معاون نظارت بيمه مركزي از افزايش هزينه بيمه بدنه خودرو متناسب با قيمت آن از سال آينده خبر داد.
سيدكاظم دلخوش در گفت و گو با فارس با اشاره به افزايش هزينه هاي بيمه بدنه شركت هاي بيمه با توجه به افزايش قيمت خودرو اظهار داشت: با توجه به اين كه بيمه ها در بخش بازرگاني فعاليت مي كنند يك بخش از كارشان برخلاف بيمه هاي تامين اجتماعي انتفاع سود است.
وي ادامه داد: تضمين براي افراد حادثه ديده و نيز خسارت وارده به خودروها از يك سو و نيز افزايش قيمت خودرو روي چگونگي خدمات دهي شركت هاي بيمه تاثيرگذار است.
معاون نظارت بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران با بيان اين كه افزايش هزينه بيمه بدنه متناسب با قيمت خودرو تاكنون برآورد نشده است، گفت: اين موضوع در كارگروه مربوطه به گونه اي تعيين خواهد شد كه به مردم و بيمه گران نيز فشار و آسيب وارد نكند.
دلخوش تاكيد كرد: تعيين قيمت با توجه به شرايط فعلي به صورت متعادل خواهد بود.
به گفته وي، از اول سال آينده اين موضوع به صورت قطعي اجرا خواهد شد.

 


زمان واريز عيدانه به هفته آينده موكول شد

زمان واريز عيدانه دولت به مردم كه قرار بود اين هفته انجام شود به هفته آينده موكول شد.
به گزارش مهر عيدانه 70 و 90 هزارتوماني دولت و مجلس به مردم كه قرار بود در هفته جاري واريز شود، به هفته آينده موكول شد. در همين حال، احتمال واريز همزمان عيدانه 70 يا 90 هزارتوماني دولت و مجلس به مردم و يارانه نقدي اسفند ماه امسال (45 هزار و 500 توماني به ازاي هر نفر) در هفته آينده وجود دارد.
بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده، بيش از 73 ميليون ايراني اين كمك را دريافت خواهند كرد. كل اعتبار كمك اقتصادي شب عيد 7/2ميليارد دلار اعلام شده است كه قرار است از صندوق توسعه ملي برداشت شود. بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده، قرار است اين دلارها با نرخ مبادله اي تبديل به ريال شوند تا در مديريت بازار ارز نيز تأثيرگذار باشند.
 


30 هزار تاكسي فرسوده نوسازي مي شود

رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور از نوسازي بيش از 92 درصد از تاكسي هاي فرسوده طي 7 سال اخير خبر داد و گفت: كمتر از 30 هزار تاكسي فرسوده در كشور وجود دارد كه به زودي نوسازي آنها در دستور كار قرار مي گيرد.
مجتبي شفيعي در حاشيه افتتاح نخستين نمايشگاه جامع تاكسي و تاكسيراني در كشور گفت: در حال حاضر 330 هزار تاكسي فعال در كشور وجود دارد كه در 7 سال اخير بيش از 92 درصد تاكسي هاي فرسوده نوسازي شده و كمتر از 8 درصد كه حدود 30 هزار تاكسي است باقي مانده و به زودي نوسازي آنها نيز انجام مي شود.
وي درباره برخي مشكلات تحويل خودروهاي جديد در نوسازي ناوگان اظهار كرد: امسال مشكلاتي را با خودروسازان داشتيم كه بخشي از آن به كاهش توليد و بخشي شماره گذاري به علت نواقص فني بود كه هماهنگي هاي لازم انجام شده تا اين خودروهاي جديد تحويل گرفته شود.
شفيعي درباره تغيير ميزان سهيمه سوخت تاكسي ها نيز گفت: برنامه اي براي تغيير سهميه سوخت تاكسي ها نداريم، اما برنامه هاي حمايتي براي رانندگان در نظر گرفته شده كه بزودي اعلام خواهد شد.
به گفته رئيس ستاد حمل و نقل و سوخت كشور اجرايي شدن طرح «تبليغات» كه به درآمدزايي قابل توجهي مي رسد و «پوشش بيمه اي» و همچنين «تخفيف در بيمه شخص ثالث رانندگان تاكسي» بخشي از برنامه هاي حمايتي رانندگان تاكسي است كه به كاهش مشكلات معيشتي و دغدغه آنها كمك خواهد كرد.
 


8 استان معطل طرح هاي فولادي

رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران با انتقاد از روند كند اجرايي شدن 8 طرح فولادي در كشور، گفت: هم اكنون 8 استان كشور معطل اجراي اين طرحها هستند.
يحيي آل اسحاق در سومين همايش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ايران، توليد فولاد در جهان را در سال 2011 هزار و 490 ميليون تن عنوان كرد و گفت: در همين سال توليد ايران 17 ميليون تن بوده است. اين در شرايطي است كه در يك مقطع تاريخي ايران، كره و تركيه در حد صفر توليد فولاد داشته اند اما هم اكنون تركيه و كره از ايران پيشي گرفته اند.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران افزود: سرمايه گذاري در زمينه فولاد موضوعي است كه نبايد ناديده انگاشته شود چرا كه هم اكنون آمارها حكايت از آن دارد كه ايران بايد در زمينه توليد فولاد رتبه مناسبي در منطقه داشته باشد.
وي تصريح كرد: هم اكنون حدود 10 ميليارد دلار سرمايه گذاري از سوي ايميدرو صورت گرفته است، ضمن اينكه با احتساب سرمايه گذاري صورت گرفته از سوي بخش خصوصي به صراحت مي توان گفت كه سرمايه گذاري ايران در زمينه فولاد به 250 ميليارد تومان مي رسد.
به گفته آل اسحاق، فشار وارده به مصرف كنندگان، تعرفه 90 درصدي و قيمتهاي حمايتي كه دولت از خودروسازان انجام مي دهد، اگر به سمت فولاد روانه شود احتمال صادرات 10 ميليارد دلاري وجود دارد.
وي اظهار داشت: هم اكنون 4 عامل اصلي ضرورت توسعه فولاد از جمله انرژي، معادن، نيروي انساني و بازار وجود دارد، بنابراين اگر تغيير نگاه ندهيم وضعيت به شيوه فعلي پيش خواهد رفت، ضمن اينكه بايد سهم بخش خصوصي در زمينه توليد فولاد افزايش يابد.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معاون تهران چالشهاي عمده پيش روي توليد فولاد را كاهش شديد بودجه هاي عمراني دانست و خاطرنشان كرد: بالطبع فولاد نيز با كاهش بودجه هاي عمراني متضرر شده است.
آل اسحاق با انتقاد از كند بودن روند اجراي 8 طرح فولادي، اظهار داشت: بنا بر اين بود كه توليد فولاد در سال 92 به 30 ميليون تن برسد در حالي كه هم اكنون 8 استان كشور معطل اجراي اين طرحها هستند.
وي با تاكيد بر ضرورت همخواني تمامي اعضاي زنجيره اي فولاد با يكديگر، خاطرنشان كرد: اگر حلقه هاي اين زنجيره با هم همخوان نشوند به طور قطع لطماتي جبران ناپذير به اين صنعت وارد خواهد شد، ضمن اينكه بايد به موضوع قيمت و عوامل موثر در كاهش قيمت تمام شده نيز نگاهي انداخت.
 


بهمني: سكه به ميزان كافي پيش فروش مي شود

رئيس كل بانك مركزي جزييات بيشتري از پيش فروش سكه اعلام كرد.
محمود بهمني درباره آغاز دور جديد پيش فروش سكه گفت: همان طور كه وعده داده شده بود، پيش فروش سكه در اوايل اسفند شروع مي شود و به ميزان كافي هم در اختيار كليه هموطنان قرار مي گيرد.
رئيس كل بانك مركزي در خصوص قيمت پيش فروش سكه نيز تاكيد كرد: به طور قطع پيش فروش سكه با قيمتي كمتر از قيمت روز براي شش ماه آينده در اختيار متقاضيان قرار مي گيرد.
بهمني همچنين تصريح كرد: اين مسئله بيشتر با هدف تامين نيازهاي مردم در پايان سال صورت مي گيرد و البته تعداد اين سكه ها به اندازه اي نخواهد بود كه كسي بخواهد ارقام 50 يا 100 هزار سكه خريداري كند.
وي ادامه داد: شش ماه بعد از زمان ثبت نيز سكه ها در اختيار متقاضيان قرار مي گيرد.
رئيس كل بانك مركزي در پاسخ به اين سوال كه پيش فروش سكه از نگاه برخي نمايندگان مجلس نمي تواند راهكار مناسبي براي جمع آوري نقدينگي و كاهش تورم باشد، گفت: استدلال بانك مركزي براي پيش فروش سكه در مرحله اول تامين نياز موجود در بازار در اين خصوص است تا نيازهاي مردم در پايان سال موجب افزايش قيمت نشود.
وي ادامه داد: پيش فروش سكه تنها يكي از راه هاي جمع آوري نقدينگي است و اوراق مشاركت نيز راه ديگري است و مجموعه اين اقدامات مي تواند نقدينگي را جمع آوري كند.
بهمني در اين خصوص تاكيد كرد: هدف ما از پيش فروش سكه صرفا جمع آوري نقدينگي نيست و البته اين مسئله تا اندازه اي مي تواند نقدينگي را نيز كنترل كند اما به تنهايي اين اقدام كافي نيست.
رئيس كل بانك مركزي در خصوص عدم هدايت مناسب نقدينگي به بخش توليد نيز گفت: ما به بانك ها تكليف كرده ايم كه اين منابع را به بخش توليد سوق دهند.
بهمني در خصوص ارائه تسهيلات بانك ها به واحدهاي توليدي در پايان سال نيز گفت: تسهيلات طبق روال سال هاي گذشته به واحدهاي توليدي پرداخت مي شود و جزييات آن نيز در روزهاي آتي اعلام مي شود.
 


وزير صنعت و تجارت:

اولويت بنگاه هاي اقتصادي ارزآوري باشد

وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: مهمترين نكته برخورد فعال با تحريم در سال 1392 آن است كه بنگاه هاي اقتصادي اولويت برنامه خود را ارزآوري قرار دهند.
مهدي غضنفري ديروز در همايش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ايران اظهار داشت: آثار صنعت فولاد كشور در كاهش يا حذف تحريم ها از هر دو جنبه داراي اهميت بسزايي است.
وي با بيان اينكه از ابتداي سال جاري، كشور با تحريم بانك مركزي و نفت مواجه شد، گفت: بررسي ساده اين مهم حاكي از آن است كه درآمدهاي حاصل از صادرات نفت در سال جاري به نصف مقدار پيش بيني شده در بودجه رسيد.
غضنفري تصريح كرد: تصميم ناجوانمردانه دشمن را بايد اين گونه مورد ارزيابي قرار داد كه براي مردم كوچه و بازار چه مشكلاتي را دربر دارد، البته براي تحريم كنندگان، تبعات اين مساله براي مردم اهميتي ندارد، بلكه آنها تصور مي كنند با اين روش به برنامه صلح آميز هسته اي ايران ضربه وارد مي كنند.
وي اضافه كرد: اعمال تحريم در ارتباط با نفت دو ويژگي متمايز از هم دارد، بخش نخست ناشي از اثرات اقتصادي درآمدهاي نفتي در بودجه ساليانه كشور و بخش دوم ارز حاصل براي تامين واردات و نيازمندي هاي ارزي است.
وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: نيازهاي ريالي را مي توان از محل درآمدهاي مالياتي، سود شركت ها و ساير روش هاي درآمدي و كاهش بودجه هاي عمراني و واگذاري طرح ها به بخش خصوصي فراهم ساخت.
وي در ارتباط با نياز ارزي اظهار داشت: فراهم سازي 60 تا 70 ميليارد دلار براي واردات كالا و يا به عبارتي تامين 50 ميليارد دلار براي كالاي واسطه اي به منظور توليد بايد به شكل دقيق مورد توجه و برنامه ريزي قرار گيرد.
غضنفري گفت: چنانچه 100ميليارد دلار درآمد ارزي سال گذشته را امسال و سال آينده جذب كنيم بايد مشخص ساخت از اين ميزان چه مقدار از طريق معدن، صنايع معدني و در نهايت چقدر از صنعت فولاد فراهم مي شود.
وي تصريح كرد: در سال 1392 به منظور اجرايي ساختن اقتصاد مقاومتي بايد آن دسته از سرمايه گذاريها و تسهيلات اعطايي را برنامه ريزي كنيم كه منجر به ارزآوري براي اقتصاد كشور شود.
وزير صنعت، معدن و تجارت تاكيد كرد: چنانچه برپايه اقتصاد مقاومتي برنامه ها را پيش ببريم بايد در صنايع فولاد نيز اين مهم را توجه كنيم كه كدام طرح ها زودتر تكميل شود، تا ارزآوري داشته باشد.به گفته غضنفري، سال آينده بايد شيوه توجه به توليد و بنگاه هاي اقتصادي اين گونه باشد كه اولويت آنها ارزآوري باشد و اين مهم به عنوان يك اصل در دستور كار قرار گيرد كه در بخش توليد چگونه مي توان به سرعت براي كشور ارزآوري كرد.
وي افزود: هنگامي كه درآمد ارزي از 100 به 50 ميليارد دلار مي رسد و در كنار آن ارزش پول ملي تقليل مي يابد، بايد هركس كه ارزآوري بيشتري براي كشور بياورد، براي او تسهيلات قائل شد تا بتواند ارزش پول ملي را ارتقا دهد.
 


افزايش 3 ميليارد بشكه اي ذخاير نفتي ايران

ذخاير هيدروكربوري مايع قابل استحصال كشور حدود 3 ميليارد بشكه افزايش يافت.
به گزارش ايسنا، كشف چندين ميدان نفتي طي دو سال گذشته حجم نفت خام درجاي ايران را به بيش از 600 هزار ميليارد بشكه افزايش داد كه بعد از محاسبه وزارت نفت حجم ذخاير قابل برداشت نفت ايران از 154 ميليارد بشكه به 157 ميليارد بشكه رسيد.
طبق آمار اعلام شده از سوي وزارت نفت، سال گذشته 20 ميليارد بشكه معادل نفت خام و در 9 ماهه امسال نيز حدود 14 ميليارد بشكه معادل نفت خام، نفت و گاز در كشور كشف شد كه سهم نفت قابل برداشت از اين آمار 3 ميليارد بشكه است.
البته به گفته رستم قاسمي وزير نفت، در صورت به كارگيري روش هاي جديد برداشت، مي توان رقم برداشت نفت خام كشور را به بيش از اين رقم افزايش داد.
اگرچه ايران در حال حاضر در مقام چهارم دارندگان ذخاير نفتي جهان قرار دارد اما در مجموع ذخاير نفت و گاز جايگاه اول را در جهان دارد.
بنابراين گزارش: كشور ونزوئلا با داشتن 5/296 ميليارد بشكه ذخاير قابل برداشت در رتبه اول ايستاده است. البته گفته مي شود حجم عظيمي از اين ذخاير، نفت خام فوق سنگين با مقادير بالاي گوگرد است كه استخراج آن نياز به تكنولوژي هاي جديد و سرمايه گذاري بالايي دارد.
عربستان سعودي و كانادا هم به ترتيب باداشتن 5/266 و 175 ميليارد بشكه نفت قابل برداشت در مقام دوم و سوم قرار دارند. البته كانادا معتقد است كه ذخاير اين كشور 2 تريليون بشكه (يعني 8 بار بيشتر از عربستان سعودي) است.
بعد از ايران كه در مقام چهارم قرار گرفته است، به ترتيب كشورهاي عراق، كويت، امارات متحده عربي، روسيه، ليبي، نيجريه، قزاقستان، قطر، چين، ايالت متحده، آنگولا، الجزاير و برزيل قرار دارند.
 


12 شركت مجاز به ارايه خدمات پرداخت كارتي شدند

شركت شبكه الكترونيكي پرداخت كارت «شاپرك» اعلام كرد: 12 شركت از ميان شركت هاي ارائه دهنده خدمات پرداخت با كارت بانكي، داراي صلاحيت ادامه فعاليت شناخته شده و بانك ها تنها مجاز به همكاري با اين شركت ها هستند.
شركت شاپرك در اطلاعيه اي در مورد شركت هاي داراي مجوز براي ارائه خدمات پرداخت با كارت هاي بانكي اعلام كرد: پس از بررسي شرايط شركت هاي فعال در حوزه ارائه خدمات پرداخت با كارت هاي بانكي، 12 شركت از ميان اين شركت ها داراي صلاحيت ادامه كار تشخيص داده شدند و مجوز فعاليت موقت تا ارديبهشت ماه سال 92 به آنها داده شده است.
براساس اطلاعيه شركت شاپرك، به دستور بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، تمامي بانك هاي كشور ملزم شده اند تا نسبت به خاتمه قرارداد خود با شركت پرداخت الكترونيكي كه فاقد مجوز هستند، اقدام كنند كه اين اتفاق نيز طي هفته هاي اخير روي داده است.
در اين اطلاعيه آمده است: تمامي عواقب و تبعات ادامه همكاري با شركت هاي فاقد مجوز موقت به عهده آن بانك بوده و بانك مركزي در خصوص ادامه همكاري بانك ها با شركت هاي فاقد مجوز نظارت كامل به عمل آورده و اقدامات انضباطي مقتضي صورت خواهد پذيرفت.
همچنين بنابراين اطلاعيه مجوز فعاليت اين 12 شركت تا ارديبهشت ماه سال آينده معتبر خواهد بود و پس از آن شاپرك مجددا ميزان انطباق اين شركت ها با استانداردهاي تعريف شده از سوي بانك مركزي را بررسي مي كند. علاوه بر اين از آنجايي كه شاپرك به هيچ وجه درصدد ايجاد محدوديت در حوزه فعاليت PSPها نيست، صلاحيت شركت هاي متعددي را كه متقاضي دريافت مجوز از بانك مركزي هستند، بررسي خواهد كرد.

 


معاون حقوقي معاونت توسعه مديريت رئيس جمهور:

ايرادهاي استخدام رسمي برطرف و ابلاغ شد

معاون حقوقي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور گفت: رفع ايراد استخدام رسمي به دستگاه هاي ملي و استاني ابلاغ شده و دستگاه ها بهانه گيري نكنند.
عبدالعلي تاجي در گفت وگو با فارس در مورد گلايه برخي از متقاضيان استخدامي كشور در مورد عدم پاسخگويي دستگاه هاي استاني گفت: همه ايرادهاي مورد نظر رئيس مجلس كه از طريق هيئت تطبيق مصوبات دولت با قوانين اعلام شده بود، در دولت برطرف شده و در تاريخ 18 بهمن ماه با امضاي معاون اول رئيس جمهور به همه دستگاه هاي اجرايي ملي و استاني براي اجرا ابلاغ شده و نبايد دستگاه ها در اين زمينه بهانه گيري كنند كه مصوبه به آن ها ابلاغ نشده است.
معاون حقوقي، امور مجلس و استان هاي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور گفت: روال قانوني استخدام رسمي جديد در دستگاه هاي اجرايي دنبال مي شود و رئيس مجلس كه آن هم براساس قانون ايرادهايي به مصوبه دولت گرفته بود، در نتيجه دولت هم طبق قانون در جلسه اي آن ايرادها را برطرف كرده و به دستگاه هاي ملي و استاني ابلاغ و يك رونوشت از آن مصوبه را به رئيس مجلس ارائه كرده است.
وي گفت: ابلاغ مصوبه جديد دولت براي استخدام رسمي از دو حال خارج نيست، يا اينكه رئيس مجلس اعلام مي كند اين مصوبه مراد قانونگذار را حاصل كرده و بايد اجرايي شود، يا اينكه در فلان قسمت مصوبه ايراد جديدي است كه آن هم براساس قانون قابل رفع شدن در دولت است.
تاجي افزود: روال استخدام رسمي نيرو در دستگاه هاي اجرايي دولت براساس قانون دنبال مي شود و طبق قانون برنامه پنجم در طي برنامه پنجم در پايان سال 94 بايد به تدريج 500 هزار نفر نيروي جديد جذب دستگاه هاي اجرايي مشمول قانون مديريت خدمات كشوري شوند، تا دستگاه هاي اجرايي از فرسودگي نيروي انساني نجات پيدا كنند.
تاجي افزود: در حال حاضر روند استخدام نيروي انساني در حال پيگيري است، در برخي استان ها آگهي استخدامي و حتي مصاحبه و گزينش انجام شده و طبق گزارش معاون منابع انساني استانداري آذربايجان غربي كار استخدامي 100 نفر انجام شده و فقط منتظر دريافت شناسه اعتباري استخدامي از معاونت برنامه ريزي است كه نامه آن ارسال شده است.
تاجي تاكيد كرد: در اصل انجام استخدام هم دولت و هم مجلس توافق دارند و اتفاقا يكي از سوال هاي هميشگي نمايندگان مجلس از بنده به عنوان معاون حقوقي معاونت توسعه اين است كه چرا استخدام رسمي در دولت انجام نمي شود.
معاون حقوقي، امور مجلس و استان هاي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور گفت: البته اختلاف نظر در برداشت از برخي قوانين و مقررات مانند اينكه آيا اختيار واگذار شده قانوني به رئيس جمهور قابل تفويض به استانداران است، يا نه در اين زمينه مصوبه هيئت وزيران روشن است و ايرادهايي كه از سوي رئيس مجلس به اين مصوبه انجام شده در يك فرآيند تعامل مثبت و قانوني بين دولت و مجلس برطرف مي شود.
وي تاكيد كرد: اگر ايرادي به مصوبه دولت وجود داشته باشد، در طي استخدام و فرآيند براساس قانون برطرف مي شود و نظر قانونگذار و هيئت تطبيق مصوبات و رئيس مجلس تامين مي شود.
وي در مورد اينكه آيا 500 هزار استخدامي در طي برنامه پنجم انجام مي شود، گفت: آنچه در سياست كلي مقام معظم رهبري آمده است چابك سازي دولت و واگذاري تصدي ها به بخش غيردولتي است و استخدام نيروي انساني براي بازسازي منابع انساني دستگاه ها ضرورت دارد.تاجي افزود: اگر قرار است يك دستگاه از دولت جدا شده و واگذار شود، نيروهاي آن نيز به همراه دستگاه واگذار مي شوند.وي تاكيد كرد: ما به روند سابق واگذاري تصدي ها به بخش غيردولتي ايراد داريم كه چرا با وجود واگذاري دستگاه نيروهاي آن با دولت رابطه حقوقي داشته اند واگذاري ها بايد به صورت واقعي و با واگذاري همه فرآيندها و نيروها انجام شود.
تاجي تاكيد كرد: دولت آينده كه از نيمه سال آينده مستقر خواهد شد، اگر روند قانوني استخدام ها را دنبال كند، هدف قانون برنامه پنجم در طي برنامه محقق مي شود، اما دولت فعلي سعي دارد، در مدت باقي مانده روند استخدامي ها را آن هم براساس قا نون و با هماهنگي مجلس دنبال كند.
 


رشد 43 واحدي شاخص كل بورس

نمادهاي پالايش نفت اصفهان، پالايش نفت تبريز و مپنا با بيشترين تاثير بر شاخص ، باعث رشد 43 واحدي شاخص شدند ، در نتيجه شاخص كل ديروز در رقم 38 هزار و 655 واحد به كار خود پايان داد.
به گزارش ايرنا ، در داد و ستدهاي روز شنبه سه نماد معاملاتي پالايش نفت اصفهان، پالايش نفت تبريز و نفت بهران بيش از 13 ميليون سهم ، صف خريد داشتند.
اين در حالي است كه سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي، فولاد مباركه، ايران خودرو و سرمايه گذاري غدير با بيشترين تاثير منفي بر شاخص از رشد بيشتر اين متغير جلوگيري كردند.
شاخص صنعت نيز ديروز 30 واحد و شاخص هاي بازار اول و دوم نيز 32 واحد و 86 واحد بالا رفتند.
معامله گران بورس تهران نيز امروز پرش قابل توجهي را ثبت كردند. بر همين اساس در اين روز سه هزار و 135 ميليارد ريال برگه سهام به ارزش 17 هزار و 198 ميليارد ريال در 25هزار نوبت معاملاتي داد و ستد شد.
قند هكمتان، صنعتي بهشهر، سرمايه گذاري آتيه دماوند، لاميران، پالايش نفت اصفهان، سراميك صنعتي اردكان و كربن ايران در اين روز بيشترين افزايش قيمت را ثبت كردند. اين در حالي بود كه بيشترين كاهش قيمت در نمادهاي ايران خودرو، قند قزوين، صنايع شيميايي فارس، پگاه آذربايجان غربي، قند شيرين خراسان ، گسترش سرمايه گذاري ايران خودرو و سيمان دورود ثبت شد.
همچنين پس از پالايش نفت اصفهان، پالايش نفت تبريز و نفت بهران كه بيشترين تقاضاي خريد را داشتند، نمادهاي حق تقدم بيسكويت گرجي، صنعتي بهشهر و كربن ايران نيز با طولاني ترين صفهاي خريد مواجه شدند.
داروسازي اسوه، آلومتك، فيبر ايران، قند لرستان، تهران شيمي ، قند شيرين خراسان و پارس دارو با طولاني ترين صفهاي فروش مواجه شدند.هرچند حجم صف فروش در هفت نمادي كه بيشترين عرضه را داشتند به دو ميليون سهم نيز نرسيد.بيشترين حجم معاملات نيز در نمادهاي سرمايه گذاري غدير، حفاري شمال، پالايش نفت تبريز، ملي مس، پارس مينو، مپنا و بانك ملت ثبت شد.
 


احتمال تغيير در شرايط پيش فروش سكه

يك كارشناس معاملات آتي سكه از احتمال تغيير در شرايط پيش فروش سكه توسط بانك مركزي خبر داد.
احمد بيات در گفت و گو با فارس با اشاره به اين كه شرايط جديد اعلام شده مبني بر كسر 18 درصد از قيمت سكه پيش فروش شده براي خريداران جذابيتي ندارد، گفت: خريداران اين مقدار سود كم بدون ريسك را نمي پذيرند.
وي با بيان اين كه به احتمال بسيار زياد شرايط پيش فروش براي افزايش رغبت براي خريداران تغيير كند، ادامه داد: اكثر كساني كه در اين بخش وارد مي شوند، خواهان سود بيشتري هستند و عملا اين شرايط براي خريداران قابل پذيرش نيست، چرا كه رغبتي براي خريد وجود نخواهد داشت.
بيات در ادامه سخنان خود با اشاره به روند قراردادهاي آتي سكه، گفت: هفته گذشته قراردادهاي آتي سكه تحويل بهمن ماه پايان يافت و قراردادهاي جديد تحويل «ارديبهشت» آغاز خواهد شد.
اين كارشناس معاملات آتي سكه درباره قيمت جهاني اونس طلا و تاثير آن براي معاملات، تصريح كرد: با توجه به كاهش قيمت جهاني اونس طلا بايد ديد كه چه تغييري در بازار سكه نقدي و ارز كشور رخ خواهد داد.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10