(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 2 اسفند  1391 - شماره 20435

آغاز رزمايش 6 روزه سئول و واشنگتن در آب هاي ژاپن
نشان «برجسته» اسرائيل بر سينه رئيس جمهور آمريكا
چهارسوي پنج قاره
بشار اسد: جنگ ما در سوريه با آمريكا و اسرائيل است
مخالفان انقلاب مصر به جان هم افتادند
اعتراض فعالان حقوق بشر
به سياست يك بام و دو هواي فرانسه در سوريه و بحرين
در 37 شهر انجام شد
تظاهرات ميليوني مردم پاكستان در اعتراض به قتل عام شيعيان
دو هفته پس از انفجار سفارت آمريكا صورت گرفت
بازداشت گسترده مخالفان در تركيه
رئيس جمهور ارمنستان در مقام خود ابقا شد
علماي اهل سنت عراق
از جريان هاي بعثي و تكفيري اعلام برائت كردند
مردم ونزوئلا بازگشت چاوز را جشن گرفتند
فايننشال تايمز: حمايت انگليسي ها
از ماندن كشورشان در اتحاديه اروپا تا يك سوم كاهش يافت
پليس اسپانيا اعتصابيون را سركوب كرد
مشعل در ديدار با اردوغان:
جهان به كمك اسيران فلسطيني بشتابد


آغاز رزمايش 6 روزه سئول و واشنگتن در آب هاي ژاپن

در بحبوحه افزايش تنش ها در شبه جزيره كره، رزمايش مشترك كره جنوبي و آمريكا در درياي ژاپن آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، وزارت دفاع كره جنوبي اعلام كرد: در اولين روز از اين رزمايش 6 روزه در درياي ژاپن، ناوها و زيردريايي هاي كره جنوبي و نيز هواپيماهاي شناسايي آمريكا شركت داشتند.وزارت دفاع كره جنوبي افزود: طي اين رزمايش، عمليات تمريني براي شناسايي و رديابي موشك ها و زيردريايي هاي كره شمالي اجرا خواهد شد. اين رزمايش تازه ترين مورد از تمرين هاي نظامي مشترك كره جنوبي با آمريكا است كه بعد از آزمايش هسته اي زيرزميني كره شمالي و روز سه شنبه برگزار مي شود.«سئول» و «واشنگتن» اوايل ماه جاري ميلادي نيز يك رزمايش دريايي مشترك با شركت زيردريايي هسته اي آمريكا در آب هاي سواحل شرقي كره جنوبي برگزار كردند كه يك رزمايش مشترك نيروي هوايي نيز در پي آن صورت گرفت.
 


نشان «برجسته» اسرائيل بر سينه رئيس جمهور آمريكا

رئيس رژيم صهيونيستي نشان برجسته اسرائيل را به باراك اوباما اهدا مي كند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از پايگاه خبري «اليوم السابع»، دفتر شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي اعلام كرد، اسرائيل در نظر دارد نشان برجسته خود را به باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا براي «تقدير از نقش بارز» وي در تقويت امنيت اسرائيل اهدا كند.
كميته اعطاكننده اين نشان اعلام كرد، نقش حمايتي اوباما در تحكيم همكاري هاي راهبردي اسرائيل و آمريكا و توسعه مشترك جنگ افزارها براي پيشگيري از حمله موشكي و تروريسم متجلي است.پرز قرار است اين نشان را در سفر اوباما به سرزمين هاي اشغالي در بهار آينده به رئيس جمهور آمريكا اهدا كند.گفتني است آمريكا يكي از حاميان اصلي رژيم صهيونيستي در منطقه است و اين رژيم با اتكا به چنين حمايت هايي دست به تجاوزات مكرر به فلسطين، لبنان و كشورهاي ديگر مي زند.
 


چهارسوي پنج قاره

فرودگاه هاي بوليوي ملي شد
«اوو مورالس» رئيس جمهور بوليوي فرودگاه هاي اين كشور را ملي اعلام كرد. فرودگاه هاي بوليوي تاكنون در اختيار شركت هاي اسپانيايي بود.
اين تصميم در راستاي خارج كردن شركت هاي مهم كشور از دست غربي ها و احياي حاكميت ملي صورت مي گيرد. مورالس مي گويد مردم كشورش مي توانند بدون دخالت خارجي ها كشور خود را اداره كنند.
غيرنظاميان كشته شده در افغانستان
سازمان ملل ميزان تلفات غيرنظاميان افغان در سال 2012 را حدود 2754 تن و زخمي ها را 4805 نفر اعلام كرده است. براساس اين گزارش، اين افراد در حملات نيروهاي خارجي، عوامل طالبان و نيروهاي دولتي كشته شده اند.جنگنده هاي آمريكا و ناتو معمولاً شبانه غيرنظاميان افغان را هدف قرار مي دهند.
كلينتون در سوداي ثروت
به گزارش «ان.بي.سي»، «هيلاري كلينتون» قصددارد به عنوان يك چهره معروف، در محافل مختلف سخنراني كند و از اين طريق به ثروت نجومي برسد. اين سخنراني ها در قبال دريافت مبالغ كلان صورت مي گيرد.
شركتي كه اين گونه سخنراني ها را ترتيب مي دهد، «هري واكر» نام دارد و كلينتون نيز درصدد است با اين شركت قرار داد امضاء كند.
1000 پرواز بر فراز مالي
نيروي هوايي فرانسه اعلام كرد جنگنده هاي اين كشور از 11 ژانويه (20دي) تاكنون 1000 پرواز بر فراز مالي انجام داده اند. فرانسوي ها مي گويند در اين حملات هوايي، تروريست ها هدف قرار مي گيرند؛ اين در حالي است كه براساس گزارشات مستقل، جنگنده هاي فرانسوي شهرها و روستاها را بمباران مي كنند.
نيروگاه هسته اي در اردن
«ولاديمير پوتين» رئيس جمهوري روسيه ديروز در مسكو «عبدالله دوم» شاه اردن را به حضور پذيرفت و با وي درباره ايجاد يك نيروگاه هسته اي در خاك اردن گفت و گو كرد. علاوه بر آن، روسيه از منابع اورانيوم در خاك اردن نيز بهره برداري خواهد كرد.
 


بشار اسد: جنگ ما در سوريه با آمريكا و اسرائيل است

رئيس جمهور سوريه تأكيد كرد كه جنگ اصلي سوريه با آمريكا و اسرائيل است.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از روزنامه القدس العربي، بشار اسد چند روز پيش در ديدار با هيئتي مردمي از اردن اظهار داشت: سوريه با اسلامگراهاي افراطي يا سلفي ها در جنگ نيست بلكه با آمريكا و صهيونيست ها در جنگ است، سوريه با توطئه اي جهاني روبه رو شده كه مي خواهد كشور را نابود كند و نقشه جديدي براي منطقه ترسيم كند كه منافع غرب و صهيونيست ها را تأمين كند.
بشار اسد بر لزوم پايان سريع بحران تأكيد و نسبت به تلفات انساني اين بحران ابراز تأسف كرد و افزود: براي من عجيب است كساني كه خود را سلفي مي نامند چگونه به مرگ راضي مي شوند و در واقع دست به خودكشي دسته جمعي مي زنند همانگونه كه در كشتار داريا ده ها نفر از آنها كشته شدند.
اسد گفت: برخي افراد فراموش مي كنند كه من نيز انسان هستم نبايد فراموش كنيد كه من يك پزشكم و از ديدن منظره مرگ و خون عذاب مي كشم، من پيشتر نيز گفته ام كساني كه باعث رنج مردم سوريه شوند پشيمان خواهند شد و از مردم سوريه عذرخواهي خواهند كرد.
به گزارش القدس العربي، در اين ديدار صميمانه كه دو ساعت به طول انجاميد بشار اسد افزود: تحت هيچ شرايطي تسليم نخواهد شد و حق نامزدي دوباره در انتخابات رياست جمهوري سال 2014 را به عنوان يك شهروند سوري نيز براي خود محفوظ مي داند.
اسد تأكيدكرد كه بعد از به پايان رسيدن دوره رياست جمهوري اش در سال 2014 مانند هر شهروند ديگر سوري به خود اين حق را مي دهد كه يا در انتخابات شركت كند و يا اينكه در امنيت كامل در كشور خود باقي بماند و در مطب خود به عنوان چشم پزشك فعاليت كند.
وي گفت: مي گويند بايد كشور را ترك كنم و يا ديگر نامزد انتخابات نشوم، من اين كار را انجام نخواهم داد و حق خود مي دانم كه در انتخابات نامزد شوم و اگر هم نامزد نشوم دمشق را ترك نخواهم كرد.
از سوي ديگر سازمان ملل متحد در گزارشي رسماً به جنايت جنگي گروه هاي تروريستي در سوريه از جمله كشتار، شكنجه، گروگانگيري و حمله به منازل مسكوني اعتراف كرد.
سازمان ملل براي نخستين بار اعلام كرد كه گروه هاي تروريستي مرتكب جنايت جنگي شده اند، در اين گزارش به تيراندازي و گلوله باران مناطق مسكوني، غيرنظاميان و ايجاد ترس و وحشت ميان مردم اشاره شده است.
در اين گزارش همچنين درباره منابع تأمين سلاح تروريست ها اشاره شده و آمده كه كشورهاي همسايه سوريه فعالانه در حال مجهز كردن مخالفان سوري به سلاح و پول هستند.
سازمان ملل در اين گزارش به جامعه بين الملل توصيه كرده كه جلوي انتقال اين سلاح ها به سوريه گرفته شود.
اين در حالي است كه فرانسه و انگليس در گردهمايي وزيران خارجه اتحاديه اروپا خواستار حمايت هاي بيشتر از مخالفان سوري شدند.
وزيران خارجه 27 كشور اروپايي در گردهمايي بروكسل تحريم هاي تسليحاتي عليه سوريه را به مدت سه ماه تمديد كردند.
در اين گردهمايي انگليس و فرانسه تلاش زيادي به عمل آوردند تا اعضاي اتحاديه را به ارسال سلاح به مخالفان متقاعد سازند در حالي كه وزراي خارجه اتحاديه اروپا با اين پيشنهاد مخالفت كردند.
روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز نيز با اذعان به مقاومت رئيس جمهور سوريه در برابر تلاش ها براي ناآرام كردن اين كشور از احتمال تغيير استراتژي واشنگتن در قبال بحران سوريه و بررسي مجدد گزينه تأمين تسليحات مخالفان سوري خبر داد.
در همين رابطه كاترين اشتون، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در جمع خبرنگاران گفت، ما بر حمايت قاطع خود از مخالفان سوري ادامه خواهيم داد!
از سوي ديگر سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه تأكيد كرد، مسكو و واشنگتن بر ضرورت استفاده از مذاكرات ميان مخالفان و دولت تأكيد دارند.
وي اظهار داشت: تا زماني كه طرفين وارد روند گفت و گوها نشوند نمي توان درباره حل بحران سوريه اميدوار بود.
لاوروف تأكيد كرد، حل بحران سوريه تنها از طريق سياسي امكان پذير است و مسكو از حاميان گروه هاي مسلح مي خواهد دخالت هاي خود در امور داخلي اين كشور را متوقف كنند.
در همين رابطه «علي حيدر» وزير آشتي ملي سوريه از تلاش هاي قطر و تركيه براي برهم زدن گفت و گوها بين مخالفان و نظام سوريه خبر داد و اظهار داشت؛ گفت و گوها در داخل سوريه انجام خواهد شد و الزاماً نبايد در خارج از كشور برگزار شود.
جمعي از كارشناسان غيروابسته سازمان ملل نيز تأكيد كردند، بحران سوريه با راهكار نظامي قابل حل نيست.
ساير رويدادها
¤ در عمليات ارتش سوريه در حومه دمشق تعدادي از تروريست هاي مسلح از جمله سه تن از سران آنان كشته شدند.
¤ وزير مديريت داخلي سوريه اعلام كرد حجم خسارت هاي وارد شده به زيرساخت هاي كشور در 23 ماه گذشته بيش از 11ميليارد دلار است.
¤ نيروهاي ارتش سوريه در مناطق مرزي مشترك با تركيه در يك عمليات ويژه توانستند يك گروه تروريستي خارجي را متلاشي كنند.
¤ وزير خارجه قطر به تصميم اتحاديه اروپا در ممنوعيت مسلح كردن تروريست ها در سوريه اعتراض كرد.

 


مخالفان انقلاب مصر به جان هم افتادند

منابع خبري از بروز اختلافات و عميق تر شدن شكاف ميان رهبران مخالف دولت در جبهه نجات ملي مصر خبر دادند.
به گزارش فارس، ملاقات «سعد الكتاني» رئيس حزب آزادي و عدالت با «محمد البرادعي» موسس حزب الدستور و «سيد البدوي» رئيس حزب «الوفد»، آتش اختلافات در جبهه نجات ملي را به ويژه بين جريان راستگرا و ليبرال ها شعله ور ساخت.
«احمد بهاءالدين» از اعضاي ارشد جبهه نجات ملي مصر گفت: چنين ديدارهايي مي تواند به از هم گسيختگي جبهه نجات ملي و شعله ور كردن آتش اختلاف بين اعضاي آن دامن بزند.
وي متذكر شد: با وجود اين در صورتي كه البدوي و البرادعي نتايج ديدار مزبور را مطرح كنند و نتوانند موافقت جبهه نجات ملي را به دست آورند، نتايج مزبور هيچ الزامي براي ساير اعضاي آن نخواهد داشت.
اين در حالي است كه «عبدالله المغاري» سخنگوي حزب الوفد تاكيد كرد كه اين ديدار با اطلاع جبهه نجات و پس از رايزني بين اعضاي آن صورت گرفت و چه بسا در جريان آن، راه حل هاي پيشنهادي گروه هاي سياسي و اسلامگرا براي بحران مصر بررسي شده باشد.
از سوي ديگر جمعيت اسلامي مصر، به مخالفان دولت هشدار داد كه از تحريم انتخابات و اعتراضات خياباني دست بردارند تا براي بازسازي اقتصاد كشور و بهبود اوضاع معيشت مردم اقدام شود. جمعيت اسلامي مصر، تظاهرات ميليوني روز جمعه موسوم به «ندبه خشونت» را حامل پيام هاي متعددي دانست كه مهمترين آنها، غيرممكن بودن بازگشت استبداد و ديكتاتوري به مصر در پرتو آزادي هاي كنوني در اين كشور است.
به گفته «شيخ عبود الزمر» عضو مجلس مشورتي جمعيت اسلامي هدف از تظاهرات ميليوني طرفداران دولت، تاكيد بر رويكرد مسالمت آميز انقلاب مردمي 25 ژانويه بوده است.
الزمر يادآور شد: نيروهاي مخالف سياسي و در راس آنها، جبهه نجات ملي بايد از تحريم انتخابات پارلماني آينده خودداري كنند، زيرا اين اقدام زيان سنگيني را به دنبال خواهد داشت، موجب خواهد شد تا مردم نسبت به انتخاب نمايندگان خود از طريق صندوق هاي راي دلسرد شوند.
از سوي ديگر سخنگوي ارتش مصر، روز دوشنبه شايعه بركناري وزير دفاع را تكذيب كرد و گفت: شايعاتي كه طي دو روز گذشته راجع به بركناري سرلشكر «عبدالفتاح السيسي» وزير دفاع عنوان و باعث نگراني هايي در ميان نيروهاي مسلح مصر شده است را تكذيب مي كنم.
به گفته منابع نظامي، پخش چنين شايعاتي خشم افسران و فرماندهان ارتش را برانگيخته است.
 


اعتراض فعالان حقوق بشر

به سياست يك بام و دو هواي فرانسه در سوريه و بحرين

شماري از فعالان حقوق بشري با برگزاري تظاهرات در برابر ساختمان حقوق بشر پاريس نسبت به سكوت دولتمردان فرانسه در برابر جنايات رژيم آل خليفه در بحرين و حمايت از تروريست ها در سوريه اعتراض كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر، شماري از مردم فرانسه، فعالان سياسي و حقوق بشري با برگزاري تظاهرات در مقابل ساختمان حقوق بشر پاريس از سياست يك بام و دو هواي دولتمردان فرانسه انتقاد و تاكيد كردند در شرايطي كه مردم بحرين با بدترين وضع سركوب شكنجه و كشته مي شوند صداي حقوق بشر فرانسه كجاست؟
تظاهركنندگان اظهار داشتند ما به سكوت رسانه هاي غرب در برابر مردم بحرين و همچنين حمايت از تروريست ها در سوريه اعتراض داريم.
سخنگوي تظاهركنندگان فرياد مي زد آقاي اولاند! چرا از كساني كه مردم بحرين را سركوب مي كنند يا از تروريست هاي سوري حمايت مي كنند پشتيباني مي كنيد؟وي تاكيد كرد، ما هرگز نمي خواهيم كه فرانسه سلاح به رژيم بحرين تحويل دهد يا به تروريست هاي سوري كمك كند.تظاهركنندگان عكس هايي از فرانسوا اولاند رئيس جمهور فرانسه و پادشاه بحرين در كاخ اليزه در دست داشتند.
يكي ديگر از معترضان گفت، متاسفانه سياست دولتمردان فرانسه با تضاد و عوام فريبي عجين شده است و آنها اقداماتي انجام مي دهند كه مغاير با قوانين و حقوق بشر است.
 


در 37 شهر انجام شد

تظاهرات ميليوني مردم پاكستان در اعتراض به قتل عام شيعيان

ميليون ها نفر از مردم پاكستان با برپايي تظاهرات در 37 شهر اين كشور، كشتار شيعيان به دست تروريست ها را محكوم كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، با وجود گذشت سه روز از حادثه خونين كويته، كه شهادت 87 شيعه و جراحت حدود 200 تن را در پي داشت، اعتراضات در پاكستان ابعاد گسترده تري گرفت و ديروز مردم 37 شهر به خيابان ها آمدند. اين اعتراضات اقشار مختلف مردم اعم از شيعه و سني و حتي ساكنان مناطق كشمير و جامعه مسيحيان را نيز در بر گرفت. احزاب، شخصيت هاي سياسي، رهبران مذهبي و ديگر گروه ها و چهره ها نيز مردم را دراعتراض بزرگ ضدتروريستي همكاري مي كردند. در كويته مردم از دفن پيكر عزيزان خود امتناع مي كنند و مي گويند تا زمان دستگيري عناصر تروريستي «لشكر جهنگوي» اين پيكرها را دفن نخواهند كرد. در اسلام آباد هزاران شهروند پاكستاني با حضور در خيابان هاي اين شهر با شيعيان كويته ابراز همدردي كردند و گفتند آنچه كه تندروها انجام مي دهند دشمني با اسلام است.
اسقف «عشاق مظهر» از چهره هاي مسيحي در جمع معترضان اسلام آباد گفت: ما خواستار پايان كشتار شيعيان هزاره هستيم، و براي ابراز همدردي با آنها در اينجا گردآمده ايم.
شماري از نمايندگان مجلس سناي پاكستان نيز در واكنش به كشتار كويته، جلسه مجلس سنا را ترك كردند. مجلس سنا از دولت خواست عاملان اين حملات را به شدت مجازات كنند.
علامه «امين شهيدي» از رهبران حزب «وحدت مسلمين» و علامه «اشفاق حسين وحيدي» با شركت در كنفرانس هاي خبري جداگانه از دولت خواستند بدون در نظر گرفتن هيچ امتيازي (امتيازات سياسي و مصلحت انديشي) عليه تروريست ها وارد عمل شود.
مردم استان باميان افغانستان نيز در اعتراض به كشتار شيعيان كويته دست به تظاهرات زدند.
 


دو هفته پس از انفجار سفارت آمريكا صورت گرفت

 بازداشت گسترده مخالفان در تركيه

نيروهاي امنيتي تركيه تحت فشار كاخ سفيد 167 نفر را به اتهام ارتباط با يك گروه چپگراي غيرقانوني بازداشت كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر، دولت تركيه تحت فشار آمريكا، موج تازه اي از سركوب جريان هاي چپ را آغاز كرد. در همين چارچوب، نيروهاي امنيتي و پليس در 28 استان تركيه 167 تن از اعضا و رهبران «جبهه انقلابي نجات خلق تركيه» را بازداشت كردند. اعضاي اين گروه چپگراي غيرقانوني طي سال هاي اخير بارها حملات انتحاري انجام داده اند. سفارت آمريكا در آنكارا نيز دو هفته قبل هدف يك عمليات انتحاري قرار گرفته بود. اين عمليات كه توسط جريان هاي چپ ترتيب داده شده بود، مرگ دو نفر را در پي داشته است. برخي رسانه ها از وجود ارتباط مستقيم بين اين بازداشت ها با انفجار اخير مقابل سفارت آمريكا در آنكارا خبر داده اند.
خبر ديگر از تركيه اينكه، صدها نفر از بستگان 300 متهم به كودتا مقابل زندان محل نگهداري آنها در اسلامبول تظاهرات كردند و با پليس درگير شدند. پليس نيز براي مقابله با معترضان از خودروي آب پاش و گاز اشك آور استفاده كرد.
 


رئيس جمهور ارمنستان در مقام خود ابقا شد

كميسيون انتخابات ارمنستان اعلام كرد «سرژ سركيسيان» بار ديگر در انتخابات رياست جمهوري اين كشور به پيروزي رسيد.
به گزارش خبرگزاري ها، براساس اعلام اين كميسيون، با شمارش 7/99 درصد آراء سركيسيان توانست 68/58 درصد آراء را به خود اختصاص دهد. اين در حالي است كه «رافي هوانيسيان» رئيس حزب مخالف ميرات نيز با كسب 72/36 درصد آراء در مكان دوم قرار گرفت.بدين ترتيب «سركيسيان» براي پنج سال ديگر رئيس جمهور ارمنستان خواهد بود.
«هواناسيان» نفر دوم انتخابات كه اين مبارزه انتخاباتي را به رقيب خود واگذار كرده است؛ اعلام كرد كه وي برنده واقعي انتخابات بوده و از سركيسيان خواست كه شكست خود را بپذيرد.
كشور كوچك ارمنستان در منطقه قفقاز قرار دارد كه مدت هاست بر سر منطقه قفقاز با جمهوري آذربايجان اختلاف دارد.
 


علماي اهل سنت عراق

از جريان هاي بعثي و تكفيري اعلام برائت كردند

علماي اهل سنت عراق براي نخستين بار جريان هاي بعثي و تكفيري القاعده را گروه هاي منحرف دانسته و از مردم اين كشور خواستند از اين گروه ها برائت بجويند.
به گزارش خبرگزاري فارس، تشكل علماي اهل سنت موسوم به «جماعت علماي عراق» براي نخستين بار با صدور بيانيه شديداللحني، اعلام كرد؛ دستان شبكه القاعده و عناصر رژيم بعث سابق عراق به خون مردم آلوده است و مردم بايد در تظاهرات شان پرچم هاي اين دو گروه را به آتش بكشند و از آنها برائت بجويند. براساس اين بيانيه، بعثي ها و عناصر منحرف القاعده در تظاهرات مردم حضور مي يابند و پرچم هاي خود را به اهتزاز درمي آورند. اين در حالي است كه آنها در كشتار عراقي ها شريك هستند، به ويژه كه القاعده مسئوليت حملات يكشنبه عراق را برعهده گرفته است. در انفجارهاي سيزده گانه اخير كه در بغداد اتفاق افتاد، 55 نفر شهيد و بيش از 100 تن مجروح شدند.
در اين بيانيه همچنين آمده است: علي رغم اينكه دخالت القاعده و بعثي ها در جنايات انفجارهاي زنجيره اي عليه مردم ثابت شده است، اما برخي سعي مي كنند اين سازمان ها را پاك نشان بدهند و در عوض نهادهاي دولتي را مقصر معرفي كنند.
در ادامه اين بيانيه آمده است؛ جماعت علماي عراق از برادران معترض و شركت كنندگان در تظاهرات مسالمت آميز مي خواهد كه با آتش زدن پرچم هاي القاعده و بعث از آنها و جنايات آنها برائت جويند و اعلام كنند كه از هر طرفي كه بخواهد عراق و ساكنان بي گناه آن را نابود كند، برائت مي جويند.
حدود شش هفته است كه عناصر بعثي و القاعده در صفوف تظاهرات مناطق سني نشين حضور مي يابند و تصاوير صدام و پرچم هاي القاعده را در دست مي گيرند.
ستاد عملياتي
«خالد السراي» رئيس سازمان ديده بان رسانه هاي عراقي خبر داد كه دولت هاي قطر، تركيه و عربستان براي ايجاد اغتشاش در عراق ستاد عملياتي تشكيل دادند. اعضاي اين ستاد ميان خود تقسيم كار برقرار كرده اند و هر يك مسئوليت هايي را در بخش هاي عمليات نظامي و تروريستي، سياسي و رسانه اي برعهده گرفته اند. گروه هاي تروريستي بعثي و عناصر القاعده با اين ستاد در ارتباط هستند.
حملات تروريستي
به گزارش واحد مركزي خبر، ديروز تروريست ها در استان هاي موصل، صلاح الدين و بغداد دست به حملات تروريستي زدند. شمار كل شهداي اين حملات 13 تن اعلام شده است.
 


مردم ونزوئلا بازگشت چاوز را جشن گرفتند

هزاران ونزوئلايي با حضور در خيابان هاي شهرهاي مختلف اين كشور بازگشت هوگو چاوز را جشن گرفتند.
به گزارش خبرگزاري ها مردم ونزوئلا در شهرهاي مختلف اين كشور و از جمله كاراكاس با حضور در خيابان ها، بازگشت هوگو چاوز را از كوبا جشن گرفتند. مردم در حالي كه پرچم هاي ونزوئلا و تصاوير چاوز را در دست داشتند فرياد مي زدند: «به خانه خوش آمدي».
چاوز روز دوشنبه با انتشار سه پيام در صفحه توئيتر خود از بازگشت به ونزوئلا خبر داده بود.
اين گزارش حاكيست چاوز پس از ورود به ونزوئلا بلافاصله در يك بيمارستان نظامي براي ادامه درمان بيماري سرطان خود بستري شد.
رئيس جمهور ونزوئلا از 3 ماه قبل براي درمان بيماري سرطان خود در كوبا به سر مي برد و بعد از چهارمين عمل جراحي خود نيز دچار مشكلات شديد تنفسي شده بود و برخي شايعات نيز از مرگ مغزي وي حكايت داشت. چاوز حتي نتوانست در مراسم تحليف دوره جديد رياست جمهوري خود نيز كه اخيرا در كاراكاس برگزار شد حضور يابد. گروه هاي مخالف دولت در ونزوئلا قصد داشتند به دليل غيبت طولاني چاوز از انظار عمومي وي را از قدرت بركنار كنند.
 


فايننشال تايمز: حمايت انگليسي ها

از ماندن كشورشان در اتحاديه اروپا تا يك سوم كاهش يافت

براساس يك نظرسنجي، تنها يك سوم مردم انگليس با ماندن اين كشور در اتحاديه اروپا موافق هستند.
به گزارش خبرگزاري فارس، براساس نظرسنجي نشريه «فايننشال تايمز» تنها 33 درصد مردم انگليس مايل هستند كه اين كشور در اتحاديه اروپا بماند. درمقابل، 50 درصد از پرسش شوندگان ترك اتحاديه اروپا را ترجيح مي دهند و 17 درصد نيز اعلام كرده اند هنوز تصميمي در اين مورد نگرفته اند.
صحبت هاي ماه گذشته «ديويد كامرون» مبني بر برگزاري همه پرسي خروج از اتحاديه اروپا تا پايان سال 2017 موجب ابراز نگراني فرانسه و آلمان و همچنين انتقاد آمريكا از انگليس شد. آمريكا خروج انگليس از اتحاديه اروپا را مضر دانسته و ادامه حضور اين كشور در جمع اعضاي اتحاديه اروپا را خواستار شد.
آخرين بار كه انگليس عضويت اتحاديه اروپا را به همه پرسي گذاشته به سال 1975 بازمي گردد. در آن سال 2/67 درصد انگليسي ها موافق حضور در اتحاديه بودند و 8/32 درصد نيز با آن مخالفت كردند.
اختلال در روند انتقال مازاد از كشورهاي جنوب به كشورهاي صنعتي و اروپا و همچنين هزينه هاي لشكركشي پس از 11 سپتامبر 2001، اتحاديه اروپا را با بحران مواجه كرده است و نشانه هايي از واگرايي در اين اتحاديه به چشم مي خورد.
 


پليس اسپانيا اعتصابيون را سركوب كرد

در نخستين روز از اعتصاب پنج روزه كاركنان شركت هواپيمايي «ايبري» اسپانيا پليس اعتصابيون را سركوب كرد.
به گزارش خبرگزاري رويترز، نخستين روز اعتصاب پنج روزه كاركنان شركت هواپيمايي «ايبري» اسپانيا در فرودگاه «باراخاس» مادريد پس از هجوم نيروهاي امنيتي به خشونت كشيده شد.
براساس اين گزارش، شمار زيادي از معترضان به اخراج 3800 فرصت شغلي اين شركت هواپيمايي با تجمع در بيرون ترمينال شعارهايي عليه «سياست هاي رياضت اقتصادي» دولت و مسئولان اين شركت بزرگ هواپيمايي سردادند. گروهي از معترضان نيز با ورود به محوطه فرودگاه «باراخاس»- بزرگترين فرودگاه اسپانيا- تحصن كردند. گزارش هاي منتشر شده حاكي است پليس ضد شورش اسپانيا نيز با باتوم وارد ميدان شد و اقدام به سركوب و دستگيري شماري از اعتصابيون كرد.
پيش بيني شده اين اعتصاب ميليون ها يورو ضرر متوجه اقتصاد بحران زده اسپانيا كرده و به لغو صدها پرواز منجر شود. تا اين لحظه نزديك به 80پرواز اين فرودگاه لغو شده است.
از سوي ديگر پرواز فرودگاه هاي سراسر اسپانيا مثل بارسلون و مادريد نيز با تاخيراتي روبرو شد. كاركنان فرودگاه هاي اسپانيا اعلام كرده اند در ماه مارس نيز اعتصاب 5روزه اي عليه شرايط كاري، حذف فرصت هاي شغلي و كاهش شديد حقوق و دستمزد برگزار خواهند كرد.
اعتراض به سياست هاي رياضت اقتصادي در يونان
رسانه هاي جمعي (دولتي و خصوصي) يونان نيز در اعتراض به سياست هاي رياضت اقتصادي روز گذشته اعتصاب كردند تا اين كشور بحران زده اروپايي يك روز ديگر را در خاموشي اطلاع رساني به سر ببرد. خبرگزاري جمهوري اسلامي در اين باره نوشت:
خبرنگار رسانه هاي دولتي و خصوصي يونان با تصميم و ابتكار اتحاديه سراسري خبرنگاران روزنامه هاي يوميه (اسه ا)، شبكه هاي تلويزيوني و راديو دولتي (پرسپرت) و اتحاديه شبكه شينداري و گفتاري خصوصي كليه خبرنگاران و مجريان برنامه هاي اطلاع رساني، دست از كار كشيدند.
اتحاديه هاي خبرنگاران با انتقاد شديد از عملكرد دولت در قبال اين صنف شب دوشنبه اعلام كرده بود، روز سه شنبه خبرنگاران معترض، دست به تظاهرات اعتراضي عليه سياست رياضت اقتصادي، نظام سرمايه داري، افزايش فقر، كاهش حقوق و مزاياي كاركنان، افزايش ماليات و اجناس در يونان خواهند زد.
اين اتحاديه همچنين در بيانيه خود اعلام كرد كه دولت با اجراي سياست سختگيرانه اقتصادي زندگي شهروندان را به بحران كشانده و اين روند غلط را همچنان ادامه مي دهد و به همين دليل تا رسيدن به اهداف خود، اعتراض ادامه خواهد داشت.
خبرنگاران به برخورد دولت با خبرنگاران و نبود حمايت از اجراي قانون استخدامي براساس طرح مورد توافق اتحاديه و سنديكاهاي خبرنگاران با كارفرمايان دولتي و خصوصي، اعتراض دارند.
دولت براي اجراي كامل خواسته وام دهندگان خارجي (تروئيكا) دست به يك سري اصلاحاتي در سيستم اداري و مديريتي كشور زده و با ارايه طرح هاي مختلف در صدد است زمينه را براي دريافت مرحله بعدي وام 130 ميليارد يورويي كه قرار است تا اواخر ماه جاري به يونان پرداخت شود فراهم كند.
دانشجويان يوناني در شهر «تسالونيكي» نيز روز دوشنبه در اعتراض به «اصلاحات در دانشگاه ها» تظاهرات گسترده-اي برگزار كردند.
دولت يونان اعلام كرده قصد دارد براي جبران مشكلات مالي، بودجه بخش آموزش عالي دانشگاه-ها را نيز كاهش دهد.
 


مشعل در ديدار با اردوغان:

جهان به كمك اسيران فلسطيني بشتابد

رئيس دفتر سياسي حماس در ديدار با نخست وزير تركيه درباره آخرين تحولات مسئله فلسطين، آشتي ملي و مسئله اعتصاب غذاي اسيران فلسطيني گفت وگو كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، «خالد مشعل» كه در راس هيئتي بلندپايه از جنبش حماس به تركيه سفر كرده است در ديدار با «رجب طيب اردوغان» درباره تداوم اعتصاب غذاي اسيران فلسطيني در زندان هاي رژيم صهيونيستي و گسترش تلاش ها در سطح بين المللي براي حل مسئله آنان بحث و رايزني كرد.
وي در اين ديدار از مجامع بين المللي و حقوق بشري خواست تا رژيم صهيونيستي را به دليل بدرفتاري با زندانيان سياسي تحت فشار قرار دهند.
در اين ديدار مسئله آشتي ملي و اوضاع منطقه نيز مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
رئيس دفتر سياسي حماس همچنين در جمع خبرنگاران اظهار داشت، مصر تماس هاي جدي با رژيم صهيونيستي براي پايان دادن به درد و رنج اسيران فلسطيني اعتصاب كننده غذا در زندان هاي اين رژيم برقرار كرده است.
از سوي ديگر شهروندان فلسطيني در شهرها و استان هاي مختلف كرانه باختري راهپيمايي هاي همبستگي با اسيران اعتصاب كننده در زندان هاي رژيم صهيونيستي برگزار كردند. در اين تظاهرات شمار زيادي از طرف هاي رسمي، مردمي و گروه هاي فلسطيني و خانواده هاي اسيران مشاركت داشتند.
جديدترين اخبار حاكي از اين است كه در درگيري تظاهركنندگان با نيروهاي امنيتي رژيم صهيونيستي در شهر الخليل 49 فلسطيني بر اثر اصابت گلوله و استنشاق گاز اشك آور زخمي شدند.
همچنين شمار زيادي از جوانان فلسطيني در شهر رام الله در مقابل مقر سازمان ملل در اين شهر گردهم آمدند اما نيروهاي امنيتي مانع از برگزاري تظاهرات در اين شهر شدند.
سخنگوي وزارت خارجه فرانسه نيز در اظهاراتي از وضع اسيران فلسطيني در بند رژيم صهيونيستي ابراز نگراني كرد.
ساير رويدادها
¤ نتايج يك نظرسنجي نشان مي دهد كه اكثر ملت فلسطين از ا دامه مقاومت مسلحانه عليه دشمن صهيونيستي و جنايت هاي آن حمايت مي كنند.
¤ نماينده دائم تشكيلات خودگردان فلسطين در سازمان ملل اظهار داشت، متجاوزان به حقوق مردم فلسطين را به دادگاه جنايت جنگي مي كشانيم.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10